zoomwegzuid
De burgemeester
wrijft zich al bij
voorbaat in de
handen
Verdwijnen van
vrachtwagen
combinaties hele
verademing
DINSDAG 2 MAART 1993
Putte etaleert natuur en frisse lucht
'-noord. De minister voegt I
4 aan toe: We geven voor-
Zoomweg-zuid. Een jaar
r kondigt Rijkswaterstaat,
;uidelijk deel er pas in 1995
;n. Eerst moeten er allerlei
es worden afgewerkt. Ge- I
de De Geus laat het volk I
in 1985 vanuit Den Bosch D
Iet noordelijk deel is hi I
de beurt. Hij zegt over 1
spraken te beschikken.
>eren maken zich zorgen I
tracé van Zoomweg-zuid.
niet door de polder mogen
aangelegd. 1986. Smit- I
ardeelt: het zuidelijk deel I
or de polder. 1987. In 1989
us mevrouw Smit-Kroes- 1
aanleg worden begonnen. I
rrijgt een aansluiting op de I
hoektunnel. 1989. De Bel-
iigen aan pas in 1990 over l
van de Havenweg te zul-
ssen. I
g-noord is bij de plotseling I
stroomversnelling geraakt
sen Bergen op Zoom en de I
e grens niet vergeten. In
at Rijkswaterstaat wet®' I
noordelijk tracé in 1994 I
astgesteld. In 2000 zal dat I
i de weg klaar zijn. Een l
r gevolgd door de medede
in 1990 drie varianten van
g-noord aan een onder- j
rden onderworpen. I
ontstuitbare proces is I
an de Zoomweg-zuid er I
Dat van Zoomweg-noord I
ook. Vraag is wanneer. I
aet laatstgenoemde richt- I
ïaald? Of gaat de historie i
'.jdensweg langer duren?
Alle winkels in Putte zijn op zondag open. De weekendklandizie van
Putte komt voor een belangrijk deel uit België. Gerekend wordt op
een nog grotere toeloop uit Nederland.
Driekwart van het Putse
grondgebied bestaat
uit natuurterrein. Bos,
hei, wandel- en fiets
paden, grenzend aan
de Kalmthoutse heide.
Een gegarandeerd blijvende rust
voor mensen met veel vrije tijd en
weekendgasten, omdat de provin
cie Putte een ecologische hoofd
structuur (vrij vertaald: voorname
lijk afhankelijk van de natuur)
heeft toegekend. Pretparken en
bungalowdorpen mogen hier niet
worden gebouwd." Het ene bunga
lowdorp dat er al is mag blijven.
Burgemeester Van Liere heeft sa
men met gemeenteraad, wethou
ders, middenstand, ambtenaren
over de tijd nè de vrachtwagen
combinaties nagedacht. Hij wrijft
zich bij voorbaat in de handen.
Laat de toekomst maar komen.
„De raad heeft al een half miljoen
gereserveerd om het dorp op te
knappen." Is meer geld nodig, dan
hoeft Putte niet met de pet rond te
gaan. De algemene reserve bestaat
uit een bedrag van twaalf miljoen
gulden. Voor het aantrekkelijk ma
ken van Putte is geld genoeg voor
handen."
Een onafhankelijk, commercieel
bureau heeft op verzoek van het
gemeentebestuur een rooskleurige
toekomst geschetst. Mits aan enke
le voorwaarden wordt voldaan.
Het dorp moet, om te beginnen, een
facelift krijgen. Een randweg om
het verkeer uit de kom te houden,
meer parkeerplaatsen, een leuke
aankleding zoals terrasjes bij hore
cabedrijven, herinrichting van de
dorpskern. „Aan de randweg wordt
gewerkt. We zijn in onderhande
ling met nog enkele grondeigena
ren." Aan de manier waarop de
burgemeester zich uitdrukt mag de
conclusie worden verbonden, dat
die onderhandelingen moeilijk ver
lopen.
„Voor het maken van parkeer
plaatsen hebben we contact opge
nomen met de dienst Domeinen. Zij
beheert grond en gebouwen van de
douane, die straks naar de Zoom
weg worden verplaatst. Mogelijk
kunnen we de locaties overnemen."
Van Liere wil ook graag bevorde
ren, dat de middenstand bedrijven
groepeert. Over het aantrekken van
nieuwe winkelbedrijven praat de
burgemeester niet. „Ondernemers
bepalen zelf wat ze willen. Ik weet-
wel, dat niet elke winkelier uit
coneurrentie-oogpunt behoefte
heeft aan een nieuwe collega."
Is het binnenhalen van wandelaars
en fietsers nog een onzekere factor
en zeker niet alleen afhankelijk
van wervende campagnes, met het
huidige winkelbestand staat de
komst van mensen van buiten al
vast. „Uit de hele omgeving, ook
het Belgische achterland, komen
mensen hier winkelen," aldus Van
Liere. Putte heeft een regiofunctie.
Net als Zundert, dat tien jaar gele-
den het zware grensverkeer kwijt
raakte.
„Putte staat een zelfde toekomst te'
wachten als Zundert," voorspelt J.
Dictus, secretaris van de winke
liersvereniging in Zundert.
In 1982 werd de nieuwe snelweg
Breda-Hazeldonk geopend. De ver
keersdrukte in Zundert viel van
20.000 auto's per etmaal terug tot
ongeveer de helft. In het jaar 2000
rijden er weer 20.000 auto's over de
Molenstraat in Zundert als de ge
meente niets tegen toenemende
drukte onderneemt. Het gemeente
bestuur werkt een plan uit om via
een rondweg, verkeersvertragende
maatregelen en parkeervoorzienin
gen de autodruk in de Molenstraat
tot aanvaardbare proportie (10.000
per etmaal) terug te brengen.
Volgens provinciale waterstaat
wacht Putte ook een terugval. Van
zo'n 12.000 per etmaal naar 7.500.
Van 1.500 vrachtwagen-combina
ties tot 500 per etmaal. Voor burge
meester Van Liere cijfers uit de
glazen bol. Wie kan vooruitlopend
op de praktijk zeggen waar het op
uit draait?
Putte wacht niet tien jaar op moge
lijke natuurlijke verkeersaanwas
op de doorgaande Antwerpsestraat.
Vandaar nu al: werken aan een
randweg, meer parkeerplaatsen,
planmatige ontmoediging van au
toverkeer in de Antwerpsestraat.
Burgemeester N. Molhoek van
Zundert krijgt dus geen gelijk als
Jiij veronderstelt, dat Putte met
zijn weg dwars door het dorp over
tien jaar er net zo voor staat als
zijn gemeente. „Aan een doorgaan
de route kun je niets doen. Perso
nenauto's vullen het vacuum van
de vrachtauto's," verzucht Mol
hoek. Na de opening van de Zoom
weg neemt Putte het beheer van de
Antwerpsestraat over van de pro
vincie en bepaalt daarna hoe de
weg wordt ingericht.
Gaat de vergelijking tussen Putte
en Zundert voor wat betreft de
verkeersdrukte niet helemaal op,
de regiofunctie van de midden
stand staat voor beide vast. J. van
Tiggelt, voorzitter van de winke
liersvereniging in Zundert, daar
over: „Na het wegvallen van het
grensverkeer ontstond er een ople
ving van het winkelen op zondag."
Winkelbedrijven zijn daar - net als
in België - op zondag gewoon open.
Van Tiggelt vergelijkt de weekend-
drukte in Zundert met die van
Baarle Nassau. „We krijgen op
zondag uit een wijde omgeving, tot
Dordrecht toe, winkelend publiek.
Zoveel, dat winkeliers in Baarle
Nassau belangstelling hebben voor
een vestiging in Zundert." Van Tig-'
geit weet niet wat er in Putte gaat
gebeuren na het wegvallen van
grensvrachtverkeer. „Dat hangt af
van het ondernemersaanbod."
Burgemeester Van Liere in Putte
schetst het gevoelen van zijn mid
denstanders. „De meesten zijn blij
met de opening van de Zoomweg
en het wegvallen van de verkeers
druk in Putte. Caféhouders .kijken
bedenkelijk. Ze schorten hun me
ning op." Doorgaande automobilis
ten stoppen niet om te winkelen.
Ze komen na een lange rit wel de
auto uit voor een verfrissing.
Bij wijze van voorbeeld vertelt Van
Liere over Duitsers, die via België
en Putte naar Zeeland rijden om
daar weekend of vakantie door te
brengen. De vele Duitsers zullen
Putte niet meer aandoen voor een
koele of een warme dronk. Zij
verkiezen de snellere Zoomweg om
iets eerder op hun bestemming aan
te komen.
Grootgrutter C. Hendrickx, tevens
eigenaar van andere bedrijven en
een gezaghebbend man in de ge
meenschap, onderschrijft de visie
van de burgemeester. „Straks zijn
we gemakkelijker te bereiken. On
ze positie is zelfs beter dan die in
Zundert. Wij huizen op de grens.
Zundert ligt er enkele kilometers
vandaan. /Üs de gemeente het aan
zien van het dorp verbetert, wat
bredere trottoirs en zo, zie ik de
toekomst zonnig in."
„Onze banken - we hebben er vijf
op 3620 inwoners - zijn niet bang
voor de tijd na de opening van de
Zoomweg. In tegendeel, enkele zoe
ken een ander locatie om hun za
ken nog groter op te zetten," aldus
de burgemeester. Een textielfiliaal
van een landelijk bedrijf breidt op
dit moment (half 1992) uit.
„Er zijn tonnen uitgetrokken voor
vergroting," weet burgemeester
Van Liere. Optimisme alom in het
Nederlandse deel van Putte, dat
aangrenzend overloopt in een Bel
gisch dorp van dezelfde naam.
„Ook in Putte zijn de winkels op
zondag open." Alle winkels. Putte
ligt in dat opzicht voor op Zundert
waar alleen grote zaken de calvi
nistische zondagsheiliging aan de
laars lappen. De weekendklandizie
van Putte komt voor een belangrijk
deel uit België. Gerekend wordt op
een nog grotere toeloop uit Neder
land als de gemeente niet meer
gebukt gaat onder de last van het
vrachtverkeer.
Hoe belangrijk Putte op dit mo
ment voor de Belgische klanten is,
blijkt uit cijfers. „Ons winkelop
pervlak bedraagt 1,44 vierkante
meter per hoofd van de bevolking.
Het landelijk gemiddelde voor een
gemeenschap van 3620 inwoners is
0,88 vierkante meter per hoofd.
Ons winkelbestand gaat ver uit
boven het gemiddelde voor een ge
meente van 10.000 inwoners," al
dus de burgemeester. Met het met
selen van nog meer vierkante me
ters geeft de Putse middenstand
duidelijker dan met woorden aan
vertrouwen te hebben in de toe
komst.
De Belgen blijven komen. Westbra
banders bezwijken meer dan nu
voor de verlokkingen van het win
kelen op zondag. En rustzoekenden
kunnen er niet omheen bij tijd en
wijle' een dagje in Putte door te
brengen. Bij die hoeveelheden volk
is politie onontbeerlijk.
Burgemeester Van Liere: „Na de
reorganisatie van de politie houdt
Putte een politiebezetting van vijf
man. In omliggende kleine gemeen
ten worden bureaus gesloten, maar
wij houden wat we aan politie
hebben." Niet alleen om het ver
keer van fietsers, wandelaars en
overstekend winkelend publiek te
regelen of de eigen 3620 'deugnie
ten' in het oog te houden. „De grote
.bezetting houden we omdat we in
een grensgemeente leven."