zoomwegzuid De burgemeester wrijft zich al bij voorbaat in de handen Verdwijnen van vrachtwagen combinaties hele verademing DINSDAG 2 MAART 1993 Putte etaleert natuur en frisse lucht '-noord. De minister voegt I 4 aan toe: We geven voor- Zoomweg-zuid. Een jaar r kondigt Rijkswaterstaat, ;uidelijk deel er pas in 1995 ;n. Eerst moeten er allerlei es worden afgewerkt. Ge- I de De Geus laat het volk I in 1985 vanuit Den Bosch D Iet noordelijk deel is hi I de beurt. Hij zegt over 1 spraken te beschikken. >eren maken zich zorgen I tracé van Zoomweg-zuid. niet door de polder mogen aangelegd. 1986. Smit- I ardeelt: het zuidelijk deel I or de polder. 1987. In 1989 us mevrouw Smit-Kroes- 1 aanleg worden begonnen. I rrijgt een aansluiting op de I hoektunnel. 1989. De Bel- iigen aan pas in 1990 over l van de Havenweg te zul- ssen. I g-noord is bij de plotseling I stroomversnelling geraakt sen Bergen op Zoom en de I e grens niet vergeten. In at Rijkswaterstaat wet®' I noordelijk tracé in 1994 I astgesteld. In 2000 zal dat I i de weg klaar zijn. Een l r gevolgd door de medede in 1990 drie varianten van g-noord aan een onder- j rden onderworpen. I ontstuitbare proces is I an de Zoomweg-zuid er I Dat van Zoomweg-noord I ook. Vraag is wanneer. I aet laatstgenoemde richt- I ïaald? Of gaat de historie i '.jdensweg langer duren? Alle winkels in Putte zijn op zondag open. De weekendklandizie van Putte komt voor een belangrijk deel uit België. Gerekend wordt op een nog grotere toeloop uit Nederland. Driekwart van het Putse grondgebied bestaat uit natuurterrein. Bos, hei, wandel- en fiets paden, grenzend aan de Kalmthoutse heide. Een gegarandeerd blijvende rust voor mensen met veel vrije tijd en weekendgasten, omdat de provin cie Putte een ecologische hoofd structuur (vrij vertaald: voorname lijk afhankelijk van de natuur) heeft toegekend. Pretparken en bungalowdorpen mogen hier niet worden gebouwd." Het ene bunga lowdorp dat er al is mag blijven. Burgemeester Van Liere heeft sa men met gemeenteraad, wethou ders, middenstand, ambtenaren over de tijd nè de vrachtwagen combinaties nagedacht. Hij wrijft zich bij voorbaat in de handen. Laat de toekomst maar komen. „De raad heeft al een half miljoen gereserveerd om het dorp op te knappen." Is meer geld nodig, dan hoeft Putte niet met de pet rond te gaan. De algemene reserve bestaat uit een bedrag van twaalf miljoen gulden. Voor het aantrekkelijk ma ken van Putte is geld genoeg voor handen." Een onafhankelijk, commercieel bureau heeft op verzoek van het gemeentebestuur een rooskleurige toekomst geschetst. Mits aan enke le voorwaarden wordt voldaan. Het dorp moet, om te beginnen, een facelift krijgen. Een randweg om het verkeer uit de kom te houden, meer parkeerplaatsen, een leuke aankleding zoals terrasjes bij hore cabedrijven, herinrichting van de dorpskern. „Aan de randweg wordt gewerkt. We zijn in onderhande ling met nog enkele grondeigena ren." Aan de manier waarop de burgemeester zich uitdrukt mag de conclusie worden verbonden, dat die onderhandelingen moeilijk ver lopen. „Voor het maken van parkeer plaatsen hebben we contact opge nomen met de dienst Domeinen. Zij beheert grond en gebouwen van de douane, die straks naar de Zoom weg worden verplaatst. Mogelijk kunnen we de locaties overnemen." Van Liere wil ook graag bevorde ren, dat de middenstand bedrijven groepeert. Over het aantrekken van nieuwe winkelbedrijven praat de burgemeester niet. „Ondernemers bepalen zelf wat ze willen. Ik weet- wel, dat niet elke winkelier uit coneurrentie-oogpunt behoefte heeft aan een nieuwe collega." Is het binnenhalen van wandelaars en fietsers nog een onzekere factor en zeker niet alleen afhankelijk van wervende campagnes, met het huidige winkelbestand staat de komst van mensen van buiten al vast. „Uit de hele omgeving, ook het Belgische achterland, komen mensen hier winkelen," aldus Van Liere. Putte heeft een regiofunctie. Net als Zundert, dat tien jaar gele- den het zware grensverkeer kwijt raakte. „Putte staat een zelfde toekomst te' wachten als Zundert," voorspelt J. Dictus, secretaris van de winke liersvereniging in Zundert. In 1982 werd de nieuwe snelweg Breda-Hazeldonk geopend. De ver keersdrukte in Zundert viel van 20.000 auto's per etmaal terug tot ongeveer de helft. In het jaar 2000 rijden er weer 20.000 auto's over de Molenstraat in Zundert als de ge meente niets tegen toenemende drukte onderneemt. Het gemeente bestuur werkt een plan uit om via een rondweg, verkeersvertragende maatregelen en parkeervoorzienin gen de autodruk in de Molenstraat tot aanvaardbare proportie (10.000 per etmaal) terug te brengen. Volgens provinciale waterstaat wacht Putte ook een terugval. Van zo'n 12.000 per etmaal naar 7.500. Van 1.500 vrachtwagen-combina ties tot 500 per etmaal. Voor burge meester Van Liere cijfers uit de glazen bol. Wie kan vooruitlopend op de praktijk zeggen waar het op uit draait? Putte wacht niet tien jaar op moge lijke natuurlijke verkeersaanwas op de doorgaande Antwerpsestraat. Vandaar nu al: werken aan een randweg, meer parkeerplaatsen, planmatige ontmoediging van au toverkeer in de Antwerpsestraat. Burgemeester N. Molhoek van Zundert krijgt dus geen gelijk als Jiij veronderstelt, dat Putte met zijn weg dwars door het dorp over tien jaar er net zo voor staat als zijn gemeente. „Aan een doorgaan de route kun je niets doen. Perso nenauto's vullen het vacuum van de vrachtauto's," verzucht Mol hoek. Na de opening van de Zoom weg neemt Putte het beheer van de Antwerpsestraat over van de pro vincie en bepaalt daarna hoe de weg wordt ingericht. Gaat de vergelijking tussen Putte en Zundert voor wat betreft de verkeersdrukte niet helemaal op, de regiofunctie van de midden stand staat voor beide vast. J. van Tiggelt, voorzitter van de winke liersvereniging in Zundert, daar over: „Na het wegvallen van het grensverkeer ontstond er een ople ving van het winkelen op zondag." Winkelbedrijven zijn daar - net als in België - op zondag gewoon open. Van Tiggelt vergelijkt de weekend- drukte in Zundert met die van Baarle Nassau. „We krijgen op zondag uit een wijde omgeving, tot Dordrecht toe, winkelend publiek. Zoveel, dat winkeliers in Baarle Nassau belangstelling hebben voor een vestiging in Zundert." Van Tig-' geit weet niet wat er in Putte gaat gebeuren na het wegvallen van grensvrachtverkeer. „Dat hangt af van het ondernemersaanbod." Burgemeester Van Liere in Putte schetst het gevoelen van zijn mid denstanders. „De meesten zijn blij met de opening van de Zoomweg en het wegvallen van de verkeers druk in Putte. Caféhouders .kijken bedenkelijk. Ze schorten hun me ning op." Doorgaande automobilis ten stoppen niet om te winkelen. Ze komen na een lange rit wel de auto uit voor een verfrissing. Bij wijze van voorbeeld vertelt Van Liere over Duitsers, die via België en Putte naar Zeeland rijden om daar weekend of vakantie door te brengen. De vele Duitsers zullen Putte niet meer aandoen voor een koele of een warme dronk. Zij verkiezen de snellere Zoomweg om iets eerder op hun bestemming aan te komen. Grootgrutter C. Hendrickx, tevens eigenaar van andere bedrijven en een gezaghebbend man in de ge meenschap, onderschrijft de visie van de burgemeester. „Straks zijn we gemakkelijker te bereiken. On ze positie is zelfs beter dan die in Zundert. Wij huizen op de grens. Zundert ligt er enkele kilometers vandaan. /Üs de gemeente het aan zien van het dorp verbetert, wat bredere trottoirs en zo, zie ik de toekomst zonnig in." „Onze banken - we hebben er vijf op 3620 inwoners - zijn niet bang voor de tijd na de opening van de Zoomweg. In tegendeel, enkele zoe ken een ander locatie om hun za ken nog groter op te zetten," aldus de burgemeester. Een textielfiliaal van een landelijk bedrijf breidt op dit moment (half 1992) uit. „Er zijn tonnen uitgetrokken voor vergroting," weet burgemeester Van Liere. Optimisme alom in het Nederlandse deel van Putte, dat aangrenzend overloopt in een Bel gisch dorp van dezelfde naam. „Ook in Putte zijn de winkels op zondag open." Alle winkels. Putte ligt in dat opzicht voor op Zundert waar alleen grote zaken de calvi nistische zondagsheiliging aan de laars lappen. De weekendklandizie van Putte komt voor een belangrijk deel uit België. Gerekend wordt op een nog grotere toeloop uit Neder land als de gemeente niet meer gebukt gaat onder de last van het vrachtverkeer. Hoe belangrijk Putte op dit mo ment voor de Belgische klanten is, blijkt uit cijfers. „Ons winkelop pervlak bedraagt 1,44 vierkante meter per hoofd van de bevolking. Het landelijk gemiddelde voor een gemeenschap van 3620 inwoners is 0,88 vierkante meter per hoofd. Ons winkelbestand gaat ver uit boven het gemiddelde voor een ge meente van 10.000 inwoners," al dus de burgemeester. Met het met selen van nog meer vierkante me ters geeft de Putse middenstand duidelijker dan met woorden aan vertrouwen te hebben in de toe komst. De Belgen blijven komen. Westbra banders bezwijken meer dan nu voor de verlokkingen van het win kelen op zondag. En rustzoekenden kunnen er niet omheen bij tijd en wijle' een dagje in Putte door te brengen. Bij die hoeveelheden volk is politie onontbeerlijk. Burgemeester Van Liere: „Na de reorganisatie van de politie houdt Putte een politiebezetting van vijf man. In omliggende kleine gemeen ten worden bureaus gesloten, maar wij houden wat we aan politie hebben." Niet alleen om het ver keer van fietsers, wandelaars en overstekend winkelend publiek te regelen of de eigen 3620 'deugnie ten' in het oog te houden. „De grote .bezetting houden we omdat we in een grensgemeente leven."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 23