zoomwegzii J Het vrachtverkeer hoeft na de opening van de Zoomweg niet meer door Putte. Een verademing voor de Putse bevolking. Een mooie gelegenheid voor het Putse gemeentebestuur om de gemeente als rustig, natuurrijk oord te presenteren. Burgemeester C. van Liere ziet zijn gemeente na de overlast van vrachtverkeer al helemaal terrein voor dagjesmensen worden. Industrie groeit. Aan- en afvoerwegen worden aangelegd. Die ontwikkeling gaat door als een schuivende ijsmassa. Niet te stoppen, en ogenschijnlijk niet te sturen, alles verslindend. De nietige mens kan hooguit een beetje vertragen. Dat geldt ook voor de Zoomweg. De Zoomweg komt er. Met vertraging, maar ontstuitbaar. De geschiedenis van de Zoomweg is een lange en is voorzien van talloze varianten Vanaf het eerste idee houdt de aanleg van de Zoomweg de gemoederen bezig. DE STEM aan een lijdensweg DE STEM In het ontstuitbare proces is het asfalt van de Zoomweg-zuid er gekomen. Dat van Zoomweg-noord komt er ook. Vraag is wanneer. Wordt het laatstgenoemde richtjaar gehaald? Of gaat de historie van de lijdensweg langer duren? foto de stem dick de boer De geschiedenis van de Zoomweg lijkt een lan ge. In 1963 bepleit de contactgroep Zuid- West-Nederland van de KVP de aanleg van de toen al ter sprake zijnde Zoom weg, omdat die weg de ontwikke ling van Zuidwest-Nederland mede mogelijk maakt. De visie van de KVP omvat in 1963 het hele delta-gebied ten zuiden van Rotterdam. West-Brabant en Zeeland moeten onderdeel uitma ken van een gigantische industriële en havenontwikkeling. Rotterdam loopt immers vol. Op tijd de vleu gels uitslaan gaat in één moeite met het leggen van dammen in de Zeeuwse wateren. De weg loopt in het KVP-plan van de Volkerakdam rechtstreeks naar het zuiden, tussen Bergen op Zoom en Roosendaal door en ten oosten van Putte de grens met België over. Twee jaar later bepleit vanuit het Bossche KVP-bolwerk (het provin ciehuis) commissaris der koningin C. Kortmann eveneens de aanleg van de Zoomweg. In die tijd leren de kinderen op school nog, dat Rotterdam niet in het zuiden maar in het oosten een achterland heeft te bedienen. De beste klant van de Rotterdamse haven is het Ruhrgebied. Per schip, vrachtwagen, trein gaan de in de havens geloste goederen die kant op. Van een goederenstroom naar het zuiden is geen sprake. Zeker niet in het lesprogramma van lage re scholen. Een stroompje zal er best wel zijn geweest. Vanaf het eerste idee om een snel weg tussen Rotterdam en Antwer pen aan te leggen houdt de Zoom weg - hij zal de enige snelle verbin ding tussen beide steden worden - de gemoederen bezig. Moet-ie er komen? En zo ja, waar dan? Na dertig jaar, waarin voor- en tegen standers over alle mogelijke aspec ten elkaar in de haren vliegen, komt er een stukje van zes kilome ter bij. In 1986 zegt de minister van ver- keer en waterstaat: hij komt in de polder ten westen van Ossendrecht. Een jaar later beslist de minister, dat de aanbesteding in 1989 zal plaatsvinden. Eind 1992 rijden er auto's over, aldus de minister, omdat het plot seling belangrijk is een verbinding met de nieuwe Liefkenshoektunnel in Antwerpen te hebben. Via die tunnel beschikt Rotterdam, na het voltooien van de Antwerpse rond weg, over een snellere verbinding met Frankrijk en de tunnel onder het Kanaal naar Engeland. Het economisch zwaartepunt ligt niet langer uitsluitend in het oosten. Dat zwaartepunt verschuift naar het zuiden. Voelt Rotterdam in 1963 de nood zaak van een noord-zuid-verbin- ding nog niet; Rijkswaterstaat houdt rekening met de aanleg van de weg bij het uitvoeren van de Volkerakdam. In 1969 wordt met de aanleg van de dam begonnen en in 1971 wordt het eerste deel van de Zoomweg (van de Volkerakdam tot Dinteloord) opengesteld. In die periode begint de woordenstrijd tussen voor- en tegenstanders van de weg, tussen politiek Den Haag en Brabantse autoriteiten. Een overzicht van de eerste jaren: 1969, de burgemeester van Halste ren bepleit snelle aanleg van de hele Zoomweg, omdat hij anders een verkeerschaos in zijn gemeente voorziet. 1970, minister Bakker van verkeer en waterstaat kondigt aan dat het Zoomwegplan in de ijskast is gezet. 1971, minister Bakker laat weten dat het plan niet in de ijskast staat. Zijn opvolger Drees zegt in hetzelfde jaar de aanleg niet te zullen opschorten. In 1971 stelt 'Den Haag' het tracé tussen Dinteloord en Putte vast: tussen Bergen op Zoom en Roosen daal, dwars door natuurgebied, ten westen van Putte uitkomend. Het koor van voor- en tegenstanders krijgt er enkele sopranen bij: mi lieu-organisaties en de Watermaat schappij Zeeland. De jaren volgend op de tracévast stelling in 1971 typeren de geschie denis van de Zoomweg door de discussies over natuurgebieden en de daaronder rustende drinkwater- voorraad. Milieugroeperingen lopen te hoop tegen het voornemen om de weg door de Wouwse Plantage aan te leggen. Dan liever een westelijker tracé: langs het Schelde Rijnka naal, op de westelijke of oostelijke oever. Het tracé mag ook door de polder lopen, daar waar nu het asfalt van de weg ligt. Dat alles liever dan het doorboren van de wonderschone Brabantse Wal of een weg dwars door de bossen. Rijkswaterstaat probeert het Zeeuwse waterleidingbedrijf te lij men met de suggestie om de weg dwars door de Wouwse Plantage waterdicht te maken. Bij ongeval len zou dan geen ongerechtigheid door de bodem naar grond- en drinkwater lekken. De stevige storm van proteststem men doet minister Westerterp in 1973 zeggen: er komt geen Zoom weg. Tijdens een ontmoeting in het Zeeuwse verklaren zowel Neder landse als Belgische woordvoer ders: er is geen haast met de weg. 1975, de Belgen willen hun deel van de Zoomweg niet door bosge bied aanleggen. In hetzelfde jaar belooft minister Westerterp een on derzoek naar het westelijk tracé van de weg. In de Tweede Kamer gaan geluiden op om van een wes telijk tracé uit te gaan. Westerterp herhaalt in 1977: de weg komt niet langs het kanaal en ook niet door de Wouwse Plantage. Een nieuwe studie moet uitmaken waar dan wel. Het streekgewest Westelijk Noord-Brabant wil on derhand hom of kuit. De Kamer van Koophandel in Breda bena drukt voor de zoveelste maal: de havens hebben behoefte aan de weg. Er moet de hoogste prioriteit aan worden gegeven. Einde van het liedje in dat jaar is, dat het kabinet besluit om eerst de A-16 tussen Gorinchem, Breda, Hazeldonk aan te leggen. 1978. Minister Tuijnman belooft dat de Zoomweg-noord in 1985 klaar zal zijn. Het provinciebestuur weet te melden: over tien jaar is de hele weg klaar. En de regering komt tot een opmerkelijke uit spraak, al eerder gedaan. De Zoomweg valt niet onder de bezui nigingen. Antwerpen zegt nog maar eens, dat er geen nieuwe weg naar Putte komt. De Havenweg is voor de Belgen de Zoomweg, die aansluit op het Nederlandse deel. 1979. Minister Tuijnman: over vijf jaar is de hele Zoomweg klaar, als er geld is. Wat later in het jaar: de Zoomweg staat op een laag pitje, maar het zuidelijk deel van de weg, tussen Bergen op Zoom en de grens, wordt na afspraak met de Belgen in een mini-programma op genomen. Bergen op Zoom bepleit in 1979 het opnemen van de randweg-oost in de Zoomweg. Een actiegroep wil er niet van weten. Antwerpen gaat op 26 juli akkoord met de Havenweg, waarop Kamerleden vaststellen dat het tracé langs het Schelde Rijnka naal kan worden vergeten. Rijks waterstaat komt in dat jaar met zes tracé's voor Zoomweg-noord, het deel tussen Bergen op Zoom en Dinteloord. In 1980 vraagt de Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat de aan leg van het noordelijk deel niet te' vertragen. 1981. Er is geen geld voor de aanleg van Zoomweg- noord, aldus minister Tuijnman. Uitstel van beslissingen of herzie ning ervan stelt Westbrabantse ge meenten op de proef. Om beurten komen ze op voor eigen belangen. Nieuw Vossemeer zegt op zeker moment het wachten beu te zijn. De gemeenteraad van Dinteloord pleit voor een snelle aanleg. Steen bergen vraagt zekerheid omtrent het tracé vanwege de ontwikkeling van de stad. Steenbergen verzoekt eerst het noordelijk deel van de weg aan te leggen. Bij Verkeer en Waterstaat is een nieuwe baas. Minister Smit-Kroes in 1983: We hebben geen haast met Zoomweg-noord. De minister veegt er in 1984 aan toe: We geven voor rang aan Zoomweg-zuid. Een jaar later verkondigt Rijkswaterstaat dat het zuidelijk deel er pas in 1995 kan liggen. Eerst moeten er allerlei procedures worden afgewerkt. Ge deputeerde De Geus laat het volk eveneens in 1985 vanuit Den Bos» weten: Het noordelijk deel is i" 1995 aan de beurt. Hij zegt r harde afspraken te beschikken. 1985. Boeren maken zich zoi over het tracé van Zoomweg-zuid Die zou niet door de polder moge» worden aangelegd. 1986. Smit- Kroes oordeelt: het zuidelijk dee komt door de polder. 1987. In 198- zal -aldus mevrouw Smit-Kroes met de aanleg worden begonm De weg krijgt een aansluiting op Liefkenshoektunnel. 1989. De Bel gen kondigen aan pas in 1990 over het tracé van de Havenweg te zul len beslissen. Zoomweg-noord is bij de p~ in een stroomversnelling geraaid deel tussen Bergen op Zoom en Belgische grens niet vergeten. 1988 laat Rijkswaterstaat weten- dat het noordelijk tracé in 199* wordt vastgesteld. In 2000 zal deel van de weg klaar zijn. jaar later gevolgd door de medede ling, dat in 1990 drie varianten va» Zoomweg-noord aan een onder zoek worden onderworpen. In het ontstuitbare proces is net asfalt van de Zoomweg-zuid er gekomen. Dat van Zoomweg-noor» komt er ook. Vraag is wanneer- Wordt het laatstgenoemde richt jaar gehaald? Of gaat de historie van de lijdensweg langer duren? Alle winkels in Puttel Putte komt voor een een nog grotere toeloo,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 22