Zoomweg 4 maart open Rijkswaterstaat laat in twee jaar een weg van 6,5 kilometer bouwen. Totale kosten 87 miljoen. Bij oplevering ligt er Zoomweg-zuid, tussen knooppunt Markiezaat en de grens met België. Van Bergen op Zoom komt het verkeer via een douanepost in het Antwerpse havengebied. Rijkswaterstaat dirigeert 650.000 kuub zand op veenachtige bodem De ontwerpers verwerken nieuwste technieken zoomwegzuid niMcnAr: o MA DINSDAG 2 MAART 1993 DEEL De noodzaak staat al meer dan 30 jaar vast. Er moest een weg komen tussen Rotterdam en Antwerpen. Nu ligt er dan het stuk tussen Bergen op Zoom en de grens: Zoomweg-zuid. Op 4 maart zullen twee ministers de weg openen. Mi nister Maij van verkeer en water staat en haar Vlaamse collega Kelchtermans. De geschiedenis van de weg is een 'elite lijdensweg. De belangrijkste momenten daaruit staan beschre- ven in deze bijlage. Daarnaast wordt er op de volgende pagina's vanuit andere invalshoeken naar de weg gekeken. Alle energie kan na de opening van Zoomweg-zuid worden gestoken in «omweg-noord. Een stuk van zes- hen kilometer. Teksten: Jan van de Ven Eindredactie: Wim van Leest Vormgeving: Hans Frickel De weg is klaar. Naar schatting zullen er per etmaal 12.000 auto's en vrachtwagens rijden over het uit 19 centimeter dikke 'zeer open' asfaltbeton bestaande wegdek. FOTO DE STEM DICK DE BOER Een weg vol met snufjes Dagelijkse leiding bij de bouw van de weg heeft M. Everaers, groeps leider bij Rijkswaterstaat. Gedu rende de bouw huist hij met vier medewerkers in een gerieflijke houten keet op de bouwplaats, midden in het verlaten land, een eind van het laatste huis van de Woensdrechtse bebouwde kom: ca fé Non plus ultra. In november 1990 gaat de eerste spa voor de weg de grond in. Het grondverzet kan beginnen. Op dat moment is al heel wat voorberei dend werk gedaan, want het aan leggen van een weg is meer dan zand storten, aanharken en asfalt erover. De Westbrabantse onder grond bevat talloze leidingen, van Antwerpen naar Rotterdam en van Antwerpen naar Westbrabantse en Zeeuwse bedrijven, Dow in Ter- neuzen en Shell in Moerdijk bij voorbeeld. Op deze transportbanen kan niet zomaar een weg worden aangelegd. Onder leiding van ingenieursbu reau Lievense richt het voorberei dende werk zich op het verleggen van leidingen. Aan- en afvoerbui zen, gas- en waterleidingen, elek triciteitskabels krijgen een andere, na aanleg van de Zoomweg, ge makkelijk te bereiken plaats. De PNEM verhoogt of verplaatst hoogspanningsmasten. Alles bijeen een omvangrijk en ingewikkeld karwei dat net zo lang duurt als het aanleggen van de weg: van begin 1988 tot voorjaar 1990, twee jaar dus. Voordat de eerste vrachtwagen met zand het bouwterrein op rijdt, zijn ook de kunstwerken aangelegd: twee viaducten in de weg en via ducten op de plaats waar het knooppunt Markiezaat (de aanslui ting op rijksweg 58) is gedacht. Het bouwen van betonkolossen duurt van 1989 tot 1991. Volgens Everae rs gebeurt in die periode nog wel meer. „In de omgeving van de weg moeten wegen en sloten worden verlegd". Bewoners van het gebied mogen niet van de bewoonde we reld worden afgesloten. Ze rijden in vergelijking met vroeger nu wel wat om. Als het meeste werk achter de rug is, komen de vrachtwagens met zand, de grondverzetmachines voor het uitgraven van akkers. Dan ziet iedereen vrij snel waar de plannen makers de Zoomweg hebben ge dacht. Grotendeels langs een oude dijk, die al lang niet meer water hoeft te keren. De oude dijk mag straks het verkeerslawaai dempen. De enkele achter de dijk wonende mensen hebben op die manier toch nog profijt van de wild begroeide aarden wal. Bouwer is de voor de gelegenheid opgerichte Combinatie Zoomweg, bestaande uit: Heymans b.v, Mar tens en Van Oord b.v., Van Dyck- Petit b.v.. Rijkswaterstaat beleeft het meeste plezier aan de aanleg van het ver keersknooppunt aan het noordelij ke uiteinde. Daar kan laatste ken nis en inzicht worden ingestoken. Everaers: „De ondergrond bestaat er voor een deel uit veen. Ligt daar een flinke berg zand op, dan druk je als het ware een spons leeg. Waar wil je het water laten heenlo pen?" Een vraag voor waterstaat kundige fijnproevers. Het water van onder het knooppunt komt omhoog door 15.000 verticale drains (met een gezamenlijke leng te van 160.000 meter) en loopt in afwateringsloten. Nog een nieuwigheid aan het knooppunt: alle voor de weg uitge graven grond wordt erin verwerkt. Zo ontstaat een heuveltje, een zo geheten schotelprofiel, in het ter rein, waar rijksweg 58 doorheen loopt. Grapje? „De ontwerpers van de weg hebben hun laatste visie verwerkt," vertelt Everaers. Pretti ge bijkomstigheid voor Rijkswater staat is, dat vrijkomende grond niet meer over grote afstand hoeft te worden afgevoerd. Tot het laatste snufje behoort ook een afgelegen hoek in het knoop punt, waarin het drassig en plassig zal blijven. „Een rustgebied spe ciaal voor watervogels," aldus de groepsleider. Eenden met motor storing zullen niet snel tegen een auto aanvliegen. Een hekwerk gaat .ongewenst contact voorkomen. Rijkswaterstaat toont graag -zo stelt Everaers het voor - zijn liefde voor de natuur. Naast het vogel- rustgebiedje is er in de Zoomweg ook - op verzoek - een buis ver werkt voor padden op trektocht. De paddenpijp ligt ter hoogte van de Agger uitwatering. „Deskundi gen verzekeren ons, dat de pijp al voldoende functioneert als tien procent van de padden er doorheen gaat," aldus Everaers. Hij vindt het merkwaardig, dat de rest zich op de snelweg te pletter mag laten rijden. Het leggen van de paddenpijp kost net zoveel moeite als het overdwars leggen van vele duizenden draina- gepijpen en tal van andere, nog loze, leidingen, mantelbuizen gehe ten. „We hebben voorzorgen geno- men. Stel, er moet een mistsignale- ring komen. Dan zijn de draden snel onder de weg door getrokken." Wat er in de toekomst zich ook aan dient, voor het trekken van draden hoeft de Zoomweg niet opengebro ken te worden. Wie vanaf een viaduct of een naastgelegen weg de Zoomweg in aanleg bekijkt, ziet niets van de snufjes. De blik blijft hooguit aan voorbijrijdende vrachtauto's ha ken. Zo'n 650.000 kubieke meter zand rijden ze aan. Van de Kree- kraksluizen 250.000 kuub; uit Bel gië 400.000 kuub. „Alles per as, niets opgespoten," vertelt Everaers, die eraan toevoegt dat een vracht wagen vijftien kuub meeneemt. Ruim 43.000 ladingen zand zijn vervoerd. Het Zeeuwse zand blijft over na een inrichtingsplan van Rijkswa terstaat nabij de sluizen van Hans- weert. En het Belgische zand komt uit een depot bij Zandvliet. De vrachtwagens die het aanvoeren mogen niet over lokale wegen rij den. Vanuit België komen ze over het te maken wegtracé aangereden. De dienstweg langs het Schelde Rijnkanaal dient voor de aanvoer van het Kreekrak zand. De vrachtwagens rijden overigens vele malen vaker, dan de genoemde 43.000 ritten. Zo wordt na het storten van zand de uitgegraven grond op het zanddek gestort om verdichting van de bodem te force ren. Uiteindelijk rijden vrachtwa gens de zwarte landbouwgrond naar knooppunt Markiezaat om het al genoemde schotelprofiel te ma ken. Tot slot van de werkzaamheden verrijst aan de grens na bouwrijp maken van de grond een douane complex. Het verkeersknooppunt ligt dan klaar, evenals de weg. Naar schatting zullen er per etmaal 12.000 auto's en vrachtwagens rij den over het uit 19 centimeter dikke 'zeer open' asfaltbeton be staande wegdek. Het wachten is nu op de Belgen. Onze zuiderburen zullen hun aan deel in de verbinding provisorisch afwerken. Hun achterstand beloopt een jaar. Het grensverkeer zal er weinig van merken. Antwerpen 2 H ÖQ

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 21