Hoogleraar 'Heilige Geest' wereldprimeur Nederland milder voor zware gereformeerden suske wis hambone Charismatische vernieuwing krijgt leerstoel aan Vrije Universiteit GIDS VOORAL bE it> Mac DE STEM DINSDAG 2 MAART 1993 DE stem De charismatische vernieuwingsbeweging in het christendom is lang met reserve, zelfs wantrouwen bekeken. Maar die tijd is voorbij. De nadruk die deze beweging legt op de persoonlijke beleving, spoort aardig met de tijdsgeest. De beweging heeft nu ook wetenschappelijk voet aan de grond gekregen. Aan de Vrije Universiteit in Amsterdam is de eerste hoogleraar ter wereld in de theologie van de charis matische vernieuwing zijn werk begonnen. HILVERSUM - Aan de Vrije Universiteit (VU) werd hij al 'hoogleraar Heilige Geest' genoemd. Maar met die titel is dr. M. Parmentier zelf niet zo gelukkig. „Ironisch bedoeld en veel te pretentieus", zegt de oud-katholieke theoloog. Hij is op vrijdag 26 februari in Amsterdam aangetreden als bijzonder hoogleraar in de theologie van de charismatische vernieuwing. Door ANP-redacteur Bert van der Kruk De charismatische beweging is de stroming binnen de kerken die alle nadruk legt op de gaven van de Heilgie Geest. „Als het goed is" zijn alle theologen bezig met de Heilige Geest. Met de charismatische vernieuwing daarentegen houdt geen enkele godgeleerde zich officieel bezig. Parmentier (45) is de eerste die dit terrein wetenschappelijk gaat ontginnen. De eerste ter wereld zelfs: „Een wereldpri meur." De leerstoel is een initiatief van de Charismatische Werkgemeen schap Nederland (CWN) en de rooms-katholieke stichting Bou wen aan de Nieuwe Aarde. Dat zijn de twee organisaties die een soort pinksterbeweging binnen de kerken vormen. De leerstoel is niet toevallig gevestigd aan de VU, vanouds een gereformeerde universiteit. Binnen de gerefor meerde kerken is de aandacht voor de charismatische vernieu wing naar verhouding groot. Volwassen De leerstoel bewijst volgens Par mentier dat de charismatische vernieuwing volwassen is gewor den. „We kunnen nu op het hoogste theologische niveau meepraten. Het is duidelijk dat de charismatische vernieuwing geen hobby is van mensen die het in de bol geslagen is, maar een belangrijke religieuze stro ming. Die zal pas verdwijnen als de essentiële elementen ervan door de kerken zijn overgeno men. Zover is het echter nog lang niet. Charismatische vernieuwers moeten het vooralsnog in kleine groepen doen, aan de rand van het kerkelijk gebeuren. Wat in de kerken niet kan, kan hier wel: bidden om genezing, handopleg ging, tongentaai, profetie. Deze gaven van de Heilige Geest - de charismata - zijn in de loop der Miljonair Piet Derksen en echtgenote Trude: steunpilaren van de katholieke charismatische vernieuwing FOTO'S ANP eeuwen uit de kerk verdwenen. Ze worden nu door een groeien de schare herontdekt. Parmentier: „Charismatische vernieuwing is een spiritualiteit die een geestelijke vernieuwing van de kerk wil bevorderen. Zij biedt daarvoor heel concrete vormen aan, die niet iedereen even prettig vindt. Maar in het vroege christendom waren die heel normaal. Wij proberen het gewone christelijke leven terug te halen. En dat begint bij de charismata." Eng Dat deze geestesgaven na de eer ste eeuwen zijn ondergesneeuwd, heeft volgens de bijzonder hoog leraar alles te maken met de verambtelijking van de kerk. „De ambtsdragers hebben de charismata naar zich toegetrok ken. Zij vonden het eng en be dreigend als het al te charisma tisch toeging in de kerk." Deze „angst voor wanorde" is overi gens niet geheel misplaatst. Want zonder begeleiding van de charismata loopt het in de kerk uit op „chaotische toestanden". Dat blijkt bijvoorbeeld uit de geschiedenis van de Pinksterbe weging. Deze beweging begon aan het begin van deze eeuw ook als een charismatische vernieu wing binnen de kerken. Maar zij is er uiteindelijk toch los van komen te staan. Een ambtelijke structuur is in de pinksterkerken vaak ver te zoeken. Met als een van de gevolgen dat „de trend wordt gezet door degene die het hardst schreeuwt". Pausjes Parmentier schroomt niet nog meer „lelijke dingen" van de Pinksterbeweging te zeggen. Zo kent de beweging te weinig theo logische diepte en zijn de voor gangers - veelal „individuele pausjes" - slecht geschoold. De beweging is verder nogal wetti- cistisch en moralistisch, met alle vervelende gevolgen vandien voor bijvoorbeeld homoseksue len. Daarbij komt de grote aandacht voor de groei van de eigen ge meente. Een „soort vooruit gangsdenken" waarbij Parmen tier zo zijn vraagtekens zet. „Succes is toch geen christelijk begrip?" Bovendien gaat de groei ten koste van de zoge noemde 'historische' kerken. „De Pinksterbeweging leeft van de stroom ontevreden mensen uit de kerken. Er komen weinig men sen van buitenaf. De test voor de Pinksterbeweging komt als de stroom uit de kerken is opge droogd." Pasklaar Waar de Pinksterbeweging pas klare antwoorden op vele vragen levert („veel mensen vinden het vermoeiend om zelf na te den ken"), biedt de charismatische vernieuwing slechts „een soort basisprodukt". Kern daarvan is het idee „dat God van iedereen houdt en dat je niet eerst hoeft te veranderen". De verdere in vulling wordt aan de betrokke nen zelf overgelaten. De bezoekers van gebeds- en genezingsbijeenkomsten worden ook niet overgehaald hun eigen kerk vaarwel te zeggen. Integen deel, zij worden bewust terugge stuurd met de mededeling de kerk van binnenuit te vernieu wen. Parmentier is zelf sinds 1984 betrokken bij diensten van voorbede en genezing in Hilver sum. Die diensten hebben vol gens hem een etalagefunctie: „Wij laten de kerken voortdu rend zien wat ze zelf ook kunnen doen." Ook de halfjaarlijkse conferen ties van de CWN, waarvan Par mentier bestuurslid is, zijn zo bedoeld. Een groeiend aantal mensen uit verschillende kerken bezoekt deze meerdaagse bijeen komsten in Dalfsen: ongeveer 500 in 1977, ruim 1.200 in 1992. Dit jaar pakt het bezoekersaan tal ongetwijfeld weer hoger uit, verwacht Parmentier. Hoofd koel Tijdens de charismatische vie ringen gaat het er minder exta tisch aan toe dan in menige pinkster- of volle evangelievie ring. „De charismata mogen niet met je op de loop gaan. Binnen de charismatische vernieuwing proberen wij het hoofd koel te houden", benadrukt Parmentier. Zo wordt het spreken in tongen - „een vorm van bidden die op treedt als je eigen woorden te kort schieten" - zoveel mogelijk uit de openbare viering geweerd. En bij een dienst der genezing worden, anders dan in de Pink sterbeweging, geen grote ver wachtingen gewekt. Eerder wordt de nadruk gelegd op het proces van genezing. Als iemand zich na het gebed een beetje beter voelt, is dat een goede reden om ermee door te gaan. In pinkstergemeenten daarentegen „moet het allemaal plotseling en wonderbaarlijk gebeuren: één keer bidden en het is over." Kletskoek Parmentier wil de ervaringen van mensen met genezing, beke ring en „andere charismatische fenomenen" theologisch onder bouwen. Hij wil hun verhalen leggen naast de verhalen uit de kerkgeschiedenis. Hij is niet uit op een nieuwe, charismatische theologie, maar hooguit op een correctie van de bestaande theo logie die nauwelijks oog heeft voor de gaven van de Geest. Hij zal de studenten (en ook predikanten) in Amsterdam la ten zien dat deze charismata sinds de derde eeuw in toene mende mate zijn gereserveerd Dr. M. Parmentier. voor ambtsdragers, bisschoppgl heiligen en koningen. En dat g,| theologen die dit rechtvaardjj den en meenden dat de geest gaven alleen ten tijde van 1 vroege christendom voor iedt- een bestemd waren, altijl „kletskoek" hebben verkondigd I Als kerkhistoricus weet hij dJ de charismata vooral optrader! wanneer de kerk tijden val spanning en onzekerheid doot.l maakte. „Als er gevoelens vaj zwakte binnen de kerkgemeel schap leven, gaat men al gauvl op zoek naar datgene waaruit! Gods kracht kan blijken. dJ charismata zijn dan een interes! sant antwoord." Dat verklaatt| volgens hem ook waarom in d tijd van secularisatie en kerkv&l lating de gaven van de velen aanspreken. Tussenpositie De charismatische vernieuwing! is in de kerken „liturgisch nogl niet echt doorgebroken", weel ook Parmentier.Maar hij ver-1 wacht veel van de cursusse! charismatisch pastoraat vooj predikanten. Het zou al heel wat I zijn als de Pinkstergeest v;SJ vaker door de kerken waait, a van de betrokkenheid en h enthousiasme van de charisma-1 tische vernieuwing wat breekt in de zondagse vieringen. I Parmentier neemt als oud-1 katholiek een mooie tussenpos! tie in tussen protestanten rooms-katholieken. Dat is een van de redenen waarom de 1 voor de bezetting van de leer-1 stoel op hem is gevallen. Verder I speelde mee dat hij (in 1973, in Oxford) is gepromoveerd op 1 onderwerp 'De Heilige Geest tij I Gregorius van Nyssa'. Oxford Na zijn studie in Utrecht, Bonn, I Genève en Oxford was Pannen- f tier enkele jaren werkzaam kapelaan in de anglicaanse ke te Oxford en als oud-katholiek I pastoor in Haarlem. Vanaf 1983 1 was hij verbonden aan Katholieke Theologische Univer-1 siteit Amsterdam als docent kerk- en dogmageschiedenis de vroeg-Middeleeuwse theolo-1 gie, een functie die hij begin 1992 aan de Katholieke I Theologische Universiteit Utrecht uitoefent. De Broederschap van Pinkster-1 gemeenten - het grootste kerk-1 genootschap binnen de Neder-1 landse Pinksterbeweging - heelt I plannen om tot een eigen leer- stoel 'pentecostalisme' te komen. De aanvraag is al drie jaar den ingediend bij de Rijksuni-1 versiteit Utrecht, maar die aar-1 zelt nog. Mocht die leerstoel a I komen, dan sluit Parmentier eni- ge vórm van contact niet uit, a heeft hij er geen grote verwach tingen van. Door ANP-redacteur Bert van der Kruk Oostkapelle - Nederland rea geerde heel wat terughouden der op de recente polio-epi demie dan in de jaren zestig en zeventig het geval was. Toen was er sprake van „een ware hetze" tegen mensen die om religieuze redenen niet waren ingeënt. Nu is de pu blieke opinie „genuanceer der, vriendelijker, inlevend bijna". Die indruk heeft de historicus Jan Zwemer uit het Zeeuwse Oostkapelle. Hij is enige tijd ge leden aan de Vrije Universiteit te Amsterdam gepromoveerd op een onderzoek naar de situatie van de 'zware gereformeerden' in het midden van de twintigste eeuw. 'In conflict met de cultuur' heet het proefschrift en de au teur (32) is afkomstig uit de Gereformeerde Gemeenten, één van de 'zwaarste' kerken in Ne derland. In de jaren zestig werd „veel heftiger, veel rauwer" gerea geerd op gereformeerden die vonden, dat een polioprik het vertrouwen op Gods voorzienig heid ondergraaft. Zij werden „met het vingertje nagewezen". De media stelden zich „onver draagzaam en provocerend" op en creërden „een angstige sfeer". In de jaren negentig is daaren tegen geen sprake van „stem mingmakerij". Daar is de sfeer niet meer naar, zegt Zwemer. In de jaren zestig leefde „het een heidsgevoel" onder Nederlan ders veel sterker en werd er scherp gereageerd op mensen die uit de pas liepen. Nu is polio vooral het probleem van de niet- ingeënten: ze zoeken het maar uit. Parallel Bovendien zijn steeds meer zwa re gereformeerden - ook wel be vindelijk gereformeerden ge noemd - ingeënt tegen polio. Wat dat betreft is er een parallel te trekken met verzekeringen, waar ook de voorzienigheid Gods in het geding is. In de jaren twintig was het een taboe, ze ventig jaar later is „de overgrote meerderheid" van de zwaren verzekerd tegen van alles en nog wat. Overigens is het moeilijk om in algemene termen te spreken over de groep christenen die dikwijls smalend als zwarte-kousenkerk wordt aangeduid. Als Zwemers proefschrift één ding duidelijk maakt, is het dat de bevindelijk gereformeerde wereld een enor me verscheidenheid vertoont. Ook de zwaren kunnen licht zijn of, zoals ze in Zeeland zeggen, lucht. De groep bestaat uit ongeveer 270.000 mensen, twee procent van de Nederlandse bevolking. Zij zijn te vinden in een deel van de Christelijke Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Bond en in de Gereformeerde Gemeenten (90.000 leden), de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (19.000), de Oud-Ge reformeerde Gemeenten (17.000 leden) en vele afgesplitste, vrije gemeenten. De SGP is hun par tij, het Reformatorisch Dagblad (RD) hun krant. De onderlinge verschillen zijn voor een belangrijk deel terug te voeren tot deeltradities in ver schillende delen van het land. Zo staat in de Gereformeerde Ge meenten de Veluwe als zwaar en Zeeland, op Tholen na, als licht te boek. Hoe sterker benadrukt wordt dat de genade van God exclusief voor de uitverkorenen is, dus hoe groter ook de kloof met de niet-gelovigen, hoe zwaarder de gemeente. Spanningen De verschillen zorgen nog steeds voor spanningen in het kerkge nootschap, dat in 1953 de zwaarste broeders en zusters zag vertrekken naar een nieuwe kerk: de Gereformeerde Ge meenten in Nederland. Na deze scheuring was er sprake van een relatieve openheid naar andere kerken en de samenleving. Sinds begin jaren zeventig, toen met de oprichting van het Reformato risch Dagblad en eigen scholen de reformatorische 'minizuil' ge stalte kreeg, is er echter weer sprake van „een ruk naar rechts". Dat blijkt onder meer uit een steeds zwaardere prediking en grotere nadruk op uiterlijke ken merken van de groep. De kle dingvoorschriften werden stren ger. Zo werden in de jaren tach- Tholen, dat als zwaar te boek staat. tig meisjes verplicht ook tijdens de catechisatie een hoed te dra gen en moesten jongens, net als in de kerkdienst, gaan staan tij dens het gebed. „Waanzin", zegt Zwemer. De ruk naar rechts was voor hem in 1983 reden om met de Gere formeerde Gemeenten te breken en, als zovele ontevredenen, lid te worden van een gewone her vormde gemeente. Zwemer hoopt dat zijn proefschrift de leiding van zijn vroegere kerk duidelijk maakt dat ook de lich tere tradities recht van bestaan hebben. Omdat hij weet hoe ge voelig deze zaken liggen, heeft hij zich in zijn 508-pagina's tel lende boek overal voorzichtig uitgedrukt. Grimmig In de stellingen bij zijn proef schrift is hij grimmiger: „Het gedoogd worden en officieel be spreekbaar zijn van de liggings- verschillen tussen de landsdelen is in de Gereformeerde Gemeen ten onmogelijk door het daar heersende idee, dat er slechts één waarheid is en dat die maar op één manier verwoord kan wor den." De lichtste tradities wor den nauwelijks nog getolereerd. Als die ontwikkeling doorzet, kan een conflict tussen de Velu we en Zeeland niet lang uitblij ven. Zwemer zet zo zijn vraagtekens bij het isolement waarvoor de bevindelijk gereformeerden heb ben gekozen. „Moet je je voor stellen", zegt hij, „er komen nu kinderen van 18 jaar van school die nog nooit met anderen in contact zijn geweest. Vroeger merkte je het verschil met leef tijdsgenoten alleen een beetje op zondag." Ook in Oostkapelle, waar de zwaren eerst gewoon naar de christelijke school gin- FOTO DE STEM/DICK DE BOER gen, is in de jaren zeventig „met veel tamtam" een reformatori sche school geopend. De zuilvorming is niet gericht op een uiteindelijke integratie in de samenleving, maar moet die sa menleving juist op afstand hou den. „Niet alleen profileren de bevindelijk gereformeerden zich steeds duidelijker, de verwach ting dat de zuilvorming de eigen identiteit zal bevorderen ten koste van de banden met ande ren in de samenleving, is in be vindelijk gereformeerde kring deel van het beleid", schrijft Zwemer. Door het toenemend contact binnen de eigen zuil is „het con flict met de cultuur" geëxpor teerd van de zware naar de lich te gebieden. Dit conflict vloeit rechtstreeks voort uit een syno de-uitspraak uit 1945. Die zegt dat het God alleen te doen is om de mensen die Hij heeft uitver kozen, en niet om de anderen en de rest van zijn schepping. Daar mee werd „het gewone leven van gelovigen en ongelovigen uit el kaar getrokken." De SGP, als politieke partij niet gebonden aan deze kerkelijke uitspraak, is altijd meer op de samenleving gericht geweest. Maar ook zij botste (en botst) met de cultuur, vooral in haar protesten tegen het zedelijk ver val en de aantasting van de zondagsrust. Op plaatselijk ni veau trok vooral de zondagsslui ting van café's en zwembaden de aandacht. Dat de partij zich ook op vele andere problemen richtte, bleef vaak onderbelicht. De SGP klaagde dan ook geregeld over selectieve belangstelling van de media. Zij werd alleen ten tonele gevoerd bij zaken die haar in een belachelijk licht konden stellen. Afwijkend gedrag, zoals dat van de Staphorster bevolking, werd vaak louter negatief opgevat. „Er leeft het idee dat er heel andersoortige mensen bestaan, die niet precies zich gedragen als de grote wij", schreef fractielei der ds. H.G. Abma eens. Provo's Niet alleen de zware gerefor meerden werden zo bejegend, de linkse provo's werden evenmin getolereerd. „Blijkbaar was de publieke opinie in de jaren zestig het geheel eens met de overheid die afwijkende gedragspatronen negatief beoordeelde en op dat oordeel haar beleid afstemde - of het nu om de provo-beweging ging of om een zware gemeente op de Veluwe", schrijft Zwemer. Hij ziet, in diezelfde tijd, ook parallellen tussen SGP-stand- punten en linkse geluiden. „In haar terughoudendheid ten op zichte van defensie-uitgaven, haar vroege signalering van de gevaren van bestrijdingsmidde len, haar belangstelling voor me dische ethiek en vooral ook h aan de kaak stellen van de con-1 sumptie-maatschappij en -men-1 taliteit liet de SGP verwant-1 schap zien met de positiekeuzes I van klein links." Als de lijn van Abma, die als I Gereformeerde Bonder voot I SGP-begrippen aan de lichte I kant was, zou zijn doorgezet, f was de band met de samenleving „niet zo verloren geraakt", denkt Zwemer, die de dit jaar overleden predikant „een schit terend persoon" noemt. Maar I ook in de SGP is de ruk naai I rechts te constateren. Het is niet verwonderlijk dat Abma ten tij de van de zuilvorming „in eigen kring niet populair was." Macht De zuil heeft ervoor gezorgd dat I de leiders een nog steviger greep op hun achterban hebben gekre gen. Zwemer hekelt met name de haast grenzeloze macht van pre-1 dikanten en kerkeraden. An' dragers zijn schaars in de bevin-1 delijke kring, want zij moeten een roeping hebben en echt be- j keerd zijn. Zij bekleden d; door hun functie vaak lar_ dan het kerkrecht toestaat. „Als je dertig jaar op handen wordt gedragen, word je vanzelf 1 beetje bazig.". De zuil heeft echter niet kunnen I verhinderen dat de moderne tijdgeest ook doordrong in 1 zware kringen, ondanks kriti van de leiders. „Zelfs in de Gere-1 formeerde Gemeenten in Neder land doet men volop mee aan het moderne consumptie- en wel vaartspatroon, voorzover daar geen sancties op staan", aldus j Zwemer. De televisie is steeds taboe, maar bezoek zwembaden, vakantiereizen, wedstrijdsport, geboortenbeper-1 king, verzekering en modern in gerichte woningen zijn ook in deze zwaarste sector niet onge woon. De grote luxe auto is algemeen geaccepteerd. Toch zijn de zwaren nog steeds belangrijke critici van de con sumptie-maatschappij. In die zin zijn het „mensen waar we in deze tijd op zitten te wachten zegt Zwemer opeens enthousiast- Als zij niet voor het isolement zouden hebben gekozen, zouden ze veel voor de samenleving kunnen betekenen. „Ze zijn se rieus, betrouwbaar, bezig met niet-materiële zaken. En ze dur ven radicale keuzes te maken.' RADIO 1 Fik heel uur en 7.30, 8.30, 12.30, 1330 1730, 18.30 en 6.30 Nieuws. kRO-'7 07 Echo. 9.05 Dingen die oebéuren. NCRV: 12.07 Hier en Nu. 02 45 Aandacht voor agrarische actualiteiten.) VOO: 14.05 Veronica wieuwsradio.TROS: 19.04 Interak- ief NOS: 20.04 Langs de lijn - Ltta VOO: 22.04 Veronica sportra dio NOS: 23.07 Met het oog op morgen. VARA: 0.02 Of the record. 202 Geen tijd. 5.02-7.00 Ochtendhu meur RADIO 2 Fik heel uur nieuws. AVRO: 7.04 quaar in the morning. 9.04 Arbeids vitaminen op 2. 11.04 Mezzo. 12.04 Het beleg van Hilversum. EO: 14.04 ne gouden greep. 15.04 Formule 2. 17 04 Alle mensen. VPRO: 18.04 Ek- kei horizontaal. AVRO: 19.04 Neder lands op AVRO Twee. 20,04 Album. 22 04 Met mij valt te praten. 231)4-24.00 Bluefunk 'n soul RADIO 3 Elk heel uur nieuws. AKN: 6.02 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen. 11.04 Baas van de dag. VARA. 12 04 Denk aan Henk. 14.04 Paul van Gelder. AKN: 15.04 Popshop. 1/00: 17.04 Rinkeldekinkel NOS: 18 04 Avondspits. EO: 19.04 Spoor 7. AVRO'20.04 Forza!'VPRO: 21.04 Vil la 65. TROS: 0.04 Nachtwacht. VPRO: 2.00 Zone. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM RADIO 4 700 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Niuéws. TROS: 7.02 Een goede mor gen met Klaas Samplonius. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00 Och tendconcert I: Orkest van de 18e eeuw. 11-45 Ochtendconcert II: Beaux Arts Trio. 13.04 De klassieke top 10 en nieuwe klassieke cd's. 14.00 Middagconcert: De opera Stiffelio van Verdi. NCRV: 16.00 De Nederlanden. 17.00 Leger des Heilskwartier. 17.15 Muziek in vrije tijd 18.04 Geloven in muziek. 18.30 Orgelconcert. 19.00 Klassiek in vo gelvlucht. 20.02 Avondconcert, met om 20.02 Cello- en pianomuziek. EO: 22 30 Orgelbespeling. 23.00 De ora toria van G.F. Handel. 23.30-24.00 Songs of Praise RADIO 5 Elk heel uur nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uitge breid weerbericht en Scheepvaart- berichten. 7.05 1008 AM. IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55 Waterstanden. VPRO: 9.02 Dinsdag op 5, met om 9.02 Marjoke Roorda is in gesprek; 9.45 Instituut Schreuders; 10.02 En wenst niet meer; 10.42 De jazz van Pete Felleman; 11.02 Ischa; 12.02 De omgekeerde wereld; 13.10 Aard se zaken: 14.02 Passages passan ten, 15.02 Boeken: 16.02 Stenen des aanstoots; 16.20 Kunstclips. NOS: 17.10 Radio UIT. PP: 17.50 PvdA. 18.00 Nieuws. KRO: 18.02 De onder stroom. 18.25 Scheepspraat. 18.30 Taal en teken. 18.50 Het levende woord. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actualiteiten in het Ma rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws en actualiteiten in het Chinees. TE- LEAC: 21.00 Andiamo, Italiaans voor vakantie. 21.30 Moshi, moshi, Ja panse taal. 22.00 Como vai, Portu gees voor beginners. 22.30 Moshi moshi, Japanse taal. VPRO: 23.00-24.00 Het paradijs OMROEP BRABANT Elk- heel uur en 07:30-ANP-Nieuws, gevolgd door Brabants niduws en actualiteiten. 7.45 D'e krant in Bra bant. 7.51 Weerman Johan Ver- schuuren. 7.55-8.00 Nieuwsover zicht. 9.07 Muziekkiosk. 10.07 Draai bank. 11.07 Van harte. 12.53 Bericht voor boer en tuinder. 12.55-13.00 Nieuwsoverzicht. 14.07 Muziek kiosk. 15.07 Prikbord. 17.05 Bra bants nieuws en actualiteiten. 17.45 De agenda. 17.55-18.00 Nieuws overzicht OMROEP ZEELAND 7.00 ANP-Nieuws. 7.05 Nieuws en actualiteiten, met om 7.15 Het weer in de provincie. 7.32 Regionaal nieuwsoverzicht. 7.40 De dag van... 7.50-8.00 De agenda. 12.00 ANP- Nieuws. 12.05 Nieuws en actualitei ten, met om 12.15 Het weer in de provincie. 12.32 Regionaal nieuws overzicht. 12.35 Gesprek van de week. 12.55 De agenda. 13.00 ANP- Nieuws. 16.00 ANP-Nieuws. 16.03 Gefeliciteerd! 17.00 ANP-Nieuws. 17.05 Nieuws en actualiteiten, met om 17.15 Het weer in de provincie. 17.32 Regionaal nieuwsoverzicht. 17.35 Vogels, vissen en Piet Smeer poets. 17.55 De agenda. 18.00 ANP- Nieuws Kun jc mets doenJerom Het jün schurk ze mcr vetwtetio ze w">im sh LIk durf met te fiyhenl^

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 18