'Zet dat rotding
uit en leef
Radio 4 werkt aan
grotere samenhang
UIT gids
John Ratzenberger, postbode uit 'Cheers', heeft nieuwe roeping
Van Elks sandwiches:
glimlach om agressie
.RIJS 7S."
Maartje 't Hart
krijgt talkshow
RTL 4 boeit
'Heer dan
Hilversum
Sigmar Polke
IN BEELD
Jean-Pierre
Caumiant
-X 5i
Het aantal boekhandels met een
literaire belangstelling neemt
zienderogen af."
Wouter van Oorschot, uitgever
de stem gids
DINSDAG 2 MAART 1993
DEEL E
Op 7 april wordt het slot opge
nomen van de veel bekeken en
bekroonde serie. „Ja, de dag na
mijn verjaardag, leuk cadeautje,
hoor. 'Gefeliciteerd, je bent ont
slagen'. Het zal een treurige dag
worden", ziet Ratzenberger
wiens inkomen geschat wordt
op een miljoen dollar per jaar -
de bui al hangen. In Nederland
heeft de NCRV het afscheid ge
programmeerd op 22 juni.
„We hebben altijd schouder aan
schouder gewerkt, elf jaar lang.
Toen we begonnen, hadden we
nog geen kinderen. Alleen Ted
Danson had een baby, Kate. We
gingen trouwen, kregen kinde
ren. Die namen we altijd mee op
de set. Zo gaat het altijd. Het is
net één grote familie. Dat zal ik
missen, er is geen andere baan
als deze, en zal er ook nooit
zijn."
Wit gaat u doen na 7 april?
„Kijken hoe mijn kinderen
groeien", grapt de Amerikaan,
die vader is van kinderen van
vier en vijf jaar. „Wel, ik ben
gevraagd een film te regisseren,
ik heb nog niet echt beslist, ik
heb een idee dat nu wordt uitge
schreven voor televisie, ik heb
een boomgaard van fruitbomen.
En ik ga reizen voor Rampak,
waar mijn bedrijf Ekopak pas in
op is gegaan. Met Ekopak begon
ik drie jaar geleden in Seattle
milieuvriendelijke verpakkingen
te ontwikkelen van papiersnip
pers om schadelijk petroche
misch spul als piepschuim te
'vervangen. Iedereen is op zoek
Door Maarten van de Rakt
John Ratzenberger (45) draait zijn hand nergens voor
om. Hij is een man van twaalf ambachten, maar zónder
dertien ongelukken. Hij werkte in een circus, wierp zich
op reclametekenen, improviseerde een act in de Amster
damse Melkweg en nam de strijd op tegen het
piepschuim. Maar bovenal werd hij bekend als de
betweterige postbode uit 'Cheers', Cliff Clavin.
naar zulk materiaal en wij zijn
een van de weinige bedrijven die
dat maken. Dus de toekomst ziet
er zonnig uit."
„Ach, en wat mezelf betreft, ik
heb bijna dertig films gedaan,
grote rollen, kleine rollen (onder
meer 'A Bridge Too Far', 'Super
man', 'Outland' en 'Gandhi'
- red.). Ik heb scripts geschre
ven, tv-series geregisseerd, alles
wat ik nog moet doen is ervoor
zorgen niet door een bus geraakt
te worden."
Timmerman
Met onverzadigbare gretigheid
stortte Ratzenberger zich in al
lerlei avonturen: „Ik begon niet
als acteur, maar als timmerman.
Ik ben ook nooit naar een to
neelschool geweest. Ik wist niks
van acteren toen ik met 'Cheers'
begon."
Ratzenberger ontvouwt zijn le
venswijsheid: „Mijn filosofie is,
maak een avontuur van het le
ven, steek je nek uit. Als iets
interessant is, probeer het uit.
Als het niet werkt heb je het
tenminste geprobeerd, en als het
wel werkt, des te beter. Je kunt
ervan leren."
„Ik was zeventien jaar, ik werd
wakker en besloot bij het circus
te gaan. Een circus in Indiana
had mensen nodig, dus ik er
heen. Verder werkte ik als dek-
knecht op een oesterboot. Ik
reisde en zocht baantjes. Er zijn
altijd manieren om geld te ver
dienen en te overleven. Zo ging
ik eens reclame-teksten schilde
ren op zaken en vrachtwagens.
Ik kwam in 1971 voor drie we
ken naar Europa met vijf dollar
op zak en bleef er tien jaar. Dat
typeert mijn leven. In Londen
formeerde ik het improviserende
theaterduo Sal's Meat Market,
dat ook in de Melkweg in Am
sterdam optrad."
Vastlopen
Was Ekopak ook een kwestie
van 's morgens wakker worden
met een'flitsend idee?
„Zo gebeurde het precies. Ik zei
tegen mijn vrouw: ik denk dat
dit een goed substituut is voor
polystyreen, en ik wil er wat
geld in stoppen. Zij wist niks
van een bedrijf leiden, ik ook
niet. Zo gingen we met een buur
man in zijn garage van start. In
het begin hebben we er veel
bloed, zweet en tranen in ge
stopt. Uiteindelijk werd het te
groot voor mij alleen. Ik besefte
vast te zullen lopen als ik geen
hulp vond en kwam erachter dat
ik geen echte directeur was. Ik
liet links en rechts weten dat ik
op zoek was naar een partner.
Rampak vond me."
Nieuwe oorlog
Waarom begint een zeer succes
vol acteur zo'n bedrijp
„Ik kijk naar mijn kinderen.
Over twintig jaar vragen ze: wat
deed jij om de aarde te redden,
pap? Vroeger vroegen ze wat je
deed in de oorlog. Dit is de
nieuwe oorlog. We zijn niet bezig
om de aarde te redden maar
onszelf, de mensheid. De aarde
zal er straks heus nog wel zijn.
Ik moet mijn kinderen in de ogen
kunnen kijken en zeggen dat ik
mijn best heb gedaan."
„Denken aan de toekomst, daar
gaat het om. Er is een indiaanse
stam in New England, die kent
de regel van de zevende genera
tie. Elke keer dat de oudsten een
wet opstelden, dachten ze na
over de invloed daarvan op de
zevende generatie. Zo dachten ze
na bij alles wat ze deden. Het is
een heel simpele gedachte."
Het is niet vreemd dat Ratzen
berger lid is van het Social Ad
ventures Network, een organisa-
John Ratzenberger tussen zijn milieuvriendelijke produkten: We zijn niet bezig de aarde te redden maar onszelf.foto dijkstra
tie van 300 sociaal bewuste on
dernemers. „Die willen met hun
bedrijf iets goeds doen. Omdat
een bedrijf deel uitmaakt van de
maatschappij heb je daar ver
antwoordelijkheid voor. Kijk
naar wat er met Detroit gebeur
de, de Amerikaanse auto-indus
trie. De fabrieken maakten
slechts auto's, maar deden niks
voor de gemeenschap. Zou het
niet mooi zijn als Ford ervoor
zorgde dat de scholen in de om
geving al het materiaal kregen
dat ze nodig hadden, dat de
leraren een behoorlijk salaris
kregen?"
Prutsen
„Mensen weten niet eens meer
hoe iets werkt en hoe je iets
repareert. Ze kijken te veel tele
visie. Ze prutsen niet meer.
Thuisgekomen van hun werk
duiken ze niet meer in de garage
om dingen te repareren. Het is
een grote crisis. Als er iets kleins
kapot gaat, is dat het einde van
de wereld."
Ratzenberger schuift naar het
puntje van zijn stoel; veront
waardiging sluipt in zijn stem.
„Mensen zien televisie te veel als
een god in plaats van een ge
reedschap. Ze zouden om moe
ten springen met een tv als met
een oven. Je'doet toch ook niet
de oven open om er de hele dag
in te staren of om eten te zien
koken. Als er iets op tv is kijk je,
als het afgelopen is, zet dat rot
ding uit en leef."
„Als kinderen tv kijken, leren ze
niks. Niemand leert iets van te
levisie, TV is entertainment,
geen leraar. Kinderen leren van
de ouders. Als ze zien dat de
ouders op de sofa liggen te kij^
ken, dan is dat precies wat ze
doen als ze volwassen worden.
En die mensen op de sofa zijn
meestal de eersten die klagen
over wat er mis is met de maat
schappij en de kinderen van te
genwoordig."
„Zet dat rotding af. Trek de
stekker uit, gooi er een moker
door. Het echte leven is belang
rijker. Als je je verveelt, ga vrij
willigerswerk doen op een school
of in een ziekenhuis. Beteken
iets voor iemand. Mensen die de
hele dag soap kijken, zou je in
een gekkenhuis moeten stop
pen."*
'Cheers', Nederland 1, 23.19 uur)
15, 01620-36056 ROOSEN-
Hilversum (anp) - Het Holland Festival, de Nederlandse
Muziekdagen, het North Sea Jazz Festival, het Kondrashin
Concours en de dirigenten-meesterklas krijgen de hoogste
prioriteit op Radio 4. Andere evenementen kunnen niet meer
direct rekenen op uitzêndingen via de klassieke zender.
De versterking van de profile
ring is het vervolg op het on
langs door het NOS-bestuur
aangenomen beleidsplan. Alleen
de TROS kan zich niet vinden in
de voorgenomen versterking van
de samenwerking op Radio 4.
Deze omroep is bezorgd dat de
autonomie van de individuele
omroep in het gedrang komt.
Volgens zendercoördinator Ca
role Muizelaar krijgen de uitver
koren evenementen steun van
meerdere omroepen. In het ver
leden financierde de NOS bij-
Van onze verslaggever
De bekende schrijver Maarten 't
Hart gaat voor de VPRO een
Praatshow maken. Daarin zal hij
ook te zien zijn als zijn vrouwe
lijke variant Maartje 't Hart.
wer de formule van het nieuwe
Progrmamma is volgens een
voorlichtster nog maar 'heel wei-
rig te zeggen'. Er is zelfs nog
8®n naam verzonnen. De 48-ja-
't Hart zal in elk geval
voornamelijk gasten verwelko-
uit literaire kringen maar
ook uit andere delen van het
culturele leven. In september
foot't Hart van start. In eerste
®stantie is de talkshow, die 45
®raüten duurt, dertien keer te
aen,
Hilversum (anp) - De commer
ce omroep RTL 4 houdt de
®lker langer aan het station ge
lasterd dan de publieke televi-
ezenders. Dat blijkt uit cijfers
j® de afdeling kijk- en luister-
derzoek van de NOS over fe-
"riiari.
Jjanneer gekeken wordt, dan
'Jtt een kijker gemiddeld bijna
,t uur en 43 minuten afge-
Md op RTL 4. Voor Nederland
on 3 is dat respectievelijk 54,
I, en minuten. Het best beke-
7 programma was de voetbal-
1 Nederland-Turkije.
voorbeeld de uitzendingen van
het Holland Festival alleen.
Door beperkte financiële moge
lijkheden was dat niet langer
mogelijk. Nu gaan zes omroepen
daar aan meedoen. Die uitzen
dingen zullen ook niet meer als
van één bepaalde omroep, maar
als 'een Radio 4-produktie' wor
den aangekondigd.
Wijziging van de wijze van aan
kondiging lijkt een klein stapje,
maar is volgens Muizelaar sym
bolisch voor de weg die de om
roepen wensen in de slaan. De
transformatie naar de 'best
denkbare klassieke zender van
Nederland' staat centraal. Eens
gezindheid over het aanbod van
levende muziek wordt omroep-
breed noodzakelijk gevonden.
De belangstelling voor de klas
sieke zender ontwikkelt zich de
laatste tijd gunstig. De klassieke
zender heeft een marktaandeel
van 3,2 procent. Na de vorig jaar
ingevoerde horizontalisering is
de belangstelling voor de zender
weer gegroeid. Vooral 'Muziek
voor Miljoenen' tussen negen en
elf uur 's ochtends is populair.
De zenderredactie heeft in het
beleidsplan een aantal doelstel
lingen geformuleerd. Belangrijk
daarin is de versterking van de
relatie met de omroeporkesten
verenigd in het Muziekcentrum
voor de Omroep (MCO).
Muizelaar verhult niet dat zij als
NOS-functionaris graag verder
was gegaan in de samenwerking
met de omroeporkesten. VARA
en VPRO zijn daar ook voorstan
der van. In het verleden is bij
voorbeeld door VPRO-directeur
Van Beers gepleit voor integra
tie. Dat streven blijft volgens
haar onverkort overeind.
De registratie van levende mu
ziek speelt nu al door het och
tend-, middag- en avondconcert
een belangrijke rol op de zender.
Muizelaar is echter niet tevreden
over het aanbod. Teveel ligt de
nadruk op de symfonische mu
ziek van de grote orkesten. Ne
derland heeft niet voor niets de
grootste orkestdichtheid van Eu
ropa. Het aantal opnamen daar
van zal echter moeten afnemen,
ten gunste van kamermuziek.
Volgens Muizelaar was het tien
jaar geleden nog wel een goed
gebruik de grote reêitals en
strijkkwartet-series op te ne
men.
Het eerste schilderij waar je bij
binnenkomst in De Pont tegen
aan loopt is het indrukwek
kende 'Hoffen heisst: Wolken
ziehen wollen'. Het is met lak-
verf op polyester weefsel ge
schilderd, het dateert uit 1992
en meet 3 bij 5 meter. Dat
klinkt reusachtig en dat is het
ook. Maar ook omvang is be
trekkelijk: maat en licht bren
gen de immense ruimte van De
Pont terug tot een beheersbare
plek, menselijk maar onverbid
delijk. Wat goed is wordt beter,
wat matig is valt eerder door de
zeef. En Sigmar Polke triom
feert daar.
Het doek hangt monumentaal,
en is dat ook. De plaats is veel
betekenend. Het doek kan als
een samenvatting worden be
schouwd van alles waar het de
Duitser Sigmar Polke om gaat,
van alles ook wat hij schilde
rend heeft ontwikkeld. Het is
een hoogtepunt, voor zover zich
dat uiteraard nu laat aanzien.
Rechts in de hoek staat een op
17e eeuwse wijze getekende fi
guur ingespannen de wolken te
mennen. Vuistdikke touwen
zijn om twee grote wolken ge
bonden en komen uit in de
handen van de voerman die
zich schrap zet.
Daartussen zien we een land
schap dat uiteen valt in kleur
vlakken van verschillende
grootte, in schakeringen van
geel en bruin, en een grote
blauwe veeg. Precies in het
centrum van het beeld de zwar
te contouren van een zeil
scheepje dat naar de horizon
vaart. Het beeld is een meta
foor. Sigmar Polke schildert de
kunstenaar, schildert zichzelf
in zijn ultieme poging de wol
ken te dwingen, de elementen
te beheersen. Het is een figuur
van alle tijden, staande in een
rijke traditie, die iets wil wat
niet kan.
Staande in het niemandsland,
geen land en geen licht, een
plaats die dus alleen maar in
het schilderij kan bestaan,
zoekt hij de materie aan zich te
onderwerpen om heerser te
worden in zijn eigen heelal.
Een geval van kosmische zelf
vergroting. Het is de schilder
die de hemel bestormt, een Ica
rus die de hemel tegemoet wil
vliegen, een alchemist die uit
grondstof goud wil maken.
Waar Brueghel de hoogmoedige
Icarus vanuit een hoge hemel
neer laat storten in de zee en
het ideaal tot aardse verhou
dingen terug brengt, daar
'Mixed media' van Jean-Pierre Caumiant.
foto molenaars
houdt de hoofdfiguur in Polkes
voorstelling stand. Sigmar Pol
ke houdt de teugels strak in
handen, zijn oeuvre, in de grote
musea overal ter wereld aan
wezig, is een voortgaande ver
beelding en hij is de regisseur.
door Frits de Coninck
Hopen betekent yoor hem: aan
de wolken willen trekken.
Aan Polke is al veel aandacht
besteed. In Nederland in het
afgelopen najaar, ter gelegen
heid van de grote over
zichtstentoonstelling in het
Stedelijk Museum in Amster
dam. Altijd wordt Polke in tek
sten over hem een alchemist
genoemd. Dat heeft in het bij
zonder betrekking op de veel
heid aan onconventionele ma
terialen waarmee hij werkt.
In feite schildert hij met alles,
behalve met klassieke olieverf
uit een tube. Hij is voortdurend
op zoek naar nieuwe kleuren
door allerlei grondstoffen te
combineren en zelfs chemische
reacties aan te laten gaan. Dat
kan zelfs tot gevolg hebben dat
de stoffen door blijven werken,
dus nadat de schilder het werk
voor voleindigd heeft ver
klaard. Een ramp voor toekom
stige restauranteurs, maar dat
terzijde. Hij gebruikt even ge
makkelijk bladgoud als arseni-
cumhoudend Schweinfurter
groen.
Polke is ten aanzien van het
materiaal waarmee hij werkt
sterk beïnvloed door Joseph
Beuys, de peetvader van de na
oorlogse kunst, die de kunst
open stelde voor alle materiaal,
als het (in zijn geval) maar vet
en vilt was. Maar de dogmatiek
van Beuys ontbeert Polke. Zijn
artistieke verbeelding is vrij,
letterlijk grenzeloos. Zijn schil
deren is het scheppen van een
beeld dat veroverd wordt door
de inwerking van verf, beeld
drager en verbeelding. En niets
in deze trits is neutraal.
Wat blijkt bij nadere beschou
wing Wat zich in 'Hoffen
heisst' laat aanzien voor een
horizon, is heel gewoon de sti-
knaad die de twee lappen po
lyester verbindt. En de ge
noemde kleurvakken zijn
kleurprints die al aanwezig wa
ren voordat de lappen ordinaire
textiel werden omgetoverd tot
schilderij. Gordijnstof, voorbe
drukt, zo verkrijgbaar op de
markt, dat is de beelddrager
waarop Polke werkt. Maar hij
werkt er niet alleen óp, hij
werkt ook mét het doek. Het
stofmotief is een gegeven dat
door kijken, denken en schilde
ren wordt gemaakt tot beeld
motief. Daarbij de steeds weer
andere verf in voortdurend
wisselende kleur. Zo ontstaat
een gelaagdheid aan stemmin
gen, vormen, emoties, abstrac
ties die op elkaar inwerken,
geleid door de hand van de
tovenaar. Schilderij na schilde
rij, steeds opnieuw en steeds
anders.
In De Pont hangen zeven doe
ken van hem, uit 1984 en uit
1992. Ze hebben gehangen in
de tentoonstelling in het Stede
lijk, maar hier, op deze plek,
lijken ze nog beter iets van hun
Detekenis prijs te geven. Sig
mar Polke, voor wie kijken wil.
Sigmar Polke in De Pont, Wil-
helminapark, Tilburg, tot 31
mei.
De kunstenaar Jean-Pierre
Caumiant (1948) is een Waal
die tot 1983 als architect heeft
gewerkt. Dat op zich onbelang
rijke gegeven wordt opmerke
lijk bij het zien van zijn werk.
Dat heeft niets van ruimtelijk
heid of van formele abstractie,
kwaliteiten die je in het denken
van een architect verwacht.
Caumiant schildert en bouwt
zich een heel eigen gesloten
wereld die zwanger gaat van
symboliek.
Hij schildert donker, zwart,
naar het lijkt met een teerach-
tige verf. Dat is de zware
grondtoon die de vormen bijeen
lijkt te houden die vervolgens
worden aangebracht. Hij doet
dat door te krassen in het verf-
oppervlak of door menselijke
gestaltes te schilderen tegen
een witte, nisvormige achter
grond.
Soms spaart hij in het zwart
een mandorla uit, een amandel
vormig vlak waar in de vroeg
christelijke tijd Christus in
werd afgebeeld. In plaats dar-
van zet Caumiant een wit, ge
abstraheerd kruisvormpje op
die beladen plaats. Hij werkt in
zijn schilderijen ook met staaf
jes ijzer die gebundeld worden
en in strakke orde worden be
vestigd tegen een lichte achter
grond. Maar op één plaats zal
hij de orde doorbreken door
een bundeltje weg te laten.
In zijn beelden, kastjes eigen
lijk, speelt Caumiant op soort
gelijke wijze met vormen en
symbolen, die hij overal van
daan haalt. Het gebruik is te
willekeurig om tot één vaste
betekenis te leiden die andere
interpretaties uitsluit. Ze lijken
net zo gemakkelijk op totems
als op ouderwetse huisaltaar
tjes uit onze eigen cultuur.
Jean-Pierre Caumiant in Galerie
Molenaars, Ginnekenweg 79,
Breda, tot 21 maart.
Door Janny Kok
Rotterdam - De argeloze bezoeker van de tentoonstelling
'Sandwiches 1991-1992' in Museum Boymans-van Beuningen
Rotterdam zal een glimlach nauwelijks weten te onderdruk
ken als hij de objecten van Ger van Elk ziet. In de
tentoonstellingsruimte ligt bijvoorbeeld een driedubbele hou
ten sandwich met enorm grote gelakte vrouwennagels en
neuzen, die uit de naden steken.
En wat te denken van een zwart
geschilderde boomstam met vier
bijlen erin gestoken en doorsne
den met drie cirkelzaag-bladen
met daarop het portret van de
maker zelf. Is dan nu kunst met
een knipoog, die goed is voor een
glimlach, of dodelijke kunstkri
tiek.
„Ik heb niet zo graag dat erom
wordt gelachen", aldus Ger van
Elk. „Sommige dingen zijn wel
schrijnend, hoor. Ik heb alleen
geen zin om deze kunst uit te
leggen. Iedereen moet er maar in
zien wat hij wil. Als ik er niet in
ben geslaagd er iets mee uit te
leggen, is dat jammer."
Van Elk is het 'gevecht' aange
gaan met hout, metaal, fotogra
fie en naamloze kitsch-land-
schapjes. De houten 'sandwich'
wordt doorboord door enorme
bouten, die de 'kunstvulling' be
hoorlijk onder druk zetten. De
aangebrachte verfslierten rond
de bouten maken duidelijk dat
de materie behoorlijk onder
druk staat. De kunstenaar - van
huis uit kunsthistoricus - geeft
ermee aan hoe de kijk op kunst
kan verschuiven. Het persoonlij
ke zit in het loslaten van kunst
historische conventies en de aan
dacht voor" (eigen) gevoelens.
Maar de 'sandwiches' zijn ook
een vingerwijzing naar eerder
werk en naar mogelijke toekom
stige ontwikkelingen.
De tentoonstelling duurt tot 26
april.
1
FILMS
GOES
- Grand Theater
20 u. The Bodyguard.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Under siege.
20 u. Deans.
20 u. Dracula.
20 u. The Bodyguard.
20 u. Body of evidence.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Under siege.
- Alhambra 2
20 u. The last of the Mohicans.
- Alhambra 3
20 u. Dracula.
- Alhambra 4
20 u. Body of evidence.
ANTWERPEN
- Rex - 12, 14, 16, 20 en 22 u.
Honey I blew up the kid.
-Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en
21.30 u. Sneakers.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Trespass.
- Odeon 2 - 15.15, 17.45 en 20.15 u.
Trespass.
- Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Singles.
-Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u.
The best intentions.
-Rubens - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Under siege.
- Quellin I - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Tom Jerry.
-Quellin II - 14, 17.15 en 20.30 u.
Daens.
-Quellin in - 14, 16, 18, 20 en 22
u. Death becomes her.
-Metro I - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Body of evidence.
-Metro H - 14, 16.20, 18.40 en 21
u. The last of the Mohicans.
-Brabo - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.
Damage.
- Tijl - 14,16, 18, 20 en 25 u. Con
senting adults.
-Wapper - 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Bitter moon.
-Sinjoor - 14 en 16 u. Beauty and
the beast.
19 en 21.30 u. The bodyguard.
-Ambassades Club 1 - 14, 16, 18,
20 en 22 u. Raising cain.
-Ambassades Club 2 - 14 en 16.30
u. The bodyguard.
20 en 22 u. Beauty and the beast.
-Ambassades Club 3 - 14, 16, 18,
20 en 22 u. Sister act.
-Ambassades Club 4 - 15, 17, 19
en 21 u. Sister act.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
20 u. The last of the Mohicans.
20 u. Trespass.
20 u. Sneakers.
- Memling
20 u. Honey I blew up the kid.
- Van Eyk
20 u. Under Siege.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Body of
evidence.
14.30, 17, 20 u. Honey I blew up the
kid.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Accidental
hero.
14.30 en 17 u. Tom Jerry.
17, 20 en 22.30 u. Trespass.
14.30 u. Ferngully.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Under siege.
17, 20 en 22.30 u. Consenting adults.
14.30,17, 20 en 22.30 u. Stalingrad.
22.30 u. Singles.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sneakers.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The last of
the Mohicans.
20 en 22.30 u. Dracula.
22.30 u. A few good men.
14.30 en 17 u. Hone alone 2.
14.30, 20 en 22.30 u. Bodyguard.
14.30 u. Beauty and the beast.
14.30,17 en 20 u. Daens.