w slag!
Grote vlucht telefoontechniek
VOOR,
Watersport tussen vriezen en dooien
ujzonders.
to®
ismaaier
:r strimmer
istering
Ka twee knoppen op portable moeiteloos door heel Europa bellen
Naar bed in een jet
Medisch naslagwerk
m
Oldtimers op ruilbeurs
Groeiende aandacht voor
apparatuur en accessoires
fcm
|g. Want net als
;ntemannen ken-
ander de kwali-
produkten.
prijsbewust, dus
Gall Gall die
lütstekende kwali-
scheiden prijs,
gallig onze 'eigen
van onbetwiste
sief zijn dat u ze
sn. Voordelig,
ral dat we deze
ïende weken nog
?d hebben,
[or onze Weduwe
Ijdelijk geen 18,95
j>nze Marquis
raar 29,95 en voor
hisky geen 20,95
Drbeeld zijn onze
res. Bij aankoop van
)rt betaalt u slechts
m, keuze genoeg,
uit te nodigen om
maken met onze
wij drinken ze dan
it dat met u?
J;an onze redactie consument
Groeiende interesse
voor 'trailersailer'
Hiswa '93 van 27 februari tot en met 7 maart
Twee keer
Hiswa in 93
ing de voorraad strekt
consument
DONDERDAG 25 FEBRUAR11993
DEEL D
jen Haag - Het kan nu al. Oma loopt door de straten
tan Stockholm, op bezoek bij haar kleinkind. Ze gaat op
Jen terrasje zitten, denkt, 'Kom, laat ik vader thuis even
tellen om te zeggen dat ik goed aangekomen ben en dat
een prachtig kind is.' Ze pakt de portable telefoon
jie haar dochter haar heeft meegegeven uit haar tas,
Ijrakt volgens de instructies van die dochter twee
poetsen in, en heeft enkele seconden later verbinding met
laar man.
Breda - Te bed in een jet. De Duitse luchtvaartmaat
schappij Lufthansa wil op transatlantische vluchten naast
vliegtuigstoelen ook bedden aanbieden. In de nieuwe serie
Airbus-toestellen zit onderin een container met zes bed
den, waarop de bemanning tijdens ultra-lange vluchten
kan uitrusten. Bij kortere vluchten, bijvoorbeeld over de
Atlantische Oceaan, zijn die bedden voor de bemanning
niet nodig. Lufthansa onderzoekt nu of passagiers tijdens
hun overtocht van zo'n slaapplaats gebruik willen maken.
Kt kan nu al, in Nederland,
Scandinavië en Zwitserland
[aar de PTT's een akkoord heb-
gesloten over gebruik van
liet autotelefoonnet. Geen gedoe
landennummers, netnum
mers, gesprekken aanvragen, de
Geen zoeken naar een tele
foon, gehannes met muntjes,
'achten tot een voorganger ein-
Jelijk is uitgesproken.
voor het einde van deze
uw is deze instant en eenvou-
manier van communiceren
[mogelijk in de hele EG. De PTT's
iijn in principe al akkoord, maar
koeien nog met elkaar hoe dat
moet met de afrekening. Tele
communicatie neemt een razen-
Ie vlucht en voor de telefoon is
mi hoofdrol weggelegd.
lij interieur
Fred Cahuzac is manager com
municatie bij Ericson Telecom
municatie, een van huis uit
Zweedse multinational die wel
taderd dochters in het buiten
land heeft, waaronder Neder
land en die dan ook nauw sa
menwerkt met onze PTT Tele-
lommunicatie.
,We laten ons sterk leiden door
ie consument. Zo hebben wij
jemerkt dat een telefoon, die
meger achteraf in een gangetje
ling, nu duidelijk onderdeel van
iet interieur is geworden. Een
toestel mag niet te licht van
gewicht zijn, want de consument
tereenzelvigt te licht met slechte
kwaliteit. Onze toestellen zijn
Milieuvriendelijk, kunnen afge-
broken worden en weer gebruikt
in hectometerpaaltjes langs de
snelweg.
KLeuren
„Ook zijn we samen met de PTT
op kleuren uitgekomen, geheel
volgens het oordeel van het pu
bliek. We hebben pasteltinten,
als turkoois en lichtblauw, maar
nu ook toetsenborden in andere
kleuren, lila, paars, zachtbruin."
Datzelfde publiek hecht steeds
meer belang aan faciliteiten zo
als een geheugen (Cahuzac:
„Twintig nummers is meer dan
voldoende, anders, moet je een
geheugen voor het .geheugen
hebben"), het moderne toestel
heeft een verlichte display met
daarop naam en nummer van de
gebelde persoon plus tijdsduur
van het ge sprek, en 'handsfree'
bellen is helemaal in.
Spectaculair
Maar de grootste groei en de
spectaculairste ontwikkelingen
vinden plaats in de autotelefoon.
Er is een verschil tussen de por
table dingetjes die met een
thuisstation verbonden zijn,
waarmee je in de tuin kunt wan
delen, (waarvan het merendeel
niet goedgekeurd is) en de echte
autotelefoons, (allemaal goedge
keurd) die werken via het auto
telefoonnet. Dat autotelefoonnet
werkt met cellen, base stations
genaamd in vakkringen. Zodra
een automobilist het bereik van
een base station verlaat, pikt het
i,
Op zoek naar troefkaarten in
de felle concurrentieslag op de
transatlantische route is Bri
tish Airways op een soortgelij
ke gedachte gekomen. De
Britse maatschappij komt met
een Slaap Service voor eerste-
klassepassagiers op de nacht
vluchten van New York en
Boston naar Londen Hea
throw. Die service houdt in
dat passagiers hun stoel kun
nen laten opmaken als een
bed: met katoenen lakens, een
hoofdkussen en een dekbed.
Ze krijgen zelfs een pyama en
als slaapmutsje hot chocolate
and cookies.
De mensen die zich zo willen
laten bedienen, kunnen voor
vertrek al gebruik maken van
een dinerbuffet, hun wektijd
opgeven en belastingvrije wa
ren kopen. Zodat ze tijdens de
vlucht ongestoord kunnen sla
pen. Vanaf april wordt deze
service uitgebreid op vluchten
van maximaal negen uur naar
en van dertig bestemmingen in
het netwerk van British Air
ways. Aan de slaapservice zijn
geen extra kosten verbonden.
Van onze redactie consument
Breda - Zo'n 230 deskundigen hebben meegewerkt aan de
samenstelling van de medische uitgave 'Gezin en Gezond
heid'. Het handboek is een vertaling van het Mayo Health
Book dat is samengesteld door 200 medewerkers van de
Mayo Clinic in Rochester in de Verenigde Staten.
ImJÈa
',;y
Dertig Nederlandse en Bel
gische deskundigen pasten de
ze uitgave aan de situatie in
deze landen. Het boek geeft
informatie over meer dan dui
zend ziekten en afwijkingen
en over het voorkomen van
ziekten. Het boek telt zo'n
1.500 bladzijden; het is vanaf
april te koop. Voorintekening
levert een voordeel op van 15
gulden op de aankoopprijs van
160 gulden.
In Amerika is het medisch
naslagwerk een bestseller; er
zijn zo'n 1 miljoen exemplaren
van verkocht. In Nederland
wordt het boek uitgegeven
door uitgeverij Cambium in
Zeewolde.
Naast techniek ook design. En kleuren voor alle soorten telefoons, geheel volgens de wens van de consument. De toetsenborden
kunneit voornaam ogen met een apart kleurtje.
volgende hem op, enz. V.orig jaar
bedroeg de groei van het autote
lefoonpark veertig procent.
Nederland werkt nog met het
oude analoge systeem. Het
GSM-net, het digitale net, zal
niet lang meer op zich laten
wachten en kan veel en veel
meer, storingsvrij. Dan wordt de
satelliet ingeschakeld.
Mini-autonet
Een nieuwe ontwikkeling is ook
de draadloze bedrijfscommuni
catie, een mini-autonet. Werkne
mers lopen met een losse tele
foon op zak, kunnen gebeld wor
den en overal zelf naar toe bel
len, tot en met het verre buiten
land. Breidt het bedrijfstterrein
zich uit, dan is het simpel een
kwestie van meer base stations
erbij zetten, meer cellen dus.
Een dergelijk systeem is ge
bruikt bij de Olympische Spelen
van Barcelona. Officials liepen
met zo'n ding op zak en konden
waar ze ook waren direct met
andere continenten bellen. Het
bedrijfsnet is verbonden aan het
openbare net dat voor de uitein
delijke communicatie zorgt.
Van onze redactie consument
Rosmalen - In het Autotron te Rosmalen wordt komend
weekeinde een oldtimer-ruilbeurs gehouden.
Voor de eenentwintigste keer
staan in het Autotron tiental
len oude auto's van minstens
twintig jaar oud. Knutselaars
kunnen er ook terecht voor
onderdelen, autodocumenta-
tie, gereedschappen, emble
men en miniaturen.
De beurs is op beide dagen
open van tien tot zes uur.
Door Hans Bos
Amsterdam - De 'trailersai-
verovert een volwassen
plaats op de markt voor klei-
kajuitzeiljachten. Maar
liefst veertien trailerbare
jachtjes presenteren zich op
Hiswa 93, twee keer zo veel
als het vorig jaar.
De trailersailer biedt waterspor
ters de mogelijkheid hun hobby
te beoefenen zonder gebonden te
rijn aan een 'vast' vaargebied.
Bovendien zijn trailerbare jach
ten door hun geringe diepgang
(ophaalbare kiel, klapkiel) zeer
geschikt voor de Nederlandse
wateren. Een trailersailer is
doorgaans in de winter gemak
kelijker onder te brengen dan
kun grotere, niet-trailerbare
kroeders en zusters, terwijl het
"iet direct noodzakelijk is te
keschikken over een vaste lig-
ts in een jachthaven. Ver
moedelijk zal de dreigende fisca
le controle op bootbezit de groei
van het aantal trailersailers al
leen nog maar stimuleren.
Het achter-de-auto-jacht kent
ook zijn beperkingen. Boven de
acht meter lengte kan een zeil
jacht nauwelijks meer door een
middenklasse auto worden ge-
kokken, terwijl schip en trailer
"iet breder mogen zijn dan 2,80
Heter. Het aantal trailerhellin-
is in ons land (merkwaardig
aeg) nog beperkt. Lebbink
"achting uit Harderwijk toont
'P de Hiswa de nieuwe Clever
23een onzinkbaar polyester
toerschip van Poolse makelij,
™et e.en lengte van 6.80 meter en
aen volledig ophaalbaar mid-
awaard.
J&M uit Bussum laat de eerste
"he, uit de VS afkomstige, trai
lerbare Precision-zeiljachten
ben, met lengte van 18, 21 en 23
'oet. Begin dit jaar komt daar
een 15-voeter bij. De
18-voeter kost bijna dertig mille,
Je 2l-voeter veertig mille en de
«-voeter met vijf slaapplaatsen
Biim 48.000 gulden.
Door Hans Bos
Amsterdam - Terwijl donkere
economische wolken zich aan
de kim verzamelen, roept al
gemeen Hiswa-voorzitter Ta-
selaar dat de watersportb
ranche de toekomst met ver
trouwen tegemoet ziet. „Er is
geen reden tot paniek", zo
stelt Taselaar aan de voor
avond van de Hiswa-water-
sportbeurs in de Amsterdam
se RAI. Voor 'ongeremd en
thousiasme' is echter ook
geen plaats.
De watersportbranche krijgt in
het buitenland grote klappen. De
Britse werven zien geen licht aan
hun eind van de tunnel, de Ber
lijn Boatshow was minder dan
gehoopt, de Duitse economie
staat onder druk, de gulden is
alleen maar harder geworden en
de Nederlandse export is ook
niet om over naar huis te schrij
ven.
Toch ziet algemeen voorzitter
Taselaar van de Hiswa Vereni
ging aan de vooravond van de
38e watersportbeurs de nabije
toekomst met het volste vetrou-
wen tegemoet. Helderziendheid
of een vrome wens, wie zal het
zeggen? De in september vorig
jaar voor de eerste keer gehou
den 'Hiswa conjunctuurtest' gaf
aan dat de leden de toekomst
overwegend zeer positief tege
moet zien. Inmiddels zijn we
enkele maanden verder en pak
ken steeds meer donkere wolken
zich samen aan de economische
horizon.
De Europese btw-harmonisatie
per jongstleden 1 januari berooft
de buitenlanders bij aankoop
van een schip in Nederland van
een fors voordeel, terwijl ook de
aanhoudende pogingen van dit
kabinet om de watersporters een
belasting op pleziervaartuigen
door de strot te duwen Hiswa,
ANWB en KNWV steeds op
nieuw tot razernij brengt.
In de jongste voorstellen gaat
het om vaartuigen langer dan 7,5
meter of schepen die sneller
kunnen varen dan twintig kilo
meter per uur. In eerste instantie
was nog sprake van een lengte
van vijf meter, maar die regel
zou ertoe hebben geleid dat ook
voor de meeste roeiboten jaar
lijks circa vierhonderd gulden op
tafel moest worden gelegd.
Noodverbandjes
Taselaar spreekt nu van 'gemak
kelijke noodverbandjes, die de
verhouding tussen kosten en ba
ten tot een lachertje maken'.
Belangrijkste bezwaar tegen de
fiscale plannen van de overheid
acht de Hiswa het ontbreken van
enige argumentatie. „Het feit
dat nu geheel andere argumen
ten worden genoemd dan bij de
eerste voorstellen is een teken
dat hier sprake is van het berij
den van puur politieke stok
paardjes", zegt Taselaar. De or
ganisaties in de watersport
branche noemen de belasting
heffing 'onbetrouwbaar, fraude
gevoelig, onbruikbaar en onhan
teerbaar'.
In de Amsterdamse RAI begint
zaterdag de Hiswa '93. Alles wat
met varen en watersport te maken
heeft is er te zien. De Hiswa is voor
het publiek geopend van zaterdag
27 februari tot en met zondag 7
maart, dagelijks van 10.00 tot 17.00
uur. Op donderdag 4 en vrijdag 5
maart is de Hiswa open tot 22.00
uur. De toegangsprijs bedraagt 15
gulden. Kinderen tussen twee en
acht jaar kunnen worden onderge
bracht in een crèche. Waterspor-
tende studenten hoeven op woens
dag 3 maart op vertoon van hun
OV-jaarkaart slechts tien gulden
toegang te betalen.
De Precision 23 met vijf slaapplaatsen.
Amsterdam - De fervente
watersportliefhebber kan
dit jaar-twee keer een be
zoek brengen aan de over
dekte Hiswa-tentoonstelling
in de Amsterdamse RAI. De
Hiswa-vereniging gaat van
af december de jaarlijkse
watersportbeurs telkenjare
in de laatste maand van het
jaar organiseren.
Hiermee kan volgens de Hiswa
ingespeeld worden op de in de
branche jarenlang geuite wens
om eerder te exposeren. Met
name de (veel grotere) Boot
Messe die elk jaar eind januari
in Düsseldorf wordt gehouden,
rijdt de Nederlandse exposan
ten commercieel in de wielen.
Door Hans Bos
Amsterdam - Watersporters
investeren meer in het verbe
teren van hun schip (of boot
jes). Zeker in een tijd waarin
de consument aarzelt om zich
voor vele duizenden gulden
een nieuw statussymbool aan
te schaffen, wordt eerder ge
dacht aan een luxueuzer inte
rieur en/of geavanceerder
aparatuur. Ook het vervan
gen van een schip door een
(groter) gebruikt exemplaar
ligt dan meer voor de hand.
'Upgraden' en kwaliteitsver
betering zijn sleutelwoorden
op HISWA 93.
Steeds vaker gebruiken de deel
nemers aan de Hiswa deze beurs
waar zij in feite voor is bedoeld:
het presenteren van noviteiten
en/of paradepaardjes, in plaats
van de hele collectie. Helemaal
in het tijdsbeeld past dan ook
het 'interieur-bouwpakket' van
De Jong Design Production.
Voor een aantal bekende jachten
heeft De Jong een luxueus ge
bruiksvriendelijk afbouwpakket
ontwikkeld. Aardige drijvende
'nouveauté' is de Tinker, een
opblaasboot met redelijke zeilei
genschappen, die ook als vol
wassen bijboot ingezet kan wor
den. Geheel compleet kost de
Tinker, een Brits produkt van
Henshaw Inflatables, nog geen
zeven mille.
Voor de moderne 'personal wa-
tercrafter' is de Sea Rayder Jet
Boat bedoeld. Een bijzonder
fraai vormgegeven vaartuig van
4,5 meter dat met een minimum
aan lawaai van de 1300 cc Mer-
cury-binnenboordmotor en met
vier volwassenen aan boord een
behoorlijke snelheid kan berei
ken. Echt een hebbeding voor
(sub)tropische wateren.
Europese primeur
Trigger Marine uit Helmond (in
1990 gestart met de ontwikke
ling en dit jaar voor de eerste
keer op de Hiswa) komt op de
markt met een Europese pri
meur: de Trigger 520, een snelle,
zwaardloze catamaran met een
diepe V-vormige romp aan de
voorzijde. Dit levert een groot
progressief oplopend drijfvermo-
gen op, waardoor veel zeil ge
voerd kan worden.
De Trigger is verkrijgbaar in
drie uitvoeringen: 'de Club met
een zeilopppervlak van 16 vier
kante meter, de Sport met 20
kwadraat en de Radical, voor
zien van een asymmetrische spi
naker van 21 vierkante meter.
De Amerikaanse jachtwerf En
deavour presenteert eveneens
een catamaran, de Endeavourcat
30 (voet)7 Door zijn compacte
vorm (9.15 x 4.30) en de geringe
diepgang van 85 centimeter is
dit 'kajuitjacht voor het hele
gezin' op vele wateren bruik
baar. Op de constructie geldt een
garantie van tien jaar.
De Princess 560 is met 17,5 me
ter het grootste motorjacht dat
op de Hiswa te bewonderen valt.
Afhankelijk van de uitvoering,
de motor en de uitrusting kost
dit schip ruim één miljoen. Veel
aandacht trekt ongetwijfeld het
waarschip 28'LD, een hecht-
hout-epoxy toerschip met sta-
hoogte dat gemakkelijk plaats
biedt aan vijf volwassenen. De
28'LD vult het gat op tussen de
740 en de 900+. Ook dit type
waarschip is leverbaar in ver
schillende stadia van afbouw.
Geheel compleet komt het schip
op 136.000 gulden.
Eveneens geschikt voor 'afbouw
in huisvlijt' is de nieuwe, oer-
Hollandse Kok zeeschouw met
een lengte van tien meter. De
prijs van het casco, inclusief 28
pk inboard diesel, bedraagt 69
mille. Vaarklaar kost deze fraaie
zeeschouw 189.000 gulden.
Bij de accessoires valt het oog op
de Jon Buoy, een opblaasbaar
eenmans reddingsvlot dat, be
vestigd aan de preekstoel, nau
welijks meer ruimte inneemt dan
een reddingsboei. De drenkeling
kan zich laten ophijsen aan een
ring die aan de bovenzijde van
het vlotje is bevestigd.
De nieuwe 'drankhouder' en het
'fietsalarm' horen thuis in de
categorie 'slim, handig en veilig'.
Met het alarmslot kunnen kajuit,
buitenboordmotor en op het dek
geplaatste voorwerpen afdoende
en tegen een redelijke prijs
(79,95 gulden) worden beveiligd,
terwijl de op kogellagers lopende
drankhouder een glas of blikje
vrijwel verticaal houdt, hoe hard
het schip ook stampt en rolt
(34,95 gulden). Yamamoto, 's
werelds grootste fabrikant van
neopreen, heeft in samenwerking
met de NASA een nieuw surfpak
ontwikkeld, dat dank zij de toe
voeging van titaniumvlokken
dertig procent beter isoleert dan
conventionele neopreensoorten.
Een van de meest merkwaardige
noviteiten vormt de de-icer van
Scanship ('Intermediairs in old
timers en historische jachten') in
Weesp. Het apparaat, gevoed
fnet 220 volt wisselstroom, houdt
grote delen van jachthavens ijs
vrij, waardoor schip en steigers
geen schade oplopen. In 1988
zijn de apparaten zelfs gebruikt
in Alaska om te voorkomen dat
walvissen in het ijs vast kwamen.'
zitten.