w slag! Grote vlucht telefoontechniek VOOR, Watersport tussen vriezen en dooien ujzonders. to® ismaaier :r strimmer istering Ka twee knoppen op portable moeiteloos door heel Europa bellen Naar bed in een jet Medisch naslagwerk m Oldtimers op ruilbeurs Groeiende aandacht voor apparatuur en accessoires fcm |g. Want net als ;ntemannen ken- ander de kwali- produkten. prijsbewust, dus Gall Gall die lütstekende kwali- scheiden prijs, gallig onze 'eigen van onbetwiste sief zijn dat u ze sn. Voordelig, ral dat we deze ïende weken nog ?d hebben, [or onze Weduwe Ijdelijk geen 18,95 j>nze Marquis raar 29,95 en voor hisky geen 20,95 Drbeeld zijn onze res. Bij aankoop van )rt betaalt u slechts m, keuze genoeg, uit te nodigen om maken met onze wij drinken ze dan it dat met u? J;an onze redactie consument Groeiende interesse voor 'trailersailer' Hiswa '93 van 27 februari tot en met 7 maart Twee keer Hiswa in 93 ing de voorraad strekt consument DONDERDAG 25 FEBRUAR11993 DEEL D jen Haag - Het kan nu al. Oma loopt door de straten tan Stockholm, op bezoek bij haar kleinkind. Ze gaat op Jen terrasje zitten, denkt, 'Kom, laat ik vader thuis even tellen om te zeggen dat ik goed aangekomen ben en dat een prachtig kind is.' Ze pakt de portable telefoon jie haar dochter haar heeft meegegeven uit haar tas, Ijrakt volgens de instructies van die dochter twee poetsen in, en heeft enkele seconden later verbinding met laar man. Breda - Te bed in een jet. De Duitse luchtvaartmaat schappij Lufthansa wil op transatlantische vluchten naast vliegtuigstoelen ook bedden aanbieden. In de nieuwe serie Airbus-toestellen zit onderin een container met zes bed den, waarop de bemanning tijdens ultra-lange vluchten kan uitrusten. Bij kortere vluchten, bijvoorbeeld over de Atlantische Oceaan, zijn die bedden voor de bemanning niet nodig. Lufthansa onderzoekt nu of passagiers tijdens hun overtocht van zo'n slaapplaats gebruik willen maken. Kt kan nu al, in Nederland, Scandinavië en Zwitserland [aar de PTT's een akkoord heb- gesloten over gebruik van liet autotelefoonnet. Geen gedoe landennummers, netnum mers, gesprekken aanvragen, de Geen zoeken naar een tele foon, gehannes met muntjes, 'achten tot een voorganger ein- Jelijk is uitgesproken. voor het einde van deze uw is deze instant en eenvou- manier van communiceren [mogelijk in de hele EG. De PTT's iijn in principe al akkoord, maar koeien nog met elkaar hoe dat moet met de afrekening. Tele communicatie neemt een razen- Ie vlucht en voor de telefoon is mi hoofdrol weggelegd. lij interieur Fred Cahuzac is manager com municatie bij Ericson Telecom municatie, een van huis uit Zweedse multinational die wel taderd dochters in het buiten land heeft, waaronder Neder land en die dan ook nauw sa menwerkt met onze PTT Tele- lommunicatie. ,We laten ons sterk leiden door ie consument. Zo hebben wij jemerkt dat een telefoon, die meger achteraf in een gangetje ling, nu duidelijk onderdeel van iet interieur is geworden. Een toestel mag niet te licht van gewicht zijn, want de consument tereenzelvigt te licht met slechte kwaliteit. Onze toestellen zijn Milieuvriendelijk, kunnen afge- broken worden en weer gebruikt in hectometerpaaltjes langs de snelweg. KLeuren „Ook zijn we samen met de PTT op kleuren uitgekomen, geheel volgens het oordeel van het pu bliek. We hebben pasteltinten, als turkoois en lichtblauw, maar nu ook toetsenborden in andere kleuren, lila, paars, zachtbruin." Datzelfde publiek hecht steeds meer belang aan faciliteiten zo als een geheugen (Cahuzac: „Twintig nummers is meer dan voldoende, anders, moet je een geheugen voor het .geheugen hebben"), het moderne toestel heeft een verlichte display met daarop naam en nummer van de gebelde persoon plus tijdsduur van het ge sprek, en 'handsfree' bellen is helemaal in. Spectaculair Maar de grootste groei en de spectaculairste ontwikkelingen vinden plaats in de autotelefoon. Er is een verschil tussen de por table dingetjes die met een thuisstation verbonden zijn, waarmee je in de tuin kunt wan delen, (waarvan het merendeel niet goedgekeurd is) en de echte autotelefoons, (allemaal goedge keurd) die werken via het auto telefoonnet. Dat autotelefoonnet werkt met cellen, base stations genaamd in vakkringen. Zodra een automobilist het bereik van een base station verlaat, pikt het i, Op zoek naar troefkaarten in de felle concurrentieslag op de transatlantische route is Bri tish Airways op een soortgelij ke gedachte gekomen. De Britse maatschappij komt met een Slaap Service voor eerste- klassepassagiers op de nacht vluchten van New York en Boston naar Londen Hea throw. Die service houdt in dat passagiers hun stoel kun nen laten opmaken als een bed: met katoenen lakens, een hoofdkussen en een dekbed. Ze krijgen zelfs een pyama en als slaapmutsje hot chocolate and cookies. De mensen die zich zo willen laten bedienen, kunnen voor vertrek al gebruik maken van een dinerbuffet, hun wektijd opgeven en belastingvrije wa ren kopen. Zodat ze tijdens de vlucht ongestoord kunnen sla pen. Vanaf april wordt deze service uitgebreid op vluchten van maximaal negen uur naar en van dertig bestemmingen in het netwerk van British Air ways. Aan de slaapservice zijn geen extra kosten verbonden. Van onze redactie consument Breda - Zo'n 230 deskundigen hebben meegewerkt aan de samenstelling van de medische uitgave 'Gezin en Gezond heid'. Het handboek is een vertaling van het Mayo Health Book dat is samengesteld door 200 medewerkers van de Mayo Clinic in Rochester in de Verenigde Staten. ImJÈa ',;y Dertig Nederlandse en Bel gische deskundigen pasten de ze uitgave aan de situatie in deze landen. Het boek geeft informatie over meer dan dui zend ziekten en afwijkingen en over het voorkomen van ziekten. Het boek telt zo'n 1.500 bladzijden; het is vanaf april te koop. Voorintekening levert een voordeel op van 15 gulden op de aankoopprijs van 160 gulden. In Amerika is het medisch naslagwerk een bestseller; er zijn zo'n 1 miljoen exemplaren van verkocht. In Nederland wordt het boek uitgegeven door uitgeverij Cambium in Zeewolde. Naast techniek ook design. En kleuren voor alle soorten telefoons, geheel volgens de wens van de consument. De toetsenborden kunneit voornaam ogen met een apart kleurtje. volgende hem op, enz. V.orig jaar bedroeg de groei van het autote lefoonpark veertig procent. Nederland werkt nog met het oude analoge systeem. Het GSM-net, het digitale net, zal niet lang meer op zich laten wachten en kan veel en veel meer, storingsvrij. Dan wordt de satelliet ingeschakeld. Mini-autonet Een nieuwe ontwikkeling is ook de draadloze bedrijfscommuni catie, een mini-autonet. Werkne mers lopen met een losse tele foon op zak, kunnen gebeld wor den en overal zelf naar toe bel len, tot en met het verre buiten land. Breidt het bedrijfstterrein zich uit, dan is het simpel een kwestie van meer base stations erbij zetten, meer cellen dus. Een dergelijk systeem is ge bruikt bij de Olympische Spelen van Barcelona. Officials liepen met zo'n ding op zak en konden waar ze ook waren direct met andere continenten bellen. Het bedrijfsnet is verbonden aan het openbare net dat voor de uitein delijke communicatie zorgt. Van onze redactie consument Rosmalen - In het Autotron te Rosmalen wordt komend weekeinde een oldtimer-ruilbeurs gehouden. Voor de eenentwintigste keer staan in het Autotron tiental len oude auto's van minstens twintig jaar oud. Knutselaars kunnen er ook terecht voor onderdelen, autodocumenta- tie, gereedschappen, emble men en miniaturen. De beurs is op beide dagen open van tien tot zes uur. Door Hans Bos Amsterdam - De 'trailersai- verovert een volwassen plaats op de markt voor klei- kajuitzeiljachten. Maar liefst veertien trailerbare jachtjes presenteren zich op Hiswa 93, twee keer zo veel als het vorig jaar. De trailersailer biedt waterspor ters de mogelijkheid hun hobby te beoefenen zonder gebonden te rijn aan een 'vast' vaargebied. Bovendien zijn trailerbare jach ten door hun geringe diepgang (ophaalbare kiel, klapkiel) zeer geschikt voor de Nederlandse wateren. Een trailersailer is doorgaans in de winter gemak kelijker onder te brengen dan kun grotere, niet-trailerbare kroeders en zusters, terwijl het "iet direct noodzakelijk is te keschikken over een vaste lig- ts in een jachthaven. Ver moedelijk zal de dreigende fisca le controle op bootbezit de groei van het aantal trailersailers al leen nog maar stimuleren. Het achter-de-auto-jacht kent ook zijn beperkingen. Boven de acht meter lengte kan een zeil jacht nauwelijks meer door een middenklasse auto worden ge- kokken, terwijl schip en trailer "iet breder mogen zijn dan 2,80 Heter. Het aantal trailerhellin- is in ons land (merkwaardig aeg) nog beperkt. Lebbink "achting uit Harderwijk toont 'P de Hiswa de nieuwe Clever 23een onzinkbaar polyester toerschip van Poolse makelij, ™et e.en lengte van 6.80 meter en aen volledig ophaalbaar mid- awaard. J&M uit Bussum laat de eerste "he, uit de VS afkomstige, trai lerbare Precision-zeiljachten ben, met lengte van 18, 21 en 23 'oet. Begin dit jaar komt daar een 15-voeter bij. De 18-voeter kost bijna dertig mille, Je 2l-voeter veertig mille en de «-voeter met vijf slaapplaatsen Biim 48.000 gulden. Door Hans Bos Amsterdam - Terwijl donkere economische wolken zich aan de kim verzamelen, roept al gemeen Hiswa-voorzitter Ta- selaar dat de watersportb ranche de toekomst met ver trouwen tegemoet ziet. „Er is geen reden tot paniek", zo stelt Taselaar aan de voor avond van de Hiswa-water- sportbeurs in de Amsterdam se RAI. Voor 'ongeremd en thousiasme' is echter ook geen plaats. De watersportbranche krijgt in het buitenland grote klappen. De Britse werven zien geen licht aan hun eind van de tunnel, de Ber lijn Boatshow was minder dan gehoopt, de Duitse economie staat onder druk, de gulden is alleen maar harder geworden en de Nederlandse export is ook niet om over naar huis te schrij ven. Toch ziet algemeen voorzitter Taselaar van de Hiswa Vereni ging aan de vooravond van de 38e watersportbeurs de nabije toekomst met het volste vetrou- wen tegemoet. Helderziendheid of een vrome wens, wie zal het zeggen? De in september vorig jaar voor de eerste keer gehou den 'Hiswa conjunctuurtest' gaf aan dat de leden de toekomst overwegend zeer positief tege moet zien. Inmiddels zijn we enkele maanden verder en pak ken steeds meer donkere wolken zich samen aan de economische horizon. De Europese btw-harmonisatie per jongstleden 1 januari berooft de buitenlanders bij aankoop van een schip in Nederland van een fors voordeel, terwijl ook de aanhoudende pogingen van dit kabinet om de watersporters een belasting op pleziervaartuigen door de strot te duwen Hiswa, ANWB en KNWV steeds op nieuw tot razernij brengt. In de jongste voorstellen gaat het om vaartuigen langer dan 7,5 meter of schepen die sneller kunnen varen dan twintig kilo meter per uur. In eerste instantie was nog sprake van een lengte van vijf meter, maar die regel zou ertoe hebben geleid dat ook voor de meeste roeiboten jaar lijks circa vierhonderd gulden op tafel moest worden gelegd. Noodverbandjes Taselaar spreekt nu van 'gemak kelijke noodverbandjes, die de verhouding tussen kosten en ba ten tot een lachertje maken'. Belangrijkste bezwaar tegen de fiscale plannen van de overheid acht de Hiswa het ontbreken van enige argumentatie. „Het feit dat nu geheel andere argumen ten worden genoemd dan bij de eerste voorstellen is een teken dat hier sprake is van het berij den van puur politieke stok paardjes", zegt Taselaar. De or ganisaties in de watersport branche noemen de belasting heffing 'onbetrouwbaar, fraude gevoelig, onbruikbaar en onhan teerbaar'. In de Amsterdamse RAI begint zaterdag de Hiswa '93. Alles wat met varen en watersport te maken heeft is er te zien. De Hiswa is voor het publiek geopend van zaterdag 27 februari tot en met zondag 7 maart, dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur. Op donderdag 4 en vrijdag 5 maart is de Hiswa open tot 22.00 uur. De toegangsprijs bedraagt 15 gulden. Kinderen tussen twee en acht jaar kunnen worden onderge bracht in een crèche. Waterspor- tende studenten hoeven op woens dag 3 maart op vertoon van hun OV-jaarkaart slechts tien gulden toegang te betalen. De Precision 23 met vijf slaapplaatsen. Amsterdam - De fervente watersportliefhebber kan dit jaar-twee keer een be zoek brengen aan de over dekte Hiswa-tentoonstelling in de Amsterdamse RAI. De Hiswa-vereniging gaat van af december de jaarlijkse watersportbeurs telkenjare in de laatste maand van het jaar organiseren. Hiermee kan volgens de Hiswa ingespeeld worden op de in de branche jarenlang geuite wens om eerder te exposeren. Met name de (veel grotere) Boot Messe die elk jaar eind januari in Düsseldorf wordt gehouden, rijdt de Nederlandse exposan ten commercieel in de wielen. Door Hans Bos Amsterdam - Watersporters investeren meer in het verbe teren van hun schip (of boot jes). Zeker in een tijd waarin de consument aarzelt om zich voor vele duizenden gulden een nieuw statussymbool aan te schaffen, wordt eerder ge dacht aan een luxueuzer inte rieur en/of geavanceerder aparatuur. Ook het vervan gen van een schip door een (groter) gebruikt exemplaar ligt dan meer voor de hand. 'Upgraden' en kwaliteitsver betering zijn sleutelwoorden op HISWA 93. Steeds vaker gebruiken de deel nemers aan de Hiswa deze beurs waar zij in feite voor is bedoeld: het presenteren van noviteiten en/of paradepaardjes, in plaats van de hele collectie. Helemaal in het tijdsbeeld past dan ook het 'interieur-bouwpakket' van De Jong Design Production. Voor een aantal bekende jachten heeft De Jong een luxueus ge bruiksvriendelijk afbouwpakket ontwikkeld. Aardige drijvende 'nouveauté' is de Tinker, een opblaasboot met redelijke zeilei genschappen, die ook als vol wassen bijboot ingezet kan wor den. Geheel compleet kost de Tinker, een Brits produkt van Henshaw Inflatables, nog geen zeven mille. Voor de moderne 'personal wa- tercrafter' is de Sea Rayder Jet Boat bedoeld. Een bijzonder fraai vormgegeven vaartuig van 4,5 meter dat met een minimum aan lawaai van de 1300 cc Mer- cury-binnenboordmotor en met vier volwassenen aan boord een behoorlijke snelheid kan berei ken. Echt een hebbeding voor (sub)tropische wateren. Europese primeur Trigger Marine uit Helmond (in 1990 gestart met de ontwikke ling en dit jaar voor de eerste keer op de Hiswa) komt op de markt met een Europese pri meur: de Trigger 520, een snelle, zwaardloze catamaran met een diepe V-vormige romp aan de voorzijde. Dit levert een groot progressief oplopend drijfvermo- gen op, waardoor veel zeil ge voerd kan worden. De Trigger is verkrijgbaar in drie uitvoeringen: 'de Club met een zeilopppervlak van 16 vier kante meter, de Sport met 20 kwadraat en de Radical, voor zien van een asymmetrische spi naker van 21 vierkante meter. De Amerikaanse jachtwerf En deavour presenteert eveneens een catamaran, de Endeavourcat 30 (voet)7 Door zijn compacte vorm (9.15 x 4.30) en de geringe diepgang van 85 centimeter is dit 'kajuitjacht voor het hele gezin' op vele wateren bruik baar. Op de constructie geldt een garantie van tien jaar. De Princess 560 is met 17,5 me ter het grootste motorjacht dat op de Hiswa te bewonderen valt. Afhankelijk van de uitvoering, de motor en de uitrusting kost dit schip ruim één miljoen. Veel aandacht trekt ongetwijfeld het waarschip 28'LD, een hecht- hout-epoxy toerschip met sta- hoogte dat gemakkelijk plaats biedt aan vijf volwassenen. De 28'LD vult het gat op tussen de 740 en de 900+. Ook dit type waarschip is leverbaar in ver schillende stadia van afbouw. Geheel compleet komt het schip op 136.000 gulden. Eveneens geschikt voor 'afbouw in huisvlijt' is de nieuwe, oer- Hollandse Kok zeeschouw met een lengte van tien meter. De prijs van het casco, inclusief 28 pk inboard diesel, bedraagt 69 mille. Vaarklaar kost deze fraaie zeeschouw 189.000 gulden. Bij de accessoires valt het oog op de Jon Buoy, een opblaasbaar eenmans reddingsvlot dat, be vestigd aan de preekstoel, nau welijks meer ruimte inneemt dan een reddingsboei. De drenkeling kan zich laten ophijsen aan een ring die aan de bovenzijde van het vlotje is bevestigd. De nieuwe 'drankhouder' en het 'fietsalarm' horen thuis in de categorie 'slim, handig en veilig'. Met het alarmslot kunnen kajuit, buitenboordmotor en op het dek geplaatste voorwerpen afdoende en tegen een redelijke prijs (79,95 gulden) worden beveiligd, terwijl de op kogellagers lopende drankhouder een glas of blikje vrijwel verticaal houdt, hoe hard het schip ook stampt en rolt (34,95 gulden). Yamamoto, 's werelds grootste fabrikant van neopreen, heeft in samenwerking met de NASA een nieuw surfpak ontwikkeld, dat dank zij de toe voeging van titaniumvlokken dertig procent beter isoleert dan conventionele neopreensoorten. Een van de meest merkwaardige noviteiten vormt de de-icer van Scanship ('Intermediairs in old timers en historische jachten') in Weesp. Het apparaat, gevoed fnet 220 volt wisselstroom, houdt grote delen van jachthavens ijs vrij, waardoor schip en steigers geen schade oplopen. In 1988 zijn de apparaten zelfs gebruikt in Alaska om te voorkomen dat walvissen in het ijs vast kwamen.' zitten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 19