VS dreigen opnieuw met maatregelen tegen Airbus Unilever ziet teken van herstel ELKERKE Geld moet rollen Fusie brengt terminal Maasvlakte dichterbij Kamer geeft groen licht voor redding DAF VS-economie trekt nu al aan; Europa pas eind dit jaar uit het dal Grundig leunt zwaar op Philips door prijzenslag Miljoenenverlies Nissan: 5000 banen op de tocht ECONOMIE A6 verteren nt deuren, zkelaar.99 Bretonse vissers vernielen markt ECONOMIE KORT NORDMENDE WOENSDAG 24 FEBRUARI 1993 Wall Street 22/02 23/02 allied signal 65% 64% amer.brands 33 33 amer.tef.tel 54% 54% amoco corp 55 55% asarco ine. 26% 25 bethf. steel 17V, 17% boeing co 34% 34% can.pacific 13% 13% chevron 79% 77 chiquita 13% 13% Chrysler 38 35 Citicorp 25% 25% cons.edison 35% 35% digitequipm. 46% 45% dupont nemours 47% 47% eastman kodak 51% 51 exxon corp 64% 63% ford motor 46% 44 gen. electric 83% 83% gen. motors 38% 36 goodyear 67% 67 hewlett-pack. 74% 72% int bus.mach. 51% 51 int. tel.tel. 74% 73% kim airlines 13% 13% mcdonnell 51% 49% merek co. 36% 37% mobil oil 66 67% penn central 26% 26% philips 12 12% primerica 54 52% royal dutch 85% 84 sears roebuck 53 52 sfe-south.pac. 13% 13% texaco inc. 63% 62% united techn. 44 44% westinghouse 13% 13% whitman corp 14% 14% woolworth 27% 28 Goud onbewerkt bewerkt Zilver onbewerkt bewerkt 19,020-19,620 per kg 21,290 per kg 175-245 per kg 290 per kg vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan/bieden d ex dividend f gedaan/laten g bieden en ex dividi h laten en dividend k gedaan en laten ex I gedaan en bieden e ,50 310 ,00 271 ,00 348 ,50 529 ,50 277 ,00 296 ,00 337 ,00 641 ,00 280 290 ,00 264 5,00 256 ,00 409 ,00 445 ,00 1187 0,00 404 5,00 525 ,00 565 ",00 400 10,00 408 ,00 528 5,00 323 ,00 590 5,00 904 70,00 305 2,50 463 ,00 892 5,00 391 70,00 494 65,00 594 47,80 648 47,50 602 55,00 468 60,00 373 65,00 330 00,00 540 05,00 350 25,00 270 25,00 437 22,50 256 22,50 832 22,50 447 20,00 478 145,00 325 45,00 416 45,00 402 50,00 492 95,00 474 00,00 499 120,00 500 0,90 I,70 5,70 1,90 2,40 2,30 2,10 0,70 1,30 4,00 2,40 II,40 7,20 3,90 1,90 1,00 I,90 3,70 b 6,50 3,40 9,80 5,20 1,60 0,50 12,30 5,40 2,50 0,90 3,00 17,10 b 17,40 b II,60 0,30 4,00 a 1,10 a 0,05 a 0,50 0,90 7,90 0,60 1,50 2,20 12,30 b 16,10 5,00 6,00 5,80 3,40 0,20 a 1,00 1,70 5,60 2,10 2,30 2,80 1,80 0,60 I,30 4,20 2,20 10,60 b 6,40 b 3,60 1,70 1,10 2,00 4,50 7,00 3,60 9,60 b 4,90 b 1,50 b 0,40 12,20 b 5,30 2,20 1,00 3,00 16,90 b 17,10 II,30 0,40 4,20 0,95 0,05 0,40 0,60 7,50 1,10 1,70 2,50 12,60 16,50 4,90 6,50 7,90 4,70 0,10 prhuur en lediging rijfsalwlcontaiim ^eg werkzaam heden digen vetputten én ptictanks 01650-52288 [TSCHAPPIJ „DE MARK" B.V. mde vennootschap) ARVEY, S.A. 'men vennootschap) paalde in art. 242 van de Spaanse ootschap, maken wij bekend dat de ergadering van Aandeelhouders van :e vennootschap Financieringsmaat- jen de Buitengewone Algemene Ver ders van de in Spanje gevestigde iy, S.A. in hun respectieve zittingen nstemmig hebben besloten over te ime van laatstgenoemde door eerst- met ontbinding doch zonder veref- en vennootschap en algehele over- ermogen aan de overnemende ven- zege van opvolging alle bezittingen, ohn Harvey, S.A. overneemt, waar- erleend aan het fusieplan als gede- het Handelsregister te Cadiz op 27 alansen per 30 november 1992. n filiaal in Spanje te openen van de ap waarin het totale vermogen van den ondergebracht, meld dat de aandeelhouders en ere- ernemingen recht hebben op een ie tekst van het genomen besluit als- i, en dat genoemde crediteuren het gen de fusie te verzetten binnen de ikel 243 van de Spaanse Wet op de 3reda, Chasséveld 7, Nederland. aris van de Raad van Bestuur. S De Slem, 076-2369) 1 li/an onze correspondent ljo Wijnen bussel - Er hangt een nieuw' Lmdelsconflict tussen de Eu- Iropese Gemeenschap en de t;s in de lucht. Nadat de Iciinton-regering al eerder Imaatregelen tegen het 'dum- Ipen' van Europees staal aan kondigde en bovendien dreig- Europese bedrijven van Ijverheidsopdrachten in de |VS uit te sluiten, heeft de I imerikaanse president zich Iju kwaad gemaakt over de 1 concurrentie-praktijken' van IAirbus, de Europese fabri kant van passagiersvliegtui gen. Clinton heeft zich al eerder hoogst ontevreden getoond over het Airbus-consortium, dat be staat uit British Aerospace, Deutsche Airbus, Aerospatiale Frankrijk en het Spaanse Casa. De Amerikaanse president wil zich kennelijk ontdoen van een akkoord dat Washington in april van het vorig jaar met de EG sloot en waarbij een op dat mo ment al vijf jaar voortslepend verschil van mening werd bijge legd. De Amerikanen vonden dat Spanje, Duitsland, Engeland en Frankrijk te ruime subsidies ga ven voor de ontwikkelingen van nieuwe vliegtuigtypes van Air bus. Die subsidies liepen in en kele gevallen op tot 75 procent van de totale ontwikkelingskos ten. Vooral toen bleek dat Air bus een steeds belangrijker deel van de markt van Boeing en McDonnell-Douglas afsnoepte, scherpten de Amerikanen het conflict met Europa aan. In april werd tenslotte een ak koord bereikt dat de vier betrok ken EG-landen verplichtte de ontwikkelingssubsidies - die de Amerikanen als oneerlijke con currentie beschouwden - tot rond de 30 procent terug te brengen. Nu de orders van vooral Boeing aanzienlijk teruglopen en het ontslag van 28.000 werknemers bij Amerika's belangrijkste bou wer van passagiersvliegtuigen dreigt, wil Clinton Airbus op nieuw aanpakken, vooral omdat de verkooppraktijken van de Eu ropese vliegtuigfabrikant 'een blijvende frustratie' voor de pre sident vormen. Topmannen van Boeing verwij ten Airbus 'een nieuwe agressi viteit op de Amerikaanse markt'. Airbus heeft in de VS vooral grote consternatie veroorzaakt met een lease-contract met Uni ted Airlines, dat de luchtvaart maatschappij toestaat op uitzon derlijke goede voorwaarden ge- leasede toestellen binnen een jaar aan Airbus terug te geven zonder bijkomende kosten. Boeing heeft zich nooit neerge legd bij het akkkoord tussen de VS en de EG. Vorig jaar nog zei Boeing-topman Frank Shrontz: „We rusten niet voordat de sub sidies aan Airbus tot nul zijn teruggebracht". President Clinton heeft, tijdens een bezoek aan Seattle, de thuis basis van Boeing, gesuggereerd dat hij Airbus opnieuw wil aan pakken door het akkoord van het vorig jaar op de helling wil zetten. Een woordvoerder van sir Leon Brittan, de Europees com missaris voor internationale handel, poogde de opmerkingen van de Amerikaanse president gisteren af te doen als 'een strijd over cijfers'. Maar Brussel is wel bijzonder beducht voor een nieuwe aanval op Airbus, vooral omdat de fa brikanten van passagiersvlieg tuigen bijzonder slechte tijden doormaken. Juist de afgelopen jaren is Airbus er definitief in geslaagd tot de Amerikaanse markt door te dringen. I Kan onze redactie economie Rotterdam - Unilever (voedings- en wasmiddelen en toiletartikelen) blijft na een tot ruim vier miljard gulden gestegen winst over 1992 op de vlakte wat betreft de I ontwikkelingen in de loop van dit jaar. Maar bestuurs- I voorzitter F. Maljers ziet in stijgende verkopen in de I Verenigde Staten tekenen van een economisch herstel. I Europa ziet hij niet voor de tweede helft van 1993 door I het dal heen komen. Het Brits/Nederlandse concern boekte in 1992 een nauwelijks hogere omzet van 76,57 mil jard. Dat bedrag zou bij gelijk blijvende wisselkoersen drie mil jard hoger zijn geweest en de winst 139 miljoen beter. Zowel omzet als rendement ver beterden in de loop van het jaar, met een 'sterk' einde. Gerekend met constante wisselkoers is de nettowinst in het vierde kwar taal met 15 procent gestegen. Unilever bemerkt in Europa vooral door het uitblijven van groei en door krimpende marges op de industriële markten dat de economie tegen zit. In de consu mentensector ging het echter on danks alles beter, met name doordat het een goed ijsjaar was. Per saldo gingen in heel Europa omzet en winst iets achteruit. De activiteiten in Noord-Ameri- ka leverden over de hele linie meer omzet en winst op. De bedrijfswinst steeg hier in het laatste kwartaal van ƒ492 tot ƒ653 miljoen (zonder het effect van wisselkoersen). Over het he- Parijs - Honderden Bretonse vis sers hebben vannacht een inval gedaan op de Parijse groothan delsmarkt in Rungis. Ze sloegen de markt kort en klein en lever den slag met de politie uit woede over hun lage inkomsten. De vissers, die al enkele dagen protesteren tegen de in hun ogen veel te massale import van goed kope vis uit Alaska, Noorwegen, IJsland en Rusland, hebben hon derden tonnen vis uit die landen vernietigd. „Brussel moet ons beschermen," zo klinkt het al langere tijd in Bretagne. De Europese Commissie over weegt intussen de import van sommige witte vissoorten te on derwerpen aan een minimum prijs. „Beide ondernemingen moeten dubbele inspanningen vermij den". maakte Philips dinsdag bekend. Door een 'optimale be nutting van de schaalgrootte' kunnen de kosten drastisch om jaag. De produktie van tv's is Grundigs belangrijkste tak. Al eerder werd bekend dat Philips en Grundig samenwerken op het gebied van video's en draadloze telefoons. es Verlii Grundig zal volgens de jongste voorspellingen het boekjaar 1992/93 afsluiten met een verlies van ongeveer 200 miljoen mark. (Pieter Harmsen, de topman van Grundig, liet onlangs weten dat de verliezen bij de tv-divisie de toekomst van de onderneming in gevaar brengen. Alleen door sterker met Philips samen te Werken kan de onderneming laar het zich laat aanzien nog overleven. Philips draait overigens op voor de verliezen van Grundig. Vol gens een oude overeenkomst is net Eindhovense concern ver plicht middelen beschikbaar te le jaar bezorgde Noord-Amerika Unilever een bedrijfsresultaat van bijna 1,2 miljard, een toe name met 83 miljoen. De 'overige gebieden', goed voor 16,5 miljard omzet, leverden vorig jaar een bedrijfswinst op van ruim anderhalf miljard gul den. De markten in het Verre Oosten en in Latijns-Amerika zijn daarmee verhoudingsgewijs het meest winstgevend. Niettemin boekte Unilever nog steeds verlies in Japan, waar veel geld wordt gestoken in het bevechten van een stevige marktpositie. Unilever blijft regelmatig bedrij ven kopen. Vorig jaar besteedde het concern 960 miljoen aan de overname van 22 bedrijven. Gis teren maakte Maljers opnieuw een aankoop bekend: de produ cent van consumptieijs Roma nabij het Poolse Gdansk. Unile ver is met een jaaromzet van circa drie miljard dollar de grootste ijsbereider ter wereld. De recente overname in Polen past in een groeistrategie in Cen traal Europa die in 1991 is inge zet. Inmiddels bezit Unilever daar tientallen ondernemingen die samen 3750 werknemers in dienst hebben en goed zijn voor een jaaromzet van 700 tot 750 miljoen. De Brits-Nederlandse groep kijkt ook rond in de voormalige Sovjet Unie. Er wordt wel han del gedreven, maar voor investe ringen vindt Unilever de situatie daar nog te onzeker. Unilever Nederland heeft vorig jaar de nettowinst met negen miljoen gulden zien dalen tot 155 miljoen bij een vrijwel ge lijk gebleven omzet van 3,236 miljard. De Nederlandse Unileverbedrij- ven moesten extra kosten maken in verband met reorganisaties waardoor de bedrijswinst met 29 miljoen daalde tot 298 miljoen. Er werken momenteel ongeveer 9600 mensen, dat is 200 minder dan eind 1991. Philips draait op voor verlies partner Eindhoven/Fürth (anp) - Grundig gaat steeds zwaarder leu nen op Philips. Het door moordende concurrentie verzwakte bedrijf spreekt met Philips over een samenwerking bij de produktie van tv-toestellen. Door het terugzakken van de verkoop en de daling van de verkoopprijzen kan Grundig het niet meer alleen aan. Van onze Haagse redactie Den Haag - De Tweede Kamer heeft gisteren ingestemd met het reddingsplan voor DAF. De woordvoerders van alle fracties gaven minister Andriessen groen licht om 195 miljoen in de nieuwe onderneming te stoppen. Ze namen er ook genoegen mee dat het uitstel van betaling voor het oude DAF de overheid dertig miljoen gulden kost. Maar verscheidene fracties hadden er moeite mee dat topman Baan van het oude bedrijf ook het nieuwe DAF gaat leiden. Minister Andriessen van economische zaken (CDA) en voorzitter Vos (PvdA) van de Kamercommissie voor economische zaken wezen er beiden op dat de kandidatuur van Baan wordt gesteund door de bewindvoer ders, de ondernemingsraad en de bonden. De minister benadrukte dat het Rijk dertig miljoen gulden verliest door het uitstel van betaling van DAF, terwijl de banken er f 200 miljoen bij inschieten. Hij wilde daarmee de kritiek weerleggen als zou vooral de over heid in tegenstelling tot de banken op draaien voor de verliezen van de oude DAF en de risico's van de nieuwe DAF. Andriessen zei te geloven in de toekomst kansen van het nieuwe DAF. Hij ontkende dat hij eerder zou hebben gezegd dat de onderneming op zou moeten gaan in een andere producent van vrachtauto's: „DAF kan wel degelijk op eigen benen staan. Ik heb alleen aangegeven dat er wel samenwer king moet komen met andere ondernemin gen, bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van nieuwe motoren." De overheid heeft in december besloten DAF te redden omdat het bedrijf voldoet aan drie voorwaarden: het vormt een cluster, met veel toeleveranciers, de overheid en de markt kunnen het samen doen en er bestond ver trouwen in de continuïteit van de onderne ming. Andriessen zei dat het eerste reddingsplan van DAF, dat voorzag in een geleidelijke vermindering van de activiteiten door de snelle verslechtering van de gang van zaken niet meer haalbaar bleek. „Bovendien zou het eerste plan veel riskanter zijn geweest." Het uiteindelijke resultaat zou wel hetzelfde zijn geweest. De bewindsman ontkende dat hij al in een te vroeg stadium heeft laten weten tweehon derd miljoen beschikbaar te hebben voor DAF. Daardoor zouden andere geldschieters 'achterover hebben kunnen leunen'. Het is de bedoeling dat de Nederlandse en de Vlaamse overheid uiteindelijk samen voor 49 deelnemen in DAF. De Vlamingen zullen één commissaris leveren, Andriessen levert er twee. Daarnaast komen er nog drie of vier commissarissen. Bij de Kamer be stond twijfel aan het benoemen van ambte naren. De WD zou liever goede (oud)-on- dernemers benoemen namens de staat. Het alternatieve reddingsplan voor DAF, dat door stichting Balance is opgesteld maakt geen kans. De president van de rechtbank in Den Bosch bepaalde gisteren in kort geding dat de bewindvoerders onder dermate hoge tijdsdruk moesten werken, dat hen niet ver weten kon worden het plan links te laten liggen. Het reddingsplan voor Daf gooit hoge ogen in Brussel. EG- commissaris Karei van Miert zei dinsdag 'op het eerste gezicht' te ver wachten dat de Europese Commissie een positief oordeel zal veüen over de operatie gezien de rol van de particuliere investeer ders. De Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Gemeenschap, moet haar fiat ge ven aan de operatie en heeft derhalve het lot van de nieuwe onderneming in handen. stellen om de verliezen van Grundig te dekken. Hoeveel Phi lips moet ophoesten, wilde een woordvoerder van Philips niet bekendmaken. De coöperatie heeft ook z'n uit werking op de winst- en verhes- rekening van Philips. Het Eind hovense concern zal het belang van 31,6 procent in Grundig met terugwerkende kracht per 1 ja nuari 1992 consolideren. De cij fers van deze verliesgevende Duitse fabrikant worden dan verwerkt in het bedrijfsresultaat van Philips. Ongebruikelijk De stap om het belang van Grundig geheel te verwerken in het resultaat, zorgde bij de ana listen voor enige wantrouwen: „Het consolideren van een be lang van dertig procent is vrij ongebruikelijk in ondernemers land". Door de cijfers van Grun dig nu te verwerken in het be drijfsresultaat wordt het nog moeilijker de cijfers uit te split sen, zo verklaarde een 'Philips- watcher' Van onze correspondente Janny Kok Rotterdam - Een slimme zet op het schaakbord om uit een patstelling te raken. Zo kan de aankondiging worden ge zien van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam om de gemeenteraad krediet te vragen voor de uitbreiding van een containerterminal op de Maasvlakte. Daardoor is de verwezenlijking van het zogenoemde Delta 2000-8 plan - voor acht gespe cialiseerde terminals bij de Del- taterminal van het grote (contai- ner)overslagbedrijf ECT - een stukje dichterbij gekomen. En waarover 'de haven' bijna driekwart jaar speculeerde, ge beurde een dag nadat het Ha venbedrijf de voorgenomen kre dietaanvraag bekend maakte: de directies van ECT en Pakhoed bevestigden het vermoeden dat ECT en Pakhoed-dochter Unit- centre gaan fuseren. Vandaag geven ze daarover uitsluitsel. 'Havenkenners' vonden vorig jaar al dat die nauwe samenwer king voor de hand lag. De specu laties over een mogelijke fusie of deelname van Pakhoed in ECT werden vorig jaar zomer al ge daan toen de betrokken bedrij ven nog volop overlegden met overheden over de invulling en mogelijke uitbreiding van de Maasvlakte. Dat gebeurde in de zogenoemde commissie Winsemius - inder daad voorgezeten door de oud bewindsman - nadat ECT zijn plan Delta 2000-8 had gelan ceerd en Pakhoed-dochter Unit- centre aankondigde een eigen terminal te willen hebben op de Maasvlakte. Toen Unitcentre bij de gemeente Rotterdam krediet ging vragen voor de infrastructuur van de Maasvlakte-terminal, waar het overslagbedrijf diepstekende containerschepen zou kunnen ontvangen, vond die gemeente dat er eerst diende te worden gepraat over al bestaande plan nen. Pakhoed en ECT werden vervol gens eerst aan de onderhande lingstafel in de commissie Winsemius min of meer tot el kaar veroordeeld om overcapaci teit van overslagfaciliteiten te voorkomen. De voor het voorjaar van 1992 beloofde rapportage van de com missie Winsemius over de uit komst van de onderhandelingen van overheden en de twee be trokken bedrijven is er nooit gekomen. Af en toe sijpelden er wat berichten door over de al te afwachtende houding van be drijven, maar als de directies daarmee werden geconfronteerd hulden deze zich in een sfinxachtig stilzwijgen. Dat werd uiteindelijk het eerst doorbroken door het Gemeente lijk Havenbedrijf Rotterdam, dat niet veel anders doet dan een belofte inlossen van Rotterdam. Die gemeente beloofde, net als Transavia somber over luchtvaarttarieven Amsterdam - Een tarievenoorlog in de luchtvaart is op langere termijn niet in het belang van de consument. Dat zei directeur Peter Legro van Transavia Airlines bij de overdracht van een nieuwe Boeing 757 aan het bedrijf. De tarievenoorlog die al ruim een jaar de luchtvaart in de Verenigde Staten plaagt, sijpelt hoe langer hoe meer door in Europa. Op korte termijn zijn lage tarieven voor de consument voordelig, maar op den duur is concentratie bij enkele grote maatschappij en slecht, aldus Legro. Draadloze telefoons goedkoper Den Haag - Het ministerie van verkeer en waterstaat en de handel en industrie hebben overeenstemming bereikt over nieuwe technische normen voor draadloze telefoontoestellen. Het ministerie hoopt dat na invoering van de nieuwe normen een einde komt aan de verkoop van goedkope illegale draadloze telefoontoestellen. De nieuwe normen maken het mogelijk draadloze telefoons voor een lagere prijs op de markt te brengen. Ze worden op 1 april 1993 van kracht. Tot die tijd hebben de handel, de industrie en het ministerie de gelegenheid de invoering van de toestellen die aan deze normen voldoen, goed voor te bereiden. In 1992 meer bestelwagens verkocht Amsterdam - Vorig jaar zijn in Nederland 78.300 bestelwagens verkocht. Dat is 33 procent meer dan in 1991. Het aantal verkochte vrachtwagens daalde met 1,6 procent tot 8.200 terwijl het aantal trekkers met vijf procent steeg tot 5.800. Het aantal verkochte bussen daalde 'echter met 29 procent tot 675. De verkoop van speciale voertuigen bleef staan op ruim 800. Economie in Oost-Duitsland verbetert Frankfurt - Het economische klimaat in Oost-Duitland is in de maand december ten opzichte van november verbeterd. Ook de vooruitzichten voor de eerst komende maanden zijn gunstiger, aldus het Duitse Ifo-instituut voor economisch onderzoek. Ongeveer twintig procent van de ondervraagde bedrijven zei 'positief' te zijn over de toekomst, aldus het in München gevestigde instituut. Verbetering wordt vooral verwacht op de binnenlandse markt, over de export blijft men somber. De werkgelegenheid zal echter verder verslechteren, zo blijkt uit het onderzoek. Tokyo (krf/dpa) - Het Japanse autoconcern Nissan verwacht voor het eind maart aflopende boekjaar een verlies van 29 miljard yen (f 455 miljoen). Het gevolg is waarschijnlijk dat Nissan 5.000 banen zal schrappen. Een medewerker van de Russische centrale bank in Moskou waant zich even rijk als hij een wagentje met nieuwe roebels duwt. Voor het eerst ontbreekt op de roebels een portret van Lenin. De nieuwe bankbiljetten, waaronder ook een biljet van 10.000 roebel, werden gisteren in omloop gebracht. foto epa Het verlies is bijna tweemaal zo hoog als in november bekend werd gemaakt. Nissan ziet zich daardoor genoodzaakt zijn per soneels- en produktiekosten te verlagen. 5.000 banen zouden overbodig worden. In maart 1996 denkt het concern nog werk te bieden aan 48.000 men sen. In de eerste helft van het boek jaar 1992/93 leed de op één na grootste autoproducent van Ja pan een verlies van 21,99 miljard yen (f 308 miljoen). Het was voor het eerst sinds 1951 dat Nissan een halfjaarver-' lies moest melden. Het autocon cern gaat gebukt onder de slecht lopende verkoop in Japan en de matige vraag in het buitenland. Ook de andere Japanse autofa brikanten hebben daar last van. Door de hoge koers van de yen is de export naar het buitenland een stuk duurder. Ook gisteren steeg die koers weer ten opzichte van de dollar. De Amerikaanse munteenheid bereikte in Tokyo weer een historisch dieptepunt op 116,78 yen tegen 116,85 yen op maandag. In het algemeen gaat het al enige tijd slecht met de Japanse econo mie. Premier Miyazawa komt daarom begin april met een aan- •tal extra maatregelen om de eco- jjpmie te stimuleren. Déze plan nen staan los van de maatrege len die in augustus vorig jaar werden genomen. Dat pakket had een waarde van 10,7 biljoen yen (f 168 miljard). Volgens berichten in de Japanse pers bestaan de nieuwe plannen onder meer uit belastingverlich ting voor woningbouw en wor den openbare werken eerder uit gevoerd dan de bedoeling was. Op de wisselmarkt in Tokyo bleef de yen ten opzichte van de dollar stijgen. foto afp (ADVERTENTIE) het Rijk, 250 miljoen gulden te investeren in de infrastructuur naar Delta 2000-8. De Rijksover heid zegde die investering alleen toe op voorwaarde dat bedrijven zouden samenwerken. Bovendien moest er nog een 'potje' - bij voorkeur het aard- gasbatenfonds - worden gevon den, waaruit de honderden mil joenen konden worden gehaald. Waar de Rijksbijdrage uit komt zal binnenkort wel blijken, want nu ECT en Pakhoed kenbaar hebben gemaakt met elkaar in zee te gaan kan het Rijk niet meer achterblijven. Dat de twee bedrijven hebben gewacht te voldoen aan de 'sa- menwerkingseis' tot het moment dat het Havenbedrijf zich ver bond aan de verwezenlijking van Delta 2000-8, zal wel deel van het spel zijn. Het is wel heel toevallig dat ze - een dag nadat het Havenbedrijf meldde een kredietaanvraag te zullen doen - hun samenwerkingsplannen be kend maakten. MEDEDELING VEILIGHEIDSAKTIE KLEURENTELEVISIE Alle NordMende produkten voldoen aan hoge kwaliteitsnormen, die voortdurend worden getoetst. Dit geldt niet alleen voor nieuwe produkten, maar ook voor apparaten die al geruime tijd op de markt zijn. Tijdens deze betrouwbaarheidstesten is vastgesteld dat onder ongunstige omstandigheden bij enige type's NordMende kleurentele visies materiaalmoeheid van de netschakelaar kan optreden. Met als gevolg mogelijke vermindering van de isolatiewaarde c.q. oververhitting van de netschakelaar. Het gaat hierbij uitsluitend om de modellen waarbij de netschakelaar in het bovenste gedeelte van de kast is aangebracht en die tussen begin 1988 tot eind 1990 zijn gefabriceerd. De betreffende apparaten zijn voorzien van de volgen de 4 cijferige artikelnummers: Spectra S 63 artikelnr.8536,9536 Spectra S 72 artikelnr.8539 Spectra SL 63 artikelnr.8537, 9537 Spectra SL 72 artikelnr.8558,9588, 9558 Het artikelnummer is aangebracht in het midden van het artikel- plaatje aan de achterzijde van het apparaat, ledereen die in het bezit is van een of meer van bovengenoemde apparaten, wordt verzocht voor een technische controle contact op te nemen met zijn/haar NordMende vakhandelaar. Deze controle is uiteraard kostenloos. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onze Technische Dienst, telefoonnummer: 020-6683471. NordMende Nederland B.V. Joan Muyskenweg 40, 1099 CK AMSTERDAM

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 7