VS dreigen opnieuw met maatregelen tegen Airbus
Unilever ziet teken van herstel
ELKERKE
Geld moet rollen
Fusie brengt terminal Maasvlakte dichterbij
Kamer geeft groen licht voor redding DAF
VS-economie trekt nu al aan; Europa pas eind dit jaar uit het dal
Grundig leunt zwaar op
Philips door prijzenslag
Miljoenenverlies Nissan:
5000 banen op de tocht
ECONOMIE
A6
verteren
nt deuren,
zkelaar.99
Bretonse vissers
vernielen markt
ECONOMIE KORT
NORDMENDE
WOENSDAG 24 FEBRUARI 1993
Wall Street
22/02
23/02
allied signal
65%
64%
amer.brands
33
33
amer.tef.tel
54%
54%
amoco corp
55
55%
asarco ine.
26%
25
bethf. steel
17V,
17%
boeing co
34%
34%
can.pacific
13%
13%
chevron
79%
77
chiquita
13%
13%
Chrysler
38
35
Citicorp
25%
25%
cons.edison
35%
35%
digitequipm.
46%
45%
dupont nemours
47%
47%
eastman kodak
51%
51
exxon corp
64%
63%
ford motor
46%
44
gen. electric
83%
83%
gen. motors
38%
36
goodyear
67%
67
hewlett-pack.
74%
72%
int bus.mach.
51%
51
int. tel.tel.
74%
73%
kim airlines
13%
13%
mcdonnell
51%
49%
merek co.
36%
37%
mobil oil
66
67%
penn central
26%
26%
philips
12
12%
primerica
54
52%
royal dutch
85%
84
sears roebuck
53
52
sfe-south.pac.
13%
13%
texaco inc.
63%
62%
united techn.
44
44%
westinghouse
13%
13%
whitman corp
14%
14%
woolworth
27%
28
Goud
onbewerkt
bewerkt
Zilver
onbewerkt
bewerkt
19,020-19,620 per kg
21,290 per kg
175-245 per kg
290 per kg
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
e gedaan/bieden
d ex dividend
f gedaan/laten
g bieden en ex dividi
h laten en dividend
k gedaan en laten ex
I gedaan en bieden e
,50 310
,00 271
,00 348
,50 529
,50 277
,00 296
,00 337
,00 641
,00 280
290
,00 264
5,00 256
,00 409
,00 445
,00 1187
0,00 404
5,00 525
,00 565
",00 400
10,00 408
,00 528
5,00 323
,00 590
5,00 904
70,00 305
2,50 463
,00 892
5,00 391
70,00 494
65,00 594
47,80 648
47,50 602
55,00 468
60,00 373
65,00 330
00,00 540
05,00 350
25,00 270
25,00 437
22,50 256
22,50 832
22,50 447
20,00 478
145,00 325
45,00 416
45,00 402
50,00 492
95,00 474
00,00 499
120,00 500
0,90
I,70
5,70
1,90
2,40
2,30
2,10
0,70
1,30
4,00
2,40
II,40
7,20
3,90
1,90
1,00
I,90
3,70 b
6,50
3,40
9,80
5,20
1,60
0,50
12,30
5,40
2,50
0,90
3,00
17,10 b
17,40 b
II,60
0,30
4,00 a
1,10 a
0,05 a
0,50
0,90
7,90
0,60
1,50
2,20
12,30 b
16,10
5,00
6,00
5,80
3,40
0,20 a
1,00
1,70
5,60
2,10
2,30
2,80
1,80
0,60
I,30
4,20
2,20
10,60 b
6,40 b
3,60
1,70
1,10
2,00
4,50
7,00
3,60
9,60 b
4,90 b
1,50 b
0,40
12,20 b
5,30
2,20
1,00
3,00
16,90 b
17,10
II,30
0,40
4,20
0,95
0,05
0,40
0,60
7,50
1,10
1,70
2,50
12,60
16,50
4,90
6,50
7,90
4,70
0,10
prhuur en lediging
rijfsalwlcontaiim
^eg werkzaam heden
digen vetputten én
ptictanks
01650-52288
[TSCHAPPIJ „DE MARK" B.V.
mde vennootschap)
ARVEY, S.A.
'men vennootschap)
paalde in art. 242 van de Spaanse
ootschap, maken wij bekend dat de
ergadering van Aandeelhouders van
:e vennootschap Financieringsmaat-
jen de Buitengewone Algemene Ver
ders van de in Spanje gevestigde
iy, S.A. in hun respectieve zittingen
nstemmig hebben besloten over te
ime van laatstgenoemde door eerst-
met ontbinding doch zonder veref-
en vennootschap en algehele over-
ermogen aan de overnemende ven-
zege van opvolging alle bezittingen,
ohn Harvey, S.A. overneemt, waar-
erleend aan het fusieplan als gede-
het Handelsregister te Cadiz op 27
alansen per 30 november 1992.
n filiaal in Spanje te openen van de
ap waarin het totale vermogen van
den ondergebracht,
meld dat de aandeelhouders en ere-
ernemingen recht hebben op een
ie tekst van het genomen besluit als-
i, en dat genoemde crediteuren het
gen de fusie te verzetten binnen de
ikel 243 van de Spaanse Wet op de
3reda, Chasséveld 7, Nederland.
aris van de Raad van Bestuur. S
De Slem, 076-2369) 1
li/an onze correspondent
ljo Wijnen
bussel - Er hangt een nieuw'
Lmdelsconflict tussen de Eu-
Iropese Gemeenschap en de
t;s in de lucht. Nadat de
Iciinton-regering al eerder
Imaatregelen tegen het 'dum-
Ipen' van Europees staal aan
kondigde en bovendien dreig-
Europese bedrijven van
Ijverheidsopdrachten in de
|VS uit te sluiten, heeft de
I imerikaanse president zich
Iju kwaad gemaakt over de
1 concurrentie-praktijken' van
IAirbus, de Europese fabri
kant van passagiersvliegtui
gen.
Clinton heeft zich al eerder
hoogst ontevreden getoond over
het Airbus-consortium, dat be
staat uit British Aerospace,
Deutsche Airbus, Aerospatiale
Frankrijk en het Spaanse Casa.
De Amerikaanse president wil
zich kennelijk ontdoen van een
akkoord dat Washington in april
van het vorig jaar met de EG
sloot en waarbij een op dat mo
ment al vijf jaar voortslepend
verschil van mening werd bijge
legd.
De Amerikanen vonden dat
Spanje, Duitsland, Engeland en
Frankrijk te ruime subsidies ga
ven voor de ontwikkelingen van
nieuwe vliegtuigtypes van Air
bus. Die subsidies liepen in en
kele gevallen op tot 75 procent
van de totale ontwikkelingskos
ten. Vooral toen bleek dat Air
bus een steeds belangrijker deel
van de markt van Boeing en
McDonnell-Douglas afsnoepte,
scherpten de Amerikanen het
conflict met Europa aan.
In april werd tenslotte een ak
koord bereikt dat de vier betrok
ken EG-landen verplichtte de
ontwikkelingssubsidies - die de
Amerikanen als oneerlijke con
currentie beschouwden - tot
rond de 30 procent terug te
brengen.
Nu de orders van vooral Boeing
aanzienlijk teruglopen en het
ontslag van 28.000 werknemers
bij Amerika's belangrijkste bou
wer van passagiersvliegtuigen
dreigt, wil Clinton Airbus op
nieuw aanpakken, vooral omdat
de verkooppraktijken van de Eu
ropese vliegtuigfabrikant 'een
blijvende frustratie' voor de pre
sident vormen.
Topmannen van Boeing verwij
ten Airbus 'een nieuwe agressi
viteit op de Amerikaanse markt'.
Airbus heeft in de VS vooral
grote consternatie veroorzaakt
met een lease-contract met Uni
ted Airlines, dat de luchtvaart
maatschappij toestaat op uitzon
derlijke goede voorwaarden ge-
leasede toestellen binnen een
jaar aan Airbus terug te geven
zonder bijkomende kosten.
Boeing heeft zich nooit neerge
legd bij het akkkoord tussen de
VS en de EG. Vorig jaar nog zei
Boeing-topman Frank Shrontz:
„We rusten niet voordat de sub
sidies aan Airbus tot nul zijn
teruggebracht".
President Clinton heeft, tijdens
een bezoek aan Seattle, de thuis
basis van Boeing, gesuggereerd
dat hij Airbus opnieuw wil aan
pakken door het akkoord van
het vorig jaar op de helling wil
zetten. Een woordvoerder van sir
Leon Brittan, de Europees com
missaris voor internationale
handel, poogde de opmerkingen
van de Amerikaanse president
gisteren af te doen als 'een strijd
over cijfers'.
Maar Brussel is wel bijzonder
beducht voor een nieuwe aanval
op Airbus, vooral omdat de fa
brikanten van passagiersvlieg
tuigen bijzonder slechte tijden
doormaken. Juist de afgelopen
jaren is Airbus er definitief in
geslaagd tot de Amerikaanse
markt door te dringen.
I Kan onze redactie economie
Rotterdam - Unilever (voedings- en wasmiddelen en
toiletartikelen) blijft na een tot ruim vier miljard gulden
gestegen winst over 1992 op de vlakte wat betreft de
I ontwikkelingen in de loop van dit jaar. Maar bestuurs-
I voorzitter F. Maljers ziet in stijgende verkopen in de
I Verenigde Staten tekenen van een economisch herstel.
I Europa ziet hij niet voor de tweede helft van 1993 door
I het dal heen komen.
Het Brits/Nederlandse concern
boekte in 1992 een nauwelijks
hogere omzet van 76,57 mil
jard. Dat bedrag zou bij gelijk
blijvende wisselkoersen drie mil
jard hoger zijn geweest en de
winst 139 miljoen beter.
Zowel omzet als rendement ver
beterden in de loop van het jaar,
met een 'sterk' einde. Gerekend
met constante wisselkoers is de
nettowinst in het vierde kwar
taal met 15 procent gestegen.
Unilever bemerkt in Europa
vooral door het uitblijven van
groei en door krimpende marges
op de industriële markten dat de
economie tegen zit. In de consu
mentensector ging het echter on
danks alles beter, met name
doordat het een goed ijsjaar was.
Per saldo gingen in heel Europa
omzet en winst iets achteruit.
De activiteiten in Noord-Ameri-
ka leverden over de hele linie
meer omzet en winst op. De
bedrijfswinst steeg hier in het
laatste kwartaal van ƒ492 tot
ƒ653 miljoen (zonder het effect
van wisselkoersen). Over het he-
Parijs - Honderden Bretonse vis
sers hebben vannacht een inval
gedaan op de Parijse groothan
delsmarkt in Rungis. Ze sloegen
de markt kort en klein en lever
den slag met de politie uit woede
over hun lage inkomsten.
De vissers, die al enkele dagen
protesteren tegen de in hun ogen
veel te massale import van goed
kope vis uit Alaska, Noorwegen,
IJsland en Rusland, hebben hon
derden tonnen vis uit die landen
vernietigd.
„Brussel moet ons beschermen,"
zo klinkt het al langere tijd in
Bretagne.
De Europese Commissie over
weegt intussen de import van
sommige witte vissoorten te on
derwerpen aan een minimum
prijs.
„Beide ondernemingen moeten
dubbele inspanningen vermij
den". maakte Philips dinsdag
bekend. Door een 'optimale be
nutting van de schaalgrootte'
kunnen de kosten drastisch om
jaag. De produktie van tv's is
Grundigs belangrijkste tak. Al
eerder werd bekend dat Philips
en Grundig samenwerken op het
gebied van video's en draadloze
telefoons.
es
Verlii
Grundig zal volgens de jongste
voorspellingen het boekjaar
1992/93 afsluiten met een verlies
van ongeveer 200 miljoen mark.
(Pieter Harmsen, de topman van
Grundig, liet onlangs weten dat
de verliezen bij de tv-divisie de
toekomst van de onderneming in
gevaar brengen. Alleen door
sterker met Philips samen te
Werken kan de onderneming
laar het zich laat aanzien nog
overleven.
Philips draait overigens op voor
de verliezen van Grundig. Vol
gens een oude overeenkomst is
net Eindhovense concern ver
plicht middelen beschikbaar te
le jaar bezorgde Noord-Amerika
Unilever een bedrijfsresultaat
van bijna 1,2 miljard, een toe
name met 83 miljoen.
De 'overige gebieden', goed voor
16,5 miljard omzet, leverden
vorig jaar een bedrijfswinst op
van ruim anderhalf miljard gul
den. De markten in het Verre
Oosten en in Latijns-Amerika
zijn daarmee verhoudingsgewijs
het meest winstgevend.
Niettemin boekte Unilever nog
steeds verlies in Japan, waar
veel geld wordt gestoken in het
bevechten van een stevige
marktpositie.
Unilever blijft regelmatig bedrij
ven kopen. Vorig jaar besteedde
het concern 960 miljoen aan de
overname van 22 bedrijven. Gis
teren maakte Maljers opnieuw
een aankoop bekend: de produ
cent van consumptieijs Roma
nabij het Poolse Gdansk. Unile
ver is met een jaaromzet van
circa drie miljard dollar de
grootste ijsbereider ter wereld.
De recente overname in Polen
past in een groeistrategie in Cen
traal Europa die in 1991 is inge
zet. Inmiddels bezit Unilever
daar tientallen ondernemingen
die samen 3750 werknemers in
dienst hebben en goed zijn voor
een jaaromzet van 700 tot
750 miljoen.
De Brits-Nederlandse groep
kijkt ook rond in de voormalige
Sovjet Unie. Er wordt wel han
del gedreven, maar voor investe
ringen vindt Unilever de situatie
daar nog te onzeker.
Unilever Nederland heeft vorig
jaar de nettowinst met negen
miljoen gulden zien dalen tot
155 miljoen bij een vrijwel ge
lijk gebleven omzet van 3,236
miljard.
De Nederlandse Unileverbedrij-
ven moesten extra kosten maken
in verband met reorganisaties
waardoor de bedrijswinst met
29 miljoen daalde tot 298
miljoen. Er werken momenteel
ongeveer 9600 mensen, dat is
200 minder dan eind 1991.
Philips draait op voor verlies partner
Eindhoven/Fürth (anp) - Grundig gaat steeds zwaarder leu
nen op Philips. Het door moordende concurrentie verzwakte
bedrijf spreekt met Philips over een samenwerking bij de
produktie van tv-toestellen. Door het terugzakken van de
verkoop en de daling van de verkoopprijzen kan Grundig het
niet meer alleen aan.
Van onze Haagse redactie
Den Haag - De Tweede Kamer heeft
gisteren ingestemd met het reddingsplan
voor DAF. De woordvoerders van alle
fracties gaven minister Andriessen
groen licht om 195 miljoen in de nieuwe
onderneming te stoppen.
Ze namen er ook genoegen mee dat het
uitstel van betaling voor het oude DAF de
overheid dertig miljoen gulden kost. Maar
verscheidene fracties hadden er moeite mee
dat topman Baan van het oude bedrijf ook
het nieuwe DAF gaat leiden.
Minister Andriessen van economische zaken
(CDA) en voorzitter Vos (PvdA) van de
Kamercommissie voor economische zaken
wezen er beiden op dat de kandidatuur van
Baan wordt gesteund door de bewindvoer
ders, de ondernemingsraad en de bonden.
De minister benadrukte dat het Rijk dertig
miljoen gulden verliest door het uitstel van
betaling van DAF, terwijl de banken er f 200
miljoen bij inschieten. Hij wilde daarmee de
kritiek weerleggen als zou vooral de over
heid in tegenstelling tot de banken op
draaien voor de verliezen van de oude DAF
en de risico's van de nieuwe DAF.
Andriessen zei te geloven in de toekomst
kansen van het nieuwe DAF. Hij ontkende
dat hij eerder zou hebben gezegd dat de
onderneming op zou moeten gaan in een
andere producent van vrachtauto's: „DAF
kan wel degelijk op eigen benen staan. Ik
heb alleen aangegeven dat er wel samenwer
king moet komen met andere ondernemin
gen, bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van
nieuwe motoren."
De overheid heeft in december besloten DAF
te redden omdat het bedrijf voldoet aan drie
voorwaarden: het vormt een cluster, met veel
toeleveranciers, de overheid en de markt
kunnen het samen doen en er bestond ver
trouwen in de continuïteit van de onderne
ming.
Andriessen zei dat het eerste reddingsplan
van DAF, dat voorzag in een geleidelijke
vermindering van de activiteiten door de
snelle verslechtering van de gang van zaken
niet meer haalbaar bleek. „Bovendien zou
het eerste plan veel riskanter zijn geweest."
Het uiteindelijke resultaat zou wel hetzelfde
zijn geweest.
De bewindsman ontkende dat hij al in een te
vroeg stadium heeft laten weten tweehon
derd miljoen beschikbaar te hebben voor
DAF. Daardoor zouden andere geldschieters
'achterover hebben kunnen leunen'.
Het is de bedoeling dat de Nederlandse en de
Vlaamse overheid uiteindelijk samen voor
49 deelnemen in DAF. De Vlamingen
zullen één commissaris leveren, Andriessen
levert er twee. Daarnaast komen er nog drie
of vier commissarissen. Bij de Kamer be
stond twijfel aan het benoemen van ambte
naren. De WD zou liever goede (oud)-on-
dernemers benoemen namens de staat.
Het alternatieve reddingsplan voor DAF, dat
door stichting Balance is opgesteld maakt
geen kans. De president van de rechtbank in
Den Bosch bepaalde gisteren in kort geding
dat de bewindvoerders onder dermate hoge
tijdsdruk moesten werken, dat hen niet ver
weten kon worden het plan links te laten
liggen.
Het reddingsplan voor Daf gooit hoge ogen
in Brussel. EG- commissaris Karei van Miert
zei dinsdag 'op het eerste gezicht' te ver
wachten dat de Europese Commissie een
positief oordeel zal veüen over de operatie
gezien de rol van de particuliere investeer
ders.
De Commissie, het dagelijks bestuur van de
Europese Gemeenschap, moet haar fiat ge
ven aan de operatie en heeft derhalve het lot
van de nieuwe onderneming in handen.
stellen om de verliezen van
Grundig te dekken. Hoeveel Phi
lips moet ophoesten, wilde een
woordvoerder van Philips niet
bekendmaken.
De coöperatie heeft ook z'n uit
werking op de winst- en verhes-
rekening van Philips. Het Eind
hovense concern zal het belang
van 31,6 procent in Grundig met
terugwerkende kracht per 1 ja
nuari 1992 consolideren. De cij
fers van deze verliesgevende
Duitse fabrikant worden dan
verwerkt in het bedrijfsresultaat
van Philips.
Ongebruikelijk
De stap om het belang van
Grundig geheel te verwerken in
het resultaat, zorgde bij de ana
listen voor enige wantrouwen:
„Het consolideren van een be
lang van dertig procent is vrij
ongebruikelijk in ondernemers
land". Door de cijfers van Grun
dig nu te verwerken in het be
drijfsresultaat wordt het nog
moeilijker de cijfers uit te split
sen, zo verklaarde een 'Philips-
watcher'
Van onze correspondente
Janny Kok
Rotterdam - Een slimme zet
op het schaakbord om uit een
patstelling te raken. Zo kan
de aankondiging worden ge
zien van het Gemeentelijk
Havenbedrijf Rotterdam om
de gemeenteraad krediet te
vragen voor de uitbreiding
van een containerterminal op
de Maasvlakte.
Daardoor is de verwezenlijking
van het zogenoemde Delta
2000-8 plan - voor acht gespe
cialiseerde terminals bij de Del-
taterminal van het grote (contai-
ner)overslagbedrijf ECT - een
stukje dichterbij gekomen.
En waarover 'de haven' bijna
driekwart jaar speculeerde, ge
beurde een dag nadat het Ha
venbedrijf de voorgenomen kre
dietaanvraag bekend maakte: de
directies van ECT en Pakhoed
bevestigden het vermoeden dat
ECT en Pakhoed-dochter Unit-
centre gaan fuseren. Vandaag
geven ze daarover uitsluitsel.
'Havenkenners' vonden vorig
jaar al dat die nauwe samenwer
king voor de hand lag. De specu
laties over een mogelijke fusie of
deelname van Pakhoed in ECT
werden vorig jaar zomer al ge
daan toen de betrokken bedrij
ven nog volop overlegden met
overheden over de invulling en
mogelijke uitbreiding van de
Maasvlakte.
Dat gebeurde in de zogenoemde
commissie Winsemius - inder
daad voorgezeten door de oud
bewindsman - nadat ECT zijn
plan Delta 2000-8 had gelan
ceerd en Pakhoed-dochter Unit-
centre aankondigde een eigen
terminal te willen hebben op de
Maasvlakte.
Toen Unitcentre bij de gemeente
Rotterdam krediet ging vragen
voor de infrastructuur van de
Maasvlakte-terminal, waar het
overslagbedrijf diepstekende
containerschepen zou kunnen
ontvangen, vond die gemeente
dat er eerst diende te worden
gepraat over al bestaande plan
nen.
Pakhoed en ECT werden vervol
gens eerst aan de onderhande
lingstafel in de commissie
Winsemius min of meer tot el
kaar veroordeeld om overcapaci
teit van overslagfaciliteiten te
voorkomen.
De voor het voorjaar van 1992
beloofde rapportage van de com
missie Winsemius over de uit
komst van de onderhandelingen
van overheden en de twee be
trokken bedrijven is er nooit
gekomen. Af en toe sijpelden er
wat berichten door over de al te
afwachtende houding van be
drijven, maar als de directies
daarmee werden geconfronteerd
hulden deze zich in een
sfinxachtig stilzwijgen.
Dat werd uiteindelijk het eerst
doorbroken door het Gemeente
lijk Havenbedrijf Rotterdam, dat
niet veel anders doet dan een
belofte inlossen van Rotterdam.
Die gemeente beloofde, net als
Transavia somber over luchtvaarttarieven
Amsterdam - Een tarievenoorlog in de luchtvaart is op langere
termijn niet in het belang van de consument. Dat zei directeur
Peter Legro van Transavia Airlines bij de overdracht van een
nieuwe Boeing 757 aan het bedrijf.
De tarievenoorlog die al ruim een jaar de luchtvaart in de
Verenigde Staten plaagt, sijpelt hoe langer hoe meer door in
Europa.
Op korte termijn zijn lage tarieven voor de consument voordelig,
maar op den duur is concentratie bij enkele grote maatschappij
en slecht, aldus Legro.
Draadloze telefoons goedkoper
Den Haag - Het ministerie van verkeer en waterstaat en de
handel en industrie hebben overeenstemming bereikt over
nieuwe technische normen voor draadloze telefoontoestellen.
Het ministerie hoopt dat na invoering van de nieuwe normen
een einde komt aan de verkoop van goedkope illegale draadloze
telefoontoestellen.
De nieuwe normen maken het mogelijk draadloze telefoons voor
een lagere prijs op de markt te brengen. Ze worden op 1 april
1993 van kracht. Tot die tijd hebben de handel, de industrie en
het ministerie de gelegenheid de invoering van de toestellen die
aan deze normen voldoen, goed voor te bereiden.
In 1992 meer bestelwagens verkocht
Amsterdam - Vorig jaar zijn in Nederland 78.300 bestelwagens
verkocht. Dat is 33 procent meer dan in 1991. Het aantal
verkochte vrachtwagens daalde met 1,6 procent tot 8.200 terwijl
het aantal trekkers met vijf procent steeg tot 5.800. Het aantal
verkochte bussen daalde 'echter met 29 procent tot 675. De
verkoop van speciale voertuigen bleef staan op ruim 800.
Economie in Oost-Duitsland verbetert
Frankfurt - Het economische klimaat in Oost-Duitland is in de
maand december ten opzichte van november verbeterd. Ook de
vooruitzichten voor de eerst komende maanden zijn gunstiger,
aldus het Duitse Ifo-instituut voor economisch onderzoek.
Ongeveer twintig procent van de ondervraagde bedrijven zei
'positief' te zijn over de toekomst, aldus het in München
gevestigde instituut. Verbetering wordt vooral verwacht op de
binnenlandse markt, over de export blijft men somber.
De werkgelegenheid zal echter verder verslechteren, zo blijkt uit
het onderzoek.
Tokyo (krf/dpa) - Het Japanse autoconcern Nissan verwacht
voor het eind maart aflopende boekjaar een verlies van 29
miljard yen (f 455 miljoen). Het gevolg is waarschijnlijk dat
Nissan 5.000 banen zal schrappen.
Een medewerker van de Russische centrale bank in Moskou waant zich even rijk als hij een wagentje met nieuwe roebels duwt.
Voor het eerst ontbreekt op de roebels een portret van Lenin. De nieuwe bankbiljetten, waaronder ook een biljet van 10.000 roebel,
werden gisteren in omloop gebracht. foto epa
Het verlies is bijna tweemaal zo
hoog als in november bekend
werd gemaakt. Nissan ziet zich
daardoor genoodzaakt zijn per
soneels- en produktiekosten te
verlagen. 5.000 banen zouden
overbodig worden. In maart
1996 denkt het concern nog
werk te bieden aan 48.000 men
sen.
In de eerste helft van het boek
jaar 1992/93 leed de op één na
grootste autoproducent van Ja
pan een verlies van 21,99 miljard
yen (f 308 miljoen).
Het was voor het eerst sinds
1951 dat Nissan een halfjaarver-'
lies moest melden. Het autocon
cern gaat gebukt onder de slecht
lopende verkoop in Japan en de
matige vraag in het buitenland.
Ook de andere Japanse autofa
brikanten hebben daar last van.
Door de hoge koers van de yen is
de export naar het buitenland
een stuk duurder. Ook gisteren
steeg die koers weer ten opzichte
van de dollar. De Amerikaanse
munteenheid bereikte in Tokyo
weer een historisch dieptepunt
op 116,78 yen tegen 116,85 yen
op maandag.
In het algemeen gaat het al enige
tijd slecht met de Japanse econo
mie. Premier Miyazawa komt
daarom begin april met een aan-
•tal extra maatregelen om de eco-
jjpmie te stimuleren. Déze plan
nen staan los van de maatrege
len die in augustus vorig jaar
werden genomen. Dat pakket
had een waarde van 10,7 biljoen
yen (f 168 miljard).
Volgens berichten in de Japanse
pers bestaan de nieuwe plannen
onder meer uit belastingverlich
ting voor woningbouw en wor
den openbare werken eerder uit
gevoerd dan de bedoeling was.
Op de wisselmarkt in Tokyo bleef de yen ten opzichte van de
dollar stijgen. foto afp
(ADVERTENTIE)
het Rijk, 250 miljoen gulden te
investeren in de infrastructuur
naar Delta 2000-8. De Rijksover
heid zegde die investering alleen
toe op voorwaarde dat bedrijven
zouden samenwerken.
Bovendien moest er nog een
'potje' - bij voorkeur het aard-
gasbatenfonds - worden gevon
den, waaruit de honderden mil
joenen konden worden gehaald.
Waar de Rijksbijdrage uit komt
zal binnenkort wel blijken, want
nu ECT en Pakhoed kenbaar
hebben gemaakt met elkaar in
zee te gaan kan het Rijk niet
meer achterblijven.
Dat de twee bedrijven hebben
gewacht te voldoen aan de 'sa-
menwerkingseis' tot het moment
dat het Havenbedrijf zich ver
bond aan de verwezenlijking van
Delta 2000-8, zal wel deel van
het spel zijn. Het is wel heel
toevallig dat ze - een dag nadat
het Havenbedrijf meldde een
kredietaanvraag te zullen doen -
hun samenwerkingsplannen be
kend maakten.
MEDEDELING
VEILIGHEIDSAKTIE
KLEURENTELEVISIE
Alle NordMende produkten voldoen aan hoge kwaliteitsnormen,
die voortdurend worden getoetst. Dit geldt niet alleen voor nieuwe
produkten, maar ook voor apparaten die al geruime tijd op de markt
zijn. Tijdens deze betrouwbaarheidstesten is vastgesteld dat onder
ongunstige omstandigheden bij enige type's NordMende kleurentele
visies materiaalmoeheid van de netschakelaar kan optreden.
Met als gevolg mogelijke vermindering van de isolatiewaarde c.q.
oververhitting van de netschakelaar. Het gaat hierbij uitsluitend om
de modellen waarbij de netschakelaar in het bovenste gedeelte van
de kast is aangebracht en die tussen begin 1988 tot eind 1990 zijn
gefabriceerd. De betreffende apparaten zijn voorzien van de volgen
de 4 cijferige artikelnummers:
Spectra S 63 artikelnr.8536,9536
Spectra S 72 artikelnr.8539
Spectra SL 63 artikelnr.8537, 9537
Spectra SL 72 artikelnr.8558,9588, 9558
Het artikelnummer is aangebracht in het midden van het artikel-
plaatje aan de achterzijde van het apparaat, ledereen die in het bezit
is van een of meer van bovengenoemde apparaten, wordt verzocht
voor een technische controle contact op te nemen met zijn/haar
NordMende vakhandelaar. Deze controle is uiteraard kostenloos.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onze Technische
Dienst, telefoonnummer: 020-6683471.
NordMende Nederland B.V.
Joan Muyskenweg 40, 1099 CK AMSTERDAM