DE STEM g uits echtpaar monteert Medea UIT gids Van Immerseel leidt effectief en helder suske w hambone Zuidelijk Toneel brengt bijzondere voorstelling met jonge Vlaamse actrice Chinese vingerschilder doorstaat echtheidstest U Paul McCartney Living Colour John Scofield Arriaga Vroege Beethoven Kreisler Walkabouts Vergeten songs in Motown-kluis (MUN WATEfVL „Ze zijn alleen maar bezig met htm gevoel, het experiment. Men schijnt vergeten te zjjn dat toneelspelen een ambacht is." Hans Croiset, toneelregisseur WOENSDAG 24 FEBRUARI 1993 DEEL D Door Marjan Mes De gruwelijke wraak die 'Medea' neemt op haar man, Jason, die haar laat schieten voor een ander, was tot nog toe altijd verbonden aan de persoon van een rijpere vrouw en dus een oudere actrice. Euripides' tragische heldin, die niet alleen haar rivale maar ook haar eigen kinderen vermoordt, werd zelden door een jonge actrice gespeeld. De 'Medea'-voorstelling van Het Zuidelijk Toneel zal in ieder ge val op dit punt al sterk afwijken van de traditie. De 22-jarige Vlaamse actrice Sara de Roo zal de titelrol vertolken in de nieu we produktie van het Eindho- vense gezelschap. Op 5 maart gaat 'Medea' in Eindhoven in première waarna een toernee volgt, ondermeer langs de West brabantse en Zeeuwse schouw burgen. De visie, dat Medea geen vrouw van middelbare leeftijd is, -die door haar man wordt verlaten voor een jongere bruid, maar een jong meisje, is afkomstig van de Duitse regisseuse Ursel Herr mann. Zij heeft het stuk geregis seerd in nauwe samenwerking met haar echtgenoot, de vormge ver Karl-Ernst Herrmann. Het Duitse theaterechtpaar geniet een grote, internationale reputa tie vanwege zijn opera-enscène- ringen. Beiden waren indertijd verant woordelijk voor bijzondere mon tages van Mozart-opera's, maar ook van 'La Traviata' van Verdi en 'Orfeo ed Eurydice' van Von Gluck in de Brusselse Munt schouwburg. Deze uitvoeringen zijn inmiddels als legendarisch de geschiedenis ingegaan. In de Brusselse politiek deden ze in dertijd nogal wat stof opwaaien omdat er aan 'dure verspilling' zou wórden gedaan. In 'La Tra viata' werd dure champagne ge dronken en 'zomaar' servies ka pot gesmeten, zo ging het praat je. Het bleek echter om schuimwijn en onbeduidend servies te gaan, zodat de schade per avond tot enkele honderden guldens be perkt bleef. Ze gaven 'La Tra viata' wel precies de juist touch; een sfeer van luxe en weelderig heid. De toverachtige, met veel visuele effecten ondersteunde uitvoering van 'Die Zauberflöte' trof hetzelfde lot, maar werd een doorslaand internationaal suc- Intensief De Hermanns plegen al lang van te voren met hun medewerkers en acteurs om de tafel te gaan zitten om langzaam maar zeker het concept voor een voorstelling te laten groeien. Tijdens de repe tities onderhouden zij een bui tengewoon intensieve relatie met de spelers. Ursel Hermann regis seert in Eindhoven voor de eer ste maal zelfstandig een stuk. Eindhoven was haar na Wenen, Salzburg, Amsterdam, Brussel en Berlijn niet te min. Nadat ze een paar voorstellingen van Het Zuidelijk Toneel van artistiek leider Ivo van Hove had gezien, was ze onder de indruk van de betrokkenheid van de acteurs en van de speciale esthe tiek waarmee Van Hove een ge heel eigen wereld op het toneel zet. In de visie van de 49-jarige Ursel Herrmann is Medea een jonge vrouw, die het slachtoffer wordt van mannelijke arrogantie en fundamenteel onbegrip. „Het ongewone aan Medea is niet dat er een vrouw wordt gekrenkt, maar hoe deze daarop reageert. Dat zij de krenkingen niet in slikt, geen maagzweer krijgt of geen zelfmoord pleegt, maar de haat tegen haar en vooral Jasons kinderen richt: dat is onge woon. Bosnië Ursel Herrmann ontkent dat Eu ripides' 'Medea' alleen maar over haat gaat. „Kennen de verkrach te vrouwen in Bosnië alleen maar haat?", vroeg zij zich on langs in een weekblad af. „Naast de emoties en passies waar Euri pides Medea rijkelijk van heeft voorzien, bezit zij ook nog een scherp verstand en dat is een zeer gevaarlijke combinatie. Vrouwen mogen immers niet naast gevoelens ook nog een goed verstand hebben." Ursel Herrmann, die met 'Mede- a' feitelijk debuteert als regis seur, werkte tot nog toe voorna melijk als co-regisseur samen met haar man. Het echtpaar is afkomstig uit de voormalige DDR, maar begon zijn carrière in het westen. Ursel als drama turge bij het Schauspielhaus Hamburg, Karl-Ernst als vorm gever bij het Stadttheater Ulm. Vanaf 1982 maakten zij interna- Hoofdrolspeelster Sara de Roo: „Medea is een vrouw die kinderen op de wereld heeft gebracht en die de macht grijpt om ze ook weer terug te nemen.foto Patrick g. meis Het Duitse theaterechtpaar Karl-Ernst en Ursel Herrmann is verantwoordelijk voor de 'Medea'-voorstelling bij Het Zuidelijk Toneel. foto johan de boer tionaal furore met hun opera-en- scèneringen. De 56-jarige Karl- Ernst Herrmann is tegenwoordig verbonden aan dé Berliner Schaubühne waar hij als vorm gever samen heeft gewerkt met ondermeer Peter Stein, Claus Peymann en Luc Bondy, de kop stukken van het Duitse theater. Traditie De Eindhovense 'Medea' wordt ongetwijfeld een gebeurtenis om naar uit te zien. Het 2500 jaar oude stuk kent een rijke opvoe- ringstraditie. Recent werden in ons land diverse Medea's ten tonele gevoerd. In 1989 regis seerde Gerardjan Rijnders nog een prachtig-sobere 'Medea' bij Toneelgroep Amsterdam, met een aangrijpende Kitty Courbois in de titelrol. Vorig jaar speelde Gerda Havertong haar nog als een donkere vreemdelinge in een vijandig land onder regie van Agaath Witteman bij het Thea ter van het Oosten. De jonge Sara de Roo zal moeten concur reren met een enorme reeks van oudere, illustere voorgangsters. De 22-jarige Vlaamse is geen onbekende meer bij Het Zuide lijk Toneel. Vorig jaar speelde zij onder regie van Ivo van Hove in 'Toch zonde van die hoer'. Zij werd opgeleid aan het Antwerps Conservatorium waar ze les kreeg van de vermaarde Dora van der Groen, maar ook van Luk Perceval en Agaath Witte man. Sara de Roo heeft nooit een opvoering van 'Medea' gezien en kan zich de gruwelijke wan hoopsdaad van haar personage eigenlijk maar moeilijk voorstel len. Een bezwaar vindt ze dat niet. Oerbeginsel „Medea is een vrouw die kinde ren op de- wereld heeft gebracht en die de macht grijpt om ze ook weer terug te nemen," aldus Sa ra de Roo. „Het lijkt een soort oerbeginsel, iets wat ik me niet echt voor kan stellen. Maar het zou een beperking zijn als je alleen dingen zou spelen, die je zelf hebt meegemaakt." De piep jonge Vlaamse actrice, die ook al eens door Sam Bogaerts in een stuk van Heiner Muller werd geregisseerd, is inmiddels ook betrokken bij de jonge Vlaamse theatergroep Stan. De rol van Medea's ontrouwe echtgenoot Jason wordt vertolkt door de HET GROTE vooroordeel tegen Paul McCartney is dat hij een commerciële uitverkoop van de Beatles-sound zou hebben ge houden via zijn eigen platen. Waar John Lennon altijd wordt beschouwd als het integere ge nie, daar moet McCartney het vaak doen met het predikaat 'gewiekst, maar met weinig diepgang.' Met zijn nieuwe plaat Off the ground bewijst McCartney voor de zoveelste keer dat die kritiek volkomen onterecht is. Off the ground is gewoon een puike cd die laat horen dat McCartney nog altijd tot opmerkelijke din gen in staat is. Goed, missschien is wat meer ambachtsman en minder bevlogen dan Lennon - al valt dat wel mee als je goed luistert -, maar zijn ambachte lijke liedjes klinken wel dege lijk geïnspireerd. De single Ho pe of deliverance bijvoorbeeld weet je meteen te pakken en dat is met meer nummers van Off the ground het geval. De samenwerking met Elvis Costello die op Flowers in the dirt, en op Costello's plaat Spike al tot opmerkelijke resultaten leidde, heeft op de nieuwe cd de fraaie nummers Mistress and maid en The lovers that never were opgeleverd. Je hoort aan die stukken af dat ze geschre ven zijn door twee individuen die aan elkaar zijn gewaagd en ik zou daar best meer van wil len horen. Waar andere McCartney-platen nog wel eens ontsierd worden door nummers die zo melig zijn dat ze wel wereldhits moeten worden, daar is Off the ground' redelijk constant. De frisheid van het materiaal en het en thousiasme waarmee het wordt vertolkt, duiden erop dat Mc Cartney nog vele jaren aan zijn inmiddels ruim 30 jaar durende platencarrière zal toevoegen. (MPL, Parlophone) WIM VAN LEEST LIVING COLOUR geldt als een van de meest baanbrekende bands van de laatste jaren. De cd's Vivid en Time's up lieten een opwindende mix horen van funk en rock. De platen zorgden ervoor dat Living Colour bin nen de kortste keren uitgroeide tot belangrijkste nieuwe Ameri kaanse band. Vernon Reid wist met zijn opmerkelijke gitaar spel bovendien veelvuldig door te dringen tot andermans pla ten. Stain is de titel van de derde langspeler van Living Colour en de eerste met bassist Doug Wimbish die voorheen zijn spo ren verdiende bij onder anderen James Brown, Jeff Beck, George Clinton en Tackhead. Stain is een plaat geworden waarop rock zwaar de overhand heeft gekregen. Die rock van Living Colour klinkt uitste kend, maar toch wat monotoon als je de gevarieerdere aanpak van de vorige platen in je ach terhoofd heb zitten. Uitzonde ringen zijn het behoorlijk inge togen nummer Nothingness dat aan Britse jaren zestig-pop doet denken, Hemp, een sfeerstuk waarin klassiekerige tonen ach ter een vervormde radio-toe- spraak zijn gezet en TV news dat door zijn oosterse instru mentatie merkwaardig genoeg aan iemand als Gary Numan doet denken. Veruit het sterkste nummer is Love rears its ugly head dat live in '91 in New York werd opge nomen. Het is het slotnummer 'van de plaat en is een gegaran deerde single-hit. (Epic) WVL HOEWEL GITARIST John Sco field al sinds de jaren zeventig platen maakt, kreeg hij pas gro te bekendheid nadat hij had "meegespeeld op Miles Davis-al bums als Star people, Decoy en You're under arrest. Sedertdien heeft Scofield met platen als Electric outlet, Still warm en Flat out een aardige reputatie opgebouwd onder ei gen naam. Met Time on my hands maakte hij in '90 zijn debuut voor het prestigieuze Blue Note-label. Vervolgens kwam op hetzelfde label Meant to be en onlangs verscheen de opvolger What we do. Op die plaat is het John Scofield Quartet te horen met naast Scofield Joe Lovano op sax, Dennis Irwin op drums en Bill Stewart op drums. Het kwartet zet op What we do muziek neer die net als op de vorige Blue Note-platen dichter bij de jazz zit dan bij fusion of jazzrock. Die jazz is wel eigen tijds en van een intensiteit en meeslependheid die buitenge woon is. De liefhebber van baanbrekend gitaarspel wordt op What we do ruim een uur verwend. (Blue Note) WVL ARRIAGA IS een van de mira kels van de muziekgeschiedenis. Hij wordt wel de meest interes sante niet-Duitse componist van zijn generatie genoemd, de Catalaan Juan Crisostomo Ar riaga Y Balzola (1806-1826). Op 15-jarige leeftijd kwam Arriaga uit zijn geboorteland naar Pa rijs, waar hij werd toegelaten tot het Conservatoire. De aanduiding niet-Duits is wel aardig, want zijn muziek klinkt zo Duits als maar kan. Of liever Oostenrijks. Die stijl was rond 1820 allesoverheersend, en het is opmerkelijk hoe feilloos Ar riaga deze stijl wist te beoefene- nen. Je hoort in zijn werk de hele Weense School samenge vat. Heb je Arriaga nooit ge hoord, dan denk je al luiste rend: Mozart? Haydn? Schu bert? Maar het is Arriaga. Drie strijkkwartetten waren de enige werken die tijdens Arria- ga's zeer korte leven werden gepubliceerd (op zijn 18e). Deze strijkkwartetten zijn adembe nemend goed, en je kunt je met recht afvragen: wat zou er van Arriaga geworden zijn als hij niet op 20-jarige leeftijd was gestorven. (Avenira/Multisonic) HANS ROOSEBOOM NEGENTIEN JAAR was Beet hoven, en nog woonachtig in Bonn, toen hem in 1790 ge vraagd werd een ode te schrij ven op de dode Oostenrijkse keizer Joseph II. Beethoven deed het, en hij maakte er iets prachtigs van. Alle registers trok hij open. Zulke muziek werd rond 1790 helemaal niet gemaakt, ook niet door Beethoven zelf, getuige zijn eerste pianosonaten en -trio's uit ongeveer dezelfde tijd. Waar hij deze dramatische en romantische muziek vandaan haalde is eigenlijk een raadsel. Bijvoorbeeld de orkestpartij op de tekst Ein Ungeheuer. seine Name Fanatismus, stieg aus der Tiefe der Holle. Und es ward Nacht. Afgezien van de muziek: mooie 18e-eeuwse vooruit gangsfilosofie, want toen kwam natuurlijk Joseph II om aan dat fanatisme een einde te maken. Van deze cantate 'Op de dood van keizer Joseph H' is een oude opname uit 1970 heruitge bracht, onder leiding van Mal- Paul McCartney: frisheid en enthousiasme. foto veronica coim Sargent. Het mooist op deze cd is de sonore bas van Michael Langdon. (Intaglio) HR TUSSEN 1921 en 1925 nam Frits Kreisler - de laatste 19e- eeuwse vioolvirtuoos - een groot aantal korte stukjes op in de studio's van Victor. Op het label Biddulph is een dubbel-cd uit gebracht met tientallen van die opnamen. Hoewel door de trechter van de tijd, kun je heel goed horen waarom Kreisler (1875-1962) decennialang gold als een van de violisten aller tijden. Kreisler was de man van het 'lichte' genre, en dat woord staat hier niet voor niets tussen aanhalingstekens. Want 'licht' duidt slechts op het karakter van de muziek, niet op de inten siteit en de muzikaliteit waar mee gespeeld wordt. Het is tekenend voor de wend baarheid van de ras-Wener Kreisler dat hij op deze opna men niet blijft hangen aan het Europese standaard-repertoire. Tijdens de opname-sessies legde hij veel Amerikaans repertoire vast, ook van toen 'moderne' componisten als Cyrill Scott. Maar ook grootheden als Rach- maninov, Tchaikovski en Ri chard Strauss zitten in de col lectie. Het is interessant te horen hoe een violist, stammend uit de vorige eeuw, speelt. Het blijkt niet pompeus of overdreven te klinken. Kreisler speelt licht, natuurlijk, virtuoos, met schijn baar gemak. Een aardigheidje is de aanwezigheid van de legen darische Ierse tenor John Mc- Cormack, met wie Kreisler vier duetten opnam. HR CARNAVAL IS weer voorbij. Ook de Amerikaanse band The Walkabouts hebben de feest neus afgezet en him gordijnen weer gewoon voor de ramen gehangen. Hun nieuwe num mers Breek de boel mar zuutjes af en We bléven nog efkes hier heten weer gewoon Break it down gently en Long time here. The Walkabouts zijn met hun op countryfolk geënte muziek eigenlijk een vreemde eend in de Seattle-bijt waar voorname lijk ruige grunge-rock de klok slaat. De vergelijking met de Cowboy Junkies ligt meer voor de hand dan met een van de vele musicerende stadsgenoten, misschien ook omdat de zang van Carla Togerson soms even desolaat en melancholiek klinkt als 'Junkie' Margo Timmins. De nieuwste Walkabouts-cd New West Motel is weer een sfeervolle verzameling roadmu- sic geworden, waaronder een cover van Townes Van Zandts Snake Mountain Blues. New West Motel is eigenlijk een wandeltocht langs de motels van het Amerikaanse muziek landschap: in het ene motel draaien ze countryfolk, in het andere blues. In Your Hope Shi nes dartelt een gospelkoor voor bij, in Findley's Motel logeert zelfs een compleet strijkkwar tet. Kortom: een prachtplaat om bij te komen van al het gesau- wel en gemauw. (SubPop/Se- maphore) GERARD VAN DEN BROEK Amsterdam (anp) - De Chinese schilderingen die momen teel in het Rijksmuseum in Amsterdam te zien zijn, worden als echte werken van de beroemde Chinese 17e-eeuwse vingerschilder Gao Qipei erkend. Dit blijkt uit dactyloscopisch onderzoek van de Amsterdamse poli tie. Het onderzoek werd uitgevoerd op verzoek van het Rijksmuseum. De politie heeft aan de hand van twintig detailfoto's van vingerafdrukken het onderzoek uitgevoerd door vingerafdruk specialisten van het bureau Technische Opsporing en Herken ning. Er is vastgesteld dat Gao Quipei zeer waarschijnlijk het vingerlijntype 'kringfiguren' had. Verder zijn er twee keer twee afdrukken op verschillende werken nagenoeg zeker identiek aan elkaar bevonden. Dit bewijst, aldus de bekendmaking van het Rijksmuseum, dat de schilderingen door één kunstenaar zijn gemaakt. „Zoals bij elke schilder bestaat ook bij Gao Quipei twijfel over de echtheid van sommige van zijn schilderingen. Aangezien het hier een vingerschilder betreft, is het in principe mogelijk door het vergelijken van de op zijn werk voorkomende vingerafdruk ken zekerheid te verkrijgen", zo stelt het museum. Vlaams Filharmonisch Orkest 32-jarige acteur Peter Blok, een van de advocaten uit de tv-serie 'Pleidooi'. Kees Coolen speelt koning Kre- oon. Julien Schoenaerts is te zien als de oude bode. Een groot aantal andere spelers treedt op, o.a. in het koor van vrouwen, waarvan ondermeer de jonge ac trices Veerle Dobbelaer, Barbara Pouwels en Barbara Sobels deel uitmaken. De slagwerker Janek von Heyden speelt 'live' in de voorstelling. Hij is gespeciali seerd in oerritmen, waarvoor hij zich oriënteerde bij Afrikaanse stammen waaronder hij zelf ge leefd heeft. 'Medea' van Euripides door Het Zuidelijk Toneel is 3-6 maart in Schouwburg Eindhoven, 13 maart in Bergen op Zoom, 19 en 20 maart in Breda, 26 en 27 maart in Roosen daal, 14 april in Middelburg, 15-17 april in deSingel in Antwerpen. Antwerpen - Singel - Konink lijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen o.l.v. Jos van Im merseel. Werken van Haydn, Grieg, Vaughan Williams en Bizet. Gehoord op vrijdag 19 februari. Nog te horen: zater dag 27 februari in Terneuzen en zondag 28 februari in Et- ten-Leur. Door Jeanette Vergouwen Jos van Immerseel geniet in ternationale bekendheid als kenner van de barok en de klassieke stijlperiode. Sinds twee jaar werkt hij op uitno diging van het Filharmonisch Orkest met het grote roman tische orkestrepertoire. Van Immerseel trekt met het Vlaamse orkest door België en Nederland in het kader van de Euregaliareeks. Haydns 44e symfonie - genaamd Treursymfonie, vanwege het langzame derde deel- opent het concert. Dit werk wordt met grote spankracht gebracht. Van Immerseel heeft duidelijk ge werkt op de details. De composi tie klinkt doorzichtig, met een mooie frasering, dynamiek en accentuering. De strijkersklank is mooi en warm en de span ningsboog wordt goed vastge houden. Met de uitvoering van de Lyri sche Suite van Grieg, vier sub tiele sfeertekeningen over her ders, elfen en trollen, bewijst Van Immerseel dat hij een gróót symfonie-orkest kan leiden. Zijn dirigeerstijl is plastisch en effec tief. Door de analytische bena dering blijft het werk helder en de dirigent schroomt er niet voor om alle registers open te trekken in de delen waar dat kan. De karakteristieken worden hier door extra onderstreept. De soli van de verschillende blazers klinken verzorgd en de strijkers spelen opmerkelijk sonoor. Zeer speciaal is de 'Fantasia on a theme by Thomas Tallis' van Vaughan Williams. Een hulde aan de renaissancemuziek in moderne klanken. Een werk waarin gebruik wordt gemaakt van ruimtelijke effecten door het opdelen van het orkest in drie groepen: strijkkwartet, kleine strijkersgroep en grote strijkers- groep. Het thema wordt kundig uiteengerafeld door de verschil lende instrumentengroepen en de sonoriteit van de Engelse mu ziek met vreemde doch boeiende klankeffecten veroorzaakt een heel speciale sfeer. De partituur wordt origineel en boeiend ver tolkt. Het concert wordt besloten met de Symfonie van Bizet. Een vlot stuk muziek dat karaktervol ge speeld wordt. Hoboïst Piet van Bockstal soleert op schitterende wijze in het Andante. Door de juiste tempokeuze blijft het chromatische thema boeiend en helder. Ook de andere houtbla zers kwijten zich uitstekend van hun taak. Als totaliteit is dit concert boeiend. Er wordt technisch knap gespeeld en de muziek komt dopr d,eh originele vertol king volledig tot haar recht. Een concert om niet te missen. Hollywood (Times) - Honderden niet uitgebrachte en vergeten nummers van Motown-sterren zijn ontdekt in de Hollywoodar- chieven van het platenlabel. Het gaat om meer dan twintig jaar oude opnamen van onder ande ren Marvin Gaye, Stevie Won der, The Temptations, The Jackson 5, Smokey Robinson en The Surpremes. De Engelse manager van Mo town, Gordon Frewin, was de archieven ingedoken om moe derbanden te documenteren uit de grote bloeiperiode van Mo town tussen 1960 en 1972. Hij trof er grote hoeveelheden onuit gebracht materiaal aan; Marvin Gaye maakte bijvoorbeeld zo'n 400 opnamen, waarvan er slechts 160 op plaat zijn uitge bracht. FILMS GOES - Grand Theater 14 u. Belle en het beest. 20 u. The Bodyguard. HULST - De Koning van Engeland J 14 en 20 u. Under siege. 14 en 20 u. Dracula. 14 en 20 u. The Bodyguard. 14 u. Kleine Nemo. 14 u. Belle en het beest. 20 u. Death becomes her. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 en 20 u. Under siege. - Alhambra 2 20 u. Dracula. - Alhambra 3 14 en 20 u. Honey I blew up the kid.. - Alhambra 4 14 u. Fern Gully. 14 en 20 u. The last of the Mohi cans. ANTWERPEN -Rex - 12, 14, 16 u. Honey I blew up the kid. 19 en 21.30 u.Sneakers. -Rex-Club - 12, 14 en 16.40 u. Sneakers. 20 en 22 u. Honey I blew up the kid. -Odeon 1 14, 16.30, 19 en 21.30 - Odeon 2 - 15.15, 17.45 en 20.15 u. Tresspass. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Singles. -Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u. The best intentions. -Rubens - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Under siege. -Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. - Quellin II - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Tom Jerry. -Quellin III - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Death becomes her. - Metro I - 14 en 16 u. Belle en het beest. 19 en 21.30 u. The bodyguard. -Metro n - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. The last of the Mohicans. -Brabo - 14 en 16 u. jeugdfilmfes tival. 19 en 21.20 u. Damage. -Tijl - 14 en 16 u. jeugdfilmfesti val. 18, 20 en 22 u. Consenting adults. -Wapper - 14 en 16 u. jeugdfilm festival. 19 en 21.30 u. Bitter moon. -Sinjoor - 14 en 16.30 u. The bo dyguard. 20 en 22 u. Beauty and the beast. -Ambassades Club 1 - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Raising cain. -Ambassades Club 2 - 14, 16 en 18 u. Housesitter. 20 en 22 u. Whispers in the dark. -Ambassades Club 3 - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Sister act. -Ambassades Club 4 - 15.10, 17.5 en 19.50 u. Sister act. BRUGGE - Complex Zwart Huis 14.30 u. The last of the Mohicans. 20 u. Deans. 20 u. Trespass. 14.30 u. Sneakers. 14.30 u. The Bodyguard. 20 u. The best intentions. - Memling 14.30 en 20 u. Honey I blew up the kid. - Van Eyk 14.30 en 20 u. Under Siege. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Honey I blew up the kid. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Acciden tal hero. 14.30 en 17 u. Tom Jerry. 17, 20 en 22.30 u. Tresspass. 14.30 en 17 u. Ferngully. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Under siege. 17, 20 en 22.30 u. Consents adults. 14.30, 20 en 22.30 u. Stalingrad. 22.30 u. Singles. 22.30 u. Candyman. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sneakers. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The last of the Mohicans. 20 en 22.30 u. Dracula. 20 u. A few good men. 14.30 en 17 u. Hone alone 2. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Body- guard. 14.30 u. Beauty and the beast. 14.30, 17 en 20 u. Daens. de stem RADIO 1 Elk heel uur en 7.30, 8.30, 12.30, 13.30, 16.30, 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws. VARA: 7.07 Radio 1 woens dageditie. AVRO: 12.07 Radiojour naal. NCRV: 17.05 Hier en Nu. 19.04 Hier en Nu/Praatradio. NOS: 20.04 Langs de lijn, sport en muziek. 23.07 Met het oog op morgen. EO: 0.02 Voor wie niet slapen kan. 1.02 Zin gen in de nacht. 2.02 Mag ik even? 3.02 Van Nederlandse bodem. 4.02 EO's country-uur. 5.02-7.00 Wakker op weg RADIO 2 Elk heel uur nieuws. VOO: 7.04 Ook goeiemorgen. 9.04 Muziek terwijl u werkt. 11.04 Anita. 12.04 Het is maar een spelletje. 14.04 Terug in de tijd. 15 04 Nederland muziekland. EO: 17,04 Alle mensen. VPRO: 18.04 Ek- kel horizontaal. EO: 19.04 Country trail. 20.04 Nederland zingt: EO's sing in. 20.30 Nederland zingt: Licht op jongerenkoren. 21.04 Gospelpo dium. 22.04 Praise op woensdag. 23.04-24.00 Take it easy RADIO 3 Elk heel uur nieuws. AKN: 6.02 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen. 11.04 Baas van de dag. VARA: 12.04 Denk aan Henk. 14.04 Carola. AKN: 15.04 Popshop. V00: 17.04 Rinkeldekinkel. NOS: 18.04 Avondspits. EO: 19.04 Spoor 7. NCRV: 20.04 Paperclip magazine. VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0.04 TROS Nachtwacht. VPRO: 2.00 Zo ne. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM RADIO 4 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. NCRV: 7.02 Preludium. 8.04 Musica sacra. 9.00 Muziek voor, miljoenen. 11.00 Ochtendconcert: Muz. voor piano en viool. 13.04 Stemmen. EO: 14.00 Het middag concert. 16.00 De Nederlanden. AVRO: 17.00 Jacco's keus. AVRO: 18.04 Kleine zaal. 19.00 Opera ma gazine. Teseo, opera van Handel. Les Musiciens du Louvre o.l.v.! Marc Minkowski met sol. 20,02 Avondconcert: Koninklijk Concert gebouw Orkest. 23.00-2400 Jaz- zspectrum RADIO 5 Elk heel uurt/m 18.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en Scheep- vaartberichten. 7.05 1008 AM. 8.55 Waterstanden. EO: 9.02 Vrouw-zijn. KRO: 10.02 Gezondheid, een zorg. 10.55 Column. 11.02 MA/. 12.02 On der tafel. 13.10 Oamokles. 14.02 Glas in lood. 15.02 Camera Obscura.: RVU: 16.02 De schatkamer. NOS: 17.10 Radio UIT. PP: 17.50 RPF. KRO: 18.02 De fascinatie. 18.30 Over ge meenschap gesproken. 18.50 Boe kenwijsheid. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actualiteiten in het Ma rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws en actualiteiten in het Chinees. TE- LEAC: 21.00 Nieuw Burgerlijk wet boek. 21.30 Computers in het pri mair onderwijs. 22.00 Schoner pro duceren. 22.30 Ziekteverzuim. 22.45 Praktijkdiploma informatica II. KRO: 23.00-24.00 Heb ik iets gemist? OMROEP BRABANT Elk heel uur en 07.30 ANP-Nieuws, gevolgd door Brabants nieuws en actualiteiten. 7.45 De krant in Bra bant. 7.51 Weerman Johan Ver- schuuren. 7.55-8.00 Nieuwsover zicht. 9.07 Muziekkiosk._10.07 Draai bank. 11.07 Van harte. 12.05 Bra bants nieuws, actualiteiten en spel letje: Bij wijze van spreken. 12.53 Bericht voor boer en tuinder 12.55-13.00 Nieuwsoverzicht. 14.0". Muziekkiosk. 16.07 De heerlijkheid 17.45 De agenda. 17.55-18.01 Nieuwsoverzicht OMROEP ZEELAND 7.00 ANP-nieuws. 7.05 Nieuws ei actualiteiten, met om 7.15 Het wee in de provincie. 7.32 Regionaa nieuwsoverzicht. 7.40 De dag van.. 7.50-8.00 De agenda. 12.00 ANP nieuws. 12.05 Nieuws en actualitei ten, met om 12.15 Het weer in di provincie. 12.32 Regionaal nieuws overzicht 12.35 Streekeigen. 12.5 De agenda. 13.00 ANP-nieuwt 16 00 ANP-nieuws. 16.03 Het kanaa door Zeeland. 17.00 ANP-nieuws 17.05 Nieuws en actualiteiten, me om 17.15 Het weer in de provincie 17.32 Regionaal nieuwsoverzich 17.35 Goed Zeeuws. 17.55 De ager da. 18.00 ANP-nieuws Ik denk dat ik nu maar erns stilt tot de aanvat zal over/aan indacht dat man "rtadtsté sseconde feslafen had -Wj AAP07 WoTEu N» V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 20