DE STEM g
uits echtpaar monteert Medea
UIT gids
Van Immerseel leidt
effectief en helder
suske w
hambone
Zuidelijk Toneel brengt bijzondere voorstelling met jonge Vlaamse actrice
Chinese vingerschilder
doorstaat echtheidstest
U
Paul McCartney
Living Colour
John Scofield
Arriaga
Vroege Beethoven
Kreisler
Walkabouts
Vergeten songs
in Motown-kluis
(MUN WATEfVL
„Ze zijn alleen maar bezig met htm
gevoel, het experiment. Men schijnt
vergeten te zjjn dat toneelspelen een
ambacht is."
Hans Croiset, toneelregisseur
WOENSDAG 24 FEBRUARI 1993
DEEL D
Door Marjan Mes
De gruwelijke wraak die 'Medea' neemt op haar man,
Jason, die haar laat schieten voor een ander, was tot nog
toe altijd verbonden aan de persoon van een rijpere
vrouw en dus een oudere actrice. Euripides' tragische
heldin, die niet alleen haar rivale maar ook haar eigen
kinderen vermoordt, werd zelden door een jonge actrice
gespeeld.
De 'Medea'-voorstelling van Het
Zuidelijk Toneel zal in ieder ge
val op dit punt al sterk afwijken
van de traditie. De 22-jarige
Vlaamse actrice Sara de Roo zal
de titelrol vertolken in de nieu
we produktie van het Eindho-
vense gezelschap. Op 5 maart
gaat 'Medea' in Eindhoven in
première waarna een toernee
volgt, ondermeer langs de West
brabantse en Zeeuwse schouw
burgen.
De visie, dat Medea geen vrouw
van middelbare leeftijd is, -die
door haar man wordt verlaten
voor een jongere bruid, maar een
jong meisje, is afkomstig van de
Duitse regisseuse Ursel Herr
mann. Zij heeft het stuk geregis
seerd in nauwe samenwerking
met haar echtgenoot, de vormge
ver Karl-Ernst Herrmann. Het
Duitse theaterechtpaar geniet
een grote, internationale reputa
tie vanwege zijn opera-enscène-
ringen.
Beiden waren indertijd verant
woordelijk voor bijzondere mon
tages van Mozart-opera's, maar
ook van 'La Traviata' van Verdi
en 'Orfeo ed Eurydice' van Von
Gluck in de Brusselse Munt
schouwburg. Deze uitvoeringen
zijn inmiddels als legendarisch
de geschiedenis ingegaan. In de
Brusselse politiek deden ze in
dertijd nogal wat stof opwaaien
omdat er aan 'dure verspilling'
zou wórden gedaan. In 'La Tra
viata' werd dure champagne ge
dronken en 'zomaar' servies ka
pot gesmeten, zo ging het praat
je.
Het bleek echter om schuimwijn
en onbeduidend servies te gaan,
zodat de schade per avond tot
enkele honderden guldens be
perkt bleef. Ze gaven 'La Tra
viata' wel precies de juist touch;
een sfeer van luxe en weelderig
heid. De toverachtige, met veel
visuele effecten ondersteunde
uitvoering van 'Die Zauberflöte'
trof hetzelfde lot, maar werd een
doorslaand internationaal suc-
Intensief
De Hermanns plegen al lang van
te voren met hun medewerkers
en acteurs om de tafel te gaan
zitten om langzaam maar zeker
het concept voor een voorstelling
te laten groeien. Tijdens de repe
tities onderhouden zij een bui
tengewoon intensieve relatie met
de spelers. Ursel Hermann regis
seert in Eindhoven voor de eer
ste maal zelfstandig een stuk.
Eindhoven was haar na Wenen,
Salzburg, Amsterdam, Brussel
en Berlijn niet te min.
Nadat ze een paar voorstellingen
van Het Zuidelijk Toneel van
artistiek leider Ivo van Hove had
gezien, was ze onder de indruk
van de betrokkenheid van de
acteurs en van de speciale esthe
tiek waarmee Van Hove een ge
heel eigen wereld op het toneel
zet.
In de visie van de 49-jarige Ursel
Herrmann is Medea een jonge
vrouw, die het slachtoffer wordt
van mannelijke arrogantie en
fundamenteel onbegrip. „Het
ongewone aan Medea is niet dat
er een vrouw wordt gekrenkt,
maar hoe deze daarop reageert.
Dat zij de krenkingen niet in
slikt, geen maagzweer krijgt of
geen zelfmoord pleegt, maar de
haat tegen haar en vooral Jasons
kinderen richt: dat is onge
woon.
Bosnië
Ursel Herrmann ontkent dat Eu
ripides' 'Medea' alleen maar over
haat gaat. „Kennen de verkrach
te vrouwen in Bosnië alleen
maar haat?", vroeg zij zich on
langs in een weekblad af. „Naast
de emoties en passies waar Euri
pides Medea rijkelijk van heeft
voorzien, bezit zij ook nog een
scherp verstand en dat is een
zeer gevaarlijke combinatie.
Vrouwen mogen immers niet
naast gevoelens ook nog een
goed verstand hebben."
Ursel Herrmann, die met 'Mede-
a' feitelijk debuteert als regis
seur, werkte tot nog toe voorna
melijk als co-regisseur samen
met haar man. Het echtpaar is
afkomstig uit de voormalige
DDR, maar begon zijn carrière
in het westen. Ursel als drama
turge bij het Schauspielhaus
Hamburg, Karl-Ernst als vorm
gever bij het Stadttheater Ulm.
Vanaf 1982 maakten zij interna-
Hoofdrolspeelster Sara de
Roo: „Medea is een vrouw die
kinderen op de wereld heeft
gebracht en die de macht
grijpt om ze ook weer terug te
nemen.foto Patrick g. meis
Het Duitse theaterechtpaar Karl-Ernst en Ursel Herrmann is verantwoordelijk voor de
'Medea'-voorstelling bij Het Zuidelijk Toneel. foto johan de boer
tionaal furore met hun opera-en-
scèneringen. De 56-jarige Karl-
Ernst Herrmann is tegenwoordig
verbonden aan dé Berliner
Schaubühne waar hij als vorm
gever samen heeft gewerkt met
ondermeer Peter Stein, Claus
Peymann en Luc Bondy, de kop
stukken van het Duitse theater.
Traditie
De Eindhovense 'Medea' wordt
ongetwijfeld een gebeurtenis om
naar uit te zien. Het 2500 jaar
oude stuk kent een rijke opvoe-
ringstraditie. Recent werden in
ons land diverse Medea's ten
tonele gevoerd. In 1989 regis
seerde Gerardjan Rijnders nog
een prachtig-sobere 'Medea' bij
Toneelgroep Amsterdam, met
een aangrijpende Kitty Courbois
in de titelrol. Vorig jaar speelde
Gerda Havertong haar nog als
een donkere vreemdelinge in een
vijandig land onder regie van
Agaath Witteman bij het Thea
ter van het Oosten. De jonge
Sara de Roo zal moeten concur
reren met een enorme reeks van
oudere, illustere voorgangsters.
De 22-jarige Vlaamse is geen
onbekende meer bij Het Zuide
lijk Toneel. Vorig jaar speelde zij
onder regie van Ivo van Hove in
'Toch zonde van die hoer'. Zij
werd opgeleid aan het Antwerps
Conservatorium waar ze les
kreeg van de vermaarde Dora
van der Groen, maar ook van
Luk Perceval en Agaath Witte
man. Sara de Roo heeft nooit een
opvoering van 'Medea' gezien en
kan zich de gruwelijke wan
hoopsdaad van haar personage
eigenlijk maar moeilijk voorstel
len. Een bezwaar vindt ze dat
niet.
Oerbeginsel
„Medea is een vrouw die kinde
ren op de- wereld heeft gebracht
en die de macht grijpt om ze ook
weer terug te nemen," aldus Sa
ra de Roo. „Het lijkt een soort
oerbeginsel, iets wat ik me niet
echt voor kan stellen. Maar het
zou een beperking zijn als je
alleen dingen zou spelen, die je
zelf hebt meegemaakt." De piep
jonge Vlaamse actrice, die ook al
eens door Sam Bogaerts in een
stuk van Heiner Muller werd
geregisseerd, is inmiddels ook
betrokken bij de jonge Vlaamse
theatergroep Stan. De rol van
Medea's ontrouwe echtgenoot
Jason wordt vertolkt door de
HET GROTE vooroordeel tegen
Paul McCartney is dat hij een
commerciële uitverkoop van de
Beatles-sound zou hebben ge
houden via zijn eigen platen.
Waar John Lennon altijd wordt
beschouwd als het integere ge
nie, daar moet McCartney het
vaak doen met het predikaat
'gewiekst, maar met weinig
diepgang.'
Met zijn nieuwe plaat Off the
ground bewijst McCartney voor
de zoveelste keer dat die kritiek
volkomen onterecht is. Off the
ground is gewoon een puike cd
die laat horen dat McCartney
nog altijd tot opmerkelijke din
gen in staat is. Goed, missschien
is wat meer ambachtsman en
minder bevlogen dan Lennon
- al valt dat wel mee als je goed
luistert -, maar zijn ambachte
lijke liedjes klinken wel dege
lijk geïnspireerd. De single Ho
pe of deliverance bijvoorbeeld
weet je meteen te pakken en dat
is met meer nummers van Off
the ground het geval.
De samenwerking met Elvis
Costello die op Flowers in the
dirt, en op Costello's plaat Spike
al tot opmerkelijke resultaten
leidde, heeft op de nieuwe cd de
fraaie nummers Mistress and
maid en The lovers that never
were opgeleverd. Je hoort aan
die stukken af dat ze geschre
ven zijn door twee individuen
die aan elkaar zijn gewaagd en
ik zou daar best meer van wil
len horen.
Waar andere McCartney-platen
nog wel eens ontsierd worden
door nummers die zo melig zijn
dat ze wel wereldhits moeten
worden, daar is Off the ground'
redelijk constant. De frisheid
van het materiaal en het en
thousiasme waarmee het wordt
vertolkt, duiden erop dat Mc
Cartney nog vele jaren aan zijn
inmiddels ruim 30 jaar durende
platencarrière zal toevoegen.
(MPL, Parlophone)
WIM VAN LEEST
LIVING COLOUR geldt als een
van de meest baanbrekende
bands van de laatste jaren. De
cd's Vivid en Time's up lieten
een opwindende mix horen van
funk en rock. De platen zorgden
ervoor dat Living Colour bin
nen de kortste keren uitgroeide
tot belangrijkste nieuwe Ameri
kaanse band. Vernon Reid wist
met zijn opmerkelijke gitaar
spel bovendien veelvuldig door
te dringen tot andermans pla
ten.
Stain is de titel van de derde
langspeler van Living Colour en
de eerste met bassist Doug
Wimbish die voorheen zijn spo
ren verdiende bij onder anderen
James Brown, Jeff Beck, George
Clinton en Tackhead.
Stain is een plaat geworden
waarop rock zwaar de overhand
heeft gekregen. Die rock van
Living Colour klinkt uitste
kend, maar toch wat monotoon
als je de gevarieerdere aanpak
van de vorige platen in je ach
terhoofd heb zitten. Uitzonde
ringen zijn het behoorlijk inge
togen nummer Nothingness dat
aan Britse jaren zestig-pop doet
denken, Hemp, een sfeerstuk
waarin klassiekerige tonen ach
ter een vervormde radio-toe-
spraak zijn gezet en TV news
dat door zijn oosterse instru
mentatie merkwaardig genoeg
aan iemand als Gary Numan
doet denken.
Veruit het sterkste nummer is
Love rears its ugly head dat live
in '91 in New York werd opge
nomen. Het is het slotnummer
'van de plaat en is een gegaran
deerde single-hit. (Epic)
WVL
HOEWEL GITARIST John Sco
field al sinds de jaren zeventig
platen maakt, kreeg hij pas gro
te bekendheid nadat hij had
"meegespeeld op Miles Davis-al
bums als Star people, Decoy en
You're under arrest.
Sedertdien heeft Scofield met
platen als Electric outlet, Still
warm en Flat out een aardige
reputatie opgebouwd onder ei
gen naam.
Met Time on my hands maakte
hij in '90 zijn debuut voor het
prestigieuze Blue Note-label.
Vervolgens kwam op hetzelfde
label Meant to be en onlangs
verscheen de opvolger What we
do. Op die plaat is het John
Scofield Quartet te horen met
naast Scofield Joe Lovano op
sax, Dennis Irwin op drums en
Bill Stewart op drums.
Het kwartet zet op What we do
muziek neer die net als op de
vorige Blue Note-platen dichter
bij de jazz zit dan bij fusion of
jazzrock. Die jazz is wel eigen
tijds en van een intensiteit en
meeslependheid die buitenge
woon is. De liefhebber van
baanbrekend gitaarspel wordt
op What we do ruim een uur
verwend. (Blue Note)
WVL
ARRIAGA IS een van de mira
kels van de muziekgeschiedenis.
Hij wordt wel de meest interes
sante niet-Duitse componist
van zijn generatie genoemd, de
Catalaan Juan Crisostomo Ar
riaga Y Balzola (1806-1826). Op
15-jarige leeftijd kwam Arriaga
uit zijn geboorteland naar Pa
rijs, waar hij werd toegelaten
tot het Conservatoire.
De aanduiding niet-Duits is wel
aardig, want zijn muziek klinkt
zo Duits als maar kan. Of liever
Oostenrijks. Die stijl was rond
1820 allesoverheersend, en het
is opmerkelijk hoe feilloos Ar
riaga deze stijl wist te beoefene-
nen. Je hoort in zijn werk de
hele Weense School samenge
vat. Heb je Arriaga nooit ge
hoord, dan denk je al luiste
rend: Mozart? Haydn? Schu
bert? Maar het is Arriaga.
Drie strijkkwartetten waren de
enige werken die tijdens Arria-
ga's zeer korte leven werden
gepubliceerd (op zijn 18e). Deze
strijkkwartetten zijn adembe
nemend goed, en je kunt je met
recht afvragen: wat zou er van
Arriaga geworden zijn als hij
niet op 20-jarige leeftijd was
gestorven. (Avenira/Multisonic)
HANS ROOSEBOOM
NEGENTIEN JAAR was Beet
hoven, en nog woonachtig in
Bonn, toen hem in 1790 ge
vraagd werd een ode te schrij
ven op de dode Oostenrijkse
keizer Joseph II. Beethoven
deed het, en hij maakte er iets
prachtigs van. Alle registers
trok hij open.
Zulke muziek werd rond 1790
helemaal niet gemaakt, ook niet
door Beethoven zelf, getuige
zijn eerste pianosonaten en
-trio's uit ongeveer dezelfde
tijd. Waar hij deze dramatische
en romantische muziek vandaan
haalde is eigenlijk een raadsel.
Bijvoorbeeld de orkestpartij op
de tekst Ein Ungeheuer. seine
Name Fanatismus, stieg aus der
Tiefe der Holle. Und es ward
Nacht. Afgezien van de muziek:
mooie 18e-eeuwse vooruit
gangsfilosofie, want toen kwam
natuurlijk Joseph II om aan dat
fanatisme een einde te maken.
Van deze cantate 'Op de dood
van keizer Joseph H' is een oude
opname uit 1970 heruitge
bracht, onder leiding van Mal-
Paul McCartney: frisheid en
enthousiasme. foto veronica
coim Sargent. Het mooist op
deze cd is de sonore bas van
Michael Langdon. (Intaglio)
HR
TUSSEN 1921 en 1925 nam
Frits Kreisler - de laatste 19e-
eeuwse vioolvirtuoos - een groot
aantal korte stukjes op in de
studio's van Victor. Op het label
Biddulph is een dubbel-cd uit
gebracht met tientallen van die
opnamen. Hoewel door de
trechter van de tijd, kun je heel
goed horen waarom Kreisler
(1875-1962) decennialang gold
als een van de violisten aller
tijden.
Kreisler was de man van het
'lichte' genre, en dat woord
staat hier niet voor niets tussen
aanhalingstekens. Want 'licht'
duidt slechts op het karakter
van de muziek, niet op de inten
siteit en de muzikaliteit waar
mee gespeeld wordt.
Het is tekenend voor de wend
baarheid van de ras-Wener
Kreisler dat hij op deze opna
men niet blijft hangen aan het
Europese standaard-repertoire.
Tijdens de opname-sessies legde
hij veel Amerikaans repertoire
vast, ook van toen 'moderne'
componisten als Cyrill Scott.
Maar ook grootheden als Rach-
maninov, Tchaikovski en Ri
chard Strauss zitten in de col
lectie.
Het is interessant te horen hoe
een violist, stammend uit de
vorige eeuw, speelt. Het blijkt
niet pompeus of overdreven te
klinken. Kreisler speelt licht,
natuurlijk, virtuoos, met schijn
baar gemak. Een aardigheidje is
de aanwezigheid van de legen
darische Ierse tenor John Mc-
Cormack, met wie Kreisler vier
duetten opnam.
HR
CARNAVAL IS weer voorbij.
Ook de Amerikaanse band The
Walkabouts hebben de feest
neus afgezet en him gordijnen
weer gewoon voor de ramen
gehangen. Hun nieuwe num
mers Breek de boel mar zuutjes
af en We bléven nog efkes hier
heten weer gewoon Break it
down gently en Long time here.
The Walkabouts zijn met hun
op countryfolk geënte muziek
eigenlijk een vreemde eend in
de Seattle-bijt waar voorname
lijk ruige grunge-rock de klok
slaat. De vergelijking met de
Cowboy Junkies ligt meer voor
de hand dan met een van de
vele musicerende stadsgenoten,
misschien ook omdat de zang
van Carla Togerson soms even
desolaat en melancholiek klinkt
als 'Junkie' Margo Timmins.
De nieuwste Walkabouts-cd
New West Motel is weer een
sfeervolle verzameling roadmu-
sic geworden, waaronder een
cover van Townes Van Zandts
Snake Mountain Blues. New
West Motel is eigenlijk een
wandeltocht langs de motels
van het Amerikaanse muziek
landschap: in het ene motel
draaien ze countryfolk, in het
andere blues. In Your Hope Shi
nes dartelt een gospelkoor voor
bij, in Findley's Motel logeert
zelfs een compleet strijkkwar
tet. Kortom: een prachtplaat om
bij te komen van al het gesau-
wel en gemauw. (SubPop/Se-
maphore)
GERARD VAN DEN BROEK
Amsterdam (anp) - De Chinese schilderingen die momen
teel in het Rijksmuseum in Amsterdam te zien zijn,
worden als echte werken van de beroemde Chinese
17e-eeuwse vingerschilder Gao Qipei erkend. Dit blijkt
uit dactyloscopisch onderzoek van de Amsterdamse poli
tie. Het onderzoek werd uitgevoerd op verzoek van het
Rijksmuseum.
De politie heeft aan de hand van twintig detailfoto's van
vingerafdrukken het onderzoek uitgevoerd door vingerafdruk
specialisten van het bureau Technische Opsporing en Herken
ning. Er is vastgesteld dat Gao Quipei zeer waarschijnlijk het
vingerlijntype 'kringfiguren' had. Verder zijn er twee keer twee
afdrukken op verschillende werken nagenoeg zeker identiek aan
elkaar bevonden. Dit bewijst, aldus de bekendmaking van het
Rijksmuseum, dat de schilderingen door één kunstenaar zijn
gemaakt.
„Zoals bij elke schilder bestaat ook bij Gao Quipei twijfel over
de echtheid van sommige van zijn schilderingen. Aangezien het
hier een vingerschilder betreft, is het in principe mogelijk door
het vergelijken van de op zijn werk voorkomende vingerafdruk
ken zekerheid te verkrijgen", zo stelt het museum.
Vlaams Filharmonisch Orkest
32-jarige acteur Peter Blok, een
van de advocaten uit de tv-serie
'Pleidooi'.
Kees Coolen speelt koning Kre-
oon. Julien Schoenaerts is te zien
als de oude bode. Een groot
aantal andere spelers treedt op,
o.a. in het koor van vrouwen,
waarvan ondermeer de jonge ac
trices Veerle Dobbelaer, Barbara
Pouwels en Barbara Sobels deel
uitmaken. De slagwerker Janek
von Heyden speelt 'live' in de
voorstelling. Hij is gespeciali
seerd in oerritmen, waarvoor hij
zich oriënteerde bij Afrikaanse
stammen waaronder hij zelf ge
leefd heeft.
'Medea' van Euripides door Het
Zuidelijk Toneel is 3-6 maart in
Schouwburg Eindhoven, 13 maart
in Bergen op Zoom, 19 en 20 maart
in Breda, 26 en 27 maart in Roosen
daal, 14 april in Middelburg, 15-17
april in deSingel in Antwerpen.
Antwerpen - Singel - Konink
lijk Filharmonisch Orkest van
Vlaanderen o.l.v. Jos van Im
merseel. Werken van Haydn,
Grieg, Vaughan Williams en
Bizet. Gehoord op vrijdag 19
februari. Nog te horen: zater
dag 27 februari in Terneuzen
en zondag 28 februari in Et-
ten-Leur.
Door Jeanette Vergouwen
Jos van Immerseel geniet in
ternationale bekendheid als
kenner van de barok en de
klassieke stijlperiode. Sinds
twee jaar werkt hij op uitno
diging van het Filharmonisch
Orkest met het grote roman
tische orkestrepertoire. Van
Immerseel trekt met het
Vlaamse orkest door België
en Nederland in het kader
van de Euregaliareeks.
Haydns 44e symfonie - genaamd
Treursymfonie, vanwege het
langzame derde deel- opent het
concert. Dit werk wordt met
grote spankracht gebracht. Van
Immerseel heeft duidelijk ge
werkt op de details. De composi
tie klinkt doorzichtig, met een
mooie frasering, dynamiek en
accentuering. De strijkersklank
is mooi en warm en de span
ningsboog wordt goed vastge
houden.
Met de uitvoering van de Lyri
sche Suite van Grieg, vier sub
tiele sfeertekeningen over her
ders, elfen en trollen, bewijst
Van Immerseel dat hij een gróót
symfonie-orkest kan leiden. Zijn
dirigeerstijl is plastisch en effec
tief. Door de analytische bena
dering blijft het werk helder en
de dirigent schroomt er niet voor
om alle registers open te trekken
in de delen waar dat kan. De
karakteristieken worden hier
door extra onderstreept. De soli
van de verschillende blazers
klinken verzorgd en de strijkers
spelen opmerkelijk sonoor.
Zeer speciaal is de 'Fantasia on a
theme by Thomas Tallis' van
Vaughan Williams. Een hulde
aan de renaissancemuziek in
moderne klanken. Een werk
waarin gebruik wordt gemaakt
van ruimtelijke effecten door het
opdelen van het orkest in drie
groepen: strijkkwartet, kleine
strijkersgroep en grote strijkers-
groep. Het thema wordt kundig
uiteengerafeld door de verschil
lende instrumentengroepen en
de sonoriteit van de Engelse mu
ziek met vreemde doch boeiende
klankeffecten veroorzaakt een
heel speciale sfeer. De partituur
wordt origineel en boeiend ver
tolkt.
Het concert wordt besloten met
de Symfonie van Bizet. Een vlot
stuk muziek dat karaktervol ge
speeld wordt. Hoboïst Piet van
Bockstal soleert op schitterende
wijze in het Andante. Door de
juiste tempokeuze blijft het
chromatische thema boeiend en
helder. Ook de andere houtbla
zers kwijten zich uitstekend van
hun taak.
Als totaliteit is dit concert
boeiend. Er wordt technisch
knap gespeeld en de muziek
komt dopr d,eh originele vertol
king volledig tot haar recht. Een
concert om niet te missen.
Hollywood (Times) - Honderden
niet uitgebrachte en vergeten
nummers van Motown-sterren
zijn ontdekt in de Hollywoodar-
chieven van het platenlabel. Het
gaat om meer dan twintig jaar
oude opnamen van onder ande
ren Marvin Gaye, Stevie Won
der, The Temptations, The
Jackson 5, Smokey Robinson en
The Surpremes.
De Engelse manager van Mo
town, Gordon Frewin, was de
archieven ingedoken om moe
derbanden te documenteren uit
de grote bloeiperiode van Mo
town tussen 1960 en 1972. Hij
trof er grote hoeveelheden onuit
gebracht materiaal aan; Marvin
Gaye maakte bijvoorbeeld zo'n
400 opnamen, waarvan er
slechts 160 op plaat zijn uitge
bracht.
FILMS
GOES
- Grand Theater
14 u. Belle en het beest.
20 u. The Bodyguard.
HULST
- De Koning van Engeland J
14 en 20 u. Under siege.
14 en 20 u. Dracula.
14 en 20 u. The Bodyguard.
14 u. Kleine Nemo.
14 u. Belle en het beest.
20 u. Death becomes her.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14 en 20 u. Under siege.
- Alhambra 2
20 u. Dracula.
- Alhambra 3
14 en 20 u. Honey I blew up the
kid..
- Alhambra 4
14 u. Fern Gully.
14 en 20 u. The last of the Mohi
cans.
ANTWERPEN
-Rex - 12, 14, 16 u. Honey I blew
up the kid.
19 en 21.30 u.Sneakers.
-Rex-Club - 12, 14 en 16.40 u.
Sneakers.
20 en 22 u. Honey I blew up the
kid.
-Odeon 1 14, 16.30, 19 en 21.30
- Odeon 2 - 15.15, 17.45 en 20.15 u.
Tresspass.
-Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Singles.
-Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u.
The best intentions.
-Rubens - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Under siege.
-Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u.
Daens.
- Quellin II - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Tom Jerry.
-Quellin III - 14, 16, 18, 20 en 22
u. Death becomes her.
- Metro I - 14 en 16 u. Belle en het
beest.
19 en 21.30 u. The bodyguard.
-Metro n - 14, 16.20, 18.40 en 21
u. The last of the Mohicans.
-Brabo - 14 en 16 u. jeugdfilmfes
tival.
19 en 21.20 u. Damage.
-Tijl - 14 en 16 u. jeugdfilmfesti
val.
18, 20 en 22 u. Consenting adults.
-Wapper - 14 en 16 u. jeugdfilm
festival.
19 en 21.30 u. Bitter moon.
-Sinjoor - 14 en 16.30 u. The bo
dyguard.
20 en 22 u. Beauty and the beast.
-Ambassades Club 1 - 14, 16, 18,
20 en 22 u. Raising cain.
-Ambassades Club 2 - 14, 16 en 18
u. Housesitter.
20 en 22 u. Whispers in the dark.
-Ambassades Club 3 - 14, 16.20,
18.40 en 21 u. Sister act.
-Ambassades Club 4 - 15.10, 17.5
en 19.50 u. Sister act.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
14.30 u. The last of the Mohicans.
20 u. Deans.
20 u. Trespass.
14.30 u. Sneakers.
14.30 u. The Bodyguard.
20 u. The best intentions.
- Memling
14.30 en 20 u. Honey I blew up the
kid.
- Van Eyk
14.30 en 20 u. Under Siege.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Honey I
blew up the kid.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Acciden
tal hero.
14.30 en 17 u. Tom Jerry.
17, 20 en 22.30 u. Tresspass.
14.30 en 17 u. Ferngully.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Under
siege.
17, 20 en 22.30 u. Consents
adults.
14.30, 20 en 22.30 u. Stalingrad.
22.30 u. Singles.
22.30 u. Candyman.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sneakers.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The last of
the Mohicans.
20 en 22.30 u. Dracula.
20 u. A few good men.
14.30 en 17 u. Hone alone 2.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Body-
guard.
14.30 u. Beauty and the beast.
14.30, 17 en 20 u. Daens.
de stem
RADIO 1
Elk heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
13.30, 16.30, 17.30, 18.30 en 06.30
Nieuws. VARA: 7.07 Radio 1 woens
dageditie. AVRO: 12.07 Radiojour
naal. NCRV: 17.05 Hier en Nu. 19.04
Hier en Nu/Praatradio. NOS: 20.04
Langs de lijn, sport en muziek. 23.07
Met het oog op morgen. EO: 0.02
Voor wie niet slapen kan. 1.02 Zin
gen in de nacht. 2.02 Mag ik even?
3.02 Van Nederlandse bodem. 4.02
EO's country-uur. 5.02-7.00 Wakker
op weg
RADIO 2
Elk heel uur nieuws. VOO: 7.04 Ook
goeiemorgen. 9.04 Muziek terwijl u
werkt. 11.04 Anita. 12.04 Het is maar
een spelletje. 14.04 Terug in de tijd.
15 04 Nederland muziekland. EO:
17,04 Alle mensen. VPRO: 18.04 Ek-
kel horizontaal. EO: 19.04 Country
trail. 20.04 Nederland zingt: EO's
sing in. 20.30 Nederland zingt: Licht
op jongerenkoren. 21.04 Gospelpo
dium. 22.04 Praise op woensdag.
23.04-24.00 Take it easy
RADIO 3
Elk heel uur nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen. 11.04 Baas van de dag. VARA:
12.04 Denk aan Henk. 14.04 Carola.
AKN: 15.04 Popshop. V00: 17.04
Rinkeldekinkel. NOS: 18.04
Avondspits. EO: 19.04 Spoor 7.
NCRV: 20.04 Paperclip magazine.
VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0.04
TROS Nachtwacht. VPRO: 2.00 Zo
ne. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM
RADIO 4
7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. NCRV: 7.02 Preludium. 8.04
Musica sacra. 9.00 Muziek voor,
miljoenen. 11.00 Ochtendconcert:
Muz. voor piano en viool. 13.04
Stemmen. EO: 14.00 Het middag
concert. 16.00 De Nederlanden.
AVRO: 17.00 Jacco's keus. AVRO:
18.04 Kleine zaal. 19.00 Opera ma
gazine. Teseo, opera van Handel.
Les Musiciens du Louvre o.l.v.!
Marc Minkowski met sol. 20,02
Avondconcert: Koninklijk Concert
gebouw Orkest. 23.00-2400 Jaz-
zspectrum
RADIO 5
Elk heel uurt/m 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en Scheep-
vaartberichten. 7.05 1008 AM. 8.55
Waterstanden. EO: 9.02 Vrouw-zijn.
KRO: 10.02 Gezondheid, een zorg.
10.55 Column. 11.02 MA/. 12.02 On
der tafel. 13.10 Oamokles. 14.02
Glas in lood. 15.02 Camera Obscura.:
RVU: 16.02 De schatkamer. NOS:
17.10 Radio UIT. PP: 17.50 RPF. KRO:
18.02 De fascinatie. 18.30 Over ge
meenschap gesproken. 18.50 Boe
kenwijsheid. EO: 19.00 Waar waren
we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws
en actualiteiten in het Turks. 19.50
Nieuws en actualiteiten in het Ma
rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws
en actualiteiten in het Chinees. TE-
LEAC: 21.00 Nieuw Burgerlijk wet
boek. 21.30 Computers in het pri
mair onderwijs. 22.00 Schoner pro
duceren. 22.30 Ziekteverzuim. 22.45
Praktijkdiploma informatica II. KRO:
23.00-24.00 Heb ik iets gemist?
OMROEP BRABANT
Elk heel uur en 07.30 ANP-Nieuws,
gevolgd door Brabants nieuws en
actualiteiten. 7.45 De krant in Bra
bant. 7.51 Weerman Johan Ver-
schuuren. 7.55-8.00 Nieuwsover
zicht. 9.07 Muziekkiosk._10.07 Draai
bank. 11.07 Van harte. 12.05 Bra
bants nieuws, actualiteiten en spel
letje: Bij wijze van spreken. 12.53
Bericht voor boer en tuinder
12.55-13.00 Nieuwsoverzicht. 14.0".
Muziekkiosk. 16.07 De heerlijkheid
17.45 De agenda. 17.55-18.01
Nieuwsoverzicht
OMROEP ZEELAND
7.00 ANP-nieuws. 7.05 Nieuws ei
actualiteiten, met om 7.15 Het wee
in de provincie. 7.32 Regionaa
nieuwsoverzicht. 7.40 De dag van..
7.50-8.00 De agenda. 12.00 ANP
nieuws. 12.05 Nieuws en actualitei
ten, met om 12.15 Het weer in di
provincie. 12.32 Regionaal nieuws
overzicht 12.35 Streekeigen. 12.5
De agenda. 13.00 ANP-nieuwt
16 00 ANP-nieuws. 16.03 Het kanaa
door Zeeland. 17.00 ANP-nieuws
17.05 Nieuws en actualiteiten, me
om 17.15 Het weer in de provincie
17.32 Regionaal nieuwsoverzich
17.35 Goed Zeeuws. 17.55 De ager
da. 18.00 ANP-nieuws
Ik denk dat ik nu maar erns stilt
tot de aanvat zal over/aan
indacht dat man "rtadtsté
sseconde feslafen had
-Wj AAP07
WoTEu
N»
V