DE STEM De anderen hebben ook talent' in beeld Alice in Chains is hoogst intrigerend UIT gids suske wis hambone Stijn Coninx' (Daens) kracht om met mensen te werken Johanna ter Steege geëerd in Berlijn Inca-schat onherstelbaar beschadigd Vrij Spel Johan Clarysse Kleuretsen in 4 Van Gogh': van illustratie tot kunst „Op zaterdag ging ik zogenaamd naar cateehesatie, maar in werkelijkheid kleedde ik me in de schuur om en ging ik voetballen" Peter van Vossen, voetballer DE STEM DINSDAG 23 FEBRUARI 1993 DEEL D Door Jace van de Ven Stijn Coninx, met 35 geworden, studeerde in 1980 cum laude af aan de filmacademie in Brussel. Hij werkte als assistent-regisseur met Dominique Deruddere, Hugo Claus en Robbe De Hert. In 1987 maakte hij zijn eerste eigen speelfilm, Hector (met Urbanus), in 1989 gevolgd door Koko Flanel. De film Daens is zijn derde speelfilm. Daens is gebaseerd op het gelijk namige boek van Louis Paul Boon, zorgde bij de première op het filmfestival in Venetië voor bijna slaande ruzie en trok in de drie maanden dat hij in België draaide al meer dan 800.000 be zoekers. In Amerika staat Daens inmid dels voor een Oscar genomineerd als beste buitenlandse film. Van af donderdag is Daens in de grote steden in Nederland te zien. „Bedankt, Stijn, en wat er ook van komt, dit kunnen ze ons nooit meer afnemen," dat zei een duidelijk geëmotioneerde Jan Decleir aan het eind van de 73-ste en laatste opnamedag van Daens, waarin hij een indruk wekkende hoofdrol speelt. De cleir vertolkte daarmee het de gevoelens van heel de cast. Dat zal iedereen zien die naar Daens gaat kijken. De betrokkenheid van alle me dewerkers straalt van het doek af. Hier is door uiteenlopende artistieke geesten op dezelfde golflengte gewerkt, hier is de individuele geraaktheid omgezet in een collectieve emotie, waar dig, met de broodnodige relati vering hier en daar, maar onont koombaar. Daens is een film waar je niet omheen kunt. Dat merkte ook Ettore Segne- ri, voorzitter van de katholieke Filmliga in Italië. Toen hij de première van Daens op het Film festival van Venetië had gezien en merkte dat de film na de prijs Media Italia ook de speciale ver melding van de Katholieke Jury zou gaan krijgen, sprak hij zijn veto daarover uit. Daens zou geschiedvervalsing en een provo catie aan de katholieke kerk zijn. Zodoende leidde het leven van de Belgische priester Daens voor de tweede keer tot een genante discussie in het Vaticaan. In 1898 eindigde die met het offi ciële verbod aan Daens om zich nog kandidaat te stellen als volksvertegenwoordiger en met zijn ontzetting uit het pries terambt, in 1992 deed het Vati caan er gegeneerd het zwijgen toe, want alles wat in de film Daens getoond wordt is geba seerd op historische feiten. Novecento Daens is de Nederlandstalige Novecento. Hij toont de sociale bewustwording van de arbei dersklasse in de stad Aalst aan het eind van de vorige eeuw. Die bewustwording wordt in de hand gewerkt door de priester Adolf Daens. Voor het scenario bewerkte regisseur Stijn Coninx, met behulp van Francois Cheva lier, zelf de roman Pieter Daens van Louis Paul Boon. Tevoren was Robbe De Hert al tien jaar met dat boek bezig. Maar toen hij het eindelijk mocht gaan doen, zag die er teveel tegenop. Hij raadde pro ducent Dirk Impens aan om Stijn Coninx te vragen. Dat was in 1989, een tijd waarin er in Europa veel veranderde. De muur was gevallen en het poli tieke standpunt van waaruit De Hert de film wilde gaan maken, werd min of meer door de tijd achterhaald. Coninx: „Ik vertrok niet zozeer vanuit een politiek standpunt, ik wilde niet duidelijk maken wie er gelijk had in de politieke strijd. Ik wilde laten zien wat Boon opgeschreven had over die mensen in Aalst en hun misère. Berlijn (anp) - Op het inter nationale filmfestival van Berlijn is de Nederlandse ac trice Johanna ter Steege geëerd met een speciale prijs, de Berlinale-Camera. De overige Berlinale-Camera's gingen naar de Spaanse Victoria Abril, Gong Li uit China, de Duitse Corinna Harfouch en de Franqaise Juliette Binoche. Johanna ter Steege oogste veel succes met haar roller in 'Spoor loos' van George c 'nr p" de Hongaarse filrr dear Böbe'. Daardoor zijn er accenten wat verschoven en slechts een paar verhaallijnen overgebleven. Zo is bijvoorbeeld de ontluikende lief de tussen de fabriekarbeidster Nette en de socialist Jan erg op de voorgrond gekomen. Zij is een personage waarvan ik zelf ben gaan houden, zij geeft door alle misère heen toch ook een vleugje hoop." „Want het was niet niks hè. Toen ik het boek las heeft me dat verschillende keren gecho queerd. 'Alle dagen werden er doodgevroren kinderen gevon den', schrijft Boon bijvoorbeeld. Zoiets blijft dan dagen in me hangen, totdat ik de manier ge vonden heb om zo'n zinnetje in film te vertalen." Emotie „Ja, dat zijn emotionele zaken en daarmee begeeft men zich op glad ijs. In een enkel geval was ik er tevoren veel zeker van. Momenten waarvan ik dacht, als ik dat zo kan doen, is het onge twijfeld raak. Zo'n scène is bij voorbeeld die waarin Nette, na dat ze is verkracht door werk baas Schmitt, uitvaart tegen Daens. Dat gaat bij mijzelf door merg en been, vooral omdat het gebeurt tegen iemand die zij zo graag mag."- „Maar ik had niet altijd dat vertrouwen. Of niet helemaal. Zo wist ik dat ik de verkrachte Nette wilde laten zeggen op het moment dat zij haar ouders ge meenschap hoort hebben achter een schot in het arbeidershuisje waarin iedereen in dezelfde ruimte slaapt: „Vader, wie ga die allemaal te eten geven?" Daar komt een enorme heibel van. Ik wist alleen niet goed hoe het verder moest. Toen adviseerde Jan Decleir me om de moeder van Nette haar vast të laten pakken. En zij staan daar dan met tweeën in dat kamertje en zij zijn de enigen die het begrij pen." Talent „Zo heb ik wel meer zaken waar ik niet zeker van was op tafel gegooid. Je moet als regisseur goed beseffen dat je niet de enige bent die talent heeft. Je moet goochelen met de talenten van anderen. Als je een sfeer kunt creëren waarin niemand de hele tijd de acteur zit te spelen, dan ben je een heel eind. Maar je moet ook naar suggesties luiste ren en de juiste keuzes maken, zorgen dat de emotie van de acteur door die camera op het witte doek tot leven komt. Niet meer en niet minder. Veel daar van doe je intuïtief." „De eerste keer dat ik merkte dat ik dat kon was tien jaar geleden als regie-assistent van de film Egmont, een Frans-Duit se produktie. De figuranten stonden lange tijd te wachten op de scène van de onthoofding van Egmont. Het was dertig graden heet, er was volop bier en de sfeer was er bepaald niet naar om een scène te gaan filmen waarin een geëmotioneerd volk de executie van en geliefd leider bijwoont. Toen heb ik de crew toegesproken en binnen een paar minuten sloeg heel de stemming om en voelde iedere figurant het onrecht van deze terechtstelling en handelde daarnaar." Benieuwd Stijn Coninx is heel benieuwd wat Daens in Nederland zal gaan doen. Voor de recensenten is hij in ieder geval niet bang. „Niet omdat ze niet negatief zouden kunnen schrijven, maar omdat ik al zoveel reacties heb gehoord, uit zoveel verschillende hoeken, tot in de gevangenis toe, van mensen die door de film geraakt waren, dat een eventuële negatieve reactie van een recen sent voor mij niet meer is dan die van een weer een individu." Intussen begint Stijn voorzichtig te denken aan een nieuwe film. Hij heeft stapels scenario's toe gestuurd gekregen waar hij niets mee gaat doen. Eerst wil hij met met producent Dirk Impens on derzoeken of het haalbaar en betaalbaar is om, waarschijnlijk op een bestaand scenario van Hugo Claus, een film te maken over Tijl Uilenspiegel. Regisseur Stijn Coninx: na Daens Tijl Uilenspiegel foto de stem/johan van gurp Van onze correspondent SAO PAULO - Een Inca- schat, zó zeldzaam dat hij niet in geldwaarde valt uit te drukken, is voor het nage slacht verloren gegaan. Vorige week zondag stalen drie ontslagen bewakers van het Ar cheologisch Museum van Cuzco 58 voorwerpen, ooit eigendom van generaties Inca-vorsten. De Peruaanse politie was aange naam verrast dat zij de kunstro vers woensdag al in de kraag kon grijpen. De opluchting sloeg echter om in bittere teleurstel ling toen zij constateerde dat het ontvreemde deel van de Inca-ge schiedenis was omgesmolten tot goudklompen. De dieven liepen tegen de lamp omdat een van hen het edelme taal onderhands trachtte te ver kopen. Van de 58 kunstvoorwer pen hebben er slechts vijf de smeltoven overleefd. Zij zijn evenwel zo zwaar verminkt dat restauratie uitgesloten is. Met de teloorgang van de schat, die over de hele wereld reisde en in meer dan tachtig landen werd ten toongesteld, is het aantal Inca relicten opnieuw gereduceerd. Tijdens de koloniale periode hebben de roofzuchtige Spaanse conquistadores duizenden kun stobjecten tot goud- en zilver- blokken gereduceerd onder het voorwendsel dat het hier heiden se accessoires betrof. Toen ik 15 jaar geleden kunst geschiedenis ging studeren kwam ik in een wereld terecht die me met verbazing vervulde. Ik had me tot dan toe uit lief hebberij - letterlijk - met beel dende kunst bezig gehouden en voelde behoefte om er meer wetenschappelijke structuur aan te geven. Dus naar de uni versiteit. Ineens werd een kunstwerk iets waar van alles aan te meten, te onderzoeken en te beschrijven viel. Waar je van alles over kon zeggen, be halve of iets goed was. Dat was volstrekt taboe. Met goed bedoel ik niet mooi, want dat is uiteindelijk een heel subjectieve aangelegen heid. Aan het zuiver persoonlij ke smaakoordeel hoeft iemand anders zich inderdaad niets ge legen te laten liggen. Over smaak valt misschien niet te twisten, maar wel over kwali teit. Het is wel degelijk moge lijk om goed beargumenteerde en dus controleerbare uitspra ken te doen over de betekenis van een kunstwerk. En dus om het verschil in beeld te brengen tussen kunst die verder reikt in betekenis en kunst die in op pervlakkige afbeelding blijft steken. Ik ben me altijd blijven verba zen over het feit dat in de kunstgeschiedenis na alle mo gelijke onderzoek niet ook plaats is voor het kwali teitsoordeel. Er is nu een boek verschenen over de Nederland se beeldende kunst tussen 1970 en 199.0. Het heet Vrij spel en staat onder redactie van Wille- mijn Stokvis en Kitty Zijlmans, beiden docent kunstgeschiede nis aan de Rijksuniversiteit te Leiden. Bij lezing schoot me de ervaring weer te binnen van mijn eigen studie. Het boek is een verzameling van dertien detailstudies die, op twee uitzonderingen na, af studeerscripties zijn uit Leiden. En dat betekent een vloed aan gegevens, namen en feitelijke ontwikkelingen uit dat korte tijdsbestek. Aan al die feiten valt (wetenschappelijk) natuur lijk niets af te dingen, alle is zorgvuldig onderzocht, geïn ventariseerd en geregistreerd. Dat is belangrijk werk dat dus gedaan moet worden. Zeker waar het een periode betreft die zo nabij is, is het goed dat het landschap van de kunst in kaart gebracht wordt. Maar er ontbreekt iets in al die deelstu dies. Als alle noodzakelijke in grediënten bijeen gevoegd zijn, moet het beslag de oven in en wil je weten wat voor taart eruit komt. Of, anders gezegd, wil je niet alleen weten hoe het landschap eruit ziet, maar wil je ook weten wat er precies in het landschap om gaat. Welke krachten dominant zijn, en welke ondergeschikt. Dat houdt een zeker kwali teitsoordeel in dat stelling in neemt en bijgevolg tot debat oproept, en dat nu wordt volle dig buiten het boek gehouden. De formule van het boek is uitstekend. Je onderscheidt als werkhypothese een dertiental ontwikkelingen en gebieden in de eigentijdse kunst die je door respectievelijke specialisten laat beschrijven. Een notenap paraat, een omvangrijke biblio grafie en een register maken het boek ook als naslagwerk bruikbaar. Dat de verschillende hoofdstukken overlappingen te zien geven, is onontkoombaar. Het eerste hoofdstuk is gewijd aan het postmodernisme en heeft dus zeer nauw betrekking op de acht volgende hoofstuk- ken die zich bezig houden met terreinen van beeldende kunst. Verrassend daarbij is de aan dacht die besteed is aan vorm geving. Een vorm van beelden de activiteit die doordringt in wat 'men' kunst noemt. In dat opzicht doet het boek wel een uitspraak, en dat is prima. De laatste vier hoofdstukken zijn gewijd aan begeleidende verschijnselen als de kunste- door Frits de Coninck naarsinitiatieven, de vrouwen beweging in de kunst, de rol van de tentoonstellingsmakers en de kunsttijdschriften. Keuze voor benadering van de eigen tijdse kunstgeschiedenis via de vormen van kunst heeft, hoe praktisch die keuze ook is, nog een ander nadeel. Veel belang rijke beeldend kunstenaars zijn op diverse terreinen tegelijk werkzaam en integreren tech nieken die in het boek geschei den worden behandeld. Iemand als J.C.J. van der Heyden, al vele jaren een invloedrijk kun stenaar met belangrijke ten toonstellingen, heeft geschil derd en gedrukt, en werkt nu met foto's, video en maakt ruimtelijke installaties. Het be lang van zo'n kunstenaar gaat schuil achter de opzet van het boek die de kunst verdeelt in verschijningsvormen. En zo zijn er meer. Daarmee kom ik op mijn belangrijkste bezwaar. Het afzien van een kwaliteitsoordeel maakt dat Johan Clarysse: 'Odyssee', acrylschilderij (1992) foto de stem rijp en groen naast elkaar staan. Elisabeth de Vaal wordt besproken op dezelfde pagina als Mariene Dumas, uitverko ren voor de laatste Documents in Kassei en van algemeen er kende, grote betekenis. Maar ze krijgen wel beiden evenveel kleurloze aandacht. Het boek geeft zo geen enkel inzicht in de individuele invloed en bete kenis van kunstenaars, ook ten opzichte van het buitenland. Want die zijn er wel degelijk. Mensen als Jan Dibbets, Ger van Elk, Carel Visser, Niek Kemps en Rob Scholte hebben een betekenis die uit dit boek geenszins blijkt. Ten onrechte, want voor wie is dit boek per slot van rekening bedoeld? Voor de in Nederland steeds groter wordende groep van kij kers die, getuige de populariteit van tal van cursussen kunstbe schouwing, behoefte hebben aan overzicht, meer dan aan feiten. 'Vrij spel. Nederlandse kunst 1970-1990'. Uitg. Meulenhoff Am sterdam. Prijs 49,50. Er is een bedrieglijk verschil tussen de schijn van eenvoud in de schilderijen van Johan Cla rysse en hun complexe techni sche werkelijkheid. De wereld die Clarysse (Kortrijk, 1957) schildert lijkt te bestaan uit grote kleurvakken die per schildehij kleine wijzigingen ondergaan. De kleuren zijn aards en zwaar aangezet, de vormen zijn log en geven zich maar langzaam prijs. Uit de verf komen zeilen te voorschijn, huizen, gevels, ra men. Vormen, met andere woorden, die te maken hebben met het menselijke verblijf, thuis of onderweg. Clarysse schildert de Odyssee, beeld van de eeuwige reis, van de nooit eindigende zoektocht. Dat klas sieke motief bouwt hij op in verf die in vele lagen en gecom bineerd met tal van nadere ma terialen wordt aangebracht. Zo ontstaat een echte huid waarin hij vervolgens her en der krast, penseelt of spat. Het gevolg is dat er nergens scherpe grenzen zijn tussen kleurvlak ken en dat de vormen uit een kleursluier tussen licht en don ker aarzelend opdoemen. Johan Clarysse schildert een eigen wereld in een stijl die aange naam is, maar, dat moet ook gezegd, al heel vaak vertoond. In dat opzicht is de onderschei ding gering. Johan Clarysse in galerie Mole naars, Ginnekenweg 79, Breda, tot 21 maart. De tentoonstelling 'Van Pissarro tot Picasso - Franse kleuretsen' in het Rijksmuseum Vincent van Gogh in Amsterdam is de vierde tentoonstelling binnen korte tijd die aandacht besteedt aan de opleving van de grafische kunst in Frankrijk aan het einde van de vorige eeuw. Op de tweede verdieping van het museum kan men tientallen etsen zien: liggend in vitrines of hangend aan de wand. Het is een grote tentoonstelling. Wat haar bovendien uitermate char mant maakt, is het gegeven dat men van één bepaalde voorstel ling soms verschillende drukken kan zien die allemaal hun eigen beeldende kwaliteit hebben. Verwantschap Veel aandacht krijgen de etsen van Mary Cassatt (1844-1926). Deze Amerikaanse van geboorte maakte 225 prenten. Stilistisch vertoont haar grafische oeuvre enige verwantschap met het werk van Degas, Maar dat niet alleen. Cassatt liet zich ook inspireren door de Japanse houtsnede-kunst en dat verklaart waarom bepaalde etsen zulke mooie, dichtlopende kleurvlakken bevatten. De titel 'Van Pissarro tot Picasso' voor een tentoonstelling deze is een beetje misleidend. Wie bijvoorbeeld verwacht een aantal fraaie etsbladen van Picasso te kunnen zien, komt bedrogen uit. Het zijn slechts twee academische naakten uit 1900, gemaakt door een amper 19-jarige kunstenaar. Eigenlijk hoort Picasso niet thuis op deze tentoonstelling, omdat zijn oeuvre niet aansluit op de negentiende eeuw. Maar ja, 'Van Pissarro tot Picasso' klinkt wel lekker. 'Van Pissarro tot Picasso', Franse kleuretsen. In het rijskmuseum Vincent van Gogh, Paulus Potterstraat 7, Amsterdam. Tot 19 april. Ma-za 10-17 uur, zo 13-17 uur. Catalogus (Engelstalig). Optreden: Alice in Chains en Screaming Trees. Noor- derligt, Tilburg, zaterdag 20 feburari. Door Peter Smolders Tilburg - Nirvana en Pearl Jam waren nog maar de eer sten. De 'Seattle-scene' schuift steeds nieuwe bands naar voren. Zaterdag stonden stadsgenoten Screaming Trees en Alice in Chains in een uitverkocht Noorderligt. Screaming Trees is niet meer de jongste formatie aan het Seattle- front. Sinds 1986 maakte het viertal zeven albums. De eerste zes leverden een aardige aan hang aan het thuisfront op, maar meer ook niet. Het zevende, 'Sweet oblivion' uit 1992, bracht de zware rock naar een groter publiek, een handje geholpen door de extra aandacht waar bands uit Seattle dezer dagen op kunnen rekenen. Zanger Mark Lanegan beleeft aanvankelijk moeilijke momen ten in Noorderligt. Tijdens de eerste twintig minuten van het optreden doet hij voornamelijk zijn best de drie overige bandle den qua volume wat partij te bieden. Vooral de zwaarlijvige broers Gary Lee (gitaar) en Van Conner (bas) maken het hem moeilijk. Hun pompende ritmes worden zo overtuigend gebracht, dat Lanegan er in verdrinkt. Pompen én verzuipen, dus. Na de koude start komt Screaming Trees wat tot bezin ning. Was tot dan toe alleen de vijfde versnelling in gebruik, in FILMS GOES - Grand Theater 20 u. The Bodyguard. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Under siege. 20 u. Dracula. 20 u. The Bodyguard. 20 u. Death becomes her. OOSTBURG - Ledeltheater 14.30 u. Belle en het beest. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 en 20 u. Under siege. - Alhambra 2 20 u. Dracula. - Alhambra 3 14 en 20 u. Honey I blew up the kid.. - Alhambra 4 14 u. Fern Gully. 14 en 20 u. The last of the Mohi cans. ANTWERPEN -Rex - 12, 14, 16 u. Honey I blew up the kid. 19 en 21.30 u.Sneakers. -Rex-Club - 12, 14 en 16.40 u. Sneakers. 20 en 22 u. Honey I blew up the kid. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Tresspass. - Odeon 2 - 15.15, 17.45 en 20.15 u. Tresspass. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Singles. -Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u. The best intentions. -Rubens - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Under siege. -Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. -Quellin II - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Tom Jerry. -Quellin HI - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Death becomes her. - Metro I - 14 en 16 u. Belle en het beest. 19 en 21.30 u. The bodyguard. -Metro II - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. The last of the Mohicans. -Brabo - 14 en 16 u. jeugdfilmfes tival. 19 en 21.20 u. Damage. de tweede helft wordt soms even naar de vierde teruggeschakeld. De wat meer gestructureerde herrie is bij vlagen prachtig. Wel jammer dat de vier er na drie kwartier mee stoppen. Het begon net leuk te worden. Lang tijd om te treuren krijgt het publiek niet. Alice in Chains is immers, meer nog dan de voorganger, een snelle stijger in de Seattle-hitlijst. Met het twee de album 'Dirt' wist het kwartet zijn naam definitief te vestigen. De meeste Noorderligt-gangers zijn er dan ook voor zanger Layne Staley en zijn drieman schap op bas, gitaar en drums. Een deel van de snelle aanwas bij de Alice in Chains-fans is te danken aan de persoon van Sta ley. Hij heeft geen seconde moei te overeind te blijven in het geraas om hem heen. Het ene moment staat de zanger op het podium als een generaal die zijn troepen overziet, het andere als een hypnotiseur die zijn publiek bedwelmt met gefluisterde, ge sproken, gezongen en ge schreeuwde bezweringen. Staley geeft de strakke, zeer zware, slepende melodiën een myste rieuze aantrekkingskracht. De nummers zijn in twee catego- riën verdeeld. De songs uit de ene groep vallen gedurende twee minuten als een orkaan over het publiek heen, de andere bevatten meer tempowisselingen, zijn lan ger uitgesponnen en meeslepen der. In songs als 'Rooster' be wijst Alice in Chains dat het in het enorme arsenaal aan heavy bands een heel eigen geluid heeft gecreëerd. Een geluid dat, zoals Staley zelf, de toehoorder lokt en vasthoudt. Intrigerend. -Tijl - 14 en 16 u. jeugdfilmfesti val. 18, 20 en 22 u. Consenting adults. -Wapper - 14 en 16 u. jeugdfilm festival. 19 en 21.30 u. Bitter moon. -Sinjoor - 14 en 16.30 u. The bo dyguard. 20 en 22 u. Beauty and the beast. -Ambassades Club 1 - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Raising cain. -Ambassades Club 2 - 14, 16 en 18 u. Housesitter. 20 en 22 u. Whispers in the dark. -Ambassades Club 3 - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Sister act. -Ambassades Club 4 - 15.10, 17.30 en 19.50 u. Sister act. BRUGGE - Complex Zwart Huis 14.30 en 20 u. The last of the Mohicans. 14.30 u. Tresspass. 20 u. Sneakers. 14.30 u. Sister act. 20 u. The Bodyguard. - Memling 14.30 en 20 u. Honey I blew up the kid. - Van Eyk 14.30 en 20 u. Under Siege. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Honey I blew up the kid. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Acciden tal hero. 14.30 en 17 u. Tom Jerry. 17, 20 en 22.30 u. Tresspass. 14.30 en 17 u. Ferngully. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Under 17, 20 en 22.30 u. Consenting adults. 14.30, 20 en 22.30 u. Stalingrad. 22.30 u. Singles. 22.30 u. Candyman. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sneakers. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The last of the Mohicans. 20 en 22.30 u. Dracula. 20 u. A few good men. 14.30 en 17 u. Hone alone 2. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Body guard. 14.30 u. Beauty and the beast. 14.30, 17 en 20 u. Daens. RADIO 1 Elk heel uur en 7.30, 8.30, 12.30, 1330, 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws. KRO: 7.07 Echo. 9.05 Dingen die qebeuren. NCRV: 12.07 Hier en Nu. (12.45 Aandacht voor agrarische actualiteiten.) VOO: 14.05 Nieuws radio. TROS: 19.04 Interaktief. 20.04 Klantenservice. V00:22.04 Sportra dio NOS: 23.07 Met het oog op morgen. VARA: 0.02 Of the record. 2.02 Geen tijd. 5.02-7.00 Ochtendhu meur RADIO 2 Elk heel uur nws. AVRO: 7.04 Sugar in the morning. 9.04 Arbeidsvitami nen op 2. 11.04 Mezzo. 12.04 Het beleg van Hilversum. EO: 14,04 De qouden greep. 15.04 Formule 2. 17.04 Alle mensen. VPRO: 18.04 Ek- kel horizontaal. AVRO: 19.04 De bur gemeester van het jaar. 20.04 Al bum. 22.04 Met mij valt te praten. 23.04-24.00 Bluefunk 'n soul RADIO 3 Elk heel uur nws. AKN: 6.02 Break- fast-club 9.04 Arbeidsvitaminen. 11.04 Baas van de dag. VARA: 12.04 Denk aan Henk. 14.04 Carola. AKN: 15 04 Popshop. V00: 17.04 Rinkel- dekinkel. NOS: 18.04 Avondspits. EO' 19.04 Spoor 7. AVRO: 20.04 For- za! VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0.04 TROS Nachtwacht. VPRO: 2.00 Zo ne AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM RADIO 4 7 00, 8 00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. TROS: 7.02 Een goede mor gen met Roberta Alexander. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00 Och tendconcert I: Symfonie Ork. NDR met viool. 12.25 Ochtendconcert II: Blaservereinigung Wien. 13.04 De klassieke top 10 en nieuwe klassie ke cd's. 14.00 Middagconcert: Ra dio Filharmonisch Ork. met so praan. NCRV: 16.00 De Nederlan den. 17.00 Leger des Heilskwartier. 17.15 Muziek in vrije tijd. 18.04 Gelo ven in muziek. 18.30 Orgelconcert. 19.00 Klassiek in vogelvlucht. 20.02 Avondconcert: Residentie Ork. EO: 22.30 Orgelbespeling. 23.00 De ora toria van G.F. Handel. 23.30-24.00 Songs of Praise RADIO 5 Elk heel uurt/m 18 00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en Scheep- vaartberichten. 7.05 1008 AM. IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55 Wa terstanden. VPRO: 9.02 VPRO's dinsdag op 5, met om 9.02 Brigitte Kaandorp is in gesprek; 9.45 Insti tuut Schreuders; 10.02 En wenst niet meer; 10.42 De jazz van Pete Felleman; 11.02 Ischa; 12.02 De Vlaamse connectie; 13.10 Aardse zaken; 14.02 Passages passanten; 15.02 Boeken; 16.02 Stenen des aanstoots; 16.20 Kunstclips. NOS; 17.10 Radio UIT. PP: 17.50 D'66. KRO: 18.02 De onderstroom. 18.25 Scheepspraat. 18.30 Taal en teken. 18.50 Het levende woord. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actualitei ten in het Marokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws en actualiteiten in het Chinees. TELEAC: 21.00 You're wel come. 21.30 Moshi, moshi, Japanse taal. 22.00 Russisch, taal en volk. 22.30 Moshi, moshi, Japanse taal. VPRO: 23.00-24.00 Het paradijs OMROEP BRABANT Elk heel uur en 07.30 ANP-Nieuws, gevolgd door Brabants nieuws en actualiteiten. 7.45 De krant in Bra bant. 7.51 Weerman Johan Ver- schuuren. 7.55-8.00 Nieuwsover zicht. 9.07 Muziekkiosk. 10.07 Draai bank. 11.07 Van harte. 12.53 Bericht voor boer en tuinder. 12.55-13.00 Nieuwsoverzicht. 14.07 Muziek kiosk. 15.07 Prikbord. 17.05 Bra bants nieuws en actualiteiten. 17.45 De agenda. 17.55-18.00 Nieuws overzicht OMROEP ZEELAND 7.00 ANP-Nws. 7.05 Nieuws en ac tualiteiten, met om 7.15 Het weer in de provincie. 7.32 Regionaal nieuwsoverzicht. 7.40 De dag van... 7.50-8.00 De agenda. 12.00 ANP- Nws. 12.05 Nieuws en actualiteiten, met om 12.15 Het weer in de provin cie. 12.32 Regionaal nieuwsover zicht. 12.35 Gesprek van de week. 12.55-13.00 De agenda. 13.00 ANP- Nws. 16.03 Gefeliciteerd! 17.00 ANP-Nws. 17.05 Nieuws en actuali teiten, met om 17.15 Het weer in de provincie. 17.32 Regionaal nieuws overzicht. 17.35 Vogels, vissen en Piet Smeerpoets. 17.55-18.00 De agenda. 18.00 ANP-Nws Ér zo eens voorbu zwemmen en myntanc laten zien Dat yaat er altijd in

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 18