Jos Verstappen: 6hot property' op racegebied Ir Merlene Ottey wil in Stuttgart eindelijk een wereldtitel veroveren I 1993 *67 ««a oenhaao I i.jK At I F GHOTL MF-Rrt *4 i\ OV If f M r.ROTl TOOfj/Ai verkoop verhuur onderhoud TORENPASSAGE 29/30 BREDA, 078-227350 DE STEM Sport ZATERDAG 20 FEBRUAR11993 DEEL B 6Ik hoef geen geld voor goud' Door Giel Hendrix Maastricht - Overal waar Merlene Ottey verschijnt, wordt ze omringd door fo- igrafen en camera-men sen. De Jamaicaanse wordt ieschouwd als één van de mooiste vrouwen van de jtletiekbanen en ze gaat zeker niet gebukt onder de belangstelling die dat met zich meebrengt. ook al komt het in de sport niet op schoonheid aan, het blijft een compliment om trots op te i. Dat is Ottey ook en ze doet ir veel aan om de mooiste te blijven. De vrouw, die in mei 32 wordt, maakt duidelijk on- ierscheid tussen sportwereld en maatschappij. Ze maakt geen ieel uit van de trainingspakken- altuur. Men zal haar dan ook (bijna) nooit winkelend in een stad kunnen aantreffen, gekleed a trainingspak. .Rond de atletiekbaan kan ik anders," zegt de Jamai- „Maar ik vertoon me ook in normale kleding. Een spijkerbroek en t-shirt bijvoor beeld. Ik vind het wel belangrijk dat ik er netjes uitzie. Ik besteed aandacht aan mijn uiterlijk, aaar dat is toch niet onge woon." Hoewel Merlene Ottey twee we reldtitels (indoor 200 meter) en adoorwereldrecords op haar naam heeft staan, heeft ze de aatste jaren voornamelijk furore gemaakt als verliezer. Op papier «as ze jarenlang de snelste stouw ter wereld, gold ook als absolute favoriete voor wereld- tn Olympische titels, maar ach- haar naam staan slechts zil veren en bronzen plakken. Op de Spelen van 1980, 1984 en 1992 en op de WK's in 1987 en 1991 wilde het niet lukken. Ze had baarbij de pech dat ze eerst noest opboksen tegen de ge- neesde sprintsters uit de DDR, Marita Koch en Katrin Krabbe, de Amerikaanse Florence Griffith en Gwen Torrance. Zelf is ze altijd van onbesproken ge- geweest waar het doping- gebruik betreft, maar dat kan zeker niet gezegd worden van al baar concurrentes, al zijn de veesten nooit echt betrapt op bet gebruik van verboden mid delen. Frustraties Maar twaalf jaar top-atletiek één gouden medaille, dat noet toch wel frustraties oproe pen, „Dat is ook het geval," Ottey in Gent toe, waar ze de dag voor het indoorgala ver scheen op een persconferentie. Terwijl op een afstandje haar Nederlandse manager Raymond de Vries luistert, vertelt Ottey in Mie rust. „Na Barcelona werd «et me allemaal te veel. Ik ben fw maand op vakantie geweest M Califomië. Ik wilde echt niets ®eer met atletiek te maken heb- ik was het echt zat. Mensen Mt mijn omgeving hebben hard me moeten trekken en op me ®oeten inpraten om me van ge dachten te doen veranderen. Ze bebben me zo'n beetje gedwon- 8® om weer te gaan lopen, me '{riig de baan op moeten sleu ren." Ondertussen is de motivatie jreer voor een groot deel terug. Merlene Ottey heeft een analyse Mnaakt van de achter haar lig- Sende periode en geconcludeerd dat niets mis is met haar kwad raten als sprintster. Die zijn bereikend voor een gouden me- Altijd was er wel iets niet in arde. Om een Olympische titel te "analen, moet alles op dat ene luiste moment goed op elkaar %stemd zijn. Twee jaar gele- dan voor het WK in Tokyo dacht dat ik te veel wedstrijden Selopen had. Voor de Spelen van Barcelona deed ik het kalmer an, maar ook dat bleek niet te foppen. Ik was niet helemaal t, voelde me niet optimaal en an red je het niet. Achteraf ®k dat ik last had van bloed stede, maar dat wist ik toen Het." Geld Peze winter heeft Merlene Ottey et niet zo erg naar haar zin. Door de overredingskracht van haar Italiaanse vriend en trainer, de atleet Stefano Tilli, werd ze terug gesleept naar de baan, maar veel wedstrijden had ze niet op het programma opgeno- „Het WK indoor in Toronto is voor mij niet zo interessant. Het grote doel is het WK komende zomer in Stuttgart, al wil ik niet meer alle eieren in een mandje stoppen en alles op één evene ment zetten. Ik wil deze winter mijn energie zo zuinig mogelijk gebruiken, me sparen voor het buitenseizoen." Maar die mening moest ze afge lopen weekeinde herzien. Nadat de Jamaicaanse het wereldre cord op de 200 meter in Lievin verbeterde, merkte ze op: „Het zal nu heel moeilijk zijn om weg te blijven uit Canada. Nu zal iedereen me natuurlijk gaan ver tellen dat ik wèl moet gaan." En hoewel Ottey zegt dat 'geld als motivatie niet alles is', zal ze waarschijnlijk de raad van haar vriend Tilli en manager De Vries opvolgen. Een wereldtitel is, in de nadagen van haar loopbaan, nooit slecht voor de martkwaar- de. Wereldtitel Ottey twijfelt daarentegen geen moment over deelname aan het Merlene Ottey: „Ik wil eindelijk eens een gouden medaille winnen.foto epa WK deze zomer in Stuttgart. Hoewel verschillende managers van top-atleten dreigen met een boycot als de IAAF niet met prijzengeld over de brug komt, peinst Ottey daar niet over. „Ik hoef geen geld voor een wereldtitel. Ik wil eindelijk eens een gouden medaille winnen. De atleten die al eens een groot toernooi hebben gewonnen, zul len daar wellicht anders over denken en over geld praten. Ik wil alleen maar een titel, die ontbreekt nog steeds op mijn erelijst. En... ik ben bang dat als ik in Stuttgart wereldkampioene wordt, ze me van de piste af zullen moeten sleuren. Ik bekijk de zaken nu nog van jaar tot jaar, maar met een wereldtitel op zak zal ik er zeker niet over denken om volgend jaar te stop pen." Öok na haar loopbaan op de atletiekbaan zal Merlene Ottey in de belangstelling blijven staan. Ze wil een toekomst op bouwen in de modewereld. „Mo de is een hobby van me. Ik wil mode-ontwerpster worden. Een eigen collectie ontwerpen, dat lijkt me wel iets. Daarnaast zou. ik het niet erg vinden om een deel van die mode zelf te sho wen, als mannequin. Ik heb ooit een keer eerder op de planken gestaan, in Nebraska, en dat is me goed bevallen." Maar dat zijn zorgen voor later. Voorlopig wil ze nog even op de baan actief blijven. „Ik behoor al zo'n twaalf jaar tot de top," zegt ze met voldoening. „Dat is best een behoorlijke periode, maar dat vind ik niet bijzonders. Als je je goed verzorgt en leeft voor je sport, kan dat best." Merlene Ottey; een super-atlete, maar ook een mooie vrouw. En dat wil ze nog een hele tijd blijven. foto epa Door Huub Paulissen Hockenheim - Nederland zat altijd in de verdomhoek van de autosport. De talenten wa ren er, maar het ontbrak hen aan geldschieters om een ge slaagde sprong in de Formule 1 mogelijk te maken. Jan Lammers, Gijs van Lennip, Arie Luyendijk en Huub Ro- thengatter deden niet onder voor hun Italiaanse, Britse en Franse collega's. Aan de top werden zij echter vooral op financiële gronden afge troefd. Als er al geld was, dan slechts voor een plaats in een inferieur team. Jos Verstappen uit Montfort is hard op weg de uitzonderingspo sitie in te nemen, waar zijn voor gangers altijd tevergeefs op heb ben gehoopt. Zijn talent heeft reeds internationaal aanzien verworven en eindelijk zijn in Nederland sponsors bereid om fors te beurs te trekken. De be langrijkste ingrediënten voor een carrière tot in de Formule 1 lijken te kloppen en de pas 20-jarige Verstappen wordt in de media niet voor niets omschre ven als Europa's 'hottest proper ty' op racegebied. Rond de stuurmanskunst van Verstappen is een zorgvuldige planning opgezet, die in 1995 moet resulteren in een plaats in de Formule 1. Niet stapje voor stapje, maar met reuzensprongen werkt de Limburger naar dat doel toe. Ruim een jaar geleden verpulverde Verstappen nog zijn concurrenten op een mini-circuit in kartraces. In een mum van tijd heeft hij bij Opel een fa- briekscontract voor de Duitse Formule 3 weten los te peuteren. Geldzaken Wezenlijk onderdeel van de suc cesformule is, dat Jos Verstap pen zich helemaal kan concen treren op het racen. Voor de geldzaken zorgt zijn manager Huub Rothengatter. De ex-cou reur uit Laren had altijd al een neus voor public-relations, ge tuige ook de sensationele adver tentiecampagne, waarin hij jaren Jos Verstappen (20) wordt beschouwd als het grootste racetalent, dat Nederland ooit heeft voortgebracht. geleden Nederlandse multinatio nals opriep zijn Formule 1-avon- tuur te sponsoren. En in Ver stappen heeft Rothengatter na lang zoeken het product gevon den, dat hij bij grote sponsors kan verkopen. „Nadat ik in 1986 gestopt ben als rijder, heb ik me voorgeno men mijn ervaring in de racerij niet zomaar weg te gooien," ver telt Rothengatter. „Het leek me fantastisch om een jonge Neder landse rijder helemaal naar de Formule 1 te begeleiden. Ik ben door veel talentvolle rijders be naderd om sponsors voor hen te werven, maar er was altijd wel' iets waarvan ik dacht dat het hen niet geschikt maakte voor de absolute top. Het heeft jaren geduurd voordat ik met Jos in aanraking kwam. En hij is de man waarin ik heilig geloof." Verkocht Vader Frans Verstappen gaf de eerste aanzet door in 1991 Ro thengatter brutaalweg te bena deren om iets voor zijn zoon te doen. Eventuele scepsis ver dween als sneeuw voor de zon, toen Rothengatter de Monforte- naar nader onder de loep nam. Hij regelde een test met een Formule-auto en was meteen verkocht. „Hard rijden is niet het enige criterium om een top- coureur te worden. Het karakter, het aanpassings- en incasse ringsvermogen, maar bijvoor beeld ook de omgeving spelen een belangrijke rol. Je hebt van die knapen die door hun ouders worden gepusht alsof er geen betere bestaat." Ondanks het fanatisme waarmee de familie Verstappen de impo sante kartcarrière van Jos had gestuurd en gefinancieerd, trof Huub Rothengatter in het café De Rotonde in Montfort, dat door Verstappen wordt uitge baat, een gezond werkklimaat. „Frans heeft goed begrepen dat hij een stapje terug moet doen en zijn zoon de vrije hand moet laten, wil Jos het als coureur maken. Hij heeft daar wel eens moeite mee, maar hij is nuchter genoeg om te accepteren dat het de enige manier is om Jos aan de top te krijgen. Fantastisch zoals de familie zich opstelt, ik ben echt een beetje gaan houden van die mensen in Montfort." Bij Marlboro, Philips, Opel en inmiddels ook Fila gaf men ge hoor aan het pleidooi van Ro thengatter om te investeren in de snelle Limburger. „Verstappen was bij wijze van spreken een produkt dat op een schapje lag. Ik heb het er vanaf gehaald en Marlboro en Philips weten te overtuigen dat het een voltreffer is. Ik heb de coureur Verstappen rationeel benaderd en ben zelf enthousiast geworden nu blijkt dat het een goede beslissing was. In die volgorde." Waar Jos Verstappen zich meldt om rondjes te rijden, laat hij een onuitwisbare indruk achter. In de formule Opel Lotus liet hij gefrustreerde tegenstanders ach ter, die zich steeds weer afvra gen hoe die knaap in die rood witte bolide voorbij kon schie ten. Op imposante wijze verover de Verstappen in zijn debuutjaar de Benelux-titel en in een hand jevol EK-wedstrijden schaarde hij zich meteen tussen de Euro pese top. In Nieuw-Zeeland kwamen de foto anp media superlatieven te kort om de kwaliteiten van de Neder landse rijder van het jaar in de Formule Atlantic te bewieroken. Vier weken lang terroriseerde Verstappen met vijf jaar oud materiaal de gedoodverfde favo rieten, voordat een gebroken remcilinder gevolgd door een crash een einde maakte aan zijn titelaspiraties. Wereldzet Het idee om in Nieuw-Zeeland de winter te overbruggen, kwam uit de koker van Huub Rothen gatter, in 1980 de laatste Neder lander die zich in dit race-avon tuur stortte. „Vooral aan het begin van je carrière is het be langrijk zoveel mogelijk te rij den, ervaring op te doen. Nieuw- Zeeland was voor Jos een we reldzet. Terwijl de andere rijders sneeuwballen gooiden, is Jos weer gegroeid als mens en als rijder. Een maand van huis, communiceren in een vreemde taal, sneller materiaal, leren om gaan met onbekende situaties. Jos moest soms tot het uiterste gaan en dat heeft hem sterker gemaakt. Bovendien heeft hij een voorsprong, omdat hij vrij wel de hele winter door heeft gereden." Wat goed is komt snel en de Verstappen-clan doet alles om dit gevleugelde spreekwoord po sitief te beïnvloeden. Rothengat ter verwoordt het als de 'truc van Verstappen' en begint ver volgens op een blaadje middels een L-vormige grafiek zijn be doeling uit te leggen. De ene poot staat voor leeftijd, de ande re voor het ontwikkelingsniveau. „De mensen vergeten vaak dat Jos pas één jaar in Formule-au to's rijdt. Hij komt zomaar uit de lucht vallen en wint alles. In dat ene jaar heeft hij al een niveau bereikt, waar anderen drie of vier jaar over doen. Zaak is het die voorsprong vast te houden. Een talent is heel brokkelig, je moet zo snel mogelijk zorgen voor een stevig fundament. Niet met van horen zeggen, maar door zelf te ervaren. Daar wer ken we hard aan en je merkt dat men internationaal in de gaten krijgt dat hier iets moois bloeit." Chauvinisme Willy Weber, eigenaar van het meest succesvolle Duitse Formu le 3-team, hoefde zich geen twee keer te bedenken, toen hij Ver stappen voor zijn WTS-renstal kon paaien. De 'ontdekker' en manager van Formule 1-crack Michael Schumacher runt het officiële Opel-team en kan ieder jaar kiezen uit de grootste talen ten. Na een testdag, waarop Ver stappen het moest opnemen te gen de beste jongeren uit Duits talige landen en de Nederlander Martijn Koene, wist Weber ge noeg. Het zal hem niet in dank zijn afgenomen dat een Nederlander de voorkeur kreeg boven een Duitser of een Zwitser. Willy Weber heeft geen boodschap aan dat chauvinisme: „Al komt de rijder uit Egypte, niet de senti menten, maar de rijderskwalitei ten geven de doorslag. Ik zie in Verstappen de nieuwe Michael Schumacher en weet zeker dat hij de man is die ons team dit jaar weer de titel kan bezorgen." Verstappen, uitgerust met start nummer 1, weet dus wat hem te wachten staat. Het WTS-team is verwend door successen, nadat Jochem Winkelhock ('88), Otto Rensing ('89), Michael Schuma cher ('90) en Pedro Lamy ('92) de prestigieuze Formule 3-titel in de wacht sleepten. G ründlic hkeit Bij Weber Team Stuttgart is Verstappen gewaarborgd van een werkwijze volgens de Duitse 'griindlichkeit', zo bleek deze week. Om Verstappen en team genote Claudia Hürtgen aan de nieuw ontworpen Dallara-Opel, volgepropt met electronische no viteiten, te laten wennen, werd dinsdag het circuit van Hoc kenheim voor 3'/2 uur afgehuurd. A raison van 400 Mark per uur. Opvallend was dat Willy Weber het circuit verliet, nadat Ver stappen het stuur aan zijn vrou welijke collega overgaf. „Ik heb genoeg gezien," glunderde de Duitser, „volgende week tijdens de test in Frankrijk, waar ook de concurrentie is, zal blijken waar we staan." Circa anderhalf miljoen gulden kost het avontuur van Jos Ver stappen in Duitsland. Voor dat bedrag rijdt hij veertien races, tien voor de Duitse titel plus vier wedstrijdèn in Zandvoort, Mo naco, Macao en Fuji, waar de Formule 1 en Formule 3000 op talentenjacht gaan. Om' dit pro gramma voor de coureur uit Montfort te bekostigen, hebben de sponsors diep in de buidel getast. Ze verwachten daar ui teraard publiciteit voor terug. Huub Rothengatter kreeg in Hockenheim bijna een hartstil stand, toen een nagenoeg recla mevrije bolide uit de trader rol de. Driftig ging hij met stickers in de weer en iedere keer als een fotograaf z'n camera zwenkte, dook Rothengatter naast hem op om te kijken of de sponsornamen in beeld kwamen. De bedrijvige Rothengatter was zich ervan bewust dat deze stickerfobie op de lachspieren werkte, maar liet zich daardoor niet van de wijs brengen. „Marl boro, Philips en Fila stoppen er heel veel geld in. Dat leuren met stickers lijkt misschien onnozel, maar het is van levensbelang, wil Verstappen echt op de plaats van bestemming komen."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 9