weekend Alternatief zoenen A A A A E2 Lichamelijk gehandicapte Frans de Waal (54) uit Vogelwaarde had op 49-jarige leeftijd zijn eerste seksuele contact met een vrouw. Met Miriam, van de stichting Alternatieve Relatiebemiddeling (SAR) in Zeist. Sindsdien krijgt Frans elke maand voor 150 gulden 'aangenaam' bezoek uit Boxmeer. Het liefdewerk van SAR was voor Frans een uitkomst. Niemand wil hem hebben en naar de hoeren wil hij niet. De stichting biedt haar diensten ook aan verstandelijk gehandicapten aan. Maar in die wereld beslissen ouders en begeleiders nog vaak over de gevoelens en verlangens van hun pupillen. Gehandicapte Frans de Waal krijgt elke maand 'bezoek' van Miriam Seksuele gevoelens gehandicapten voor ouders vaak nog een taboe DE VALKENHOF Q DE ORGANIC DE VAL De familie Van der Va beschikt over een giga' van ondernemingen. eigen architectenbure; handelsmaatschappije complete vis-verwerk< industrie met eigen vl levendige reisindustri Daarnaast is de famili de rijkste onroerendgoed-magna Nederland. Maar wie touwtjes in handen, ei zet 'Van der Valk' wer Per jaar? Een poging c geheim van de toekan ontrafelen. DE STEM ZATERDAG 20 FEBRUARI 1993 Mijn recente beschouwing over de chemie der liefde heeft velen, dje meenden niet meer aan de liefdestrog te gera ken, nieuwe hoop gegeven. Daar van getuigen brieven, waarop in niet weinig gevallen de inkt is uitgevloeid door hete vreugdetra nen. Straks kan er bij de drogist een tabletje worden gekocht dat, dis creet opgelost in een glaasje champagne, liefdesstormen doet razen in de lendenen van tot dusver emotioneel in diepvries sluimerende beminden. Een der van nieuwe hoop vervulde vrou wen, die mij met een Valentijn begiftigde, vroeg mij en passant of kussen eigenlijk wel gezond is. De Wereldgezondheidsorganisa tie heeft er volgens haar in 1991 tegen gewaarschuwd. Welnu, ik zal u mededelen wat ik er van weet en, voorzover nodig, enkele alternatieven aangeven. Niets is mij te veel bij de bevordering van het geluk mijner medemens. Kussen is een sportieve bezig heid. Bij een energieke kus, zo lees ik in de Observer, komen niet minder dan 29 spieren in het gelaat in actie. Het is aangenaam: volgens een Chinees spreek woord vormen de lippen de toe gangspoort tot de ziel van de vrouw. Hollywood heeft enkele kussen onsterfelijk gemaakt, zoals die van Vivian Leigh en Clark Cable in Gone With The Wind. De langste filmkus dateert uit 1942 en heeft 182 seconden geduurd. James Bond-vertolker Roger Moore was er vies van: hij heeft vele mooie vrouwen moeten kussen en hij verklaarde dat hij daarbij de ogen sloot en aan de toekomst van Engeland dacht. De beroemdste kussen in de kunst zijn vermoedelijk vereeu wigd door de beeldhouwer Rodin en de kunstschilder Gustav Klimt. Helaas is het zo dat de romanti sche kus gevaarlijker kan zijn dan de 'Glasgow Kiss', waarmee een straatvechterstechniek wordt be doeld waarbij het hoofd als mo ker wordt gebruikt. Hoe gevaarlijk kussen precies is moet u even aan de huisdokter vragen. Inmid dels verdienen de volgende alter natieven de aandacht. De Chinese snuffelkus: Hierbij wordt de wang van de beminde vederlicht beroerd, waarbij men aandachtig-onderzoekend snuift, als bij het keuren van een mooie wijn. Het Eskimo-neuzen: Hierbij worden de neuzen tegen elkaar gewreven. Het verdient aanbeve ling de neus eerst te snuiten. Aardig bij tedere uitvoering. Komt ook voor op Samoa, Bor neo en Nieuw Zeeland. De Gambiaanse Snuif: De man drukt de rugzijde van de hand van de vrouw tegen zijn neus en snuift. De Equatoriaal Afrikaanse Kneep: De man grijpt de hand van de vrouw en knijpt vervol gens driemaal stevig in haar duim. De Polynesische Beet: De beoe fenaren van deze kunstzinnige vorm van minnekozen trekken el kaar, voorzichtig, wenkbrauwha ren uit met de tanden. De Weense handkus: Vergt na tuurlijke of door champagne op gerakelde zwier. De Fergie: Zorgvuldig zuigen aan de teen, naar het voorbeeld van Fergie's financiële adviseur Brian. Men kan de teen eerst weken in cognac. Is verwant aan de Vaticaanse Voetkus. De Californische Schijnzoen: De partners keren elkaar de wang toe. Ze raken elkaar net niet aan, sluiten de ogen, tuiten de lippen in een zoenmondje en zeggen 'Mwahl'. Men spreekt ook wel over de Luchtkus. Ontstaan uit vrees voor mononucleose en an dere aandoeningen. De Japanners tenslotte hebben nog een frivool en aantrekkelijk tongpuntzoentje, maar dat hoort in de rij der medisch verantwoor de alternatieven niet thuis. De dartele tpz is nog zeer populair in Frankrijk. Probeer tenslotte eens de vluchti ge en zeer verrassende Vinger- kus. Deze behoort zo licht te zijn als een champagnebelletje, want de menselijke vinger kan trillin gen waarnemen die honderddui zend maal kleiner zijn dan een millimeter. Frans de Waal is blij met de bezoeken van Miriam: „Als gehandicapte kom je op seksueel gebied veel tekort. Wij komen anders nooit aan een FOTO CAMILE SCHELSTRAETE Gehandicapt in de liefde DE STEM Door Frank Deij Frans is heel zijn leven al gehandicapt. In zijn jon ge jaren kon hij nog met behulp van krukken zijn spastische benen sturen. Nu zit ie in een rolstoel. Voor zijn 49-e had ie nog nooit een vrouw aangeraakt. Hij heeft, toen hij zestien was, kort een vriendin netje gehad, een meisje uit Breda. Maar dat ging niet verder dan een kusje en handjes vasthouden. Frans maakte het zelf uit. „Ze had bij mij toch geen toekomst." Later zette hij advertenties in de krant, - 'om vriendschap te sluiten en eventueel een huwelijk' - maar reacties bleven uit. „Wie wil er nu een gehandicapte. Ik heb daar later wel eens wat over gelezen. Ik ge loof dat slechts anderhalf procent van het aantal gehandicapten een vaste relatie krijgt." Vijf jaar geleden hoorde hij in een programma van Sonja Barend voor het eerst van de stichting Alterna tieve Relatiebemiddeling in Zeist. Oneerbiedig uitgedrukt: een escort service voor gehandicapten. Nu krijgt hij elke maand bezoek aan huis van Miriam (niet haar echte naam). „Voor ons is dat iets buitenge woons. Als gehandicapte kom je op seksueel gebied veel tekort. Wij komen anders nooit aan een vrouw. Je kunt wel hoeren laten komen, maar dat risico vind ik veel te groot. Ik wil geen enge ziekte op lopen. En met Miriam vrij ik vei lig," zegt Frans. Hij schaamt zich niet voor zijn gevoelens. Integendeel. „Het is toch de normaalste zaak van de wereld. En het gaat niet alleen om seks, we- praten ook heel gezellig." Het was wel even wennen. Frans woont in een buurt waar iedereen elkaar in de gaten houdt. In het begin schoven de gordijntjes weg als Miriam aanbelde, maar dat is nu al lang niet meer zo. Zijn omge ving heeft het geaccepteerd en ook zijn huisarts en maatschappelijk werkster staan er positief tegen over. Frans weet dat hij van de bezoekjes, waar hij telkens weer naar toe leeft, niet meer kan ver wachten dan lichamelijk contact en wat aanspraak. „Liefde wordt het nooit. Dat kan ook niet. Kijk, zodra ze de deur uit is denk ik alweer aan andere din gen. Die afstand moet er wel zijn. Maar het is enige wat ik op dat gebied kan krijgen dus ik ga daar echt mee door." SAR is in 1982 opgericht, als uit vloeisel van een in Het Dorp in Arnhem ontstane werkgroep. De stichting stuurt niet alleen hulp verleners op pad, maar geeft ook voorlichting over de problematiek rond seksualiteit van gehandicap ten. SAR werkt met 13 medewer kers die allemaal uit de sociale en maatschappelijke dienstverlening komen, en legt per jaar zo'n 700 bezoeken af door heel Nederland. SAR heeft in Brabant, rond Roosendaal en Breda, heel wat klanten. In Zeeuws-Vlaanderen is de inbreng van SAR gering. „Ik denk dat we drie klanten hebben in Zeeuws-Vlaanderen," zegt René Coutre, voorzitter van SAR. C outre benadrukt dat er geen commerciële aspecten aan zijn 'onderneming' zitten. „We moeten het doen zon der subsidie. We vragen 150 gulden voor anderhalf uur. Daarvan moe ten de medewerkers 5 gulden af dragen aan de stichting. De rest mogen ze houden. Maar dat gaat voor een groot deel op aan reiskos ten. Je begrijpt ook wel dat iemand die vanuit Boxmeer naar Zeeuws- Vlaanderen moet reizen het niet voor het geld moet doen." De stichting is in het leven geroe pen omdat veel gehandicapten, maar ook begeleiders en ouders, worstelen met het vraagstuk van seksualiteit. Volgens Courte gaat het veel verder dan het brengen van een nummertje seks. Een voor beeld. „We hebben goed werk kun nen doen in een vooruitstrevend tehuis in Goes waar ze van onze diensten gebruik wilden maken. Een vrouw kreeg door onze contac ten zoveel moed en zelfvertrouwen dat ze inmiddels een eigen vriend heeft gekregen." Miranda (niet haar echte naam) werkt alweer acht jaar voor de stichting. Over haar eerste keer zegt ze in een interview met Ver pleegkundig Nieuws: „Ik was best wel zenuwachtig. Ik kreeg een cliënt zonder armen. Daar was ik eigenlijk wel blij mee, want ik had er toch niet aan moeten denken dat ik aangeraakt zou worden. Het uit eindelijke contact bestond hoofd zakelijk uit strelen. Op dat moment had ik niet meer gekund." In de loop der jaren heeft ze echter haar grenzen verlegd. „Je groeit erin. Die eerste keer had ik er niet aan moeten denken om te vrijen. Dat kan ik nu wel." Ze zegt niet in de knoop te komen met haar per soonlijke gevoelens. „Kijk, ik doe geen dingen die te dicht bij m'n gevoel komen, zoals tongzoenen en orale seks. Laatst vroeg een cliënt of ik me langzaam wilde uitkleden. Ja, dat gaat me te ver. Dan wordt het een stripshowtje. Ik hou het seksueel contact heel zakelijk. Ga niet veinzen dat ik er plezier aan beleef, want dat heb ik niet'. Ik doe het voor de ander, niet voor me zelf." In de wereld van verstandelijk gehandicapten is er nauwelijks ervaring met de stichting maar over de problematiek wordt zeer genuanceerd gedacht. Mede werkers van de Sociaal Pedagogi sche Dienst in Hulst verdelen de groep voor de eenvoud van het verhaal in licht en diep verstande lijke gehandicapten. Met de laatste groep zijn er nauwelijks proble- De belangrijkste taak voor hulp verleners is in zijn algemeenheid om hen zover te krijgen dat ze niet in groepsverband masturberen. Met licht verstandelijk gehandi capten ligt het heel gecompliceerd. Daarbij spelen vragen als 'moeten we die gevoelens in ze ontwaken of moeten we ze juist afremmen' een rol. In hoeverre kun je beslissingen daarover aan hen zelf overlaten. „Bij gehandicapten bestaat er een heel geromantiseerd beeld van een relatie. Als ik maar een vriend heb dan is alles opgelost, denken ze vaak. Het is ook statusverhogend. Een vriend verhoogt je status, ge trouwd zijn meer en kinderen krij gen nog meer. Het is het ingebak ken streven van mensen om niet minder dan een ander te zijn," aldus de dienst in Hulst. En altijd zijn er de ouders, sommi gen met moderne opvattingen, maar van wie velen terughoudend zijn. „Ouders zijn vaak bang dat er met hun kinderen dingen gebeuren die ze niet willen", zegt drs. A. van Schie van zwakzinnigeninstituut De Sterre in Clinge, waar 260 ver standelijk gehandicapten in 24 woonvormen verblijven. Bij De Sterre wordt op dit op moment het beleidsplan over seksualiteit, dat dateert van 1987, herzien. Een be langrijk uitgangspunt daarin is dat De Sterre altijd recht wil doen aan de positie en verantwoordelijkheid van de ouders. „Wij kunnen wel wat vinden maar je moet toch rekening houden met de betrokken ouders. Ik heb een verhaal gelezen over een ouder die met grote zorg sprak over een ge zinsvervangend tehuis (gvt) waar haar kind woonde. Dat speelde buiten Zeeland. De begeleiding vond dat ook een verstandelijk ge handicapte recht heeft op seksuali teit en dat ze dat moest stimuleren. Ook al vroegen de bewoners er niet om. Want dat was verrijkend, dat was iets dat we hen niet moeten ontzeggen. De betrokken ouders hadden daar moeite mee en voel den zich verplicht om het kind van het gvt af te halen. Ik vind dat verschrikkelijk. Dat betekent ge zien de wachtlijst dat ze het kind weer thuis moesten nemen. Seks komt heel dichtbij. Dat is anders dan naar de kerk gaan. Dat ligt heel gevoelig. Er zijn professionele hulpverleners die vinden dat ouders te conservatief zijn. Ouders van zwakzinnigen denken vaak dat ze zich een levenlang met hun kind moeten bemoeien. Maar wie geeft de hulpverlener het recht die taak over te nemen?" Problemen over seksualiteit spelen bij De Sterre in de marge. „Als het speelt in een tehuis dan is het hevig, groot, beladen en emotioneel. Er zijn 24 leefgroepen en in de helft speelt het absoluut niet. Het gaat echt om uitzonderingen als je praat over paartjes die na 22.30 uur het bed met elkaar willen delen. Het gebeurt misschien een keer in de drie jaar dat zoiets voorkomt. Op een gegeven moment houdt het dan ook weer op. Dan blijven ze eikaars gezelschap wel zoeken maar dan hoort die ene component er niet meer bij. We willen ze dat ook niet onthouden. Maar een voorwaarde is wel altijd dat er voorbehoed smiddelen worden gebruikt. Deze mensen zijn niet in staat om kinde ren op te voeden en dat maken we ze ook duidelijk." Duidelijk bij De Sterre, althans op papier, is ook de rol van de begelei ding. „Laatst las ik in een artikel een pleidooi voor actieve hulp bij masturberen waarbij niet alleen gesuggereerd werd dat het wel eens onderdeel van je werk kon zijn als groepsleider maar dat het zelfs zou moeten. Wij delen die mening nog niet. Een begeleider staat zijn pro fessie uit te oefenen. Daar hoort niet bij dat hij een relatie aangaat, die dan alleen ongelijkwaardig kan zijn. De bewoner wordt dan afhan kelijk van de begeleider. Maar het is ook niet ondenkbeeldig dat het omslaat naar de ander en dat een begeleider te veel zijn eigen be hoefte bevredigt. En dan kom je misschien op het terrein van SAR." „Als wij samen met de ouders vin den dat zoiets nodig is, dan moet je daar misschien wel aparte mensen voor zien te vinden. Maar zover zijn we nog niet. Wij zeggen niet dat kan helemaal niet. Je moet elke concrete situatie apart bekijken en de vrijheid hebben om te oordelen wat het beste is. Het heeft zich nog niet voorgedaan. Indien iemand opengenomen wordt die voordat-ie hier kwam, zich bediende van prostitutie, dan moet dat bespreek baar zijn. Als hij dat in overleg met zijn familie altijd heeft gedaan, wie zijn wij dan om dat te verbieden?" De activiteiten van SAR, krijgen als het aan Tonny Schoone, groeps leidster in het gezinsvervangend tehuis De Zwaan in Schoondijke ligt, een grensoverschrijdend ka rakter. Tonny werkt op dit moment samen met het Centrum Gezins planning en Sexuele Opvoeding (CGSO) in Brugge en geeft seksuele voorlichting aan mentaal gehandi capten, zoals die groep in België wordt aangeduid. „Het CGSO is te vergelijken met de Rutgerstichting en ze hebben mij benaderd omdat wij in Nederland toch al wat verder zijn met voor lichtingsactiviteiten. Bij het CGSO ligt op dit moment het verzoek van Tonny om voor- lichtingswerk en eventueel ook re latiebemiddeling vanuit een cen traal punt in het grensgebied te coördineren. Samenwerking met de stichting SAR ligt dan voor de hand. „Het is niet nodig dat wij het wiel nog een keer uitvinden." De noodzaak voor een goede voor- lichting staat voor haar vast. Niet alleen voor de verstandelijk gehan dicapten maar zeker ook voor de ouders. Het blijft nu eenmaal een teer onderwerp. „De ene keer wacht je af en de andere keer kies je ervoor om be wust voor te lichten zonder dat er een directe vraag is. Verstandelijk gehandicapten worden vaak als eeuwig kind gezien en soms is het bést schrikken als dan ineens blijkt dat een kind seksuele gevoelens blijkt te hebben. Ouders reageren daar verschillend op, maar over het algemeen is daar heel goed over te praten." Seksualiteit bij verstandelijk ge handicapten heeft volgens haar een zware lading omdat de mensen rond de gehandicapten er vaak zo moeilijk mee om kunnen gaan. Tonny: „We zijn voorgeprogram meerd. We hebben het bijna altijd over zwangerschap en vrijen, ter wijl seksualiteit veel ruimer is. Ik merk bij de bewoners hier dat knuffelen soms voldoende is en dat bij elkaar slapen soms kan beteke nen: ik leg er gewoon een matras bij want het is zo gezellig. Maar wij vragen ons dan meteen af of we de condooms niet moeten laten aan rukken, terwijl die behoefte ei ht lemaal niet is. We vullen vaak ona eigen gedachten in." Hoewel Tonny ruimhartig t. over de diensten van SAR staal beseft ze dat het voor licht verstan delijk gehandicapten, ouders ei begeleiders geen gemakkelijk tl maken stap is. „Daar zit meteen een hele aan vast. Zeker bij verstandelij gehandicapten want wie neemt uit eindelijk de beslissing. Fysiek handicapten zijn zelf verantwoor delijk voor hun keus. Stel je voo dat iemand een geslachtsziekte op loopt. Wie is dan verantwoordelijk Moet je daar wel of geen ouders bi betrekken? Je probeert ook taal gehandicapten zoveel mogelijl die verantwoordelijkheid te gevi maar wat als het misgaat, als 1 uitlekt? Die verdediging kunnen vaak zelf niet voeren. En dan is e ook nog het beeld dat je dan al tehuis naar buiten brengt. zeggen gauw: 'Laten ze daar dl hoeren komen?. Daar gaan we zoon of dochter niet naar toe stu ren. Naar dat huis des verderfs. Ook naar andere bewoners toe, dit daar eigenlijk helemaal niets te maken hebben, heb je een ver antwoordelijkheid. Je moet ei tijd heel voorzichtig mee zijn, We hebben er zelf nog geen ervarój mee maar ik ben daar wel over aai het praten." Een actieve rol voor begeleiders om bewoners seksueel te bevredigen ziet ze niet. „Ik denk dat daar de tijd zeker» niet rijp voor is. Ik zou het zelf nie kunnen. We zijn zelf opgevoed mei bepaalde gedachten over seksuali teit. Dat is heel privé en intiem. Dat doe je zomaar niet. Je daar bewoners ook in mee verwar ring. Er onstaat een andere relatie Op een voorlichtingsmiddag heb weieens over een tehuis in Neder land gehoord, waar de opvattin! gold: We leren ze ook hoe ze 1® tanden moeten poetsen en moeten douchen. Dat doen we voor. En dan gaat het over seks verdikkeme dan zou het niet kunnen." „Maar hoe moet een mentaal handicapte dat in hemelsnaam le ren? Dat zijn mensen die juist do® herhaling iets kunnen leren en nie' uit een boekje. Dus iemand uit groep meldde zich als vrijwillig* maar later zijn ze er toch van terug gekomen. Want telkens als vrouw dienst had stond er een heli rits bewoners die door haar ge® turbeerd wilden worden. Die op een gegeven moment niets a ders .meer aan het doen. Dat ge natuurlijk een rare kronkel in werk. Dat je de functie van e hoertje gaat krijgen, terwijl je t groepsleidster ben." „Als je die kant uit wilt zul je als hele team in je pakket opnemen. Ik zie dat nog niet ge beuren. Daar is het toch te intiem voor. Ik zou er zelf niet aan ®>eW denken. Maar als zo'n sticht®! daar verder mee wil zou ik toejuichen. We roepen allemaal dereen heeft recht op seks voor sommigen is die erg machteloos." L Het bezit van de familie Vi Valk bestaat uit een aanta holdings. De oudste is Valkenhorst BV, waar dee kinderen van Martien van hun kapitaal hebben onde De oudste generatie Valki bestuurt gezamenlijk de ui BV's opgebouwde Valken Arie van der Valk X Truus van Vliet i Freek Êk Marja X Jeroen v.d. Nieuwenhuyzen 3 Ben Martljn i Rob i Paul Lucas Jacline Marc De Valkenhorst BV is d| generatie oudere Van Beheer Motel Nuland BV Beheer Motel Gilze Rijen BV Beheer Motel Eindhoven BV Onder de Valkenhorst Hiï vogelpark Avifauna; HCIj Bijhorst; Motel Gilze Riji Motel Nuland; Motel Tie Dreefzicht; HCR De Goul Vught; Garage De Goudt vele BV's); Van der Valkl De Wouwse Tol; HCR Wi HCR Haarlem Zuid; HCRl Plaswijck; HCR Kinderdi HCR= Hotel café restaura Naast De Valkenhor^ der Valk bezit de fan andere houdstermaq Zwitserland en Mote aantal bezittingen op aan het bedrijf gelied zakenman Rob Roelir 'schoonzonen' Joep der Valk is voorts eigl buitenland, zoals op Door Hans Rube

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 30