Treii OVERIGENS 1 Jeugdige Antilliaanse minister Römer bijt fel van zich af De slagers van Soweto willen veranderen Politiek heeft genoeg van radenmonarchie DE STEM Bord Kabinet: Ko Spreken is zi ACHTERGROND Interbellum DESTEM- - Minder gereisd door 'Kwartje van Kok' DE STEM ZATERDAG 20 FEBRUARI 1993 Er schijnen hier in Tsjechië lieden te zijn, vooral van Westerse komaf, en vaak ver blijvend in onbetamelijk dure hotels, die beweren dat ze in een achterlijk land terecht zijn gekomen waar niets, maar dan ook niets werkt. Deze lieden verdienen een flinke tik op hun vingers en die krijgen ze ook. Veront waardigd wijzen de Tsjechen erop dat hun land al tijdens het Interbellum behoorde tot de top-tien van geïndustriali seerde landen, dus waar pra ten die verwende Westerlin gen over? Mij moeten ze dat niet vra gen. Ik heb nooit problemen en als ik ze toch heb, dan worden ze altijd acuut en ac curaat verholpen, geheel vol gens de beroemde traditie van vakmanschap waar de Tsje chen sinds het begin van deze eeuw het patent op hebben. Neem nu het feit dat ik na mijn verhuizing naar het prachtige dorp Uhonice merkte dat het een beetje las tig was om mij telefonisch te bereiken, vooral vanuit Ne derland. Welnu, binnen zes weken verschafte de Tsjechi sche Telecom mij geheel gra tis het volgende advies: u moet contact opnemen met Nederland, want daar zit iets fout. Opgelucht dat de oor zaak van het ongemak zo snel was opgespoord, wendde ik mij tot de Nederlandse PTT, maar die bleek van niets te weten. In dat geval, zo verzekerden de Tsjechen mij, ligt het aan uzelf. Gebruikt u wel het door ons voorgeschreven toestel? Ah, betrapt. Inderdaad had ik het originele Tsjechische toe stel, dat toevallig heel sterk aan het Interbellum deed denken, geruild tegen zo'n au- tomatic-dialing-handsfree- easy-phone. Hoofdschuddend verving de monteur dat geval door het oorspronkelijke apparaat en stelde triomfantelijk vast dat dit... hum, tja, kijk, uh... niets uitmaakte. Ook voor deze diagnose hoefde ik niets te betalen. Sterker nog: Ik kreeg een meneer op bezoek die beleefd kwam meedelen dat er tegen het einde van het jaar een digitale centrale in gebruik zou worden geno men. Dan zou ik regelmatig gebeld kunnen worden en waarschijnlijk ook zelf kun nen gaan telefoneren, mis schien zelfs wel naar het bui tenland. Inmiddels is gebleken dat in Tsjechië het einde van het jaar enigzins uitgesteld moest worden. Dat kan gebeuren. Als je de hele tijd met je hoofd bij het Interbellum bent, wil je de dag van van daag weieens uit het oog ver liezen. Geeft niets. Wie ooit bij de top-tien van de geïndus trialiseerde landen heeft be hoort, kan zich wel wat ver oorloven. Zelf heb ik, nog steeds in afwachting van het einde van het vorig jaar, een kamer in Praag betrokken die nu dienst doet als kantoor. Ik kan daar bellen en gebeld worden. Dat wil zeggen: meestal. Ik zat er nauwelijks twee dagen, of het was alweer afgelopen. Er was een kabel gebroken. door Stevo Akkerman De stoep was opgebroken en daar lag een kabel. Gebroken. Functioneerde al sinds het In terbellum, geen enkel pro bleem, en nu opeens, zomaar: gebroken. Gelukkig raken de Tsjechen door zoiets absoluut niet in paniek. Waar iedereen onmiddellijk zou bezwijken voor de verleiding van over haaste acties, bewaren zij hun kalmte en koelbloedigheid. De eerste drie dagen doen ze niets. Daarna sturen ze een expert. Die stelt vast dat het hier hoogstwaarschijnlijk gaat om een geval van gebroken kabel. Tja, daar kan voor het week einde niets meer aan gedaan worden. Maar dinsdag gaat het kabelmagazijn weer open en let maar eens op hoe snel de zaak dan voor elkaar is. Inderdaad deed de telefoon het vanaf donderdag weer als vanouds: krakend, ruisend en rommelend als in die tijd waarvan de naam al maanden lang elke nacht door mijn hoofd spookt: het Interbel lum, bellum, bellum, bellum, bellum. De gemeenten die zich met deze jolige dagen vooral niet serieus willen nemen, zweren hun plaatsnaam af en noemen zich Kielegat, Stijlorenrijk, Kleigat, Kaaiendonk, Krabbegat of Tullepetaonestad. Aan de gemeentegrenzen staat het pseudoniem geletterd op blauwe borden; liefst óver het eigenlijke plaatsnaam-bord heen, dat daar door aan het zicht onttrokken is. Hoe moet dat nou met die enkele vreemdeling, die nietsvermoedend Roosendaal zoekt of Etten-Leur, maar het nu niet vinden kan? Die wordt getest. Öf hij haast zich tot buiten het carnavalsgebied, waar de plaatsnamen gelukkig weer zonder vermomming zijn. Öf hij raakt het spoor bijster en zijn zekerheid kwijt. Als hij zich daarin schikt, is hij rijp voor het carnaval. (HC) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, 01640-36850, fax 01640-40731 Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326, fax 076-236215. Voor bezorgklachten: 076-236888.' Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, S 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9,4381 RP, 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 5051,4380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 85.50, per half jaar 170.05 óf per jaar 330.70. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 28.45, per kwartaal 83.00, per half jaar 165.05 óf per jaar 320.70. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: maandag t/m vrijdag 1.60; zaterdag 1.90. Service-afdeling abonnementen: S 076-236472, maandag t/m vrijdag 8.30-12.00 en van 12.30-16.00 uur. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. De Antillen staan in een kwaad daglicht. De eilanden brengen niet alleen veel criminele jongeren voort, de autoriteiten zetten ze ook nog eens op het vliegtuig naar Nederland. Beweerde althans de Amsterdamse politiechef Nordholt. Maar de jonge Antilliaanse minister van justitie mr. Suzy Römer laat het niet over haar kant gaan. Door onze redacteur Rinze Brandsma „NEE, MINISTER Hirsch Bal- iin heeft me geen enkele aan wijzing kunnen laten zien die hij of hoofdcommissaris Nord holt zeiden te hebben.' Ik blijf het verhaal dat criminele jonge ren op Curasao in plaats van straf in de gevangenis een vlieg tuigticket naar Nederland zou den krijgen dus ronduit bela chelijk noemen." De Antilliaanse minister van justitie mr. Suzy Römer (34) is nu niet alleen kwaad op de Amsterdamse politiecommissa ris Nordholt, maar ook op de tv-verslaggevers van NOS/Den Haag Vandaag. Donderdag avond wekten die de suggestie dat minister Römer, na overleg met de Nederlandse minister Hirsch Ballin (justitie en Neder landse Antillen), de aanwijzin gen nu ook serieus genoeg vindt voor een officieel onderzoek. Boos zoekt ze tussen de stapel papieren in haar tas en trekt er een brief uit die zij op 15 janua ri al aan Hirsch Ballin schreef. Daarin vroeg zij om bewijzen voor Nordholts beweringen, op dat zij een onderzoek op de Antillen zou kunnen instellen. Een gure harde wind buldert om het Haagse hotel waar zij tot zondag logeert. In de lobby trekt zij haar sjaal vaster om haar hals. „Mijn keel is mijn zwakke plek." Minister Suzy Römer verraste al bij haar aankomst op Schiphol, begin deze week, met haar on diplomatiek, niet mis te ver staan taalgebruik. „Bijzonder belachelijke aantijgingen", vond zij Nordholts opmerkin gen, „stigmatiserend en gevaar lijk in een Europa met opko mend racisme." Zijn uitspraken discrimineren, scheiden mensen op basis van ras, aldus de ver ontwaardigde minister. Na dagen van Haags overleg heeft zij haar boosheid niet la ten inpakken. Zo blijft zij wei geren het onderzoek naar de affaire samen met de Neder landse autoriteiten te doen. „Ik weet heel goed wat ik zelf thuis te doen heb. Ik ga het beleid van Sociale Zaken uitzoeken, de directeur van de gevangenis moet verantwoording afleggen, de procureur-generaal dient on derzoek te plegen." Nordholt moet eerst maar eens met harde bewijzen komen, vindt zij. „Ons zijn alleen geval len bekend van jongeren van onze eilanden die in Nederland in staat worden gesteld af te kicken." Aanwijzingen voor een overheidsbeleid dat criminelen tickets verschaft voor een enke le reis Nederland, in plaats van gevangenisstraf, die zegt zij niet te hebben, zo herhaalt zij. Waarom blijft zij zo boos en fel? „Nee, het Is geen boosheid. Wel vastberadenheid. En mijn ma nier van uiten, denk ik. Ik zal niet rusten voor deze zaak in het juiste perspectief is gezet. Ik erken de pijn en het leed dat Suzy Römer slachtoffers van criminaliteit ondergaan. Maar begrijp dan ook dat met die uitspraken over Antilliaanse criminele jongeren de Antillianen in hun totaliteit tot slachtoffer zijn gemaakt. Ik ben misschien wat 'outspoken', maar ik ben het écht zat dat onze hele gemeenschap gestig matiseerd wordt." Het hindert haar ook dat tot in de Haagse politiek gesproken wordt over het 'lozen' van jon geren. „Ik voel daar iets in wat hier in de oorlog gebeurd is. Dit is misschien nog niet zo erg, FOTO ANP maar ook toen begon de joden vervolging door met vingers naar bevolkingsgroepen te wij zen." Met Nordholt heeft zij deze week geen contact willen zoe ken. „Ik heb hem in november gesproken toen hij op Curayao was. Ik heb hem toen gevraagd waarom hij steeds zo praat over Antilliaanse jongeren. In 1991 deed hij soortgelijke alarmeren de uitlatingen. Hij zei dat hij door de politiek in de steek was gelaten, geen aandacht in Den Haag kreeg. Dat hij gereed schappen wilde hebben om zijn werk te kunnen doen". „Ik heb hem gevraagd of hij niet begrijpt dat hij op die ma nier een hele gemeenschap stig matiseert. Hij blijft dat doen en dat neem ik hem kwalijk. Laat hem eerst maar eens met bewij zen komen." Wat vindt zij van de spontane demonstratie in Rotterdam van Antillianen die Nordholt bijval len? Die zeiden wel 115-150 gevallen te kennen van jongens die - in plaats van straf - zo uit de gevangenis op het vliegtuig naar Amsterdam gezet zijn? Ze wuift het schouderophalend weg, mompelt dat het slechts om een klein groepje ging. Zij heeft in haar hotel zelf veel bijval gekregen: anti-discrimi- natiegroepen die affiches brachten. „En de telefoon van het Antillenhuis stond rood gloeiend van sympathiebetui gingen." Minister Römer pakt er andere cijfers bij, van Neder landers die op Curagao zijn op gepakt, vaak als drugskoerier, en de executie van hun straf in een Nederlandse cel mogen uit zitten. In 1991 waren dat er twee, vorig jaar 21 en de eerste anderhalve maand van dit jaar al zes. „Ik noem dat toch ook niet lozen van criminelen. Zij hoeven niet in de gevangenis op Curasao omdat ze dan dubbel gestraft worden in verband met de mo gelijkheid van bezoek. Ik ga op basis van die gevallen toch ook niet de Nederlanders stigmati seren?" Donderdag hebben zij en minis ter Hirsch Ballin afspraken ge maakt over hulp van Nederland bij de versterking van politie en justitie op de Antillen, verbete ring van het gevangeniswezen en hulp aan drugsverslaafden. Niets nieuws, meent minister Römer. Ze grijpt weer een brief uit haar tas, van 21 augustus vorig jaar, ook na overleg tus. sen haar en Hirsch Ballin, Toen al zijn afspraken gemaakt die ook deze week 'besloten' zijn Net zoals vorig jaar een Neden lands-Antilliaans 'taskforce' werd opgericht om met aanbe- velingen te komen om de pro. blematiek van de ontsporende Antilliaanse jongeren aan te pakken. Die aanbevelingen zijn er; rond- om de Koninkrijks-toekomst. conferentie van 8 en 9 maart op Curasao hopen de beide rege ringen met uitspraken over een gericht beleid te komen. „De voogdijraad bij ons, die voert al een ontmoedigingsbe. leid. Er komt voorlichting dat het leven in Nederland hele- maal niet zo'n mooie illusie is." Een toelatingsregeling, waar politiek Den Haag nu op aan lijkt te sturen (Hirsch Ballin wü daar nu nog niet aan), daar is zij fel op tegen. „Onbespreek- baar en onaanvaardbaar, zeker op deze gronden. Het stuit me tegen de borst dat het in die sfeer wordt getrokken." Zij zegt de problematiek niet te ontkennen. „Maar het is een relatief kleine groep die voor problemen zorgt. Jaarlijks gaan drie- tot vierhonderd jongeren van onze eilanden voor studie naar Nederland. Ik heb hier ook gestudeerd en gewerkt. Het stoort me enorm dat hier nu gepraat wordt in termen als .Nederland als vuilnisbak voor onze groep jongeren." Zij is jong, de felle minister van justitie. Nog maar 34 en aan trekkelijk. Voor het eerst lacht ze. „Ik was 33 toen in minister werd. Misschien ben ik daarom ook zo direct." 0E STEM De Zuidafrikaanse politie heeft geen beste reputatie. Gewelddadig optreden was jarenlang aan de orde van de dag. Nu proberen de 'slagers van Soweto' echter serieus hun imago te verbeteren. Door Raymond Hasselerharm EEN MAN zit gehurkt bij enke le jongetjes die cricket spelen. Hij geeft advies, aait ze over de bol en draait zijn hoofd naar de camera, terwijl hij zijn poli- tiepet opzet. „Wij zijn er om u te dienen", kwijlt een vrouwen koor op de achtergrond als de agent losjes zijn jasje over de schouder werpt en wegwandelt. Tv-promo's en affiches moeten het imago van de Zuidafrikaan se politie verbeteren en dat gaat soms erg ver. Een affiche met een blanke politieman die twee zwarte schoolkinderen helpt bij het oversteken van de straat is ongeloofwaardig en zal veel zwarten herinneren aan 1976. In dat jaar doodde de politie honderden schoolkinderen die zich verzetten tegen het ver plichte onderwijs van Afri kaans, de taal van de onder drukker. Het bloedbad in Sowe to was slechts een van de talloze excessen van de Zuidafrikaanse politie, enthousiast uitvoerder van apartheidswetten. Duizenden zwarten, zoals Steve Biko, werden gemarteld en ge dood in politiecellen en on- Zuidafrikaanse politie schiet op een groep demonstranten danks waf imago-poetsen lijkt er weinig veranderd. De voor aanstaande anatoom-patholoog dr. Jonathan Gluckman onthul de onlangs dat 90 procent van de zwarten die hij onderzocht nadat ze stierven in politiecel len, waren gedood door de poli tie. „Dit zijn weerzinwekkende moorden", aldus Gluckman. Zijn kritiek kwam tegelijkertijd met de publicatie van een onaf hankelijk Brits onderzoek naar de Zuidafrikaanse politie. 'Imcompetent' was een van de conclusies van de Engelse pro fessor Waddington die ook con stateert dat de politie vrijwel geen geloofwaardigheid heett bij de inwoners van de zwarte wijken. FOTO AP „Waddington kent de situatie in Engeland en komt dan hier een mening geven over een politie korps in Afrika in een totaal andere situatie", schimpt poli- tiebrigadier J. Fourie. Toch moet ook hij toegeven dat de politie dringend dient te veran deren om te kunnen participe ren in een nieuw democratisch Zuid-Afrika. Fourie: „We moeten meer ge- meenschapsgericht worden. De mensen moeten zich realiseren dat de politie er voor hen is, dat we een vriend zijn en geen vij and." De politie-opleidingen worden aangepast, buitenlandse deskundigen aangetrokken, wijkbewoners krijgen betere toegeang tot de politiebureaus en adviescommissies worden in gesteld waarin ook gewone bur gers zitting hebben. Toch zal het een moeizame weg worden want de afschuw van politie in de zwarte wijken is "'^root en de reacties zijn eensgé- zind. „Ze vallen alleen onze kinderen lastig, maar als we de politie nodig hebben tijdens In- katha-aanvallen dan komen ze niet", zegt een vrouw. Haar buurman knikt instemmend.: „Deze politie moet verdwijnen." Een van de agenten die regel matig te maken heeft met de afkeer van burgers is sergeant Nkosi. Hij wordt, evenals ande re zwarte agenten, gezien als een heuler met het blanke apartheidsregime. Zijn huis is drie keer aangevallen door een woedende menigte en het gezin ontsnapte met veel geluk aan stenen, scherven en vlammen. „Ik begrijp het niet", verzucht Nkosi, „de mensen zijn tegen de politie maar als er wat gebeurt smeken ze ons om hulp." Nkosi heeft inmiddels al heel wat van zijn collega's onder de aarde zien verdwijnen. De radi cale zwarte organisatie APLA heeft de oorlog verklaard aan de politie en samen met crimi nelen en anarchistische jonge ren schieten zij met grote regel maat agenten dood. Zo werden vorig jaar 269 politieagenten vermoord, zestig politiestations aangevallen en 95 huizen van agenten vernield. In totaal wer den in 1992 ruim tweeduizend aanvallen uitgevoerd op verte genwoordigers van leger en po litie. „Iedere keer als ik naar de begrafenis van een collega, ga, dan heb ik het gevoel dat gen familielid is overleden. Het is vooral zo erg omdat het zo nuf teloos is dat ze sterven", zegt sergeant Nkosi. Zuid-Afrika is een van de meest criminele landen ter wereld en voor bestrijding daarvan is een goed functionerend politiekorps een absolute voorwaarde. Vorig jaar werden 19.000 mensen ver moord, en iedere maand vinden tweeduizend gewapende over vallen plaats. „We zullen met dit korps verder moeten want er is geen alterna tief", meent universiteitsmede werker Janine Ranch, tevens lid van een regeringscommissie over de politie. „Een aantal lei dinggevenden moet verdwijnen vanwege hun apartheidsverle den en de anderen moeten wor den getraind zodat ze accepta bel worden voor de zwarte wij ken. Maar dat zal niet eenvou dig zijn want de wonden zijn nog vers en de haat zit diep." Ooit gehoord van de adviescom missie oefentherapeuten-Cesar? Of van de Raad van deskundi gen standaardenbeheer, of de commissie rubricering nieuwe gevaarlijke stoffen van de open klassen? Ze bestdón. Of ze ook werken? God mag het weten. Ze maken deel uit van het wijd vertakte stelsel van externe adviesraden van de re gering. Van groot tot klein, van Raad van State en SER tot bovengenoemde organen, vor men ze, ruim honderdveertig in getal, een ijzeren ring rond het Binnenhof. Regering en volks vertegenwoordiging zitten in die ring gevangen. Naast de verplichte advisering door de Raad van State over elk in te dienen wetsvoorstel, schrijven rond 160 wetten in circa 500 gevallen de regering het vragen van advies voor. Dat vreet tijd. Het leidt tot wat tegenwoordig heet stroperig heid van beleid. Het is echter niet alleen de tij dfactor die een Kamercom missie, waarin alle politieke ge- ledigen zijn vertegenwoordigd, tot de overtuiging heeft ge bracht dat er drastisch gekapt moet worden in het woud van adviesorganen. Zeker zo be langrijk is een ander motief. Door PvdA-fractievoorzitter Wöltgens in diens Eindhovense rede van oktober 1990 aange duid als het herstel van het primaat van de politiek. De CDA'er G. de Jong, voorzit ter van de Kamercommissie, zei het bij de presentatie van het rapport 'Raad op Maat' Wölt gens na. Met een nauwelijks verholen ondertoon van afkeer verklaarde hij dat de Kamer geen trek meer heeft in hapkla re brokken. Daarmee typeerde hij trefzeker de gegroeide praktijk in de 'ra denmonarchie' (term van prof. Goedhart) Nederland. De com missie-De Jong spreekt van een regelrechte wildgroei van ad viesorganen. „Er blijken geen leidende principes geweest te zijn voor de inrichting van de gegroeide structuur, anders dan de blijkbaar algemeen aanvaar de idee dat 'het veld' bij de ontwikkeling van uitvoering van 'het beleid' betrokken dien de te worden". Dat had natuurlijk alles te ma ken met de democratiserings- en inspraakgolf uit de late jaren zestig. Maar de verworvenheden van die jaren dreigen zich nu tegen zichzelf te keren. Het ide aal om door middel van advise ring zo afgewogen mogelijk be leid tot stand te brengen, dreigt te verzanden in het ontlopen van keuzes, in grauwheid van beleid, in uitstellen of zelfs na laten van beleid. Dat wordt ook veroorzaakt door het feit dat vele adviesorganen zijn verworden tot onderhande lingsforums van belangengroe peringen. In een vrij groot aan tal gevallen nog aangevuld met vertegenwoordigers van de mi nisters die om het advies ge vraagd hebben. Hoogste ideaal van vrijwel elk adviesorgaan is het uitbrengen van een advies waarin alle deskundigen en ver tegenwoordigers van maat schappelijke organisaties, die in het orgaan zitting hebben, zich kunnen herkennen. Het advies als compromis; het compromis als advies. Vooral om te bereiken dat de politiek er dan niet meer omheen kan. Zo dreigen adviesraden meer en meer de taken en bevoegdheden van regering en parlement over te nemen. Het 'regering regeer' dreigt tot een farce te worden. Daar komt nog bij dat zich sluipenderwijs een vermenging tussen adviseren en overleggen heeft voltrokken. Met hetzelfde orgaan waaraan advies wordt gevraagd, overlegt de regering ook over de vormgeving van beleid. Daardoor worden ver antwoordelijkheden ondoor zichtig en kan iedereen zich achter iedereen verschuilen. Politici met gezond zelfrespect dienen aan die ontwikkeling een halt toe te roepen. Maar ook de adviesraden zelf dienen zich te realiseren dat hun geloof waardigheid op het spel staat wanneer zij berusten in een ont- G. de Jong, voorzitter Ka mercommissie 'adviesraden'. FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP wikkeling die hen verstrengelt met de overheid. Met het uitbrengen van het rap port heeft de politiek een eerste stap gezet. Overigens wordt de ze diagnose niet voor de eerste keer gesteld. Tussen 1980 en 1992 adviseerden drie zware commissies (Vonhoff, Van der Ploeg en Van Zon) tot kappen in het oerwoud. In de praktijk kwam er weinig van terecht. Ook al zijn er nogal wat bomen gekapt (in 1979 wa ren er nog 387 externe adviesra den), zoals dat gaat in de natuur zo ging het ook hier. Als je bomen kapt, krijgen de over- blijvenden meer lucht en licht om uit te groeien. Zo namen de raden per sector in omvang toe, maar ontstond er geen grotere samenhang. De commissie-De Jong wil dat binnen drie jaar alle externe adviesorganen zijn opgeheven (met uitzondering van de Raad van State en vooralsnog de SER) en dat per departement in beginsel één nieuwe adviesraad wordt opgericht. Zij wil een strikte scheiding tussen overleg (belangenbehar tiging) en advisering. Van nieu we adviesraden zouden uitslui tend onafhankelijke deskundi gen lid mogen zijn. De verplich ting om advies te vragen moet worden gescharpt en ook de Kamer moet adviezen in kun nen winnen. Adviesorganen moeten worden gebonden aan termijnen waarbinnen gevraagd advies moet zijn uitgebracht. De commissie heeft met haar ideeën niet het kind van de jaren zestig met het badwater weggegooid. Maar de vraag blijft of de praktijk niet weer barstiger zal zijn dan de leer. Zo lijkt het vrijwel uitgesloten dat met één adviesraad per de partement kan worden vol staan. Nemen we het meest sprekende voorbeeld: het minis terie van Welzijn, Volksgezond heid en Cultuur. Een zo breed en in een aantal opzichten niet samenhangend beleidsterrein, dat geen zinnig mens zou kun nen verzinnen hoe daar met één raad zinvol te werken zou zijn. De volksgezondheidssector is rijk voorzien van adviesraden. Het is goed denkbaar dat daar tot clustering' wordt gekomen. Maar tegelijkertijd moet wor den voorkomen dat zo'n heel het beleid omvattende raad wordt opgesplitst in allerlei commissies, die snel geneigd zullen zijn zich weer te ontwik kelen tot min of meer autonome sub-raden. De commissie lijkt te optimis tisch over de kansen om de nieuw in te stellen raden te bemannen/bevrouwen met uit sluitend onafhankelijke des kundigen. Deskundigheid is voldoende voorhanden. Maar onafhankelijkheid? Stel dat ook die in voldoende mate aanwezig is -wat ernstig moet worden betwijfeld -, dan nog zal de po litiek aan de weet willen komen wat de kansen zijn op maat schappelijke aanvaarding van voorgenomen beleid. Niet ondenkbaar is dat de poli tiek zichzelf dan een advise- ringscircuit schept buiten het officiële circuit om. Dat kan niet de bedoeling zijn. Maar anders dan SER-voorzü- ter Quené vreest, hoeft het niet zo te zijn dat bij sanering van het adviestelsel volgens de idee- en van de commissie-De Jong de maatschappelijke organisa ties buiten de boot vallen. De meeste van hen zijn voldoende georganiseerd en gelegitimeerd om zelfstandig de politiek van hun opvattingen te doen blij ken. Een scheiding tussen belangen behartiging en (zo onafhanke lijk mogelijke) advisering op hoofdlijnen kan de kwaliteit van de advisering ten goede komen en de politiek weer haar eigen verantwoordelijkheid te ruggeven, die ze zich ten on rechte heeft laten ontstelen. yan onze Haagse redactie pen Haag - De werkloos heidsuitkering in het onder wijs, het wachtgeld, word vooral voor jonge lerarer fors verlaagd en in duur be perkt. Daar tegenover staa dat jonge leraren er in salari aanzienlijk op vooruitgaan pe salarisverhoging kan op lopen tot 575 gulden pe maand. Pat zijn twee belangrijke resul taten van de maandenlange on derhandelingen tussen de onder wijscentrales en het ministerii Van onze Haagse redactie Den Haag - Treinkaartje jaarlijks ongeveer zes p kosten van het autogebrui koppeling is nodig om vanaf 2000 als zelfstam draaien. Het kabinet heeft de verzelfstan diging gisteren goedgekeurd ei zich grotendeels achter de advie zen van de commissie-Wijffel: hierover geschaard. In dat advie staat ook dat de NS alleen op eigen benen kunnen staan als di overheid een beleid voert da openbaar-vervoergebruik stimu leert. Dat kan door het autogebrui] meer in prijs te laten stijgen dai het openbaar vervoer, parkerei Den Haag (anp) - De bezui nigingen en ombuigingen die het kabinet in 1991 in het kader van de Tussenba lans heeft genomen, hebben er toe geleid dat er minder kilometers met het open baar vervoer en de auto zijn gereisd. Zonder Tussenbalans zou het aantal reizigerskilome ters bij de Nederlandse Spoorwegen in de periode mei '91/juni '92 300 miljoen tot 400 miljoen hoger zijn geweest.'Tn het streekver voer zou dat 200 miljoen tot 300 miljoen kilometer zijn geweest. Het aantal autoki lometers zou naar schatting 1,1 tot 1,3 miljard hoger zijn uitgevallen. Dit blijkt uit een onderzoek naar de gevolgen voor het reizen, de mobiliteit, van de maatregelen die in het ka der van de Tussenbalans zijn genomen. Minister Maij-Weggen van verkeer en waterstaat en staatsse cretaris Van Amelsvoort van financiën hebben de re sultaten van het onderzoek vrijdag naar de Tweede ka mer gestuurd. Een van de maatregelen van de Tussenbalans was het verhogen van de accijns op benzine met 25 cent per li ter in juli '91 ('Het kwartje van Kok'). Gemiddeld ging de prijs van alle brand stofsoorten in de onder zochte periode met 9,5 pro cent omhoog. In die periode stegen de tarieven van het stads- en streekvervoer met negen procent, die van de NS met zes procent. TUSSEN MENING en feit hee, buitenlandse journalist dat dl euthanasie, dan vraagt hij nie de wet is, maar geeft hij zijn thuis doen er nog een sche Nederlandse wetsvoorstel als den onder de bevolking. De td| nazi-Duitsland is vervolgens sr van de boulevardpers verwa serieuze media en van veran niet. Zij worden geacht de onderdrukken en eerst precies ls- Het wetsvoorstel zelf te leze 9aan hoe er gedacht wordt en jn een zo gevoelige zaak de de Het Vaticaan, een doorgaans mstelling, keurt de nieuwe N van Rome, voorzover het ten katholieke kerk. Als onafhank buiten onze zaken te houden waarmee mgr. Sgreccia dit 9edaan heeft, vallen echter n vooroordeel, waar een welove Kardinaal Simonis, in Nederla van het gezag van de Romeir van de vergelijking met nazist voorzichtige wijze - het woc hanteert, bewijst de gevoelig!" dot hij het doet, betekent dat teider der Nederlandse kerkp net Romeinse gezag. Een hooi ue Nederlandse regering nee op. Terecht. Wat Rome zegt, nebben uitspraken door of 9ezag. Zo'n gezag mogen de neid gebaseerde woorden var een Heilige Stoel hoort niet ae

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2