ESTEM
Oosterhoutse Marlies Dekkers
toonaangevend ontwerpster
'Cambodja is bloedlink'
0
0
0
De Vierkante Decimeter
José, zeventien jaar,
gemarteld en bedreigd
O
O
0
O
O
O
O
O
O
O
O
Homosex voor 2
Huize Fantasy
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
ii OP rJK
0
O
TOP USA
0
0
0
nica van morgen.
'U i uiltje
1p.m.) draai eerst
06-320 en dan
SM voor 2 325.10
Gaysex Brabant 325.73
Jack off Privé 321.16
Darkroom 324.16
Gay Pervers 329.16
Bi-sex 323.36
Jongenssex 325.19
Studenten 327.56
Travestie 325.09
Transseksueel 321.36
Jurken Pumps 325.94
Live sex 24u 06-340.310.15
Prive 1,- pm 06-340.310.35
Life S.M. 06-350.320.88.
Info 7 dagen 06-340.310.75
Luister-lijn 06-340.310.65.
Klundert privé, 2 dames en
fotoboek 10-22 uur. infolive
1,- p.m., hele week.
06-340.310.35.
11 jonge schoonheden ontv
U in pikante lingerie. Brede,
Haagweg 456, 076-147510.
Geheime prive (Sex)adres-
sentel.nummersi! (I.gpm)
06-96.45
Natasja lag na de aerobic-
les bezweet op de grond,
plots stond Sonja naakt en
wijdbeens vlak boven haar
gezicht.
06-340.350.65
75 cpm).
WIN elke dag "100,"
06-350.110.06 1gpm
FOTOMODEL wil graag een
sexgesprek. Wil je mijn fo
to? Bel: 06-320.324.95
(IQOcpm).
NIEUW Nadia privé. Zat. en
zondag geopend. 'el'
076-205456 Breda.
Vernieuwde Prive-Adresjes
in geheel Nederland. 1.gPm
06-340.310.10
^Adverteren
kweekt vertrouwen,
blommist 99
Inlichtingen:
De Stem, 076-236911
zaterdag 20 februar11993
deelD
e vierkante deci
le meter van deze
week is. gevuld
door Rebecca
Ër Vermeulen uit
Oostburg.
'Ik noem mijn bijdrage 'De
Nieuwe Wereld',' laat Rebecca
weten. Ze krijgt zo spoedig
mogelijk een cd thuisgestuurd.
Ook jij kunt een cd verdienen
door een originele bijdrage
aan De Vierkante Decimeter.
Al wat je hebt te doen is het
oppervlak van een vierkante
decimeter zo leuk mogelijk in
vullen. Dat mag met tekenin
gen, gedichten, boodschappen,
foto's of wat je maar kunt
bedenken. Zolang het niet be
ledigend of schunnig is, plaat
sen wij het:
Stuur dus je bijdrage voor
woensdag a.s. naar Redactie
De Stem t.a.v. ragAzzi, post
bus 3229 4800 MB Breda.
n de samen met
S Amnesty Interna-
tional gemaakte
jS reeks portretten
W van jonge politie
ke gevangenen
vandaag aandacht voor José
Ignacio Chuavin. een 17-jarige
scholier uit Ecuador.
In januari 1993 werd José opge
pakt in Quito (Ecuador) nadat
hij een herdenkingsbijeenkomst
voor de 5 jaar geleden 'verdwe
nen' Restrepo-broers had bijge
woond.
Zes mannen in burger pakten
hem beet, trokken een zak over
zijn hoofd en duwden hem in een
politiebusje. Daar werd hij ge
schopt en geslagen en kreeg hij
elektrische schokken op zijn ge
slachtsdelen. Hij raakte bewuste
loos en kwam pas weer bij toen
er water over hem heen gegooid
werd.
Daarna stapte een andere man,
ook in burger, het busje binnen
en sloeg hem met een soort
handschoen waar glassplinters
op zaten. Dat veroorzaakte won
den op de handen, borst, buik en
het hoofd van José. De man
dreigde hem ook van een brug af
te gooien. Uiteindelijk stapte een
politieagent in uniform het busje
in en gaf bevel om te stoppen
met slaan.
José Ignacio Chuavin werd op
straat achtergelaten. De bedrei
ging met de dood en de marte
ling werden aangegeven bij een
plaatselijke organisaties voor en
bij Roberto Dunn, minister van
justitie en politie. Hij schijnt ge
zegd te hebben dat de aangifte
van de mishandeling verzonnen
was.
Als gevolg van dit alles dook
José onder bij familie in de pro
vincie Loja.
De 'verdwijning' van de twee
Restrepo-broers (14 en 17 jaar)
is nog altijd een 'hot item' in
Ecuador. In 1991 werd een offi
cieel rapport over deze zaak uit
gebracht. Daarin stond dat de
politie verantwoordelijk was
voor de 'verdwijning' van de
broers. Sindsdien worden weke
lijks demonstraties in Quito ge
organiseerd om de verantwoor
delijken berecht en veroordeeld
te krijgen. Deelnemers aan die
demonstraties worden scherp in
de gaten gehouden.
Je kunt je ongenoegen over deze
gang van zaken kenbaar maken
door een beleefde brief in het
Engels te schrijven, waarin je je
bezorgdheid uitspreekt over de
bedreiging en de marteling van
José. Vraag of de veiligheid van
José gegarandeerd kan worden.
Stuur je brief of tekening vóór 12
maart 1993 naar:
Minister of Government and Po
lice
Sr. Ministro Roberto Dunn Bar-
reiro
Ministro de Gobierno y Policia
Espejo y Benalcar
Quito Ecuador
José Ignacio Chauvin.
foto amnesty international
Stuur ook een kopie of een brief
in het Nederlands naar:
De ambassade van Ecuador
Chaussée de Charleroi 70
B-1060 Brussel
België
Door Angela Copier
Ék Is jong meisje zat
ze al naast haar
moeders naaima-
chine patronen te
/W tekenen. Eigenlijk
wilde ze na de
middelbare school wiskunde of
scheikunde studeren ('iets func
tioneels), maar overtuigd door
vrienden koos ze toch voor de
'vage' kunstacademie St. Joost in
Breda.
Zeven jaar later is de inmiddels
27-jarige Marlies Dekkers (gebo
ren en getogen in Oosterhout)
nog steeds verbaasd dat ze met
haar hobby ook haar brood kan
verdienen. Ze is nu een van de
meest veelbelovende talenten
onder de jonge Nederlandse mo
deontwerpers.
Sinds een week heeft Marlies
haar eigen atelier ('een droom
die verwezenlijkt is') in Amster
dam. Dat is mogelijk omdat ze
'onlangs van het ministerie van
WVC een zogenaamde startsti
pendium heeft gekregen. Dat is
een soort subsidie voor jonge
kunstenaars.
Anderhalf jaar geleden studeer
de de Brabantse af aan de Bre
dase kunstacademie St. Joost.
Sindsdien is het snel gegaan. Ze
won verschillende prijzen en
werd een jaar geleden benaderd
door het postorderbedrijf Mail
Female. Twee keer per jaar ont
werpt ze voor hen een collectie
met ongeveer 25 verschillende
modellen. Het bedrijf, dat inmid
dels ook een winkel in de hoofd
stad heeft geopend, specialiseert
zich in erotica voor vrouwen.
En dat is precies wat Marlies al
jaren doet. Ze ontwerpt eroti
sche lingerie en kleding voor
vrouwen. „Ik ben begonnen met
kleding voor mezelf te maken.
Kleding uit de winkel vond ik te
'gesloten' en spullen uit een sexs-
hop vies en hard. Wat ik wel
zocht kon ik nergens vinden,
daarom maakte ik het zelf
maar."
Wie de collectie van Marlies be
kijkt, begrijpt wat ze bedoelt.
Jurken die de billen en bh's die
de borsten bloot laten. In ieder
kledingstuk valt wel ergens een
opening.
Tijdens haar studie oogste Mar
lies nog veel kritiek met haar
ontwerpen. Docenten vonden
het te bloot, er moest nog iets
overheen. „Ik had toen altijd het
gevoel dat ik me moest veront
schuldigen, maar ik ging toch
door. Dit was wat ik wilde ma
ken, niet een soepjurkencollec
tie. Ik zei altijd: 'Ik heb al kle
ding, dat is mijn huid.' Daar ga ik
Marlies Dekkers: „Ik zeg altijd: 'Ik heb al kleding, dat is mijn huid.' Daar ga ik van uit. En wat me niet aan mijn
lichaam bevalt, verstop ik. Wat wel bevalt dat accentueer ik juist."
van uit. En wat me niet aan mijn
lichaam bevalt, verstop ik. Wat
wel bevalt dat accentueer ik
juist."
„Op een gegeven moment vroe
gen vriendinnen of ze mijn kle
ren mochten lenen. Daar had ik
moeite mee, het was veel te
persoonlijk. Pas later kreeg ik er
lol in om ook iets voor iemand
anders te maken," gaat Marlies
verder,...,
Marlies is nog steeds verbaasd
dat haar ontwerpen zo aanslaan.
„Ik heb nooit bewust voor de
commercie gekozen, het ging me
nooit om een baan. Achteraf is
dat mijn geluk geweest. Als ik
me iets had aangetrokken van de
kritiek en had gecapituleerd, dan
was ik nu waarschijnlijk een van
de vele werkloze ontwerpers ge
weest."
Overigens heeft Marlies wel een
verklaring voor haar succes. „De
tijd is er rijp voor. Vrouwen en
erotiek is een aktueel item. Mijn
ontwerpen worden gedragen
door een nieuw soort vrouw: de
carrièrevrouw, die zich er niet
voor schaamt om haar vrouwe
lijkheid te tonen. Mijn kleding
draag je niet zo maar, het zegt
iets over de vrouw."
Volgens Marlies nemen die
vrouwen een stelling in. „Er zit
een filosofie achter. Vrouwen
nemen heel nadrukkelijk het ini
tiatief op erotische gebied. Ze
laten door hun kleding zien dat
ze iets willen."
Als voorbeeld noemt Marlies
Madonna. „Dat is een vrouw die
zich bföótgeeft zonder een zielë"
poot of een hoer te zijn. Ze
vormt een voorbeeld voor een
grote groep vrouwen. Ik loop al
jaren met het idee om een foto
boek te maken met mooi bloot
en zij doet het, al vond ik niet
alle foto's even geslaagd. Ma
donna is iemand die ik graag in
mijn kleding zou zien."
De ontwerpen van Marlies vul
len volgens haar een leemte op
tussen 'degelijke' lingerie en de-
signkleding en 'ordinair' onder
goed uit de sexshop. „Bij mijn
weten is er niemand in Neder
land die dergelijke ontwerpen
maakt. Je kunt zien dat ze door
een vrouw gemaakt zijn, mannen
leggen de accenten toch anders.
Mijn ontwerpen zorgen dat een
vrouw zich zekerder voelt. Aan
de ene kant accentueren ze vrou
welijkheid, maar het snijdt of
knelt nergens."
Niet alleen wat het ontwerp be
treft wijken haar modellen af van
het gangbare. Ook haar materi
aalkeuze is anders: rubber, leer,
cool wool en katoen. Maar zeker
geen kant.
Tot nu toe waren de ontwerpen
van Marlies alleen bij Mail
Female te koop, maar daar komt
als het aan haar ligt snel veran
dering in. Vanaf 1 maart heeft ze
haar eigen label met de veelzeg
gende naam 'Undressed'. Een
eigen agent moet winkels in bin
nen- en buitenland warm maken
voor de gewaagde kleding. „Ik
heb daar wel vertrouwen in. Als
ik nu in Engeland kom, trekken
ze mijn kleren zowat van mijn lijf
af."
Wie benieuwd is naar de collec
tie van Marlies Dekkers kan
voorlopig alleen nog terecht bij
de winkel van Mail Female,
Amstel 47 sous, Amsterdam.
Door Muriel Boll
ambodja gou-
M den zonlicht, ne-
velig blauwe heu-
veis, de jungle,
een schitterend
vakantieland zou
je denken. „Vergeet dat maar,"
zegt Joop Jansen (21) uit Breda.
„Het is er bloedlink, de jungle
zit vol soldaten en bandieten en
iedereen is er arm."
Joop kwam eind november te
rug uit Cambodja. Hij was een
van de 800 Nederlandse militai
ren die daar een half jaar heb
ben gezeten voor de VN. De
blauwe baretten moesten men
sen overhalen hun wapens in te
leveren en erop toezien dat de
verkiezingen eerlijk zouden
gaan. In dat stukje Azië is het al
meer dan vijfentwintig jaar oor
log. Miljoenen mensen kwamen
om, vooral door de Rhode Kh
mer-soldaten van Pol Pot.
Joop: „We moesten ons kamp
maken, midden in de jungle.
Een open plek kappen en dan
eerst prikkeldraad spannen en
mitrailleurs opstellen. Veilig
heid had de hoogste prioriteit.
Eerst sliepen we in tenten, later
bouwden we huizen van zelfge-
kapte bomen, met daken van
riet. Vlakbij ons was een dorpje
van de Witte Khmer. Daar had
den we geen last van. Die men
sen werkten zelfs voor ons en
wij betaalden daarvoor. Dat
dorp werd steeds groter, want
omdat hij er zaten, kwamen er
veel vluchtelingen naartoe om
bescherming."
„Voor de Rode Khmer moest je
oppassen. We mochten hun ge
bied niet in, dus wist je ook niet
wat daar gebeurde. Verder
zwierven er talloze soldaten van
het regeringsleger en van ande
re legertjes rond. Heel verwar
rend. Er waren bepaalde Cam
bodjaanse strijders die onder de
tatoeages zaten. Hun hele le
vensloop stond afgebeeld en er
waren voorstellingen bij die
ziektes moesten afweren."
Behalve gevochten, werd er ook
enorm gesmokkeld, robijn en
hardhout, door bandieten. Waar
dat geld naartoe gaat, weet nie
mand. Joop was chauffeur op
een bifi-wagen, een soort all-ter-
rain-wagen met rupsbanden die
je daar echt nodig hebt.
Op een keer kreeg Joop een
krakkemikkige vrachtwagen vol
zwaarbewapende bandieten
voor zijn neus. „Ik had wel een
mitrailleur achterop, maar dan
raakt je hart toch even van het
pennetje. Ik deed net of ik niet
bang was, en toen verdwenen ze
weer. Een andere keer waren
we op patrouille op gevaarlijk
terrein, dichtbij een Rode Kh
mer-post, tussen heuvels. Ik liep
vooraan. Ineens zag ik iemand
in de bossen liggen. Dan moetje
ook even slikken, maar je reali
seert je ook meteen wat je ge
leerd hebt te doen in die om
standigheden. Met je geweer-
groep in een soort weefpatroon
terugtrekken. Ook dat was loos
alarm."
„Echt doodsbenauwd was ik,
toen er ineens een schorpioen
op mijn hand zat. Er waren veel
beesten, gekko's, slangen van 3
a 4 meter, vuistdikke spinnen en
luipaarden. Die gekko's vond ik
zo mooi dat ik er nu twee thuis
heb in een terrarium. Je moest
altijd je schoenen omkeren voor
Joop Jansen: „De volgende keer ga ik weer, dan liever voor drie
maanden, want ik heb nu een vriendin. Die is trouwens hardstikke jaloers
op mijn werk.foto de stem johan van gurp
je ze aantrok, lange mouwen
dragen en je klamboe goed om
je slaapmat vouwen. En ook wie
niet rookte, had altijd sigaretten
bij zich tegen de bloedzuigers,
om op hun kop uit te drukken.
Die beesten komen overal door
heen."
„Door het hele land, maar voor
al op het platteland, vind je
bedelmonniken in oranje kleren
en vluchtelingen. Totaal uitge
put kwam er zo'n vluchteling bij
ons aan, had misschien jaren en
jaren gezworven. Ik bracht hem
in de bifi naar het vluchtelingen
kamp maar onderweg is hij ge
storven. Er kwam ook iemand
aan de poort en die bleek een
broer te zijn van onze tolk uit de
Bredase Haagse Beemden
Fantastisch
Joop staat achter de VN. Waar
zij komen, krijgt de bevolking
rust en voedsel. En omdat dat
land dan in de belangstelling
staat, moeten overheersers even
inbinden. Toch slagen de VN
nergens echt in hun taak, vindt
Joop.
„Misschien moeten ze niet zo
veel tegelijk willen, op minder
plaatsen maar dan intensiever.
Ze zitten overal in de wereld. Ik
kan me voorstellen dat er be
roepsmilitairen zijn, die de VN-
taken niet zo zien zitten. Ze
zaten in het leger om hun eigen
land te beschermen. Nu moeten
ze ineens andere landen be
schermen en daarvoor gevaar
lopen. Ik zie niet tegen een
volgende vredesmissie op, het
was ook leuk. We konden goed
met elkaar opschieten. We
moesten een brug bouwen. Drie
keer mislukte dat door de moes
son. De vierde keer klommen
we in de bomen en maakten een
hoge hangbrug. Die hield het.
Zoiets samen oplossen geeft je
een goed gevoel."
„Mijn werk is spannend en wij
krijgen er nog voor betaald ook,
maar daar doe je het niet voor.
De spanning, het avontuur, wer
ken aan een goede oplossing,
dat telt."
„Wat me alleen dwars zit, is dat
er zoveel geschreven wordt over
Joegoslavië. Zo gevaarlijk, zeg
gen ze. Maar daar zie je het
gevaar tenminste. In Cambodja
was het gevaar veel geniepiger.
Ons werk daar, heeft weinig
aandacht in de media gekregen.
Ja, ze lieten zien hoe we kinde
ren Poesje Mauw leerden. Maar
niemand ging mee op gevaarlij
ke tochten. Op één doorgewin
terde Amerikaanse oorlogscor
respondent na. Maar goed, vol
gende keer ga ik weer, dan lie
ver voor drie maanden, want ik
heb nu een vriendin. Die is
trouwens hardstikke jaloers op
mijn werk."
■0
0
0
0
0
0
0
(2) Mockin' bird hill -
Roots Syndicate
(7) No limit - 2 Unlimited
(I) I will always love you -
Whitney Houston
(3) Like the way i do -
Melissa Etheridge
(5) Out of space - The Prodigy
(4) Exterminate - Snap
(22) Open sesame - Leila K
(8) Hope of deliverance -
Paul McCartney
(13) More and more - Captain
Hollywood Project
(II) It's ok it's allright -
Def Dames Dope
(6) Would i lie to you -
Charles Eddie
(14) I'm easy - Faith No More
(15) Mega mix - Boney M
(12) Het grotelied -
C'Est Tout De Kroeg
(20) Open your mind - Usura
(9) Tom Traubert's blues -
Rod Stewart
(19) Sweet Thing -
Mick Jagger
Ik heb een Euromast -
Paul de Leeuw
(10) If i ever fall in love - Shai
(32) Sax a go go -
Candy Dulfer
(30) Bed of roses - Bon Jovi
Are you gonna go my way
- Lenny Kravitz
(16) Let me be your
underwear - Club 69
(25) Mockin' bird hill -
Albert West
(18) I love you period -
Dan Baird
(17) Rock with you -
Inner Circle
(36) Na drieën op de knieën -
John en Graads
(33) Mien, laat de liefde aan
me zien - Vader Abraham
(29) Way in my brain - SL 2
(21) Oceans - Pearl Jam
(28) Sunday Mondays -
Vanessa Paradis
(34) Wanneer je alles hebt -
Koos Alberts
I'm every woman -
Whitney Houston
Ja, daar is Romario -
Samba Souza
If i ever lose my faith in
you - Sting
One in ten -
808 State UB 40
Saving forever for you -
Shanice
(24) Temptation - Heaven 17
(26) Your town - Deacon Blue
(23) I'm gonna get you -
Bizarre Inc.
Stichting De Nederlandse
Top 40
(1) No Limit - 2 Unlimited
(-) Why Can't I Wake Up With
You?-Take That
(3) Little Bird/Love Song for a
Vampire - Annie Lennox
(2) I Will Always Love You -
Q Whitney Houston
(-) I'm Every Woman -
Whitney Houston
(1) Will Always Love You -
Whitney Houston
(2) A Whole New World -
Peabo Bryson Regina Belle
(5) Ordinary World -
Duran Duran
(10) I'm Every Woman -
Whitney Houston
(4) Saving Forever for You -
Shanice
Schriftelijke readies: redactie De Stem t.a.v. ragAzzi, postbus 3229, 4800 MB Breda. Telefonisch: 076-236416