ESTEM Oosterhoutse Marlies Dekkers toonaangevend ontwerpster 'Cambodja is bloedlink' 0 0 0 De Vierkante Decimeter José, zeventien jaar, gemarteld en bedreigd O O 0 O O O O O O O O Homosex voor 2 Huize Fantasy 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 ii OP rJK 0 O TOP USA 0 0 0 nica van morgen. 'U i uiltje 1p.m.) draai eerst 06-320 en dan SM voor 2 325.10 Gaysex Brabant 325.73 Jack off Privé 321.16 Darkroom 324.16 Gay Pervers 329.16 Bi-sex 323.36 Jongenssex 325.19 Studenten 327.56 Travestie 325.09 Transseksueel 321.36 Jurken Pumps 325.94 Live sex 24u 06-340.310.15 Prive 1,- pm 06-340.310.35 Life S.M. 06-350.320.88. Info 7 dagen 06-340.310.75 Luister-lijn 06-340.310.65. Klundert privé, 2 dames en fotoboek 10-22 uur. infolive 1,- p.m., hele week. 06-340.310.35. 11 jonge schoonheden ontv U in pikante lingerie. Brede, Haagweg 456, 076-147510. Geheime prive (Sex)adres- sentel.nummersi! (I.gpm) 06-96.45 Natasja lag na de aerobic- les bezweet op de grond, plots stond Sonja naakt en wijdbeens vlak boven haar gezicht. 06-340.350.65 75 cpm). WIN elke dag "100," 06-350.110.06 1gpm FOTOMODEL wil graag een sexgesprek. Wil je mijn fo to? Bel: 06-320.324.95 (IQOcpm). NIEUW Nadia privé. Zat. en zondag geopend. 'el' 076-205456 Breda. Vernieuwde Prive-Adresjes in geheel Nederland. 1.gPm 06-340.310.10 ^Adverteren kweekt vertrouwen, blommist 99 Inlichtingen: De Stem, 076-236911 zaterdag 20 februar11993 deelD e vierkante deci le meter van deze week is. gevuld door Rebecca Ër Vermeulen uit Oostburg. 'Ik noem mijn bijdrage 'De Nieuwe Wereld',' laat Rebecca weten. Ze krijgt zo spoedig mogelijk een cd thuisgestuurd. Ook jij kunt een cd verdienen door een originele bijdrage aan De Vierkante Decimeter. Al wat je hebt te doen is het oppervlak van een vierkante decimeter zo leuk mogelijk in vullen. Dat mag met tekenin gen, gedichten, boodschappen, foto's of wat je maar kunt bedenken. Zolang het niet be ledigend of schunnig is, plaat sen wij het: Stuur dus je bijdrage voor woensdag a.s. naar Redactie De Stem t.a.v. ragAzzi, post bus 3229 4800 MB Breda. n de samen met S Amnesty Interna- tional gemaakte jS reeks portretten W van jonge politie ke gevangenen vandaag aandacht voor José Ignacio Chuavin. een 17-jarige scholier uit Ecuador. In januari 1993 werd José opge pakt in Quito (Ecuador) nadat hij een herdenkingsbijeenkomst voor de 5 jaar geleden 'verdwe nen' Restrepo-broers had bijge woond. Zes mannen in burger pakten hem beet, trokken een zak over zijn hoofd en duwden hem in een politiebusje. Daar werd hij ge schopt en geslagen en kreeg hij elektrische schokken op zijn ge slachtsdelen. Hij raakte bewuste loos en kwam pas weer bij toen er water over hem heen gegooid werd. Daarna stapte een andere man, ook in burger, het busje binnen en sloeg hem met een soort handschoen waar glassplinters op zaten. Dat veroorzaakte won den op de handen, borst, buik en het hoofd van José. De man dreigde hem ook van een brug af te gooien. Uiteindelijk stapte een politieagent in uniform het busje in en gaf bevel om te stoppen met slaan. José Ignacio Chuavin werd op straat achtergelaten. De bedrei ging met de dood en de marte ling werden aangegeven bij een plaatselijke organisaties voor en bij Roberto Dunn, minister van justitie en politie. Hij schijnt ge zegd te hebben dat de aangifte van de mishandeling verzonnen was. Als gevolg van dit alles dook José onder bij familie in de pro vincie Loja. De 'verdwijning' van de twee Restrepo-broers (14 en 17 jaar) is nog altijd een 'hot item' in Ecuador. In 1991 werd een offi cieel rapport over deze zaak uit gebracht. Daarin stond dat de politie verantwoordelijk was voor de 'verdwijning' van de broers. Sindsdien worden weke lijks demonstraties in Quito ge organiseerd om de verantwoor delijken berecht en veroordeeld te krijgen. Deelnemers aan die demonstraties worden scherp in de gaten gehouden. Je kunt je ongenoegen over deze gang van zaken kenbaar maken door een beleefde brief in het Engels te schrijven, waarin je je bezorgdheid uitspreekt over de bedreiging en de marteling van José. Vraag of de veiligheid van José gegarandeerd kan worden. Stuur je brief of tekening vóór 12 maart 1993 naar: Minister of Government and Po lice Sr. Ministro Roberto Dunn Bar- reiro Ministro de Gobierno y Policia Espejo y Benalcar Quito Ecuador José Ignacio Chauvin. foto amnesty international Stuur ook een kopie of een brief in het Nederlands naar: De ambassade van Ecuador Chaussée de Charleroi 70 B-1060 Brussel België Door Angela Copier Ék Is jong meisje zat ze al naast haar moeders naaima- chine patronen te /W tekenen. Eigenlijk wilde ze na de middelbare school wiskunde of scheikunde studeren ('iets func tioneels), maar overtuigd door vrienden koos ze toch voor de 'vage' kunstacademie St. Joost in Breda. Zeven jaar later is de inmiddels 27-jarige Marlies Dekkers (gebo ren en getogen in Oosterhout) nog steeds verbaasd dat ze met haar hobby ook haar brood kan verdienen. Ze is nu een van de meest veelbelovende talenten onder de jonge Nederlandse mo deontwerpers. Sinds een week heeft Marlies haar eigen atelier ('een droom die verwezenlijkt is') in Amster dam. Dat is mogelijk omdat ze 'onlangs van het ministerie van WVC een zogenaamde startsti pendium heeft gekregen. Dat is een soort subsidie voor jonge kunstenaars. Anderhalf jaar geleden studeer de de Brabantse af aan de Bre dase kunstacademie St. Joost. Sindsdien is het snel gegaan. Ze won verschillende prijzen en werd een jaar geleden benaderd door het postorderbedrijf Mail Female. Twee keer per jaar ont werpt ze voor hen een collectie met ongeveer 25 verschillende modellen. Het bedrijf, dat inmid dels ook een winkel in de hoofd stad heeft geopend, specialiseert zich in erotica voor vrouwen. En dat is precies wat Marlies al jaren doet. Ze ontwerpt eroti sche lingerie en kleding voor vrouwen. „Ik ben begonnen met kleding voor mezelf te maken. Kleding uit de winkel vond ik te 'gesloten' en spullen uit een sexs- hop vies en hard. Wat ik wel zocht kon ik nergens vinden, daarom maakte ik het zelf maar." Wie de collectie van Marlies be kijkt, begrijpt wat ze bedoelt. Jurken die de billen en bh's die de borsten bloot laten. In ieder kledingstuk valt wel ergens een opening. Tijdens haar studie oogste Mar lies nog veel kritiek met haar ontwerpen. Docenten vonden het te bloot, er moest nog iets overheen. „Ik had toen altijd het gevoel dat ik me moest veront schuldigen, maar ik ging toch door. Dit was wat ik wilde ma ken, niet een soepjurkencollec tie. Ik zei altijd: 'Ik heb al kle ding, dat is mijn huid.' Daar ga ik Marlies Dekkers: „Ik zeg altijd: 'Ik heb al kleding, dat is mijn huid.' Daar ga ik van uit. En wat me niet aan mijn lichaam bevalt, verstop ik. Wat wel bevalt dat accentueer ik juist." van uit. En wat me niet aan mijn lichaam bevalt, verstop ik. Wat wel bevalt dat accentueer ik juist." „Op een gegeven moment vroe gen vriendinnen of ze mijn kle ren mochten lenen. Daar had ik moeite mee, het was veel te persoonlijk. Pas later kreeg ik er lol in om ook iets voor iemand anders te maken," gaat Marlies verder,..., Marlies is nog steeds verbaasd dat haar ontwerpen zo aanslaan. „Ik heb nooit bewust voor de commercie gekozen, het ging me nooit om een baan. Achteraf is dat mijn geluk geweest. Als ik me iets had aangetrokken van de kritiek en had gecapituleerd, dan was ik nu waarschijnlijk een van de vele werkloze ontwerpers ge weest." Overigens heeft Marlies wel een verklaring voor haar succes. „De tijd is er rijp voor. Vrouwen en erotiek is een aktueel item. Mijn ontwerpen worden gedragen door een nieuw soort vrouw: de carrièrevrouw, die zich er niet voor schaamt om haar vrouwe lijkheid te tonen. Mijn kleding draag je niet zo maar, het zegt iets over de vrouw." Volgens Marlies nemen die vrouwen een stelling in. „Er zit een filosofie achter. Vrouwen nemen heel nadrukkelijk het ini tiatief op erotische gebied. Ze laten door hun kleding zien dat ze iets willen." Als voorbeeld noemt Marlies Madonna. „Dat is een vrouw die zich bföótgeeft zonder een zielë" poot of een hoer te zijn. Ze vormt een voorbeeld voor een grote groep vrouwen. Ik loop al jaren met het idee om een foto boek te maken met mooi bloot en zij doet het, al vond ik niet alle foto's even geslaagd. Ma donna is iemand die ik graag in mijn kleding zou zien." De ontwerpen van Marlies vul len volgens haar een leemte op tussen 'degelijke' lingerie en de- signkleding en 'ordinair' onder goed uit de sexshop. „Bij mijn weten is er niemand in Neder land die dergelijke ontwerpen maakt. Je kunt zien dat ze door een vrouw gemaakt zijn, mannen leggen de accenten toch anders. Mijn ontwerpen zorgen dat een vrouw zich zekerder voelt. Aan de ene kant accentueren ze vrou welijkheid, maar het snijdt of knelt nergens." Niet alleen wat het ontwerp be treft wijken haar modellen af van het gangbare. Ook haar materi aalkeuze is anders: rubber, leer, cool wool en katoen. Maar zeker geen kant. Tot nu toe waren de ontwerpen van Marlies alleen bij Mail Female te koop, maar daar komt als het aan haar ligt snel veran dering in. Vanaf 1 maart heeft ze haar eigen label met de veelzeg gende naam 'Undressed'. Een eigen agent moet winkels in bin nen- en buitenland warm maken voor de gewaagde kleding. „Ik heb daar wel vertrouwen in. Als ik nu in Engeland kom, trekken ze mijn kleren zowat van mijn lijf af." Wie benieuwd is naar de collec tie van Marlies Dekkers kan voorlopig alleen nog terecht bij de winkel van Mail Female, Amstel 47 sous, Amsterdam. Door Muriel Boll ambodja gou- M den zonlicht, ne- velig blauwe heu- veis, de jungle, een schitterend vakantieland zou je denken. „Vergeet dat maar," zegt Joop Jansen (21) uit Breda. „Het is er bloedlink, de jungle zit vol soldaten en bandieten en iedereen is er arm." Joop kwam eind november te rug uit Cambodja. Hij was een van de 800 Nederlandse militai ren die daar een half jaar heb ben gezeten voor de VN. De blauwe baretten moesten men sen overhalen hun wapens in te leveren en erop toezien dat de verkiezingen eerlijk zouden gaan. In dat stukje Azië is het al meer dan vijfentwintig jaar oor log. Miljoenen mensen kwamen om, vooral door de Rhode Kh mer-soldaten van Pol Pot. Joop: „We moesten ons kamp maken, midden in de jungle. Een open plek kappen en dan eerst prikkeldraad spannen en mitrailleurs opstellen. Veilig heid had de hoogste prioriteit. Eerst sliepen we in tenten, later bouwden we huizen van zelfge- kapte bomen, met daken van riet. Vlakbij ons was een dorpje van de Witte Khmer. Daar had den we geen last van. Die men sen werkten zelfs voor ons en wij betaalden daarvoor. Dat dorp werd steeds groter, want omdat hij er zaten, kwamen er veel vluchtelingen naartoe om bescherming." „Voor de Rode Khmer moest je oppassen. We mochten hun ge bied niet in, dus wist je ook niet wat daar gebeurde. Verder zwierven er talloze soldaten van het regeringsleger en van ande re legertjes rond. Heel verwar rend. Er waren bepaalde Cam bodjaanse strijders die onder de tatoeages zaten. Hun hele le vensloop stond afgebeeld en er waren voorstellingen bij die ziektes moesten afweren." Behalve gevochten, werd er ook enorm gesmokkeld, robijn en hardhout, door bandieten. Waar dat geld naartoe gaat, weet nie mand. Joop was chauffeur op een bifi-wagen, een soort all-ter- rain-wagen met rupsbanden die je daar echt nodig hebt. Op een keer kreeg Joop een krakkemikkige vrachtwagen vol zwaarbewapende bandieten voor zijn neus. „Ik had wel een mitrailleur achterop, maar dan raakt je hart toch even van het pennetje. Ik deed net of ik niet bang was, en toen verdwenen ze weer. Een andere keer waren we op patrouille op gevaarlijk terrein, dichtbij een Rode Kh mer-post, tussen heuvels. Ik liep vooraan. Ineens zag ik iemand in de bossen liggen. Dan moetje ook even slikken, maar je reali seert je ook meteen wat je ge leerd hebt te doen in die om standigheden. Met je geweer- groep in een soort weefpatroon terugtrekken. Ook dat was loos alarm." „Echt doodsbenauwd was ik, toen er ineens een schorpioen op mijn hand zat. Er waren veel beesten, gekko's, slangen van 3 a 4 meter, vuistdikke spinnen en luipaarden. Die gekko's vond ik zo mooi dat ik er nu twee thuis heb in een terrarium. Je moest altijd je schoenen omkeren voor Joop Jansen: „De volgende keer ga ik weer, dan liever voor drie maanden, want ik heb nu een vriendin. Die is trouwens hardstikke jaloers op mijn werk.foto de stem johan van gurp je ze aantrok, lange mouwen dragen en je klamboe goed om je slaapmat vouwen. En ook wie niet rookte, had altijd sigaretten bij zich tegen de bloedzuigers, om op hun kop uit te drukken. Die beesten komen overal door heen." „Door het hele land, maar voor al op het platteland, vind je bedelmonniken in oranje kleren en vluchtelingen. Totaal uitge put kwam er zo'n vluchteling bij ons aan, had misschien jaren en jaren gezworven. Ik bracht hem in de bifi naar het vluchtelingen kamp maar onderweg is hij ge storven. Er kwam ook iemand aan de poort en die bleek een broer te zijn van onze tolk uit de Bredase Haagse Beemden Fantastisch Joop staat achter de VN. Waar zij komen, krijgt de bevolking rust en voedsel. En omdat dat land dan in de belangstelling staat, moeten overheersers even inbinden. Toch slagen de VN nergens echt in hun taak, vindt Joop. „Misschien moeten ze niet zo veel tegelijk willen, op minder plaatsen maar dan intensiever. Ze zitten overal in de wereld. Ik kan me voorstellen dat er be roepsmilitairen zijn, die de VN- taken niet zo zien zitten. Ze zaten in het leger om hun eigen land te beschermen. Nu moeten ze ineens andere landen be schermen en daarvoor gevaar lopen. Ik zie niet tegen een volgende vredesmissie op, het was ook leuk. We konden goed met elkaar opschieten. We moesten een brug bouwen. Drie keer mislukte dat door de moes son. De vierde keer klommen we in de bomen en maakten een hoge hangbrug. Die hield het. Zoiets samen oplossen geeft je een goed gevoel." „Mijn werk is spannend en wij krijgen er nog voor betaald ook, maar daar doe je het niet voor. De spanning, het avontuur, wer ken aan een goede oplossing, dat telt." „Wat me alleen dwars zit, is dat er zoveel geschreven wordt over Joegoslavië. Zo gevaarlijk, zeg gen ze. Maar daar zie je het gevaar tenminste. In Cambodja was het gevaar veel geniepiger. Ons werk daar, heeft weinig aandacht in de media gekregen. Ja, ze lieten zien hoe we kinde ren Poesje Mauw leerden. Maar niemand ging mee op gevaarlij ke tochten. Op één doorgewin terde Amerikaanse oorlogscor respondent na. Maar goed, vol gende keer ga ik weer, dan lie ver voor drie maanden, want ik heb nu een vriendin. Die is trouwens hardstikke jaloers op mijn werk." ■0 0 0 0 0 0 0 (2) Mockin' bird hill - Roots Syndicate (7) No limit - 2 Unlimited (I) I will always love you - Whitney Houston (3) Like the way i do - Melissa Etheridge (5) Out of space - The Prodigy (4) Exterminate - Snap (22) Open sesame - Leila K (8) Hope of deliverance - Paul McCartney (13) More and more - Captain Hollywood Project (II) It's ok it's allright - Def Dames Dope (6) Would i lie to you - Charles Eddie (14) I'm easy - Faith No More (15) Mega mix - Boney M (12) Het grotelied - C'Est Tout De Kroeg (20) Open your mind - Usura (9) Tom Traubert's blues - Rod Stewart (19) Sweet Thing - Mick Jagger Ik heb een Euromast - Paul de Leeuw (10) If i ever fall in love - Shai (32) Sax a go go - Candy Dulfer (30) Bed of roses - Bon Jovi Are you gonna go my way - Lenny Kravitz (16) Let me be your underwear - Club 69 (25) Mockin' bird hill - Albert West (18) I love you period - Dan Baird (17) Rock with you - Inner Circle (36) Na drieën op de knieën - John en Graads (33) Mien, laat de liefde aan me zien - Vader Abraham (29) Way in my brain - SL 2 (21) Oceans - Pearl Jam (28) Sunday Mondays - Vanessa Paradis (34) Wanneer je alles hebt - Koos Alberts I'm every woman - Whitney Houston Ja, daar is Romario - Samba Souza If i ever lose my faith in you - Sting One in ten - 808 State UB 40 Saving forever for you - Shanice (24) Temptation - Heaven 17 (26) Your town - Deacon Blue (23) I'm gonna get you - Bizarre Inc. Stichting De Nederlandse Top 40 (1) No Limit - 2 Unlimited (-) Why Can't I Wake Up With You?-Take That (3) Little Bird/Love Song for a Vampire - Annie Lennox (2) I Will Always Love You - Q Whitney Houston (-) I'm Every Woman - Whitney Houston (1) Will Always Love You - Whitney Houston (2) A Whole New World - Peabo Bryson Regina Belle (5) Ordinary World - Duran Duran (10) I'm Every Woman - Whitney Houston (4) Saving Forever for You - Shanice Schriftelijke readies: redactie De Stem t.a.v. ragAzzi, postbus 3229, 4800 MB Breda. Telefonisch: 076-236416

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 23