Textieltrends op een rij Ecologie en individualiteit ook op internationale Heimt.ext.il Frankfurt BRARD gt alle in kaart iptie fris bruik 7ertaal!5 7indows illo krijgt CONSUMENT ft nu balie mtelefoon Van Konianex m zwart-ioit Het inrichten van een woonruimte is niet meer gebonden aan allerlei trends. Tegenwoordig wordt een beroep gedaan op de persoonlijke smaak. Toch is het makkelijk een zekere hou vast te hebben, want soms is door de bomen het bos niet meer te zien. De tendenzen op het gebied van interieurtextiel in het kort op een rijtje: Ecologie Landelijk Romantisch Koele, gebleekte tinten Lichte aardetinten Wol, linnen, katoen en zijde Klassieke weefsels Transparantie Symbolische dessins; collages Poëzie Uitbundig romantisch Speels en creatief Subtiele tinten ais beige en lila Intens zwart, paars en bruin Fotoprints, handschriften, gravures Glans Plooien, draperen, quilten Oud en verwassen Natuur Sportief en theatraal Invloed sprookjes Grove weefsels Fluweel en leer Bostaferelen en dierenprints Lijkt handgemaakt Boskleuren, rood, maisgeei Versieten en opgelapt Kleur Invloed jaren '30, '40, '50 Contrasten Simpele, poreuze stoffen Ribfluweel, geplastificeerd Oranje, rood, korenbloemblauw Mokka, olifantgrijs, roze Kinderlijke dessins Onafgewerkt DONDERDAG 18 FEBRUARI 1993 npeerterreinen staan in I •foor mensen die tijdens ie andere plek trekken !t de Stichting Trekkers- I bn 750.000 overnacht®. Irdt vooral gehuurd door pr kano onderweg zijn. ten is aangepast voor ge Tlicapten. len met de Stichting Lang» ;,ands Wandelpaden en het Tsplatform werkt de Stieh- Trekkershutten Neder- 1 in Oosterbeek aan de ver dring van de fiets- en wan- lerbindingen tussen dè Ikershutten. De ANWB Iroleert namens de STN ■onderhoud en de kwaliteit Jde hutten. lorig jaar gemiddeld per lis een stijging van zeven Jn bedroeg de gemiddelde olking 73 liter. Dat blijkt Nederlandse Frisdranken [iecijfer betekent een re- leer zogenaamde light fris- leeg van 10,7% naar 12,9%. ligd: het verbruik steeg van persoon. dus meer light en meer Forig jaar nam de consump- blking - met 200 gram af tot ■er boter. Het Produktschap tet niet of dit komt door de Iputerprogramma Vertaal! voor Windows. Die doet Jlleiding staat, maar werkt |ouwe gebruikers - inmid- MS-DOS-versie gewend J de MS-DOS-versie van Ver- lal! lehoudens deze kanttekening J op de Windows-variant van fertaal! niets aan te merken, jie aan het schrijven is, scha- elt moeiteloos over naar Ver- lal!, tikt een woord in en is Ia enkele toetsdrukken weer ■rug in de tekstverwerker, lis alles goed is gegaan, staat |aar intussen de vertaling van Jet ingetikte woord. Win- ows-gebruikers zijn gewend ■an zulke snelle programma- Tisselingen. Ie nieuwe Vertaal! kost 295 gulden en is leverbaar met een rans, Duits of Engels woor- jenboek. De woordenlijsten Ijn identiek aan die van de lOS-programma's. Wie bij loorbeeld een Engelse Win- Jows- en een Franse DOS- ■ersie heeft, kan onder Win- lows dus tevens het Franse poordenboek installeren. I gepresenteerde tijdschrift jnaam; het heet voortaan iitgever Patty Brard (vroe- jppje Luv') bekend gemaakt. |g van een uitspraak van de Jtrecht. HOLA, ook uitgever van het tie rechtbank bezwaar tegen de blad verscheen afgelopen na- Jiels drie nummers verschenen.1 lift over mensen ('geen roddel- Ier) verandert niets: het brengt schrift wordt gedrukt in een het eerstvolgende nummer met (aart. renden kunnen voortaan op bfoon gebruik maken. De in vertrekhal zuid, in het fling die mensen met een het vliegtuig te komen. tiebestemmingen met hulp' in het buitenland (Frankrijk, Spanje, Portugal en Grieken land). Gehandicapten die op Schip hol geholpen willen worden, moeten lid zijn van IHD. Dat kost 35 gulden per jaar. Vorig jaar heeft IHD 16.000 mensen geholpen. Aan de hand van afgesloten contracten met en kele zogenaamde afhande- lingsbedrijven op Schiphol verwacht IHD dit jaar 30.000 mensen te helpen. De romantische dessins a la Botticelli van het Spaanse Tapicerias Gancedo Zn1' detijfc* inspiratie11 blauwt M°r beddeg01 cd van J Sehl0emenprinti, Toverwoorden in de jaren '90 Op de vloer: grillige motieven in verschillende kleurstellingen, van Longlife. Door Jetty Ferwerda Individualiteit en ecologie zijn de tover woorden van de jaren negentig. Over welk produkt ook gesproken wordt, de twee formules duiken steeds weer op. Zo ook op de Heimtextil in Frankfurt, de grootste internationale vakbeurs op het gebied van interieurtextiel. Sterker nog, de nieuwe textielcollecties draaien al leen maar rond individualiteit en ecolo gie. Met als resultaat een verschillend aanbod aan dessins, stijlen en een nieuw scala aan kleuren. De komende jaren zullen subtiele tinten met een licht en soms gebleekt karakter domineren. Op vallend is de opkomst van groen en kalkachtige pastels. De bezorgdheid om het milieu en onszelf is een verkoop-argument geworden. Wollige zinnen met een emotionele lading moeten de consument diep in het hart raken en hem tot de aankoop van het produkt doen overgaan. Handige verkopers wil len de consument doen geloven dat hij een bijdrage levert aan de verbetering van zijn omge ving en daarbij zichzelf niets tekort doet. Het tegendeel is maar al te vaak waar. Slechts enkele bedrijven houden zich daadwerkelijk bezig met een milieuvriendelijkere produktie van hun tex- rtiel. In de meeste gevallen belasten bedrijven met het verven en veredelen van hun stoffen nog steeds het milieu. Toch staat de textielindustrie niet stil. Naast het op de markt brengen van natuurlijke, ongebleek te en op natuurlijke wijze geverfde stoffen kijkt men ook naar de techniek. Volgens Li Edelkoort, een belangrijke trendvoorspeller, leidt de ecolo- gie-trend naar futuristishe high-techmaterialen en samengestelde textielsoorten. De behandeling van de stof wordt belangrijker, zegt zij. Door de techniek is het namelijk mogelijk materiaal ver schillende gedaanten te geven, variërend van suede en leer tot rubber. Tijdens haar lezing op de Interieur '92 in Kortrijk zei Edelkoort het al: „Er is een nieuwe generatie op komst van gerecy cled leer, hout en textiel. We staan aan de vooravond van een fantastische eco-tech. Een mengeling van ecologie en technologie. Men zal op zoek gaan naar materialen die niet vervuilend zijn en toch nieuw.' Ecologie is niet langer meer hetzelfde als landelijk, ambachtelijk of nostal gisch. Het is nieuw en heeft een relatie met de technologie." Eco-trend Van een nieuwe eco-tech was op de Heimtextiel nauwelijks sprake. Wel van een eco-trend, maar die is al wat langer gaande. Was ecologie in voorgaande jaren iets voor de avantgarde - die het interieur met houten meubels en jute inrichtte - nu is de grote groep aan de beurt. Extremiteiten ontbreken, termen als landelijk, ambachtelijk en nostalgisch moeten het nog steeds begrijpelijk maken. Wat staat het interieur te wachten? De algemene tendens laat een zekere zachtheid en grotere vrijheid zien. Regels die vertellen wat mooi of lelijk is, zijn nagenoeg verdwenen. Stijlen worden met elkaar gemixt: abstract met figuratief, oud met nieuw, mannelijk met vrouwelijk, warme harmonieën met koude en sober met uitbundig. Kleuren worden subtieler, lichter en bleker. Emo tie staat centraal. Mensen gaan niet alleen op zoek naar zichzelf, maar ook naar materialen en produkten die hen raken, fascineren. Dat bete- Ikent dat het huis in de toekomst individueler wordt ingericht. Wonderen Met textiel kan een interieur in een handomdraai veranderen. Een andere kleur of nieuw dessin doen wonderen. En textiel omvat veel gebieden, waaronder gordijnen, wandbekleding, meubel stof, tafelkleden, beddegoed en vloerbedekking. De komende jaren is het karakter van textiel oorspronkelijk en puur. Katoen, zijde, linnen en wol verschijnen zonder veel poespas. Weefsels zijn soms ouderwets te noemen, zoals visgraat, honingraat en piqué. In veel gevallen is de stof grof geweven en zachtglanzend, van katoen en linnen zijn de vezels duidelijk te zien. Ook ziet textiel er af en toe gewassen en vaal uit. Nu het interieur de weg is ingeslagen van meer ruimte en licht, maken transparante stoffen een snelle come-back. Geen saaie vitrage, maar luch tige voile, tule en broderie die de felle zon buitensluiten en zorgen voor een diffuus licht. Overigens verstaat men onder transparantie ook stoffen met motieven die zijn opengewerkt of uitgebrand. Romantiek De romantiek viert hoogtij waar het gaat om dessins, gevolgd door kunst en folklorisme. Poë- zieplaatjes, gestileerde rozen, gravures met ro mantische scènes en romantische handgeschreven teksten moeten vele harten sneller doen kloppen. Werk van kunstenaars als Cocteau, Paul Klee, Matisse en Joan Mirö inspireert nog steeds veel ontwerpers. De spontaniteit en speelsheid van hun werk leeft voort in nieuwe, kleurrijke en vrolijke creaties. Sommige bedrijven zoeken de spontaniteit in het tekenwerk van kinderen. Etni sche invloeden komen uit het oude China en Centraal Europa, met name sprookjes en legen den bieden stof tot inspiratie. Kleuren In opkomst zijn geplastificeerde materialen, tex tiel met rubberuiterlijk, krakend nylon, ribflu weel en stof met een onaf en handgemaakt uiterlijk. Voor het grootste nieuws zorgen de kleuren. Het zalmroze van de afgelopen jaren kan écht niet meer. Groen, geel en aardetinten komen daarvoor in de plaats. Aan de ene kant staat een heel scala aan intense kleuren als zwart, paars, flessegroen, rood, bruin en oranje. Aan de andere kant staat een serie subtiele, lichte tinten varië rend van kiezel, grijsblauw en lila tot huidroze, lindegroen en zachtgeel. Boras brengt komend seizoen kleurrijk textiel met invloeden uit de moderne kunst. foto's vnu V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 25