Creditcard meestal onhandig
Textid
Mitsubishi wurmt zich met Galant tussen zijn concurrenten
I
Eind dit jaar met de Shuttle naar Engeland
ANWB-actie tilt aantal cardhouders in één klap boven de twee miljoen
Bijna 90 procent rekent
contant af in de winkel
Prijsverhoging VW en Audi
Brochure brengt alle
trekkershutten in kaart
Recordconsumptie fris
en daling vet gebruik
Programma VertaalV
nu ook voor Windows
Tijdschrift Hallo krijgt
andere naam: BRARD
Schiphol heeft nu balie
met een doventelefoon
op
•m
_l
CONSUMENT
Lichte groei in
in verkoop
grijs kenteken
Het inrichten van
gebonden aan a
wordt een beroe
smaak. Toch is h
vast te hebben,
het bos niet meer
gebied van inter
Koel
Li*
Wol, lit
Symbol!
DE STEM
DONDERDAG 18 FEBRUARI 1993
Door Jan Keunen
Breda - Omdat de ruim een miljoen abonnees op de
Internationale Reis- en Kredietbrief van de ANWB
(ongevraagd) een IRK-Visa-card krijgen, stijgt het aan
tal creditcardhouders in Nederland met één klap tot
boven de twee miljoen.
Als gevolg van de ANWB-actie lijkt Visa (met eind vorig
jaar 330.000 kaarthouders) op gelijke hoogte te komen
met Eurocard, dat volgens woordvoerster Y. Kersten van
deze organisatie tot nu toe 1,2 miljoen cards heeft
uitgegeven.
De IRK-abonnees betalen niets
voor de IRK-Visa-card. Ze zijn
pas een jaarlijkse bijdrage van
25 gulden verschuldigd, nadat ze
de kaart voor de eerste keer
hebben gebruikt. In de meeste
gevallen zal dat gebeuren bij
onverwachte kosten als gevolg
van autopech in het buitenland.
Dat overkomt relatief weinig
mensen, zodat het gros van de
nieuwe Visa-cards waarschijn
lijk 'slapend' zal blijven.
Dan resteren er ongeveer ander
half miljoen Nederlanders, die
(min of meer) bewust de - we
reldwijd meest geaccepteerde-
Eurocard (van de gezamenlijke
banken) of Visacard (van de Ver
enigde Spaarbank en Credit
Lyonnais) hebben aangeschaft.
Daarnaast zijn er volgens een
opgave van de Consumenten
bond nog 200.000 kaarthouders
van American Express en 90.000
van Diners Club.
De voornaamste functie van een
creditcard is, dat je ermee in
binnen- en buitenland kunt be
talen. Dat is gemakkelijk en in
het buitenland meestal ook voor
delig. De diverse creditcard-or
ganisaties hanteren weliswaar
verschillende methoden, maar in
het algemeen is het betalen per
card niet duurder dan het beta
len met bankbiljetten, die bij een
bank voor Nederlands geld zijn
gekocht. In veel gevallen is het
zelfs een fractie goedkoper. In de
Verenigde Staten is een credit
card een 'must'; in landen als
Frankrijk en Engeland is dit
stukje plastic ook erg handig.
Nederland
In eigen land is de situatie heel
anders. Iemand met een credit
card hoeft weliswaar (nog) niet
meer te betalen dan een ander.
Maar volgens de Consumenten
bond krijgen de acceptanten
binnenkort van Economische
Zaken toestemming om (een deel
van) de kosten - gemiddeld 5,36
gulden bij een gemiddelde beta
ling van 125 gulden- aan de
consument door te berekenen.
De winkelier, die een creditcard
als betaling accepteert, betaalt
namelijk aan de creditcard-or
ganisatie provisiekosten die
kunnen oplopen tot boven de 5%
en hij derft rente, omdat geld
extra-lang, soms enkele weken,
onderweg is.
Omdat die kosten hoog zijn, is de
acceptatiegraad laag. Met de in
Nederland best geaccepteerde'
kaart kan op 55.000 plaatsen
worden betaald. De helft daar
van zijn winkels. Dat betekent
volgens drs. K. Ravesloot van
het Hoofdbedrijfschap Detail
handel, dat de creditcard slechts
in twintig procent van de Neder
landse winkelvestigingen als be
taalmiddel wordt geaccepteerd.
Niet in opruiming
En zelfs die beperkte acceptatie
kent vele uitzonderingen. De af
gelopen weken heeft menige
cardhouder gemerkt, dat in de
opruiming afgeprijsde artikelen
niet met een creditcard kunnen
worden betaald. Ook de bij een
organisatie als 'Diner voor twee'
aangesloten restaurants accepte
ren geen betaling per creditcard
als ze de gasten korting verle
nen. Het gros van de supermark
ten weigert creditcards aan te
nemen, omdat hun winstmarge
dat niet toestaat. Scherp prijzen
de zaken als C&A weigeren
eveneens creditcards. Alleen in
de grote steden maakt C&A een
uitzondering op deze regel: uit
concurrentie-overwegingen en
bij wijze van service aan buiten
landse klanten.
Korting
Winkeliers accepteren de cards
in de meeste gevallen öf uit
concurrentie-overwegingen (an
ders stapt de klant naar de con
current, die de card wél accep
teert) öf in de hoop klanten te
verleiden tot impuls-aankopen
(de afrekening volgt immers pas
de volgende maand). Ook zijn er
gevallen bekend, waarin winke
liers bereid zijn enkele procen
ten korting te geven als de klant
maar niet met een credit-card
betaalt.
In eigen land stoot de cardhou
der dus vaak zijn neus; reden,
waarom maar één procent van
de betalingen per creditcard ge
schiedt. Dat is uiteindelijk in het
voordeel van de consument.
Want acceptatie op grote schaal
leidt onherroepelijk tot prijsver
hogingen.
Credit-cards hebben alleen maar
nut voor'mensen, die in verband
met vakantie of werk vaak in het
buitenland zijn en/of die veel
representatieve verplichtingen
hebben. Contant geld ermee op
nemen is (te) duur, waarschuwt
de Consumentenbond nog; zeker
als dat ook met girobetaalkaar
ten of eurocheques kan.
Een creditcard kan eigenlijk alleen goed van pas komen in het buitenland.
FOTO VAN ASSENDELFT
Door Jan Keunen
Breda - Betaalkaarten, eu
rocheques, pin-betalingen,
credit-cards. We worden er
dagelijks mee geconfron
teerd; de aanbieders van die
betaalmiddelen staan in de
rij om ons toch maar vooral
van de munten en bankbil
jetten af te brengen. En wat
blijkt? Van de 110 miljard
gulden, die in 1991 in de
Nederlandse winkels is be
taald, belandde 71 miljoen
(65%) in de vorm van klin
kende munt in de kassa. Van
de 240 keer per jaar, dat de
gemiddelde Nederlander
(van baby tot grijsaard) iets
in een winkel betaalt, trekt
Pinnen wordt snel populairder
hij 210 keer de portemon
nee.
Dat is maar goed ook, want in
88% van alle betalingen in
winkels gaat het om bedragen
van minder dan 50 gulden. Bij
dergelijke kleinere bedragen is
betaling in contanten zonder
meer het voordeligst. Alle an
dere betaalwijzen betekenen
een verhoging van de kosten
van het betalingsverkeer. Uit
eindelijk betaalt de consument
die kosten natuurlijk zelf.
Het gebruik van contanten
wordt positief beïnvloed door
een afnemend gebruik van
cheques en door de toenemende
populariteit van geld uit de
muur. Girobetaalkaarten en
eurocheques worden minder
populair, omdat de banken de
kosten gedeeltelijk aan consu
menten zijn gaan doorbereke
nen en omdat de rekeninghou
der minder cheques krijgt toe
gestuurd.
Het gebruik van credit-cards
neemt langzaam toe, maar de
grootste groei zit in de pin-be-
talingen: van vijf miljoen trans
acties in 1991 tot vijftien mil
joen in 1992. Drs. A. Ravesloot
van het hoofdbedrijfschap De
tailhandel, die al deze gegevens
op een rijtje heeft gezet in de
brochure 'Afrekenen kost ook
geld', denkt dat de toch al lang
zame groei van de creditcard
wordt bedreigd door het sterk
toenemend pin-gebruik. Pinnen
kost de winkelier gemiddeld
1,02 gulden per transactie; een
bedrag, dat vooral bij grotere
winkelketens door kwantum
kortingen tot beneden de twee
kwartjes kan dalen.
Door Jan Keunen
Utrecht - Medio december gaat de eer
ste pendeltrein met (vracht)auto's, bus
sen en motoren door de Kanaaltunnel
van het Franse Calais naar Folkestone
aan Engelse kant. „De enkele reis van
35 minuten gaat voor auto plus inzitten
den rond de 200 gulden kosten", aldus
Continental sales-manager Pierre Surot.
Hij was dezer dagen in Utrecht om Neder
landse reisbureaus en touroperators warm te
maken voor 'Le Shuttle'. Op het Leidseplein
in Amsterdam wordt in mei een informatie
centrum geopend voor geïnteresseerden.
Op dit moment maken volgens Surot per
jaar een miljoen Nederlanders de oversteek,
van wie ongeveer de helft per auto of bus.
Hij mikt met Le Shuttle op die laatste helft.
In de zomer van 1994 wordt het ook moge
lijk om rechtstreeks met een passagierstrein
van de (Franse en Britse) spoorwegen van
Amsterdam naar Londen te reizen.
Dat betekent dan concurrentie voor het
vliegtuig; zeker als eenmaal de TGV de
afstand tussen Amsterdam Centraal en Lon
den Waterloo Station in 3,5 uur overbrugt.
Surot houdt de tarieven van de bestaande
veerdiensten met argusogen in de gaten om
straks ook in prijs te kunnen concurreren.
Dank zij de toeleidende snelwegen A 16 in
Frankrijk en M 20 in Engeland en de snelle
oversteek is de concurrentie in tijd met de
ferries geen probleem. Surot denkt dan ook
dat een belangrijk percentage van de 'Enge
landvaarders' straks voor zijn Shuttle kiest,
wat de veerdiensten zonder twijfel de nodige
klanten kost.
De tunneltrein is niet alleen bestemd voor
automobilisten en hun medereizigers, ook
bussen kunnen (met de passagiers aan
boord) van de shuttle gebruik maken. Tij
dens de piekuren vertrekt er elk kwartier
een pendeltrein; in nachtelijke uren rijdt er
tenminste een trein per uur.
Elke trein kan per keer 180 auto's of 120
auto's plus 12 bussen vervoeren. Van bus
passagiers wordt verwacht dat ze in de bus
blijven zitten. Ze kunnen wel naar het toilet
in de wagon. Autopassagiers kunnen desge
wenst - luisterend naar het radiostation Le
Shuttle - rondlopen in de dubbeldeks wagon
met airconditioning en geluiddichte wanden.
Door Rien van der Steen
De Galant van Mitsubishi is
eigenlijk een moeilijke auto. De
belangstelling in Nederland is
altijd wat tegengevallen. Voor
een groot deel ligt dat aan de
styling. Het model wordt sinds
1974 in Europa verkocht. De
produktie startte al in 1970 en
intussen zijn er vier miljoen van
gebouwd.
De belangstelling leefde hier
even op toen er voor relatief
weinig geld (krap 22.000 gul
den) een turbodiesel in de Ga
lant kwam. Maar het succes
bleef uit. Vorig jaar werden er
nog maar 2.500 Galants in Ne
derland verkocht. Het nieuwe
model moet daar wat aan doen.
De concurrentie van de Galant
moet gezocht worden in de Opel
Vectra, Mazda 626, Honda Ac
cord, Toyota Carina, Peugeot
405, Ford Mondeo, Audi 80,
BMW 3 en Nissan Primera.
Vooral in de zakelijke lease-
markt hoopt de importeur met
het nieuwe model te scoren.
Ruimer
Volgens de heersende mode is
het nieuwe model wat langer en
breder dan zijn voorganger. Er
is vooral veel aandacht besteed
aan de styling. Grote, iets ovale
mistlampen maken in de goed
kopere uitvoeringen plaats voor
plastic roosters. En dat komt
het 'smoel' van de auto niet ten
goede. Verder wel een aanspre
kende frontpartij, meer binnen
ruimte en meer rij comfort door
een verbeterde ophanging en
toegenomen wielbasis.
De vijfdeurs ('hatchback' zoals
de Japanners graag zeggen) en
de sedan hebben dezelfde kof
ferruimte van 450 liter. Stan
daard hebben alle uitvoeringen
stuurbekrachtiging en centrale
portiervergrendeling, stuur zo
wel als bestuurdersstoel zijn in
hoogte verstelbaar en de topmo
dellen krijgen daarbij aircondi
tioning, abs, cruise control en
een airbag.
De nieuwe Galant zit merkbaar
ruimer dan het oude model. Met
name in de vijfdeurs is meer
hoofdruimte achterin. Er is ook
aantoonbaar meer gedaan aan
isolatie van het motorgeluid. De
turbodiesel is plezierig stil en
de 2.5 V6 in het topmodel, een
verkleinde motor uit de Mitsu
bishi Sigma, presteert voortref
felijk. De bediening is uitste
kend, maar in de basisversies is
wel erg veel saaie kunststof ge
bruikt voor de interieuraankle
ding.
De importeur wil er dit jaar
5.000 van verkopen. Meer krijgt
hij er ook niet door de vrijwilli
ge importbeperking.
De nieuwe Galant van Mitsubi
shi wordt vanaf eind deze
maand leverbaar. Een vijfdeurs
'hatchback' en een sedan zijn de
carrosserievarianten. De benzi
nemotoren, alle met vier klep
pen per cilinder, lopen uiteen
van viercilinders met een in
houd van 1.8 of 2.0 liter tot
De nieuwe Galant, hier de
sedanversie, heeft geen op
windend uiterlijk, al heeft de
auto wel een opvallend eigen
zescilinders van 2.0 of 2.5 liter.
De nieuwe turbodiesel met tus-
senkoeler meet twee liter. De
sedan GLi kost 36.995 gulden,
de turbodiesel 45.995. De
hatchbacks zijn duizend gulden
duurder dan de sedanversies.
De 2.0 V6 is voorbehouden aan
de sedan, de 2.5 V6 is slechts in
de hatchback te krijgen. Die
uitvoering heeft behalve vier-
wielaandrijving ook vierwielbe-
sturing en kost 74.000 gulden.
Al die prijzen worden in juni
verhoogd.
Volkswagen heeft per 1 februari
de prijzen verhoogd. Het gaat
om een gemiddelde verhoging
van 3.3 De eenvoudigste VW
Golf kost nu 30.350 gulden, de
goedkoopste Polo ruim 24.000.
De prijzen bij concerngenoot
Audi zijn gemiddeld met 1.2
gestegen. Tegelijkertijd heeft
Audi de prijs voor de airbag
verlaagd. Voor de enkele airbag
(in het stuur) hoeft 45 minder
betaald te worden. De airbag
voor de passagier wordt 25
goedkoper.
Daarmee zit Audi nog niet op
het relatief lage niveau van VW,
dat voor een dubbele airbag in
een Golf, Vento of Passat 2.373
gulden. Een dubbele airbag in
een Audi 100 kost altijd nog
ruim zevenduizend gulden. Met
de prijsverlaging wil Audi con
curreren met andere merken als
BMW en Mercedes.
Honda
Honda heeft de prijs van de
nieuwe, in Engeland geprodu
ceerde Accord 2.0i vastgesteld
op 37.990 gulden. De 2.0i LS die
het eerst in Nederland beschik
baar is, kost 50.000 gulden. De
"Engelse' Honda wordt geleverd
naast de in Japan geproduceerde
Accord.
De verkoop van een zogenaamd
grijs kenteken aan particulieren
is het afgelopen jaar toegeno
men. Werden in 1991 nog 59.205
bestelauto's verkocht, in 1992
waren dat er 78.855. De Rai
Vereniging schat dat hiervan
20.000 tot 25.000 auto's door
particulieren zijn aangeschaft.
In 1991 werden 15.000 tot
20.000 auto's met grijs kenteken
aan particulieren verkocht.
Met name in december van het
afgelopen jaar nam de afgifte
van grijze kentekens toe. De Rai
wijt die groei aan de dreigende
verscherping van de regels voor
het rijden met de grijze kente
kenplaat.
Staatssecretaris Van Amels-
voort van financiën kondigde
vorig jaar aan tegelijk met de
invoering van de Belasting op
Personenauto's en Motorrijwie
len (BPM) per 1 januari van dit
jaar, het oneigenlijk gebruik
van het grijs kenteken door par
ticulieren aan te pakken. Onder
druk van de Tweede Kamer en
de autobranche moest Van
Amelsvoort zijn plannen laten
varen.
De staatssecretaris heeft aange
kondigd voor 1 juli van dit jaar
met een nieuw wetsvoorstel te
komen. Woordvoerder M. Tim
mer van de Rai verwacht ook
tegen die tijd weer een toename
van de verkoop van grijze ken
tekens.
Het populairst, zo blijkt uit de
verkoopcijfers, zijn de bestel
wagens in 'Van-uitvoering' van
Volkswagen, Opel en Ford.
Van onze redactie consument
Breda - Op 250 Nederlandse kampeerterreinen staan jrL
totaal zo'n 600 trekkershutten voor mensen die tijdeiJ
hun vakantie van de ene naar de andere plek trekkgj
Sinds de oprichting, in 1986, heeft de Stichting Trekken.I
hutten Nederland (STN), meer dan 750.000 overnachtij
gen genoteerd. De trekkershut wordt vooral gehuurd do®
reizigers die per fiets, te voet of per kano onderweg zijn
De STN heeft een brochure
uitgegeven waarin alle trek
kershutten in Nederland en
België in kaart zijn gebracht.
Omdat een groot gedeelte van
de hutten in Gelderland staat,
is er een aparte kaart gemaakt
met de Gelderse plaatsen waar
de hutten te vinden zijn.
Per nacht kost een trekkershut
46 gulden voor vier personen.
De hut is voorzien van bed
den, een kooktoestel, zitgele
genheid en stroom. Een aantal
hutten is aangepast voor »e.
handicapten.
Samen met de Stichting Lai»
Afstands Wandelpaden en he I
Fietsplatform werkt de Stich) I
ting Trekkershutten Neder) I
land in Oosterbeek aan de vei. I
betering van de fiets- en wan)
delverbindingen tussen
trekkershutten. De ANVVBI
controleert namens de STN I
het onderhoud en de kwaliteit I
van de hutten.
Van onze redactie consument
Breda - Nederlanders dronken vorig jaar gemiddeld per I
persoon 76,5 liter frisdrank. Dat is een stijging van zeven I
procent vergeleken met 1991; toen bedroeg de gemiddelde I
consumptie per hoofd van de bevolking 73 liter. Dat blijkt I
uit cijfers van de vereniging Nederlandse Frisdranken I
Industrie. Het nieuwe consumptiecijfer betekent een re-1
cordconsumptie.
Nederlanders dronken vorig jaar meer zogenaamde light fris-
dranken dan in 1991: het aandeel steeg van 10,7% naar 12,9%. I
Ook werd er meer bronwater genuttigd: het verbruik steeg var. I
14,5 tot gemiddeld bijna 15 liter per persoon.
De gemiddelde Nederlander drinkt dus meer light en meer I
bronwater. Hij eet ook minder vet. Vorig jaar nam de consump
tie - ook weer per hoofd van de bevolking - met 200 gram af tot
21,9 kilogram. Dit is evenwel zonder boter. Het Produktschap
voor Margarine, Vetten en Oliën weet niet of dit komt door de
campagne 'Let op Vetl
Door Nico Koolsbergen
Breda - De makers van het computerprogramma Vertaal! I
hebben een versie uitgebracht voor Windows. Die doet
alles keurig zoals het in de handleiding staat, maar werkt
wel wat omslachtiger dan de trouwe gebruikers - inmid
dels meer dan 25.000 - van de MS-DOS-versie gewend
waren.
Op computers met MS-DOS
heeft Vertaal! de afgelopen ja
ren bewezen een prima en
snelle hulp te zijn voor verta
lingen van Nederlandse woor
den naar het Frans, Duits of
Engels en vice versa. Na het
intikken van een woord in een
venstertje van Vertaal! ver
scheen direct de vertaling. Met
voorbeelden, uitdrukkingen,
enzovoort. Een prima woor
denboek.
In een tekstverwerker bestond
bovendien de fraaie mogelijk
heid de cursor ergens in een
woord te zetten en dat met
enkele toetsdrukken door de
vertaling te vervangen. Dat
kan in de Windows-versie niet
meer. Het woord moet nu al
tijd apart worden ingetikt in
een venstertje van Vertaal! De
vertaling wordt daarna (via
het 'klembord' van Windows)
in de tekst geplaatst. Deze
procedure is omslachtiger dan
in de MS-DOS-versie van Ver
taal!
Behoudens deze kanttekening
is op de Windows-variant van
Vertaal! niets aan te merken. I
Wie aan het schrijven is, scha- I
kelt moeiteloos over naar Ver
taal!, tikt een woord in en is
na enkele toetsdrukken weer
terug in de tekstverwerker.
Als alles goed is gegaan, staat
daar intussen de vertaling van
het ingetikte woord. Win-
dows-gebruikers zijn gewend
aan zulke snelle programma
wisselingen.
De nieuwe Vertaal! kost 295
gulden en is leverbaar met een
Frans, Duits of Engels woor
denboek. De woordenlijsten
zijn identiek aan die van de
DOS-programma's. Wie bij
voorbeeld een Engelse Win
dows- en een Franse DOS-
versie heeft, kan onder Win
dows dus tevens het Franse
woordenboek installeren.
Van onze redactie consument
Utrecht - Het vorig najaar gepresenteerde tijdschrift
Hallo krijgt al een andere naam; het heet voortaan
Magazine BRARD. Dat heeft uitgever Patty Brard (vroe
ger bekend van het meisjesgroepje Luv') bekend gemaakt.
De naamswijziging is het gevolg van een uitspraak van de
president van de rechtbank in Utrecht.
De Spaanse uitgever van het blad HOLA, ook uitgever van het
Engelstalige HELLO, maakte bij de rechtbank bezwaar tegen de
titel van het Nederlandse Hallo.
Patty Brards maandelijkse glansblad verscheen afgelopen na
jaar voor het eerst. Er zijn inmiddels drie nummers verschenen.
Aan het concept van het tijdschrift over mensen ('geen roddel
blad' benadrukt Brard keer op keer) verandert niets: het brengt
vooral postief nieuws. Het tijdschrift wordt gedrukt in een
oplage van 150.000 exemplaren. Het eerstvolgende nummer met
de nieuwe titel verschijnt begin maart.
Van onze redactie consument
Schiphol - Doven en slechthorenden kunnen voortaan op
Schiphol van een doventelefoon gebruik maken. De
apparatuur is geïnstalleerd in vertrekhal zuid, in het
kantoor van IHD, de instelling die mensen met een
handicap helpt om van en naar het vliegtuig te komen.
De doventelefoon bestaat uit
een gewoon telefoontoestel,
een beeldscherm en een toet
senbord. Doven of slechtho
renden die over een eigen do
ventelefoon beschikken, kun
nen ook via het beeldscherm
communiceren met de mensen
van IHD.
IHD staat voor International
Help for the Disabled. Het is
een particuliere instelling die
tien jaar bestaat en drie acti
viteiten ontplooit: de Schip-
holservice, een vervoersdienst
in Oost-Nederland en 'vakan
tiebestemmingen met hulp' b
het buitenland (Frankrijk,
Spanje, Portugal en Grieken
land).
Gehandicapten die op Schip
hol geholpen willen worden,
moeten lid zijn van IHD. Dat
kost 35 gulden per jaar. Vorig
jaar heeft IHD 16.000 mensen
geholpen. Aan de hand van
afgesloten contracten met en
kele zogenaamde afhande-
lingsbedrijven op Schiphol
verwacht IHD dit jaar 30.0""
mensen te helpen.
zuidehjke
tw
Op de vloer: grillige i
van Longlife.
wM