Creditcard meestal onhandig Textid Mitsubishi wurmt zich met Galant tussen zijn concurrenten I Eind dit jaar met de Shuttle naar Engeland ANWB-actie tilt aantal cardhouders in één klap boven de twee miljoen Bijna 90 procent rekent contant af in de winkel Prijsverhoging VW en Audi Brochure brengt alle trekkershutten in kaart Recordconsumptie fris en daling vet gebruik Programma VertaalV nu ook voor Windows Tijdschrift Hallo krijgt andere naam: BRARD Schiphol heeft nu balie met een doventelefoon op •m _l CONSUMENT Lichte groei in in verkoop grijs kenteken Het inrichten van gebonden aan a wordt een beroe smaak. Toch is h vast te hebben, het bos niet meer gebied van inter Koel Li* Wol, lit Symbol! DE STEM DONDERDAG 18 FEBRUARI 1993 Door Jan Keunen Breda - Omdat de ruim een miljoen abonnees op de Internationale Reis- en Kredietbrief van de ANWB (ongevraagd) een IRK-Visa-card krijgen, stijgt het aan tal creditcardhouders in Nederland met één klap tot boven de twee miljoen. Als gevolg van de ANWB-actie lijkt Visa (met eind vorig jaar 330.000 kaarthouders) op gelijke hoogte te komen met Eurocard, dat volgens woordvoerster Y. Kersten van deze organisatie tot nu toe 1,2 miljoen cards heeft uitgegeven. De IRK-abonnees betalen niets voor de IRK-Visa-card. Ze zijn pas een jaarlijkse bijdrage van 25 gulden verschuldigd, nadat ze de kaart voor de eerste keer hebben gebruikt. In de meeste gevallen zal dat gebeuren bij onverwachte kosten als gevolg van autopech in het buitenland. Dat overkomt relatief weinig mensen, zodat het gros van de nieuwe Visa-cards waarschijn lijk 'slapend' zal blijven. Dan resteren er ongeveer ander half miljoen Nederlanders, die (min of meer) bewust de - we reldwijd meest geaccepteerde- Eurocard (van de gezamenlijke banken) of Visacard (van de Ver enigde Spaarbank en Credit Lyonnais) hebben aangeschaft. Daarnaast zijn er volgens een opgave van de Consumenten bond nog 200.000 kaarthouders van American Express en 90.000 van Diners Club. De voornaamste functie van een creditcard is, dat je ermee in binnen- en buitenland kunt be talen. Dat is gemakkelijk en in het buitenland meestal ook voor delig. De diverse creditcard-or ganisaties hanteren weliswaar verschillende methoden, maar in het algemeen is het betalen per card niet duurder dan het beta len met bankbiljetten, die bij een bank voor Nederlands geld zijn gekocht. In veel gevallen is het zelfs een fractie goedkoper. In de Verenigde Staten is een credit card een 'must'; in landen als Frankrijk en Engeland is dit stukje plastic ook erg handig. Nederland In eigen land is de situatie heel anders. Iemand met een credit card hoeft weliswaar (nog) niet meer te betalen dan een ander. Maar volgens de Consumenten bond krijgen de acceptanten binnenkort van Economische Zaken toestemming om (een deel van) de kosten - gemiddeld 5,36 gulden bij een gemiddelde beta ling van 125 gulden- aan de consument door te berekenen. De winkelier, die een creditcard als betaling accepteert, betaalt namelijk aan de creditcard-or ganisatie provisiekosten die kunnen oplopen tot boven de 5% en hij derft rente, omdat geld extra-lang, soms enkele weken, onderweg is. Omdat die kosten hoog zijn, is de acceptatiegraad laag. Met de in Nederland best geaccepteerde' kaart kan op 55.000 plaatsen worden betaald. De helft daar van zijn winkels. Dat betekent volgens drs. K. Ravesloot van het Hoofdbedrijfschap Detail handel, dat de creditcard slechts in twintig procent van de Neder landse winkelvestigingen als be taalmiddel wordt geaccepteerd. Niet in opruiming En zelfs die beperkte acceptatie kent vele uitzonderingen. De af gelopen weken heeft menige cardhouder gemerkt, dat in de opruiming afgeprijsde artikelen niet met een creditcard kunnen worden betaald. Ook de bij een organisatie als 'Diner voor twee' aangesloten restaurants accepte ren geen betaling per creditcard als ze de gasten korting verle nen. Het gros van de supermark ten weigert creditcards aan te nemen, omdat hun winstmarge dat niet toestaat. Scherp prijzen de zaken als C&A weigeren eveneens creditcards. Alleen in de grote steden maakt C&A een uitzondering op deze regel: uit concurrentie-overwegingen en bij wijze van service aan buiten landse klanten. Korting Winkeliers accepteren de cards in de meeste gevallen öf uit concurrentie-overwegingen (an ders stapt de klant naar de con current, die de card wél accep teert) öf in de hoop klanten te verleiden tot impuls-aankopen (de afrekening volgt immers pas de volgende maand). Ook zijn er gevallen bekend, waarin winke liers bereid zijn enkele procen ten korting te geven als de klant maar niet met een credit-card betaalt. In eigen land stoot de cardhou der dus vaak zijn neus; reden, waarom maar één procent van de betalingen per creditcard ge schiedt. Dat is uiteindelijk in het voordeel van de consument. Want acceptatie op grote schaal leidt onherroepelijk tot prijsver hogingen. Credit-cards hebben alleen maar nut voor'mensen, die in verband met vakantie of werk vaak in het buitenland zijn en/of die veel representatieve verplichtingen hebben. Contant geld ermee op nemen is (te) duur, waarschuwt de Consumentenbond nog; zeker als dat ook met girobetaalkaar ten of eurocheques kan. Een creditcard kan eigenlijk alleen goed van pas komen in het buitenland. FOTO VAN ASSENDELFT Door Jan Keunen Breda - Betaalkaarten, eu rocheques, pin-betalingen, credit-cards. We worden er dagelijks mee geconfron teerd; de aanbieders van die betaalmiddelen staan in de rij om ons toch maar vooral van de munten en bankbil jetten af te brengen. En wat blijkt? Van de 110 miljard gulden, die in 1991 in de Nederlandse winkels is be taald, belandde 71 miljoen (65%) in de vorm van klin kende munt in de kassa. Van de 240 keer per jaar, dat de gemiddelde Nederlander (van baby tot grijsaard) iets in een winkel betaalt, trekt Pinnen wordt snel populairder hij 210 keer de portemon nee. Dat is maar goed ook, want in 88% van alle betalingen in winkels gaat het om bedragen van minder dan 50 gulden. Bij dergelijke kleinere bedragen is betaling in contanten zonder meer het voordeligst. Alle an dere betaalwijzen betekenen een verhoging van de kosten van het betalingsverkeer. Uit eindelijk betaalt de consument die kosten natuurlijk zelf. Het gebruik van contanten wordt positief beïnvloed door een afnemend gebruik van cheques en door de toenemende populariteit van geld uit de muur. Girobetaalkaarten en eurocheques worden minder populair, omdat de banken de kosten gedeeltelijk aan consu menten zijn gaan doorbereke nen en omdat de rekeninghou der minder cheques krijgt toe gestuurd. Het gebruik van credit-cards neemt langzaam toe, maar de grootste groei zit in de pin-be- talingen: van vijf miljoen trans acties in 1991 tot vijftien mil joen in 1992. Drs. A. Ravesloot van het hoofdbedrijfschap De tailhandel, die al deze gegevens op een rijtje heeft gezet in de brochure 'Afrekenen kost ook geld', denkt dat de toch al lang zame groei van de creditcard wordt bedreigd door het sterk toenemend pin-gebruik. Pinnen kost de winkelier gemiddeld 1,02 gulden per transactie; een bedrag, dat vooral bij grotere winkelketens door kwantum kortingen tot beneden de twee kwartjes kan dalen. Door Jan Keunen Utrecht - Medio december gaat de eer ste pendeltrein met (vracht)auto's, bus sen en motoren door de Kanaaltunnel van het Franse Calais naar Folkestone aan Engelse kant. „De enkele reis van 35 minuten gaat voor auto plus inzitten den rond de 200 gulden kosten", aldus Continental sales-manager Pierre Surot. Hij was dezer dagen in Utrecht om Neder landse reisbureaus en touroperators warm te maken voor 'Le Shuttle'. Op het Leidseplein in Amsterdam wordt in mei een informatie centrum geopend voor geïnteresseerden. Op dit moment maken volgens Surot per jaar een miljoen Nederlanders de oversteek, van wie ongeveer de helft per auto of bus. Hij mikt met Le Shuttle op die laatste helft. In de zomer van 1994 wordt het ook moge lijk om rechtstreeks met een passagierstrein van de (Franse en Britse) spoorwegen van Amsterdam naar Londen te reizen. Dat betekent dan concurrentie voor het vliegtuig; zeker als eenmaal de TGV de afstand tussen Amsterdam Centraal en Lon den Waterloo Station in 3,5 uur overbrugt. Surot houdt de tarieven van de bestaande veerdiensten met argusogen in de gaten om straks ook in prijs te kunnen concurreren. Dank zij de toeleidende snelwegen A 16 in Frankrijk en M 20 in Engeland en de snelle oversteek is de concurrentie in tijd met de ferries geen probleem. Surot denkt dan ook dat een belangrijk percentage van de 'Enge landvaarders' straks voor zijn Shuttle kiest, wat de veerdiensten zonder twijfel de nodige klanten kost. De tunneltrein is niet alleen bestemd voor automobilisten en hun medereizigers, ook bussen kunnen (met de passagiers aan boord) van de shuttle gebruik maken. Tij dens de piekuren vertrekt er elk kwartier een pendeltrein; in nachtelijke uren rijdt er tenminste een trein per uur. Elke trein kan per keer 180 auto's of 120 auto's plus 12 bussen vervoeren. Van bus passagiers wordt verwacht dat ze in de bus blijven zitten. Ze kunnen wel naar het toilet in de wagon. Autopassagiers kunnen desge wenst - luisterend naar het radiostation Le Shuttle - rondlopen in de dubbeldeks wagon met airconditioning en geluiddichte wanden. Door Rien van der Steen De Galant van Mitsubishi is eigenlijk een moeilijke auto. De belangstelling in Nederland is altijd wat tegengevallen. Voor een groot deel ligt dat aan de styling. Het model wordt sinds 1974 in Europa verkocht. De produktie startte al in 1970 en intussen zijn er vier miljoen van gebouwd. De belangstelling leefde hier even op toen er voor relatief weinig geld (krap 22.000 gul den) een turbodiesel in de Ga lant kwam. Maar het succes bleef uit. Vorig jaar werden er nog maar 2.500 Galants in Ne derland verkocht. Het nieuwe model moet daar wat aan doen. De concurrentie van de Galant moet gezocht worden in de Opel Vectra, Mazda 626, Honda Ac cord, Toyota Carina, Peugeot 405, Ford Mondeo, Audi 80, BMW 3 en Nissan Primera. Vooral in de zakelijke lease- markt hoopt de importeur met het nieuwe model te scoren. Ruimer Volgens de heersende mode is het nieuwe model wat langer en breder dan zijn voorganger. Er is vooral veel aandacht besteed aan de styling. Grote, iets ovale mistlampen maken in de goed kopere uitvoeringen plaats voor plastic roosters. En dat komt het 'smoel' van de auto niet ten goede. Verder wel een aanspre kende frontpartij, meer binnen ruimte en meer rij comfort door een verbeterde ophanging en toegenomen wielbasis. De vijfdeurs ('hatchback' zoals de Japanners graag zeggen) en de sedan hebben dezelfde kof ferruimte van 450 liter. Stan daard hebben alle uitvoeringen stuurbekrachtiging en centrale portiervergrendeling, stuur zo wel als bestuurdersstoel zijn in hoogte verstelbaar en de topmo dellen krijgen daarbij aircondi tioning, abs, cruise control en een airbag. De nieuwe Galant zit merkbaar ruimer dan het oude model. Met name in de vijfdeurs is meer hoofdruimte achterin. Er is ook aantoonbaar meer gedaan aan isolatie van het motorgeluid. De turbodiesel is plezierig stil en de 2.5 V6 in het topmodel, een verkleinde motor uit de Mitsu bishi Sigma, presteert voortref felijk. De bediening is uitste kend, maar in de basisversies is wel erg veel saaie kunststof ge bruikt voor de interieuraankle ding. De importeur wil er dit jaar 5.000 van verkopen. Meer krijgt hij er ook niet door de vrijwilli ge importbeperking. De nieuwe Galant van Mitsubi shi wordt vanaf eind deze maand leverbaar. Een vijfdeurs 'hatchback' en een sedan zijn de carrosserievarianten. De benzi nemotoren, alle met vier klep pen per cilinder, lopen uiteen van viercilinders met een in houd van 1.8 of 2.0 liter tot De nieuwe Galant, hier de sedanversie, heeft geen op windend uiterlijk, al heeft de auto wel een opvallend eigen zescilinders van 2.0 of 2.5 liter. De nieuwe turbodiesel met tus- senkoeler meet twee liter. De sedan GLi kost 36.995 gulden, de turbodiesel 45.995. De hatchbacks zijn duizend gulden duurder dan de sedanversies. De 2.0 V6 is voorbehouden aan de sedan, de 2.5 V6 is slechts in de hatchback te krijgen. Die uitvoering heeft behalve vier- wielaandrijving ook vierwielbe- sturing en kost 74.000 gulden. Al die prijzen worden in juni verhoogd. Volkswagen heeft per 1 februari de prijzen verhoogd. Het gaat om een gemiddelde verhoging van 3.3 De eenvoudigste VW Golf kost nu 30.350 gulden, de goedkoopste Polo ruim 24.000. De prijzen bij concerngenoot Audi zijn gemiddeld met 1.2 gestegen. Tegelijkertijd heeft Audi de prijs voor de airbag verlaagd. Voor de enkele airbag (in het stuur) hoeft 45 minder betaald te worden. De airbag voor de passagier wordt 25 goedkoper. Daarmee zit Audi nog niet op het relatief lage niveau van VW, dat voor een dubbele airbag in een Golf, Vento of Passat 2.373 gulden. Een dubbele airbag in een Audi 100 kost altijd nog ruim zevenduizend gulden. Met de prijsverlaging wil Audi con curreren met andere merken als BMW en Mercedes. Honda Honda heeft de prijs van de nieuwe, in Engeland geprodu ceerde Accord 2.0i vastgesteld op 37.990 gulden. De 2.0i LS die het eerst in Nederland beschik baar is, kost 50.000 gulden. De "Engelse' Honda wordt geleverd naast de in Japan geproduceerde Accord. De verkoop van een zogenaamd grijs kenteken aan particulieren is het afgelopen jaar toegeno men. Werden in 1991 nog 59.205 bestelauto's verkocht, in 1992 waren dat er 78.855. De Rai Vereniging schat dat hiervan 20.000 tot 25.000 auto's door particulieren zijn aangeschaft. In 1991 werden 15.000 tot 20.000 auto's met grijs kenteken aan particulieren verkocht. Met name in december van het afgelopen jaar nam de afgifte van grijze kentekens toe. De Rai wijt die groei aan de dreigende verscherping van de regels voor het rijden met de grijze kente kenplaat. Staatssecretaris Van Amels- voort van financiën kondigde vorig jaar aan tegelijk met de invoering van de Belasting op Personenauto's en Motorrijwie len (BPM) per 1 januari van dit jaar, het oneigenlijk gebruik van het grijs kenteken door par ticulieren aan te pakken. Onder druk van de Tweede Kamer en de autobranche moest Van Amelsvoort zijn plannen laten varen. De staatssecretaris heeft aange kondigd voor 1 juli van dit jaar met een nieuw wetsvoorstel te komen. Woordvoerder M. Tim mer van de Rai verwacht ook tegen die tijd weer een toename van de verkoop van grijze ken tekens. Het populairst, zo blijkt uit de verkoopcijfers, zijn de bestel wagens in 'Van-uitvoering' van Volkswagen, Opel en Ford. Van onze redactie consument Breda - Op 250 Nederlandse kampeerterreinen staan jrL totaal zo'n 600 trekkershutten voor mensen die tijdeiJ hun vakantie van de ene naar de andere plek trekkgj Sinds de oprichting, in 1986, heeft de Stichting Trekken.I hutten Nederland (STN), meer dan 750.000 overnachtij gen genoteerd. De trekkershut wordt vooral gehuurd do® reizigers die per fiets, te voet of per kano onderweg zijn De STN heeft een brochure uitgegeven waarin alle trek kershutten in Nederland en België in kaart zijn gebracht. Omdat een groot gedeelte van de hutten in Gelderland staat, is er een aparte kaart gemaakt met de Gelderse plaatsen waar de hutten te vinden zijn. Per nacht kost een trekkershut 46 gulden voor vier personen. De hut is voorzien van bed den, een kooktoestel, zitgele genheid en stroom. Een aantal hutten is aangepast voor »e. handicapten. Samen met de Stichting Lai» Afstands Wandelpaden en he I Fietsplatform werkt de Stich) I ting Trekkershutten Neder) I land in Oosterbeek aan de vei. I betering van de fiets- en wan) delverbindingen tussen trekkershutten. De ANVVBI controleert namens de STN I het onderhoud en de kwaliteit I van de hutten. Van onze redactie consument Breda - Nederlanders dronken vorig jaar gemiddeld per I persoon 76,5 liter frisdrank. Dat is een stijging van zeven I procent vergeleken met 1991; toen bedroeg de gemiddelde I consumptie per hoofd van de bevolking 73 liter. Dat blijkt I uit cijfers van de vereniging Nederlandse Frisdranken I Industrie. Het nieuwe consumptiecijfer betekent een re-1 cordconsumptie. Nederlanders dronken vorig jaar meer zogenaamde light fris- dranken dan in 1991: het aandeel steeg van 10,7% naar 12,9%. I Ook werd er meer bronwater genuttigd: het verbruik steeg var. I 14,5 tot gemiddeld bijna 15 liter per persoon. De gemiddelde Nederlander drinkt dus meer light en meer I bronwater. Hij eet ook minder vet. Vorig jaar nam de consump tie - ook weer per hoofd van de bevolking - met 200 gram af tot 21,9 kilogram. Dit is evenwel zonder boter. Het Produktschap voor Margarine, Vetten en Oliën weet niet of dit komt door de campagne 'Let op Vetl Door Nico Koolsbergen Breda - De makers van het computerprogramma Vertaal! I hebben een versie uitgebracht voor Windows. Die doet alles keurig zoals het in de handleiding staat, maar werkt wel wat omslachtiger dan de trouwe gebruikers - inmid dels meer dan 25.000 - van de MS-DOS-versie gewend waren. Op computers met MS-DOS heeft Vertaal! de afgelopen ja ren bewezen een prima en snelle hulp te zijn voor verta lingen van Nederlandse woor den naar het Frans, Duits of Engels en vice versa. Na het intikken van een woord in een venstertje van Vertaal! ver scheen direct de vertaling. Met voorbeelden, uitdrukkingen, enzovoort. Een prima woor denboek. In een tekstverwerker bestond bovendien de fraaie mogelijk heid de cursor ergens in een woord te zetten en dat met enkele toetsdrukken door de vertaling te vervangen. Dat kan in de Windows-versie niet meer. Het woord moet nu al tijd apart worden ingetikt in een venstertje van Vertaal! De vertaling wordt daarna (via het 'klembord' van Windows) in de tekst geplaatst. Deze procedure is omslachtiger dan in de MS-DOS-versie van Ver taal! Behoudens deze kanttekening is op de Windows-variant van Vertaal! niets aan te merken. I Wie aan het schrijven is, scha- I kelt moeiteloos over naar Ver taal!, tikt een woord in en is na enkele toetsdrukken weer terug in de tekstverwerker. Als alles goed is gegaan, staat daar intussen de vertaling van het ingetikte woord. Win- dows-gebruikers zijn gewend aan zulke snelle programma wisselingen. De nieuwe Vertaal! kost 295 gulden en is leverbaar met een Frans, Duits of Engels woor denboek. De woordenlijsten zijn identiek aan die van de DOS-programma's. Wie bij voorbeeld een Engelse Win dows- en een Franse DOS- versie heeft, kan onder Win dows dus tevens het Franse woordenboek installeren. Van onze redactie consument Utrecht - Het vorig najaar gepresenteerde tijdschrift Hallo krijgt al een andere naam; het heet voortaan Magazine BRARD. Dat heeft uitgever Patty Brard (vroe ger bekend van het meisjesgroepje Luv') bekend gemaakt. De naamswijziging is het gevolg van een uitspraak van de president van de rechtbank in Utrecht. De Spaanse uitgever van het blad HOLA, ook uitgever van het Engelstalige HELLO, maakte bij de rechtbank bezwaar tegen de titel van het Nederlandse Hallo. Patty Brards maandelijkse glansblad verscheen afgelopen na jaar voor het eerst. Er zijn inmiddels drie nummers verschenen. Aan het concept van het tijdschrift over mensen ('geen roddel blad' benadrukt Brard keer op keer) verandert niets: het brengt vooral postief nieuws. Het tijdschrift wordt gedrukt in een oplage van 150.000 exemplaren. Het eerstvolgende nummer met de nieuwe titel verschijnt begin maart. Van onze redactie consument Schiphol - Doven en slechthorenden kunnen voortaan op Schiphol van een doventelefoon gebruik maken. De apparatuur is geïnstalleerd in vertrekhal zuid, in het kantoor van IHD, de instelling die mensen met een handicap helpt om van en naar het vliegtuig te komen. De doventelefoon bestaat uit een gewoon telefoontoestel, een beeldscherm en een toet senbord. Doven of slechtho renden die over een eigen do ventelefoon beschikken, kun nen ook via het beeldscherm communiceren met de mensen van IHD. IHD staat voor International Help for the Disabled. Het is een particuliere instelling die tien jaar bestaat en drie acti viteiten ontplooit: de Schip- holservice, een vervoersdienst in Oost-Nederland en 'vakan tiebestemmingen met hulp' b het buitenland (Frankrijk, Spanje, Portugal en Grieken land). Gehandicapten die op Schip hol geholpen willen worden, moeten lid zijn van IHD. Dat kost 35 gulden per jaar. Vorig jaar heeft IHD 16.000 mensen geholpen. Aan de hand van afgesloten contracten met en kele zogenaamde afhande- lingsbedrijven op Schiphol verwacht IHD dit jaar 30.0"" mensen te helpen. zuidehjke tw Op de vloer: grillige i van Longlife. wM

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 24