Sloopauto ei
op lopende
ME geeft Benegora-demonstratie 'fleur'
er is klaar voor de toekomst
ense s
van
>ixhoorn
ppertje
ZEELAND
Schrale opkomst bij kantoor Vlaamse premier als protest tegen Logistiek Park Zandvliet
DONDERDAG 18 FEBRUARI 1993
De sloopstraat van Frans van
de Mosselaar werkt precies an
dersom als een lopende band in
een autofabriek. Maar net als
een autofabriek houdt Van de
Mosselaar er wel erg in dat er
steeds auto's van hetzelfde
merk en type over de band
rollen.
In dit geval Datsuns (tegen
woordig Nissan) van typt
lOOAen 120Y.
is voor Kompleet Wonen
yOOR Frans van de Mos.
selaar uit Dongen wordt
1993 een jaar van de
naarheid. Redt-ie het
wel of redt-ie het niet
net zijn nieuwe, milieu
vriendelijke sloopstraat
voor autowrakken?
rg Tel. 01170-54801
Als het wrak helemaal ontleed is, wordt het aan het einde van de lopende band in een pers getild
die het samenperst tot een plakje schroot. foto's de stem/johan van gurp
breker die pas vervangen is, mis- van een verwerkingspremie of
schien de startmotor, maar ver- iets wat daar op lijkt."
der gaat het ding in zijn geheel
naar de shredder. Die scheidt patent
keurig het ijzer van de rest, maar
die rest is wel puur afval, che- Behalve dat Van de Mosselaar
misch afval zelfs. Op een gemid- «.met zijn sloopstraat een flink
deld wrak is dat toch al gauw graantje hoopt mee te pikken
300 kilo en dat wordt alleen van de markt die ontstaat als de
maar meer omdat er steeds meer verwijderingsbijdrage wordt in-
kunststof in auto's wordt ver- gevoerd, wedt hij nog op een
werkt. Bij mijn methode van tweede paard. Hij heeft patent
slopen beperk je dat shredder- aangevraagd op zijn sloopstraat
afval tot 25, hooguit 50 kilo per en dat hoopt hij te verzilveren
auto." door het systeem te verkopen
aan collega-slopers. Met name in
Duitsland, waar de verwij
deringsbijdrage al wel is inge
voerd, bestaat volgens Van de
Mosselaar grote belangstelling
voor zijn idee. Deze week krijgt
hij bezoek van vertegenwoordi
gers van een Amerikaanse
branche-organisatie, die zijn
sloopstraat ook weieens willen
zien. „Die komen op uitnodiging
van BMW. BMW is namelijk een
van de autofabrieken die bij de
produktie van auto's tegenwoor
dig rekening houdt met het feit
dat ze óóit weer eens moeten
worden gesloopt. BMW is ook bij
mij wezen kijken om ideeën op
te doen waar ze dan op moeten
letten. Nu maken ze in Amerika
reclame met het feit dat hun
auto's zo gemakkelijk te recy
clen zijn. Hoe dat in zijn werk
gaat, willen ze Amerikaanse slo
pers op mijn bedrijf laten zien."
Het idee van de sloopstraat
waarin Van de Mosselaar zijn
opvattingen praktiseert, is ei
genlijk kinderlijk eenvoudig. Zo
als zo vaak met een idee, je moet
het alleen wel eerst bedenken.
Van de Mosselaars sloopstraat is
een lopende band zoals je die
ook tegenkomt in autofabrieken,
maar dan precies andersom.
Waar een autofabriek de lopen
de band start met boutjes, moer
tjes, losse onderdelen en stukken
plaatwerk, begint Van de Mosse
laar met een complete auto, wel
iswaar in verregaande staat van
verrotting. Onderweg schroeft,
sleutelt en sloopt hij alles wat
niet van ijzer is, eruit en houdt
hij aan het einde van de lopende
band alleen een pakketje schroot
over. Banden, kunststof-elemen
ten, raamrubbers, kabelbomen
en glas worden apart gehouden.
«onze verslaggever
lm van Zuilen
ÏOOR hemzelf liggen de kaarten
duidelijk. „Bij mijn manier van
ïerken moet er dik geld bij. Dat
im geen ondernemer zich lang
itrmitteren. Ook Frans van de
Mosselaar niet. Ik red het alleen
tb het plan voor de invoering
ran een verplichte verwij-
ieringsbijdrage voor het slopen
tan een autowrak doorgaat. Zo
liet. dan zal ik op 1 januari 1994
fee sloopstraat moeten slui
ten."
Dat klinkt dramatischer dan het
is. Frans van de Mosselaar is
ondernemer in hart en nieren,
temand die best risico's durft te
nimen maar ondertussen ook
donders goed weet waar hij naar
toe wil Hij had al een goede
naam opgebouwd in de autoslo
pers-branche en de voorsprong
hij op menig collega-sloper
had als het gaat om milieuvoor-
aeningen, wil hij graag verder
sergroten.
Drie jaar geleden ontvouwde
fan de Mosselaar in een inter-
new met deze krant zijn plan
nen. „Ik wil toe naar een sys
teem waarbij een sloopauto zo
grondig mogelijk wordt ontman
teld. Voor een wrak- naar de
shredder gaat, moet eerst alles
rat geen metaal is, eruit worden
Lage schrootprijs
Een kind kan zien dat de metho
de Van de Mosselaar niet kosten
dekkend is en waarschijnlijk ook
nooit zal worden. „Goed gera
den", beaamt de Dongenaar. In
clusief de kosten van investering
1,25 miljoen) en de lasten van
tien man personeel en met een
capaciteit van zo'n 5000 wrak
ken per jaar, kost het demonte
ren van auto's op deze manier
zo'n 250 gulden, bij de huidige
lage schrootprijs haast wel 300
gulden. „Dit jaar kan ik nog
vooruit dankzij een subsidie van
het STIPT (een door VROM en
Economische Zaken gefinanci-
eerd projectbureau voor onder
steuning van technologische ver
nieuwing, red.) maar volgend
jaar houdt dat op. Dan ben ik
dus afhankelijk van de invoering
heb er bewust weinig ruchtbaar
heid aan gegeven om de overheid
en de branche-organisaties niet
tegen de haren in te strijken. Die
waren immers tegelijkertijd be
zig met hun project Goes."
Van de Mosselaar doelt op een
proefneming van de ministeries
van vrom en economische zaken
en de auto-branche. Die proef
hield in dat men gloednieuwe
auto's sloopte om te onderzoe
ken wat er allemaal bij komt
kijken als men toe wil naar een
systeem van recycling van au
towrakken.
Van de Mosselaar doet in feite
hetzelfde, alleen is hij direct be
gonnen met oude auto's. „Niets
ten nadele van het project Goes.
Alleen zijn ze daar wel bezig met
auto's die pas over tien, vijftien
jaar op de sloop komen. In die
tussentijd zullen er echter nog
een paar miljoen andere gesloopt
moet worden. Ik denk dat het
een goede zaak is dat we probe
ren die alvast ook zoveel moge
lijk te recyclen. Daar heb ik me
op geconcenteerd."
branche-organisaties dokteren
samen met het ministerie van
vrom aan een systeem waarbij
erkende sloopbedrijven een pre
mie krijgen voor het slopen van
auto's, te. financieren door de
nieuwprijs van auto's te verho
gen met een zogenoemde 'ver
wijderingsbijdrage', waarover
Van de Mosselaar in de aanhef
van dit artikel al repte.
Ondernemend als hij is, heeft
Van de Mosselaar daarop inge
speeld. In tamelijke stilte heeft
hij zijn plannen uitgevoerd. „Ik
gesloopt en gesorteerd zodat het
voor recycling beschikbaar
komt", zei hij toen. Hij vertelde
er meteen bij dat die manier van
slopen geld zou gaan kosten in
plaats van dat er voor het sloop
bedrijf nog wat aan te verdienen
zou zijn. „Dat betekent dat er
straks een tijd komt dat je als
eigenaar van een afdanker bij
een sloper geld toe moet geven in
plaats van dat je nog een paar
centen beurt", voorspelde Van
de Mosselaar drie jaar geleden.
Inmiddels is het bijna zover. De
Chemisch afval
Het uiteindelijke streven is dat
zoveel mogelijk ook die non-fer-
ro-onderdelen gerecyceld wor
den. „Als je zover bent, produ
ceer je geen afval meer, maar
grondstoffen en dat sluit precies
aan op de doelstellingen van ons
nationaal milieuplan", stelt Van
de Mosselaar. Vlot becijfert hij
het verschil. „Op de oude manier
van slopen, demonteer je als slo
per alleen de bruikbare onderde
len, een goed bandje, een schok-
in
trouw-
kostuums
Noordstraat 15
4531 GATerneuzen
Van onze verslaggever
Jan van de Ven
Brussel - Het leek op een zielige verto
ning uit te lopen. Toch werd de demon
stratie van de Belgisch-Nederlandse
milieu-organisatie Benegora voor het
kantoor van de Vlaamse minister-pre
sident L. van den Brande dinsdag een
onverwachte publiekstrekker in het
hartje van Brussel. Er kwamen pelo
tons ME aan te pas.
Be aanloop was schraaltjes. Met een bestel
busje, een oud ding van onbestemde kleur,
reden de milieu-activisten via Antwerpen
richting Brussel. Met een beetje fantasie
zouden er samenzweerders in kunnen zit
ten, Van ander vervoer moest echter wor
den afgezien, want in het busje lagen veer
tien dozen keurig plat gevouwen met brave
teksten. De vracht kon niet in de kofferbak
van een personenauto.
k Brussel begon de actie iets belachelijks
te krijgen. De wegen van de stad zaten
verstopt. Via binnenwegen reden de activis
ten zo dicht mogelijk naar het centrum toe.
Ten einde raad parkeerden zij hun busje ver
'an de plaats waar de eerste minister
werkt. De opgevouwen dozen gingen verder
mee onder de arm.
Na een eind lopen stonden ze dan voor het
kantoor van Van den Brande. Daar was al
ten demonstratie gaande. Metaalarbeiders
met rode vanen en stickertjes op de jassen
Beplakt protesteerden samen met een voor
man van hun bond tegen ontslag van 150
arbeiders na het opheffen van hun banen.
Ue voorman had een megafoon onder de
arm. Het ding hoefde niet te worden ge
bruikt. De weinige demonstranten hoorden
uem zo ook wel. Ondanks het drukke ver
keer in de smalle straat.
Leeft Je ring
ir uw Lart
Het is nog een eind lopen. De opgevouwen dozen gaan mee onder de arm en op het
hoofd. foto's de stem/dick de boer
minister, vouwden de demonstranten hun
dozen weer op.
Helmen af
Bij het zien van het vouwen der dozen gaf
de commandant van de ME zijn manschap
pen verlof de helmen af te zetten. Het
gevaar was voorbij. Vallende, lege dozen
kunnen geen schade meer aanrichten.
Ondertussen was in het gebouw doorge
drongen, dat Benegora niet gesteld is op het
aanleggen van Logistiek Park Zandvliet.
Dat hebben de leden al vaker meegedeeld,
maar wie zijn zaak niet regelmatig onder de
ogen van politieke beslissers brengt, ver
liest de aandacht.
Dankzij de ME zijn de aardige en vredelie
vende leden van Benegora voor samen
zweerders gehouden. En dat heeft zijn
doorwerking naar de bovenverdiepingen
van de kantoorflat.
drie Meuren jjoui
OOSTBURG
Burchtstraat 8 Tel.01170-2961
VUSSINGEN
Walstraat 88 Tel.01184-16400
Tel.01180-35275.