NDV/M weekend zich conomi- Zeeland 'Alles voor eigen gebruik kan zo de grens over' werkt in Zeeland richt zich sterk od lant. Grenzen zijn opgeheven. Binnen de Europese Gemeenschap kan iedereen gaan en staan waar hij wil. „Een politieke beslissing, die de lidstaten geld gaat kosten," zegt wetskundige Ludo Kommens uit Putte, waar voor januari de grens was. Hij voorziet het opbloeien van fraude. Erger dan de fraude, die in het verleden de gemeenschap op de grondvesten deed daveren. Frauderen kan, omdat er halve of geen maatregelen zijn genomen De komende vier jaar krijgen snelle jongens de kans heel rijk te worden )r de functie van itorisch leiding aan tie kent een ruime leid op het gebied iring als schrijvend latie. Ervaring in de |is een pre. van De Stem: tel. aan de heer A.J.M. B.V., Postbus 3229^ nf STEM ZATERDAG 13 FEBRUARI 1993 Jitvoering, te Bergen op basonttrekkingsinstallatie an getransporteerd naar ista Natie en is als zodanig dukt. kichten bij de waterzuive- coldroging; opstellen van dagrappor- liens afwezigheid; luiten, alsmede, op zater- op MBO-niveau, bijvoor- aatsvinden tot maximaal pk, alsmede voor het wer- alijk Noord-Brabant is van gewonnen bij het Hoofd Ijnen van deze advertentie Jk Noord-Brabant, t.a.v. de I Roosendaal. ioofd van de dienstkring er ing. H.M. van de Laak, eventueel buiten de kan- >1640 - 38237. ngstelling heeft voor nctie wordt u uitgenodigd met vermelding van het ;nbaar te maken aan: ctie Zeeland sel en Organisatie rrssemeeckers rS- Verkeer en Waterstaat wil eden van etnische minder- 77 en. leid van kandidaten genie voorkeur. Door Jan van de Ven Nu de Europese binnengrenzen zijn opgeheven, lijken fraudeurs vrij baan te hebben, omdat de overheden halve of geen maatregelen hebben genomen. foto anp Grenzen open, chaos compleet Weinigen weten waar ze aan toe zijn. De chaos is compleet." Ludo Rommens uit Putte heeft het druk met geven van in formatie. In zijn ogen is er veel mis na het opheffen van de grenzen. Fraudeurs kunnen hun slag slaan, omdat overheden halve of nog geen maatregelen hebben genomen. Douane-agent Rommens, directeur van Cosmopolite, heeft zelf nog geen grip op voorschriften betref fende het verplaatsen van goede ren. En dat wil wat zeggen. Rom mens staat met 21 jaar ervaring in fiscale, specifieke grensvraagstuk ken veelvuldig met de handen in het haar. Ook hij, als een van de weinigen op een breed veld des kundig in regelgeving en voor schriften. Overgangstijden zijn, zo blijkt uit de historie, rommelige tijden. Het nieuwe is nog niet ingevoerd of herkenbaar doorgevoerd. Duide lijkheid ontbreekt. In het schemer duister van de overgang zien ritse laars hun kans. Zij delen klappen uit en zijn verdwenen voordat het gezag kan ingrijpen. Mr. H. Raspe, hoofd van het doua ne-district Roosendaal, verbaast het niet, dat de overgangstijd niet overzichtelijk is. Volgens hem is er per 1 januari veel veranderd en verandert er nog steeds veel. „Het duurt nog wel even, voordat ieder een weet wat kan en niet kan." Tijdens overlegrondes met het mi nisterie van financiën heeft Rom mens voor een in het oog springend manco in de belastingheffing ge waarschuwd. De komende vier jaar, tot 1 januari 1997, krijgen snelle jongens kans heel rijk te worden. Ten koste van eerlijke le veranciers en ook ten nadele van de fiscus. Kern van het manco: Bij koop en verkoop moet de koper in eigen land btw betalen. Een Franse ko per laat goederen uit Nederland' overkomen en betaalt btw in Frankrijk. Tot 1 januari betaalde de koper btw - op de rekening bijgeschreven - in het land van de verkoper. „Stel, ik koop een lege BV of richt er een óp. Met het daarbij verkre gen btw-nummer kan ik in het buitenland mijn slag slaan. Bij een leverancier koop ik voor een mil joen. De man krijgt zijn geld met een. Btw hoef ik bij koop niet te betalen, maar ik moet in eigen land de koop wel registreren om aan de eigen fiscus btw te betalen." Is Rommens minder eerlijk dan hij eruit ziet, dan registreert hij niets voor de eigen fiscus. De goederen mogen voor iets minder dan een miljoen worden verkocht. Met het berekenen van 'btw' aan zijn klan ten komt hij toch boven zijn geïn vesteerde miljoen. Als snelle jongen haalt hij dit kunstje binnen drie tot zes maanden nog vele malen uit. Na die tijd verdwijnt hij zonder het achterlaten van sporen. Een eerlijke leverancier komt er niet snel achter, dat zijn afnemer oneerlijk is. Pas bij het controleren van btw-staten blijkt hoe de vork in de steel steekt. Drie tot zes maanden na levering staat de be lastingdienst bij de leverancier op de stoep. Of hij maar btw wil betalen, omdat de afnemer niets van zich heeft laten horen. Zovele In het schemerduister van de overgang zien ritselaars hun kans. Zij delen klappen uit en zijn verdwenen voordat het gezag kan ingrijpen. foto de stem ben steffen malen zeventien procent van een miljoen als er leveringen zijn ge weest." „Bedrijven kunnen aan dit soort praktijken kapot gaan. Wie rekent erop, dat lang na het doen van zaken de belasting de hand komt ophouden? Bovendien heeft de fraudeur de handel onder de prijs verkocht, zodat hij de leverancier ook nog oneerlijke concurrentie heeft aangedaan." De verdiensten van de zwendelaar? Bij aanschaf betaalt hij geen btw, omdat hij een btw-nummer in ei gen land heeft. Winst. Bij verkoop berekent hij wel btw, maar steekt die in eigen zak. Winst. De som van de verdiensten kan op een miljoen enkele tonnen bedragen. De regeling om handelaars in het thuisland btw te laten betalen komt, aldus Rommens, voort uit het onvermogen van ambtelijke diensten om in korte tijd een goed geölied controle apparaat binnen de EG op te zetten. Dat is er volgens de plannen wel op 1 janua ri 1997. Dan zijn belastingdiensten van de lidstaten in staat, via onder ling geschakelde computers, aan kopen en leveringen te controleren. In 1997 betalen afnemers weer btw aan leveranciers, die het aan de belastingdienst over dragen. Waar de buitenlandse afnemer vervolgens zijn betaalde btw kan terugvorderen. Tot zo lang echter spelen belastingdiensten op veilig. Zij laten leveranciers voor het risico opdraaien. In de weten schap, dat hoeveel er ook wordt gesjoemeld, een deel van de belas ting toch in de schatkist terecht komt. Naast het rijk worden van snelle jongens bestaat et ook een moge lijkheid om langzaam rijk te wor den. Door het laten opbloeien van het zwarte circuit. Een bloemko lenkweker uit Nederland sluit een dealtje met een afnemer in België. Officieel verwisselen 1000 bloem kolen van eigenaar, maar in werke lijkheid gaat het om een veelvoud. „De belasting heeft het nakijken," concludeert Rommens. Tussen de landen controleert niemand de le vering, dus niemand heeft kijk op btw-plicht en verschuldigde om zetbelasting. Zeker niet als leve rancier en afnemer eenluidende hoeveelheden in de boeken opne men. Uit het verhaal van Rommens blijkt, dat de leverancier over niet te controleren waren moet beschik ken om de truc uit te halen. Mogelijk bestaan er nog meer we gen om de fiscus om de tuin te leiden. Rommens is echter voor zichtig en vooralsnog ook onwe tend. Hij noemt voor de hand lig gende gevallen, die door iedereen bedacht kunnen worden. „Reken maar, dat lieden met een ruim geweten zonder moeite de belasting omzeilen. Bij Financiën heb ik ooit te horen gekregen: 'Fraude bestaat en zal er altijd zijn'. Over inperking ervan schijnt men zich niet druk te maken. Twintig jaar geleden heb ik de toenmalige staatssecretaris gewe zen op mankementen bij de invoe ring van de btw." „Weet je wat ik te horen kreeg? Dan voeren we een wiebeltax in en verhogen we de belastingdruk een beetje. Tot mijn stomme verbazing werd een half jaar later de wiebel tax ingevoerd en de belastingdruk een beetje verhoogd." Rommers heeft er de indruk aan overgehouden, dat politici niet al te zeer malen om waterdichte syste men. We willen politieke doelen halen. „Met als gevolg dat alle gewone burgers te lijden krijgen onder de praktijken van mensen, die het niet zo nauw nemen." En consequent zijn de heren in Den Haag niet. „Per 1 januari zijn eige naren van motorjachten verplicht in Nederland blanke dieselolie te tanken. Tot dan mochten ze de motor van hun recreatieboot ook op rode diesel laten draaien." Tus sen de soorten bestaat een aanzien lijk prijsverschil. Rode diesel kost 77 cent per liter en blanke 125 cent. „Bij bekendmaking van dit voor schrift werd er bijverteld, dat de douane een groep controleurs het water op stuurt om overtreders te verbaliseren." Rommens brengt zijn verbazing over: „Nederlandse pleziervaarders tanken in eigen land blanke diesel. Belgen, die nog altijd rode in de tank mogen heb ben, lopen bij het passeren van de grens kans op een bon. Of Neder landers, die toevallig in België moesten tanken, omdat ze daar op vakantie waren." Er bestaat tussen de landen een levendig heen en weer varen van plezierboten. Waar houdt het goed koop tanken op en begint de over treding? Zijn vakantiegangers op weg van Frankrijk naar huis niet ook gewend om in Luxemburg goedkope brandstof in te nemen? Maar het moet gezegd: deze vorm van 'frauderen' is gemakkelijker te controleren en te achterhalen dan fraude op grote schaal. De kleine vissen worden gevangen. De grote zwemmen door de mazen van het net. Bij de douane wordt het verband tussen btw-fraude en het tanken van diesel niet gezien. Districts hoofd Raspe brengt onderscheid aan: „Met het voldoen van btw in de EG-lidstaten onderling hebben we als douane niets meer te maken. Toezicht op het betalen van btw heeft de belastingdienst. Wij zijn wel belast met controle op de die selvoorschriften voor pleziervaar tuigen." „Na verandering van de voor schriften jagen we niet meteen op naleving van de blanke diesel plicht. We wachten tot iedereen eraan gewend is. Pas dan gaan we het water op." De ruimte om te wennen wordt niet door de douane begrensd, maar aangenomen mag worden dat tijdens de zomervakan tie het varen op rode diesel wordt beboet. Eigenaars van jachten hangt, vol gens Rommens, iets nog onaange namere boven het hoofd: btw-beta- ling. „Schepen plegen op binnen wateren beweeglijk te zijn. Her komst en eigendom zijn niet een voudig te achterhalen. Per 1 janua ri moeten schippers daarom over een betalingsbewijs inclusief btw- voldoening beschikken. Kunnen zij de btw-betaling niet bewijzen, dan lopen ze kans (opnieuw) tot beta ling te worden gedwongen." Eigenaren van nieuwe sche pen hebben in hun admini stratie de kwitantie nog wel liggen. Zijn de schepen en kele jaren oud, dan is het hebben van het betalingsbewijs niet meer vanzelf sprekend. Raspe heeft een andere kijk dan Rommens. „In het oude systeem kon btw worden ontdoken. In het nieuwe niet meer." Iedereen be taalt belasting op zijn bootje. Con trole daarop ligt in handen van de douane, die uitsluitend let op sche pen die van zee komen. Blijft een schipper op de binnenwateren dan heeft de douane geen belangstel ling voor hem. Waren de btw-tarieven in alle EG- lidstaten hetzelfde dan zouden de inwoners op dat punt zekerheid hebben. „Van harmonisatie is lang geen sprake. In Duitsland wordt 15 procent geheven, in Italië 21 pro cent, in België 19,5 procent, in Nederland 17 procent en in Luxemburg drie procent," aldus Rommens. Als dat geen aanleiding tot gerommel geeft. Met het aanschaffen van jachten, bijvoorbeeld. Raspe kan zich voor stellen, dat iemand -in het bezit van een btw-nummer- een grote boot koopt, in Luxemburg neer strijkt en daar drie procent btw betaalt in plaats van de 17 in Nederland. De eigenaar moet wel even uitrekenen of het lonend is eerst een boot over de weg naar Luxemburg te krijgen. De vervoer kosten mogen niet meer dan 14 procent van de aankoopwaarde be dragen om iets aan de omweg te verdienen. Zonder fraudeurs verder in het zadel te helpen, de verschillende tarieven bieden mogelijkheden, heeft Rommens nog wel een tip voor de eerlijke handel. „Het vrije verkeer van goederen en diensten lijkt me ideaal voor postorderbe drijven. Als zij zich in Luxemburg vestigen zijn ze in staat veertien procent goedkoper te leveren dan Nederlandse concurrenten. Pakken ze enkele procenten meer winst dan is de consument toch goedko per uit." Voor autokopers heeft hij een waarschuwing. „Ik heb het net moeten uitzoeken voor een klant. Onder gebruikte auto verstaat de Nederlandse be lasting: minstens drie maanden oud en 3.000 kilometer op de teller. Twee jaar oud en 2.000 kilometer op de teller is nieuw. Net zo als twee maanden en 50.000 kilometer op de teller." Iets om te onthouden? „De tekst moet letterlijk worden genomen," weet Rommens. Overigens begint na kennis over ouderdom en het aantal gereden kilometers pas het rekenwerk van de belastingdes kundige. Voor elke auto bestaat een apart sommetje met optellen en aftrekken. Rommens denkt nog maanden no dig te hebben om veranderende regelgeving uit verschillende hoofdsteden onder controle te krij gen. Wat hij voor 1 januari aan kennis uit de mouw kon schudden, moet hij nu met zeven dagen per week dag en nacht werken bijspij keren. Op het moment van ons gesprek zijn de grenzen nog geen vier weken opgeheven en de stapels veranderingen komen nog steeds binnen. Aan het vrije verkeer van perso nen, goederen en diensten bin nen de Europese Gemeenschap per 1 januari 1993 kleven voor burgers prettige bijkomstighe den. Controle aan de binnen grenzen is er niet meer en na een bezoek aan het buitenland (bin nen de EG) mag veel zonder aangifte mee naar huis worden genomen. Wat mag dan wel? Mr. H. Raspe, hoofd van het douanedistrict Roosendaal, antwoordt al even simpel: „Alles voor eigen ge bruik." Bij wijze van richtlijn is er voor vakantiegangers een fol dertje gedrukt: 800 sigaretten, een kilo pijptabak of shag, 20 liter gedistilleerd, 90 liter wijn, 110 liter bier. „Men hoeft zich er niet strikt aan te houden," zegt Raspe. „Wie een grote wijnkelder heeft, kan voor eigen gebruik behoefte hebben aan meer dan 90 liter. Dat kan. Komt er iemand met een tankwagen wijn uit Frank rijk gereden, dan zou zo'n hoe veelheid voor eigen gebruik kun nen zijn." Vooropgesteld dat het transport al wordt gezien. „We mogen aan de binnengrenzen niet meer con troleren. Ook niet een eindje van de grens vandaan. Toch willen we met een controle-apparaat zicht houden op overtreders." Raspe weet nog niet hoe. Hij denkt aan een ambulante con trole bij enige vorm van verden king. Het voor eigen gebruik meene men van brandstof voor de auto (benzine en diesel) is niet zonder meer toegestaan. Wat er nog in de tank zit mag mee, evenals brandstof in een los reservetank je. Maar grotere losse voorraden mogen niet mee naar huis zonder er accijns over te hebben be taald. De waarde van brandstofvoor schriften kan worden getest. Geen controle van de douane meer en nog geen controle-appa raat om overtreders in de kraag te vatten. De kans op betrappen is vrijwel nihil. En in Luxem burg kost brandstof heel wat minder dan in eigen land. 'Voor eigen gebruik' is ook huis raad bij een verhuizing van het ene naar het andere EG-land. Daar wil de douane meer over weten. Wie verhuist over de grens moet van de douane een vergunning hebben om belas tingvrij in te voeren. In folders waarschuwt de doua ne al te argeloze reizigers. Twaalf landen accepteren wat in auto's en caravans voor eigen verbruik is gestouwd. Het weg vallen van controles aan binnen grenzen heeft echter strengere controle aan de buitengrenzen tot gevolg. Een land als Denemarken, schrikbeeld voor alcohol consu merende vakantiegangers, is EG-lid, dus accepteert het ge sleep met bier en jenever. Zwe den en Noorwegen vallen buiten de EG. Bij de overtocht van Denemarken naar het noorden ziet de douane scherp toe op het meeslepen van drank en tabak.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 41