NDV/M
weekend
zich
conomi-
Zeeland
'Alles voor
eigen gebruik
kan zo de
grens over'
werkt in Zeeland
richt zich sterk od
lant.
Grenzen zijn opgeheven. Binnen de
Europese Gemeenschap kan
iedereen gaan en staan waar hij
wil. „Een politieke beslissing, die
de lidstaten geld gaat kosten," zegt
wetskundige Ludo Kommens uit
Putte, waar voor januari de grens
was. Hij voorziet het opbloeien van
fraude. Erger dan de fraude, die in
het verleden de gemeenschap op de
grondvesten deed daveren.
Frauderen kan,
omdat er halve of
geen maatregelen
zijn genomen
De komende vier
jaar krijgen snelle
jongens de kans
heel rijk te worden
)r de functie van
itorisch leiding aan
tie kent een ruime
leid op het gebied
iring als schrijvend
latie. Ervaring in de
|is een pre.
van De Stem: tel.
aan de heer A.J.M.
B.V., Postbus 3229^
nf STEM
ZATERDAG 13 FEBRUARI 1993
Jitvoering, te Bergen op
basonttrekkingsinstallatie
an getransporteerd naar
ista Natie en is als zodanig
dukt.
kichten bij de waterzuive-
coldroging;
opstellen van dagrappor-
liens afwezigheid;
luiten, alsmede, op zater-
op MBO-niveau, bijvoor-
aatsvinden tot maximaal
pk, alsmede voor het wer-
alijk Noord-Brabant is van
gewonnen bij het Hoofd
Ijnen van deze advertentie
Jk Noord-Brabant, t.a.v. de
I Roosendaal.
ioofd van de dienstkring
er ing. H.M. van de Laak,
eventueel buiten de kan-
>1640 - 38237.
ngstelling heeft voor
nctie wordt u uitgenodigd
met vermelding van het
;nbaar te maken aan:
ctie Zeeland
sel en Organisatie
rrssemeeckers
rS-
Verkeer en Waterstaat wil
eden van etnische minder-
77 en.
leid van kandidaten genie
voorkeur.
Door Jan van de Ven
Nu de Europese binnengrenzen zijn opgeheven, lijken fraudeurs vrij baan te hebben, omdat de overheden halve of geen maatregelen hebben genomen.
foto anp
Grenzen open, chaos compleet
Weinigen weten waar
ze aan toe zijn. De
chaos is compleet."
Ludo Rommens uit
Putte heeft het druk
met geven van in
formatie. In zijn ogen is er veel mis
na het opheffen van de grenzen.
Fraudeurs kunnen hun slag slaan,
omdat overheden halve of nog geen
maatregelen hebben genomen.
Douane-agent Rommens, directeur
van Cosmopolite, heeft zelf nog
geen grip op voorschriften betref
fende het verplaatsen van goede
ren. En dat wil wat zeggen. Rom
mens staat met 21 jaar ervaring in
fiscale, specifieke grensvraagstuk
ken veelvuldig met de handen in
het haar. Ook hij, als een van de
weinigen op een breed veld des
kundig in regelgeving en voor
schriften.
Overgangstijden zijn, zo blijkt uit
de historie, rommelige tijden. Het
nieuwe is nog niet ingevoerd of
herkenbaar doorgevoerd. Duide
lijkheid ontbreekt. In het schemer
duister van de overgang zien ritse
laars hun kans. Zij delen klappen
uit en zijn verdwenen voordat het
gezag kan ingrijpen.
Mr. H. Raspe, hoofd van het doua
ne-district Roosendaal, verbaast
het niet, dat de overgangstijd niet
overzichtelijk is. Volgens hem is er
per 1 januari veel veranderd en
verandert er nog steeds veel. „Het
duurt nog wel even, voordat ieder
een weet wat kan en niet kan."
Tijdens overlegrondes met het mi
nisterie van financiën heeft Rom
mens voor een in het oog springend
manco in de belastingheffing ge
waarschuwd. De komende vier
jaar, tot 1 januari 1997, krijgen
snelle jongens kans heel rijk te
worden. Ten koste van eerlijke le
veranciers en ook ten nadele van de
fiscus.
Kern van het manco: Bij koop en
verkoop moet de koper in eigen
land btw betalen. Een Franse ko
per laat goederen uit Nederland'
overkomen en betaalt btw in
Frankrijk. Tot 1 januari betaalde
de koper btw - op de rekening
bijgeschreven - in het land van de
verkoper.
„Stel, ik koop een lege BV of richt
er een óp. Met het daarbij verkre
gen btw-nummer kan ik in het
buitenland mijn slag slaan. Bij een
leverancier koop ik voor een mil
joen. De man krijgt zijn geld met
een. Btw hoef ik bij koop niet te
betalen, maar ik moet in eigen land
de koop wel registreren om aan de
eigen fiscus btw te betalen."
Is Rommens minder eerlijk dan hij
eruit ziet, dan registreert hij niets
voor de eigen fiscus. De goederen
mogen voor iets minder dan een
miljoen worden verkocht. Met het
berekenen van 'btw' aan zijn klan
ten komt hij toch boven zijn geïn
vesteerde miljoen. Als snelle jongen
haalt hij dit kunstje binnen drie tot
zes maanden nog vele malen uit.
Na die tijd verdwijnt hij zonder het
achterlaten van sporen.
Een eerlijke leverancier komt er
niet snel achter, dat zijn afnemer
oneerlijk is. Pas bij het controleren
van btw-staten blijkt hoe de vork
in de steel steekt. Drie tot zes
maanden na levering staat de be
lastingdienst bij de leverancier op
de stoep. Of hij maar btw wil
betalen, omdat de afnemer niets
van zich heeft laten horen. Zovele
In het schemerduister van de overgang zien ritselaars hun kans. Zij delen klappen uit
en zijn verdwenen voordat het gezag kan ingrijpen. foto de stem ben steffen
malen zeventien procent van een
miljoen als er leveringen zijn ge
weest."
„Bedrijven kunnen aan dit soort
praktijken kapot gaan. Wie rekent
erop, dat lang na het doen van
zaken de belasting de hand komt
ophouden? Bovendien heeft de
fraudeur de handel onder de prijs
verkocht, zodat hij de leverancier
ook nog oneerlijke concurrentie
heeft aangedaan."
De verdiensten van de zwendelaar?
Bij aanschaf betaalt hij geen btw,
omdat hij een btw-nummer in ei
gen land heeft. Winst. Bij verkoop
berekent hij wel btw, maar steekt
die in eigen zak. Winst. De som van
de verdiensten kan op een miljoen
enkele tonnen bedragen.
De regeling om handelaars in het
thuisland btw te laten betalen
komt, aldus Rommens, voort uit
het onvermogen van ambtelijke
diensten om in korte tijd een goed
geölied controle apparaat binnen
de EG op te zetten. Dat is er
volgens de plannen wel op 1 janua
ri 1997. Dan zijn belastingdiensten
van de lidstaten in staat, via onder
ling geschakelde computers, aan
kopen en leveringen te controleren.
In 1997 betalen afnemers weer
btw aan leveranciers, die het
aan de belastingdienst over
dragen. Waar de buitenlandse
afnemer vervolgens zijn betaalde
btw kan terugvorderen. Tot zo lang
echter spelen belastingdiensten op
veilig. Zij laten leveranciers voor
het risico opdraaien. In de weten
schap, dat hoeveel er ook wordt
gesjoemeld, een deel van de belas
ting toch in de schatkist terecht
komt.
Naast het rijk worden van snelle
jongens bestaat et ook een moge
lijkheid om langzaam rijk te wor
den. Door het laten opbloeien van
het zwarte circuit. Een bloemko
lenkweker uit Nederland sluit een
dealtje met een afnemer in België.
Officieel verwisselen 1000 bloem
kolen van eigenaar, maar in werke
lijkheid gaat het om een veelvoud.
„De belasting heeft het nakijken,"
concludeert Rommens. Tussen de
landen controleert niemand de le
vering, dus niemand heeft kijk op
btw-plicht en verschuldigde om
zetbelasting. Zeker niet als leve
rancier en afnemer eenluidende
hoeveelheden in de boeken opne
men.
Uit het verhaal van Rommens
blijkt, dat de leverancier over niet
te controleren waren moet beschik
ken om de truc uit te halen.
Mogelijk bestaan er nog meer we
gen om de fiscus om de tuin te
leiden. Rommens is echter voor
zichtig en vooralsnog ook onwe
tend. Hij noemt voor de hand lig
gende gevallen, die door iedereen
bedacht kunnen worden.
„Reken maar, dat lieden met een
ruim geweten zonder moeite de
belasting omzeilen. Bij Financiën
heb ik ooit te horen gekregen:
'Fraude bestaat en zal er altijd
zijn'. Over inperking ervan schijnt
men zich niet druk te maken.
Twintig jaar geleden heb ik de
toenmalige staatssecretaris gewe
zen op mankementen bij de invoe
ring van de btw."
„Weet je wat ik te horen kreeg?
Dan voeren we een wiebeltax in en
verhogen we de belastingdruk een
beetje. Tot mijn stomme verbazing
werd een half jaar later de wiebel
tax ingevoerd en de belastingdruk
een beetje verhoogd."
Rommers heeft er de indruk aan
overgehouden, dat politici niet al te
zeer malen om waterdichte syste
men. We willen politieke doelen
halen. „Met als gevolg dat alle
gewone burgers te lijden krijgen
onder de praktijken van mensen,
die het niet zo nauw nemen."
En consequent zijn de heren in Den
Haag niet. „Per 1 januari zijn eige
naren van motorjachten verplicht
in Nederland blanke dieselolie te
tanken. Tot dan mochten ze de
motor van hun recreatieboot ook
op rode diesel laten draaien." Tus
sen de soorten bestaat een aanzien
lijk prijsverschil. Rode diesel kost
77 cent per liter en blanke 125
cent.
„Bij bekendmaking van dit voor
schrift werd er bijverteld, dat de
douane een groep controleurs het
water op stuurt om overtreders te
verbaliseren." Rommens brengt
zijn verbazing over: „Nederlandse
pleziervaarders tanken in eigen
land blanke diesel. Belgen, die nog
altijd rode in de tank mogen heb
ben, lopen bij het passeren van de
grens kans op een bon. Of Neder
landers, die toevallig in België
moesten tanken, omdat ze daar op
vakantie waren."
Er bestaat tussen de landen een
levendig heen en weer varen van
plezierboten. Waar houdt het goed
koop tanken op en begint de over
treding? Zijn vakantiegangers op
weg van Frankrijk naar huis niet
ook gewend om in Luxemburg
goedkope brandstof in te nemen?
Maar het moet gezegd: deze vorm
van 'frauderen' is gemakkelijker te
controleren en te achterhalen dan
fraude op grote schaal. De kleine
vissen worden gevangen. De grote
zwemmen door de mazen van het
net.
Bij de douane wordt het verband
tussen btw-fraude en het tanken
van diesel niet gezien. Districts
hoofd Raspe brengt onderscheid
aan: „Met het voldoen van btw in
de EG-lidstaten onderling hebben
we als douane niets meer te maken.
Toezicht op het betalen van btw
heeft de belastingdienst. Wij zijn
wel belast met controle op de die
selvoorschriften voor pleziervaar
tuigen."
„Na verandering van de voor
schriften jagen we niet meteen op
naleving van de blanke diesel
plicht. We wachten tot iedereen
eraan gewend is. Pas dan gaan we
het water op." De ruimte om te
wennen wordt niet door de douane
begrensd, maar aangenomen mag
worden dat tijdens de zomervakan
tie het varen op rode diesel wordt
beboet.
Eigenaars van jachten hangt, vol
gens Rommens, iets nog onaange
namere boven het hoofd: btw-beta-
ling. „Schepen plegen op binnen
wateren beweeglijk te zijn. Her
komst en eigendom zijn niet een
voudig te achterhalen. Per 1 janua
ri moeten schippers daarom over
een betalingsbewijs inclusief btw-
voldoening beschikken. Kunnen zij
de btw-betaling niet bewijzen, dan
lopen ze kans (opnieuw) tot beta
ling te worden gedwongen."
Eigenaren van nieuwe sche
pen hebben in hun admini
stratie de kwitantie nog wel
liggen. Zijn de schepen en
kele jaren oud, dan is het hebben
van het betalingsbewijs niet meer
vanzelf sprekend.
Raspe heeft een andere kijk dan
Rommens. „In het oude systeem
kon btw worden ontdoken. In het
nieuwe niet meer." Iedereen be
taalt belasting op zijn bootje. Con
trole daarop ligt in handen van de
douane, die uitsluitend let op sche
pen die van zee komen. Blijft een
schipper op de binnenwateren dan
heeft de douane geen belangstel
ling voor hem.
Waren de btw-tarieven in alle EG-
lidstaten hetzelfde dan zouden de
inwoners op dat punt zekerheid
hebben. „Van harmonisatie is lang
geen sprake. In Duitsland wordt 15
procent geheven, in Italië 21 pro
cent, in België 19,5 procent, in
Nederland 17 procent en in
Luxemburg drie procent," aldus
Rommens. Als dat geen aanleiding
tot gerommel geeft.
Met het aanschaffen van jachten,
bijvoorbeeld. Raspe kan zich voor
stellen, dat iemand -in het bezit
van een btw-nummer- een grote
boot koopt, in Luxemburg neer
strijkt en daar drie procent btw
betaalt in plaats van de 17 in
Nederland. De eigenaar moet wel
even uitrekenen of het lonend is
eerst een boot over de weg naar
Luxemburg te krijgen. De vervoer
kosten mogen niet meer dan 14
procent van de aankoopwaarde be
dragen om iets aan de omweg te
verdienen.
Zonder fraudeurs verder in het
zadel te helpen, de verschillende
tarieven bieden mogelijkheden,
heeft Rommens nog wel een tip
voor de eerlijke handel. „Het vrije
verkeer van goederen en diensten
lijkt me ideaal voor postorderbe
drijven. Als zij zich in Luxemburg
vestigen zijn ze in staat veertien
procent goedkoper te leveren dan
Nederlandse concurrenten. Pakken
ze enkele procenten meer winst
dan is de consument toch goedko
per uit."
Voor autokopers heeft hij een
waarschuwing. „Ik heb het
net moeten uitzoeken voor
een klant. Onder gebruikte
auto verstaat de Nederlandse be
lasting: minstens drie maanden oud
en 3.000 kilometer op de teller.
Twee jaar oud en 2.000 kilometer
op de teller is nieuw. Net zo als
twee maanden en 50.000 kilometer
op de teller."
Iets om te onthouden? „De tekst
moet letterlijk worden genomen,"
weet Rommens. Overigens begint
na kennis over ouderdom en het
aantal gereden kilometers pas het
rekenwerk van de belastingdes
kundige. Voor elke auto bestaat
een apart sommetje met optellen en
aftrekken.
Rommens denkt nog maanden no
dig te hebben om veranderende
regelgeving uit verschillende
hoofdsteden onder controle te krij
gen. Wat hij voor 1 januari aan
kennis uit de mouw kon schudden,
moet hij nu met zeven dagen per
week dag en nacht werken bijspij
keren. Op het moment van ons
gesprek zijn de grenzen nog geen
vier weken opgeheven en de stapels
veranderingen komen nog steeds
binnen.
Aan het vrije verkeer van perso
nen, goederen en diensten bin
nen de Europese Gemeenschap
per 1 januari 1993 kleven voor
burgers prettige bijkomstighe
den. Controle aan de binnen
grenzen is er niet meer en na een
bezoek aan het buitenland (bin
nen de EG) mag veel zonder
aangifte mee naar huis worden
genomen.
Wat mag dan wel? Mr. H. Raspe,
hoofd van het douanedistrict
Roosendaal, antwoordt al even
simpel: „Alles voor eigen ge
bruik." Bij wijze van richtlijn is
er voor vakantiegangers een fol
dertje gedrukt: 800 sigaretten,
een kilo pijptabak of shag, 20
liter gedistilleerd, 90 liter wijn,
110 liter bier.
„Men hoeft zich er niet strikt
aan te houden," zegt Raspe.
„Wie een grote wijnkelder heeft,
kan voor eigen gebruik behoefte
hebben aan meer dan 90 liter.
Dat kan. Komt er iemand met
een tankwagen wijn uit Frank
rijk gereden, dan zou zo'n hoe
veelheid voor eigen gebruik kun
nen zijn."
Vooropgesteld dat het transport
al wordt gezien. „We mogen aan
de binnengrenzen niet meer con
troleren. Ook niet een eindje van
de grens vandaan. Toch willen
we met een controle-apparaat
zicht houden op overtreders."
Raspe weet nog niet hoe. Hij
denkt aan een ambulante con
trole bij enige vorm van verden
king.
Het voor eigen gebruik meene
men van brandstof voor de auto
(benzine en diesel) is niet zonder
meer toegestaan. Wat er nog in
de tank zit mag mee, evenals
brandstof in een los reservetank
je. Maar grotere losse voorraden
mogen niet mee naar huis zonder
er accijns over te hebben be
taald.
De waarde van brandstofvoor
schriften kan worden getest.
Geen controle van de douane
meer en nog geen controle-appa
raat om overtreders in de kraag
te vatten. De kans op betrappen
is vrijwel nihil. En in Luxem
burg kost brandstof heel wat
minder dan in eigen land.
'Voor eigen gebruik' is ook huis
raad bij een verhuizing van het
ene naar het andere EG-land.
Daar wil de douane meer over
weten. Wie verhuist over de
grens moet van de douane een
vergunning hebben om belas
tingvrij in te voeren.
In folders waarschuwt de doua
ne al te argeloze reizigers.
Twaalf landen accepteren wat in
auto's en caravans voor eigen
verbruik is gestouwd. Het weg
vallen van controles aan binnen
grenzen heeft echter strengere
controle aan de buitengrenzen
tot gevolg.
Een land als Denemarken,
schrikbeeld voor alcohol consu
merende vakantiegangers, is
EG-lid, dus accepteert het ge
sleep met bier en jenever. Zwe
den en Noorwegen vallen buiten
de EG. Bij de overtocht van
Denemarken naar het noorden
ziet de douane scherp toe op het
meeslepen van drank en tabak.