Chei De politiek als zondebok en panacee Zd™fp£nser ter»* sS'TA""" Felle discussies over veiligheid vliegveld Frankfurt Niet voor elk pijntje bij dokter 4 Litouwers kiezen voor het eerst president DE STEM! Met pijn en (Cabinet st SSr^ss^ rmenen°'^erkl Trofee Greenpeace li var assagiers op eigen verz ACHTERGROND Elektrische auto Rokers DESTEM- DE LEERLING TOVENAAR DE STEM ZATERDAG 13 FEBRUAR11993 Onlangs stond in De Stem een artikel over elektrische auto's. Daarin werd een re cent onderzoek van het Cen trum voor Energiebesparing te Delft aangehaald. Uit dat onderzoek zou blijken dat de elektrische auto duurder was en zeker niet minder vervuil de dan een benzine-auto. Dat kwam vooral door het feit dat voor het opladen van de ac cu's elektriciteit uit het net gehaald werd. Nadat ik het onderzoek zelf opgevraagd had en bestu deerd bleek dat dit onderzoek zeer onvolledig geweest is. De onderzoekers zijn vergeten om te berekenen welke mi lieu-voordelen er zouden ont staan indien de accu's met zonnecellen opgeladen wor den. Desgevraagd deelde één van de onderzoekers mij mede dat de milieuvoordelen t.o.v. de benzine- en gasmotor dan erg groot zou worden. De kosten zouden evenredig na delig zijn. De nadelen van een elektrische stadsauto zouden dan blijkbaar alleen van fi nanciële aard zijn. Als we ons daarop concentreren dan blijkt verder dat een groot deel van de kosten bestaan uit opgelegde belastingen zo als BVB (Bijzondere Ver- bruiks Belasting) en dergelij ke. Als de regering dus echt iets aan het milieu wil doen dan moeten ze de belasting op milieuvriendelijke produkten afschaffen. Als ze dat doen dan komt de vraag naar elek trische auto's met zonnecel len gevoede oplaadstations vanzelf op gang. Ik ken zó twintig personen die staan te trappelen om mee te doen mits de prijs niet zo waanzin nig opgedreven blijft. De markt is daarentegen groot. Uit onderzoek is gebleken dat circa 1 miljoen auto's minder dan 20 kilometer per dag rij den en vooral in de steden zelf blijven. Überhaubt rijden alle 5 miljoen auto's in Ne derland gemiddeld maar 45 kilometer per dag. Als die 1 miljoen stadsauto's allemaal elektrisch worden dan wordt de lucht in de stad stukken aantrekkelijker en hoeft de schooljeugd op hun fietstocht naar school geen diesel of benzineluchten te happen. Welke schade wordt daardoor veroorzaakt en wat kost dat B ophoudt ziei s<°ndPun,e'™j»» niet? Waarom is dat niet ver rekend bij de studie's over elektrische auto's die alle maal zo negatief uitkomen? Integrale studie's zijn blijk baar te moeilijk. Enfin. Als straks de energie van zonnecellen evenveel kost als de netstroom en de lichte elektrische auto's, ze hoeven tenslotte niet zo zwaar te zijn omdat ze niet meer dan 50 km per uur rijden, ontwik keld zijn dan zullen ze een normaal straatbeeld worden. Alle niet-integrale weten schappelijke studie's ten spijt. Zij zorgen alleen voor een vertraging met een jaar of tien. Breda Boy Boer Waar zijn we mee bezig beste mensen. De rokers de zonde bokken foei, dat mag niet. Wat mag dan wel Te veel parfum gebruiken dames en heren. Weet je dat daar ook mensen van over him nek gaan. Waarom niet mogen genieten van een sigaret als daar be hoefte aan is Waarom dan niet zonder parfum, haarlak enzovoorts Deze maat schappij weet niet waar ze mee bezig is. Zeker niet Ik zeg nogmaals: Verbeter de wereld, begin eens bij jezelf. Laat de auto eens een keertje staan, neem eens de fiets. Ge bruik deze wereld eens beter dan het nu gebeurt. De we reld gaat kapot als iedereen zo doorgaat. Laat daar de mensen eens goed van door drongen zijn. Verbeter de wereld, begin eens bij jezelf. Breda M. van Dijk. Na de televisie-opname wordt presentator Peter-Jan Rens ingesloten door tientallen dames. Ze variëren in leeftijd van 16 tot 40. Ze willen allemaal zijn handtekening. Hij zet zijn naam geduldig op al de aangeboden stukjes papier. Eén mevrouw biedt hem ruimte op haar hand. Hij kijkt er niet van op. Met een viltstift schrijft de Bekende Nederlander zijn naam op haar pols. Mevrouw trots. Maar meteen ook vervuld van zorg: zou het er morgenochtend nog leesbaar op staan? Want ze wil de handteke ning aan haar vriendin tonen. Als bewijs dat ze oog in oog heeft gestaan met Peter-Jan Rens. De aap uit de mouw: Er bestaan weinig verzamelaars van handtekeningen. Er bestaan vooral mensen die de bekende krabbel even nodig hebben als trofee. Daarna mag-ie worden weggewassen. Wat een opluchting! (HC) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie S 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, 01640-36850, fax 01640-40731. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326, fax 076-200462. Voor bezorgklachten: S 076-236888. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. HuLrt, Steenstraat 14, 01140-13751fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9,4381 RP, 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen v.a. 1 januari 1993 (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 85.50, per halfjaar 170.05 óf per jaar 330.70. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 28.45, per kwartaal 83.00, per half jaar 165.05 óf per jaar 320.70. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: maandag t/m vrijdag 1.60; zaterdag 1.90. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, maandag t/m vrijdag 8.30-12.00 en van 12.30-16.00 uur. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911). Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses. i Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Als een handige goochelaar moet de 20-jarige Ethiopiër die eergisteren een Airbus van de Lufthansa kaapte en naar New York liet vliegen, zijn wapen langs de controle in Frankfurt gesmokkeld hebben. Zijn 8 mm. pistool, dat hij klaarblijkelijk onder zijn muts verborgen heeft kunnen houden, zorgt inmiddels voor felle discussies over de veiligheid van het vliegveld. Door onze correspondent Frans Wijnands VOORAL AMERIKANEN en Britten dringen aan op nog strengere controles op de vlieg- haven Frankfurt. Europa's drukste vliegveld is voor alle Amerikaanse vliegmaatschap pijen de draaischijf tussen Eu ropa en de Verenigde Staten. Prompt wordt weer gespecu leerd dat de bom, die indertijd de vliegramp bij Lockerbie veroorzaakte, in Frankfurt aan boord van het toen verongeluk te vliegtuig is gesmokkeld. De Duitse autoriteiten reage ren bijna gelaten, al is uiter aard een diepgaand onderzoek naar de veiligheidsregelingen toegezegd. Maar Frankfurt is - in theorie - een onneembare vesting; althans voor de passa giers. Wel wordt met enige te genzin toegegeven dat lang niet elke bestelauto aan de talloze toegangspoorten wordt gecon troleerd. En ook de vele schoonmaakploegen lopen ge makkelijk in en uit. De veronderstelling dat de ka per zijn wapen, een alarmpis tool overigens, bij vertrek uit Oslo al bij zich droeg en dus op de transit-afdeling van de Frankfurter luchthaven onge moeid kon blijven, is onjuist. De dader is namelijk in Frank furt aan boord gegaan. Met een ticket dat hem door de Duitse autoriteiten was aangereikt. Midden vorig jaar vroeg de man in Duitsland asiel aan. Na een half jaartje trok hij die aanvraag in en liet zich in ruil daarvoor het gebruikelijke 'huistoe-ticket' aanbieden. Vervolgens dwong hij - om puur persoonlijke redenen die nog steeds niet duidelijk zijn - de gezagvoerder via een tus senstop in Hannover naar New York. „Met een pistool tegen m'n hoofd, urenlang. De man was verschrikkelijk nerveus, een kous over zijn hoofd", vertelde een opvallend lakonieke gezag voerder gisteren na zijn terug keer op Frankfurt. Hij zei geen moment bang te zijn geweest, en de kaping te hebben beleefd als een van de 'kapings-trainingen' die het vliegend personeel bij Lufthan sa regelmatig krijgt. Pas na enkele uren werd de kaper iets toeschietelijker. Hij trok zijn gelegenheidsmasker af en praatte, in het Engels, met de bemanning. deplichtige moest hebbi had en dat zijn wapen, via schoonmaakploeg, aan van het vliegtuig was ges keld. De waarheid blijkt peler,-en tegelijk vervelJ Want de kaper had het bij zich toen hij de cc passeerde. Gezagvoerder Goebel van het gekaapte vliegtuig was niet bang onderweg foto ap Gèzagvoerder Goebel zei het gevoel te hebben gehad dat hij het vertrouwen van de ogen schijnlijk intelligente kaper won, vandaar dat hij geruster was op een goede afloop dan de autoriteiten in Duitsland en Amerika. „Toen we eenmaal geland wa ren en stilstonden heb ik hem mijn pilotenzonnebril als sou venir aangeboden. Die nam hij aan, en gaf me - zoals ook beloofd - in ruil daarvoor zijn pistool". Al vlak na de kaping was in Frankfurt het interne geruzie over de schuldvraag begonnen. Drie veiligheidsdiensten zorgen op dat vliegveld voor de alge mene veiligheid. De Bun- desgrenzschutz zorgt voor de bewaking van de gedeelten waar de passagiers komen en voor de bagagecontrole. Aanvankelijk werd er van uit gegaan, dat de dader een me- De controles met röntgen* ratuur, en op het lijf van passagier, worden waterd genoemd. Op Frankfurt al al zijn ruim 700 veiligheid ambten werkzaam. jaar[; worden in jaszakken, fot0i| fers, handtassen en andere b gage enkele duizenden pij len, messen en andere wan ontdekt. Wat het menselijk oog niet^ ziet de techniek, is het ve| heidsmotto. Waarschijn! heeft nu bij zeer hoge uitzo dering het menselijk oog gezien wat de kaper onder muts verstopt hield. Juist vanwege de allesbehai volmaakte veiligheidscontro' was een afvaardiging van Duitse vliegersverenigj Cockpit, uitgerekend opdet van de kaping, in Bonn oa praten over betere veiligheid maatregelen op de luchthavens. Een pijntje hier, een zuchtje daar. De Nederlander gaat al snel naar de dokter. Die mentaliteit ergert staatssecretaris Simons (Volksgezondheid). Hij vindt Nederlanders verwend. Kennelijk is het stelsel van de gezondheidszorg zo goed en betaalbaar dat het mensen verleidt voor onderzoek naar de dokter te stappen terwijl daar lang niet altijd reden toe is. Door Carla Joosten AAN HET ongebreidelde ge bruik van de gezondheidszorg moet volgens Simons een eind komen. Hij vraagt daarbij de medewerking van huisartsen, specialisten en verzekeraars. Maar ook de consument moet zich bewust worden 'dat alles wat kan niet altijd hoeft'. Reden voor een heuse publieksdiscus- sie over de 'Keuzen in de zorg'. Vorig jaar werden vooral art- sen, verplegenden, vrouwen-, ouderen- en consumentenorga nisaties benaderd. In 1993 en 1994 moet het grote publiek bereikt worden. Vandaar dat staatssecretaris Simons (Volks gezondheid) de huisartsen vol gende week woensdag het boek je Wat doe ik? Ga ik naar de huisarts aanbiedt. Het is bestemd voor de leestafel in de wachtkamer en staat vol tips voor veel voorkomende klachten van aambeien tot zere keel. Het boekje moet de Neder lander ervan doordringen dat een bezoek aan de dokter niet altijd nodig is. In Denemarken werkte het: daar leidde een soortgelijke uitgave tot een op merkelijke daling van het dok tersbezoek. „Het gaat erom dat niet alleen de bobo's in de gezondheidszorg zich bezighouden met die op lopende kosten. Voor een echt cultuuromslag moet je ook de consument bereiken", zegt Rob Scheerder, hoofddirecteur Ge zondheidszorg van het ministe rie van WVC. „De consument moet ook maar eens gaan nadenken. Maar met alleen praten krijg je hem zover niet. Hij moet het ook voelen in de portemonnee", zegt Scheer der, doelend op de discussie over de bekostiging van de ge zondheidszorg. Die politieke gevechten over de basisverzekering voor alle Ne derlanders gaan gewoon door, maar intussen moet de consu ment zich vast bewust worden dat ook een leek kan kiezen om wel of niet naar de dokter te gaan. Niet alleen vanwege de centen, maar ook omdat onno dig gedokter een mens eerder zieker dan gezonder maakt. Om het grote publiek te berei ken sponsort WVC in 1993 tele visieprogramma's van de NCRV en KRO. De TROS-serie Me disch Centrum West ontbreekt in het actieplan. Scheerder: „Dat is geen vehikel om dit soort discussies mee los te we ken. Die serie spitst zich toe op de rampspoed en romantiek die zich afspeelt bij personeel en patiënten. Het zet mensen echt niet aan het denken". De door WVC geleide publieks- discussie moet ook gaan over de inrichting van de toekomstige gezondheidszorg. Moeten alle soorten transplantaties moge lijk zijn? Is een leeftijdsgrens voor kostbare operaties ge rechtvaardigd? En moeten dure technieken zonder meer worden benut? Scheerder van WVC moet er niks van hebben dat juist die technologie in de me dia veel aandacht trekt. „Je ziet het gewoon gebeuren. Voor een beenbreuk is een rönt genfoto voldoende. Maar nee, de patiënt heeft iets in de krant gelezen en roept: ik wil onder de scan". Het ministerie maakt ook dank baar gebruik van initiatieven van anderen. Zo willen verlos kundigen een debat over thuis- bevallen aanzwengelen. De thuiszorg is een onderwerp dat zeker ook nog de nodige discus sie zal opwekken. „Maar het is ook niet zo de mensen allemaal niet i resseert. Ik krijg op spreekbi ten vragen als: waarom zijn regels zo veranderd dat i Simons: Wat doe ik?' foto de stem/johan van gurp Dan gaat het niet alleen over de kraamhulp en gezinszorg, maar ook over de vraag wie de oude ren moet verzorgen? Een 55-ja- rige vorig jaar tijdens een bij eenkomst van een vrouwenor ganisatie: „Van mij wordt ver wacht dat ik voor de zieke moe der van mijn man ga zorgen. Je laat dat mens natuurlijk niet stikken, maar onder ons gezegd: pE STEM Haag - Het kabinet heeft g: nn voorstel van premier T ren op bers definitief ingestemd met afsplitsing van Rijnmond vap Provincie Zuid-Holland. tipt aanvankelijke plan van mir „„les en staatssecretaris De Gr, Mauta van Binnenlandse Zaken oi huidige 12 provincies op termijn c - en Nederland te verdele heffen Van onze verslaggever Den Haag - Een enorme che: Nederlandse kust, in de vor januari gezonken Nordfrakt Dat stelt de milieuorganisatie op de betrokken ministeries^Greenpeace. Minister Maij (Ver- .ui, ^eer en Waterstaat) denkt echter dat het wel los loopt met de gevaren voor het milieu. De Nordfrakt was geladen met ongeveer 2.400 ton loodconcen- traat, toen ze in oktober vorig jaar ongeveer 50 km voor de kust bij Egmond zonk. De lading lood is tien keer zo groot als de hoeveelheid lood die normaliter jaarlijks in zee komt. ik vind het te gek dat vrouw er steeds maar vanzelfsprek# voor op moeten draaien!" Scheerder beseft dat het i gemakkelijk is de Nederlai bewuster met de gezondheidL zorg te laten omsprii® Greenpeace heeft gisteren met baar actieschip Solo poolshoogte genomen op de plaats waar het Noorse vrachtschip gezonken is. Inmiddels zijn duikers in op- voor mijn pillen elke veertii dracht van Rijkswaterstaat be- dagen naar de dokter moet ze niet meer voor een half ji, krijg? Dan leg ik uit dat proberen het medicijngebruik ontmoedigen, maar ja, wie lij aan chronische slapelooshi zal die medicijnen toch bïj slikken". „Soms werken maatreg: averechts. Dat zie je ook bij specialistentarieven, we die, dan gaan ze meer ren, terwijl we net probeeri hen duidelijk te maken eens te kijken of die open wel nodig was. Ik gezondheidszorg altijd met waterbed: als je er op komt ergens anders een bubb naar boven" gonnen met een nieuwe inspectie van het wrak, dat op ongeveer 22 meter diepte ligt. De duikers moeten de juiste lig- (AD VERTE NTIE) m P, Het lijkt alsof het presidentschap van Litouwen niet meer aan de neus van Algirdas Brazaurkas voorbij kan gaan. Maar de populariteit van tegenkandidaat Statys Lozoraitis stijgt met de dag. Morgen moeten de Litouwers gaan stemmen. HET BELOOFT op het laatste moment nog een spannend weekeinde te worden voor de waarnemend president van Li touwen, Algirdas Brazauskas, de gedoodverfde winnaar van de verkiezingen die morgen worden gehouden. Hij heeft in de opiniepeilingen weliswaar nog een riante voorsprong op zijn rivaal Statys Lozoraitis, maar deze wordt steeds kleiner. De laatste voorspellingen zijn dat de ex-communist Brazaus kas 54 procent van de stemmen in de wacht zal slepen en Lozo raitis 33 procent. Vorige maand was de kloof nog groter. Maar nadat ex-president Vytautas Landsbergis zich vorige maand terugtrok ten gunste van Lozo raitis, steeg diens ster snel in de i V' tJ Lozoraitis foto epa opiniepeilingen. In een toe spraak voor de televisie riep Landsbergis zijn landgenoten op hun stem aan de onafhanke lijke Lozoraitis te geven. Waar nemers menen dat Lozoraitis niet voldoende tijd heeft om Brazauskas van de Litouwse Democratische Arbeiderspartij (LLDP) te kloppen. De voornamelijk uit ex-commu nisten bestaande LLDP ver sloeg tijdens de parlementsver kiezingen in november de Saju- dis van Landsbergis. Deze be weging was de drijvende kracht achter het onafhankelijkheids streven van Litouwen in 1991. Na de overwinning van zijn partij werd Brazaukas voorzit ter van het parlement en daar mee waarnemend president. Eind vorig jaar werd de nieuwe grondwet goedgekeurd van de Baltische staat die bepaalt dat er binnen vier maanden na de parlementsverkiezingen ook een president moet worden gekozen. Zondag is het dan zover. Dan is het de eerste keer dat de Litou wers na hun onafhankelijkheid direct hun president mogen kie- zen. De campagne voor de eer ste presidentsverkiezingen is dan ook met verhitte gemoede ren gevoerd. De kandidaten toerden intensief door het land om zoveel mogelijk handen te drukken en T-shirts en buttons uit te delen. Brazauskas zag zich zelfs genoodzaakt in hartje winter een duik te nemen in het ijskoude water van de Oostzee om geruchten te smoren over zijn zogeheten kwakkelende ge zondheid. Brazauskas maakte zich popu lair toen hij in 1989 als leider van de Litouwse communisti sche partij orders uit Moskou naast zich neerlegde, de banden met de Sovjetpartij verbrak en aanstuurde op een onafhanke lijk Litouwen. In november vo rig jaar won zijn partij de ver kiezingen nadat velen gedesillu sioneerd waren geraakt over de regering van Sajudis. Veel kiezers waren vooral te leurgesteld geraakt over de sterk verslechterde levensstan daard, onder meer als gevolg van de bezuinigingsdrift van president Landsbergis. Het land kende in 1992 een gierende in flatie van meer dan 1.000 pro cent en de industriële produktie verminderde met de helft. Brazauskas zei na de overwin ning van vorig jaar dat hij de door Sajudis ingezette hervor- :dal( kiï steld tuss moet j een j Brazauskas foto ap mingen zal doorzetten, maar de scherpe kantjes eraf zou halen. Tijdens de huidige verkiezings campagne pleitte hij voor ver betering van de relatie met het Westen. Ook riep hij het Westen op met economische hulp over de brug te komen. „De sleutel voor de buitenlandse politiek moet zijn pragmatisme coëxistentie met al onze bun aldus Brazauskas. Zijn rivaal Lozoraitis ontkel de vorig jaar diplomatieke rust toen hij suggereerde regio rond de Russische stad Kaliningrad bij Litoui gevoegd zou moeten wordf Kaliningrad, dat tot de Tw« Wereldoorlog bij Duitsland hoorde, ligt ingeklemd ■Litouwen en Polen. Litoira functionarissen haastten nadien te verklaren dat slechts een eigen mening belt en dat niet aan de huidige gre zen getornd zal worden. Lozoraitis stelde zijn Ier woensdag voor om samet werken in een nieuwe waarbij hij Brazauskas het pi mierschap aanbood. Deze echter dat het niet gepast is aan de vooravond van de kiezingen te praten over va ling van de ministerspost: Maar ook Brazauskas aangegeven een overeenki te willen sluiten, zodat héte geheel denkbeeldig is dat ba partijen na de stemmenslagi zondag een compromis ken. (rtr/anp) Amsterdam - Alle passagiers i Ïuidportugesft^aïfij verongelul doen aan de Rijkspolitie Dienst ie verklaringen van de passa- fers worden ter beschikking ge teld aan de onderzoekers in 'ortugal. Ze worden ook in het iederlands onderzoek door de Raad voor de Luchtvaart be rokken. Met die beslissing wordt toege- t gekomen aan de wens van groot deel van de passagiers om gehoord te worden. Volgens ex-passagierS R. Sötemann heb ben de inzittenden dingen waar genomen, die niet op een cock- pitvoice- of een flight datarecor- ier kunnen staan. Zo beweren diverse passagiers één van de motoren al in stond voor het vliegtuig de landingsbaan raakte. Boven dien zou een motor gedurende de hele vlucht een vreemd geluid hebben gemaakt en verliep de aanloop tot de landing ongebrui- dat brand Woensdagavond zond de RVU een tv-discussie uit over het thema vervagend idealisme. Aan de discussie nam ook Pv- dA-voorzitter Rottenberg deel. Zijn aanwezigheid verengde de discussie al snel tot het graag gespeelde gezelschapspelletje Hakken op De Politiek. Aan de kijkers werd gevraagd aan te geven uit welke hoek de aanzet tot opleving van idealisme moet komen. Tot zichtbare verlegen heid, zo niet ergernis van de gespreksleider wees 37 procent van de kijkers de politiek aan als de gewenste idealen schep pende bron. Dat kwam slecht uit. Alsof de kijkers een ander spel aan het spelen waren! Hakken op de politiek is zo oud als het politieke systeem zelf. De politiek heeft het altijd ge daan en dan vooral zelden goed en meestal slecht. De houding tegenover de politiek voltrekt zich in golfbewegingen. Nu eens is de politiek in, dan weer uit. In een fase waarin ze uit is, betoogt de ene na de andere (semi-)wetenschapper dat de politiek de mensen niet meer interesseert. Als bewijs daarvan wordt aangevoerd dat de deel name van de burger aan het politieke leven gering is, ja zelfs steeds geringer wordt. Gemakshalve wordt er aan voorbij gegaan dat participatie van de burger aan de politiek zich in Nederland nimmer heeft uitgedrukt in hoge ledentallen van politieke partijen. Boven dien is er in de laatste twintig jaar nauwelijks sprake geweest van een dalende trend in het totale ledenbestand. Te gemak kelijk ook wordt gewezen op afnemende deelname aan ver kiezingen. Waar is slechts dat steeds minder mensen warm lo pen voor verkiezingen voor ge meenteraden, staten en Euro pees Parlement. Voor Kamer verkiezingen geldt dit niet. Niet of nauwelijks komt men de re denering tegen dat kritiek op de politiek niet per definitie bete kent dat de belangstelling voor politiek terugloopt. Heel wel valt de stelling te verdedigen dat kritiek juist uit belangstel ling voortkomt. Of uit teleur stelling omdat de politiek niet voldoet aan (te) hoog gestelde verwachtingen. Want vast staat dat er veel van de politiek wordt verwacht. Te veel zelfs. Daaraan zijn de poli tieke partijen zelf niet helemaal onschuldig. Zij hebben zonder uitzondering de burger gesti muleerd zijn verwachtingen steeds naar boven toe bij te stellen. Tegelijkertijd verloren de tegen elkaar opbiedende par tijen de aloude waarheid uit het oog dat belofte schuld maakt. De burger is niet gek. Het duurt niet lang voordat hij de kloof tussen beloven en doen ontdekt. Maar het duurt wel lang voor dat hij zijn verwachtingspa troon en daarmee zijn houding tegenover de politiek bijstelt. Dat geldt niet alleen voor de burger als individu, het geldt ook voor de burger in groeps verband. Neem bijvoorbeeld het bedrijfsleven. Al jaren predikt het de leerstelling van de zich niet-bemoeiende overheid. Laat het bedrijfsleven zich in vrij heid ontwikkelen binnen een door de overheid gewaarborgd gezond economisch klimaat. Maar wanneer het mis gaat, wordt als eerste naar de over heid gewezen; de politiek krijgt de schuld en van de politiek wordt de oplossing geëist. De politiek als zondebok en pana cee. Men ziet datzelfde beeld op het hele terrein van overheidszorg. Van alles en nog wat wordt van de politiek geëist. Goede huis vesting, sociale zekerheid, werk, gezondheidszorg, goed onder wijs, veiligheid op straat, bruik baar openbaar vervoer. Het rij tje is met gemak uit te breiden. Maar als de politiek aan al die gerechtvaardigde wensen wil tegemoetkomen en dus niet voorbij kan aan de kosten er van, springt diezelfde burger haar op de nek. De politiek heeft op dat ver schijnsel gereageerd door de bürger het etiket op te plakken van de calculerende, zijn eigen belang najagende burger, die zwelgt in zijn individualiteit en zich weinig of niets aantrekt van de wereld rondom hem. Wat de burger de politiek ver wijt, verwijt de politiek de bur ger: gebrek aan idealen. En zo versterken politiek en burger het beeld waarop cynici en (se- mi)intellectuelen met toene mende hartstocht inspelen. Soms wordt er tegengas gege ven. Nog onlangs door onder zoekers van de Wetenschappe lijke Raad voor het Regerings beleid (WRR) en van de Land bouw Universiteit Wageningen. Zij kwamen tot de conclusie dat het beeld dat de politiek schetst van de niet te vertrouwen, cal culerende en frauderende bur ger niet klopt met de werkelijk heid. Politici destilleren uit de statistieken over criminaliteit een te somber en te generalise rend beeld van het gedrag van de burger. Zij hekelen de doc trine, die in de politiek ruim wordt aangehangen, dat indivi dualisering gelijk is aan egoïs me. Voorzichtig komen ze tot de conclusie dat voor de burger het zoeken naar geborgenheid en gemeenschap op z'n minst een even sterke drijfveer vormt als het najagen van eigenbelang. Gevreesd moet worden dat deze conclusie degenen die de stel ling hebben betrokken dat idea lisme uit is, slecht uitkomt. Ze tast hun bijna tot levenshou ding geworden cynisme aan. Veel van de kritiek op de poli tiek (c.q. de overheid) vindt haar voedingsbodem in cynis me. De politiek deugt niet; de politiek brengt niets voor el kaar; van de politiek valt niets meer te verwachten; de politiek is niet te vertrouwen; politiek is alleen maar een spel en het wordt nog slecht opgevoerd ook. Geen wonder dat men in verlegenheid komt als blijkt dat mensen toch nog van de politiek vragen om meer idealisme. Waarom deze beschouwing? Niet om de politiek door dik en dun te verdedigen. Er is vol doende mis met de politiek om haar de kritiek niet te sparen. Ze is vooral met haarzelf bezig; op zoek naar nieuwe ideologie- en (al is ook dat al een woord) of vertaling van oi idealen als solididariteit, r«ï vaardigheid, kwaliteit van samenleving, tolerantie, burj schap naar de huidige tijd. heeft de balans tussen co® sus en het in coalitieland o®< mijdelijke compromisste® enerzijds en politisering an® zijds - het duidelijk maken® tegenstellingen, het durven? komen voor het eigen inzicB te veel uit het oog verloren.' haar zoektocht naar nie® verten laat de politiek ziek' veel verleiden tot modege* ligheid. Allemaal redenen om de f' tiek op haar huid te z® Maar cynisme, dat een uiting1 van het ontbreken van i< me, helpt noch de politiek de burger verder. Cynisme" alles en iedereen naar bern Wie trouwens echt om zich kijkt, wie te maken heeft S- jongeren, kan niet blijven be® ren dat er geen idealisme is. Critici van de huidige san ving, van de politiek, mi® oppassen voor generalis® Dè jeugd is niet zonder it'"" me, dè politiek is niet niks. De 'stille culturele rewj tie' (Van Dam) die zich samenleving voltrekt en z in toenemende individual® ring, betekent niet per d versterking van het eg Die twee begrippen op één W gooien, getuigt van een slordigheid in denken. Hebt u parapsychologische ver mogens Hoe die te gebruiken en te testen ontdekt u in het maandblad Para-Astro. Para- g Astro is te koop in uw kiosk. 1 Grote woorden zijn bedoeld vod toom die vandaag krachtterm c en ander te verbergen. Hij mag bjks op eigen benen verder kan de staat hoe dan ook hard nodig aangepast. In het verleden bazuinde de vli dat het goed ging met het bed een grotere partner om het in c doen. De inhoud van het contre toorn aan zijn hoofdaandeelho een geheel andere toon. Het lee Minister Andriessen voelde zich leit gesteld. Nauwelijks voorov emgsmacht over de werkgelegt cl yor|der Den Haag te ra akkoordje met de Duitse concu reden. De voorganger van mir indertijd Fokker openlijk in de nad daardoor het gevoel nog r ruimte te beschikken. Econorr deter buiten de deur gehouden het gebrek aan afstemming tu economische Zaken wreekte z esultaat te mager en heropent veel koopmansbluf van bek ®ts gunstiger papier, e vliegtuigmarkt stortte vervol Y0°rwaarden op en eiste nie i niet gecharmeerd van de Dui' contract' en weigerde elke di J 9|steren na lang gedeliberee /'«ere fusie- of overnamepartr en zelfstandig Fokker, ruim ei h-J1 kerkgelegenheid, dus over tuslaggevende argument J®,er Andriessen heeft er g Ha-, ij °P de korte termijn, v ®rnte belangrijk voor. Voor d hanJi rSa ecbter weinig goeds, "andelmgen van de laatste we larwV n 11161 de Duitsers w 9ere termijn biedt deze over

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2