DAF moet straks samenwerken
Duitsland privatiseert autosnelwegen en voert tolvignetten in
DAF hervat produktie
Ketelmuziek helpt Brabant niet uit malaise
ff Makelaars
jven-
in te
>p Zoom
Minister Andriessen gelooft niet dat DAF het op den duur alleen redt:
Philips moet twee miljoen
tv-toestellen controleren
Spaanse vliegtuigbouwer
daagt staat voor rechter
A5
Ligtvoet b.v.
KLEINTJE
ca. 1.000 m2
artaal 1993.
n van de
o ca. 500 m
j A58 (Rotter-
Zoom-
ECONOMIE
A6
Carnaval in
Eindhoven
gaat door
ECONOMIE KORT
>27110
lil Street
08/02
09/02
1 signal
64V5
63%
■brands
37
36%
Itel.tel
53
53%
po corp
54
54%
po ine.
28%
27%
steel
19%
19
|ig co
35%
35%
bacific
13%
13%
ron
76
75
pita
16
15
sier
40%
39%
prp
26
25%
i.edison
34%
34
equipm.
42%
43%
Int nemours
49%
49%
[nan kodak
53%
53%
!n corp
62%
62%
motor
50
48
electric
86%
86%
.motors
38
38%
lyear
72
70%
lett-pack.
67%
67%
lus.mach.
52
53%
al.tel.
75%
74
airlines
14%
14%
Annell
54%
53%
:k co.
38%
39%
loil
65
66
i central
28%
27%
j)S
12%
12%
erica
56%
55%
dutch
85%
84%
s roebuck
49%
49%
south.pac.
14%
14%
co ine.
62%
62%
dtechn.
47%
47%
inghouse
14
14
man corp
14
14%
worth
28%
29%
lud
lewerkt
lerkt
Iver
lewerkt
lerkt
19,350-19,950 per kg
21,550 per kg
185-255 per kg
300 per kg
I vk vorige koers
I sk slotkoers gisteren
la laten
(b bieden
ex claim
Pe gedaan/bieden
d ex dividend
II gedaan/laten
g bieden en ex dividend.
I h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
aieden ex dividend
I42
■25
■54
Il7
1230
1263
■712
1964
1836
11664
1589
1291
1229
1344
1623
1233
1,80
2,00
1,00
4,00
0,80
2,40 a
12,00
3,00
1,30 a
5,50
2,10 a
8,50
8,20
5,60
700
0,40
1,00
2,90
2,80
2,80
5,90
4,70 a
1,20 a -
5,20
1,50
1,90
0,90 a
12,50
0,50
1,70 a
1,10 a
6,40 a
2,30
3,20
6,70
0,80
2,20
8,50
4,70
1,80
2,80
43,00
17,20
13,80
0,60
2,00
4,50
4,80
5,30 a
0,60
1,50
1,40
1,40 b
4,40
0,70
2,20 a
11,70
2,80
1,00
4,50
1,50
7,60
7,20
4,80
6,00
0,50
1,40
3,50
3,10
3,10
6,30
4,20
1,00
5,30 i
1,60
2,10
0,90
12,50
0,50
1,35
1,10
6,35
2,20
3,10
6,60
0,80
2,80 b
9,80
5,40
2,60
3,50
44,10
18,00
14,50
0,70
1,80
4,20
4,60
4,00
0,70
uto's tot 6000,-.
Opel Kadett 1.3 S'83.
Opel Kadett 1.2 N '81
Mazda 323 '83
Fiat Ritmo 60 '86
Lada 1200 S '88
Fiat Regata 85 '84
Fiat Ritmo aut. '83
Keiweg 57 Oosterhout.
01620-32650.
Uoed, beter.
DE STEM
WOENSDAG 10 FEBRUARI 1993
Van onze correspondent
:rans Wijands
j De Duitse Autobahnen wor
den geprivatiseerd.
«iet alleen de nieuw aan te leggen
raiecten, vooral in oostelijk Duitsland,
ar ook het al bestaande wegennet
,t als het aan de huidige regering
'0p termijn over in private handen.
Vanaf 1 januari 1994 zal op de Duitse
Autobahnen - vermoedelijk naar Zwit-
ers voorbeeld - tol worden geheven,
jus met vignetten die op de voorruit
roeten worden bevestigd en die overal,
jehalve aan de grensovergangen ver
lucht mogen worden. Dat zou namelijk
een verplichte stop aan de grens beteke
nen, hetgeen haaks staat op de afschaf
fing van de Europese binnengrenzen.
Voor personenauto's zal een vignet on
geveer een mark per dag gaan kosten;
300 tot 400 mark per jaar. Het beroeps-
goederenvervoer moet op zo'n 10.000
mark per jaar per vrachtauto rekenen.
Het Duitse kabinet heeft nog niet beslo
ten de brandstofbelasting te verhogen,
maar dat idee is evenmin definitief
losgelaten.
Eerdere plannen van Duitsland om een
soort tol in te voeren liepen stuk op een
uitspraak van het Europese Hof. Ver
volgens formuleerde de Europese Com
missie een richtlijn die het alle EG-
partners mogelijk maakt, desgewenst,
een vignet in te voeren. Als dat maar
niet uitsluitend jaar-vignetten zijn. Ie
dere automobilist moet óók een vignet
voor een dag, een week, maand of
kwartaal kunnen kopen.
Met de minstens zes miljard mark die
de vignetten zullen opleveren, wil het
Duitse kabinet de kostbare samensmel
ting, reorganisatie en modernisering
van de Duitse spoorwegen betalen. Ver
keersminister Krause verwacht dat het
duurder wordende wegtransport tot
meer vrachtvervoer per trein zal leiden.
Begin maart moet een speciale werk
groep een gedetailleerd plan presente
ren.
De socialistische oppositie en milieu-in
stanties hebben de plannen onder meer
als een 'ecologische vergissing' afgewe
zen. Vignetten zullen volgens een SPD-
woordvoerster niet leiden tot minder
auto's op de snelwegen.
Wie om milieuredenen het verkeer wil
terugdringen moet de automobilisten
per gereden kilometer laten betalen en
geen vast bedrag, ongeacht het aantal
kilometers. Om de plannen van de
CDU/CSU/FDP-coalitie te kunnen
doorvoeren is parlementaire instem
ming nodig, óók die van de Bondsraad
waarin de socialisten de meerderheid
hebben.
De Duitse plannen treffen vooral Ne
derlanders. Niet alleen de talloze va
kantiegangers die via de Duitse Auto
bahnen naar hun bestemming rijden,
maar vooral het beroepsgoederenver-
voer. De Nederlandse truckers beheer
sen de Duitse Autobahnen in alle rich
tingen.
Van het totale grensoverschrijdende
vrachtverkeer op de Duitse wegen, ne
men Nederlandse transporteurs bijna
driekwart voor hun rekening. Gratis tot
nu toe, tot ergernis van hun Duitse
collega's en politici. Voor een 40-tonner
betaalt een Duitse ondernemer iets
meer dan 10.000 mark rijvoertuigen-be-
lasting. Zijn Nederlandse concurrent
hooguit 2000 mark.
/an onze verslaggevers
Den Haag - Ondanks de sterke afslanking zal DAF het
ip termijn niet redden als volledig zelfstandig bedrijf,
jaarom zal DAF binnen vijf a tien jaar moeten gaan
amenwerken met concurrenten.
Dat zei minister Andriessen van
ionomische Zaken gisteren in
e Eerste Kamer. Hij meent dat
)AF op de lange duur nooit
;g geld bijeen kan brengen
nor de ontwikkeling en produk-
ie van nieuwe vrachtwagens.
)e marktpositie van het bedrijf,
daarmee de verdiensten, zijn
iaarvoor te klein, verwacht de
minister. „Dat is toch een beetje
iet noodlot van een bedrijf als
DAF in een klein land."
De minister zei verder op vragen
van de PvdA en D66 dat dat hij
zin heeft de top van DAF
volledig verantwoordelijk te
in voor het debacle. Maar,
vroeg hij zich vervolgens hardop
„het is de vraag of men er
juist aan heeft gedaan om zich
zo bezig te houden met het ver
huren en financieren van vracht
wagens." Dat gebeurde via DAF
Finance, een van de grootste
verliesposten van het bedrijf.
,Dat is toch iets wat niet be
hoort tot de kernactiviteiten van
een vrachtwagenfabrikant. En
als je zoiets dan teveel doorzet
en je niet tijdig realiseert wat
iet betekent, dan maak je toch
een fout."
Overigens benadrukte de minis
ter dat DAF vooral slachtoffer is
van de conjuncturele neergang,
de verminderde vraag naar
vrachtwagens. Hij ging niet in
op de vraag of de top van DAF
iaarop tijdig had moeten inspe-
en.
De overname van het Britse Ley-
and door DAF, nu zes jaar gele
ien, vindt Andriessen in ieder
I begrijpelijk. Achteraf is
ook Leyland een grote verlies
lost gebleken. „Toen DAF zes
jaar geleden Leyland kocht om
de groeien, vond iedereen dat
prima. Dat hoort zo, zei men.
Toegegeven, het is een risico.
voor hetzelfde geld had het
anders uitgepakt. Buitenlandse
ivemamens is bij veel andere
ledrijven ook goed gegaan."
De commissie voor Economische
laken van de Tweede Kamer
leeft besloten pas volgende
week te praten over de proble
men bij DAF. Dat gebeurt op
uitdrukkelijk verzoek van minis
ter Andriessen. Hij hoopt dan
meer duidelijkheid te hebben
iver de nieuwe structuur.
Inmiddels heeft staatssecretaris
Pan Rooy (Economische Zaken)
iet Brabantse college van Gede
puteerde Staten geschreven dat
ze wil komen praten over de
economische situatie van de pro-
nncie. Wanneer dat gesprek
'laatsvindt, is niet bekend. De
;ans dat ze de provincie extra
=eld toezegt, is buitengewoon
dein.
öe minister-president van
"laanderen, L. van den Brande,
ls n'et zomaar bereid een bedrag
Van
onze verslaggever
vit uczltlcib vdu
®n 300.000 tussen '83 en '87
r ™wde en in Nederland ver-
chte toestellen op zich te mel
en voor een controle-afspraak,
tiers in Europa bevinden zich
toestel?31,7 mi^oen 'verdachte'
Toestellen uit de be
kken bouwjaren blijkt spon
st"1 birJand te zijn §evl°gen
j a deerverbindingen het
metaalmoeheid hadden be-
m.
zoveel
brand gevlogen toestel vinden
vpji: vee'- De consument moet
ken" "u1 zi'n tv kunnen kij-
vanói?. een woordvoerder
an Philips.
stel'jCllade aan het tv-toe-
°rdt door Philips zergoed.
®evea- „Gelukkig zijn het er niet
geweest want één in
van 110 miljoen in een nieuw
reddingsplan voor DAF te ste
ken, heeft hij gisteren tegen
DAF-bewindvoerder Deterink
gezegd. Hij wil dat er zoveel
mogelijk banen bij de vestiging
in Westerlo behouden blijven.
Zoais de zaken nu staan zou de
helft van het aantal banen bij
DAF verdwijnen.
Deterink stelt dat deelname van
de Vlaamse overheid in het risi
codragende kapitaal van een af
geslankt DAF-bedrijf essentieel
is voor het welslagen van het
plan.
De socialistische fractie in het
Europese Parlement vindt dat
Brussel DAF moet gaan helpen.
In een motie roept de voorzitter
van de commissie sociale zaken
en werkgelegenheid van het par
lement - de Nederlander W. van
Velzen - de Europese Commissie
op zo spoedig mogelijk een in
dustriële strategie te ontwikke
len. Die moet het mogelijk ma
ken rechtstreekse financiële
steun te geven aan een bedrijf
als DAF dat, volgens Van Vel
zen, niet zozeer met 'structurele
als met conjuncturele problemen
worstelt.'
Voor Van Velzen - die wordt
gesteund door de Brit Crawley
en de Nederlander Metten -
moeten de Nederlandse, de Bel
gische en de Britse overheden als
eerst verantwoordelijken in
springen om DAF op de been te
houden. Maar als de banken de
plannen van de bewindvoerders
niet of slechts gedeeltelijk steu
nen, dan moet Brussel te hulp
komen.
De kans dat de Commissie be
reid is directe financiële steun te
verlenen wordt door de christen
democraat Bouke Beumer van de
EVP-fractie echter aanzienlijk
lager ingeschat. Volgens Beumer
zou DAF mogelijk wel in aan
merking kunnen komen voor fi
nanciële steun voor technologi
sche innovatieve projecten.
Daarnaast ziet hij mogelijkhe
den voor een bemiddelende rol
van de Commissie bij het ver
krijgen van een lening bij de
Europese Investerings Bank.
Voor de werknemers van DAF
zelf is inmiddels een speciaal
informatie- en adviescentrum op
het DAF-terrein ingericht.
Vandaag wordt in de Eindho-
vense binnenstad een massale
demonstratie gehouden. De vak
bonden rekenen niet alleen op
deelname van DAF-personeel,
maar ook op belangstelling van
toeleveranciers, klanten én van
de bevolking van Eindhoven en
omgeving.
Doel van de steunmanifestatie is
de Nederlandse en Belgische
overheden en de banken te wij
zen op het belang van het voort
bestaan van DAF.
De produktie bij DAF, die een week geleden door de surséance van betaling was stilgevallen, komt weer op gang. Afgelopen
maandag is een begin gemaakt met het persen van chassis-delen (foto) en de fabricage van andere onderdelen. Uit de fabriek in het
Belgische Westerlo arriveerden gisteren weer de eerste cabines. Ook andere bedrijven hebben hun leveringen hervat. Zij worden
contant betaald uit het boedelkrediet. Vanochtend wordt de 'eindlijn' weer opgestart, zodat DAF trucks kan leveren bij zijn klanten.
foto vn u
Eindhoven - Philips moet zo'n twee miljoen televisietoestellen
een nader onderzoek onderwerpen vanwege mogelijk
dgevaar. De kosten hiervan bedragen volgens Philips
ener enkele tientallen miljoenen guldens.
Jandaag roept het concern in De eerste meldingen over in
vertenties de bezitters van brand gevlogen toestellen kwa
men al in '87 binnen bij het
Eindhovense bedrijf. In '88 werd
besloten een nieuw type soldeer-
methode in te voeren. Het zou
vervolgens nog bijna vijf jaar
duren voordat Philips het initia
tief nam naar buiten toe alarm
te slaan.
Philips zegt niet eerder tot actie
te hebben kunnen overgaan om
dat de oorzaak van de brand
meldingen pas recent bekend
werd. „Het probleem treedt na
melijk pas op na jarenlang ge
bruik. In '87 waren de bewuste
toestellen op zijn hoogst drie
jaar in gebruik. Daardoor kwam
de oorzaak van het probleem pas
veel later aan het licht," aldus de
Philips-woordvoerder.
Provincie probeert op alle fronten geld te vinden voor economisch beleid
Door onze redacteur Henk Boot
Breda - Daar zat-ie dan bij
Nova: de Brabantse com
missaris der koningin mr. F.
Houben.
Met tegenover hem Paul, dé
Paul, Witteman. Hamvraag:
waarom heeft het land niks
gehoord van Houben toen de
omvang van de DAF-ramp be
kend werd? Daar wordt een
commissaris van de koningin
toch voor betaald, liet die vraag
zich verstaan. Had die commis
saris in Brabant nog Van Agt
geheten, dan was 'Den Haag'
toch allang via de media ter
verantwoording geroepen?
Ongetwijfeld. Maar denken ze
in Hilversum nou echt dat die
ketelmuziek vanuit de provin
cie de malaise bij Philips, Ned-
car en DAF had kunnen voor
komen. Of dat een commissaris
der koningin met een roeptoe-
ter voor de fabriekspoort de
echte pijn voor de nu overbodi
ge DAF-medewerkers had kun
nen verzachten?
Zo werd de stille diplomaat
Houben ten overstaan van kij
kend Nederland eerst op een
voetstuk gezet en er vervolgens
bruusk vanaf getrokken. Hij
werd gekroond tot zonneko
ning, die nota bene werd afge
schilderd als een vorst die min
of meer werkeloos toezag hoe
zijn volk lijdt onder een reeks
massa-ontslagen.
Houben stribbelde nog wel te
gen, maar veel hielp het niet.
'Natuurlijk leeft het provincie
bestuur met de DAF-werkne-
mers mee' en 'We hebben de
minister-president eind vorig
jaar tijdens een werkbezoek
aan Zuid-Oost Brabant al ge
wezen op de problemen in die
regio'.
Twee weken geleden nog, net
voor de plof van DAF, stuurden
GS van Noord-Brabant een
brandbrief aan staatssecretaris
Van Rooy van Economische Za
ken met het dringende verzoek
Brabant aan extra geld te hel
pen voor kansrijke economi
sche projecten.
Zulke directe contacten met
bewindslieden halen hooguit de
regionale pers, niet de camera's
van de NOS. Al draagt het
geluid van de noodklok daar
door wat minder ver, de inhoud
van het SOS is er geen spat
minder alarmerend om. Dat
Hilversum pas wakker wordt
na de storm rond DAF mag het
provinciebestuur niet verweten
worden. Laat staan dat er voor
de bedreigde DAF-werkne-
mers, hoe droevig ook, geen
geld is voor een sociaal plan.
Dat is de verantwoordelijkheid
van de werkgever en die is,
blijkens mededelingen van de
bewindsvoerders, zo goed als
blut.
De provincie kan hooguit pro
beren de organisaties van
werkgevers en werknemers te
mobiliseren om de klap voor de
werknemers zo veel mogelijk te
verzachten. Den Haag kan dan
met concrete plannen worden
bestookt en als lokpremie voor
overheidssteun is de provincie
bereid om voortaan 12 miljoen
in plaats van 4,7 miljoen per
Houben
foto de stem/johan van gurp
jaar voor het sociaal-econo
misch beleid uit te trekken.
Veel meer kan Brabant uit zijn
begroting van 800 miljoen niet
zelf ophoesten zonder de pro
vinciale belastingen, leges en
heffingen drastisch te verhogen
of te knijpen op uitgaven voor
voorzieningen voor werklozen,
ouderen, minderheden, jeugd
hulpverlening en zwakzinnin-
gen en kunst- en cultuuruitin
gen.
Brabant mag moed putten uit
de succesvolle lobby rond de
verdeling van de extra aardgas
baten. Een kleine 30 miljoen
stroomde vorig jaar naar de
knooppuntsteden. Een structu
rele bijdrage van die omvang
als impuls voor de Brabantse
economie zou welkom zijn.
Maar zelfs al zou het kabinet
bereid zijn het tot nu toe ge
voerde Randstad-beleid bij te
stellen, dan nog liggen de nieu
we banen niet meteen voor het
oprapen.
De industrieprovincie Brabant
gaat namelijk gebukt onder een
wereldwijde terugval, die voor
al de zware industrie treft. „Nu
er zo hard aan de boom wordt
geschud waaien er vele blade-
Eindhoven - Ondanks alle
problemen bij DAF voelt
het Eindhovens gemeente
bestuur er nog niets voor de
organisatoren van cama-
valsactiviteiten te vragen
deze evenementen af te bla
zen. De gemeente zelf stelt
ook ditmaal weer het stad
huis beschikbaar voor de
nodige carnavalsfeestjes.
„Het heeft inderdaad iets
bizars", zegt burgemeester
dr. R. Welschen. Op het mo
ment dat hij en andere col
legeleden zich inspannen
om steunmaatregelen voor
DAF-medewerkers te be
denken, wordt de burgerhal
van het stadhuis verbouwd
tot een 'carnavalspaleis'.
„Maar daaruit mag geens
zins de conclusie getrokken
worden dat wij niet serieus
met het DAF-probleem om
gaan."
ren af", drukt een provincie-
voorlichter zich beeldend uit.
Van een recessie willen 's lands
leidende bestuurders vooral uit
psychologische overwegingen
weliswaar niet horen, maar de
gevolgen op de werkvloer zijn
er niet minder om.
Die realiteit vraagt van het
provinciebestuur een extra in
zet. Dat weten ze in Den Bosch
ook. „Het is nu een kwestie van
frappez toujours", meldt de
woordvoerder van GS strijd
vaardig. Gedeputeerde Staten
kennen hun plaats. In hun een
tje kunnen ze hooguit een
knuistje maken. Met steun van
werkgevers, werknemers, on
derwijs, steden en gewesten
wellicht een vuist.
Vleesfraudeurs weer in cel
Den Bosch - Het Gerechtshof in Den Bosch heeft gisteren H.S.
uit Putten en J.J. uit Maasbracht opnieuw in hechtenis laten
nemen. Zij waren eerder door de Raadkamer van het Hof op een
borgsom van ieder 100.000 gulden vrijgelaten. Zij kregen van de
rechtbank in een omvangrijke fraudezaak met runderen drie
jaar gevangenisstraf opgelegd. De zaak zou gisteren in hoger
beroep dienen, maar werd uitgesteld tot 19 maart.
De rechtbank in Den Bosch legde in november tweemaal 4,5
jaar gevangenisstraf op aan de broers L.G en A.G., veehandela
ren in Reek. De broers moesten beiden ook 3,2 miljoen gulden in
de staatskas storten. Zij hadden de illegale invoer van vee
georganiseerd. Zij zijn vervolgens op borgtocht vrijgelaten. Het
Hoger Beroep in hun zaak dient in april of mei.
Optimistisch Ericsson ziet winst dalen
Stockholm - Het Zweedse telecommunicatieconcern Ericsson
heeft vorig jaar zijn winst zien dalen van 1,6 miljard tot 1,3
miljard kroon 325 miljoen) bij een omzetgroei van 45,8
miljard tot 47 miljard kroon 11,75 miljard). Het concern heeft
de laatste paar jaar flink geïnvesteerd in nieuwe draadloze-tele-
foontechnologie en verwacht op grond daarvan dit jaar meer
winst te kunnen boeken. De vraag naar de nieuwe apparatuur
was vorig jaar niet voldoende om een winstdaling tegen te
houden. In het laatste kwartaal van 1992 was er wel sprake van
een sterke groei van de orderontvangst. Ook de kwartaalwinst
en -omzet stegen behoorlijk.
Twintig miljoen voor agro-industrie
Den Haag - De Europese Commissie heeft enkele tientallen
Nederlandse agro-industriële bedrijven veertien miljoen gulden
subsidie toegezegd om hun produktieprocessen te moderniseren.
Het ministerie van landbouw vult het bedrag aan met bijna zes
miljoen gulden. In totaal krijgen bijna negentig bedrijven
subsidie toegekend uit het Europese Oriëntatie- en Garantiefo
nds. De bedrijven zijn zowel werkzaam in de dierlijke als in de
plantaardige sector.
Extra inspraak vestigingswet
Den Haag - Middenstanders met klachten over de plannen van
minister Andriessen om een aantal eisen aan ondernemers te
schrappen kunnen terecht bij de Kamercommissie voor het
midden- kleinbedrijf. De kritiek van de ondernemers spitst zich
toe op de te geringe eisen aan vakbekwaamheid voor nieuwe
ondernemers, waar het gaat om volksgezondheid en milieuzorg.
Ook wil de minister af van strafrechtelijke handhaving van de
vestigingseisen. Hij vindt dat de ondernemers zelf naar de
rechter moeten stappen als de vestigingsregels overtreden wor
den.
Banaan verdeelt Europa
Brussel - De strijd om de banaan is nog niet gestreden. Groot
importeur Duitsland verzette zich gisteren met hand en tand
tegen het voorstel van de Europese Commissie om de eigen
bananenproducenten in de EG en voormalige koloniën te
beschermen tegen de import van de dollarbanaan. De Duitsers
kregen steun van de Nederlandse minister van landbouw
Bukman, die zich onder meer afvroeg of het voorstel van de
Commissie zich wel verdraagt met de afspraken over de
vrijhandel in de wereld. De verdeeldheid onder de ministers van
landbouw van de EG was zo groot dat een definitief besluit over
het banenendossier, waarvan de papieren zich al meer dan een
jaar opstapelen, maar weer werd uitgesteld.
Duitsland kondigde zelfs aan naar het Europese Hof van Justitie
te stappen als de meerderheid van de ministers akkoord gaat
met de beperking van de invoer van bananen uit Zuid- en
Midden-Amerika, ter bescherming van bananen uit onder meer
Cameroun, Suriname, de Bovenwindse eilanden, Kreta en de
Canarische eilanden. Volgens de Duitsers moet een besluit
hierover unaniem worden genomen.
Omstreden
Dit is de voorpagina van het Amerikaanse tijdschrift New
Yorker, dat komende maandag verschijnt. Niet iedereen in
de VS is even gelukkig met de afbeelding op de voorpagina,
die een omhelzing tussen een orthodoxe jood en een negerin
voorstelt. foto ap
Den Haag - De Spaanse vliegtuigfabrikant CASA wil via een
kort geding tegen de Nederlandse staat bereiken dat de
onderneming opnieuw een van de kandidaten wordt voor de
levering van transportvliegtuigen voor de Koninklijke Lucht
macht.
Het bedrijf vindt dat de departe
menten van defensie en econo
mische zaken de verplichting uit
het EG-verdrag hebben ontdo
ken dat openbaar moet worden
aanbesteed. Het kort geding
dient morgen voor de president
van de rechtbank in Den Haag.
De Spaanse vliegtuigbouwer was
tot eind vorig jaar met zijn CN-
235-N-toestel de belangrijkste
kandidaat voor de levering van
zes middelgrote transporttoe
stellen. Defensie had CASA en
het Italiaanse bedrijf Alenia met
zijn G-222 op de 'short list' gezet
van kandidaten waaruit zou
worden gekozen.
Onder druk van de Tweede Ka
mer besloot staatssecretaris Van
Voorst tot Voorst van Defensie
echter om alsnog vier Fokker-
50-Utility-toestellen aan te
schaffen. Dat toestel werd eerder
afgewezen omdat het niet aan de
eisen van de luchtmacht vol
deed. CASA is daar zeer boos
over, omdat de CN-235-N wel
volledig beantwoordde aan die
eisen.
Het Spaanse bedrijf zegt niet
eerder in Europa met zo'n onge
bruikelijke, onbehoorlijke en on
fatsoenlijke behandeling te zijn
geconfronteerd. CASA vindt dat
de twee ministeries in strijd han
delen met beginselen van be
hoorlijk bestuur, met name het
verbod van willekeur.
In een reactie zegt de woord
voerder van staatssecretaris Van
Voorst dat in artikel 223 van het
EG-verdrag goederen met een
militair gebruik worden uitge
zonderd van de verplichting
openbaar aan te besteden.
^ecialisten in bedrijfshuisvesting
4814 DB Breda
door geheel Nederland