DE STEM
FNV voor commerciëel bestel
MTV geeft Aziaten
eigen muziek terug
Dichter Casper van
den Berg overleden
UIT gids
Europese primeur bij
Het Nationale Ballet
Reacties op actie van
Radio 3 onderzocht
suske wis
hambone
Voorzitter Stekelenburg: 'Einde aan bestaande hypocrisie
Schatten van
Ivan gevonden
The Jayhawks
Omar the
Howlers
Einstürzende
Neubauten
Ghost Note
Matthaus Passion
Onbekende Mozart
ids
woensdag 10 februari 1993
DEEL D
Amsterdam (anp) - De FNV is voorstander van een
commercieel omroepbestel. De komst van één publieke
zender, naast twee commerciële omroepen die hun eigen
broek moeten ophouden, is volgens FNV-voorzitter J.
Stekelenburg niet schadelijk voor politiek, cultuur en
samenleving. Het is naar zijn mening absurd dat de
bestaande omroepen door het verlenen van concessies
door de overheid nog tien jaar de tijd krijgen het
omroepbestel naar volwassenheid te leiden.
Bij de presentatie gisteren van
KIEM, een samenwerkingsver
band van Kunstenbond FNV,
FNV Dienstenbond en Druk en
Papier FNV, betoogde Stekelen
burg dat ons huidige omroepbe
stel een commercieel bestel is.
De FNV heeft niets tegen com
merciële bestellen. Aan de be
staande hypocrisie moet dan ook
een einde komen. Hij is er verder
van overtuigd dat het huidige
omroepbestel ongunstige invloed
heeft op de aard en de omvang
van de werkgelegenheid en op de
arbeidsomstandigheden van de
genen die daarin werkzaam zijn.
Naast een soort BBC zouden er
twee algemene omroepen moeten
komen, die net als dag- en week
bladen in hun eigen financiering
moeten voorzien. Naar zijn me
ning kan ook niet worden volge
houden dat de concentratie in de
wereld van dag- en weekbladen
in algemene zin tot een verar
ming van de meningsuiting en
meningsvorming heeft geleid.
Een snelle verandering kan vol-
gens hem enige verbetering
brengen voor werkgelegenheid
en arbeidsomstandigheden.
Verlies
De Nederlandse Vereniging van
Journalisten (NVJ) heeft veront
waardigd gereageerd op de
woorden van Stekelenburg. Vol
gens secretaris H. Verploeg staat
het FNV-beleid haaks op zijn
uitspraken. Naar zijn mening is
duidelijk aangetoond dat pers
concentraties leiden tot verlies
van titels. De FNV heeft daarom
ook binnen de SER gepleit voor
de komst van een persfusierege-
ling.
De gedachte dat verkleining van
de publieke omroep en komst
van commerciële omroepen goed
is voor arbeidsomstandigheden
en werkgelegenheid acht Ver-
ploeg onwaarschijnlijk. De si
tuatie in Groot Brittannië, waar
de BBC onder steeds zwaardere
druk komt te staan, toont dat
volgens hem aan.
Door Yojana Sharma
Hongkong (ips) - Toen Music Television, kortweg MTV, zijn
uitzendingen in Azie begon, hield menigeen zijn hart vast: zou
de Aziatische muziekcultuur worden weggeblazen door wes
terse rock, rap, reggae en metal? Twee jaar later blijkt iets
•heel anders te zijn-gebeurd: dankzij MTV hebben plaatselijke
sterren faam verworven in de hele regio.
In 1991 begon MTV gebruik te
maken van een van de vijf kana
len van Star TV in Hongkong.
Per satelliet konden Aziatische
tv-bezitters van Karachi tot Ma
nila voortaan 24 uur per etmaal
clips bewonderen. Westerse
clips, dezelfde die ook in Ameri
ka en Europa te zien zijn.
Maar MTV ontdekte dat het pu
bliek zich afkeerde van het aan
bod. Het hoorde liever Thaise of
Taiwanese muziek. „Daarom
zijn we na een jaar begonnen
plaatselijke artiesten te betrek
ken uit elk afzonderlijk land",
zegt Don Atyeo, MTV-baas voor
Azië.
Intussen is de helft van het ver
toonde materiaal van Aziatische
bodem. Een opmerkelijk gevolg
daarvan is dat nationale arties
ten opeens bekendheid verwer
ven buiten hun eigen land, iets
wat in het verleden nauwelijks
voorkwam. De Taiwanese zanger
Harlem Yu bracht een sensatie
teweeg in India. De Thaise
Christina, die haar platen nooit
buiten haar eigen land uitbracht,
won de MTV-prijs voor de beste
Aziatische muziekvideo, dankzij
stemmen van kijkers uit India,
Hongkong en de Filippijnen. De
zanger Khaled uit het verre Al
gerije, die in het Arabisch zingt,
sleepte dank zij MTV in India
een platina plaat in de wacht.
„Niet dat die sterren er eerst niet
waren", zegt Atyeo. „Thailand,
Taiwan en Hongkong hebben gi-
Moskou (reuter) - Russische ar
cheologen denken dat zij de bi
bliotheek en schatten gevonden
hebben van tsaar Ivan de Ver
schrikkelijke, die leefde in de
16e eeuw. De vondsten zijn ge
daan in 'een ondergrondse stad'
ten noorden van Moskou, zo be
richtte de krant Pravda gisteren.
gantische populaire artiesten.
Maar als muziekmarkten waren
die landen sterk op zichzelf ge
richt. Geen van die megasterren
waagde ooit de sprong naar het
buitenland."
De Aziatische kijkers, hoofdza
kelijk tieners en twintigers, wor
den vaak nauwelijks aangespro
ken door de westerse artiesten
die hun worden voorgeschoteld.
Atyeo: „Met een rap-programma
van twee uur, een van de pijlers
van MTV in de VS, zijn wij hier
gestopt omdat het totaal niet
aansloeg. Het was voor de men
sen hier import van een andere
planeet."
„De jongeren vinden de huidige
trends in de Amerikaanse mu
ziek verwarrend en vervreem
dend. Ze kunnen zich niet iden
tificeren met rap, die toch een
soort schreeuw om hulp is. Hier
in Azië hebben we niet zulke
bendes van kansloze jeugd", zegt
Atyeo, verwijzend naar de Ame
rikaanse zwarte getto's."
De Aziatische video's zijn veel
braver dan de westerse, zodat de
tv niet wordt afgezet door
ouders die het kijkgedrag van
hun kinderen in de gaten hou
den.
De adverteerders, de kurk waar
MTV op drijft, zijn enthousiast
over het aanpassingsvermogen
van de zender. „Ze hebben ge
leerd maatwerk te leveren, zodat
hun uitzendingen in Europa,
Brazilië, Australië en Azië com
pleet verschillend zijn", zegt een
reclameman.
Het grootste probleem waar
MTV-Azië zich nu voor geplaatst
ziet is om aan voldoende clips
uit de regio te komen. In het
Westen brengt zelfs het obscuur
ste bandje bij een nieuwe song
nog wel een begeleidende video
uit. „Maar wij hebben er last van
dat er zo weinig worden uitge
bracht", klaagt Atyeo. „Op de
Filippijnen is de produktie van
clips zo goed als nul, en uit India
komen er misschien twee of drie
per jaar."
Amsterdam (anp) - De dichter Casper van den Berg is
maandag op 47-jarige leeftijd in Rotterdam overleden. Uitge
verij De Bezige Bij, waar hij in 1983 met de bundel 'Nacht en
mes' debuteerde, heeft dat gisteren bekendgemaakt.
Van den Berg hanteerde een
bondige stijl vol straathumor.
Zijn gedichten bevatten vaak
kreten in het plat-Rotterdams.
Van den Bergs tweede bundel
'Modieus ongerief' verscheen in
1990 bij Deelder Bv. Onlangs
bracht De Bezige Bij zijn derde
bundel 'Onder ons' uit.
NIET ALLE goede rockmuziek
hoeft per se vernieuwend te
zijn. Het uitdiepen van een be
staand idioom kan door het
enthousiasme en de inventivi
teit waarmee dat gebeurt al
verfrissend genoeg klinken.
Een mooi voorbeeld daarvan is
het 'tijdloze' Hollywood Town
Hall van the Jayhawks.
Het jeugdige Amerikaanse
kwartet - dat als begeleidings
band al een cd opnam met Joe
Henry en nog recentelijker met
Mick Jagger samenwerkte -
heeft niet gehinderd door pre
tenties een bijzonder sfeervol
en evenwichtig debuut afgele
verd. Semi-akoestische gitaar
rock die - inclusief de fuzz-gi-
taar - menigmaal aan de jonge
Neil Young herinnert. Maar
door de compacte groepssound
ook aan bijvoorbeeld (het vroe
ge) Green On Red.
Voor solistische hoogstandjes
ruimt deze basisbezetting van
drie gitaren en drums (plus ses
sieveteranen Benmont Tench en
Nicky Hopkins op toesten) geen
plaats in. De noodzaak ont
breekt daartoe ook, want The
Jayhawks kunnen zich met ge
mak verlaten op de kracht van
hun tien composities, die met
tweestemmige ,zang effectief
worden uitgevend. Nergens
gepolijst, is Hollywood Town
Hall bovendien mooi geprodu
ceerd. Jammer alleen dat men
besloten heeft de luisteraar een
boekje met uitsluitend foto's
voor te schotelen; de teksten
hadden er best in gemogen.
(Def American/Phonogram)
LEO NIERSE
OMAR the Howlers zweren
bij simpelheid. Zodoende tref je
op platen van dit gezelschap
ongecompliceerde muziek aan
die wortelt in de tradities van
blues, rock roll en rhythm
blues.
De nieuwe cd Courts of Lulu
vormt daarop geen uitzonde
ring. De plaat is opgedragen
aan de biertent in het gehucht
Beartown in Mississippi, waar
Kent 'Omar' Dykes zijn muzi
kale inwijding kreeg door veel
met lokale zwarte muzikanten
te spelen. Courts of Lulu is
echter geen teruggrijpen naar
de muziek van toen, maar veel
eer een bewijs van hoe ver
Omar het met die invloeden in
zijn bagage heeft gebracht.
Samen met Howlers Bruce Jo
nes (bas) en Gene Brandon
(drums) en wat sessiemuzikan
ten laat Omar een opwindende
samensmelting van stijlen ho
ren. Je hoort er blues, rock,
cajun, rockabilly, R B en
country in terug en je hoort ook
dat Omar als uitvoerend artiest
alsmaar beter wordt. Vroeger
kon je hem nog min of meer
omschrijven als een zanger die
Ton KoopmanMatthaus Passion met tijdwinst.
veel op John Fogerty leek, maar
tegenwoordig zijn er ook veel
heel prettig klinkende gelijke
nissen met Dr. John en Captain
Beefheart.
Courts of Lulu is ook al door
het imposante niveau van de
eigen composities het voorlopi
ge hoogtepunt in het oeuvre
van Omar The Howlers. Het
is tevens een plaat die lieden
die om modieuze motieven de
ze, zeg maar blanke blues gaan
vertolken, op hun plaats zet.
Vergeleken met deze Courts of
Lulu zijn hun platen hele slap
pe imitaties. (Loophole, Pro-
vogue).
WIM VAN LEEST
SFEERVOL EN toegankelijk.
Als er twee kwalificaties zijn
die nooit van toepassing zijn
geweest op de muziek van de
Berlijnse underground-groep
Einstürzende Neubauten, dan
zijn het die twee wel.
Hoewel underground-muziek?
Zelfs voor de schare liefhebbers
van alternatieve (pop)muziek
zijn de Neubauten altijd moei
lijk te verteren kost geweest:
krijsende gitaren en onheilspel
lend gezang, overstemd door
klappen op lege olievaten,
voorbij gillende cirkelzagen en
het warm-ronkende geluid van
een kettingzaag of twee. Als de
muziek van de Einstürzende
Neubauten al sfeervol te noe
men was, dan ging dat eigenlijk
alleen op voor bezeten metaal
werkers.
Inspelend op de huidige crisis
in de metaalsector hebben ech
ter ook de Einstürzende Neu
bauten hun aambeelden aan de
wilgen gehangen. Anno 1993
laten de vijf Berlijners onder
aanvoering van Nick Cave-
hulpje Blixa Bargeld een heel
ander geluid horen. Op hun
nieuwste cd, Tabula Rasa, heb
ben conventionele instrumen
ten een plaatsje op de voor
grond veroverd. Weliswaar zijn
de teksten nog altijd even on
heilspellend en somber; vet-
knorrende bassen, melodieuze
gitaarakkoorden, stemmige vo
calen van gastzangeres Anita
Lane, en zelfs een strijkkwar-
tetje hebben gezorgd voor iets
wat wij allen niet meer voor
mogelijk gehouden hadden: de
Einstürzende Neubauten ma
ken sfeervolle en toegankelijke
popmuziek. (Rough Trade)
GERARD VAN DEN BROEK
THE GYPSY Kings, The Gypsy
Kids en zeker ook Het Rosen
berg Trio hebben de belangstel
ling voor traditionele zigeuner-
muziek in ons land doen toene
men.
Het Bredaas/Dordse kwartet
(Hot Club) Ghost Note speelt al
sinds de oprichting in 1969 der
gelijke muziek. De leden van
dit gezelschap zeggen te zijn
beïnvloedt door grootheden als
Django Reinhardt en Stefane
Grappelli.
Toch neigt de muziek van
Ghost Note door het veelvuldig
gebruik: vhn de viool meer naar
de Slavische ^zigeneurmuzïë^
uit Hongarije en Roemenië.
Op hun CD Gypsy and Hot
Swing staan dan ook een aantal
bewerkingen van traditionele
zigeneurmelodieën uit die lan
den, gearrangeerd door de
Hongaar Gregor Serban. De
verlatenheid van de Hongaarse
poesta's klinkt weemoedig door
in de trieste vioolklanken van
Nathan Hol.
Tussen een aantal fraaie eigen
composities valt met name het
nummer Misty van El Garner
op. Ghost Note scoort met deze
derde geluidsdrager, die in ei
gen beheer werd opgenomen en
uitgebracht, een ruime vol
doende. Gypsy and hot Swing
is alleen verkrijgbaar bij
Spronk in Breda of te bestellen
via 076-132191.
KAREL VAN DER POL
DE LANGVERWACHTE opna
me van Bachs Matthaus Pas
sion onder leiding van Ton
Koopman is er. In juni 1992
werd deze uitvoering opgeno
men in de NH Kerk in Oudkar
spel, nadat de 'productie' met
veel succes te horen was ge
weest in Nederland, België en
Frankrijk. De première was in
de Aardenburgse Sint Baafska-
thedraal.
Om met een prozaïsche noot te
beginnen: deze integrale Mat
thaus van Koopman duurt to
taal 2 h 44, wat nog altijd een
hele zit is, maar vergeleken bij
de kleine vijf uur die een
Mengelberg voor dit werk uit
trok mag het rap heten.
Omar Dykes: voorlopig hoogtepunt.
FOTO RICO D'ROSARIO'
FOTO DIJKSTRA
Die 'tijdwinst' boekt Koopman
in alle onderdelen van het ora
torium. De recitatieven worden
sprankelend gebracht (wel met
inachtneming van de aard van
het onderwerp), de koralen
trekken voortvarend maar
haarzuiver voorbij, de aria's
worden zo weinig mogelijk ge
sleept, en de koren zijn waar
nodig puntig (luister eens naar
de spotscène Andern hat er ge-
holfen, und kann sich selber
nicht helfenl).
In een enkel verrassend geval
neemt Koopman het tempo
juist trager dan traditioneel,
zoals in So ist mein Jesu nun
gefangen - de klaagzang van
sopraan, alt en koor die vooraf
gaat aan het spectaculaire Sind
Blitze, sind Donner.
Koopmans Matthito is sober
van bezetting, ook in dé koren
isalle pompeusheidjtvnrmeden.
Sommige muzikale juwelen die
in het overvloedige aanbod
vaak wegvallen lichten plotse
ling op, zoals de aria Gerne will
ich mich bequemen, door de bas
Klaus Mertens voorbeeldig ge
zongen, en door de strijkers van
The Amsterdam Baroque Or
chestra prachtig begeleid.
In de orkestpartij valt over het
algemeen een heldere analyse
op, waarbij dirigent Koopman
vaak onverwachte stemmen
naar boven tovert. Voor de hele
opname geldt dat aan alle de
tails hoorbaar aandacht is be
steed.
Op vijf solisten na is de uitvoe
ring geheel in Nederlandse
handen. Het jongenskoor van
het Sacramentskoor Breda on
der leiding van Walther Can-
trijn draagt zijn steentje bij aan
het sublieme resultaat. Een
Matthaus van internationale
standing. (Erato)
HANS ROOSEBOOM
IN ZIJN laatste levensjaar 1791
schreef Mozart drie van zijn
grootste werken, de opera's Die
Zauberflöte en Idomeneo en
zijn Requiem. Andere compo
nisten zouden aan zo'n giganti
sche productiviteit vele jaren
hun handen vol hebben. Maar
Mozart draaide zijn hand niet
om voor nog een aantal werken
er bovenop.
Tussen de bedrijven door
schreef Mozart ('haastig en ge
lukkig' in de woorden van Ach
terberg) een lichtvoetig Adagio
en Rondo voor harp, fluit, hobo,
altviool en cello (KV 617). De
componist schreef dit werkje
speciaal voor ene Marianne
Kirchgassner, een blind meisje
dat in Mozarts tijd de meest
virtuoze bespeelster was van de
glasharmonica. Dat instrument
was gebaseerd op de geluiden
die ontstaan door met een natte
vinger over de randen van ver
schillende glazen te wrijven.
Benjamin Franklin had er rond
1760 een echt muziekinstru
ment van gemaakt, dat gewel
dig populair werd.
Op deze opname is de glashar
monica om praktische redenen
(niemand kan er meer op spe
len) vervangen door een harp.
Uitvoerende musici zijn het
Ensemble Wien-Berlin, dat hier
een cd volspeet met gelegen-
heidsmuziek van Mozart. Wat
niet wil zeggen dat het mindere
muziek is. Luister maar eens
naar het onvolprezen Kegel-
statt Trio, waarin de dirigent
James Levine bij verrassing
schittert als pianist.
HR
Van onze kunstredactie
Amsterdam - Het Nationale Ballet (HNB) brengt vrijdag I
met de uitvoering van een choreografie van Martha
Graham een Europese primeur. Met 'Diversion of Angels'
is het Het Nationale Ballet gelukt als eerste Europese I
klassieke gezelschap werk van de legendarische Ameri-
kaanse op het repertoire te nemen.
De primeur is voornamelijk te
danken aan de inspanningen
van artistiek leider Wayne
Eagling. Twee jaar voordat
Martha Graham op 1 april
1991 op 96-jarige leeftijd
stierf, ontmoette Eagling haar
en deed het verzoek of zijn
gezelschap werk van haar
mocht uitvoeren. Graham
stemde vlak voor haar dood
toe. Dat was iets uitzonder
lijks, want slechts aan de Lon
don Contemporary Dance
Company en het Israëlische
Batsheva-gezelschap, twee in
haar idioom gespecialiseerde
groepen, stond zij ooit twee
van haar ruim 190 choreogra
fieën af.
Graham was er als de dood
voor, dat haar werken niet
authentiek zouden worden
uitgevoerd. 'Stapjes maken
nog geen dans' was haar lijf
spreuk en daarmee deed zij de
deur dicht voor verzoeken om
haar balletten over te nemen.
'Diversion of Angels', dat de
Martha Graham Dance Com
pany vijf jaar geleden zelf in
het Muziektheater opvoerde,
betekent voor HNB een histo
rische primeur. Niet alleen
omdat het een typische Gra-
ham-produktie is, maar wel
licht nog meer omdat de elf
academisch geschoolde dan
sers die het werk uitvoeren,
hiermee definitief het post-
Grahamtijdperk in Europa in
zetten.
Graham heeft zich tijdens
haar leven geen moment druk
gemaakt over hoe het zou
Martha Graham. foto Af
moeten na haar dood, maar nu
HNB als eerste gezelschap een
choreografie van haar g£
uitvoeren, betekent dat eigen-1
lijk het begin van de inlijving
van haar oeuvre door de bal-1
letwereld.
'Diversion of Angels' behan
delt de lieftalligheid van de
jeugd en vreugde en verdriet
over verliefd zijn. Het ballet is
gezet op muziek van Dello
Joio en maakt deel uit van het
Programma Internationaal
van HNB. Dat internationale t
programma wordt verder ge
vormd door de uitvoering van
een wereldpremière van Ted
Brandsen en Balanchine's 'The
Four Temperaments'.
Door Maarten van de Rakt
Hilversum - De actieweek 'Racisme, voor je het weet, ben jij
aan de beurt' begon vorige week tamelijk vervelend met veel
racistische telefoontjes, maar gaandeweg zakte dat percentage
naar één op acht. Uiteindelijk grepen liefst 4400 mensen de
telefoon.
Tijdens de week zond Radio 3
spotjes uit waarin racisme speels
werd gekoppeld aan mensen met
brillen, grote neuzen of krullen.
Luisteraars werden opgeroepen
om via een speciaal telefoon
nummer van de stichting Korre-
latie te reageren.
'Een overstelpend aantal', vindt
woordvoerster Leonie Verburg.
Een soortgelijke actie in Enge
land riep niet meer dan 1000
reacties op. „Vijf lijnen waren
continu bezet. Het was buiten
verwachting, ook gezien het on
derwerp. Het leeft kennelijk. Ra
cisme houdt mensen bezig, zowel
positief als negatief. Het is aan
de ene kant toch schokkend te
horen hoe ongenuanceerd som
mige uitspraken gedaan worden.
Anderzijds zijn de positieve ge
luiden bijzonder, zoals voetbal
clubs die in het T-shirt van de
actie gaan spelen."
FILMS
GOES
- Grand Theater
16 u. Belle en het beest.
20 u. Sister act.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Bodyguard.
20 u. Vals licht.
20 u. Death becomes her.
20 u. Sister act.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Bodyguard.
- Alhambra 2
14 u. Death becomes her.
20 u. La fille de l'air.
- Alhambra 3
14 u. Belle en het beest.
20 u. Vals licht.
- Alhambra 4
14 u. Home alone 2.
20 u. The last of the Mohicans.
ANTWERPEN
-Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Sneakers.
- Rex-Club 12, 14, 16, 18, 20 en
22 u. Public eye.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. II Ladro di bambini.
-Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Rhapsody in august.
-Odeon 3 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Bitter moon.
-Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u.
The best intentions.
-Rubens - 14, 16 en 18 u. Ned.
versie. 20 en 22 u. Eng. versie:
Beauty and the beast.
-Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u.
Daens.
-Quellin II - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Death becomes her.
-Quellin III - 14, 16, 18, 20 en 22
u. Whispers in the dark.
- Metro I - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.
The last of the Mohicans.
-Metro H - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The bodyguard.
Korrelatie gaat de 4400 readies
nu inventariseren. „We gaan er
goed op studeren en kijken wel-1
ke organisaties er iets mee kun
nen", kondigt Verburg aan. „Bij-1
voorbeeld als het gaat om
toewijzing van huizen. Daarover I
blijkt een hoop onwetendheid te
bestaan. Nederlanders voelen
zich soms gediscrimineerd. Het
is de taak van de overheid om
mensen goed voor te lichten."
Over de spotjes op de radio zijn I
de meningen verdeeld. „Sommi
gen konden het verband met
racisme absoluut niet legg
Anderen vonden het een bom-1
bardement en vreesden een ne-
gatieve uitwerking.
Een kleine twintig procent van I
de bellers zegt niet te willen
discrimineren maar maar wel
onzeker te worden van de ma-
nier waarop buitenlanders in i
nieuws komen.
-Brabo - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.
Patriot games.
- Tijl - 14, 16, IS, 20 en 22
Singles.
-Wapper - 14, 16.20, 18.40 en 21
Damage.
-Sinjoor - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Sister act.
- Ambassades Club 1 - 14, 16, M
20 en 22 u. Raising cain.
-Ambassades Club 2 - 14, 16, 1°-
20 en 22 u. Sarafina.
- Ambassades Club 3 - 14, 16, 1°>
20 en 22 u. Housesitter.
-Ambassades Club 4 - 14, 16.20,
18.40 en 21 u. Blade runner.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
14.30 u. Daens.
14.30 en 20 u. Bodyguard.
14.30 en 20 u. Sister act.
20 u. The best intentions.
-Mending
14.30 en 20 u. The last of W
Mohicans.
- Van Eyk
14.30 en 20 u. Sneakers.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Staling*
rad.
17, 20 en 22.30 u. Singles.
14.30, 20 en 22.30 u. Candyman.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sneakers.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The lastot I
the Mohicans.
20en 22.30u. The crying game.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dracula.
20 u. Death becomes her.
20 en 22.30 u. A few good men.
14.30 en 17 u. Home alone 2.
14.30 en 20 u. Sister Act.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Body
guard.
17 en 22.30 u. Damage.
22.30 u. Single white female.
14.30 en 17 u. Belle en het beest.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Daens.
de stem
RADIO 1
Elk heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
13.30, 16.30, 17.30, 18.30 en 06.30
Nieuws. VARA: 7.07 Radio 1
Woensdageditie. AVRO: 12.07 Ra-
dioiournaal. NCRV: 17.07 Hier en
Nu NCRV: 19.04 Hier en Nu/Praat
radio. NOS: 20.04 Langs de lijn,
sport en muziek. 23.07 Met het oog
op morgen. EO: 0.02 Voor wie niet
slapen kan. 1.02 Zingen in de nacht.
202 Mag ik even? 3.02 Van Neder
landse bodem 4.02 EO's country-
uur. 5.02-7.00 Wakker op weg
RADIO 2
Elk heel uur Nieuws. V00:7.04 Ook
goeiemorgen. 9.04 Muziek terwijl u
werkt. 11.04 Anita. 12.04 Het is maar
een spelletje. 14.04 Terug in de tijd.
15.04 Nederland muziekland. EO:
17.04 Alle mensen. VPRO: 18.04 Ek-
kei horizontaal. EO: 19.04 Country
trail. 20.04 Nederland zingt: EO's
sing in... 20.30 Nederland zingt:
Licht op jongerenkoren. 21.04 Go
spelpodium. 22.04 Praise op woens
dag. 23.04-24.00 Take it easy
RADIO 3
Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen. 11.04 Baas van de dag. VARA:
12.04 Denk aan Henk. 14.04 Carola.
AKN: 15.04 Popsjop. V00:17.04 Rin-
keldekinkel. NOS: 18.04 Avondspits.
EO: 19.04 Spoor 7. NCRV: 20.04 Pa
perclip magazine. VPRO: 21.04 Villa
65. TROS: 0.04 TROS Nachtwacht.
VPRO: 2.00 Zone. AKN: 4.02-6.00
Pyjama FM
RADIO 4
7,00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. NCRV: 7.02 Preludium. 8.04
Musica sacra. 9.00 Muziek voor
miljoenen. 11.00 Ochtendconcert.
13.04 Stemmen. EO: 14.00 Het mid
dagconcert. Muz. voor viool en pia
no. 16.00 De Nederlanden. AVRO:
17.00 Jacco's keus. AVRO: 18.04
Kleine zaal: Muz. voor 2 piano's.
19.00 Opera magazine. Tannhëuser,
opera van Wagner. Koor Royal
Opera House en Filharm. Ork.
Covent Garden o.l.v. Giuseppe S1-
nopoli met sol. 20.02 Avondconcert:
Residentie Ork. met sopraan.
23.00-24.00 Jazzspectrum
RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en Scheep-
vaartberichten. 7.05 1008 AM. 8.55
Waterstanden. EO: 9.02 Vrouw-zijn.
KRO: 10.02 Gezondheid, een zorg.
10.55 Column. 11.02 MA/. 12.02 On
der tafel. 13.10 Damokles. 14.02
Glas in lood. 15.02 Camera Obscura.
RVU: 16.02 De schatkamer. NOS:
17.10 Radio UIT. PP: 17.50 RPF. KRO:
18.02 De fascinatie. 18.30 Zestig
plus. 18.50 Boekenwijsheid. EO:
19.00 Waar waren we ook alweer?
NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten
in het Turks. 19.50 Nieuws en actu
aliteiten in het Marokkaans en Ber
bers. 20.40 Nieuws en actualiteiten
in het Chinees. TELEAC: 21.00
Nieuw Burgerlijk wetboek. 21.30
Computers in het primair onderwijs.
22.00 Schoner produceren. 22.30
Ziekteverzuim. 22.45 Praktijkdiplo
ma informatica II. KRO: 23.00-24.00
Heb ik Iets gemist?
OMROEP BRABANT
Elk heel uur en 07.30 ANP Nieuws,
gevolgd door Brabants nieuws en
actualiteiten. 7.45 De krant in Bra
bant. 7.51 Weerman Johan Ver-
schuuren. 7.55-8.00 Nieuwsover
zicht. 9.07 Muziekkiosk. 10.07 Draai
bank. 11.07 Van harte. 12.53 Bericht
voor boer en tuinder. 12.55-13.00
Nieuwsoverzicht. 14.07 Muziek
kiosk. 16.07 De heerlijkheid. 17.05
Brabants nieuws en actualiteiten.
17.45 De agenda. 17.55-18.00
Nieuwsoverzicht
OMROEP ZEELAND
7.00 ANP-nieuws. 7.05 Nieuws en
actualiteiten, met om 7.15 Het weer
in de provincie. 7.32 Regionaal
nieuwsoverzicht. 7.40 De dag van...
7.50-8.00 De agenda. 12.00 ANP-
nieuws. 12.05 Nieuws en actualitei
ten, met om 12.15 Het weer in de
provincie. 12.32 Regionaal nieuws
overzicht. 12.35 Streekeigen.
12.55-13.00 De agenda. 13.00 ANP-
nieuws. 16.00 ANP-nieuws. 16.03
Het kanaal door Zeeland. 17.00
ANP-nieuws. 17.05 Nieuws en ac
tualiteiten, met om 17.15 Het weer
in de provincie. 17.32 Regionaal
nieuwsoverzicht. 17.35 Goed
Zeeuws. 17.55-18.00 De agenda.
18.00 ANP-nieuws
did, tin je ter, tiet utrd
rouit tijd1 Unrmetdedndert
fujes an't jptltn, hi i