DE STEM FNV voor commerciëel bestel MTV geeft Aziaten eigen muziek terug Dichter Casper van den Berg overleden UIT gids Europese primeur bij Het Nationale Ballet Reacties op actie van Radio 3 onderzocht suske wis hambone Voorzitter Stekelenburg: 'Einde aan bestaande hypocrisie Schatten van Ivan gevonden The Jayhawks Omar the Howlers Einstürzende Neubauten Ghost Note Matthaus Passion Onbekende Mozart ids woensdag 10 februari 1993 DEEL D Amsterdam (anp) - De FNV is voorstander van een commercieel omroepbestel. De komst van één publieke zender, naast twee commerciële omroepen die hun eigen broek moeten ophouden, is volgens FNV-voorzitter J. Stekelenburg niet schadelijk voor politiek, cultuur en samenleving. Het is naar zijn mening absurd dat de bestaande omroepen door het verlenen van concessies door de overheid nog tien jaar de tijd krijgen het omroepbestel naar volwassenheid te leiden. Bij de presentatie gisteren van KIEM, een samenwerkingsver band van Kunstenbond FNV, FNV Dienstenbond en Druk en Papier FNV, betoogde Stekelen burg dat ons huidige omroepbe stel een commercieel bestel is. De FNV heeft niets tegen com merciële bestellen. Aan de be staande hypocrisie moet dan ook een einde komen. Hij is er verder van overtuigd dat het huidige omroepbestel ongunstige invloed heeft op de aard en de omvang van de werkgelegenheid en op de arbeidsomstandigheden van de genen die daarin werkzaam zijn. Naast een soort BBC zouden er twee algemene omroepen moeten komen, die net als dag- en week bladen in hun eigen financiering moeten voorzien. Naar zijn me ning kan ook niet worden volge houden dat de concentratie in de wereld van dag- en weekbladen in algemene zin tot een verar ming van de meningsuiting en meningsvorming heeft geleid. Een snelle verandering kan vol- gens hem enige verbetering brengen voor werkgelegenheid en arbeidsomstandigheden. Verlies De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) heeft veront waardigd gereageerd op de woorden van Stekelenburg. Vol gens secretaris H. Verploeg staat het FNV-beleid haaks op zijn uitspraken. Naar zijn mening is duidelijk aangetoond dat pers concentraties leiden tot verlies van titels. De FNV heeft daarom ook binnen de SER gepleit voor de komst van een persfusierege- ling. De gedachte dat verkleining van de publieke omroep en komst van commerciële omroepen goed is voor arbeidsomstandigheden en werkgelegenheid acht Ver- ploeg onwaarschijnlijk. De si tuatie in Groot Brittannië, waar de BBC onder steeds zwaardere druk komt te staan, toont dat volgens hem aan. Door Yojana Sharma Hongkong (ips) - Toen Music Television, kortweg MTV, zijn uitzendingen in Azie begon, hield menigeen zijn hart vast: zou de Aziatische muziekcultuur worden weggeblazen door wes terse rock, rap, reggae en metal? Twee jaar later blijkt iets •heel anders te zijn-gebeurd: dankzij MTV hebben plaatselijke sterren faam verworven in de hele regio. In 1991 begon MTV gebruik te maken van een van de vijf kana len van Star TV in Hongkong. Per satelliet konden Aziatische tv-bezitters van Karachi tot Ma nila voortaan 24 uur per etmaal clips bewonderen. Westerse clips, dezelfde die ook in Ameri ka en Europa te zien zijn. Maar MTV ontdekte dat het pu bliek zich afkeerde van het aan bod. Het hoorde liever Thaise of Taiwanese muziek. „Daarom zijn we na een jaar begonnen plaatselijke artiesten te betrek ken uit elk afzonderlijk land", zegt Don Atyeo, MTV-baas voor Azië. Intussen is de helft van het ver toonde materiaal van Aziatische bodem. Een opmerkelijk gevolg daarvan is dat nationale arties ten opeens bekendheid verwer ven buiten hun eigen land, iets wat in het verleden nauwelijks voorkwam. De Taiwanese zanger Harlem Yu bracht een sensatie teweeg in India. De Thaise Christina, die haar platen nooit buiten haar eigen land uitbracht, won de MTV-prijs voor de beste Aziatische muziekvideo, dankzij stemmen van kijkers uit India, Hongkong en de Filippijnen. De zanger Khaled uit het verre Al gerije, die in het Arabisch zingt, sleepte dank zij MTV in India een platina plaat in de wacht. „Niet dat die sterren er eerst niet waren", zegt Atyeo. „Thailand, Taiwan en Hongkong hebben gi- Moskou (reuter) - Russische ar cheologen denken dat zij de bi bliotheek en schatten gevonden hebben van tsaar Ivan de Ver schrikkelijke, die leefde in de 16e eeuw. De vondsten zijn ge daan in 'een ondergrondse stad' ten noorden van Moskou, zo be richtte de krant Pravda gisteren. gantische populaire artiesten. Maar als muziekmarkten waren die landen sterk op zichzelf ge richt. Geen van die megasterren waagde ooit de sprong naar het buitenland." De Aziatische kijkers, hoofdza kelijk tieners en twintigers, wor den vaak nauwelijks aangespro ken door de westerse artiesten die hun worden voorgeschoteld. Atyeo: „Met een rap-programma van twee uur, een van de pijlers van MTV in de VS, zijn wij hier gestopt omdat het totaal niet aansloeg. Het was voor de men sen hier import van een andere planeet." „De jongeren vinden de huidige trends in de Amerikaanse mu ziek verwarrend en vervreem dend. Ze kunnen zich niet iden tificeren met rap, die toch een soort schreeuw om hulp is. Hier in Azië hebben we niet zulke bendes van kansloze jeugd", zegt Atyeo, verwijzend naar de Ame rikaanse zwarte getto's." De Aziatische video's zijn veel braver dan de westerse, zodat de tv niet wordt afgezet door ouders die het kijkgedrag van hun kinderen in de gaten hou den. De adverteerders, de kurk waar MTV op drijft, zijn enthousiast over het aanpassingsvermogen van de zender. „Ze hebben ge leerd maatwerk te leveren, zodat hun uitzendingen in Europa, Brazilië, Australië en Azië com pleet verschillend zijn", zegt een reclameman. Het grootste probleem waar MTV-Azië zich nu voor geplaatst ziet is om aan voldoende clips uit de regio te komen. In het Westen brengt zelfs het obscuur ste bandje bij een nieuwe song nog wel een begeleidende video uit. „Maar wij hebben er last van dat er zo weinig worden uitge bracht", klaagt Atyeo. „Op de Filippijnen is de produktie van clips zo goed als nul, en uit India komen er misschien twee of drie per jaar." Amsterdam (anp) - De dichter Casper van den Berg is maandag op 47-jarige leeftijd in Rotterdam overleden. Uitge verij De Bezige Bij, waar hij in 1983 met de bundel 'Nacht en mes' debuteerde, heeft dat gisteren bekendgemaakt. Van den Berg hanteerde een bondige stijl vol straathumor. Zijn gedichten bevatten vaak kreten in het plat-Rotterdams. Van den Bergs tweede bundel 'Modieus ongerief' verscheen in 1990 bij Deelder Bv. Onlangs bracht De Bezige Bij zijn derde bundel 'Onder ons' uit. NIET ALLE goede rockmuziek hoeft per se vernieuwend te zijn. Het uitdiepen van een be staand idioom kan door het enthousiasme en de inventivi teit waarmee dat gebeurt al verfrissend genoeg klinken. Een mooi voorbeeld daarvan is het 'tijdloze' Hollywood Town Hall van the Jayhawks. Het jeugdige Amerikaanse kwartet - dat als begeleidings band al een cd opnam met Joe Henry en nog recentelijker met Mick Jagger samenwerkte - heeft niet gehinderd door pre tenties een bijzonder sfeervol en evenwichtig debuut afgele verd. Semi-akoestische gitaar rock die - inclusief de fuzz-gi- taar - menigmaal aan de jonge Neil Young herinnert. Maar door de compacte groepssound ook aan bijvoorbeeld (het vroe ge) Green On Red. Voor solistische hoogstandjes ruimt deze basisbezetting van drie gitaren en drums (plus ses sieveteranen Benmont Tench en Nicky Hopkins op toesten) geen plaats in. De noodzaak ont breekt daartoe ook, want The Jayhawks kunnen zich met ge mak verlaten op de kracht van hun tien composities, die met tweestemmige ,zang effectief worden uitgevend. Nergens gepolijst, is Hollywood Town Hall bovendien mooi geprodu ceerd. Jammer alleen dat men besloten heeft de luisteraar een boekje met uitsluitend foto's voor te schotelen; de teksten hadden er best in gemogen. (Def American/Phonogram) LEO NIERSE OMAR the Howlers zweren bij simpelheid. Zodoende tref je op platen van dit gezelschap ongecompliceerde muziek aan die wortelt in de tradities van blues, rock roll en rhythm blues. De nieuwe cd Courts of Lulu vormt daarop geen uitzonde ring. De plaat is opgedragen aan de biertent in het gehucht Beartown in Mississippi, waar Kent 'Omar' Dykes zijn muzi kale inwijding kreeg door veel met lokale zwarte muzikanten te spelen. Courts of Lulu is echter geen teruggrijpen naar de muziek van toen, maar veel eer een bewijs van hoe ver Omar het met die invloeden in zijn bagage heeft gebracht. Samen met Howlers Bruce Jo nes (bas) en Gene Brandon (drums) en wat sessiemuzikan ten laat Omar een opwindende samensmelting van stijlen ho ren. Je hoort er blues, rock, cajun, rockabilly, R B en country in terug en je hoort ook dat Omar als uitvoerend artiest alsmaar beter wordt. Vroeger kon je hem nog min of meer omschrijven als een zanger die Ton KoopmanMatthaus Passion met tijdwinst. veel op John Fogerty leek, maar tegenwoordig zijn er ook veel heel prettig klinkende gelijke nissen met Dr. John en Captain Beefheart. Courts of Lulu is ook al door het imposante niveau van de eigen composities het voorlopi ge hoogtepunt in het oeuvre van Omar The Howlers. Het is tevens een plaat die lieden die om modieuze motieven de ze, zeg maar blanke blues gaan vertolken, op hun plaats zet. Vergeleken met deze Courts of Lulu zijn hun platen hele slap pe imitaties. (Loophole, Pro- vogue). WIM VAN LEEST SFEERVOL EN toegankelijk. Als er twee kwalificaties zijn die nooit van toepassing zijn geweest op de muziek van de Berlijnse underground-groep Einstürzende Neubauten, dan zijn het die twee wel. Hoewel underground-muziek? Zelfs voor de schare liefhebbers van alternatieve (pop)muziek zijn de Neubauten altijd moei lijk te verteren kost geweest: krijsende gitaren en onheilspel lend gezang, overstemd door klappen op lege olievaten, voorbij gillende cirkelzagen en het warm-ronkende geluid van een kettingzaag of twee. Als de muziek van de Einstürzende Neubauten al sfeervol te noe men was, dan ging dat eigenlijk alleen op voor bezeten metaal werkers. Inspelend op de huidige crisis in de metaalsector hebben ech ter ook de Einstürzende Neu bauten hun aambeelden aan de wilgen gehangen. Anno 1993 laten de vijf Berlijners onder aanvoering van Nick Cave- hulpje Blixa Bargeld een heel ander geluid horen. Op hun nieuwste cd, Tabula Rasa, heb ben conventionele instrumen ten een plaatsje op de voor grond veroverd. Weliswaar zijn de teksten nog altijd even on heilspellend en somber; vet- knorrende bassen, melodieuze gitaarakkoorden, stemmige vo calen van gastzangeres Anita Lane, en zelfs een strijkkwar- tetje hebben gezorgd voor iets wat wij allen niet meer voor mogelijk gehouden hadden: de Einstürzende Neubauten ma ken sfeervolle en toegankelijke popmuziek. (Rough Trade) GERARD VAN DEN BROEK THE GYPSY Kings, The Gypsy Kids en zeker ook Het Rosen berg Trio hebben de belangstel ling voor traditionele zigeuner- muziek in ons land doen toene men. Het Bredaas/Dordse kwartet (Hot Club) Ghost Note speelt al sinds de oprichting in 1969 der gelijke muziek. De leden van dit gezelschap zeggen te zijn beïnvloedt door grootheden als Django Reinhardt en Stefane Grappelli. Toch neigt de muziek van Ghost Note door het veelvuldig gebruik: vhn de viool meer naar de Slavische ^zigeneurmuzïë^ uit Hongarije en Roemenië. Op hun CD Gypsy and Hot Swing staan dan ook een aantal bewerkingen van traditionele zigeneurmelodieën uit die lan den, gearrangeerd door de Hongaar Gregor Serban. De verlatenheid van de Hongaarse poesta's klinkt weemoedig door in de trieste vioolklanken van Nathan Hol. Tussen een aantal fraaie eigen composities valt met name het nummer Misty van El Garner op. Ghost Note scoort met deze derde geluidsdrager, die in ei gen beheer werd opgenomen en uitgebracht, een ruime vol doende. Gypsy and hot Swing is alleen verkrijgbaar bij Spronk in Breda of te bestellen via 076-132191. KAREL VAN DER POL DE LANGVERWACHTE opna me van Bachs Matthaus Pas sion onder leiding van Ton Koopman is er. In juni 1992 werd deze uitvoering opgeno men in de NH Kerk in Oudkar spel, nadat de 'productie' met veel succes te horen was ge weest in Nederland, België en Frankrijk. De première was in de Aardenburgse Sint Baafska- thedraal. Om met een prozaïsche noot te beginnen: deze integrale Mat thaus van Koopman duurt to taal 2 h 44, wat nog altijd een hele zit is, maar vergeleken bij de kleine vijf uur die een Mengelberg voor dit werk uit trok mag het rap heten. Omar Dykes: voorlopig hoogtepunt. FOTO RICO D'ROSARIO' FOTO DIJKSTRA Die 'tijdwinst' boekt Koopman in alle onderdelen van het ora torium. De recitatieven worden sprankelend gebracht (wel met inachtneming van de aard van het onderwerp), de koralen trekken voortvarend maar haarzuiver voorbij, de aria's worden zo weinig mogelijk ge sleept, en de koren zijn waar nodig puntig (luister eens naar de spotscène Andern hat er ge- holfen, und kann sich selber nicht helfenl). In een enkel verrassend geval neemt Koopman het tempo juist trager dan traditioneel, zoals in So ist mein Jesu nun gefangen - de klaagzang van sopraan, alt en koor die vooraf gaat aan het spectaculaire Sind Blitze, sind Donner. Koopmans Matthito is sober van bezetting, ook in dé koren isalle pompeusheidjtvnrmeden. Sommige muzikale juwelen die in het overvloedige aanbod vaak wegvallen lichten plotse ling op, zoals de aria Gerne will ich mich bequemen, door de bas Klaus Mertens voorbeeldig ge zongen, en door de strijkers van The Amsterdam Baroque Or chestra prachtig begeleid. In de orkestpartij valt over het algemeen een heldere analyse op, waarbij dirigent Koopman vaak onverwachte stemmen naar boven tovert. Voor de hele opname geldt dat aan alle de tails hoorbaar aandacht is be steed. Op vijf solisten na is de uitvoe ring geheel in Nederlandse handen. Het jongenskoor van het Sacramentskoor Breda on der leiding van Walther Can- trijn draagt zijn steentje bij aan het sublieme resultaat. Een Matthaus van internationale standing. (Erato) HANS ROOSEBOOM IN ZIJN laatste levensjaar 1791 schreef Mozart drie van zijn grootste werken, de opera's Die Zauberflöte en Idomeneo en zijn Requiem. Andere compo nisten zouden aan zo'n giganti sche productiviteit vele jaren hun handen vol hebben. Maar Mozart draaide zijn hand niet om voor nog een aantal werken er bovenop. Tussen de bedrijven door schreef Mozart ('haastig en ge lukkig' in de woorden van Ach terberg) een lichtvoetig Adagio en Rondo voor harp, fluit, hobo, altviool en cello (KV 617). De componist schreef dit werkje speciaal voor ene Marianne Kirchgassner, een blind meisje dat in Mozarts tijd de meest virtuoze bespeelster was van de glasharmonica. Dat instrument was gebaseerd op de geluiden die ontstaan door met een natte vinger over de randen van ver schillende glazen te wrijven. Benjamin Franklin had er rond 1760 een echt muziekinstru ment van gemaakt, dat gewel dig populair werd. Op deze opname is de glashar monica om praktische redenen (niemand kan er meer op spe len) vervangen door een harp. Uitvoerende musici zijn het Ensemble Wien-Berlin, dat hier een cd volspeet met gelegen- heidsmuziek van Mozart. Wat niet wil zeggen dat het mindere muziek is. Luister maar eens naar het onvolprezen Kegel- statt Trio, waarin de dirigent James Levine bij verrassing schittert als pianist. HR Van onze kunstredactie Amsterdam - Het Nationale Ballet (HNB) brengt vrijdag I met de uitvoering van een choreografie van Martha Graham een Europese primeur. Met 'Diversion of Angels' is het Het Nationale Ballet gelukt als eerste Europese I klassieke gezelschap werk van de legendarische Ameri- kaanse op het repertoire te nemen. De primeur is voornamelijk te danken aan de inspanningen van artistiek leider Wayne Eagling. Twee jaar voordat Martha Graham op 1 april 1991 op 96-jarige leeftijd stierf, ontmoette Eagling haar en deed het verzoek of zijn gezelschap werk van haar mocht uitvoeren. Graham stemde vlak voor haar dood toe. Dat was iets uitzonder lijks, want slechts aan de Lon don Contemporary Dance Company en het Israëlische Batsheva-gezelschap, twee in haar idioom gespecialiseerde groepen, stond zij ooit twee van haar ruim 190 choreogra fieën af. Graham was er als de dood voor, dat haar werken niet authentiek zouden worden uitgevoerd. 'Stapjes maken nog geen dans' was haar lijf spreuk en daarmee deed zij de deur dicht voor verzoeken om haar balletten over te nemen. 'Diversion of Angels', dat de Martha Graham Dance Com pany vijf jaar geleden zelf in het Muziektheater opvoerde, betekent voor HNB een histo rische primeur. Niet alleen omdat het een typische Gra- ham-produktie is, maar wel licht nog meer omdat de elf academisch geschoolde dan sers die het werk uitvoeren, hiermee definitief het post- Grahamtijdperk in Europa in zetten. Graham heeft zich tijdens haar leven geen moment druk gemaakt over hoe het zou Martha Graham. foto Af moeten na haar dood, maar nu HNB als eerste gezelschap een choreografie van haar g£ uitvoeren, betekent dat eigen-1 lijk het begin van de inlijving van haar oeuvre door de bal-1 letwereld. 'Diversion of Angels' behan delt de lieftalligheid van de jeugd en vreugde en verdriet over verliefd zijn. Het ballet is gezet op muziek van Dello Joio en maakt deel uit van het Programma Internationaal van HNB. Dat internationale t programma wordt verder ge vormd door de uitvoering van een wereldpremière van Ted Brandsen en Balanchine's 'The Four Temperaments'. Door Maarten van de Rakt Hilversum - De actieweek 'Racisme, voor je het weet, ben jij aan de beurt' begon vorige week tamelijk vervelend met veel racistische telefoontjes, maar gaandeweg zakte dat percentage naar één op acht. Uiteindelijk grepen liefst 4400 mensen de telefoon. Tijdens de week zond Radio 3 spotjes uit waarin racisme speels werd gekoppeld aan mensen met brillen, grote neuzen of krullen. Luisteraars werden opgeroepen om via een speciaal telefoon nummer van de stichting Korre- latie te reageren. 'Een overstelpend aantal', vindt woordvoerster Leonie Verburg. Een soortgelijke actie in Enge land riep niet meer dan 1000 reacties op. „Vijf lijnen waren continu bezet. Het was buiten verwachting, ook gezien het on derwerp. Het leeft kennelijk. Ra cisme houdt mensen bezig, zowel positief als negatief. Het is aan de ene kant toch schokkend te horen hoe ongenuanceerd som mige uitspraken gedaan worden. Anderzijds zijn de positieve ge luiden bijzonder, zoals voetbal clubs die in het T-shirt van de actie gaan spelen." FILMS GOES - Grand Theater 16 u. Belle en het beest. 20 u. Sister act. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Bodyguard. 20 u. Vals licht. 20 u. Death becomes her. 20 u. Sister act. VLISSINGEN - Alhambra 1 20 u. Bodyguard. - Alhambra 2 14 u. Death becomes her. 20 u. La fille de l'air. - Alhambra 3 14 u. Belle en het beest. 20 u. Vals licht. - Alhambra 4 14 u. Home alone 2. 20 u. The last of the Mohicans. ANTWERPEN -Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sneakers. - Rex-Club 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Public eye. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. II Ladro di bambini. -Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Rhapsody in august. -Odeon 3 - 14, 17.15 en 20.30 u. Bitter moon. -Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u. The best intentions. -Rubens - 14, 16 en 18 u. Ned. versie. 20 en 22 u. Eng. versie: Beauty and the beast. -Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. -Quellin II - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Death becomes her. -Quellin III - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Whispers in the dark. - Metro I - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. The last of the Mohicans. -Metro H - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The bodyguard. Korrelatie gaat de 4400 readies nu inventariseren. „We gaan er goed op studeren en kijken wel-1 ke organisaties er iets mee kun nen", kondigt Verburg aan. „Bij-1 voorbeeld als het gaat om toewijzing van huizen. Daarover I blijkt een hoop onwetendheid te bestaan. Nederlanders voelen zich soms gediscrimineerd. Het is de taak van de overheid om mensen goed voor te lichten." Over de spotjes op de radio zijn I de meningen verdeeld. „Sommi gen konden het verband met racisme absoluut niet legg Anderen vonden het een bom-1 bardement en vreesden een ne- gatieve uitwerking. Een kleine twintig procent van I de bellers zegt niet te willen discrimineren maar maar wel onzeker te worden van de ma- nier waarop buitenlanders in i nieuws komen. -Brabo - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Patriot games. - Tijl - 14, 16, IS, 20 en 22 Singles. -Wapper - 14, 16.20, 18.40 en 21 Damage. -Sinjoor - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Sister act. - Ambassades Club 1 - 14, 16, M 20 en 22 u. Raising cain. -Ambassades Club 2 - 14, 16, 1°- 20 en 22 u. Sarafina. - Ambassades Club 3 - 14, 16, 1°> 20 en 22 u. Housesitter. -Ambassades Club 4 - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Blade runner. BRUGGE - Complex Zwart Huis 14.30 u. Daens. 14.30 en 20 u. Bodyguard. 14.30 en 20 u. Sister act. 20 u. The best intentions. -Mending 14.30 en 20 u. The last of W Mohicans. - Van Eyk 14.30 en 20 u. Sneakers. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Staling* rad. 17, 20 en 22.30 u. Singles. 14.30, 20 en 22.30 u. Candyman. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sneakers. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The lastot I the Mohicans. 20en 22.30u. The crying game. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dracula. 20 u. Death becomes her. 20 en 22.30 u. A few good men. 14.30 en 17 u. Home alone 2. 14.30 en 20 u. Sister Act. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Body guard. 17 en 22.30 u. Damage. 22.30 u. Single white female. 14.30 en 17 u. Belle en het beest. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Daens. de stem RADIO 1 Elk heel uur en 7.30, 8.30, 12.30, 13.30, 16.30, 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws. VARA: 7.07 Radio 1 Woensdageditie. AVRO: 12.07 Ra- dioiournaal. NCRV: 17.07 Hier en Nu NCRV: 19.04 Hier en Nu/Praat radio. NOS: 20.04 Langs de lijn, sport en muziek. 23.07 Met het oog op morgen. EO: 0.02 Voor wie niet slapen kan. 1.02 Zingen in de nacht. 202 Mag ik even? 3.02 Van Neder landse bodem 4.02 EO's country- uur. 5.02-7.00 Wakker op weg RADIO 2 Elk heel uur Nieuws. V00:7.04 Ook goeiemorgen. 9.04 Muziek terwijl u werkt. 11.04 Anita. 12.04 Het is maar een spelletje. 14.04 Terug in de tijd. 15.04 Nederland muziekland. EO: 17.04 Alle mensen. VPRO: 18.04 Ek- kei horizontaal. EO: 19.04 Country trail. 20.04 Nederland zingt: EO's sing in... 20.30 Nederland zingt: Licht op jongerenkoren. 21.04 Go spelpodium. 22.04 Praise op woens dag. 23.04-24.00 Take it easy RADIO 3 Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.02 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen. 11.04 Baas van de dag. VARA: 12.04 Denk aan Henk. 14.04 Carola. AKN: 15.04 Popsjop. V00:17.04 Rin- keldekinkel. NOS: 18.04 Avondspits. EO: 19.04 Spoor 7. NCRV: 20.04 Pa perclip magazine. VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0.04 TROS Nachtwacht. VPRO: 2.00 Zone. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM RADIO 4 7,00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. NCRV: 7.02 Preludium. 8.04 Musica sacra. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00 Ochtendconcert. 13.04 Stemmen. EO: 14.00 Het mid dagconcert. Muz. voor viool en pia no. 16.00 De Nederlanden. AVRO: 17.00 Jacco's keus. AVRO: 18.04 Kleine zaal: Muz. voor 2 piano's. 19.00 Opera magazine. Tannhëuser, opera van Wagner. Koor Royal Opera House en Filharm. Ork. Covent Garden o.l.v. Giuseppe S1- nopoli met sol. 20.02 Avondconcert: Residentie Ork. met sopraan. 23.00-24.00 Jazzspectrum RADIO 5 Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en Scheep- vaartberichten. 7.05 1008 AM. 8.55 Waterstanden. EO: 9.02 Vrouw-zijn. KRO: 10.02 Gezondheid, een zorg. 10.55 Column. 11.02 MA/. 12.02 On der tafel. 13.10 Damokles. 14.02 Glas in lood. 15.02 Camera Obscura. RVU: 16.02 De schatkamer. NOS: 17.10 Radio UIT. PP: 17.50 RPF. KRO: 18.02 De fascinatie. 18.30 Zestig plus. 18.50 Boekenwijsheid. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actu aliteiten in het Marokkaans en Ber bers. 20.40 Nieuws en actualiteiten in het Chinees. TELEAC: 21.00 Nieuw Burgerlijk wetboek. 21.30 Computers in het primair onderwijs. 22.00 Schoner produceren. 22.30 Ziekteverzuim. 22.45 Praktijkdiplo ma informatica II. KRO: 23.00-24.00 Heb ik Iets gemist? OMROEP BRABANT Elk heel uur en 07.30 ANP Nieuws, gevolgd door Brabants nieuws en actualiteiten. 7.45 De krant in Bra bant. 7.51 Weerman Johan Ver- schuuren. 7.55-8.00 Nieuwsover zicht. 9.07 Muziekkiosk. 10.07 Draai bank. 11.07 Van harte. 12.53 Bericht voor boer en tuinder. 12.55-13.00 Nieuwsoverzicht. 14.07 Muziek kiosk. 16.07 De heerlijkheid. 17.05 Brabants nieuws en actualiteiten. 17.45 De agenda. 17.55-18.00 Nieuwsoverzicht OMROEP ZEELAND 7.00 ANP-nieuws. 7.05 Nieuws en actualiteiten, met om 7.15 Het weer in de provincie. 7.32 Regionaal nieuwsoverzicht. 7.40 De dag van... 7.50-8.00 De agenda. 12.00 ANP- nieuws. 12.05 Nieuws en actualitei ten, met om 12.15 Het weer in de provincie. 12.32 Regionaal nieuws overzicht. 12.35 Streekeigen. 12.55-13.00 De agenda. 13.00 ANP- nieuws. 16.00 ANP-nieuws. 16.03 Het kanaal door Zeeland. 17.00 ANP-nieuws. 17.05 Nieuws en ac tualiteiten, met om 17.15 Het weer in de provincie. 17.32 Regionaal nieuwsoverzicht. 17.35 Goed Zeeuws. 17.55-18.00 De agenda. 18.00 ANP-nieuws did, tin je ter, tiet utrd rouit tijd1 Unrmetdedndert fujes an't jptltn, hi i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 18