Zwembadplan is nu van tafel Zeeuwse werkgroep verguld met prijs PLAATSELIJK NIEUWS bevelandsb week p'^oZnZnënriek eldenrust drugs College Oostburg buigt hoofd voor oppositiepartijen Zeker één zwembad moet open blijven in Oostburg Bestuur Vrije van Sluis kiest twee nieuwe leden ZEELAND C4 13-20 SEPTEMBER '92 Ontgronding kunroord in procedure Herindeling Aan Diggelen Veerboten •de STEM WOENSDAG 10 FEBRUARI 1993 een éénassige aac ben. Die was eigendom In winkelbedrijf in let voertuig werd ont- 1 van het bedrijfste/ twagen te beladen De rijkspolitie heeft I Ibsdaalseweg te Hulst Ichtautochauffeur van lannemersbedrijf Ujt lekeurd. De truck was Ir beladen met bouw- llen. Om precies te zijn- Irbelasting 6710 kilo- liim 50 procent). Itegen arnpaal i Gent - De automobi- lan de B. uit Terneuzen lop rijksweg N252 0p Tgeven moment afrem, for een voor hem rij- pertuig. Hij moest naar uitwijken, belandde ■n voertuig in de berm Jde tegen een verkeers- i een lantaarnpaal. Dje evenals de voorzijde auto aanzienlijk be id. 65570 55-53-43, 60/65 35 HZB 33 ton 1-1 1-2 1.3' Bl-38-37, 80590 51-41-37' 2-45-36, HZK 28 ton, 90/od DO 48, 70/80 59, 65/70 34 Delicious: HZB 27 ton l-l l 80/90 59-56, 70580 57-57 |6, HZK 62 ton, 90/op 42' 10-57-58 70 5 8 0 60-58 49, [6-47-47. Jomagored: HZB 3 11-2 1-3, 90/op 38, 80/90 40, ■7. Blok peren: Conference ton 1-1 1-2 1-3, 75/85 65/75 130-124, 55/65 [HZK 86 ton, 65/75 132-130, B8-136. Doyenne Du Cornice: 3 ton 1-1 1-2 1-3, 85/93 -108, 75/85 181-173-167 ■52-160, HZK 24 ton, 85/95 I, 75/85 174-169, 65/75 J, 55/65 49. Saint Remy: HZB ■l-l 1-2 1-3, 80/90 22, 70/80 ■70 27-16. Kavel Appelen: fnette: HZB 5 ton kl.l kl.ll, B6, 85/95 36, 75/85 36, 65/75 |e Goudreinette: HZB 43 ton II.11, 95/op 36-36, 85/95 |6, 75/85 36-69-36-40, 65/75 16-33, HZK 22 ton, 95/op 36, 146-54, 75/85 58-80, 65/75 ■Jonagold: HZK 17 ton kl.l 80/90 39-41, 70/80 48-54, C6-38. Gloster: HZB 6 ton kl.l JO/op 36, 80/90 38-39, 70/80 |70 26, HZK 5 ton, 80/90 42, |36-42. Kavel appelen: Cox 1 Pippin: HZK 26 ton kl.l 185/90 53-57, 80/85 68-70, 1 46-78-37-38, 70/75 _B6-44, 65/70 54-60-36, 60/65 |tar: HZKI 33 ton kl.l kl.ll 1 36, 85/90 37-45, 80/85 p6-38 70/80 47-65-42-43, [43-57, 60/65 28-30. Karmijn: 1 ton kl.l kl.l 170/80 36-42. t Delicious: HZK 19 ton kl.l 90/op 45-37, 80/90 137-44 70/80 45-63-37-43, 12-43-37. Red Elstar: HZK 17 I kill, 90/95 36, 85/90 36-41, HO-48, 70/80 46-54, 65/70 47, f33, 60/65 31. Verpakt fruit Ie: Elstar 7920: 85/90 44-51, 7*5-61. Jonagold 28360: 90/95 J90 39-54, 80/85 46-67. Cox ■90: 85/90 43-51, 80/85 49-70, 178. Red Elstar 2060: 85/90 1 Industriefruit HZB 24.50. jrieappels HZK ƒ24.50. Voor- Ip Conference kl.l: 65/75 HZB 133, 55/65 144, 65/75 HZK 1 133-138, 55/65 141-144. Ka- Iren: Conference HZK 36 ton ll.ll, 65/75 125-133-99-112, ■115-135-77-101, 45/55 67-73. Ine Du Comice: HZK 32 ton ll.ll, 85/95 106-121-43-101, 134-157-61-132,65/75 |2-26-137, 55/65 50-39-55 j Wildemqan:HZB 7 ton kl.l 170/80 162-168-96-113, 60/70 11-78-92, 50/60 83-85-30-69, ton, 70/80 151-152-76, 60/70 17-62-65, 50/60 63-77. Totaal s: Kapelle 499 ton, Baren- .487 ton.Totaal peren: Kapel- ton, Barendrecht 105 ton. denrust gaat de drugpro- ileek gisteren tijdens de nodaties van de gemeente euzen af. de affaire met de ontsnapte olk bij Broom Chemie eind >er vorig jaar en het signa *s- en controlesysteem van jemeente kwamen gister- d ter sprake. Het bestuur inmiddels een uitnodiging mgen van het management- van Broom Chemie o® deze zaak van gedachten te :len. npasse met het lesrijden van itauto's is doorbroken. De erscommissie heeft de rij en geadviseerd om tijde® oegin en het eind van de ;n van de basisscholen niet (ie omgeving te rijden o' indere verrichtingen uit te en. Volgens het bestuur van Zeldenrust houden de rij den zich hier goed aan. aanzien van het hondenu»' errein heeft het bestuur er ie gemeente op aangedro® meerdere plaatsen aan en. bestuur houdt de vinger aan aols bij de sluiting van 0 otheek filiaal zuid. „We ®1 fel tegen gekant. Er doe geruchten de ronde dat i Hoek een filiaal zou W' Middels een brief heboe ^hierover meer informatie ge igd," aldus het bestuur, reconstructie van het ve splein Driewegen v07?s aan de doelstellingen, al" bestuur. „Het verkeersp'6 :eker niet veiliger geworde, r overstekende voetgangers- cvinrnu imvissi uw msmotK-emiANDiN ..v.y 13 SmtMsig ISuOO - Grote Mom 16u00 - St mia^L vmm vtm is simms v&cm' *««e JOUOO SfodibibfiftHiBet Seterteg tg witwit 6oof 8"*» te Cttm ÖlÜSffiuid# ISyïO - Stotfsschoim-h.,™ t> mm ™5£££!l!£". Jï Dl,m tMhm v>. tm »i<t MMS, Nico Bouwman ...zeer verguld... foto jaap wolterbeek Van onze verslaggever Goes - „Om eerlijk te zijn, wisten we niet eens wat de Visser-Neerlan- diaprijs was. Maar inmiddels hebben we daar uitvoerig op gestudeerd en zijn er natuurlijk zeer verguld mee." Cultuur-ambtenaar N. Bouwman van de gemeente Goes steekt zijn blijdschap niet onder stoelen of banken. Namens Goes heeft hij zitting in de Werkgroep Culturele Uitwisseling Westhoek/Zuid-West-Beve land die met de culturele Visser-Neerlan- diaprijs een gewichtige landelijke onder scheiding in de wacht heeft gesleept. Daar bij horen een oorkonde en een bedrag van tien mille. Al jaren onderhoudt de werkgroep uitwis selingen tussen inwoners van de gemeen ten Borsele en Goes in Zuid-West-Beve land en Veurne en Diksmuiden in West hoek (België). Deze contacten beslaan een breed scala van onderwerpen, zoals land bouw, stadsvernieuwing, horeca en onder wijs. De werkgroep is ontstaan vanuit de Stich ting Opbouwwerk Borsele die in 1977 contacten aanging met Veurne en Diks muiden. In 1980 werd Goes erbij betrok ken. Deze contacten werden steeds uitge breider. De laatste jaren zelfs dermate dat de werkgroep er noodgedwongen toe moest besluiten zich wat te beperken door jaar lijks een ander thema te kiezen. Dit jaar is dat recreatie en het komend jaar de vrou wenbeweging. Volgens Bouwman heeft de werkgroep de prijs vooral gekregen vanwege de lange duur van de uitwisselingen en het feit dat zeer verschillende bevolkingsgroepen met elkaar in contact zijn gebracht en er zo heel wat onderling begrip is gekweekt. „Aanvankelijk had de prijs alleen betrek king op cultuur, maar sinds kort let men bij de toekenning ook op de verhoudingen in de samenleving, Zaken als anti-racisme zijn mee gaan spelen. Dat is niet gek als je bedenkt dat Herman Visser, naar wie de prijs is genoemd, een verzetsheld was. Kennelijk is er nogal wat waarde gehecht aan het onderling begrip dat wij met onze activiteiten teweeg hebben gebracht." Wat de werkgroep met de tienduizend gulden weet Bouwman nog niet precies. „We zijn verplicht het geld te besteden aan activiteiten in het kader van de uitwisse ling. Met het thema vrouwenbeweging voor volgend jaar op het programma heb ben we nu dus een leuk extraatje om het een en ander te organiseren." Van onze verslaggever Oostburg - Het college van burgemeester en wethouders van Oostburg buigt het hoofd voor de oppositiepartijen PvdA en Dorpsbelangen en Toerisme (D en T) inzake de zwembadproblematiek. Wethouder J. Thomaes ging gis terochtend in de adviescommissie financiën tijdens de tweede confrontatie overstag. Schoondijke BONTE AVOND - De muziek vereniging OKK houdt zater dag 13 februari de jaarlijkse Bonte Avond in zaal Wijffels. Muzikale medewerking aan deze avond wordt verleend door de drumband, de harmo nie en de bekende Zeeuws- Vlaamse groep 'Harry Baker The Stars'. Tijdens de avond, die om 19.30 uur begint, wordt een verloting gehouden. Oostburg VROUWENBOND - De Katholieke Vrouwen Organi satie van de Noordbrabantse Christelijke Boerenbond houdt donderdag een voor lichtingsavond over de nieuwe verkeersregels. De bijeen komst vindt plaats in het pa rochiezaaltje in Oostburg en begint om 19.30 uur. „Ik denk dat we niet anders kunnen dan een deskundig on derzoek laten uitvoeren naar de bouw van een nieuw overdekt wedstrijdzwembad. Persoonlijk ben ik bereid het college op dat spoor te zetten", aldus Thomaes aan het eind van de discussie in de financiële commissie. De wethouder zwichtte met die toezegging voor de opdracht die' de twee oppositiepartijen eerder gaven aan burgemeester en wet houders: vijftigduizend gulden op tafel leggen en een onafhan kelijke deskundige laten rekenen naar de aanlegkosten van een nieuw wedstrijdbassin bij De Veerhoek in Oostburg. Gered Daarmee is het voortbestaan van het college voorlopig gered. Ge zien de meerderheid die PvdA en D en T in de gemeenteraad heb ben, stond de positie van de drie zittende wethouders op de tocht. Daar is vooralsnog geen sprake van. Als binnen afzienbare tijd de offerte voor een wedstrijdbad klaar is, kunnen de partijen op nieuw hun stellingen betrekken. Het hele eieren eten voor b en w en ook de coalitiepartners CDA en WD waren de enorme bedra gen die nodig zijn om een wed strijdbad te bouwen. Daar is naar verwachting anderhalf mil joen gulden extra voor nodig en het college voelt er in het geheel niet voor dat geld te lenen. Dit mede gezien de rijkskortingen (bijna een half miljoen gulden) die Oostburg de komende jaren te wachten staan. PvdA en D en T zijn daar minder bang voor. Gepeperde brief PvdA'er L. Wille refereerde gis terochtend opnieuw aan de ge peperde brief van zijn fractie en die van D en T. Met name de 'politieke onwil' van het college i zat de oppositie hoog. „Het col lege zet zijn eigen voortbestaan op het spel door dwars tegen de wil van een meerderheid van de gemeenteraad in te gaan", viel Wille uit. „Kom met een voorstel in de lijn van wat die meerder heid wil en geef de dekkingsmo gelijkheid aan." De. wethouder bestreed overi gens dat er sprake zou zijn van onwil: „politieke onmacht is een woord dat beter op zijn plaats is. Iedereen ziet niets liever dan een wedstrijdbad. Het probleem is het geld dat daarvoor nodig is. Bovendien is er de zorg voor de toekomst. We krijgen te maken met structureel minder rijksin komsten en aanzienlijk stijgende milieulasten", benadrukte Tho maes nog maar eens. De coalitiepartners CDA en WD toonden zich allerminst gelukkig met de wending die het debat kreeg. Zowel J. Quist (CDA) als A. Rosendaal (WD) wezen erop dat de opdracht voor een offerte opnieuw vooruitschuiven van de zwembadproblemen betekende. Beiden zeiden daar 'weinig en thousiast' over te zijn en hadden vraagtekens of er uiteindelijk een voorstel voor de bouw van een wedstrijdbad zou uitrollen. Van onze verslaggever Cadzand/Middelburg - Cadzand Projecten heeft bij GS een ont grondingsvergunning aange vraagd voor het graven van wa terpartijen in het Kuuroordpro ject. Tot 30 maart krijgen diverse instanties gelegenheid eventuele bezwaren te uiten tegen het ver lenen van een vergunning. In een brief aan Cadzand Projec ten wijzen GS er nadrukkelijk op dat het in procedure nemen van deze aanvraag niet betekent dat het college bij voorbaat in stemt met het Kuuroordproject. B en W van Oostburg hebben inmiddels alle bezwaren tegen het project ongegrond verklaard en aan GS een verklaring van geen bezwaar gevraagd om met de bouw te kunnen beginnen. Kans dat De Veste in Breskens sluit is groot Van onze verslaggever Oostburg - Er moet dit seizoen zeker één zwembad open blijven in de gemeente Oostburg. Dat staat voor alle gemeen teraadsfracties als een paal boven water. De kans dat De Veste in Bres kens (voorlopig) sluit en De Veerhoek in Oostburg open blijft is daarbij het grootst, zo bleek gisteren tijdens de commissie vergadering financiën in het stadhuis. Doordat de oppositie (PvdA en D en T) zijn zin kreeg tijdens het debat over de zwembadproble matiek is het definitieve besluit over een oplossing enkele maan den uitgesteld. Maar in afwach ting daarvan moet er toch zeker één zwembad in de gemeente opengesteld zijn, vonden de raadsvertegenwoordigers in de commissie. Volgens chef welzijn W. Naes- sens van de gemeente Oostburg ligi het daarbij het meest voor de hand De Veerhoek open te hou den en De Veste te sluiten. Op de eerste plaats omdat de voorbe reidingen om het zwembad te openen in afwachting van be sluitvorming over het voorstel van het college nog niet waren gestart zodat het zwembad in Breskens op zijn vroegst pas eind juni open zou kunnen. Bo vendien, schatte Naessens in, zal de provincie Zeeland toch geen ontheffing verlenen het bad te openen als er niets aan wordt verspijkerd. Van onze verslaggever Oostburg - Het dagelijks bestuur van het waterschap Het Vrije van Sluis draagt twee nieuwe hoofdingelanden voor. Wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd nemen A. Kunst, P. Thomaes en C. Almekinders ontslag uit het algemeen bestuur. Als de algemene vergadering er mee instemt, nemen H. Doens- Gielleit uit IJzendijke en E. Fer- ket de plaats in van Thomaes en Almekinders. In de vacature van Kunst kon niet worden voorzien omdat er geen kandidaat voor benoeming in aanmerking kwam. De waterschapsvergadering is .donderdag 18 februari om 9.30 uur in Den Hoekzak in Oost burg. De algemene vergadering moet verder tijdens die bijeenkomst een aanbeveling maken voor de benoeming van een aantal ge zworenen. Het gaat om J. Becu (Groede), J. Provoost (Nieuw- vliet), A. Vercraeije (Aarden burg), H. van de Vijver (Sluis) en Th Wemaer (Aardenburg). Zij stellen zich allemaal herkiesbaar voor hun functie. Het dagelijks bestuur vraagt verder 82.500 gulden voor de uitvoering van het landinrich tingsplan ruilverkaveling IJzen- dijke/Hoofdplaat. Met belangstelling heb ik het artikel van de heer Cees Maas over de op handen Zijnde ge meentelijke herindeling in Zeeland gelezen. Het is pret tig om te vernemen dat de heer Maas redakteur van De Stem is, maar daarmee is he laas de vraag naar zijn des kundigheid op het betreffen de terrein verre van beant woord. Ik waag me dan ook aan het plaatsen van enkele kanttekeningen bij zijn wel bar en boos eenzijdige voor stelling van zaken. Een statische gemeenschap is een dode gemeenschap, daar over hoeft geen twijfel te be staan. Verschuivingen in de strukturen van ons staatsbe stel moeten dan ook zeker niet bij voorbaat veroordeeld worden. Men moet echter wel even stilstaan bij de motieven die, gegeven de prevalerende omstandigheden, aan wijzi gingen ten grondslag liggen. De heer Maas ziet heil in grotere gemeenten, c.q. be stuurslagen. Heeft hij daarbij gedacht over de vraag waar om het rijk decentraliseert? Of waarom grote steden zich zelf opsplitsen in wijken met deelraden? Of waarom in alle andere gemeente wijk- en dorpsraden zo'n onmisbare funktie vervullen? Het rijk decentraliseert. Wat is daarbij overigens de door slaggevende faktor? Het zou kunnen dat men kleinere een heden beter in staat acht om de maatschappelijke taken en vraagstukken aan te pakken en op te lossen. Het kan ook zijn dat het rijk eenvoudig geld niet heeft om zijn taken naar behoren te vervul len. Het rijk decentraliseert. Het schuift taken door naar de gemeenten. Het verzuimt echter om er de financiële en andere middelen bij te ver strekken. Natuurlijk kan het tijk de gemeenten niet voor zien van voldoende middelen, die heeft het immers met voortvarendheid al lang aan net eigen logge, veel te grote, inefficiënte bestaan verkwan seld. "et rijk bezuinigt. Als dou ceurtje geeft het de burgers wat lastenverlichting. Prettig voor de burgers maar het rijk vertelt er niet bij dat him douceurtje weer ten koste van gemeentefonds gaat. De ftetrechtvoc^een ?'cfl I ^I/cade betekent™'- reSftisSCh^,et gemeenten hebben geen be stuurslaag meer onder zich, waarnaar zij iets kunnen doorschuiven, dus de tekorten zullen uiteindelijk via verho ging van de gemeentelijke heffingen door de brave bur gers moeten worden aange zuiverd. En natuurlijk krijgen de gemeenten dan de schuld. Met name de kleintjes zouden het niet meer aankunnen. Maar zijn niet zowat alle ge meenten bezig hun heffingen op te trekken? En is het niet merkwaardig dat de grootste steden voorop staan en het hardst roepen dat de finan ciële nood hen tot de lippen stijgt? Zijn grotere gemeenten echt beter toegerust om het algemeen belang te dienen? Ik besef dat het een fikse opgave is en ik zal me er in dit kader ook niet uitgebreid aan wa gen, maar wil de heer Maas misschien eens duidelijk ma ken wat het algemeen belang nu precies is? De gemeentelijke heffingen gaan omhoog. In een kleine gemeente gaat Jan met de Pet daar op de sekretarie uitleg over vragen. Hij vindt daar iemand die hij kent, die hem kent en die, tussen al het andere dat hij te doen heeft, zijn best doet om goed en fatsoenlijk uitleg te geven. In een grotere gemeente zit een specialist gemeentelijke hef fingen, kent de regels op zijn duimpje maar de burgers niet en heeft dus lak aan Piet Snot die aan zijn loket om uitleg komt vragen. Waar wordt nu welk belang het best gediend? Meent mijnheer Maas dat al leen in grotere gemeenten deskundige ambtenaren zit ten? Laat hem dan eens een poos op kleine sekretarieën rondkijken. Juist daar zitten meer jonge enthuosiaste men sen, middenin hun opleiding zowel als in de praktijk. Op de hoogte van de meest re cente ontwikkelingen in weetgeving en jurisprudentie. Er zitten echter ook ervaren rotten, wellicht niet volledig op de hoogte van de aller nieuwste wet maar wel ui terst bedreven in het omgaan met de hem op zijn tenen houdende jonge ambtenaren én met de burgers, hét onder werp waar het bij besturen allemaal om draait. Op grote re sekretarieën zitten meer "fat cats", tevreden met wat zij in hun specialisme hebben bereikt en nauwelijks bereid om verder te kijken dan hun neus lang is. Waar wordt welk belang nu het best ge diend? De heer Maas veroordeelt de duistere, ondoorzichtige en dure samenwerkingsverban den die er op vele beleids- en uitvoeringsterreinen bestaan. Hij vergeet er bij te vertellen dat rijk en provincie die ver banden merendeels door de strot van de gemeenten ge ramd hebben via de Wet ge meenschappelijke regelingen. Als het uiteindelijk toch de bedoeling was om grotere ge meenten of andere bestuurs lagen te creëren, had men dan die bureaucratische omweg niet gevoeglijk kunnen over slaan? Zou men het geld voor al die dure organen niet beter rechtstreeks aan de gemeen ten ten goede hebben kunnen laten komen? Dan zou een, overigens ook peperdure, her indeling nu misschien niet nodig zijn. Vele taken, zoals milieu, ruimtelijke ordening en volkshuisvesting kunnen de gemeenten niet meer zelf standig aan. Zijn dat echt alleen de kleintjes? Als mijn heer Maas bekomen is van de klap voor zijn kop die hij voor die implicatie verdient, mag hij een opsomming geven van de gemeenten die, in snel veranderende tijden met snel aanscherpende regelgeving al hun beleidsterreinen zelfstan dig op een rijtje en op rolle tjes hebben. Alle gemeenten, groot en klein, streven daar naar en zullen het, zij het wellicht samenwerkend, zo ver mogelijk benaderen. Per- fektie bestaat niet, noch in kleine- noch in grotere ge meenten. "Eigen belang voorop bii her indeling", schrijft de heer Maas. De meest fundamente le, aangeboren drang van de mens is om vrij en onafhan kelijk te zijn, in welke vorm of proportie dan ook. Ik ga gemeentebestuurders niet he lemaal vrijpleiten. Met name B&W-colleges zouden er vaak goed aan doen wat meer nota te nemen van hun be leidsambtenaren in plaats' van onderling te kibbelen. Op ambtelijk niveau gaat het sa menwerken bij het dienen van het algemeen belang, zonder noodzakelijk te fuse ren, immers vrijwel rimpel loos. De gemeenten worden het niet eens en zullen het dus nu maar aan het provinciaal be stuur overlaten. Is dat dan zo alwetend? Lopen er miscchien geen gedeputeerden rond die punten willen scoren, onge acht de vraag hoe het uitein delijk allemaal uitwerkt voor de man in de straat. Is het algemeen belang dan beter gediend? Men kan het de be stuurders van kleine gemeen ten niet kwalijk nemen dat zij voor hun baantje vechten. Als zij het kwijtraken zijn er op hun niveau geen "jobs for the boys" zoals dat hogerop wel het geval is. De bestuurders van kleine ge meenten staan, zeker even goed als hun kollega'a in gro tere gemeenten-, middenin de gemeenschap. Zij staan daar omdat de burgers - toch die genen waar het bij het alge meen belang om gaat - vol doende vertrouwen in hen hadden om hen op demokra- tische wijze te verkiezen. Is het niet wat vreemd dat de burgers wel hun gemeentebe stuurders mogen kiezen, maar blijkbaar niks in de pap te brokkelen hebben over hun voortbestaan? Zijn hun be langen op die manier het best gediend? Het is jammer dat de heer Maas niet duidelijk te kennen heeft gegeven dat het zijn mening is dat wij Zeeland maar beter op een paar grote hopen bij elkaar kunnen gooien. Dat kleine gemeen ten, gegeven voldoende mid delen en, kon het zijn voor de verandering eens, wat konst- ruktieve verslaggeving door kranteredakteuren, best in staat zijn het algemeen be lang van de burgers naar be horen te dienen is de mening van E. Corveleijn Aardenburg Wij, de 'Bonte Avond Club' uit Sluiskil, zijn zeer verrast door uw artikel over de caba retgroep 'Aan Diggelen'. Na tuurlijk vinden wij het leuk dat er weer een nieuwe caba retgroep ontstaan is. Dat ze goed aan de weg timmeren is uitstekend. Maar dat ze be weren dat zij de enige Zeeuws Vlaamse cabaretgroep zijn klopt niet. Op 28 januari heb ik u een persbericht gestuurd over onze groep. Wij bestaan reeds 42 jaar en met grote regelmaat worden er in diver se dagbladen, advertentiebla den en op omroep Zeeland aandacht besteed aan onze groep. Ook in de Stem komt er minstens 1 keer per jaar een artikel over onze groep. Twee jaar geleden hebben wij ons 40 jarig jubileum op uit gebreide wijze gevierd. Wij treden ongeveer 15 keer per jaar op voor diverse groepen. Vroeger waren dit vaak be jaardentehuizen. Nu zijn dat vaak personeelsverenigingen en belangenorganisaties zoals bij voorbeeld de Nederlandse vereniging van Huisvrouwen. Ook treden we wel eens bui ten Zeeuws Vlaanderen op, Aon Diggelen...niet de enige cabaretgroep in Zeeuws- Vlaanderen foto archief de stem bij voorbeeld in Ossendrecht voor een reünie van 600 oud- Indiëgangers. Van een hiaat in podiumkunst is zeker geen sprake. Wat dacht u van op tredens van Sankie Koster en Frans de Schepper. Tevens is er in West-Zeeuws Vlaande ren ook nog een groep en zijn er in diverse tehuizen ama teurgroepjes die ook leuk be zig zijn. Ik hoop dat u be grijpt dat wij als oudste caba retgroep uw artikel met ver bazing lazen. Sluiskil Gert Jansen Voor de Slüüswachter moet het een rusteloze nacht zijn geweest. Zoveel vragen over zoiets eenvoudigs als de voet gangerskaartjes van de PSD in de komende zomermaan den. Die angstige spanning of er wel tijdig antwoord komt. Welnu, met mijn reactie hoop ik de Slüüswachter van nog meer narigheid te kunnen verlossen. 1 Kinderen tot en met vier hele jaren mogen geheel gra tis mee. Ook in de komende zomer! Wat is, is dat alle anderen dus ook kinderen van vijf jaar, als normale mensen worden beschouwd. 2 Strippenkaarten hebben nooit gediend voor de PSD- veren. Ook niet in die goeie tijd, toen elke voetganger, fietser en inzittende van een auto nog anderhalve gulden per overtocht mocht betalen. Ze behoeven dus niet geknipt of gestript en evenmin gecon troleerd te worden. rageMBS-saesLi 'Het kaartje kan heel eenvoudig worden gekocht bij het aan boord gaan van de veerboot'. foto archief de stem 3 Passagiers van stampvolle toeristenbussen moeten beta len wanneer ze als voetganger of fietser, want je weet maar nooit wat er in die bussen zo al aangevoerd wordt, aan boord willen. Neuzen tellen gaat dan gewoon met de stroom mee, want alle passe rende neuzen worden geregis treerd. Als ze in de bus aan boord rijden mogen ze als vanouds, dus gratis mee. Wèl voor de bus betalen natuur lijk. 4 Een trajectkaart Amster- dam-Terneuzen of bijvoor beeld Retranchement-Rit- them moet worden aangevuld met een boottrajectkaart Breskens-Vlissingen. Deze kost tien gulden voor een hele zomer onbeperkt meevaren. Perkpolder-Kruiningen blijft zelfs helemaal gratis. Geen enkel probleem dus met het verrekenen van kaartjes met NS of ZWN. 5 Het veerbootkaartje kan heel eenvoudig worden ge kocht bij het aan boord gaan van de veerboot. Niet bij de VW, en ook rondschuimende bemanningsleden hebben an dere besognes. Gewoon bij de kaartverkoper. De kosten van die mensen hopen wij uit de opbrengsten te kunnen beta len. 6 Een tienrittenkaart kennen we niet. Er zijn maar twee mogelijkheden: een enkele reis voor één gulden, of een voor iedereen verkrijgbaar abonnement voor de prijs van tien gulden, dat geldig is ge durende het hele zomersei-' zoen. Die de prijs van tien gulden, dat geldig is geduren de het hele zomerseizoen. En natuurlijk de Zeeuws-vla- mingen-pasjes, die recht ge ven op een gratis overtocht. Zomer en winter. 7 Voor de door de Slüüs wachter verwachte talloze jongeren met hun OV-jaar- kaart geldt hetzelfde als voor de trajectkaarthouder tussen Retranchement en Ritthem. Een gulden voor een enkeltje of een abonnement voor tien guldentjes. Tot slot de meest prangende vraag van de Slüüswachter: hebt u het recht om een over tocht te eisen als wij gemeend hebben u eem kaartje te moe ten verkopen? Wij zullen er onze vervoersvoorwaarden nog eens goed op nalezen, want "rechten" is wel erg veel gevraagd voor zo'n ge ring bedrag. Maar de kans dat u veilig aan de overkant komt, wordt er wel groter door. Want veiligheid staat bij de PSD bovenaan. U kent uw rechten, maar wij kennen onze plichten. En verdomd goed ook. Vlissingen, D.F. Vos Directeur van de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 17