Zwembadplan is nu van tafel
Zeeuwse werkgroep verguld met prijs
PLAATSELIJK NIEUWS
bevelandsb week
p'^oZnZnënriek
eldenrust
drugs
College Oostburg buigt hoofd voor oppositiepartijen
Zeker één zwembad moet
open blijven in Oostburg
Bestuur Vrije van Sluis
kiest twee nieuwe leden
ZEELAND
C4
13-20 SEPTEMBER '92
Ontgronding
kunroord
in procedure
Herindeling
Aan Diggelen
Veerboten
•de STEM
WOENSDAG 10 FEBRUARI 1993
een éénassige aac
ben. Die was eigendom
In winkelbedrijf in
let voertuig werd ont-
1 van het bedrijfste/
twagen te
beladen
De rijkspolitie heeft I
Ibsdaalseweg te Hulst
Ichtautochauffeur van
lannemersbedrijf Ujt
lekeurd. De truck was
Ir beladen met bouw-
llen. Om precies te zijn-
Irbelasting 6710 kilo-
liim 50 procent).
Itegen
arnpaal
i Gent - De automobi-
lan de B. uit Terneuzen
lop rijksweg N252 0p
Tgeven moment afrem,
for een voor hem rij-
pertuig. Hij moest naar
uitwijken, belandde
■n voertuig in de berm
Jde tegen een verkeers-
i een lantaarnpaal. Dje
evenals de voorzijde
auto aanzienlijk be
id.
65570 55-53-43, 60/65 35
HZB 33 ton 1-1 1-2 1.3'
Bl-38-37, 80590 51-41-37'
2-45-36, HZK 28 ton, 90/od
DO 48, 70/80 59, 65/70 34
Delicious: HZB 27 ton l-l
l 80/90 59-56, 70580 57-57
|6, HZK 62 ton, 90/op 42'
10-57-58 70 5 8 0 60-58 49,
[6-47-47. Jomagored: HZB 3
11-2 1-3, 90/op 38, 80/90 40,
■7. Blok peren: Conference
ton 1-1 1-2 1-3, 75/85
65/75 130-124, 55/65
[HZK 86 ton, 65/75 132-130,
B8-136. Doyenne Du Cornice:
3 ton 1-1 1-2 1-3, 85/93
-108, 75/85 181-173-167
■52-160, HZK 24 ton, 85/95
I, 75/85 174-169, 65/75
J, 55/65 49. Saint Remy: HZB
■l-l 1-2 1-3, 80/90 22, 70/80
■70 27-16. Kavel Appelen:
fnette: HZB 5 ton kl.l kl.ll,
B6, 85/95 36, 75/85 36, 65/75
|e Goudreinette: HZB 43 ton
II.11, 95/op 36-36, 85/95
|6, 75/85 36-69-36-40, 65/75
16-33, HZK 22 ton, 95/op 36,
146-54, 75/85 58-80, 65/75
■Jonagold: HZK 17 ton kl.l
80/90 39-41, 70/80 48-54,
C6-38. Gloster: HZB 6 ton kl.l
JO/op 36, 80/90 38-39, 70/80
|70 26, HZK 5 ton, 80/90 42,
|36-42. Kavel appelen: Cox
1 Pippin: HZK 26 ton kl.l
185/90 53-57, 80/85 68-70,
1 46-78-37-38, 70/75
_B6-44, 65/70 54-60-36, 60/65
|tar: HZKI 33 ton kl.l kl.ll
1 36, 85/90 37-45, 80/85
p6-38 70/80 47-65-42-43,
[43-57, 60/65 28-30. Karmijn:
1 ton kl.l kl.l 170/80 36-42.
t Delicious: HZK 19 ton kl.l
90/op 45-37, 80/90
137-44 70/80 45-63-37-43,
12-43-37. Red Elstar: HZK 17
I kill, 90/95 36, 85/90 36-41,
HO-48, 70/80 46-54, 65/70 47,
f33, 60/65 31. Verpakt fruit
Ie: Elstar 7920: 85/90 44-51,
7*5-61. Jonagold 28360: 90/95
J90 39-54, 80/85 46-67. Cox
■90: 85/90 43-51, 80/85 49-70,
178. Red Elstar 2060: 85/90
1 Industriefruit HZB 24.50.
jrieappels HZK ƒ24.50. Voor-
Ip Conference kl.l: 65/75 HZB
133, 55/65 144, 65/75 HZK
1 133-138, 55/65 141-144. Ka-
Iren: Conference HZK 36 ton
ll.ll, 65/75 125-133-99-112,
■115-135-77-101, 45/55 67-73.
Ine Du Comice: HZK 32 ton
ll.ll, 85/95 106-121-43-101,
134-157-61-132,65/75
|2-26-137, 55/65 50-39-55
j Wildemqan:HZB 7 ton kl.l
170/80 162-168-96-113, 60/70
11-78-92, 50/60 83-85-30-69,
ton, 70/80 151-152-76, 60/70
17-62-65, 50/60 63-77. Totaal
s: Kapelle 499 ton, Baren-
.487 ton.Totaal peren: Kapel-
ton, Barendrecht 105 ton.
denrust gaat de drugpro-
ileek gisteren tijdens de
nodaties van de gemeente
euzen af.
de affaire met de ontsnapte
olk bij Broom Chemie eind
>er vorig jaar en het signa
*s- en controlesysteem van
jemeente kwamen gister-
d ter sprake. Het bestuur
inmiddels een uitnodiging
mgen van het management-
van Broom Chemie o®
deze zaak van gedachten te
:len.
npasse met het lesrijden van
itauto's is doorbroken. De
erscommissie heeft de rij
en geadviseerd om tijde®
oegin en het eind van de
;n van de basisscholen niet
(ie omgeving te rijden o'
indere verrichtingen uit te
en. Volgens het bestuur van
Zeldenrust houden de rij
den zich hier goed aan.
aanzien van het hondenu»'
errein heeft het bestuur er
ie gemeente op aangedro®
meerdere plaatsen aan
en.
bestuur houdt de vinger aan
aols bij de sluiting van 0
otheek filiaal zuid. „We ®1
fel tegen gekant. Er doe
geruchten de ronde dat
i Hoek een filiaal zou W'
Middels een brief heboe
^hierover meer informatie ge
igd," aldus het bestuur,
reconstructie van het ve
splein Driewegen v07?s
aan de doelstellingen, al"
bestuur. „Het verkeersp'6
:eker niet veiliger geworde,
r overstekende voetgangers-
cvinrnu imvissi uw msmotK-emiANDiN
..v.y 13 SmtMsig
ISuOO - Grote Mom
16u00 - St mia^L vmm
vtm is simms v&cm'
*««e JOUOO SfodibibfiftHiBet
Seterteg tg witwit 6oof 8"*» te Cttm
ÖlÜSffiuid# ISyïO - Stotfsschoim-h.,™ t>
mm ™5£££!l!£". Jï
Dl,m tMhm
v>. tm »i<t MMS,
Nico Bouwman ...zeer verguld...
foto jaap wolterbeek
Van onze verslaggever
Goes - „Om eerlijk te zijn, wisten we
niet eens wat de Visser-Neerlan-
diaprijs was. Maar inmiddels hebben
we daar uitvoerig op gestudeerd en
zijn er natuurlijk zeer verguld mee."
Cultuur-ambtenaar N. Bouwman van de
gemeente Goes steekt zijn blijdschap niet
onder stoelen of banken. Namens Goes
heeft hij zitting in de Werkgroep Culturele
Uitwisseling Westhoek/Zuid-West-Beve
land die met de culturele Visser-Neerlan-
diaprijs een gewichtige landelijke onder
scheiding in de wacht heeft gesleept. Daar
bij horen een oorkonde en een bedrag van
tien mille.
Al jaren onderhoudt de werkgroep uitwis
selingen tussen inwoners van de gemeen
ten Borsele en Goes in Zuid-West-Beve
land en Veurne en Diksmuiden in West
hoek (België). Deze contacten beslaan een
breed scala van onderwerpen, zoals land
bouw, stadsvernieuwing, horeca en onder
wijs.
De werkgroep is ontstaan vanuit de Stich
ting Opbouwwerk Borsele die in 1977
contacten aanging met Veurne en Diks
muiden. In 1980 werd Goes erbij betrok
ken. Deze contacten werden steeds uitge
breider. De laatste jaren zelfs dermate dat
de werkgroep er noodgedwongen toe moest
besluiten zich wat te beperken door jaar
lijks een ander thema te kiezen. Dit jaar is
dat recreatie en het komend jaar de vrou
wenbeweging.
Volgens Bouwman heeft de werkgroep de
prijs vooral gekregen vanwege de lange
duur van de uitwisselingen en het feit dat
zeer verschillende bevolkingsgroepen met
elkaar in contact zijn gebracht en er zo
heel wat onderling begrip is gekweekt.
„Aanvankelijk had de prijs alleen betrek
king op cultuur, maar sinds kort let men
bij de toekenning ook op de verhoudingen
in de samenleving, Zaken als anti-racisme
zijn mee gaan spelen. Dat is niet gek als je
bedenkt dat Herman Visser, naar wie de
prijs is genoemd, een verzetsheld was.
Kennelijk is er nogal wat waarde gehecht
aan het onderling begrip dat wij met onze
activiteiten teweeg hebben gebracht."
Wat de werkgroep met de tienduizend
gulden weet Bouwman nog niet precies.
„We zijn verplicht het geld te besteden aan
activiteiten in het kader van de uitwisse
ling. Met het thema vrouwenbeweging
voor volgend jaar op het programma heb
ben we nu dus een leuk extraatje om het
een en ander te organiseren."
Van onze verslaggever
Oostburg - Het college van burgemeester en wethouders
van Oostburg buigt het hoofd voor de oppositiepartijen
PvdA en Dorpsbelangen en Toerisme (D en T) inzake de
zwembadproblematiek. Wethouder J. Thomaes ging gis
terochtend in de adviescommissie financiën tijdens de
tweede confrontatie overstag.
Schoondijke
BONTE AVOND - De muziek
vereniging OKK houdt zater
dag 13 februari de jaarlijkse
Bonte Avond in zaal Wijffels.
Muzikale medewerking aan
deze avond wordt verleend
door de drumband, de harmo
nie en de bekende Zeeuws-
Vlaamse groep 'Harry Baker
The Stars'. Tijdens de avond,
die om 19.30 uur begint, wordt
een verloting gehouden.
Oostburg
VROUWENBOND - De
Katholieke Vrouwen Organi
satie van de Noordbrabantse
Christelijke Boerenbond
houdt donderdag een voor
lichtingsavond over de nieuwe
verkeersregels. De bijeen
komst vindt plaats in het pa
rochiezaaltje in Oostburg en
begint om 19.30 uur.
„Ik denk dat we niet anders
kunnen dan een deskundig on
derzoek laten uitvoeren naar de
bouw van een nieuw overdekt
wedstrijdzwembad. Persoonlijk
ben ik bereid het college op dat
spoor te zetten", aldus Thomaes
aan het eind van de discussie in
de financiële commissie.
De wethouder zwichtte met die
toezegging voor de opdracht die'
de twee oppositiepartijen eerder
gaven aan burgemeester en wet
houders: vijftigduizend gulden
op tafel leggen en een onafhan
kelijke deskundige laten rekenen
naar de aanlegkosten van een
nieuw wedstrijdbassin bij De
Veerhoek in Oostburg.
Gered
Daarmee is het voortbestaan van
het college voorlopig gered. Ge
zien de meerderheid die PvdA en
D en T in de gemeenteraad heb
ben, stond de positie van de drie
zittende wethouders op de tocht.
Daar is vooralsnog geen sprake
van. Als binnen afzienbare tijd
de offerte voor een wedstrijdbad
klaar is, kunnen de partijen op
nieuw hun stellingen betrekken.
Het hele eieren eten voor b en w
en ook de coalitiepartners CDA
en WD waren de enorme bedra
gen die nodig zijn om een wed
strijdbad te bouwen. Daar is
naar verwachting anderhalf mil
joen gulden extra voor nodig en
het college voelt er in het geheel
niet voor dat geld te lenen. Dit
mede gezien de rijkskortingen
(bijna een half miljoen gulden)
die Oostburg de komende jaren
te wachten staan. PvdA en D en
T zijn daar minder bang voor.
Gepeperde brief
PvdA'er L. Wille refereerde gis
terochtend opnieuw aan de ge
peperde brief van zijn fractie en
die van D en T. Met name de
'politieke onwil' van het college
i zat de oppositie hoog. „Het col
lege zet zijn eigen voortbestaan
op het spel door dwars tegen de
wil van een meerderheid van de
gemeenteraad in te gaan", viel
Wille uit. „Kom met een voorstel
in de lijn van wat die meerder
heid wil en geef de dekkingsmo
gelijkheid aan."
De. wethouder bestreed overi
gens dat er sprake zou zijn van
onwil: „politieke onmacht is een
woord dat beter op zijn plaats is.
Iedereen ziet niets liever dan een
wedstrijdbad. Het probleem is
het geld dat daarvoor nodig is.
Bovendien is er de zorg voor de
toekomst. We krijgen te maken
met structureel minder rijksin
komsten en aanzienlijk stijgende
milieulasten", benadrukte Tho
maes nog maar eens.
De coalitiepartners CDA en WD
toonden zich allerminst gelukkig
met de wending die het debat
kreeg. Zowel J. Quist (CDA) als
A. Rosendaal (WD) wezen erop
dat de opdracht voor een offerte
opnieuw vooruitschuiven van de
zwembadproblemen betekende.
Beiden zeiden daar 'weinig en
thousiast' over te zijn en hadden
vraagtekens of er uiteindelijk
een voorstel voor de bouw van
een wedstrijdbad zou uitrollen.
Van onze verslaggever
Cadzand/Middelburg - Cadzand
Projecten heeft bij GS een ont
grondingsvergunning aange
vraagd voor het graven van wa
terpartijen in het Kuuroordpro
ject.
Tot 30 maart krijgen diverse
instanties gelegenheid eventuele
bezwaren te uiten tegen het ver
lenen van een vergunning.
In een brief aan Cadzand Projec
ten wijzen GS er nadrukkelijk
op dat het in procedure nemen
van deze aanvraag niet betekent
dat het college bij voorbaat in
stemt met het Kuuroordproject.
B en W van Oostburg hebben
inmiddels alle bezwaren tegen
het project ongegrond verklaard
en aan GS een verklaring van
geen bezwaar gevraagd om met
de bouw te kunnen beginnen.
Kans dat De Veste in Breskens sluit is groot
Van onze verslaggever
Oostburg - Er moet dit seizoen zeker één zwembad open
blijven in de gemeente Oostburg. Dat staat voor alle gemeen
teraadsfracties als een paal boven water.
De kans dat De Veste in Bres
kens (voorlopig) sluit en De
Veerhoek in Oostburg open blijft
is daarbij het grootst, zo bleek
gisteren tijdens de commissie
vergadering financiën in het
stadhuis.
Doordat de oppositie (PvdA en D
en T) zijn zin kreeg tijdens het
debat over de zwembadproble
matiek is het definitieve besluit
over een oplossing enkele maan
den uitgesteld. Maar in afwach
ting daarvan moet er toch zeker
één zwembad in de gemeente
opengesteld zijn, vonden de
raadsvertegenwoordigers in de
commissie.
Volgens chef welzijn W. Naes-
sens van de gemeente Oostburg
ligi het daarbij het meest voor de
hand De Veerhoek open te hou
den en De Veste te sluiten. Op de
eerste plaats omdat de voorbe
reidingen om het zwembad te
openen in afwachting van be
sluitvorming over het voorstel
van het college nog niet waren
gestart zodat het zwembad in
Breskens op zijn vroegst pas
eind juni open zou kunnen. Bo
vendien, schatte Naessens in, zal
de provincie Zeeland toch geen
ontheffing verlenen het bad te
openen als er niets aan wordt
verspijkerd.
Van onze verslaggever
Oostburg - Het dagelijks bestuur van het waterschap Het
Vrije van Sluis draagt twee nieuwe hoofdingelanden voor.
Wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd
nemen A. Kunst, P. Thomaes en C. Almekinders ontslag uit
het algemeen bestuur.
Als de algemene vergadering er
mee instemt, nemen H. Doens-
Gielleit uit IJzendijke en E. Fer-
ket de plaats in van Thomaes en
Almekinders. In de vacature van
Kunst kon niet worden voorzien
omdat er geen kandidaat voor
benoeming in aanmerking
kwam.
De waterschapsvergadering is
.donderdag 18 februari om 9.30
uur in Den Hoekzak in Oost
burg.
De algemene vergadering moet
verder tijdens die bijeenkomst
een aanbeveling maken voor de
benoeming van een aantal ge
zworenen. Het gaat om J. Becu
(Groede), J. Provoost (Nieuw-
vliet), A. Vercraeije (Aarden
burg), H. van de Vijver (Sluis) en
Th Wemaer (Aardenburg). Zij
stellen zich allemaal herkiesbaar
voor hun functie.
Het dagelijks bestuur vraagt
verder 82.500 gulden voor de
uitvoering van het landinrich
tingsplan ruilverkaveling IJzen-
dijke/Hoofdplaat.
Met belangstelling heb ik het
artikel van de heer Cees Maas
over de op handen Zijnde ge
meentelijke herindeling in
Zeeland gelezen. Het is pret
tig om te vernemen dat de
heer Maas redakteur van De
Stem is, maar daarmee is he
laas de vraag naar zijn des
kundigheid op het betreffen
de terrein verre van beant
woord. Ik waag me dan ook
aan het plaatsen van enkele
kanttekeningen bij zijn wel
bar en boos eenzijdige voor
stelling van zaken.
Een statische gemeenschap is
een dode gemeenschap, daar
over hoeft geen twijfel te be
staan. Verschuivingen in de
strukturen van ons staatsbe
stel moeten dan ook zeker
niet bij voorbaat veroordeeld
worden. Men moet echter wel
even stilstaan bij de motieven
die, gegeven de prevalerende
omstandigheden, aan wijzi
gingen ten grondslag liggen.
De heer Maas ziet heil in
grotere gemeenten, c.q. be
stuurslagen. Heeft hij daarbij
gedacht over de vraag waar
om het rijk decentraliseert?
Of waarom grote steden zich
zelf opsplitsen in wijken met
deelraden? Of waarom in alle
andere gemeente wijk- en
dorpsraden zo'n onmisbare
funktie vervullen?
Het rijk decentraliseert. Wat
is daarbij overigens de door
slaggevende faktor? Het zou
kunnen dat men kleinere een
heden beter in staat acht om
de maatschappelijke taken en
vraagstukken aan te pakken
en op te lossen. Het kan ook
zijn dat het rijk eenvoudig
geld niet heeft om zijn
taken naar behoren te vervul
len. Het rijk decentraliseert.
Het schuift taken door naar
de gemeenten. Het verzuimt
echter om er de financiële en
andere middelen bij te ver
strekken. Natuurlijk kan het
tijk de gemeenten niet voor
zien van voldoende middelen,
die heeft het immers met
voortvarendheid al lang aan
net eigen logge, veel te grote,
inefficiënte bestaan verkwan
seld.
"et rijk bezuinigt. Als dou
ceurtje geeft het de burgers
wat lastenverlichting. Prettig
voor de burgers maar het rijk
vertelt er niet bij dat him
douceurtje weer ten koste van
gemeentefonds gaat. De
ftetrechtvoc^een ?'cfl I
^I/cade betekent™'-
reSftisSCh^,et
gemeenten hebben geen be
stuurslaag meer onder zich,
waarnaar zij iets kunnen
doorschuiven, dus de tekorten
zullen uiteindelijk via verho
ging van de gemeentelijke
heffingen door de brave bur
gers moeten worden aange
zuiverd. En natuurlijk krijgen
de gemeenten dan de schuld.
Met name de kleintjes zouden
het niet meer aankunnen.
Maar zijn niet zowat alle ge
meenten bezig hun heffingen
op te trekken? En is het niet
merkwaardig dat de grootste
steden voorop staan en het
hardst roepen dat de finan
ciële nood hen tot de lippen
stijgt? Zijn grotere gemeenten
echt beter toegerust om het
algemeen belang te dienen? Ik
besef dat het een fikse opgave
is en ik zal me er in dit kader
ook niet uitgebreid aan wa
gen, maar wil de heer Maas
misschien eens duidelijk ma
ken wat het algemeen belang
nu precies is?
De gemeentelijke heffingen
gaan omhoog. In een kleine
gemeente gaat Jan met de Pet
daar op de sekretarie uitleg
over vragen. Hij vindt daar
iemand die hij kent, die hem
kent en die, tussen al het
andere dat hij te doen heeft,
zijn best doet om goed en
fatsoenlijk uitleg te geven. In
een grotere gemeente zit een
specialist gemeentelijke hef
fingen, kent de regels op zijn
duimpje maar de burgers niet
en heeft dus lak aan Piet Snot
die aan zijn loket om uitleg
komt vragen. Waar wordt nu
welk belang het best gediend?
Meent mijnheer Maas dat al
leen in grotere gemeenten
deskundige ambtenaren zit
ten? Laat hem dan eens een
poos op kleine sekretarieën
rondkijken. Juist daar zitten
meer jonge enthuosiaste men
sen, middenin hun opleiding
zowel als in de praktijk. Op
de hoogte van de meest re
cente ontwikkelingen in
weetgeving en jurisprudentie.
Er zitten echter ook ervaren
rotten, wellicht niet volledig
op de hoogte van de aller
nieuwste wet maar wel ui
terst bedreven in het omgaan
met de hem op zijn tenen
houdende jonge ambtenaren
én met de burgers, hét onder
werp waar het bij besturen
allemaal om draait. Op grote
re sekretarieën zitten meer
"fat cats", tevreden met wat
zij in hun specialisme hebben
bereikt en nauwelijks bereid
om verder te kijken dan hun
neus lang is. Waar wordt
welk belang nu het best ge
diend?
De heer Maas veroordeelt de
duistere, ondoorzichtige en
dure samenwerkingsverban
den die er op vele beleids- en
uitvoeringsterreinen bestaan.
Hij vergeet er bij te vertellen
dat rijk en provincie die ver
banden merendeels door de
strot van de gemeenten ge
ramd hebben via de Wet ge
meenschappelijke regelingen.
Als het uiteindelijk toch de
bedoeling was om grotere ge
meenten of andere bestuurs
lagen te creëren, had men dan
die bureaucratische omweg
niet gevoeglijk kunnen over
slaan? Zou men het geld voor
al die dure organen niet beter
rechtstreeks aan de gemeen
ten ten goede hebben kunnen
laten komen? Dan zou een,
overigens ook peperdure, her
indeling nu misschien niet
nodig zijn.
Vele taken, zoals milieu,
ruimtelijke ordening en
volkshuisvesting kunnen de
gemeenten niet meer zelf
standig aan. Zijn dat echt
alleen de kleintjes? Als mijn
heer Maas bekomen is van de
klap voor zijn kop die hij
voor die implicatie verdient,
mag hij een opsomming geven
van de gemeenten die, in snel
veranderende tijden met snel
aanscherpende regelgeving al
hun beleidsterreinen zelfstan
dig op een rijtje en op rolle
tjes hebben. Alle gemeenten,
groot en klein, streven daar
naar en zullen het, zij het
wellicht samenwerkend, zo
ver mogelijk benaderen. Per-
fektie bestaat niet, noch in
kleine- noch in grotere ge
meenten.
"Eigen belang voorop bii her
indeling", schrijft de heer
Maas. De meest fundamente
le, aangeboren drang van de
mens is om vrij en onafhan
kelijk te zijn, in welke vorm
of proportie dan ook. Ik ga
gemeentebestuurders niet he
lemaal vrijpleiten. Met name
B&W-colleges zouden er
vaak goed aan doen wat meer
nota te nemen van hun be
leidsambtenaren in plaats'
van onderling te kibbelen. Op
ambtelijk niveau gaat het sa
menwerken bij het dienen
van het algemeen belang,
zonder noodzakelijk te fuse
ren, immers vrijwel rimpel
loos.
De gemeenten worden het
niet eens en zullen het dus nu
maar aan het provinciaal be
stuur overlaten. Is dat dan zo
alwetend? Lopen er miscchien
geen gedeputeerden rond die
punten willen scoren, onge
acht de vraag hoe het uitein
delijk allemaal uitwerkt voor
de man in de straat. Is het
algemeen belang dan beter
gediend? Men kan het de be
stuurders van kleine gemeen
ten niet kwalijk nemen dat zij
voor hun baantje vechten. Als
zij het kwijtraken zijn er op
hun niveau geen "jobs for the
boys" zoals dat hogerop wel
het geval is.
De bestuurders van kleine ge
meenten staan, zeker even
goed als hun kollega'a in gro
tere gemeenten-, middenin de
gemeenschap. Zij staan daar
omdat de burgers - toch die
genen waar het bij het alge
meen belang om gaat - vol
doende vertrouwen in hen
hadden om hen op demokra-
tische wijze te verkiezen. Is
het niet wat vreemd dat de
burgers wel hun gemeentebe
stuurders mogen kiezen,
maar blijkbaar niks in de pap
te brokkelen hebben over hun
voortbestaan? Zijn hun be
langen op die manier het best
gediend?
Het is jammer dat de heer
Maas niet duidelijk te kennen
heeft gegeven dat het zijn
mening is dat wij Zeeland
maar beter op een paar grote
hopen bij elkaar kunnen
gooien. Dat kleine gemeen
ten, gegeven voldoende mid
delen en, kon het zijn voor de
verandering eens, wat konst-
ruktieve verslaggeving door
kranteredakteuren, best in
staat zijn het algemeen be
lang van de burgers naar be
horen te dienen is de mening
van
E. Corveleijn
Aardenburg
Wij, de 'Bonte Avond Club'
uit Sluiskil, zijn zeer verrast
door uw artikel over de caba
retgroep 'Aan Diggelen'. Na
tuurlijk vinden wij het leuk
dat er weer een nieuwe caba
retgroep ontstaan is. Dat ze
goed aan de weg timmeren is
uitstekend. Maar dat ze be
weren dat zij de enige Zeeuws
Vlaamse cabaretgroep zijn
klopt niet. Op 28 januari heb
ik u een persbericht gestuurd
over onze groep. Wij bestaan
reeds 42 jaar en met grote
regelmaat worden er in diver
se dagbladen, advertentiebla
den en op omroep Zeeland
aandacht besteed aan onze
groep. Ook in de Stem komt
er minstens 1 keer per jaar
een artikel over onze groep.
Twee jaar geleden hebben wij
ons 40 jarig jubileum op uit
gebreide wijze gevierd. Wij
treden ongeveer 15 keer per
jaar op voor diverse groepen.
Vroeger waren dit vaak be
jaardentehuizen. Nu zijn dat
vaak personeelsverenigingen
en belangenorganisaties zoals
bij voorbeeld de Nederlandse
vereniging van Huisvrouwen.
Ook treden we wel eens bui
ten Zeeuws Vlaanderen op,
Aon Diggelen...niet de enige cabaretgroep in Zeeuws-
Vlaanderen foto archief de stem
bij voorbeeld in Ossendrecht
voor een reünie van 600 oud-
Indiëgangers. Van een hiaat
in podiumkunst is zeker geen
sprake. Wat dacht u van op
tredens van Sankie Koster en
Frans de Schepper. Tevens is
er in West-Zeeuws Vlaande
ren ook nog een groep en zijn
er in diverse tehuizen ama
teurgroepjes die ook leuk be
zig zijn. Ik hoop dat u be
grijpt dat wij als oudste caba
retgroep uw artikel met ver
bazing lazen.
Sluiskil
Gert Jansen
Voor de Slüüswachter moet
het een rusteloze nacht zijn
geweest. Zoveel vragen over
zoiets eenvoudigs als de voet
gangerskaartjes van de PSD
in de komende zomermaan
den. Die angstige spanning of
er wel tijdig antwoord komt.
Welnu, met mijn reactie hoop
ik de Slüüswachter van nog
meer narigheid te kunnen
verlossen.
1 Kinderen tot en met vier
hele jaren mogen geheel gra
tis mee. Ook in de komende
zomer! Wat is, is dat alle
anderen dus ook kinderen
van vijf jaar, als normale
mensen worden beschouwd.
2 Strippenkaarten hebben
nooit gediend voor de PSD-
veren. Ook niet in die goeie
tijd, toen elke voetganger,
fietser en inzittende van een
auto nog anderhalve gulden
per overtocht mocht betalen.
Ze behoeven dus niet geknipt
of gestript en evenmin gecon
troleerd te worden.
rageMBS-saesLi
'Het kaartje kan heel eenvoudig worden gekocht bij het
aan boord gaan van de veerboot'. foto archief de stem
3 Passagiers van stampvolle
toeristenbussen moeten beta
len wanneer ze als voetganger
of fietser, want je weet maar
nooit wat er in die bussen zo
al aangevoerd wordt, aan
boord willen. Neuzen tellen
gaat dan gewoon met de
stroom mee, want alle passe
rende neuzen worden geregis
treerd. Als ze in de bus aan
boord rijden mogen ze als
vanouds, dus gratis mee. Wèl
voor de bus betalen natuur
lijk.
4 Een trajectkaart Amster-
dam-Terneuzen of bijvoor
beeld Retranchement-Rit-
them moet worden aangevuld
met een boottrajectkaart
Breskens-Vlissingen. Deze
kost tien gulden voor een hele
zomer onbeperkt meevaren.
Perkpolder-Kruiningen blijft
zelfs helemaal gratis. Geen
enkel probleem dus met het
verrekenen van kaartjes met
NS of ZWN.
5 Het veerbootkaartje kan
heel eenvoudig worden ge
kocht bij het aan boord gaan
van de veerboot. Niet bij de
VW, en ook rondschuimende
bemanningsleden hebben an
dere besognes. Gewoon bij de
kaartverkoper. De kosten van
die mensen hopen wij uit de
opbrengsten te kunnen beta
len.
6 Een tienrittenkaart kennen
we niet. Er zijn maar twee
mogelijkheden: een enkele
reis voor één gulden, of een
voor iedereen verkrijgbaar
abonnement voor de prijs van
tien gulden, dat geldig is ge
durende het hele zomersei-'
zoen. Die de prijs van tien
gulden, dat geldig is geduren
de het hele zomerseizoen. En
natuurlijk de Zeeuws-vla-
mingen-pasjes, die recht ge
ven op een gratis overtocht.
Zomer en winter.
7 Voor de door de Slüüs
wachter verwachte talloze
jongeren met hun OV-jaar-
kaart geldt hetzelfde als voor
de trajectkaarthouder tussen
Retranchement en Ritthem.
Een gulden voor een enkeltje
of een abonnement voor tien
guldentjes.
Tot slot de meest prangende
vraag van de Slüüswachter:
hebt u het recht om een over
tocht te eisen als wij gemeend
hebben u eem kaartje te moe
ten verkopen? Wij zullen er
onze vervoersvoorwaarden
nog eens goed op nalezen,
want "rechten" is wel erg
veel gevraagd voor zo'n ge
ring bedrag. Maar de kans
dat u veilig aan de overkant
komt, wordt er wel groter
door. Want veiligheid staat
bij de PSD bovenaan. U kent
uw rechten, maar wij kennen
onze plichten. En verdomd
goed ook.
Vlissingen,
D.F. Vos
Directeur van de Provinciale
Stoombootdiensten
in Zeeland