'Gewoon rammen op de gitaren'
UIT gids
Duitse politici willen
verbod serie ^Motzki'
Antwerpen gast op
Maastrichtse beurs
Nieuwe plaat, tournee, tv-show en Beatlepröject van Paul McCartney
Kees Verwey heeft z'n
eigen hal in Haarlem
SUSKE WISK
HAMBONE
Lotti van der Gaag
Franse
schilderkunst
IN BEELD
pE STEM
„Nog nooit heb ik ook maar een
dubbeltje uitgegeven aan doe
roddelbladen."
Elles Berger, tv-presentatrice
DE STEM
dinsdag 9 februari 1993
deel d
Door Max Steenberghe
Londen - Nee, de drug xtc heeft hij nooit geprobeerd.
Maar jazeker, er komt een nieuw Beatlenummer. Een
aantal weken geleden deed McCartney een publieke
suggestie aan zijn mede-ex-Beatles George en Ringo om
opnieuw bijeen te komen, om een Amerikaanse tv-pro-
ducer te helpen met een serie tv-documentaires over
leven en werk van The Beatles. „En ja, ze hebben
gereageerd. Het wordt èèn nieuw nummer dat we
waarschijnlijk tegen het eind van het jaar willen ma
ken."
En dat was in feite het enige
snippertje nieuws dat Paul Mc
Cartney had voor de uit alle
werelddelen naar Londen toege
stroomde pers. Het was een
vreemde bijeenkomst in de
Ahoy-achtige Doucklands Are
na. Bedoeld als presentatie van
McCartney's nieuwste plaat 'Off
the ground' die echter al een
week in de winkels ligt, en als
lancering van zijn komende we
reldtournee, waarvan echter nog
geen enkele datum of plaats
vaststaat. Dit zou allemaal
plaats hebben tijdens een gehei
me, exclusieve en strikt besloten
persconferentie. Maar ja, met
McCartney in de buurt zijn ge
tallen zelden klein en de 'beslo
ten' bijeenkomst bleek dan ook
zo'n tweehonderd reporters, vijf
tig fotografen en tientallen tv-
ploegen tot uit Japan en Austra
lië te hebben gelokt.
Zodra de vragen losbarsten
blijkt het overgrote deel van het
perscorps niet voor nieuws te
komen, maar als fan voor Paul
zelf. De meest gestelde vraag
aan de grijze, grijnzende Beatle-
bassist is een verlangend en
hoopvol: 'Kom je ook optreden
in Japan Spanje Noorwegen
Polen Chicago Liverpool
Brisbane Hamburg?' En braaf
antwoordt Paul elke keer dat
betreffende land en stad hem èrg
dierbaar zin, maar dat er helaas
nog niets specifieks bekend is
over de tour.
Milieuvriendelijk
Even vriendelijk lachend vertelt
hij een keer of vier èrg begaand
te zien met het lot van de aarde,
en zich als vader van vier kinde
ren verplicht te voelen zijn be
kendheid te gebruiken om mi
lieuvriendelijke boodschappen te
verspreiden. Even aardig la
chend geeft hij opnieuw toe 'not
very happy' te zijn met het feit
dat Michael Jackson de rechten
op de oude Beatles-songs voor
zijn neus wegkaapte. En met een
even schalende lach zegt hij het
helemaal niet erg te vinden dat
vrouw Linda de laatste tijd va
ker dan hij de Engelse pers haalt
met foto-exposities en de lance
ring van vegetarische diepvries
maaltijden en dito kookboeken.
Hij blijft lachen, hij blijft een
gewone jongen. Maar welke ge
wone jongen zou ook niet lachen
als hij een paar honderd gulden
per minuut verdient aan rente op
zijn banksaldo van ruim een half
miljard, plus het feit dat er in
die minuut vier keer op de we
reld een Beatle- of McCartney-
plaatje wordt gedraaid en er ook
nog twee worden verkocht. Dat
gigantische succes heeft hem
heel wat kinnesinnige kritiek
opgeleverd. Maar ach, daar heeft
hij mee leren leven. ('De eerste
recensie van Sgt Pepper waren
de slechtsten die we ooit hebben
gehad')
Vastklauwen
Maar het gezeur is ook niet te
recht. 'Macca' is een van de
weinige Engelse multi-miljo-
nairs die zijn geld niet erfde
maar zelf heeft verdiend. En
hoewel de titel 'Beethoven van
de twintigste eeuw' nog wenk
brauwen doet fronsen, zijn er
maar weinig songschrijvers
wiens liedjes zich al d§;qprste
keer binnen twee coupletten zo
vastklauwen in je onderbewust
zijn, dat je jezelf nog weken
blijft betrappen dat je ze ge-
dachtenloos loopt te neuriën.
De huidige single 'Hope of deli
verance' is er weer zo-een. Al
kreeg de B-kant, 'Big boys
bickering', meer aandacht door
de MTV-boycot, omdat Paul, zo
als hij het zelf noemt, het F-
Paul McCartney: 'niet te veel computers'.
FOTO VERONICA
woord (fucking) geruikt. „Nee,
het F-woord gebruik ik zelf vrij
wel nooit", bezweert hij desge
vraagd. „Maar het onderwerp,
blunderende politici, bleek er om
te vragen."
Het nummer staat niet eens op
de nieuwe cd 'Off the ground'.
Een plaat die hij naar oude Bea-
tle-traditie heeft opgenomen, zo
vertelt hij. „Gewoon met wat
vrienden wat rammen op een
paar gitaren. Niet te moeilijk
doen, niet te technisch, niet te
veel computers."
Tournee
Datzelfde - weinig techniek, veel
menselijkheid- staat ons te
wachten bij komende tournee,
belooft Paul. Maar dat 'weinig'
bleek opnieuw een relatief be
grip toen hij even later een tot
tweeduizend man aangegroeide
publiek trakteerde op een ander
half uur durend voorproefje van
de show.
Weinig techniek Zes pilaren
met ruim honderd computer
spots, acht rondzwevende lich-
teilanden, hydraulisch wegzak
kende podiumdelen: waar Mc
Cartney straks ook gaat optre
den, het zal niet het bruin café
om de hoek zijn.
Wel probeert hij die sfeer op te
roepen door met dezelfde oude-
j ongens-krentebrood-grappen
bezig te houden. Zijn zesmans-
groep is op de drummer na het
zelfde gebleven, en dankzij de
uitputtende vorige tour een zeld
zaam soepel draaiende eenheid
geworden. Niet dat dat telt,
want zodra Paul roept: 'Tijd
voor een ouwetje' of 'Kennen
jullie deze nog?', is een enkele
Beatle-noot genoeg om het dak
van de zaal te blazen. 'All my
loving', 'Michelle', 'Lady Madon
na' en uiteraard het supertrio
'Yesterday', 'Let it be' en toegift
'Sgt Pepper' toverden dikke tra
nen en brede smiles tevoorschijn.
Het concert dat hij in New York
gaf is inmiddels op de band
vastgelegd.
Er veranderde maar weinig in de
loop der jaren. Want toevallig
kwam deze week ook de solo-lp
van Mick Jagger uit. En al zijn
Mick en Paul beiden vijftig, de
eeuwige strijd tussen Beatles en
Stones is nog steeds gaande, blij
kens ook Pauls meewarige op
merking dat hij destijds zeker
zoveel meisjes van Mick inpikte
als andersom.
Veronica zendt zaterdag om
.23.55 uur het concert uit van Paul
McCartney in het Ed Sullivan Thea
ter in New York met oude hits, 'Big
Boys Bickering' en nummers van
de nieuwe CD.
Het is heel verrassend om het
werk van Lotti van der Gaag,
royaal bijeengebracht, in het
museum te zien. Verrassend
omdat haar tekeningen, die zo
weinig getoond zijn, toch ook
dat dat rauwe en tegelijk kin
derlijk ontwapenende hebben
waarmee Cobra vijftig jaar ge
leden shockeerde. Dat stempel
leek verbleekt en afgesleten. De
scheppingskracht van Karei
Appel lijkt haar woede te heb
ben verloren, Corneille heeft
zijn talent vooral te gelde ge
maakt met illustraties, strop
dassen en snelle zeefdruken in
grote oplages, van Constant, de
meest geëngageerde van de Co
braschilders, wordt al lang niks
meer vernomen en Theo Wolve-
camp is dood. De oerschreeuw
in die gewild ongekunstelde,
primitieve stijl leek vestomd.
Maar ineens klinkt die weer, in
museum Boymans-van Beunin-
gen in Rotterdam. Lotti van der
Gaag (1923) heeft het museum
een schenking gedaan van ruim
honderd tekeningen en enkele
schilderijen. Een selectie uit die
donatie, aangevuld met schil
derijen uit de jaren zestig, de
zogenaamde zwarte schilde
rijen, en bronzen beelden wordt
nu geëxposeerd. En dat is een
laat eerbetoon aan iemand die
in de voorbije jaren slechts
mondjesmaat te zien is geweest.
In 1950 ging ze in Parijs stude
ren bij de beeldhouwer Ossip
Zadkine en voegde zich vervol
gens bij de Cobra-beweging. Ze
woonde in de Rue Santeuil,
waar ook Appel, Corneille en
andere Nederlandse kunste
naars hun ateliers hadden. Al
les hadden ze ervoor over, de
bitterste armoede, om maar in
Parijs te kunnen werken waar
een bevrijdend artistiek kli
maat bestond. Uit die tijd da
teert ook de vriendschap met
de dichter Bert Schierbeek, bij
wiens gedichten ze tekeningen
maakte.
Merkwaardig is het te zien dat
Lotti van der Gaag zo op de
achtergrond is gebleven, al die
jaren. Terwijl zeker haar teke
ningen uit de jaren vijftig alles
hebben wat het vroege werk
Werk zonder titel van Lotti van der Gaag
van de andere Cobrakunste
naars zo wereldberoemd en
kostbaar heeft gemaakt. Maar
Sandberg, de man die Cobra
het Stedelijk binnen haalde en
daarmee de kunstgeschiedenis
tot een andere loop dwong,
heeft haar links laten liggen en
zelfs in de dissertatie van Wil-
lemijn Stokvis, toch een dege
lijk standaardwerk, is geen
spoor van haar te vinden.
De tentoonstelling laat teke
ningen uit de jaren vijftig,
schilderijen en tekeningen uit
de jaren zestig en een twintig
tal kleine beelden zien. Die
vroege tekeningen grijpen het
meest aan. Het zijn ongepolijste
tekens die zich met luide
schreew een bestaan veroveren.
In een wereld, nog zo kort na
de oorlog, waar niets meer van
zelf spreekt en zeker niet de
zinvolheid van het menselijk
bedrijf.
In een tijd dat 'de
schoonheid haar gezicht ver
brand heeft' (Lucebert) bekom
mert Lotti van der Gaag zich
niet om de stijl van haar teke
ningen. Ze zoekt de onbevan
gen wereld van het kind en laat
van daaruit haar tekeningen
geboren worden op papier, di
rect, snel en emotioneel. Met
houtskool maakte ze dikke,
korte lijnen die rechtstreeks uit
de hand een vorm doen ont
staan. Mensen en dieren, ver
wonderd en nog onaangedaan
door de verwringing van het
volwassen leven,
In de tekeningen uit de jaren
zestig, die de verhouding tussen
man en vrouw als thema heb
ben, hebben de schetsmatige
houtskoolstreken zich aaneen
gesmeed tot figuratieve lijnen.
De voorstelling wordt meer
helder en verhalend, de zon
begint te schijnen, maar de
rauwe emotie is verdwenen. In
eens worden het tekeningen die
veel lijn nodig hebben om een
vorm te maken en juist daar
door die overtuigende dirdct-
heid missen van haar vroegste
werk. Al meer dan veertig jaar
werkt Lotti van der Gaag af
wisselend in Parijs en Den
Haag, gedreven door de obses
sie van haar kunstenaarschap.
Lotti van der Gaag: tot 1 maart
in Museum Boymans-van Beunin-
gen in Rotterdam.
De hoeveelheid Franse schilde
rijen uit de periode 1600-1800
die zich in openbare collecties
in Nederland bevinden, is op
vallend klein. Het gaat om on
geveer 100 stuks waarvan er nu
48 te zien zijn in museum Boy
mans-van Beuningen. Dat mu
seum heeft zelf een relatief
groot aantal doeken van Franse
schilders uit die periode, de
rest bestaat uit bruiklenen.
Het museum heeft eerder, in
1989, een overzicht gegeven
van wat er zich in Nederland
bevindt aan Italiaanse kunst
uit dezelfde periode, onder de
titel Van Titiaan tot Tiepolo.
Wat toen zo verraste was de
hoge kwaliteit, en dat is, naar
ik meen, nu duidelijk minder.
Er zijn natuurlijk enkele schit
terende doeken bij, zoals die
van Claude Lorrain en van
Gaspard Dughet. Maar wat
vooral opvalt is dat het Classi
cisme in de Franse kunst, een
stroming uit de 17e eeuw die
een grote invloed heeft gehad
op de Nederlandse cultuur in
de laat-17e en 18e eeuw, volko
men ontbreekt. En dat de
grootste schilderingen van
heroïsche eedverbonden die de
tweede helft van de Franse 18e
eeuw domineerden, zoals die
van David en Vien, niet voor
komen in Nederlandse collec
ties.
Wat op deze tentoonstelling
ruim vertegenwoordigd is, dat
is het stilleven, een zeer Neder
lands genre in wezen. En die
vaststelling leidt ons direct
naar de smaak van de verzame
laars die de doeken hebben ge
kocht en die natuurlijk zich
minder gelegen lieten liggen
aan een kunsthistorisch over
zicht dan aan hun eigen voor
keur. Daar komt nog bij dat het
vooral verzamelaars zijn ge
weest uit de twintigste eeuw als
de Rottterdamse industrieel
Van Beuningen, die de schilde
rijen heeft gekocht van Char-
din, Watteau en Boucher, top
stukken die in de villa van de
collectioneur niet verder kwa
men dan de slaapkamer van
zijn vrouw.
De kleine stillevens van Char-
din zijn juwelen. Sober, zeker
in vergelijking met de Neder
landse voorbeelden uit de 17e
eeuw, eenvoudig voedsel en
huisraad in een rijke belich
ting. Maar zonder enige symbo
lische bedoeling. De stillevens
van Chardin tonen een gevoel
voor de stoffelijke waarde van
de dingen dat uitmondt in het
realisme en impressionisme van
de 19e eeuw.
De Franse schilderkunst uit Ne
derlands bezit: tot 7 maart in
Museum Boymans-van Beunin
gen.
door Frits de Coninck
Van onze rtv-redactie
De eerste aflevering van de satirische serie 'Motzki' heef-1
in Duitsland nogal wat stof doen opwaaien. „Wie onder
veertig jaar communisme heeft geleden, kan om dezè
grappen niet lachen", verklaarde de burgemeester vat
Berlijn, Eberhard Diepgen. Enkele parlementariërs i
dat de serie wordt gestaakt.
Hoofdpersoon Friedhelm Mot
zki is een soort Duitse 'Archie
Bunker', die uitvaart tegen de
landgenoten in het oosten die
'niets uitvreten en geeneens
dankjewel zeggen'. Hij be
schouwt de val van de Berlijn-
se Muur als een zwarte dag in
de geschiedenis van Duits
land.
„Het moet uit de lucht. Het is
een aanval op de hereniging",
meenden de CDU-afgevaar-
digden Friedhelm Ost en
Wolfgang von Geldern een
drachtig. Ook de voorzitter
van de Duitse Bondsdag, Rita
Süssmuth, was niet geamu
seerd. „Wat wij nodig hebben
is humor tussen oost en west,
geen dingen die ons uit elkaar
drijven." Ook het weekblad
Der Spiegel, nam geen blad
voor de mond: „Motzki doet
veel kwaad want hij maakt de
muur in de hoofden zicht
baar."
Engel
Maar sommige Oostduitsers
vinden Motzki een bleke af
spiegeling van echte Westduit
sers. „Motzki is nog de aardig
ste versie van de verschrikke
lijke Westduitser die ik ken.
Hij is een engel vergeleken
met de echte Motzki's", zei de
voormalige Oostduitse dissi
dent Konrad Weiss.
De 13-delige serie houdt de
Duitsers een spiegel voor. De
reeks gaat onder meer in op de
afhandeling van de hereni
ging, die allesbehalve een be-
trekkelijk pijnloze affaire
werd, zoals politici beloofden.
Duitsers werden inmiddels ge
confronteerd met belastingve
rhogingen, snel toenemende
overheidstekorten en stijgende
werkloosheid.
Bij de ARD kwamen nogal
wat boze telefoontjes binnen
van Oostduitse kijkers. Maar
ook waren veel kijkers posi
tief, en zeiden veel Oostduit
sers zich met de figuur van
Edith te kunnen identificeren.
De eerste aflevering van 'Mot-
zki' trok vorige week 8,4 mil
joen kijkers. Vanavond is deel
twee te zien.
Therapie
Jürgen Holtz, de acteur die
Motzki speelt, denkt dat zijn
landgenoten bang zijn voor
hun spiegelbeeld. „Ik bezweer
u dat ik elk van deze opmer
kingen in de een of andere
vorm heb gehoord. We hebben
ze niet verzonnen."
De schrijver van de serie,
Wolfgang Menge, zegt dat het
juist zijn bedoeling is bij kij
kers woede los te maken. Hij
beschouwt zichzelf als een
psychiater die Duitsland helpt
greep te krijgen op de proble
men waarmee de eenwording
gepaard gaat. „Uiting geven
aan alle problemen en voor
oordelen, dat is het belang
rijkste, zoals bij elke thera
pie."
('Motzki',Duitsland 1, 21.05
uur)
Amsterdam (anp) - Op The European Fine Art Fair (TEFAF), I
die van 13 tot en met 21 maart wordt gehouden in het MECCI
in Maastricht, zullen dit jaar ruim 160 Europese en Ameri-I
kaanse kunst- en antiekhandelaren hun collecties presente-1
ren. Antwerpen, dit jaar culturele hoofdstad van Europa, zal I
eregast zijn, zo hebben de organisatoren van de beurs
donderdag in Amsterdam bekendgemaakt.
Zeven Antwerpse musea zullen
ruim 25 voorwerpen in bruikleen
geven voor de expositie 'Treasu
res from Antwerp'. Burgemees
ter B. Cools van de Scheldestad
zal op 12 maart de beurs openen.
Volgens de organisatie zal TE
FAF dit jaar zeven secties tellen.
Pictura, Antiquairs, Textura, I
20ste-eeuwse kunst, Boeken en I
Prenten, La Haute Joaillerie (lilI
Monde en de sectie Oudheden
Verder worden concerten
(kunsthistorische) lezingen gei
Haarlem (anp) - Of de 92-jarige schilder Kees Verwey blij is I
met de opening van de naar hem genoemde expositieruimte, r
valt moeilijk te zeggen. Als hij de Kees Verweyhal in het I
centrum van Haarlem bezoekt, roept hij steevast dat het
allemaal 'verschrikkelijk' is, vertelt directeur dr. D. Snoep
van het Frans Halsmuseum.
Met de officiële opening van de Kees Verweyhal op 11 februari wordt
het Frans Halsmuseum in oppervlakte met ongeveer een kwart
uitgebreid. De nieuwe ruimte op de Grote Markt bevat twee grote
expositiezalen, een prentenkabinet, een depotruimte en een theepa-1
viljoen op het dak.
De komende maanden zullen zo'n honderd werken hangen, voor e
deel afkomstig uit de privécollectie van de Haarlemse schilder. Vi
van het werk is nooit elders tentoongesteld.
FILMS
GOES
- Grand Theater
20 u. Sister act.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Bodyguard.
20 u. Vals licht.
20 u. Death becomes her.
20 u. Unforgiven.
20 u. Sister act.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Bodyguard.
- Alhambra 2
20 u. Death becomes her.
- Alhambra 3
20 u. Vals licht.
- Alhambra 4
20 u. The last of the Mohicans.
ANTWERPEN
-Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
- Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en
22 u. Public eye.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. II Ladro di bambini.
-Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Rhapsody in august.
-Odeon 3 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Bitter moon.
-Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u.
The best intentions.
-Rubens - 14, 16 en 18 u. Ned.
versie. 20 en 22 u. Eng. versie:
Beauty and the beast.
-Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u.
Daens.
- Quellin II - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Death becomes her.
-Quellin HI - 14, 16, 18, 20 en 22
u. Whispers in the dark.
-Metro I - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.
The last of the Mohicans.
-Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The bodyguard.
- Brabo - 14, 16.20, 18.40 en 21U
Patriot games.
- Tijl - 14, 16, 18, 20 en 22 u
Singles.
-Wapper - 14, 16.20, 18.40 en 21 u
Damage.
-Sinjoor - 14, 16, 18, 20 en 22 u
Sister act.
-Ambassades Club 1 - 14, 16,
20 en 22 u. Raising cain.
-Ambassades Club 2 - 14, 16,
20 en 22 u. Sarafina.
-Ambassades Club 3 - 14, 16,
20 en 22 u. Housesitter.
-Ambassades Club 4 - 14, 16™'
18.40 en 21 u. Blade runner.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
20 u. Daens.
20 u. Bodyguard.
20 u. Sister act.
- Memling
20 u. The last of the Mohicans.
- Van Eyk
20 u. Sneakers.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Staling
rad.
17, 20 en 22.30 u. Singles.
14.30, 20 en 22.30 u. Candyman.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sneakers-
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The last»'
the Mohicans.
20 en 22.30 u. The crying game-
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dracula.
20 u. Death becomes her.
20 en 22.30 u. A few good men.
14.30 en 17 u. Home alone 2.
14.30 en 20 u. Sister Act.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Body
guard.
17 en 22.30 u. Damage.
22.30 u. Single white female.
14.30 en 17 u. Belle en het beest.
14.30,17, 20 en 22.30 u. Daens.
RADIO 1
Elk heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
1330, 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws.
KRO- 7 07 Echo-magazine. 9.05 Din-
aendie gebeuren. NCRV: 12.05 Hier
on Nu. (12.45 Aandacht voor agrari
sche actualiteiten.) V00: 14.05
Nieuwsradio. TROS: 19.04 Interak-
tjef 20.04 Klantenservice. V00:
2204 Veronica sportradio. NOS:
2307 Met het oog op morgen.
VARA: 0.02 Of the record. 2.02 Geen
tijd. 5.02-7.00 Ochtendhumeur
RADIO 2
Elk heel uur Nieuws. AVRO: 7.04
Sugar in the morning. 9.04 Arbeids
vitaminen op 2. 11.04 Mezzo. 12.04
Het beleg van Hilversum. EO: 14.04
rie aouden greep. 15.04 Formule 2.
17.04 Alle mensen. VPRO: 18.04 Ek-
kei horizontaal. AVRO: 19.04 Neder
lands op Twee. 20.04 Album. 22.04
Met mij valt te praten. 23.04-24.00
Bluefunk'n soul
RADIO 3
Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen. 11.04 Baas van de dag. VARA:
12.04 Denk aan Henk. 14.04 Carola.
AKN 15.04 Popsjop VOO: 17.04 Rin-
keldekinkel. NOS: 18.04 Avondspits.
EO' 19 04 Spoor 7. AVRO: 20.04 For-
za! VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0.04
Nachtwacht. VPRO: 2.00 Zone.
AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM
RADIO 4
7 00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. TROS: 7.02 Een goede mor
gen met de historicus Prof. H. Wes-
selink. 9.00 Muziek voor miljoenen.
11.00 Ochtendconcert I: Radio Ka-
merork. met viool. 12.10 Ochtend
concert II: Vioolmuz. 13.04 De klas
sieke top 10 en nieuwe klassieke
cd's. 14.20 Middagconcert. Muz.
voor basbariton en piano. NCRV:
16 00 De Nederlanden: Pianomuz.
van 1813 tot nu. 17.00 Leger des
Heilskwartier. 17.15 Muziek in vrije
tijd. NCRV: 18.04 Geloven in muziek.
18.30 Orgelconcert. 19.00 Klassiek
in vogelvlucht. 20.02 Avondconcert.
EO: 22.30 Orgelbespeling. 23.00 De
oratoria van G.F. Handel.
23.30-24.00 Songs of praise
RADIO 5
Elk heel uurt/m 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en Scheep-
vaartberichten. 7.05 1008 AM.
IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55 Wa
terstanden. VPRO: 9.02 Dinsdag op
5 met om 9.02 Brigitte Kaandorp is
in gesprek; 9.45 Instituut Schreu-
ders; 10.02 En wenst niet meer;
10.42 De jazz van Pete Felleman;
11.02 Ischa; 12.02 De omgekeerde
wereld; 13.10 Aardse zaken; 14.02
Passages passanten; 15.02 Boeken;
16.02 Stenen des aanstoots; 16.20
Kunstclips. NOS: 17.10 Radio UIT.
PP: 17.50 0'66. KRO: 18.02 De on
derstroom. 18.25 Scheepspraat.
18.30 Taal en teken. 18.50 Het le
vende woord. EO: 19.00 Waar wa
ren we ook alweer? NOS: 19.15
Nieuws en actualiteiten in het
Turks. 19.50 Nieuws en actualitei
ten in het Marokkaans en Berbers.
20.40 Nieuws en actualiteiten in het
Chinees. TELEAC: 21.00 You're wel
come. 21.30 Moshi, moshi, Japanse
taal. 22.00 Russisch, taal en volk.
22.30 Moshi, moshi, Japanse taal.
VPRO: 23.00-24.00 Het paradijs
OMROEP BRABANT
Elk heel uur en 07.30 ANP Nieuws,
gevolgd door Brabants nieuws en
actualiteiten. 7.45 De krant in Bra
bant. 7.51 Weerman Johan Ver-
schuuren. 7.55-8.00 Nieuwsover
zicht. 9.07 Muziekkiosk. 10.07 Draai
bank. 11.07 Van harte. 12.53 Bericht
voor boer en tuinder. 12.55-13.00
Nieuwsoverzicht. 14.07 Muziek
kiosk. 15.07 Prikbord 17.45 De
agenda. 17.55-18.00 Nieuwsover
zicht
OMROEP ZEELAND
7.00 ANP-nieuws. 7.05 Nieuws en
actualiteiten, met om 7.15 Het weer
in de provincie. 7.32 Regionaal
nieuwsoverzicht. 7.40 De dag van...
.7 50-8.00 De agenda. 12.00 ANP-
nieuws. 12.05 Nieuws en actualitei
ten, met om 12.15 Het weer in de
provincie. 12.32 Regionaal nieuws
overzicht. 12.35 Gesprek van de
week. 12.55-13.00 De agenda. 13.00
ANP-nieuws. 16.00 ANP-nieuws.
16.03 Gefeliciteerd! 17.00 ANP-
nieuws. 17.05 Nieuws en actualitei
ten, met om 17.15 Het weer in de
provincie. 17.32 Regionaal nieuws
overzicht. 17.35 Vogels, vissen en
Piet Smeerpoets. 17.55-18.00 De
agenda. 18.00 ANP-nieuws
15.5
16.0
16.0
17.1
17.4
18.1
18.3
18.4
19.0
19.2
20.0
20.2
21.2
22.0
22.3
23.0
23.2
23.5
13.0
15.3
16.0
16.1
16.4
17.1
17.4
18.(
18.2
18.E
19.:
19.5
20.2
21.:
22.1
22.1
23.2
06.0
09.01
10.3
10.4
11.0
11.0
11.5
13.4
14.0
14.0
14.3
14.5
15.0
15.0:
15.3(
16.0
16.0
16.3
17.0
17.0
171
17.2
18.3
18.4
19.4
20.0
20.1
21.0-
21.0
213
22.0
22.3
23.0
24.0
00.4
00.5
02.2
06.0
09.C
09.0
09.4
IOC
IOC
10.4
11.C
11.1
11.!
12.4
12.Ï
13.1
13.1
1ba6a<se|