Overname Boelwerf bijna rond Chini Thailan Reorganisatie Dow Chemical kost banen EuroCollege :o iS Së Protestmars Britse DAF-werknemers DAF: 6Apart bedrijf produktie vrachtwagens' 'Als industrieland zijn we nog niet uitgeteld' Reders, Begemann en curatoren zijn vrijwel akkoord gén kind reg( ECONOMIE Studie aanpassing Maas voor meer vrachtvervoer Je toekomst laat zich in een dag voorspellen. Op 12 februari worden jouw dromen daden! Zoek je je toekomst in de richting van hostfess), reisleider, grondstewardess P.R. of hotelmanagement* dan mag je op vrijdag 12 februari ab-so-luut niet ont breken op de voorlichtingsavond van ECONOMIE KORTl Begemann Groep Koers Begemann herstelt zich DE STEM ZATERDAG 6 FEBRUAR11993 Van onze verslaggever Terneuzen - Dow Chemical gaat in Europa op korte termijn drastisch reor- ganiseren. De produktiviteit moet omhoog en tegelij kertijd moeten de kosten dit jaar 70 miljoen dollar worden teruggebracht. Vorig jaar leed de chemie-gigant een gevoe lig verlies en de aanhoudend slechte resulta ten in het eerste kwartaal van 1993 dwingen er toe de vorig jaar ingezette veranderingen om het tij te keren, nog sneller door te voeren. 'Overtollige' werkzaamheden moeten ver dwijnen en het aantal leidinggevende ni veaus verminderd. Het aantal commerciële centrums van de Europese organisatie moet worden teruggebracht. De reorganisatie gaat zeker niet voorbij aan de vestiging in Terneuzen, waar de grootste produktiecapaciteit van Dow buiten de VS staat. Daar werken 2750 mensen. Vast staat dat de hele reorganisatie banen kost. Hoeveel is nog niet bekend. Alle huidi ge functies worden onder de loep genomen. Daarbij wordt bekeken naar het belang van de functie nu en in de toekomst. „Dat zal ongetwijfeld leiden tot vermindering van arbeidsplaatsen. Een deel daarvan kan wor den opgevangen door natuurlijk verloop en verschuivingen binnen de organisatie", zegt general manager Allemang van Dow Bene lux. De vacaturestop vorig jaar 'leverde' al 140 arbeidsplaatsen. De ondernemingsraad van Dow in Terneu zen heeft zijn voorkeur uitgesproken voor het vervroegd pensioneren van medewerkers boven herplaatsing als inderdaad tot ge dwongen ontslagen moet worden overge gaan. De raad wordt intensief bij het proces betrokken, zegt voorzitter P. van Acke. Woordvoerder N. Blaauw denkt dat begin maart de eerste resultaten van de diverse onderzoeken bekend zijn. Dan ook zou dui delijkheid moeten zijn over het aantal ge dwongen ontslagen. Naast de vestiging in Terneuzen heeft Dow Benelux in Nederland nog produktievesti- gingen in Delfzijl (110 mensen) en Botlek (215 mensen) en een ingenieursbureau in Rotterdam (180 mensen). Ook die worden in de reorganisatie betrokken. Dow in Terneuzen foto archief de stem Van onze verslaggevers Brussel - De overname van de Boelwerf in Temse door de Begemann Groep van J. van den Nieuwenhuyzen is nagenoeg rond. Dat heeft de Vlaamse minister president Luc Van den Brande gisteren gezegd. Begemann en de curator van de failliete werf ma ken eveneens gewag van over eenstemming op hoofdlijnen. De socialistische vakbond ABW vindt dat optimisme echter nogal voorbarig. De Boelwerf is de grootste scheepswerf van België. Tot de bezetting van eind september en het latere faillissement werkten er 1800 mensen. De werf is gespecialiseerd in koelschepen en gastankers. Ook bouwde de Boelwerf boordplat- forms en een kabellegger. In het principe-akkoord dat nu op tafel ligt, is onder meer afge sproken dat Begemann samen met het Vlaamse industriefonds Gimvindus een vennootschap vormt, waarin ieder 500 miljoen Belgische frank stopt. Deze vennootschap, waarin Be gemann een meerderheid van 51 procent krijgt, neemt dan de werf over. Er wordt een bod van 800 miljoen Belgische franks op de activa van Boel uitgebracht. Beide zijn verder van plan de komende vijf jaar twee miljard frank in de modernisering van de werf te stoppen. De Vlaamse deelregering stelt kredieten ter hoogte van BF 3,2 miljard ter beschikking voor het afbouwen van de schepen die nu nog in de dokken liggen. De reders zijn het daarmee eens en hebben drie nieuwe orders toe gezegd. In het gepubliceerde akkoord- op-hoofdlijnen wordt niets ge zegd over de toekomstige perso neelsbezetting. Volgens René Stroobrant van de socialistische vakcentrale ABW zit daar nog een probleem. Hij wijst erop dat Begemann en Gimvindus, gezien de huidige orderportefeuille na het faillisse ment, met 1100 werknemers de scheepsbouw-activiteiten in Temse willen voortzetten. De vakbonden willen echter dat minstens 1300 van de 1800 men sen hun baan behouden. Begemann denkt dat de overna me van de Boelwerf een goede aanvulling is op de overige be drijven binnen de groep. De te verwachten marktgroei, de aan wezigheid van een overheids- partner die instaat voor de totale financiering en het verwachte rendemant na de reorganisatie zijn andere motieven die worden aangevoerd voor de op stapel staande overname. Van onze verslaggever Maastricht - Eind dit jaar moet een studie van Rijkswaterstaat meer duidelijkheid verschaffen over de mogelijkheden om de Maas meer geschikt te maken voor goederenvervoer. De mindere vaardiepte van som mige delen van de Maas belet binnenschippers om op deze ri vier ten alle tijde de maximale laadcapaciteit van hun moderne schip te benutten. Ook de zoge naamde' tweebaksduwvaart is op deze rivier daardoor nog niet mogelijk, terwijl dat wel het ge val is met andere binnenwateren die aansluiten op de Maas, zoals de Waal en het Albertkanaal, de verbinding van Luik met Ant werpen. Schepen tot maximaal tweedui zend ton kunnen nu van de Maas gebruik maken. Dat zal in de toekomst niet anders zijn. „Het gaat erom dat ze die capaciteit beter zullen kunnen benutten", zegt woordvoerder K. Wu van Rijkswaterstaat in Maastricht. „We zitten nu met het probleem dat we niet altijd voldoende diepgang kunnen garanderen." (ADVERTENTIE) Op vrijdag 12 februari a.s. staan op alle vestigingen directies, docenten en studenten vanaf 19.30 uur voor je klaar. Meer weten? Vul de bon in en stuur hem vandaag nog op! Kun je niet, kom dan naar de open dag op 20 maart. EuroCollege heeft vestigingen in Rotterdam, Den Haag, Haarlem, Hilversum, Apeldoorn en Hoofdvestiging: Pieter de Hoochweg 20, 3024 BH Rotterdam. Stuur mij zo snel mogelijk de brochure over: European Host(ess) Hotelmanagement O Beide Naam Adres Postc /Plaats De gezinnen van de 2700 werknemers van de Leyland DAF-fabrieken in Lan caster hebben gisteren in Leyland een protestmars gehouden. Ongeveer 3000 inwoners sloten zich bij de tocht aandie van de assemblagefabriek naar het stadscentrum van Leyland, dat econo misch vrijwel volledig afhankelijk is van DAF, voerde. Kinderen van de werkne mers in Leyland en het nabijgelegen Chorley (opslagmagazijnen) hadden vrij af van school gekregen om met hun ouders te protesteren. Ook in andere fabrieken hadden werkonderbrekingen plaats uit solidariteit. De bonden riepen de regering op alsnog hulp te bieden. De Britse industrieminister Heseltine her haalde gisteren echter dat zijn regering geen hulp zou bieden aan een bedrijf dat met Britse firma's concurreerde. foto ap Van onze redactie economie Brussel De bewindvoerders van het in surséance verke rende DAF overwegen voort zetting van de vrachtwagen- produktie in een aparte ven nootschap buiten de huidige DAF nv. Daarin zouden de drie partijen, de Nederlandse en de Belgische overheid en enkele banken waaronder ABN Amro een be lang nemen. De woordvoerder van de Vlaam se premier, Luc van den Brande, heeft gisteren bevestigd dat zo'n plan in Eindhoven aan afgevaar digden van de Vlaamse regering en aan vertegenwoordigers van de andere partijen is voorgelegd. Hij zegt er wel bij dat dit plan zich nog 'in een embryonaal sta dium' bevindt. „Een nieuwe vennootschap koopt uit de huidige boedel wat noodzakelijk is voor de produk tie van trucks. Andere activitei ten worden in dat plan niet door het bedrijf verricht." De zegs man weet niet hoeveel de par tijen ieder afzonderlijk bijdra gen. Volgens de regeringswoordvoer der richten de bewindvoerders zich niet meer op een eerder door de Nederlandse minister van economische zaken Andries- sen genoemde oplossing waarbij DAF nv blijft bestaan en de goede bedrijfsonderdelen van de vennootschap worden onderge bracht in een nieuwe dochteron derneming. De rest van de boedel zou bij zo'n oplossing - de zogenoemde doorzak-constructie - worden geliquideerd en er zouden rege lingen worden getroffen met de schuldeisers. Verplichtingen te genover de werknemers blijven bestaan. Ook de doorgaans goed geïnfor meerde Britse zakenkrant Fi nancial Times maakte melding van een plan om de Nederlandse en de Belgische vrachtwagenac tiviteiten uit de bestaande ven nootschap te halen en onder te brengen in een aparte, nieuwe onderneming. De Britse tak van DAF blijft in de voorstellen van de bewindvoerders buiten de nieuwe vennootschap. Bestuurder A. Verhoeven van de Unie BLHP is er eveneens van overtuigd dat DAF in Eindhoven via een nieuwe vennootschap doorgaat met het ontwikkelen, produceren en verkopen van middelzware en zware vracht wagens op de Europese markt. Volgens Verhoeven is het wel noodzakelijk dat er voldoende nieuw risicodragend kapitaal komt, opdat het nieuwe bedrijf kansrijk van start kan gaan. Een woordvoerder van de Indus triebond FNV wilde niets zeggen over de eventuele vorming van een nieuwe vennootschap. „Er zijn verschillende opties moge lijk. De enigen die daar iets over kunnen zeggen zijn de bewind voerders." De Industriebond FNV houdt maandagmiddag een ledenver gadering in de Stadsschouwburg in Eindhoven. Bij die bijeen komst is ook een van de bewind voerders aanwezig, aldus de zegsman van de Industriebond FNV. Telefoon Geb Datum Vooropleiding Bon in gesloten enveloppe zonder postzegel sturen aan EuroCollege. Antwoordnummer 20585. 3020 WB Rotterdam Van onze redactie economie Amsterdam - Bezorgd is hij wel na de slagen die de grote Nederlandse bedrijven de laatste weken hebben moeten incasseren. „Maar ik ben niet bereid daar nou ineens heel sombere con clusies aan te verbinden", zegt B. van der Weg, voorzitter van de Industriebond FNV. Nederland is als industrieland nog echt niet uitgeteld, meent hij. „De verscheidenheid van het Nederlands bedrijfsleven is zó groot. Dat het met die paar grote slecht gaat, wil niet zeg gen dat het over de hele linie slecht gaat. Er zijn vooral in het midden- en kleinbedrijf on dernemingen die het ook in deze omstandigheden heel be hoorlijk doen." En ook niet elk groot bedrijf heeft het moeilijk. „Kijk eens naar Akzo of Unilever. Die hebben hun produktie zo gedif ferentieerd dat tegenslagen (die ook zij bij een tegenvallende vraag natuurlijk hebben) ge makkelijker worden verwerkt. DAF, Fokker, Philips en de andere zouden daar iets van kunnen leren." Maar we moeten wel op onze tellen passen, vindt Van der Weg. „De overheid zou een ac tievere rol moeten spelen en nu juist een industriebeleid moe ten hebben waarvan een krach tige stimulans voor het be drijfsleven vanuit gaat. Een ka der met instrumenten waarmee de problemen doeltreffend kunnen worden aangepakt ont breekt. Als ik zie hoe dat bij Fokker gegaan is, krijg ik echt de kriebels." Ook bij DAF had het niet zover hoeven komen, als er in Den Haag een duidelijk industriebe leid had bestaan. „De overheid moet een zwaardere rol vervul len waarmee ik niet wil zeggen dat ze zich overal mee moet bemoeien en op alle plaatsen een bijdrage moet leveren. Ze ker niet. Alleen daar waar no dig." Het gemis aan een goed indus triebeleid is niet de enige oor zaak van alle 'rampspoed': „Het management van DAF heeft de laatste jaren ook be slissingen genomen, de uitbrei ding in Engeland vooral, die gewoon onverstandig waren. Philips heeft onjuiste beslissin gen genomen door veel geld te steken in de ontwikkeling van enkele produkten van hoge kwaliteit maar waar nu geen Van der Weg foto dijkstra markt voor blijkt te bestaan." Dr F. Lempers, directeur van de sector economische zaken van het Nederlands Christelijk Werkgeversverbond is evenmin somber. „De economie blijft groeien, alleen iets minder dan we gewend zijn. In het buiten land is het veel erger, daar is zelfs sprake van achteruit gang." Hij geeft wel toe dat er in de industrie meer aan de hand is dan minder groei. Hier en daar is sprake van achteruitgang. „En dan moet je je afvragen of de problemen structureel van aard zijn of alleen maar con junctureel. Vele problemen in de metaalindustrie en ook in de chemie zijn structureel en daar kun je dus echt iets aan gaan doen." De christelijke werkgevers ma ken zich sterk voor een indus triebeleid dat de clustervor ming in de Nederlandse indus trie bevordert. „Er moeten veel meer clusters komen: verban den van bedrijven die aan el kaar verwant zijn, aan elkaar toeleveren, bepaalde produkten samen kunnen ontwikkelen èn maken, bedrijven die daartoe ook nauw samenwerken met technologische instituten." Dergelijke clusters, eenmaal goed verankerd in de Neder landse samenleving, kunnen volgens Lempers gemakkelijker een beroep doen op de Haagse subsidiepot en beter het hoofd bieden aan structurele en con juncturele veranderingen. De Nederlandse industrie moet niet bij de pakken neer zitten, meent Lempers. Daar is de si tuatie nog niet slecht genoeg .voor. „35.000 arbeidsplaatsen verliezen we volgens minister De Vries de komende jaren. Maar we hebben er een miljoen. Dus.." Hoe eigenwijs moet iemand zijn om zijn onafhankelijk heid te bewijzen? Het ver keerde doen omdat hem om gekeerd wordt aangeraden? Het heeft er lang naar uitge zien dat de Duitse Bun desbank, desnoods tegen be ter weten in, niet zou toege ven aan de immense druk uit binnen- en buitenland om de rente te verlagen. Enkel ten einde te voorkomen dat aan haar onafhankelijkheid zou worden getwijfeld. Net zo min als te bewijzen valt dat de Bundesbank vol hardde in haar rentepolitiek vanwege die 'geloofwaardig- heidsval', zo is ook niet aan toonbaar dat haar president Schlesinger eindelijk is ge zwicht voor de aandrang. Die druk was onmiskenbaar aan wezig, maar er waren ook voor de Bundesbank zelf vol doende geldige argumenten voorhanden om eindelijk de monetaire teugel te laten vie ren. Het gaat immers inmid dels slecht genoeg met Duits land om een versoepeling van de geldpolitiek te rechtvaardi gen. Alleen het tempo van de geld ontwaarding is nog steeds dui delijk te hoog en eigenlijk is Schlesinger er de man niet naar om voorschotjes te ne men. De Bundesbank had daarom graag gezien dat er eerst een 'Solidarpakt' was gesloten. Zo'n matigingsak koord moet voorkomen dat de financiële hulp aan het oostelijk deel van Duitsland de economie nog verder ont wricht. Gisteren gaven de overheid en de ambtenarenbonden daartoe de eerste concrete aanzet door het eens te wor den over een loonsverhoging van drie procent, die neer komt op een daling van de koopkracht. Samen met de renteverlaging vormt dit amb- tenarenakkoord een belang rijk signaal dat Duitsland de bakens verzet. Voor Europa is dat signaal mogelijk nog wezenlijker dan voor Duitsland zelf. Niet al leen voor de 'echte' economie - de fabrieken, de handel, de dienstverlening - maar nog meer voor de financiële mark ten in Europa komt de Duitse renteverlaging geen seconde te vroeg. Vanwege de onder linge koppeling van de mun ten heeft een aantal Europese landen de laatste tijd de rente naar het voorbeeld van de Duitsers hoog moeten hou den, zelfs ten koste van de eigen economie. De maatre gel van de Bundesbank is dan ook met een zucht van ver lichting begroet in diverse hoofdsteden. Voor de toekomst van Euro. pa is de rentestap van de Bundesbank eveneens van le. vensbelang. Na de lire, he| pond sterling, de peseta en het Ierse pond dreigde de laatste dagen ook de Deense kroon te bezwijken onder de golven van speculaties. Zon dat gebeuren, dan was de Franse franc als volgende aan de beurt. Het vorig jaar nog zo stabiel lijkende Europese monetaire systeem zou dan bijna zijn afgepeld tot hel 'DMark-blok' van Duitsland en de Benelux. Eigenwijs Economisch zou dat zeer schadelijk zijn, maar politiek zouden de gevolgen al hele maal niet te overzien zijn. Zo als de Britten en de Ieren het 'degraderen' van hun munl willen verhalen op 'Europa', zo zouden de Denen ook defi nitief hun bekomst hebben gehad van 'Maastricht'. De Fransen zouden vervolgens op hun vorig jaar met minie me meerderheid gegeven ja woord terugkomen. Of de renteverlaging door de Bundesbank genoeg is om al dat onheil te keren, staat nog te bezien. De eerste tekenen zijn gunstig: de Deense kroon heeft zich verwijderd uit de gevarenzone, de Franse franc was ook wat hoger. Maar de valutamarkten rusten nooit en zullen elk teken van zwakte bespeuren. Het is zelfs de vraag of de lof die de Bundesbank nu alom oogst voor haar gebaar, de valutahandel niet te veel de indruk zal geven dat de presi dent van de Bundesbank per slot van rekening ook maar een mens is. Zodat hij weer alles zal moeten doen om zijn geloofwaardigheid waar te maken. Bij eigenwijze mensen moet je zelfs voorzichtig zijn met complimenten. Loonakkoord Duitse ambtenaren Stuttgart - In Duitsland lijkt het gevaar voor al te hoge inflatie te zijn geweken. De overheid heeft met haar ambtenaren een loonakkoord gesloten waarbij "de lonen dit jaar omhoog gaan met drie procent. De groei van de lonen is lager dan de vefwachte inflatie. De loonsverhoging van drie procent is lager uitgevallen dan de meeste analisten hadden verwacht. M. Wulf-Mathies, leidster van de overheidsvakbond ÖTV, verdedigde het akkoord met het argument dat de economie j tekenen van verzwakking toont. Geldstroom klein-Joegoslavië Belgrado - Het economisch door internationale sancties in de I tang genomen klein-Joegoslavië, alleen bestaande uit Servië en Montenegro, poogt een hyperinflatie van ruim drie procent per dag te beteugelen door de geldpers te laten draaien. Op deze manier hoopt het land te kunnen voldoen een steeds groeiende vraag naar bankbiljetten. De enige rem op het op volle toeren laten draaien van de geldpers zou volgens hardnekkige, maar onbevestigde berichten van de afgelopen dagen een tekort aan gewatermerkt papier voor het maken van geld zijn. goor Rajiv Chandra (ips) 1 jjebei (China) - Xin Shi zit i er niet mee dat de naaima- i chine, die zijn familie noodzakelijke extra in- komsten-opleverde, is ge- I confisqueerd. Hij hoopt zo vurig op een kleinzoon dat bij, nu zijn eerste klein kind een dochter is, de I straf voor een tweede kleinkind graag wil beta- I len- I I Toen het dorpshoofd hoorde dat Xin's schoondochter na de ge boorte van haar eerste kind i Spoedig een tweede verwachtte, beval hij dat de machine als boete in beslag moest worden genomen. Xin's familie werd ge straft omdat zij de wet die echt paren één kind toestaat, had overschreden. Xin zal het zonder de naaimachine moeten stellen, omdat hij niet de dertig dollar heeft waarmee hij de boete kan afkopen. „Maar we betalen lie ver die prijs dan dat we geen tweede kind krijgen. Ik zou heel gelukkig met een kleinzoon zijn", zegt hij met een brede Iglimlach. Ook al zien lokale autoriteiten toe op een strikte naleving van het beleid dat een echtpaar slechts één kind mag krijgen, bereikt de Chinese bevolkings groei elk jaar een steeds duize lingwekkender hoogte. De stede lijke bevolking houdt zich in het algemeen goed aan de 'één-kind- regel'. Op het platteland zijn families als die van Xin Shi echter geen uitzondering. Veel gezinnen betalen graag smeer gelden en boetes en omzeilen I regels om twee of meer kinderen te hebben. Omkopen Het verlangen naar een zoon die de familielijn moet voortzetten en zijn ouders onderhoudt als ze oud zijn, is diepgeworteld in de 1 boerengemeenschap. Veel boeren i betalen liever een boete dan dat zij afzien van hun pogingen een mannelijke erfgenaam voort te brengen, zegt een inwoner van de Noordoostelijke provincie Hebei. Hebei wordt net als de provin cies Hunan en Henan beschouwd als een gebied waar het beleid van geboortenbeperking streng wordt nageleefd. Volgens dorps hoofd Ma Yu Hua heeft de waakzaamheid op overtreding van het beleid het geboortencij- fer in de provincie de laatste jaren met 15 procent doen afne men. Maar de dorpsbewoners vertellen een ander verhaal. Het is vaak mogelijk functionarissen om te kopen, om geboortebewij zen voor een tweede of zelfs Van onze verslaggever Breda - Het aandeel Begemann heeft zich gisteren hersteld I van de laatste zware klappen op de beurs. Het aandeel eindigde op 41,00, daarmee dertien van de achttien gulden verlies van donderdag goedmakend. Het herstel volgt op de mededeling van de Raad van Bestuur en Ra* van Commissarissen, dat het conglomeraat van 130 bedrijven l afgelopen jaar wel degelijk winst heeft gemaakt en door een lager I financieringslast alsmede het saneren van verliesgevende activiteit® dit jaar een hoger bedrijfsresultaat zal draaien. Er zou echter ook sprake zijn van een technisch herstel. In vj0 weken is de koers van 80 naar 28 gegaan en beleggers "ie speculeerden op koersdaling hebben nu winst genomen, zegt f analist. Door Richard Ehrlich (ips) Pattaya - Op het strand bij de Thaise kustplaats Pattaya lopen jonge kinderen, zowel meisjes als jongens. Seks is hun produkt. Ze bieden zich zelf aan voor de prijs van een maaltijd. „Het is hier beter dan in Duitsland", zegt een man die een 15-jarige Thaise jongen op schoot heeft. Tege lijk houdt hij de andere jon gens op het strand in de ga len. „Thailand is de beste plek voor jongetjes." In Thailand, ook wel het 'Dis neyland voor pedofielen' ge noemd, werken volgens schattin gen van particuliere organisaties maar liefst 800.000 kinderen in de prostitutie. Deze kinderen Z1jn de meest kwetsbare slacht offers van verplichte seks. Ze lopen vaak niet alleen seksueel overdraagbare aandoeningen op maar ook psychische schade. Hoewel Thailand al jaren be kend staat als het internationale seksparadijs komt de Thaise re gering nu pas langzamerhand in ache. Niet in de laatste plaats angst voor een aids-explosie. Thailand telt inmiddels 400.000 seropositieven, vaak prostituees en klanten. Om de aids-epidemie 111 te dammen en de opgroeiende generatie te beschermen, heeft ue reg^ing besloten de kinder prostitutie aan te pakken. On danks verzet van pooiers en an- ore belanghebbenden gaat de naise premier Chuan Leekpai _astberaden door met zijn cam- Pogne tegen de exploitatie van binder ..Het 'jarig ls een bijzonder moedige van de premier", zegt de Amerikaanse anti-pedofilie acti- actie

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 6