Overname Boelwerf bijna rond
Chini
Thailan
Reorganisatie Dow Chemical kost banen
EuroCollege
:o
iS
Së
Protestmars Britse DAF-werknemers
DAF: 6Apart bedrijf produktie vrachtwagens'
'Als industrieland zijn we nog niet uitgeteld'
Reders, Begemann en curatoren zijn vrijwel akkoord
gén kind reg(
ECONOMIE
Studie aanpassing
Maas voor meer
vrachtvervoer
Je toekomst laat zich
in een dag voorspellen.
Op 12 februari worden
jouw dromen daden!
Zoek je je toekomst in de richting van
hostfess), reisleider, grondstewardess
P.R. of hotelmanagement* dan mag je op
vrijdag 12 februari ab-so-luut niet ont
breken op de voorlichtingsavond van
ECONOMIE KORTl
Begemann Groep
Koers Begemann herstelt zich
DE STEM
ZATERDAG 6 FEBRUAR11993
Van onze verslaggever
Terneuzen - Dow Chemical gaat in
Europa op korte termijn drastisch reor-
ganiseren.
De produktiviteit moet omhoog en tegelij
kertijd moeten de kosten dit jaar 70 miljoen
dollar worden teruggebracht.
Vorig jaar leed de chemie-gigant een gevoe
lig verlies en de aanhoudend slechte resulta
ten in het eerste kwartaal van 1993 dwingen
er toe de vorig jaar ingezette veranderingen
om het tij te keren, nog sneller door te
voeren.
'Overtollige' werkzaamheden moeten ver
dwijnen en het aantal leidinggevende ni
veaus verminderd. Het aantal commerciële
centrums van de Europese organisatie moet
worden teruggebracht.
De reorganisatie gaat zeker niet voorbij aan
de vestiging in Terneuzen, waar de grootste
produktiecapaciteit van Dow buiten de VS
staat. Daar werken 2750 mensen.
Vast staat dat de hele reorganisatie banen
kost. Hoeveel is nog niet bekend. Alle huidi
ge functies worden onder de loep genomen.
Daarbij wordt bekeken naar het belang van
de functie nu en in de toekomst. „Dat zal
ongetwijfeld leiden tot vermindering van
arbeidsplaatsen. Een deel daarvan kan wor
den opgevangen door natuurlijk verloop en
verschuivingen binnen de organisatie", zegt
general manager Allemang van Dow Bene
lux. De vacaturestop vorig jaar 'leverde' al
140 arbeidsplaatsen.
De ondernemingsraad van Dow in Terneu
zen heeft zijn voorkeur uitgesproken voor
het vervroegd pensioneren van medewerkers
boven herplaatsing als inderdaad tot ge
dwongen ontslagen moet worden overge
gaan. De raad wordt intensief bij het proces
betrokken, zegt voorzitter P. van Acke.
Woordvoerder N. Blaauw denkt dat begin
maart de eerste resultaten van de diverse
onderzoeken bekend zijn. Dan ook zou dui
delijkheid moeten zijn over het aantal ge
dwongen ontslagen.
Naast de vestiging in Terneuzen heeft Dow
Benelux in Nederland nog produktievesti-
gingen in Delfzijl (110 mensen) en Botlek
(215 mensen) en een ingenieursbureau in
Rotterdam (180 mensen). Ook die worden in
de reorganisatie betrokken.
Dow in Terneuzen
foto archief de stem
Van onze verslaggevers
Brussel - De overname van de Boelwerf in Temse door
de Begemann Groep van J. van den Nieuwenhuyzen is
nagenoeg rond.
Dat heeft de Vlaamse minister
president Luc Van den Brande
gisteren gezegd. Begemann en de
curator van de failliete werf ma
ken eveneens gewag van over
eenstemming op hoofdlijnen. De
socialistische vakbond ABW
vindt dat optimisme echter nogal
voorbarig.
De Boelwerf is de grootste
scheepswerf van België. Tot de
bezetting van eind september en
het latere faillissement werkten
er 1800 mensen.
De werf is gespecialiseerd in
koelschepen en gastankers. Ook
bouwde de Boelwerf boordplat-
forms en een kabellegger.
In het principe-akkoord dat nu
op tafel ligt, is onder meer afge
sproken dat Begemann samen
met het Vlaamse industriefonds
Gimvindus een vennootschap
vormt, waarin ieder 500 miljoen
Belgische frank stopt.
Deze vennootschap, waarin Be
gemann een meerderheid van 51
procent krijgt, neemt dan de
werf over. Er wordt een bod van
800 miljoen Belgische franks op
de activa van Boel uitgebracht.
Beide zijn verder van plan de
komende vijf jaar twee miljard
frank in de modernisering van
de werf te stoppen.
De Vlaamse deelregering stelt
kredieten ter hoogte van BF 3,2
miljard ter beschikking voor het
afbouwen van de schepen die nu
nog in de dokken liggen. De
reders zijn het daarmee eens en
hebben drie nieuwe orders toe
gezegd.
In het gepubliceerde akkoord-
op-hoofdlijnen wordt niets ge
zegd over de toekomstige perso
neelsbezetting. Volgens René
Stroobrant van de socialistische
vakcentrale ABW zit daar nog
een probleem.
Hij wijst erop dat Begemann en
Gimvindus, gezien de huidige
orderportefeuille na het faillisse
ment, met 1100 werknemers de
scheepsbouw-activiteiten in
Temse willen voortzetten. De
vakbonden willen echter dat
minstens 1300 van de 1800 men
sen hun baan behouden.
Begemann denkt dat de overna
me van de Boelwerf een goede
aanvulling is op de overige be
drijven binnen de groep. De te
verwachten marktgroei, de aan
wezigheid van een overheids-
partner die instaat voor de totale
financiering en het verwachte
rendemant na de reorganisatie
zijn andere motieven die worden
aangevoerd voor de op stapel
staande overname.
Van onze verslaggever
Maastricht - Eind dit jaar moet
een studie van Rijkswaterstaat
meer duidelijkheid verschaffen
over de mogelijkheden om de
Maas meer geschikt te maken
voor goederenvervoer.
De mindere vaardiepte van som
mige delen van de Maas belet
binnenschippers om op deze ri
vier ten alle tijde de maximale
laadcapaciteit van hun moderne
schip te benutten. Ook de zoge
naamde' tweebaksduwvaart is op
deze rivier daardoor nog niet
mogelijk, terwijl dat wel het ge
val is met andere binnenwateren
die aansluiten op de Maas, zoals
de Waal en het Albertkanaal, de
verbinding van Luik met Ant
werpen.
Schepen tot maximaal tweedui
zend ton kunnen nu van de Maas
gebruik maken. Dat zal in de
toekomst niet anders zijn. „Het
gaat erom dat ze die capaciteit
beter zullen kunnen benutten",
zegt woordvoerder K. Wu van
Rijkswaterstaat in Maastricht.
„We zitten nu met het probleem
dat we niet altijd voldoende
diepgang kunnen garanderen."
(ADVERTENTIE)
Op vrijdag 12 februari a.s. staan op alle
vestigingen directies, docenten en studenten
vanaf 19.30 uur voor je klaar.
Meer weten? Vul de bon in en stuur hem
vandaag nog op! Kun je niet, kom dan naar de
open dag op 20 maart.
EuroCollege heeft vestigingen in Rotterdam,
Den Haag, Haarlem, Hilversum, Apeldoorn en
Hoofdvestiging: Pieter de Hoochweg 20, 3024 BH Rotterdam.
Stuur mij zo snel mogelijk de brochure over:
European Host(ess) Hotelmanagement O Beide
Naam
Adres
Postc /Plaats
De gezinnen van de 2700 werknemers
van de Leyland DAF-fabrieken in Lan
caster hebben gisteren in Leyland een
protestmars gehouden. Ongeveer 3000
inwoners sloten zich bij de tocht aandie
van de assemblagefabriek naar het
stadscentrum van Leyland, dat econo
misch vrijwel volledig afhankelijk is van
DAF, voerde. Kinderen van de werkne
mers in Leyland en het nabijgelegen
Chorley (opslagmagazijnen) hadden vrij
af van school gekregen om met hun
ouders te protesteren. Ook in andere
fabrieken hadden werkonderbrekingen
plaats uit solidariteit. De bonden riepen
de regering op alsnog hulp te bieden. De
Britse industrieminister Heseltine her
haalde gisteren echter dat zijn regering
geen hulp zou bieden aan een bedrijf dat
met Britse firma's concurreerde.
foto ap
Van onze redactie economie
Brussel De bewindvoerders
van het in surséance verke
rende DAF overwegen voort
zetting van de vrachtwagen-
produktie in een aparte ven
nootschap buiten de huidige
DAF nv.
Daarin zouden de drie partijen,
de Nederlandse en de Belgische
overheid en enkele banken
waaronder ABN Amro een be
lang nemen.
De woordvoerder van de Vlaam
se premier, Luc van den Brande,
heeft gisteren bevestigd dat zo'n
plan in Eindhoven aan afgevaar
digden van de Vlaamse regering
en aan vertegenwoordigers van
de andere partijen is voorgelegd.
Hij zegt er wel bij dat dit plan
zich nog 'in een embryonaal sta
dium' bevindt.
„Een nieuwe vennootschap
koopt uit de huidige boedel wat
noodzakelijk is voor de produk
tie van trucks. Andere activitei
ten worden in dat plan niet door
het bedrijf verricht." De zegs
man weet niet hoeveel de par
tijen ieder afzonderlijk bijdra
gen.
Volgens de regeringswoordvoer
der richten de bewindvoerders
zich niet meer op een eerder
door de Nederlandse minister
van economische zaken Andries-
sen genoemde oplossing waarbij
DAF nv blijft bestaan en de
goede bedrijfsonderdelen van de
vennootschap worden onderge
bracht in een nieuwe dochteron
derneming.
De rest van de boedel zou bij
zo'n oplossing - de zogenoemde
doorzak-constructie - worden
geliquideerd en er zouden rege
lingen worden getroffen met de
schuldeisers. Verplichtingen te
genover de werknemers blijven
bestaan.
Ook de doorgaans goed geïnfor
meerde Britse zakenkrant Fi
nancial Times maakte melding
van een plan om de Nederlandse
en de Belgische vrachtwagenac
tiviteiten uit de bestaande ven
nootschap te halen en onder te
brengen in een aparte, nieuwe
onderneming. De Britse tak van
DAF blijft in de voorstellen van
de bewindvoerders buiten de
nieuwe vennootschap.
Bestuurder A. Verhoeven van de
Unie BLHP is er eveneens van
overtuigd dat DAF in Eindhoven
via een nieuwe vennootschap
doorgaat met het ontwikkelen,
produceren en verkopen van
middelzware en zware vracht
wagens op de Europese markt.
Volgens Verhoeven is het wel
noodzakelijk dat er voldoende
nieuw risicodragend kapitaal
komt, opdat het nieuwe bedrijf
kansrijk van start kan gaan.
Een woordvoerder van de Indus
triebond FNV wilde niets zeggen
over de eventuele vorming van
een nieuwe vennootschap. „Er
zijn verschillende opties moge
lijk. De enigen die daar iets over
kunnen zeggen zijn de bewind
voerders."
De Industriebond FNV houdt
maandagmiddag een ledenver
gadering in de Stadsschouwburg
in Eindhoven. Bij die bijeen
komst is ook een van de bewind
voerders aanwezig, aldus de
zegsman van de Industriebond
FNV.
Telefoon
Geb Datum
Vooropleiding
Bon in gesloten enveloppe zonder postzegel sturen aan
EuroCollege. Antwoordnummer 20585. 3020 WB Rotterdam
Van onze redactie economie
Amsterdam - Bezorgd is hij
wel na de slagen die de
grote Nederlandse bedrijven
de laatste weken hebben
moeten incasseren.
„Maar ik ben niet bereid daar
nou ineens heel sombere con
clusies aan te verbinden", zegt
B. van der Weg, voorzitter van
de Industriebond FNV.
Nederland is als industrieland
nog echt niet uitgeteld, meent
hij. „De verscheidenheid van
het Nederlands bedrijfsleven is
zó groot. Dat het met die paar
grote slecht gaat, wil niet zeg
gen dat het over de hele linie
slecht gaat. Er zijn vooral in
het midden- en kleinbedrijf on
dernemingen die het ook in
deze omstandigheden heel be
hoorlijk doen."
En ook niet elk groot bedrijf
heeft het moeilijk. „Kijk eens
naar Akzo of Unilever. Die
hebben hun produktie zo gedif
ferentieerd dat tegenslagen (die
ook zij bij een tegenvallende
vraag natuurlijk hebben) ge
makkelijker worden verwerkt.
DAF, Fokker, Philips en de
andere zouden daar iets van
kunnen leren."
Maar we moeten wel op onze
tellen passen, vindt Van der
Weg. „De overheid zou een ac
tievere rol moeten spelen en nu
juist een industriebeleid moe
ten hebben waarvan een krach
tige stimulans voor het be
drijfsleven vanuit gaat. Een ka
der met instrumenten waarmee
de problemen doeltreffend
kunnen worden aangepakt ont
breekt. Als ik zie hoe dat bij
Fokker gegaan is, krijg ik echt
de kriebels."
Ook bij DAF had het niet zover
hoeven komen, als er in Den
Haag een duidelijk industriebe
leid had bestaan. „De overheid
moet een zwaardere rol vervul
len waarmee ik niet wil zeggen
dat ze zich overal mee moet
bemoeien en op alle plaatsen
een bijdrage moet leveren. Ze
ker niet. Alleen daar waar no
dig."
Het gemis aan een goed indus
triebeleid is niet de enige oor
zaak van alle 'rampspoed':
„Het management van DAF
heeft de laatste jaren ook be
slissingen genomen, de uitbrei
ding in Engeland vooral, die
gewoon onverstandig waren.
Philips heeft onjuiste beslissin
gen genomen door veel geld te
steken in de ontwikkeling van
enkele produkten van hoge
kwaliteit maar waar nu geen
Van der Weg foto dijkstra
markt voor blijkt te bestaan."
Dr F. Lempers, directeur van
de sector economische zaken
van het Nederlands Christelijk
Werkgeversverbond is evenmin
somber. „De economie blijft
groeien, alleen iets minder dan
we gewend zijn. In het buiten
land is het veel erger, daar is
zelfs sprake van achteruit
gang."
Hij geeft wel toe dat er in de
industrie meer aan de hand is
dan minder groei. Hier en daar
is sprake van achteruitgang.
„En dan moet je je afvragen of
de problemen structureel van
aard zijn of alleen maar con
junctureel. Vele problemen in
de metaalindustrie en ook in de
chemie zijn structureel en daar
kun je dus echt iets aan gaan
doen."
De christelijke werkgevers ma
ken zich sterk voor een indus
triebeleid dat de clustervor
ming in de Nederlandse indus
trie bevordert. „Er moeten veel
meer clusters komen: verban
den van bedrijven die aan el
kaar verwant zijn, aan elkaar
toeleveren, bepaalde produkten
samen kunnen ontwikkelen èn
maken, bedrijven die daartoe
ook nauw samenwerken met
technologische instituten."
Dergelijke clusters, eenmaal
goed verankerd in de Neder
landse samenleving, kunnen
volgens Lempers gemakkelijker
een beroep doen op de Haagse
subsidiepot en beter het hoofd
bieden aan structurele en con
juncturele veranderingen.
De Nederlandse industrie moet
niet bij de pakken neer zitten,
meent Lempers. Daar is de si
tuatie nog niet slecht genoeg
.voor. „35.000 arbeidsplaatsen
verliezen we volgens minister
De Vries de komende jaren.
Maar we hebben er een miljoen.
Dus.."
Hoe eigenwijs moet
iemand zijn om
zijn onafhankelijk
heid te bewijzen? Het ver
keerde doen omdat hem om
gekeerd wordt aangeraden?
Het heeft er lang naar uitge
zien dat de Duitse Bun
desbank, desnoods tegen be
ter weten in, niet zou toege
ven aan de immense druk uit
binnen- en buitenland om de
rente te verlagen. Enkel ten
einde te voorkomen dat aan
haar onafhankelijkheid zou
worden getwijfeld.
Net zo min als te bewijzen
valt dat de Bundesbank vol
hardde in haar rentepolitiek
vanwege die 'geloofwaardig-
heidsval', zo is ook niet aan
toonbaar dat haar president
Schlesinger eindelijk is ge
zwicht voor de aandrang. Die
druk was onmiskenbaar aan
wezig, maar er waren ook
voor de Bundesbank zelf vol
doende geldige argumenten
voorhanden om eindelijk de
monetaire teugel te laten vie
ren. Het gaat immers inmid
dels slecht genoeg met Duits
land om een versoepeling van
de geldpolitiek te rechtvaardi
gen.
Alleen het tempo van de geld
ontwaarding is nog steeds dui
delijk te hoog en eigenlijk is
Schlesinger er de man niet
naar om voorschotjes te ne
men. De Bundesbank had
daarom graag gezien dat er
eerst een 'Solidarpakt' was
gesloten. Zo'n matigingsak
koord moet voorkomen dat
de financiële hulp aan het
oostelijk deel van Duitsland
de economie nog verder ont
wricht.
Gisteren gaven de overheid
en de ambtenarenbonden
daartoe de eerste concrete
aanzet door het eens te wor
den over een loonsverhoging
van drie procent, die neer
komt op een daling van de
koopkracht. Samen met de
renteverlaging vormt dit amb-
tenarenakkoord een belang
rijk signaal dat Duitsland de
bakens verzet.
Voor Europa is dat signaal
mogelijk nog wezenlijker dan
voor Duitsland zelf. Niet al
leen voor de 'echte' economie
- de fabrieken, de handel, de
dienstverlening - maar nog
meer voor de financiële mark
ten in Europa komt de Duitse
renteverlaging geen seconde
te vroeg. Vanwege de onder
linge koppeling van de mun
ten heeft een aantal Europese
landen de laatste tijd de rente
naar het voorbeeld van de
Duitsers hoog moeten hou
den, zelfs ten koste van de
eigen economie. De maatre
gel van de Bundesbank is dan
ook met een zucht van ver
lichting begroet in diverse
hoofdsteden.
Voor de toekomst van Euro.
pa is de rentestap van de
Bundesbank eveneens van le.
vensbelang. Na de lire, he|
pond sterling, de peseta en
het Ierse pond dreigde de
laatste dagen ook de Deense
kroon te bezwijken onder de
golven van speculaties. Zon
dat gebeuren, dan was de
Franse franc als volgende aan
de beurt. Het vorig jaar nog
zo stabiel lijkende Europese
monetaire systeem zou dan
bijna zijn afgepeld tot hel
'DMark-blok' van Duitsland
en de Benelux.
Eigenwijs
Economisch zou dat zeer
schadelijk zijn, maar politiek
zouden de gevolgen al hele
maal niet te overzien zijn. Zo
als de Britten en de Ieren het
'degraderen' van hun munl
willen verhalen op 'Europa',
zo zouden de Denen ook defi
nitief hun bekomst hebben
gehad van 'Maastricht'. De
Fransen zouden vervolgens
op hun vorig jaar met minie
me meerderheid gegeven ja
woord terugkomen.
Of de renteverlaging door de
Bundesbank genoeg is om al
dat onheil te keren, staat nog
te bezien. De eerste tekenen
zijn gunstig: de Deense kroon
heeft zich verwijderd uit de
gevarenzone, de Franse franc
was ook wat hoger. Maar de
valutamarkten rusten nooit en
zullen elk teken van zwakte
bespeuren.
Het is zelfs de vraag of de lof
die de Bundesbank nu alom
oogst voor haar gebaar, de
valutahandel niet te veel de
indruk zal geven dat de presi
dent van de Bundesbank per
slot van rekening ook maar
een mens is. Zodat hij weer
alles zal moeten doen om zijn
geloofwaardigheid waar te
maken. Bij eigenwijze mensen
moet je zelfs voorzichtig zijn
met complimenten.
Loonakkoord Duitse ambtenaren
Stuttgart - In Duitsland lijkt het gevaar voor al te hoge inflatie
te zijn geweken. De overheid heeft met haar ambtenaren een
loonakkoord gesloten waarbij "de lonen dit jaar omhoog gaan
met drie procent. De groei van de lonen is lager dan de
vefwachte inflatie. De loonsverhoging van drie procent is lager
uitgevallen dan de meeste analisten hadden verwacht.
M. Wulf-Mathies, leidster van de overheidsvakbond ÖTV,
verdedigde het akkoord met het argument dat de economie j
tekenen van verzwakking toont.
Geldstroom klein-Joegoslavië
Belgrado - Het economisch door internationale sancties in de I
tang genomen klein-Joegoslavië, alleen bestaande uit Servië en
Montenegro, poogt een hyperinflatie van ruim drie procent per
dag te beteugelen door de geldpers te laten draaien. Op deze
manier hoopt het land te kunnen voldoen een steeds groeiende
vraag naar bankbiljetten. De enige rem op het op volle toeren
laten draaien van de geldpers zou volgens hardnekkige, maar
onbevestigde berichten van de afgelopen dagen een tekort aan
gewatermerkt papier voor het maken van geld zijn.
goor Rajiv Chandra (ips)
1 jjebei (China) - Xin Shi zit
i er niet mee dat de naaima-
i chine, die zijn familie
noodzakelijke extra in-
komsten-opleverde, is ge-
I confisqueerd. Hij hoopt zo
vurig op een kleinzoon dat
bij, nu zijn eerste klein
kind een dochter is, de
I straf voor een tweede
kleinkind graag wil beta-
I len-
I
I Toen het dorpshoofd hoorde dat
Xin's schoondochter na de ge
boorte van haar eerste kind
i Spoedig een tweede verwachtte,
beval hij dat de machine als
boete in beslag moest worden
genomen. Xin's familie werd ge
straft omdat zij de wet die echt
paren één kind toestaat, had
overschreden. Xin zal het zonder
de naaimachine moeten stellen,
omdat hij niet de dertig dollar
heeft waarmee hij de boete kan
afkopen. „Maar we betalen lie
ver die prijs dan dat we geen
tweede kind krijgen. Ik zou heel
gelukkig met een kleinzoon
zijn", zegt hij met een brede
Iglimlach.
Ook al zien lokale autoriteiten
toe op een strikte naleving van
het beleid dat een echtpaar
slechts één kind mag krijgen,
bereikt de Chinese bevolkings
groei elk jaar een steeds duize
lingwekkender hoogte. De stede
lijke bevolking houdt zich in het
algemeen goed aan de 'één-kind-
regel'. Op het platteland zijn
families als die van Xin Shi
echter geen uitzondering. Veel
gezinnen betalen graag smeer
gelden en boetes en omzeilen
I regels om twee of meer kinderen
te hebben.
Omkopen
Het verlangen naar een zoon die
de familielijn moet voortzetten
en zijn ouders onderhoudt als ze
oud zijn, is diepgeworteld in de 1
boerengemeenschap. Veel boeren i
betalen liever een boete dan dat
zij afzien van hun pogingen een
mannelijke erfgenaam voort te
brengen, zegt een inwoner van
de Noordoostelijke provincie
Hebei.
Hebei wordt net als de provin
cies Hunan en Henan beschouwd
als een gebied waar het beleid
van geboortenbeperking streng
wordt nageleefd. Volgens dorps
hoofd Ma Yu Hua heeft de
waakzaamheid op overtreding
van het beleid het geboortencij-
fer in de provincie de laatste
jaren met 15 procent doen afne
men. Maar de dorpsbewoners
vertellen een ander verhaal. Het
is vaak mogelijk functionarissen
om te kopen, om geboortebewij
zen voor een tweede of zelfs
Van onze verslaggever
Breda - Het aandeel Begemann heeft zich gisteren hersteld I
van de laatste zware klappen op de beurs.
Het aandeel eindigde op 41,00, daarmee dertien van de achttien
gulden verlies van donderdag goedmakend.
Het herstel volgt op de mededeling van de Raad van Bestuur en Ra*
van Commissarissen, dat het conglomeraat van 130 bedrijven l
afgelopen jaar wel degelijk winst heeft gemaakt en door een lager I
financieringslast alsmede het saneren van verliesgevende activiteit®
dit jaar een hoger bedrijfsresultaat zal draaien.
Er zou echter ook sprake zijn van een technisch herstel. In vj0
weken is de koers van 80 naar 28 gegaan en beleggers "ie
speculeerden op koersdaling hebben nu winst genomen, zegt f
analist.
Door Richard Ehrlich (ips)
Pattaya - Op het strand bij
de Thaise kustplaats Pattaya
lopen jonge kinderen, zowel
meisjes als jongens. Seks is
hun produkt. Ze bieden zich
zelf aan voor de prijs van een
maaltijd. „Het is hier beter
dan in Duitsland", zegt een
man die een 15-jarige Thaise
jongen op schoot heeft. Tege
lijk houdt hij de andere jon
gens op het strand in de ga
len. „Thailand is de beste
plek voor jongetjes."
In Thailand, ook wel het 'Dis
neyland voor pedofielen' ge
noemd, werken volgens schattin
gen van particuliere organisaties
maar liefst 800.000 kinderen in
de prostitutie. Deze kinderen
Z1jn de meest kwetsbare slacht
offers van verplichte seks. Ze
lopen vaak niet alleen seksueel
overdraagbare aandoeningen op
maar ook psychische schade.
Hoewel Thailand al jaren be
kend staat als het internationale
seksparadijs komt de Thaise re
gering nu pas langzamerhand in
ache. Niet in de laatste plaats
angst voor een aids-explosie.
Thailand telt inmiddels 400.000
seropositieven, vaak prostituees
en klanten. Om de aids-epidemie
111 te dammen en de opgroeiende
generatie te beschermen, heeft
ue reg^ing besloten de kinder
prostitutie aan te pakken. On
danks verzet van pooiers en an-
ore belanghebbenden gaat de
naise premier Chuan Leekpai
_astberaden door met zijn cam-
Pogne tegen de exploitatie van
binder
..Het
'jarig
ls een bijzonder moedige
van de premier", zegt de
Amerikaanse anti-pedofilie acti-
actie