:hikt Leren van 'meneer Kraaykamp' Auto's Nieuwbouw Stedelijk Museum wellicht naar Robert Venturi Duitse tv lanceert week tegen geweld en haat UIT gids Jeugdige acteurs krijgen een kans in serie 4Zaterdagavondcafé' Erasmusprijs '93 voor regisseur Peter Stein Nieuwe Brabant Popgids Chippendales naar Breda LAG IN 1993 SENDAAL ijf LOKSTRA Bewust Werkloos Menuhin ZATERDAG ZONDAG 1993 ,Als ik Pleidooi terugzie, denk ik: wauw, wat is tv toch een verschrikkelijk mooi medium." Yvonne van den Hurk, actrice n export hriftelijke garantie g nieuwe APK ing toegestaan ng - inruil mogelijk - tot 1500.- voor uw ngeacht de staat) t hoe het kan, fiteer ervan! .89 84 83 84 84 86 90 89 83 86 82 89 .83/84/85/86 88 kent86 86 85 85 rs. Hatchback85 89 mbi 5-drs. 1 Q.500. 5.950 3.450 v.a. 3.950 5.750 8.750 18.750 9.750 4.250 6.950 4.950 12.750 vanaf 3.900 8.750 5.950 7.950 6.950 6.950 6.950 13.750 4.950 25.750 7.500 16.950 2.250 9.250 17.750 9.750 11.750 6.950 11.750 7.950 6.500 8.950 11.750 8.500 13.500 9.250 6.95C 4.750 13.750 1.500 17.750 17.750 17.750 10.950 6.250 8.950 9.500 15.500 15.500 10.500 13.750 9.500 6.950 4.750 4.250 14.950 5.950 17.750 2.500 15.950 8.750 16.250 Wijnkorenstraat 7, in Majoppeveld Zuid, Rucphensebaan 1650-62577/62679 elijks geopend van: "-19.00 uur. an 10.00-17.00 uur g koopavond, tot ziens bij attan 84 87 89 89 90 80 91 89 86 85 85 .nov. 90 85 90 84 90 87 iOV precies waar hij voor het inkomen aanvullen tot Bovendien is de premie ii aftrekbaar. Kortom, met ;-Terug-A0V bent u in alle Als u ons belt of de coupon graag informeren. 1 latie iie-Terug-AOV. /zelfstandig. Woonplaats DE STEM ZATERDAG 6 FEBRUARI 1993 floor Anja van den Akker Een keer per week hijst Anne-Mieke Ruyten zich in de snollerige outfit van Christien, de barjuffrouw nit Veronica's 'Zaterdaga- vondcafé'. De enige Neder landse tv-comedy die in speelt op de actualiteit. Vandaar dat de wekelijkse afleveringen vlak voor de uitzending worden inge studeerd en opgenomen. Ruyten voelt zich als een vis in het water bij deze door Haye van der Heyden bedachte formule. „Zeker nu Christien de leiding van het café heeft overgenomen ui een relatie heeft, is de rol steviger geworden. Natuurlijk zit er iets van mezelf in. Je trekt zo'n karakter bijna automatisch wat naar je toe. Christien is iemand die kan dollen en altijd vrolijk is. Net als ikzelf. Snel en pittig... Geloof ik." Een schater lach. Een ondeugende knipoog. Is dat Christien of Anne-Mieke? Sinds Petra Laseur en Elle van Rijn een aantal weken geleden de cast van 'Zaterdagavondcafé' verlieten, zijn de accenten in het Amsterdamse etablissement ver legd. De lichtzinnige Christien heeft dikke verkering met Marco (Erik Arens), die in het dagelijks leven studeert aan de Amster damse Kleinkunstacademie. „Een talent, dat het wel zal redden", meent John Kraaij- kamp sr. die Dick in de serie speelt. En 'Mijnheer Kraaij- kamp', zoals Erik Arens zijn gro te voorbeeld steevast aan spreekt, zou het kunnen weten. Arens (20) had ooit gastroiletjes in 'Vrienden voor het Leven', 'Ciske de Rat' en 'Jan Rap en zijn Maat'. Nu heeft hij de ver antwoordelijkheid van een café plus een sensuele vriendin. Een keertje per week wel te verstaan. „Ik leer zoveel, dat ik soms wei- eens denk: Tjonge, ik word oud." Ervaring Zijn tegenspeelster Anne-Mieke Ruyten heeft veel meer ervaring. Ze volgde met succes de Toneel school in Antwerpen, speelde anderhalf jaar jeugdtheater bij De Kompaan, deed een seizoen musical bij Het Ballet van Vlaanderen, acteerde in 'They shoot horses, don't they' en een Kafka-voorsteiling, stond in een vrije produktie met Mary Dres- selhuys en was op televisie te zien in 'Spijkerhoek' en de jeugdserie 'Het Rijk van Ver- hoeff'. Het liefst was ze danseres geworden, maar dat kon niet vanwege een blessure. ■Toen ik op de middelbare school zat, durfde ik nooit naar Anne-Mieke Ruyten als Christien en haar vriendje Marco, gespeeld door Erik Arens. de Toneelschool, want ik dacht dat je daar heel goed voor moest zijn", klinkt het bescheiden. „Ik wist niet waar ik aan begon. Het ging er in Antwerpen heel schools en autoritair aan toe. In Vlaamse ogen kwam ik uit het assertieve Holland. Ik moest daar echt inbinden. Maar ik ben katholiek opgevoed, kom uit het zuiden (Venray) en sprak geluk kig snel de taal. Dat scheelt veel. Ze houden daar niet zo van Hollanders. Ik herken dat wel. In het zuiden heerst ook min of meer de gedachte dat het in de Randstad allemaal gebeurt. Ik ken die emotie." In verhouding met andere tv-se- ries hebben de vijf spelers in 'Zaterdagavondcafé' weinig tijd om zich voor te bereiden. Op woensdagavond krijgen ze de tekst, op vrijdagochtend is er een lezing in het bijzijn van auteur Haye van der Heyden. Het lijkt een wekelijkse kruisbe stuiving. De spelers dragen eigen actuele dingen aan, Van der Heyden mengt nieuws en come dy tot een smeuïg geheel. Ruyten en Arens constateren dat hun blik door deze serie steeds meer de richting van het nieuws op gaat. „Maar dat ik op dat vlak persoonlijk nu zoveel aandraag, nee", bekent Anne-Mieke. „De onderwerpen zijn meestal alge meen bekend. Je kunt wel een 'piepklein artikel uit de krant gaan aanhalen, maar het moet het grote publiek aanspreken." Voor allebei geldt dat ze deze serie bewust hebben gekozen, vanwege dat razendsnel inspelen op het nieuws. Maar ook vanwe ge een ervaren acteur als Kraaij- kamp sr. Ruyten: „Alles was bij mij tot nog toe een bewuste keuze. 'Goede Tijden Slechte Tijden' bijvoorbeeld heb ik niet willen doen. Buiten het feit dat ik dat niet zo'n fantastische serie vind, heb ik er moeite mee om dage lijks zo snel drama te moeten brengen. Ik wil echt goed weten wat ik speel. Ik word heel ge frustreerd als ik het gevoel heb dat ik bepaalde dingen vaker over had willen doen. Bij zo'n serie als 'Goede Tijden Slechte Tijden' zou ik elke dag gefrus treerd naar huis gaan. Natuur lijk speelt dit probleem bij deze produktie ook. Maar het is co medy, dat scheelt." Van 'meneer Kraaijkamp' leren ze veel. Ruyten: „Zijn rust valt me op. Niet de routine. Het is een bepaalde uitstraling bij dat soort mensen. Met Mary Dressel- huys kon ik destijds de gehele repetitietijd blijven kijken, want ik had maar een heel klein rolle tje. De energie die zij heeft, dat is overweldigend. En de anekdo tes van vroeger, die zijn hele maal enig. Dat is echt smullen." Is de huidige acteurswereld niet heel erg agressief vergeleken met die goeie oude tijd? Ruyten: „Voor mijn gevoel niet. Ik heb het tot nog toe steeds naar mijn zin gehad. Ik heb heel erg geboft. Aan de andere kant bepaal je het een beetje zelf. Ik ben iemand die eerder zelf con cessies doet dan thuis gaat zitten wachten op een aanbieding. Als je niet meer in beeld bent, ben je heel gauw vergeten. Voor jouw vierhonderd anderen. Ik heb he lemaal niet het idee dat ik zo uniek ben. Zeker het rolletje dat ik nu doe kan iemand anders ook. Je hebt mensen die heel principieel zijn. Die zeggen: dan foto dijkstra maar een jaar niks. Dat kan ik niet. Ik kan niet werkloos zijn. Dat vind ik ontzettend moei lijk." Als Anne-Mieke Ruyten in Ne derland geen werk heeft, is ze vaak in Vlaanderen te vinden. Zonder in clichés te willen ver vallen, vindt ze dat het Vlaamse toneel meer ziel heeft. „In Vlaanderen wordt er vaak veel meer gelachen om visuele grap pen, in Nederland zijn de men sen alerter op de tekst. Als ie mand op zijn bips valt, is het in Vlaanderen dikke pret. Bij ons is er bijvoorbeeld veel meer tradi tie op het gebied van conféren ces. Ik houd erg van theater dat me ergens raakt. Ik wil iets bele ven. Hetzij lachen, hetzij huilen. Wat ik nu beleef? In 'Zaterdaga vondcafé'? De lach", lacht ze. ('Zaterdagavondcafé', zaterdag, Nederland 2,21.55 uur) Amsterdam (anp) - De Ame rikaanse architect Robert A'enturi moet de vervolgop dracht krijgen voor de meuwbouw van het Stedelijk Museum in Amsterdam. De vorige directeur Wim Beeren zijn opvolger Rudi Fuchs "ebben het ontwerp van Ven- ®ri uitverkoren boven die 'an drie andere architecten: «eni Koolhaas, Wim Quist en Urel Weeber. Menturi heeft voorgesteld om de 'euwbouw los van het oude ge- °uw 'e plaatsen met daar tus- in een soort binnenstraat, is de gemeente Amsterdam in- p®1™ met de voordracht van «ms en Beeren kan in 1994 wen begonnen met de nieuw- wu' Eerwacht wordt dat de «zaamheden drie jaar in be- zullen nemen. De kosten gen niet hoger zijn dan 30 ®"Joen gulden. keuze van de architect was ut*en aan inmiddels sepensioneerde Beeren_ die de i„ en tegens van de verschil- e eitwerpen intensief heeft Vor.1? met ziin opvolger, tisnti 'lee^t een S°ed histo- w»t"riievingsvermogen. Hij Eur5 i een baksteen is", aldus s- Hij doelde daarmee op een soortgelijke opdracht waar mee Venturi naam heeft ge maakt: de bouw van een nieuwe (Sainsbury) vleugel aan de Na tional Gallery in Londen. Zijn totale oeuvre is volgens het Ste delijk Museum uiterst gescha keerd; het beweegt zich tussen laboratoria, woningen, fabrie ken, concertzalen, kantoren en musea. Venturi (67) heeft gestu deerd aan de Princeton Univer sity en heeft zowel in Europa als in de Verenigde Staten belang rijke prijzen gewonnen. Voor de nieuwbouw zal de zoge heten Nieuwe Vleugel van het Stedelijk, die in de jaren vijftig onder directeur Sandberg werd gebouwd, moeten wijken. Het nieuwe gebouw past volgens Fuchs probleemloos in het defi nitieve ontwerp voor de herin richting van het Museumplein, dat over enkele weken openbaar wordt gemaakt. De nieuwbouw voegt ongeveer 8.000 vierkant meter vloeropper vlak toe aan de 14.000 meter waarover het museum nu kan beschikken. Daardoor wordt het volgens Beeren mogelijk om de unieke collectie van het Stede lijk permanent te tonen, en bo vendien 'deels treurige werkom standigheden op te heffen, de collecties in huis te halen, pu blieksvoorzieningen te vergroten en het bezoekersaantal te verrui- Door Maarten van de Rakt „Waar je ook kijkt, zie je geweld. Geweld tegen kinde ren, tegen vrouwen, tegen buitenlanders, tegen ons mi lieu. Het dagelijks geweld heeft zo'n omvang bereikt, dat het tegenstand oproept", verklaart de Duitse initiatief nemer Werner Filmer de Week Tegen Haat en Geweld die de WDR op poten heeft gezet. De week, die vanavond met een live-programma begint, bestaat uit documentaires, verslagen, discussieprogramma's en speel films. „Ik vertel niks nieuws, als ik stel dat geweld en haat toene men. In de Duitse maatschappij is het een soort drug, waarvan de gevolgen overal zichtbaar erva ren worden. Mensen voelen zich bedreigd, onzeker, ook door eco nomische ontwikkelingen na de Duitse eenwording. Ze worden aangevallen in de vertrouwde bindingen. „Apathie en onverschilligheid moeten overwonnen worden. Vooral de televisie moet zijn stem verheffen tegen onrecht en willekeur", meent WDR-cul- tuurchef Werner Filmer. „Dis cussie en conflicten in de maat schappij moeten wij in beeld brengen. We moeten op de bres springen voor iedereen tegen wie het geweld zich richt. De publie ke opinie mobiliseren. De pu blieke omroep heeft de taak zich niet te verstoppen maar zich ermee te bemoeien als de be schaving in de knel komt zoals sinds maanden gebeurt. Dat is Yehudi Menuhin werkt vanavond mee aan 'Gegen Hass und Gewalt' op Duitsland 3. foto anp voor ons een wezenlijke opgave. We gaan vaker zoiets doen. In maart komt er een week over drugs." Vanavond pakt Duitsland 3 uit met een groots opgezette live avond, waarin uitsluitend bui tenlanders aan het woord ko men. Onder hen de beroemde violiost Yehudi Menuhin, Turkse actrices, een joodse psychologe, een Kurdische student, een Chi leense vluchteling en een Vietna mese tolk. In het programma melden zich verslaggevers vanuit een gevangenis, een asielzoe kerscentrum en een joods be jaardenhuis. Voorts worden fragmenten vertoond van het concert tegen racisme en vreem delingenhaat in Frankfurt. In de reeks 'Gott und die Welt' brengt Ruth Kühn zondagavond in kaart hoe een sociale omge ving reageert op het vertrek van een joodse familie. In 'Geweld op televisie' buigen deskundigen zich over de vraag hoe media moeten omspringen met geweld. Onder hen hoogleraar Jo Groe- bel van de Universiteit Utrecht, die geldt als een autoriteit op dit vlak. Maandag schenkt de Duitse tele visie aandacht geschonken aan geweld tegen vrouwen en aan rechts-extremisten, neonazi's en skinheads. Filmer Thomas Heise onderzocht in Halle wat voor mensen deel uitmaken van de laatste drie groepen. Zijn docu mentaire 'Stau, jetzt geht's los' werd bekroond tijdens de Duis- burgse Filmweek. De Week Tegen Haat en Geweld gaat dinsdag verder met een li ve-verslag over de fanclub van Borussia Dortmund en een school in Essen. Gesproken wordt met ouders, leraren en jongeren over de toenemende pesterijen en vechtpartijen. 'Als Mannen niet meer willen slaan' toont praatgroepen. Allerlei deskundigen buigen zich woensdag over de vraag of de politie is opgewassen tegen het toenemende geweld. Het weten- schapsmagazine WM buigt zich over thema's als het ontstaan van vooroordelen en biologische factoren voor criminaliteit. Tegenover afschuw van geweld staat de fascinatie ervoor: daar over gaat donderdag Linie K. Aan geweld tegen homoseksue len is de documentaire 'En de slachtoffers zwijgen' gewijd. Vrijdag wordt het fenomeen ge weld onder de loep genomen, alsmede de oorlog in Joegoslavië en een opvanghuis voor meisjes. De Amerikaanse film 'Sure Fire' van regisseur Jon Jost besluit de actieweek. De film is een portret van een autoritaire man, die zijn omgeving probeert te domine ren. Amsterdam (anp) - De Erasmusprijs 1993 is toege kend aan de Duitse regi- seeur Peter Stein. De prijs is hem toegekend wegens de manier waarop hij als regisseur een stimulerende en creatieve bijdrage heeft geleverd aan het Europese theater. Dit heeft de Stich ting Praemium Eras- mianum vrijdag bekendge maakt. De prijs, een geld bedrag van 200.000 gulden, zal in het najaar worden uitgereikt. Stein is sinds 1992 als direc teur drama/theater verbonden aan de Salzburger Festspiele. Hij is in 1937 in Berlijn gebo ren. De invloed van de door hem in 1970 opgerichte Schaubühne am Halleschen Ufer (tegenwoordig: Schaubühne am Lehniner- platz) is groot. Hij heeft, aldus de Stichting Praemium Erasmianum 'met behoud van traditionele en historische waarden, door middel van diepgaandestudie van teksten en vervuld van een maatschappij-kritische instelling, het moderne toneel nieuwe impulsen gegeven door middel van nauwgezette, ori ginele en onconventionele re gie, waarin een perfectie van acteren wordt nagestreefd'. Bekende regieën van Stein zijn 'Gerettet' (1967), 'Zomer gasten', 'Oresteia' (1980), 'De drie zusters' en 'De Kersen tuin' (1988/1989). Sinds enkele jaren houdt Stein zich ook bezig met operaregie. In 1988 kreeg Stein de Goetheprijs en in 1989 samen met de decor ontwerper Karl-Ernst Her mann de Beriijnse Theater prijs. De Erasmusprijs wordt ieder jaar toegekend aan een per soon of instelling die een voor Europa buitengewoon belang rijke bijdrage heeft geleverd op sociaal, cultureel of so ciaal-wetenschappelijk ter rein. Tilburg - Verschenen in een oplaag van duizend is de nieuwe editie van de Brabant Popgids. Deze jaarlijkse uitgave van de Stichting Brabant Pop bevat zo compleet mogelijke overzichten van Brabantse bands, poppodia, studio- en oefenruimten, popcollectieven en derge lijke. De Popgids fungeert aldus als naslagwerk voor en over de provincia le popscene. Nieuw is een overzicht van muziekscholen met eigen popworkshops. Een nieuwe activiteit van de - door de provincie gesubsidieerde- stichting is de samenstelling van een driemaandelijkse nieuwsbrief. De nieuwe kwartaaluitgave, Airplay, wordt gratis verspreid onder al degenen die actief betrokken zijn bij de popmuziek in Brabant. De Airplay-lezer wordt op de hoogte gehouden van zaken als cursusaan bod, subsidieregelingen, nieuw verschenen documentatie, boekings kantoren en repetitiefaciliteiten. Gids en nieuwsbrief kunnen bij de stichting worden aangevraagd via postbus 983 in Tilburg (5000 AZ). Breda - De Chippendales geven op zaterdag 1 mei twee extra voorstellingen in Concordia in Breda. De eerste show van het uitdagende Amerikaanse heren-gezelschap begint om 19 uur, de tweede om 23.15 uur. Kaarten kosten 52 gulden. De Bredase schouwburg heeft maatregelen genomen om de naar verwachting zeer grote belangstelling in goede banen te leiden. De voorverkoop start dinsdag 9 februari om 10 uur aan de kassa van Concordia. Telefonische reserveringen zijn niet mogelijk. Bij grote drukte worden vanaf 9.30 uur volgnummers gegeven. FILMS GOES - Grand Theater 19 en 21.30 u. Sister act. HULST - De Koning van Engeland 19.30 en 22 u. Sister act. 19.30 en 22 u. Bodyguard. 19.30 en 22 u. Vals licht. 19.30 en 22 u. Death becomes her. 22 u. Unforgiven. 19.30 u. Home alone 2. TERNEUZEN - Luxor Theater 14 u. Belle en het beest. 14 u. Bodyguard. 16 u. Sister act. 20 u. Sleepwalker. 20 u. Memoirs of an invisible man. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. Bodyguard. - Alhambra 2 14, 19 en 21.30 u. Death becomes her. - Alhambra 3 14 u. Belle en het beest. 19 en 21.30 u. Vals licht. - Alhambra 4 14 u. Home alone 2. 19 en 21.30 u. The last of the Mohicans. ANTWERPEN -Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sneakers. - Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Public eye. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. II Ladro di bambini. -Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Rhapsody in august. -Odeon 3 - 14, 17.15 en 20.30 u. Bitter moon. -Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u. The best intentions. -Rubens - 14, 16 en 18 u. Ned. versie. 20 en 22 u. Eng. versie: Beauty and the beast. -Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. -Quellin II - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Death becomes her. -Quellin III - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Whispers in the dark. BRUGGE - Complex Zwart Huis 14.30, 20 en 22.30 u. Daens. 14.30, 20 en 22.30 u. Bodyguard. 14.30, 20 en 22.30 u. Sister act. - Memling 14.30, 20 en 22.30 u*. The last of the Mohicans. -Metro I - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. The last of the Mohicans. -Metro H - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The bodyguard. -Brabo - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Patriot games. -Tijl - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Singles. -Wapper - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Damage. -Sinjoor - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Sister act. -Ambassades Club 1 - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Raising cain. -Ambassades Club 2 - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Sarafina. -Ambassades Club 3 - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Housesitter. -Ambassades Club 4-14, 16.20, 18.40 en 21 u. Blade runner. - Van Eyk 14.30, 20 en 22.30 u. Sneakers. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Stalingrad. 17, 20 en 22.30 u. Singles. 14.30, 20 en 22.30 u. Candyman. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sneakers. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The last of the Mohicans. 20 en 22.30 u. The crying game. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dracula. 14.30, 17 en 20 u. Death becomes her. 20 en 22.30 u. A few good men. 14.30 en 17 u. Home alone 2. 14.30 en 20 u. Sister Act. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Bodyguard. 17 en 22.30 u. Damage. 22.30 u. Single white female. 14.30 en 17 u. Belle en het beest. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Daens. 6/2: 22.30 u. Avant-première: Acci dental hero. THEATER HULST -Den Dullaert - 11 u. 'De Popka bouters', door Figurentheater De Trekwagen. 14 u. 'Het lelijke eendje', door De Trekwagen. FILMS GOES - Grand Theater 16 u. Belle en het beest. 20 u. Sister act. HULST - De Koning van Engeland 13.45 en 16.15 u. Belle en het beest. 19 en 21.30 u. Sister act. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Body guard. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Vals licht. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Death becomes her. 19 en 21.30 u. Unforgiven. 13.45 en 16.15 u. Home alone 2. OOSTBURG - Ledeltheater 14.30 en 20 u. Home alone 2. TERNEUZEN - Luxor Theater 14 en 20 u. Sister act. 14 en 20 u. Sleepwalker. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. Bodyguard. - Alhambra 2 14, 19 en 21.30 u. Death becomes her. - Alhambra 3 14 u. Belle en het beest. 19 en 21.30 u. Vals licht. - Alhambra 4 14 u. Home alone 2. 19 en 21.30 u. The last of the Mohicans. ANTWERPEN Zie zaterdag. BRUGGE - Complex Zwart Huis 14.30, 17.15 en 20 u. Daens. 14.30, 17.15 en 20 u. Bodyguard. 14.30, 17.15 en 20 u. Sister act. - Memling 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. The last of the Mohicans. - Van Eyk 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. Sneak ers. GENT Zie zaterdag.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 27