Klap voor aandeel Begemann
DAF is straks rijp voor een overname
'fe^P,SfcOr}
De Koning directeur
van Shell Moerdijk
>P DE RAI
EG-rapport: Herstel vertrouwen kan economische neergang keren
Koers keldert met twintig procent naar f 46
Protest Terneuzens Philips-personeel
Olau: Minder passagiers
Italië verlaagt disconto
RAMMA
k 1.707.-
1.272.-
440.-
ECONOMIE
A6
Als Andriessens 'doorzakconstructie' doorgevoerd wordt
'Meer zekerheid
voor EG-boeren'
'Ik ben trots
dat ik DAF rij'
ECONOMIE KORT
AS
1 asarco ine.
26-/4
26%
1 bethl. steel
19
10
1 boeing co
35
35%
1 can.pacific
12V4
12
chevron
74
74
chiquita
16%
16%
chrysler
38**
38
Citicorp
25
26
cons.edison
34
34%
digit equipm
43%
43%
dupont nemours
46
47
eastman kodak
48
49%
exxon corp
62-/4
62%
ford motor
47'/,
47%
gen. electric
84
86%
gen. motors
37%
39%
goodyear
69%
71
hewlett-pack.
72%
71%
int.bus.mach.
52%
51
int. tel.tel.
38%
74%
kim airlines
14%
13%
mcdonnell
56%
56
merek co.
37%
39%
mobil oil
63%
64%
penn central
27
28%
philips
12%
12V,
primenca
55%
57
royal dutch
81%
82
sears roebuck
50%
51
sfe-south.pac.
14%
14%
texaco inc.
60%
60V,
united techn.
46%
48%
westinghouse
13%
13%
whitman corp
14%
14%
woolworth
29%
30%
Goud
onbewerkt
bewerkt
Zilver
onbewerkt
bewerkt
21,350 per kg
180-250 per kg
290 per kg
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
e gedaan/bieden
d ex dividend
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
389
1,00
0,90
1273
0,50
0,70
350
4,50
5,00
318
0,70
439
0,80
0,20
676
1,50
3,30
50
1756
3,60
5,70
00
589
5,90
8,20
1224
1,90
3,40
,50
681
3,70
5,80 b
477
5,90
8,20
.00
535
5,50
6,00
.00
1097
2,20
2,50
00
329
0,50
0,80
00
522
6,70
7,10 a
1062
3,80
4,10
!oo
396
1,60
1,90
.00
335
9.50
10,30
too
278
4,50
4,80
loo
536
0,70
0,60
;oo
622
1,00
1,80
.00
396
1,90
3,50
,00
497
4,10 b
5,90
',00
641
2,80
2,80
,00
333
5,60.
5,60
,00
505
8,40
8,40
,00
427
1,40
1.30
.00
317
2,90
2,80 a
,00
416
2,90
2,90
,50
387
2,40 a
1,00
,00
287
0,90
0,60
,00
494
0,60 a
2,40 a
,50
448
0,80
1,00
,00
404
1,50
2,10
,00
507
2,40 a
2,20
,50
1130
2,20
1,40 b
.00
1395
0,60
1,40
,50
531
1,50
2,80
50
1025
0,50
1,10
,00
389
1,10
2,00
00
670
3,90 a
3,50
00
359
4,20
4,20
00
375
4,90
4,60
00
372
2,60
2,40
00
342
1,10
2,20
00
512
3,30
4,50
00
312
1,30
1,90
00
373
3,80
5,30
00
287
4,80
4,00
00
300
0/14
1/01 b
.S.
uxe elektrische schuifkantel-
n staal of glas met unieke
tlembeveiliging, tiptoets en
voor C.P.V.-aansluiting (zie
ex. BTW, incl. MONTAGE
flERALD
gedistingeerde elektrische
Ischuifdak van groen gecoa-
jlas met geïntegreerd zonne-
ex. BTW, incl. MONTAGE
YX
aantrekkelijke kantelschuif-
handbediend of elektrisch
asterglas 730
ex. BTW, incl. MONTAGE
TION
:onnedak met draaislinger of
greep en uitneembaar glas-
ex. BTW, incl. MONTAGE
ike korting.
Industrieweg 6-8 I
OUDENBOSCH
01652-12950 s
DE STEM
DONDERDAG 4 FEBRUARI 1993
onze correspondent
orussel - „Alles moet er op gericht zijn het
vertrouwen en de geloofwaardigheid te her
stellen." Dat zei gisteren de EG-commissaris
v00r economische aangelegenheden, Henning
Christophersen, bij de de presentatie van het
jaarlijkse economische rapport van de Ge
meenschap.
Christophersen legt grote nadruk op de psycholo
gische aspecten van de economische malaise. Hij
leit dan ook voor krachtige maatregelen die een
gunstig effect hebben op de investeringen en de
consumptie.
Ier al stelde Christophersen de groeiramingen
voor 1993 in negatieve zin bij. De EG-commissaris
verwacht dat de groei in de Gemeenschap dit jaar
11 procent van het BNP zal bedragen. Een jaar
geleden verwachtte Brussel nog een groei van 2,25
procent.
Volgens Christophersen kan in feite slechts op
twee manieren op de neerwaartse trend worden
gereageerd: er moet actie worden ondernomen om
de korte-termijngroei op te voeren zonder de
prijzen in gevaar te brengen en zonder de nationa
le begrotingen extra te belasten. Op de middenlan
ge termijn wil Christophersen dat voorwaarden
worden geschapén voor een betere werkgelegen
heid.
Vooral dat laatste vraagstuk baart de EG-commis-
saris grote zorgen. Als de groei op middellange
termijn toeneemt - zoals overigens voor 1994
wordt verwacht - zal dat geen direct effect op de
werkgelegenheid hebben. De groei zal tot 3,5
procent moet oplopen voordat er gunstige gevolgen
voor de arbeidsmarkt in de EG-landen te verwach
ten zijn. Als belangrijkste oorzaken van de econo
mische neergang in de EG-landen noemt Christo
phersen: de slechte gang van zaken bij de handels
partners van de Gemeenschap (vooral de EVA-lan-
den en de VS); de macro-economische onevenwich
tigheden die na een periode van sterke groei in de
EG'zijn ontstaan; de afname van de economische
activiteit in Duitsland en de het onbuigzame
rente-beleid van de Bundesbank; en het gebrek
aan vertrouwen van zowel de consument als de
industrie.
Commissaris Christophersen is van mening dat het
groei-initiatief dat de regeringsleiders van de EG-
landen op hun top in Edinburgh hebben genomen
maar dat nog steeds niet tot in detail is
uitgewerkt kan bijdragen tot het herstel van het
vertrouwen. Intussen schat Brussel dat de werk
loosheid in Nederland in 1993 tot 7,6 procent zal
oplopen en dat de groei in ons land dit jaar niet
hoger dan 0,6 procent zal zijn. Volgens Brussel
veroorzaakt de stijgende werkloosheid in Neder
land grote onzekerheden die tot gevolg hebben dat
de huishoudelijke uitgaven laag blijven. De hoge
belastingdruk remt de investeringen en de con
sumptie bovendien af. De binnenlandse vraag
komt dit jaar nog meer onder druk te staan met als
negatief nevengevolg dat de investeringen nog
verder afnemen en de consumptie daalt.
Op het stuk van de inflatiebestrijding heeft Neder
land een van de beste prestaties in de EG geleverd.
Bovendien heeft de slechte economische situatie
ervoor gezorgd dat de looneisen beperkt bleven. De
geringe loonsverhogingen en de relatief lage infla
tie zullen in ons land een matigend effect op de
prijzen hebben, waarvan de gemiddelde stijging in
1993 dan ook op 2.7 procent wordt begroot.
Van onze verslaggever Willem Reijn
„..da - De koers van het aandeel Begemann heeft
gisteren opnieuw een harde klap te verwerken gekregen.
De koers kelderde met twintig procent van f 57,50 naar f
46.
Binnen een week heeft Bege
mann eenderde van de beurs
waarde moeten inleveren. Begin
ge week stond het aandeel
u op ongeveer zeventig gul
den. De hoogste koers van het
afgelopen jaar werd in mei be
reikt op f 138,50.
De secretaris van de Raad van
Bestuur van Begemann, B. van
Dijk, zei gisteren aan het eind
van de middag verrast te zijn
door de plotselinge koersval. Hij
kon geen reden noemen voor de
negatieve ontwikkeling.
Van Dijk wees erop dat de omzet
in Begemann gisteren naar ver
houding gering was. Er werden
('netto') dertigduizend stukken
omgezet, ongeveer de helft van
het niveau van de afgelopen
week. Dat duidt erop dat er geen
paniekverkopen zijn gedaan.
De vorige sterke val van het
aandeel Begemann was veroor
zaakt door de sterk verlaagde
opbrengst van dochter Bredero
Price. Daar zou f 360 miljoen
voor op tafel komen, maar uit
eindelijk leverde de pijpbekleder
f70 miljoen minder op.
Begemann maakte daarop dit
weekeinde bekend dat de winst
over 1992 zal dalen in vergelij
king met het voorgaande jaar.
Beleggingsanalisten houden er al
rekening mee dat Begemann he
lemaal geen winst heeft gemaakt
en dat ook in 1993 niet zal doen.
Van Dijk spreekt dat echter te
gen. „We hebben een lagere
winst gedraaid, maar er is zeker
wel winst gemaakt".
De koersverlaging van gisteren
kan veroorzaakt zijn door een
verhaal in NRC Handelsblad.
Dat kan zowel qua tijd (de krant
is een middagblad en de koers
ontwikkeling was tot begin van
de middag gematigd) als qua
strekking. NRC Handelsblad
schreef dat de kelderende koers
van het aandeel Begemann het
concern en zijn president J. van
den Nieuwenhuyzen in gevaar
brengt.
Dat laatste zou een gevolg zijn
van de financiering van Van den
Nieuwenhuyzen, die de helft van
zijn aandelenbezit als onderpand
heeft ingezet voor leningen. Van
den Nieuwenhuyzen zei dat tij
dens zijn 'kerstoffensief' van
1991. De koers waarop die lenin
gen zijn verstrekt bedroeg f 110.
In die zin is er echter niets
nieuws onder de zon, want de
koers beweegt zich al geruime
tijd onder dat niveau. Bovendien
zou Van den Nieuwenhuyzen de
leningen pas over drie jaar hoe
ven af te lossen.
- V'
V r"'
Van onze verslaggeefster
Vlissingen/Utrecht - Olau heeft in 1992 minder passagiers en
vracht van Vlissingen naar het Britse Sheerness (en vice versa)
vervoerd dan in het topjaar 1991. De omzet bleef met 446
miljoen D-mark gelijk aan die van 1991.
De teruggang van respectievelijk
vijf procent en 7,7 procent wordt
geweten aan de recessie die hard
heeft toegeslagen in Groot-Brit-
tannië en die zijn sporen op het
Europese vasteland begint te
trekken. Ook de waardevermin
dering van het Britse pond heeft
een rol gespeeld.
Niettemin werden in 1992 807.66
passagiers met de Olau-boten
vervoerd (tegen bijna 850.00 in
1991) en dat is het op een na
beste resultaat in het zeventien
jarig bestaan van de Olau-lijn
naar het Verenigd Koninkrijk.
De teruggang van de vracht
heeft ook te maken met het feit
dat in 1991 een charter-vracht
schip (wegens overcapaciteit
destijds) uit de vaart is genomen.
Voorts heeft Olau te lijden onder
de prijzenslag die momenteel
wordt gevoerd in de reiziger-
smarkt in Europa. Olau is voor
alsnog niet van plan mee te doen
aan de stuntaanbiedingen die
andere veerdiensten doen. Ma-
naging director M. Bellmann van
de 01au-TT-TR-groep toont zich
Wens de presentatie van de
jaarcijfers al bij al dan ook rede
lijk tevreden. Voor dit jaar
wordt - de onzekere economi
se situatie ten spijt - ongeveer
hetzelfde resultaat verwacht.
Dit jaar wordt wel een aantal
Mstenbesparende maatregelen
Women. „Er is geen sprake van
dat de werkgelegenheid in ge-
vaar is", benadrukt D. Hart-
®ann, general manager van
D'au. Omgekeerd wordt ook niet
djtact aan uitbreiding gedacht.
D'au hoopt onder meer kosten te
^sparen door het omvlaggen
de schepen van de Luxem-
Jtrgse naar de Duitse vlag. Voor
huidige medewerkers heeft
wij als Duitse rederij vinden het
natuurlijk ook prettig onder
Duitse vlag te varen", zegt Hart-
mann.
De Olau-TT/TR-Groep onder
houdt ook twee lijndiensten van
Duitsland npar Zweden. Omdat
er in 1992 een lijn bijkwam - van
Rostock naar Trelleborg w -
groeide het passagiers-transport
van de groep in haar geheel.
Voor het eerst in de geschiedenis
van de Olau-groep werden in
1992 meer dan twee miljoen pas
sagiers vervoerd, meldt de direc
tie niet zonder enige trots.
Uit protest tegen de reorganisatieplannen van de directie gingen gisteren circa 450 werknemers
van Philips Lighting Terneuzen de straat op. Philips wil vier produktielijnen voor spaarlampen
opheffen en naar Polen brengen. Daarmee zouden 25 arbeidsplaatsen verdwijnen. Het personeel is
bang dat dit het begin van het einde is en dat de fabriek uiteindelijk dicht zal gaan. De Terneuzense
vestigingsdirecteur verzekerde zijn personeel dat de fabriek niet zou verdwijnen.
foto camile scheistraete
dat
geen enkele consequentie,
J® nettoloon wordt gegaran-
*erd, benadrukt de directie,
«jaar voor de rederij is zo'n
maatregel onder meer belasting-
e®niseh voordeliger.
»k kunnen werktijden aange-
worden zonder dat daar-
°°r extra heffingen betaald
moeten worden. Daarmee ver-
ja't ook de noodzaak om bij-
oorbeeld onder een goedkope
iheriaanse vlag te gaan varen.
»uaar zijn de sociale voorzienin-
891 weer een stuk minder. En
Door Chris Paulussen
Eindhoven - Als het aan
minister Andriess^n van
Economische Zaken ligt
komt er voor het in surséan
ce verkerende DAF een
'doorzakconstructie', waar
bij de gezonde truck-activi
teiten moeten worden over
geheveld naar een nieuwe
vennootschap. De overige
onderdelen - bestelwagens,
DAF Special Products en
DAF Finance - blijven dan
in eerste instantie achter in
de beursvennootschap, maar
zij zullen later worden ver
kocht of opgeheven.
Als de bewindvoerders beslui
ten om dit scenario van
Andriessen te volgen, hebben
de aandeelhouders zo goed als
zeker het nakijken. De ver
wachting is dat de staat en de
banken dan de financiering van
DAF Trucks BV voor hun reke
ning zullen nemen. Het geld dat
de beursvennootschap ontvangt
voor DAF Trucks zal evenals de
eventuele opbrengst van andere
activiteiten rechtstreeks naar
de banken gaan, die alle onroe
rend goed en machines in on
derpand hebben voor hun le
ningen.
Een van de belangrijkste effec
ten van de 'doorzakconstructie'
-het klinkt vooral sympathie
ker dan 'sterfhuisconstructie' -
is dat DAF Trucks wordt ver
lost van DAF Finance. De fi
nancieringsmaatschappij ver
keert in zware problemen door
dat veel afnemers hun lease
contracten niet kunnen nako
men. Vermoedelijk is de be
drijfswagenfabrikant in zijn
pogingen om de verkopen op
peil te houden niet altijd even
kritisch geweest bij het aan
gaan van lease-contracten.
DAF Finance hangt daardoor
nu als een molensteen om de
nek van DAF. Vorig jaar is al
een begin gemaakt met de her
structurering van DAF Finan
ce, dat vestigingen heeft in Ne
derland, België, Frankrijk, de
Nederlandse Antillen, Spanje,
Groot-Brittannië, Italië, Duits
land en Zwitserland. Onderdeel
van het reddingsplan, waarover
geen overeenstemming kon
worden bereikt met de geld
schieters, was waarschijnlijk
dat de banken zich zouden ont
fermen over de financierings
dochter.
Voor DAF is het van belang dat
er wel een alternatief wordt
gevonden voor DAF Finance,
want de lease-faciliteiten vor
men een belangrijk marketing
instrument. *Van de 51.000
trucks en bestelwagens die
DAF in 1991 verkocht, werden
er 10.000 door DAF Finance
gefinancierd.
Voor de verliesgevende divisie
Special Products ligt al gerui
me tijd een reorganisatieplan
klaar. Uitvoering daarvan zal
50 van de 500 banen kosten.
Special Products heeft te lijden
van de wereldwijd afnemende
vraag naar militair materieel.
De divisie houdt zich bezig met
onder meer de produktie van
landingsgestellen voor F-16-
straaljagers en onderdelen voor
zware NAVO-voertuigen. Spe
cial Products levert ook compo
nenten voor helikopters en ci
viele vliegtuigen.
DAF maakt er al geruime tijd
geen geheim van dat het Spe
cial Products wil verkopen.
Naar verluidt hebben zich in
middels ook al belangstellen
den gemeld. In dit verband
wordt de naam genoemd van de
Begemann-groep in Breda.
Het afstoten van de bestelwa
gen-activiteiten zal vooral gro
te gevolgen hebben voor de fa
briek in Birmingham, waar
2.000 mensen werken. DAF
heeft de afgelopen jaren samen
met Renault een nieuwe bestel
wagen ontwikkeld. Voordat
met de produktie van de nieu
we bestelwagen kan worden
begonnen moet zwaar worden
geïnvesteerd in Birmingham.
Het wordt steeds twijfelachti
ger of het ooit zo ver komt.
Als de 'doorzakconstructie'
wordt uitgevoerd blijft een
sterk afgeslankt DAF over, dat
uitsluitend nog middelzware en
zware trucks ontwikkelt, pro
duceert en verkoopt. Het aantal
werknemers zal dan sterk wor
den gereduceerd. Nu werken
nog 12.650 mensen bij DAF. De
gezonde truck-activiteiten zul
len niet aan een nieuwe sane
ring ontkomen. Van de banen
die met DAF Finance, Special
Products en de bestelwagen-ac
tiviteiten bij DAF verdwijnen,
zullen er waarschijnlijk een
aantal elders worden voortge
zet.
Het is de vraag of zo'n uitge
kleed DAF Trucks in staat is
om zelfstandig te overleven.
Van de zeven overgebleven pro
ducenten van bedrijfswagens in
Europa zou DAF dan de klein
ste zijn. Dat zal het niet een
voudig maken om de steeds
hogere kosten van ontwikke
ling, reclame, service en derge
lijke op te brengen.
Het meest waarschijnlijke slot
van het door minister Andries
sen geschetste scenario lijkt
dan ook dat DAF Trucks aan
sluiting zoekt bij een sterke
partner. Ontdaan van de ver
liesgevende onderdelen en ge
saneerd tot op het bot is DAF
Trucks dan in elk geval een
aantrekkelijke partij.
Brussel - De Europese boeren
zullen met een veel grotere
mate van zekerheid moeten
kunnen werken dan de afge
lopen jaren het geval is ge
weest. Dat is de opvatting
van de nieuwe EG-land-
bouwcommissaris René
Steichen die gisteren het prij
zenpakket voor 1993-94 lan
ceerde.
Het herstel van 'vertrouwen en
stabiliteit' vormt de basis van
het beleid dat de behoedzaam
opererende Luxemburger
Steichen de komende jaren wil
gaan voeren. De EG-landbouw-
commissaris vindt dat de Euro
pese boeren, als gevolg van on
der meer de landbouwhervor
mingen en de perikelen in de
GATT, meer dan genoeg te ver
duren hebben gehad. Het prij
zenpakket bevat daarom weinig
nieuws.
Wat onder normale omstandig
heden tot forse discussies van de
EG-landbouwministers aanlei
ding geeft, is al grotendeels be
slist bij de onderhandelingen
over de hervormingen van het
gemeenschappelijk landbouwbe
leid.
Intussen komt Steichen in 1994
wel in grote moeilijkheden. Dan
zullen de kosten van de Europe
se landbouw wellicht hoger uit
vallen dan bij de hervormingen
is geraamd. Het ziet er naar uit
dat de Commissie om extra geld
voor de landbouw moet gaan
vragen. De hogere kosten zijn
vooral veroorzaakt door de valu
ta-aanpassingen van de afgelo
pen maanden. Een en ander be
tekent dat ui 1994 3,5 miljard
gulden extra voor de landbouw
nodig zal zijn.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Transportondernemingen in
West-Brabant delen stuk voor
stuk de grote teleurstelling over
de gang van zaken bij DAF maar
geven tevens blijk van de nuch
tere Hollandse ondernemers
geest. „Het is natuurlijk jammer
wat er nu gebeurt maar als DAF
echt failliet gaat moet ik gewoon
over op een ander merk. Of dat
dan een Volvo wordt of een
Mercedes maakt niet veel uit,"
zegt directeur J. In 't Veld van
het gelijknamige transportbe
drijf uit Etten-Leur.
Deze ondernemer rijdt echter al
sinds 1953 tot volle tevredenheid
met DAF-trucks. „We zijn goed
ingesteld op het gebruik van de
DAF. Als een truck met manke
menten thuiskomt, hoor ik met
een wat er loos is. Ik hoop dat ze
de broek in Eindhoven nog twee
jaar kunnen ophouden. Dan zijn
mijn trucks aan vervanging toe
en kan ik ze mooi inleveren voor
een ander merk."
Veel transportbedrijven rijden
met verschillende merken. Zoals
bijvoorbeeld Rijnart BV uit Fij
naart. „Een DAF, een Volvo en
heel wat Mercedessen. Het kwa
liteitsverschil is vrijwel nihil.
Alleen omdat ik nauw met mijn
dealer samenwerk heb ik veel
Mercedessen," aldus Rijnart.
Voor directeur P. Stoof van Bre
da Transport heeft DAF echter
wel degelijk een streepje voor.
„Ik ben een Nederlander en ik
ben er trots op dat ik DAF rij."
Dat de DAF-truck een Neder
lands produkt is, is echter niet
de enige reden dat Breda Trans
port aan deze truck de voorkeur
geeft. „Wij hebben voor 60 pro
cent DAF-trucks en kunnen de
verschillende merken goed met
elkaar vergelijken. Qua kosten
maakt het niet veel uit wat je
rijdt, maar de service van DAF is
gewoon goed. Ik hoop in gods
naam niet dat DAF verdwijnt
want dan verliezen we ook die
service. Vervoerders zouden
daarom nü DAF-trucks moeten
kopen om de fabriek te steu
nen."
Stoof had gisteren al een fikse
advertentie geplaatst in een lan
delijk dagblad om DAF een hart
onder de riem te steken.
Duur kaasje
Kaasverzamelaar S. Parry houdt zijn zojuist aangeschafte
200 jaar oude Tibetaanse kaasje omhoog. Hij kocht de kaas
voor ongeveer 2500 gulden op een veiling bij het Londense
veilinghuis Sotheby's. Parry és behalve een verwoed verza
melaar van kaas ook tv-presentator van kinderprogramma's.
Ook dan draagt hij zijn valse tanden. foto ap
Bonn verwacht stijging werkloosheid
Bonn - De Duitse regering verwacht dat dit jaar het aantal
mensen zonder werk zal stijgen van 7,7 procent naar negen
procent van de beroepsbevolking. Vooral de groei van het aantal
werklozen in West-Duitsland zorgt voor een opwaartse druk,
aldus een woordvoerster van het ministerie van economische
zaken.
De werkloosheid in het westelijke deel van de Bondsrepubliek
laat een sterke stijging zien. In 1992 zat 5,8 procent van de
beroepsbevolking thuis (Nederland: 6,7 procent). Voor dit jaar
denkt Bonn aan een percentage van tussen de zeven en 7,5. De
voormalige DDR, die nog bezig is met een moeilijk verande
ringsproces, zal 1993 afsluiten met een werkloosheid die schom
melt tussen de 15 en 16 procent (1992:14,8 procent).
Raad van bestuur Nedlloyd naar drie man
Rotterdam - De raad van bestuur van het transportconcern
Nedlloyd zal halverwege dit jaar worden ingekrompen van vier
naar drie man. Bestuursvoorzitter H. Rootliep zal op 30 juni
afscheid nemen en bestuurslid W.A. Mulock Houwer op 31
maart. Alleen Rootliep zal worden vervangen door L.J.M.
Berndsen, die per 1 januari j.l. tot de raad van bestuur is
toegetreden. Hij zal op 1 juli het voorzitterschap van Rootliep
overnemen.
Samenwerking streekvervoer
Baarle-Nassau - De streekvervoerbedrijven in Nederland en
België gaan intensiever met elkaar samenwerken. Die samen
werking beoogt twee doelen. Om te beginnen zullen bestaande
grensoverschrijdende buslijnen worden verbeterd en mogelijke
nieuwe lijnen worden geopend. Daarnaast bekijken het Vlaamse
en het Nederlandse streekvervoer of ze samen inkopen kunnen
doen. De overkoepelende Vlaamse busmaatschappij De Lijn en
de VSN-groep, de overkoepelende maatschappij van 13 Neder
landse streekvervoerbedrijven, hebben daartoe eerder deze week
een intentie-verklaring ondertekend.
Nu zijn er tien grensoverschrijdende busverbindingen. Er komt
ook een markt-onderzoek om te zien of er nieuwe buslijnen
tussen Nederlandse en Belgische plaatsen kunnen worden
geopend.
Moerdijk - Ir. F.D. de Koning is benoemd tot directeur van
Shell Moerdijk. Op 1 mei lost hij ir. G.M.P. Brogtrop af, die
naar Shell Internationale Petroleum Maatschappij in Den
Haag. De persdienst van Shell maakte dat gisteren bekend.
Dat Brogtrop Shell Moerdijk
gaat verlaten, vermeldde De
Stem vorige week al. Het bedrijf
wilde dat bericht toen niet be
vestigen. „Wij overleggen eerst
met de ondernemingsraad, lich
ten dat ons personeel in en gaan
vervolgens pas met het nieuws
naar buiten", zegt woordvoerder
R. Knoppers.
Brogtrop verlaat het bedrijf op
een opvallend moment. Shell
Moerdijk ondergaat een zware
afslankingsoperatie, terwijl ook
de wijze van werken van het
bedrijf sterk moet verbeteren.
Woordvoerder Knoppers zegt
dat het project 'Focus' echter
niet in gevaar zal komen, nu de
directeur die het in gang heeft
gezet, verdwijnt. „Er is een
stuurgroep van zes mensen aan
het werk, zodat de continuïteit
niet in gevaar komt". Hij noemt
de verandering van functie van
Brogtrop een normaal gevolg
van het beleid van 'job-rotation'
dat Shell voert.
Brogtrop krijgt bij Shell Inter
nationale Petroleum Maatschap-
F. de Koning
pij in Den Haag de verantwoor
delijkheid voor management en
controle op Europese projecten.
Zijn opvolger ir. F. de Koning is
43 jaar. Hij is thans manager
verwerking van de Shell-raffina-
derijen in Maleisië. Hij werkt
sinds 1976 bij de Koninklijke
Shell/Groep.
Rome (rtr/krf) - De centrale bank van Italië verlaagt met
ingang van vandaag haar disconto met een half procent. Ook
de Lombardrente, waartegen banken bij de centrale bank
kunnen lenen met waardepapieren als onderpand, gaat met
een half procent naar beneden.
De centrale bank van Denemar
ken verhoogde gisteren de rente
nadat de Deense kroon sterk
onder druk was geraakt. Het
belangrijkste geldmarkttarief
gaat met ingang van donderdag
omhoog van 11,5 naar 13 pro
cent.
De aankondiging van een rente
verhoging had echter weinig ef
fect. Om 11.15 uur werd een
koers genoteerd van f 28,960 per
100. De kroon kwam daarmee
dicht bij de EMS-bodemkoers
van f28,8825.
De nieuwe Italiaanse rentetarie
ven bedragen respectievelijk
11,5 en 12,5 procent. De vorige
keer dat een wijziging in de
officiële Italiaanse rente werd
aangebracht was op 23 decem
ber vorig jaar. Toen werden de
tarieven verlaagd met één pro
cent.
De centrale bank in Rome liet
gisteren weten dat het besluit
om de rente te verlagen is inge
geven door de zwakke gang van
zaken in de Italiaanse economie
en door het afnemen van het
inflatietempo. Ook neigen op de
kapitaalmarkt de rentetarieven
voor de middellange termijn tot
een daling, aldus de centrale
bank.
De maatregel werd als verras
send ervaren. Velen hadden pas
een renteverlaging in Italië ver
wacht wanneer Duitsland of
Frankrijk zijn tarieven omlaag
had gebracht of wanneer de
koers van de lire stabiel genoeg
werd geacht.
De Amerikaanse dollar profi
teerde van de nieuwe onrust bin
nen het EMS. Om 11.15 uur
werd een koers genoteerd van f
1,8520, ruim een cent meer dan;
de slotkoers van f 1,8410 op
dinsdag.
J