Klap voor aandeel Begemann DAF is straks rijp voor een overname 'fe^P,SfcOr} De Koning directeur van Shell Moerdijk >P DE RAI EG-rapport: Herstel vertrouwen kan economische neergang keren Koers keldert met twintig procent naar f 46 Protest Terneuzens Philips-personeel Olau: Minder passagiers Italië verlaagt disconto RAMMA k 1.707.- 1.272.- 440.- ECONOMIE A6 Als Andriessens 'doorzakconstructie' doorgevoerd wordt 'Meer zekerheid voor EG-boeren' 'Ik ben trots dat ik DAF rij' ECONOMIE KORT AS 1 asarco ine. 26-/4 26% 1 bethl. steel 19 10 1 boeing co 35 35% 1 can.pacific 12V4 12 chevron 74 74 chiquita 16% 16% chrysler 38** 38 Citicorp 25 26 cons.edison 34 34% digit equipm 43% 43% dupont nemours 46 47 eastman kodak 48 49% exxon corp 62-/4 62% ford motor 47'/, 47% gen. electric 84 86% gen. motors 37% 39% goodyear 69% 71 hewlett-pack. 72% 71% int.bus.mach. 52% 51 int. tel.tel. 38% 74% kim airlines 14% 13% mcdonnell 56% 56 merek co. 37% 39% mobil oil 63% 64% penn central 27 28% philips 12% 12V, primenca 55% 57 royal dutch 81% 82 sears roebuck 50% 51 sfe-south.pac. 14% 14% texaco inc. 60% 60V, united techn. 46% 48% westinghouse 13% 13% whitman corp 14% 14% woolworth 29% 30% Goud onbewerkt bewerkt Zilver onbewerkt bewerkt 21,350 per kg 180-250 per kg 290 per kg vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan/bieden d ex dividend f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 389 1,00 0,90 1273 0,50 0,70 350 4,50 5,00 318 0,70 439 0,80 0,20 676 1,50 3,30 50 1756 3,60 5,70 00 589 5,90 8,20 1224 1,90 3,40 ,50 681 3,70 5,80 b 477 5,90 8,20 .00 535 5,50 6,00 .00 1097 2,20 2,50 00 329 0,50 0,80 00 522 6,70 7,10 a 1062 3,80 4,10 !oo 396 1,60 1,90 .00 335 9.50 10,30 too 278 4,50 4,80 loo 536 0,70 0,60 ;oo 622 1,00 1,80 .00 396 1,90 3,50 ,00 497 4,10 b 5,90 ',00 641 2,80 2,80 ,00 333 5,60. 5,60 ,00 505 8,40 8,40 ,00 427 1,40 1.30 .00 317 2,90 2,80 a ,00 416 2,90 2,90 ,50 387 2,40 a 1,00 ,00 287 0,90 0,60 ,00 494 0,60 a 2,40 a ,50 448 0,80 1,00 ,00 404 1,50 2,10 ,00 507 2,40 a 2,20 ,50 1130 2,20 1,40 b .00 1395 0,60 1,40 ,50 531 1,50 2,80 50 1025 0,50 1,10 ,00 389 1,10 2,00 00 670 3,90 a 3,50 00 359 4,20 4,20 00 375 4,90 4,60 00 372 2,60 2,40 00 342 1,10 2,20 00 512 3,30 4,50 00 312 1,30 1,90 00 373 3,80 5,30 00 287 4,80 4,00 00 300 0/14 1/01 b .S. uxe elektrische schuifkantel- n staal of glas met unieke tlembeveiliging, tiptoets en voor C.P.V.-aansluiting (zie ex. BTW, incl. MONTAGE flERALD gedistingeerde elektrische Ischuifdak van groen gecoa- jlas met geïntegreerd zonne- ex. BTW, incl. MONTAGE YX aantrekkelijke kantelschuif- handbediend of elektrisch asterglas 730 ex. BTW, incl. MONTAGE TION :onnedak met draaislinger of greep en uitneembaar glas- ex. BTW, incl. MONTAGE ike korting. Industrieweg 6-8 I OUDENBOSCH 01652-12950 s DE STEM DONDERDAG 4 FEBRUARI 1993 onze correspondent orussel - „Alles moet er op gericht zijn het vertrouwen en de geloofwaardigheid te her stellen." Dat zei gisteren de EG-commissaris v00r economische aangelegenheden, Henning Christophersen, bij de de presentatie van het jaarlijkse economische rapport van de Ge meenschap. Christophersen legt grote nadruk op de psycholo gische aspecten van de economische malaise. Hij leit dan ook voor krachtige maatregelen die een gunstig effect hebben op de investeringen en de consumptie. Ier al stelde Christophersen de groeiramingen voor 1993 in negatieve zin bij. De EG-commissaris verwacht dat de groei in de Gemeenschap dit jaar 11 procent van het BNP zal bedragen. Een jaar geleden verwachtte Brussel nog een groei van 2,25 procent. Volgens Christophersen kan in feite slechts op twee manieren op de neerwaartse trend worden gereageerd: er moet actie worden ondernomen om de korte-termijngroei op te voeren zonder de prijzen in gevaar te brengen en zonder de nationa le begrotingen extra te belasten. Op de middenlan ge termijn wil Christophersen dat voorwaarden worden geschapén voor een betere werkgelegen heid. Vooral dat laatste vraagstuk baart de EG-commis- saris grote zorgen. Als de groei op middellange termijn toeneemt - zoals overigens voor 1994 wordt verwacht - zal dat geen direct effect op de werkgelegenheid hebben. De groei zal tot 3,5 procent moet oplopen voordat er gunstige gevolgen voor de arbeidsmarkt in de EG-landen te verwach ten zijn. Als belangrijkste oorzaken van de econo mische neergang in de EG-landen noemt Christo phersen: de slechte gang van zaken bij de handels partners van de Gemeenschap (vooral de EVA-lan- den en de VS); de macro-economische onevenwich tigheden die na een periode van sterke groei in de EG'zijn ontstaan; de afname van de economische activiteit in Duitsland en de het onbuigzame rente-beleid van de Bundesbank; en het gebrek aan vertrouwen van zowel de consument als de industrie. Commissaris Christophersen is van mening dat het groei-initiatief dat de regeringsleiders van de EG- landen op hun top in Edinburgh hebben genomen maar dat nog steeds niet tot in detail is uitgewerkt kan bijdragen tot het herstel van het vertrouwen. Intussen schat Brussel dat de werk loosheid in Nederland in 1993 tot 7,6 procent zal oplopen en dat de groei in ons land dit jaar niet hoger dan 0,6 procent zal zijn. Volgens Brussel veroorzaakt de stijgende werkloosheid in Neder land grote onzekerheden die tot gevolg hebben dat de huishoudelijke uitgaven laag blijven. De hoge belastingdruk remt de investeringen en de con sumptie bovendien af. De binnenlandse vraag komt dit jaar nog meer onder druk te staan met als negatief nevengevolg dat de investeringen nog verder afnemen en de consumptie daalt. Op het stuk van de inflatiebestrijding heeft Neder land een van de beste prestaties in de EG geleverd. Bovendien heeft de slechte economische situatie ervoor gezorgd dat de looneisen beperkt bleven. De geringe loonsverhogingen en de relatief lage infla tie zullen in ons land een matigend effect op de prijzen hebben, waarvan de gemiddelde stijging in 1993 dan ook op 2.7 procent wordt begroot. Van onze verslaggever Willem Reijn „..da - De koers van het aandeel Begemann heeft gisteren opnieuw een harde klap te verwerken gekregen. De koers kelderde met twintig procent van f 57,50 naar f 46. Binnen een week heeft Bege mann eenderde van de beurs waarde moeten inleveren. Begin ge week stond het aandeel u op ongeveer zeventig gul den. De hoogste koers van het afgelopen jaar werd in mei be reikt op f 138,50. De secretaris van de Raad van Bestuur van Begemann, B. van Dijk, zei gisteren aan het eind van de middag verrast te zijn door de plotselinge koersval. Hij kon geen reden noemen voor de negatieve ontwikkeling. Van Dijk wees erop dat de omzet in Begemann gisteren naar ver houding gering was. Er werden ('netto') dertigduizend stukken omgezet, ongeveer de helft van het niveau van de afgelopen week. Dat duidt erop dat er geen paniekverkopen zijn gedaan. De vorige sterke val van het aandeel Begemann was veroor zaakt door de sterk verlaagde opbrengst van dochter Bredero Price. Daar zou f 360 miljoen voor op tafel komen, maar uit eindelijk leverde de pijpbekleder f70 miljoen minder op. Begemann maakte daarop dit weekeinde bekend dat de winst over 1992 zal dalen in vergelij king met het voorgaande jaar. Beleggingsanalisten houden er al rekening mee dat Begemann he lemaal geen winst heeft gemaakt en dat ook in 1993 niet zal doen. Van Dijk spreekt dat echter te gen. „We hebben een lagere winst gedraaid, maar er is zeker wel winst gemaakt". De koersverlaging van gisteren kan veroorzaakt zijn door een verhaal in NRC Handelsblad. Dat kan zowel qua tijd (de krant is een middagblad en de koers ontwikkeling was tot begin van de middag gematigd) als qua strekking. NRC Handelsblad schreef dat de kelderende koers van het aandeel Begemann het concern en zijn president J. van den Nieuwenhuyzen in gevaar brengt. Dat laatste zou een gevolg zijn van de financiering van Van den Nieuwenhuyzen, die de helft van zijn aandelenbezit als onderpand heeft ingezet voor leningen. Van den Nieuwenhuyzen zei dat tij dens zijn 'kerstoffensief' van 1991. De koers waarop die lenin gen zijn verstrekt bedroeg f 110. In die zin is er echter niets nieuws onder de zon, want de koers beweegt zich al geruime tijd onder dat niveau. Bovendien zou Van den Nieuwenhuyzen de leningen pas over drie jaar hoe ven af te lossen. - V' V r"' Van onze verslaggeefster Vlissingen/Utrecht - Olau heeft in 1992 minder passagiers en vracht van Vlissingen naar het Britse Sheerness (en vice versa) vervoerd dan in het topjaar 1991. De omzet bleef met 446 miljoen D-mark gelijk aan die van 1991. De teruggang van respectievelijk vijf procent en 7,7 procent wordt geweten aan de recessie die hard heeft toegeslagen in Groot-Brit- tannië en die zijn sporen op het Europese vasteland begint te trekken. Ook de waardevermin dering van het Britse pond heeft een rol gespeeld. Niettemin werden in 1992 807.66 passagiers met de Olau-boten vervoerd (tegen bijna 850.00 in 1991) en dat is het op een na beste resultaat in het zeventien jarig bestaan van de Olau-lijn naar het Verenigd Koninkrijk. De teruggang van de vracht heeft ook te maken met het feit dat in 1991 een charter-vracht schip (wegens overcapaciteit destijds) uit de vaart is genomen. Voorts heeft Olau te lijden onder de prijzenslag die momenteel wordt gevoerd in de reiziger- smarkt in Europa. Olau is voor alsnog niet van plan mee te doen aan de stuntaanbiedingen die andere veerdiensten doen. Ma- naging director M. Bellmann van de 01au-TT-TR-groep toont zich Wens de presentatie van de jaarcijfers al bij al dan ook rede lijk tevreden. Voor dit jaar wordt - de onzekere economi se situatie ten spijt - ongeveer hetzelfde resultaat verwacht. Dit jaar wordt wel een aantal Mstenbesparende maatregelen Women. „Er is geen sprake van dat de werkgelegenheid in ge- vaar is", benadrukt D. Hart- ®ann, general manager van D'au. Omgekeerd wordt ook niet djtact aan uitbreiding gedacht. D'au hoopt onder meer kosten te ^sparen door het omvlaggen de schepen van de Luxem- Jtrgse naar de Duitse vlag. Voor huidige medewerkers heeft wij als Duitse rederij vinden het natuurlijk ook prettig onder Duitse vlag te varen", zegt Hart- mann. De Olau-TT/TR-Groep onder houdt ook twee lijndiensten van Duitsland npar Zweden. Omdat er in 1992 een lijn bijkwam - van Rostock naar Trelleborg w - groeide het passagiers-transport van de groep in haar geheel. Voor het eerst in de geschiedenis van de Olau-groep werden in 1992 meer dan twee miljoen pas sagiers vervoerd, meldt de direc tie niet zonder enige trots. Uit protest tegen de reorganisatieplannen van de directie gingen gisteren circa 450 werknemers van Philips Lighting Terneuzen de straat op. Philips wil vier produktielijnen voor spaarlampen opheffen en naar Polen brengen. Daarmee zouden 25 arbeidsplaatsen verdwijnen. Het personeel is bang dat dit het begin van het einde is en dat de fabriek uiteindelijk dicht zal gaan. De Terneuzense vestigingsdirecteur verzekerde zijn personeel dat de fabriek niet zou verdwijnen. foto camile scheistraete dat geen enkele consequentie, J® nettoloon wordt gegaran- *erd, benadrukt de directie, «jaar voor de rederij is zo'n maatregel onder meer belasting- e®niseh voordeliger. »k kunnen werktijden aange- worden zonder dat daar- °°r extra heffingen betaald moeten worden. Daarmee ver- ja't ook de noodzaak om bij- oorbeeld onder een goedkope iheriaanse vlag te gaan varen. »uaar zijn de sociale voorzienin- 891 weer een stuk minder. En Door Chris Paulussen Eindhoven - Als het aan minister Andriess^n van Economische Zaken ligt komt er voor het in surséan ce verkerende DAF een 'doorzakconstructie', waar bij de gezonde truck-activi teiten moeten worden over geheveld naar een nieuwe vennootschap. De overige onderdelen - bestelwagens, DAF Special Products en DAF Finance - blijven dan in eerste instantie achter in de beursvennootschap, maar zij zullen later worden ver kocht of opgeheven. Als de bewindvoerders beslui ten om dit scenario van Andriessen te volgen, hebben de aandeelhouders zo goed als zeker het nakijken. De ver wachting is dat de staat en de banken dan de financiering van DAF Trucks BV voor hun reke ning zullen nemen. Het geld dat de beursvennootschap ontvangt voor DAF Trucks zal evenals de eventuele opbrengst van andere activiteiten rechtstreeks naar de banken gaan, die alle onroe rend goed en machines in on derpand hebben voor hun le ningen. Een van de belangrijkste effec ten van de 'doorzakconstructie' -het klinkt vooral sympathie ker dan 'sterfhuisconstructie' - is dat DAF Trucks wordt ver lost van DAF Finance. De fi nancieringsmaatschappij ver keert in zware problemen door dat veel afnemers hun lease contracten niet kunnen nako men. Vermoedelijk is de be drijfswagenfabrikant in zijn pogingen om de verkopen op peil te houden niet altijd even kritisch geweest bij het aan gaan van lease-contracten. DAF Finance hangt daardoor nu als een molensteen om de nek van DAF. Vorig jaar is al een begin gemaakt met de her structurering van DAF Finan ce, dat vestigingen heeft in Ne derland, België, Frankrijk, de Nederlandse Antillen, Spanje, Groot-Brittannië, Italië, Duits land en Zwitserland. Onderdeel van het reddingsplan, waarover geen overeenstemming kon worden bereikt met de geld schieters, was waarschijnlijk dat de banken zich zouden ont fermen over de financierings dochter. Voor DAF is het van belang dat er wel een alternatief wordt gevonden voor DAF Finance, want de lease-faciliteiten vor men een belangrijk marketing instrument. *Van de 51.000 trucks en bestelwagens die DAF in 1991 verkocht, werden er 10.000 door DAF Finance gefinancierd. Voor de verliesgevende divisie Special Products ligt al gerui me tijd een reorganisatieplan klaar. Uitvoering daarvan zal 50 van de 500 banen kosten. Special Products heeft te lijden van de wereldwijd afnemende vraag naar militair materieel. De divisie houdt zich bezig met onder meer de produktie van landingsgestellen voor F-16- straaljagers en onderdelen voor zware NAVO-voertuigen. Spe cial Products levert ook compo nenten voor helikopters en ci viele vliegtuigen. DAF maakt er al geruime tijd geen geheim van dat het Spe cial Products wil verkopen. Naar verluidt hebben zich in middels ook al belangstellen den gemeld. In dit verband wordt de naam genoemd van de Begemann-groep in Breda. Het afstoten van de bestelwa gen-activiteiten zal vooral gro te gevolgen hebben voor de fa briek in Birmingham, waar 2.000 mensen werken. DAF heeft de afgelopen jaren samen met Renault een nieuwe bestel wagen ontwikkeld. Voordat met de produktie van de nieu we bestelwagen kan worden begonnen moet zwaar worden geïnvesteerd in Birmingham. Het wordt steeds twijfelachti ger of het ooit zo ver komt. Als de 'doorzakconstructie' wordt uitgevoerd blijft een sterk afgeslankt DAF over, dat uitsluitend nog middelzware en zware trucks ontwikkelt, pro duceert en verkoopt. Het aantal werknemers zal dan sterk wor den gereduceerd. Nu werken nog 12.650 mensen bij DAF. De gezonde truck-activiteiten zul len niet aan een nieuwe sane ring ontkomen. Van de banen die met DAF Finance, Special Products en de bestelwagen-ac tiviteiten bij DAF verdwijnen, zullen er waarschijnlijk een aantal elders worden voortge zet. Het is de vraag of zo'n uitge kleed DAF Trucks in staat is om zelfstandig te overleven. Van de zeven overgebleven pro ducenten van bedrijfswagens in Europa zou DAF dan de klein ste zijn. Dat zal het niet een voudig maken om de steeds hogere kosten van ontwikke ling, reclame, service en derge lijke op te brengen. Het meest waarschijnlijke slot van het door minister Andries sen geschetste scenario lijkt dan ook dat DAF Trucks aan sluiting zoekt bij een sterke partner. Ontdaan van de ver liesgevende onderdelen en ge saneerd tot op het bot is DAF Trucks dan in elk geval een aantrekkelijke partij. Brussel - De Europese boeren zullen met een veel grotere mate van zekerheid moeten kunnen werken dan de afge lopen jaren het geval is ge weest. Dat is de opvatting van de nieuwe EG-land- bouwcommissaris René Steichen die gisteren het prij zenpakket voor 1993-94 lan ceerde. Het herstel van 'vertrouwen en stabiliteit' vormt de basis van het beleid dat de behoedzaam opererende Luxemburger Steichen de komende jaren wil gaan voeren. De EG-landbouw- commissaris vindt dat de Euro pese boeren, als gevolg van on der meer de landbouwhervor mingen en de perikelen in de GATT, meer dan genoeg te ver duren hebben gehad. Het prij zenpakket bevat daarom weinig nieuws. Wat onder normale omstandig heden tot forse discussies van de EG-landbouwministers aanlei ding geeft, is al grotendeels be slist bij de onderhandelingen over de hervormingen van het gemeenschappelijk landbouwbe leid. Intussen komt Steichen in 1994 wel in grote moeilijkheden. Dan zullen de kosten van de Europe se landbouw wellicht hoger uit vallen dan bij de hervormingen is geraamd. Het ziet er naar uit dat de Commissie om extra geld voor de landbouw moet gaan vragen. De hogere kosten zijn vooral veroorzaakt door de valu ta-aanpassingen van de afgelo pen maanden. Een en ander be tekent dat ui 1994 3,5 miljard gulden extra voor de landbouw nodig zal zijn. VERVOLG VAN VOORPAGINA Transportondernemingen in West-Brabant delen stuk voor stuk de grote teleurstelling over de gang van zaken bij DAF maar geven tevens blijk van de nuch tere Hollandse ondernemers geest. „Het is natuurlijk jammer wat er nu gebeurt maar als DAF echt failliet gaat moet ik gewoon over op een ander merk. Of dat dan een Volvo wordt of een Mercedes maakt niet veel uit," zegt directeur J. In 't Veld van het gelijknamige transportbe drijf uit Etten-Leur. Deze ondernemer rijdt echter al sinds 1953 tot volle tevredenheid met DAF-trucks. „We zijn goed ingesteld op het gebruik van de DAF. Als een truck met manke menten thuiskomt, hoor ik met een wat er loos is. Ik hoop dat ze de broek in Eindhoven nog twee jaar kunnen ophouden. Dan zijn mijn trucks aan vervanging toe en kan ik ze mooi inleveren voor een ander merk." Veel transportbedrijven rijden met verschillende merken. Zoals bijvoorbeeld Rijnart BV uit Fij naart. „Een DAF, een Volvo en heel wat Mercedessen. Het kwa liteitsverschil is vrijwel nihil. Alleen omdat ik nauw met mijn dealer samenwerk heb ik veel Mercedessen," aldus Rijnart. Voor directeur P. Stoof van Bre da Transport heeft DAF echter wel degelijk een streepje voor. „Ik ben een Nederlander en ik ben er trots op dat ik DAF rij." Dat de DAF-truck een Neder lands produkt is, is echter niet de enige reden dat Breda Trans port aan deze truck de voorkeur geeft. „Wij hebben voor 60 pro cent DAF-trucks en kunnen de verschillende merken goed met elkaar vergelijken. Qua kosten maakt het niet veel uit wat je rijdt, maar de service van DAF is gewoon goed. Ik hoop in gods naam niet dat DAF verdwijnt want dan verliezen we ook die service. Vervoerders zouden daarom nü DAF-trucks moeten kopen om de fabriek te steu nen." Stoof had gisteren al een fikse advertentie geplaatst in een lan delijk dagblad om DAF een hart onder de riem te steken. Duur kaasje Kaasverzamelaar S. Parry houdt zijn zojuist aangeschafte 200 jaar oude Tibetaanse kaasje omhoog. Hij kocht de kaas voor ongeveer 2500 gulden op een veiling bij het Londense veilinghuis Sotheby's. Parry és behalve een verwoed verza melaar van kaas ook tv-presentator van kinderprogramma's. Ook dan draagt hij zijn valse tanden. foto ap Bonn verwacht stijging werkloosheid Bonn - De Duitse regering verwacht dat dit jaar het aantal mensen zonder werk zal stijgen van 7,7 procent naar negen procent van de beroepsbevolking. Vooral de groei van het aantal werklozen in West-Duitsland zorgt voor een opwaartse druk, aldus een woordvoerster van het ministerie van economische zaken. De werkloosheid in het westelijke deel van de Bondsrepubliek laat een sterke stijging zien. In 1992 zat 5,8 procent van de beroepsbevolking thuis (Nederland: 6,7 procent). Voor dit jaar denkt Bonn aan een percentage van tussen de zeven en 7,5. De voormalige DDR, die nog bezig is met een moeilijk verande ringsproces, zal 1993 afsluiten met een werkloosheid die schom melt tussen de 15 en 16 procent (1992:14,8 procent). Raad van bestuur Nedlloyd naar drie man Rotterdam - De raad van bestuur van het transportconcern Nedlloyd zal halverwege dit jaar worden ingekrompen van vier naar drie man. Bestuursvoorzitter H. Rootliep zal op 30 juni afscheid nemen en bestuurslid W.A. Mulock Houwer op 31 maart. Alleen Rootliep zal worden vervangen door L.J.M. Berndsen, die per 1 januari j.l. tot de raad van bestuur is toegetreden. Hij zal op 1 juli het voorzitterschap van Rootliep overnemen. Samenwerking streekvervoer Baarle-Nassau - De streekvervoerbedrijven in Nederland en België gaan intensiever met elkaar samenwerken. Die samen werking beoogt twee doelen. Om te beginnen zullen bestaande grensoverschrijdende buslijnen worden verbeterd en mogelijke nieuwe lijnen worden geopend. Daarnaast bekijken het Vlaamse en het Nederlandse streekvervoer of ze samen inkopen kunnen doen. De overkoepelende Vlaamse busmaatschappij De Lijn en de VSN-groep, de overkoepelende maatschappij van 13 Neder landse streekvervoerbedrijven, hebben daartoe eerder deze week een intentie-verklaring ondertekend. Nu zijn er tien grensoverschrijdende busverbindingen. Er komt ook een markt-onderzoek om te zien of er nieuwe buslijnen tussen Nederlandse en Belgische plaatsen kunnen worden geopend. Moerdijk - Ir. F.D. de Koning is benoemd tot directeur van Shell Moerdijk. Op 1 mei lost hij ir. G.M.P. Brogtrop af, die naar Shell Internationale Petroleum Maatschappij in Den Haag. De persdienst van Shell maakte dat gisteren bekend. Dat Brogtrop Shell Moerdijk gaat verlaten, vermeldde De Stem vorige week al. Het bedrijf wilde dat bericht toen niet be vestigen. „Wij overleggen eerst met de ondernemingsraad, lich ten dat ons personeel in en gaan vervolgens pas met het nieuws naar buiten", zegt woordvoerder R. Knoppers. Brogtrop verlaat het bedrijf op een opvallend moment. Shell Moerdijk ondergaat een zware afslankingsoperatie, terwijl ook de wijze van werken van het bedrijf sterk moet verbeteren. Woordvoerder Knoppers zegt dat het project 'Focus' echter niet in gevaar zal komen, nu de directeur die het in gang heeft gezet, verdwijnt. „Er is een stuurgroep van zes mensen aan het werk, zodat de continuïteit niet in gevaar komt". Hij noemt de verandering van functie van Brogtrop een normaal gevolg van het beleid van 'job-rotation' dat Shell voert. Brogtrop krijgt bij Shell Inter nationale Petroleum Maatschap- F. de Koning pij in Den Haag de verantwoor delijkheid voor management en controle op Europese projecten. Zijn opvolger ir. F. de Koning is 43 jaar. Hij is thans manager verwerking van de Shell-raffina- derijen in Maleisië. Hij werkt sinds 1976 bij de Koninklijke Shell/Groep. Rome (rtr/krf) - De centrale bank van Italië verlaagt met ingang van vandaag haar disconto met een half procent. Ook de Lombardrente, waartegen banken bij de centrale bank kunnen lenen met waardepapieren als onderpand, gaat met een half procent naar beneden. De centrale bank van Denemar ken verhoogde gisteren de rente nadat de Deense kroon sterk onder druk was geraakt. Het belangrijkste geldmarkttarief gaat met ingang van donderdag omhoog van 11,5 naar 13 pro cent. De aankondiging van een rente verhoging had echter weinig ef fect. Om 11.15 uur werd een koers genoteerd van f 28,960 per 100. De kroon kwam daarmee dicht bij de EMS-bodemkoers van f28,8825. De nieuwe Italiaanse rentetarie ven bedragen respectievelijk 11,5 en 12,5 procent. De vorige keer dat een wijziging in de officiële Italiaanse rente werd aangebracht was op 23 decem ber vorig jaar. Toen werden de tarieven verlaagd met één pro cent. De centrale bank in Rome liet gisteren weten dat het besluit om de rente te verlagen is inge geven door de zwakke gang van zaken in de Italiaanse economie en door het afnemen van het inflatietempo. Ook neigen op de kapitaalmarkt de rentetarieven voor de middellange termijn tot een daling, aldus de centrale bank. De maatregel werd als verras send ervaren. Velen hadden pas een renteverlaging in Italië ver wacht wanneer Duitsland of Frankrijk zijn tarieven omlaag had gebracht of wanneer de koers van de lire stabiel genoeg werd geacht. De Amerikaanse dollar profi teerde van de nieuwe onrust bin nen het EMS. Om 11.15 uur werd een koers genoteerd van f 1,8520, ruim een cent meer dan; de slotkoers van f 1,8410 op dinsdag. J

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 7