Gft- Iraans verzet is optimistisch over val van mullah-regime VVD en I Prijsstijging rechtshulp brengt hulpverleners in het geweer eigen lozing Huurders en verhuurders slijpen de messen in commissie DE STEI. Afval Over DE STEM- Belgisch sta Signaal ACHTERGROND WAO Trage oudjes de stem donderdag 4 februari 1993 de stem RUIM twintig jaar lang keek de overheid passief toe, hoe de WAO door de werkgevers en de werknemers werd mis bruikt om gemakkelijk af te komen van overtollig perso neel. Enkele honderduizen den werknemers die thuis hoorden in de WW, kwamen ten onrechte in de wao, waar door de kosten daarvan on verantwoord stegen. De huidige regering en Twee de Kamerfracties laten nu door een drastische verlaging van de uitkeringen van de nieuwe arbeidsongeschikten, deze laatste groep opdraaien voor het oude wanbeleid van de overheid. De premies voor arbeidsonge schiktheid worden via inhou ding op het loon volledig door de werknemers zelf gedragen. De overheid hoort zich dus niet te bemoeien met deze verzekering, net zoals ze dat ook niet doet met elke andere verzekering die door de bur gers zelf is gesloten. Zoals iedereen, behalve ken nelijk het kabinet en de rege ringsfracties, weet, is de enige oplossing van de verlaging van de hoge wao-kosten, het zogeheten 'volumebeleid'. Dit houdt in het terugdringen van het aantal arbeidsonge schikten. Dit kan door: 1. Onechte wao-ers door her keuringen op een overigens zeer sociaal verantwoorde wijze uit de wao halen. Deze sanering is rechtvaardig en houdt de wao zuiver. 2. Maatregelen nemen ter voorkoming van toekomstige arbeidsongeschiktheid, zoals: verbetering van de arbeids omstandigheden, intensievere begeleiding van het ziekter verzuim, verbeterde controle bij ziekte en reïntegratie van gedeeltelijk arbeidsonge schikten. Aan de uitvoering van het genoemde volumebeleid is, volkomen onbegrijpelijk tot nog toe nauwelijks iets ge daan. Het doel, dat door de regering met de uitkleding van de nieuwe arbeidsongeschikten wordt nagestreefd, namelijk een geringe verlaging van de totale premie- en belasting druk, wordt overigens prompt ongedaan gemaakt, omdat de werknemers via bedrijfsvere nigingen en assuradeuren op nieuw het ongewenste risico van inkomensverlies bij ar beidsongeschiktheid wensen te herverzekeren. Maar nu komen zij terecht in de commerciële jungle, waar bij mensen met een kwaal niet meer verzekerd zullen kunnen worden, en werkne mers in gevaarlijke branches met hoge risico's extra hoge premies moeten gaan betalen. Hiermee heeft dit kabinet be reikt dat het solidari teitsprincipe geweld is aange daan. In onze Nederlandse beschaafde matschappij, wel ke stoelt op christelijke en sociaal-democratiesche be ginselen, bestaat er voor een dergelijke a-sociale wetge ving geen maatschappelijk draagvlak. Daarom is te hopen dat het huidige kabinets- en Tweede Kamerbesluit, waarover reeds Wnl s,andP"ntee„sis anderhalf jaar zoveel te doen is geweest, een Pyrrusover winning zal blijken. Een te genvallend incidentje op het wao-terrein en het kabinet zou dan vallen. Wie bindt de kat de bel aan? Van Mierlo? De achterban van de PvdA? De vakbeweging? Tilburg, P.A.F. Bakx RA OUDEREN worden steeds trager en windgevoeliger. In een speciale bijlage van deze krant, gewijd aan 'Het jaar 'van de ouderen', lazen we: Reizen met het openbaar ver voer gaat, als gevolg van de vergrijzing, meer tijd kosten. Alsof ouderen verantwoorde lijk zijn voor steeds meer ver tragingen. Econoom prof. dr. ir. J. Rit- zen: „Reizen met trein en bus gaat langer duren omdat ouderen gewoonweg langer doen over in- en uitstappen. Bejaarden zijn nu eenmaal niet zo kwiek als de meeste bezitters van een ov-studen- tenkaart, die zelfs uit een nog niet helemaal stilstaande trein springen." Hetgeen overigens streng ver boden is. Het lijkt mij dat de NS dan ook zo snel mogelijk een cursus 'springen voor ouderen' moet organiseren. Gèslaagde cursisten zullen bij het naderen van een station zo snel mogelijk hun zit- of staanplaats moeten verlaten om zich naar de uitgang te spoeden. Daar dienen de 6 5-plussers zich dan in kaders van vier op te stellen, achter de hou ders van een ov-jaarkaart, om zich gereed te maken voor de vrije val. Bericht 2: ouderen lopen een verhoogd risico op de per rons. Ze raken uit balans door plotselinge rukwinden veroorzaakt door hogere snel heden op de perronsporen. Er zijn dus aanvullende maatre gelen nodig. Gedacht wordt aan hekken of het verbreden van de perrons. Om te voorkomen dat straks verongelukte ouderen in de hekken achterblijven, worden aanpassingen op de stations noodzakelijk. Ach ja, de schrijver W.F. Hermans zei het al. Nergens wordt zoveel complete onzin gelanceerd als in Nederland. Breda Leo Bos Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 /Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, 01640-36850, fax 01640-40731 Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41, 236326, fax 076-200462. Voor bezorgklachten: 076-236888. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen. Vlissiiigen, Scheldestraat 7-9,4381 RP, 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen v.a. 1 januari 1993 (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 85.50, per half jaar 170.05 óf per jaar 330.70. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 28.45, per kwartaal 83.00, per halfjaar 165.05 óf per jaar 320.70. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: maandag t/m vrijdag 1.60; zaterdag 1.90. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, maandag t/m vrijdag 8.30-12.00 en van 12.30-16.00 uur. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911). Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses. S Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. 2 Opgewekt is het het Iraans verzet 1993 ingegaan. Optimistischer dan ooit, aldus zegslieden 'omdat 1993 het jaar wordt van de val van het mullah-regime in Teheran'. Hopen ze. Hoe staat het er werkelijk voor? Door Paul de Schipper DE ISLAMITISCHE Republiek viert dit jaar de veertiende ver jaardag. Een bescheiden feestje, want een schuld van 55 miljard gulden voor Rafsanjani Co laat geen uitgebreide festivitei ten toe. Van een afstandje gezien lijkt het wel te lukken met Iran. In de straten van Teheran rijdt een hele vloot nieuwe uit Korea geïmporteerde taxi's. Ze hebben de oude Amerikanen vervangen die in de tijd van de sjah wer den aangekocht en die uit el kaar zijn gevallen. Voor de etalages van de grote winkels drommen groepen men sen bij elkaar. Ze kijken hun ogen uit, want de Iraanse koop lieden verkopen ongeveer alles wat wij in Nederland ook kun nen kopen. Voor de meeste be woners van Teheran, een stad van 12 miljoen mensen, blijft het bij kijkgenot. Ondanks een recente verdubbe ling van de salarissen kunnen ze zich nog niet eens permitteren een doos chocolaatjes te kopen. Vroeger, toen de sjah er nog was, kon dat wel. Het leek even goed te gaan. Tijdens de verkiezingen, voor jaar '92, ontdeed president Raf sanjani zich van de meest con servatieve en radicale tegen standers in het parlement. Selectief luisterende politici in het westen meenden vanuit Te heran de verzoenende woorden op te vangen, die ze zo graag wilden horen. Iraanse officials presenteerden hun land als een paradijs voor investeerders. Toch zijn er aan wijzingen dat 1993 meer dan Iraans verzet manifesteerde zich ook al in Nederland. ooit een zware test gaat worden voor het duo Rafsanjani-Kha- menei. Zeker nu blijkt dat Iran contracten met buitenlandse ondernemingen, die vorig jaar zijn gesloten, al niet meer kan nakomen door gebrek aan in komsten. Dat heeft twee oorzaken: over schatting van de opbrengst door de olieproduktie en een ontbre ken van controle op de sterk gestegen importen. Het gevolg is een acuut geldgebrek, een inflatie die in een jaar tijd met 10 procent steeg tot 17,6 pro cent en een werkloosheid van 30 procent. Bovendien is het geldverkeer in Iran een chaos omdat er ge werkt wordt met vier verschil lende wisselkoersen, variërend van de kunstmatig hoge offi ciële koers van 70 rial voor een dollar tot de zwarte markt- koers van 150.0 rial voor diezelf de dollar. Rafsanjani balanceert op een wankel koord. Tegenover zijn binnenlandse critici dient hij de schijn ophouden een onveran derd Islamitisch-conservatieve koers te varen, naar buiten toe moet hij zijn land een gematigd aanzien verschaffen. foto anp In dat kader past zijn on-isla- mitische poging om de econo mie te liberaliseren. Rafsanjani heeft voorgesteld om de rijke ondernemers die tijdens de re volutie in 1979 het land uit zijn gevlucht terug te halen. „Dat is het einde van de Revo lutie van de Grote Ayatollah," zo reageerde een van zijn be langrijkste tegenstanders, de Conservatieve ayatollah Ahman Jahnati, tijdens een recent vrij. daggebed. Het Iran van Rafsanjani is i voor Westerlingen nauwelijksÏL doorgronden natie met minsten I twee gezichten. Want waar Rafsanjani aan ene kant de schijn van liberal;. I sering ophoudt, accepteert tel zonder probleem massa-exeeu. I ties van 'drug-smokkelaars.'Eu net zo gemakkelijk gaat <je I Iraanse geheime dienst door I met het plegen van a op tegenstanders in schap. Op 22 januari sloegen twee me-| dewerkers van de Iraanse am. bassade in Oslo een Iraanse I vluchteling het ziekenhuis in. Twee dagen later raakte in t openbare bibliotheek van c Zweedse stad Kalmar een Iraanse balling gewond bij een-1 zelfde soort aanslag. Vooruitlopend op de ondergang I van de Iraanse reli-dictatuur hebben 109 oppositionele nisaties en politieke partijenopI de drempel van 1993 de al Ian-1 ger bestaande verzetsraad om." gevormd tot een wetgevende I vergadering. De raad is daartoe uitgebreid van 21 naar 150 kozen leden. Het overgangspar- J lement in ballingschap zal, na I een eventuele omwenteling, Iran de weg naar de democratie moeten wijzen. Opvallend is de vrouwelijke do-1 minantie in dit verzetsparle- ment: meer dan de helft van de leden zijn vrouwen. „De val van mullahs is nabij," aldus de leider van het Iraanse II verzet Massoud Rajavi in een verklaring, „Het bewind in Te- heran bevindt zich in een pre caire staat. De internationale druk op dit terroristische regi me groeit, terwijl van binnenuit II de bevolking steeds onrustiger wordt". Het is de Moeder van Alle Wen sen want het Iraans verzet heeft al bij herhaling het failliet van de Khomeiny-boedel aangekon digd. Tot nu toe heeft Allah anders beschikt. Van onze Haagse redactie pen Haag - Er moet een Rekenkamer komen naar de dingen in de opzet van basisadministratie. WD en de Kamer zijn hier voorstan Dit bleek gisteren tijdens het yan onze Haagse redactie Den Haag - Het kabin nieuwe composteringsint is nodig om het grote te voor groente-, fruit-, er vangen. Dat tekort bedi afval op een aanbod van Het Afval Overleg Orgaan (AC stelt deze noodmaatregel vt om te voorkomen dat gft-af gestort of verbrand wordt, dat er minder gescheiden inge; meld wordt. De regering he vastgelegd dat in principe pe januari 1994 bij alle huish< dens het gft-afval apart wo ingezameld. Maar met de staande verwerkingscapacitei dat bij lange na niet haalbaar. Daarom vindt het AOO dat een hoog tempo nieuwe verw kingsinstallaties in de afval gio's gebouwd moeten wore zonder rekening te houden de gebruikelijke procedures. WD-fractie in de Tweede mer wil hierover op korte mijn minister Alders (Milieu heer) aan de tand voelen, minister heeft zich overigens niet uitgelaten over het verga de voorstel van het AOO. De regering wil de rechtshulp duurder maken. Hulpverleners hebben de maand februari tot actiemaand uitgeroepen, omdat ze het met de prijsverhoging niet eens zijn. Ze hebben daarbij de hulp ingeroepen, van .hulpzoekers. In-de-hoop dat het parlement dit voorjaar het voornemen van de regering afwijst. Door onze redacteur Jan van de Ven BUREAUS voor rechtshulp, sociale advocatuur, Consumentenbond en Konsumentenkontakt heb ben in veel toonaarden het plan van de regering om de rechtshulp duurder te maken, afgeschoten. Deze maand vragen zij hun klanten een formulier in te vullen, dat - hopelijk in stapels - richting Den Haag wordt gestuurd. Een handtekeningen actie, waarbij het woord onaanvaardbaar wordt onderschreven. Mirjam Timmermans, juriste bij het bureau voor rechtshulp in het werkgebied van de rechtbank Breda, constateert samen met minister Hirsch Ballin, dat het aantal verzoeken om hulp toe neemt. De daarop volgende Haagse redenering: 'er is geen geld om meerkosten te betalen, dus betaalt de hulpzoeker mee', deelt zij niet. „Het valt op, dat mensen om hulp komen naar mate de overheid regels ingewikkelder maakt. De laatste jaren is er aan die regels geen touw meer vast te knopen. Dus krijgen we de eenvoudigste vragen voorgelegd, waarop een snel simpel ant woord niet meer mogelijk is". Het bureau voor rechtshulp, gevestigd in Bergen op Zoom, Roosendaal, Tilburg en met als hoofd vestiging Breda voor het arrondissement, krijgt vragen over OV-kaart, studiefinanciering, huur- en arbeidsgeschillen, ww, bijstand, ziektewet en andere sociale verzekeringen, kleine consumen tenzaken, huursubsidie. „Een simpel ding als de OV-kaart. Bij invoering hoorden we er niets over. Nu lopen mensen binnen om er vragen over te stellen, omdat inmiddels de OV-regeling moeilijker is geworden. Studiefinanciering lijkt ook ingewikkelder dan verwacht. En wat te denken van de vele vormen van bijstand. Daar kan toch helemaal niemand meer uit wijs". Mirjam Timmermans besluit de opsomming met de opmerking, dat de overheid het toenemen van rechtsvragen aan zichzelf heeft te wijten. Ze vraagt zich af waarom zij en haar collega's straks, na goedkeuring van de kabinetsplannen, voor enig zoekwerk in eenvoudige kwesties een vergoeding moeten vragen. „Voor onmiddellijke antwoorden hoeft niet te worden betaald. Zij we twee of drie uur met het vinden van een antwoord bezig dan kost het dat de vragensteller twee tot drie tientjes". Wat zijn enkele tientjes? „Het betalen van een antwoord, dat bij eenvoudige regels en voor schriften zelf is te vinden". Hield de overheid rekening met de intelligentie van de doorsnee burger dan hoefde de vraag om hulp helemaal niet toe te nemen en hoefde rechtshulp geen geld te kosten. „Reken maar, dat mensen eerst zelf heel wat afgepiekerd hebben voordat ze naar ons komen. Juist eenvoudige vragen kunnen mensen in hun greep houden". Volgens Mirjam Timmermans werkt het invoeren van betaling voor klanten van bureau voor rechtshulp drempel verhogend. Klanten van rechtshulp en van advocaten zullen in het vervolg over één kam worden geschoren. Het verschil tussen rechtshulp en advocatuur in hoofdlijnen: rechtshulp bestaat van subsidie van de overheid. Advocaten declareren in toegewezen zaken hun kosten bij de overheid. Rechtshulp pakt heel eenvoudige zaken aan, waarbij geen rechter te pas komt. Advocaten kunnen op rech terlijke uitspraak aansturen. „Bij de advocatuur moest al een eigen bijdrage voor rechtsbijstand (in de zogeheten pro deo-za- ken) worden betaald. De tarieven voor advoca tuur gaan straks ook voor rechtshulp gelden". In het voorstel van de minister stijgen de tarieven voor de eigen bijdrage, die de advocaat zijn klanten moet vragen. De huidige tarieven laten een alleenstaande pas bij een netto-inkomen van 1525 gulden per maand een bijdrage van 25 tot 50 gulden betalen. Met een inkomen van 2725 gul den betaalt men 620 gulden zelf. Krijgt de minister zijn zin dan zal de alleenstaan de met een inkomen van 1200 gulden per maand 60 gulden gaan betalen en iemand met 2030 gulden netto 950 gulden. Voor gehuwden en samenwonenden gelden ande re tarieven, oplopen tot 950 gulden eigen bijdi bij een inkomen van 2900 gulden. Mirjam Timmermans haalt bij het gegoochel met tarieven nog een addertje onder het .gras van daan. „Bij het vaststellen van het netto-inkomen heeft de rechtszoekende nu nog aftrekposten om zijn inkomen te drukken. Een deel van de woon lasten, de premie ziektekostenverzekering, ali mentatie en sommige bijzondere lasten, zoals hoge dieetkosten". De minister schrapt alle aftrekposten, behalve alimentatie, om tot het netto-inkomen te komen. En mensen met grieven moeten al heel sterk bij de neus zijn genomen willen ze voor rechtsbij stand in aanmerking komen. Tot de beperkingen horen namelijk ook de zogenoemde gering-be- lang-zaken. Onrecht tot 500 600 gulden is te gering om daar een rechter mee lastig te vallen. Alles bijeen beschouwen rechtshelpers en sociale advocaten de ingrepen als hoogst onrechtvaardig. „We gaan terug naar de tijd, waarin alleen rijken hun gelijk konden halen", aldus mevrouw Tim mermans. Een uitkeringsgerechtigde heeft immers het geld niet om zijn recht te halen. Zelfs een eigen j bijdrage van enkele tientjes is voor hem of haar te veel, omdat de touwtjes toch al niet aan elkaar kunnen worden geknoopt. Wie bepaalt de hoogte van de huren? Het rijk, de gemeenten, de verhuurders of de huurders? Die vraag is opnieuw actueel geworden nu de corporaties steeds meer vrijheid krijgen van het rijk. De zogenaamde Commissie Huurders-Verhuurders heeft tot 1 april de tijd gekregen met een passend antwoord op deze en andere vragen te komen. Door onze redacteur Hans van den Broek IN DE nieuwe commissie, onder voorzitterschap van directeur- generaal Kokhuis van Volks huisvesting, zitten vertegen woordigers van de corporaties (de Nationale Woningraad en het Nederlands Christelijk In stituut voor de Volkshuisves ting), de huurders (de Neder landse Woonbond) en het minis terie van VROM. Het werk van de commissie be perkt zich niet tot het huurbe leid, maar richt zich meer in het algemeen op de relatie tussen huurder en verhuurder. Maar de vaststelling van de huren vormt naar verwachting wel een van de belangrijkste 'strijdpunten'. Huurders willen directe invloed krijgen op de hoogte van de huren. Sociale verhuurders op hun beurt gunnen huurders weliswaar enige zeggenschap, maar de eindverantwoordelijk heid ligt hoe dan ook bij de De Woonbond ziet huurders als volwaardige onderhandelingspartners; hier bij een demonstra tie tegen huurverhoging in 1991. foto anp corporaties, menen zij. Het vin den van een voor beiden aan vaardbaar compromis zal nog heel wat voeten in aarde heb ben. In de commissie Huurders- Verhuurders zijn de messen in middels geslepen. „De woningcorporaties willen zelf het laatste woord hebben over de hoogte van de huurprijs van hun woningen", zei direc teur Van Velzen van de Natio nale Woningraad (NWR) on langs. Diplomatiek, maar tege lijk dreigende taal aan het adres van de Nederlandse Woonbond. Uit een enquête van de NWR blijkt dat driekwart van de cor poraties de huurders wel bij de voorbereiding van het huurbe leid wil betrekken, maar 90 procent wil zelf eindverant woordelijk zijn. Uit datzelfde onderzoek blijkt verder dat 75 procent van de corporaties de positie van de huurders(-organisaties) vol doende geregeld vindt. De Woonbond (met 110.000 leden) bestrijdt dat te vuur en te zwaard. Deze belangenorganisatie wil dat rechtep en plichten zwart op wit vastgelegd worden, om schijninspraak te vermijden. Bovendien zouden huurders veel meer geschoold moeten worden om op te kunnen treden als volwaardige onderhande lingspartners. De Woonbond is als de dood dat huurders in onderhandelingen al te gemakkelijk door de cor poraties overtroefd worden, simpelweg omdat ze niet van de hoed en de rand weten. Wie zal het aandurven een corporatie ongelijk te geven, als deze zegt dat een huurverhoging van bij voorbeeld zes procent voor een bepaald complex broodnodig is? En vooral met welke tegen-ar gumenten? Inzicht van de huurders in het algemene beleid van een corpo ratie, in de huurontwikkeling en de financiële huishouding van de verhuurder is daarbij onontbeerlijk, wil er sprake zijn van een gelijkwaardige uit gangspositie in een conflict. De Woonbond ziet als oplossing het maken van centrale afspra ken over de huurstijgingen. Die afspraken zouden in de vorm van een zwaarwegend advies aan kabinet en Tweede Kamer moeten worden voorgelegd. Vervolgens kan dan in de ogen van de Woonbond per corpora tie of per regio bekeken worden hoe die landelijke afspraken verder ingevuld worden. Een voorbeeld: Huurders en verhuurders spreken voor 1994 centraal af dat de huren gemid deld met 4 procent mogen stij gen, en dat de maximale stij ging 6 procent is. In overleg met de huurders spreekt een wo ningbouwvereniging in Nijme gen of Maastricht af dat voor haar woningbestand de huren met maximaal 5 procent stijgen. Op deze manier is de inbreng van huurders maximaal ge waarborgd. Maar corporaties voelen daar niets voor. Menig een zal zich hoe dan ook afvra gen waarom huurders enige zeggenschap over de hoogte van de huren moeten hebben. Ieder een weet toch van te voren wat voor een huurcontract hij on dertekent, is daarbij de redene ring. De meeste corporaties wijzen echter collectieve huurovereen komsten af op basis van meer genuanceerde argumenten. Een te grote greep van huurders op het huurbeleid, en daarmee op de financiële ruimte van een corporatie, kan het voortbe staan van een woningbouwver eniging ongewild in gevaar brengen. En bovendien, zo wordt gezegd, bieden de be staande regels (zoals de huur- prijzenwet) voldoende garantie aan huurders dat hun belangen niet domweg overschaduwd worden. Zowel huurders als verhuurders hebben hun stellingen betrok ken. Staatssecretaris Heerma (Volkshuisvesting) wacht rustig de bevindingen van de commis sie Huurders-Verhuurders af. Als beide partijen er gezamen lijk niet uitkomen, blijft waar schijnlijk eenvoudigweg alles bij het oude: het kabinet doet een voorstel en de Tweede Ka mer beslist uiteindelijk. Deze 'oplossing' lijkt ook met een de beste, al is het alleen maar omdat de veranderingen in de volkshuisvesting op dit moment zo ongekend snel gaan dat op dit punt enige rust voor beide partijen op zijn plaats is. Bovendien houdt politiek Den Haag dan wellicht ook nog eni ge voeling met de volkshuisves ting in Nederland. Van onze verslaggever Maastricht - Het Waalse si twee keer per maand meter de Maas via het afvalwate en Charleroi. Deze cijfers ken aan de stichting Rein Natuur en Milieu te Utree Limburg, Brabant en Zuid- Dat is de uitspraak in het k geding van de vice-presid mevr. mr. A. Adelmeijer in door de vijf Nederlandse mili organisaties aangespannen z tegen de Cockerill cokesfab ken in Luik en Charleroi, rechtbank-president Ie Cockerill nog een dwangsom van 10.000 gulden per dag het bedrijf zich niet aan de 1 oordeling houdt. Met die uitspraak heeft de Mr trichtse rechtbankpresident voornaamste eis van de lieuorganisaties zoals die op januari werd gesteld, verwor 'Reinwater' en 'Natuur en lieu' hadden gevraagd Cock te veroordelen tot het nemen vergaande zuiveringsmaatrei omdat het lozen van ruim 1 kg giftige koolwaterstoffen jaar in de Maas een onrechtm ge daad zou zijn. Volgens de president houd EG-richtlijn waarop de ei zich baseerden alleen een plichting in voor de Belgi staat om via wetten de lozir te doen ophouden maar Cockerill als particulier bec zich niets aan die richtlijn gen te laten liggen. De lozii INSPRAAK IS een bewijs ermee aan dat hij rekenini bestuurden. Veel oplevert Omwonenden klagen iede deskundigen bestrijden d< van het plan. Met de inspraak rond de gegaan. Bewoners van het bovengronds tracé dat h bedrijfsleven is voor, omde hele land ruimschoots zou lokale bevolking. Tot zover Er valt echter meer te con van advies voor de ruimtel gemaakt heeft. De stelling belang en daarmee de noo h|k vaststaat, wordt door kers niet gedeeld. Daarenlr Haag, zijn de mogeiijkhed summier bekeken. Minister Maij van Verkeer ln april met een standpunt om gevraagd. Maar met zc ders zullen, willen het g moeten worden van de resultaten van het econom yyorp te zijn van een ope blijkt dat de Betuwelijn gedegen ondèrzoek naar d tracé moeten volgen. Ue inspraakprocedure hee nieuwe lijn op groot verzet ,ar rekening mee. Het ve 7° n signaal slechts tot acti 7

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2