Politieke drama's
op Filmfestival
Tom Cruise in sterke militaire thriller
Russen dromen in 'Wolkenparadijs
KORT
[o 400
Bolsjoj Theater met
ondergang bedreigd
Bonte types op Reeperbahn in 'Mau Mau'
Racistische reacties
op de Radio 3-lijn
Stichting Top 40 zet
Veronica onder druk
UIT GIDS
dkbaar
<0 jaar
tan 240
iaat in
irovert
tarkt
Koerdische film in Rotterdam
SPEELFILMS
'Pleidooi' mag toch
doorgaan van Avro
I is de Rai wandelend in
ation doet tramlijn 4 er
1 Limburg, Midden- en
jting Nijmegen-Arnhem
ion Amsterdam-Amstel.
Jjltram lijn 51) in vijf
10 zuid. Grote oranje
bn. Gratis pendelbussen
pkeerplaatsen naar de
samenwerking met de
ruit is een Trein plus
iit een treinreis retour
iaart voor de (snel)tram
gsbewijs voor de Auto-
akt, die op alle stations
|estaan viert, biedt ieder
alt, een gratis toegangs-
het aantal mensen dat
115.000.
lig jaar met de produktie
lüet meer gemaakt, maar
de schonkige stationcar
«de 240 stationwagon te
|ei, aangezien de fabriek
waardige opvolger te
i exemplaren van de 240
de opbouw van het
alle auto's slanker en
1 jaar lang in de produk-
r*4
mmm
Volvo de opvolger te
uktie nu gestopt wordt.
een traploos werkende
i met hoog motorvermo-
de stalen duw-schakel-
Transmissie in Tilburg,
i klein vermogen,
net 1.8/90 pk motor met
Irikanten als Subaru en
(jaren met de vinding van
modellen. Volvo noemt
ht'. Een van de voordelen
fcluidsniveau. Bovendien
automaat sneller dan de
sbak.
wordt voorlopig nog een
5V (multi of all purpose
zo'n stormachtig succes
/ervoer van personen en
aar de achtergrond wordt
in de Verenigde Staten,
nieuwe trend. Analisten
ide vijf jaar met een groei
>p de Europese markten
>rognose voor 1997 is dat
0 per jaar oploopt,
tien typen ruimteauto's
vijf uit Japan en een uit
van verkocht. Vorig jaar
>0 stuks en voor dit jaar
verkooptotaal van 5.400
rnamelijk toe te schrijven
zeer flexibel meubilair
n voor gerieflijk vervoer
maar ook geschikt voor
rnto's veel mogelijkheden
■jdens de AutoRai is de
een nieuw produkt van
„Dertien jaar heb ik met het spelen
voor televisie zóveel ervaring
opgedaan. Dat is een goudmijn."
Sjoukje Hoymaayer, actrice
DE STEM
DONDERDAG 4 FEBRUAR11993
DEEL E
Ooor Jos Kessels
Rotterdam - Soms is de ontstaansgeschiedenis van een film
heel wat boeiender dan de film zelf. Neem 'Siyabend en Yece',
de eerste echte Koerdische film, die op het 22e Filmfestival
van Rotterdam deze week de vuurdoop beleefde.
De film werd gedraaid in het
Turkse deel van Koerdistan en
de opnamen werden steeds ge
torpedeerd door het Turkse le
ger. De producent van de film
werd opgepakt en gemarteld in
de gevangenis. Hij kwam pas vrij
toen de mensenrechtenorganisa
ties zich met de zaak gingen
bemoeien.
Om de Turkse censuur te ontdui
ken werd het ruwe materiaal
naar Duitsland gesmokkeld. De
regisseur van de film durfde zelf
deze tocht niet te ondernemen en
liet de film verder over aan de
scenarioschrijver Erdem, een
balling die al vele jaren in Duits
land woont.
Erdem stond voor de taak wijs te
worden uit duizenden meters
chaotische opnamen, waar ook
nog eens geen geluid bijzat.
Ruim een half jaar was hij bezig
met knippen en plakken. Ook de
nasychronisatie was een lastige
klus, omdat het lang duurde eer
de juiste stemmen gevonden wa
ren.
Het resultaat is heel wat minder
spannend. 'Siyabend en Yece' is
gebaseerd op een oude Koerdi
sche legende over een jongeman
en een meisje, die in vrijheid
willen leven, maar telkens
dwarsgezeten worden door de
omgeving. Uiteraard staat het
gegeven in samenhang met de
politieke situatie van de Koer
den.
De makers presenteren het ver
haal als een sprookje. Een oude
man vertelt het verhaal in een
grot aan een groep kinderen. De
film zit vol dromerige en idylli
sche beelden van het Koerdische
leven: spelende kinderen in
weelderige valleien, zonovergo
ten bergtoppen, kabbelende ri
viertjes, handwerkende vrouwen
in kleurige gewaden. De zoete
folklore geeft je steeds meer het
gevoel van: leuk dat het er is,
maar het had er net zo goed niet
hoeven te zijn.
De films uit het voormalige Joe
goslavië zijn heel andere koek.
'Everything under control' is een
korte komedie van Metod Pevec
over de grensconflicten tussen
Sloveniërs en Joegoslaven in de
zomer van 1991. De leiders van
beide kampen hebben allebei
even weinig zin in vechten en
drinken zich samen onder de
tafel. Hun manschappen geven
ze de opdracht bier te halen en
zich met elkaar te verbroederen.
Zodra een vrouw op het toneel
verschijnt wordt het toch nog
even oorlog: dronken vallen de
strijders in een fontijn. Terwijl
de vrouw er met een oude boer
vandoor gaat, bellen de leiders
naar het hoofdkwartier dat alles
onder controle is.
Veel serieuzer is 'Deserter' van
de Servische regisseur Zivojin
Pavlovic, een film die bij het
begin van het festival voor enige
opschudding zorgde, omdat het
Filmfestival met de vertoning
ervan de Servische boycot zou
doorbreken.
In 'Deserter' gaat het om twee
vrienden. De een is een militaire
rechter, de ander een deserteur.
De twee hebben een gemeen
schappelijk liefdesleven. Ze wa
ren allebei verliefd op dezelfde
vrouw. De rechter verwekte een
kind bij haar, de ander trouwde
met haar. Als de vrouw sterft
zoekt de deserteur contact met
de rechter. Hij vertrouwt de
rechter het kind toe, dat hij
onderbrengt in een tehuis. Het
meisje vereenzaamt in het tehuis
en pleegt zelfmoord.
Terwijl de deserteur zich dron
ken amuseert met andere vrou
wen, probeert de rechter zich
over het verlies heen te zetten. In
'Deserter' gebruikt regisseur Pa
vlovic de liefdesverhouding als
een metafoor voor de actuele
politieke situatie in het voorma
lige Joegoslavië, voor het ver
raad en de ontreddering. Pavlo
vic draaide de film tussen de
puinhopen van de oorlog, wat de
film een extra wrang aanzien
geeft.
Door onze correspondent
Rob Vunderink
Moskou - In 1805 en 1853
waren er branden voor no
dig, maar ditmaal is het
water dat het legendarische
Bolsjoj Theater met slui
ting bedreigt. Grondwater,
afkomstig van de onder
aardse rivier de Neglinka,
weet aan het fundament en
maakt een restauratie in de
nabije toekomst onvermij
delijk.
De dreigende sluiting wordt
de nekslag voor het theater,
vreest directeur Vladimir Ko-
konin. De restauratie gaat
minstens twee jaar duren. Als
voor de verschillende gezel
schappen geen tijdelijk onder
komen wordt gevonden, is het
afgelopen met het Bolsjoj
Theater. Kokonin: „De men
sen denken dat het theater
alleen uit zuilen en een zaal
bestaat, maar het belangrijk
ste zijn de mensen. Als die
zonder gebouw komen te zit
ten, komt dat neer op theater-
moord."
Het lichtroze gebouw is bijna
anderhalve eeuw oud en heeft
net een face-lift achter de rug.
Langer dan een jaar heeft het
beeld van Apollo met zijn
tweespan in de steigers geze
ten, zodat het leek of .boven de
negen pilaren van de voorge
vel een reusachtige duiventil
stond.
Met de restauratie is volgens
directeur Kokonin een bedrag
van 500 miljoen gulden ge
moeid. Waar het theater dat
geld vandaan moet halen, is
met duidelijk. De economische
cnsis in het post-communisti-
sche Rusland heeft ook op cul
tureel gebied slachtoffers ge
maakt. Hoe groot de malaise is
?|eek onlangs toen elders in
Moskou een regisseur van het
Maly Theater zich gedwongen
zag de gordijnen neer te halen
om daaruit kostuums te laten
maken voor zijn nieuwe pro
duktie.
Per decreet trok president
Jeltsin vorig jaar extra geld
uit om het Bolsjoj Theater in
staat te stellen het artistieke
peil te handhaven. Bij dat peil
plaatsen critici de nodige
vraagtekens, omdat de einde
loze herhalingen van klassieke
opera's en balletten bepaald
niet getuigen van inspiratie of
vernieuwingsdrang.
Het peil loopt bovendien terug
omdat een aantal speciale bal
let- en muziekscholen de deu
ren heeft moeten sluiten. Het
Bolsjoj Theater kan niet lan
ger rekenen op een oneindige
toevoer van jong talent. Daar
komt bij dat veel sterren naar
het buitenland zijn verdwe
nen, waar ze een veelvoud ver
dienen van de 50 gulden per
maand die een contract in
Moskou oplevert. De laatste
grote naam die vertrok was de
Tataarse danser Irek Moecha-
medov, die in 1991 Moskou
voor Londen verruilde.
De restauratie, die volgens
Kokonin al lang had moeten
plaatsvinden, staat gepland
voor 1995. Vindt hij voor die
tijd geen alternatieve ruimte
voor de 1000 artiesten en 2000
overige werknemers, dan
hoopt hij het theater te redden
door het twee jaar over de
wereld te laten toeren. Moet
hij wel voor een nieuw reper
toire zorgen, want de 'grootste
ballet-hits', met onder meer
het Zwanenmeer, leverde het
Bolsjoi Theater vorige maand
in Londen vernietigende kri
tieken op.
In ieder geval kan Kokonin
rekenen op de trouw van het
personeel. Tot de regering met
een herstelplan en geld over
de brug komt, blijven zijn
mensen doorwerken „tot het
theater instort boven ons
hoofd".
Door Marjan Mes
'A Few good Men' is gebaseerd
op een succesvol Broadway-
stuk van Aaron Sorkin over een
(gefingeerde) militaire recht
zaak naar aanleiding van een
misdaad op de Amerikaanse
marinebasis Guantanamo op
Cuba. Dit stuk stelde op een
boeiende manier kadaver-
discpline versus democratische
rechtshandhaving aan de orde.
Ook de film, die Rob Reiner
maakte, met Tom Cruise als
jonge marine-strafpleiter, is
boeiend. Het is deze regisseur
wel toevertrouwd om een intel
ligent scenario om te zetten in
een goed geacteerde speelfilm.
Hij bewees dat eerder met de
leuke filmkomedie 'When Har
ry met Sally' en met de amu
sante Stephen King-verfilming
'Misery'. Beide vielen op door
het uitstekende spel en de be
perkte lokatie, die juist een
extra spanningsfactor veroor
zaakte.
Kamertoneel op film; Reiner,
indertijd in de televisieserie
'All in the family' schoonzoon
van Archie Bunker, weet er
opnieuw raad mee. Hij heeft
verklaard dat hij zich tot het
'ouderwetse' rechtbankdrama
'A Few good Men' voelde aan
getrokken omdat de hoofdper
soon, een jonge jurist, zich los
maakt van zijn sterke vader,
een militaire strafpleiter van
het autoritaire soort. Ongetwij
feld heeft Rob Reiner zich ook
moeten losmaken van zijn eigen
vader, Carl Reiner, filmregis
seur en producent met een
machtige positie in Hollywood.
De jonge, dienstplichtige luite
nant Daniel Kaffee (Tom Crui
se) is een verwende Harvard-
jurist met een wat kinderlijke
liefde voor baseball. Hij meent
wel eventjes een gemakkelijke
'deal' te kunnen sluiten wan
neer hij voor de Krijgsraad
twee jonge mariners moet ver
dedigen. Zij worden verdacht
van moord op een collega op de
marinebasis Guantanamo Bay
op Cuba. De zaak is heel wat
ingewikkelder dan hij dacht.
Langzaam ontdekt hij dat hij
niet minder dan de Amerikaan
se democratie te verdedigen
heeft. Dan begint hij zich ook
pas echt betrokken te voelen bij
zijn opdracht.
Dilemma
Een jonge vrouwelijke collega,
een officier van Interne Zaken
van de Marine, JoAnne Gallo
way (Demie Moore), had de
Jack Nicholson en Tom Cruise als verdachte commandant en zijn aanklager in het boeiende
militaire rechtbankdrama 'A Few Good Men'. foto Columbia pictures
dood van de jonge marinier
graag zelf willen onderzoeken,
maar krijgt daarvoor van haar
superieuren geen toestemming.
Ze vindt het verdacht dat de
onverantwoordelijke Kaffee
wel de verdediging krijgt toe
gewezen. Er blijkt dan ook een
ernstig dilemma aan de orde
waarmee het moreel gezag van
het Amerikaanse Marine-appa
raat gemoeid is. JoAnne neemt
het graag op voor de twee jonge
verdachte mariniers. Die heb
ben een collega gedood nadat
deze had gedreigd een grensin
cident openbaar te maken.
De gedode marinier Santiago
had al meermalen om over
plaatsing verzocht omdat hij
niet opgewassen bleek tegen
zijn zware lichamelijke taken.
Hebben de twee mariniers ei
gen rechter gespeeld of kregen
zij opdracht om de lastige San
tiago uit de weg te ruimen in
opdracht van luitenant Kend-
rick (Kiefer Sutherland)? En
kreeg die zijn instructies van de
basiscommandant, de autori
taire kolonel Jessep (Jack Ni
cholson)? Dat is de grote vraag
voor Kaffee, zijn assistent Sam
Weinberg (Kevin Pollak) en Jo
Anne Galloway.
De kijker weet inmiddels al hoe
het zit, want die heeft de com
mandant, een door de wol ge
verfde Vietnam-veteraan, in
een vloek en een zucht zijn
fatale opdracht zien geven aan
de reactionaire Kendrick. Hij
heeft gebruik gemaakt van de
'Code Red', een disciplinaire
strafmaatregel die bij de Mari
ne, buiten de wet om, nog
wordt toegepast. De mariniers
zijn via deze erecode tot kada
verdiscipline gedwongen.
De rechtbankzittingen nemen
de belangrijkste plaats in in 'A
Few gobd Men'. Dankzij de
voortreffelijk geregiseerde ac
teurs en de intelligente dialoog
(van toneelschrijver Aaron Sor
kin zelf) zijn ze echter onder
houdend genoeg. Ondanks het
feit dat de toeschouwer bijna
van meet af aan op de hoogte is
van het vuile spel van de auto
ritaire Jessep, mooi geacteerd
door Jack Nicholson als een een
broeiende vulkaan.
De man meent overigens in zijn
recht te staan als rechtgeaarde
marinier. Dat is ook het morele
dilemma in deze film; kan een
militair apparaat goed functio
neren met de letter van de wet
in de hand?Dat is nog de
vraag, maar het recht zegeviert,
met een wat al te nadrukkelijke
boodschap aan het eind. Tom
Cruise speelt een van de beste
rollen uit zijn nog jonge car
rière. Regisseur Reiner wist
hem ditmaal voor overacting te
behoeden.
'A Few Good Men' van Rob
Reiner draait in Grand Theater
in Breda.
Van onze filmredactie
Werkelijkheid en fantasie ver
dringen elkaar in de Russische
filmvertelling 'Wolkenparadijs'
('Oblako-Raj') op zo'n lichtvoe
tige manier dat deze film op
valt temidden van de heden
daagse Russische filmproduk-
tie. Daar heerst een algemen
toon van somberheid en bitter
heid over het verval van de
GOS. Gewelddadig fatalisme is
'inmiddels ook in de film ge
meengoed.
'Wolkenparadijs' herinnert
meer aan de tijd van Tsjechov
en Oblomov toen er nog passief
werd getreurd over gemiste
kansen. Ook in het hedendaag
se Rusland is die weemoed,
weggespoeld met drank, mu
ziek en gezelschap, min of meer
een permanente gemoedstoe
stand. Maar de meeste cineas
ten zijn meer geinteresseerd in
de rauwe werkelijkheid.
De 46-jarige filmregisseur Ni-
kolaj Dostal heeft zich wel, op
een aangenaam satirische en
dichterlijke manier bezigge
houden met de lethargie van de
Russen. Hoofdpersoon in 'Wol
kenparadijs' is de altijd opge
wekte, een beetje onnozele ar
beider Kolja, die iedereen gek
maakt met zijn vrolijkheid. Uit
verveling of om de aandacht te
De voormalige circusclown Andrej Zjigalov speelt de hoofd
rol in 'Wolkenparadijs' van de Russische cineast Dostal.
FOTO cinemien
trekken (dat wordt niet duide-'
lijk) vertelt hij dat hij op reis
gaat. Weg uit de troosteloze
buitenwijk van Moskou waar
hij woont.
Het is maar een fantasie, een
leugentje, maar iedereen is on
middellijk in rep en roer. Wat
een durf, denkt Kolja's omge
ving, die zelf geen enkele illusie
of ambitie meer heeft. Er wordt
een afscheidsfeest georgani
seerd voor deze held van de
buurt. Kolja's huis wordt leeg
geruimd, zijn bezittingen ver
deeld en zijn flat aan een ander
beloofd.
Kolja is helemaal confuus en
kan de enthousiaste acties van
zijn meelevende vrienden en
buren geen halt meer toeroe
pen. Tenslotte wordt hij op de
bus gezet, terwijl hij eigenlijk
helemaal niet wil vertrekken.
Zijn fantasie is werkelijkheid
geworden zonder dat hij het
wil. Een bizar maar met leuke
overdrijving verteld verhaal
dat wordt gedragen door het
magistrale spel van Andrej Zji
galov, een voormalige cir
cusclown.
Nikolaj Dostal wist een knap
evenwicht te bewaren tussen
waarschijnlijkheid en absurde
fantasie. Hij heeft van het stel
letje nietsnutten ook sympa
thieke mensen gemaakt, waar
van je niet zonder meer kunt
zeggen dat het 'rare Russen'
zijn. Goed spel en mooi came
rawerk maken dit aardige
sprookje over de vlucht uit een
uitzichtloos bestaan in Mos-
kouse huurkazernes de moeite
waard.
'Wolkenparadijs' van Nikolaj
Dostal draait in Filmhuis Concor
dia in Breda, 4 tot en met 10
februari (19.30 uur).
Van onze filmredactie
De titel van de Duitse film
'Mau Mau' heeft niets met Afri
ka te maken maar met de naam
van een verlopen animeertent
in St. Pauli, de rosse buurt van
Hamburg, waar de Reeperbahn
ooit garant stond voor pikante
en exotische geneugten.
Die vermaakswijk is allang op
haar retour, het ouderwetse
seks-amusement maakt plaats
voor moderner vermaak. De
sleetse Mau Mau-bar in de do-
cumentaire-achtige speelfilm
van Uwer Schrader vormt de
rode draad van een los vertelde
impressie van een bont alle
gaartje aan lager wal geraakte
lieden. Heinz had ooit prof
voetballer willen worden, maar
brak zijn been en scharrelt nu
wat rond met een onbetrouw
bare maat. Tot ergernis van
zijn echtgenote, Inge, die tegen
beter weten in de moed erin
probeert te houden in haar
tent.
Dora kleedt zich avond aan
avond uit voor de klanten en
probeert nog altijd haar stan
ding van fatale vrouw op te
houden. De serveerster Rosa
moet zich de opdringerige
klanten van het lijf zien te
houden. Vanuit een hoek zit
broeierig haar buitenlandse
vriend, Ali, toe te kijken. Hij
wordt door de buurt voor 'ka
meeldrijver' uitgemaakt, alle
daags racisme waar niemand
van opkijkt.
De verlopen Mau Mau-bar
vormt een kleine, gesloten sa
menleving waarin de gevaren
en kwalen van de buitenwereld
weerspiegeld worden. Degenen
die er werken en de klanten
hebben echter niets meer te
verliezen. Uwe Schrader toont
de onverbloemde werkelijkheid
van een ruwe subcultuur zon
der dat er een verhaal aan te
pas komt. Het blijft bij door
elkaar gemonteerde momenten
uit het leven van zo'n tien
Hamburgse randfiguren. Dra
matisch en esthetisch is het
allemaal wat mager, maar dit
ongepolijste realisme heeft ook
boeiende kanten.
'Mau Mau' van Uwe Schrader
draait in Filmhuis Concordia in
Breda, 4 tot en met 10 februari
(22.00 uur).
Door Anja van den Akker
Ruim eenderde van de
mensen die de eerste dag
belden met de anti-racis-
melijn van Radio 3, meent
dat Nederland voor de Ne
derlanders is en buitenlan
ders eruit moeten. Een
krappe meerderheid van de
bellers vindt de maandag
gestarte anti-racisme-actie
'hard nodig' en 'te gek'.
Gistermorgen was het aantal
bellers opgelopen tot 1000,
van wie ruim 20 procent racis
tische taal uitsloeg. Onder de
reacties zitten er veel van
mensen die de actie goed vin
den, maar wel menen dat 'bui
tenlanders zich moeten aan
passen.'
Een en ander blijkt uit een
eerste inventarisatie van de
Stichting Korrelatie. „We zijn
hier erg van geschrokken", al
dus woordvoerder Marcel
Senten. „De aard van de reac
ties is soms erg agressief. Zo
van: 'Met mensen zoals jullie
moesten ze de grachten dem
pen' of: 'Gooi de grenzen dicht
voor buitenlanders. Die krij
gen het eerst de beste huizen.'
Ik heb niet de indruk dat het
hier om een gecoördineerde
actie van een klein clubje
reehts-extremisten gaat.
Daarvoor zijn de reacties te
verschillend van aard."
De anti-racismelijn maakt on
derdeel uit van de campagne
'Racisme. Voor je 't weet, ben
jij aan de beurt', die de gehele
week als rode draad loopt
door de programma's van Ra
dio 3. Op die manier hoopt de
druk beluisterde popzender
bij te dragen aan het indam
men van racisme in Neder
land.
Onder de bellers die zich posi
tief uitlaten over de actieweek
zijn er velen die meer infor
matie willen over anti-racisme
en mensen die geschokt zijn
door de beschadiging van het
nieuwe Auschwitz-monument
in Amsterdam. Ook reageren
er nogal wat lieden die zelf
discriminatie meemaken.
Schoonzoons
Zo vertelde een Marokkaans
meisje dat ze een tijdje terug
is aangereden door een auto
mobilist vanwege haar huids
kleur. Er meldden zich men
sen wier huis wordt beklad
met anti-semitische leuzen.
Een 80-jarige vrouw vertelde
aan de telefoon dat zij in het
bejaardenhuis vervelende op
merkingen krijgt over haar
twee Marokkaanse schoon
zoons.
Een tien-jarig jongetje heeft
met zijn vriendjes al 500
handtekeningen tegen racisme
verzameld en een computerbe
drijf bestelde het anti-racis-
me-t-shirt voor al zijn veertig
medewerkers. Een school or
ganiseert een anti-discrimina-
tiefeest.
Keerzijde van deze medaille
vormen de bellers die vinden
dat 'we net zo moeten doen als
in Duitsland' en die menen:
'Jullie moeten onmiddellijk
stoppen met deze actie. Al het
geld gaat naar de buitenlan
ders en wij worden gediscri
mineerd."
De anti-racisme-lijn (030 -
367 888) wordt volledig be
mand door vrijwilligers van de
Stichting Korrelatie die dage
lijks aanwezig zijn tussen 7.00
en 22.00 uur.
Hilversum (anp) - De stichting Nederlandse Top 40 spant een
kort geding aan tegen de Veronica Omroep Organisatie (VOO).
De stichting verlangt van Veronica de reguliere uitzending
van de Top 40 aanstaande zaterdagmiddag op popzender
Radio 3.
Eind vorig jaar kondigde Vero
nica aan met een nieuwe hitlijst
in zee te zullen gaan. Vanaf
aanstaande zaterdag worden op
Radio 3 de eerste 25 noteringen
van de nieuwe Top 50 uitgezon
den. De TROS zal de dag erna de
gehele lijst nog eens uitzenden.
De Nederlandse Top 40 verlangt
nu dat Veronica haar radio- en
televisieuitzendingen op de ge
bruikelijke wijze zal voortzetten.
De uitzendingen moeten wekelij-
ke plaatsvinden en gewijd zijn
aan de gehele Top 40. In kort
geding wordt gevorderd dat Ve-
ropica dat ook op de steeds door
haar gehanteerde tijdstippen zal
doen.
De Top 40 werd 29 jaar geleden
voor het eerst door de zeezender
Radio Veronica uitgezonden.
Duidelijkheid over het tijdstip
van de Top 40 ontbreekt thans,
zo laat Veronica weten. De om
roep is bereid nog gedurende een
jaar het oude contract met de
stichting Nederlandse Top 40 na
te komen, maar het uitzendtijd-
stip wordt gewijzigd.
Onderhandelingen daarover met
de Top 40 hebben nog niet tot
resultaat geleid. Over het uit
zendtijdstip wordt woensdag
ook overleg gevoerd in de zen
derredactie van Radio 3.
Volgens een woordvoerder zendt
Veronica in ieder geval zater-
FILMS
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Sister act.
20 u. Bodyguard.
20 u. Vals licht.
20 u. Death becomes her.
20 u. Unforgiven.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Bodyguard.
- Alhambra 2
20 u. Death becomes her.
- Alhambra 3
20 u. Vals licht.
- Alhambra 4
20 u. The last of the Mohicans.
ANTWERPEN
- Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Sneakers.
- Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en
22 u. Public eye.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. II Ladro di bambini.
-Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Rhapsody in august.
-Odeon 3 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Bitter moon.
-Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u.
The best intentions.
-Rubens - 14, 16 en 18 u. Ned.
versie. 20 en 22 u. Eng. versie:
Beauty and the beast.
-Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u.
Daens.
-Quellin H - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
dagmiddag de Top 50 uit. De
gezamenlijke omroepen zijn dat
overeen gekomen. Tenzij de
rechter dat verbiedt. Het kort
geding dient donderdagmiddag
voor de president van de recht
bank in Amsterdam.
Van een verslaggever
De Avro-directie heeft giste
ren de knoop doorgehakt: er
komt toch een vervolg op de
dramaserie 'Pleidooi'.
De advocatenreeks wordt vol
gend winterseizoen gecontinu
eerd. De directie wenst vast te
houden aan 'de reeds ingezette
beleidslijn bij de Avro om kwali
teitstelevisie te blijven produce
ren'.
De tweede serie 'Pleidooi' wordt
net zo groot als de eerste: elf
afleveringen. Omdat een derge
lijke serie nogal prijzig is, is
aanvullende financiering nodig.
Daartoe wordt een verzoek bij
het Stimuleringsfonds inge
diend.
De eerste reeks trekt op dinsdag
avond gemiddeld ruim een mil
joen kijkers, die het programma
waardeerden met een dikke 7.
Death becomes her.
-Quellin Hl - 14, 16, 18,' 20 en 22
u. Whispers in the dark.
-Metro I - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.
The last of the Mohicans.
-Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The bodyguard.
-Brabo - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.
Patriot games.
- Tijl - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Singles.
-Wapper - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.
Damage.
- Sinjoor - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Sister act.
-Ambassades Club 1 - 14, 16, 18,
20 en 22 u. Raising cain.
-Ambassades Club 2 - 14, 16, 18,
20 en 22 u. Sarafina.
-Ambassades Club 3 - 14, 16, 18,
20 en 22 u. Housesitter.
-Ambassades Club 4 - 14, 16.20,
18.40 en 21 u. Blade runner.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
20 u. Daens.
20 u. Bodyguard.
20 u. Sister act.
- Memling
20 u. The last of the Mohicans.
- Van Eyk
20 u. Sneakers.