Politieke drama's op Filmfestival Tom Cruise in sterke militaire thriller Russen dromen in 'Wolkenparadijs KORT [o 400 Bolsjoj Theater met ondergang bedreigd Bonte types op Reeperbahn in 'Mau Mau' Racistische reacties op de Radio 3-lijn Stichting Top 40 zet Veronica onder druk UIT GIDS dkbaar <0 jaar tan 240 iaat in irovert tarkt Koerdische film in Rotterdam SPEELFILMS 'Pleidooi' mag toch doorgaan van Avro I is de Rai wandelend in ation doet tramlijn 4 er 1 Limburg, Midden- en jting Nijmegen-Arnhem ion Amsterdam-Amstel. Jjltram lijn 51) in vijf 10 zuid. Grote oranje bn. Gratis pendelbussen pkeerplaatsen naar de samenwerking met de ruit is een Trein plus iit een treinreis retour iaart voor de (snel)tram gsbewijs voor de Auto- akt, die op alle stations |estaan viert, biedt ieder alt, een gratis toegangs- het aantal mensen dat 115.000. lig jaar met de produktie lüet meer gemaakt, maar de schonkige stationcar «de 240 stationwagon te |ei, aangezien de fabriek waardige opvolger te i exemplaren van de 240 de opbouw van het alle auto's slanker en 1 jaar lang in de produk- r*4 mmm Volvo de opvolger te uktie nu gestopt wordt. een traploos werkende i met hoog motorvermo- de stalen duw-schakel- Transmissie in Tilburg, i klein vermogen, net 1.8/90 pk motor met Irikanten als Subaru en (jaren met de vinding van modellen. Volvo noemt ht'. Een van de voordelen fcluidsniveau. Bovendien automaat sneller dan de sbak. wordt voorlopig nog een 5V (multi of all purpose zo'n stormachtig succes /ervoer van personen en aar de achtergrond wordt in de Verenigde Staten, nieuwe trend. Analisten ide vijf jaar met een groei >p de Europese markten >rognose voor 1997 is dat 0 per jaar oploopt, tien typen ruimteauto's vijf uit Japan en een uit van verkocht. Vorig jaar >0 stuks en voor dit jaar verkooptotaal van 5.400 rnamelijk toe te schrijven zeer flexibel meubilair n voor gerieflijk vervoer maar ook geschikt voor rnto's veel mogelijkheden ■jdens de AutoRai is de een nieuw produkt van „Dertien jaar heb ik met het spelen voor televisie zóveel ervaring opgedaan. Dat is een goudmijn." Sjoukje Hoymaayer, actrice DE STEM DONDERDAG 4 FEBRUAR11993 DEEL E Ooor Jos Kessels Rotterdam - Soms is de ontstaansgeschiedenis van een film heel wat boeiender dan de film zelf. Neem 'Siyabend en Yece', de eerste echte Koerdische film, die op het 22e Filmfestival van Rotterdam deze week de vuurdoop beleefde. De film werd gedraaid in het Turkse deel van Koerdistan en de opnamen werden steeds ge torpedeerd door het Turkse le ger. De producent van de film werd opgepakt en gemarteld in de gevangenis. Hij kwam pas vrij toen de mensenrechtenorganisa ties zich met de zaak gingen bemoeien. Om de Turkse censuur te ontdui ken werd het ruwe materiaal naar Duitsland gesmokkeld. De regisseur van de film durfde zelf deze tocht niet te ondernemen en liet de film verder over aan de scenarioschrijver Erdem, een balling die al vele jaren in Duits land woont. Erdem stond voor de taak wijs te worden uit duizenden meters chaotische opnamen, waar ook nog eens geen geluid bijzat. Ruim een half jaar was hij bezig met knippen en plakken. Ook de nasychronisatie was een lastige klus, omdat het lang duurde eer de juiste stemmen gevonden wa ren. Het resultaat is heel wat minder spannend. 'Siyabend en Yece' is gebaseerd op een oude Koerdi sche legende over een jongeman en een meisje, die in vrijheid willen leven, maar telkens dwarsgezeten worden door de omgeving. Uiteraard staat het gegeven in samenhang met de politieke situatie van de Koer den. De makers presenteren het ver haal als een sprookje. Een oude man vertelt het verhaal in een grot aan een groep kinderen. De film zit vol dromerige en idylli sche beelden van het Koerdische leven: spelende kinderen in weelderige valleien, zonovergo ten bergtoppen, kabbelende ri viertjes, handwerkende vrouwen in kleurige gewaden. De zoete folklore geeft je steeds meer het gevoel van: leuk dat het er is, maar het had er net zo goed niet hoeven te zijn. De films uit het voormalige Joe goslavië zijn heel andere koek. 'Everything under control' is een korte komedie van Metod Pevec over de grensconflicten tussen Sloveniërs en Joegoslaven in de zomer van 1991. De leiders van beide kampen hebben allebei even weinig zin in vechten en drinken zich samen onder de tafel. Hun manschappen geven ze de opdracht bier te halen en zich met elkaar te verbroederen. Zodra een vrouw op het toneel verschijnt wordt het toch nog even oorlog: dronken vallen de strijders in een fontijn. Terwijl de vrouw er met een oude boer vandoor gaat, bellen de leiders naar het hoofdkwartier dat alles onder controle is. Veel serieuzer is 'Deserter' van de Servische regisseur Zivojin Pavlovic, een film die bij het begin van het festival voor enige opschudding zorgde, omdat het Filmfestival met de vertoning ervan de Servische boycot zou doorbreken. In 'Deserter' gaat het om twee vrienden. De een is een militaire rechter, de ander een deserteur. De twee hebben een gemeen schappelijk liefdesleven. Ze wa ren allebei verliefd op dezelfde vrouw. De rechter verwekte een kind bij haar, de ander trouwde met haar. Als de vrouw sterft zoekt de deserteur contact met de rechter. Hij vertrouwt de rechter het kind toe, dat hij onderbrengt in een tehuis. Het meisje vereenzaamt in het tehuis en pleegt zelfmoord. Terwijl de deserteur zich dron ken amuseert met andere vrou wen, probeert de rechter zich over het verlies heen te zetten. In 'Deserter' gebruikt regisseur Pa vlovic de liefdesverhouding als een metafoor voor de actuele politieke situatie in het voorma lige Joegoslavië, voor het ver raad en de ontreddering. Pavlo vic draaide de film tussen de puinhopen van de oorlog, wat de film een extra wrang aanzien geeft. Door onze correspondent Rob Vunderink Moskou - In 1805 en 1853 waren er branden voor no dig, maar ditmaal is het water dat het legendarische Bolsjoj Theater met slui ting bedreigt. Grondwater, afkomstig van de onder aardse rivier de Neglinka, weet aan het fundament en maakt een restauratie in de nabije toekomst onvermij delijk. De dreigende sluiting wordt de nekslag voor het theater, vreest directeur Vladimir Ko- konin. De restauratie gaat minstens twee jaar duren. Als voor de verschillende gezel schappen geen tijdelijk onder komen wordt gevonden, is het afgelopen met het Bolsjoj Theater. Kokonin: „De men sen denken dat het theater alleen uit zuilen en een zaal bestaat, maar het belangrijk ste zijn de mensen. Als die zonder gebouw komen te zit ten, komt dat neer op theater- moord." Het lichtroze gebouw is bijna anderhalve eeuw oud en heeft net een face-lift achter de rug. Langer dan een jaar heeft het beeld van Apollo met zijn tweespan in de steigers geze ten, zodat het leek of .boven de negen pilaren van de voorge vel een reusachtige duiventil stond. Met de restauratie is volgens directeur Kokonin een bedrag van 500 miljoen gulden ge moeid. Waar het theater dat geld vandaan moet halen, is met duidelijk. De economische cnsis in het post-communisti- sche Rusland heeft ook op cul tureel gebied slachtoffers ge maakt. Hoe groot de malaise is ?|eek onlangs toen elders in Moskou een regisseur van het Maly Theater zich gedwongen zag de gordijnen neer te halen om daaruit kostuums te laten maken voor zijn nieuwe pro duktie. Per decreet trok president Jeltsin vorig jaar extra geld uit om het Bolsjoj Theater in staat te stellen het artistieke peil te handhaven. Bij dat peil plaatsen critici de nodige vraagtekens, omdat de einde loze herhalingen van klassieke opera's en balletten bepaald niet getuigen van inspiratie of vernieuwingsdrang. Het peil loopt bovendien terug omdat een aantal speciale bal let- en muziekscholen de deu ren heeft moeten sluiten. Het Bolsjoj Theater kan niet lan ger rekenen op een oneindige toevoer van jong talent. Daar komt bij dat veel sterren naar het buitenland zijn verdwe nen, waar ze een veelvoud ver dienen van de 50 gulden per maand die een contract in Moskou oplevert. De laatste grote naam die vertrok was de Tataarse danser Irek Moecha- medov, die in 1991 Moskou voor Londen verruilde. De restauratie, die volgens Kokonin al lang had moeten plaatsvinden, staat gepland voor 1995. Vindt hij voor die tijd geen alternatieve ruimte voor de 1000 artiesten en 2000 overige werknemers, dan hoopt hij het theater te redden door het twee jaar over de wereld te laten toeren. Moet hij wel voor een nieuw reper toire zorgen, want de 'grootste ballet-hits', met onder meer het Zwanenmeer, leverde het Bolsjoi Theater vorige maand in Londen vernietigende kri tieken op. In ieder geval kan Kokonin rekenen op de trouw van het personeel. Tot de regering met een herstelplan en geld over de brug komt, blijven zijn mensen doorwerken „tot het theater instort boven ons hoofd". Door Marjan Mes 'A Few good Men' is gebaseerd op een succesvol Broadway- stuk van Aaron Sorkin over een (gefingeerde) militaire recht zaak naar aanleiding van een misdaad op de Amerikaanse marinebasis Guantanamo op Cuba. Dit stuk stelde op een boeiende manier kadaver- discpline versus democratische rechtshandhaving aan de orde. Ook de film, die Rob Reiner maakte, met Tom Cruise als jonge marine-strafpleiter, is boeiend. Het is deze regisseur wel toevertrouwd om een intel ligent scenario om te zetten in een goed geacteerde speelfilm. Hij bewees dat eerder met de leuke filmkomedie 'When Har ry met Sally' en met de amu sante Stephen King-verfilming 'Misery'. Beide vielen op door het uitstekende spel en de be perkte lokatie, die juist een extra spanningsfactor veroor zaakte. Kamertoneel op film; Reiner, indertijd in de televisieserie 'All in the family' schoonzoon van Archie Bunker, weet er opnieuw raad mee. Hij heeft verklaard dat hij zich tot het 'ouderwetse' rechtbankdrama 'A Few good Men' voelde aan getrokken omdat de hoofdper soon, een jonge jurist, zich los maakt van zijn sterke vader, een militaire strafpleiter van het autoritaire soort. Ongetwij feld heeft Rob Reiner zich ook moeten losmaken van zijn eigen vader, Carl Reiner, filmregis seur en producent met een machtige positie in Hollywood. De jonge, dienstplichtige luite nant Daniel Kaffee (Tom Crui se) is een verwende Harvard- jurist met een wat kinderlijke liefde voor baseball. Hij meent wel eventjes een gemakkelijke 'deal' te kunnen sluiten wan neer hij voor de Krijgsraad twee jonge mariners moet ver dedigen. Zij worden verdacht van moord op een collega op de marinebasis Guantanamo Bay op Cuba. De zaak is heel wat ingewikkelder dan hij dacht. Langzaam ontdekt hij dat hij niet minder dan de Amerikaan se democratie te verdedigen heeft. Dan begint hij zich ook pas echt betrokken te voelen bij zijn opdracht. Dilemma Een jonge vrouwelijke collega, een officier van Interne Zaken van de Marine, JoAnne Gallo way (Demie Moore), had de Jack Nicholson en Tom Cruise als verdachte commandant en zijn aanklager in het boeiende militaire rechtbankdrama 'A Few Good Men'. foto Columbia pictures dood van de jonge marinier graag zelf willen onderzoeken, maar krijgt daarvoor van haar superieuren geen toestemming. Ze vindt het verdacht dat de onverantwoordelijke Kaffee wel de verdediging krijgt toe gewezen. Er blijkt dan ook een ernstig dilemma aan de orde waarmee het moreel gezag van het Amerikaanse Marine-appa raat gemoeid is. JoAnne neemt het graag op voor de twee jonge verdachte mariniers. Die heb ben een collega gedood nadat deze had gedreigd een grensin cident openbaar te maken. De gedode marinier Santiago had al meermalen om over plaatsing verzocht omdat hij niet opgewassen bleek tegen zijn zware lichamelijke taken. Hebben de twee mariniers ei gen rechter gespeeld of kregen zij opdracht om de lastige San tiago uit de weg te ruimen in opdracht van luitenant Kend- rick (Kiefer Sutherland)? En kreeg die zijn instructies van de basiscommandant, de autori taire kolonel Jessep (Jack Ni cholson)? Dat is de grote vraag voor Kaffee, zijn assistent Sam Weinberg (Kevin Pollak) en Jo Anne Galloway. De kijker weet inmiddels al hoe het zit, want die heeft de com mandant, een door de wol ge verfde Vietnam-veteraan, in een vloek en een zucht zijn fatale opdracht zien geven aan de reactionaire Kendrick. Hij heeft gebruik gemaakt van de 'Code Red', een disciplinaire strafmaatregel die bij de Mari ne, buiten de wet om, nog wordt toegepast. De mariniers zijn via deze erecode tot kada verdiscipline gedwongen. De rechtbankzittingen nemen de belangrijkste plaats in in 'A Few gobd Men'. Dankzij de voortreffelijk geregiseerde ac teurs en de intelligente dialoog (van toneelschrijver Aaron Sor kin zelf) zijn ze echter onder houdend genoeg. Ondanks het feit dat de toeschouwer bijna van meet af aan op de hoogte is van het vuile spel van de auto ritaire Jessep, mooi geacteerd door Jack Nicholson als een een broeiende vulkaan. De man meent overigens in zijn recht te staan als rechtgeaarde marinier. Dat is ook het morele dilemma in deze film; kan een militair apparaat goed functio neren met de letter van de wet in de hand?Dat is nog de vraag, maar het recht zegeviert, met een wat al te nadrukkelijke boodschap aan het eind. Tom Cruise speelt een van de beste rollen uit zijn nog jonge car rière. Regisseur Reiner wist hem ditmaal voor overacting te behoeden. 'A Few Good Men' van Rob Reiner draait in Grand Theater in Breda. Van onze filmredactie Werkelijkheid en fantasie ver dringen elkaar in de Russische filmvertelling 'Wolkenparadijs' ('Oblako-Raj') op zo'n lichtvoe tige manier dat deze film op valt temidden van de heden daagse Russische filmproduk- tie. Daar heerst een algemen toon van somberheid en bitter heid over het verval van de GOS. Gewelddadig fatalisme is 'inmiddels ook in de film ge meengoed. 'Wolkenparadijs' herinnert meer aan de tijd van Tsjechov en Oblomov toen er nog passief werd getreurd over gemiste kansen. Ook in het hedendaag se Rusland is die weemoed, weggespoeld met drank, mu ziek en gezelschap, min of meer een permanente gemoedstoe stand. Maar de meeste cineas ten zijn meer geinteresseerd in de rauwe werkelijkheid. De 46-jarige filmregisseur Ni- kolaj Dostal heeft zich wel, op een aangenaam satirische en dichterlijke manier bezigge houden met de lethargie van de Russen. Hoofdpersoon in 'Wol kenparadijs' is de altijd opge wekte, een beetje onnozele ar beider Kolja, die iedereen gek maakt met zijn vrolijkheid. Uit verveling of om de aandacht te De voormalige circusclown Andrej Zjigalov speelt de hoofd rol in 'Wolkenparadijs' van de Russische cineast Dostal. FOTO cinemien trekken (dat wordt niet duide-' lijk) vertelt hij dat hij op reis gaat. Weg uit de troosteloze buitenwijk van Moskou waar hij woont. Het is maar een fantasie, een leugentje, maar iedereen is on middellijk in rep en roer. Wat een durf, denkt Kolja's omge ving, die zelf geen enkele illusie of ambitie meer heeft. Er wordt een afscheidsfeest georgani seerd voor deze held van de buurt. Kolja's huis wordt leeg geruimd, zijn bezittingen ver deeld en zijn flat aan een ander beloofd. Kolja is helemaal confuus en kan de enthousiaste acties van zijn meelevende vrienden en buren geen halt meer toeroe pen. Tenslotte wordt hij op de bus gezet, terwijl hij eigenlijk helemaal niet wil vertrekken. Zijn fantasie is werkelijkheid geworden zonder dat hij het wil. Een bizar maar met leuke overdrijving verteld verhaal dat wordt gedragen door het magistrale spel van Andrej Zji galov, een voormalige cir cusclown. Nikolaj Dostal wist een knap evenwicht te bewaren tussen waarschijnlijkheid en absurde fantasie. Hij heeft van het stel letje nietsnutten ook sympa thieke mensen gemaakt, waar van je niet zonder meer kunt zeggen dat het 'rare Russen' zijn. Goed spel en mooi came rawerk maken dit aardige sprookje over de vlucht uit een uitzichtloos bestaan in Mos- kouse huurkazernes de moeite waard. 'Wolkenparadijs' van Nikolaj Dostal draait in Filmhuis Concor dia in Breda, 4 tot en met 10 februari (19.30 uur). Van onze filmredactie De titel van de Duitse film 'Mau Mau' heeft niets met Afri ka te maken maar met de naam van een verlopen animeertent in St. Pauli, de rosse buurt van Hamburg, waar de Reeperbahn ooit garant stond voor pikante en exotische geneugten. Die vermaakswijk is allang op haar retour, het ouderwetse seks-amusement maakt plaats voor moderner vermaak. De sleetse Mau Mau-bar in de do- cumentaire-achtige speelfilm van Uwer Schrader vormt de rode draad van een los vertelde impressie van een bont alle gaartje aan lager wal geraakte lieden. Heinz had ooit prof voetballer willen worden, maar brak zijn been en scharrelt nu wat rond met een onbetrouw bare maat. Tot ergernis van zijn echtgenote, Inge, die tegen beter weten in de moed erin probeert te houden in haar tent. Dora kleedt zich avond aan avond uit voor de klanten en probeert nog altijd haar stan ding van fatale vrouw op te houden. De serveerster Rosa moet zich de opdringerige klanten van het lijf zien te houden. Vanuit een hoek zit broeierig haar buitenlandse vriend, Ali, toe te kijken. Hij wordt door de buurt voor 'ka meeldrijver' uitgemaakt, alle daags racisme waar niemand van opkijkt. De verlopen Mau Mau-bar vormt een kleine, gesloten sa menleving waarin de gevaren en kwalen van de buitenwereld weerspiegeld worden. Degenen die er werken en de klanten hebben echter niets meer te verliezen. Uwe Schrader toont de onverbloemde werkelijkheid van een ruwe subcultuur zon der dat er een verhaal aan te pas komt. Het blijft bij door elkaar gemonteerde momenten uit het leven van zo'n tien Hamburgse randfiguren. Dra matisch en esthetisch is het allemaal wat mager, maar dit ongepolijste realisme heeft ook boeiende kanten. 'Mau Mau' van Uwe Schrader draait in Filmhuis Concordia in Breda, 4 tot en met 10 februari (22.00 uur). Door Anja van den Akker Ruim eenderde van de mensen die de eerste dag belden met de anti-racis- melijn van Radio 3, meent dat Nederland voor de Ne derlanders is en buitenlan ders eruit moeten. Een krappe meerderheid van de bellers vindt de maandag gestarte anti-racisme-actie 'hard nodig' en 'te gek'. Gistermorgen was het aantal bellers opgelopen tot 1000, van wie ruim 20 procent racis tische taal uitsloeg. Onder de reacties zitten er veel van mensen die de actie goed vin den, maar wel menen dat 'bui tenlanders zich moeten aan passen.' Een en ander blijkt uit een eerste inventarisatie van de Stichting Korrelatie. „We zijn hier erg van geschrokken", al dus woordvoerder Marcel Senten. „De aard van de reac ties is soms erg agressief. Zo van: 'Met mensen zoals jullie moesten ze de grachten dem pen' of: 'Gooi de grenzen dicht voor buitenlanders. Die krij gen het eerst de beste huizen.' Ik heb niet de indruk dat het hier om een gecoördineerde actie van een klein clubje reehts-extremisten gaat. Daarvoor zijn de reacties te verschillend van aard." De anti-racismelijn maakt on derdeel uit van de campagne 'Racisme. Voor je 't weet, ben jij aan de beurt', die de gehele week als rode draad loopt door de programma's van Ra dio 3. Op die manier hoopt de druk beluisterde popzender bij te dragen aan het indam men van racisme in Neder land. Onder de bellers die zich posi tief uitlaten over de actieweek zijn er velen die meer infor matie willen over anti-racisme en mensen die geschokt zijn door de beschadiging van het nieuwe Auschwitz-monument in Amsterdam. Ook reageren er nogal wat lieden die zelf discriminatie meemaken. Schoonzoons Zo vertelde een Marokkaans meisje dat ze een tijdje terug is aangereden door een auto mobilist vanwege haar huids kleur. Er meldden zich men sen wier huis wordt beklad met anti-semitische leuzen. Een 80-jarige vrouw vertelde aan de telefoon dat zij in het bejaardenhuis vervelende op merkingen krijgt over haar twee Marokkaanse schoon zoons. Een tien-jarig jongetje heeft met zijn vriendjes al 500 handtekeningen tegen racisme verzameld en een computerbe drijf bestelde het anti-racis- me-t-shirt voor al zijn veertig medewerkers. Een school or ganiseert een anti-discrimina- tiefeest. Keerzijde van deze medaille vormen de bellers die vinden dat 'we net zo moeten doen als in Duitsland' en die menen: 'Jullie moeten onmiddellijk stoppen met deze actie. Al het geld gaat naar de buitenlan ders en wij worden gediscri mineerd." De anti-racisme-lijn (030 - 367 888) wordt volledig be mand door vrijwilligers van de Stichting Korrelatie die dage lijks aanwezig zijn tussen 7.00 en 22.00 uur. Hilversum (anp) - De stichting Nederlandse Top 40 spant een kort geding aan tegen de Veronica Omroep Organisatie (VOO). De stichting verlangt van Veronica de reguliere uitzending van de Top 40 aanstaande zaterdagmiddag op popzender Radio 3. Eind vorig jaar kondigde Vero nica aan met een nieuwe hitlijst in zee te zullen gaan. Vanaf aanstaande zaterdag worden op Radio 3 de eerste 25 noteringen van de nieuwe Top 50 uitgezon den. De TROS zal de dag erna de gehele lijst nog eens uitzenden. De Nederlandse Top 40 verlangt nu dat Veronica haar radio- en televisieuitzendingen op de ge bruikelijke wijze zal voortzetten. De uitzendingen moeten wekelij- ke plaatsvinden en gewijd zijn aan de gehele Top 40. In kort geding wordt gevorderd dat Ve- ropica dat ook op de steeds door haar gehanteerde tijdstippen zal doen. De Top 40 werd 29 jaar geleden voor het eerst door de zeezender Radio Veronica uitgezonden. Duidelijkheid over het tijdstip van de Top 40 ontbreekt thans, zo laat Veronica weten. De om roep is bereid nog gedurende een jaar het oude contract met de stichting Nederlandse Top 40 na te komen, maar het uitzendtijd- stip wordt gewijzigd. Onderhandelingen daarover met de Top 40 hebben nog niet tot resultaat geleid. Over het uit zendtijdstip wordt woensdag ook overleg gevoerd in de zen derredactie van Radio 3. Volgens een woordvoerder zendt Veronica in ieder geval zater- FILMS HULST - De Koning van Engeland 20 u. Sister act. 20 u. Bodyguard. 20 u. Vals licht. 20 u. Death becomes her. 20 u. Unforgiven. VLISSINGEN - Alhambra 1 20 u. Bodyguard. - Alhambra 2 20 u. Death becomes her. - Alhambra 3 20 u. Vals licht. - Alhambra 4 20 u. The last of the Mohicans. ANTWERPEN - Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sneakers. - Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Public eye. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. II Ladro di bambini. -Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Rhapsody in august. -Odeon 3 - 14, 17.15 en 20.30 u. Bitter moon. -Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u. The best intentions. -Rubens - 14, 16 en 18 u. Ned. versie. 20 en 22 u. Eng. versie: Beauty and the beast. -Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. -Quellin H - 14, 16, 18, 20 en 22 u. dagmiddag de Top 50 uit. De gezamenlijke omroepen zijn dat overeen gekomen. Tenzij de rechter dat verbiedt. Het kort geding dient donderdagmiddag voor de president van de recht bank in Amsterdam. Van een verslaggever De Avro-directie heeft giste ren de knoop doorgehakt: er komt toch een vervolg op de dramaserie 'Pleidooi'. De advocatenreeks wordt vol gend winterseizoen gecontinu eerd. De directie wenst vast te houden aan 'de reeds ingezette beleidslijn bij de Avro om kwali teitstelevisie te blijven produce ren'. De tweede serie 'Pleidooi' wordt net zo groot als de eerste: elf afleveringen. Omdat een derge lijke serie nogal prijzig is, is aanvullende financiering nodig. Daartoe wordt een verzoek bij het Stimuleringsfonds inge diend. De eerste reeks trekt op dinsdag avond gemiddeld ruim een mil joen kijkers, die het programma waardeerden met een dikke 7. Death becomes her. -Quellin Hl - 14, 16, 18,' 20 en 22 u. Whispers in the dark. -Metro I - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. The last of the Mohicans. -Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The bodyguard. -Brabo - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Patriot games. - Tijl - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Singles. -Wapper - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Damage. - Sinjoor - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Sister act. -Ambassades Club 1 - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Raising cain. -Ambassades Club 2 - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Sarafina. -Ambassades Club 3 - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Housesitter. -Ambassades Club 4 - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Blade runner. BRUGGE - Complex Zwart Huis 20 u. Daens. 20 u. Bodyguard. 20 u. Sister act. - Memling 20 u. The last of the Mohicans. - Van Eyk 20 u. Sneakers.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 23