Goed ontwerp wekt emoties Politieke i op Filmfe DCC-autoradio is een wereldprimeur 'Chuck' Jordan meer dan veertig jaar designer bij General Motors Audi zorgt met Avus voor opschudding Bolsjoj Tht ondergang Volvo stopt na 20 jaar met produktie van 240 Traploze automaat in zwaardere Volvo 400 Ruimte-auto verovert snel Europese markt Rai is goed bereikbaar KORT Auto's eenheidsworst Prototypen zijn snel realiteit Koerdische film in Alle auto's lijken tegen woordig op elkaar. Een Mazda 626 en een Renault Safrane ontlopen elkaar volgens sommigen qua lijn niet veel. De dictatuur van de windtunnel heeft toege slagen. Auto's vormen een eenheidsworst. Hoewel dat vroeger veel ernstiger was. Want de vierkante carrosse rieën van toen waren veel eenvormiger dan nu het ge val is. Maar goed. Auto's zijn glad der en lager geworden. In derdaad om zo weinig mo gelijk luchtweerstand op te roepen. Vooral de midden klassers oogden en ogen de laatste jaren vaak alsof ze uit een en dezelfde tekenka mer afkomstig zijn. En toch. Toch bestaan er veel meer auto's met een individuele tint dan vroeger. Want er zijn cabriolets, coupé's, tweezitters, ruimte-auto's, luxe stationwagons en klei ne stadskarretjes. Met name die laatste categorie is her ontdekt. Kijk naar Fiats Cinquecento, Subaru's Vi- vio, Nissans Micra of die verfrissende Renault Twin- go. Geen Spartaanse auto mobieltjes waar de gebrui ker zich na een rit van een half uur gillend uit wurmt. DE STEM CONSUMENT Op de motorshow in Tokyo zorgde de Avus vorig jaar voor opschudding. Het studiemodel is nu op de Rai te zien. Door Jack Arentsen Amsterdam - Iedere auto-tentoonstelling, in Tokyo, De troit, Parijs, Genève of Amsterdam, betekent voor de meeste bezoekers een grote 'droomwereld'. Op een auto show kunnen mensen zich vergapen aan modellen waarop de eigen beurs niet berekend is. Een autotentoonstelling laat ook een duidelijke blik in de toekomst zien en dat gebeurt dan in de regel met smaakma kende modellen. Maar dat de toekomst toch vaak heel dichtbij kan zijn, hebben bij voorbeeld de Franse fabrikan ten Citroën en Renault laten zien met eerdere prototypen, waarvan nu in auto's als de Citroën XM en de binnenkort ook in Nederland leverbare Renault Twingo, heel duidelij ke afspiegelingen zijn. De AutoRai heeft de komende dagen opnieuw een bijzonder aantal prototypen in huis. Au to's die een prominente plaats op de stand hebben gekregen. En dat is een bewust gekozen plek, want - vrijwel onopge merkt - zijn er altijd vertegen woordigers van de fabrikanten of de importeurs in de buurt die, goed luisterend naar de reacties van de kijkers, de op merkingen over zo'n prototype noteren. Later wordt de fabri kant uitvoerig geïnformeerd hoe het publiek op zo'n al of niet gedurfd model voor de toekomst reageert. De Audi Avus Quattro studie zal wel nooit op de openbare weg te zien zijn. Maar de stu die toont wel aan dat opval lende elementen uit het verle den ook weer in het toekomst beeld passen. De ver uitge bouwde gewelfde wielkasten met de opvallend grote wielen en een vlak gestroomlijnde carrosserie met de ver naar voren geplaatste bestuurders ruimte geven de wagen een heel aparte lijn. De 12 cilinder motor is als middenmotor ach ter de beide zitplaatsen en vóór de achteras gebouwd. Haalbaar „De Audi Avus Quattro is een aanduiding van een haalbaar toekomstbeeld," zegt men bij Audi. „Met dit model willen wij tonen dat besparing van grondstoffen, een grote actieve en passieve veiligheid, een sportief rijcomfort en een tijd loze, elegante vormgeving har monisch samen kunnen gaan". Spectaculair is de wagen, die op de laatste autoshow in To kyo voor veel opschudding zorgde, zeker ook door de fel glanzende aluminium carros serie. De buitenkant werd met de hand onderdeel voor onder deel op maat geklopt. De niet gelakte, gepolitoerde alumini um carrosserie heeft een bui tengewone glans. De Avus Quattro presteert da nig; het maximale vermogen is 509 pk/374 kW en de topsnel heid ligt rond 340 km/h. Van onze redactie consument Amsterdam - Volvo stopt na bijna twintig jaar met de produktie van de 240. De sedan werd al enige tijd niet meer gemaakt, maar vooral door de grote belangstelling voor de schonkige stationcar in de Verenigde Staten besloot Volvo de 240 stationwagon te blijven maken. De produktie stopt in mei, aangezien de fabriek met de nieuwe 850 Estate meent een waardige opvolger te hebben voor de 240. Volvo heeft in Zweden ruim drie miljoen exemplaren van de 240 gemaakt. De auto heeft gezorgd voor de opbouw van het veiligheidsimago van Volvo. Terwijl alle auto's slanker en ronder werden, volhardde Volvo twintig jaar lang in de produk tie van de hoekige, zware 240. Met de nieuwe 850 Estate hoopt Volvo de opvolger te hebben voor de 240, waarvan de produktie nu gestopt wordt. Van onze redactie consument Amsterdam - Volvo past voor het eerst een traploos werkende automatische transmissie toe in een auto met hoog motorvermo gen. Tot nu toe was de automaat met de stalen duw-schakel- band, ontwikkeld door Van Doorne's Transmissie in Tilburg, slechts voorbehouden aan auto's met een klein vermogen. Volvo toont op de AutoRai de 440/460 met 1.8/90 pk motor met de VDT-automaat. Volvo, Japanse fabrikanten als Subaru en Nissan en het Italiaanse Fiat werken al jaren met de vinding van Van Doorne, maar altijd in hun kleinste modellen. Volvo noemt dé VDT in de 400-serie 'hi-tech automaat'. Een van de voordelen is volgens Volvo een veel lager geluidsniveau. Bovendien accelereert de motor met de nieuwe automaat sneller dan de versie met handgeschakelde versnellingsbak. In de 400-modellen met tweeliter motor wordt voorlopig nog een traditionele viertraps automaat geleverd. Van onze redactie consument Amsterdam - De zogenoemde MPV of APV (multi of all purpose vehicle) heeft in de Verenigde Staten zo'n stormachtig succes dat de klassieke stationcar voor het vervoer van personen en goederen in de verkoopcijfers verder naar de achtergrond wordt gedrongen. Na de opkomst van de ruimte-auto in de Verenigde Staten, volgen Japan en Europa nu ook de nieuwe trend. Analisten hebben uitgerekend dat voor de komende vijf jaar met een groei van 150.000 verkochte exemplaren op de Europese markten rekening moet worden gehouden. De prognose voor 1997 is dat het aantal ruimte-auto's dan tot 425.000 per jaar oploopt. In Nederland zijn op dit moment tien typen ruimteauto's leverbaar: vier uit de Verenigde Staten, vijf uit Japan en een uit Frankrijk. In 1991 werden er ca. 4.000 van verkocht. Vorig jaar liep dat aantal in ons land op tot 4.650 stuks en voor dit jaar wordt een groei verwacht die naar het verkooptotaal van 5.400 stuks leidt. Het succes van de ruimte-auto's is voornamelijk toe te schrijven aan het feit dat ze doorgaans over zeer flexibel meubilair beschikken en daardoor inzetbaar zijn voor gerieflijk vervoer van een behoorlijk aantal passagiers, maar ook geschikt voor goederenvervoer. Daardoor bieden de auto's veel mogelijkheden voor recreatievervoer of vakantie. Tijdens de AutoRai is de ruimtelijke Mercury Villager te zien, een nieuw produkt van Ford en Nissan. Door onze correspondent Rob Vunderink c Moskou - In 1805 en 1853 1 waren er branden voor no- dig, maar ditmaal is het water dat het legendarische Bolsjoj Theater met slui- i ting bedreigt. Grondwater, s afkomstig van de onder- aardse rivier de Neglinka, 1 vreet aan het fundament en maakt een restauratie in de nabije toekomst onvermij delijk. De dreigende sluiting wordt de nekslag voor het theater, vreest directeur Vladimir Ko- 1 konin. De restauratie gaat minstens twee jaar duren. Als voor de verschillende gezel- schappen geen tijdelijk onder- 1 komen wordt gevonden, is het 1 afgelopen met het Bolsjoj 1 Theater. Kokonin: „De men- i sen denken dat het theater alleen uit zuilen en een zaal i bestaat, maar het belangrijk ste zijn de mensen. Als die zonder gebouw komen te zit- ten, komt dat neer op theater- i moord." Het lichtroze gebouw is bijna anderhalve eeuw oud en heeft net een face-lift achter de rug. Langer dan een jaar heeft het beeld van Apollo met zijn tweespan in de steigers geze ten, zodat het leek of boven de negen pilaren van de voorge vel een reusachtige duiventil stond. Met de restauratie is volgens directeur Kokonin een bedrag van 500 miljoen gulden ge moeid. Waar het theater dat geld vandaan moet halen, is niet duidelijk. De economische crisis in het post-communisti- sche Rusland heeft ook op cul tureel gebied slachtoffers ge maakt. Hoe groot de malaise is bleek onlangs toen elders in Moskou een regisseur van het Maly Theater zich gedwongen Door Rien van der Steen Amsterdam - Het design van auto's in de afgelopen tijd zal niet de geschiedenis in gaan als grensverleggend. De auto's worden steeds beter, sterker en betrouwbaarder, maar ze zien er steeds saaier en vervelender uit. Ze winden niemand meer op, ontberen persoonlijkheid en individualiteit. „Je kunt ze alleen maar uit elkaar houden als je naar het embleem op de grille kijkt". Charles M. Jordan, gepensio neerd chef-ontwerper bij de grootste onderneming ter we reld, General Motors, heeft geen hoge hoed op van hetgeen van daag de dag de autofabrieken verlaat. 'Chuck' Jordan vindt dat alle auto's werkelijk steeds saaier geworden zijn. 'Zoals een Italiaans magazine schreef: de technologie is vooruitgeschre- den, het design in slaap gevallen. De auto wekt geen emotie meer op'. Jordan: „Er zijn inderdaad veel meer auto's gekomen. Meer dan veertig merken zijn er op de markt. En het is waar, dat het daarom veel moeilijker is iets te ontwerpen dat tot de verbeel ding spreekt. Overheidsmaatre gelen hebben ook tot gladdere en lichtere auto's geleid. Bovendien is het ontwerpen van auto's veel duurder geworden. Wat vroeger in de miljoenen liep, kost tegen woordig miljarden. De autoba zen wagen alleen geld aan ont werpen die het zeker gaan ma ken. Ze worden dus bij de consu ment uitgetest en alleen in pro duktie genomen als minstens 1.500 mensen er hun tevreden heid over hebben uitgesproken." Horizon Maar Jordan, bij GM meer dan veertig jaar verantwoordelijk voor de ontwerpen van de Buicks, Pontiacs, Oldsmobiles, Cadillacs en Chevrolets ziet licht aan de horizon: „Aan de lijnen van de nieuwe BMW's, de Maz da's en de nieuwste Cadillac zie ik dat er veranderingen op til zijn. Je ziet het ook aan de prototypen die de grote merken op de wereldshows laten zien. De klanten hebben de vrije keus. Ze zijn zich meer bewust dan vroeger. Ze kunnen auto's kopen die betrouwbaar zijn, snel en met een hoge kwaliteit. Maar ze willen er een die hen onder scheidt van de massa. Omdat de auto aan zoveel eisen moet vol doen, is slechts design het sleu telwoord dat het verschil maakt. Fabrikanten worden wakker. Ze beseffen, dat een opwindend ontwerp voor verkoop zorgt." Gevoel Jordan heeft het niet over staartvinnen, spoilers of smalle koplampen als hij over vernieu wend design praat. „Dat is de oude, strikt visuele definitie. De sign in de negentiger jaren zal sensueler, emotioneler zijn. Het gaat er niet zozeer meer om hoe een auto er uit ziet, meer hoe hij voelt, hoe hij klinkt, hoe hij ruikt. De ontwerper van van daag moet een goed gevoel voor marketing en planning hebben. Snelheid Hij moet antwoord weten op tal van vragen. De autokoper kan vertellen wat hem niet bevalt aan zijn huidige auto. De ont werper zal daar oog en oor voor moeten hebben. Het grote pro bleem is dat de ontwerper moet voelen, wat de klant over vijf jaar wil. Want een succesvolle auto bouwen op basis van wat mensen zeggen wat ze vandaag willen, kan niet. Wie dat doet gaat door op de huidige voet. En bouwt saai uitziende auto's, die snel vervelen in het straatbeeld." Een auto ontwerpen zal ook sneller moeten gebeuren, aldus Jordan. Geen tien of vijf jaar mogen duren. De smaak van de mensen verandert snel, dus zal de ontwerper nog sneller moeten zijn. Zijn ontwerp start met de mensen, waarvoor het produkt bestemd is. De proportie is be langrijk. De herkenbaarheid moet groot zijn, zonder dat het beeld verveelt. Amerikaanse au to's moeten ook in de rest van de wereld aanspreken. En dat geldt evenzeer voor de Europese en Japanse merken. Een auto moet mooi zijn, tot de verbeelding spreken. Dat is essentieel voor een ontwerper. „De meeste prototypes van au to's die ik op shows m Tokyo en Frankfurt zie, zien er uit als een schoolproject van de kunstaca demie. Sommige zijn gewoonweg aartslelijk. Goed design is in mijn ogen heel wat anders. Na tuurlijk. Auto's van morgen moeten zuiniger zijn, sneller en voor minder geld te ontwikkelen en te maken. Maar om succes te hebben zullen ze de emotie van de koper aan moeten spreken. Daarom zal de visie, de fantasie en het oordeel van de competen te ontwerper het verschil uit ma ken." Charles 'Chuck' Jordan: „Het gaat er niet zozeer meer om hoe een auto er uit ziet, meer hoe hij voelt, hoe hij klinkt, hoe hij ruiktFOTO NATIONAAL FOTOPERSBUREAU Van onze redactie consument Amsterdam - Vanaf het NS Station RAI is de Rai wandelend in zeven minuten te bereiken. Vanaf dat station doet tramlijn 4 et twee minuten over. Rai-bezoekers uit Limburg, Midden- et Oostbrabant, de Betuwe en uit de richting Nijmegen-Arnhem reizen per trein het best naar NS Station Amsterdam-Amstel, Vandaar rijdt de Amstelveenlijn (sneltram lijn 51) in vijl minuten naar de uitstaphalte Station RAI. De Rai is per auto bereikbaar via de A 10 zuid. Grote oranje borden verwijzen naar de parkeerplaatsen. Gratis pendelbussen vervoeren de bezoekers vanaf de parkeerplaatsen naar de tentoonstelling. De Nederlandse Spoorwegen spelen in samenwerking met de Rai in op de autotentoonstelling. Daaruit is een Trein pkj Toegangregeling ontstaan, die bestaat uit een treinreis retour tweede klas naar Amsterdam, een dagkaart voor de (snel)tram/ bus/metro in Amsterdam en een toegangsbewijs voor de Auto Rai. Er is een speciale folder voor gemaakt, die op alle stations te krijgen is. Gratis De Rai, die dit jaar het honderdjarig bestaan viert, biedt ieder die in februari zijn of haar rijbewijs haalt, een gratis toegangs- bewijs voor de AutoRai. De Rai schat het aantal mensen dal aanspraak op het cadeautje zal maken op 15.000. „Dertien jaar heb ik met voor televisie zóveel i opgedaan. Dat is een g Sjoukje Hoyrr Door Jos Kessels Rotterdam - Soms is de ontstaa heel wat boeiender dan de film z< de eerste echte Koerdische film, van Rotterdam deze week de vuu: De film werd gedraaid in het g Turkse deel van Koerdistan en de opnamen werden steeds ge- k torpedeerd door het Turkse le- o ger. De producent van de film werd opgepakt en gemarteld in z de gevangenis. Hij kwam pas vrij t toen de mensenrechtenorganisa- e ties zich met de zaak gingen c bemoeien. Om de Turkse censuur te ontdui- z ken werd het ruwe materiaal z naar Duitsland gesmokkeld. De 5 regisseur van de film durfde zelf v deze tocht niet te ondernemen en e liet de film verder over aan de s scenarioschrijver Erdem, een c balling die al vele jaren in Duits- v land woont. i Erdem stond voor de taak wijs te o worden uit duizenden meters chaotische opnamen, waar ook c nog eens geen geluid bijzat. I Ruim een half jaar was hij bezig t met knippen en plakken. Ook de c nasychronisatie was een lastige klus, omdat het lang duurde eer e de juiste stemmen gevonden wa- o ren. I v Het resultaat is heel wat minder r spannend. 'Siyabend en Yece' is I gebaseerd op een oude Koerdi- s sche legende over een jongeman i en een meisje, die in vrijheid v willen leven, maar telkens k dwarsgezeten worden door de r omgeving. Uiteraard staat het z gegeven in samenhang met de c politieke situatie van de Koer- i den. c De makers presenteren het ver- r haal als een sprookje. Een oude e man vertelt het verhaal in een 1 grot aan een groep kinderen. De 1 film zit vol dromerige en idylli- sche beelden van het Koerdische c leven: spelende kinderen in weelderige valleien, zonovergo- ten bergtoppen, kabbelende ri- e viertjes, handwerkende vrouwen in kleurige gewaden. De zoete folklore geeft je steeds meer het i gevoel van: leuk dat het er is, maar het had er net zo goed niet j hoeven te zijn. De films uit het voormalige Joe- Van onze redactie consument Wetzlar - Volgens Philips is de Digitale Compact Cassette (DCC) het pasklare antwoord voor digitale muziek in de auto. En dat vooral op een veilige manier, want de cas sette kan een flink stootje hebben. Bij een CD, althans zonder wisselaar in de kof ferbak, zijn er altijd risico's op beschadiging. Wie thuis al een Philips digitale cassetterecorder DCC 900 heeft, kan van de CD-collectie alles digitaal op de speciale cassettes opnemen. Die kunnen dan, naast uiteraard voorbespeelde casset tes in de auto of via de portable DCC-speler beluisterd worden. De portable komt medio mei en DCC-autoradio enige maanden daarna op de markt. Hoewel Nederland de hoogste CD-dichtheid van de wereld heeft, ziet Philips de toekomst voor DCC hoopvol tegemoet. Naast de nieuwe digitale bandjes zijn de gewone muziekcassettes ook te beluisteren en af te spelen op de DCC-speler. Snelzoeksysteem Uiteraard is er tussen het afspe len van DCC en een gewone muziekcassette (MC) het nodige onderscheid te horen en verschilt het bedieningsgemak enorm. Neem alleen de bandsnelheid al. Het zoeken van voorbespeelde of zelf vooraf gecodeerde DCC's gaat vele malen sneller. In vergelijking met de al stukken vlotter draaiende DCC 900 voor in de huiskamer, gaat het er in de auto nog eens drie keer snel ler aan toe. Het maakt niet uit of gezocht wordt vanaf het midden van een spoor naar een nummer ""h+Araan op het andere spoor. De DCC 821 is het topmodel autoradio van Philips. Met autoreverse, de hogere bandsnelheid en een geluidskop met negen digitale sporen en twee analoge sporen gaat er een voudig niks mis. Verfijningen Marcel Noordanus, product-ma nager DCC: „Er moeten nog en kele verfijningen aangebracht worden. Sony dacht met zijn Music Disk te scoren. Maar heeft grote problemen door kwaliteits gebrek. Denken dat je de beste bent en daar dan niet naar han delen, breekt je op." Het nieuwe DCC-systeem voor autoradio's wordt op de AutoRai gepresenteerd. In de zomer moe ten de apparaten voor ongeveer 1800 gulden in de winkel liggen. Dat het zo lang heeft geduurd eer DCC geschikt was voor de autoradio heeft met de inbouw te maken. De nieuwe apparatuur moet immers passen in de ruimte van de diverse dashboards. De grootste klus was het vinden van ruimte voor de digitale cassette speler in de toch al uiterst com pact gebouwde autoradio-com binatie. Verder moet een DCC-autoradio, net als een normale autoradio schokbestendig zijn en bestand zijn tegen grote temperatuurwis selingen. De twee modellen die op de markt komen, de DCC 801 en DCC 821, kunnen temperatu ren aan tussen -20 en +80° C weerstaan. De DCC 801 heeft tekstweerga ve, Dolby, een PLL-Quartz syn- thesizer/BQR-tuner met 36 voor keurzenders en een vermogen van 2x30/4x12 W TMP. De duurdere DCC 821 heeft daar naast nog RDS/EON ontvangst, regiokeuze en programmakeuze. Naast radio-ontvangst kan de nieuwe DCC-autoradio de oude MC en de CD - als een aparte CD-wisselaar is aangesloten - afspelen. Geluidskop Voor een optimaal bandcontact en een sterk signaalniveau voor zowel DCC als MC is een geheel nieuwe geluidskop ontwikkeld. Die beschikt over 18 microsco pisch smalle sporen. De digitale kanalen lezen de magnetische opnamen van de conventionele en de, nieuwe muziekcassette. Twee sporen worden zodanig aangestuurd dat ze naast het digitale bandspoor samen ook een analoog spoor kunnen lezen. Elk leesspoor op de DCC-kop meet nog geen 2/10 millimeter en de optimale leeszone is slechts 7/100 millimeter. Dat be tekent een vrij forse tolerantie om toch prima geluid te krijgen. Uit vibratieproeven is gebleken dat de DCC-speler een constante trilling van 202 kHz aankan. In de Philips-fabriek in het Duitse Wetzlar benadrukt Noor danus het emotionele waarde verschil tussen Music Disk en DCC. „Bij MD heb je niet meer dan een anoniem en kwetsbaar flopje in je handen. Dat zegt de muziekliefhebber niks. De DCC is gevat in een slagvast doosje met afbeelding en er zit een extra boekje in met muziekinfor- matie. Verder beschermt een me talen schuifje de band tegen stof en beschadiging." Omzet groeit Aan auto-radio's en speakers wordt dit jaar ruim drie miljard gulden omgezet. Met name op het gebied van de 'power' zal de geldomzet flink toenemen, zo verwacht Philips. L. Snijders, directeur van de Car Audio Divi sie: „Je moet maken wat de klant vraagt en puur kwaliteit leveren. Via Acustar in Amerika hopen we nu ook door te stoten op die enorme 'car-radio' markt." Minstens 50.000 auto's in ons land hebben geen radio. In de 700.000 occasions die er jaarlijks verkocht worden is slechts 10 van de meestal eenvoudige radio vervangen door een betere.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 22