Veel fabrikanten wachten af
Nogal wat te bekijken maar menig nieuws is niet te vinden op de AutoRai
Thema van de AutoRai
is de electrische auto
vntiwd
v/Vio
de stem consument
DONDERDAG 4 FEBRUARI 1993
DEEL D
l/ASSENEN, KEUZE UIT
EMDE LANDEN
COWBOY INDIAAN
enz.
klOPEN EN ZAKKEN
AKDOEKEN v.a. 2.95
LE SEPP HOSE...
PIJP WANGEN los ver-
ILSOUTFIT WIET EEN
Renault/Matra heeft de Zoom, een parmantig stadsautootje
met een intrekbare achterkant, zodat parkeren gemakkelijk
wordt.
Door Rien van der Steen
De belangrijkste nieuwe model-
i die dit jaar nog komen zijn
Je Mercedes 190, de Seat Ibiza,
i duidelijk gewijzigde Volks
gen Passat, de opvolger van
I Je Fiat Uno en de Lancia Delta.
|ln samenwerking met Nissan
,t Ford voor het eerst met
ten echte terreinwagen op de
[proppen, terwijl Renault tijdens
I Je herfst eindelijk de verouderde
Renault 21 gaat vervangen door
een heel wat vlotter ogend mo
del.
Niet alle nieuwe modellen wor
den nog dit jaar in ons land
leverbaar. De Ford Mondeo, de
Citroen Xantia, de Opel Corsa,
de Mercedes 190 en de Renault
Twingo verschijnen de komende
maanden in de showroom. Of
dat ook het geval is met de
opvolger van de Fiat Uno, waar
van in Italië in november de
verkoop start, de Lancia Dedra,
de Saab 900 en de Renault 21, is
niet zeker.
Naast de eerder genoemde mo
dellen, bieden de fabrikanten (in
alfabetische volgorde) dit jaar
nog het volgende nieuws:
Alfa Romeo: het motorenpro-f
gamma van de Alfa 155 wordt
uitgebreid met een 1.9 liter tur
bodiesel en een wat sterkere 2.0
Twin Spark. De Alfa 33 en de
Spider worden dit jaar niet ver
vangen. In Amsterdam staat nu
een nieuwe, dik aangeklede ver
sie van de 164 2.0 Twin Spark en
de raceuitvoering van de 155
GTA, Van de man die in 1920
tog bij Alfa testrijder was, Enzo
Ferrari, staan de 348 tb/ts op de
vuurrode stand, evenals de Mon
dial t en de 512 TR. De 456 GT
die eind dit jaar verschijnt moet
de Rai missen.
Audi: Alleen aanvullingen in het
motorenprogramma. Op de
tad staan de sportieve Avant
S2 en S4 en de sportwagenstudie
Avus Quattro met ongelakte alu-
miniumcarrosserie en midden
motor. Importeur Pon laat uiter
aard ook verschillende uitvoe
ringen van Porsche zien, zoals de
'11 Turbo 3.6, de 911 Speedster
en de 968 Clubsport.
BMW: Twee cabrio's zijn in de
'•serie te verwachten. De nieu
we 7-serie en de Touring in de
'■serie komen pas volgend jaar.
Ie zien zijn de nieuwe M3, de
'25 turbodiesel, de 840Ci en de
'50 CSi.
Chrysler: Toont het nieuwe top
model van de Jeep, de Grand
Cherokee en o.a. de indrukwek
kende Viper, een sportauto die
®es in zich heeft om een klas
sieker te worden. Met tien cilin
ders en een inhoud van acht
Iter. Daarnaast is er de rijk
Ögeruste vierdeurs Chrysler Vi
st®, die in het najaar leverbaar
wordt.
Daihatsu: Sterkere motoren en
ruimere carrosserie zijn de
opvallendste nieuwtjes aan de
Daihatsu Charade die in het na-
laar naar Europa komt. De klei
ne Cuore heeft al enkele cosme
tische veranderingen ondergaan.
taatste trots
Jjat; Detailijzigingen aan de.
'tat Tipo en de Tempra. Op
oasis van de Tipo introduceert
"at in september een nieuwe
JjDpé. In mei komt ook de van
"ka Romeo bekende V6-motor
v°or de Croma beschikbaar. Het
®®k laat natuurlijk zijn laatste
"ots, de kleine Cinquecento
J®, samen met de Uno turbo-
■wsel, de Tempra Stationwagon
®e' vierwielaandrijving en de
past verschenen Croma met
^uwe zestienkleps motor,
urd: Vierwielaangedreven ver-
staan in de Escort-serie op
""Programma. Ook de RS 2000
komt op de prijslijsten te
aan. Te zien is al de Fiesta met
en ?leuwe zestienkleps motoren
de juist vernieuwde Escort en
non. Ford wil het gemis van de
ondeo wegpoetsen met de
^orpjo Wagon, die vorig jaar al
Amsterdam - Het thema van de AutoRai is dit jaar de
elektrische auto. De overheid schept er vriendelijke fiscale
voorwaarden voor, zodat met name bedrijven er gemakkelijker
toe overgaan zo'n milieuvriendelijk voertuig aan te schaffen
voor hun stadsverkeer.
Een stuk of vijftien modellen van verschillende fabrikanten zijn
op de Rai te zien. Sommige prototypes, andere produktierijp.
Hoewel er grote mogelijkheden zijn voor individueel transport
met elektrische stroom zal ook over tien jaar in het verkeer nog
voornamelijk gebruik gemaakt worden van diesel, benzine of
LPG. Het grootste probleem van de conventionele verbrandings
motor is de milieu-overlast in steden. En juist daar zou de
elektro-auto een goede start kunnen maken. Omdat in de stad
enkele van de grootste bezwaren niet of nauwelijks gelden.
Een van de ingrijpendste tests met elektrische auto's wordt in
Duitsland gedaan: sinds oktober van het vorig jaar rijden op het
eiland Rügen in de Oostzee zestig van die karretjes rond. Bij de
test, die vier jaar duurt, zijn Mercedes, BMW, Opel, VW en
busfabrikant Neoplan betrokken. De Californische wetgeving
wil dat er op termijn meer
voertuigen zonder emissie ver
kocht worden. „Maar de proe-'
ven op Rügen komen veeleer
voort uit de zorg over de am
bitieuze plannen van het Ja
panse ministerie van Handel
om de voorsprong van de Ja
panse autoindustrie op de Eu
ropese fabrikanten verder uit
te bouwen", aldus commen
taar van Mercedes-Benz.
De elektro-auto staat in deze
milieubewuste tijd weer volop
in de belangstelling. Dat heeft
alles te maken met het feit,
dat de elektromobiel het mi
lieu niet vervuilt tijdens het
rijden. Dat is natuurlijk wel
het geval tijdens het opladen,
want dat gebeurt hier meestal
met stroom die opgewekt is
met kolengestookte centrales.
In Frankrijk ligt dat heel wat
anders. Daar draaien de mees
te centrales op kernenergie. Al
kleven daar natuurlijk weer
andere bezwaren aan
Ook elektrische auto's tasten
dus in zekere zin het milieu
aan.
Norm is waar de elektriciteitscentrale staat. In fabriekshallen
rijden vorkheftrucks op elektriciteit, de karretjes op Schiphol
.hebben elektromotoren. Al jarenlang staat elektriciteit als
brandstof voor intern transport hoog in de belangstelling. Want
het opladen van de accu's kan 's nachts gebeuren en de beperkte
actieradius is van ondergeschikt belang.
Een elektrische auto in het verkeer roept echter een heel ander
beeld op. Net als bij het rijden op alcohol of methanol zal er iets
ingrijpends moeten gebeuren met de infrastructuur. Iemand die
op gas rijdt wil met regelmaat een LPG-station passeren, anders
kiest hij voor een andere brandstof. Hetzelfde is het geval met
iemand die kiest voor de (nog dure) aanschaf van een elektromo
biel. Hij zal zijn karretje aan het stopcontact willen leggen
wanneer zijn vervoermiddel uren bij zijn fabriek of kantoor
geparkeerd staat. Bij de supermarkt, de flatgebouwen en op
parkeerstroken in wijken zullen automaten moeten staan, waar
tegen betaling de stekker ingestopt kan worden.
De Twin van Opel komt op
3,5 liter benzine 100 kilome
ter ver, maar in plaats van
de verbrandingsmotor kan er
ook elektro-aandrijving aan
gehangen worden.
Capaciteit
Elektromobielen kunnen hoogstens 100 kilometer ver komen op
een lading. Een grotere actieradius betekent meer accu's en dus
meer gewicht. Want hoewel ondernemingen van naam als Fuji,
Nissan en GM al jaren bezig zijn te zoeken naar eén lichtgewicht
accu met weinig ruimtebeslag en een grotere capaciteit zal het
nog jaren duren voordat er wat van komt.
Interessant in dit opzicht is de hybride-auto, waar de Duitse
autoindustrie al veel ervaring mee opgebouwd heeft. Zoals Audi,
dat proeven neemt met een model dat beschikt over een
dieselmotor die de voorwielen aandrijft en tegelijk de accu's
oplaadt. Want achterin de 'Duo' zit een elektromotor voor in de
stad en voor het korte afstandswerk. Bezwaar van zo'n ontwerp
is natuurlijk het gewicht, want behalve de accu's moeten twee
motoren vervoerd worden.
City-El
Een van die elektrische voertuigen op de AutoRai is de City-El
van Alco Nederland, een eenpersoons autootje met een top van
50 km/h. Van dezelfde firma is de Microcar, een tweezitter die
het tot 85 km/h brengt. Ook Peugeot en concernzusje Citroën
laten elektrische auto's zien, de 106 en de AX. Verder is Skoda
opvallend aanwezig met een elektromobiel, evenals Daihatsu,
dat een Cuore met een elektromotor en een reeks accu's
uitgerust heeft. Fiat heeft er zelfs twee met de Panda en de
Cinquecento. Wie dacht dat er in de voormalige Sovjetunie niet
aan het milieu gedaan wordt komt bedrogen uit. Want Lada
toont de Oka E.
Ook Mercedes, Opel, Renault en Ford maken duidelijk dat zij de
afgelopen jaren niet stilgezeten hebben met onderzoek naar
andere aandrijvingsvormen. Renault/Matra heeft de Zoom, een
parmantig stadsautootje met een intrekbare achterkant, zodat
parkeren gemakkelijk wordt. De Twin van Opel komt op 3,5
liter benzine 100 kilometer ver, maar in plaats van de verbran
dingsmotor kan er ook elektro-aandrijving aan gehangen wor
den. Door simpelweg een module te verwisselen.
jan onze redactie consument
Amsterdam - Niet alleen
je Ford Sierra en de Citro
en BX lopen tijdens de
I AutoRai op 'hun laatste
benen'. De opvolgers van
[deze auto's, onder de nieu
we modelnamen Mondeo
en Xantia, zullen al begin
[maart tijdens de Salon in
[Genève officieel geïntro-
I duceerd worden. Hetzelfde
[ishet geval met de kleinste
I Opel, de Corsa, die bin
nenkort op de markt komt.
[Die staan dus niet op de
[AutoRai.
De AutoRai 1993 wordt gehouden van donderdag 4
tot en met zondag 14 februari, dagelijks van tien
tot vijf en van zeven tot tien uur. De tentoonstel
ling heeft plaats in negen hallen van het Amster
damse RAI-complex op een oppervlakte van meer
dan 65.000 m2. Uit vijftien landen zullen vieren
vijftig automerken hun produkten ten toon stellen.
De toegangsprijs bedraagt 15 gulden per persoon.
Ouderen en jeugd van 4 tot en met 11 jaar mogen
voor 12,50 gulden naar binnen. Ook 's avonds geldt
die gereduceerde toegangsprijs.
De Citroën Xantia moet, in navol
ging van de BX, een nieuw begrip
worden in de middenklasse.
beschikbaar met een volwaardi
ge airbag als optie.
Peugeot: Heeft een regelrechte
primeur met drie uitvoeringen
van de 306, een auto die in de
markt een plek moet vinden tus
sen de 205 en de 309, waarvan
de eerste nog even blijft en de
laatste volgende maand ver
dwijnt. Verder laat Peugeot een
605 SRti met 2.0 turbomotor
zien, terwijl er voor de 605
voortaan ook een veiligheids
pakket te krijgen is met o.a. een
airbag.
Renault: De nieuwe Twingo, de
Clio RSi en de duurste en spor
tiefste uitvoeringen van de Sa-
frane, de Baccara en de Biturbo.
Rover: De nieuwe 600-serie, een
'zustermodel' van de nieuwe
Honda Accord is eind dit jaar te
verwachten. Op de stand staan
cabrioletuitvoeringen van de
214/216, de nieuwe 216/220 tur
bocoupé, de 827 coupé en de
Range Rover Vogue met luchtve
ring.
Saab: Behalve de nieuwe 9000
Aero als topmodel bij de Zwe
den, komt het merk met een
totaalnieuwe 900-serie. In eerste
instantie zal de wagen alleen als
sedan leverbaar worden. In Am
sterdam staat de 900 GT, de
sportieve versie van de huidige
900 driedeurs.
Seat: Het onderstel van de Mar-
bella wordt, gelijktijdig met een
bescheiden facelift, dit jaar ge
wijzigd. De nieuwe Seat Ibiza
wordt - mogelijk in augustus -
in eerste instantie alleen als
vierdeurs model geëxporteerd.
Nieuw symbool
Skoda: Verschijnt als jongste
VW-dochter voortaan met een
nieuw symbool. Er is wat gesleu
teld aan de Favorit, die frissere
Honda: Het Prelude-programma
wordt uitgebreid met een VTEC-
versie die wordt aangedreven
door een 185 pk motor. Op de
stand staat de in Engeland ge
bouwde Accord.
Hyundai: De Sonata, als topmo
del bij Hyundai, wordt volledig
gemoderniseerd. De Zuidkorea-
nen hebben ook nieuw ontwik
kelde zes cilindermotoren klaar.
De Lantra met zwaardere 1.8
motor staat op de show, hoewel
de meeste aandacht toch uit zal
gaan naar de Grandeur, een li
mousine uit Korea waarvan het
de vraag is of hij ooit hier geïm
porteerd wordt. Verder het ver
nieuwde model Scoupé mét en
zonder turbomotor en het proto
type HCD (Hyundai California
Design) voor een targa-sportau-
to.
Jaguar: Laat snoevend de monu
mentale XJ 220 5 1.8 miljoen
gulden zien, naast de Daimler
4.0 Insignia en het nieuwe top
model XJ 12.
Lancia: Van de partij met de
opgekalefaterde Ypsilon en The
ma en natuurlijk de Dedra, die
dit jaar aan een facelift toe is.
Mazda: Eind dit jaar krijgt de
Xedos 6 er een grotere en sterke
re 'broer' bij: de Xedos 9. De
Comprex-diesel, die goede pres
taties paart aan zuinigheid, is op
de Rai te zien. Evenals een vier-
wielbestuurde 626 en het sport-
autootje MX-5 met turbomotor.
De nieuwe Renault Twingo verschijnt de komende maanden in
de showroom.
Mercedes: In juni start in Duits
land de verkoop van de nieuwe
Mercedes 190. In bestaande se
ries komen daarnaast nog een
aantal nieuwe motoren. Op de
tentoonstelling staat de door een
forse dieselmotor aangedreven
S-klasse 300, SD, die tot nu toe
alleen in de VS te koop was.
Verder besteedt het merk veel
aandacht aan de nieuwe moto
renserie, waar vier kleppen per
cilinder toegepast worden. Wat
alternatieve aandrijving betreft,
toont Mercedes een elektrische
190 en de experimentele F100,
die zowel door een verbran
dingsmotor (benzine, methanol
of waterstof) als een elektromo
tor voortbewogen kan worden.
Mitsubishi: Heeft op een enorme
stand enkele primeurs: de Ga
lant hatchback en sedan, de
nieuwe Lancer sedan, het spe
ciale toekomstmodel HSR Hl en
de indrukwekkende Pajero in
rally-uitvoerihg. De levering van
de nieuwe Galants start meteen
na de tentoonstelling.
Nissan: Tijdens de zomermaan
den komt een terreinwagen die
onder de huidige' Terrano in het
programma wordt opgenomen.
Ford gaat dezelfde wagen uit
brengen onder de naam Mave
rick. In Amsterdam staat uiter
aard de Auto van het Jaar, de
Micra, terwijl ook veel plek in
geruimd wordt voor de multi
functionele Serena en de nieuwe
benzinemotoren voor de Sunny
en de 100 NX.
Opel: Naast de Opel Corsa zijn
de Vectra met zescilindermotor,
de Astra Cabrio en de Calibra V6
de belangrijkste veranderingen.
Opel doet de laatste tijd veel aan
veiligheid, die nu eens niet bij de
topmodellen begint. Zelfs de
nieuwe Corsa komt later dit jaar
kleuren krijgt en het merk heeft
samen met Siemens een elektro
mobiel ontwikkeld.
Subaru: Tijdens de zomermaan
den wordt de huidige midden
klasse-serie afgelost door een
wagen die als 'Impreza' nu al in
Japan leverbaar is. Te zien zijn
de opvolger van de MiniJumbo,
de Vivio, de Justy met een nieuw
brandstofinjectiesysteem en de
Legacy in sedan- en stationcar
uitvoering. Subaru laat ook een
interessant prototype zien, de
Amadeus; een combinatie van
een sportcoupé en een station
car.
Suzuki: Hoewel het er even naar
uit gezien heeft, ontbeert de
stand een nieuwe Alto. Het
wordt 1994 voordat dat kleintje
in een nieuwe gedaante voorge
steld wordt. Er staat bij Suzuki
wel een leuk open sportautootje
met de naam Cappuccino en en
kele actiemodellen van de Swift.
Toyota: Voor export naar Euro-1
pa heeft Toyota de Supra be
schikbaar met een nieuwe 300
pk V6-Biturbomotor. De in Ja
pan gebouwde stationwagon van
het model Carina E, aangedre
ven door een verbeterde mager-
mengselmotor staat als primeur
te kijk, evenals de vijfdeurs Co
rolla met 2.0 dieselmotor en een
experimenteel ultra lichtgewicht
karretje met een revolutionaire
tweetakt motor onder de code
naam AXV-IV.
Volkswagen: De facelift van de
Passat is het belangrijkste VW-
nieuws in 1993. Het Golf-pro-
gramma wordt daarnaast aange-,
vuld met een cabrio en voor het
eerst zal een Variaht (stationwa-
gen)in de Golf-reeks zijn op
wachting maken.
Volvo toont de Estate van het
sportieve model 850 en een trap
loze automaat voor de Volvo
400-serie.
De Subaru Vivio is een opvallend wagentje.