Veel fabrikanten wachten af Nogal wat te bekijken maar menig nieuws is niet te vinden op de AutoRai Thema van de AutoRai is de electrische auto vntiwd v/Vio de stem consument DONDERDAG 4 FEBRUARI 1993 DEEL D l/ASSENEN, KEUZE UIT EMDE LANDEN COWBOY INDIAAN enz. klOPEN EN ZAKKEN AKDOEKEN v.a. 2.95 LE SEPP HOSE... PIJP WANGEN los ver- ILSOUTFIT WIET EEN Renault/Matra heeft de Zoom, een parmantig stadsautootje met een intrekbare achterkant, zodat parkeren gemakkelijk wordt. Door Rien van der Steen De belangrijkste nieuwe model- i die dit jaar nog komen zijn Je Mercedes 190, de Seat Ibiza, i duidelijk gewijzigde Volks gen Passat, de opvolger van I Je Fiat Uno en de Lancia Delta. |ln samenwerking met Nissan ,t Ford voor het eerst met ten echte terreinwagen op de [proppen, terwijl Renault tijdens I Je herfst eindelijk de verouderde Renault 21 gaat vervangen door een heel wat vlotter ogend mo del. Niet alle nieuwe modellen wor den nog dit jaar in ons land leverbaar. De Ford Mondeo, de Citroen Xantia, de Opel Corsa, de Mercedes 190 en de Renault Twingo verschijnen de komende maanden in de showroom. Of dat ook het geval is met de opvolger van de Fiat Uno, waar van in Italië in november de verkoop start, de Lancia Dedra, de Saab 900 en de Renault 21, is niet zeker. Naast de eerder genoemde mo dellen, bieden de fabrikanten (in alfabetische volgorde) dit jaar nog het volgende nieuws: Alfa Romeo: het motorenpro-f gamma van de Alfa 155 wordt uitgebreid met een 1.9 liter tur bodiesel en een wat sterkere 2.0 Twin Spark. De Alfa 33 en de Spider worden dit jaar niet ver vangen. In Amsterdam staat nu een nieuwe, dik aangeklede ver sie van de 164 2.0 Twin Spark en de raceuitvoering van de 155 GTA, Van de man die in 1920 tog bij Alfa testrijder was, Enzo Ferrari, staan de 348 tb/ts op de vuurrode stand, evenals de Mon dial t en de 512 TR. De 456 GT die eind dit jaar verschijnt moet de Rai missen. Audi: Alleen aanvullingen in het motorenprogramma. Op de tad staan de sportieve Avant S2 en S4 en de sportwagenstudie Avus Quattro met ongelakte alu- miniumcarrosserie en midden motor. Importeur Pon laat uiter aard ook verschillende uitvoe ringen van Porsche zien, zoals de '11 Turbo 3.6, de 911 Speedster en de 968 Clubsport. BMW: Twee cabrio's zijn in de '•serie te verwachten. De nieu we 7-serie en de Touring in de '■serie komen pas volgend jaar. Ie zien zijn de nieuwe M3, de '25 turbodiesel, de 840Ci en de '50 CSi. Chrysler: Toont het nieuwe top model van de Jeep, de Grand Cherokee en o.a. de indrukwek kende Viper, een sportauto die ®es in zich heeft om een klas sieker te worden. Met tien cilin ders en een inhoud van acht Iter. Daarnaast is er de rijk Ögeruste vierdeurs Chrysler Vi st®, die in het najaar leverbaar wordt. Daihatsu: Sterkere motoren en ruimere carrosserie zijn de opvallendste nieuwtjes aan de Daihatsu Charade die in het na- laar naar Europa komt. De klei ne Cuore heeft al enkele cosme tische veranderingen ondergaan. taatste trots Jjat; Detailijzigingen aan de. 'tat Tipo en de Tempra. Op oasis van de Tipo introduceert "at in september een nieuwe JjDpé. In mei komt ook de van "ka Romeo bekende V6-motor v°or de Croma beschikbaar. Het ®®k laat natuurlijk zijn laatste "ots, de kleine Cinquecento J®, samen met de Uno turbo- ■wsel, de Tempra Stationwagon ®e' vierwielaandrijving en de past verschenen Croma met ^uwe zestienkleps motor, urd: Vierwielaangedreven ver- staan in de Escort-serie op ""Programma. Ook de RS 2000 komt op de prijslijsten te aan. Te zien is al de Fiesta met en ?leuwe zestienkleps motoren de juist vernieuwde Escort en non. Ford wil het gemis van de ondeo wegpoetsen met de ^orpjo Wagon, die vorig jaar al Amsterdam - Het thema van de AutoRai is dit jaar de elektrische auto. De overheid schept er vriendelijke fiscale voorwaarden voor, zodat met name bedrijven er gemakkelijker toe overgaan zo'n milieuvriendelijk voertuig aan te schaffen voor hun stadsverkeer. Een stuk of vijftien modellen van verschillende fabrikanten zijn op de Rai te zien. Sommige prototypes, andere produktierijp. Hoewel er grote mogelijkheden zijn voor individueel transport met elektrische stroom zal ook over tien jaar in het verkeer nog voornamelijk gebruik gemaakt worden van diesel, benzine of LPG. Het grootste probleem van de conventionele verbrandings motor is de milieu-overlast in steden. En juist daar zou de elektro-auto een goede start kunnen maken. Omdat in de stad enkele van de grootste bezwaren niet of nauwelijks gelden. Een van de ingrijpendste tests met elektrische auto's wordt in Duitsland gedaan: sinds oktober van het vorig jaar rijden op het eiland Rügen in de Oostzee zestig van die karretjes rond. Bij de test, die vier jaar duurt, zijn Mercedes, BMW, Opel, VW en busfabrikant Neoplan betrokken. De Californische wetgeving wil dat er op termijn meer voertuigen zonder emissie ver kocht worden. „Maar de proe-' ven op Rügen komen veeleer voort uit de zorg over de am bitieuze plannen van het Ja panse ministerie van Handel om de voorsprong van de Ja panse autoindustrie op de Eu ropese fabrikanten verder uit te bouwen", aldus commen taar van Mercedes-Benz. De elektro-auto staat in deze milieubewuste tijd weer volop in de belangstelling. Dat heeft alles te maken met het feit, dat de elektromobiel het mi lieu niet vervuilt tijdens het rijden. Dat is natuurlijk wel het geval tijdens het opladen, want dat gebeurt hier meestal met stroom die opgewekt is met kolengestookte centrales. In Frankrijk ligt dat heel wat anders. Daar draaien de mees te centrales op kernenergie. Al kleven daar natuurlijk weer andere bezwaren aan Ook elektrische auto's tasten dus in zekere zin het milieu aan. Norm is waar de elektriciteitscentrale staat. In fabriekshallen rijden vorkheftrucks op elektriciteit, de karretjes op Schiphol .hebben elektromotoren. Al jarenlang staat elektriciteit als brandstof voor intern transport hoog in de belangstelling. Want het opladen van de accu's kan 's nachts gebeuren en de beperkte actieradius is van ondergeschikt belang. Een elektrische auto in het verkeer roept echter een heel ander beeld op. Net als bij het rijden op alcohol of methanol zal er iets ingrijpends moeten gebeuren met de infrastructuur. Iemand die op gas rijdt wil met regelmaat een LPG-station passeren, anders kiest hij voor een andere brandstof. Hetzelfde is het geval met iemand die kiest voor de (nog dure) aanschaf van een elektromo biel. Hij zal zijn karretje aan het stopcontact willen leggen wanneer zijn vervoermiddel uren bij zijn fabriek of kantoor geparkeerd staat. Bij de supermarkt, de flatgebouwen en op parkeerstroken in wijken zullen automaten moeten staan, waar tegen betaling de stekker ingestopt kan worden. De Twin van Opel komt op 3,5 liter benzine 100 kilome ter ver, maar in plaats van de verbrandingsmotor kan er ook elektro-aandrijving aan gehangen worden. Capaciteit Elektromobielen kunnen hoogstens 100 kilometer ver komen op een lading. Een grotere actieradius betekent meer accu's en dus meer gewicht. Want hoewel ondernemingen van naam als Fuji, Nissan en GM al jaren bezig zijn te zoeken naar eén lichtgewicht accu met weinig ruimtebeslag en een grotere capaciteit zal het nog jaren duren voordat er wat van komt. Interessant in dit opzicht is de hybride-auto, waar de Duitse autoindustrie al veel ervaring mee opgebouwd heeft. Zoals Audi, dat proeven neemt met een model dat beschikt over een dieselmotor die de voorwielen aandrijft en tegelijk de accu's oplaadt. Want achterin de 'Duo' zit een elektromotor voor in de stad en voor het korte afstandswerk. Bezwaar van zo'n ontwerp is natuurlijk het gewicht, want behalve de accu's moeten twee motoren vervoerd worden. City-El Een van die elektrische voertuigen op de AutoRai is de City-El van Alco Nederland, een eenpersoons autootje met een top van 50 km/h. Van dezelfde firma is de Microcar, een tweezitter die het tot 85 km/h brengt. Ook Peugeot en concernzusje Citroën laten elektrische auto's zien, de 106 en de AX. Verder is Skoda opvallend aanwezig met een elektromobiel, evenals Daihatsu, dat een Cuore met een elektromotor en een reeks accu's uitgerust heeft. Fiat heeft er zelfs twee met de Panda en de Cinquecento. Wie dacht dat er in de voormalige Sovjetunie niet aan het milieu gedaan wordt komt bedrogen uit. Want Lada toont de Oka E. Ook Mercedes, Opel, Renault en Ford maken duidelijk dat zij de afgelopen jaren niet stilgezeten hebben met onderzoek naar andere aandrijvingsvormen. Renault/Matra heeft de Zoom, een parmantig stadsautootje met een intrekbare achterkant, zodat parkeren gemakkelijk wordt. De Twin van Opel komt op 3,5 liter benzine 100 kilometer ver, maar in plaats van de verbran dingsmotor kan er ook elektro-aandrijving aan gehangen wor den. Door simpelweg een module te verwisselen. jan onze redactie consument Amsterdam - Niet alleen je Ford Sierra en de Citro en BX lopen tijdens de I AutoRai op 'hun laatste benen'. De opvolgers van [deze auto's, onder de nieu we modelnamen Mondeo en Xantia, zullen al begin [maart tijdens de Salon in [Genève officieel geïntro- I duceerd worden. Hetzelfde [ishet geval met de kleinste I Opel, de Corsa, die bin nenkort op de markt komt. [Die staan dus niet op de [AutoRai. De AutoRai 1993 wordt gehouden van donderdag 4 tot en met zondag 14 februari, dagelijks van tien tot vijf en van zeven tot tien uur. De tentoonstel ling heeft plaats in negen hallen van het Amster damse RAI-complex op een oppervlakte van meer dan 65.000 m2. Uit vijftien landen zullen vieren vijftig automerken hun produkten ten toon stellen. De toegangsprijs bedraagt 15 gulden per persoon. Ouderen en jeugd van 4 tot en met 11 jaar mogen voor 12,50 gulden naar binnen. Ook 's avonds geldt die gereduceerde toegangsprijs. De Citroën Xantia moet, in navol ging van de BX, een nieuw begrip worden in de middenklasse. beschikbaar met een volwaardi ge airbag als optie. Peugeot: Heeft een regelrechte primeur met drie uitvoeringen van de 306, een auto die in de markt een plek moet vinden tus sen de 205 en de 309, waarvan de eerste nog even blijft en de laatste volgende maand ver dwijnt. Verder laat Peugeot een 605 SRti met 2.0 turbomotor zien, terwijl er voor de 605 voortaan ook een veiligheids pakket te krijgen is met o.a. een airbag. Renault: De nieuwe Twingo, de Clio RSi en de duurste en spor tiefste uitvoeringen van de Sa- frane, de Baccara en de Biturbo. Rover: De nieuwe 600-serie, een 'zustermodel' van de nieuwe Honda Accord is eind dit jaar te verwachten. Op de stand staan cabrioletuitvoeringen van de 214/216, de nieuwe 216/220 tur bocoupé, de 827 coupé en de Range Rover Vogue met luchtve ring. Saab: Behalve de nieuwe 9000 Aero als topmodel bij de Zwe den, komt het merk met een totaalnieuwe 900-serie. In eerste instantie zal de wagen alleen als sedan leverbaar worden. In Am sterdam staat de 900 GT, de sportieve versie van de huidige 900 driedeurs. Seat: Het onderstel van de Mar- bella wordt, gelijktijdig met een bescheiden facelift, dit jaar ge wijzigd. De nieuwe Seat Ibiza wordt - mogelijk in augustus - in eerste instantie alleen als vierdeurs model geëxporteerd. Nieuw symbool Skoda: Verschijnt als jongste VW-dochter voortaan met een nieuw symbool. Er is wat gesleu teld aan de Favorit, die frissere Honda: Het Prelude-programma wordt uitgebreid met een VTEC- versie die wordt aangedreven door een 185 pk motor. Op de stand staat de in Engeland ge bouwde Accord. Hyundai: De Sonata, als topmo del bij Hyundai, wordt volledig gemoderniseerd. De Zuidkorea- nen hebben ook nieuw ontwik kelde zes cilindermotoren klaar. De Lantra met zwaardere 1.8 motor staat op de show, hoewel de meeste aandacht toch uit zal gaan naar de Grandeur, een li mousine uit Korea waarvan het de vraag is of hij ooit hier geïm porteerd wordt. Verder het ver nieuwde model Scoupé mét en zonder turbomotor en het proto type HCD (Hyundai California Design) voor een targa-sportau- to. Jaguar: Laat snoevend de monu mentale XJ 220 5 1.8 miljoen gulden zien, naast de Daimler 4.0 Insignia en het nieuwe top model XJ 12. Lancia: Van de partij met de opgekalefaterde Ypsilon en The ma en natuurlijk de Dedra, die dit jaar aan een facelift toe is. Mazda: Eind dit jaar krijgt de Xedos 6 er een grotere en sterke re 'broer' bij: de Xedos 9. De Comprex-diesel, die goede pres taties paart aan zuinigheid, is op de Rai te zien. Evenals een vier- wielbestuurde 626 en het sport- autootje MX-5 met turbomotor. De nieuwe Renault Twingo verschijnt de komende maanden in de showroom. Mercedes: In juni start in Duits land de verkoop van de nieuwe Mercedes 190. In bestaande se ries komen daarnaast nog een aantal nieuwe motoren. Op de tentoonstelling staat de door een forse dieselmotor aangedreven S-klasse 300, SD, die tot nu toe alleen in de VS te koop was. Verder besteedt het merk veel aandacht aan de nieuwe moto renserie, waar vier kleppen per cilinder toegepast worden. Wat alternatieve aandrijving betreft, toont Mercedes een elektrische 190 en de experimentele F100, die zowel door een verbran dingsmotor (benzine, methanol of waterstof) als een elektromo tor voortbewogen kan worden. Mitsubishi: Heeft op een enorme stand enkele primeurs: de Ga lant hatchback en sedan, de nieuwe Lancer sedan, het spe ciale toekomstmodel HSR Hl en de indrukwekkende Pajero in rally-uitvoerihg. De levering van de nieuwe Galants start meteen na de tentoonstelling. Nissan: Tijdens de zomermaan den komt een terreinwagen die onder de huidige' Terrano in het programma wordt opgenomen. Ford gaat dezelfde wagen uit brengen onder de naam Mave rick. In Amsterdam staat uiter aard de Auto van het Jaar, de Micra, terwijl ook veel plek in geruimd wordt voor de multi functionele Serena en de nieuwe benzinemotoren voor de Sunny en de 100 NX. Opel: Naast de Opel Corsa zijn de Vectra met zescilindermotor, de Astra Cabrio en de Calibra V6 de belangrijkste veranderingen. Opel doet de laatste tijd veel aan veiligheid, die nu eens niet bij de topmodellen begint. Zelfs de nieuwe Corsa komt later dit jaar kleuren krijgt en het merk heeft samen met Siemens een elektro mobiel ontwikkeld. Subaru: Tijdens de zomermaan den wordt de huidige midden klasse-serie afgelost door een wagen die als 'Impreza' nu al in Japan leverbaar is. Te zien zijn de opvolger van de MiniJumbo, de Vivio, de Justy met een nieuw brandstofinjectiesysteem en de Legacy in sedan- en stationcar uitvoering. Subaru laat ook een interessant prototype zien, de Amadeus; een combinatie van een sportcoupé en een station car. Suzuki: Hoewel het er even naar uit gezien heeft, ontbeert de stand een nieuwe Alto. Het wordt 1994 voordat dat kleintje in een nieuwe gedaante voorge steld wordt. Er staat bij Suzuki wel een leuk open sportautootje met de naam Cappuccino en en kele actiemodellen van de Swift. Toyota: Voor export naar Euro-1 pa heeft Toyota de Supra be schikbaar met een nieuwe 300 pk V6-Biturbomotor. De in Ja pan gebouwde stationwagon van het model Carina E, aangedre ven door een verbeterde mager- mengselmotor staat als primeur te kijk, evenals de vijfdeurs Co rolla met 2.0 dieselmotor en een experimenteel ultra lichtgewicht karretje met een revolutionaire tweetakt motor onder de code naam AXV-IV. Volkswagen: De facelift van de Passat is het belangrijkste VW- nieuws in 1993. Het Golf-pro- gramma wordt daarnaast aange-, vuld met een cabrio en voor het eerst zal een Variaht (stationwa- gen)in de Golf-reeks zijn op wachting maken. Volvo toont de Estate van het sportieve model 850 en een trap loze automaat voor de Volvo 400-serie. De Subaru Vivio is een opvallend wagentje.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 21