Fokker dekt zich financieel in
'De banken hebben het immers altijd gedaan'
—buffer
ebieden
Airopa speelt de vermoorde onschuld in handelsconflict met VS
Bonden verbaasd over uitspraken Andriessen
abrikant praat met banken over steun indien DASA van overname afziet
Britse regering weigert
steun aan Leyland DAF
A4
ECONOMIE
A5
"GOEIE ACHTERGROND,
MAAR IS IE WEL ZWAAR
ï|||||gjF
GENOEGr
Jljjf
ECONOMIE KORT
Vakbond wil meepraten over
reorganisatie Shell Moerdijk
»s
esidenten van alle
ker van Duitsland
er van het nieuwe
ich ziek gemeld en
pijnen
se eiland Luzon is
gekomen. De 2.462
binnen drie uur as
e autoriteiten zeker
hellingen van de
duizenden van hen
gering
er-Petrossian heeft
nd gemaakt dat hij
en diens regering te
p van de dag zou
tslag het verzet van
mma voor 1993, dat
de vice-premier en
Bagratian. Premier
arlement gezegd dat
arden.
ij marine VS
voor 1999 nog eens
schepen uit de vaart
-Uien afdanken. Dat
e bericht,
en begroting voor de
astisch gereduceerde
om en nabij de 320
proces
Erich Honecker zal
van zijn proces, op 8
d waarin hij zegt dat
De oud-DDR-leider
durende vlucht naar
roces bij te wonen',
erweten.
gens zijn slechte ge-
wee arrestatiebevelen
jk bij zijn vrouw en
in Duitsland
agen in Duitsland is
uim 36.000 personen
ging ten opzichte van
17 procent hoger dan
inisterie van binnen-
Roemenië, het voor-
e. Ten opzichte van
oemenen, Bulgaren en
aanmerking te komen
steeds Lomé
opnieuw de Togolese
een oproep, maandag,
dat niet te doen. De
enkele tienduizenden
orgegaan en voor het
n Ghana en Benin,
alle vroegte taxi's en
eren en grote pakken
Ghanese tweelingstad
weg naar Benin.
uitgesteld
vredesonderhandelin-
ties is uitgesteld naar
uurt van de zuidelijke
ag naar verluidt aan
fers waren inzittenden
dat door een Ameri-
n, omdat het Belgische
van Cambodja wil dat
het gebied dat rege-
n veroverd op de Rode
puur defensieve operatie
is geen algemeen offen-
ing van Kanharith staat
op de verklaring van de
desmacht in Cambodja
offensief maandag als het
e van het afgelopen jaar
iceerde.
arnemers maakten maan-
elding van een serie aan-
van het regeringsleger in
ntrale en noordelijke pro-
Het offensief zou ook
t zijn op Pailin, dat tot op
meter zou zijn genaderd,
estelijke provinciehoofd-
"ordt door de VN be-
d als het hoofdkwartier
Rode Khmer, maar UN-
evelhebber Akashi erken
de stad slechts als fapade
voor de guerrillabeweging,
aar basis op een geheime
iep in de jungle heeft.
OESTEM
WOENSDAG 3 FEBRUARI 1993
onze correspondent Jo Wijnen
jtussel - De EG-ministers van Buitenlandse
jjken en Handel hebben gisteren veronge-
jikt gereageerd op de snelle escalatie van de
tsndelsgeschillen tussen Europa en de VS.
yerden ze vorige week al geconfronteerd met forse
jrafheffingen op naar de VS geëxporteerd staal,
maandag sloeg Washington opnieuw toe, nu met
le dreiging bedrijven uit de Europese Gemeen-
idiap uit te sluiten bij gunningen van overheids
machten in de communicatie-sector,
je Nederlandse staatssecretaris voor buitenlandse
jandel Y. van Rooy, sprak van 'ongerechtvaardig-
leen ongenuanceerde stappen'. Maar net als haar
•ollega's vond ze het toch maar beter haar ergste
joosheid voor zich te houden. „We moeten oplos
singen zien te vinden aan de onderhandelingsta
fel." Kortom, Van Rooy en haar EG-collega's
sturen niet aan op een echt conflict en dreigen dan
ook niet met vergeldingsmaatregelen.
Toch lijkt de koers die de nieuwe Amerikaanse
regering vaart duidelijk. Het bedrijfsleven in de
VS moet, in de visie van de Clinton-regering,
behoedzaam in de Amerikaanse vlag worden ge
wikkeld. Buitenlanders die het wagen enige han
delsfratsen op de VS-markten te maken, krijgen
daarom met een strikte toepassing van de Ameri
kaanse wet te maken.
Bij de overheidsopdrachten gaat het om een grote
hoeveelheid oud zeer, dat echt pijn begon te doen
toen de EG de 'richtlijn voor openbare aankopen'
lanceerde. De richtlijn, die op 1 januari van kracht
werd, was bedoeld om de overheidsaankopen in de
EG aan een volledig vrij handelsverkeer bloot te
stellen. Als de Europese overheden op het stuk van
de telecommunicatie, de drinkwatervoorziening,
de energie en het openbaar vervoer iets te vergeven
hebben, dan mogen alle bedrijven in de EG - maar
ook uit de VS - inschrijven. Bescherming van
nationale ondernemingen is er niet meer bij.
Toch hebben de Europese bedrijven een streepje
voor op de niet-Europese. In de richtlijn is een
zogenaamde preferentie van drie procent ten voor
dele van de bedrijven in de EG opengelaten. Dat
wil zeggen dat een EG-bedrijf, in geval van een
gunning, maximaal drie procent duurder mag zijn
dan bijvoorbeeld een Amerikaans.
De Amerikanen beschouwen dat als bevoordeling
van de Europese inschrijvers. De Amerikanen
hebben in dat opzicht echter boter op het hoofd.
Hun 'Buy American Act' heeft ook preferenties ten
voordele van Amerikaanse bedrijven. Het laagste
preferentie-percentage bedraagt maar liefst 12
procent, terwijl in sommige gevallen 25 en zelfs 50
procent wordt gehanteerd.
Sir Brittan, EG-commissaris van buitenlandse
handel, gaat volgende week praten met de VS-
handelsafgevaardige Mickey Kantor, net als hijzelf
een nieuwkomer in de internationale arena.
Er is trouwens nog enige speelruimte: de maandag
afgekondigde maatregelen gaan pas op 22 maart
in. Tot die datum heeft de EG tijd haar leven te
beteren. Maar dat zal zeker niet gebeuren. Wat
waarschijnlijk wel gebeurt, is dat er de komende
maanden met het mes op tafel wordt onderhan
deld, dat de ene dreiging op de andere wordt
gestapeld en dat uiteindelijk een te vuur en te
zwaard bevochten compromis wordt bereikt waar
over men het om precies één minuut voor twaalf
eens wordt.
Haag (anp) - De Nationale Investerings Bank (NIB)
praat met Fokker over een kapitaalinjectie van 800
Biljoen tot een miljard gulden voor het geval de
overname van Fokker door DASA niet doorgaat.
een woordvoerder van
het hierbij evenwel
jechts om een oriënterend ge
it en is zeker geen sprake
van een alternatief voor overna
me door DASA. „De Raad van
Sestuur neemt haar eigen ver
antwoordelijkheid", aldus de
woordvoerder. Hij verwijst daar-
>ij naar het uitblijven van over
eenstemming tussen het ministe
rie van economische zaken en
)ASA over de verkoop van de
itaatsaandelen aan DASA. Door
jat uitstel komt Fokker steeds
meer in liquiditeitsproblemen. In
dat verband heeft Fokker met de
{IB en haar andere bankiers
regelmatig contact, aldus de
woordvoerder.
Gisteravond heeft Tweede-Ka
merlid H. Vos (PvdA), voorzitter
m de vaste Kamercommissie
voor economische zaken, gezegd
dat DASA de overname van
Fokker voor het einde van vol
gende week definitief moet beze-
'en. Als de Duitsers de overna-
langer uitstellen, kan die vol
ts Vos beter worden afgebla
zen.
Zegslieden in de luchtvaartwe
reld vermoeden een verband tus-
de door Vos geventileerde
waarschuwende geluiden aan
het adres van DASA en het be
kend worden van de gesprekken
teen de NIB en Fokker. Het
verzet tegen de Duitse overname
van de Nederlandse vliegtuig
bouwer zou zich momenteel
concentreren binnen de
Kamercommissie.
De bekendmaking van gesprek
ken tussen de NIB en Fokker
over een kapitaalinjectie van een
miljard (ongeveer de overna
mesom die DASA voor Fokker
zou betalen) zou zijn bedoeld om
DASA onder druk te zetten om
met de overname akkoord te
gaan volgens de voorwaarden
die op 29 oktober van het vorig
jaar zijn overeengekomen. Twee
weken geleden kwam DASA met
de aanvullende eis dat er eerst
nog eens 400 miljoen gulden in
Fokker moet worden gestoken
om de liquiditeitspositie op te
krikken. De Nederlandse over
heid moet daar volgens de Duit
sers aan meebetalen.
Als DASA die eis niet laat vallen
en de NIB bereid is een miljard
gulden in Fokker te steken, is
het voor minister Andriessen
minder moeilijk het akkoord met
de Duitsers te laten afketsen.
De vakbonden hebben gisteren
verontrust gereageerd op de ge
luiden vanuit Den Haag. Volgens
de Unie BLHP en de Industrie
bond FNV loopt Vos te hard van
stapel. Volgens de vakorganisa
tie is de overname door DASA
voor Fokker nog steeds de beste
optie.
Een kapitaalinjectie door de NIB
is geen alternief, stellen de bon
den. Het laat onverlet dat Fok
ker op langere termijn niet in
staat is op eigen kracht nieuwe
vliegtuigen te ontwikkelen en
wederom op zoek zal moeten
naar een samenwerkingspartner.
„We zullen zien wat het gevolg
is als de overheid haar hand
overspeelt", aldus distrietsbe-
stuurder Peter van Bers van de
Industriebond FNV.
i Werknemers kijken een DAF-truck na die het Eindhovense bedrijfsterrein verlaat.
London - De Britse regering is niet van plan DAF's Britse
dochter, Leyland DAF, financieel te hulp te komen. Volgens
industrie-minister Michael Heseltine heeft de directie hierom
ook niet gevraagd. In een spoeddebat over de problematiek
deelde Heseltine het Lagerhuis gisteren mee 'geen korte-ter-
mijnverliezen te zullen subsidiëren'.
De minister zegde niettemin me
dewerking toe aan de Leyland
DAF-directie, de bewindvoer
ders, de banken en andere be
trokkenen om gevolgen voor de
werkgelegenheid 'te verzachten'.
Hij sprak daarbij alvast de hoop
uit dat 'commercieel levensvat
bare onderdelen van DAF Ley
land aan andere ondernemers
hunnen worden verkocht'.
De 5.500 Britse werknemers van
DAF vrezen voor hrrn toekomst.
Geschrokken vakbondsleiders
konden in eerste instantie weinig
anders doen dan hun diepe onge-
nistheid ventileren. Sluiting van
de fabriek in Birmingham of het
luist gemoderniseerde Leyland
al dramatische gevolgen heb
ben voor het noordwesten van
Engeland, aldus een woordvoer
der van de plaatwerkers en elek-
tnciënsbond (AEEU), die bijna
de helft van het Britse DAF-pre-
soneel vertegenwoordigt.
AEEU-onderhandelaar John
Allen liet weten dat het perso
neel 'kwaad en geshockeerd' had
gereageerd op de surséance. „We
constateren dat DAF wél steun
heeft gehad van de Nederlandse
en Belgische overheid. Onze ei
gen regering heeft helaas her
haaldelijk gefaald ook maar eni
ge steun te geven aan een door
Recessie zwaar geteisterde in-
^olgens Heseltine echter heeft
he Britse regering gedaan wat ze
°n en was de Bank of England
ingeschakeld om de betrokken
™se banken (Lloyds, Barclays
en Rational Westminster) te hei-
Pen bij het overleg met DAF.
nabour-woordvoerder Robin
ook zei te weten dat het red
dingsplan was afgeketst juist
anwege bedenkingen van de
jut se "anken in het consortium
bellen11 ^ret"eten vehig wilden
Een woordvoerdster van Lloyds
«ank meende dat deze beschul-
mging onterecht was: „We heb
ben Leyland DAF een jaar lang
gesteund". Een zelfde geluid bij
National Westminster Bank
waar wordt benadrukt dat de
Britse banken gezamenlijk de
korte-termijnfinanciering wil
den ondersteunen. „Wij zijn zeer
ongelukkig met de voorstelling
van zaken zoals kennelijk ook in
Nederland is gegeven", erkent
een woordvoerdster. Barclay
laat desgevraagd weten nog al
tijd bereid te zijn korte termijn
hulp te bieden.
Maar buiten het officiële circuit
circuleerde in Londen gisteren
het verhaal dat de Britse banken
hadden afgehaakt omdat ze on
voldoende inzicht was gegeven
in de boeken van DAF. De En
gelse banken werd gevraagd
'blind' hun zegen te geven aan
een reddingsplan dat in hun
ogen bovendien 'ongeloofwaar
dig' zou zijn geweest.
Eindhoven - De vakbonflen
hebben gisteravond met enige
verbazing kennis genomen
van de uitspraak van minis
ter Andriessen over het
voortbestaan van DAF in
'zeer afgeslankte vorm'.
„Het kan niet zo zijn dat een
minister voor de televisie een
verscherpte reorganisatie aan
kondigt", aldus bestuurder F.
Kooien van de Industriebond
FNV. Hij blijft er niettemin bij
dat vooral de banken schuldig
zijn aan de sterk verslechterde
situatie rond DAF.
„Onze inzet blijft gericht op het
voortbestaan van DAF en op een
maximaal behoud van werkgele
genheid. Uiteraard met alle rea
liteitszin, want we beseffen wel
dat de situatie van het bedrijf de
afgelopen maand minder gewor
den is", aldus Kooien. Hij vindt
dat Andriessen zijn eisen tame
lijk hard heeft ingezet: „Dat kan
natuurlijk, als 'ie er voldoende
geld insteekt. Dat moet nog
steeds blijken."
De bij DAF betrokken vakbon
den en de Centrale Onderne
mingsraad praten vanochtend al
met minister Andriessen van
Economische Zaken over de si
tuatie die is ontstaan nu aan het
bedrijf surséance van betaling is
verleend. De delegatie krijgt
morgen een onderhoud met de
leider van het bankenconsor-
tium, de ABN Amro. De vakbon
den waren er gisteravond nog
niet in geslaagd contact te leg
gen met de bewindvoerders.
De verschillende politieke par
tijen in de Tweede Kamer zijn
teleurgesteld over het mislukken
van de reddingsoperatie. Zij zijn
toch hoopvol over de toekomst
van DAF.
Het PvdA-Kamerlid H. Vos zegt
dat DAF een 'gigantische kracht'
heeft in middelzware tot zware
vrachtwagens. Hij ziet ook dui
delijke positieve kantjes aan de
uitstel van betaling. „De sur-
céance geeft DAF lucht en met
een goede herstructurering zal
het wel lukken."
Ook het WD-Kamerlid Rempt
hoopt op een goede toekomst,
maar noemt de optimistische ge
luiden die minister Andriessen
de afgelopen weken over de red
ding van DAF naar buiten
bracht 'totaal misplaatst.'
Het CDA-Kamerlid Van Iersel
ziet ook voordelen in wat hij 'de
zorgelijke situatie bij DAF
noemde'. „De veranderingen ko
men als een schok maar in de
nieuwe situatie kan er wel snel
ler gehandeld worden."
De vakbonden bij de Belgische
DAF-vestiging in Westerlo over
wegen op korte termijn acties.
De bonden willen duidelijkheid
over het effect van de reorgani
satieplannen voor de werkgele
genheid in Westerlo.
(ADVERTENTIE)
1BFx
Leidinggeven en managen. Intelligentie, persoon
lijkheid en gedrag. Allemaal factoren die de
"zwaarte" van een persoon bepalen. Hoe zwaar
iemand moet zijn is afhankelijk van de functie-
eisen. Hoe een functie moet worden ingevuld
hangt niet alleen af van het specifieke taken
pakket, maar ook van de organisatie-strategie.
Bureau van Overveld gaat samen met u de
functie- en testcriteria na. Vanuit psychologische
en bedrijfskundige disciplines en op het hoogste
professionele niveau. Geeft een heldere beoor
deling van mensen op grond van een
onderzoek. Bureau van Overveld, deskundig
beoordelaar. Sinds 1956.
Bureau van Overveld is lid van de adviesgroep
voor Mens Organisatie.
Bel voor meer informatie drs. Dick Freriks of
drs. Hans Donners MBA, telefoon 040 - 120030.
Ukunt natuurlijk ook Rosi Muijtjens om een
brochure vragen.
SELECTIE - PSYCHOLOGISCH ONDERZOEK - WERVING
POTENTIEEL BEPALING - ASSESSMENT CENTER
Etzentlaan 27, 5611LG, Postbus 40,
5600AA Eindhoven,
Tel. 040- 120030, Telefax 040-124880.
Europese havenorganisatie opgericht
Brussel - In Brussel is deze week de Organisatie van Zeehavens
van de Europese Gemeenschap (ESPO) opgericht. Doel van de
organisatie is het promoten van belangen van de aangesloten
havens. Binnen de organisatie zijn alle zeehavens van de
Europese Gemeenschap gevestigd.
Het hoofdkantoor van ESPO komt in Brussel. Eerste voorzitter
wordt F. Suykens. Hij is directeur van de haven van Antwerpen.
Minder banenverlies bij EBS
Botterdam - Het dreigende verlies van 400 banen (door reorga
nisatie) bij het Rotterdamse massagoed-overslagbedrijf EBS is
afgewend. Met de vervoersbonden FNV en CNV is EBS overeen
gekomen dat dit aantal 234 wordt. J. Verroen van de Vervoers-
bond FNV heeft dit meegedeeld.
De problemen zijn echter nog niet opgelost. De vervoersbonden
blijven bij hun standpunt dat gedwongen ontslagen bij EBS
onaanvaardbaar zijn. EBS moet dus met een oplossing komen
voor 234 werknemers als het bedrijf de reorganisatie wil
doorvoeren, aldus Verroen. De bonden hebben EBS verzocht
nog deze week met een vérdere uitwerking van het reorganisa
tieplan te komen.
Verliezen Lockheed en General Motors
Calabasas - Het Amerikaanse defensieconcern Lockheed heeft
vorig jaar een verlies geleden van 283 miljoen dollar in
vergelijking met een winst van 308 miljoen dollar in 1991. Dit is
toe te schrijven aan eenmalige lasten van 631 miljoen dollar als
gevolg van wijziging van de boekhouding, die betrekking heeft
op de ziektekostenverzekering voor gepensioneerden. Zonder
deze post zou er een jaarwinst zijn geweest van 348 miljoen
dollar.
General Motors (GM), Amerika's grootste producent van auto's,
heeft ook een voorziening getroffen voor de ziektekostenverze
kering voor gepensioneerden. Dat kost de firma 20,8 miljard
dollar (ruim f 38 miljard). Daardoor komt 's werelds grootste
onderneming zeer diep in het rood te staan. GM boekte in de
eerste negen maanden van vorig jaar een verlies van 970 miljoen
dollar. Het jaarresultaat wordt later deze maand gepubliceerd.
Philips Sittard schrapt 168 banen
Sittard - Bij de Philips-vestiging in Sittard verdwijnen 168
arbeidsplaatsen. De afdeling voor de produktie van kathodes,
een onderdeel van de tv-beeldbuis, wordt in zijn geheel overge
plaatst naar het Engelse Blackburn. Het personeel is gistermid
dag op de hoogte gebracht van de reorganisatie. Overplaatsing
van de Sittardse afdeling naar Engeland past volgens de directie
in het streven om de kosten fors omlaag te brengen bij de Divisie
Componenten waartoe ook de Sittardse vestiging behoort. In het
Blackburn wordt reeds 60 procent van de Philips kathodes
geproduceerd.
De vakbonden reageerden gisteren boos op de aangekondigde
reorganisatie. „Op 23 december liet de directie nog weten dat
ter compensatie de afdeling voor de produktie van elektronen
kanonnen van Eindhoven naar Sittard verplaatst zou worden,
maar nu blijkt dat er helemaal niets naar Sittard komt", aldus
Lourens van de Industriebond FNV. Volgens een woordvoerder
van Philips is besloten om deze verhuizing niet door te laten
gaan, omdat onder de huidige omstandigheden de opbrengsten
niet opwegen tegen de hoge kosten.
Schadeverzekeraars staan onder druk
Tilburg - De winst' bij'maatschappijen die schade verzekeren in
Nederland staat opder .drifk- Er moet steeds meer schade worden
üitgekeèrcl terwijl de inkomsten uit betaalde premies achterblij
ven. Na de alarmerende berichten over tientallen miljoenen
verlies per maatschappij, uitgesproken door de heer P. Lam-
brechts, directeur marketing van het Tilburgse verzekeringscon
cern Interpolis, geven ook andere maatschappijen hun moeilijke
positie toe.
Maar geen van de woordvoerders zegt dat zijn bedrijf er echt
slecht voor staat. W. Terwisscha van Nationale Nederlanden in
Den Haag, onderdeel van de ING-groep, zegt dat de schade-
markt het moeilijk heeft. Zeker maatschappijen die zich uitslui
tend toeleggen op schadeverzekeringen staan onder druk.
Van onze verslaggever
Moerdijk - De vakbonden moeten kunnen meepraten over de
reorganisatie bij Shell Moerdijk. De Industriebond FNV
stuurt een brief van die strekking naar de directie van Shell.
Aanleiding van het sturen van de brief is een bijeenkomst van
vakbondsleden die bij de vestiging in Moerdijk werken.
De directie van Shell Moerdijk
heeft intern een derde sanerings
ronde afgekondigd in het grote
reorganisatieprogramma Focus.
Ruim 790 mensen zouden er mo
gen blijven werken. Een jaar
geleden werkten er nog bijna
1.100 mensen.
De Industriebond FNV heeft
vrijdag een regeling ontvangen
van de directie voor werknemers
die volgens haar overtollig zijn.
Daarbij worden mogelijkheden
genoemd als interne of externe
herplaatsingen en detachering.
De bond heeft maandagavond
een vergadering gehouden over
de regeling.
Een van de belangrijkste punten
van kritiek van de leden was dat
de directie van Shell wel met de
ondernemingsraad praat over de
reorganisatie maar niet met de
vakbonden. Districtsbestuurder
W. Marks: „Er waren zo'n 250
tot 300 werknemers bij aanwe
zig. Zonder dat ik op de tafel
hoefde te staan of demagogische
verhalen hoefde te vertellen, wa
ren ze het er allemaal mee eens
dat de vakbonden moeten mee
praten met directie en onderne
mingsraad in een soort tri-parti-
te-overleg."
„Bij cao-onderhandelingen zit
ten wij en het CNV ook aan tafel
met de directie. We vinden dat
we er bij een reorganisatie ook
bij moeten zijn. Onze eigen on
dernemingsraadsleden zijn de
zelfde mening toegedaan en die
vertegenwoordigen een meerder
heid in de raad van negen van de
vijftien leden," aldus Marks. De
brief gaat vandaag naar de di
rectie.
Door Chris Paulussen
Eindhoven - „Als een onder
neming eenmaal in de pro
blemen zit en een reddings
plan blijft uit, dan is het de
bank die noodgedwongen
moet aangeven waar de
grens ligt". Zo geeft een
woordvoerder van de ABN
Amro aan hoe het komt dat
'de banken het altijd gedaan
hebben'.
Het is vooral de ABN Amro die
als leider van het bij DAF be
trokken bankensyndicaat onder
vuur wordt genomen. Maar in
bankkringen wordt erop gewe
zen dat het toch het instorten
van de Britse markt is geweest,
waardoor de verliezen bij DAF
de afgelopen jaren zijn opgelo
pen tot ver over de 700 mil
joen. Dat mag een kwestie van
overmacht zijn geweest, zo
wordt geredeneerd, maar die
kan dan ook de banken niet in
de schoenen wordeq geschoven.
Dat weerhoudt de vakbonden,
de ondernemingsraden en mi
nister Andriessen er niet van
om de beschuldigende vinger in
de richting van de banken te
steken.
Begin vorige week waren de
financiers dicht bij een akkoord
over de financiering van het
reddingsplan. Er kwam een
kink in de kabel toen de Vlaam
se deelregering zich geconfron
teerd zag met voor haar nieuwe
eisen, onder meer ten aanzien
van zekerheden op oude kredie
ten. Volgens de Vlamingen was
sprake van aanvullende eisen
van de banken. De ABN Amro
liet echter weten dat geen spra
ke was van additionele eisen.
Het zou gaan om voorwaarden,
die al enkele weken daarvoor op
tafel hadden gelegd. Het minis
terie van economische zaken
zou hebben nagelaten om de
Vlaamse overheid ervan op de
hoogte stellen.
Toen bleek dat de Vlaamse re
gering slechts gedeeltelijk tege
moet wilde komen aan de voor
haar nieuwe voorwaarden,
moest de ABN Amro terug naar
haar achterban. Vijf van de ne
gen banken - waaronder ABN
Amro, ING, Rabo en CLBN -
waren bereid tot een akkoord.
Vier banken - de Generale Bank
in België; Barclays, Lloyds en
NatWest in Groot-Brittannië-
vonden hun positie zodanig ver
slechterd dat zij een nader on
derzoek eisten. Als gevolg daar
van ontstond de noodzaak van
een overbruggingskrediet.
De ABN Amro liet maandag
avond weten dat de banken hun
aandeel van 50 miljoen in het
overbruggingskrediet wilden
ophoesten, op voorwaarde dat
de Nederlandse en de Vlaamse
overheid ook elk met 50 mil
joen over de brug zouden ko
men. Gisteren bleek dat de
overheden toen al hadden dui
delijk gemaakt dat zij alleen
aan het overbruggingskrediet
wilden bijdragen als de banken
de financiering van het red
dingsplan ook wilden garande
ren.
Aan die eis wilden de banken,
vooruitlopend op het nadere on
derzoek, niet voldoen. Daarmee
was de cirkel rond. De raad van
bestuur van DAF deed nog een
vergeefse poging om de patstel
ling te doorbreken met een ulti
matum aan de banken dat
maandagmiddag om vijf uur af
liep. Toen desondanks een ak
koord over de korte termijn fi
nanciering uitbleef, waren de
banken gisteren niet bereid de
bevriezing van de kredietlijnen
op te heffen. De geldkraan ging
dicht en DAF kan niets anders
doen dan surséance aanvragen.
Volgens Andriessen hebben de
banken maandag aanvullende
voorwaarden gesteld voor hun
bijdrage aan het overbruggings
krediet van 150 miljoen. Zij
zouden maximale zekerheden
hebben geëist en geweigerd
hebben om ook maar één cent
meer uit te trekken dan 50
miljoen. Andriessen vond deze
voorwaarden, net als de Bel
gische overheid, onbespreek
baar.
Nadat hij eerder een periode
van vier vijf weken had ge
noemd voor het nadere onder
zoek, ging de minister gisteren
uit van minstens tien weken.
Dat zou een gevolg zijn van een
aanvullende eis van de banken
om extra onderzoeken te ver
richten, onder meer naar de
waarde van DAF bij een faillis
sement. „Tel daarbij op de ze
ven, acht weken die nog eens
nodig zijn om de onderhande
lingen over het definitieve red
dingsplan af te ronden, dan is
duidelijk dat DAF het met een
overbruggingskrediet van 150
miljoen zeker niet zou redden."
Volgens de woordvoerder van
de ABN Amro hebben de ban
ken na donderdag geen aanvul
lende eisen ten aanzien van het
nadere onderzoek gesteld. Over
de periode die nodig zou zijn
voor het onderzoek hebben de
banken zich nooit uitgelaten.
De woordvoerder zegt het jam
mer te vinden dat DAF in een
situatie is gekomen waarin het
surséance moest aanvragen. Hij
vindt echter dat de schuld daar
van niet bij de banken ligt.
„Een bank is nu eenmaal geen
charitatieve instelling, die geld
van anderen cadeau kan doen",
aldus de woordvoerder. „Wij
kunnen geen bodemloos vat
blijven vullen." De bijdrage van
de overheid, die volgens minis
ter Andriessen zo royaal is, be
oordeelt hij als 'te weinig en te
laat'.
De bewindvoerders die het nu
bij de DAF voor het zeggen
krijgen, zullen niet om de finan
ciers heen kunnen. Zowel de
banken als de Nederlandse en
de Vlaamse overheid laten we
ten dat zij nog steeds bereid zijn
om mee te werken aan de red
dingsoperatie van DAF.