Fokker dekt zich financieel in 'De banken hebben het immers altijd gedaan' —buffer ebieden Airopa speelt de vermoorde onschuld in handelsconflict met VS Bonden verbaasd over uitspraken Andriessen abrikant praat met banken over steun indien DASA van overname afziet Britse regering weigert steun aan Leyland DAF A4 ECONOMIE A5 "GOEIE ACHTERGROND, MAAR IS IE WEL ZWAAR ï|||||gjF GENOEGr Jljjf ECONOMIE KORT Vakbond wil meepraten over reorganisatie Shell Moerdijk »s esidenten van alle ker van Duitsland er van het nieuwe ich ziek gemeld en pijnen se eiland Luzon is gekomen. De 2.462 binnen drie uur as e autoriteiten zeker hellingen van de duizenden van hen gering er-Petrossian heeft nd gemaakt dat hij en diens regering te p van de dag zou tslag het verzet van mma voor 1993, dat de vice-premier en Bagratian. Premier arlement gezegd dat arden. ij marine VS voor 1999 nog eens schepen uit de vaart -Uien afdanken. Dat e bericht, en begroting voor de astisch gereduceerde om en nabij de 320 proces Erich Honecker zal van zijn proces, op 8 d waarin hij zegt dat De oud-DDR-leider durende vlucht naar roces bij te wonen', erweten. gens zijn slechte ge- wee arrestatiebevelen jk bij zijn vrouw en in Duitsland agen in Duitsland is uim 36.000 personen ging ten opzichte van 17 procent hoger dan inisterie van binnen- Roemenië, het voor- e. Ten opzichte van oemenen, Bulgaren en aanmerking te komen steeds Lomé opnieuw de Togolese een oproep, maandag, dat niet te doen. De enkele tienduizenden orgegaan en voor het n Ghana en Benin, alle vroegte taxi's en eren en grote pakken Ghanese tweelingstad weg naar Benin. uitgesteld vredesonderhandelin- ties is uitgesteld naar uurt van de zuidelijke ag naar verluidt aan fers waren inzittenden dat door een Ameri- n, omdat het Belgische van Cambodja wil dat het gebied dat rege- n veroverd op de Rode puur defensieve operatie is geen algemeen offen- ing van Kanharith staat op de verklaring van de desmacht in Cambodja offensief maandag als het e van het afgelopen jaar iceerde. arnemers maakten maan- elding van een serie aan- van het regeringsleger in ntrale en noordelijke pro- Het offensief zou ook t zijn op Pailin, dat tot op meter zou zijn genaderd, estelijke provinciehoofd- "ordt door de VN be- d als het hoofdkwartier Rode Khmer, maar UN- evelhebber Akashi erken de stad slechts als fapade voor de guerrillabeweging, aar basis op een geheime iep in de jungle heeft. OESTEM WOENSDAG 3 FEBRUARI 1993 onze correspondent Jo Wijnen jtussel - De EG-ministers van Buitenlandse jjken en Handel hebben gisteren veronge- jikt gereageerd op de snelle escalatie van de tsndelsgeschillen tussen Europa en de VS. yerden ze vorige week al geconfronteerd met forse jrafheffingen op naar de VS geëxporteerd staal, maandag sloeg Washington opnieuw toe, nu met le dreiging bedrijven uit de Europese Gemeen- idiap uit te sluiten bij gunningen van overheids machten in de communicatie-sector, je Nederlandse staatssecretaris voor buitenlandse jandel Y. van Rooy, sprak van 'ongerechtvaardig- leen ongenuanceerde stappen'. Maar net als haar •ollega's vond ze het toch maar beter haar ergste joosheid voor zich te houden. „We moeten oplos singen zien te vinden aan de onderhandelingsta fel." Kortom, Van Rooy en haar EG-collega's sturen niet aan op een echt conflict en dreigen dan ook niet met vergeldingsmaatregelen. Toch lijkt de koers die de nieuwe Amerikaanse regering vaart duidelijk. Het bedrijfsleven in de VS moet, in de visie van de Clinton-regering, behoedzaam in de Amerikaanse vlag worden ge wikkeld. Buitenlanders die het wagen enige han delsfratsen op de VS-markten te maken, krijgen daarom met een strikte toepassing van de Ameri kaanse wet te maken. Bij de overheidsopdrachten gaat het om een grote hoeveelheid oud zeer, dat echt pijn begon te doen toen de EG de 'richtlijn voor openbare aankopen' lanceerde. De richtlijn, die op 1 januari van kracht werd, was bedoeld om de overheidsaankopen in de EG aan een volledig vrij handelsverkeer bloot te stellen. Als de Europese overheden op het stuk van de telecommunicatie, de drinkwatervoorziening, de energie en het openbaar vervoer iets te vergeven hebben, dan mogen alle bedrijven in de EG - maar ook uit de VS - inschrijven. Bescherming van nationale ondernemingen is er niet meer bij. Toch hebben de Europese bedrijven een streepje voor op de niet-Europese. In de richtlijn is een zogenaamde preferentie van drie procent ten voor dele van de bedrijven in de EG opengelaten. Dat wil zeggen dat een EG-bedrijf, in geval van een gunning, maximaal drie procent duurder mag zijn dan bijvoorbeeld een Amerikaans. De Amerikanen beschouwen dat als bevoordeling van de Europese inschrijvers. De Amerikanen hebben in dat opzicht echter boter op het hoofd. Hun 'Buy American Act' heeft ook preferenties ten voordele van Amerikaanse bedrijven. Het laagste preferentie-percentage bedraagt maar liefst 12 procent, terwijl in sommige gevallen 25 en zelfs 50 procent wordt gehanteerd. Sir Brittan, EG-commissaris van buitenlandse handel, gaat volgende week praten met de VS- handelsafgevaardige Mickey Kantor, net als hijzelf een nieuwkomer in de internationale arena. Er is trouwens nog enige speelruimte: de maandag afgekondigde maatregelen gaan pas op 22 maart in. Tot die datum heeft de EG tijd haar leven te beteren. Maar dat zal zeker niet gebeuren. Wat waarschijnlijk wel gebeurt, is dat er de komende maanden met het mes op tafel wordt onderhan deld, dat de ene dreiging op de andere wordt gestapeld en dat uiteindelijk een te vuur en te zwaard bevochten compromis wordt bereikt waar over men het om precies één minuut voor twaalf eens wordt. Haag (anp) - De Nationale Investerings Bank (NIB) praat met Fokker over een kapitaalinjectie van 800 Biljoen tot een miljard gulden voor het geval de overname van Fokker door DASA niet doorgaat. een woordvoerder van het hierbij evenwel jechts om een oriënterend ge it en is zeker geen sprake van een alternatief voor overna me door DASA. „De Raad van Sestuur neemt haar eigen ver antwoordelijkheid", aldus de woordvoerder. Hij verwijst daar- >ij naar het uitblijven van over eenstemming tussen het ministe rie van economische zaken en )ASA over de verkoop van de itaatsaandelen aan DASA. Door jat uitstel komt Fokker steeds meer in liquiditeitsproblemen. In dat verband heeft Fokker met de {IB en haar andere bankiers regelmatig contact, aldus de woordvoerder. Gisteravond heeft Tweede-Ka merlid H. Vos (PvdA), voorzitter m de vaste Kamercommissie voor economische zaken, gezegd dat DASA de overname van Fokker voor het einde van vol gende week definitief moet beze- 'en. Als de Duitsers de overna- langer uitstellen, kan die vol ts Vos beter worden afgebla zen. Zegslieden in de luchtvaartwe reld vermoeden een verband tus- de door Vos geventileerde waarschuwende geluiden aan het adres van DASA en het be kend worden van de gesprekken teen de NIB en Fokker. Het verzet tegen de Duitse overname van de Nederlandse vliegtuig bouwer zou zich momenteel concentreren binnen de Kamercommissie. De bekendmaking van gesprek ken tussen de NIB en Fokker over een kapitaalinjectie van een miljard (ongeveer de overna mesom die DASA voor Fokker zou betalen) zou zijn bedoeld om DASA onder druk te zetten om met de overname akkoord te gaan volgens de voorwaarden die op 29 oktober van het vorig jaar zijn overeengekomen. Twee weken geleden kwam DASA met de aanvullende eis dat er eerst nog eens 400 miljoen gulden in Fokker moet worden gestoken om de liquiditeitspositie op te krikken. De Nederlandse over heid moet daar volgens de Duit sers aan meebetalen. Als DASA die eis niet laat vallen en de NIB bereid is een miljard gulden in Fokker te steken, is het voor minister Andriessen minder moeilijk het akkoord met de Duitsers te laten afketsen. De vakbonden hebben gisteren verontrust gereageerd op de ge luiden vanuit Den Haag. Volgens de Unie BLHP en de Industrie bond FNV loopt Vos te hard van stapel. Volgens de vakorganisa tie is de overname door DASA voor Fokker nog steeds de beste optie. Een kapitaalinjectie door de NIB is geen alternief, stellen de bon den. Het laat onverlet dat Fok ker op langere termijn niet in staat is op eigen kracht nieuwe vliegtuigen te ontwikkelen en wederom op zoek zal moeten naar een samenwerkingspartner. „We zullen zien wat het gevolg is als de overheid haar hand overspeelt", aldus distrietsbe- stuurder Peter van Bers van de Industriebond FNV. i Werknemers kijken een DAF-truck na die het Eindhovense bedrijfsterrein verlaat. London - De Britse regering is niet van plan DAF's Britse dochter, Leyland DAF, financieel te hulp te komen. Volgens industrie-minister Michael Heseltine heeft de directie hierom ook niet gevraagd. In een spoeddebat over de problematiek deelde Heseltine het Lagerhuis gisteren mee 'geen korte-ter- mijnverliezen te zullen subsidiëren'. De minister zegde niettemin me dewerking toe aan de Leyland DAF-directie, de bewindvoer ders, de banken en andere be trokkenen om gevolgen voor de werkgelegenheid 'te verzachten'. Hij sprak daarbij alvast de hoop uit dat 'commercieel levensvat bare onderdelen van DAF Ley land aan andere ondernemers hunnen worden verkocht'. De 5.500 Britse werknemers van DAF vrezen voor hrrn toekomst. Geschrokken vakbondsleiders konden in eerste instantie weinig anders doen dan hun diepe onge- nistheid ventileren. Sluiting van de fabriek in Birmingham of het luist gemoderniseerde Leyland al dramatische gevolgen heb ben voor het noordwesten van Engeland, aldus een woordvoer der van de plaatwerkers en elek- tnciënsbond (AEEU), die bijna de helft van het Britse DAF-pre- soneel vertegenwoordigt. AEEU-onderhandelaar John Allen liet weten dat het perso neel 'kwaad en geshockeerd' had gereageerd op de surséance. „We constateren dat DAF wél steun heeft gehad van de Nederlandse en Belgische overheid. Onze ei gen regering heeft helaas her haaldelijk gefaald ook maar eni ge steun te geven aan een door Recessie zwaar geteisterde in- ^olgens Heseltine echter heeft he Britse regering gedaan wat ze °n en was de Bank of England ingeschakeld om de betrokken ™se banken (Lloyds, Barclays en Rational Westminster) te hei- Pen bij het overleg met DAF. nabour-woordvoerder Robin ook zei te weten dat het red dingsplan was afgeketst juist anwege bedenkingen van de jut se "anken in het consortium bellen11 ^ret"eten vehig wilden Een woordvoerdster van Lloyds «ank meende dat deze beschul- mging onterecht was: „We heb ben Leyland DAF een jaar lang gesteund". Een zelfde geluid bij National Westminster Bank waar wordt benadrukt dat de Britse banken gezamenlijk de korte-termijnfinanciering wil den ondersteunen. „Wij zijn zeer ongelukkig met de voorstelling van zaken zoals kennelijk ook in Nederland is gegeven", erkent een woordvoerdster. Barclay laat desgevraagd weten nog al tijd bereid te zijn korte termijn hulp te bieden. Maar buiten het officiële circuit circuleerde in Londen gisteren het verhaal dat de Britse banken hadden afgehaakt omdat ze on voldoende inzicht was gegeven in de boeken van DAF. De En gelse banken werd gevraagd 'blind' hun zegen te geven aan een reddingsplan dat in hun ogen bovendien 'ongeloofwaar dig' zou zijn geweest. Eindhoven - De vakbonflen hebben gisteravond met enige verbazing kennis genomen van de uitspraak van minis ter Andriessen over het voortbestaan van DAF in 'zeer afgeslankte vorm'. „Het kan niet zo zijn dat een minister voor de televisie een verscherpte reorganisatie aan kondigt", aldus bestuurder F. Kooien van de Industriebond FNV. Hij blijft er niettemin bij dat vooral de banken schuldig zijn aan de sterk verslechterde situatie rond DAF. „Onze inzet blijft gericht op het voortbestaan van DAF en op een maximaal behoud van werkgele genheid. Uiteraard met alle rea liteitszin, want we beseffen wel dat de situatie van het bedrijf de afgelopen maand minder gewor den is", aldus Kooien. Hij vindt dat Andriessen zijn eisen tame lijk hard heeft ingezet: „Dat kan natuurlijk, als 'ie er voldoende geld insteekt. Dat moet nog steeds blijken." De bij DAF betrokken vakbon den en de Centrale Onderne mingsraad praten vanochtend al met minister Andriessen van Economische Zaken over de si tuatie die is ontstaan nu aan het bedrijf surséance van betaling is verleend. De delegatie krijgt morgen een onderhoud met de leider van het bankenconsor- tium, de ABN Amro. De vakbon den waren er gisteravond nog niet in geslaagd contact te leg gen met de bewindvoerders. De verschillende politieke par tijen in de Tweede Kamer zijn teleurgesteld over het mislukken van de reddingsoperatie. Zij zijn toch hoopvol over de toekomst van DAF. Het PvdA-Kamerlid H. Vos zegt dat DAF een 'gigantische kracht' heeft in middelzware tot zware vrachtwagens. Hij ziet ook dui delijke positieve kantjes aan de uitstel van betaling. „De sur- céance geeft DAF lucht en met een goede herstructurering zal het wel lukken." Ook het WD-Kamerlid Rempt hoopt op een goede toekomst, maar noemt de optimistische ge luiden die minister Andriessen de afgelopen weken over de red ding van DAF naar buiten bracht 'totaal misplaatst.' Het CDA-Kamerlid Van Iersel ziet ook voordelen in wat hij 'de zorgelijke situatie bij DAF noemde'. „De veranderingen ko men als een schok maar in de nieuwe situatie kan er wel snel ler gehandeld worden." De vakbonden bij de Belgische DAF-vestiging in Westerlo over wegen op korte termijn acties. De bonden willen duidelijkheid over het effect van de reorgani satieplannen voor de werkgele genheid in Westerlo. (ADVERTENTIE) 1BFx Leidinggeven en managen. Intelligentie, persoon lijkheid en gedrag. Allemaal factoren die de "zwaarte" van een persoon bepalen. Hoe zwaar iemand moet zijn is afhankelijk van de functie- eisen. Hoe een functie moet worden ingevuld hangt niet alleen af van het specifieke taken pakket, maar ook van de organisatie-strategie. Bureau van Overveld gaat samen met u de functie- en testcriteria na. Vanuit psychologische en bedrijfskundige disciplines en op het hoogste professionele niveau. Geeft een heldere beoor deling van mensen op grond van een onderzoek. Bureau van Overveld, deskundig beoordelaar. Sinds 1956. Bureau van Overveld is lid van de adviesgroep voor Mens Organisatie. Bel voor meer informatie drs. Dick Freriks of drs. Hans Donners MBA, telefoon 040 - 120030. Ukunt natuurlijk ook Rosi Muijtjens om een brochure vragen. SELECTIE - PSYCHOLOGISCH ONDERZOEK - WERVING POTENTIEEL BEPALING - ASSESSMENT CENTER Etzentlaan 27, 5611LG, Postbus 40, 5600AA Eindhoven, Tel. 040- 120030, Telefax 040-124880. Europese havenorganisatie opgericht Brussel - In Brussel is deze week de Organisatie van Zeehavens van de Europese Gemeenschap (ESPO) opgericht. Doel van de organisatie is het promoten van belangen van de aangesloten havens. Binnen de organisatie zijn alle zeehavens van de Europese Gemeenschap gevestigd. Het hoofdkantoor van ESPO komt in Brussel. Eerste voorzitter wordt F. Suykens. Hij is directeur van de haven van Antwerpen. Minder banenverlies bij EBS Botterdam - Het dreigende verlies van 400 banen (door reorga nisatie) bij het Rotterdamse massagoed-overslagbedrijf EBS is afgewend. Met de vervoersbonden FNV en CNV is EBS overeen gekomen dat dit aantal 234 wordt. J. Verroen van de Vervoers- bond FNV heeft dit meegedeeld. De problemen zijn echter nog niet opgelost. De vervoersbonden blijven bij hun standpunt dat gedwongen ontslagen bij EBS onaanvaardbaar zijn. EBS moet dus met een oplossing komen voor 234 werknemers als het bedrijf de reorganisatie wil doorvoeren, aldus Verroen. De bonden hebben EBS verzocht nog deze week met een vérdere uitwerking van het reorganisa tieplan te komen. Verliezen Lockheed en General Motors Calabasas - Het Amerikaanse defensieconcern Lockheed heeft vorig jaar een verlies geleden van 283 miljoen dollar in vergelijking met een winst van 308 miljoen dollar in 1991. Dit is toe te schrijven aan eenmalige lasten van 631 miljoen dollar als gevolg van wijziging van de boekhouding, die betrekking heeft op de ziektekostenverzekering voor gepensioneerden. Zonder deze post zou er een jaarwinst zijn geweest van 348 miljoen dollar. General Motors (GM), Amerika's grootste producent van auto's, heeft ook een voorziening getroffen voor de ziektekostenverze kering voor gepensioneerden. Dat kost de firma 20,8 miljard dollar (ruim f 38 miljard). Daardoor komt 's werelds grootste onderneming zeer diep in het rood te staan. GM boekte in de eerste negen maanden van vorig jaar een verlies van 970 miljoen dollar. Het jaarresultaat wordt later deze maand gepubliceerd. Philips Sittard schrapt 168 banen Sittard - Bij de Philips-vestiging in Sittard verdwijnen 168 arbeidsplaatsen. De afdeling voor de produktie van kathodes, een onderdeel van de tv-beeldbuis, wordt in zijn geheel overge plaatst naar het Engelse Blackburn. Het personeel is gistermid dag op de hoogte gebracht van de reorganisatie. Overplaatsing van de Sittardse afdeling naar Engeland past volgens de directie in het streven om de kosten fors omlaag te brengen bij de Divisie Componenten waartoe ook de Sittardse vestiging behoort. In het Blackburn wordt reeds 60 procent van de Philips kathodes geproduceerd. De vakbonden reageerden gisteren boos op de aangekondigde reorganisatie. „Op 23 december liet de directie nog weten dat ter compensatie de afdeling voor de produktie van elektronen kanonnen van Eindhoven naar Sittard verplaatst zou worden, maar nu blijkt dat er helemaal niets naar Sittard komt", aldus Lourens van de Industriebond FNV. Volgens een woordvoerder van Philips is besloten om deze verhuizing niet door te laten gaan, omdat onder de huidige omstandigheden de opbrengsten niet opwegen tegen de hoge kosten. Schadeverzekeraars staan onder druk Tilburg - De winst' bij'maatschappijen die schade verzekeren in Nederland staat opder .drifk- Er moet steeds meer schade worden üitgekeèrcl terwijl de inkomsten uit betaalde premies achterblij ven. Na de alarmerende berichten over tientallen miljoenen verlies per maatschappij, uitgesproken door de heer P. Lam- brechts, directeur marketing van het Tilburgse verzekeringscon cern Interpolis, geven ook andere maatschappijen hun moeilijke positie toe. Maar geen van de woordvoerders zegt dat zijn bedrijf er echt slecht voor staat. W. Terwisscha van Nationale Nederlanden in Den Haag, onderdeel van de ING-groep, zegt dat de schade- markt het moeilijk heeft. Zeker maatschappijen die zich uitslui tend toeleggen op schadeverzekeringen staan onder druk. Van onze verslaggever Moerdijk - De vakbonden moeten kunnen meepraten over de reorganisatie bij Shell Moerdijk. De Industriebond FNV stuurt een brief van die strekking naar de directie van Shell. Aanleiding van het sturen van de brief is een bijeenkomst van vakbondsleden die bij de vestiging in Moerdijk werken. De directie van Shell Moerdijk heeft intern een derde sanerings ronde afgekondigd in het grote reorganisatieprogramma Focus. Ruim 790 mensen zouden er mo gen blijven werken. Een jaar geleden werkten er nog bijna 1.100 mensen. De Industriebond FNV heeft vrijdag een regeling ontvangen van de directie voor werknemers die volgens haar overtollig zijn. Daarbij worden mogelijkheden genoemd als interne of externe herplaatsingen en detachering. De bond heeft maandagavond een vergadering gehouden over de regeling. Een van de belangrijkste punten van kritiek van de leden was dat de directie van Shell wel met de ondernemingsraad praat over de reorganisatie maar niet met de vakbonden. Districtsbestuurder W. Marks: „Er waren zo'n 250 tot 300 werknemers bij aanwe zig. Zonder dat ik op de tafel hoefde te staan of demagogische verhalen hoefde te vertellen, wa ren ze het er allemaal mee eens dat de vakbonden moeten mee praten met directie en onderne mingsraad in een soort tri-parti- te-overleg." „Bij cao-onderhandelingen zit ten wij en het CNV ook aan tafel met de directie. We vinden dat we er bij een reorganisatie ook bij moeten zijn. Onze eigen on dernemingsraadsleden zijn de zelfde mening toegedaan en die vertegenwoordigen een meerder heid in de raad van negen van de vijftien leden," aldus Marks. De brief gaat vandaag naar de di rectie. Door Chris Paulussen Eindhoven - „Als een onder neming eenmaal in de pro blemen zit en een reddings plan blijft uit, dan is het de bank die noodgedwongen moet aangeven waar de grens ligt". Zo geeft een woordvoerder van de ABN Amro aan hoe het komt dat 'de banken het altijd gedaan hebben'. Het is vooral de ABN Amro die als leider van het bij DAF be trokken bankensyndicaat onder vuur wordt genomen. Maar in bankkringen wordt erop gewe zen dat het toch het instorten van de Britse markt is geweest, waardoor de verliezen bij DAF de afgelopen jaren zijn opgelo pen tot ver over de 700 mil joen. Dat mag een kwestie van overmacht zijn geweest, zo wordt geredeneerd, maar die kan dan ook de banken niet in de schoenen wordeq geschoven. Dat weerhoudt de vakbonden, de ondernemingsraden en mi nister Andriessen er niet van om de beschuldigende vinger in de richting van de banken te steken. Begin vorige week waren de financiers dicht bij een akkoord over de financiering van het reddingsplan. Er kwam een kink in de kabel toen de Vlaam se deelregering zich geconfron teerd zag met voor haar nieuwe eisen, onder meer ten aanzien van zekerheden op oude kredie ten. Volgens de Vlamingen was sprake van aanvullende eisen van de banken. De ABN Amro liet echter weten dat geen spra ke was van additionele eisen. Het zou gaan om voorwaarden, die al enkele weken daarvoor op tafel hadden gelegd. Het minis terie van economische zaken zou hebben nagelaten om de Vlaamse overheid ervan op de hoogte stellen. Toen bleek dat de Vlaamse re gering slechts gedeeltelijk tege moet wilde komen aan de voor haar nieuwe voorwaarden, moest de ABN Amro terug naar haar achterban. Vijf van de ne gen banken - waaronder ABN Amro, ING, Rabo en CLBN - waren bereid tot een akkoord. Vier banken - de Generale Bank in België; Barclays, Lloyds en NatWest in Groot-Brittannië- vonden hun positie zodanig ver slechterd dat zij een nader on derzoek eisten. Als gevolg daar van ontstond de noodzaak van een overbruggingskrediet. De ABN Amro liet maandag avond weten dat de banken hun aandeel van 50 miljoen in het overbruggingskrediet wilden ophoesten, op voorwaarde dat de Nederlandse en de Vlaamse overheid ook elk met 50 mil joen over de brug zouden ko men. Gisteren bleek dat de overheden toen al hadden dui delijk gemaakt dat zij alleen aan het overbruggingskrediet wilden bijdragen als de banken de financiering van het red dingsplan ook wilden garande ren. Aan die eis wilden de banken, vooruitlopend op het nadere on derzoek, niet voldoen. Daarmee was de cirkel rond. De raad van bestuur van DAF deed nog een vergeefse poging om de patstel ling te doorbreken met een ulti matum aan de banken dat maandagmiddag om vijf uur af liep. Toen desondanks een ak koord over de korte termijn fi nanciering uitbleef, waren de banken gisteren niet bereid de bevriezing van de kredietlijnen op te heffen. De geldkraan ging dicht en DAF kan niets anders doen dan surséance aanvragen. Volgens Andriessen hebben de banken maandag aanvullende voorwaarden gesteld voor hun bijdrage aan het overbruggings krediet van 150 miljoen. Zij zouden maximale zekerheden hebben geëist en geweigerd hebben om ook maar één cent meer uit te trekken dan 50 miljoen. Andriessen vond deze voorwaarden, net als de Bel gische overheid, onbespreek baar. Nadat hij eerder een periode van vier vijf weken had ge noemd voor het nadere onder zoek, ging de minister gisteren uit van minstens tien weken. Dat zou een gevolg zijn van een aanvullende eis van de banken om extra onderzoeken te ver richten, onder meer naar de waarde van DAF bij een faillis sement. „Tel daarbij op de ze ven, acht weken die nog eens nodig zijn om de onderhande lingen over het definitieve red dingsplan af te ronden, dan is duidelijk dat DAF het met een overbruggingskrediet van 150 miljoen zeker niet zou redden." Volgens de woordvoerder van de ABN Amro hebben de ban ken na donderdag geen aanvul lende eisen ten aanzien van het nadere onderzoek gesteld. Over de periode die nodig zou zijn voor het onderzoek hebben de banken zich nooit uitgelaten. De woordvoerder zegt het jam mer te vinden dat DAF in een situatie is gekomen waarin het surséance moest aanvragen. Hij vindt echter dat de schuld daar van niet bij de banken ligt. „Een bank is nu eenmaal geen charitatieve instelling, die geld van anderen cadeau kan doen", aldus de woordvoerder. „Wij kunnen geen bodemloos vat blijven vullen." De bijdrage van de overheid, die volgens minis ter Andriessen zo royaal is, be oordeelt hij als 'te weinig en te laat'. De bewindvoerders die het nu bij de DAF voor het zeggen krijgen, zullen niet om de finan ciers heen kunnen. Zowel de banken als de Nederlandse en de Vlaamse overheid laten we ten dat zij nog steeds bereid zijn om mee te werken aan de red dingsoperatie van DAF.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 5