Boekenkast mag weer terug in de kamer m Meer dan twintig zware boekdelen op één enkel CD ROM schijfje orlichting Prima overleg tussen huurder en corporatie mers geld' TL 4' Piraterij is kwelling voor softwarebedrijven GIDS D edia: Help f 1 rochel Onderzoek Nationale Woningraad: OE STEM WOENSDAG 3 FEBRUARI 1993 DEEL D Schrikken van grizzlybeer le recessie in de filmin. 1 beginnende regisseurs en om films te maken, pa durft nog het risico zee te gaan. ekest zal krijgen, erman ziet in Nederland doorslaggevende rol weg- d voor de publieke om- De televisie zou volgens verplicht moeten worden a, waaronder speelfilms, roduceren. Alleen zo kari talent worden ontdekt en muleerd om meer films te en. ens hem wordt veel te geld besteed aan 'onzin- concurrentie met de com- iële stations'. In plaats goed drama worden steeds spelletjes of talkshows aakt. „Jonge talenten ko- in de huidige situatie t het Hilversumse bastion en", aldus de bankier, en een wettelijke verplich- voor de omroep om een aid percentage van het geld te besteden aan dra- zou deze ontwikkeling nen tegengaan. Dat het emmen van een vaste som oor effectief kan zijn, t uit het succes van de else culturele zender nnel 4. Die brengt keer op zelf geproduceerde films ook op de verwende Ame- anse markt. Films, ge kt met geld van. Channel 4 en het daar goed te doen: taan op het ogenblik 4 van films in de Amerikaanse top-30. r de banken ziet Gelder geen rol weggelegd in de ulering van de 'jonge' „Wij werken met geld anderen. Het zou niet d zijn als wij de rol van de ducent overnemen." erheid niet toegestaan via lieksvoorlichting te bedrij- oor de Media gisteren aan zondheid en cultuur laten ~an een zendmachtiging en iawet niet dienstbaar zijn en. mmissariaat beschouwd als omroepinstelling. Het uit- den van spotjes door de 'ksvoorliehtingsdient via RT14 n volgens het Commissariaat t worden onderscheiden van activiteiten van de RVD via publieke scherm, lgens het Commissariaat heeft L 4 een commercieel belang het oog. „Door in haar pro- mmering ook de overheids- rlichting uit te gaan zenden, jgt RTL 4 wellicht nog meer status van een vaderlandse nafide omroep. RTL 4 kan met overheidsvoorlichting tegen stprijs de gaatjes in de pro- mmering vullen en wordt nog oond met een beter imago." mmHÊmÊMÊmmKÊÊË IS Irabo - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. 'atriot games. 'ijl - 14, 16, 18, 20 en 22 'U. arafina. Vapper - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. ^»amage. injoor - 14, 16, 18, 20 en 22 u. ister act. ambassades Club 1 - 14, 16, 18, 0 en 22 u. Raising cain. Ambassades Club 2 - 14, 16.20, 8.40 en 21 u. Basic instinct. tmbassades Club 3 - 14, 16, 18, 0 en 22 u. Housesitter. mbassades Club 4 - 14, 16.20, 8.40 en 21 u. Blade runner. SRUGGE omplex Zwart Huis 30 en 20 u. Daens. .30 en 20 u. Bodyguard. .30 en 20 u. Sister act. emling 1.30 en 20 u. The last of the /lohicans. Tan Eyk 130 en 20 u. Sneakers. -ENT 'ecascoop 4.30, 17, 20 en 22.30 u. Sneakers. 4.30, 17, 20 en 22.30 u. The last of he Mohicans. 4.30, 20 en 22.30 u. Beek. 4.30, 17, 20 en 22.30 u. The crying ;ame. '2.30 u. Ultras. 4.30, 17, 20 en 22.30 u. Dracula. en 22.30 u. Blade runner. -0 en 22.30 u. Death becomes her. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. A few food men. rf on' en 20 u- Home alone 2. 4.30,17 en 20 u. Sister Act. 4-30, 17, 20 en 22.30 u. Body- ;uard. 0 en 22.30 u. Damage. 7u" Single white female, i x'n en u. Belle en het beest. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Daens. poor Jan Koesen Breda - Ik tik het woordje 'bear' in. Twee seconden flitsen voorbij. Op mijn scherm verschijnt informatie over de beer. Ik sla twee toetsen tegelijk aan. De tekst maakt plaats voor een tekening van een grizzly. Een seconde later brult het monster uit de wereld van Karl gay via de boxen door mijn kamer. Mijn bezoek deinst achteruit. file Ed it Bookmark Bookshelf I 4 Contents j Index j lack i X Seaich i< 1 Books Ik 'blader' verder door mijn elektronisch encyclopedie, 21 zware boekdelen gevat op een CD-ROM schijfje: 21 miljoen woorden, 30.000 artikelen, dui zenden illustraties, honderden geluiden, tientallen animaties. Multimedia. Ik schuif de CD-ROM van Beet- hovens Negende in de computer, klik met de muis. Lees over het Allegro ma non troppo,un poco maestoso, snel maar niet te snel en een tikkeltje majestueus. Ik krijg een tekst, een notenbalk, en wat kadertjes met commando's. Informatie, muziek, alternatie ven, het leven en de opvattingen van Beethoven, een zoekmoge lijkheid. Geen muziekleraar kan kier tegenop. Ik ben een dirigent, al kan ik maar bescheiden noten lezen. Multimedia. Een nieuwe schijf in de reke naar. Sherlock Holmes, 90 minu ien interactief drama. Ik ben de speurder die vanuit 221B, Baker Street het raadsel van Jack the Ripper oplost. Ik wandel door morsig oud Londen, praat met koeren en de Wet en vraag mijn trouwe kroniekschrijver Dr. Watson wat hij ervan vindt, maar de oen kan alleen maar bewonderen en noteren. Ac- teursstemmen spreken me lipsynchroon toe. Ik krijg onbe daarlijke lust een pijp op te steken of opium in te nemen. Multimedia. 1993 Moet het jaar worden waarop multimedia door zal bre ken. Het computerscherm is dan alweer geëvolueerd. Tekst, be wegende beelden, geluiden, dit alles interactief, d.w.z. ik zit niet sief voor het scherm maar kan met de toetsen en de muis actief meedoen aan dat wat op het scherm gebeurt. Ik verander het lot van de wezens binnen en voor het programma, ik schep, kan me in diverse gedaantes hul len. De technieken zijn er al en zelfs voor redelijke bedragen te kopen. Voor een bedrag van rond de 1500 gulden koop ik een multimediasysteem voor mijn PC, bestaande uit een geluids kaart, een ingebouwde CD-ROM speler (die ook als gewone CD is te gebruiken, dwars door allerlei andere programma's als tekst verwerking en boekhouding), en daar worden ook nog eens zes schijfjes bijgeleverd, zoals een elektronische boekenplank, waarop een encyclopedie, een atlas, een citatenboek en alma nakken. Als je wilt, kun je het hele zaakje aan een echte ver sterker en luidsprekers toever trouwen en dan is het effect overdonderend. Geen speeltje Maar multimedia is geen speel tje. Het belangrijkste gebied zal edukatie en informatie zijn. De meterslange folianten van de Encyclopaedia Britannica die in de jaren op de planken stof ver zamelen en maar zelden worden opengeslagen, omdat het zo'n hels kwarwei is om door zo'n dille pil te bladeren, hebben plaatsgemaakt voor ééen zilve ren schijfje waarop teksten, beelden, geluiden en animaties zijn geperst. De CD-ROM is be doeld voor de computer (mini maal een 368 SX-machine) die multitasking aankan, zo eentje die Windows 3.x kan draaien. De CD-I, waar Philips zich mee pro beert op te trekken uit het moe ras van een ingevallen markt, is veel simpeler te bedienen ook door PC-analfabeten en direct aan te sluiten op een gewone tv. Maar de principes zijn hetzelfde. Onvoorstelbaar De opslagruimte van een CD is onvoorstelbaar. 650 megabyte. Ofwel ruim 150.000 volgetikte A-viei tjes. Op dat ene schijfje kunnen alle Shakespeares wor den opgeslagen, en dan is er nog volop ruimte voor de Franse en Duitse klassieken. Maar de ene soort data is de andere niet. Geluid bijvoorbeeld vergt veel meer bytes dan simpele tekst, en animaties zijn helemaal geheu genvreters. De 650 megabyte die aanvankelijk eindeloos groot als het heelal leken, zijn al gauw te klein voor full motion video en sound, eenvoudiger gezegd: je kunt ontzaglijk veel tekst kwijt op een schijfje, maar slechts een beperkte portie geluid en nog veel minder beeld, laat staan bewegend beeld. Toch is de mul- timedia-techniek van nu al in drukwekkend en toegankelijk voor de middelgrote beurs. De mogelijkheden zijn legio. De Beethoven- en de Sherlock Hol mes-schijven geven al goed aan wat de fabelachtige beloften zijn van multimedia. Neem de fil mencyclopedie van de zeer na bije toekomst: niet alleen gege vens over duizenden films die je ook uit een boek kunt halen, maar bij het onderwerp 'Casa blanca' hoor je nu ook de stem van Humphrey Bogart, de piano van Sam en zie je de vochtige waas in de ogen van Ingrid Berg man op het mistige vliegveld. Welke filmliefhebber zou zo'n CD-ROM niet willen hebben? In de nabije toekomst zullen de uitwerkingen van multimedia nog spectaculairder zijn. Dan krijgen we virtual reality, nu nog een grapje, straks een middel om vanuit je stoel door steden, ge bouwen, oceanen en universa te trekken en digitaal emoties te beleven. Dan is de grens tussen de nabootsing en de werkelijk heid vervaagd. Dan is bijna echt, echter dan echt geworden. Dan zullen ethici en andere gedrags wetenschappers wel het een en ander al dan niet terecht aan te merken hebben, maar dat is een ander verhaal. Het wezenlijke verschil tussen de nieuwe elektronica en de oude multimedia (TV, video, banddia-presentaties) is het feit dat je met de eerstgenoemde techniek interactief kunt wer ken, je zet zelf een pad uit door de informatie en zo heb je de keuze uit ontelbare scenario's. Maar de computer kan ook ge rot'ket, ihicSë prope-fled by ejg o of the p:*s ciduced &y combustion of selfcöptawtf pr:-pv' ants Tremendous pressure is :-r> the •f s *fr? chamber, except- where the ges :y at the reac the resulting unbalanced force. :r "s»'u;t vfi the front interior wall of the chamber s.."te.r the rocket .forward. The most /itai oomponërit :t 5". -: :ket is the propellent which accounts for r35% :<f the rocket's-total weight. A prope'ltant consists of two elements, a r'uef-and an oxidant engines that are based on the action-reaction principle and that use air Instead of carrying their own oxidant are properly called jets (see. frfr. ?..30W«j!0N> Liquefied gases, e.g.. hydrogen as fuel and o '.■gen as oxidant are more powerful propeüants, whereas solid explosives, e.g., >..I"£Cf"'€Efr'N as oxidant and nitrocellulose as fuel' are mo-re reliable. The .chemical energy f the o-celants is released in the form .of heat in the t rustion chamber. The rocket s exit nccrle usually erges to a narrow throat, then diverges obtain energy from the exhaust gases movmg !3H Section j Opt kins 1993 Zal het jaar worden waarin multimedia de belangrijkste nieuwe toepassing van de PC zal zijn. koppeld worden aan databanken buitenshuis, bijvoorbeeld via de telefoonlijn. Dan duik je vanuit je stoel thuis in andere steden of continenten een CD-ROM in die je je informatie geeft, uitge smeerd over diverse media en loop je in het Prado rond een bronzen plastiek, gezeten in je doorzonkamer. Meer orde Een van de godfathers van de PC, Bill Gates van Microsoft, die de grafische gebruikersinterface voor de massa heeft toegankelijk gemaakt (Windows en Windows- toepassingen) noemt alles multi media dat elementen als tekst, geluid, data en beeld combi neert. Zijn rode kater Kirash is dus ook multimedia, net zoals u en ik. En dat is natuurlijk wel waar, maar ook dit is een ander verhaal. Gelukkig is er meer orde in de nieuwe PC-wereld dan voorheen. Zo hebben Philips, Olivetti en Microsoft hardwarenormen be paald en kunnen andere fabri kanten daarop inhaken. MPC, heet deze norm, multimedia voor de PC. IBM en Microsoft hebben voorts ook software-parameters bepaald, waardoor diverse com puterformaten uitwisselbaar zijn. Aan het systeem kunnen randapparaten gekoppeld wor den, zoals video, beeldplaat, Mi di en DAT-recorders. Het CD-I systeem van Philips is daarente gen alleen voor CD-I bruikbaar, een beperking, maar tegelijk en daardoor is deze techniek veel gemakkelijker te hanteren voor de grote massa dan de altijd toch nog gebruiksonvriendelijke PC met zijn Kafka-achtig jargon. Ieder die de TV kan aanzetten en een CD-plaatje in een machine kan stoppen, kan CD-I besturen. Om behendig met CD-ROM te werken moet je wel degelijk vaardig met de PC kunnen om gaan. De CD-I is, zegt Gates neerbuigend, voor de huiskamer, voor mensen die nog geen com puter in huis hebben. De techniek haalt zichzelf in. Volgens Darwin stopt de evolu tie nimmer. Opvolger van de nog nauwelijks gearriveerde CD- ROM is CD-ROM XA, waarbij nog meer mogelijk is, omdat alle data tegelijk zijn te vervoeren. CD-I XA werkt zowel op de PC als op de Apple. IBM, de markt- bepaler, heeft daarenboven een variant met nog meer kwaliteit (maar. ook een stuk duurder) ge lanceerd. Het is verstandig ge bleken om je in computerland aan de markttrend te houden. Afwijking hiervan wordt afge straft met een zeer beperkt arse naal aan programma's. Daarom drukt de PC schitterende tech nieken als die van de Apple weg, domweg omdat de PC door IBM en klonenbouwers alom zijn neergezet. Zo lijkt het MPC-sys- teem dat onder Windows draait en dat nu al veel software heeft, de beste keus voor diegene die wil grabbelen in een ton met duizenden toepassingen. Voor dit systeem wordt de mees te software ontwikkeld en aan dit systeem is de meeste hard ware, zoals geluidskaarten (Soundblaster Pro en Adlib) en ROM-spelers, aangepast. Niei volmaakt Het is nog lang niet volmaakt. De CD-ROM kan een CD afspe len, maar door de hier gebezigde 8 bits techniek is het geluid armzalig vergeleken bij dat van de gewone CD (vanaf 16 bits). Dat is in de praktijk niet erg, omdat mijn encyclopedische grizzlybeer toch al de stuipen op het lijf jaagt. Geluid is hier slechts een van de onderdelen van de informatie, en niet het enige produkt. Bovendien komen er geleidelijk aan ook 16-bits systemen op de markt. De wisselwerking tussen mens FOTO VNU en machine is met multimedia een stuk verder gekomen. De computer verliest zijn aureool van ondoorgrondelijkheid. In Ja pan is de kleinzoon van multi media, virtual reality, al verhe ven tot industriële toepassing. Met een speciale bril en data- handschoenen hanteert een tech nicus daar elektrische leidingen. Maakt hij een fout, dan grijpt het systeem in. Van onze redactie consument Breda - De positie van de huurder ten opzichte van de woningcorporatie is op dit moment goed geregeld. Bij de meeste corporaties staan een huurder en/of zijn vertegen woordiger veel mogelijkheden ter beschikking om het beleid van een corporatie direct te beïnvloeden. Bovendien betrek ken corporaties huurders veel meer bij onderwerpen dan wettelijk is voorgeschreven. Dit meldt het vakblad Cobouw naar aanleding van een onderzoek van de Nationale Woningraad onder zijn leden. Aanleiding voor het onderzoek vormde de instelling van de commissie Huurders-Ver huurders die staatssecretaris Heerma moet gaan adviseren over de wijze waarop de positie van huurder ten opzichte van de verhuurder eventueel moet worden verbeterd. Meerderheid Het onderzoek maakt duidelijk dat de meerderheid van de corpora ties vindt dat er nu al een goede overlegstructuur is. Bij 81 procent bestaat de mogelijkheid voor huurders om deel te nemen in het bestuur, 90 procent voert overleg op speciaal daarvoor belegde bijeenkomsten en 87 procent zorgt dat individuele klachten worden behandeld. Verder blijkt uit het onderzoek dat ruim 90 procent van de woningcorporaties zelf de verantwoordelijkheid wil dragen voor het te voeren huurbeleid. Tenminste driekwart is bereid om over de plannen overleg te voeren met de huurders. Het gaat de meeste corporaties wel te ver als ze de invoering van besluiten afhankelijk zouden moeten maken van de overeenstemming met de huurder. Een voorbeeld van een boekenkast anno 1992, uit de collectie van Habitat. Van onze redactie consument Boekenkasten, zelfs speciale bibliotheekkamers, beginnen langzaam terug te komen. In de jaren zeventig en tachtig rustte er als het ware een smet op persoonlijkheid in het interi eur. Alles werd weggestopt in dure wandmeubels en alleen modieus design was geoorloofd. Dat is nu totaal veranderd. Mensen tonen weer wat ze zelf mooi vinden, dus wie ze zijn. En dat kan in een interieur onder meer met een wandmeubel/boe- kenkast. Een oud gezegde luidt namelijk: 'Toon mij uw boeken en ik zal u zeggen wie u bent'. De boekenkast keert weliswaar terug, maar de vormen zijn an ders dan bij voorbeeld in de jaren tachtig. Toen waren wandmeubelen meestal a-sym metrisch opgebouwd en niet al tijd even functioneel ingedeeld. Dat is nu veranderd. Eenvoud, degelijke constructie en een goede afwerking zijn belangrijk geworden. Dat komt tot uiting in de op bouw van de kasten, die soms sterk doen denken aan de gevel van een flatgebouw. Boeken kasten worden nu opgebouwd volgens een soort blokkendoos principe: kastje voor kastje en laag voor laag. De duurdere typen boekenkasten kunnen zelfs worden voorzien van een verrijdbare ladder, die wordt bevestigd aan een rail bovenaan de boekenkast. Maar er zijn ook heel handige, multifunctionele, losse bibliotheektrapjes te koop. Grieken De oude Grieken en Romeinen hadden al boeken. Niet zoals onze boeken, plat en ingebon den. Het waren op rollen perka ment geschreven teksten, die werden bewaard en soms ook meegedragen in houten emmers. De grote boekenkast van nu begon pas furore te maken in de achttiende eeuw. Toen begon een aantal beroemde Engelse meubelmakers zoals Chippen dale, Hepplewhite en Sharaton heel fraaie, in kostbaar maho niehout gemaakte, boekenkas ten te vervaardigen. Alleen de elite kon dergelijke kasten aanschaffen, want 'ge wone' mensen hadden geen geld voor zo'n statussymbool. Bo vendien kon lang niet iedereen lezen en schrijven. Bij diverse woninginrichters worden naast de kant en klare boekenkasten ook zelf te mon teren boekenrekken en boeken kasten verkocht. Voordeel van een dergelijk systeem is dat het kan meegroeien met de indivi duele behoefte. Het begint met een basis-element dat verder in de hoogte en breedte met losse modules kan worden uitge bouwd. Gewoon een kwestie van stapelen en opbergen. Een boekenkast hoeft overigens niet van onder tot boven te worden volgezet met alleen maar boeken. Af en toe een schap openlaten om leuke heb bedingen, fotolijstjes of andere accessoires te plaatsen, onder breekt de eentonigheid en maakt dat zo'n kast een heel persoonlijke uitstraling krijgt. Scheidingswand Zowel dichte als open boeken kasten zijn als scheidingswan den te gebruiken. Bij een dichte boekenkast kan een schilderij de achterzijde opsieren, bij een open boekenkast vloeit de ruim te als het ware letterlijk door de kast heen. Het is een uitermate praktische oplossing voor wie de eethoek of de werkplek wil afzonderen. Boekenkasten zijn er te kust en- te keur, voor elk budget. Gemaakt van dure houtsoorten, van staal, glas of kunststof. Door Jan van de Ven Computersoftware is auteursrechtelijk beschermd. Een bedrijf mag niet één pakketje WordPerfect (het meest gekopieerde programma) kopen om er twintig secretares sen mee te laten werken. Dit 'softliften', zoals het in de Verenigde Staten wordt genoemd, wordt internationaal steeds harder aangepakt. In de Verenigde Staten blijkt dat een op de vijf program ma's die draaien op personal computers in bedrijven, ille gaal is. De vereniging van softwarefabrikanten (SPA) heeft dat berekend. Dat bete kent volgens SPA voor de Amerikaanse softwarefabri kanten jaarlijks een verlies van 1,2 miljard dollar op een afzet van 6 tot 7 miljard dol lar. SPA, dat inmiddels de bijnaam 'software-politie' heeft verworven, pikt dat niet meer. Steeds meer bedrijven die ge bruik maken van illegale soft- ware-kopieën, worden aange pakt. Een telefoontje naar SPA is in de VS tegenwoordig genoeg om deskundigen en de politie over de vloer te krijgen met een huiszoekingsbevel. De computers moeten dan 'open'. Vaak zijn het ontevreden of ontslagen werknemers die het gratis nummer bellen. Sinds de oprichting in 1984 heeft SPA 75 invallen gedaan en 300 aanklachten bij de rechter ingediend. Ernstig misdrijf Een voorbeeld is Parametrix Inc. in Seattle, Washington, waar SPA onlangs tientallen illegale kopieën ontdekte. Het bedrijf moet 350.000 dollar betalen. Het kopiëren van software is kort geleden door president George Bush tot een ernstig misdrijf bestempeld. Iemand die minstens tien ko pieën van een programma maakt of voor meer dan 2.500 dollar aan software steelt, ris keert een boete van 250.000 dollar en vijf jaar cel. In de VS opereert in de strijd tegen het gebruik van illegale software naast SPA de BSA, de Business Software Allian ce. Daarin zijn vooral de 'gro te jongens' onder de fabrikan ten van computerprogramma's vertegenwoordigd: Aldus, Ashton-Tate, AutoDesk, Lo tus, Microsoft, WordPerfect. Het is deze BSA die zijn werk terrein ook is gaan verleggen naar Europa, voornamelijk door zich daar met bedrijven en instellingen te associëren. Zo is in 1990 in Nederland de Stichting BSA Nederland op gericht, waarin ook weer de belangrijkste internationale softwareproducenten partici peren. Nederland Ook de Stichting BSA Neder land laat zich gelden. Een Alkmaars bedrijf was eind vo rig jaar het eerste 'slachtoffer' van de BSA. In maart/april was het de beurt aan een elek tronisch 'bulletin-board' dat werd verdacht van het illegaal verspreiden van software. In mei van dit jaar. werden een transportbedrijf, met vestigin gen in Tilburg en Ede, en de Amsterdamse vestiging van een groot Japans bankconcern aangepakt. Ook daar werden illegale kopieën van commer ciële computerprogramma's aangetroffen. BSA liet via een deurwaarder bij deze bedrij ven auteursrechtelijk beslag op de illegale software leggen. Schikking In al deze zaken is het geko men tot een minnelijke schik king, waarbij, volgens BSA- woordvoerster Hanneke Mul der, de belangrijkste uitkomst was dat de bedrijven de illega le software vernietigden en in plaats daarvan de officiële programmatuur van de be trokken producenten kochten. Verder liet BSA eerder dit jaar in België beslag leggen op ille gale programmatuur in een chemische bedrijf en een in ternationaal schoonmaakbe drijf. In de hele Benelux lo pen, aldus managing director Robert Holleyman van. BSA, meer dan honderd zaken. Volgens voorzitter Wilbert Kieboom van de Stichting BSA Nederland komt soft- ware-piraterij binnen alle soorten bedrijven in Neder land voor en kost dit de soft- ware-industrie meer dan 300 miljoen US-dollar per jaar. Robert Holleyman: „In totaal kost de software-piraterij in de Benelux de software-indus- trie en het distributiekanaal meer dan 600 miljoen dollar per jaar. Het kost werkgele genheid van high-techbanen in de lokale economie en het kost de Nederlandse en de Belgische overheid meer dan 100 miljoen dollar per jaar aan gemiste btw-inkomsten." Voorlichting Een woordvoerder van SPA in de VS vindt dat het tegengaan van 'softliften' niet zou moe ten worden afgedwongen door de wet, maar door betere voorlichting aan bedrijven en programmeurs: de mensen moeten ervan doordrongen worden welke belangen (ook het eigen belang van het be trokken bedrijf, waarbij met name wordt geschermd met het gevaar van virussen) met een goed softwarebeheer ge moeid zijn. Ook BSA kiest voor een dergelijke benade ring. Wie niet horen wil, moet voelen; dat wel. Maar de Stichting BSA Nederland voert ook een uitgebreide voorlichtingscampagne onder het bedrijfsleven. In de campagnes worden de bedrijven opgeroepen een software-beheersysteem in te voeren, werknemers een ver klaring te laten ondertekenen omtrent het gebruik van pro grammatuur in het bedrijf en regelmatig controles te hou den. Per slot van rekening is het bedrijf ook verantwoorde lijk voor de (illegale) software die een werknemer op een sys teem of pc installeren en ge bruiken. Volgens BSA-woord- voerster Mulder is er veel vraag naar informatie over het omgaan met programmatuur in het bedrijf en werken ook steeds meer bedrijven met een gedragscode daaromtrent. Cij fers daarover zijn nog niet beschikbaar. De Stichting BSA Nederland gaat daar vol gend jaar onderzoek naar doen. O ii t* 1 v t F De software die op de schermen van bedrijven verschijnt, moet per se origineel zijn, geen copie.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 17