Boekenkast mag weer terug in de kamer
m
Meer dan twintig zware boekdelen op één enkel CD ROM schijfje
orlichting
Prima overleg tussen
huurder en corporatie
mers
geld'
TL 4'
Piraterij is kwelling
voor softwarebedrijven
GIDS
D
edia:
Help
f
1
rochel
Onderzoek Nationale Woningraad:
OE STEM
WOENSDAG 3 FEBRUARI 1993
DEEL D
Schrikken van grizzlybeer
le recessie in de filmin.
1 beginnende regisseurs
en om films te maken,
pa durft nog het risico
zee te gaan.
ekest zal krijgen,
erman ziet in Nederland
doorslaggevende rol weg-
d voor de publieke om-
De televisie zou volgens
verplicht moeten worden
a, waaronder speelfilms,
roduceren. Alleen zo kari
talent worden ontdekt en
muleerd om meer films te
en.
ens hem wordt veel te
geld besteed aan 'onzin-
concurrentie met de com-
iële stations'. In plaats
goed drama worden steeds
spelletjes of talkshows
aakt. „Jonge talenten ko-
in de huidige situatie
t het Hilversumse bastion
en", aldus de bankier,
en een wettelijke verplich-
voor de omroep om een
aid percentage van het
geld te besteden aan dra-
zou deze ontwikkeling
nen tegengaan. Dat het
emmen van een vaste som
oor effectief kan zijn,
t uit het succes van de
else culturele zender
nnel 4. Die brengt keer op
zelf geproduceerde films
ook op de verwende Ame-
anse markt. Films, ge
kt met geld van. Channel 4
en het daar goed te doen:
taan op het ogenblik 4 van
films in de Amerikaanse
top-30.
r de banken ziet Gelder
geen rol weggelegd in de
ulering van de 'jonge'
„Wij werken met geld
anderen. Het zou niet
d zijn als wij de rol van de
ducent overnemen."
erheid niet toegestaan via
lieksvoorlichting te bedrij-
oor de Media gisteren aan
zondheid en cultuur laten
~an een zendmachtiging en
iawet niet dienstbaar zijn
en.
mmissariaat beschouwd als
omroepinstelling. Het uit-
den van spotjes door de
'ksvoorliehtingsdient via RT14
n volgens het Commissariaat
t worden onderscheiden van
activiteiten van de RVD via
publieke scherm,
lgens het Commissariaat heeft
L 4 een commercieel belang
het oog. „Door in haar pro-
mmering ook de overheids-
rlichting uit te gaan zenden,
jgt RTL 4 wellicht nog meer
status van een vaderlandse
nafide omroep. RTL 4 kan met
overheidsvoorlichting tegen
stprijs de gaatjes in de pro-
mmering vullen en wordt nog
oond met een beter imago."
mmHÊmÊMÊmmKÊÊË
IS
Irabo - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.
'atriot games.
'ijl - 14, 16, 18, 20 en 22 'U.
arafina.
Vapper - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.
^»amage.
injoor - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
ister act.
ambassades Club 1 - 14, 16, 18,
0 en 22 u. Raising cain.
Ambassades Club 2 - 14, 16.20,
8.40 en 21 u. Basic instinct.
tmbassades Club 3 - 14, 16, 18,
0 en 22 u. Housesitter.
mbassades Club 4 - 14, 16.20,
8.40 en 21 u. Blade runner.
SRUGGE
omplex Zwart Huis
30 en 20 u. Daens.
.30 en 20 u. Bodyguard.
.30 en 20 u. Sister act.
emling
1.30 en 20 u. The last of the
/lohicans.
Tan Eyk
130 en 20 u. Sneakers.
-ENT
'ecascoop
4.30, 17, 20 en 22.30 u. Sneakers.
4.30, 17, 20 en 22.30 u. The last of
he Mohicans.
4.30, 20 en 22.30 u. Beek.
4.30, 17, 20 en 22.30 u. The crying
;ame.
'2.30 u. Ultras.
4.30, 17, 20 en 22.30 u. Dracula.
en 22.30 u. Blade runner.
-0 en 22.30 u. Death becomes her.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. A few
food men.
rf on' en 20 u- Home alone 2.
4.30,17 en 20 u. Sister Act.
4-30, 17, 20 en 22.30 u. Body-
;uard.
0 en 22.30 u. Damage.
7u" Single white female,
i x'n en u. Belle en het beest.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Daens.
poor Jan Koesen
Breda - Ik tik het woordje 'bear' in. Twee seconden
flitsen voorbij. Op mijn scherm verschijnt informatie
over de beer. Ik sla twee toetsen tegelijk aan. De tekst
maakt plaats voor een tekening van een grizzly. Een
seconde later brult het monster uit de wereld van Karl
gay via de boxen door mijn kamer. Mijn bezoek deinst
achteruit.
file Ed it Bookmark Bookshelf
I 4
Contents j
Index j
lack i
X
Seaich
i< 1
Books
Ik 'blader' verder door mijn
elektronisch encyclopedie, 21
zware boekdelen gevat op een
CD-ROM schijfje: 21 miljoen
woorden, 30.000 artikelen, dui
zenden illustraties, honderden
geluiden, tientallen animaties.
Multimedia.
Ik schuif de CD-ROM van Beet-
hovens Negende in de computer,
klik met de muis. Lees over het
Allegro ma non troppo,un poco
maestoso, snel maar niet te snel
en een tikkeltje majestueus. Ik
krijg een tekst, een notenbalk, en
wat kadertjes met commando's.
Informatie, muziek, alternatie
ven, het leven en de opvattingen
van Beethoven, een zoekmoge
lijkheid. Geen muziekleraar kan
kier tegenop. Ik ben een dirigent,
al kan ik maar bescheiden noten
lezen. Multimedia.
Een nieuwe schijf in de reke
naar. Sherlock Holmes, 90 minu
ien interactief drama. Ik ben de
speurder die vanuit 221B, Baker
Street het raadsel van Jack the
Ripper oplost. Ik wandel door
morsig oud Londen, praat met
koeren en de Wet en vraag mijn
trouwe kroniekschrijver Dr.
Watson wat hij ervan vindt,
maar de oen kan alleen maar
bewonderen en noteren. Ac-
teursstemmen spreken me
lipsynchroon toe. Ik krijg onbe
daarlijke lust een pijp op te
steken of opium in te nemen.
Multimedia.
1993 Moet het jaar worden
waarop multimedia door zal bre
ken. Het computerscherm is dan
alweer geëvolueerd. Tekst, be
wegende beelden, geluiden, dit
alles interactief, d.w.z. ik zit niet
sief voor het scherm maar
kan met de toetsen en de muis
actief meedoen aan dat wat op
het scherm gebeurt. Ik verander
het lot van de wezens binnen en
voor het programma, ik schep,
kan me in diverse gedaantes hul
len. De technieken zijn er al en
zelfs voor redelijke bedragen te
kopen. Voor een bedrag van
rond de 1500 gulden koop ik een
multimediasysteem voor mijn
PC, bestaande uit een geluids
kaart, een ingebouwde CD-ROM
speler (die ook als gewone CD is
te gebruiken, dwars door allerlei
andere programma's als tekst
verwerking en boekhouding), en
daar worden ook nog eens zes
schijfjes bijgeleverd, zoals een
elektronische boekenplank,
waarop een encyclopedie, een
atlas, een citatenboek en alma
nakken. Als je wilt, kun je het
hele zaakje aan een echte ver
sterker en luidsprekers toever
trouwen en dan is het effect
overdonderend.
Geen speeltje
Maar multimedia is geen speel
tje. Het belangrijkste gebied zal
edukatie en informatie zijn. De
meterslange folianten van de
Encyclopaedia Britannica die in
de jaren op de planken stof ver
zamelen en maar zelden worden
opengeslagen, omdat het zo'n
hels kwarwei is om door zo'n
dille pil te bladeren, hebben
plaatsgemaakt voor ééen zilve
ren schijfje waarop teksten,
beelden, geluiden en animaties
zijn geperst. De CD-ROM is be
doeld voor de computer (mini
maal een 368 SX-machine) die
multitasking aankan, zo eentje
die Windows 3.x kan draaien. De
CD-I, waar Philips zich mee pro
beert op te trekken uit het moe
ras van een ingevallen markt, is
veel simpeler te bedienen ook
door PC-analfabeten en direct
aan te sluiten op een gewone tv.
Maar de principes zijn hetzelfde.
Onvoorstelbaar
De opslagruimte van een CD is
onvoorstelbaar. 650 megabyte.
Ofwel ruim 150.000 volgetikte
A-viei tjes. Op dat ene schijfje
kunnen alle Shakespeares wor
den opgeslagen, en dan is er nog
volop ruimte voor de Franse en
Duitse klassieken. Maar de ene
soort data is de andere niet.
Geluid bijvoorbeeld vergt veel
meer bytes dan simpele tekst, en
animaties zijn helemaal geheu
genvreters. De 650 megabyte die
aanvankelijk eindeloos groot als
het heelal leken, zijn al gauw te
klein voor full motion video en
sound, eenvoudiger gezegd: je
kunt ontzaglijk veel tekst kwijt
op een schijfje, maar slechts een
beperkte portie geluid en nog
veel minder beeld, laat staan
bewegend beeld. Toch is de mul-
timedia-techniek van nu al in
drukwekkend en toegankelijk
voor de middelgrote beurs.
De mogelijkheden zijn legio. De
Beethoven- en de Sherlock Hol
mes-schijven geven al goed aan
wat de fabelachtige beloften zijn
van multimedia. Neem de fil
mencyclopedie van de zeer na
bije toekomst: niet alleen gege
vens over duizenden films die je
ook uit een boek kunt halen,
maar bij het onderwerp 'Casa
blanca' hoor je nu ook de stem
van Humphrey Bogart, de piano
van Sam en zie je de vochtige
waas in de ogen van Ingrid Berg
man op het mistige vliegveld.
Welke filmliefhebber zou zo'n
CD-ROM niet willen hebben?
In de nabije toekomst zullen de
uitwerkingen van multimedia
nog spectaculairder zijn. Dan
krijgen we virtual reality, nu nog
een grapje, straks een middel om
vanuit je stoel door steden, ge
bouwen, oceanen en universa te
trekken en digitaal emoties te
beleven. Dan is de grens tussen
de nabootsing en de werkelijk
heid vervaagd. Dan is bijna echt,
echter dan echt geworden. Dan
zullen ethici en andere gedrags
wetenschappers wel het een en
ander al dan niet terecht aan te
merken hebben, maar dat is een
ander verhaal.
Het wezenlijke verschil tussen
de nieuwe elektronica en de
oude multimedia (TV, video,
banddia-presentaties) is het feit
dat je met de eerstgenoemde
techniek interactief kunt wer
ken, je zet zelf een pad uit door
de informatie en zo heb je de
keuze uit ontelbare scenario's.
Maar de computer kan ook ge
rot'ket,
ihicSë prope-fled by ejg
o of the
p:*s ciduced &y combustion of selfcöptawtf
pr:-pv' ants Tremendous pressure is :-r> the
•f s *fr? chamber, except- where the
ges :y at the reac the resulting unbalanced force.
:r "s»'u;t vfi the front interior wall of the chamber
s.."te.r the rocket .forward. The most /itai oomponërit
:t 5". -: :ket is the propellent which accounts for
r35% :<f the rocket's-total weight. A prope'ltant
consists of two elements, a r'uef-and an oxidant
engines that are based on the action-reaction
principle and that use air Instead of carrying their
own oxidant are properly called jets (see. frfr.
?..30W«j!0N> Liquefied gases, e.g.. hydrogen as fuel
and o '.■gen as oxidant are more powerful
propeüants, whereas solid explosives, e.g.,
>..I"£Cf"'€Efr'N as oxidant and nitrocellulose as fuel'
are mo-re reliable. The .chemical energy f the
o-celants is released in the form .of heat in the
t rustion chamber. The rocket s exit nccrle usually
erges to a narrow throat, then diverges obtain
energy from the exhaust gases movmg
!3H
Section j Opt kins
1993 Zal het jaar worden waarin multimedia de belangrijkste nieuwe toepassing van de PC zal zijn.
koppeld worden aan databanken
buitenshuis, bijvoorbeeld via de
telefoonlijn. Dan duik je vanuit
je stoel thuis in andere steden of
continenten een CD-ROM in die
je je informatie geeft, uitge
smeerd over diverse media en
loop je in het Prado rond een
bronzen plastiek, gezeten in je
doorzonkamer.
Meer orde
Een van de godfathers van de
PC, Bill Gates van Microsoft, die
de grafische gebruikersinterface
voor de massa heeft toegankelijk
gemaakt (Windows en Windows-
toepassingen) noemt alles multi
media dat elementen als tekst,
geluid, data en beeld combi
neert. Zijn rode kater Kirash is
dus ook multimedia, net zoals u
en ik. En dat is natuurlijk wel
waar, maar ook dit is een ander
verhaal.
Gelukkig is er meer orde in de
nieuwe PC-wereld dan voorheen.
Zo hebben Philips, Olivetti en
Microsoft hardwarenormen be
paald en kunnen andere fabri
kanten daarop inhaken. MPC,
heet deze norm, multimedia voor
de PC. IBM en Microsoft hebben
voorts ook software-parameters
bepaald, waardoor diverse com
puterformaten uitwisselbaar
zijn. Aan het systeem kunnen
randapparaten gekoppeld wor
den, zoals video, beeldplaat, Mi
di en DAT-recorders. Het CD-I
systeem van Philips is daarente
gen alleen voor CD-I bruikbaar,
een beperking, maar tegelijk en
daardoor is deze techniek veel
gemakkelijker te hanteren voor
de grote massa dan de altijd toch
nog gebruiksonvriendelijke PC
met zijn Kafka-achtig jargon.
Ieder die de TV kan aanzetten en
een CD-plaatje in een machine
kan stoppen, kan CD-I besturen.
Om behendig met CD-ROM te
werken moet je wel degelijk
vaardig met de PC kunnen om
gaan. De CD-I is, zegt Gates
neerbuigend, voor de huiskamer,
voor mensen die nog geen com
puter in huis hebben.
De techniek haalt zichzelf in.
Volgens Darwin stopt de evolu
tie nimmer. Opvolger van de nog
nauwelijks gearriveerde CD-
ROM is CD-ROM XA, waarbij
nog meer mogelijk is, omdat alle
data tegelijk zijn te vervoeren.
CD-I XA werkt zowel op de PC
als op de Apple. IBM, de markt-
bepaler, heeft daarenboven een
variant met nog meer kwaliteit
(maar. ook een stuk duurder) ge
lanceerd. Het is verstandig ge
bleken om je in computerland
aan de markttrend te houden.
Afwijking hiervan wordt afge
straft met een zeer beperkt arse
naal aan programma's. Daarom
drukt de PC schitterende tech
nieken als die van de Apple weg,
domweg omdat de PC door IBM
en klonenbouwers alom zijn
neergezet. Zo lijkt het MPC-sys-
teem dat onder Windows draait
en dat nu al veel software heeft,
de beste keus voor diegene die
wil grabbelen in een ton met
duizenden toepassingen.
Voor dit systeem wordt de mees
te software ontwikkeld en aan
dit systeem is de meeste hard
ware, zoals geluidskaarten
(Soundblaster Pro en Adlib) en
ROM-spelers, aangepast.
Niei volmaakt
Het is nog lang niet volmaakt.
De CD-ROM kan een CD afspe
len, maar door de hier gebezigde
8 bits techniek is het geluid
armzalig vergeleken bij dat van
de gewone CD (vanaf 16 bits).
Dat is in de praktijk niet erg,
omdat mijn encyclopedische
grizzlybeer toch al de stuipen op
het lijf jaagt. Geluid is hier
slechts een van de onderdelen
van de informatie, en niet het
enige produkt. Bovendien komen
er geleidelijk aan ook 16-bits
systemen op de markt.
De wisselwerking tussen mens
FOTO VNU
en machine is met multimedia
een stuk verder gekomen. De
computer verliest zijn aureool
van ondoorgrondelijkheid. In Ja
pan is de kleinzoon van multi
media, virtual reality, al verhe
ven tot industriële toepassing.
Met een speciale bril en data-
handschoenen hanteert een tech
nicus daar elektrische leidingen.
Maakt hij een fout, dan grijpt
het systeem in.
Van onze redactie consument
Breda - De positie van de huurder ten opzichte van de
woningcorporatie is op dit moment goed geregeld. Bij de
meeste corporaties staan een huurder en/of zijn vertegen
woordiger veel mogelijkheden ter beschikking om het beleid
van een corporatie direct te beïnvloeden. Bovendien betrek
ken corporaties huurders veel meer bij onderwerpen dan
wettelijk is voorgeschreven.
Dit meldt het vakblad Cobouw naar aanleding van een onderzoek
van de Nationale Woningraad onder zijn leden. Aanleiding voor het
onderzoek vormde de instelling van de commissie Huurders-Ver
huurders die staatssecretaris Heerma moet gaan adviseren over de
wijze waarop de positie van huurder ten opzichte van de verhuurder
eventueel moet worden verbeterd.
Meerderheid
Het onderzoek maakt duidelijk dat de meerderheid van de corpora
ties vindt dat er nu al een goede overlegstructuur is. Bij 81 procent
bestaat de mogelijkheid voor huurders om deel te nemen in het
bestuur, 90 procent voert overleg op speciaal daarvoor belegde
bijeenkomsten en 87 procent zorgt dat individuele klachten worden
behandeld.
Verder blijkt uit het onderzoek dat ruim 90 procent van de
woningcorporaties zelf de verantwoordelijkheid wil dragen voor het
te voeren huurbeleid. Tenminste driekwart is bereid om over de
plannen overleg te voeren met de huurders. Het gaat de meeste
corporaties wel te ver als ze de invoering van besluiten afhankelijk
zouden moeten maken van de overeenstemming met de huurder.
Een voorbeeld van een boekenkast anno 1992, uit de collectie van Habitat.
Van onze redactie consument
Boekenkasten, zelfs speciale
bibliotheekkamers, beginnen
langzaam terug te komen.
In de jaren zeventig en tachtig
rustte er als het ware een smet
op persoonlijkheid in het interi
eur. Alles werd weggestopt in
dure wandmeubels en alleen
modieus design was geoorloofd.
Dat is nu totaal veranderd.
Mensen tonen weer wat ze zelf
mooi vinden, dus wie ze zijn. En
dat kan in een interieur onder
meer met een wandmeubel/boe-
kenkast. Een oud gezegde luidt
namelijk: 'Toon mij uw boeken
en ik zal u zeggen wie u bent'.
De boekenkast keert weliswaar
terug, maar de vormen zijn an
ders dan bij voorbeeld in de
jaren tachtig. Toen waren
wandmeubelen meestal a-sym
metrisch opgebouwd en niet al
tijd even functioneel ingedeeld.
Dat is nu veranderd. Eenvoud,
degelijke constructie en een
goede afwerking zijn belangrijk
geworden.
Dat komt tot uiting in de op
bouw van de kasten, die soms
sterk doen denken aan de gevel
van een flatgebouw. Boeken
kasten worden nu opgebouwd
volgens een soort blokkendoos
principe: kastje voor kastje en
laag voor laag. De duurdere
typen boekenkasten kunnen
zelfs worden voorzien van een
verrijdbare ladder, die wordt
bevestigd aan een rail bovenaan
de boekenkast. Maar er zijn ook
heel handige, multifunctionele,
losse bibliotheektrapjes te koop.
Grieken
De oude Grieken en Romeinen
hadden al boeken. Niet zoals
onze boeken, plat en ingebon
den. Het waren op rollen perka
ment geschreven teksten, die
werden bewaard en soms ook
meegedragen in houten emmers.
De grote boekenkast van nu
begon pas furore te maken in de
achttiende eeuw. Toen begon
een aantal beroemde Engelse
meubelmakers zoals Chippen
dale, Hepplewhite en Sharaton
heel fraaie, in kostbaar maho
niehout gemaakte, boekenkas
ten te vervaardigen.
Alleen de elite kon dergelijke
kasten aanschaffen, want 'ge
wone' mensen hadden geen geld
voor zo'n statussymbool. Bo
vendien kon lang niet iedereen
lezen en schrijven.
Bij diverse woninginrichters
worden naast de kant en klare
boekenkasten ook zelf te mon
teren boekenrekken en boeken
kasten verkocht. Voordeel van
een dergelijk systeem is dat het
kan meegroeien met de indivi
duele behoefte. Het begint met
een basis-element dat verder in
de hoogte en breedte met losse
modules kan worden uitge
bouwd. Gewoon een kwestie
van stapelen en opbergen.
Een boekenkast hoeft overigens
niet van onder tot boven te
worden volgezet met alleen
maar boeken. Af en toe een
schap openlaten om leuke heb
bedingen, fotolijstjes of andere
accessoires te plaatsen, onder
breekt de eentonigheid en
maakt dat zo'n kast een heel
persoonlijke uitstraling krijgt.
Scheidingswand
Zowel dichte als open boeken
kasten zijn als scheidingswan
den te gebruiken. Bij een dichte
boekenkast kan een schilderij
de achterzijde opsieren, bij een
open boekenkast vloeit de ruim
te als het ware letterlijk door de
kast heen. Het is een uitermate
praktische oplossing voor wie
de eethoek of de werkplek wil
afzonderen. Boekenkasten zijn
er te kust en- te keur, voor elk
budget. Gemaakt van dure
houtsoorten, van staal, glas of
kunststof.
Door Jan van de Ven
Computersoftware is auteursrechtelijk beschermd. Een
bedrijf mag niet één pakketje WordPerfect (het meest
gekopieerde programma) kopen om er twintig secretares
sen mee te laten werken. Dit 'softliften', zoals het in de
Verenigde Staten wordt genoemd, wordt internationaal
steeds harder aangepakt.
In de Verenigde Staten blijkt
dat een op de vijf program
ma's die draaien op personal
computers in bedrijven, ille
gaal is. De vereniging van
softwarefabrikanten (SPA)
heeft dat berekend. Dat bete
kent volgens SPA voor de
Amerikaanse softwarefabri
kanten jaarlijks een verlies
van 1,2 miljard dollar op een
afzet van 6 tot 7 miljard dol
lar. SPA, dat inmiddels de
bijnaam 'software-politie'
heeft verworven, pikt dat niet
meer.
Steeds meer bedrijven die ge
bruik maken van illegale soft-
ware-kopieën, worden aange
pakt. Een telefoontje naar
SPA is in de VS tegenwoordig
genoeg om deskundigen en de
politie over de vloer te krijgen
met een huiszoekingsbevel. De
computers moeten dan 'open'.
Vaak zijn het ontevreden of
ontslagen werknemers die het
gratis nummer bellen. Sinds
de oprichting in 1984 heeft
SPA 75 invallen gedaan en
300 aanklachten bij de rechter
ingediend.
Ernstig misdrijf
Een voorbeeld is Parametrix
Inc. in Seattle, Washington,
waar SPA onlangs tientallen
illegale kopieën ontdekte. Het
bedrijf moet 350.000 dollar
betalen. Het kopiëren van
software is kort geleden door
president George Bush tot een
ernstig misdrijf bestempeld.
Iemand die minstens tien ko
pieën van een programma
maakt of voor meer dan 2.500
dollar aan software steelt, ris
keert een boete van 250.000
dollar en vijf jaar cel.
In de VS opereert in de strijd
tegen het gebruik van illegale
software naast SPA de BSA,
de Business Software Allian
ce. Daarin zijn vooral de 'gro
te jongens' onder de fabrikan
ten van computerprogramma's
vertegenwoordigd: Aldus,
Ashton-Tate, AutoDesk, Lo
tus, Microsoft, WordPerfect.
Het is deze BSA die zijn werk
terrein ook is gaan verleggen
naar Europa, voornamelijk
door zich daar met bedrijven
en instellingen te associëren.
Zo is in 1990 in Nederland de
Stichting BSA Nederland op
gericht, waarin ook weer de
belangrijkste internationale
softwareproducenten partici
peren.
Nederland
Ook de Stichting BSA Neder
land laat zich gelden. Een
Alkmaars bedrijf was eind vo
rig jaar het eerste 'slachtoffer'
van de BSA. In maart/april
was het de beurt aan een elek
tronisch 'bulletin-board' dat
werd verdacht van het illegaal
verspreiden van software. In
mei van dit jaar. werden een
transportbedrijf, met vestigin
gen in Tilburg en Ede, en de
Amsterdamse vestiging van
een groot Japans bankconcern
aangepakt. Ook daar werden
illegale kopieën van commer
ciële computerprogramma's
aangetroffen. BSA liet via een
deurwaarder bij deze bedrij
ven auteursrechtelijk beslag
op de illegale software leggen.
Schikking
In al deze zaken is het geko
men tot een minnelijke schik
king, waarbij, volgens BSA-
woordvoerster Hanneke Mul
der, de belangrijkste uitkomst
was dat de bedrijven de illega
le software vernietigden en in
plaats daarvan de officiële
programmatuur van de be
trokken producenten kochten.
Verder liet BSA eerder dit jaar
in België beslag leggen op ille
gale programmatuur in een
chemische bedrijf en een in
ternationaal schoonmaakbe
drijf. In de hele Benelux lo
pen, aldus managing director
Robert Holleyman van. BSA,
meer dan honderd zaken.
Volgens voorzitter Wilbert
Kieboom van de Stichting
BSA Nederland komt soft-
ware-piraterij binnen alle
soorten bedrijven in Neder
land voor en kost dit de soft-
ware-industrie meer dan 300
miljoen US-dollar per jaar.
Robert Holleyman: „In totaal
kost de software-piraterij in
de Benelux de software-indus-
trie en het distributiekanaal
meer dan 600 miljoen dollar
per jaar. Het kost werkgele
genheid van high-techbanen
in de lokale economie en het
kost de Nederlandse en de
Belgische overheid meer dan
100 miljoen dollar per jaar
aan gemiste btw-inkomsten."
Voorlichting
Een woordvoerder van SPA in
de VS vindt dat het tegengaan
van 'softliften' niet zou moe
ten worden afgedwongen door
de wet, maar door betere
voorlichting aan bedrijven en
programmeurs: de mensen
moeten ervan doordrongen
worden welke belangen (ook
het eigen belang van het be
trokken bedrijf, waarbij met
name wordt geschermd met
het gevaar van virussen) met
een goed softwarebeheer ge
moeid zijn. Ook BSA kiest
voor een dergelijke benade
ring. Wie niet horen wil, moet
voelen; dat wel. Maar de
Stichting BSA Nederland
voert ook een uitgebreide
voorlichtingscampagne onder
het bedrijfsleven.
In de campagnes worden de
bedrijven opgeroepen een
software-beheersysteem in te
voeren, werknemers een ver
klaring te laten ondertekenen
omtrent het gebruik van pro
grammatuur in het bedrijf en
regelmatig controles te hou
den. Per slot van rekening is
het bedrijf ook verantwoorde
lijk voor de (illegale) software
die een werknemer op een sys
teem of pc installeren en ge
bruiken. Volgens BSA-woord-
voerster Mulder is er veel
vraag naar informatie over het
omgaan met programmatuur
in het bedrijf en werken ook
steeds meer bedrijven met een
gedragscode daaromtrent. Cij
fers daarover zijn nog niet
beschikbaar. De Stichting
BSA Nederland gaat daar vol
gend jaar onderzoek naar
doen.
O
ii t*
1 v t F
De software die op de schermen van bedrijven verschijnt,
moet per se origineel zijn, geen copie.