Schr
Schijnwerper op 'late kinderen'
Boeke
UIT GIDS
]Vleer dan tw
Hedendaags fenomeen toegelicht op televisie en radio
Twijfels over doorgaan
van tv-serie 'Pleidooi'
6Beginnende filmers
komen niet aan geld'
6 Overheidsvoorlichting
mag niet via RTL 4'
Spaanprijs
voor
Schulte
Nordholt
Flavium
Luther Allison
Flying Pickets
Angelo Branduardi
Commissariaat van de Media:
DE STEM
„Optredens hebben voor mij een
therapeutische waarde. Ik heb muziek
nodig om te kunnen functioneren.
Frank Boeyen, muzikant
DE STEM
WOENSDAG 3 FEBRUARI 1993
Door Maarten van de Rakt
„Nederlanders zijn wereldkampioen 'laat kinderen krij
gen'. De gemiddelde leeftijd waarop vrouwen hun eerste
kind baren ligt opvallend hoog, op 27.7 jaar, en blijft
nog steeds stijgen." Volop stof tot nadere bestudering,
meent presentatrice Chazia Mourali.
In de vierdelige KRO-serie 'Op
de valreep' worden vanaf vrijdag
vier kanten van het hedendaagse
fenomeen 'laat kinderen krijgen'
uitgebreid onder de loep geno
men. Het onderwerp boeit ken
nelijk meer programmamakers.
Maarten Nederhorst maakte
twee radiodocumentaires 'Ik wil
een kind!', die zich toespitsen op
een aanpalende materie: onge
wenste kinderloosheid. Het eer
ste deel wordt dondermiddag
uitgezonden.
'Op de valreep' bestaat uit vier
afleveringen van vijftig minuten.
Mourali is niet bang dat dat te
veel is voor de doorsnee kijker.
„Het karakter en de sfeer van
elke uitzending is telkens heel
anders", zegt ze gedecideerd.
„De eerste gaat over de twijfels
en het uitstel en afstel van de
kinderwens, de tweede belicht
sociaal-jurische kanten en de
derde de medische zijde. In de
vierde komen middelbare scho
lieren aan het» woord, die hun
mening geven over de keuze van
hun ouders."
Wormerveer (anp) - De
Spaanprijs 1992/1993 is
toegekend aan de dichter
dr J.W. Schulte Nordholt.
De J.B.Th. Spaan-stich
ting, die de>, prijs elke
twee jaar toekent, eert
hem voor zijn omvangrij
ke en veelzijdige bijdrage
aan het Nederlandse ker
klied.
Aan de onderscheiding is
een bedrag van 5.000 gulden
verbonden.
Schulte Nordholt (1920) is
oud-hoogleraar in de ge
schiedenis en de cultuur van
de Verenigde Staten aan de
Rijksuniversiteit te Leiden.
Hij heeft bij een breed pu
bliek naam gemaakt als
dichter, (kunst)historicus,
essayist en biograaf. De
Spaan-stichting huldigt
hem als medewerker van de
Nieuwe Psalmberijming en
het Liedboek voor de ker
ken en als vertaler van het
Brevier, het getijdenboek
voor rooms-katholieke
geestelijken.
„De serie is niet alleen boeiend
voor mensen die voor de keuze
staan", vult co-presentator Joost
Middelhoff aan. „En mensen die
die fase al achter de rug hebben,
zullen in de uitzendingen zeker
dingen herkennen."
De opzet van de afleveringen is
standaard: een documentaire, in
geleid en gevolgd door gesprek
jes in de studio. In de eerste
uitzending 'Nu of nooit' is vrij
dagavond te zien hoe mensen de
knoop doorhakken. Sommigen
zijn resoluut, anderen slaan aan
het twijfelen en stellen een
zwangerschap uit. Aan bod ko
men de motieven die daarbij een
doorslaggevende rol spelen.
De documentaire toont een
schril contrast tussen twee pa
ren. Een met en een zonder kind.
Een tobbend stel en een knus
paar. „Kinderen hebben is een
levenstaak. Dat kun je er niet
tussendoor frommelen. Ik ben
me pas vader gaan voelen toen
ze een jaar of twee, drie was",
zegt de ene man. En de andere:
„De keuzevrijheid die je hebt is
een verworvenheid. Maar ande
ren praten je aan dat je niet
gelukkig zou kunnen zijn zonder
kinderen."
De twee stellen uit het filmpje
vertegenwoordigen zeer uiteen
lopende standpunten en leefwij-
zes. Uit de studiogesprekken
vormt zich een palet van menin
gen, dat het programma soms in
herhalingen doet vervallen.
Min of meer in het verlengde van
de tv-reeks zijn de radiodocu
mentaires 'Ik wil een kind!' te
plaatsen. In de eerste uitzending
schetst samensteller Maarten
Nederhorst dondermiddag een
beeld van ongewenste kinder
loosheid en de gevolgen. Naast
gesprekken met drie paren komt
een aantal deskundigen aan het
woord. Onder hen drs. Frank
van Balen, pedagoog, prof. dr.
Egbert te Velde, gynaecoloog in
Utrecht, die recent wees op het
verschijnsel van complicaties
rond de totstandkoming van late
zwangerschappen, prof. dr. He-
leen Dupuis, die vraagtekens
plaatst bij kunstmatige zwan
gerschappen.
In de tweede uitzending, volgen
de week donderdag, volgt Ne
derhorst een echtpaar op hun
lange weg langs artsen en zie
kenhuizen, dagelijkse hor
mooninjecties, veelvuldig zie
kenhuisbezoek en poliklinische
ingrepen. De presentatie van 'Ik
wil een kind!' is in handen van
Hans Wijnants.
('Op de valreep', vrijdag, Neder
land 1,22.50 uur)
Chazia Mourali en Joost Middelhoff presenteren de documentaire-serie 'Op de valreep' over laat kinderen krijgen.
foto dijkstra
Carine Critzen en Peter van Asten in de bedreigde advocaten-
serie 'Pleidooi'. foto dijkstra
Van onze rtv-redactie
Hilversum - Vanwege tegenvallende kijkcijfers zijn er binnen
de Avro twijfels gerezen over een vervolg op de 11-delige
advocatenserie 'Pleidooi'. Deze week, uiterlijk begin volgende
week - dus halverwege de reeks - moet een besluit vallen
over mogelijk nieuwe afleveringen. Op 10 februari zijn
namelijk de opnamen voor de eerste serie afgerond en zouden
de voorbereidingen voor een tweede cyclus moeten worden
getroffen.
Avro-directeur Boudewijn Klap vindt ruim 1 miljoen kijkers per
keer aan de krappe kant, ook al zijn de waarderingscijfers van ruim
7 niet slecht.
Het zou niet de eerste keer zijn dat de Avro vanwege tegenvallende
kijkcijfers actie onderneemt. Avro-series als 'Hoe voelen wij ons
12~flgiaag' e|a v.'aj1}3/ J5$)rghese', die ver beneden de verwachtingen
8 dg. rfiünaun 599,-
5 dg. Luxemburg 299,-
Goede reizen tegen scher
pe prijzen, bel 073-131491.
Met Krokus nog plaatsen
vrij.
"nrig seizoen voortijdig
B g g ia, die onvoldoende
Fax 0590,
ER ZIJN bands die er nooit
genoeg van krijgen en het mot
to Old Rockers Never Die hoog
in het vaandel blijven houden.
Flavium is zo'n band. Al 23
jaar tracteren gitarist Anne-
Geert Bonder en de zijnen de
luisteraars op stevige cityblues,
mede geïnspireerd door gitaar
helden als Eric Clapton, Jeff
Beck en Peter Green.
Flavium heeft sinds de oprich
ting constant een overvolle
concertagenda gehad en tussen
de eindeloze toernees door,
dook men in de studio om pla
ten te maken. Slowburn is hun
nieuwste produkt en bevat
naast elf eigen nummers een
cover van Leonard Cohen (Bird
on a Wire).
Tekstueel stelt het allemaal
niet zoveel voor, verlorengega-
ne liefdes, niets begrijpende
vrouwen en snelle wagens,
maar instrumentaal getuigt ook
Slowburn weer van grote klas
se. De cd klinkt puntgaaf en
werd opgenomen in de Lagune
Studio van George Kooymans.
Maar die gave produktie doet
ook afbreuk aan het eindpro-
dukt. Het klinkt allemaal net
iets te gladjes, te veel achter
grondkoortjes en te veelvuldig
gebruik van blazers. Voor mij
blijven de eerste opnames van
Flavium nog steeds de beste.
Destijds klonkt het allemaal
wat smeriger en doorleefder en
dat ontbreekt enigszins aan
Slowburn. (Polydor)
KAREL VAN DER POL
VEEL ARTIESTEN haken mo
menteel in op de zogenaamde
Unplugged-rage. Akoestische
versies van hun meest bekende
nummers verkopen goed en
doen de kassa's rinkelen. Eén
artiest die het nooit heeft moe
ten hebben van mega-verkopen
is de Amerikaanse blueslegende
Luther Allison.
Met het uitbrengen van zijn
jongste geesteskind, de akoesti
sche cd Hand me down my
Moonshine, heeft hij dan ook
ongetwijfeld geen commerciële
bijbedoelingen gehad.
Tussen het grote aanbod Un-
plugged-cd's die momenteel op
de markt worden gestort, is die
van Allison uitzonderlijk. De
plaat bevat twaalf nieuwe
nummers die in alle eerlijkheid
en pure eAivoud worden ver
tolkt door misschien wel de
meest oprechte en emotionele
bluesartiest van dit moment.
Natuurlijk bezingt ook Allison
allerlei relationele problemen,
maar hij doet dat zo gepassio
neerd dat je er van uit mag
gaan dat hij ook daadwerkelijk
veel pijn in zijn leven heeft
gekend.
Allison schittert als nooit tevo
ren, slechts in sommige num
mers op gitaar bijgestaan door
zijn zoon Bernard, gitarist Pa
trick Verbeke en contrabassist
Zox.
Hand me down my Moonshine
(vrij vertaald: geef me mijn glas
illegaal gestookte whisky eens
aan) komt het beste tot zijn
recht in een schaars verlichte
kamer en een stevige borrel
binnen handbereik. Op dit
soort momenten raakt de een
voud en de kracht van Allison
je in het diepst van de ziel.
Muziek op een zeldzaam hoog
niveau.
(INAK 9015 CD- In Akustic
GmbH)
KVDP
EEN MOOI stukje zingen is
nooit weg en zelfs als dat zin
gen a capella wordt, dan hoef je
daar als popliefhebber niet hui
vering voor te zijn, zo lang het
maar met smaak gebeurt.
Maar wat moet je aan met een
groep als The Flying Pickets
die op de nieuwe cd The war-
Luther Allison: pure een
voud.
ning nummers als Billy Jean,
Don't dream it,s over, Sunny
afternoon, Something inside so
strong, Master blaster en Tain
ted love door de geforceerde
a-capellamolen haalt?
De Pickets-aanpak is een ma
nier van muziek maken, waar
voor ik volstrekt allergisch ben.
Het kunstje is tot stijl verheven
Flavium
foto marcel bekken
en de pretenties liggen er zo
duimendik bovenop dat het een
beproeving wordt om ernaar te
luisteren.
De Flying Pickets slagen er op
hun plaat geen moment in om
de originelen te doen vergeten.
Wie zich aan Michael Jacksons
Billy Jean waagt, maar tegelij
kertijd de voor dat nummer
noodzakelijke hoge uithalen
angstvallig vermijdt, die maakt
zelfs in de Soundmixshow wei
nig kans.
The warning is opgenomen in
Wenen en dat verklaart mis
schien waarom deze toch mul-
ti-raciale groep met volstrekt
humorloze Teutoonse precisie
vertolkt. Het klinkt vlekkeloos
en daarom absoluut niet.
8 februari staat de groep in
Noorderligt in Tilburg, maar
wie de neiging mocht hebben
daar naar toe te gaan, raad ik
aan toch vooral thuis te blijven
en voor de dertig gulden die je
anders aan entree had moeten
betalen oud plaatwerk van The
Drifters, The Coasters of des
noods de Ray Conniff Singers
aan te schaffen. Dan hoor je
tenminste hoe zang echt kan
klinken. (Polydor)
WIM VAN LEEST
VAN DE Italiaanse artiesten is
Angelo Branduardi degene die
het langst succesvol is in het
buitenland. Sinds pakweg de
tweede helft van de jaren '70
oogst hij her en der succes op
het Europese continent.
Dat succes heeft Branduardi
vooral te danken aan het gege
ven dat hij zich lang gedragen
heeft als een anachronistische
minstreel. Zijn muziek en tek
sten bevatten middeleeuwse
trekjes. Zo nu en dan kreeg je
dan ook het idee dat Angelo
niet helemaal van deze wereld
was.
Branduardi's nieuwe cd Si puö
fare (Het kan gedaan worden)
heeft nog wel wat van die vroe
gere trekjes, maar daarnaast
duiken er wat Amerikaanse in
vloeden op. Een vleugje coun
try hier, een snufje cajun daar
en vooral de geest van Jim
Croce zorgen ervoor dat Angelo
bij de pop van midden jaren '70
terecht komt.
In tekstueel opzicht blijft hij de
absolute romanticus die nog al
tijd liever kiest voor mooi klin
kend rijm dan voor poëtische
diepgang. Voor wie Italiaans
aan het leren is, zijn de simpe
le, gevoelige teksten van Bran
duardi dan ook uitermate ge
schikt.
Ondanks alle gedateerdheid die
Si puö fare in zich heeft, is het
toch een onderhoudende plaat
geworden en de Branduardi-
fans zullen horen dat het een
van de beste uit 's mans oeuvre
is. (EMI)
WVL
Rotterdam (anp) - De internationale recessie in de filmin-l
dustrie heeft ertoe geleid dat veel beginnende regisseurs I
niet meer aan geld kunnen komen om films te maken I
Vrijwel geen enkele bank in Europa durft nog het risico
aan met beginnende filmmakers in zee te gaan.
Dat zei Alexander Gelderman
van de bank Pierson Heldring
Pierson gisteren tijdens een
seminar over filmfinanciering,
in het kader van het Interna
tionale Film Festival in Rot
terdam. Pierson stak tot voor
enkele jaren ongeveer 50 tot
60 miljoen gulden in zo'n 25
films per jaar, zoals bijvoor
beeld 'The Last Emperor' van
de Italiaansè regisseur Ber
nardo Bertolucci. Nu resteert
daarvan nog 10 tot 15 miljoen
voor zo'n vijf films per jaar.
Die vijf films worden steeds in
samenwerking met andere
banken gefinancierd.
Gelderman schrijft deze ont
wikkeling ook toe aan de toe
nemende concentratie in de
filmindustrie. Net als in de
muziekindustrie wordt de
markt gedomineerd door een
klein aantal internationaal
opererende, vooral Ameri
kaanse, concerns. Het over
wicht van de Amerikaanse
film in Europa blijkt onder
meer uit de bezoekcijfers van
het afgelopen jaar. Van de 25
best bezochte films in ons land
kwamen er 22 uit de Verenig
de Staten.
Die grote concerns domineren
ook de distributiekanalen. De
onafhankelijke distributeurs,
van oudsher de partners voor
de onafhankelijke filmers, zijn
uit de markt gedrukt of heb
ben moeite te overleven. Risi
co's durven zij niet meer aan.
Dat heeft tot gevolg dat een
regisseur die naar een distri
buteur stapt voor een voor
schot om z'n eerste .film te
maken vrijwel altijd nul op
het rekest zal krijgen.
Gelderman ziet in Nederland I
een doorslaggevende rol v
gelegd voor de publieke om-1
roep. De televisie zou volgens
hem verplicht moeten worden
drama, waaronder speelfilms,
te produceren. Alleen zo kan I
jong talent worden ontdekt en
gestimuleerd om meer films te
maken.
Volgens hem wordt veel tel
veel geld besteed aan 'onzin
nige concurrentie met de com
merciële stations'. In plaats j
van goed drama worden ste
meer spelletjes of talkshows II
gemaakt. „Jonge talenten ko-
men in de huidige situatie
nooit het Hilversumse bastion
binnen", aldus de bankier.
Alleen een wettelijke verplich-1
ting voor de omroep om een I
bepaald percentage van het
kijkgeld te besteden aan dra
ma zou deze ontwikkeling
kunnen tegengaan. Dat het
bestemmen van een vaste som
hiervoor effectief kan zijn,
blijkt uit het succes van
Engelse culturele zender
Channel 4. Die brengt keer op
keer zelf geproduceerde films
uit, ook op de verwende Ame
rikaanse markt. Films, ge
maakt met geld van. Channel 4
blijken het daar goed te doen:
er staan op het ogenblik 4 van
'hun' films in de Amerikaanse
film top-30.
Voor de banken ziet Gelder-1
man geen rol weggelegd in de
stimulering van de 'jonge'
film. „Wij werken met geld
van anderen. Het zou niet
goed zijn als wij de rol van de
producent overnemen."
Hilversum (anp) - Het is de Rijksoverheid niet toegestaan via|
het commerciële station RTL 4 publieksvoorlichting te bedrij
ven. Dat heeft het Commissariaat voor de Media gisteren aait
het ministerie van welzijn, volksgezondheid en cultuur laten]
weten. De overheid is in het bezit van een zendmachtigingen
omroepen mogen volgens de Mediawet niet dienstbaar zijn
aan het maken van winst door derden.
IP Nederland, het reclamebu
reau van het commerciële sta
tion, heeft de Rijksvoorlichtings
dienst (RVD) onlangs voorge
steld om de overheidsvoorlich
ting van Postbus 51 ook via RTL
4 te gaan uitzenden. Volgens
IP-directeur F. Eijken kan de
overheid door service-spots bij
RTL 4 uit te zenden groepen
burgers bereiken die niet of nau
welijks naar de Nederlandse pu
blieke netten kijken. Het station
wil een en ander voor een vrien
denprijsje doen.
Het Commissariaat komt tot een
negatief oordeel. Het ministerie
van algemene zaken krijgt zend
tijd toegewezen voor overheids
voorlichting en wordt door het
FILMS
GOES
- Grand Theater
16 u. Belle en het beest.
20 u. Patriot games.
HULST
De Koning van Engeland
14 u. Belle en het beest.
20 u. Sister act.
20 u. Bodyguard.
20 u. Memoirs of an invisible man.
20 u. Death becomes her.
VL1SSINGEN
- Alhambra 1
14 en 20 u. Bodyguard.
- Alhambra 2
14 u. Belle en het beest.
20 u. Death becomes her.
- Alhambra 3
14 u. Home alone 2.
20 u. The last of the Mohicans.
- Alhambra 4
14 u. Sister act.
20 u. La Camorrista.
ANTWERPEN
-Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Sneakers.
-Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en
22 u. Public eye.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. II Ladro di bambini.
-Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Rhapsody in august.
-Odeon 3 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Bitter moon.
-Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u.
The best intentions.
-Rubens - 14, 16 en 18 u. Ned.
versie. 20 en 22 u. Eng. versie:
Beauty and the beast.
- Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u.
Daens.
- Quellin H - 14, 16, 18, 2D en 22 u.
Death becomes her.
-Quellin HI - 14, 16, 18, 20 en 22
u Whispers in the dark.
-Metro I - 14. 16.20, 18.40 en 21 u.
The last of the Mohicans.
-Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The bodyguard.
Commissariaat beschouwd
een omroepinstelling. Het uit-|
zenden van spotjes door dt
Rijksvoorlichtingsdient via RTH
kan volgens het Commissariaat
niet worden onderscheiden van
de activiteiten van de RVD via]
het publieke scherm.
Volgens het Commissariaat heeft
RTL 4 een commercieel belang
op het oog. „Door in haar pro
grammering ook de overheids
voorlichting uit te gaan zenden,
krijgt RTL 4 wellicht nog meer|
de status van een vaderlandse
bonafide omroep. RTL 4 kan met
de overheidsvoorlichting t
kostprijs de gaatjes in de pro
grammering vullen en wordt nog
beloond met een beter imago."
-Brabo - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.
Patriot games.
- Tijl - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
-Wapper - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.|
Damage.
-Sinjoor - 14, 16, 18, 20 en 22 u. I
Sister act.
- Ambassades Club 1 - 14, 16, 18.
20 en 22 u. Raising cain.
- Ambassades Club 2 - 14, 16.20,
18.40 en 21 u. Basic instinct.
- Ambassades Club 3 - 14, 16, 18,
20 en 22 u. Housesitter.
- Ambassades Club 4 - 14, 16.20,
18.40 en 21 u. Blade runner.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
14.30 en 20 u. Daens.
14.30 en 20 u. Bodyguard.
14.30 en 20 u. Sister act.
- Memling
14.30 en 20 u. The last of the j
Mohicans.
- Van Eyk
14.30 en 20 u. Sneakers.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sneakers.
14.30, 17,20 en 22.30 u.The last of
the Mohicans.
14.30, 20 en 22.30 u. Beek.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crying
game.
22.30 u. Ultras.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dracula.
20 en 22.30 u. Blade runner.
20 en 22.30 u. Death becomes her.
14.30, 17r 20 en 22.30 u. A few
good men.
14.30, 17 en 20 u. Home alone 2.
14.30, 17 en 20 u. Sister Act.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Body
guard.
20 en 22.30 u. Damage.
22.30 u. Single white female.
14.30 en 17 u. Belle en het beest.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Daens.
poor Jan Koesen
I greda - Ik tik het woordje
flitsen voorbij. Op mijn sci
over de beer. Ik sla twee tot
maakt plaats voor een teke
seconde later brult het mons
May via de boxen door mijn
achteruit.
Ilt 'blader' verder door mijn
elektronisch encyclopedie, 21
zware boekdelen gevat op een
CD-ROM schijfje: 21 miljoen
woorden, 30.000 artikelen, dui
zenden illustraties, honderden
geluiden, tientallen animaties.
Multimedia.
Ik schuif de CD-ROM van Beet-
hovens Negende in de computer,
klik met de muis. Lees over het
Allegro ma non troppo,un poco
maestoso, snel maar niet te snel
en een tikkeltje majestueus. Ik
krijg een tekst, een notenbalk, en
wat kadertjes met commando's.
Informatie, muziek, alternatie
ven, het leven en de opvattingen
van' Beethoven, een zoekmoge
lijkheid. Geen muziekleraar kan
hier tegenop. Ik ben een dirigent,
al kan ik maar bescheiden noten
lezen. Multimedia.
Een nieuwe schijf in de reke
naar. Sherlock Holmes, 90 minu
ten interactief drama. Ik ben de
speurder die vanuit 221B. Baker
Street het raadsel van Jack the
Ripper oplost. Ik wandel door
morsig oud Londen, praat met
hoeren en de Wet en vraag mijn
trouwe kroniekschrijver Dr.
Watson wat hij ervan vindt,
maar de oen kan alleen maar
bewonderen en noteren. Ac-
teursstemmen spreken me
lipsynchroon toe. Ik krijg onbe
daarlijke lust een pijp op te
steken of opium in te nemen.
Multimedia.
1993 Moet het jaar worden
waarop multimedia door zal bre
ken. Het computerscherm is dan
alweer geëvolueerd. Tekst, be
wegende beelden, geluiden, dit
alles interactief, d.w.z. ik zit niet
passief voor het scherm maar
kan met de toetsen en de muis
actief meedoen aan dat wat op
het scherm gebeurt. Ik verander
het lot van de wezens binnen en
voor het programma, ik schep,
kan me in diverse gedaantes hui
len. De technieken zijn er al en
zelfs voor redelijke bedragen te
kopen. Voor een bedrag van
rond de 1500 gulden koop ik een
multimediasysteem voor mijn
PC, bestaande uit een geluids
kaart, een ingebouwde CD-ROM
speler (die ook als gewone CD is
te gebruiken, dwars door allerlei
andere programma's als tekst
verwerking en boekhouding), en
daar worden ook nog eens zes
schijfjes bijgeleverd, zoals een
elektronische boekenplank,
waarop een encyclopedie, een
atlas, een citatenboek en alma
nakken. Als je wilt, kun je het
hele zaakje aan een echte ver
sterker en luidsprekers toever
trouwen en dan is het effect
overdonderend.
Geen speeltje
Maar multimedia is geen speel
tje. Het belangrijkste gebied zal
edukatie en informatie zijn. De
meterslange folianten van de
Encyclopaedia Britannica die in
de jaren op de planken stof ver
zamelen en maar zelden worden
opengeslagen, omdat het zo'n
hels kwarwei is om door zo'n
dille pil te bladeren, hebben
Een voorbeeld van een bo