Schr Schijnwerper op 'late kinderen' Boeke UIT GIDS ]Vleer dan tw Hedendaags fenomeen toegelicht op televisie en radio Twijfels over doorgaan van tv-serie 'Pleidooi' 6Beginnende filmers komen niet aan geld' 6 Overheidsvoorlichting mag niet via RTL 4' Spaanprijs voor Schulte Nordholt Flavium Luther Allison Flying Pickets Angelo Branduardi Commissariaat van de Media: DE STEM „Optredens hebben voor mij een therapeutische waarde. Ik heb muziek nodig om te kunnen functioneren. Frank Boeyen, muzikant DE STEM WOENSDAG 3 FEBRUARI 1993 Door Maarten van de Rakt „Nederlanders zijn wereldkampioen 'laat kinderen krij gen'. De gemiddelde leeftijd waarop vrouwen hun eerste kind baren ligt opvallend hoog, op 27.7 jaar, en blijft nog steeds stijgen." Volop stof tot nadere bestudering, meent presentatrice Chazia Mourali. In de vierdelige KRO-serie 'Op de valreep' worden vanaf vrijdag vier kanten van het hedendaagse fenomeen 'laat kinderen krijgen' uitgebreid onder de loep geno men. Het onderwerp boeit ken nelijk meer programmamakers. Maarten Nederhorst maakte twee radiodocumentaires 'Ik wil een kind!', die zich toespitsen op een aanpalende materie: onge wenste kinderloosheid. Het eer ste deel wordt dondermiddag uitgezonden. 'Op de valreep' bestaat uit vier afleveringen van vijftig minuten. Mourali is niet bang dat dat te veel is voor de doorsnee kijker. „Het karakter en de sfeer van elke uitzending is telkens heel anders", zegt ze gedecideerd. „De eerste gaat over de twijfels en het uitstel en afstel van de kinderwens, de tweede belicht sociaal-jurische kanten en de derde de medische zijde. In de vierde komen middelbare scho lieren aan het» woord, die hun mening geven over de keuze van hun ouders." Wormerveer (anp) - De Spaanprijs 1992/1993 is toegekend aan de dichter dr J.W. Schulte Nordholt. De J.B.Th. Spaan-stich ting, die de>, prijs elke twee jaar toekent, eert hem voor zijn omvangrij ke en veelzijdige bijdrage aan het Nederlandse ker klied. Aan de onderscheiding is een bedrag van 5.000 gulden verbonden. Schulte Nordholt (1920) is oud-hoogleraar in de ge schiedenis en de cultuur van de Verenigde Staten aan de Rijksuniversiteit te Leiden. Hij heeft bij een breed pu bliek naam gemaakt als dichter, (kunst)historicus, essayist en biograaf. De Spaan-stichting huldigt hem als medewerker van de Nieuwe Psalmberijming en het Liedboek voor de ker ken en als vertaler van het Brevier, het getijdenboek voor rooms-katholieke geestelijken. „De serie is niet alleen boeiend voor mensen die voor de keuze staan", vult co-presentator Joost Middelhoff aan. „En mensen die die fase al achter de rug hebben, zullen in de uitzendingen zeker dingen herkennen." De opzet van de afleveringen is standaard: een documentaire, in geleid en gevolgd door gesprek jes in de studio. In de eerste uitzending 'Nu of nooit' is vrij dagavond te zien hoe mensen de knoop doorhakken. Sommigen zijn resoluut, anderen slaan aan het twijfelen en stellen een zwangerschap uit. Aan bod ko men de motieven die daarbij een doorslaggevende rol spelen. De documentaire toont een schril contrast tussen twee pa ren. Een met en een zonder kind. Een tobbend stel en een knus paar. „Kinderen hebben is een levenstaak. Dat kun je er niet tussendoor frommelen. Ik ben me pas vader gaan voelen toen ze een jaar of twee, drie was", zegt de ene man. En de andere: „De keuzevrijheid die je hebt is een verworvenheid. Maar ande ren praten je aan dat je niet gelukkig zou kunnen zijn zonder kinderen." De twee stellen uit het filmpje vertegenwoordigen zeer uiteen lopende standpunten en leefwij- zes. Uit de studiogesprekken vormt zich een palet van menin gen, dat het programma soms in herhalingen doet vervallen. Min of meer in het verlengde van de tv-reeks zijn de radiodocu mentaires 'Ik wil een kind!' te plaatsen. In de eerste uitzending schetst samensteller Maarten Nederhorst dondermiddag een beeld van ongewenste kinder loosheid en de gevolgen. Naast gesprekken met drie paren komt een aantal deskundigen aan het woord. Onder hen drs. Frank van Balen, pedagoog, prof. dr. Egbert te Velde, gynaecoloog in Utrecht, die recent wees op het verschijnsel van complicaties rond de totstandkoming van late zwangerschappen, prof. dr. He- leen Dupuis, die vraagtekens plaatst bij kunstmatige zwan gerschappen. In de tweede uitzending, volgen de week donderdag, volgt Ne derhorst een echtpaar op hun lange weg langs artsen en zie kenhuizen, dagelijkse hor mooninjecties, veelvuldig zie kenhuisbezoek en poliklinische ingrepen. De presentatie van 'Ik wil een kind!' is in handen van Hans Wijnants. ('Op de valreep', vrijdag, Neder land 1,22.50 uur) Chazia Mourali en Joost Middelhoff presenteren de documentaire-serie 'Op de valreep' over laat kinderen krijgen. foto dijkstra Carine Critzen en Peter van Asten in de bedreigde advocaten- serie 'Pleidooi'. foto dijkstra Van onze rtv-redactie Hilversum - Vanwege tegenvallende kijkcijfers zijn er binnen de Avro twijfels gerezen over een vervolg op de 11-delige advocatenserie 'Pleidooi'. Deze week, uiterlijk begin volgende week - dus halverwege de reeks - moet een besluit vallen over mogelijk nieuwe afleveringen. Op 10 februari zijn namelijk de opnamen voor de eerste serie afgerond en zouden de voorbereidingen voor een tweede cyclus moeten worden getroffen. Avro-directeur Boudewijn Klap vindt ruim 1 miljoen kijkers per keer aan de krappe kant, ook al zijn de waarderingscijfers van ruim 7 niet slecht. Het zou niet de eerste keer zijn dat de Avro vanwege tegenvallende kijkcijfers actie onderneemt. Avro-series als 'Hoe voelen wij ons 12~flgiaag' e|a v.'aj1}3/ J5$)rghese', die ver beneden de verwachtingen 8 dg. rfiünaun 599,- 5 dg. Luxemburg 299,- Goede reizen tegen scher pe prijzen, bel 073-131491. Met Krokus nog plaatsen vrij. "nrig seizoen voortijdig B g g ia, die onvoldoende Fax 0590, ER ZIJN bands die er nooit genoeg van krijgen en het mot to Old Rockers Never Die hoog in het vaandel blijven houden. Flavium is zo'n band. Al 23 jaar tracteren gitarist Anne- Geert Bonder en de zijnen de luisteraars op stevige cityblues, mede geïnspireerd door gitaar helden als Eric Clapton, Jeff Beck en Peter Green. Flavium heeft sinds de oprich ting constant een overvolle concertagenda gehad en tussen de eindeloze toernees door, dook men in de studio om pla ten te maken. Slowburn is hun nieuwste produkt en bevat naast elf eigen nummers een cover van Leonard Cohen (Bird on a Wire). Tekstueel stelt het allemaal niet zoveel voor, verlorengega- ne liefdes, niets begrijpende vrouwen en snelle wagens, maar instrumentaal getuigt ook Slowburn weer van grote klas se. De cd klinkt puntgaaf en werd opgenomen in de Lagune Studio van George Kooymans. Maar die gave produktie doet ook afbreuk aan het eindpro- dukt. Het klinkt allemaal net iets te gladjes, te veel achter grondkoortjes en te veelvuldig gebruik van blazers. Voor mij blijven de eerste opnames van Flavium nog steeds de beste. Destijds klonkt het allemaal wat smeriger en doorleefder en dat ontbreekt enigszins aan Slowburn. (Polydor) KAREL VAN DER POL VEEL ARTIESTEN haken mo menteel in op de zogenaamde Unplugged-rage. Akoestische versies van hun meest bekende nummers verkopen goed en doen de kassa's rinkelen. Eén artiest die het nooit heeft moe ten hebben van mega-verkopen is de Amerikaanse blueslegende Luther Allison. Met het uitbrengen van zijn jongste geesteskind, de akoesti sche cd Hand me down my Moonshine, heeft hij dan ook ongetwijfeld geen commerciële bijbedoelingen gehad. Tussen het grote aanbod Un- plugged-cd's die momenteel op de markt worden gestort, is die van Allison uitzonderlijk. De plaat bevat twaalf nieuwe nummers die in alle eerlijkheid en pure eAivoud worden ver tolkt door misschien wel de meest oprechte en emotionele bluesartiest van dit moment. Natuurlijk bezingt ook Allison allerlei relationele problemen, maar hij doet dat zo gepassio neerd dat je er van uit mag gaan dat hij ook daadwerkelijk veel pijn in zijn leven heeft gekend. Allison schittert als nooit tevo ren, slechts in sommige num mers op gitaar bijgestaan door zijn zoon Bernard, gitarist Pa trick Verbeke en contrabassist Zox. Hand me down my Moonshine (vrij vertaald: geef me mijn glas illegaal gestookte whisky eens aan) komt het beste tot zijn recht in een schaars verlichte kamer en een stevige borrel binnen handbereik. Op dit soort momenten raakt de een voud en de kracht van Allison je in het diepst van de ziel. Muziek op een zeldzaam hoog niveau. (INAK 9015 CD- In Akustic GmbH) KVDP EEN MOOI stukje zingen is nooit weg en zelfs als dat zin gen a capella wordt, dan hoef je daar als popliefhebber niet hui vering voor te zijn, zo lang het maar met smaak gebeurt. Maar wat moet je aan met een groep als The Flying Pickets die op de nieuwe cd The war- Luther Allison: pure een voud. ning nummers als Billy Jean, Don't dream it,s over, Sunny afternoon, Something inside so strong, Master blaster en Tain ted love door de geforceerde a-capellamolen haalt? De Pickets-aanpak is een ma nier van muziek maken, waar voor ik volstrekt allergisch ben. Het kunstje is tot stijl verheven Flavium foto marcel bekken en de pretenties liggen er zo duimendik bovenop dat het een beproeving wordt om ernaar te luisteren. De Flying Pickets slagen er op hun plaat geen moment in om de originelen te doen vergeten. Wie zich aan Michael Jacksons Billy Jean waagt, maar tegelij kertijd de voor dat nummer noodzakelijke hoge uithalen angstvallig vermijdt, die maakt zelfs in de Soundmixshow wei nig kans. The warning is opgenomen in Wenen en dat verklaart mis schien waarom deze toch mul- ti-raciale groep met volstrekt humorloze Teutoonse precisie vertolkt. Het klinkt vlekkeloos en daarom absoluut niet. 8 februari staat de groep in Noorderligt in Tilburg, maar wie de neiging mocht hebben daar naar toe te gaan, raad ik aan toch vooral thuis te blijven en voor de dertig gulden die je anders aan entree had moeten betalen oud plaatwerk van The Drifters, The Coasters of des noods de Ray Conniff Singers aan te schaffen. Dan hoor je tenminste hoe zang echt kan klinken. (Polydor) WIM VAN LEEST VAN DE Italiaanse artiesten is Angelo Branduardi degene die het langst succesvol is in het buitenland. Sinds pakweg de tweede helft van de jaren '70 oogst hij her en der succes op het Europese continent. Dat succes heeft Branduardi vooral te danken aan het gege ven dat hij zich lang gedragen heeft als een anachronistische minstreel. Zijn muziek en tek sten bevatten middeleeuwse trekjes. Zo nu en dan kreeg je dan ook het idee dat Angelo niet helemaal van deze wereld was. Branduardi's nieuwe cd Si puö fare (Het kan gedaan worden) heeft nog wel wat van die vroe gere trekjes, maar daarnaast duiken er wat Amerikaanse in vloeden op. Een vleugje coun try hier, een snufje cajun daar en vooral de geest van Jim Croce zorgen ervoor dat Angelo bij de pop van midden jaren '70 terecht komt. In tekstueel opzicht blijft hij de absolute romanticus die nog al tijd liever kiest voor mooi klin kend rijm dan voor poëtische diepgang. Voor wie Italiaans aan het leren is, zijn de simpe le, gevoelige teksten van Bran duardi dan ook uitermate ge schikt. Ondanks alle gedateerdheid die Si puö fare in zich heeft, is het toch een onderhoudende plaat geworden en de Branduardi- fans zullen horen dat het een van de beste uit 's mans oeuvre is. (EMI) WVL Rotterdam (anp) - De internationale recessie in de filmin-l dustrie heeft ertoe geleid dat veel beginnende regisseurs I niet meer aan geld kunnen komen om films te maken I Vrijwel geen enkele bank in Europa durft nog het risico aan met beginnende filmmakers in zee te gaan. Dat zei Alexander Gelderman van de bank Pierson Heldring Pierson gisteren tijdens een seminar over filmfinanciering, in het kader van het Interna tionale Film Festival in Rot terdam. Pierson stak tot voor enkele jaren ongeveer 50 tot 60 miljoen gulden in zo'n 25 films per jaar, zoals bijvoor beeld 'The Last Emperor' van de Italiaansè regisseur Ber nardo Bertolucci. Nu resteert daarvan nog 10 tot 15 miljoen voor zo'n vijf films per jaar. Die vijf films worden steeds in samenwerking met andere banken gefinancierd. Gelderman schrijft deze ont wikkeling ook toe aan de toe nemende concentratie in de filmindustrie. Net als in de muziekindustrie wordt de markt gedomineerd door een klein aantal internationaal opererende, vooral Ameri kaanse, concerns. Het over wicht van de Amerikaanse film in Europa blijkt onder meer uit de bezoekcijfers van het afgelopen jaar. Van de 25 best bezochte films in ons land kwamen er 22 uit de Verenig de Staten. Die grote concerns domineren ook de distributiekanalen. De onafhankelijke distributeurs, van oudsher de partners voor de onafhankelijke filmers, zijn uit de markt gedrukt of heb ben moeite te overleven. Risi co's durven zij niet meer aan. Dat heeft tot gevolg dat een regisseur die naar een distri buteur stapt voor een voor schot om z'n eerste .film te maken vrijwel altijd nul op het rekest zal krijgen. Gelderman ziet in Nederland I een doorslaggevende rol v gelegd voor de publieke om-1 roep. De televisie zou volgens hem verplicht moeten worden drama, waaronder speelfilms, te produceren. Alleen zo kan I jong talent worden ontdekt en gestimuleerd om meer films te maken. Volgens hem wordt veel tel veel geld besteed aan 'onzin nige concurrentie met de com merciële stations'. In plaats j van goed drama worden ste meer spelletjes of talkshows II gemaakt. „Jonge talenten ko- men in de huidige situatie nooit het Hilversumse bastion binnen", aldus de bankier. Alleen een wettelijke verplich-1 ting voor de omroep om een I bepaald percentage van het kijkgeld te besteden aan dra ma zou deze ontwikkeling kunnen tegengaan. Dat het bestemmen van een vaste som hiervoor effectief kan zijn, blijkt uit het succes van Engelse culturele zender Channel 4. Die brengt keer op keer zelf geproduceerde films uit, ook op de verwende Ame rikaanse markt. Films, ge maakt met geld van. Channel 4 blijken het daar goed te doen: er staan op het ogenblik 4 van 'hun' films in de Amerikaanse film top-30. Voor de banken ziet Gelder-1 man geen rol weggelegd in de stimulering van de 'jonge' film. „Wij werken met geld van anderen. Het zou niet goed zijn als wij de rol van de producent overnemen." Hilversum (anp) - Het is de Rijksoverheid niet toegestaan via| het commerciële station RTL 4 publieksvoorlichting te bedrij ven. Dat heeft het Commissariaat voor de Media gisteren aait het ministerie van welzijn, volksgezondheid en cultuur laten] weten. De overheid is in het bezit van een zendmachtigingen omroepen mogen volgens de Mediawet niet dienstbaar zijn aan het maken van winst door derden. IP Nederland, het reclamebu reau van het commerciële sta tion, heeft de Rijksvoorlichtings dienst (RVD) onlangs voorge steld om de overheidsvoorlich ting van Postbus 51 ook via RTL 4 te gaan uitzenden. Volgens IP-directeur F. Eijken kan de overheid door service-spots bij RTL 4 uit te zenden groepen burgers bereiken die niet of nau welijks naar de Nederlandse pu blieke netten kijken. Het station wil een en ander voor een vrien denprijsje doen. Het Commissariaat komt tot een negatief oordeel. Het ministerie van algemene zaken krijgt zend tijd toegewezen voor overheids voorlichting en wordt door het FILMS GOES - Grand Theater 16 u. Belle en het beest. 20 u. Patriot games. HULST De Koning van Engeland 14 u. Belle en het beest. 20 u. Sister act. 20 u. Bodyguard. 20 u. Memoirs of an invisible man. 20 u. Death becomes her. VL1SSINGEN - Alhambra 1 14 en 20 u. Bodyguard. - Alhambra 2 14 u. Belle en het beest. 20 u. Death becomes her. - Alhambra 3 14 u. Home alone 2. 20 u. The last of the Mohicans. - Alhambra 4 14 u. Sister act. 20 u. La Camorrista. ANTWERPEN -Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sneakers. -Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Public eye. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. II Ladro di bambini. -Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Rhapsody in august. -Odeon 3 - 14, 17.15 en 20.30 u. Bitter moon. -Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u. The best intentions. -Rubens - 14, 16 en 18 u. Ned. versie. 20 en 22 u. Eng. versie: Beauty and the beast. - Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. - Quellin H - 14, 16, 18, 2D en 22 u. Death becomes her. -Quellin HI - 14, 16, 18, 20 en 22 u Whispers in the dark. -Metro I - 14. 16.20, 18.40 en 21 u. The last of the Mohicans. -Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The bodyguard. Commissariaat beschouwd een omroepinstelling. Het uit-| zenden van spotjes door dt Rijksvoorlichtingsdient via RTH kan volgens het Commissariaat niet worden onderscheiden van de activiteiten van de RVD via] het publieke scherm. Volgens het Commissariaat heeft RTL 4 een commercieel belang op het oog. „Door in haar pro grammering ook de overheids voorlichting uit te gaan zenden, krijgt RTL 4 wellicht nog meer| de status van een vaderlandse bonafide omroep. RTL 4 kan met de overheidsvoorlichting t kostprijs de gaatjes in de pro grammering vullen en wordt nog beloond met een beter imago." -Brabo - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Patriot games. - Tijl - 14, 16, 18, 20 en 22 u. -Wapper - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.| Damage. -Sinjoor - 14, 16, 18, 20 en 22 u. I Sister act. - Ambassades Club 1 - 14, 16, 18. 20 en 22 u. Raising cain. - Ambassades Club 2 - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Basic instinct. - Ambassades Club 3 - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Housesitter. - Ambassades Club 4 - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Blade runner. BRUGGE - Complex Zwart Huis 14.30 en 20 u. Daens. 14.30 en 20 u. Bodyguard. 14.30 en 20 u. Sister act. - Memling 14.30 en 20 u. The last of the j Mohicans. - Van Eyk 14.30 en 20 u. Sneakers. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sneakers. 14.30, 17,20 en 22.30 u.The last of the Mohicans. 14.30, 20 en 22.30 u. Beek. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crying game. 22.30 u. Ultras. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dracula. 20 en 22.30 u. Blade runner. 20 en 22.30 u. Death becomes her. 14.30, 17r 20 en 22.30 u. A few good men. 14.30, 17 en 20 u. Home alone 2. 14.30, 17 en 20 u. Sister Act. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Body guard. 20 en 22.30 u. Damage. 22.30 u. Single white female. 14.30 en 17 u. Belle en het beest. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Daens. poor Jan Koesen I greda - Ik tik het woordje flitsen voorbij. Op mijn sci over de beer. Ik sla twee tot maakt plaats voor een teke seconde later brult het mons May via de boxen door mijn achteruit. Ilt 'blader' verder door mijn elektronisch encyclopedie, 21 zware boekdelen gevat op een CD-ROM schijfje: 21 miljoen woorden, 30.000 artikelen, dui zenden illustraties, honderden geluiden, tientallen animaties. Multimedia. Ik schuif de CD-ROM van Beet- hovens Negende in de computer, klik met de muis. Lees over het Allegro ma non troppo,un poco maestoso, snel maar niet te snel en een tikkeltje majestueus. Ik krijg een tekst, een notenbalk, en wat kadertjes met commando's. Informatie, muziek, alternatie ven, het leven en de opvattingen van' Beethoven, een zoekmoge lijkheid. Geen muziekleraar kan hier tegenop. Ik ben een dirigent, al kan ik maar bescheiden noten lezen. Multimedia. Een nieuwe schijf in de reke naar. Sherlock Holmes, 90 minu ten interactief drama. Ik ben de speurder die vanuit 221B. Baker Street het raadsel van Jack the Ripper oplost. Ik wandel door morsig oud Londen, praat met hoeren en de Wet en vraag mijn trouwe kroniekschrijver Dr. Watson wat hij ervan vindt, maar de oen kan alleen maar bewonderen en noteren. Ac- teursstemmen spreken me lipsynchroon toe. Ik krijg onbe daarlijke lust een pijp op te steken of opium in te nemen. Multimedia. 1993 Moet het jaar worden waarop multimedia door zal bre ken. Het computerscherm is dan alweer geëvolueerd. Tekst, be wegende beelden, geluiden, dit alles interactief, d.w.z. ik zit niet passief voor het scherm maar kan met de toetsen en de muis actief meedoen aan dat wat op het scherm gebeurt. Ik verander het lot van de wezens binnen en voor het programma, ik schep, kan me in diverse gedaantes hui len. De technieken zijn er al en zelfs voor redelijke bedragen te kopen. Voor een bedrag van rond de 1500 gulden koop ik een multimediasysteem voor mijn PC, bestaande uit een geluids kaart, een ingebouwde CD-ROM speler (die ook als gewone CD is te gebruiken, dwars door allerlei andere programma's als tekst verwerking en boekhouding), en daar worden ook nog eens zes schijfjes bijgeleverd, zoals een elektronische boekenplank, waarop een encyclopedie, een atlas, een citatenboek en alma nakken. Als je wilt, kun je het hele zaakje aan een echte ver sterker en luidsprekers toever trouwen en dan is het effect overdonderend. Geen speeltje Maar multimedia is geen speel tje. Het belangrijkste gebied zal edukatie en informatie zijn. De meterslange folianten van de Encyclopaedia Britannica die in de jaren op de planken stof ver zamelen en maar zelden worden opengeslagen, omdat het zo'n hels kwarwei is om door zo'n dille pil te bladeren, hebben Een voorbeeld van een bo

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 16