Cultureel treffen van studenten
Van Bruegel tot Rubens
ORT
:ns
"EN
UIT gids
Wellustig gegrom
uit de onderbuik
pythische Spelen in april vier dagen in Tilburg
ractie PvdA
^er afwijzen
in Oostburg
Bredase zanger maakt
cd met steun Philips
\1/
W.F. Hermans: 'Ik ben een vriendelijk mens'
C3
igeval
IN BEELD
Regionale omroepen
iets minder in trek
id tegen een gevel van een
ling. Na het ongeval stapte
bestuurder uit en koos het
epad. Een onderzoek naar
i identiteit wordt ingesteld,
schade aan de auto en de
ning was aanzienlijk.
stdorpe - De automobilist
de M. uit Westdorpe werd
de nacht van zondag op
andag bij een verkeerson-
ral op de Graaf Jansdijk in
n woonplaats aan het hoofd
vond. Het ongeval gebeurde
ordat De M. een aldaar ge-
rkeerde personenauto te
it opmerkte. Bij de aanrij-
ïg werd dit voertuig voor
tgeduwd tegen een weer
arvoor geparkeerd perso-
nauto. Er ontstond aanzien-
ke schade aan alle voertui-
In.
!t Zeeuws Documentatiecen-
um (gevestigd bovenin de
bliotheek). Uiteraard zal de
zing gaan over de ramp en
rer Leydesdorffs boek. Aan
ït slot zal worden bekeken of
lar onderzoek nieuwe vragen
lar voren heeft gebracht die
troepen tot verder onder-
iek. De lezing begint om
1.00 uur. Toegangskaarten
isten vijf gulden,
p vrijdag 5 februari houdt r,l
ula opnieuw een lezing, ni 1
rof.dr. M. van Dam-Mieras :o
il dan van 16.45 tot 18.45 uur 9J1
ireken over toepassingen van
otechnologie.
Het is een van de geneugten van
onze generatie, die zogenaamd niks
meegemaakt heeft, om over alles te
kunnen discusssiëren."
Bas Heijne, schrijver
DE STEM
DINSDAG 2 FEBRUARI 1993
DEEL E
Brabant. Doctorandus be-
lekke, Oostburg.
:ool 11-1 420 kg 37-65. Bruine
•oneng 11-1 420 kg 49. Aardap-
•elen 19.000 kg Bintje bonk
8-19, groot 5-11, kriel 5-57.
Vildster bonk 13, groot 12-15,
[root 11-1 30. Irene bonk 25-26,
root 27. Uien 16.000 kg bonk
6-23, grof 9-15, middel 11-13,
[eschoond 26-75. Knolselderij
1.000 st. 8 st. 51-62, 10 st. 50-72,
2 st. 43-67, 15 st. 12-18, 20 st.
6-51. Koolrap^p ,2.000 kg. Win-
erpeen 2.000 kg zeer groot 41,
£rof 37, middel 30. Bieslook 600
)t 25-68. Broeivet 40 kg 1470.
Peterselie 25.000 kg. Peterselie
25.000 kg lang 71, middel 73-99,
tort 35-73. Selderij 31.000 kg
ang 27-43, middel 15-48, kort
1-20. 71
jkotterdam - Aardappelbeurs.
Consumptie-aardappelen, los ver
aden af bedrijf, in gulden per 100
g, excl. btw: ir
3ei-aardappelen:
3intje 40/50mm 5,00-6,00, Bintje
|i0/55mm 6,50-7,50, Bintje 50mm H)
ipw. 8,50-9,25, Bintje 50mm opw.
(frites) 8,50-9,25, Eigenheimer
10mm opw. los verladen geen no-
ering.
'^and-aardappelen:
ïintje 40/50mm 4,00-4,50, Bintje
pOmm opw. (frites) 6,50-7,50.
Sxportaardappelen:
Bintje klei 45mm opw. in zakken
10,00-10,55.
aardappelen: 1,50-3,00.
Stemming flauw.
Ledelplein een vestigingspunl
inatie met een VW-informqj
genade gevonden in de ogen
en w.
Ais recreatiegemeente zou Oosl|
burg juist gediend zijn met een
goed informatiepunt voor de
gasten en niet met het volledig
ontbreken van het VW-infor-
matiepunt in deze kern. Ge
vraagd wordt of het college dit
onderschrijft.
De PvdA vindt dat de plaatselij
ke slogan 'Oostburg geeft je de
ruimte' door de initiatiefnemers
voor het infopunt anders wordt
beleefd dan die slogan beoogt.
De fractie wil dan ook dat het
college tekst en uitleg geeft aan
de gemeenteraad over de argu
menten die hebben geleid tot de
afwijzende beschikking op het
initiatief.
X 5-deurs
deurs.
sief kosten rijklaar maken).
SUZUKI
nobielbedrijf Moret B.V.,
lat 25, 01157-2710.
\CHT: Garage Hans Drijdijk,
16-1841.
g0or Jace van de Ven
Tilburg - Van 14 tot en met 17 april 1993 worden in
Tilburg de vierde Pythische Spelen gehouden. Op deze
culturele studentenmanifestatie worden dit jaar zo'n
2000 deelnemers en aanhang verwacht. Daarvan, in dit
jaar van Europese eenwording, waarschijnlijk meer dan
250 Vlamingen.
Psychologiestudent Marcel Jan-
550 is voorzitter van de werk-
groep aan de KUB die de Py-
thische Spelen, een soort van
culturele Olympische Spelen
ï00r studenten, naar Tilburg
en de organisatie ervan
coördineert. Geen kattepis, want
hij offert er maanden studie aan
op, onbezoldigd, net als de rest
van de crew. Alleen dat al is een
grote bijzonderheid binnen het
op baantjesjagerij gerichte stu
dentenleven van tegenwoordig.
Marcel leerde de Pytische Spelen
kennen in Maastricht in 1986, de
eerste 'spelen' in Nederland. Er
«aren 400 deelnemers meer en
iarcel was meteen enthousiast,
ging ook naar de tweede en
le spelen in Groningen (1989)
Jet 750 en Enschede (1991) met
(250 deelnemers. Daar hoorde
(ij dat Tilburg uitverkoren was
drvolgende spelen te organise
ren.
Frank van der Salm, penning
meester van het organisatieco
mités „Wij hebben een eerste
begroting gemaakt van zo'n
300.000 gulden. Daarvan kunnen
we al onze plannen met enig
bravour realiseren, maar als dat
geld er niet komt, zullen we het
wat rustiger aan moeten doen.
Momenteel hebben we zo'n
200.00 0 gulden gedekt. Daar zit
behalve het geld van de KUB,
40.000 gulden bij van de ge
meente, 7.500 van de provincie,
een geraamd bedrag van 25.000
aan inschrijfgelden en hopelijk
meer dan 50.000 aan sponsoring.
Dan wachten we nog steeds op
een toezegging van de Katho
lieke Leergangen, want de Py
thische Spelen zijn niet alleen
voor KUB-studenten, maar ook
voor HBO-ers. Het programma
Beeldende Kunst vindt zelfs in
zijn geheel op de Academie voor
Beeldende Vorming plaats."
lansen, Van der Salm en hun
collega's zijn al sinds april vorig
jiar vele uren per week met de
mganisatie bezig. Want Tilburg
Joet records gaan breken, niet
alleen qua deelnemersaantal,
ook qua kunstcategorieën die
aan bod komen. Zo brengt het
Tilburgse programma voor het
eerst theatersport, straattheater
en animatie en zijn de wedstrij
donderdelen uitgebreid tot 26.
Straattheater
De deelnemers aan de Pytische
Spelen bestrijden elkaar in de
vier hoofdcategorieën, theater,
muziek, letteren en beeldende
kunst. Deze hoofdcategorieën
zijn onderverdeeld. Zo heeft de
categorie theater tien onderver
delingen waarvan improvisatie,
straattheater en theatersport wel
de meest opvallende zijn. Elke
categorie heeft een professionele
jury en iedere deelnemer krijgt
na afloop een persoonlijk ju
ryrapport mee naar huis.
Esther Speekenbrink, mede
werkster theater, legt uit: „Voor
al van de podiumkunsten zal
Tilburg nogal wat merken. Het
cabaret, de pop, het theater en
de poëzie vinden voor een groot
deel in horecagelegenheden in de
stad plaats en zijn dan openbaar
toegankelijk. We zijn van plan
de cafés die meedoen enigzins in
Griekse stijl aan te kleden en
hebben ook een verzoek bij de
gemeente lopen om een groot
aantal lantaarnpalen als Griekse
zuilen te vermommen."
De 'spelen' beginnen op 14 april
met een openingsfeest op het
KUB-terrein. Daar slapen ook
heel wat deelnemers in een ten
tenkamp evenals in de sportzaal
van de KUB. Diezelfde avond al
begint ook het programma op de
diverse locaties, allerlei ruimten
in de KUB, in het gebouw van de
Academie voor Beeldende Vor
ming, Noorderligt, Zaal 16 en
Maranathakerk. Bovendien zijn
er buitenpodia op het universi
teitsterrein en wordt er opgetre
den in horecagelegenheden als
l'Industrie, Cher, De Plaats en
Kadance en komen er een paar
theatertenten in het centrum van
de stad.
Thijs van der Molen: geen reclamespot. foto phonogram
Van onze verslaggever
Breda - De Bredase zanger Thijs van der Molen hoopt dat
carnavals-lied Lampkes net zo'n succes wordt als
indertijd Het Brabantse land.
Boor een gecombineerde actie van de zanger zelf en van Philips
Nederland BV is het cd'tje razendsnel opnieuw uitgebracht.
«Lampkes dateert al uit 1988", aldus Van der Molen. „Maar
[raaide toen middelmatig. Het gaat over de meisjes van de
lampenfabriek. Zonder namen te noemen. Een maand geleden
«oorde ik dat het slecht met Philips ging, dat heel Eindhoven
Werkeloos dreigde te worden. Ik heb Philips benaderd, en zij
Zagen er wat in".
jolgens Philips 'speelt de inhoud van het liedje perfect in op het
volksgevoel', zeker in Zuid-Nederland waar een groot deel van
onze produktiecapaciteit voor lichtbronnen is gevestigd, zoals in
Roosendaal, Terneuzen en Weert', aldus een brief uit Eindhoven
aan Van der Molen.
Boor ingrijpen van Philips werd Lampkes in een grote oplage
opnieuw uitgebracht. „Het is geen reclamespot", aldus Van der
Molen. „Het plaatje is niet door Philips op de markt gebracht.
Maar ik ben er trots op dat zo'n gigant erin geïnteresseerd is".
'Lente' uit 1607 van Abel Grimmer, te zien in Antwerpen.
door Frits de Coninck
De tentoonstelling Van Bruegel
tot Rubens in het museum in
Antwerpen brengt de Antwerp
se schildersschool in beeld zo
als die tussen 1550 en 1650
floreerde. En niet zonder meer
artistiek, maar vooral ook eco
nomisch. De kunstproduktie in
die tijd in Antwerpen moet
enorm geweest zijn.
De tentoonstelling toont maar
150 werken, maar als we be
denken dat van de meeste
meesters maar enkele doeken te
zien zijn, kunnen we ook be
denken hoe groot de produktie
geweest moet zijn, in een rela
tief korte periode, in een klein
gebied. Het ging om tientallen
ateliers die duizenden werken
afleverden die een belangrijk
exportartikel waren. De pro-
dukten van de Antwerpse schil
dersschool werden over heel
Europa verkocht, en vonden
zelfs hun weg naar Zuid-Ame-
rika.
De tentoonstelling is belang
rijk, omdat ze ons een cultuur
historisch inzicht geeft in de
artistieke produktie in de we
reldstad Antwerpen. Er hangen
een aantal schitterende werken
van grote meesters, zoals een
tekening van Bruegel en por
tretten van Rubens en Antony
van Dijck. Maar de hoogtepun
ten, dat is niet waar het alleen
om gaat. Het artistieke klimaat
in de stad werd ook bepaald
door die vele andere meesters,
die in de onverbiddelijke ge
schiedschrijving van de kunst
een mindere plaats hebben ge
kregen. Maar die in die bloei
periode vaak van internationa
le reputatie waren als Otto van
Veen en de leden van de familie
De Vos.
De schilders waren verbonden
aan ateliers die goed georgani
seerd waren, die over rijke op
drachtgevers beschikten, over
een netwerk van handelsrela
ties en, natuurlijk, een hoge
artistieke standaard en tech-
nisch-artistiek vakmanschap.
De ateliers waren in handen
van schildersfamilies als Brue
gel of Francken en later van
grootheden als Rubens, Jordae-
ns en Van Dijck. Verregaande
specialisatie op schildertechni
sche vaardigheden als stofuit
drukking of portretschilderen,
naast goed onderricht van aan
staande meesters waren de
grondslag van een goed lopend
bedrijf, dat aan de grote vraag
kon voldoen.
Was de schilderskunst een fac
tor van economisch belang ge
worden, allereerst was zij na
tuurlijk mogelijk omdat het
Antwerpen na 1550 ineens naar
den vleze ging. Want ondanks
alle politieke beroering (Refor
matie, Beeldenstorm en natuur
lijk de .inname door de Span
jaarden in 1585) ontwikkelde
de stad zich tot een wereldcen
trum, waar veel kapitaal om
ging. En de bezitters van dat
kapitaal vormden de nieuwe
elite, die ook cultureel de oude
elite van adel en kek afloste.
Dat is te zien aan de schilder
kunst, dus ook op de tentoon
stelling. De schilderijen werden
kleiner van formaat: ze moes
ten immers passen in de huizen
van de rijke kooplieden van wie
de opdrachten kwamen. Nog
belangrijker was de inhoudelij
ke verandering. De nieuwe op
drachtgevers wilden in hun
huizen geen grootse religieuze
taferelen zoals die ter lering
functioneerden in de kerk. Ze
waren veel meer geïnteresseerd
in portretten, stillevens, dierta-
ferelen, landschappen, kabinet
stukken en historieschilderin
gen.
Er vond een herschikking
plaats in de hiïrarchie der gen
res, mede ook onder invloed
van de nieuwe tijd: de Renais
sance. De regenten wilden zich
ook profileren als geleerd indi
vidu, als begunstiger van kunst
en wetenschap, met aandacht
voor de eigen wereld. De ten
toonstelling is opgebouwd vol
gens de grote thema's van die
tijd en brengt zo de smaak van
de rijke burgerij in beeld, veel
meer dan de srtistieke ordening
naar onze huidige normen. Mis
schien wel daardoor is het be
zoek aan de tentoonstelling een
geweldige belevenis vol afwis
seling, want ze raakt in de
veelheid van onderwerpen top
pen en dalen.
In de zalen met historieschilde
ringen zijn enkele opmerkelijke
werken van Rubens te zien.
Opmerkelijk omdat ze matig
van kwaliteit zijn, zoals
Samson en Dalilah, duidelijk
een schets voor een ander werk,
of opmerkelijk om het thema.
Rubens schilderde een aantal
historieschilderingen met on
derwerpen uit het Oude Testa
ment. Hun functie was duide
lijk moraliserend. Ze moesten
een voorbeeld, een exemplum,
zijn voor de deugd die in de
nieuwe regentenmaatschappij
voor orde en regelmaat zorgde.
Het erotische paneel van Ru-
bels was een negatief exemp
lum: het waarschuwde tegen
chaos die het gevolg was van
sensualiteit. Een heel mooi
doek in dit verband is Rubens'
'Loth en zijn dochters', een po
pulair onderwerp in de Renais
sance. Het toont de oudtesta
mentische Loth die met zijn
twee dochters Sodom is ont
vlucht. De twee schoonheden
vreesden dat ze zonder nage
slacht zouden blijven en beslo
ten daarom him vader dronken
te voeren en hem in die roes tot
hun bevruchting op te wekken.
Van de dochters uit gezien een
geval van gewenste, incestu
euze intimiteit. Uit deze ver
bintenis kwamen Moab en Am
nion voort.
Rubens schildert een opgewon
den Loth die een van de twee
schoonheden in de vaderlijke
armen neemt, terwijl de andere
de wijn inschenkt. Het doek is
heel mooi, overwogen, zonder
ook maar een zweem van broe-
ririgheid. Waarschijnlijk heet
het voor de koopliedenstand als
positieve spiegel gediend. Hoe
veel moet je niet over hebben
om je van een nageslacht te
verzekeren en dus je economi
sche macht in stand te houden
Op de atdelmg genreschilderin
gen en stillevens hangt een
reeks van vier paneeltjes van
Abel Grimmer, de vier seizoe
nen, waarvan De Lente hierbij
afgebeeld wordt. De werkjes
maken de iconografische beïn
vloeding duidelijk die in die
kleine Antwerpse kunstwereld
wel plaats moest hebben. De
paneeltjes zijn door Grimmer
geschilderd naar gravures van
Van der Heyden uit 1570, die
op zijn beurt tekeningen van
Pieter Bruegel de Oude als bron
gebruikte. De voorstelling is ui
termate gestileerd, met nauw
keurige tekening van architec
tuur.
De twee hoogtepunten van de
tentoonstelling zijn te vinden
op de afdeling portretten. Van
Antony van Dijck het portret
van de Engelsman George Gage
met twee mannen, en even ver
derop zijn leermeester Rubens
met een zelfportret met zijn
Mantuaanse vrienden. Mooie,
ingehouden, psychologisch
doorleefde portretten. Twee ar
tistieke genieën die precies we
ten hoe ze in verf een model tot
nieuwe leven kunnen wekken,
die precies weten hoe de stof
van kleding valt en daarmee
het lichaam modelleert. In ver
gelijking daarmee is de in Ant
werpen bejubelde en op de ten
toonstelling overvloedig aan
wezige Jordaens een provin
ciaal schilder.
'Van Bruegel tot Rubens' is tot
7 maart in het Museum voor
Schone Kunsten, Leopold de
Waelplaats, Antwerpen.
Amsterdam (anp) - De schrijver Willem
Frederik Hermans voelt zich weer wel
kom in Amsterdam. Tijdens een bijeen
komst gisteren in het Amstelhotel in
Amsterdam, waar de schrijver was uit
genodigd ter gelegenheid van de presen
tatie van het door hem geschreven Boe
kenweekgeschenk, verklaarde Hermans
dat hij een spons heeft gehaald over de
gebeurtenissen van de afgelopen jaren.
Hij doelde daarmee op het besluit van
de gemeente Amsterdam dat Hermans in
1987 tot persona non grata had ver
klaard, omdat hij de culturele boycot
tegen Zuid-Afrika had genegeerd.
Het Boekenweekgeschenk, getiteld 'In de
mist van het schimmenrijk, fragmenten uit
het oorlogsdagboek van de student Karei
K.', verschijnt in een recordoplage van
582.000 exemplaren. De Boekenweek is van
10 tot en met 20 maart 1993.
Onlangs verklaarde Hermans nog dat hij de
hoofdstad uitsluitend wilde bezoeken na een
officieel excuus van de gemeente. Die offi
ciële verontschuldiging heeft hij niet gekre
gen. Wel ontving hij afgelopen vrijdag een
brief van burgemeester Van Thijn van Am
sterdam, waarin deze duidelijk schrijft dat
Van onze rtv-redactie
Breda - Bijna alle regionale omroepen hebben vorig jaar
veel luisteraars zien vertrekken naar commerciële zen
ders. Omroep Brabant zakte van 22 naar 18 procent en
bereikt nu gemiddeld 352.000 luisteraars per dag.
Alleen Omroep Zeeland maakte een grote sprong in het aantal
luisteraars. De Zeeuwse omroep heeft thans een dagbereik van
23 procent en is daarmee tweede, na Radio Drenthe. Radio
Noord-Holland en Radio Utrecht zijn met een dagbereik van 10
procent de slechtst beluisterde omroepen, zo blijkt uit cijfers
van de afdeling kijk- en luisteronderzoek van de NOS.
Gemiddeld luistert één op de vijf inwoners van Noord-Brabant
van dertien jaar en ouder naar Omroep Brabant. De regio West-
(studio Breda), Noord-Oost (studio Den Bosch) en Midden-
(studio Tilburg) zitten met respectievelijk 16, 17 en 18 procent
iets onder dit gemiddelde, maar waar Omroep Brabant al sinds
1976 actief is, blijkt dat percentage 26. Met name Sky Radio en
RTL Radio blijken luisteraars weg te zuigen bij de regionale
concurrentie.
'Abele Spelen' bij Zuidelijk Toneel
Hermans 'zeer welkom' is in Amsterdam.
„U behoort tot de grootste schrijvers van
deze tijd. Natuurlijk is het een grote eer voor
onze stad als u van tijd tot tijd ons culturele
leven met uw aanwezigheid opluistert", al
dus de brief.
Hermans typeerde de brief maandag als 'vrij
sympathiek', maar ook 'niet bepaald chic en
deftig'. Hoewel het gemeentebestuur met
geen woord rept over excuses voor het
gebeurde, beschouwt Hermans de zaak toch
als afgedaan. „U ziet dat ik geen scherpslij
per ben", zo lichtte hij zijn besluit toe. „Ik
ben eigenlijk een vriendelijk, vredelievend
mens en ben blij dat het is afgelopen."
Eindhoven - Stadsschouwburg.
'Abele Spelen' door Het Zuidelijk
Toneel. Regie: Dora van der Groen.
Gespeeld door Frank Focketyn,
Bart Siegers, Peter Van den Eede,
Erik de Visser en Steven van Wa-
termeulen. Gezien op 29 januari.
Op 4 februari in Roosendaal, 5-2
Bergen op Zoom, 11-2 Breda, 6-3
Terneuzen, 11-3 Etten-Leur, 13-3
Oosterhout.
Door Marjan Mes
Jonge acteurs, die bij Dora
van der Groen in Antwerpen
hun opleiding hebben geno
ten, hebben sinds een aantal
Vlaams-Nederlandse theater
successen een streepje voor in
ons land. Zeker als zij ook
nog optreden in een voorstel
ling die door hun leermeeste
res werd geregisseerd. Zoals
nu de 'Abele Spelen' bij Het
Zuidelijk Toneel, dat vorig
jaar enorm veel succes had
met 'Thyestes' dankzij deze
goeroe-achtige regisseuse.
Zij staat een onbevangen manier
van theatermaken voor die tot
een verbazingwekkend intensie
ve en fystieke speelstijl leidt.
Maar in deze 'Abele Spelen' gaat
die onbevangenheid wel erg ver:
de persoonlijke inbreng van de
jeugdige acteurs tijdens het im
proviserende repetitieproces is
zo sterk geweest (en zo aflees
baar) dat er nauwelijks nog
sprake is van een inhoudelijke
lijn. Het vijftal gromt wellustig
vanuit de onderbuik, het graait,
grijpt, ronkt en raast zonder dat
echt duidelijk wordt waarom.
Zeker, de middeleeuwse 'Abele
Spelen' gaan over de liefde,
maar wel over de ware liefde die
na veel hindernissen alsnog
wordt veroverd.
Daar geloven we tegenwoordig
niet meer zo in. Maar deze ac
teurs hebben het nog uitsluitend
over botte geilheid en geweldda
digheid en niet over verlangen
en verliefdheid. Met verbijste
rend energiek lichamelijk ver
toon beelden zij voornamelijk
platte wellust uit en strooien
kwistig met grappen en grollen
onder de gordel. Daaraan is de
inhoud ondergeschikt gemaakt.
Het Middelnederlands klinkt in
flarden; losse fragmenten uit
'Esmoreit', 'Gloriant', Lanseloet
van Denemarken' en het 'Spel
vanden Winder ende SomerTTïr
FILMS
GOES
- Grand Theater
20 u. Patriot games.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Sister act.
20 u. Bodyguard.
20 u. Home alone 2.
20 u. Death becomes her.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Bodyguard.
- Alhambra 2
20 u. Death becomes her.
- Alhambra 3
20 u. The last of the Mohicans.
- Alhambra 4
20 u. Sister act.
ANTWERPEN
- Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
-Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en
22 u. Public eye.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. II Ladro di bambini.
-Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Rhapsody in august.
-Odeon 3 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Bitter moon.
-Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u.
The best intentions.
- Rubens - 14, 16 en 18 u. Ned.
versie. 20 en 22 u. Eng. versie:
Beauty and the beast.
-Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u.
Daens.
- Quellin II - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Death becomes her.
-Quellin UI - 14, 16, 18, 20 en 22
u. Whispers in the dark.
- Metro 1 - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.
The last of the Mohicans.
-Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The bodyguard.
-Brabo - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.
Patriot games.
Steven van Watermeulen en
Erik de Visser in 'Abele Spe
len'. foto jean pierre stoop
was wellicht wel een 'scenario'
maar samenhangend is het niet.
Voor de kijker/toehoorder is er
tenminste nauwelijks een touw
aan vast te knopen.
Wel wordt duidelijk dat de re
gisseuse en haar discipelen schijt
hebben aan Grote Gevoelens.
Ter illustratie wordt door een
van de acteurs een vrolijke de
monstratie 'scheten laten' ge
houden, die sommigen wellicht
leuk, maar ik heel vervelend,
want volstrek overbodig, vond.
Bart Siegers, de hoofdrolspeler
uit menige eerdere succesvolle
voorstelling van Het Zuidelijk
Toneel, gaat wel het verst in zijn
zelf gecreëerde fratsen. Minuten
lang is hij als een razende in de
weer met een stuk bont dat hij
net zo lang mishandelt tot het is
gemillimeterd.
Het begint allemaal veelbelo
vend, met vijf heren in keurig
maatkostuum die samenkomen
om de 'Abele Spelen' te bestude
ren, met het boek in de hand. Zij
maken zich daarbij vrolijk over
de archaïsche taal en proeven
die op de tong. Maar al snel
wurmen zij zich in de huid van
de mannen en vrouwen uit de
spelen en krijgt het driftleven de
overhand. Dat van de mannen
althans; de vrouwen worden al
toos overweldigd, verkracht en
gekeeld. Het Eindhovense pu
bliek lachte zich een kriek, als
het tenminste niet met slaande
deuren boos de zaal verliet.
-Tijl - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Sarafina.
-Wapper - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.
Damage.
-Sinjoor - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Sister act.
-Ambassades Club 1 - 14, 16, 18,
20 en 22 u. Raising cain.
-Ambassades Club 2 - 14, 16.20,
18.40 en 21 u. Basic instinct.
-Ambassades Club 3 - 14, 16, 18,
20 en 22 u. Housesitter.
-Ambassades Club 4 - f4, 16.20,
18.40 en 21 u. Blade runner.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
20 u. Daens.
20 u. Bodyguard.
20 u. Sister act.
- Memling
20 u. The last of the Mohicans.
- Van Eyk
20 u. Sneakers.
GENT
- Decascoop
20 u. Stalingrad (avant-première).
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sneakers.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The last of
the Mohicans.
14.30, 20 en 22.30 u. Beek.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crying
game.
22.30 u. Ultras.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dracula.
20 en 22.30 u. Blade runner.
20 en 22.30 u. Death becomes her.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. A few
good men.
14.30, 17 en 20 u. Home alone 2.
14.30, 17 en 20 u. Sister Act.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Body
guard.
20 en 22.30 u. Damage.
22.30 u. Single white female.
14.30 en 17 u. Belle en bo* heest
14.30, 17, 20 en 22