DAF aan leiband financiers Pontoi Amsterdamse effectenbeurs trekt de touwtjes strakker aan Waar is Lenin? Redding DAF is gecompliceerde zaak Uitgelekt plan: Redding vrachtwagenconcern kost 1,8 miljard gulden SOTHEBY'S ECONOMIE Plotselinge werkdruk Fusie drukkerijen kost 29 banen in Hank en Breda A6 Maastricht Airport mag uitbreiden lEiXzJ KLM lokt Amerikaanse toeristen met 'strippenkaart' ECONOMIE kort 'Uruguay-ronde na 1 maart afgerond' Fors verlies Xerox Voorafspraken buitenlandse investeerders Jaarresultaat Shell Oil negatief CBS: Consumenten geven meer uit Gegevens lease-auto opvragen' Canada: Ook strafheffing Speciale Taxatiedag voor Veiling Italiaan na uit DE STEM ZATERDAG 30 JANUARI 1993 Amsterdam - Het bestuur van de Amsterdamse effec tenbeurs gaat strenger optre den. Na affaires als fraude bij een pensioenfonds van de Gasunie en koersmanipulatie bij HCS zijn er voor commissionairs en hoeklieden op het Damrak stren gere regels opgesteld. Volgens de beurs moet een be stuurder van een beursfirma bij aan- en verkooporders voor pri- vé-gebruik, maar ook voor reke ning van anderen, vooraf goed keuring vragen aan bijvoorbeeld een accountant. Daarnaast geldt sinds kort een meldingsplicht voor fraude. Deze nieuwe regelingen zijn ont staan nadat diverse affaires de reputatie van de Amsterdamse effectenbeurs enigszins hebben beschadigd. Bij de Gasunie fraudezaak was een handelaar, afkomstig van het effectenkan toor ACC, betrokken bij gesjoe mel met geld van het pensioen fonds. En vorig jaar werd een commissionair veroordeeld na dat hij van de bekende industri eel J. van den Nieuwenhuijzen de opdracht had gekregen de koers van HCS te drukken door middel van koersmanipulatie. Beleggers moeten vertrouwen blijven houden in de handelaren van de Amsterdamse effecten beurs, vindt het beursbestuur. Daarom zijn er strengere regels opgesteld om duidelijk te maken wat wel en wat niet kan. Het is belangrijk dat de beursleden zich voorzichtig gedragen bij het verrichten van effectentransac ties, schrijft de top van de beurs. Opvallend is dat bestuursleden van een effectenkantoor vooraf toestemming moeten vragen voor een opdracht. Komt die niet, gaat de order niet door. Volgens de regeling van de beurs kan een accountant de transac ties controleren, maar ook een medewerker van het effecten kantoor. Alle opdrachten wor den opgeschreven om ook ach teraf controle mogelijk te ma ken. Voor hoekmansbedrijven geldt een aparte regeling. Bestuursle den van deze aandelenbemidde- laar mag geen privé-handel be drijven in die fondsen die zijn eigen kantoor verhandelt. De gedragsregels voor fraude zijn eveneens verscherpt. Tot voor kort bestonden er geen dui delijke afspraken bij het ontdek ken van fraude. Nu moet een lid van de beurs het beursbestuur waarschuwen als iemand van zijn bedrijf over de scheef gaat. Van onze redactie economie Eindhoven - Met de redding van DAF is in totaal een bedrag van 1,8 miljard gemoeid. Uit het uitgelekte reddingsplan blijkt verder dat DAF aan de leiband komt van de banken en de staat, die een fors belang in de onderneming krijgen. Alle partijen moeten 'ongekend grote offers' brengen. Dat geldt behalve voor de Nederlandse en Vlaamse overheid ook voor de banken, bij wie de Eindhovense bedrijfswagenfabrikant diep in het rood staat. Ook houders van obligaties en aandelen zullen fi nanciële pijn lijden. De werknemers krijgen een nieuwe reorganisatie over zich heen, waarbij bovenop de lopen de sanering nog eens tussen de 2.000 en 2.500 banen verdwij nen. De geldschieters stellen als voor waarde voor de steunoperatie dat het management van DAF wordt versterkt. Bovendien zal DAF in de toekomst driemaan delijks moeten rapporteren aan de geldschieters. Een akkoord over het plan heeft enige weken vertraging opgelo pen, doordat enkele banken een nadere analyse wensen. Om de salarissen en betaling van leve ranciers veilig te stellen zouden banken en overheid op korte termijn 400 miljoen hebben toegezegd. Gisteren mocht op de Amster damse effectenbeurs voor het eerst deze week weer gehandeld worden in aandelen DAF. Dat is gisteren bekendgemaakt. De directies van de drukkerijen hebben over de fusie overeen stemming bereikt met de sociale partners. Regiobestuurder Y. Ypma van Druk en Papier FNV zei de ont slagen te betreuren. „Maar ge zien de omstandigheden waarin Van onze verslaggever Maastricht - Maastricht Airport wordt alsnog ontwikkeld tot een distributiecentrum voor gewone luchtvracht en expres-vervoer. De omvangrijke investeringen die daarvoor noodzakelijk zijn, zoals de aanleg van de omstre den oost-westbaan, worden vol ledig betaald door het rijk. Dat blijkt uit een nog vertrouwelijke nota over de toekomst van de régionale luchthavens. JJij benadrukt daarin dat een goed uitgeruste vrachtluchtha ven naast Schiphol voor Neder land als distributieland van na tionaal belang is. Maastricht Airport geniet haar voorkeur, omdat alle andere onderzochte alternatieven te duur zijn. (ADVERTENTIE) U zit te springen om een vakbekwame technicus. Draft biedt u de ideale oplossing: detachering van technici op projectbasis. Draft beschikt over professionele MTS-, HTS- en TU-ers in de volgende vakgebieden: Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde, Bouwkunde, Weg-en Waterbouw en Milieutechniek. Draft detachering...altijd de juiste technici in huis Osdorperban 1 a/b, Treubstraat 13 c/d, Overschieseweg 305, Spoorlaan 404a, Europalaan 101, Amsterdam Rijswijk Schiedam Tilburg Utrecht 020-6102051 070-3192700 010-2620202 013- 440848 030- 883480 Dat leidde tot stormachtige han del, waarbij 1,34 miljoen aande len (dubbeltelling) over de toon bank gingen. Sinds de introduc tie van DAF in juni 1989 op een koers van 47 was zo'n hoge omzet niet voorgekomen. Na een slotkoers van 7,20 vorige week vrijdag opende DAF gisteren op 5,85. Bij het sluiten van de handel noteerde DAF 6. De Industriebond FNV wil dat de Raad van Bestuur van DAF zo snel mogelijk duidelijkheid geeft over de reorganisatieplan nen. Het bedrijf hoeft wat de bond betreft niet meer te wachten op overeenstemming van de finan ciers. Dat schrijft bestuurder F.Koolen van de Industriebond FNV in een brief aan de FNV-le- den bij DAF. Een kopie van de brief is verstuurd aan de Raad van Bestuur. „De werknemers zijn het wach ten beu. De spanning in het bedrijf wordt onhoudbaar", al dus Kooien. Blijft duidelijkheid uit, dan zul len de werknemers van DAF op nieuw in actie komen om 'de nodige druk op te bouwen'. Over de aard van die acties worden volgende week verdere medede lingen gedaan. Van onze verslaggever Breda/Hank - De fusie tussen de drukkerijen Vita Nova Hank en Drukkerij Breda kost in totaal 29 werknemers hun baan: 22 personeelsleden van de Hankse drukkerij en 7 van de Bredase. Een vrouw uit Moskou vergelijkt het nieuwe duizend-roebelbiljet met het oude. Op het oude (het bovenste) prijkt de beeltenis van Lenin, het nieuwe moet het doen zonder de afbeelding van de eens zo bewierookte leider. De nieuwe roebelbiljetten, behalve coupures van duizend zijn er van honderd, tweehonderd, vijfhonderd en vijfduizend, zijn gisteren in omloop gebracht. FOTO AP beide ondernemingen verkeren, zijn we uiteindelijk blij met de gekozen oplossing. Dit is het maximale aan behoud van ar beidsplaatsen." De werkzaamheden van de drukkerij worden geconcen treerd in Breda. De vestiging van Drukkerij Breda aan de Scha penweide wordt uitgebreid. Daar werken straks in totaal 82 mensen. Voor de mensen uit Hank die ook in Breda willen gaan wonen, is een verhuisregeling afgepro- ken. Voor het personeel dat in Hank blijft wonen, zal het be drijf de eerste twee jaar een busje laten pendelen. Met de vakbonden is tevens een akkoord bereikt over een salaris garantie. „Als mensen terecht komen in een lagere functie, dan behouden ze het huidige inko men", aldus Ypma. Alle activiteiten die tot dusver in Hank werden verricht, gaan op korte termijn over naar Breda. Daar wordt negen miljoen gul den geïnvesteerd in nieuwe ma chines, modernisering en uit breiding van de gebouwen. De nieuwe combinatie heeft twee hoofdactiviteiten: de produktie van wenskaarten voor de Euro pese markt en promotioneel drukwerk. Het is de bedoeling beide activiteiten uit te bouwen. Door Chris Paulussen Eindhoven - De Eindhovense vrachtwagenfabrikant DAF zal nog geruime tijd aan de leidband van financiers en staat moeten lopen. Dat blijkt althans uit het deels uitgelekte plan om DAF uit de rode cijfers te halen en waarover de afgelopen dagen veel te doen is geweest. Over de overlevingskansen van de kernactiviteit, het ontwikke len en produceren van trucks, bestaat in brede kring overeen stemming. Voorwaarde is wel dat er een ingrijpende herstructurering plaatsvindt, die volgens topman Baan in twee stukken uiteenvalt: een diep ingrijpende reorganisa tie en een drastische herfinan ciering. Om DAF na verliezen van ruim 700 miljoen in de afgelopen drie jaar weer rendabel te ma ken, moeten de kosten fors om laag. Dat houdt in dat er op nieuw diep moet worden gesne den in het personeelsbestand. Die reorganisatie is echter alleen mogelijk als er financieel orde op zaken wordt gesteld. Het één kan niet zonder het ander en dat is wat het reddingsplan zo ge compliceerd maakt. Wat tot nu is uitgelekt van de plannen bevestigt dat opnieuw fors gesneden gaat worden in het personeelsbestand. Nu werken nog 12.650 mensen bij DAF: 5.000 in Nederland, 5.500 in Groot-Brittannië, 1.500 in België en 650 in de rest van de wereld. Door de lopende reorga nisatie zou dat aantal worden teruggebracht tot 11.800. De reddingsoperatie die nu wordt voorbereid houdt in dat nog eens tussen de 2.000 en 2.500 banen worden geschrapt. De hardste klap daarbij is te verwachten in Groot-Brittannië, waar tussen de 1.000 en 1.500 arbeidsplaatsen verdwijnen. In DAF-topman Baan (l) in gesprek met FNV-bestuurder Kooien, FOTO ANP Nederland gaat het om ruim 800 banen, in België om ruim 300 en in de overige landen om 250. Officiële bevestiging van die cij fers is bij geen van de bij het reddingsplan betrokken partijen te krijgen. Over de financiële kant van de reddingsoperatie zijn zij iets me dedeelzamer. Minister Andries- sen heeft verteld dat de overheid 200 miljoen in DAF wil steken in ruil voor een aandelenbelang van 30 procent. De Vlaamse overheid is bereid om een lang lopende lening te verstrekken van 55 miljoen en een achter gestelde lening van 55 miljoen. Verder willen de Vlamingen een lopend krediet van 70 miljoen verlengen. Aan het verlangen van de banken om zekerheden op bestaande leningen terug te geven -een eis die volgens de Belgen op het laatste moment op tafel is gelegd - komen zij niet tegemoet. De banken zwijgen intussen in alle talen. Syndicaat-leider ABN Amro wil niet eens zeggen welke banken betrokken zijn bij de herfinancieringsoperatie. Zelfs vragen over het aantal banken en de nationaliteit ervan blijven onbeantwoord. Bij de ING Bank en de Rabobank willen woord voerders desgevraagd slechts be vestigen dat zij deel uitmaken van het syndicaat. Waarschijn lijk zijn verder onder meer de CLBN, de National Westminster Bank in Groot-Brittannië en de Generale Maatschappij in België partij. Welke banken de nadere analyse wensen, waardoor de reorgani satie van DAF enkele weken vertraging oploopt, is niet be kend. Op het bericht dat de ABN Amro een krediet van 100 mil joen wil omzetten in een aande lenbelang van 15 procent, geeft de woordvoerder geen commen taar. Hetzelfde geldt voor de toezegging van de belangrijkste banken om kredieten van 900 miljoen aan DAF te handhaven. DAF zou verder de houders van cumulatief preferente aandelen en obligaties willen vragen om hun stukken om te zetten in gewone aandelen. Dat en de bij drage van niet met name ge noemde crediteuren zou nog eens 200 miljoen moeten opleveren. In totaal zou met de reddingso peratie een bedrag van 1,8 mil jard zijn gemoeid. De bestaande aandeelhouders zien door de kapitaalinjectie hun belang verwateren. Een forse af stempeling van de aandelen ligt in de lijn der verwachting. Tot de grote aandeelhouders behoren de ABN Amro, ING, Aegon, DSM, British Aerospace en Vado (de familie Van Doorne). DAF zelf zwijgt over de inhoud van het reddingsplan. Het con cern reageert ook niet op het bericht dat de financiers de eis hebben gesteld dat de schade claim voor het afbreken van de samenwerking met Renault op het gebied van bestelwagens niet meer dan 56 miljoen gulden mag bedragen. Uit eerder uitgelekte vertrouwelijke stukken blijkt echter dat DAF een schadeclaim van 483 miljoen riskeert. Samen met Renault heeft DAF een nieuwe bestelwagen ontwik keld. De produktie daarvan kan pas beginnen na omvangrijke in vesteringen in de fabriek in Bir mingham. Het is de vraag of de daarvoor benodigde 200 miljoen gulden er komt of dat DAF ge dwongen wordt de bestelwagen activiteiten te beëindigen. De financieringsmaatschappij DAF Finance komt helemaal los te staan van DAF en wordt apart gefinancierd. De financiële nood bij DAF is grotendeels te wijten aan stroppen bij DAF Finance. Al dan niet onder druk van de commerciële afdelingen zijn lea se-contracten afgesloten met klanten die nu hun verplichtin gen niet kunnen nakomen. De financiers verbinden aan de steunoperatie ook de voorwaar de dat het bestuur van DAF wordt versterkt. Minister Andriessen uitte deze week kri tiek op het financiële manage ment. Amsterdam - De KLM heeft als eerste luchtvaartmaatschappij in Europa een 'strippenkaart' ingezet als nieuw wapen in de slag om de gunst van de Amerikaanse toerist. Voor 300 dollar is in de VS een 'passport to Europe' te koop met drie coupons. Met elke coupon kan in Europa een enkele reis worden gemaakt naar een Europese bestemming. Een kaart met zeven coupons kost 600 dollar. Elke volgende coupon kost 70 dollar. De pas is gekoppeld aan een retourticket vanuit de VS naar Europa dat is geboekt bij KLM of de Amerikaanse maatschappij Northwest waarmee KLM nauw samenwerkt en waarvan zij aandeelhouder is (20 procent). Met de strippenkaart kan in Europa worden gevlogen met KLM, KLM-Cityhopper, Transavia en Air-UK. Omgekeerd bestaat al sinds vorig jaar voor reizigers die per KLM of Northwest vanuit Europa naar de VS vliegen, een luchtvaartpas waarmee in de VS kan worden gereisd naar de 175 binnenlandse bestemmingen van Northwest. Davos - Arthur Dunkel, directeur-generaal van de GATT (Algemene Overeenkomst inzake Tarieven en Handel), verwacht niet dat de Uruguay-handelsronde vóór 1 maart kan worden afgerond. Die datum is van belang omdat dan voor de Ameri kaanse regering het mandaat afloopt om over dit onderwerp snel zaken te kunnen doen met het Congres via het zogenoemde snelspoor oftewel de fast track. Deze afspraken tussen het Witte Huis en het Congres voorzien erin dat de resultaten van het wereldhandelsoverleg slechts in hun geheel door de volksvertegenwoordigers kunnen worden beoordeeld zonder dat zij het recht hebben om onderdelen aan te passen. Dunkel denkt dat er meer tijd nodig is om de 108 deelnemende landen op een lijn te krijgen. New York - De Amerikaanse fabrikant van kopieermachines Xerox heeft in het vierde kwartaal van vorig jaar een verlies geleden van 736 miljoen dollar als gevolg van eenmalige lasten. In dezelfde periode van 1991 was er een winst van 91 miljoen dollar. Over het hele jaar boekte het concern een verlies van 1,02 miljard dollar tegen een winst van 454 miljoen dollar in 1991. De eenmalige lasten vloeien voort uit een ook door andere Amerikaanse bedrijven toegepaste wijziging van de boekhou ding en uit het afstoten van de resterende activiteiten op het gebied van financiële dienstverlening. De laatstgenoemde post beliep 778 miljoen dollar. De kernactiviteiten lieten in het vierde kwartaal een winststijging zien van 188 miljoen dollar tot 226 miljoen dollar en over het hele jaar van 537 miljoen dollar tot 600 miljoen dollar. Den Haag - Het nieuwe centrale aanspreekpunt van de Belas tingdienst voor potentiële buitenlandse investeerders is gemach tigd tot het maken van voorafspraken over de fiscale behande ling van nieuwe vestigingen in Nederland.Het gaat niet louter om het geven van informatie maar om bindende afspraken over allerlei zaken als royalty's, afschrijvingstermijnen, de belasting voor buitenlandse employee's die naar Nederland worden uitge zonden en de versnelde afgifte van btw-verleggingsvergunnin- gen. Voorwaarde voor die snelle voorkeursbehandeling is dat het gaat om een investering van minimaal tien miljoen gulden in fysieke bedrijfsmiddelen, aldus staatssecretaris Van 'Amelsvoort van financiën in schriftelijke antwoorden op vragen van CDA- senator Stevens bij het Financiële Beleidsdebat in de Senaat. De staatssecretaris laat wel doorschemeren dat het aanspreekpunt, gevestigd bij de Belastingdienst Grote Ondernemingen in Rot terdam, niet al te rigide met die grens van tien miljoen gulden zal omspringen als het belang van de Nederlandse economie dat vergt. Houston - De Amerikaanse oliemaatschappij Shell Oil, een dochteronderneming van Koninklijke Shell/Groep, heeft over 1992 een verlies geboekt van 190 miljoen dollar tegen een winst van 20 miljoen dollar in het jaar ervoor. De kwartaalwinst ging omhoog. In de laatste drie maanden van vorig jaar verdiende de onderneming 71 miljoen dollar tegen 23 miljoen dollar in de overeenkomstige periode in 1991. De omzet van Shell Oil ging in het vierde kwartaal en ook over het hele jaar gezien omlaag. Voorburg - In het derde kwartaal van 1992 lagen de consump tieve bestedingen van gezinshuishoudingen in Nederland 2 procent hoger dan een jaar daarvoor. Het gaat om een reële verhoging; er is gecorrigeerd voor prijsstijgingen. Het CBS constateert uit definitievere cijfers over het derde kwartaal van vorig jaar dat de toeneming van de comsumptie duidelijk achterbleef bij die over 1991 als geheel (3,3 procent). Deson danks lag het niveau in het derde kwartaal boven dat van de eerste twee kwartalen. Den Haag - De belastingdienst gaat bij alle werkgevers in Nederland gegevens opvragen over lease-auto's voor het perso neel. Die gegevens worden vergeleken met de opgave die de werknemers moeten doen in verband met de fiscale bijtelling voor de auto van de zaak. Aanleiding voor de controle is een Fiod-onderzoek over 1991, dat in 1992 is uitgevoerd. Daaruit, blijkt er voor 69,1 miljoen gulden per jaar voor de belastingen wordt verdonkeremaand door de lease-auto voor de belastingen te verzwijgen. Iedereen die een lease-auto van de zaak heeft, moet sowieso een aangifteformulier voor de inkomstenbelasting invullen. Ottawa - Canada heeft gisteren strafheffingen gelegd op de import van bepaalde staalprodukten uit zes landen, waaronder de Verenigde Staten. De Amerikanen krijgen daarmee een koekje van eigen deeg. Woensdag besloten de VS tot soortgelijke sancties tegen staalproducenten uit negentien landen, waaron der Nederland. Brazilië, dat ook is getroffen, kondigde gisteren aan een klacht tegen het Amerikaanse besluit te zullen indienen bij de wereldhandelsorganisatie GATT. In beide gevallen is tot strafheffingen besloten omdat staal tegen te lage prijzen' op de markt zou worden gebracht. (ADVERTENTIE) founded 1744 2 FEBRUARI, VUGHT, Kasteel Maurick, Maurick 3 Experts van Sotheby's Amsterdam taxeren op deze dag van 10.00 tot 16.00 uur kunst en antiek en geven advies over de veilingmogelijkheden in Amsterdam of bij een van de andere internationale Sotheby's vestigingen. Grote objecten kunnen eventueel aan de hand van foto's of op afspraak bij u thuis getaxeerd worden. Hoewel Sotheby's haar diensten kosteloos aanbiedt, zal een bedrag van 2,50 worden gevraagd voor de taxatie van de eerste twee objecten en 1,- voor ieder volgend object. Deze bedragen komen geheel ten goede aan Greenpeace. Voorwerpen die op deze dag ter veiling worden aangeboden, zullen door Sotheby's kosteloos naar Amsterdam worden vervoerd. Natuurlijk kunt u ook dagelijks tijdens kantooruren terecht bij Sotheby's Amsterdam voor kosteloze (mondelinge) taxatie van uw kunstvoorwerpen. Voor verdere inlichtingen: Leni van den Hengel, tst. 38 Sotheby's Amsterdam, Rokin 102, 1012 KZ Amsterdam Telefoon: 020 - 627 5656 Corva di Azzano - Daniel Pontoni had dit weekeinc voor een absoluut unicm kunnen zorgen: zaterdag middag meedoen aan h( WK veldrijden voor ami teurs, dezelfde avond ee profcontrakc tekenen en anderendaags bij de be roepsrenners opnieuw ee gooi doen naar de reger boogtrui. De Italiaan had he allemaal perfect uitgestip peld. Meende hij, war maandag besliste de techn sche commissie van de UC dat het verboden is op wereldtitelstrijd aan twe wedstrijden deel te nemei En dus konden Adrie va der Poel, Henk Baars, Be; Wabel, Karl Camrda en die andere favorieten vot de proftitel weer opgelucl adem halen. Want ook bij beroepsrenners zou amatei Pontoni de te kloppen ma zijn geweest. De 26-jarige 'thuisrijder' - h woont in de streek waar het Wi wordt gehouden - is deze wintt nagenoeg onklopbaar. Hij wo vijf van de elf Super-Prestige veldritten. Zondag in Wetziko verzekerde hij zich van de eind zege in het regelmatigheidsklas

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 6