l Nu écht zelfbestuur Kan I OVERIGENS Politici sluiten ogen voor wao-tragiek Echtscheiding van Vlaanderen en Wallonië kwestie van tijd Vlaanderen wil banden aanhalen met Nederland Blank parlement Zuid-Afrika start vandaag met eigen opheffing DESTEl Banden Ter Veld dc Mestbeleic ACHTERGROND A2 Mgr. Gijsen DESTEM- Vakbeweging teleurgestelc DE STEM vrijdag 29 januari 1993 Vaak hoort het er zo bij, wanneer ie mand afscheid neemt. Hij vraagt om hem zijn fouten en onhebbelijkhe den te vergeven. Geen mens is nu eemnaal volmaakt. En al had hij het altijd goed be doeld... het ritueel is bekend. Is het in deze trant, dat de afgetreden bisschop dr. J. Gij- sen aan zijn priesters en dia kens nederig vergeving heeft gevraagd voor zijn fouten? Een plichtpleging? Nee, denk ik. Hij komt oprecht op mij over. Het siert hem dat hij openlijk zijn excuses heeft ge maakt voor onnodig grievend optreden. Bij alles wat je mgr. Gijsen kunt aanwrijven, mag één ding nooit vergeten worden. Hij is ook gebruikt. Welis waar met zijn volle instem ming en overtuiging, maar toch. Mgr. Gijsen was een pion in een kerkpolitiek schaakspel. Hij is door ande ren gebruikt als breekijzer om de collegialiteit van het Ne derlandse bisschoppencollege van destijds te breken. Dege nen die voor zijn benoeming verantwoordelijk zijn ge weest, hebben voor dat kerk politiek doel alle overige zorgvuldigheid opzij gezet. In die zin mag mgr. Gijsen ook slachtoffer genoemd worden. Intussen moet het iedereen duidelijk zijn, dat de kerkpoli tiek die mgr. Gijsen in Roer mond op de bisschopstroon bracht, averechts heeft ge werkt. Je kunt je in gemoede afvragen of de leegloop en de tegenstellingen zulke afmetin gen zouden hebben aangeno men, als het Vaticaan en het toenmalig Westduits episco paat het Nederlandse bis schoppencollege het voordeel van de twijfel hadden gegund. Want Alfrink en de zijnen genoten vertrouwen en had den gezag. Ik denk dat de schade beperkter was geble ven dan nu het geval is. De vacatures in Roermond en Breda - en wie weet binnen kort ook Groningen - zouden benut moeten worden om een nieuwe start te maken. Een nieuwe start houdt in dat de paus en zijn adviseurs ver trouwen tonen in de -voor dracht van de bisdommen zelf en een van de voorgedragen kandidaten benoemen. Dat zou herstel van vertrouwen kunnen inluiden. Juist de va cature in Roermond moet het de paus psychologisch gemak- d00rJa"8oUVWr,ans keiijker maken om deze noodzakelijke vertrouwen wekkende bestuursmaatregel te nemen. Mag daar nou ook een beetje op gerekend worden? Ja, als de paus meent wat hij tijdens het recente Ad Liminabezoek gezegd heeft. Hij heeft toen immers met zoveel woorden de uitzonderingstoestand op geheven, waarin de Neder- landse kerkprovincie met de benoeming van mgr. Gijsen was geplaatst. De Nederland se kerk doet het volgens de paus niet beter of slechter dan elders in Europa. Overal zijn er dezelfde problemen. Alfrink krijgt na 21 jaar ge lijk. Die pauselijke diagnose moet inhouden dat de Nederlandse kerkprovincie niet langer een aparte behandeling verdient, ook niet wat bisschopsbeoe- mingen betreft. Een normale behandeling in deze wil zeg gen, dat het diocesaan kapit tel in zijn recht van voor dracht weer serieus wordt ge nomen. Daaraan zullen de aanstaande benoemingen worden afgemeten. Normalisering van de betrek kingen tussen het Vaticaan en de Nederlandse kerkprovin cie: daar komt het wel zo'n beetje op neer. De weg daar toe is zeker mede bereid door de vorige nuntius Audrys Backis. Hij zag de negatieve uitwerking van het gevoerde Vaticaanse beleid onder ogen. Hij moet ook in kleine kring over een nu nog residerende bisschop hebben gezegd, dat zijn benoeming nooit had mo gen gebeuren. En ook bij de Vaticaanse Congregatie voor de Bisschoppen, die bij be noemingen een cruciale rol speelt, is de leiding gewisseld. Een nieuwe start moet daar om mogelijk zijn. Nederland is verzot op onderzoeken. De merkwaardigste onder werpen worden bestudeerd en vaak worden er door hooggeleerde dames en heren indrukwekkende rapportages over geschreven. Opvallend is dat de Nederlandse media zich met grote gretigheid op de uitkomsten storten. Ook al is het betreffende thema te zot voor woorden. Afgelopen dagen was het weer raak. Gescheiden mensen verzuimen vaker dan anderen hun autogordel om te doen, meldt het CBS. Deze 'belangwekkende' conclusie leidt ongetwijfeld tot de oprich ting van een werkgroep die nader onderzoek gaat doen naar de mogelijk fatalistische instelling bij gescheiden mensen. Dat is niet nodig. Gescheiden mensen willen ook in de auto voelen dat ze zich van knellende banden hebben bevrijd. (KV) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 /Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, 01640-36850, fax 01640-40731. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41, 236326, fax 076-200462. Voor bezorgklachten: 076-236888. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Temeuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145,4530 AC Temeuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 4381 RP, 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen v.a. 1 januari 1993 (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 85.50, per half jaar 170.05 óf per jaar 330.70. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 28.45, per kwartaal 83.00, per half jaar 165.05 óf per jaar 320.70. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: maandag t/m vrijdag 1.60; zaterdag 1.90. Service-afdeling abonnementen: S 076-236472, maandag t/m vrijdag 8.30-12.00 en van 12.30-16.00 uur. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur S 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. 2 Het debat in de Tweede Kamer is - voorlopig - afgerond. Maar wie houdt er geen kater over aan de manier waarop de Nederlandse politiek deze en vorige week omging met de wao-kwestie? De vraag waar het toe moet is niet beantwoord. Door Pieter Willemsen NA HET debat deze week over de wao moeten er twee sombere conclusies worden getrokken: niemand heeft een oplossing aangedragen voor het probleem van de te hoge arbeidsonge schiktheid die dit land teistert. En de mensen die nu arbeidson geschikt thuis zitten, zullen slechts tijdelijk financieel bui ten schot blijven. Zelden is een politiek debat zo onbevredigend geëindigd. Al voordat de discussie in de Tweede Kamer was begonnen, had het CDA een duidelijke, nogal cynische boodschap afge geven: we hebben de slag om de bestaande uitkeringen verloren, maar de strijd zal over enkele jaren worden hervat. In het Kamerdebat stonden de kosten van de arbeidsonge schiktheid centraal. Er zijn wat prijzen verhoogd, andere zijn verlaagd, prijskaartjes zijn ver hangen. Maar het belangrijkste kaartje, dat met de hoogste prijs: de bestaande uitkeringen, is op zijn plaats gebleven. En dus zal daar opnieuw over moe ten worden gesproken, meent vooral het CDA. De discussie over de wao is vanaf het allereerste begin langs de verkeerde lijn gevoerd. In zekere zin is dat begrijpelijk omdat de wao vanaf het begin verkeerd is ingericht. De over heid heeft het destijds zo gere geld dat werkgevers en werkne mers onbelemmerd en ongelimi teerd konden putten uit een pot geld die nooit op raakte. Na ruim twintig jaar, een beetje aan de late kant eigenlijk, stel den de politici vast dat het al te hard uit de hand ging lopen met de kosten van de wao. Er moest een deksel op de pot met geld worden aangebracht, want de wao was veel te duur geworden. De Tweede Kamer heeft de af gelopen week echter het pro bleem van de arbeidsonge schiktheid niet opgelost. De Ka mer heeft zelfs de kosten van de wao niet verlaagd. Die zijn ho ger geworden. Wel zal de druk van belastingen en premies da len. Daarmee is een belangrijke politieke doelstelling verwezen lijkt. Maar weinigen worden daar wijzer van. Doordat de bestaan- Politici kaarten na; ze hebben minder oog voor de toekomst. foto anp de gevallen in de wao goeddeels buiten schot blijven, kan de wao-premie niet of nauwelijks dalen. De opbrengst van de hui dige wao-premie zal nog gerui me tijd nodig zijn om de mensen die nu recht op wao hebben, te kunnen betalen. Dezelfde werknemers die door moeten blijven gaan met het betalen van de oude wao-uitke- ringen, krijgen te maken met aanzienlijke lagere aanspraken als zij arbeidsongeschikt wor den. Daarom streeft de vakbe weging ernaar het gat dat de nieuwe wao slaat in de uitke ringen te dichten. Maar het opvullen van dat gat door herverzekering, kost extra geld. Dat extra zal binnen enke le maanden moeten worden ge vonden in de uiterst beperkte loonruimte. Als het tegenzit, zullen veel werknemers dit jaar als gevolg van de wao-wijzigin- gen enig verlies van koopkracht voor lief moeten nemen. Want werkgevers staan niet te trap pelen om bij te springen. Zo wordt de discussie gevoerd over het verschijnsel van de hoge arbeidsongeschiktheid. Het gaat over de prijs van de wao en over de vraag wie die prijs moet betalen. Over het bestrijden van de arbeidsonge schiktheid, valt weinig op te tekenen uit de mond van de politici. Toch worden er, op voorstel van werkgevers en vak beweging, ook maatregelen ge troffen die wel zoden aan de dijk kunnen zetten zoals verbe tering van de arbeidsomstan digheden. Als die maatregelen succes hebben, zal het aantal arbeidsongeschikten af kunnen nemen. Maar het aantal werklo zen zal in dat geval toenemen. Want de politiek draait al jaren angstvallig om de kern van het probleem heen: hoe komen we in Nederland tot een samenle ving waarin mensen zich naar hun beste mogelijkheden kun nen ontplooien in hun beroep? En hoe moet een stelsel van sociale zekerheid daarop aan sluiten? Het probleem is dat politiek Den Haag al jaren in de verde diging is als het om uitkeringen gaat. De ene helft van de politi ci wil fors bezuinigen, de ande re helft wil minder fors bezuini gen. De toekijkende burger kan uit die discussies weinig inspi ratie putten als het gaat om de toekomst van de samenleving. Minder uitkeringen en meer werk, roept politiek Den Haag en het heeft gelijk. Maar beleid is er alleen voor het eerste. Sommigen beweren zelfs nog steeds dat verlaging van de wao-uitkering tot een vermin derd beroep op de wao zal lei den. Wat vier keer is gebleken onwaar te zijn, zal de vijf(je keer wel waar zijn, is de ont hutsende redenering. Maar, waar blijft de gedeeltelijk arbeidsongeschikte in het be drijf dat zich heeft teruggetrok. ken op zijn kerntaken? Het heeft slechts plaats voor goe. dopgeleide jonge mensen, niet voor 'ouderen' van boven de 35 laat staan voor mensen met een handicap. De tragiek van de wao is de tragiek van het Nederlandse ar beidsbestel. Werk als topsport. Bedrijven hebben geen keus. De concurrent bedrijft ook top sport. Het buitenland bedrijft de sport op even hoog niveau. Met hetzelfde rampzalige ge volg. Veel politici sluiten de ogen voor dit verschijnsel. Ze zien niet in dat getracht zal moeten worden van de topsport een gewone sport te maken. De werkgelegenheid moet niet voorbehouden zijn aan de aller- besten, aan de fysiek en psy chisch allersterksten. Het wordl tijd voor een debat over de oorzaken van arbeidsonge schiktheid. Als de belangrijkste oorzaken weggenomen zijn, zal het aantal arbeidsongeschikten afnemen en kan de samenleving de pech vogels die uitgerangeerd raken wel een behoorlijke uitkering blijven verstrekken. Het duurt misschien nog tien of misschien wel twintig jaar, maar dat er ooit een einde komt aan het koninkrijk der Belgen, staat voor veel Vlamingen wel vast. Zoals Tsjechië en Slowakije uit elkaar zijn gegaan, zo zullen ook Vlaanderen en Wallonië naar de notaris stappen om de echtscheiding te regelen. Van enige liefde is nimmer sprake geweest, het was slechts een opgelegd huwelijk met hoogte- en dieptepunten. Door onze correspondent Bert Schampers IN VLAANDEREN worden sinds een half jaar steeds na drukkelijker de stellingen inge nomen. Het is dan ook uit dit deel van België dat stemmen opgaan om tot de opsplitsing van België te komen. Met enige regelmaat zorgt een politicus voor opschudding met een zin speling op de nakende boedel scheiding. De Vlaamse minister-president Luc Van den Brande is daarbij, getuige de opgewonden reacties in de media, het verst gegaan. Hij verkondigde begin januari in een interview met de krant La Libre Belgique dat het vorig jaar bereikte akkoord over de staatshervorming, geen eind punt is. Van den Brande wil naar een confederaal staatsmo del, waarbij zo langzamerhand ook de solidaire samenleving in rook opgaat: ieder landsgedeel te moet zelf maar zien hoe de sociale zekerheid wordt gere geld. De confederatie België is vol gens Van den Brande dè oplos sing voor de communautaire en financiële problemen van het land. Radicale Vlamingen schil deren de Walen maar al te graag af als niets ontziende pro fiteurs. Van den Brande zelf zegt dat hij met zijn streven naar meer autonomie de solida riteit niet miskent. De lasten moeten alleen rechtvaardig ver deeld worden, is zijn opvatting. De Vlaamse wens voor meer zelfstandigheid ligt verankerd in de geschiedenis. Volgens po litiek commentator Rolf Falter van de krant De Standaard is het nog altijd zo dat er in Wal lonië meer ambtenaren zijn en meer overheidsmiddelen. Dat heeft, zegt hij, met de tradi tionele privileges van de Fran- staligen in België te maken. Want, ondanks de economische opleving in Vlaanderen - in de jaren tachtig- en de ruime voorsprong op Wallonië, wor den de topposities in de Bel gische economie toch vooral be kleed door Franstaligen. Maar toen het duidelijk werd dat Wallonië het economisch niet meer kon bolwerken, moes ten de gevolgen daarvan met Vlaamse subsidies afgedekt worden. Ironisch genoeg is het dezer dagen dan weer een pro minent Vlaamse bedrijf, de ta- pijtonderneming Louis Depoor- tere, die 16 miljoen gulden sub sidie van de Waalse overheid heeft gekregen. Alsof de rege ring van Guy Spitaels de Vlaamse critici even de mond wilde snoeren. Naast de culturele verschillen, blijken Wallonië en Vlaanderen ook politiek twee tegenpolen. Wallonië stemt links, Vlaande ren rechts. Dat wordt dan weer verklaard uit het feit dat meer Vlamingen hun brood verdienen in de particuliere sector en dus harder moeten knokken, terwijl de Waal veelal als ambtenaar aan de kost komt en in het gepolitiseerde België zijn baas zelfs tot in het stemhokje trouw blijft. Niet alleen economisch of poli tiek zijn er volgens de 'hardli ners' geen redenen te bedenken Door Bert Schampers De Vlaamse minister-president Van den Brande wil een nauwere samenwerking van Vlaanderen met Nederland. Er komt ook een jaarlijkse ontmoeting met premier Lubbers. Van den Brande heeft dat woensdag gezegd in het Vlaamse parlement. Vlaanderen krijgt door de staatshervorming in België meer autonomie en kan daar door ook een echt buitenlands beleid voeren. De Waalse pre mier Guy Spitaels op zijn beurt heeft al relaties aange knoopt met Franstalige lan den. Spitaels was met een uit gebreide Waalse delegatie in Quebec en bracht ook een be zoek aan de Franse president Mitterand. Het heftige verlangen van Luc Van den Brande om de banden met Nederland aan te halen, lijkt beloond te worden. Een datum is er nog wel niet, maar dat de ontmoeting met Lub bers er komt, staat volgens hem vast. Vlaanderen moet, aldus de re gering-Van den Brande, zelfs permanent en zichtbaar aan wezig zijn in Nederland. Maar volgens het Vlaams Blok moet de Vlaamse premier aan het buitenland dan ook maar eens duidelijk maken dat België uit elkaar aan het vallen is. Zover is het nog niet. Maar op weg naar meer onafhankelijk heid wil Vlaanderen een ge lijkwaardige partner van Ne derland worden. Niet alleen op cultuurgebied, maar ook door een betere samenwerking op het vlak van onderwijs, economie, in de EG en de Benelux. om langer bij elkaar te blijven, in het Europa van morgen, met een uitgehold Belgisch natio naal gezag, wordt België al zo danig overbodig. Niet iedereen denkt zo. Voor anderen, Luc Van den Brande bijvoorbeeld, mag het land wel blijven bestaan, maar dan moe ten de lasten keurig herverdeeld worden: de staatsschuld en de sociale uitkeringen. Wat sommige Vlamingen -en het lijken er steeds meer te worden - vooral steekt, is dat de 'rooie luikerikken' beneden de taalgrens alleen maar zitten potverteren. Volgens de politiek commentator van De Standaard hebben de royale subsidies uit Vlaanderen de Waalse politici ook niet bepaald gestimuleerd vaart te zetten achter een eco nomisch herstelbeleid. Wallo nië, luidt de kritiek, heeft zich financieel afhankelijk gemaakt yan Vlaanderen en wij, Vlamin gen, willen daar niet meer aan meewerken. Volgens Agfa Gevaert-topman André Leysen hebben de pro blemen tussen Vlamingen en Walen, de Belgen globaal 5 tot 6 procent van hun welvaart ge kost. Zonder de ballast Wallo nië, zou het de Vlamingen dus misschien wel veel beter gaan. Soms brult een Waalse politicus of burgemeester dat de Vlamin gen dan maar hun gang maar moeten gaan en zich los moeten maken. Op hoog niveau wordt die discussie echter niet ge voerd. Zo snel en bijna rimpelloos als Tsjechië en Slowakije uit elkaar gingen, zo traag zal waarschijn lijk het echtscheidingsproces in België verlopen. In het konink rijk der Belgen is er alvast nog één Belg, die het land bij elkaar wil houden: koning Boudewijn. Wellicht bij gebrek aan een ge schikte opvolger, zit de vorst behoorlijk verveeld met de Vlaamse onafhankelijksdrang. Niet voor niks ontbood hij Luc Van den Brande bij zich op het paleis van Laken, op de dag dat het bewuste interview met de Vlaamse premier in La Libre Belgique verscheen. In rechtse Vlaamse kringen werd veront waardigd gereageerd op de han- de stem Een anti-Belgische affiche van de Vlaams-nationalistische partij Volksunie. In feite is er in België maar één voorstander van de eenheidsstaat: koning Boudewijn. foto anp delwijze van de koning. Een monarchie die zich met de poli tiek bemoeit, ruikt naar despo tisme, riep het Vlaamse Blok. Inmiddels is de storm weer ge luwd. De koning trok onmiddel lijk Brussel in om, achternage zeten door de fotograferende pers, met de vuilnismannen te gaan praten. Een sympathiek gebaar en een strategische zet om al die boze Vlamingen met een gulle glimlach weer te kal meren. Toch moet er, beweert de Vlaamse politiek, nu eindelijk maar eens een goed gesprek komen tussen Vlaanderen en Wallonië. Niet over de punten en de komma's van de staats hervorming, maar over de las ten en de lusten van de sociale zekerheid. „Het heeft geen zin in Europa een onbetaalbaar ei land van oubollige sociaal-de mocratie te handhaven, omdat Wallonië uiteindelijk ook Vlaanderen meesleept in de vrije val," waarschuwt ook Rolf Falter in De Standaard. Met andere woorden, Wallonië moet werk maken van zijn eco nomie en zelf zorgen voor vol doende inkomsten. Dan zal het met die Vlaamse drang naar zelfstandigheid - of zelfs sepe- ratisme - misschien nog wel meevallen. In Zuidafrika begint het door blanken gedomineerde parlement aan een nieuwe zitting die moet leiden tot haar eigen opheffing. President De Klerk zal vandaag bij de jaarlijkse openingsrede de route uitzetten die binnen een jaar moet leiden tot verkiezingen voor een multi-raciaal parlement. Door onze correspondent Raymond Hasselerharm OP HET OOG is er weinig positiefs te melden in Zuidafrika. De politieke onderhandelingen lijken minder ver gevorderd dan een jaar geleden bij de parlementsopening. Toen was de meer- partijen-conferentie Codesa 1 succes vol verlopen en de onderhandelingen liepen volgens schema. Nu, na een jaar geruzie, politiek ge weld en militaire schandalen zijn offi cieel de besprekingen, sinds het mis lukken van Codesa 2, opgeschort. Alle reden voor pessimisme, maar de schijn bedriegt. Achter de schermen zijn on derhandelingen tussen het ANC en de regering De Klerk zo ver gevorderd dat het ANC al over enkele maanden in beperkte mate kan meeregeren. Uiter lijk maart volgend jaar wordt dan gekozen voor een democratische over gangsregering. Er was een rampjaar nodig om deze progressie te bereiken. Pas na een serie ingrijpende gebeurtenissen verliet de regering De Klerk haar strategie om samen met Inkatha en thuislandleiders een front te vormen tegen het ANC. Zo raakte Inkatha in opspraak door ont hullingen over illegale samenwerking met leger en politie en de thuislandlei ders raakten in discrediet door corrup- tieschandelen en het vermoorden van onschuldige demonstranten. 29 ANC'ers werden in het thuisland Ciskei door het leger' doodgeschoten toen ze een vreedzame mars hielden voor meer politieke vrijheid. Het is een bittere troost maar die massamoord betekende een belangrijk keerpunt in de Zuidafrikaanse politiek. ANC-radicalen meenden door protes ten en chaos de macht in Zuidafrika te kunnen overnemen maar zij verloren terrein na het bloedbad in Ciskei. Gematigde leiders als Nelson Mandela realiseerden zich het doelloze van die methode en voor het eerst werden er serieuze gesprekken gevoerd met de regering, waar ook inmiddels de gema tigden de overhand hadden. Toen het ANC zich vervolgens bereid verklaarde om straks gedurende een aantal jaren regeringsmacht te delen met de Nationale Partij, kwam de weg vrij voor aankondiging van verkiezin gen voor een overgangsregering. Ob stakels daarvoor worden nu achter gesloten deuren behandeld door het De Zuidafrikaanse president F.W. de Klerk. foto anp ANC en de regering zodat een openlijk fiasco zoals Codesa 2 lijkt uitgesloten. Het optimisme overheerst deze dagen maar niemand verwacht dat Zuidafri ka een makkelijke periode tegemoet gaat. Inkatha. de aartsvijand van het ANC, voelt zich door de regering in de steek gelaten en ligt nu dwars door een onafhankelijke staat te eisen. Ook de racistische Conservatieve Par tij en leiders van enkele thuislanden, willen tot ongenoegen van vooral het ANC, zelfstandige staten. Problemen kunnen verder worden verwacht van radicale blanke groeperingen zoals de Afrikaner Weerstands Beweging en de Witte Wolven. Aan de andere kant van het spectrum wordt de spanning opge voerd door zwarte organisaties als Azapo en PAC die doorgaan met aan slagen op blanken onder het motto: 'Een kogel voor iedere blanke kolo nist'. Maar het grootste probleem voor een soepele overgang naar democratie en het in stand houden ervan is de ver zwakte economie. ANC-leider Nelson Mandela is zo gealarmeerd door hon ger, woningnood en 50 procent werk loosheid dat hij aandringt op een snel le overgang naar een interimregering om de problemen aan te pakken. Dankzij zo'n regering zullen de laatste sancties verdwijnen en voorzichtig ko men dan buitenlandse investeringen op gang. Het zal wat helpen, maar het lijkt onvoldoende voor de schrijnende problemen van Zuidafrika. Zo presen teerde de regering-De Klerk deze week plannen om de apartheid in het onder wijs af te schaffen. In plaats van vier ministeries komt er één en het weige ren van kinderen op grond van ras wordt verboden. Ook de uitgaven moeten worden aan gepast, want nu geeft de regering nog altijd vier keer zoveel geld uit aan een blank dan aan een zwart kind. Het ANC verwelkomt de hervormingen ook al stelt de regering dat het wel tien jaar kan duren voor de plannen zijn verwezenlijkt. Er is namelijk geen geld. Op dit moment gaat al eenvijfde van het totale overheidsbudget naar het onderwijs en er is nauwelijks ruimte voor meer. Iedere dag moet een nieuwe school worden gebouwd om zwarte studenten te huisvesten maar er zijn andere prioriteiten. Er is nauwelijks geld voor woningen, elektriciteit en voedselverstrekking. De armlastige re gering overweegt nu de btw te verho gen van 10 naar 13 procent en iedereen schreeuwt moord en brand. Het ANC gaat al over enkele maanden meebesturen in regeringscommissies en dan stijgen de verwachtingen. De zwarte bevolking eist meer welvaart, maar de economische groei is onvol doende. Dat leidt tot frustratie en radicalisering in oververhitte zwarte wijken. In feite kan alleen door omvangrijke buitenlandse hulp de democratisering in het huidige Zuid-Afrika succesvol verlopen. Vol verwachting wordt daar om gekeken naar de Amerikaanse pre sident Clinton en Japanse en Europese leiders. Als zij zo graag een eind willen aan apartheid zullen ze de buidel moe ten trekken. Investeringen en zachte leningen moe ten zorgen dat de deskundigen ongelijk krijgen die beweren dat democratische omwenteling alleen slaagt in een groeiende economie. yan onze Haagse redactie pen Haag - Er is sprake een noodsituatie bij het v lenen van rechtshulp i asielzoekers in de opvango tra. Dat zeggen drie orga saties die betrokken zijn [jet verlenen van rechtsh in die centra. Als staatssecretaris Kosto vóór 3 februari met bevredig de maatregelen komt, volgen [jes. Dat blijkt uit een brief (ie Nederlandse Orde van Ac caten, de Landelijke Organis guro's voor Rechtshulp Van onze Haagse redactie Den Haag - De Tw< voorlopig, een streep Naast de regeringspar RPF, SGP er CD vot bestaande wao'ers niet toekomstige arbeidsong D66, WD, Groen Links en stemden tegen het voorstel komende maanden zal duic worden of het de vakbonden om tijdens de cao-onderha lingen met de werkgever wettelijke kortingen op wao keringen aangevuld te kri Ook moet blijken of partici verzekeringsmaatschappijen reid zijn om per bedrijf wei mers zonder uitzondering t cepteren voor collectieve he zekeringen. Nadat een geagiteerde pre Lubbers afgelopen woensd; PvdA betichtte van 'stelseli ge geschiedvervalsing' en 1 kamerlid Linschoten zei Lubbers CDA-fractievoor: Brinkman 'een kunstje fl verliep het debat gisteren o lend rustig. De coalitiepai CDA en PvdA lieten zich ve nend uit jegens elkaar en doezelden hun nog gebleve genstellingen. „Zo veel achterdocht en opgeklopte cune heb ik in 26 jaar nog meegemaakt. Maar in Nede eindigt alles in een lachb een boetekleed", vatte D6 der Van Mierlo aan het slo het debat samen. Lubbers bedankte bijna fracties, inclusief de PvdA, hun constructieve bijdragei leen D66 kreeg forse kritiek Den Haag - „Het is sch: nend dat ze er in de Twei Kamer van uitgaan dat als vakbeweging die. 70 p cent uitkering wel repa ren. Maar wij worden op manier opgezadeld met nadelen van het verdwiji van het systeem waar werknemers in de verscl lende bedrijfstakken dair zijn." Dat zei voorzil Johan Stekelenburg van FNV gisteravond na het bat over de wao. Stekelenburg vindt dat Kamer veel te weinig h gesproken over de negat: effecten van de verschil de premiehoogten op werking van de arbei markt. „Mensen zu straks geneigd zijn te kie voor veilige beroepen, een lage premie voor beidsongeschiktheid. De bonden zullen in de c onderhandelingen die gende maand van start g veel aandacht schenken reparatie van de wao-m| regelen. OVER HET mestbeleid natuurbeschermers dring gelen, maar ze vinden boerenorganisaties roep de terugdringing van de ping van de veestapel w Oe beleidsmakers hebb gecreëerd. De minister eigenlijk nooit eens ge Daar lijkt verandering in niinisters Bukman (Lanr nen aangekondigd wa aangescherpt. Vanaf 18 uitrijden van mest gaan Het Landbouwschap er verontrust gereageerd, ven zij dat gevreesd m veestapel met 25 a vertrouwen te hebben moet oplossen. Tevens voornemens geen draag Het is het oude liedje, bleem met technische standpunt dat door vee dat niet geloven wil, n kwaliteit van onze boss Een recent onderzoek hf Aanscherping van het i de verwoesting van he Pen. Als de noodzakelij veestapel moet wordf onvermijdelijk.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2