De erotiek van de waaier 5 UIT Tentoonstelling in Textielmuseum in Tilburg IS Ei... De regie van ster-fotografe Annie Leibovitz Vara en VPRO blij met opgedeelde NOS Heracles wel erg hermetisch Innemend optreden Brab. Kamerorkest >uvaille Tstraeten van de geest van Polanski Expositie geeft beeld van Nederlandse ambtenarij D3 de stem GIDS vrijdag 29 januari 1993 D4 Verhaal Ons Theaterprodukties en Teater Zuidpool Concert in De Bussel in Oosterhout childert zijn portretten in ou, erf. J die drie de kunstenaars geveil I en impressie van het portre Ireer, het zijn geen geposeerd I Mdeiien maar eigen vertalm™ I an de indruk die bepaalde per lonen op de kunstenaars maak len. Waar de één een expressie liortret weet weer te geven zowé n kleur als in uitdrukking, is e |>ij de ander meer emotie en .uitstraling waar te nemen. All Brie zijn zij sterk met de mep [begaan en dat komt in hun werl Lot uiting. J Tot 1 maart. Tijdens winkeluren gesloten op maandag. leven Istrichting, die hij heel zijn '^rouw is gebleven. Het impres sionisme was voor hem hét mid del om met meesterlijke ham .zijn onvoorwaardelijke na stuuraanbidding te visualiseren Deze dubbeltentoonstelling vai wellicht de grootste kunstenaai uit Waasmunster geeft een goec beeld van zijn evolutie. ITot 1 maart. Beide musea zijn geopend van dinsdag tot zondac van 14.00 tot 17.00 uur en or zondag vanaf 10.00 uur. Geslo ten op maandag. felgekleurde of zwarte zware lij jnen. Zelf omschrijft hij zijn speur tocht naar de goede compositie als volgt: „Mijn werk is kleurrijk en gericht op ordening, even wicht en esthetiek. De vormen runnen herkenbare figuren zijn, geometrische figuren, sfeerteke ningen of magische tekens. Mijn schilderwereld kent eigen regels en normen, maar de intuïtie wordt blootgelegd. Zo worden mijn werken bezinksels van een ■innerlijke strijd tussen de ratio ■en het onderbewustzijn". ITot 22 februari. Van donderda; tot maandag van 13.30 tot 17.31 uur, donderdagavond ook van 19.00 tot 21.00 uur en op af spraak. Honderd jaar geleden was de waaier in onze cultuur één van de belangrijkste attributen in de hofmakerij tussen man en vrouw. In niet-westerse culturen is de waaier nog meer een object net een rituele functie. In de Hindoestaanse religie bijvoor beeld is de waaier het symbool voor het offer, omdat met een waaier het offervuur wordt aan gewakkerd. In Afrika, Azië, het Verre Oosten en in het Romeinse Rijk was de waaier een symbool voor ko ninklijke macht. En in China en Japan geldt de waaier als een scherm tegen de invloed van kwade geesten. Betekenissen die jammer genoeg zijn verdwenen. Wat rest ons anders dan dit voorwerp te ritualiseren door het op te nemen in de kunstwereld? Schakering De expositie in het Textielmu seum toont een uiteenlopende schakering waaiers van functio nele tot onbruikbare. Waaiers die op een hedendaagse wijze inspelen op de functie en beteke nis zijn het meest boeiend. De waaiers die ingezonden zijn voor de wedstrijd 'De eigentijdse waaier als kunstwerk' leveren minder interessante objecten op. Als functie en betekenis worden rest op zijn best een' ierbeek. FOTO ARCHIEF DE STEM VLISSINGEN -Bellamy 19 - Fotografie van Sophie v.d. Heuvel. Geop. ma. t/m vrij. 10-17 u. za. en zo. 13-17 u. (tot 10 mrt). -Stedelijk Museum - Grafisch werk van Eugène Lüeker (t 1943) over Zeeland tussen de twee wereldoorlogen. Geop. ma. t/m vrij. 10-17 u. za. en zo, 13-17 u. (tot 19 apr.). WOLPHAARTSDIJK - Galerie De Hoekweide - David van de Kop: houtsneden en aquarellen. Geop. vrij. t/m zo. 13-17 u. (tot 1 mrt.). ANTWERPEN - Koninklijk Museum voor SchO' ne Kunsten - 'Van Bruegel tot Rubens' (1550-1650). Geop. di. t/m zo. 10-17 u. (tot 7 mrt.). -Galerie Francis van Hoof - Werken van Gido Vanlessen, -Wandelgang De Singel - Ar chitectuur van Jacques Herzog en Pierre de Meuron. Geop. di. tot zo. 14-18 u. (tot 7 febr.). GENT - Museum voor Hedendaagse Kunst, Citedelpark - 'In Ex- tenso', aanwinsten uit de pe riode 1989-1992. Geop. di. t/m zo. 9.30-17.15 u. (tot 28 febr.). ST. NIKLAAS - Vierkante Zaal Academie - Educatieve expositie Perspec tief: werken van mensen van de academie voor schone kun sten olv. architect L. van der Gucht. Geop. ma. t/m vrij- 14-17 u. en 18-20 u. za. 9-12 en 13.30-17 u. zo. 9-12 u. (tot 15 febr.). - Zwijgershoekzaal (Museum theater) - Retrospectieve ten toonstelling van werken van Leo Bervoets. Geop. di. t/m zo. 14-17 u. (tot 1 febr.). Nigel en Fiona gaandeweg hele maal in worden meegesleurd. De film, in 1991 gemaakt dooi Roman Polanski, is volgende week te zien in Porgy Bess in Terneuzen. De hoofdrollen wor den vertolkt door Emmanuels Seigner, Peter Coyote, Hugh Grant en Kristin Scott-Thomas- Woensdag 3 februari; aanvanS 20.00 uur. Door Désirée Meulenbroek In het Textielmuseum in Tilburg worden momenteel ongeveer honderd eigentijdse waaiers getoond. Voor liefhebbers van textielkunst biedt deze expositie een aardig overzicht van allerlei opvattingen en technieken. De expositie is samengesteld door de Belgische textiel kunstgalerij 'Philharmonie' die vijfendertig internatio nale kunstenaars uitnodigde. Daarnaast zijn waaiers te zien, die werden ingezonden voor de wedstrijd 'De eigentijdse waaier als kunstwerk'. fraai, maar weinig zeggend ob ject. De meest intrigerende waaiers bevinden zich vlak bij de ingang. Meteen bij binnenkomst valt de blik op de theatraal uitgelichte waaier van Thierry Huygen. Hij bestaat uit een polyester afgiet sel van een hand met uitgesprei de vingers. De hand houdt als het ware een schijf vast. Door je eigen hand in de holle handvorm te steken, kun je jezelf koelte toewaaien. Makkelijk zal dit niet gaan. De kracht van dit object schuilt echter niet in de functio naliteit, maar in het feit dat het vreemde object tot de verbeel ding spreekt. Naast dit hangende object liggen twee prachtige waaiers van Verena Loeliger. Zij snijdt de relaties tussen vorm, betekenis en functie van de waaier niet door. Haar waaiers zijn evenals die van vroeger zeer fraai vorm gegeven. Een proef op de som was niet toegestaan, maar ze ogen heel functioneel. Naakte dame De afbeeldingen op de waaiers refereren aan de erotische bete kenis die de waaier voorheen had. Op de ene waaier zijn geslo ten ogen afgebeeld. De oogleden zijn subtiel met goud- en zilver- verf aangezet. Het houten frame Den Haag (anp) - 'Speciaal voor ambtenaren' is de titel van een tentoonstelling over ambtenarij en ministeriebouw die van 30 januari tot en met 2 mei te zien is in het Haags Historisch Museum. Volgens een woordvoerster van het museum 'wordt een beeld geschetst van de Nederlandse bureaucratie en de reputatie van de ambtenaar door de eeuwen heen'. Er wordt echter niet .al leen aandacht besteed aan alle grappen en spookverhalen die over ambtenaren en bureaucra tie de ronde doen; de tentoon stelling zou ook een serieus 'ge schiedkundig en sociologisch portret' van 's lands meest be schimpte werknemers bieden. ^£S§§nMlMI£ll& :.x yv- Een verhaal moet eenvoudig zijn. Gewoon een paar figuren, een handvol gebeurtenissen, een verband ertussen en een eind. Zo'n mooi ouderwets slot waar met spanning naar toe gewerkt wordt, een ontknoping of op zijn buitenlands een clou. Kinderen vinden dat moeilijk. Die beginnen met één figuur, vaak iemand die er weinig toe doet en voegen over hun eigen woorden struikelend persoon na persoon toe. Details krijgen even veel nadruk als de hoofdzaak en lijn is er in het verhaal doorgaans nauwelijks te ontdekken. Het spannende hoogtepunt komt ver voor het slot. In een goed boek gaat het anders. Daar geen twintig hoofdfiguren, geen afleidende terzijdes en niet verklaarde verdwijningen van mensen uit het begin. In het laatste hoofdstuk komen alle lijntjes bij elkaar. Een roman met voorin een lijst van optredende figuren verdient daarom scepsis. Is de auteur bang dat het verhaal zichzelf niet kan dragen? Bij Dostojevski lijkt het daar in zijn mindere werken meestal op. Enorme woordenwisselingen tussen steeds net weer anders samengestelde groepjes mensen, die allen met de handeling nauwe lijks wat van doen hebben. Virginia Woolf heeft het beter gezegd: We doen een deur open en staan in een kamer vol met Russische generaals, hun stiefdochters en neven en een massa van er omheen cirkelend volk, allemaal om het hardst pratend over hun meest intieme aangelegenheden.Lijn erin te ontdekken valt er niet. Dostojevski is daarom een schrijver voor intellectualisten met een geduld en een inlevingsvermogen van een kleuterjuf. Ook de Nederlandse letterkunde kent zijn afdwalende genieën. Vestdijk bijvoorbeeld. 'Rumeiland' is alleen te begrijpen voor wie steeds teruggrijpt naar het kaartje voorin het boek. Wie denkt dat hij kan volstaan met pagina na pagina secuur lezen, komt bedrogen uit. Het is niet Vestdijks enige mislukte roman. 'De hotelier doet niet meer mee' is nog wat graadjes erger. Voor opera geldt de wet van eenvoud niet. Een goed libretto is zelfs ia samenvatting niet te volgen. De Nederlandse Opera voert nu Punch and Judy' op, een modern werk van Sir Harrison Birtwistle. Een klein orkest, slechts zes figuren op het toneel en een lengte minder dan twee uur. Het verhaal zal dus ook wel simpel zijn. De argeioze toeschouwer wordt echter al gewaarschuwd. De ondertitel luidt: 'een tragische comedie of een komisch treurspel'. Tekstdichter en componist hebben blijkbaar niet geweten wat ze met dit stukje wilden. De 'korte inhoud' van het programmaboek laat geen twijfel over. Anderhalve pagina moord, liefde en verrijzenis. wie aan wiens kant staat is niet uit te maken. De voorstelling maakt het ook niet duidelijk. Opera heeft altijd geleden aan over-ingewikkelde intriges, leeft nog in de wereld van het verbaasde kind. Dezelfde Nederlandse Opera heeft "'agners 'Vliegende Hollander' opnieuw op het repertoire. De thematiek is helder: de waarde van een belofte voor eeuwige trouw. Het verhaal is echter gecompliceerd. Een vader, die kapitein is, een zwervende kapitein, een dochter die verloofd is, maar opnieuw eeuwige trouw aan een ander beloofd, de verloofde en nog wat volk eromheen. In 'Wozzeck', Forums succes van deze dagen, is het niet heter. Ook daar de trouw als thematiek, maar met een schat van aandacht afleidende nevenintriges. Pera zoekt ingewikkeldheid. Het moet een avond duren en alle 7j"ngers verdienen een kans in een aria hun hoogste noten te laten inken. Dat verstaat zich niet met eenvoud. Wie een helder verhaal zoekt, kan daarom beter thuis blijven. Bij de haard met een simpele Waaier zonder titel van Marian Bijlenga. van de opvouwbare waaier is eveneens beschilderd met deze verf. Op de andere waaier van Loeliger is een afbeelding van een naakte dame te zien. Ook de waaier van de Italiaanse Lydia Predominato sluit aan bij de oorspronkelijke betekenis. Op haar transparante waaier heeft zij een reeks portretten gerepro duceerd. 'Fan of your narcissism' heet deze eigentijdse luchtvem plaatser, die symbool kan zijn voor het functieverlies van de waaier. Als we hem nu nog ge bruiken is het zuiver en alleen om onszelf koelte toe te wuiven en niet als intrigerend communi catiemiddel met een ander. De waaiers van Patrice Hugues bestaan uit squash- of tennis rackets waar een hoesje van tex tiel overheen hangt. Op de voor- en achterzijde staan voorstellin gen die verwijzen naar de oor spronkelijke functie van de waaier. De combinatie van voor stellingen en het racket maakt deze waaiers tot vreemde, he dendaagse kunstobjecten. Het merendeel van de waaiers negeert echter de functie of de betekenis van de waaier. Het resultaat is een bonte reeks van mogelijkheden om in allerlei textieltechnieken een object te maken, dat lijkt op een waaier. Er zijn waaiers van handge schept papier, van gevlochten riet, in gobelintechniek geweven, waaiers van gevouwen papier of gevlochten ijzerdraad. Een grappige variant is de waaier getiteld 'Le truc de ma tante'. Deze bestaat uit een ge- plisseerde krant waar met be- Door Guido t'Sas Een bad nemen in warme melk, het naakte lichaam beschilderen en vervolgens de straat op gaan. Voor de lens van glamour-fotografe Annie Leibovitz zijn be roemdheden tot alles bereid. Leibovitz, wier foto's uit de jaren 1970-1990 in hét Amster dams Stedelijk Museum zijn te zien, werkte in de tweede fase van die periode voornamelijk in haar studio en ensceneerde haar beelden. Vaak droegen haar modellen daarvoor zelf ideeën aan, zoals Keith Haring die in een uur tijd een kamer met alles wat er in stond be schilderde. Daarna voorzag hij, op voorstel van Leibovitz, zijn body van een identiek patroon. Het fotografisch resultaat, in zwart-wit, is verbluffend: Ha ring lijkt met het interieur te versmelten. Annie Leibovitz (1949), dochter van een luchtmachtkolonel en een danseres, begon in de fan tasievolle beginjaren zeventig als een maatschappelijk geën gageerde fotografe, die 'de din gen voor haar lens liet gebeu ren'. Ze werkte toen voor het blad Rolling Stone. Manipula tie was haar vreemd. Haar be langrijkste inspiratiebronnen waren naar eigen zeggen 'de documentaire kracht van straatfotografie en de emotio nele directheid van het familie kiekje'. Artistiek zéér verantwoord al lemaal, maar met dit soort fo tografie word je minder snel beroemd (en' rijk) dan met een Whoopi Goldberg in een melk- bad, een onder rozen bedolven Bette Middler en een naakte Lauren Hutton in de modder. Dat uitgekiende studiowerk van Leibovitz ontstond in 1983 toen ze voor het glossy tijd schrift 'Vanity Fair' ging wer ken. Inmiddels komt Leibovitz voor minder dan 50.000 dollar per dag niet eens meer uit haar stoel. Whoopi Goldberg in een melkbad (1984). Toch moet Annie Leibovitz een uitstraling hebben, waardoor beroemde popsterren, acteurs en musici, stuk voor stuk idolen van de Amerikaanse massacul tuur, een grenzeloos vertrou wen in haar hebben. Een uit straling, bepaald door kwali teit. John Lennon, door haar gefotografeerd, in foetus-hou ding vastgeklampt aan zijn Yo- ko Ono, reageerde op de Pola- roid-versie: „Dit is het. Zo is mijn relatie met haar." Het eindresultaat heeft hij overi gens niet gezien. Enkele uren na de opname werd hij voor zijn huis doodgeschoten. Wie het zover heeft geschopt als Annie Leibovitz, mag voortaan alles. Eventueel ook weer de minder commerciële formule van 'terug naar de na tuur'. Misschien vragen de ja ren negentig met mensen als Vaclav Havel, Susan Sontag en Robert Wilson weer om een soberder en meer klassieke be nadering. Aan de laatste foto's van Leibovitz is die kentering FOTO ANNIE LEIBOVITZ zichtbaar. Hopenlijk hervindt zij de ge voelige wijze van benaderen die zij aan de dag legde in het begin van de jaren zeventig, toen zij bij voorbeeld Louis Armstrong portretteerde in zijn jaren-vijftig-huiskamer. Trom petspelend in een met panter- motief beklede fauteuil, op pantoffels en met een fantasie hoedje op. Annie Leibovitz, foto's 1970-1990 in het Stedelijk Mu seum, Amsterdam. Tot en met 14 maart. Dagelijks 11-17 uur. Van onze rtv-rdactie Hilversum - Met de splitsing in twee aparte bedrijven heeft de NOS een flinke stap gezet in de richting van een 'verregaande intense samen werking' op Nederland 3 met Vara en VPRO. De Vara en de VPRO oordelen positief over de nieuwe opzet, die in een onomkeerbaar con tract wordt vastgelegd. De in nige samenwerking zal volgens NOS-voorzitter Max de Jong leiden tot een betere program mering, mogelijke specialise ring door de omroepen en forse besparingen. Het NOS-bestuur besloot deze week in grote meerderheid tot een splitsing in 'NOS-aanvul- lende taken' en 'NOS-bij uit stek'. Het eerstgenoemde be drijf wordt op Nederland 3 een volwaardige partner van Vara en VPRO. Daarnaast is gekozen voor een andere bestuurlijke structuur, die spoort met de in 1991 overeengekomen netsge- wijze aanpak van Nederland 1, 2 en 3. Deze aanpak heeft in middels geleid tot de bundeling van Avro, KRO en NCRV op Nederland 1. Onder 'NOS-aanvullende ta ken' vallen alle programmma's op Nederland 3 met uitzonde ring van nieuws, sport, parle mentaire verslaggeving en eve nementen (de 'bij uitstek-ta ken'), die zwerven over de drie televisienetten. De ondernemingsraad is tegen de splitsing. De Dienstenbond FNV vreest verlies van banen en sluit acties niet uit. Tijdens een door ruim honderd mede werkers bijgewoonde protest bijeenkomst vroeg de onderne mingsraad het bestuur van splitsing af te zien. De raad verloor woensdag het kort ge ding waarmee daadwerkelijke betrokkenheid bij de besluit vorming over de toekomst van de NOS werd geëist. De WD heeft zich inmiddels tegen tweedeling van de NOS uitge sproken. Bevoegdheden De bestuurlijke structuur van de NOS wordt omgegooid. Het dagelijks bestuur krijgt een nieuwe invulling. Het vormt een vijfmanschap, waarin zit ting nemen de NOS-voorzitter, een vertegenwoordiger van de radio en 'NOS-bij uitstek', en afgevaardigden van de drie nieuw te benoemen netbestu ren. Het algemeen bestuur krijgt er twee zetels bij: de kleine omroepen Ikon en RVU krijgen samen een zetel, even als de voorzitter van 'NOS- aan vullend'. De nieuwe bestuurlijke opzet maakt het mogelijk bevoegdhe den over te hevelen van het Commissariaat voor de Media naar de NOS, zoals de vaststel ling van de zendtijd en verde ling van geld. De voorzitter van het Commissariaat, A. Geurt- sen, is niet te spreken over het plan. Hij ziet de efficiency-ver- betering niet zitten en stelt dat 'het eigenbelang van de omroe pen' overheerst. Hij acht het onverstandig de verdeling van geld over te laten aan de om roepen. Verena Loeliger: 'Evential pour artistes endormis', 1991. FOTO'S TEXTIELMUSEUM hulp van een lapje een handvat aan is bevestigd. Een nog simpe ler ready-made waaier bestaat uit een programmaboekje waar mee je tijdens een concert jezelf koelte kunt toewuiven, maar dat levert tegenwoordig al snel vreemde blikken op. Afgezien van de erotische bijbedoelingen hebben we het blijkbaar nooit meer warm. Jammer voor de I Expositie 'Waaiers' in het Tex tielmuseum, Goirkestraat 96, Til burg, t/m 14 mrt, di t/m vr 10-17, za zo 12-17 uur. Breda - Theater Achterom. 'Heracles 2, 5 en 13' van Hei- ner Müller door Ons Theater produkties en Teater Zuid pool. Gezien op donderdag 28 januari. Door Marjan Mes Wie het toneelwerk van de voormalig Oostduitse toneel schrijver Heiner Müller ten volle wil genieten, dient wel op de hoogte te zijn van de Griekse mythologie en de klassieken. Zijn teksten zit ten boordevol referenties aan historisch en mytische ge beurtenissen, die in onze cul tuur geen gemeengoed meer zijn. Het zijn ook geen toneeldialogen in de gewone betekenis, veeleer dichterlijke teksten, die zo her metisch en gelaagd zijn dat de kijker vaak alleen maar kan ra den naar de betekenis. Beter dan er naar te kijken, is het naar Müllers teksten te luisteren. De beelden leiden af. Maar toch bestaat er bij toneelmakers altijd een neiging om Müllers werk vol te stoppen met beelden. Teater Zuidpool en Ons Theater produkties hebben hun voorstel ling van drie korte 'Heracles'- stukken ook volgepropt met at tributen. Hardrock en electro- nisch bestuurde autootjes moes ten duidelijk maken dat deze stukken ook gaan over onze tijd. Ze leidden 'Heracles 2' in dat door de heldere voordracht van de jonge Vlaamse actrice Katrien Meganck enigermate begrijpelijk kon worden. Heracles, bekend om zijn boven menselijke kracht, moet helden daden verrichten om orde te brengen in de menselijke chaos. De tweede heldendaad bestaat uit het verslaan van de Hydra, het veelkoppige monster. Hier zat het monster in het hoofd van de held, in zijn onderbewustzijn. Heel anders was 'Heracles 5' waarin de held de Augiasstal moet uitmesten. Hier de mest die de mensheid produceert omdat ze zo nodig vlees moet eten. Heracles slaagt erin door de loop van twee rivieren te veranderen. Een giechelende dwaas zonder heldhaftigheid dronk een liter fles water leeg en haalde zijn piemel tevoorschijn om de nodi ge plas te kunnen produceren. Een dikke Zeus op baseball- schoenen (Sam Bogaerts) keek smalend naar deze zinloze daad. De robuuste Bogaerts verhaalde op indringende wijze van de der tiende, nooit door Heracles ge pleegde heldendaad. Bij de be vrijding van Thebe doodt hij in een vlaag van waanzin vrouw en kinderen. Mensen blijven bees ten. Het werd geïllustreerd door kinderlijke diervermommingen. Deze regie van René Jagers bracht Müller niet dichterbij. Ongetwijfeld had Sam Bogaerts, de Vlaamse regisseur, die dol is op grollen, daar zijn bijdrage aan geleverd. Oosterhout De Bussel Concert door Brabants Kamerorkest o.l.v. Alexandru Lascae. Solis te Theodora Geraets (viool). Gehoord op 28 jan. 1993. Nog te beluisteren met vrijwel identiek programma op 14 maart in Etten Leur (Nobelae- r). Door Frans Baljeu Met slechts een A4-tje met titels als programma trad donderdagavond in een be hoorlijk bezette Bussel het Brabants Kamerorkest op. Het ontbreken van gedrukte programma's werd door de Roemeense dirigent Alexandru Lascae met korte mondelinge toelichtingen in nemend opgelost. Diezelfde innemende vriende lijkheid kenmerkte ook het spel van het Brabants Kamerorkest. Grofweg kan men de gepro grammeerde werken in twee soorten verdelen. Aan de ene kant was er pretentieloos badi nerende muziek als een jeugdige Mendelssohnsymfonie en Schu bert's Rondo voor viool en or kest. Als tegenwicht stond meer warmbloedige muziek op het programma met Puccini's Cri- santemi en Dvorak's Serenade voor strijkers. In afwisseling met elkaar ontstond een evenwichti ge avond. De moeilijkheid om muziek met nogal langs de oppervlakte be- FILMS GOES - Grand Theater 20.15 u. Bodyguard. HULST - De Koning van Engeland 19.30 en 22 u. Sister act. 19.30 en 22 u. Bodyguard. 19.30 en 22 u. Memoirs of an invisible man. 19.30 en 22 u. Death becomes her. 22 u. Sleepwalkers. 19.30 u. Home alone 2. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. Home alone 2. TERNEUZEN - Luxor Theater 20 u. Single white female. 20 u. Unforgiven. VLISSINGEN - Alhambra 1 19 en 21.30 u. Bodyguard. - Alhambra 2 19 en 21.30 u. Death becomes her. - Alhambra 3 19 u. Home alone 2. 21.30 u. The last of the Mohicans. - Alhambra 4 19 en 21.30 u. Sister act. ANTWERPEN -Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. - Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Public eye. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. 11 Ladro di bambini. -Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Rhapsody in august. -Odeon 3 - 14, 17.15 en 20.30 u. Bitter moon. -Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u. The best intentions. -Rubens - 14, 16 en 18 u. Ned. versie. 20 en 22 u. Eng. versie: Beauty and the beast. -Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. - Quellin H - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Death becomes her. -Quellin m - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Whispers in the dark. wegende emoties steeds boeiend te laten klinken werd door de concertgevers niet steeds bevre digend opgelost. Mede door de wat droge Busselakoestiek klonk het soms wat kaal. Om het jeug dige elan boven water te krijgen moet je haast steeds met een overdosis aan veerkracht spelen. Lichtvoetig was het in ieder ge val wel. Dat kun je zeker ook zeggen van de interpretatie die violiste Theodora Geraets speelde van Schubert's Rondo voor viool en strijkers. Haar ranke gestalte weerspiegelde zich in haar bena dering van dit soms wat lang dradige werk. Wie I Crisantemi van Puccini hoort zou wensen dat deze operacomponist bij uitstek meer instrumentaal werk had geschre ven. De direkte emoties van deze muziek werden door Alexandru Lascae gaaf gemodelleerd. Hij verstaat ook uitstekend de kunst om na heftige passages het en semble tot fluisterstil musiceren terug te voeren. Dit maakte het slot van Puccini's Crisantemi tot een fraai moment van meditatie. Diezelfde geraffineerde werk wijze kenmerkte het slot van het 4e deel van Dvorak's strijkersse renade. Felle accenten in de tus- senthema's van de wals en een heftig gespeeld scherzo stonden hier als contrast tegenover. De in de heftigheid soms niet puntgave intonaties waren snel vergeten door het innemende totaalbeeld van deze uitvoering. - Metro I - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.J The last of the Mohicans. -Metro n - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The bodyguard. -Brabo - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Patriot games. -Tijl - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Sarafina. - Wapper - 14, 16.20,18.40 en 21 u. Damage. -Sinjoor - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Sister act. - Ambassades Club 1 - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Raising cain. -Ambassades Club 2 - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Basic instinct. Ambassades Club 3 - 14, 16, 18 20 en 22 u. Housesitter. -Ambassades Club 4 - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Blade runner. BRUGGE - Complex Zwart Huis 20 en 22.30 u. Daens. 20 en 22.30 u. Bodyguard. 20 en 22.30 u. Sister act. - Memling 20 u. Rhapsody in august. 22.30 u. The last of the Mohicans. - Van Eyk 20 en 22.30 u. Sneakers. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sneakers 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The last of the Mohicans. 14.30, 20 en 22.30 u. Beek. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crying fame. 2.30 u. Ultras. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dracula. 20 en 22.30 u. Blade runner. 20 en 22.30 u. Death becomes her 14.30, 17, 20 en 22.30 u. A few good men. 14.30, 17 en 20 u. Home alone 2. 14.30,17 en 20 u. Sister Act. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Body- fuard. 0 en 22.30 u. Damage 22.30 u. Single white female. 14.30 en 17 u. Belle en het beest. 14.30,17, 20 en 22.30 u. Daens.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 19