De erotiek van de waaier
5
UIT
Tentoonstelling in Textielmuseum in Tilburg
IS Ei...
De regie van ster-fotografe Annie Leibovitz
Vara en VPRO blij met opgedeelde NOS
Heracles
wel erg hermetisch
Innemend optreden
Brab. Kamerorkest
>uvaille
Tstraeten
van de geest
van Polanski
Expositie geeft beeld van
Nederlandse ambtenarij
D3
de stem
GIDS
vrijdag 29 januari 1993
D4
Verhaal
Ons Theaterprodukties en Teater Zuidpool
Concert in De Bussel in Oosterhout
childert zijn portretten in ou,
erf.
J die drie de kunstenaars geveil
I en impressie van het portre
Ireer, het zijn geen geposeerd
I Mdeiien maar eigen vertalm™
I an de indruk die bepaalde per
lonen op de kunstenaars maak
len. Waar de één een expressie
liortret weet weer te geven zowé
n kleur als in uitdrukking, is e
|>ij de ander meer emotie en
.uitstraling waar te nemen. All
Brie zijn zij sterk met de mep
[begaan en dat komt in hun werl
Lot uiting.
J Tot 1 maart. Tijdens winkeluren
gesloten op maandag.
leven
Istrichting, die hij heel zijn
'^rouw is gebleven. Het impres
sionisme was voor hem hét mid
del om met meesterlijke ham
.zijn onvoorwaardelijke na
stuuraanbidding te visualiseren
Deze dubbeltentoonstelling vai
wellicht de grootste kunstenaai
uit Waasmunster geeft een goec
beeld van zijn evolutie.
ITot 1 maart. Beide musea zijn
geopend van dinsdag tot zondac
van 14.00 tot 17.00 uur en or
zondag vanaf 10.00 uur. Geslo
ten op maandag.
felgekleurde of zwarte zware lij
jnen.
Zelf omschrijft hij zijn speur
tocht naar de goede compositie
als volgt: „Mijn werk is kleurrijk
en gericht op ordening, even
wicht en esthetiek. De vormen
runnen herkenbare figuren zijn,
geometrische figuren, sfeerteke
ningen of magische tekens. Mijn
schilderwereld kent eigen regels
en normen, maar de intuïtie
wordt blootgelegd. Zo worden
mijn werken bezinksels van een
■innerlijke strijd tussen de ratio
■en het onderbewustzijn".
ITot 22 februari. Van donderda;
tot maandag van 13.30 tot 17.31
uur, donderdagavond ook van
19.00 tot 21.00 uur en op af
spraak.
Honderd jaar geleden was de
waaier in onze cultuur één van
de belangrijkste attributen in de
hofmakerij tussen man en
vrouw. In niet-westerse culturen
is de waaier nog meer een object
net een rituele functie. In de
Hindoestaanse religie bijvoor
beeld is de waaier het symbool
voor het offer, omdat met een
waaier het offervuur wordt aan
gewakkerd.
In Afrika, Azië, het Verre Oosten
en in het Romeinse Rijk was de
waaier een symbool voor ko
ninklijke macht. En in China en
Japan geldt de waaier als een
scherm tegen de invloed van
kwade geesten. Betekenissen die
jammer genoeg zijn verdwenen.
Wat rest ons anders dan dit
voorwerp te ritualiseren door het
op te nemen in de kunstwereld?
Schakering
De expositie in het Textielmu
seum toont een uiteenlopende
schakering waaiers van functio
nele tot onbruikbare. Waaiers
die op een hedendaagse wijze
inspelen op de functie en beteke
nis zijn het meest boeiend. De
waaiers die ingezonden zijn voor
de wedstrijd 'De eigentijdse
waaier als kunstwerk' leveren
minder interessante objecten op.
Als functie en betekenis worden
rest op zijn best een'
ierbeek.
FOTO ARCHIEF DE STEM
VLISSINGEN
-Bellamy 19 - Fotografie van
Sophie v.d. Heuvel. Geop. ma.
t/m vrij. 10-17 u. za. en zo.
13-17 u. (tot 10 mrt).
-Stedelijk Museum - Grafisch
werk van Eugène Lüeker (t
1943) over Zeeland tussen de
twee wereldoorlogen. Geop.
ma. t/m vrij. 10-17 u. za. en zo,
13-17 u. (tot 19 apr.).
WOLPHAARTSDIJK
- Galerie De Hoekweide - David
van de Kop: houtsneden en
aquarellen. Geop. vrij. t/m zo.
13-17 u. (tot 1 mrt.).
ANTWERPEN
- Koninklijk Museum voor SchO'
ne Kunsten - 'Van Bruegel tot
Rubens' (1550-1650). Geop. di.
t/m zo. 10-17 u. (tot 7 mrt.).
-Galerie Francis van Hoof -
Werken van Gido Vanlessen,
-Wandelgang De Singel - Ar
chitectuur van Jacques Herzog
en Pierre de Meuron. Geop. di.
tot zo. 14-18 u. (tot 7 febr.).
GENT
- Museum voor Hedendaagse
Kunst, Citedelpark - 'In Ex-
tenso', aanwinsten uit de pe
riode 1989-1992. Geop. di. t/m
zo. 9.30-17.15 u. (tot 28 febr.).
ST. NIKLAAS
- Vierkante Zaal Academie -
Educatieve expositie Perspec
tief: werken van mensen van
de academie voor schone kun
sten olv. architect L. van der
Gucht. Geop. ma. t/m vrij-
14-17 u. en 18-20 u. za. 9-12 en
13.30-17 u. zo. 9-12 u. (tot 15
febr.).
- Zwijgershoekzaal (Museum
theater) - Retrospectieve ten
toonstelling van werken van
Leo Bervoets. Geop. di. t/m zo.
14-17 u. (tot 1 febr.).
Nigel en Fiona gaandeweg hele
maal in worden meegesleurd.
De film, in 1991 gemaakt dooi
Roman Polanski, is volgende
week te zien in Porgy Bess in
Terneuzen. De hoofdrollen wor
den vertolkt door Emmanuels
Seigner, Peter Coyote, Hugh
Grant en Kristin Scott-Thomas-
Woensdag 3 februari; aanvanS
20.00 uur.
Door Désirée Meulenbroek
In het Textielmuseum in Tilburg worden momenteel
ongeveer honderd eigentijdse waaiers getoond. Voor
liefhebbers van textielkunst biedt deze expositie een
aardig overzicht van allerlei opvattingen en technieken.
De expositie is samengesteld door de Belgische textiel
kunstgalerij 'Philharmonie' die vijfendertig internatio
nale kunstenaars uitnodigde. Daarnaast zijn waaiers te
zien, die werden ingezonden voor de wedstrijd 'De
eigentijdse waaier als kunstwerk'.
fraai, maar weinig zeggend ob
ject.
De meest intrigerende waaiers
bevinden zich vlak bij de ingang.
Meteen bij binnenkomst valt de
blik op de theatraal uitgelichte
waaier van Thierry Huygen. Hij
bestaat uit een polyester afgiet
sel van een hand met uitgesprei
de vingers. De hand houdt als
het ware een schijf vast. Door je
eigen hand in de holle handvorm
te steken, kun je jezelf koelte
toewaaien. Makkelijk zal dit niet
gaan. De kracht van dit object
schuilt echter niet in de functio
naliteit, maar in het feit dat het
vreemde object tot de verbeel
ding spreekt.
Naast dit hangende object liggen
twee prachtige waaiers van
Verena Loeliger. Zij snijdt de
relaties tussen vorm, betekenis
en functie van de waaier niet
door. Haar waaiers zijn evenals
die van vroeger zeer fraai vorm
gegeven. Een proef op de som
was niet toegestaan, maar ze
ogen heel functioneel.
Naakte dame
De afbeeldingen op de waaiers
refereren aan de erotische bete
kenis die de waaier voorheen
had. Op de ene waaier zijn geslo
ten ogen afgebeeld. De oogleden
zijn subtiel met goud- en zilver-
verf aangezet. Het houten frame
Den Haag (anp) - 'Speciaal voor ambtenaren' is de titel van
een tentoonstelling over ambtenarij en ministeriebouw die
van 30 januari tot en met 2 mei te zien is in het Haags
Historisch Museum.
Volgens een woordvoerster van
het museum 'wordt een beeld
geschetst van de Nederlandse
bureaucratie en de reputatie van
de ambtenaar door de eeuwen
heen'. Er wordt echter niet .al
leen aandacht besteed aan alle
grappen en spookverhalen die
over ambtenaren en bureaucra
tie de ronde doen; de tentoon
stelling zou ook een serieus 'ge
schiedkundig en sociologisch
portret' van 's lands meest be
schimpte werknemers bieden.
^£S§§nMlMI£ll&
:.x
yv-
Een verhaal moet eenvoudig
zijn. Gewoon een paar figuren,
een handvol gebeurtenissen, een
verband ertussen en een eind.
Zo'n mooi ouderwets slot waar
met spanning naar toe gewerkt
wordt, een ontknoping of op
zijn buitenlands een clou.
Kinderen vinden dat moeilijk.
Die beginnen met één figuur,
vaak iemand die er weinig toe doet en voegen over hun eigen
woorden struikelend persoon na persoon toe. Details krijgen even
veel nadruk als de hoofdzaak en lijn is er in het verhaal doorgaans
nauwelijks te ontdekken. Het spannende hoogtepunt komt ver voor
het slot.
In een goed boek gaat het anders. Daar geen twintig hoofdfiguren,
geen afleidende terzijdes en niet verklaarde verdwijningen van
mensen uit het begin. In het laatste hoofdstuk komen alle lijntjes bij
elkaar.
Een roman met voorin een lijst van optredende figuren verdient
daarom scepsis. Is de auteur bang dat het verhaal zichzelf niet kan
dragen? Bij Dostojevski lijkt het daar in zijn mindere werken meestal
op. Enorme woordenwisselingen tussen steeds net weer anders
samengestelde groepjes mensen, die allen met de handeling nauwe
lijks wat van doen hebben.
Virginia Woolf heeft het beter gezegd: We doen een deur open en
staan in een kamer vol met Russische generaals, hun stiefdochters en
neven en een massa van er omheen cirkelend volk, allemaal om het
hardst pratend over hun meest intieme aangelegenheden.Lijn erin te
ontdekken valt er niet. Dostojevski is daarom een schrijver voor
intellectualisten met een geduld en een inlevingsvermogen van een
kleuterjuf.
Ook de Nederlandse letterkunde kent zijn afdwalende genieën.
Vestdijk bijvoorbeeld. 'Rumeiland' is alleen te begrijpen voor wie
steeds teruggrijpt naar het kaartje voorin het boek. Wie denkt dat hij
kan volstaan met pagina na pagina secuur lezen, komt bedrogen uit.
Het is niet Vestdijks enige mislukte roman. 'De hotelier doet niet
meer mee' is nog wat graadjes erger.
Voor opera geldt de wet van eenvoud niet. Een goed libretto is zelfs
ia samenvatting niet te volgen. De Nederlandse Opera voert nu
Punch and Judy' op, een modern werk van Sir Harrison Birtwistle.
Een klein orkest, slechts zes figuren op het toneel en een lengte
minder dan twee uur. Het verhaal zal dus ook wel simpel zijn. De
argeioze toeschouwer wordt echter al gewaarschuwd. De ondertitel
luidt: 'een tragische comedie of een komisch treurspel'.
Tekstdichter en componist hebben blijkbaar niet geweten wat ze met
dit stukje wilden. De 'korte inhoud' van het programmaboek laat
geen twijfel over. Anderhalve pagina moord, liefde en verrijzenis.
wie aan wiens kant staat is niet uit te maken. De voorstelling maakt
het ook niet duidelijk.
Opera heeft altijd geleden aan over-ingewikkelde intriges, leeft nog in
de wereld van het verbaasde kind. Dezelfde Nederlandse Opera heeft
"'agners 'Vliegende Hollander' opnieuw op het repertoire. De
thematiek is helder: de waarde van een belofte voor eeuwige trouw.
Het verhaal is echter gecompliceerd. Een vader, die kapitein is, een
zwervende kapitein, een dochter die verloofd is, maar opnieuw
eeuwige trouw aan een ander beloofd, de verloofde en nog wat volk
eromheen. In 'Wozzeck', Forums succes van deze dagen, is het niet
heter. Ook daar de trouw als thematiek, maar met een schat van
aandacht afleidende nevenintriges.
Pera zoekt ingewikkeldheid. Het moet een avond duren en alle
7j"ngers verdienen een kans in een aria hun hoogste noten te laten
inken. Dat verstaat zich niet met eenvoud. Wie een helder verhaal
zoekt, kan daarom beter thuis blijven. Bij de haard met een simpele
Waaier zonder titel van Marian Bijlenga.
van de opvouwbare waaier is
eveneens beschilderd met deze
verf. Op de andere waaier van
Loeliger is een afbeelding van
een naakte dame te zien.
Ook de waaier van de Italiaanse
Lydia Predominato sluit aan bij
de oorspronkelijke betekenis. Op
haar transparante waaier heeft
zij een reeks portretten gerepro
duceerd. 'Fan of your narcissism'
heet deze eigentijdse luchtvem
plaatser, die symbool kan zijn
voor het functieverlies van de
waaier. Als we hem nu nog ge
bruiken is het zuiver en alleen
om onszelf koelte toe te wuiven
en niet als intrigerend communi
catiemiddel met een ander.
De waaiers van Patrice Hugues
bestaan uit squash- of tennis
rackets waar een hoesje van tex
tiel overheen hangt. Op de voor-
en achterzijde staan voorstellin
gen die verwijzen naar de oor
spronkelijke functie van de
waaier. De combinatie van voor
stellingen en het racket maakt
deze waaiers tot vreemde, he
dendaagse kunstobjecten.
Het merendeel van de waaiers
negeert echter de functie of de
betekenis van de waaier. Het
resultaat is een bonte reeks van
mogelijkheden om in allerlei
textieltechnieken een object te
maken, dat lijkt op een waaier.
Er zijn waaiers van handge
schept papier, van gevlochten
riet, in gobelintechniek geweven,
waaiers van gevouwen papier of
gevlochten ijzerdraad.
Een grappige variant is de
waaier getiteld 'Le truc de ma
tante'. Deze bestaat uit een ge-
plisseerde krant waar met be-
Door Guido t'Sas
Een bad nemen in warme
melk, het naakte lichaam
beschilderen en vervolgens
de straat op gaan. Voor de
lens van glamour-fotografe
Annie Leibovitz zijn be
roemdheden tot alles bereid.
Leibovitz, wier foto's uit de
jaren 1970-1990 in hét Amster
dams Stedelijk Museum zijn te
zien, werkte in de tweede fase
van die periode voornamelijk in
haar studio en ensceneerde
haar beelden. Vaak droegen
haar modellen daarvoor zelf
ideeën aan, zoals Keith Haring
die in een uur tijd een kamer
met alles wat er in stond be
schilderde. Daarna voorzag hij,
op voorstel van Leibovitz, zijn
body van een identiek patroon.
Het fotografisch resultaat, in
zwart-wit, is verbluffend: Ha
ring lijkt met het interieur te
versmelten.
Annie Leibovitz (1949), dochter
van een luchtmachtkolonel en
een danseres, begon in de fan
tasievolle beginjaren zeventig
als een maatschappelijk geën
gageerde fotografe, die 'de din
gen voor haar lens liet gebeu
ren'. Ze werkte toen voor het
blad Rolling Stone. Manipula
tie was haar vreemd. Haar be
langrijkste inspiratiebronnen
waren naar eigen zeggen 'de
documentaire kracht van
straatfotografie en de emotio
nele directheid van het familie
kiekje'.
Artistiek zéér verantwoord al
lemaal, maar met dit soort fo
tografie word je minder snel
beroemd (en' rijk) dan met een
Whoopi Goldberg in een melk-
bad, een onder rozen bedolven
Bette Middler en een naakte
Lauren Hutton in de modder.
Dat uitgekiende studiowerk
van Leibovitz ontstond in 1983
toen ze voor het glossy tijd
schrift 'Vanity Fair' ging wer
ken. Inmiddels komt Leibovitz
voor minder dan 50.000 dollar
per dag niet eens meer uit haar
stoel.
Whoopi Goldberg in een melkbad (1984).
Toch moet Annie Leibovitz een
uitstraling hebben, waardoor
beroemde popsterren, acteurs
en musici, stuk voor stuk idolen
van de Amerikaanse massacul
tuur, een grenzeloos vertrou
wen in haar hebben. Een uit
straling, bepaald door kwali
teit. John Lennon, door haar
gefotografeerd, in foetus-hou
ding vastgeklampt aan zijn Yo-
ko Ono, reageerde op de Pola-
roid-versie: „Dit is het. Zo is
mijn relatie met haar." Het
eindresultaat heeft hij overi
gens niet gezien. Enkele uren
na de opname werd hij voor
zijn huis doodgeschoten.
Wie het zover heeft geschopt
als Annie Leibovitz, mag
voortaan alles. Eventueel ook
weer de minder commerciële
formule van 'terug naar de na
tuur'. Misschien vragen de ja
ren negentig met mensen als
Vaclav Havel, Susan Sontag en
Robert Wilson weer om een
soberder en meer klassieke be
nadering. Aan de laatste foto's
van Leibovitz is die kentering
FOTO ANNIE LEIBOVITZ
zichtbaar.
Hopenlijk hervindt zij de ge
voelige wijze van benaderen die
zij aan de dag legde in het
begin van de jaren zeventig,
toen zij bij voorbeeld Louis
Armstrong portretteerde in zijn
jaren-vijftig-huiskamer. Trom
petspelend in een met panter-
motief beklede fauteuil, op
pantoffels en met een fantasie
hoedje op.
Annie Leibovitz, foto's
1970-1990 in het Stedelijk Mu
seum, Amsterdam. Tot en met 14
maart. Dagelijks 11-17 uur.
Van onze rtv-rdactie
Hilversum - Met de splitsing
in twee aparte bedrijven
heeft de NOS een flinke stap
gezet in de richting van een
'verregaande intense samen
werking' op Nederland 3
met Vara en VPRO.
De Vara en de VPRO oordelen
positief over de nieuwe opzet,
die in een onomkeerbaar con
tract wordt vastgelegd. De in
nige samenwerking zal volgens
NOS-voorzitter Max de Jong
leiden tot een betere program
mering, mogelijke specialise
ring door de omroepen en forse
besparingen.
Het NOS-bestuur besloot deze
week in grote meerderheid tot
een splitsing in 'NOS-aanvul-
lende taken' en 'NOS-bij uit
stek'. Het eerstgenoemde be
drijf wordt op Nederland 3 een
volwaardige partner van Vara
en VPRO. Daarnaast is gekozen
voor een andere bestuurlijke
structuur, die spoort met de in
1991 overeengekomen netsge-
wijze aanpak van Nederland 1,
2 en 3. Deze aanpak heeft in
middels geleid tot de bundeling
van Avro, KRO en NCRV op
Nederland 1.
Onder 'NOS-aanvullende ta
ken' vallen alle programmma's
op Nederland 3 met uitzonde
ring van nieuws, sport, parle
mentaire verslaggeving en eve
nementen (de 'bij uitstek-ta
ken'), die zwerven over de drie
televisienetten.
De ondernemingsraad is tegen
de splitsing. De Dienstenbond
FNV vreest verlies van banen
en sluit acties niet uit. Tijdens
een door ruim honderd mede
werkers bijgewoonde protest
bijeenkomst vroeg de onderne
mingsraad het bestuur van
splitsing af te zien. De raad
verloor woensdag het kort ge
ding waarmee daadwerkelijke
betrokkenheid bij de besluit
vorming over de toekomst van
de NOS werd geëist. De WD
heeft zich inmiddels tegen
tweedeling van de NOS uitge
sproken.
Bevoegdheden
De bestuurlijke structuur van
de NOS wordt omgegooid. Het
dagelijks bestuur krijgt een
nieuwe invulling. Het vormt
een vijfmanschap, waarin zit
ting nemen de NOS-voorzitter,
een vertegenwoordiger van de
radio en 'NOS-bij uitstek', en
afgevaardigden van de drie
nieuw te benoemen netbestu
ren. Het algemeen bestuur
krijgt er twee zetels bij: de
kleine omroepen Ikon en RVU
krijgen samen een zetel, even
als de voorzitter van 'NOS-
aan vullend'.
De nieuwe bestuurlijke opzet
maakt het mogelijk bevoegdhe
den over te hevelen van het
Commissariaat voor de Media
naar de NOS, zoals de vaststel
ling van de zendtijd en verde
ling van geld. De voorzitter van
het Commissariaat, A. Geurt-
sen, is niet te spreken over het
plan. Hij ziet de efficiency-ver-
betering niet zitten en stelt dat
'het eigenbelang van de omroe
pen' overheerst. Hij acht het
onverstandig de verdeling van
geld over te laten aan de om
roepen.
Verena Loeliger: 'Evential pour artistes endormis', 1991.
FOTO'S TEXTIELMUSEUM
hulp van een lapje een handvat
aan is bevestigd. Een nog simpe
ler ready-made waaier bestaat
uit een programmaboekje waar
mee je tijdens een concert jezelf
koelte kunt toewuiven, maar dat
levert tegenwoordig al snel
vreemde blikken op. Afgezien
van de erotische bijbedoelingen
hebben we het blijkbaar nooit
meer warm. Jammer voor de
I Expositie 'Waaiers' in het Tex
tielmuseum, Goirkestraat 96, Til
burg, t/m 14 mrt, di t/m vr 10-17,
za zo 12-17 uur.
Breda - Theater Achterom.
'Heracles 2, 5 en 13' van Hei-
ner Müller door Ons Theater
produkties en Teater Zuid
pool. Gezien op donderdag 28
januari.
Door Marjan Mes
Wie het toneelwerk van de
voormalig Oostduitse toneel
schrijver Heiner Müller ten
volle wil genieten, dient wel
op de hoogte te zijn van de
Griekse mythologie en de
klassieken. Zijn teksten zit
ten boordevol referenties aan
historisch en mytische ge
beurtenissen, die in onze cul
tuur geen gemeengoed meer
zijn.
Het zijn ook geen toneeldialogen
in de gewone betekenis, veeleer
dichterlijke teksten, die zo her
metisch en gelaagd zijn dat de
kijker vaak alleen maar kan ra
den naar de betekenis. Beter dan
er naar te kijken, is het naar
Müllers teksten te luisteren. De
beelden leiden af. Maar toch
bestaat er bij toneelmakers altijd
een neiging om Müllers werk vol
te stoppen met beelden.
Teater Zuidpool en Ons Theater
produkties hebben hun voorstel
ling van drie korte 'Heracles'-
stukken ook volgepropt met at
tributen. Hardrock en electro-
nisch bestuurde autootjes moes
ten duidelijk maken dat deze
stukken ook gaan over onze tijd.
Ze leidden 'Heracles 2' in dat
door de heldere voordracht van
de jonge Vlaamse actrice Katrien
Meganck enigermate begrijpelijk
kon worden.
Heracles, bekend om zijn boven
menselijke kracht, moet helden
daden verrichten om orde te
brengen in de menselijke chaos.
De tweede heldendaad bestaat
uit het verslaan van de Hydra,
het veelkoppige monster. Hier
zat het monster in het hoofd van
de held, in zijn onderbewustzijn.
Heel anders was 'Heracles 5'
waarin de held de Augiasstal
moet uitmesten. Hier de mest die
de mensheid produceert omdat
ze zo nodig vlees moet eten.
Heracles slaagt erin door de loop
van twee rivieren te veranderen.
Een giechelende dwaas zonder
heldhaftigheid dronk een liter
fles water leeg en haalde zijn
piemel tevoorschijn om de nodi
ge plas te kunnen produceren.
Een dikke Zeus op baseball-
schoenen (Sam Bogaerts) keek
smalend naar deze zinloze daad.
De robuuste Bogaerts verhaalde
op indringende wijze van de der
tiende, nooit door Heracles ge
pleegde heldendaad. Bij de be
vrijding van Thebe doodt hij in
een vlaag van waanzin vrouw en
kinderen. Mensen blijven bees
ten. Het werd geïllustreerd door
kinderlijke diervermommingen.
Deze regie van René Jagers
bracht Müller niet dichterbij.
Ongetwijfeld had Sam Bogaerts,
de Vlaamse regisseur, die dol is
op grollen, daar zijn bijdrage
aan geleverd.
Oosterhout De Bussel Concert
door Brabants Kamerorkest
o.l.v. Alexandru Lascae. Solis
te Theodora Geraets (viool).
Gehoord op 28 jan. 1993. Nog
te beluisteren met vrijwel
identiek programma op 14
maart in Etten Leur (Nobelae-
r).
Door Frans Baljeu
Met slechts een A4-tje met
titels als programma trad
donderdagavond in een be
hoorlijk bezette Bussel het
Brabants Kamerorkest op.
Het ontbreken van gedrukte
programma's werd door de
Roemeense dirigent
Alexandru Lascae met korte
mondelinge toelichtingen in
nemend opgelost.
Diezelfde innemende vriende
lijkheid kenmerkte ook het spel
van het Brabants Kamerorkest.
Grofweg kan men de gepro
grammeerde werken in twee
soorten verdelen. Aan de ene
kant was er pretentieloos badi
nerende muziek als een jeugdige
Mendelssohnsymfonie en Schu
bert's Rondo voor viool en or
kest.
Als tegenwicht stond meer
warmbloedige muziek op het
programma met Puccini's Cri-
santemi en Dvorak's Serenade
voor strijkers. In afwisseling met
elkaar ontstond een evenwichti
ge avond.
De moeilijkheid om muziek met
nogal langs de oppervlakte be-
FILMS
GOES
- Grand Theater
20.15 u. Bodyguard.
HULST
- De Koning van Engeland
19.30 en 22 u. Sister act.
19.30 en 22 u. Bodyguard.
19.30 en 22 u. Memoirs of an
invisible man.
19.30 en 22 u. Death becomes her.
22 u. Sleepwalkers.
19.30 u. Home alone 2.
OOSTBURG
- Ledeltheater
20 u. Home alone 2.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
20 u. Single white female.
20 u. Unforgiven.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
19 en 21.30 u. Bodyguard.
- Alhambra 2
19 en 21.30 u. Death becomes her.
- Alhambra 3
19 u. Home alone 2.
21.30 u. The last of the Mohicans.
- Alhambra 4
19 en 21.30 u. Sister act.
ANTWERPEN
-Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
- Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en
22 u. Public eye.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. 11 Ladro di bambini.
-Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Rhapsody in august.
-Odeon 3 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Bitter moon.
-Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u.
The best intentions.
-Rubens - 14, 16 en 18 u. Ned.
versie. 20 en 22 u. Eng. versie:
Beauty and the beast.
-Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u.
Daens.
- Quellin H - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Death becomes her.
-Quellin m - 14, 16, 18, 20 en 22
u. Whispers in the dark.
wegende emoties steeds boeiend
te laten klinken werd door de
concertgevers niet steeds bevre
digend opgelost. Mede door de
wat droge Busselakoestiek klonk
het soms wat kaal. Om het jeug
dige elan boven water te krijgen
moet je haast steeds met een
overdosis aan veerkracht spelen.
Lichtvoetig was het in ieder ge
val wel.
Dat kun je zeker ook zeggen van
de interpretatie die violiste
Theodora Geraets speelde van
Schubert's Rondo voor viool en
strijkers. Haar ranke gestalte
weerspiegelde zich in haar bena
dering van dit soms wat lang
dradige werk.
Wie I Crisantemi van Puccini
hoort zou wensen dat deze
operacomponist bij uitstek meer
instrumentaal werk had geschre
ven. De direkte emoties van deze
muziek werden door Alexandru
Lascae gaaf gemodelleerd. Hij
verstaat ook uitstekend de kunst
om na heftige passages het en
semble tot fluisterstil musiceren
terug te voeren. Dit maakte het
slot van Puccini's Crisantemi tot
een fraai moment van meditatie.
Diezelfde geraffineerde werk
wijze kenmerkte het slot van het
4e deel van Dvorak's strijkersse
renade. Felle accenten in de tus-
senthema's van de wals en een
heftig gespeeld scherzo stonden
hier als contrast tegenover. De in
de heftigheid soms niet puntgave
intonaties waren snel vergeten
door het innemende totaalbeeld
van deze uitvoering.
- Metro I - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.J
The last of the Mohicans.
-Metro n - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The bodyguard.
-Brabo - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.
Patriot games.
-Tijl - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Sarafina.
- Wapper - 14, 16.20,18.40 en 21 u.
Damage.
-Sinjoor - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Sister act.
- Ambassades Club 1 - 14, 16, 18,
20 en 22 u. Raising cain.
-Ambassades Club 2 - 14, 16.20,
18.40 en 21 u. Basic instinct.
Ambassades Club 3 - 14, 16, 18
20 en 22 u. Housesitter.
-Ambassades Club 4 - 14, 16.20,
18.40 en 21 u. Blade runner.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
20 en 22.30 u. Daens.
20 en 22.30 u. Bodyguard.
20 en 22.30 u. Sister act.
- Memling
20 u. Rhapsody in august.
22.30 u. The last of the Mohicans.
- Van Eyk
20 en 22.30 u. Sneakers.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sneakers
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The last of
the Mohicans.
14.30, 20 en 22.30 u. Beek.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crying
fame.
2.30 u. Ultras.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dracula.
20 en 22.30 u. Blade runner.
20 en 22.30 u. Death becomes her
14.30, 17, 20 en 22.30 u. A few
good men.
14.30, 17 en 20 u. Home alone 2.
14.30,17 en 20 u. Sister Act.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Body-
fuard.
0 en 22.30 u. Damage
22.30 u. Single white female.
14.30 en 17 u. Belle en het beest.
14.30,17, 20 en 22.30 u. Daens.