DE STEM 'Het moet geen monument voor je zelt zijn CULTUUR Politiebureau-specialist Leesberg ontwierp nieuw stadskantoor voor Bergen op Zoom 1 (p Veelzijdigheid Tajiri op expositie in Venlo pe debuutr< filmster Am 'Zeventig jaar is al heel lang om vooruit te kijken' 'Je verkeert altijd in onzekerheid óver doorgaan van project' Ramses Shaffy zanger De Voorstad van Boon vrijdag 29 januari 1993 „Het nieuwe stadskantoor in Bergen op Zoon wordt uitein delijk misschien in heel andere kleuren uitgevoerd dan op de ze computerverbeelding. Bij voorbeeld grijs en paars. Maar het worden in ieder geval twee kleuren baksteen". FOTO ARCHITECTENBUREAU LEESBERG J l issiumoiS uO Ir. A. F. Leesberg: „Eenheid van stijl is er niet meer. Glasgebouwen bijvoorbeeld is men alweer beu." FOTO TON VAN DE MEULENHOF Door onze redacteur Hans Rooseboom Twee weken geleden waaide een stuk van het dak van het nieuwe politiebureau in Ber gen op Zoom. „Je bouwt nu eenmaal iet op stormen boven het gemiddelde", zegt archi tect ir. A. F. Leesberg, de ontwerper van politiebureau ontwierp. „Dus zoiets kan ge beuren. Overigens is er hele maal geen stuk van het dak gewaaid, zoals de kranten meldden. Er heeft alleen een ventilator losgelaten". Leesberg, de bouwmeester van het politiebureau, heeft ook de opdracht gekregen voor het nieuwe Stadskantoor in Bergen op Zoom, op een steenworp af stand, aan het Plein XIII. Het stadskantoor moet over ruim twee jaar in gebruik worden ge nomen. Heeft hij de twee ontwerpen op elkaar afgestemd? „Nee. De af stand tussen de twee is toch vrij groot", aldus Leesberg. „Er is geen directe relatie tussen de twee ontwerpen". Als je wilt weten hoe het stads kantoor eruit gaat zien moet je tegenwoordig op een beeld scherm kijken. Maquettes zijn een verouderde vorm van pre sentatie. Architecten maken ge bruik van een bewegende com puter-visualisatie om hun crea tie te laten zien. Wat Leesberg op de zolder van zijn kantoor laat zien, lijkt een beetje op het begin van 'Medisch Centrum West'. Als uit een heli copter gefilmd draait het Bergse Stadskantoor van alle kanten onder je voorbij. De architect zetelt in Helmond, aan het andere eind van de pro vincie, op 120 km van Bergen op Zoom. In zijn kantoor aan de Zuidwillemsvaart werden onder andere een derde van alle poli tiebureaus in Nederland ontwor pen. Stadskantoren zijn een an dere specialiteit van het archi tectenbureau Leesberg. Kantoor Het nieuwe Bergse stadskantoor wordt een combinatie met het bestaande postkantoor. „Als het budget het had toegelaten, dan had ik het bestaande postkan toor gesloopt en iets compleet nieuws neergezet. Maar een op dracht moet je nu eenmaal uit voeren binnen de ruimtelijke en financiële grenzen die je gegeven worden. Het wordt overigens een stads kantoor, geen stadhuis. Dat wil zeggen dat er geen raadzaal in zit, en geen trouwzaal". Die functies blijven namelijk in het oude stadhuis aan de Grote Markt. Bergen op Zoom is een histori sche stad met een groot aantal monumenten, zoals Het Markie zenhof en het oude stadhuis. Zal het nieuwe stadskantoor ook la tere generaties boeien? „Of het een blijvertje is? De gebruikte materialen en de loka- tie op het Plein XIH garanderen een lange levensduur. Maar wat is lang? Zeventig jaar is al heel lang om vooruit te kijken. Van binnen is het gebouw in ieder geval zo flexibel, dat er van alles mee gedaan kan worden. U kent de derde wet van Toffler: als 80 procent van de ambtenaren thuis achter de computer gaat zitten werken, dan staat het gebouw leeg". Waaraan is een gebouw van Leesberg te herkennen? „Dat weet ik niet. Volgens ande ren dan mijzelf is het ontwerp voor het stadskantoor een echte Leesberg. Misschien vindt u dat ook. Kijkt u maar eens naar deze display. Hier ziet u de politiebu reaus van de eerste bouwstroom. In Schiedam, Naarden, Noord- wijk, Haarlemmermeer en Laren (NH). Kunt u zien of die door dezelfde architect zijn ontwor pen? Ik heb geprobeerd ze alle maal verschillend te maken. Ik wil geen merk op het werk druk ken". De gelijkenis tussen de verschillende ontwerpen blijkt treffend. Er bestaat wel degelijk een echte Leesberg-stijl. Reflectie Heeft de architect de ambtena ren geraadpleegd die in het nieu we stadskantoor komen te wer ken? „Ik heb alle afdelingen van de gemeente Bergen op Zoom be zocht en gevraagd wat de voor- en nadelen zijn van hun huidige werkplek. Overigens gaat nieuw bouw altijd samen met reflectie op de interne organisatie. Een nieuw gebouw geeft de directie aanleiding na te denken over allerlei veranderingen. Moet de onderdirecteur zijn eigen kamer houden of kan hij op er afdeling worden ondergebracht? Dat wil zeggen dat er tijdens de bouw soms eisen worden bijgesteld. Een muurtje erbij, een muurtje weg". Werkt het voor een architect prettiger met een particuliere opdrachtgever of met een over heidsinstelling? „Het maakt voor een architect niet uit of je werkt in opdracht van een particulier of in op dracht van de overheid. Het voordeel van werken met de overheid is, dat je te maken hebt met mensen die weten waar ze over praten, vooral technisch. Aan de andere kant sta je bij een particuliere opdracht veel dich ter bij de mensen voor wie je werkt." „Een nadeel van bouwen voor de overheid is dat je met politiek te maken hebt, en politiek is een onzekere factor. Ik heb bijvoor beeld veel politiebureaus ge bouwd, en op een gegeven mo ment wilde Den Haag de bouw van nieuwe politiebureaus stop zetten. Op dat moment waren er 23 politiebureaus van mijn bu reau in aanbouw. Als die stop doorgegaan was, had dat mijn faillissement betekend. Gelukkig ging de bouw door". Hoe komt een architect aan al die opdrachten voor politiebu reaus? „Die politiebureaus daar ben in gerold. In '74 kreeg ik de eerste. Het politiewereldje is een klein wereldje, en van het ene politie bureau kwam het andere. In 15 jaar tijd heb ik 50 politiebureaus gebouwd voor de gemeentepoli tie. Er zijn 150 gemeenten in Nederland met een eigen ge meentepolitiekorps, dus een der de van de politiebureaus is van mijn hand. Er staan er in Bergen op Zoom, Etten-Leur, Uden, Ve- ghel, en in Breda zijn de drie nieuw wijkbureaus van mijn hand. De reorganisatie van de politie, de samensmelting van rijks- en gemeentepolitie tot één corps, brengt weer nieuwe op drachten. De eerste is al weer binnen, in Hilversum". Twee voorkanten Hoe was de samenwerking met de gemeente Bergen op Zoom? „De stedebouwkundigen in Ber gen op Zoom zijn het er hele maal mee eens dat er ter voltooi ing van Plein XIII een markant gebouw moest komen van niet meer dan zes bouwlagen. Het is ook logisch dat het gebouw twee voorkanten heeft. De kleinere maat (het oude PTT-kantoör) sluit aan op de kleinschaligheid van de stad, de grotere maat sluit aan op de afmetingen van het plein". Hoe groot acht Leesberg de kans dat tijdens de bouw van het stadskantoor het budget wordt overschreden? De bouw van het Bergse politiebureau bleef bin nen de begroting. „Budget-overschrijdingen over- Een van de vele politiebu reaus die door Leesberg zijn ontworpen. Dit gebouw staat in Hoogezand-Sappemeer. FOTO LEESBERG komen mij zelden. Die treden alleen op als er tijdens de bouw aanvullende eisen komen van de opdrachtgever. Met gewone .prijsstijgingen, inflatie dus, wordt rekening gehouden bij de raming. Maar prijzen kunnen ook stijgen door de stand van de orderportefeuille van de aanne mer". Kunt u in grote lijnen uw car rière als architect schetsen? „Ik vier dit jaar het 30-jarig bestaan van mijn bureau. Ik heb 25 mensen in dienst. Mijn car rière is gegaan in cycli van op drachten. Eerst particuliere wo ningen, toen kleuter- en basis scholen, bibliotheken, ruilverka velingsboerderijen, sporthallen en toen kwamen de politiebu reaus. Dit stadskantoor is een van de grootste opdrachten tot nu toe. Meestal komt het niet boven de 3 miljoen, deze keer 12 miljoen". Ordening Tenslotte wil Leesberg nog wel wat algemeenheden kwijt over zijn vak. „Tegenwoordig mag alles in de architectuur, dat is een stukje bezwaar van onze democratie. Eenheid van stijl is er niet meer. Je ziet dingen als neo-renaissan- ce, maar hoe lang duurt zoiets? Glasgebouwen bijvoorbeeld is men alweer beu. Voor mijzelf, tijdens mijn opleiding, is Le Cor- busier erg belangrijk geweest, wat betreft de ordening". „Ik vind dat je je als architect niet kunt permitteren om een monument voor je zelf neer te zetten ten koste van de omge ving. Zoals Rietveldt deed met het gelijknamige huis in Utrecht, dat paste helemaal niet bij de omgeving. Nu zijn er" plannen om die omgeving af te breken". „Een ontwerp in zich moet gaaf zijn, geen drie stijlen in één ontwerp, en het ontwerp moet passen in de omgeving. Je moet geen glasgebouw in een grach- tenwand zetten. „Een architect zit bij een nieuw project altijd in de zorgen, altijd in onzekerheid over het door gaan van het project, tót het moment dat de aannemer het contract heeft getekend. Dan kan het project niet meer afge zegd worden, want aannemers komen met zulke enorme scha declaims dat niemand dat in zijn hoofd haalt". de stem Zeefdruk 'The Big Bang' van Tajiri. Van onze kunstredactie Venlo - In het Venlose mu seum Van Bommel-Van Dam is een overzicht te zien van het werk van Tajiri. Tekeningen, schilderijen, foto's, beelden, computerprints, films. Het opvallendst op de exposi tie is een aantal grote machi nes, die Tajiri maakte in de jaren '60. Ze zijn een herinne ring aan zijn ervaringen als soldaat tijdens de Tweede We reldoorlog. „Die afschrikwekkende ma chines zijn bedoeld als protest tegen de enorme hoeveelheden geld die regeringen aan hete en koude oorlogen spende ren", schrijft de Amerikaans- Japanse kunstenaar in het prachtigre boek dat bij de ten toonstelling hoort. Tajiri, die vlakbij Venlo woont, heeft in een halve eeuw een indrukwekkend oeuvre opgebouwd. Zijn werk is in belangrijke verzamelingen op genomen, hij had tentoonstel lingen in toonaangevende mu sea, hij was professor aan de Kunsthochschule in Berlijn, hij won prijzen en over zijn leven en zijn werk werden boeken geschreven. In Venlo treft allereerst de veelzijdigheid van Tajiri. Hij heeft zich nooit tot één tech niek, één materiaal of één stijl willen beperken. In de jaren '60 maakte hij het beeld waarmee hij waar schijnlijk het bekendst werd: de knoop. Hij ergerde zich aan kunst die het van de begelei dende woorden moet hebben. „In 1967 wilde ik een sculptu rale 'verklaring' geven die alle mystificatie die naar mijn ge voel de kunstwereld in haar greep had gekregen zou door prikken. Sculpturen die on- middelijk iedereen zouden aanspreken en tegelijkertijd naar vorm tijdloos zouden zijn. Dat was het begin van de knopen". De tentoonstelling in Museum Bommel-Van Dam duurt t/m 14 maart. Geopend dagelijks 10-16 uur, in het weekeinde van 14.00-17.00 uur. 's Maan dags en met carnaval geslo ten. Wat is uw favoriete boek? Dat heet 'Hadrianus' Gedenkschriften' van Marguérite' Yourcenar, een geweldig boek. Welke film heeft op u de meeste indruk gemaakt? 'East of Eden' met James Dean. Omdat ik verliefd werd op James Dean. Tot mijn eigen verbazing. Het was de eerste keer dat ik verliefd werd op een filmster. Wat is de laatste tentoonstelling die u heeft bezocht? Dat was in St. Petersburg, de Hermitage. Indrukwek kend. Welke plaat of cd zou u op de radio willen laten draaien voor u zelf? De nieuwe cd van Marjol Flore. Wat ik het allermooiste nummer vind kan ik niet zeggen. Wat hangt er bij u thuis op het mooiste plekje aan de muur? Een foto van Bhagwan, van Osho, zoals hij tegenwoor dig heet. Het is een van de laatste foto's. Wat was uw laatste cultureel avondje uit? Het toneelstuk 'Vast Goed' van Toneelgroep Amster dam in de Stadsschouwburg in Amsterdam. Een prach tige voorstelling. Voor welk televisieprogramma blijft u thuis? Voor 'De Stoel'. Omdat ik altijd intens benieuwd ben welke mensen daar nu weer in komen. Door welke artiest, kunstenaar of acteur zou u het liefst voor een diner met kaarslicht worden uitgenodigd? Door Herman van Veen, daar ben ik stapelgek op. Nee, eerst Paul van Vliet, want ik ben zo ontzettend blij dat hij geen kanker heeft. Er is een nier bij hem wegge haald, maar gelukkig was het niet kwaadaardig. Wie zou er volgens u beslist nóóit minister van WVC moeten worden? Ikzelf. Ik ben politiek totaal niet geschoold. Wat zouden mensen volgens u per se moeten zien, lezen of horen? De tentoonstelling bezoeken van Annie Leibovitz in het Stedelijk Museum in Amsterdam. poor Henk van Weert pe Zweeds-Nederlandse actricJ Amanda Ooms (28) is op twet fronten actief. Ze speelt d< hoofdrol in de film 'Vals Licht van Theo van Gogh, naar hei hoek van Joost Zwagerman, dit 0p 4 februari in première gaat Vorige week verscheen bij uitge verij Prometheus haar debuutro man 'Noodzaak', die ze oor spronkelijk in het Zweed| schreef. Ooms, die beurtelings i Stockholm en Amsterdai woont, beschrijft daarin het verl warde bestaan van een jongi actrice, die op zoek is naar Echt Liefde. Het is haar levensstijl: van mo ment naar moment leven, niet a te veel piekeren óver later, ove: een man of een kind, over succe- of teleurstelling, over wat er uit eindelijk aan de creditzijde vaïf haar leven zal staan. Haar vader is een Nederlands^ kunstenaar, die in de jaren zestig met een Zweedse trouwde en o| het Zweedse platteland ging wo nen. In het land van konini Carl-Gustav was Amanda Oon achtereenvolgens serveerste^ zangeres in een bandje, theater hulpje, actrice en schrijfster. „I ben een typische mix-figuur" zegt ze „ik ben tweetalig opge voed, al gaat het Nederlands i minder goed af dan het Zweed Ik heb niet voor Zweden of Nel derland gekozen. Echt thuis vo^ ik me nergens." In 'Noodzaak' is de 23-jarig Zweedse actrice Klara bezetel van Civet, een man die haa blijft negeren. Ze vlucht in kor stondige seksavontuurtjes mej de oudere schrijver Paul, haar in hotels laat opdraveij Klara raakt daardoor in de wa, en vlucht naar Amsterdam. Een zaam wacht ze de ontwikkelin gen af. Het noodlot lijkt toe slaan als Paul haar schuilplaat ontdekt. Maar dan neemt allef een nieuwe wending. 'Noodzaak' is een naïef boek, de kunstzinnige betekenis val het woord. De opbouw is simpej stilistisch is het bepaald gee juweeltje en het verhaal onb •kelt zich traag. Amanda Oon 'schrikt niet van die kwalificd ties. Voor haar was het schrijve! „Over het literaire werk Louis Paul Boon zal het stof tijden niet nederdalen", schi Jeroen Brouwers in 1979 bij dood van de grote Vlaai schrijver. Ik voel mij niet we: beschaamd dat ik in deze briek na vijftig jaar al het wil wegblazen van zijn liter debuut 'De Voorstad groeit', Louis Paul Boon mede door energieke ingrijpen van vrouw Jeanneke in het oorlc jaar 1942 liet uitkomen. Stof is onontkoombaar en sto goud blijft goud. 'De Voors groeit' was een van de eei boeken van Boon die ik las ei was begeesterd door de ons mige kracht van zijn proza door de meeslepende w waarop hij een samenleving arme mensen tekent, dat ik middellijk naar Aalst wilde, er op zoek te gaan naar voorstad van de jonge Boon. Bij het opnieuw lezen van boek onderga ik oude geestdi het blijft een boek met mees lijk proza, maar er is bij ontroering en bewondering, t ook een nieuwe reactie die z dat 'De Voorstad groeit' stnictuur en vormgeving een rijpe roman mag worden noemd. De jonge Louis I Boon' moet dat zelf ook heb geweten. Hij wilde het ma script nog niet uit handen gei Hij had over hetzelfde the over de botsing tussen illusii werkelijkheid, al wel tien mans geschreven en alle verbrand. Toen hij in 1939 als soldaa Tessenderlo diende, werkte opnieuw aan de roman, ook heette die toen nog 'Het br onzer tranen'. Boon moet heb gevoeld dat hij een schri

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 16