4Simpel amusement mag weer'
UIT
SUSKE Wl
hambone
Vis
Music Awards voor
Michael Jackson
4Ma Rainy' niet naar
4 Cultureel Gekleurd'
Popgroep Pater Moeskroen heeft de wind stévig in de zeilen
Fela Kuti
van moord
beschuldigd
Elvis Costello
Brass Fantasy
Red Rodney
Will Ferdy
Belly
Shanks
Einde nabij
voor SKOOP
DE STEM
WOENSDAG 27 JANUARI 1993
DEEL D
Van onze redacteur
Leo Nierse
Breda - „Een half jaartje geleden zaten we nog stevig
vast aan het Roodkapje-syndroom. Hadden we toch het
idee dat we ons moesten verdedigen, als we smalend
werden afgedaan als hoempa-band. De laatste tijd is dat
een flink stuk minder geworden. Het publiek begint te
ontdekken dat we niet zomaar wat aan rotzooien, maar
dat er over onze muziek is nagedacht. Ja, dat wisten wij
natuurlijk zelf allang, maar juist daarom heb je de
neiging je te verdedigen."
Ton Smulders is een gelukkig
man. Het - enige - Bredase lid
van de succesformatie Pater
Moeskroen houdt van muziek,
van mensen en van optreden; hij
kan sinds anderhalf jaar zelfs
goed van die combinatie be
staan. En nu volgt na het succes
ook nog erkenning.
Anderhalf jaar na de voor hen
zelf volstrekt onverwachte hits
Roodkapje en Hela Holadie
beide een top-10-notering haal
den, ontvingen de zeven Braban
ders afgelopen maandag de Gou
den Notenkraker 1993 van de
Nederlandse Toonkunstenaars-
bond. 'Wegens bijzondere ver
diensten voor de levénde amuse
mentskunst'. En alsof dat niet
genoeg is, gewaagt muziekkrant
Oor in haar jongste uitgave over
de 'forse dosis muzikaal vernuft'
die 'schuilgaat achter de uitgela
ten nonchalance' van Moes-
kroens op Ierse folkmuziek ge
baseerde 'pretpop'.
Waardering
De Bredase 'pater' gaat groots
op dat citaat. Eindelijk een
waarderend woord van de criti
ci. Het zou tijd worden, vindt
hij. Want anderhalf jaar lang,
drie maal per week, uitverkochte
zalen binnen een kwartier op
hun kop zetten is toch - wat de
Belgen noemen - geen klein
bier. Hun vakbroeders waren
daar, eerder dan de critici, al
achter gekomen, meldt Ton.
Zoals Drs. P, die de 'paters' een
brief op rijm stuurde en een
nummer bijdroeg aan de nieuwe
Moeskroen-cd Een heidens
kabaal. Of gereputeerde po-
diumdieren als De Dijk, Nor
maal en Tröckener Kecks. „Tre
den we tegenwoordig vaak mee
op, nadat ze toch wel eerst de
kat uit de boom hebben gekeken.
Zeiden ze: 'We willen best met
jullie spelen, maar zodra het pu
bliek met bier gaat gooien, is het
afgelopen'. Nou, dat gebeurde
dus niet, want dat gebeurt so wie
so al bijna nooit bij ons. Maar
als Erik de Zwart, zoals laatst
nog gebeurde, op de radio gaat
verkondigen: 'Bij Pater Moes
kroen breekt het publiek de zaal
af', dan kun je het wel schudden.
Eén zo'n mededeling komt ons
subiet op een aantal annulerin
gen van beduchte zaalhouders te
staan. Die vatten zoiets letterlijk
op. Want we hebben nu eenmaal
de naam."
Reputatie
De reputatie van stomende li
veband mag Pater Moeskroen
dan soms parten spelen, over het
algemeen heeft de band er meer
voor- dan nadeel van. „Toegege
ven, overal waar je komt is de
boei uitverkocht, iedereen wil op
zijn dorpsfeest ineens Pater
Moeskroen zien." Afgezien van
de eigen inspanningen - „De
avond is wat ons betreft pas
Lagos (rtr) - De Nigeriaanse
muziekster Fela Anikulapo
Kuti is aangeklaagd wegens
moord en samenzwering, na
dat ér een dode was gevallen
in zijn nachtclub in Lagos.
Dat hebben de Nigeriaanse
staatskranten gisteren ge
meld.
Fela, een kleurrijke saxofonist
van 54, en vier anderen versche
nen maandag voor de rechtbank
wegens de dood van Adesanwo
Shokoya, die werd doodgeslagen
in Fela's 'Afrika Shrine' club.
Advocaten zeggen dat Fela hier
voor de doodsstraf riskeert. In de
jaren '80 zat hij 18 maanden in
de gevangenis wegens schending
van de wisselkoersregels. Vol
gens Fela zaten er politieke mo
tieven achterde aanklacht.
geslaagd als het feest wordt" -
hebben de muzikale paters ook
de trend mee. Ongecompliceerd
vermaak 'mag weer'. Het preten
tieuze rockcircuit, dat bijna per
definitie omkomt in zijn eigen
ernst, heeft de afgelopen jaren
veel terrein moeten prijsgeven
aan binnen- en buitenlandse
feestbands als Rowwen Hèze en
The Pogues, die hun publiek in
no time uit de bol helpen gaan.
„We weten ook niet hoe, maar
plotseling is de knop omge
gaan," beaamt de Bredase muzi
kant de trendbreuk. „Het is toch
jaren zo geweest, dat je als pop
muzikant vooral met je lange
haren stond te schudden terwijl
je op virtuoze solo's stond uit te
freaken." Ton kan het weten,
want zijn zeven jaar oude groep
wortelt wel degelijk in de hip-
pie-achtige tradities van de softe
sevènties. Het Brabantse zeven
tal ontmoette elkaar tijdens dé
gezamenlijke studie voor mu-
ziektherapeut aan het Amers-
foortse instituut Middeloo, op
zich al een bolwerk van ludieke
hippie-idealen.
Folkmuziek
Hun voorliefde voor Ierse folk
muziek hadden de latere 'paters'
toen allang opgedaan in de al
ternatieve scene van het Bra
bantse land: de muzikale com
munes in de Peel (denk aan
Ernst Jansz en Joost Belinfante),
de Veulpoepers uit Tilburg. Zelf
deed de in Ulvenhout geboren en
getogen Ton zijn inspiratie op bij
de zuiderburen.
„Als wij in Antwerpen gingen
stappen, zaten achterin de leuk
ste kroegjes altijd die mannen-
met-baarden te fiedelen. Dat
vonden wij toffe mannen met
toffe muziek. Nu is de volkse
muziek uit onze streken toch al
sterk verwant aan de keltische
folk. Het bleek dan ook het
meest geschikte genre voor ons
om gezamenlijk te beoefenen,
toen wij tijdens onze studie ook
eens wat 'losser' met muziek be
zig wilden zijn. En zo is het
eigenlijk altijd gebleven. Kijk
maar naar onze bezetting: was
bord, mandoline, banjo, tinw-
histle, accordeon - typische folk
instrumenten allemaal. Trou
wens, we beheersen andere stij
len ook niet zo goed."
Gebrek aan inspiratie vreest het
collectief voorlopig niet; na drie
cd's en evenveel singles zit
Moeskroen-gitarist en veel
schrijver Adje Grooten nog altijd
niet zonder ideeën. „Muzikaal
zijn we nog lang niet uitgepraat.
De vraag is echter of we het nog
lang kunnen uitzingen met het
soort ongein dat we nu in onze
teksten stoppen. Hoelang blijft
het leuk; moet het serieuzer?
Echt het probleem van een Ne
derlandstalige band dus: de con
sequenties van de goede ver
staanbaarheid."
Toekomst
Maar het succes is nog vers en de
luisterrijke toekomst amper aan
gebroken. Veel zorgen maken de
'paters' zich dan ook nog niet.
„Voorlopig ondergaan we aller
lei nieuwe ervaringen, die je als
student muziektherapie niet
voor mogelijk houdt. Met Peter
Koelewijn in de studio staan. Te
gast zijn bij de BRT, hoewel we
in België nog nooit gespeeld heb
ben. Het feit dat je zomaar drie
eigen cd's in de kast hebt staan.
Echt, ik voel me zeer bevoor
deeld,"-glundert Smulders.
Maar toch.
„Toch went 't razendsnel. Alles
lijkt al meteen gewoon te zijn
geworden zodra het is gebeurd.
En dat moet ook, wil je naar
behoren kunnen blijven door
werken. Maar zo lijkt ook het
succes ineens vanzelfsprekend.
Af en toe, als we weer eens op
het podium van zo'n supergrote
tent staan, geven we elkaar een
schop onder de kont. Zeggen we:
'Kijk eens even goed om je heen,
joh. Dat je dus niet denkt dat dit
allemaal maar gewoon is, he!'"
t
Vrijdagavond treedt Pater Moes
kroen op in de Graanbeurs in
Breda. Aanvang om 21.30 uur.
ALS POPMUZIKANTEN gaan
samenwerken met klassieke
musici dan wil dat nog wel eens
een pompeus resultaat hebben
dat eigenlijk vlees noch vis is.
The Juliet letters, de plaat die
Elvis Costello maakte met het
strijkersensemble The Brodsky
Quartet, is een zeer aangename
uitzondering. The Juliet letters
is een prachtige plaat gewor
den, waarop de wat rasperige
stem van Costello en de klan
ken van violen en cello mooi
combineren.
Zonder dat ze - het van elkaar
wisten, bleken Costello en het
Brodsky Quartet al tijden trou
we bezoekers van eikaars con
certen te zijn. Het Brodsky
Quaret geniet in Engeland en
daarbuiten faam voor de op
merkelijke vertolkingen van
muziek van onder anderen
Haydn, Schubert, Beethoven en
Bartok.
Toen er eenmaal contact was
gelegd, werd al snel besloten
een gezamenlijk project te be
ginnen. Het uiteindelijke con
cept werd aangedragen door
Costello's vrouw Cait O'Rior-
dan. Zij had gelezen over een
Italiaanse academicus die voor
een blad brieven beantwoordde
die aan Juliet Capulet, de Julia
uit Romeo Julia van Shake
speare, waren gericht.
Gezamenlijk werden er op ba
sis van dat concept teksten ge
schreven die door Costello wer
den geredigeerd en gezamenlijk
werd de muziek uitgewerkt.
Costello vertelt op de hoestekst
hoe hij langzaamaan het schrij
ven van muziekschrift onder de
knie kreeg en hoe de muzikale
kruisbestuiving plaats vond.
De grote kracht van The Juliet
letters schuilt in de manier,
waarop zang en muziek gecom
bineerd worden. De melodieën
wijken niet eens zo gek veel af
van die van Costello-de-pop-
muzikant op zijn stilste mo
menten, maar het sobere muzi
kale decor van enkel strijkin
strumenten dwingen hem als
zanger expressiever te zijn dan
ooit te voren.
De ongehoorde combinatie
werkt wonderwel en maakt van
The Juliet letters een plaat die
zowel voor Costello-fans als
voor liefhebbers van klassieke
muziek veel te bieden heeft.
Zowel Costello als het Brodsky
Quartet behouden de eigen mu
zikale integriteit en voegen er
een nieuwe dimensie aan toe.
(Warner Brothers)
WIM VAN LEEST
LESTER BOWIE'S Brass Fan
tasy is volgens officiële maat-
nieuwste cd heèt Then arid! "hé.toch wel er^'KaaFstfempel op
Now, tUjii^iej^ van toen, nu gqTllu0dë Muses drukte, ging Tanya op
speeld. Het is perfect gespeelde
muziek in de aloude bebopstijl,
opgenomen met de beste mid
delen van nu.
Then and now wordt gespeeld
in de standaardbezetting flu-
gelhorn, alt-/tenorsax, piano,
bas, drums, met vooral een
overtuigende Chris Potter in de
rol van 'Charlie Parker'. Dit
geheel witte kwintet speelt
composities van o.a. Dizzy Gil
lespie, Bud Powell, Tadd Da-
meron en Charlie Parker.
HR
staven een tantare-orkest, maar
geen alledaags fanfare-orkest.
De bezetting is vier trompetten,
twee trombones, hoorn, tuba,
drums en percussie, en volgens
het boekje heet dat een fanfare
orkest. De aanwezigheid van
alleen koperblazers (en dus
geen saxen) zorgt ervoor dat
Lester Bowie's Brass Fantasy
geen reguliere bigband-sound
heeft.
Toch kun je dit orkest het beste
een 'small bigband' noemen,
gezien het repertoire op de cd
The Fire This Time. Jazz, stam
pende en swingende funk, en
als uitsmijter zelfs een smart
lap als The Great Pretender.
Centraal op deze cd staat het
zeer serieuze Strange Fruit, een
nummer dat beroemd werd
door Billy Holliday, nadat zij in
1939 getuige was geweest van
een lynching in het zuiden van
de VS. Bandleider Lester Bowie
kondigt op deze live-opname
van 1 mei 1992 het stuk aan
met een verwijzing naar de ras-
senrellen die op dat moment in
Los Angeles woedden. Het
cover-design van de cd laat ook
een foto van het brandende LA
zien.
Direct na het schrijnende en
schreeuwende Strange Fruit
klinkt dan opeens een onbe
kommerd Siesta For The Fiesta.
van Jimmy Lunceford. Een
mooie muzikanteske cd, met
veel contrasten. (In Out Re
cords)
HANS ROOSEBOOM
AL ZIJN oude maten zijn dood.
Charlie Parker al sinds 1955,
Miles Davis vorig jaar en Dizzy
Gillespie een maand geleden.
Maar Red Rodney, een van de
grondleggers van de originele
bebop in de jaren '40 (en een
van de weinige blanken in die
scenespeelt nog steeds, en
brengt nog steeds nieuwe opna
men uit.
Hoewel 'nieuw'. Red Rodney is
altijd vast blijven houden aan
de stijl van 1945-1950. Zijn
DE LIEVELINGSMUZIEK van
Mia Smelt ('Moeders wil is
wet') en van Theo Koomen is
opnieuw uitgebracht. Elf tek
sten van Guido Gezelle, op mu
ziek gezet en gezongen door de
Vlaamse zanger Will Ferdy.
Melodieus, braaf, heel muzi
kaal gezongen, in keurig en
zeer verstaanbaar Nederlands,
begeleid door een vlekkeloos
combootje.
Het bekendste nummer is Het
schrijverke - rond 1960 een
hit,het mooiste is Moederken.
Echt een cd voor liefhebbers
van het 'betere' Nederlandse
lied. Vermeldenswaard is de
homo-achtergrond van deze
productie. De cd wordt in Ne
derlands begeleid door een pro
motiecampagne onder leiding,
van Henk Krol, die hoofdredac
teur is van de Gay Krant-, Will
Ferdy heeft in Vlaanderen de
zelfde taboedoorbrekende rol
gespeeld als Gerard Reve en Jos
Brink in Nederland; en Guido
Gezelle's liefdespoëzie gold een
leerling van zijn (jon
gensschool, reden waarom hij
rond 1860 van zijn functie werd
ontheven. (Eigen Aard/WFP)
HR
TANYA DONELLY zat vroeger
in Throwing Muses, het bandje
van haar half-zus Kristine Her-
sh. Ze hield dat eën aantal
platen vol, maar omdat Kristi-
Belly: tussen Bangles en
Blondie. foto michael lavine
zoek naar andere muzikale uit
laatkleppen.
Er volgde een samenwerking
met Kim Deal van The Pixies in
de gelegenheidsgroep The Bree
ders en dat had de aardige cd
Pod tot gevolg. Maar ook in
The Breeders kon Tanya haar
draai niet vinden en dus richtte
ze haar eigen bandje op. Belly
heet dat gezelschap en vorig
jaar verscheen van de groep de
in de Britse pers bejubelde
maxi-single Dusted.
Star is de titel van de debuut-
cd van Belly die op 1 februari
uitkomt. Star is voor de lief
hebbers van Muses- en Bree-
ders-muziek een hele aardige
plaat die in de teksten laat
horen dat Tanya een wat opti
mistischer kijk op het leven
heeft dan Deal en Hersh en die
in de muziek hier en daar een
kruising tussen Blondie en The
Bangles lijkt.
Tanya Donelly is geen fantas
tische zangeres noch een bril
jant componiste, maar samen
met de producers heeft ze haar
beperkingen weten te camou
fleren met een flinke dosis
sfeer. Het pakkende geluid
leidt ertoe dat de muziek van
Belly veel directer aanspreekt
dan die van Throwing Muses.
(4AD, Play It Again Sam)
WVL
AL BIJ de hoes van de nieuwe
cd It's A Sleeper van de Shanks
uit Nijmegen krijg je een idee
uit welke hoek de wind blaast.
Simplistische tekeningetjes en
krabbeltjes duiden op een een
voudige kijk op de (muzikale)
dingen. En dat is ook zo: de
Shanks brengen heel rudimen
taire gitaarmuziek, met simpele
songlijnen en een sobere pro-
duktie.
De Shanks doenjne denken aan
het begin van de jaren tachtig
toen talloze new-wave-bands
op soortgelijke, basic wijze aan
de weg timmerden. Dat is ook
niet zo gek als je weet dat de
Shanks zelf in die periode zijn
begonnen met muziek maken;
toen nog als The Moonies.
Hun muziek staat nog altijd bol
van de invloeden uit die tijd. Je
hoort heel duidelijk Wreckless
Eric doorklinken (luister maar
eens naar diens Le Beat Group
Electrique). Er is ook dezelfde
schijnbare chaos als bij Cap
tain Beefheart, terwijl zanger
Roeland van Niele even irritant
zeurt als Mark E. Smith van
The Fall. Maar bovenal zit het
vol frisse energie. (Brinkman/
PIAS)
GERARD VAN DEN BROEK
Los Angeles (upi/dpa) - De popzangers Michael Jackson
Mariah Carey en Boyz II Men zijn maandagavond de grote
winnaars geworden van de American Music Awards. De
uitreiking was aanleiding voor een galashow in het Shrine
Auditorium in Los Angeles.
Jackson kreeg voor zijn hele
oeuvre en zijn inzet voor kin
deren in nood de eerste Inter
nationale Kunstenaarsprijs,
die voortaan naar hem zal
worden genoemd. Zijn single
'Remember the time' werd be
kroond als beste soullied, de
cd 'Dangerous' als beste pop
plaat.
De beste pop-rockplaat van
1992 was 'End of the Road'
van de groep Boyz II Men.
Mariah Carey won in de cate
gorie pop-rockzangeres en
Billy Ray Cyrus werd de favo
riete country-zanger. Andere
prijswinnaars waren Genesis
(pop-rockgroep), Pearl Jam
(beste nieuwe band), Metallica
(beste hardrock band), en Mi
chael Bolton (beste 'heden
daagse artiest voor volwasse
nen').
Bredase 'pater' Ton Smulders (rechtsachter): „Kijk maar naar onze bezetting: typisch folkinstrumenten allemaal...foto joep kroes
Van onze kunstredactie
Breda - De voorstelling 'Ma Rainey's Black-Bottom' me
Gerda Havertong in de titelrol komt niet naar het Festiva
Cultureel Gekleurd, dat van 28 maart tot en met 11 april in
West-Brabant gehouden wordt. De voorstellingen in Ooster
hout (31 maart), Terneuzen (10 april) en Breda (14 april)
niet door. Het is de zoveelste in een reeks afgelastingen van
N ederlandse toneelvoorstellingen
Volgens schouwburg De Bussel
is deze afgelasting het gevolg
van de financiële problemen van
De Nieuw Amsterdam, het mul-
ti-culturele toneelgezelschap dat
dit Broadway-stuk van August
Wilson zou opvoeren. De Breda
se schouwburg bevestigt de afge
lasting. Maar de zakelijk leider
van DNA wenst 'geen commen
taar' te geven. Hij zou nog niet
met de betrokken schouwburgen
hebben gesproken.
DNA, dat drie seizoenen terug
royaal werd gesubsidieerd om
dat het volgens CRM een inter
culturele taak had te vervullen,
krijgt geen subsidie meer, omdat
het niet aan de kwaliteitseisen
zou völdöéW!1'
'Ma Rainey's Black-Bot1,pmó(}iad
een van de trekpleisters van
'Cultureel Gekleurd' moeten
worden. Gerda Havertong zou er
de rol van een blueszangeres in
Chicago in spelen, die met haar
band aan racisme bloot staat.
Het Nederlands toneel wordt dit
seizoen door afgelastingen ge
teisterd. Theater van het Oosten
en Nationale Toneel moesten
meerdere voorstellingen afzeg
gen wegens gebrek aan artistieke
kwaliteit.
Het Nationale Toneel moet de
komende jaren ruim een miljoen
gulden subsidie inleveren. Grote
toneelsuccessen blijven dit sei
zoen, behalve bij Toneelgroep
Amsterdam, tot nog toë uit. Voor
de regionale theaters, die de be
treffende voorstellingen hadden
geprogrammeerd, zijn de vele af
zeggingen niet alleen een finan
ciële strop, maar ook slecht voor
de binding met het publiek.
Een tegenvaller was ook de an
nulering van 'Vittoria Corombo-
na' ('The White Devil') van John
Webster door de Vlaamse Blau
we Maandag Compagnie, die in
de seizoenbrochures van de Ne
derlandse theaters sterk werd
aangeprezen.
Ook de complete reeks toneel-
praatavonden 'Achter de Scher
men' wordt, op een avond na,
door de Bredase schouwburgdi
rectie afgezegd. Er waren dit
seizoen maar liefst drie verschil-
Gerda Havertong.
FOTO DIJKSTRA
ir» pa P(
lende series met in totaal el
discussieavonden met regisseurs
en acteurs gepland in Theate
Achterom. Vijf daarvan kondi
al niet doorgaan wegens gi
aan belangstelling.
De betreffende gezelschappen
stellen een bezoekersaantal van
vijftig als minimum voorwaarde
Voor minder publiek willen re
gisseurs en acteurs niet
Breda komen. De schouwburgdi
rectie wil wél proberen om de
aflevering van 'Achter de Scher
men' op 22 maart rond de voor
stelling 'Count your blessinj
van Gerardjap Rijnders door
laten gaan.
Amsterdam (anp) - De uitgeveri
Hollandse Persunie is ge
met de uitgave van het oudste
filmblad van Nederland
SKOOP, dat in 1964 werd
richt door Wim Verstappen ei
Pim de la Parra. Het beslui
vormt het slotstuk in een slepent
conflict tussen de uitgever en de
redactie van SKOOP. Directeur
H. van Brussel van HPU wilde
de exploitatie van het blad ver
beteren. De redactie eiste in
spraak in de benoeming van
nieuwe hoofdredacteur,
bleek niet mogelijk.
FILMS
GOES
- Grand Theater
16 u. Belle en het beest.
20 u. Far and away.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Sister act.
20 u. Bodyguard.
20 u. Death becomes her.
20 u. Sleepwalkers.
14 u. Belle en het beest.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14 en 20 u. Bodyguard.
- Alhambra 2
14 u. Belle en het beest.
20 u. Death becomes her.
- Alhambra 3
14 u. Home alone 2.
20 u. The last of the Mohicans.
- Alhambra 4
14 en 20 u. Sister act.
ANTWERPEN
- Rex - 12, 15, 18 en 21 u. Daens.
-Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en
22 u. Public eye.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. II Ladro di bambini.
-Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Howard's end.
-Odeon 3 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Bitter moon.
-Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u.
The best intentions.
-Rubens - 12, 14, 16 en 18 u. Ned.
versie. 20 en 22 u. Eng. versie:
Beauty and the beast.
-Quellin I - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Death becomes her.
-Quellin II - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Whispers in the dark.
- Quellin m - 14, 16.20, 18.40 en 21
u. Basic instinct.
-Metro I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
The bodyguard.
-Metro II - 12, 14, 16, 18, 20 en 22
u. Sister act.
-Brabo - 14, 16.20, 18.40 en2lu
Patriot games.
- Tijl - 14, 16, 18, 20 en 22 u
Rhapsody in august.
-Wapper - 14, 16.20, 18.40 en 21 u
Blade runner.
-Sinjoor - 14, 16.20, 18.40 en 21 u-
Damage. -
- Ambassades Club 1 - 14, 16,
20 en 22 u. Raising cain.
-Ambassades Club 2 - 14, 16, 18
20 en 22 u. Flight of black ange
-Ambassades Club 3 - 14, 16,
20 en 22 u. Housesitter.
-Ambassades Club 4 - 14, 16™
18.40 en 21 u. The shining.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
14.30 en 20 u. Daens.
14.30 en 20 u. Best intentions.
14.30 en 20 u. Hear my song.
- Memling
14.30 en 20 u. Sister Act.
- Van Eyk
14.30 en 20 u. Bodyguard.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Thecryw
game.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ultras.
20 en 22.30 u. The public eye.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dracula.
20 en 22.30 u. Blade runner.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Deal
becomes her.
14.30, 17, 20 en 22,30 u. A 1"
good men.
14.30, 17 en 20 u. Home alone 2.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sister
14.30, 17, 20 en 22.30 u. BWV'
guard.
20 en 22.30 u. Damage.
22.30 u. Single white female.
14.30 en 17 u. Belle en het beest.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Daens.
DE STEM
RADIO 1
Pik heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
,3.30, 16.30, 17.30, 18.30 en 06.30
Nieuws. VARA: 7.07 Radio i'
Woensdageditie. AVRO. 12.07 Ra
diojournaal. NCRV: 17.07 Hier en
Nu. 19-04 Hier en nu/Praatradio.
NOS: 20.04 Langs de lijn, sport en
muziek. 23.07 Met het oog op mor
gen. EO' 0.02 Voor wie niet slapen
kan. 1-02 Zingen in de nacht. 2.02
Nlag ik even? 3.02 Van Nederlandse
bodem. 4.02 EO's country uur.
5.02-7.00 Wakker op weg
RADIO 2
Elk heel uur nieuws. V00: 7.04 Ook
goeiemorgen. 9.04 Muziek terwijl u
werkt. 11.04 Anita. 12.04 Het is maar
een spelletje. 14.04 Terug in de tijd,
,5.04 Nederland muziekland. EO:
,7.04 Alle mensen. VPRO: 18.04 Ek-
kel horizontaal. EO: 19.04 Country
trail. 20.04 Nederland zingt: EO's
sing in... 20.30 Nederland zingt:
Licht op jongerenkoren. 21.04 Go
spelpodium. 22.04 Praise op woens
dag. 23.04-24.00 Take it easy
RADIO 3
Elk heel uur .nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen. 11.04 Baas van de dag. VARA:
12.04 Denk aan Henk. 14.04 Carola
AKN: 15.04 Popsjop. VOO: 17.04 Rin-
keldekinkel. NOS: 18.04 Avondspits.
EO: 19.04 Spoor 7. NCRV: 20.04 Pa
perclip magazine. VPRO: 21.04 Villa
65. TROS: 0.04 TROS Nachtwacht.
VPRO: 2.00 Zone. AKN: 4.02-6.00
Pyjama-FM
RADIO 4
7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. NCRV: 7.02 Preludium. 8.04
Musica sacra. 9.00 Muziek voor
miljoenen. 11.00 Ochtendconcert:
Koor en Symf. Ork. van de Beierse
Omroep. 13.04 Stemmen. EO: 14.00
Het middagconcert: Muz. voor cello
en piano. 16.00 De Nederlanden.
Ensemble Super Librum. AVRO:
17.00 Jacco's keus. 18.04 Kleine
zaal: Amsterdam Baroque Orch.
19.00 Opera magazine. 20.02 Avond
concert: Nederlands Studentenor
kest met piano. 23.00-24.00 Jaz-
zspectrum
RADIO 5
Elk heel uur tot en met 18.00
Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelin
genrubriek met uitgebreid weerbe
richt en Scheepvaartberichten. 7.05
1008 AM. 8.55 Waterstanden. EO:
9.02 Vrouw-zijn. KRO: 10.02 Gezond
heid, een zorg. 10.55 Column. 11.02',
M/V. 12.02 Onder tafel. 13.10 Damo-
kles. 14.02 Glas in lood. 15.02 Came
ra Obscura. RVU: 16.02 De schatka
mer. NOS: 17.10 Radio UIT. PP:
17.50 RPF.KR0:18.02 De fascinatie.
18.30 Zestig plus. 18.50 Boekenwijs
heid. EO: 19.00 Waar waren we ook
alweer? NOS: 19.15 Nieuws en ac
tualiteiten in het Turks. 19.50
Nieuws en actualiteiten in het Ma
rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws
en actualiteiten in het Chinees. TE-
LEAC: 21.00 Kwaliteitsmanagement.
21.30 Computers in het primair on
derwijs. 22.00 Schoner produceren.
22.30 Ziekteverzuim. KRO:
23.00-24.00 Heb ik iets gemist?
OMROEP BRABANT
Elk heel uur en 07.30 ANP Nieuws,
gevolgd door Brabants nieuws en
actualiteiten. 7.45 De krant in Bra
bant. 7.51 Weerman Johan Ver-
schuuren. 7.55-8.00 Nieuwsover
zicht. 9.07 Muziekkiosk. 10.07 Draai
bank. 11.07 Van harte. 12.05 Bra
bants nieuws, actualiteiten en ser
vice. Spelletje: Bij wijze van spre
ken. 12.53 Bericht voor boer en
tuinder. 12.55-13.00 Nieuwsover
zicht. 14.07 Muziekkiosk. 16.07 De
heerlijkheid. 17.05 Brabants nieuws
en actualiteiten. 17.45 De agenda.
17.55-18.00 Nieuwsoverzicht
OMROEP ZEELAND
7.00 ANP-Nieuws. 7,05-7.30 Nieuws
en actualiteiten. 12.00 ANP-
Nieuws. 12.05 Nieuws en actualitei
ten. 12.30 Het weer in de provincie.
12.35 Streekeigen. 12.55-13.00 De
agenda. 13.00 ANP-Nieuws. 16.00
ANP-Nieuws. 16.03 Het kanaal door
Zeeland. 17.00 ANP-Nieuws. 17.05
Nieuws en actualiteiten. 17.30 Het
weer in de provincie. 17.35 Goed
Zeeuws. 17.55-18.00 De agenda.
18 00 ANP-Nieuws
Uiinm moet]t dit
weten 'In wat heeft
the gulden harpoen
EJ/r/f uuDiti vimmen nnnoe mof o
ttmtettmt vnrt wuki, of venxH'jnmo vni
e w sen en non nvonrmm m h[jwofk7i\
Hosem tf cmmnien
Onderweg mar Tarsis werd Jonas door
I snerpen hem omboord maar ten (rote
Jonas 3 dagen en 3 nachten m zyn
I Htf rmi,. I J