sterren ziek van zee
-
UIT GIDS
era m
vim
Truckers: Radio 1
terug op middengolf
W.F. Hermans wenst
verbod Verzamelkrant
4Mijnheer Ornifle9
zielloze vertoning
©t
ssen teisteren populaire tv-serie
r
John Maters
IN BEELD
Ad Arma
Vlaamse Jean Anouilh in Stadsschouwburg
SUSKE
hambone
„Als ik tv kijk, zit ik het Uëfs
bellen met een vriendin er
ondertussen foto's in te
Caroline Tens
Door Susan Ellicott
Los Angeles - Achter zijn zo
vernauwt David jHasselho
ontwaart een zwem:; er met
strand over met een goedgevc
wacht aan zijn zijde. Op de v
die close-ups maken van de
duiken ze in de branding,
populaire televisieserie 'Bayws
lende water is, evenals' do
mooi om waar te zijn.
In werkelijkheid ziet hel strand
leven in Santa Monica Bay, de
prestigieuze' lokatic van de 1
visieserie, er wel wat anders uit
dan op het televisiescherm. Het "01
vervuilde water waar sudors al
jaren over klagen eist nu ook
zijn tol van de sterren van 'E;
watch', waarmee RTL4 op de
zondagavond flink scoorde en
waarvan later dit jaar weer eon p;
reeks wordt uitgezonden.
De acteurs dragen oordopjes en
duikbrillen, ze gebruiken oog- st
druppels zodra ze het rtli 6 uit
komen en krijgen injecties tegen
virussen. Maagstoornissen en in- lij
fecties zijn echter aan de
van de dag. vc
„Ik word telkens weer ziek",
aldus Hasselhoff, in de serie
Mitch, hoofd van de rëddingsbri-
gade. „Ik heb een voorhoofcis- v
holteontsteking die steeds weer i
terugkomt en ik kan het metaal V
in mijn mond en neus letterlek
proeven. Toen de stuntman ook
ziek werd realiseerde ik me dat
het niet aan mij lag, maar aan
het water".
Ook collega Pam Anderson, ooit
middenplaat in .de Playboy,
heeft klachten. „Als we het wa
ter zijn ingeweest gorgelenwe df
met desinfecterende middelen", I
vertelt ze. „We zijn allemaal al
ziek geweest en ik kom maar
niet van mijn griep af". .De
maatregelen die de sterren ne
men zijn jammerlijk ontoere;
kend, gezien de verscheidenheid
van vervuilers in de zee. Vorigs f'P
maand spoelden naast het ge- r
[oruikelijke afval, waarondei
condooms en de lege chipszak- F
ken, ook de armen aan van een
vrouw van middelbare leeftijd.
De Californische mkijuon
saties zijn bijzonder bezorgd
over de lozing in zee'van afvai-
water van de twee grote riool
waterzuiveringsinstallaties in de
regio. Ook is opschudding om
staan over een 'afvoersysteem
waarbij bij hevige regenval
rioolatval rechtstreeks de zee in
wordt gespoeld. Tijdens de sl 0-
buien stroomde onlangs' 1 b m
joen liter rioolwater de baai in.
waardoor alle stranden voor en
kele dagen gesloten moesten
Na
Van onze kunstredactie
.Maastricht - De vanuit M; is;
stopt met de voorbereidingen
'De Repetitie', die donderdag
in Maastricht zijn première
stellingen in heel Nederland
waarin de zanger Boudev d
Op 15 april zou Breda aanged
De spelersgroep van 'De Repel i-
tie' en de artistieke leiding van
Opera Banana hebben de beslis
sing om te stoppen unaniem gei
nomen. Een aangeslagen r
seur Sjeng Verheyden: „In Da
Repetitie zouden opera en toneel
samensmelten tot iets nieuws.
Maar het niveau van die samen
smelting bleek zo laag, had ïfiel
die meerwaarde die we bedoel
den, dat we het besluit hebben
moeten nemen de voorstelling af
te blazen. Zeker toen de é- rste
twee try-outs, vorige eek in
Beverwijk en het Wijngracht-
theater Kerkrade zoveel negatie
ve reacties opriepen.
Verheyden: „Het is een .keiharde'
beslissing, en we hebben 1 alle
maal een enorme kater van,
maar we vinden dat we een
betalend publiek niet deze voc
stelling kunnen aanbieden,
zien ook geen mogelijkheid er
iets anders van te maken, binnen
een redelijke termijn." Verhey
den deelt de artistieke leidi
met Hans Trentelman, artisti
leider van toneelgroep Het.v
volg. Zij namen samen het ir
tiatief voor Opera Banana.
Als volgende produktie v de
Opera Banana de sprookjesdoe-
rette 'Hansl und Grc-tl' van
gelbert Humperdinck instwie
ren. Of dat zal lukken is nog ni
bekend. Opera Banana is- gefi
nancierd met sponsorgelden r.
met 20.000 subsidie vail do
Provincie Limburg.
DE STEM
dinsdag 26 januari 1993
deel D
:torr
spiegelglazen
spleetjes. Hij
en sprint het
Jijke strand-
'Or camera's
eps en billen,
;cène van de
Het fonke
len, bijna te
"ne Tyrell,
van de schoon-
:tio door de staat
-et, houdt de af-
ische stoffen
•band met de vi-
-rreken en stro-
k.nia Monica Bay
etroffen. Een
Joden werd de
r itdelct in een
t M; rina del Rey-
houwen de Ca-
rien.als een hei-
hr Amerikaanse
.voedend over de
dag bezoeken
een miljoen men-
Ac v strand bij
wordt pressie
de autoriteiten
iker té testen.
oaddelde een
met gasmaskers
van El Segundo
- zee in om te
et dagelijkse
al via een pijp-
driehonderd
ust. „Door de
al weer naar
klaagde surfer
rn neemt geen
De reddings-
bekend om
'«'schillende
De acteurs
gens en ren-
v zee in. Dan
sras en ver-
«rsrlftfkli-l
schoner is, of
et de'stranden
reden voor de
■an Baywatch,
ij ven. Volgens
uden Vrouwen
Diep en deni-
itgebeeld. Ha-
de serie. Hij
campagne ge-
,-nmaken van
ook voor het
het- scenario:
ere centimeter
/egt hij.
nes, Londen
pera Banana
.-rproduktie
liet Vrijthof
ren 48 voor-
Repetitie',
>1 zou spelen.
OOI FOTO NOS
zo wil het
over het span-
on artistieke
d komt. In 'De
ra Prima la
•vie van Anto-
,a-tijdgenoot
dé schrijvers
>n Flip Broek
en toneelstuk,
ver de twisten
en een compo-
an een opera
eleien over de
Jangrijkste is:
woord. In 'De
L'iond hoe een
ent het bij de
opera met el-
Acteur David Hasselhoff: „Ik heb een voorhoofdsholteontsteking die steeds weer terugkomt."
De beeldhouwkunst van de
Bosschenaar John Maters zou
je met een term uit de taalkun-
'dc'kunnen benoemen als mor
fologie. Het is de morfologie die
zich bezig houdt met de kleinst
mogelijke, betekenisdragende
elementen uit onze taal. Die
elementen laten zich verbinden
tot woorden, en woorden tot
zinnen.
Zo werkt ook John Maters. Hij
maakt vormen en vindt vor
men. Hij verbindt, schikt en
herschikt die vormen tot er iets
ontstaat wat wij beeld noemen
en wat zich laat lezen als een
zin. Hij schept een ketting van
kleine voorwerpen die zich la
ten verbinden tot een geheel
door associatie en betekenissen,
door vormrelaties, door ideeën,
want alles communiceert met
elkaar. Daar is bij Maters geen
ontkomen aan.
Het beeld dat hij uiteindelijk
presenteert, in dit geval bij ga
lerie Liesbeth Lips, komt tot
stand door organisatie van alle
afzonderlijk tot stand gekomen
sub-beelden. Het is inderdaad
organiseren wat hij doet. De
vorm die hij aan het totale
beeld geeft, is afgestemd op de
ruimte waarin het beeld func
tioneert en op de beschouwer
die door zijn beweging in de
ruimte deelgenot wordt van het
beeld.
Naar zeggen van Maters laat
het beeld zich lezen als een zin.
Zo letterlijk als hij dat zegt,
bedoelt hij het ook. Want die
vormen die van zeer uiteenlo
pende materialen zijn, zijn in
zijn opvatting als letters, om
een andere taalkundige verge
lijking te maken, die zich tot
woord laten smeden, en zich
laten herschikken. Want elke
andere ruimte levert met de
zelfde letters nieuwe woorden
en een nieuwe zin op.
De opstelling in galerie Lips is
een lange reeks van bestaande
vormen als schoenen, een por
table tv, een tl-buis, bankbil
jetten als ook van gemaakte
wormen als uitgezaagde boe
ken, keramische voorwerpen
waarin meegakken metalen ge
bruiksvoorwerpen zijn ver
werkt. En eigenlijk is die te
genstelling tussen de verschil
lende materialen vals. Voor
John Maters is alle materiaal
bestaand en van betekenis. In
die opvatting bestaat er dus
geen afval. Afval is hoogstens
een maatschappelijk probleem,
geen beeldhouwkunstige beper
king.
Wat hij aan ons bekende, be
staande voorwerpen gebruikt,
plaats hij zo in de zin dat het
door Frits de Coninck
gebruikskarakter verdwijnt en
de meer abstracte waarde te
voorschijn wordt gehaald. Zo
maakt hij een verhaal in de
ruimte waarin alles met alles te
maken heeft.
John Maters in Galerie Lips,
Academiesingel 36, Breda tot
22 februari.
Samen met zeven andere gale
ries in Nederland brengt gale
rie De Verbeelding in Baarle-
Nassau werk van Ad Arma
(1954). Een reeks van tentoon
stellingen tot eind 1994, ter
gelegenheid waarvan de gale
ries een duur ogende catalogus
uitbrengen. Een vorm van pro
motie die economisch interes
sant is en waarschijnlijk ook
noodzakelijk. Spreiding van
kosten en moeite met de bedoe
ling om heel marktgericht een
koperspubliek te bedienen. De
galeriehouders hebben daar
geen ongelijk in. Op het mo
ment dat het kunstwerk in de
galerie wordt getoond en na
drukkelijk te koop wordt aan
geboden, gaan er meer wetten
gelden dan alleen de artistieke.
En het marktmechnisme geldt
ook de kunstenaar.
De kunst van Ad Arma voegt
zich heel gemakkelijk in dat
mechanisme. Het is weinig ei-
genzinig werk dat zich waar
schijnlijk gemakkelijk laat ver
kopen. Het appelleert aan een
beperkte functie van de beel
dende kunst, -de esthetica. Ar
ma streelt met zijn werk, kleu
retsen, schilderijen en beelden,
een bepaald schoonheidsgevoel
dat vooral op effect berust. Zijn
etsen en beelden hebben een
schijn van belangrijkheid, zon
der veel betekenis.
Het werk is tot stand gekomen
langs een lange weg, veel han
delingen, veel techniek, veel
vormen. Het lijkt ingewikkeld
en gelaagd op het eerste oog.
Maar die ingewikkeldheid blijft
beperkt tot de vorm die het oog
streelt. De beelden zijn van
brons dat een groengrijze tint
heeft, dat dus altijd in de
smaak valt. Dat vindt iedereen
wel mooi. De etsen zijn in ver
schillende zachte kleuren inkt
uitgevoerd, sommige maar een
malig afgedrukt, en voorzien
van een mooie, poëtische titel.
Charmante plaatsjes aan de
muur.
Ad Arma is in de eerste plaats
graficus. Hij maakt kleuretsen
waarbij hij op een blad drie of
vier platen los naast elkaar af
drukt. Het beeld is volkomen
nog-figuratief. Het wordt ge
kenmerkt door tekens en ingre
pen die louter grafisch zijn:
lijnen, vlekken, stippen, kras
sen en reliëf. De etszuren heb
ben diep de etsplaat ingevreten
en gaten veroorzaakt in het
platte vlak. De kleurinkt ver
sterkt nogeens de zo ontstane
diepte. Arma beheerst het gra
fische metier uitstekend. Het is
hem mogelijk de effecten te
realiseren die voor een afwisse
lend beeld zorgen, zonder dat
het meer betekenis opbrengt
dan uiterlijke fraaiigheid.
Eenzelfde soort kundigheid is
aan zijn beelden af te lezen.
Het zijn vrijstaande, ranke
beelden. Hij bouwt ze op in
'onsculpturale' materialen als
■stro, karton »ef hout, maakt
daarvan boetserend en knedend
een mal van was en giet die
vervolgens in brons. Nooit in
een keer tegelijk, maar in de
len. Wat tijdens het gieten aan
restvorm ontstaat, laat hij zit
ten. En dat is het enige sponta
ne dat aan de beelden zichtbaar
is. De beelden zijn eigenlijk het
produkt van assemblage. Vorm
na vorm bedacht, gemaakt en
aan het beeld toegevoegd.
De grootste aandacht gaat dan
ook uit naar het karakter van
ambachtelijkheid dat de beel
den uitspreken. Wat is het knap
om brons zo te doen lijken op,
bij voorbeeld, hout. Want de
kijker zou toch zweren dat het
hout was dat hij ziet. En daarin
ligt ook de grootste kritiek op
de beelden van Arma. Hij volgt
een technisch ingewikkelde,
omslachtige weg om in zijn
bronzen beeld hout op hout,
touw op touw en karton op
karton te doen lijken.
Men kan zoiets knap noemen,
maar het is handigheid, beheer
sing van het ambacht. Artistiek
levert dat verder niets op. Een
kunstenaar zal juist proberen
om het materiaal dat hij kiest,
zo te gebruiken dat het een
eigen, zelfstandige waarde
wordt die een nieuwe betekenis
voortbrengt. Een goed beeld is
in die zin altijd min of meer
abstract, hoe figuratief het ook
kan zijn. Waarom moet je in
brons hout proberen te imite
ren? Wat lijkt er nu meer op
hout dan hout zelf?
De Verbeelding, Baarle-Nassau,
Klokkenstraat 12, tot 25 februa
ri.
Installatie van John Maters, te zien in Breda.
FOTO UPS
Utrecht (anp) - Een kristalheldere stereo-ontvangst van
Radio 1 via de FM mag voor veel Nederlanders een genot
zijn, er zijn bepaalde groepen die liever hadden gezien dat
Hilversum het signaal van de nieuws- en actualiteitenzen
der via de middengolf was blijven uitzenden. Vrachtwa
genchauffeurs zijn boos, omdat zij Radio 1 straks niet
meer in het buitenland kunnen ontvangen.
De Vervoersbond FNV heeft
zich het leed van truckers,
toerwagenchauffeurs, binnen
schippers en zeevarenden aan
getrokken. De bond gaat on
der vrachtwagenchauffeurs
een handtekeningenactie or
ganiseren voor behoud van
Radio 1 op de middengolf.
Het grote voordeel van uitzen
ding via de middengolf is dat
de Nederlandse programma's
tot ver in het buitenland te
ontvangen zijn. Truckers heb
ben tot in Milaan naar Radio 1
kunnen luisteren. Zeevaren
den kunnen bij gunstige om
standigheden zelfs in Cairo
het Nederlandse nieuws vol
gen. Het signaal van de FM.
zenders rijkt nauwelijks over
de landsgrenzen.
In het vakbondsblad FNV Ma
gazine zegt een verontwaar
digde vrachtwagenchauffeur,
fan van het VPRO-programma
Het Gebouw op Radio 1: „Ze
denken dat vrachtwa
genchauffeurs allemaal van
die jankende Willem Wouden-
bergs met een cowboyhoed
zijn die de hele dag in een
bakkie zitten te lullen. Nou,
dat is dus niet zo. Er zitten
ook een hoop normale mensen
tussen".
Amsterdam (anp) - De schrijver Willem Frederik Hermans wï
dat het jongste nummer van de WFH-verzamelkrant uit de
handel wordt genomen.
Ook wil hij beslag laten leggen op de roofdruk 'Pang, De
ren', die half december op de Beurs van Kleine Uitgevers wén
gepresenteerd. Hierin zijn zonder toestemming van de auteur frag
menten opgenomen uit zijn werk over de oorlog. De WFH-verzamel
krant verschijnt in een oplage van zeshonderd exemplaren.
Hermans zegt al vaker problemen te hebben gehad met eerdat
afleveringen van de Verzamelkrant. Maar het is voor het eerst dat de
schrijver naar een advocaat is gestapt om de uitgave uit de handel te
laten nemen. „In het laatste nummer hebben ze een brief van mij uit
1953 afgedrukt, een particuliere brief aan mijn vriend Fokie
Sierksma. Daarmee zijn ze te ver gegaan."
Bij de Atheneum-boekhandel in Amsterdam, waar de WFH-vem-
meikrant wordt verkocht, waren gisterochtend nog drie exemplaren
in voorraad. Op dat moment was er nog geen deurwaarder langsge-
weest om die in beslag te nemen. Volgens een woordvoerster van dt
boekhandel loopt de uitgave uitstekend.
•ff H"0?'
Breda - Stadsschouwburg.
'Mijnheer Ornifle' van Jean
Anouilh door Toneelgezel
schap Ivonne Lex. Regie:
Ivonne Lex. Met Frans Maas
in de titelrol. Gezien op maan
dag 25 januari.
Door Marjan Mes
In de hoogtijdagen van de
Haagse Comedie, zo'n dertig
jaar geleden, werd het werk
van de Franse schrijver Jean
Anouilh veelvuldig met veel
succes opgevoerd. Elegante
blijspelen met een grimmige
ondertoon waarin de Haagse
steracteurs konden schitte
ren.
De combinatie van verdorven
heid en welbespraaktheid van de
figuren bood hen alle gelegen
heid om pikante charme en spel-
virtuositeit tentoon te spreiden.
Er is allang geen Nederlands
gezelschap meer dat zich nog
aan Anouilh waagt, hoe briljant
zijn dialogen ook zijn.
Anouilh bleek achteraf een poli
tieke reactionair en nogal verve
lend moralistisch. Toneelgezel
schap Ivonne Lex heeft zich van
FILMS
GOES
- Grand Theater
20 u. Far and away.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Sister act.
20 u. Bodyguard.
20 u. Death becomes her.
20 u. Sleepwalkers.
20 u. Home alone 2.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Bodyguard.
-Alhambra 2
20 u. Death becomes her.
- Alhambra 3
20 u. The last of the Mohicans.
- Alhambra 4
20 u. Sister act.
ANTWERPEN
- Rex - 12, 15, 18 en 21 u. Daens.
-Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en
22 u. Public eye.
-Odeon I - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. II Ladro di bambini.
-Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Howard's end.
-Odeon 3 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Bitter moon.
-Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u.
The best intentions.
-Rubens - 12, 14, 16 en 18 u. Ned.
versie. 20 en 22 u. Eng. versie:
Beauty and the beast.
- Quellin I - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Death becomes her.
-Quellin II - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Whispers in the dark.
-Quellin III - 14, 16.20, 18.40 en 21
u. Basic instinct.
-Metro I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
.The bodyguard.
-Metro n - 12, 14, 16, 18, 20 en 22
u. Sister act.
het achterhaalde moralisme van
deze in 1987 op hoge leeftijd
gestorven Fransman niets aan
getrokken en speelt zijn grimmi
ge salonkomedie uit 1955,
heer Ornifle', alsof er geen to
neelvernieuwingen hebben
plaatsgevonden. Frans Maas,
uitstekend acteur die je wel
bij een andere groep zou willet
zien, vertolkt de titelrol op een
manier die je briljant zou kun
nen noemen indien het niet te
vens hol en zielloos was.
Dit personage is ontleend aan de
Don Juan-figuur; een kille, cyni
sche verleider die niet in
liefde gelooft, maar alleen
lichamelijke genoegen
Zijn secretaresse is smoorver
liefd op deze gemakzuchtige ge
legenheidsdichter, maar. schuwt
niet hem te kapittelen over
immorele houding.
Maar zo onnozel als de secreta
resse hier gespeeld wad, als
altoos pruilende huilebalk, was
ergerlijk amateuristisch. Behalve
de virtuoze Frans Maas was
van de overige acteurs echt
Anouilh gewaagd. De veorstel-
ling miste charme en raffine
ment, ook in de aankleding
ronduit smakeloos was.
iPlH
-Brabo - 14, 16.20, 11.40 en 21 V
Patriot games.
- Tijl - 14, 16, 18, 20 en
Rhapsody in august.
-Wapper - 14, 16.20, 18.40en21"
Blade runner.
-Sinjoor - 14, 16.20, 18.40 en 21 u-
Damage.
-Ambassades Club 1 - 14, 16,
20 en 22 u. Raising cain.
-Ambassades Club 2 - 14, 16,
20 en 22 u. Flight of black angel.
-Ambassades Club 3 - 14, 16,
20 en 22 u. Housesitter.
-Ambassades Club 4 - 14, 16-2°»
18.40 en 21 u. The shining.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
20 u. Daens.
20 u. Best intentions.
20 u. Hear my song.
- Memling
20 u. Sister Act.
- Van Eyk
20 u. Bodyguard.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crying
game.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ultras.
20 en 22.30 u. The public eye.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dracula.
20 en 22.30 u. Blade runner,
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dea
becomes her.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. A W
good men.
14.30, 17 en 20 u. Home alone 2.
14.30,17, 20 en 22.30 u. Sister Ag-
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Body
guard.
20 en 22.30 u. Damage.
22.30 u. Single white female.
14.30 en 17 u. Belle en het beest.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Daens.
DE STEM
RADIO 1
c||( heel eer en 7.30, 8.30, 12.30,
1330,17.30 nieuws. KRO: 7.07 Echo-
maaazine. 9.05 Dingen die gebeu
ren NCRV: 12.07 NCRV's Hier en
nu, (12.45 Aandacht voor agrari
sche actualiteiten.) V00: 14.05 Ve
ronica Nieuwsradio. V00:18.00 Ve
ronica Nieuwsradio (Verv.l TROS:
ig04 TROS Interaktief. 20.04 Klan
tenservice. V00 22.04 Veronica
sportradio. NOS: 23.07 Met het oog
oo morgen. VARA: 0.02 Of the re
cord. 2.02 Geen tijd. 5.02-7.00 Och
tendhumeur
RADIO 2
Elk heel uur nieuws. AVRO: 7.04
Sugar in the morning. 9.04 Arbeids
vitaminen op 2.11.04 Met mij valt te
praten. 12.04 Het beleg van Hilver
sum. EO: 14.04 De gouden greep.
15.04 Formule 2. 17.04 Alle men-
sen.VPRO' 18.04 Ekkel horizontaal.
AVRO 1904 Nederlands op AVRO
Twee. 20.04 Album. 21.30 Mezzo
23.04-24.00 Bluefunk 'n soul
RADIO 3
Elk heel uur nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen. 1104 Baas van de dag. VARA
12.04 Denk aan Henk. 14.04 Carola
AKN: 15.04 Popsjop. VOO: 17.04 Rin
keldekinkel. NOS: 18.04 Avondspits
EO' 19.04 Spoor 7. AVRO: 20.04 For-
zai'VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0.0'
TROS Nachtwacht. VPRO: 2.00 Zo
ne. AKN: 4.02-6.00 Pyjama-FM
RADIO 4
7 00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. TROS: 7.02 Een goede mor
gen met P. Korenhof. 9.00 Muziel
voor miljoenen. 11.00 Ochtendcon
cert I: Radio Kamerork. met sol
12.20 Ochtendconcert II: Orpheus
kwartet. 13.04 De klassieke top II
en nieuwe klassieke cd's. 14.00
Middagconcert: Radio Filh. Ork. en
Groot Omroepkoor met sol. NCRV
16.00 De Nederlanden: Pianomuz
van 1813 tot nu; 16.35 Muziek vooi
gitaren. 17.00 Leger des Heilskwar
tier. 17.15 Muziek in vrije tijd. 18.04
Geloven in muziek. 18.30 Orgelcon
eert. 19.00 Klassiek in vogelvluchi
20.02 Avondconcert: Pianomuz. EO
22.30 Orgelbespeling. 23.00 De ora
toria van G.F. Handel. 23.30-24.0i
Songs of Praise
RADIO 5
Elk heel uurt/m 18.00 Nieuws. NOS
6.45-6.50 Mededelingenrubriek me
uitgebreid weerbericht en Scheep
vaartberichten. 7.05 1008 AM
IKON. 8.50 Snippers. NOS: 8.55 Wa
terstanden VPRO: 9.02 VPRO'
dinsdag op 5, met om 9.02 Brigitti
Kaandorp is in gesprek: 9.45 Insti
tuut Schreuders: 10.02 En wens
niet meer: 10.42 De jazz van Pett
Felleman; 11.02 Ischa: 12.02 De om
gekeerde wereld; 13.10 Aardse za
ken; 14.02 Passages passanten
15.02 Boeken: 16.02 Stenen de
aanstoots: 16.20 Kunstclips. NOS
17.10 Radio UIT. PP: 17.50 D'66-KRO
18.02 De onderstroom. 18.2!
Scheepspraat. 18.30 Taal en teken
18.50 Het levende woord. EO: 19.0
Waar waren we ook alweer? NOS
19.15 Nieuws en actualiteiten in he
Turks. 19.50 Nieuws en actualitei
ten in het Marokkaans en Berbers
20.40 Nieuws en actualiteiten in he
Chinees. TELEAC: 21.00 You're wel
come. 21.30 Japan na 1945. 22.0
Russisch, taal en volk. 22.30 Moshi,
moshi, Japanse taal. VPRO
23.00-24.00 Het paradijs
OMROEP BRABANT
Elk heel uur en 07.30 ANP Nieuws
gevolgd door Brabants nieuws en
actualiteiten. 7.45 De krant in Bra
bant. 7.51 Weerman Johan Ver-
schuuren. 7.55-8.00 Nieuwsover
zicht. 9.07 Muziekkiosk. 10.07 Draai
bank. 11.07 Van harte. 12.53 Berich
voor boer en tuinder. 12.55-13.01
Nieuwsoverzicht. 14.07 Muziek
kiosk. 15.07 Prikbord. 17.05 Bra
bants nieuws en actualiteiten. 17.4E
De agenda. 17.55-18.00 Nieuws
overzicht
OMROEP ZEELAND
7.00 ANP-Nieuws. 7.05-7.30 Nieuw!
en actualiteiten. 07.40 De dag van...
07.50 De agenda. 12.00 ANP
Nieuws. 12.05 Nieuws en actualitei
ten. 12.30 Het weer in de provincie
12.35 Gesprek van de week
12.55-13.00 De agenda. 13.00 ANP
Nieuws. 16.00 ANP-Nieuws. 16.0:
Gefeliciteerd! 17.00 ANP-Nieuws
17.05 Nieuws en actualiteiten. 17.31
Het weer in de provincie. 17.3!
Vogels, vissen en Piet Smeerpoets
17.55-18.00 De agenda. 18.00 ANP
Nieuws
p
*n -.J_
Is at debeurd
schaar diet urn
Hu nof mooier, dat komt
tornaar door hit venster
naar binnen en