Malaise bij Hoogovens Buizen Duitse staalindustrie zwaar in mineur Twijfels over privatiseringsplan British Rail Nieuw geld rd afgetreden •Nieuwe reorganisatie stemt bonden somber •Oosterhout blijft buiten schot LAND kort de stem ECONOMIE operational lease te duur....! forfaitaire bijtel ling omzeilen. eigen wagenpark opzetten Van de Mosselaar Van Loon Stijging aanvragen collectief ontslag Wegener zet Primeur voort Faillissement De Speelboom Handelsoverschot in Japan record IBM: te weinig verkouden mieren ECONOMIE KORT A4 ANC stemmen zwarten in Zuid-Afrika zou on s van Nelson Mandela stemmen en nieuwe regering gehouden gisteren gepubliceerde results r 800 blanke en 1.300 zwarte eden. blanken en 45 procent van de .W. de Klerk het land goed of nt van de zwarten wijst de e Klerk af. en Iraniërs keiaars hebben bij een vuurge- enswachten gedood en tachtig kkelaars vielen drie doden, dag voor in Jali Rabhat, dat is van Iran, Pakistan en Afghanis- e keer binnen 48 uur dat de rden. Ze gebruikten bij de actie bied rond Jali Rabhat voor het kije vanwaar de verdovende vergebracht. randende tanker nwoordigers van de eigenaar zijn het brandende supertankschip oordsumatraanse kust gezet en oor een grondige inspectie. Dit Deense rederij A.P. Moller in g met een ander, leeg tankschip eurden is een olievlek van bijna er breed ontstaan. De berging is e bergingsbedrijf Smit-Tak. Dit nog dagen kan duren voordat lussen met schuim en dat de ergingsschepen er voorlopig op len met zeewater. onecker-proces itutionele gerechtshof in Karlsru- stopzetting van het proces tegen rich Honecker verworpen. De dat het bezwaar, ingediend door grond' was. alve voortzetting van het proces pnieuw in hechtenis zou worden -leider, die lijdt aan leverkanker, roces en zijn vrijlating naar zijn okken. cot Deense waren ntenbond heeft gisteren opgeroe- Deense produkten. De Grieken arken meer kopen om te proteste de Deense minister van buiten- ensen, over Macedonië, ensdag in een toespraak tot het tsburg de Griekse positie in de en schandelijk'. Donderdag dien- enemarken reeds een protest in inister. itenlandse zaken die momenteel van de EG, zei dat Griekenland ing van de voormalige Joegoslavi- Macedonië zijn 'EG-partners in kketten in Somalië gisteren begonnen de Somalische n levensmiddelen te voorzien. Met Duitse luchtmacht zullen zij de ton hulpgoederen uitstrooien over iden van Somalië, s een berekening van het wereld voldoende zijn om de sterk ar voor hooguit een maand te noordwesten van Kismayo ligt, is rvallen door bandieten, de slechte oor mijnen al enige maanden bijna Regen en overstromingen hebben slechterd. ecember kandidaat als minister. FOTO AP le i- ï- ï- et or at 'n ve I's m n) te >P en e- de n- an n, si- e- |P- >n ar In perscommentaren krijgt Clin ton onder meer te horen dat h>J de gevoeligheid van het Ameri kaanse volk heeft onderschat voor alles wat in Washington naar bevoordeling riekt. Dat is een pijnlijk verwijt aan de ma® die nog in zijn inauguratiespee® van deze week zijn campag' nethema herhaalde dat het afge lopen moet zijn met de politieke onderonsjes in de hoofdstad e" dat hij 'Washington zal terugga ven aan het volk'. Intussen ziet Amerika extra nieuwsgierig uit naar de kan®' daat-justitieminister met Clinton nu zal aankomen. In hf gisteren beëdigde (overige) kabi net zitten nu maar drie vrouwe® De druk op de president is gr< om voor Justitie opnieuw vrouw te zoeken. Waarmee dc vertrouwde discussie weer aan wakkert over de vraag of êe' slacht, ras etc. een rol mog® spelen in het zoeken naar «e beste. ZATERDAG 23 JANUARI 1993 A5 v»n onze correspondent -Huët jondon - De Britse regering leeft gisteren het langver dachte wetsvoorstel geopen baard dat British Rail 'moet apenen' voor privatisering. Spoorlijnen kunnen hiermee sorden verhuurd aan parti culiere exploitanten wier eventuele verliezen zullen «orden gedekt door over- heidssubsidies. Het goederen en postvervoer van British j] zal geheel worden afge- stoten en verkocht. Volgens transportminister John McGregor illustreert het plan de inspanningen van de regering om de veel bekritiseerde spoor wegen efficiënter te laten wer ken. British Rail (BR) is finan cieel gezond, maar heeft wegens gebrekkige investeringen in rol lend materieel en nieuwe hoge- snelheidsverbindingen een enor me achterstand op bijvoorbeeld de Franse en Duitse spoorwegen. De betrouwbaarheid van de Britse treinen laat veel te wen sen over. Storingen en vertragin gen zijn aan de orde van de dag. McGregor wil vooral 'monoliti- sche struktuur' beëindigen en ontkende dat de privatisering werd gebruikt voor opheffing van onrendabele lijnen en in krimping van het personeelsbe stand. Toekomstige exploitanten van spoorlijnen kunnen echter zelf hun personeelsbeleid bepa len. Onderhoud van de lijnen en dienstregeling komen in handen van nieuwe instanties. Een even eens op te richten 'consumenten comité' gaat waken over be scherming en verbetering van de service aan passagiers. Labours woordvoerder veegde het wetsvoorstel als 'bureaucra tische nachtmerrie' en 'rotzooi' van tafel. „En niet alleen wij denken er zo over, ook de Tory- kranten, de Toiy-Kamercomissie en de werkgevers", aldus Tony Banks. Hij drong aan op groot schalige overheidsinvesteringen in nieuwe baanvakken en mo dern uitgeruste treinen. Passagiersorganisaties staan zeer sceptisch tegenover de plan nen en verwachten vooral tarief- verhoging, zoals gebeurde na de privatisering van de waterlei dingbedrijven. In Conservatieve kringen bestaat eveneens twijfel over de haalbaarheid van priva tisering van het spoor, de oude droom van Margaret Thatcher - maar nimmer in het Lagerhuis gebracht wegens politieke on haalbaarheid. Waarnemers vragen zich af wel ke ondernemers überhaupt zou den willen investeren in de ram melende BR-infrastructuur die deels nog uit het Victoriaanse tijdperk stamt. tón onze verslaggever Oosterhout - De Industriebonden FNV en CNV zijn pessimistisch over de toekomst van Hoogovens Buizen, voorheen VBF Buizen. Het bedrijf met de hoofdvestiging in Oosterhout en nevenvestigingen in Maastricht en Arnhem, üjdt zo'n dramatisch verlies dat een nieuwe reorganisatie en verdere afslanking van het bedrijf volgens de directie noodzakelijk is. Ook met moederbedrijf Hoogovens in IJmuiden gaat het erg slecht. De vakbondbestuurders C. de Wildt (Industriebond FNV) en J. Jongejan (CNV) betwijfelen of de au aangekondigde reorganisatie wel voldoende zal zijn om Hoog ovens Buizen uit de rode cijfers te halen. Volgens de CNV leed let bedrijf vorig jaar een verlies van 15 miljoen gulden. Bij de gisteren door Hoogovens aangekondigde reorganisatie vallen de hardste klappen in Maastricht. Van de 130 arbeids- verdwijnt de helft. 50 de 65 mensen die hun baan kwijt raken, krijgen, aldus direc teur H. de Wildt van Hoogovens Buizen, vervangend werk in Arnhem aangeboden. Hij ver wacht dat voor circa tien men sen van de fabriek in Maastricht straks helemaal geen emplooi meer is. De fabriek in Oosterhout, die bij de vorige reorganisatie het zwaarst werd getroffen, blijft ditmaal redelijk buiten schot. Weliswaar wordt een produktie- lijn naar Arnhem overgeplaatst, maar daar staat tegenover dat er uit de Gelderse hoofdstad een andere machine naar Oosterhout komt. Dat betekent dat circa tien mensen in Oosterhout ander werk krijgen. Op de fabriek in Arnhem vervallen twintig ar beidsplaatsen. De bonden vrezen dat deze reor ganisatie nog maar het begin is. ,Een jaar geleden bezwoor Hoogovens nog te vuur en te zwaard dat de reorganisatie van toen de laatste zou zijn. Dat het bedrijf er daarna wel bovenop zou komen. Wat moeten we daar voor waarde aanhechten als er nu al weer een nieuwe reorgani satie nodig is. Wie garandeert me dat dit de laatste is?", ver zucht vakbondsbestuurder De Wildt, die zich vooral bezorgd maakt over het voortbestaan van de fabriek in Maastricht. iWe gaan er vanuit dat we het via natuurlijk verloop kunnen opvangen, zodat geen gedwon- ontslagen nodig zullen zijn, maar een garantie daarop durf ik niet te geven", aldus directeur De Wildt van Hoogovens Buizen. Hij kan de woorden van zijn naamgenoot van de Industrie bond FNV onderschrijven dat hij zich vorig jaar heeft verkeken op J ernst van de situatie. „Ik was er toen echt van overtuigd dat "e het einde van de donkere fang naderden. Wie me toen had verteld dat de staalmarkt in 1992 nog verder zou inzakken, bad ik voor gek verklaard. Daar- pas ik er voor om dit keer een garantie te geven dat deze (ADVERTENTIES) Laat uw eigen bedrijf als Lease mij funge- fen en verdien duizenden guldens per jaar per auto. Ook dat is geen probleem Zelfs de overheid krijgt dit advies. Maak niermee het autorijden goedkoper. Voor jen of zelfs tot 100 auto's per bedrijf is de Autoconoom uw adviseur-bemiddelaar en oeeaigd Taxateur, dit staat voor objectief en onafhenkelijk. Maak een afspraak of vraag naar de folder. i êautocönooïrï b.v. Mo advies- en taxatieburo 076-206 506 I BELASTINGADVISEURS Mr. M.F.P. de Clercq Mr. P.T.M. van Loon Drs. P.A.G.M. van de Mosselaar Markt 14a, 4841 AC PRINSENBEEK tel.:076-421212 fax: 076 - 422955 reorganisatie toereikend is. Dat kan ik alleen maar hopen". Na de vorige reorganisatie is het aantal werknemers bij Hoog ovens Buizen in Oosterhout ge daald van circa 500 naar 425. Die vorige reorganisatie was net als de nu aangekondigde ingre pen volgens de directie noodza kelijk om uit de rode cijfers te komen. 1991 was wat dat betreft met een verlies van 10 miljoen op een omzet van circa 300 miljoen al dramatisch. In 1992 is het verlies zelfs nog verder opge lopen tot ongeveer 15 miljoen. De malaise op de staalmarkt is te wijten aan een combinatie van factoren. Om te beginnen is er overproduktie door een dalende vraag. Traditionele afnemers zo als de auto-industrie gaan steeds meer kunststof gebruiken. Daar enboven woedt een felle concur rentieslag doordat de voormalige Oostbloklanden al enkele jaren goedkoop staal op de wereld markt dumpen. Voorburg (anp) - Het aantal aanvragen voor collectief ont slag bij de ontslagambtenaren van de arbeidsbureaus is in de loop van 1992 licht toegenomen. Dat blijkt uit gegevens die het CBS vrijdag desgevraagd be schikbaar heeft gesteld. In 1992 lagen in het eerste kwar taal zowel het aantal individuele ontslagaanvragen als het aantal aanvragen voor collectief ont slag van achtereenvolgens 20.058 en 2.145 lager dan de cijfers voor 1991 (23.133, respec tievelijk 6.806). Het tweede kwartaal van 1992 gaf 19.224 ontslagaanvragen te gen 17.129 in 1991. Daarvan wa ren er in 1992 1.530 collectief tegen 1.659 in 1991. In het derde kwartaal van 1992 waren er 19.491 ontslagaanvra gen tegen 16.183 een jaar daar voor. Daarvan waren er 1.349 collectief tegen 887 in 1991. Voor het vierde kwartaal zijn nog geen gegevens beschikbaar. Amsterdam (anp) - De regionale dagbladen van het Wegenercon- cern gaan vanaf half maart de jongerenkrant Primeur versprei den, als gratis bijlage op dins dag. Primeur verscheen vorige maand voor het laatst als zelf standig weekblad: de BV Week bladpers was niet bereid om de krant nog langer uit te geven omdat er wegens tegenvallende oplagecijfers geen uitzicht was op een kostendekkende exploita tie. De jongerenkrant zal vooral ver schijnen in Noord-, Oost- en Midden-Nederland. Tot de We- genergroep behoren onder meer het Groninger Dagblad, de Drentse Courant, de Arnhemse Courant, het Utrechts Nieuws blad en de Amersfoortse Courant plus vele kopbladen. De huidige abonnees van Pri meur kunnen hun weekblad in de bus blijven krijgen, ook als ze niet in het verspreidingsgebied van Wegener wonen. Personeel van de Praagse Komerecni Bank plakken zegels op oude Tsjechoslowaakse bankbiljet ten en veranderen ze zo in Tsjechisch geld. Nu het land in twee onafhankelijke republieken is gedeeld, zijn alle banken bezig van oude bankbiljetten Slowaaks of Tsjechisch geld te maken. FOTO EPA West-Brabant - Speelgoedwin kelketen De Speelboom is fail liet. De werkgelegenheid van tachtig negentig mensen staat op de tocht. Bij De Speelboom zijn zestien winkels in West- Brabant, Zeeland en Zuid-Hol land aangesloten. De winkels worden binnenkort leegverkocht en ter overname aangeboden. In Roosendaal zijn drie, in Ber gen op Zoom één en in Steenber gen twee Speelboomwinkels ge vestigd. Ook in Breda, Ooster hout en Terneuzen zijn vestigin gen van De Speelboom. Volgens curator mr. M. Kramer van ad vocatenkantoor Jansse, Gerritse en Mannaert in Breda zijn er kopers voor een aantal winkels, maar niet voor allemaal. Veel te grote voorraden en een te snelle groei zijn, volgens Kra mer, de oorzaak van het faillis sement. Kramer beschikt nog niet over omzetgegevens. De zes tien winkels zijn eigendom van Kinderparadijs Roosendaal bv. Kinderparadijs Veghel bv en Kinderparadijs Capelle aan de IJssel bv. Tokyo (rtr) - Japan heeft in 1992 aan zijn handel met het buiten land 107,06 miljard dollar over gehouden. Dat is bijna 40 pro cent meer dan in 1991, toen het handelsoverschot uitkwam op 77,79 miljard dollar. Volgens het Japanse ministerie van financiën is het handels overschot zo sterk gegroeid doordat de vertraging van de economische groei in Japan heeft geleid tot een vermindering van de invoer. De koersstijging van de yen heeft tegelijkertijd gezorgd voor een stijging van de waarde van de uitvoer. De jongste gegevens over de Ja panse handelsbalans zullen on getwijfeld leiden tot stevige kri tiek van Japans handelspartners. Eerder deze maand verweet de Europese Gemeenschap Tokyo nog te weinig te doen aan het rechttrekken van de onderlinge handel. Van onze correspondent Frans Wijnands Duisburg/Diisseldorf - Van de kilome terslange, vierbaans Berlinerbrücke in het wijdvertakte hart van Duisburg zie je, rondom en zover het oog reikt, precies wat bedoeld wordt met 'het Roergebied'. Hoogovens, fabrieken, dampende schoorstenen, eindeloze spoorwegemplacementen, insteekha- vens, kranen, bergen erts. En daartus sen in de rijtjeshuizen, wooncentra die het dorpse nauwelijks ontgroeid zijn en Turkse mini-wijken, want een kwart van de arbeiders in de Duitse staal is buitenlander, voornamelijk Turks. Hardwerkend volk woont er in dit stroom gebied van de Rijn, maar de Duisburgers hebben weinig van wat met de uitdrukking 'Rijnlander' wordt bedoeld. Het bruisende, bijna frivole Düsseldorf ligt om de hoek, maar is een andere wereld. Daar wordt geleefd; in Duisburg gewerkt. In de staal. En zolang er werk is natuurlijk. Het weer zorgde vorige week voor de passende entourage toen bij Thyssen Stahl AG de jaarcijfers bekend werden gemaakt. Grauw-grijze laaghangende bewolking en een miezerregen buiten; negatieve cijfers en onheilstijdingen binnen: 8000 ontslagen in de komende jaren, uitbreiding van de werktijdverkorting, inzakkende produktie en omzetten, pijlsnel vallende prijzen. Voor het lopende jaar wordt in de hele branche een produktiedaling van meer dan 5 procent verwacht. De toestand is inter nationaal katastrofaal en dramatisch. De conjunctuur zit tegen. Grote staalafnemers zoals de machinebouw en de auto-indus trie draaien bar slecht. Het Roergebied beleeft z'n zoveelste crisis. Staal is nu eenmaal 'n sterk conjunctuur gevoelig produkt. Werkgevers en werkne mers zijn daaraan gewend. Maar dit keer is het anders. Directies, OR-leden en vak bondsleiders kunnen het perfect analyse ren. De tienduizenden arbeiders speuren het bij wijze van spreken in de lucht. Dat 'andere' veroorzaakt een vreemde onrust in dit Westduitse industriegebied. 'Dreigend' noemen Manfred Siebierski, voorzitter van de Thyssen Stahl-onderne- mingsraad en vakbondsman Klaus-Peter Hennig de sfeer. Explosief, want voor 't eerst wordt, in combinatie met de slechte conjunctuur, in Bonn openlijk over kortin gen in de sociale sector gesproken. En dat roept bij voorbaat enorme weerstanden op. De slechte cijfers uit het huis-Thyssen hebben ook een symbolische betekenis. Thyssen is onder de Duitse staal-giganten de sterkste; vlaggeschip, boegbeeld en pa radepaard tegelijk. „Als dat bedrijf met zulke barre cijfers en prognoses komt, dan is het duidelijk dat er iets aan de hand is", bevestigt Beate Brüninghaus, woordvoerd- ster van de Wirtschaftsvereinigung Stahl, de machtige, politieke lobby van Duitse staalproducenten. President Ruprecht Vondran, tevens Bondsdaglid, noemt de situatie dramati scher dan ooit; veel moeilijker dan in de jaren zeventig en tachtig. Hij ziet één op de zes arbeidsplaatsen in de Duitse staal voorgoed verloren gaan: meer dan 25.000 in de komende twee jaar. „Praten over omscholing is dan heel mooi. Maar staalarbeiders hebben handen als kolenschoppen. Die kun je niet omscholen voor priegelwerk aan computers, of zo", meent vakbondsman Hennig. Beter is het volgens hem, om met veel gezond verstand en grote kalmte naar oplossingen te zoe ken. Daarbij wil zijn bond, de IG Metall, ontslagen of bedrijfssluitingen niet onbe sproken laten. De Duitse staal vecht op een dubbel front: tegen 'Brussel' en de internationale con currentie enerzijds, en anderzijds - bin nenlands - met zichzelf. De branche geldt als schoolvoorbeeld van eensgezindheid. Tussen de bedrijven onderling, en binnen dié bedrijven tussen werkgevers en werk nemers. Men zat, en zit grotendeels nog wel, op een gemeenschappelijke koers. Maar dat verandert. Er wordt al gesproken over 'gezond egoïsme'. Ieder voor zich. Thyssen-president haalde onlangs nogal' minachtend uit naar collega-concurrent Klöckner, met welk bedrijf Hoogovens in gesprek is. Klöckner is ongeliefd binnen de Duitse staalfamilie. Het zwarte schaap. Eigenzin nig, rommelend met prijzen. Dat het nog voortbestaat komt omdat crediteuren, zo als banken en andere private geldschieters, gedeelten van hun vorderingen laten vallen met de redenering dat het beter is uitein delijk nog een half ei terug te krijgen dan een lege dop. 'Glaubiger-subsidies' worden die kwijt scheldingen genoemd. Winstmakende be drijven die ooit staatsubsidies kregen, heb ben die moeten terugbetalen. Nu noodlij dende bedrijven hun schulden kwijtge scholden krijgen, veranderen de verhou dingen op de markt. En niet alleen in Duitsland. Vooral de Duitse staalproducenten zijn gebeten op 'Brussel', waar de Europese Commissie werkloos toekijkt hoe de Europese staal kaart verpulvert. Er zijn duidelijk te veel bedrijven, er wordt te veel staal geprodu ceerd tegen te hoge kosten. Italië, Spanje, België subsidiëren ongegeneerd hun eigen staalindustrie en de EG Commissie weigert in te grijpen. Weigert ook onderlinge rege lingen tussen de staalproducenten want dat is in strijd met de kartel-voorschriften. Voor de Duitsers is er maar één internatio nale remedie: produktie-aanpassing op de veranderende markt, blijvende reducties in het kader van een 'structuur-crisis-kartel' en een strikte naleving van het subsidie verbod. Op 5 februari brengt EG-'staal- ambassadeur' Braun zijn rapport uit in Brussel na een rondreis langs de Europese staalbedrijven. Europa heeft te veel staal en kan het nauwelijks kwijt. Amerika is protectionis tisch bezig en Oost-Europa heeft een nieu we markt ontdekt, uitgerekend het met staal overvoerde West-Europa. Met prijzen die soms tienvoudig onder het Westerse prijspeil liggen wordt het Oosteuropese (kwaliteits)staal hier gedumpt. Zonder dat woord te gebruiken denken de sterkste Duitse staalbedrijven aan saneren. Deels door (internationale) fusies en sa menwerkingen, zoals tussen Krupp en Hoesch; deels door het opkopen van de produktie-hoeveelheden van noodlijdende bedrijven. Die moeten dan voorgoed dicht. Met het ontvangen geld kunnen de sociale plannen voor hun ontslagen personeel worden uitgevoerd. Want ontslagen vallen er tochEn niet alleeri in de vroegere DDR waar zelfs een kleine opleving in de staal-branche genoteerd wordt. Voor zo lang 't duurt. Een mier vindt bij toeval iets van voedsel. Met een deel ervan rept hij zich terug naar zijn nest. Op zijn reis laat hij een geurspoor achter dat keurig wordt ge volgd door de mieren na hem. Zo is er een eindeloze kara vaan gevormd die de buit bin nenbrengt. Wanneer die keten nu niet doorbroken zou worden, zou de mierenkaravaan tot in lengte van dagen doortrekken naar een reeds opgedroogde bron. Een soort kamikaze door perfectie. Gelukkig wordt de mier ook wel eens verkouden. Waardoor hij gaat dwalen en zo op nieuw voed sel kan stuiten. En omdat zijn reukorgaan wel, maar z'n geu- rafscheiding niet defect is, gidst hij een nieuwe karavaan naar een nieuwe voedsel bron.' Met deze advertentietekst gaf Eckart Wintzen, de eigenzin nige architect van het auto matiseringsbedrijf BSO, vijf jaar geleden aan langs welke lijnen hij zijn organisatie ont wikkelde. De meeste onder nemende BSO-ers moesten van de platgetreden paden kunnen afdwalen, op zoek naar nieuwe mogelijkheden. 'Een systeem is pas water dicht als het ontsnappingspo gingen biedt', stond er boven de advertentie. Deze week maakte IBM, de Amerikaanse computerfabri kant, bekend in 1992 een ver lies te hebben geleden van negen miljard gulden. Dat is zowat dubbel zo veel als het verlies van .1991, het eerste verliesjaar in het 67-jarige be staan van de onderneming. Aan IBM is nu eenmaal alles groot: de omzet (116 miljard gulden), de personele bezet ting (ongeveer 300.000 men sen) en nu dus ook de rode getallen. Ontzagwekkend is eveneens de operatie die de reus moet redden: in enkele jaren tijd laat de onderneming 100.000 mensen gaan. In 1985 telde IBM nog 406.000 werk nemers, eind 1993 zijn dat er nog 275.000. In sommige mierenkolonies worden de mieren niet ver kouden. Of ze bevinden zich in een glazen kom waaruit geen ontsnapping mogelijk is. Het euvel van IBM is niet van 1991. Al in de jaren tachtig waren er tekenen dat het con cern te veel had geleund op zijn dominante positie in de computermarkt. Lange tijd le verde IBM zeven van elke tien grote computers {mainframes) in de wereld. Klanten waren zo ongeveer op IBM aangewezen. Is het dan vreemd dat er vetzucht ontstaat? Dat te lang de schouders worden opgehaald over bewegingen van andere, zo veel kleinere partijen? Rabobank-topman H. Wijffels suggereerde een paar weken geleden een ver band tussen de moeilijkheden van economische grootmach ten als IBM, General Motors, Philips en andere en de recen te ondergang van centraal ge leide economieën. In beide gevallen zou het gebrek aan reactiesnelheid in dergelijke omvangrijke bureaucratieën de verklaring voor hun pro blemen kunnen vormen. Snel le veranderingen hebben hun leiders ingehaald. Ze zijn niet op tijd in staat gebleken zowel 'handen' als 'hoofden' en 'harten' te mobiliseren, zoals Wijffels het uitdrukte, om structuren te scheppen waarin mensen zelf verantwoorde lijkheid kunnen dragen. Misschien is er nog een ande re parallel, uit de boezem van IBM's eigen business nog wel. De ooit zo onaantastbaar lij- kende positie van IBM is vooral ondergraven door de opkomst van kleinere, goed kopere, flexibeler instrumen ten. De 'zware' computer als het kloppende hart van een centraal geleide organisatie legde het de afgelopen tien jaren af tegen de personal computer, het gereedschap bij uitstek van de 'mondige, zelf willende en denkende' werk nemer wiens emancipatie vol gens Wijffels de centraal ge leide organisatie buitenspel heeft gezet. Die ontwikkeling komt in een steeds hogere versnelling. Volgens een marktonderzoek van het bureau Heliview zal dit jaar de helft van de op dit moment nog in Nederland op gestelde mainframes buiten gebruik worden gesteld. Een van de twee uitgediende com putersystemen van deze cate gorie zal niet door eenzelfde type machine worden vervan gen, maar door een 'kleiner', flexibeler systeem van mini- of microcomputers, dan wel netwerken van personal com puters. Intussen staat IBM ook op die markten zijn mannetje. Maar daar ontmoet Big Blue hevige concurrentie. Dat is, na tien tallen jaren van suprematie, nog steeds wennen. Honderd duizend IBM-ers hebben daar de tijd niet meer voor gekre gen en waarschijnlijk zullen nog tienduizenden weg moe ten om deze bedreigde mie renkolonie te laten overleven. Weer forse groei OV Bank Amersfoort - OV Bank, de bankdochter van Levob Verzekerin gen, is vorig jaar opnieuw fors gegroeid. Het balanstotaal nam toe met 57 procent van f 566 miljoen tot f 887 miljoen. De winst voor belasting gaf een stijging te zien van f 3,7 miljoen tot f 4,2 miljoen. De bank verwacht voor 1993 een verdere toeneming van het balanstotaal met een winst voor belastingen in dezelfde orde van grootte als in 1992. ING naar beurs Frankfurt Amsterdam - De aandelen van bank-verzekeraar ING zullen per 18 februari notering krijgen aan de beurs van Frankfurt. Het gaat om notering van bestaande aandelen. Het ligt niet in de bedoeling in Duitsland nieuwe aandelen uit te geven, blijkt uit een bulletin aan aandeelhouders. Als een van de redenen voor deze beursgang noemt ING meer internationale aandacht van institutionele en grote particuliere beleggers voor de aandelen ING. „Wij hebben al een aantal Duitse aandeelhouders, maar we willen er meer hebben. En verder willen we een betere spreiding van onze aandelen in Duitsland", verklaarde desgevraagd een woordvoerder van ING. Bond: Northwest wil 100 piloten ontslaan Eagan - Northwest Airlines, de Amerikaanse partner van de KLM, wil binnen twee maanden circa 100 piloten ontslaan. De bond van piloten heeft haar leden donderdag van dit voornemen van de leiding van de noodlijdende Amerikaanse luchtvaart maatschappij op de hoogte gesteld. Een woordvoerder van Nortwest wilde niet op het bericht reageren. Afgelopen jaar stuurde Northwest al 110 piloten en ruim 3.000 andere mede werkers de laan uit. Eerder deze maand deden de vakbonden een voorstel dat naar hun oordeel zou kunnen bijdragen aan een oplossing van de financiële problemen bij Northwest. Daarin wordt voorgesteld om de werknemers 80 procent van de aandelen van het bedrijf in handen te geven. De werknemers zijn bereid om in ruil daarvoor toe te staan dat de directie voor een bedrag van 9001 miljoen dollar, ongeveer evenveel als de geaccumuleerde verlie zen van Northwest, op de exploitatie- en personeelskosten bezuinigt. De topman van Northwest, John Dasburg, wees het voorstel verleden week van de hand. Verlies McDonnell Douglas St. Louis - Het Amerikaanse vliegtuigbouw- en defensieconcern McDonnell Douglas heeft over het afgelopen jaar een verlies geleden van 781 miljoen dollar tegen een nettowinst van 423 miljoen dollar in 1991. Dit is toe te schrijven aan een ook door andere Amerikaanse bedrijven toegepaste wijziging van de boekhouding, die betrekking heeft op ziektekosten voor gepen sioneerden. Zonder deze aanpassing zou de winst zijn gedaald tot 161 miljoen dollar, zo heeft het concern donderdag bekend gemaakt. Ook de resultaten over het vierde kwartaal zijn sterk vertekend. De nettowinst ging fors omhoog van 211 miljoen dollar tot 762 miljoen dollar door een vermindering van de ziekte-uitkeringen voor gepensioneerden. Zonder de wijziging van de boekhouding zou er een daling zijn geweest tot 86 miljoen dollar. De omzet verminderde in het vierde kwartaal van 4,68 tot 4,63 miljard dollar en over het hele jaar van 18,07 tot 17,38 miljard dollar.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 5