DESTEM CiS
Vernietigend beeld
Mariene Dietrich
Herman van Veen laat BB de Beer de wereld redden
UIT
RK(ST)ER
Leuk danswerk voor
Brabantse amateurs
Karia Riva schreef een onthutsend boek over haar moeder
Auteur Kobo Abe dood
D2
ZATERDAG 23 JANUARI 1993
n (AZWZ) en Zorgverzekeraar
ie met 570.000 verzekerden en
lijftal sectoren. Wij hechten veel
(mmunicatie. In de standplaats
instrument.
/ing:
n communicatieplan
idactionele taken ten behoeve
elgroep specifieke periodieken,
rochures, jaarrapport etc.
an presentaties, workshops,
komsten etc.,
petrekking tot schriftelijke
3 van de gehele organisatie,
an relatiebeheer met de media.
jjevoerd door een assesment-
Imaken van de selectie-
fikelijk van de leeftijd,
ng. Daarnaast bieden wij u
aidsvoorwaarden.
atie kunt u bellen met de
ïers, hoofd sektor
n, tel. 076 - 243000.
seerd bent in de functie dan
3 sollicitatie binnen 10 |D»ingend
i het hoofd personeelszaken,
aas-de Rooy, Chasséveld 17,
nor Marjan Mes
aar naam begint als een stre-
j en eindigt als een zweep-
g". Deze uitspraak van Jean
jicteau over Mariene Dietrich
misschien nog wel meer
s"cr haar karakter dan over die
[gendarische naam. De streling
5 de zweepslag symboliseren
vat vol tegenstrijdigheden,
jat Dietrich was, beter dan men
uit heeft kunnen vermoeden.
kt de vermaarde ster van de zwart-
liitfilm en de leeftijdloze podiumdiva
it de jaren zestig en zeventig haar
jgen legende buiten proporties ver-
Ijerlijkte, was geen geheim meer. Maar
kt zij aan regelrechte waanideeën leed
k zelf geloofde dat ze eigenlijk nooit
er dan vijftig was geworden, was
goed bewaard geheim. Haar doch-
|ter, Maria Riva, onthult in haar 750
i's dikke biografie ('Dietrich, mijn
[moeder') hoe meedogenloos, overheer-
en buitensporig ijdel Mariene
lllietrich was.
paar offerde zij alles aan op, ook haar
jochter, hoewel zij naar de buitenwe-
toe een bijna heilig beeld van
creëerde als de Voorbeeldige
en Echtgenote, de Heldin van
Ie Geallieerde t Troepen tijdens de
[tweede Wereldoorlog, de Eeuwige Jon-
|ge Verleidster en de Toegewijde Groot-
poeder. Haar waan ging zover dat zij
eigen leugens geloofde. Daardoor
zij de hele wereld met overtuiging
'ten zorgvuldig opgebouwde mythe
loorhouden. En de hele wereld geloofde
laar op haar woord.
ÏUTIEVERKOOP
i januari 1993 om 14.00 uur
nenbare verkoop plaats. De
nt voor rekening van: H.J.
listraat 41 te Terneuzen.
Jt aangeboden:
tlmachine Kalmeyer I
oomapparaat Mousator
ikskoeling
jesmachine
ulaasmachine
jkuip
ezetapparaat Zwitserse
Jtomaat inclusief
emoien.
zal plaatsvinden te Terneu-
ijstraat 1. De goederen zijn
voor de verkoop te bezichti-
contante betaling. Geen op
koop vindt plaats in opdracht
lastingdienst ondernemingen
ging Terneuzen. Tel. 01150-
ider, belast met de executie.
Belastingdienst.
Als een toonbeeld van deugdzaamheid
m Pruisische aristocratie, die alleen op
Sim de hoer uithing, zo wilde zij zich-
relf graag zien. Ze bleef haar levenlang
[getrouwd met haar eerste liefde, Ru
it Sieber, omwille van haar goede
naam. Zij slaagde er door haar dwin
gende, geen tegenspraak duldende per
soonlijkheid in om hem en zijn vriendin
[tan zich te binden, terwijl zij verhou
dingen had met tientallen beroemde
minnaars (en minnaressen).
Pe vriendin van haar man, de Russische
[lamara Matuljging er geestelijk volko
men aan onderdoor en eindigde in een
inrichting. Die door Dietrich uiteraard
[wel werd betaald, want gul bleef ze tot
aan haar dood, vorig jaar op 91-jarige
leeftijd, na een tien jaar durend ziekbed
in zelfgekozen isolement.
De gevoelige, lieve 'Tami', de minnares
van haar vader en de lieveling van
Maria, was niet de enige die kapot ging
aan Dietrichs buitensporige eerzucht en
ambitie. 'Het Kind', zoals Dietrich haar
dochter meestal noemde, werd van
jongsaf tegelijk mateloos verwend en
vernederd. Ze wilde op haar twintigste
zelfmoord plegen, omdat zij niet meer
legen de geestelijke terreur van haar
'narcistische moeder was opgewassen.
Maria was op die leeftijd psychisch een
wrak geworden, dat verslaafd aan alco
hol en drugs, in een huwelijk met een
schizofreen vluchtte.
De familie Sieber winkelt in Parijs. Mariene Dietrich en echtgenoot Rudolph Sieber poseren uitgebreid,
dochter Maria staat bescheiden op de achtergrond. foto luitingh-sijthoff
leken één vakje benutten,
de advertentie wordt in een groter
i daarom de advertentie met het
Houd uw teksten kort en bondig,
v telefoonnummer in de advertentie op.
feert men gemakkelijk en snel.
AN DE ZIJKANT HET BEDRAG AFLEZEN dat
r toezending van brieven onder nummer dient
n. Als contante betaling kunt u een
iheque of girobetaalkaart (dus géén giro- of
Insturen. Bij niet-contante betaling ontvangt u
Advertenties voor de rubrieken Te huur
pruil worden uitsluitend tegen contante
'ostbus 3229,4800 MB Breda. Afdeling
E, of inleveren op onze kantoren. Uw opdracht
plaatsing in ons bezit te zijn.
Prijs incl.17,/2 %BTW.
ir moeder gaf haar als huwelijksca-
u een vaginale douche. De enige
J die Dietrich kende, was om niet
I zwanger te worden van haar tientallen
I minnaars. Zij was zelfs toen zij al over
I je vijftig was eeuwig met irrigators in
««weerom zich die 'ramp' te besparen.
«Haar Kind mocht niet zwanger worden.
'"ria kon maar het best 'lesbisch' wor-
i, zodat zij als vrouw geen rivaal van
jaar moeder zou zijn. Maria beschul
digt Mariene Dietrich er in haar boek
lv'an dat zij haar met opzet zou hebben
overgeleverd aan de zorg van een lesbi
sche oppas. Die vrouw, door haar uit
sluitend omschreven als De Neushoorn,
verkrachtte Maria als tiener.
Toen zij er haar moeder over aan wilde
spreken, wilde zij haar niet ontvangen.
Mariene lag ziek te bed. „Wend je nooit
tot je moeder als ze net een abortus
ondergaan heeft", aldus Maria Riva-
Sieber, die pas veel later begon te
begrijpen wat er gebeurd was. „Ik wist
niet dat ik verkracht werd... dat woord
kreeg pas lang daarna betekenis, toen
ik hoorde dat wat mij aangedaan was
een naam had. In zekere zin was ik
zo opgevoed dat ik haast verkracht
moest worden. Altijd gehoorzaam, al
tijd proberend het de mensen naar de
zin te maken, plooibaar, een bezitting
van en voor gebruik geprogrammeerd."
Beschadigd
„Als je geen identiteit hebt", aldus
Maria Riva, „en iemand bedient zich
van je, reageer je passiever, je bent zo
helemaal niet gewend aan het recht om
vragen te stellen. O, ja, ik vluchtte. Op
mijn eigen manier vluchtte ik, maar ik
kon nergens heen, ik had niemand die
luisterde en vriendelijk was. Als je
beschadigd raakt door de opzettelijke
verwaarlozing door degene die door de
natuur en de samenleving wordt erkend
als je 'liefhebbende' moeder, dan ga je
werkelijk door de hel."
Om haar dochter 'zoet' te houden,
stuurde Mariene haar naar de toneel
school van Max Reindhardt, waar Ma
ria Sieber een toneelcarrière tegemoet
ging en ook haar aanstaande man, de
decorontwerper Riva, leerde kennen
met wie zij een 'volmaakt gelukkig
huwelijk' had en vier zoons kreeg. Eerst
tot ontzetting van Dietrich, die niets
naliet om haar dochter te chanteren,
maar die later toen er toch niets meer
aan te doen was, de perfecte moeder en
grootmoeder speelde.
De wereld lag in aanbidding voor deze
idylle. Maar ondertussen kon Dietrich
het, zelfs op haar tachtigste, niet laten
om met haar schoonzoon en met haar
eigen kleinzonen te flirten. Haar Vol
maakte Lichaam vleide zij dan op ge
nante wijze tegen hen aan.
Verwijt
Het Volmaakte Lichaam moest met alle
mogelijke middelen in stand worden
gehouden. Dietrich was er een genie in
om haar gestalte op zijn voordeligst uit
te laten komen. Ze ontwierp er speciale
ondersteunende foundations voor waar
op haar befaamde japonnen genaaid
werden. Van jongsaf had zij het pro
bleem van slappe, hangende borsten.
Zij had haar 'jeugdige souplesse' opge
offerd aan de gulzigheid van haar doch
ter als baby, door haar te lang borstvoe
ding te geven. Dit verwijt kreeg Maria
als kind doorlopend te boren. Inge
bouwde behaas moesten het probleem
oplossen.
Mariene Dietrich was geobsedeerd door
haar uiterlijk en had in de Duits-joodse
filmregisseur Joseph von Sternberg
haar ideale aanbidder gevonden. Met
hem maakte zij de speelfilm 'Der blaue
Engel' die haar in 1930 weergaloos
populair maakte als de verleidelijke
tingeltangelzangeres Lola. Na zestig
jaar teerde Dietrich nog altijd op die
roem en bleef zichzelf spiegelen aan het
ideaalbeeld van de fatale, sexy verleid
ster, dat Von Sternberg met zijn artis
tieke belichting had geschapen.
Deze geniale, depressieve kleine man
werd na Rudolph Sieber haar tweede
grote liefde. Hem was ze onvoorwaar
delijk gehoorzaam zolang hij haar
schoonheid op celluloid verheerlijkte,
zoals ondermeer in 'Morocco', waarin
zij in smoking gestoken haar mannelij
ke kant toonde, 'Blonde Venus' en
'Shanghai Express' het geval was. Mar
iene noemde Von Sternberg haar 'mees
ter', 'leraar', 'de liefde die mijn hart en
hersens moeten volgen'. Zij liet man en
dochter voor hem in de steek en volgde
hem naar Hollywood.
Dietrich was beslist oprecht verliefd. Ze
was van jongsaf permanent in staat van
verliefdheid, op jongens, meisjes, man
nen, vrouwen. Als ze niet verliefd was
dan stond ze wel op het punt om het te
worden, zo blijkt uit de dagboekfrag
menten en brieven in de biografie
'Dietrich, mijn moeder'. Maar van seks
moest ze eigenlijk niets hebben. Die
schonk zij haar geliefden uitsluitend om
hen tevreden te stellen.
Zingende zaag
Als ze er voor in stemming was - en die
stemmingen wisselden angstaanjagend
snel - dan wilde ze ook graag haar
zingende zaag tussen de benen nemen
om haar gasten muzikaal te vermaken...
en vooral een blik te gunnen op die
mooie, slanke benen. Dietrichs hekel
aan seks ging gepaard met een schoon-
maakfobie die ongetwijfeld met haar
strenge, Pruisische opvoeding door een
gefrustreerde moeder te maken had.
'Romantiek'; daar draaide het allemaal
om bij Dietrich. John Gilbert, Jean
Gabin, de schrijver Erich-Maria Re
marque, de Spaanse actrice Mercedes
de Acosta, Maurice Chevalier, Edith
Piaf en vele tientallen anderen had ze
gepassioneerde, .romantische verhou
dingen. Om haar dochter 'te sparen',
maar in werkelijkheid uit angst voor
negatieve publiciteit moesten ze wel
allemaal 's morgens de slaapkamer heb
ben verlaten. Dietrich verzamelde de
'trouwringen' die zij van hen gekregen
had. „Ze droomden er allemaal over
haar te bezitten die niet te bezitten
was", aldus haar dochter.
Toewijding
Ondanks de geestelijke wreedheid van
Dietrich bleef Maria Riva toch van haar
moeder houden. Niet dat ze dat letter
lijk schrijft, maar je merkt het aan haar
nooit ophoudende toewijding, die onge
twijfeld ook heel dwangmatig was. De
brieffragmenten waarin Mariene en
echtgenoot Rudolph Sieber elkaar
'Mutti' en 'Papi' en zelfs 'Muttilein' en
'Papilein' noemen, getuigen niet alleen
van een blijvende liefde tussen die twee,
maar ook van de dochter voor de
ouders, Hoewel die haar opofferden aan
een verzonnen werkelijkheid.
Die legende betrof ondermeer ook een
deel van Marlene's heroïsche anti-nazi
verleden als 'entertainer' van de gealli
eerde troepen. Ook zou ze haar zuster
uit het concentratiekamp Belsen heb
ben bevrijd, maar die zuster blijkt ach
teraf een verstokte nazi, die gewoon in
de plaats Belsen was blijven wonen
gedurende de oorlog.
Vernietigend voor Dietrichs imago is
het laatste hoofdstuk, waarin haar tien
jarige bedlegerigheid in Parijs wordt
beschreven. Telefonisch voerde ze wel
lustige en schunnige gesprekken met
een Amerikaanse arts, die daarbij onge
twijfeld het beeld van de schaars gekle
de Lola uit 1930 nog steeds voor ogen
stond. In werkelijkheid was ze een
87-jarige kluizenaarster die zich met
pepmiddelen en drank in leven hield.
De tweehonderd, meest nog niet eerder
gepubliceerde foto's in het boek vormen
een boeiend beeldverhaal op zich.
Maria Riva: 'Dietrich, mijn moeder'. Uitg.
Luitingh-Sijthoff, prijs 69.90.
9.20
12.27
15.33
18.40
21.47
24.53
laamse Koerier
"oor Maarten van de Rakt
SB de Beer moet in het voet
spoor van Alfred Jodocus
Kwak de harten veroveren
kinderen in vele landen.
Bedenker Herman van Veen
'aat het mes aan twee kanten
snijden: de baten van 'BB de
Beer' gaan naar projecten in
Derde Wereld-landen.
Omdat hij de 'markt' wil verken-
schotelt Van Veen hét kij
kerspubliek eerst een serie van
wjf programma's voor onder de
toemer 'BB de Beer'; drie leerza
me magazines en twee voorlees-
"erhalen.
Wat schuilgaat achter die noe
mer en voor wie de programma's
estemd zijn, laat zich moei-
aam formuleren. De bedenker
°udt bet op educatainment, een
mengeling van amusement en
rtucatie. „De beer maakt het
ogelijk over van alles te praten
et kinderen. Zo hebben we een
li 2vr!n§ me^ blinden, over ver-
•eidheid of smaak. Elk pro-
£amma heeft een thema. Licht
donker, geluk en ongeluk."
i le ls die BB de Beer? „Die beer
m alles wat je niet weet. En als
dan toch filosofisch ga wor-
Crt- ik heb de neiging om wat ik
F
niet begrijp meer te vertrouwen
dan wat ik wel begrijp. Daar
voor dient die beer. Waar BB
voor staat? Big bear, bruine beer,
zoiets. Een beer is prachtig lief.
Als-ie met zijn klauw een roze
zalm uit de rivier slaat, doet-ie
dat zo lief dat het niet erg meer
is. En hij is oersterk."
Tsjilpen
Op 18 februari lanceert de
NCRV 'BB de Beer', die samen
met Herman de Schrijver in een
huis in de buurt van Amsterdam
woont. In dat pand zijn allerlei
fantastische figuren te vinden.
Vlerk de Vleermuis leeft met de
heks Xantoxia op zolder. In de
kelder huizen de middeleeuwse
geesten: de Baron, de Hertogin
en de Jonkvrouw. Ook zijn daar
de Slijmerds te vinden, die over
al onverholen kritiek op hebben.
En dan zijn er nog Erik de
Wereldgeluidenmaker en Snoei
de Tuinman.
De strategie achter 'BB de Beer'
is van 'voetje voor voetje'; de
ambitie houdt daarmee gelijke
tred. Herman van Veen kent het
klappen van de zweep. Met Alf
red J. Kwak heeft hij de nodige
ervaring opgedaan. En aan het
uitstippelen van een koers heeft
r i
hij eigenlijk een broertje dood.
„Ik heb geen plan, zo werkt dat
bij mij niet."
„Of het een lange serie wordt,
heb je niet echt in de hand. We
gaan nu de interesse kweken van
landen die mee willen werken.
Er is onder meer belangstelling
van het Duitse ZDF en uit de
VS. En we moeten zelf eerst heel
blij zijn met het resultaat, an
ders wordt het werk."
In het verschiet ligt een teken-
film-serie van 52 afleveringen.
De produktie daarvan is alleen
mogelijk als enkele landen de
handen ineenslaan, zoals ge
beurde met 'Beestenbos is boos'.
„Een cartoonserie kost al gauw
een miljoen gulden per afleve
ring", realiseert Van Veen zich.
Uiteindelijk kan 'BB de Beer'
uitmonden in een speelfilm. Nu
al is zeker dat in de herfst een cd
met liedjes en een serie boekjes
het daglicht zien.
„Teksten schrijven, och, het is
allemaal niet zo moeilijk te be
denken. Je moet een gevoel van
ontspanning hebben, van niet
bang zijn of noem het geluk
hebben om het te kunnen."
Apathie
De Utrechter heeft zijn zaakjes
zo voor elkaar dat iedereen die
'iets commercieels' wil onderne
men met de beeltenis van BB de
Beer en zijn companen, daarvoor
geld moet afstaan aan de Stich
ting Colombine. Deze stichting
waarvan Van Veen mede-oprich
ter en voorzitter is, steunt klein
schalige ontwikkelingsprojecten
in Derde Wereld-landen.
Ontwikkelingssamenwerking is
voor Van Veen meer dan een
stokpaardje. Hij kan zich enorm
opwinden over de onvoorstelba
re kinder- en moedersterfte als
gevolg van armoede en onder
ontwikkeling. „We denken teveel
in landen. We zijn één wereld en
collectief verantwoordelijk. Pro
blemen worden te veel in getal
len bekeken in plaats van met
gevoel en verontwaardiging. Er
is een mondiale apathie om de
aardbol te redden van de onder
gang. De toekomst ligt bij de
vrouwen. Die heb je keihard no
dig om de kinderen in leven te
houden."
„Ik probeer op allerlei manieren
de zaak in beweging te krijgen,
want ik heb een heilig geloof in
kleine druppeltjes", belijdt Van
Veen, van wie Duitsland 1 zon
dagmorgen om half elf een por
tret uitzendt.
Tokyo (ap) - Kobo Abe (68), een van de belangrijkste
schrijvers van Japan, is gisteren overleden. Abe was
woensdag na een hersenbloeding in een ziekenhuis opge
nomen. Een van zijn bekendste romans was 'Vrouw in de
duinen'.
Met name de romans en toneelstukken die Abe in de jaren '60 en
'70 schreef hadden grote invloed. Hij was een van de eerste
Japanse schrijvers wiens werk ook toegankelijk was voor
westerse lezers.
Abe werd de laatste jaren herhaaldelijk genoemd als kandidaat
voor de Nobelprijs voor literatuur, maar die eer viel hem niet te
beurt. De enige Japanse schrijver die een Nobelprijs kreeg was
Yasunari Kawabata in 1968.
Choreografieopdracht provincie
Etten-Leur - De Nobelaer
Twee choreografieën: 'Water
merk' van Corine Eijsermans
en 'Cocon' van Peter Bioks.
Uitgevoerd door Brabantse
amateurdansers. Gezien op
vrijdag 22 januari. Op 12 fe
bruari in Casino Den Bosch.
14 februari in Centrum Ama
teurkunst Tilburg.
Door Marjan Mes
Regionale toneel- en muziek
verenigingen zijn er te over.
Laten we nu ook eens wat
aan de amateurdanskunst
gaan doen, dacht het Noord
brabantse provinciebestuur
en stelde een stimulerings
subsidie beschikbaar voor
een nieuw jSrojekt, dat eigen
lijk zou moeten uitgroeien tot
een amateurdanseircuit.
Twee Brabantse dansdocenten,
Corine Eijsermans en Peter
Bloks, kregen opdracht tot het
maken van twee choreografieën
voor amateurdansers, die een
avondvullend en theatraal ka
rakter moesten hebben. Met de
bedqeling anderen te stimuleren
en' te laten zien wat er al zo
mogelijk is op het gebied van de
theaterdans voor amateurs. De
Eindhovense danspedagoge,
voorheen Bredase danseres, Co
rine Eijsermans, maakte 'Water
merk' voor en met zeven danse
ressen.
Een leuk uitziend dansstuk met
speelse elementen en grappige,
alledaagse gebaren, zoals krab
ben en wrijven, dat uitstekend
Herman van Veen en BB de Beer.
foto ncrv
Tc
ZATERDAG
FILMS
GOES
- Grand Theater
20.15 u. Bodyguard.
HULST
- De Koning van Engeland
19.30 en 22 u. Sister act.
19.30 en 22 u. Bodyguard.
22 u. Home alone 2.
19.30 en 22 u. Death becomes her.
19.30 en 22 u. Sleepwalkers.
19.30 u. Belle en het beest.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
14 u. Body guard.
14 u. Belle en het beest.
19 en 21.30 u. Home alone 2.
19 en 21.30 u. Single white female.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.30 u. Bodyguard.
- Alhambra 2
14 u. Belle en het beest.
19 en 21.30 u. Death becomes her.
- Alhambra 3
14 en 19 u. Home alone 2.
21.30 u. The last of the Mohicans.
- Alhambra 4
14, 19 en 21.30 u. Sister act.
ANTWERPEN
- Rex - 12, 15, 18 en 21 u. Daens.
- Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en
22 u. Public eye.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. II Ladro di bambini.
-Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Howard's end.
-Odeon 3 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Bitter moon.
-Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u.
The best intentions.
- Rubens - 12, 14, 16 en 18 u. Ned.
versie. 20 en 22 u. Eng. versie:
Beauty and,the beast.
- Queilin I - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Death becomes her.
-Queilin II - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Whispers in the dark.
- Queilin m - 14, 16.20, 18.40 en gl
u. Basic instinct.
- Metro I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
The bodyguard.
-Metro n - 12, 14, 16, 18, 20 en 22
u. Sister act.
-Brabo - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.
Patriot games.
- Tijl - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Rhapsody in august.
-Wapper - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.
Blade runner.
- Sinjoor - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.
Damage.
-Ambassades Club 1 - 14, 16, 18,
20 en 22 u. Raising cain.
-Ambassades Club 2 - 14, 16, 18,
20 en 22 u. Flight of black angel.
-Ambassades Club 3 - 14, 16, 18,
20 en 22 u. Housesitter.
-Ambassades Club 4 - 14, 16.20,
18.40 en 21 u. The shining.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
14.30, 20 en 22.30 u. Daens.
14.30 en 20 u. Best intentions.
22.30 u. Whispers in the dark.
14.30 en 20 u. Hear my song.
- Memling
14.30, 20 en 22.30 u. Sister Act.
- Van Eyk
14.30, 20 en 22.30 u. Bodyguard.
werd uitgevoerd door jonge
amatrices. De choreografe had
de verschillende soorten bewe
ging afgestemd op de verschil
lende kwaliteiten van haar dan
seressen. Zo kon er zwierig, met
bijna klassieke patronen worden
gedanst door danstechnisch ster
ke meisjes en meer beweging-
theaterachtige beweging worden
gemaakt door anderen. Niette
min was het strakke, soms dyna
mische ensemblewerk, in grappi
ge zwarte kostuumpjes met fel
gekleurde, geprononceerde Ma
donna-beha's, het meest overtui
gend. De verwijzing naar be
paalde verrichtingen werd iets te
weinig doorgevoerd om echt be
tekenis en samenhang te krijgen.
'Cocon' van Peter Bloks was wat
dat betreft beter geslaagd. Acht
in ouderwetse gymnastiekpakjes
gestoken amateurs riepen met
verrassende bewegingen tal van
associaties op in een aparte men
geling van dans en 'mime'. Ze
droegen een soort onderwater-
brillen, die bij nadere beschou
wing uit theezeefjes bestonden.
Een grappige vondst, die samen
met het suggestieve muziekdecor
en aan de alledaagse Werkelijk
heid ontleende gebaren de we
reld van de zwem- en motorsport
en de atletiek in herinnering
bracht. Insecten, oosterse dans
en een ironische, onderlinge ri
valiteit onbraken evenmin in dit
goed getimede werkje. De acht
mensen hadden stuk voor stuk
een eigen theaterpersoonlijkheid
waardoor hun niet geschoolde
danslijven juist een extra ex
pressieve dimensie kregen.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crying
game.
14.30,17, 20 en 22.30 u. Ultras.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The public
eye.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dracula.
20 en 22.30 u. Blade runner.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Death
becomes her.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. A few good
men.
14.30,17 en 20 u. Home alone 2.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sister Act.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Bodyguard.
20 en 22.30 u. Damage.
22.30 u. Single white female.
14.30 en 17 u. Belle en het beest.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Daens.
THEATER
HULST
-Den Dullaert - 20.30 u. 'Uit in
eigen huis', tweede Vlaamse sterren
parade.
ZONDAG
FILMS
GOES
- Grand Theater
16 u. Belle en het beest.
20.15 u. Bodyguard.
HULST
- De Koning van Engeland
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Sister
act.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Body
guard.
13.45, 19 en 21.30 u. Home alone 2.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Death
becomes her.
16.15, 19 en 21.30 u. Sleepwalkers.
13.45 en 16.15 u. Belle en het beest.
OOSTBURG
- Ledeltheater
14.30 en 20 u. Housesitter.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
14 en 20 u. Home alone 2.
14 en 20 u. Single white female.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.30 u. Bodyguard.
- Alhambra 2
14 u. Belle en het beest.
19 en 21.30 u. Death becomes her.
- Alhambra 3
14 en 19 u. Home alone 2.
21.30 u. The last of the Mohicans.
- Alhambra 4
14, 19 en 21.30 u. Sister act.
ANTWERPEN
Zie zaterdag.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
14.30, 17.15 en 20 u. Daens.
14.30 en 20 u. Best intentions.
17.15 u. Whispers in the dark.
14.30 en 20 u. Hear my song.
- Memling
14.30, 17.15 en 20 u. Sister Act.
- Van Eyk
14.30, 17.15 en 20 u. Bodyguard.
GENT
- Decascoop
Zie zaterdag.