Wei OVERIGENS Marcel van Dam voorstander 'radicale vernieuwing' PvdA ])e Vries: W\ Botsing De onvermijdelijke striptease van een 'engelbewaarder' Nieuwe schoolstrijd tussen CDA en PvdA ligt op de loer DESTE] Muis DE STEM- Eigen sop ACHTERGROND Criminaliteit Verzekering Ouderenjaar 1 DE STEM VRIJDAG 22 JANUAR11993 Steeds vaker lees ik in de krant berichten over inbra ken in auto's en huizen. Men sen worden van hun fiets ge trokken en beroofd. Wat is het voor een slecht opgevoede wereld waar we in leven? Het betreft nogal eens drugge bruikers. Drugs moeten de wereld uit. Er moet ook meer politie komen. Iedereen heeft recht op een gelukkig en vreedzaam leven. Breda W. de Does In uw dagblad wordt steeds de indruk gewekt als zouden de bejaarden een goedkope standaardverzekering heb ben. Wel, niets is minder waar. Ook zij -betalen de wet telijke opslag welke alle par ticulier verzekerden moeten betalen. De premie is dan inclusief awzb en eigen risico omgeslagen per maand 181 per persoon, dat is meer dan 65-plussers aan het verplichte ziekenfonds moeten opbren gen. Het is dus geen 127 per persoon. Wat dat betreft zijn de bejaarden in Engeland en Amerika beter af, zij betalen helemaal niets meer aan zie- kenkosten, dat is geheel gra tis. Dat wil niet zeggen dat de ziekenzorg daar ideaal is. Doch ik kom veel in Enge land en zo slecht is het nu ook weer niet. Hier moet je ook 3 maanden wachten om bij een specialist terecht te kunnen. Breda C.J. Gruijters Wat moeten wij ouderen ons daarbij voorstellen? Verslech teringen, verbeteringen, lijvi ge rapporten, een voort gangsnota, of alles laten zoals het is. Misschien weer veel gepraat maar weinig daden. We geven toe dat de positie van ons ouderen er sinds vroeger beter op is geworden. Daarom van groot belang dat in het ouderenjaar 1993 de negatieve problemen aange pakt worden. Te veel ouderen moeten nog steeds rondko men van alleen aow of met een klein pensioen erbij. Dus die behoren tot de arme kant van Nederland. Afblijven van de aow dus. Is de waardering °P Oe Stem vo"*$3o°ót ene^en™1' hetr^htvlSre°UiUich voor ons ouderen tegenwoor dig optimaal? Bedenk wel, dat wij een crisis, een oorlog en de wederopbouw hebben meegemaakt. De economie in ons land, behoudens enkele inzinkingen, is nu redelijk goed. Dat hebben we mede te danken aan het zware werk en de armoede van vroeger, die wij ouderen aan den lijve hebben meegemaakt. De ver grijzing van mensen in de toekomst is een groot pro bleem. Het is een vaststaand feit dat begin volgende eeuw een-derde van de Nederland se bevolking 55+ zal zijn. Dat zal van iedereen solidariteit en financiële offers vragen. Zullen al die problemen om tot een verantwoord oude renbeleid en de nodige zorg voor ouderen te komen, gere geld worden van bovenaf zonder inspraak van ouderen aan de basis? Het is jammer maar waar, veel ouderen van nu hebben vroeger niet ge leerd om voor hun rechten op te komen. Je werd geleefd. Alleen hard werken was je lot. Die mentaliteit werkt nog steeds door. Ouderen moeten niet denken we kunnen er niets aan doen of het zal mijn tijd wel duren. In aantal vor men we een machtsfactor. Hard nodig dat er meer oude ren komen die getraind zijn, aktief worden en durven pra ten over ouderenbeleid, voor zieningen, woningen en de toenemende zorgverlening in de toekomst. Met kaarten en, biljarten alleen komen we er niet. Breda, P. v. Gurp Op tv laat een jonge Belgische kok zien hoe je muis bereidt. De levende muis bij haar staartje neerlaten in een kom rode wijn, waarin zij spartelt tot zij dronken is, waarna zij verdrinkt. 'Dronken sterven, dat is nog niet zo'n slechte dood', zegt de jonge kok monter. Daarna wordt de van wijn doordrenkte muis ont hoofd, gevild, van ongerechtigheden ontdaan en gegrilld. Allicht alom protesten. Al blijft het wat onduidelijk om welk aspect: om het koelbloedig laten verdrinken of om het vertonen daarvan op tv of omdat het om een muis gaat of omdat muis niet lekker kan zijn? Het moet het laatste zijn, want er klinkt geen protest als slakken, kreeft en mossels levend in heet water worden gesmoord. (HC) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, S 01640-36850, fax 01640-40731. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41, 236326, fax 076-200462. Voor bezorgklachten: 076-236888. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 4381 RP, 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen v.a. 1 januari 1993 (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 85.50, per half jaar 170.05 óf per jaar 330.70. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 28.45, per kwartaal 83.00, per half jaar 165.05 óf per jaar 320.70. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: maandag t/m vrijdag 1.60; zaterdag 1.90. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, maandag t/m vrijdag 8.30-12.00 en van 12.30-16.00 uur. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911). Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. en Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses. i Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. In 1985 keerde hij met afschuw de politiek de rug toe. De cultuur in de PvdA stond hem tegen. Sinds gisteren is hij terug. Niet in de arena waar het harde politieke bedrijf van alle dag zich afspeelt, maar als lid van de commissie die het verkiezingsprogramma van de PvdA maakt: Marcel van Dam, oud-bewindsman, voormalig Kamerlid en thans voorzitter van de VARA. Door Max de Bok IN TWEE WEKEN tijd overwon hij zijn aarzeling. Felix Rotten berg had hem gevraagd lid van de programmacommissie te worden. „Ik ben het eens met zijn opvatting dat de sociaal democratie toe is aan een radi cale herijking van haar opvat tingen en haar politiek instru mentarium. De culturele revo lutie in de samenleving, de indi vidualisering vragen daarom. Ik zou het ook tamelijk inconse quent gevonden hebben om de kans om een aandeel te hebben in de opstelling van het pro gramma niet te grijpen nadat ik bijna tien jaar de PvdA kritisch op de huid heb gezeten." Marcel van Dam relativeert zijn aandeel bij voorbaat: ,,'t Is maar een commissie. Of de haan nu kraait of niet, het wordt toch dag." Je komt niet blanco de commis sie binnen. Je staat voor 'radi cale vernieuwing'. Wim Kok legde juist de nadruk op de noodzaak van continuïteit. „Het verkiezingsprogramma moet een verzoening worden tussen een beetje continuïteit en radicale verandering." In de afgelopen jaren heeft U Uw ideeën over de culturele revolutie in de samenleving en de wijze waarop de politiek daarop zou moeten reageren uitgevent. U pleit onder meer voor een ministelsel in de socia le zekerheid. Zal dat U niet snel in conflict brengen met bijvoor beeld Ferd Crone, een van U medeleden in de commissie, die de PvdA er samen met Wolfson toe gebracht heeft het ministel sel af te wijzén? „Dat wordt dus een leuke dis cussie. Ik weet als pragmaticus dat er geen zaligmakende op vattingen bestaan. Ik bekleed geen politieke functies, dus ik ben een stuk vrijer om me van de politieke werkelijkheid van alle dag te verwijderen. Ik vind het heerlijk, ook in intellectueel opzicht, dat ik met geen enkel belang rekening hoef te houden. De politieke discussie wordt be heerst door gevestigde belan gen. Daar is niets mis mee, daar is de politiek voor. Wanneer ik pleit voor een ministelsel, dan doe ik dat wel vanuit de opvat ting dat de mensen die in het huidige zekerheidsstelsel zijn opgegroeid hun rechten behou den. Maar de tijd is rijp om op de nieuwe toetreders tot de ar beidsmarkt een nieuw stelsel van toepassing te verklaren. Het is niet uitgesloten gevestigde belangen en de noodzaak tot radicale vernieuwing met el kaar te verzoenen." Maar wat komt er bij al die nadruk op individualisering nog terecht van de solidariteit? Hoe ver bent U als bewonderaar en veel minder aanwezig is de sociaal-democratie wat is er eigenljk tegen 't»J partijen met ongeveer hetzelfl programmma? Want de ont# i keling van de samen]™ vraagt ook om reorganisatie hergroepering van polit, partijen. Nee, je moet niet J een aan een fusie denken, is het eindresultaat van Lij samenwerking." Van Dam doet niets zondert, doelingen. Is deze activiteit u begin van een terugkeer in politiek? „Neen, geen belangstelling. dertien jaar beroepspoliticus t zijn geweest, ben ik i (oester |Van onze verslaggever fieertruidenberg - Het cad ïflict bij de Nederlandj lektriciteitscentrales nutsbedrijven is opnieuw Marcel van Dam, met op de achtergrond Thijs Wöltgens. criticus van Den Uyl afgegroeid van zijn uitspraak: „De boel bij elkaar houden, dat is het" „Spanning tussen individualise ring en solidariteit zal altijd blijven bestaan. Juist het aan- passëfi van de regelgeving aan de nieuwe cultuur is de enige manier om de boel bij elkaar te houden. De overheid heeft ge poogd door een diarree van steeds verdergaande regelge ving de ontwikkelingen in de samenleving te volgen. Daar door is de overheid tot de vijand van de burger geworden. Juist daardoor staat de samenhang op het spel. De overheid moet terug naar een veel kleiner aan tal regels - dat zijn normen en waarden - die dan ook gehand haafd worden. Wat hebben we bijvoorbeeld aan de verplich ting om veiligheidsgordels te dragen als iedereen weet dat de overheid toch niet in staat is dat te controleren? Dat proces van steeds meer regels die niet ge handhaafd worden en die de burger daarom aan zijn laars lapt, dienen we te stoppen. Als er iets sociaal-democratisch is dan is het: zorgen dat de inte gratie van de samenleving wordt behouden." Onlangs sprak een D66-er de vrees uit dat Van Dam en Rot tenberg de grootste bedreiging vormen voor de groei van de FOTO ANP Democraten omdat zij een ver kiezingsprogramma zullen ma ken dat heel dicht bij dat van D66 zal liggen. Uw wekelijkse column in De Volkskrant laat inderdaad nogal wat D66-den- ken zien. „Ik ben een sociaal-democraat, maar dat wil niet zeggen dat niet veel in D66 me aantrekt. Maar er is een belangrijk ver schil. Ik vind dat de overheid bij alles wat ze doet voor ogen moet houden hoe ze kan berei ken dat de grote massa van minder geschoolden en lager betaalden de maatschappelijke ontwikkelingen kan blijven meemaken. Ik heb steeds het gevoel dat in D66 die houding Ik heb als voorzitter van VARA een hele leuke baan, t» vandaag de dag. Ik heb at' ambities. Sinds ik de pol heb verlaten, ben ik een gelukkiger. Ik ben van planda] te blijven. Een van de deforma ties die je in de politiek oploopt is dat je nooit precies kuil zeggen wat je wil. Je moet aid met omstandigheden en je ®J geving rekening houden, w kan ik wel zeggen wat ik wil Dat past bij mijn karakter et dat voordeel geef ik niet meel af. Mijn enige bedoeling is bijt dragen aan het herstel vanJ PvdA. Dat zal overigens vetii langer duren dan van nu tot aaiI de verkiezingen. Dat gaat mul van de ene dag op de andere Net zo min als de radicale ver nieuwing die ik voorsta waartoe het nieuwe program® I een aanzet moet geven. Als dj PvdA alleen maar gered zos| kunnen worden door mij, d; valt ze niet meer te redden." Indaag wordt op elektricj dtscentrales in Velzen 1 nntterdam het startsein gl [L voor een estafette vJ cties. Die zal duren tot ebruari. Op maandag 1 ff bruari is de Amercentrale Geertruidenberg aan beurt. ne spontane actie van 11 nl amber i.l. op de Amercentral lint als voorbeeld voor de niel I we acties. Dat wil zeggen dat J wisseling van ploegen op de cel Maken de provincies plaats voor kleinere regio's, die het bestuur weer een beetje overzichtelijker moeten maken voor de burger? Ja, alles wijst erop dat de 'engelbewaarders' van de gemeenten hun langste tijd hebben gehad. Door onze redacteur Henk Boot „HET GAAT erom spannen voor de provincie", voorzag de Brabantse commissaris Houben in zijn nieuwjaars rede voor het personeel van de provincie. Alsof hij toen al wist wat minis ter Dales en haar staatssecreta ris De Graaff-Nauta van bin nenlandse zaken voor de twaalf provincies in petto hadden. Ze denken serieus na over het CDA-idee om ons land op te splitsen in 20 tot 25 regio's, zo lekte deze week hun voorstel aan het kabinet uit. Wat vorig jaar nog werd afge daan als een gedachtenspinsel uit een grijs verleden, blijkt nu plotseling politiek zo levensvat baar dat de provincie binnen tien jaar voor haar voortbestaan moet vrezen. Sinds Thorbecke gelooft be stuurlijk Nederland namelijk rotsvast in de heilzame werking van drie, en niet meer dan drie, democratisch gekozen bestuurs lagen. En naast rijk, regio en gemeen ten is er dan voor de provincie geen plaats meer. Een veelgehoord argument is dat burgers anders het zicht op het bestel kwijtraken. Al maakt, de lappendeken van regionaal getinte halve bestuurslagen dat nu evenmin gemakkelijk. Ge meenten zijn al lang niet meer nij machte in hun eentje de vuilverwerking, het ambulance vervoer, de brandweer, kanker onderzoek, de politie of de ar beidsvoorziening efficiënt en goedkoop te regelen. Ze besteden die taken uit aan weinig democratisch werkende 'functionele besturen', met tel kens wisselende werkgebieden, of aan de gewesten die drijven op vrijblijvenheid. En de centrumsteden kunnen amper voldoen aan hun op dracht voor de regio als econo misch trekpaard te fungeren, omdat ze vastlopen op bestaan de gemeentegrenzen. Zo worden ze min of meer ge dwongen hun eigen woningen en bedrijventerreinen bij de bu ren te vestigen, wat hen veel welkome inkomsten scheelt. Ook anderszins staat Thor- becke's model op de tocht. Eu ropa rolt de zakken van de rijksoverheid. Den Haag is al de nodige wetgevende bevoegdhe den aan Brussel kwijtgeraakt. Op een verdere ontmanteling zitten de rijksdiensten niet te wachten. Met succes hebben ze verdere decentralisatie van hun taken naar de provincies opge houden. Aan de top en de basis van het bestel zijn de problemen legio. Maar de bewindslieden van bin nenlandse zaken zoeken de op lossing er tussenin, op het ni veau van de provincie. Niet dat die haar werk als scharnier tussen rijk en lokaal bestuur niet goed verricht. Hooguit wat ambtelijk, verge zeld van een stortvloed aan pa pier, wat tot ergernis van de steden de vaart uit de procedu res haalt. En wat Brabant met zijn vier grote steden en zeven gewesten betreft, is de de provincie altijd kien op een zekere verdelende rechtvaardigheid bij het verde len van subsidies, woningbouw- contingenten en bedden. Een houding die met name door de grote steden, en niet alleen in Brabant, als betuttelend wordt ervaren. Toch kiezen Dales en De Graaff-Nauta niet rigoureus voor het versterken van de grote steden. Daarvoor zou wat te zeggen zijn geweest, omdat via grootschalige annexatie bij voorbeeld, een groot grondge bied onder een bestaand demo cratisch bestuur kan komen. Dales kiest voor de regio's FOTO DE STEM/JOHAN VAN GUFIP Zo'n oplossing zou leiden tot introductie van een soort stads provincie. Wat zeker in de Randstad, waar dan steden van enige omvang als Schiedam of Zoetermeer him zelfstandigheid kwijtraken, tot volksopstanden zou leiden. Binnenlandse Zaken kiest voor invoering van regio-besturen, waardoor alle gemeenten, groot en klein, min of meer worden gelijkgeschakeld. Veel typisch gemeentelijke taken (bestem mingsplannen, volkshuisves ting, grondbeleid) gaan vroeg of later over naar democratisch gekozen regio-besturen, die straks een eigen budget krijgen. Gemeenten verschrompelén dan wel tot deelgemeenten, zeggen tegenstanders. Nee, leggen voorstanders deze vernieuwing positief uit: gemeenten houden juist die taken over, waarmee de burger heel direct te maken heeft zoals straat- en groenbe- heer, afgifte van paspoorten en het beheer van wijkhuizen en sportaccommodaties. Dat zou het regionaal denken en handelen onder gemeentebe stuurders zeer bevorderen. In allerlei bovengemeentelijke kwesties kan dan minder lo kaal, dus constructiever wórden- gedacht. Voor de provincies betekent de Dales-oplossing regelrecht een striptease. Hun toezichthouden de, plannende en coördinerende taken worden overgeheveld naar de regio-besturen. Dat worden doe-het-zelvers, die zonder tussenkomst van de pro vincie voortaan rechtstreeks met het rijk en de Europese Gemeenschap zaken doen. Wellicht dat de provincie in afgeslankte vorm als een plat form voor regio's kan voortbe staan, maar meer lijkt er voor haar niet in te zitten. In de ministeriële plannen zit een groei-model. Gewesten hoe ven niet van de een op de ande re dag uit te groeien tot vol waardige provincievrije regio's. Het hangt af van de bereidheid I en snelheid van gemeenten ou| eigen taken aan die regio over te dragen. Zolang dat mondjesmaat ge beurt, maar in ieder geval mil der vrijblijvend dan nu, is de provincie nog niet overbodig. Voor de huidige provincie Zee-1 land, die straks waarschijnlijk] één regio wordt, verandert er niet veel. Al wordt met ze regio's de spoeling dunner. Brabant staat op de nominatie om gevierendeeld te worden. I Waar deze provincie nu eensge-1 zind oprukt naar Den Haag en Brussel, zal straks ongetwijfeld de onderlinge concurrentie tus- sen de vier regio's de kop opste-1 ken. Hoe dat uitpakt voor de nieuw I regio West-Brabant is de vraag, De kritiek, die met enige i maat over de provincie word! uitgestort, wijst weliswaar een sterk gegroeid regionaal be-1 ■wustzijn. Maar intern hebben de stadsre-1 gio Breda enerzijds en de duo- stad Bergen op Zoom/Roosei- daal anderzijds nog heel wat a! te regelen. En voor de kleine gemeenten, I altijd beducht voor de grote buren, moet het een geruststel lende gedachte zijn dat de pro-1 vincie nog even als een eng waarder op de regio-vorming I toeziet, voordat ze definitief j wordt afgedankt. Staan we aan het einde van het tijdperk waarin openbaar en bijzonder onderwijs strikt gescheiden systemen waren? Gaan de grenzen tussen bijzonder en openbaar vervagen? Of komt er opnieuw een politieke strijd waarin om het voortbestaan van het bijzonder onderwijs wordt gevochten? Door Harry Coerver DAT SOORT vragen dringt zich op nadat de afgelopen maanden politieke partijen en allerlei instellingen nota's publiceerden over hoe het onderwijs in Nederland ver nieuwd moet worden. Deze week kwam de Kamer fractie van het CDA met de nota 'Maatschappelijke decen tralisatie in het basis en voort gezet onderwijs'. Daarin poetsen de onderwijs- specialisten uit het CDA de zuil van het bijzonder onderwijs nog eens glimmend op. „Handen af van het bijzonder onderwijs", is de boodschap. En èls er de komende tijd al iets moet veranderen, dan mag dat het bijzonder onderwijs in ieder geval niet aantasten. CDA-Kamerlid Hermes, tot drie keer toe staatssecretaris van on derwijs in de kabinetten Van Agt en behorend tot de oudere garde van de CDA-fractie, laat er geen twijfel over bestaan. Wallage FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP „Deze nota heeft de unanieme steun van de hele fractie," ver telde hij trots maar beslist. Hij doet er nog een schepje bovenop door te wapperen met een brief van CDA-fractievoor- zitter Brinkman. Daarin prijst de eerste man van de christen democratische fractie de inhoud van de nota aan. Hermes' boodschap is overdui delijk: het hele CDA staat dus pal achter het bijzonder onder wijs. Een opmerkelijk signaal. Want al enige tijd bestaat twijfel bij een aantal, vooral jongere, CDA-Kamerleden, maar ook bij Brinkman en Lubbers over de vraag of anno 1993 de scheiding tussen openbaar en bijzonder onderwijs nog wel zo hard ver dedigd moet worden als vele tientallen jaren lang is gebeurd. Een half jaar geleden werd plotseling een breuk in het front Hermes FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP van verdedigers van het bijzon der onderwijs zichtbaar. Nota bene Brinkman had samen met staatssecretaris Wallage (On derwijs) en staatssecretaris De Graaff-Nauta (Binnenlandse Zaken) achter de schermen een nieuwe regeling voor de huis vesting van scholen in het ba sis- en voortgezet onderwijs be dacht. Volgens die regeling zouden ge meenten ook een dikke vinger in de pap krijgen op het terrein van de huisvesting van bijzon dere scholen. Voor Kamerleden als Hermes, maar ook voor andere voormali ge CDA-bewindslieden van on derwijs als Deetman en Van Leijenhorst, staat zoiets gelijk met vloeken in de kerk. En dus moest Brinkman terug krabbelen. Zelfs toen Lubbers de regeling in de CDA-fractie verdedigde, had dat geen effect. Het bijzonder onderwijs is hei lig: de gemeente moet daar zo veel mogelijk vanaf blijven. De fractie moest om en ging ook om onder druk van de oudge dienden. Het kamerdebat over de huis vesting in het onderwijs, dat gepland was op 24 september van vorig jaar, werd afgelast. De regeling ligt nu in een diepe la stof te vergaren. Het gaat niet alleen over huis vesting van scholen. Er staan de komende tijd een groot aantal andere veranderingen in het Nederlandse onderwijs op sta pel. Veranderingen die de posi tie van het bijzonder onderwijs kunnen versterken of verzwak ken. Tot nu toe regelt het ministerie van onderwijs in Zoetermeer nog heel veel zaken die met de afzonderlijke scholen te maken hebben. Dat wordt anders. Veel macht wordt afgestaan. Het is alleen de vraag waar die macht terechtkomt: bij de schoolbestu ren of bij de gemeenten. Ge meenten fungeren al vanouds als de schoolbesturen van de openbare scholen. Bij de aanhangers van het bij zonder onderwijs is altijd met enig wantrouwen in de richting van de gemeenten gekeken. In de nota van het CDA wordt dan ook vooral één zaak duidelijk. Als Zoetermeer geld of verant woordelijkheden afschuift, moeten die bij de besturen van de scholen en niet bij de ge meenten terechtkomen. De PvdA-fractie in de Tweede Kamer schreef enkele maanden geleden ook een nota over de toekomst van het onderwijs. In die nota wordt juist bepleit de rol van de gemeenten te verster ken. Wat is er allemaal te verdelen aan macht en geld? Naast ver antwoordelijkheid over de huis vesting zijn daar bijvoorbeeld de gelden bestemd voor scholen waar leerlingen zitten die extra hulp nodig hebben. Ieder jaar verdeelt het ministerie voor dat doel een half miljard gulden. Een commissie onder leiding van oud-PvdA onderwijsminis ter Van Kemenade suggereerde onlangs dat geld door de ge meenten te laten verdelen. Wal lage heeft al laten blijken dat een heel goed idee te vinden. Maar het CDA zal zich daar zeker tegen verzetten. Een ander voorbeeld: sociale vernieuwingsprojekten lopen via de gemeenten. Maar dat geldt niet voor de gelden die Onderwijs kan besteden aan so ciale vernieuwing. Daar gaat dat geld naar het bijzonder on derwijs en naar de gemeenten als bestuur van de openbare scholen. Op deze wijze wordt keurig rekening gehouden met de gevoeligheden van het CDA. Soortgelijke problemen spelen rond de onderwijsverzorging. Tientallen onderwijs-begelei- dingsdiensten en een kleiner aantal pedagogische centra hel pen scholen in basis- en voort gezet onderwijs. Nu worden al die instellingen nog betaald vanuit Zoetermeer. Het gaat om een bedrag van bijna tweehonderd miljoen. Het ministerie wil dat anders rege len. Ook hier speelt de vi waar het geld terecht komt: bij gemeenten of schoolbesturen. Bij al die onderwerpen komen steeds opnieuw tegenstellingen tussen de coalitiepartners CDA en PvdA naar voren. De PvdA weet zich daarbij in de regel gesteund door de meeste andere I partijen. De nieuwe nota van het CDA moet nu duidelijk maken waar het CDA staat. Toegegeven, in het verleden waren er twijfels. Maar die zijn nu weggenomen, althans wat de oudere garde in de CDA-fractie betreft. De nota vormt bovendien de basis voor hét hoofdstuk Onder wijs in het nieuwe verkiezings programma van het CDA. Dat kondigde Brinkman aan in de brief waarmee Hermes week schermde. Daarmee lijk' de positie van het CDA overdui delijk: pal achter het bijzonder onderwijs, recht tegenover de PvdA en het openbaar onder wijs. Blijft het CDA inderdaad als één man achter Kamerleden t Hermes staan? Komen de opvat tingen zoals de CDA-fractie ze deze week presenteerde inder daad ook zo in het verkiezings programma terecht? In wezen zou daarmee de schoolstrijd weer oplaaien. Of zal de macht van de 'oude garde' afbrokkelen als blijkt dat een deel van hen na de komende verkiezingen niet meer terug komt in de Kamer? In dat geval is de kans groot dat de scherpe grenzen tussen openbaar en bij zonder onderwijs vervagen. De rijksweg Al 6 was giste Van onze verslaggever Prinsenbeek - De rijksweg gistermiddag urenlang afd nadat een vrachtwagen me wagencombinatie was ingeT De ravage na de botsing enorm. De aanhanger gelal met vers fruit lag compleet 1 nield over de rijbaan en dj over de vangrail in de midcT berm. Ook drie andere aul werden bij dit verkeersonga beschadigd. De chauffeur varl vrachtwagen met zilverzand! 40-jarige H. van B. uit het Lr burgse Heythuysen is met bd breuken en gebroken ribben een ziekenhuis in Breda opge| men. Volgens de politie is deze ch! feur rond 13.00 uur gistermidl op de rijbaan richting Roll dam, tussen Breda en het kncr punt Zonzeel, in volle vaart! een file ingereden. De chauf| van de andere vrachtwagen] het ongeluk aankomen en machteloosheid lijkt Naties. In Angola hebben tot taak hebben op het vr< burgeroorlog leidde een i jaar geleden tot een vergel °P de laatste man verdwi komen. Om te zorgen dt plaatsvinden, zonden de Vh De verkiezingen zijn gewet volgens alle regels van hel leider van de guerrillabewe meerderheid. Toen die v< greep hij, ondanks een gro pogingen, opnieuw naar c {aar rust en vrede bleek sle Het mandaat van de VN ir maand af. De waarnemer heidsraad tot verlenging verenigde Naties weten ni yvoordigers ter plekke k) jmmers geen vredesproces Terugroepen lijkt echter zc van Angola. En dat is hoo volking weer zo veel te v< aanwezigheid van neutra misschien zelfs tot bemidd 'och schijnen de VN, op b tot het niet verlengen var zwak woord voor deze veeleer. De Veiligheidsraa oe hoop daarmee de stri oog veel meer om de oorlog en vrede op dat cor meenschap is.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2