DE STEM 'Het gaat altijd om de poëzie' 'Ik hoop een levenskunstenaar te zijn' CULTUUR i 'Abele Spelen' in de regie van Dora van der Groen I Humor en we Rentes de Ca Boek voor ai Poëtisch bee de Swahili -nj Schrijver Simon Vinkenoog exposeert tekeningen in galerie in Eindhoven Ted de Braak quizmaster VRIJDAG 22 JANUARI 1993 DEEL D „De anekdote van de ab ele spelen is niet interes sant. Je hoeft er dus niet naar te luisteren. Dat is fantastisch, want het schept de ruimte die je moet hebben om aan de slag te kunnen. Je kunt net zo goed de telefoon gids als uitgangspunt ne men voor een voorstel ling. Maar dat is precies de uitdaging. Ik denk trouwens dat de tele foongids écht heel goed bruikbaar is". Dat zei Dora van der Groen een beetje provo cerend in een Belgische krant. 'Abele spelen' is haar tweede regie bij Het Zuidelijke Toneel, na het succesrijke 'Thyestes' van Hugo Claus vorig Dora van der Groen: „Ik wil de absoluut de sound van de middeleeuwen bewaren. foto patrick meis jaar. Het stuk is in fe bruari en maart te zien in Bergen op Zoom, Roosendaal, Terneuzen, Oosterhout, Etten-Leur en Breda. c Door Jace van de Ven De abele spelen, 'Esmo- reit', 'Gloriant', 'Lanseloet van Denemarken' en 'Het spel vanden Winter ende vanden Somer', dateren uit het begin van de veertien de eeuw. Ze zijn bewaard gebleven in het Hulthemse handschrift en worden elk gevolgd door een sotternie, een korte klucht. „Die sotternieën spelen wij niet," legt Dora van der Groen uit. „Ook heb ik van de teksten van vier stukken één geheel ge maakt. Dat betekent dat er nog al wat geschrapt is." De abele spelen zijn een unicum op het gebied van middeleeuws toneel, ze kennen in de hele Europese literatuur hun gelijke niet. Over het ontstaan is weinig bekend. Waarschijnlijk stammen ze uit Zuid-Nederland, vermoe delijk zelfs uit Zuid-Brabant. Wat het auteurschap betreft is het zowel mogelijk dat de spelen door één auteur als door een schrijverscollectief geschreven kunnen zijn. „De term abel staat waarschijn lijk voor schoon spel, ernstig toneelstuk. Abel betekent zoiets als waardig, hoofs. De abele spe len zijn dan ook doordrongen van riddertragiek, avontuur en hoofse liefde. Dat betekent niet dat er bij onze uitvoeringen niets te lachen zal zijn. Toneel is op de eerste plaats entertainment, ook als het abele spelen betreft." Stijl Er is weinig bekend over de opvoeringstijl van de abele spe len" door de eeuwen heen. De vroegste aantekeningen over op voeringen staan in oude stedelij ke of grafelijke rekenboeken uit de vijftiende eeuw. De gezellen van Diest speelden op 14 maart 1412 'Lanseloet' in Aken. In het begin van deze eeuw, 1908 en 1915, werd het spel gespeeld door de Hagespelers in regie van Eduard Verkade. Elk decennium werd 'Lanseloet' in Nederland opgevoerd, bij de laatste opvoering, in 1969, maakte Eric Schneider zijn re gie-debuut bij het Nieuw Rotter dams Toneel. Ook 'Esmoreit' is deze eeuw enige keren opge voerd zoals in 1930 met onder andere Ko van Dijk. Voor zover bekend zijn de Abele Spelen niet eerder gezamenlijk op een avond opgevoerd. Eenheid Voor Dora van der Groen vor men alle vier de abele spelen een eenheid en worden ook als zoda nig opgevoerd. Alle rollen, ook die van vrouwen, worden door mannen gespeeld. Van der Groen gaat uit van de originele Middel nederlandse tekst, die ze heeft bewerkt. Dora van der Groen: „Komrij heeft een mooie hertaling ge maakt, maar ik wilde absoluut de sound van de Middeleeuwen bewaren. De oorspronkelijke tekst kunnen we niet spelen, om dat het publiek er dan niets van zou begrijpen. Dus ben ik zelf aan het werk gegaan. Ik permit teer me een dichterlijke vrijheid hier en daar, maar hou wel het metrum aan en waak ervoor dat de archaïsche sfeer uit mijn tekst zal spreken." 'Abele Spelen' wordt bij Het Zuidelijk Toneel op de planken gebracht door Frank Focketyn, Bart Siegers, Peter Van den Ee- de, Erik de Visser en Steven van Watermeulen. Vier van deze vijf acteurs zijn leerlingen van Van der Groen die zij opleidde aan de toneelopleiding van het Ant werps Conservatorium. Een van hen, Peter Van den Eede: „Vroeger op school hebben we met deze Abele Spelen al veel plezier gehad. Het zou zonde geweest' zijn, als Dora er naar het publiek toe nooit meer iets mee gedaan zou hebben. Ik ben blij dat ik eraan mee mag doen om wat we toen als leerling begonnen zijn, nu af te maken als professional. En dat vooral omdat het onder Dora is, zij heeft ons geleerd om bij het acteren steeds bij jezelf te rade te gaan. Wat voor rollen je ook te spelen krijgt, je moet daarvoor iets in jezelf open breken om dat naar buiten te brengen." „Dat niet alleen", vult medespe ler en eveneens oud-leerling van Dora Frank Focketyn, aan: „Het onstaat niet alleen in jezelf, je verwerkt in een rol ook elemen ten die je van buiten jezelf hebt, dingen die je in de wereld hebt opgevangen." Geloof Dora van der Groen: „Dat klopt en op die manier ben je op het toneel ook altijd met vandaag bezig, ook als je een oud stuk speelt. Een tekst is alleen een aanleiding om te tonen wat je toch al wilde zeggen. Als je de inhoud daarvoor hebt, als er die poëzie in je is, als je creatieve verbeeldingskracht bezit en je hebt jezelf zozeer in de hand dat je wat je vindt in volstrekte eerlijkheid naar buiten weet te brengen, dan wordt de rest u aangeboden. Dan kan een rol niet meer mis gaan. Dat geloof moet je hebben." Dat geloof heeft Dora kennelijk op haar oud-leerlingen en de van de Maastrichtse toneelopleiding afkomstige Erik de Visser over gebracht. Peter Van den Eede: „Wat zo heerlijk is tijdens dit repetitieproces is, dat er een doorstroming is. Eerst hebben we gezaaid, almaar gezaaid. Op een gegeven moment zijn we begonnen met wieden en nu heb ik het gevoel dat we aan het oogsten zijn." Frank: „We voelen dat we iets aan het maken zijn dat er straks ook zal staan." Het voordeel van het elkaar ken nen blijkt het maakproces aan merkelijk te versoepelen. „Het wederzijds respect, het kennen van eikaars persoonlijkheid, de collectieve inbreng in het crea tieve proces, ze roepen gezamen lijk een stroom van energie op, waarin je dingen ontdekt die je dichter bij de essentie brengen dan gebeurd zou zijn bij een minder gevoelsmatige aanpak." Die aanpak blijft niet beperkt tot de acteurs alleen, ook de vormgever en de geluidsontwer per participeren in dat collectie ve proces, dat het best vergele ken kan worden met een ont manteling. Op zoek naar de be doeling, de boodschap? Dora: „We hebben geen bedoe ling, geen boodschap in de more le zin van het woord. Onze werk wijze heeft veel meer te maken met onbevangenheid. Alles wat van tevoren vaststaat, moet weg. Zo stuiten we telkens weer op momenten tijdens de repetities waarop iedereen voelt dat er iets aan het gebeuren is. Die elemen ten geven straks de meerwaarde aan het stuk." Innerlijk „Waar het om gaat, dat is om een soort van innerlijke waar digheid, om de poëzie die je in je hebt. Als je daar op terug kunt vallen, kan je niet meer uitschui ven, hoe ver je ook gaat. Sterker nog: je kunt dan niet ver genoeg gaan. Met die geestelijke inhoud, die tederheid, dat respect, dat begrip, kan je zelfs de meest gore smerigheid sublimeren. Wat wij willen presenteren is geen opge poetste pop met krullen en kraaloogjes, maar een levend klein kind mét een broos en teer huidje dat gloeit als je het aan raakt." 'Abele Spelen' van Het Zuidelijk Toneel is in Roosendaal op 4 fe bruari, in Bergen op Zoom op 5 februari, in Breda op 11 februari, in Terneuzen op 6 maart, in Etten- Leur op 11 maart en in Oosterhout op 13 maart. qsv •firn ob'isKfod Door Tom Smeets Simon Vinkenoog is beeldend kunstenaar geworden, hij ex poseert zijn tekeningen tot 21 februari in de Eindhovense Galerie Willy Schoots. De ti tel van de expositie en van het bijbehorende boek is 'Louter genieten'. Al voor de officiële opening zijn er drie werken verkocht. Da's ook genieten. Vijftien-, zestien honderd gulden moet u daarbij toch wel op zak hebben. Al is dat een schijntje in vergelijking met de Karei Appels, Armando's en Corneille's die tegelijkertijd in Galerie Willy Schoots zijn te zien. „Gewone letters zijn altijd maar in zwart wit. Daar moeten de mensen zelf de kleur bij beden ken. Dit zijn nu mijn kleuren en kijk maar wat je zelf achter de kleuren vandaan haalt", zegt de schrijver/dichter en nu ook beel dend kunstenaar. Wat voelt hij zich eigenlijk het meest? „Ik ben mens. En ik hoop een levenskun stenaar te zijn. Maar na jaren dichten, schrijven en voordragen wilde ik ook wel eens iets met mijn handen doen." Andere wereld In' een aantal kunstwerken heeft hij teksten verborgen. „Soms gaf die tekst mij het idee om verder te gaan met de tekening er om heen. Het leuke is dat je in dit opzicht heel ver kunt gaan. Het expriment houdt nooit op. Ik zie wel dat alles wat hier hangt allemaal mijzelf is, maar ik zit niet aan een bepaalde stijl vast." Hij geeft grif toe dat hij, na 88 boeken in het literaire vlak, in 'een hele andere wereld' terecht is gekomen. „Ik ken al veertig jaar de literaire markt. Nu zit ik een beetje in die kunstwereld. Ik heb de afgelopen jaren in Am sterdam twee kleinere tentoon stellingen gehad. Daar werd me gewoon een ruimte ter beschik king gesteld, die ik zelf heb ingericht. Maar deze expositie in Eindhoven is voor mij een prachtige entree." In Eindhoven hangt allemaal werk dat in één periode, begin vorig jaar, is ontstaan. Soms zijn ze van teksten voorzien, zoals 'en zo kwam er toch nog iets uit de bus'. Dat wekt de suggestie dat het eerst helemaal niet wilde lukken. Simon, relativerend: „Ach ja, het wil allemaal niet zo veel zeggen. Het is meer dat ik denk: het is hier klaar en nou moet er hier ook nog iets in." De meester wijst daarbij eerst op de ene beschilderde hoek van zijn kunstwerk en daarna op de hoek waar alleen maar tekst is te vinden. „De tekening had ik al, maar ik vond dat er nog iets aan de compositie ontbrak." Moet hij lang over die teksten nadenken? „Nee, ik ben niet ie mand van eindeloos lang naden ken. Het komt spontaan op het moment zelf." Maar hij denkt nooit de volgende dag: 'wat een onzin'. Fel: „Onzin bestaat niet. In de kunst bestaat geen onzin. Je kunt hooguit denken 'het is niet mooi genoeg'. Dan gaat het onherroepelijk in de prullemand. Ik zeg het wel eens zo: het is een creatieve gooi met de pet. En die kan er wel eens naast liggen." Parallel met de expositie is ook het boek 'Louter genieten' ver schenen. Daarin is een groot aantal tekeningen in kleur afge beeld, plus een dertigtal teksten die betrekking hebben op beel dende kunst. Alleen al het uit zonderlijke formaat en het ge bruik van verschillende papier soorten maken het tot een hele bijzondere uitgave. Naast de 'gewone' uitgave ver schijnen er een luxe editie (boek en zeefdruk) van 75 genummer de exemplaren en een topeditie (boek, originele tekening, plus een handgeschreven gedicht) van 55 exemplaren. In totaal gaat het om duizend exemplaren. Dat alles is nieuw voor Simon, die dit jaar 65 jaar wordt. Vol jeugdige overmoed zegt hij: „Ik vind het leuk dingen te doen die ik nog nooit eerder heb gedaan. Zo ben ik vorig jaar samen met m'n vrouw ook met een volks tuintje begonnen. Eden hebben we hem genoemd. Boudewijn Büch noemde de tuin in Viva het toppunt van burgertruttigheid. Ik heb hem al uitgenodigd een keertje langs te komen." 'Louter genieten', tekeningen van Simon Vinkenoog en verder werk van o.a. Karei Appel, Ar mando, Corneille, Lucebert en Theo Wolvekamp. Galerie Willy Schoots, Willemstraat 27 in Eind hoven. Tot en met 21 februari, open: dinsdag t/m vrijdag van 11 tot 18 uur, zaterdag van 11 tot 17 ur, zondag van13 tot 17 uur. Simon Vinkenoog: „Ik ben niet iemand van eindeloos nadenken. foto willy schoots Wat is uw favoriete boek? Van Imeras 'De glimlach van Busia' met als ondertitel 'Schaakspel om het leven'. Een klein, schitterend boekje over een jodin die haar leven kan redden als ze een schaakwedstrijd wint. Welke film heeft op u de meeste indruk gemaakt? Dat zijn er twee. 'De twaalf gezworenen' over een jury van twaalf mannen in een kamer. En 'One flew over the cuckoo's nest'. Beide vanwege de geweldige acteerpres taties. Wat is de laatste tentoonstelling die u heeft bezocht? In De Lokeend in Vinkeveen een expositie van Jack ie Rijk en drie andere schilders. Allemaal schilders die ook muzikanten zijn. Welke plaat of cd zou u op de radio willen laten draaien voor u zelf? Dan kunnen ze ongeveer alles draaien van Mei Tormé. Dat vind ik de beste musicus ter wereld. Als ik een nummer moet noemen: 'Ode aan Ella'. Wat hangt er bij u thuis op het mooiste plekje aan de muur? Een schilderij van Jack de Rijk hangt boven de open haard. Het heet 'De Drie Nimfen'. Wat was uw laatste cultureel avondje uit? Een week of drie, vier geleden in Hoorn de première van 'Een doos met kruimels' met Carol van Herwijnen en Ingeborg Elsevier. Een schitterend stuk. Voor welk televisieprogramma blijft u thuis? Ik kijk over het algemeen graag naar talkshows. Katel sla ik zelden over en De Stoel vind ik wisselend, maar wel heel leuk. En Derrick en Tatort, vooral de oudere. Door welke artiest, kunstenaar of acteur zou u het liefst voor een diner met kaarslicht worden uitgenodigd? Toon Hermans. Die beschouw ik mijn hele leven al als het voorbeeld van hoe het nou precies moet. Die man is ongelooflijk creatief. Wie zou er volgens u beslist nóóit minister van WVC moeten worden? D'Ancona hè. In elk geval niet iemand die beweert het zo goed te kunnen. De meesten niet. Ik zou het in elk geval niet kunnen zijn. Wat zouden mensen volgens u per se moeten zien, lezen of horen? Ik denk dat iedereen in zijn leven minstens hondera boeken moet lezen, vooral van nieuwe Nederlandse schrijvers. En een keer in de maand naar het theater moet gaan. PE STEM poor onze redacteur l Hans Rooseboom ne foto die bij dit stukje staat werd bijna twee jaar geleden gemaakt tijdens de Nacht van het Boek in Tilburg. In de cata comben van het theater Noor- derligt wachtte José Rentes de Carvalho op zijn beurt. Hij zou enkele gedichten in het Portu gees voordragen. Voor een foto poseerde de Portu gees-Nederlandse auteur met plezier, maar het afgesproken hiterview met deze krant kwam piet van de grond. Leest u mijn boeken maar. paar staan alle antwoorden in", zo reageerde Rentes op iedere vraag. Al heel snel werd duide lijk dat verder vragen geen zin had. Rentes de Carvalho is schrijver, geen spreker. Wat hij te zeggen heeft staat in zijn (vele) boeken. Het moeizame interview - het is nooit in de krant verschenen - kan ook te wijten zijn geweest aan het feit dat Rentes na 37 jaar verblijf in Nederland onze taal nog steeds niet helemaal beheerst. In ieder geval niet schriftelijk, en in ieder geval niet in de perfecte mate zoals hij zou wensen. Want Rentes hecht enorm aan verzorgd en nauwge zet taalgebruik. Daarom schrijft hij alles nog steeds in het Portu gees, dat dan door Harrie Lem- mens en anderen getrouw in een mooi Nederlands wordt vertaald. Rentes de Carvalho blijft in het Patrick Van den Eede: „Nu heb ik het gevoel dat we aan het oogsten zijn.foto PatrickmeisI De Portugese Nederlander Ren Bas Heijne en Frank Ligtvoet hebben het boek 'Met liefde' sa mengesteld, waarvan de op brengst bestemd is voor de Stichting Aids Fonds. Neder landse schrijvers hebben spe ciaal voor deze bundel een nieuw verhaal gemaakt of een eerdere vertelling bewerkt. De auteurs en anderen uit het boekenvak, tot en met lithograaf en binder, hebben 'voor niets of voor bijna niets' meegewerkt. Ook de verkooporganisatie van uitgeverij Contact, boekhandels ketens en individuele boekhan delaren verlenen hun medewer king. In 'Met liefde' zijn bijdragen opgenomen van Jan Brokken, Remco Campert, Adriaan van Dis, Renate Dorrestein, Maarten 't Hart, A.F.Th, van der Heijden, Bas Heijne, Gerrit Komrij, Kees van Kooten, Tom Lanoye, Doe- schka Meijsing, Margriet de Moor, Stephan Sanders en Joost Zwagerman. De verhalen zijn niet per defini tie tragisch van aard. Ook de humor komt ruim aan bod. De uitgever meldt nog: „Deze bun del is niet alleen een van de meest lezenswaardige bloemle- Door Hans Rooseboom De bundel Waar niemand wegen waande van Emma Crebolder is de geschiedenis van een Afri kaanse stam in 45 poëtische beelden. De gedichten in deze bundel zijn begrijpelijk, maar niet simpel. Het eerste gedicht zet direct de toon, een beeld van het begin, de baby die met moeder mee het veld in gaat: de dagen zijn voorbij, overvloed van genegenheid onder zon gedragen worden tegen huid van vrouwen in prinselijke cocon vol lichaamsgeur en soepel bewegen uitlopend op zogen het moederlijf bukt naar het veld ae hakt opent in bogen de aarde onder haar voeten °P dat ritme heb je geleefd als in golven, het legde je heer tot waar je nu leeft Zo begint een levenscyclus onder e titel Teken van een broze zekerheid. Dicht bij de natuur, de familiebij de voorouders, icht bij leven en dood, het indi- 'du als deel van een groter

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 16