zomervakantie '93 Picknicken mei Mehmet i Taxichauffeur en toerist leiden elkaar prettig rond in Turkije *ameeg^:« -pag^ ning een feest! Vakantie is geen stilstand Duitse Alpenroute meet ruim 120 kilometer Kastelentrein Trentino Fiets-zangreizen met kamperen in Italië Cruises ver en dichtbij ■kb SUSKE EN WISKE COLLECTIE ZOMERVAKANTIE '93 KORT Route 66 de beroemde heimweeweg in de VS de stem consument DONDERDAG 21 JANUAR11993 :?3 A A«s«ï L, -. xïMxÏM "VS®" I 2^- DC KRAS SST ÜMO^MW VKKWV fJJJJ1 :a. 52 minuten alle leeftijden. I ij van 'De blau- traatje bij 'n gsvideo mi- Imt?!m jgsen dagtocht met een taxichauffeur leidde tot een picknick met een Turkse familie. Op een plaats waar nooit toeristen komen, waar de lokale bevólking gewoon zichzelf kan zijn. ,if de eerste tot en met de nieuw- ilbums per 4 bijeen in 42 degelij- erzamelbanden. Een geweldig avontuur. Vraag deel 1 aan (232 formaat 20 x 27 cm, met 4 pag. -encyclopedie), niet voor de nor- prijs van f 39.95, maar voor HHTSXQ QC (+I6.95verpahkings- en verzendkosten) bestaat uit: Termijn betaling: ia De Roos en het ia ja cassette ja ja cassette ia ja ja lijvend ca. 1 1/2 maand na uw kannismakingazandlng. !s aasgieren wachten ze vliegvelden, bij sta ns en bezienswaardig- -den. Bereid om iedere «wetende toerist fors ld uit de zakken te oppen. Maar een dagje fit een taxichauffeur ui ook een traktatie ju. En goedkoop. wLout Donders jheet Mehmet en is taxichauf- w. Eigenlijk is hij leraar Duits «en school in het Turkse Manavgat. Maar in de s rijdt hij, net als tien van zijn collega's, in een rond. Met zijn karige leraar- lans heeft hij het geld eenvou- gweg nodig. iderweg van het vliegveld naar t hotel geeft Mehmet zijn visi- aartje en zegt dat hij best een gje ter beschikking wil zijn, or een toer in de omgeving. *«r de prijs worden we het wel verwacht hij. Is het Neder- '"J~ om op zo'n moment eerst even de boot af te houden? isioenen van geldklopperij. Een «ar dagen later toch maar een ?raak gemaakt. Eensgezind- «id over de prijs is er inderdaad zes tientjes voor de hele 'P' op de afgesproken tijd aat hij jn zjjn glimmend ge- Ktste, donkerrode Seat met op stoelen schapevelletjes voor ®ur van het hotel. Met een 'art en reisgids in de hand op e8- In de richting van Alanya, aar een bijzondere scheepswerf m°et, enigszins achteraf, ook °8 een kervanserai liggen, waar woeger tijden de handelaren transporteurs met hun kame- overnachtten. Een voorloper Van der Valk, maar dan uit dertiende 'eeuw. Mehmet kent «ae bouwwerken niet, maar t1,,6 zelf ook graag zien. lanavgat, het dorp waar hij een korte stop. Een «dvaartboot vaart voorbij over die dwars door het dorp "Pt Op de plecht van het schip en enkele vrouwelijke toe- n 20 topless als ze maar ~®eu op de maat van disco- 'eimt ghettoblaster Wam vik6n r is moskee van Man- S V6,1"13"1 roePt net op dat eb J mensen °P voor een ietim f'?en doodsgebed", licht toe. De imam komt nau- De mens, hij beweegt zich voort. Iedere dag weer en tijdens zijn vakantie vaak nog een beetje meer. Hij verplaatst zich op eigen kracht, te voet, met een fiets of per motor, met auto, bus, vliegtuig of trein. Om ergens te komen of ergens vandaan te geraken. Of om alleen maar te genieten van de reis. De auteur Robert Louis Stevenson schreef al: 'I travel not to go anywhere, but to go. I travel for travel's sake: the great affair is to move'. Vervoer met iets extra's spreekt tot de verbeelding. De anders-dan-andere autoroute. Cruises in het Caribiseh gebied. Het heroïsche gevecht van de eenzame fietser met weg en weer op eem Grieks eiland of in een polderland schap of op een Franse col. Deze Zomervakantiebijlage gaat over de charmes van allerlei soorten vervoer: de fiets, de trein, de auto, maar ook over wandelen. De mens, hij beweegt zich voort, dus. Hij moet wel, want stilstand is achteruitgang. In deze bijlage Zomervakantie onder meer: Onderweg met een Turkse taxichauffeur Fietsen tussen de olijfbomen op Korfu Wandelen is genieten en soms afzien De klassieker: het reisje langs de Rijn Ontdekkingen in Noord Frankrijk Mehmet komt ook voor het eerst in de ruines van de Kervanserai. Hij kijkt zijn ogen uit. FOTO'S LOUT DONDERS welijks boven de voorbij dobbe rende muziek uit. De mos- keegangers kijken wat hulpeloos naar de voorbijvarende blote da mes die weinig respect hebben voor de gebruiken en gewoonten van het land. Mehmet schudt het hoofd en mompelt iets over af hankelijkheid van toerisme en1 het accepteren van de nadelen daarvan. „Zouden ze thuis, in Amsterdam of een andere Europese plaats ook zó door de grachten varen? Ons wordt verweten dat wij ons in de westelijke landen niet ge noeg aanpassen..." Pension Op zoek naar de scheepswerf. Onderweg schiet hij een zandpad in. „Even een oom bezoeken die ik lang niet meer gezien heb." De oude man nodigt de gasten van zijn neef hartelijk uit om even de schaduw op te zoeken onder groene druivenranken. In een mum van tijd is er thee en met enige trots laat hij zijn be scheiden akkers zien. Met een handvol druiven weer op weg. De volgende stop is een klein huis aan een stoffige weg, waar een andere oom nog maar kort een pensionnetje drijft. Hij heeft twintig jaar in Frankfurt ge werkt en wat kunnen sparen. Eén keer per jaar - in de zomer - kwam hij thuis. Zijn zes kinde ren zijn dan ook allemaal in dezelfde maand jarig. Thee en fris komen op tafel; de hele fa milie schuift aan. Het pension heeft nog nauwelijks gasten, maar de familie heeft goede hoop dat het gaat lopen. Aan de gastvrijheid zal het niet liggen. Onderweg vertelt Mehmet over zijn land, de mensen, het dage lijks leven en vooral over de problemen. Problemen tussen de verschillende generaties, proble men van zijn landgenoten die gedwongen in het Westen gingen werken, moeder en kroost ach terlatend. En die zich bij terug komst niet meer thuisvoelen in hun vaderland, omdat ze aan het leven in Duitsland of Nederland gewend zijn. Mensen die ook vaak niet meer geaccepteerd worden door hun vroegere dorpsgenoten. Werf Alanya is een van de grotere steden aan de Turkse kust, een kust die ondanks de betrekkelijk jonge toeristische historie van het land, al op vele plaatsen is volgebouwd met grote, futuris tische hotels die vloeken met het omliggende landschap. Na enige tijd zoeken, doemt uit eindelijk de scheepswerf in Ala nya op. De tocht erheen gaat over een smalle richel, enkele meters boven de zeespiegel. Het is de moeite waard. Het bouw werk dateert uit 1227. Vijf gale rijen, gedeeltelijk gemetseld, ge deeltelijk uitgehouwen in de grotten, tachtig meter diep. De Seldsjoeken sleepten hier hun boten op het droge om ze te repareren. Het is er stil, het enige geluid dat te horen is, is het binnenkabbelende zeewater. Mehmet is onder de indruk, hij is er voor het eerst. De omgekeerde wereld: als een nieuwsgierige toerist laat hij zich rondleiden. Hij zuigt de informatie op die zijn gasten ook maar uit de reis gids plukken. Via stoffige wegen, verder naar de Kervanserai die ergens eenzaam in het landschap moet liggen. Ook die had Meh met nog nooit bezocht. Hij slen tert door het bouwwerk en kijkt zijn ogen uit. Hier sliepen de kamelendrijvers bij hun dieren, daar werd dagelijks een markt gehouden waar de reizigers pro viand konden inslaan voor het volgende deel van hun tocht door stof en hitte. Aan het einde van de dag staat Mehmet erop dat er bij hem thuis nog even thee wordt ge dronken. Hij kondigt aan dat hij in het weekeinde met zijn vrouw en zoon gaat picknicken en no digt zijn passagiers daarvoor uit. Picknick Die picknick begint met bood schappen doen: meloen en drui ven op de markt, lamsvlees bij de slager, groente bij de groente boer. Vervolgens een veertig ki lometer lange tocht over stoffige en droge wegen door de uitlopers van het Taurusgebergte, die ein digt in een groene oase met een kleine rivier. Hier komen geen toeristen, al leen Turkse families voor hun picknick in de buitenlucht. De barbecue wordt op de oever geïnstalleerd, Mehmet zorgt voor het vuur, zijn vrouw maakt de gerechten klaar. De druiven en de meloen worden tussen grote stenen in het koel stromende water gelegd. Hier en daar staan tafels in het ondiepe water, ta fels waaraan je kunt eten, met je voeten in het frisse water. Turkije laat zich hier van ver schillende kanten zien. Hier zit ten Turkse families, in jeans en moderne kledij. Wat verder zit ten mannen beneden in het wa ter te eten en te drinken, terwijl hun gesluierde vrouwen gedien stig op de wat hoger gelegen oever drank en spijzen klaarma ken en regelmatig naar beneden brengen. Nog wat verder spelen drie in lange gewaden gehulde vrouwen in het water. Ze hebben dikke pret. En nóg wat verder - stroomafwaarts gelukkig - wassen mensen hun auto's die ze tot de as in het water hebben gereden. Geheime plek De picknick met Mehmet en zijn familie duurt van elf uur 's och tends tot het begin van de avond. Haast bestaat niet. Een idylle die af en toe verstoord wordt door voorbij scheurende toeristen die in gehuurde jeeps een 'safari'-tocht maken. Even te gast in een andere wereld. Een wereld van eenvoudig maar heerlijk genot. Bij het afscheid vraagt Mehmet: „Herinner je je die vrouwen op dat schip in Manavgat nog? Dat doet ons pijn. Toerisme in ons land vinden we prima, maar dit plekje willen we graag voor ons zelf houden. Vertel daarom nie mand waar het is..." Veelbezongen en -beschre ven, misschien wel de be roemdste autoweg in de he le wereld: Route 66. Bobby Troup schreef 'Get your kicks on Route 66' over deze weg van Chicago naar Los Angeles. 2.238 Mijlen om westwaarts te gaan, dwars door acht Ameri kaanse staten. Langs plaat sen als Joliet, Pontiac, St. Louis, Cuba, Joplin, Tulsa, Oklahoma City, Clinton, Amarillo, Santa Fe, Flagstaff, San Bernadino. Met de aanleg van Route 66 is gestart in 1926; de weg werd geheel geasfalteerd in 1936. Tussen de jaren dertig en de jaren vijftig groeit Route 66 uit tot dè verbinding voor ie dereen die uit het Midwesten naar Californië trekt. De au teur John Steinbeck noemt Route 66 'De Moeder van alle Wegen'. Inmiddels is de weg vergane glorie; in 1984 werd het laatste stuk ervan afgeslo ten. De tweebaansweg was al stukje bij beetje vervangen door een moderne, snelle, vei lige interstate (staten verbin dend). Motels, wegrestaurants, winkels langs de Weg naar het Westen verkommerden en ver dwenen uiteindelijk. De aantrekkingskracht van deze heimwee-weg bleef; over de hele wereld zijn er fanclubs voor opgericht. Driekwart van de weg ligt er ook nog steeds, als een bevroren tafereel uit de jaren vijftig. Langzaam komt er weer wat leven rond Route 66. Misschien wordt de route een monument. Mis schien komen er weer verbin dingen tussen afgesloten weg- delen. Misschien weer meer restaurants. Misschien worden oude tankstations gerestaureerd om wat extra kleur te geven. Mis schien worden de slaapstadjes weer wakker en talrijker be volkt. De echte fans willen er niet aan denken. Zij vrezen de teloorgang van hun uitge strekte pelgrimsoord, dat vo rig jaar het mooiste jubileum vierde. Route 66 'bestond' 66 jaar. Duitsland heeft een groot aantal toeristische routes voor automobilisten, waarbij een van bijna 1.800 kilometer van de Alpen naar de Oostzee. De Romantische Strasse tussen Main en de Alpen is wellicht de bekendste. De Edelstenen-route bij Idar Oberstein is vanuit Nederland het gemakkelijkst te rijden. De landschappelijk spectaculairste is ongetwijfeld de Deutsche Alpenstrasse: Lindau - Sonthofen - Garmisch Partenkirchen - Rottach - Egern - Reit im Winkl - Berehtesgaden. Ze voert op een hoogte van 800 tot 1.000 meter dwars door de Alpen en kan zo gereden worden dat het Duits grondgebied niet verlaten wordt. In dat geval is ze ruim 120 kilometer lang. Informatie bij het Duits Verkeersbureau in Amsterdam. In de dalen van de Italiaan se provincie Trentino staan tientallen kastelen te pron ken, oude en minder oude. Sommige zijn privé-eigen- dom; de meeste dienen een cultureel doel. Rijdend over de wegen langs de rivieren ontwaart de automobilist menig kasteel, een plaatje tegen de helling. Beter ziet men het geheel vanuit de trein. Trentino laat (voornamelijk in juli en augustus) 'kastelentrei- nen' lopen vanuit de hoofd stad Trento door drie dalen: Valsaguna, Vallagarina en Valle di Non. Een geheel ver zorgde dagtocht kost zeventig tot negentigduizend lire. Fiets-zangreizen zijn er ook al. Het wordt een wereldpri meur genoemd. De 15- of 17-daagse fietstochten voeren door het Italiaanse Toscane. De reizen staan onder leiding van professionele zangdocenten. Er wordt geoefend op allerlei plaatsen langs de route. De ene keer kan dat een open plek in het bos zijn, de volgende dag een oude kapel. Ook 's avonds wordt er gezongen en zijn er optredens door en voor de deelnemers gepland. Na een fietsdag volgt meestal een hele oefendag op een camping. Aan het einde van de vakantie is er een slotuitvoering, eventueel met publiek. Er zijn vier thema's: Beatles, opera, wereldmuziek en creatief met je stem. Kosten: 1.245 gulden. Aan een cruise kleeft nog altijd het Love Boat-imago. Tot de verbeelding spreken cruises met programma's als Miami, St.-Maarten, Guadeloupe, Barbados, Antigua, St.-Thomas, Ba hamas, Fort Lauderdale (13 dagen, van 4.670 gulden per persoon). Maar er is ook een groot aan bod aan cruises dichter bij huis. Griekenland, Egypte en Israël vanaf 2.219 gulden per persoon, of acht dagen varen door het westelijke Middel- landse-Zeegebied voor 1.120 gulden per persoon. Er zijn een kleine twintig Nederland se reisorganisaties die zeecrui ses aanbieden. p«» - Cruiseschip in de haven van Miami. FOTO ANP

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 21