Weer bezuinigingen
Duits
Com]
'DAF geobsedeerd door eigen motor'
'Nederlands wegvervoer kan niet meer zonder verlies draaien'
Vakbonden klagen over onduidelijkheid omtrent financiële situatie
Recordjaar varkensmesters
Autoverkopen in 1992
toch nog licht gestegen
NDP wil permanente steun
verliesgevende dagbladen
ECONOMIE
Euromotor Reports licht vrachtwagejnindustrie door
Shell Pernis: Meer nieuwe bedrijven in Noord-Brabant
500 banen weg
ECONOMIE kort
Samenwerking BA met Taiwan Aerospace
Frankrijk privatiseert deel Rlione-Poulenc
Staatslening brengt f 10 miljard op
Nieuwe koper voor Homburg
Philips komt met nieuw CD-I systeem
Verlies IBM bijna vijf miljard dollar
'VS en EG moeten over de brug komen'
[Sociale welvaa
DE STEM
WOENSDAG 20 JANUARI 1993
Zoetermeer (anp) - Een transport
bedrijf in Nederland kan door de
vele kostenverhogingen niet meer
zonder verlies draaien. Dat schrij
ven de gezamenlijke wegvervoeror-
ganisaties aan premier Lubbers.
In een brief vragen ze hem een vermin
dering van de lastenverzwaring waar
mee deze bedrijfstak dit jaar te maken
krijgt.
De organisaties zijn NOB Wegtrans
port, Wegvervoer-CVO en Katholiek
Nederlands Vervoer (KNV). Ze wijzen
erop dat de dieselaccijns op 1 januari
met elf cent is verhoogd. Verder gaat op
16 februari de motorrijtuigenbelasting
voor vrachtauto's omhoog. Voor een
gemiddeld transportbedrijf komt die
verhoging neer op 60 tot 70 procent,
schrijven de organisaties.
De concurrentiepositie van het Neder
lands wegtransport wordt volgens hen
ernstig verstoord door de verhoging van
de motorrijtuigenbelasting en de diesel
accijns. Deze ontwikkeling noemen de
organisaties zeer nadelig omdat 60 pro
cent van de transportbedrijven op het
buitenland rijdt.
De transportondernemers worden vol
gens de organisaties verder op kosten
gejaagd doordat de overheid steeds
zwaardere eisen stelt op het gebied van
milieu. Aangezien andere EG-landen
minder zware eisen stellen, wordt het
Nederlands wegtransport verder uit de
markt geprijsd.'
De organisaties stellen dat een vracht
auto van veertig ton, de meest gebruikte
in het wegvervoer, dit jaar ongeveer
6.000 gulden meer kost. Dat is een
stijging van 3 procent. Daar komt nog
eens een lastenverzwaring van 3 pro
cent bovenop door een verhoging van
gemeentelijke belastingen, loonkosten
en de kosten die voortvloeien uit files.
NOB wegtransport, Wegvervoer-CVO
en KNV willen op korte termijn een
gesprek met premier Lubbers om de
lastenverzwaringen terug te draaien.
KLM
Amsterdam (anp) - De KLM gaat verder bezuinigen dan
de 955 miljoen aan besparingen waarover het bedrijf tot
nu toe afspraken heeft gemaakt met de vakbonden. Dat
heeft president-directeur drs. P. Bouw gisteren bekend
gemaakt.
Volgens een woordvoerder van-
het bedrijf maakt de gestaag
verslechterde situatie op de we
reldluchtvaartmarkt een extra
inspanning nodig om de kosten
te verlagen en de inkomsten te
verhogen. De vakbonden vrees
den al enige tijd dat de KLM een
nieuwe bezuinigingsronde zou
aankondigen.
Volgens bestuurder H. Popelier
van de getalsmatig grootste
bond bij de KLM, die van het
cabinepersoneel, zal de bereid
heid van de vakorganisaties om
mee te werken aan een nieuwe
bezuinigingsronde minimaal zijn
zolang de directie geen volledige
opening van zaken geeft over de
financiële situatie waarin het
bedrijf verkeert. De directie
heeft volgens hem in het overleg
met de bonden tot nu toe aan de
situatie gerefereerd als 'de KLM
heeft een griepje en geen long
ontsteking'.
Als de KLM kennelijk een 'long
ontsteking' wil voorkomen moet
volgens Popelier zonneklaar zijn
dat die ook op de loer ligt.
Weliswaar heeft de luchtvaart
maatschappij nadeel van de har
de gulden in vreemde valuta
markten en van de tarievenoor-
log, maar er liggen ook grote
kostenvoordelen in het verschiet
dankzij met name de aangekon
digde fusie met 'een' Europese
luchtvaartmaatschappij
Dat geldt in mindere mate ook
voor de samenwerking met
Northwest Air Lines (waarvan
KLM voor 20 procent eigenaar
is) en met Japan Air Lines. Beide
maatschappijen laten intra-Eu-
ropese diensten door de KLM
verrichten. KLM en Northwest
gaan bovendien ook een geza
menlijke marketing voeren. Dat
levert op termijn aanzienlijke
kostenvoordelen op, aldus Pope
lier.
Door de samenwerking met an
dere luchtvaartmaatschappijen
ontstaat op den duur een voor
KLM-ers veel grotere interne ar
beidsmarkt waarop werknemers
van wie de functie wordt wegbe-
zuinigd, kunnen doorstromen
naar een andere functie bij een
vap de 'partner'- of 'zuster'-be-
drijven. Anderszijds worden ook
veel doublerende functies over
bodig.
Popelier dringt er al een hele tijd
op aan dat de directie een volle
dig overzicht geeft van de socia
le gevolgen van haar beleid om
strategische samenwerking met
andere luchtvaartmaatschappij
en aan te gaan. Eerder valt er
wat hem betreft niet te praten
over verdere bezuinigingen.
Van onze verslaggever
De Meern - De varkenshouderij heeft in 1992 een gouden jaar
beleefd. Zeker voor de varkensmesters was het een recordjaar.
Uit voorlopige berekeningen van de Dienst Landbouw Voor
lichting (DLV) blijkt dat per vetgemest varken een saldo is
bereikt van 180 gulden. In 1991 lag dit saldo nog op 134
gulden, in de jaren daarvoor op respectievelijk 144 en 143
gulden.
Wat minder verging het de var
kensfokkers, de ondernemers die
zorgen voor de biggenproduktie.
Per zeug lag het gemiddelde sal
do over 1992 op 960 gulden,
ruim 100 gulden minder dan in
1991, maar vrijwel gelijk aan
1990.
Naast een topjaar was 1992 voor
de varkenshouderij ook een jaar
van extremen. Vooral de eerste
helft van 1992 gaf exteem hoge
prijzen te zien: 140 gulden per
big en 4,06 per kilo als slacht-
prijs. In de tweede helft van het
jaar zakten de prijzen in. Op het
dieptepunt brachten biggen nog
maar 52 gulden op en kelderde
de slachtprijs naar 2,42.
Voor voorzitter W. van Hoof van
de Vereniging van Varkenshou
ders van de NCB sluiten de re
sultaten van de berekeningen
van DLV aan bij hetgeen hij
links en rechts hoort: „Het was
een goed jaar. Maar omdat de
prijzen zich zo tussen uitersten
bewogen hebben bestaat wel de
kans dat sommige varkenshou
ders een extreem goed jaar heb
ben gehad en anderen, ondanks
de goede gemiddelden, toch een
slecht jaar achter de rug heb
ben".
De hoge prijzen worden volgens
Van Hoof mede veroorzaakt
'door de overcapaciteit die de
varkensslachterijen nu al enkele
jaren teistert. Nadat pogingen
Amsterdam - Het aantal verkochte personenauto's in
Nederland is vorig jaar met 492.130 stuks tegen alle
verwachtingen in aangetrokken. Vergeleken met de afzet
in 1991 is er sprake van een toeneming met 1375
eenheden, blijkt uit de RAI-eijfers die dinsdag zijn
vrijgegeven.
Volgens de RAI heeft de onzekerheid over het wetsvoorstel voor
een andere belastingheffing op personenauto's en motorfietsen,
waardoor auto's per 1 januari 1993 mogelijk aanzienlijk duurder
zouden worden, ertoe geleid dat een aantal consumenten in de
laatste maanden alsnog snel een wagen aanschafte. In de eerste
negen maanden lag de afzet van nieuwe personenwagens nog
ruim 5 procent onder het niveau van dezelfde periode van een
jaar eerder.
Voor het lopende jaar rekent de RAI, mede gezien de verwachte
groei van de particuliere consumptie met anderhalf procent, op
een met 1992 vergelijkbaar verkoopniveau.
FOTO ANP
'Niemand denkt eraan DAF over te nemen omdat het geld daartoe ontbreekt'.
tot een geleidelijke, warme sane
ringen vorig jaar mislukten is
het in de slachtsector nu weer
ieder voor zich. In het kader van
het streven om de slachthaken
zo veel mogelijk bezet te houden
worden hoge prijzen geboden.
„Misschien wel té hoge prijzen",
aldus Van Hoof, doelend op het
feit dat de varkenssector eerst en
vooral een exportsector is.
Ook speelt een rol dat de export
van levende varkens in 1992 een
hoge vlucht heeft genomen. Van
Hoof: „Het buitenland heeft
graag Nederlandse varkens, van
wege de kennis en het vakman
schap in ons land. Maar op eco
nomische gronden komt het die
afnemers beter uit om de var
kens in eigen land te slachten".
Ondanks de financieel goede ja
ren ziet Van Hoof er geen been
in om de varkensproduktie in
Nederland op te voeren: „Puur
economisch gezien zou een uit
breiding nu wel kunnen. Maar
de mest- en milieuwetgeving
maakt dat onmogelijk. Boven
dien denk ik dat het nu, kijkend
naar het bredere verband, goed
is om pas op de plaats te ma
ken".
Met zijn toekomstverwachtingen
is Van Hoof terughoudend: „Ik
kijk niet verder dan de eerste
helft van 1993. Dan verwacht ik
een hoge produktie en prijzen
die niet meer het gemiddelde
niveau van 1992 halen".
Van onze correspondent Bob van Huët
London - Wanneer DAF de bedrijfsstra-
tegie niet op korte termijn ingrijpend
kan herzien, is de Nederlandse vracht
wagenfabrikant ten dode opgeschreven.
Dat valt af te leiden uit de conclusies
van het gezaghebbende Londense 'Euro
motor Reports', dat gisteren een diep
gaande studie uitbracht waarin 'radika-
le en vernieuwende' aanbevelingen voor
de Europese vrachtwagenindustrie.
Evenals sommige andere fabrikanten wordt
DAF aangeraden te genezen van de 'obsessi-
e' van de eigen motor. Het zou veel beter zijn
deze in licensie door anderen te laten bou
wen om zo vele miljoenen aan research en
ontwikkelingskosten te kunnen besparen.
Uitgaande van de eigen kracht in chassis en
cabines zou DAF zich meer moeten toeleg
gen op 'kwaliteitsassemblage' van hoofdza
kelijk zware trucks.
In de bepaald niet opgewekte analyse van de
Europese vrachtwagenindustrie stelt Euro
motor Reports dat feitelijk alleen Mercedes-
Benz, MAN en Scania de huidige crisis
zonder al te veel blikschade kunnen doorko
men. Van de vier zwakkere broeders: Volvo,
Renault (RVI), Iveco en Daf-Leyland (DAF)
staat de laatste er het slechtst voor. De 200
miljoen gulden steun die aan de Nederlands^
en Belgische overheid is gevraagd voor het
garantiefonds is, onder de huidige omstan
digheden, 'onvoldoende', aldus het rapport.
DAF kan het zich evenmin permitteren de
huidige economische recessie uit te zitten,
aangezien herstel van de markt op zijn
vroegst wordt verwacht vanaf 1994.
Euromotors reports stelt dat de verkoopcij
fers dit jaar verder zullen dalen met zo'n 20
procent voor zware trucks en met 15 procent
voor de middencategorie. Alleen de Engelse
markt belooft een kleine opleving van zeven
procent, maar die zal totaal worden over
schaduwd door het verlies van 30 procent op
de Duitse markt. De verkoopcijfers in de
Benelux,, belangrijke afzetmarkt voor de
frabrikanten vanwege de vele transportbe
drijven, zullen met nog eens vijf procent
teruggaan.
Tegen die achtergrond is David Long, ver
antwoordelijk voor Euromotor Reports-pu-
blicaties, weinig hoopvol voor DAF. In een
fusie met een Europese partner gelooft hij
niet meer. „Met een totale jaarproduktie van
gemiddeld 273.000 vrachtwagens van meer
dan 3,5 ton is er overcapaciteit. Geen enkele
Europese fabrikant overweegt op dit mo
ment een overname van DAF omdat men
daarvoor niet de financiële middelen heeft.
Aantrekkelijk van DAF was het distributie
netwerk. Dat hebben anderen echter ook
opgebouwd. DAF biedt daarnaast geen nieu
we produkten, maar beweegt zich feitelijk in
dezelfde marktsegmenten als de concurren
tie".
Long meent dat voorzichtige gesprekken met
Mercedes-Benz slechts serieus zouden kun
nen worden wanneer een Japans bedrijf zich
daadwerkelijk op de Europese markt zou
willen manifesteren, via DAF. Maar die kans
wordt klein geacht omdat de Japanners zich
min of meer zouden hebben neergelegd bij
de voorsprong in kwaliteit en design van de
Europese vrachtwagenfabrikanten en dan
vooral in de categorie zware vrachtwagens.
Een van de aanbevelingen van Euromotor
Reports is daarom dat de Europese fabrikan
ten zich nadrukkelijker op de Japanse markt
roeren waar nieuwe exportmogelijkheden
zouden liggen.
DAF zou enige hoop kunnen putten uit het
Amerikaanse voorbeeld van Paccar. „Paccar
kan door assemblage zijn kapitaal en know
how op efficiëntere wijze gebruiken en is nu
in staat te beantwoorden aan de gevraagde
normen, zowel wettelijke als kwalitatieve",
aldus Long.
Minister Andriessen van Economische Zaken
vindt DAF 'het grootste zorgenkindje dat nu
in de ziekenboeg van Economische Zaken
ligt'. Maar over de toekomstkansen van het
bedrijf is hij niet zonder meer somber.
Hij verwacht dat de Britse markt, waar DAF
al jarenlang harde klappen oploopt, vroeg of
laat zal aantrekken. Ondernemers kunnen
nu eenmaal de vervanging van vrachtwagens
niet ongestraft blijven uitstellen, aldus de
bewindsman. Ook zal gewerkt moeten wor
den aan een verdere verzelfstandiging van
de financieringsmaatschappij van DAF.
Vooral de financieringsmaatschappij bezorgt
het bedrijf rode cijfers.
De bewindsman meent verder dat DAF op
zoek moet blijven naar een partner. Hij
overweegt dit als eis te stellen voor de
nieuwe steunoperatie die hij thans met de
Belgische staat en de banken voorbereidt,
liet hij gisteren doorschemeren in een beslo
ten vergadering van de commissie van Eco
nomische Zaken.
Rotterdam - Bij de Shell Raffi
naderij en bij Shell Chemie in
Pernis moeten de komende jaren
500 arbeidsplaatsen verdwijnen.
De eind 1991 aangekondigde en
in gang gezette reorganisatie, die
voorzag in een personeelsreduc
tie van 1 tot 2 procent per jaar,
wordt versneld uitgevoerd.
Dit heeft J. van der Veer, alge
meen directeur van Shell Pernis
gisteren meegedeeld. Directe
aanleiding voor de versnelde re
organisatie, waarbij geen ge
dwongen ontslagen zullen val
len, zijn de slechte bedrijfsresul
taten van de beide Shell-bedrij-
ven in Pernis.
Hoewel Van der Veer nog geen
cijfers kan noemen, wil hij wel
kwijt dat de activiteiten in Per
nis vorig jaar 'zeer onbevredi
gend' waren.
Ook bij Shell Moerdijk gaat het
slecht. Al eerder werd bekend
dat daar mensen weg moeten.
Shell Moerdijk noemt een aantal
van 794 personeelsleden dat zou
kunnen blijven.
Van onze verslaggever
Den Bosch - Nog nooit zoveel
nieuwe bedrijven in een jaar
tijd, maar aanzienlijk minder
van buitenlandse komaf en
met heel wat minder nieuwe
arbeidsplaatsen dan Brabant
de laatste jaren gewend was.
Zo ziet de balans van nieuwe
bedrijfsvestigingen voor de
provincie Noord-Brabant er
over 1992 uit.
De 266 nieuwe bedrijven, die
vorig jaar in deze provincie van
start gingen, boden werk aan
2900 medewerkers. In 1991 ging
het om 203 nieuwkomers, die
goed evenwel waren voor 3245
arbeidsplaatsen. Wat nieuwe
werkgelegenheid betreft was
1990 voor Brabant een topjaar:
toen leverden 230 nieuwkomers,
waaronder 63 buitenlandse,
liefst 3745 arbeidsplaatsen op.
Over 1992 is ook de terugloop in
buitenlandse bedrijven opmer
kelijk. De teller stond stil op 39
met gemiddeld elf arbeidsplaat
sen. In 1991 waren dat er nog 62
met gemiddeld 13 medewerkers,
in 1990 63 dus met gemiddeld 15
arbeidsplaatsen.
Vooral de terugloop in bedrijfs
vestigingen vanuit Zweden (van
7 naar 0), Engeland (van 14 naar
10) en het Verre Oosten is opval
lend. Slechts twee Japanse fir
ma's en drie uit Taiwan zochten
in 1992 hun heil in Brabant. Een
jaar eerder waren er dat nog 8
uit Japan, 1 uit Hong Kong, 3 uit
Taiwan, 2 uit Korea en 1 uit
China. Ook de belangstelling uit
de VS (van 9 naar 7), Frankrijk
(van 2 naar 0), België (van 3 naar
1) nam ^f. Voor Duitse bedrijven
blee:'
(10)
Win tpuntje ten opzichte van
1991 was de animo voor Brabant
van' it de voormalige Sovjetunie
en 2 witserland (elk met 2 bedrij
ven) Voor Gedeputeerde Staten
zijn de vestigingscijfers over
199 aanleiding om de promotie
en icguisitie, waarvoor bijna 1
Brabant even aantrekkelijk
als in 1991.
miljoen gulden beschikbaar is,
over een andere boeg te gooien.
Een periodiek overleg van com
missaris der koningin Houben en
gedeputeerde De Geus van Eco
nomische Zaken met de burge
meesters van de vijf grote Bra
bantse steden zou ten grondslag
moeten liggen aan buitenlandse
reizen voor promotie en acquisi
tie.
Brabant werkt nu met landen-
werkgroepen voor de VS, het
Verenigd Koninkrijk, Japan/
Verre Oosten, Duitsland en
Scandi- navië. Ook wordt sa
mengewerkt met de Poolse pro
vincie Poznan. De directeuren
van de vier Regionale Ontwikke
lingsmaatschappijen in Brabant
(ROB) zijn voorzitter van deze
werkgroepen. Nog onduidelijk is
of dat zo blijft en of de bijdrage
van 80.000 gulden vanuit de vier
Brabantse ROB's in stand blijft.
Valt hun bijdrage weg, dan zal
het promotie- en acquisitiepro
gramma van de provincie aange
past moeten worden.
Londen - Het Britse lucht- en ruimtevaartconcern British I
Aerospace (BA) gaat bij de produktie van zijn regional
verkeersvliegtuig samenwerken met Taiwan Aerospace (TAC)
De twee beginnen een gezamenlijke onderneming met de n:
Avro International Aerospace, waarin beide een belang 'va» i
vijftig procent nemen.
TAC betaalt BA voor zijn belang f 409 miljoen. De vliegtuig^
zullen zowel in het Britse Woodford (vlakbij Manchester) al lr
Taichung (Taiwan) BAe's worden gemaakt. De autoriteiten ij I
beide landen moeten de overeenkomst nog goedkeuren.
Parijs - De komende weken hoopt de Franse regering omstreeks
een miljard gulden te verdienen door de gedeeltelijke privatise,
ring van het chemieconcern Rhóne-Poulenc. Ongeveer zes
miljoen aandelen van het bedrijf - tien procent van wat de staat
in handen heeft - zijn te koop. De regering heeft het geld hard
nodig om haar plannen te bekostigen.
Den Haag - De jongste 7-procents tienjarige staatslening heeft
in totaal f 10 miljard opgebracht. Na een een uiterst succesvolle
eerste dag (opbrengst f 9 miljard) werd dinsdag nog eens f i
miljard binnengehaald, waarna de inschrijving is gesloten. Een I
woordvoerder van het ministerie van financiën sprak van
'aardige' opbrengst.
De laatste afgiftekoers van de lening was 99,6. De gemiddelde I
koers was 99,35, waarmee het rendement op 7,09 procent
uitkomt. Met twee openbare leningen heeft de staat dit jaar nul
13,5 miljard uit de markt gehaald. Dit bedrag dient ter i" j
van de financieringsbehoefte van het rijk in 1993. Die wordt
geschat op f 44,1 miljard.
Cuijk - De voorgenomen overname van het noodlijdende I
vleesverwerkende bedrijf Homburg door de Brabantse branche
genoot Boekos gaat niet door. Homburg gaat nu in zee met een
groep investeerders, die het boedelkrediet van f 2,6 miljoen
zullen overnemen, dat Boekos aan Homburg heeft verstrekt.
Volgens president-commissaris B. ten Hoove van Homburg is de
hoofdreden voor het afhaken van Boekos een conflict over de
waardering van de pensioenreserve die Homburg bij Amev heeft
opgebouwd. Homburg zegt f 70 miljoen te goed te hebben, Amev
beweert dat slechts voor f 40 miljoen is opgebouwd.
Eindhoven - Philips Interactive Media Systems (IMS) gaat f
samen met het Amsterdamse bedrijf CD-Matics een nieuw CD-I
systeem ontwikkelen en distribueren. Het systeem, TeleCD I
genaamd, biedt de mogelijkheid om een CD-I speler via het j
telefoonnet verbinding te geven met databanken en zo j
uit te wisselen.
CD-Matics is het ontwikkelingscentrum voor TeleCD. Philips
IMS is verantwoordelijk voor de marketing en distributie.
Volgens Philips is TeleCD geschikt voor toepassing in zowel de
consumenten- als de zakelijke markt. Daarbij wordt gedacht
aan 'teleshopping' (boodschappen doen via het televisiescherm).
Armonk - De Amerikaanse computergigant IBM heeft vorig jaar
een verlies geleden van maar liefst 4,97 miljard dollar tegen een
verlies van 2,86 miljard dollar in 1991. Het grootste deel van het
verlies komt voor rekening van het laatste kwartaal van
jaar, dat uitmondde in een negatief resultaat van 5,46 miljard
dollar.
Dat het kwartaalverlies zo groot is komt door een voorziening
van 7,2 miljarcfUie ten laste is gebracht van de laatste dne
maanden van 1992. Over heel 1992 is 11,6 miljard dollar opzij
gezet in verband met een grootscheepse reorganisatie. In het
laatste kwartaal van 1991 leed het concern een verlies van 1,41
miljard dollar.
Genève - Voor het afsluiten van de Uruguay-ronde, het ruim ze
jaar lopende wereldhandelsoverleg, zijn nu alleen nog maar
politieke beslissingen nodig. Daarbij zullen de partijen moeten
geven en nemen, zei Arthur Dunkel, directeur-generaal van de i
GATT, (Algemene Overeenkomst inzake Handel en Tarieven)
gisteren tijdens een zitting van de Trade Negotiations Commit
tee (TNC), het hoogste coördinerende orgaan in deze handels-
ronde.
Dunkel richtte zich in bedekte termen vooral tot de Verenigde j
Staten en de Europese Gemeenschap, de twee hoofdrolspelers e:
dwarsliggers in-de onderhandelingen. In de eerste weken va:
januari is volgens Dunkel zo hard gewerkt om een akkoord te I
bereiken voor de 20ste januari - de dag waarop Bill Clinton
president van de VS wordt - dat er nu een aantal duidelijk
omschreven onderwerpen op tafel ligt, waarover een beslissing
moet worden genomen.
^an onze correspondent
^art Heering
Vaticaanstad - Nu het uitde-
n en aanvaarden van steek-
lenningen in de nieuwe Cate
chismus van de Katholieke
Kerk is opgenomen in de lijst
*,„n doodzonden, moest er
Lor deze onhebbelijke ge
woonte natuurlijk een verta-,
ling komen in het Latijn, del
officiële taal van het Vati-I
caan.
In de jongste versie van de La-j
Van onze correspondent
I Frans Wijnands
Bonn - De voorbeeldige D'
het nieuwe jaar onder druk
is onmogelijk als het over
pensioenen zullen niet ter
kanselier Helmut Kohl onla:
pe Duitsers hebben een te hoog i.
en te vanzelfsprekend verwach-
tingspatroon; „Ze beschouwen
de staat als een melkkoe". Als
Norbert Blüm, de christen-de
mocratische minister van arbeid
en bewonderaar van Franciscusl
van Assisi, zo'n opmerking
maakt, lijkt het op een vaderlij
ke vermaning. Een beetje minder
kan ook wel, en dan valt er nog
weinig te klagen.
Veel Duitsers vrezen dat dit1
soort opmerkingen bedoeld is ter
inleiding van nog komende on
heilsboodschappen. Want de vet
te jaren zijn voorbij; voor hoe
lang weet niemand.
De Duitsers zijn tussen hoop en)'
vertwijfeling 1993 binnen ge-I
stapt. Optimisten beweren dat
het dieptepunt bereikt is, en dat:
de Duitse economie weer zali
aantrekken. Daartegen over
staan andere meningen, zoals die
van de Bundesbank. Die consta
teert in de jongste berichten dat;
de Duitse economie zich in snel|
tempo verslechterd heeft. Bank-f
directeur Schlesinger waagt zich
niet aan prognoses over rente-|
daling, maar is anderzijds van
mening dat de op zich piet ver
rassende economische terugval,
van korte duur zal zijn.
Geldverslindend
De veelbejubelde Duitse eenheid
blijkt geldverslindend te zijn.
Het kost de regering niet alleen
hoofdbrekens, maar ook veel im
provisatietalent om zonder be
lastingverhogingen, wéar dar?'
ook het geld vandaan te halen
om de wederopbouw van de oos
telijke deelstaten in gang te hou
den.
Beparen blijft ook in 1993 het
Amsterdam (anp) - Geprofileerde dagbladen met een j,
verspreiding en achterstand op de advertentiesmarkt verdie-1
nen permanente steun van de overheid. Dat schrijft del
vereniging De Nederlandse Dagbladpers (NDP) in een brie:
aan minister D'Ancona van Welzijn, Volksgezondheid
Cultuur.
De minister stelde onlangs voor
uitkeringen in het kader van de
compensatieregeling verliesge
vende dagbladen te binden aan
een maximale termijn van vier
jaar. In haar visie moeten uitge
vers verliesgevende dagbladen
via de uitvoering van een her
stelproject winstgevend maken.
De minister beschouwt de com
pensatieregeling alleen als een
middel om dagbladen door een
moeilijke periode heen te lood
sen.
De dagbladuitgevers hebben
principiële bezwaren tegen deze
redenering van de minister. Vol
gens de NDP heeft het Bedrijfs
fonds voor de Pers juist tot taak
de pluriformiteit te beschermen.
Geprofileerde dagbladen kam
pen volgens de uitgevers structu
reel met een achterstand. Dit
nadeel kan door de betrokken
kranten niet zelf worden opge
heven zonder verlies van hun
identiteit.
„Het is dan ook onjuist om de
structurele compensatie voor de
ze kranten na vier jaar stop te
zetten, met als motief dat zij
aldus worden gedwongen maat
regelen te nemen die gericht zijn
op het opheffen van hun markt-
achterstand", aldus de NDP.
De uitgevers schenken in hun
brief geen aandacht aan de mo
gelijke concurrentievervalsing
die van een compensatieregeling
D'Ancona:
...compensatie voor 4 jaat-
FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP I
uitgaat. J. de Vries, directe® I
van de Hollandse Dagbladcow-I
binatie en tot vorig week voor-1
zitter van de NDP, toonde
eerder juist voorstander van e
beperking. Hij meent dat e
regeling goed is als zij een oplos-1
sing biedt voor een tijdelijk Pr0' I
bleem. De oude regeling hee" I
kranten wellicht afgehouden I
passende maatregelen te nemen- I
De NDP dringt bij de Twee®
Kamer aan op een snelle beslis-1
sing over de compensatierege1
ling, zodat de uitkeringen nog
dit jaar kunnen worden gere
seerd. De dagbladpers kamp'-1
merkt de NDP op, met ster»
teruglopende rendementen.
In de Russische provin
cie bouwen de voormal|
ge communisten hun
partij comités weer op i
het constitutioneel ge
rechtshof het verbod
heeft opgeheven op coii
munistische partij orga
nisaties. Het gaat echte
niet zozeer om de wede
opstanding van de Con
munistische Partij van
de Sovjetunie, als wel
om afzonderlijke celier
met losse banden met
een vijftal semi-commt
nistische organisaties.
Zij worden verbonden
door het geloof in de
principes van Lenin en
de integriteit van de
voormalige Sovjetunie.
Door Robert Seely (Times)
ER ZIJN AL meer dan twii
van dergelijke cellen opgeri
in West-Siberië en ook in
den in Europees Rusland or
niseren de oud-communii
zich. Onder de klanken
Tsjaikowski's Notenkrakers
vanuit een schaatsbaan in
buurt verzamelden 250 tro?
communisten zich in een ha
Akademgorodok, een wet
schappelijke denktank-stad
de taiga, 34 kilometer ten
den van de 'hoofdstad' van
berië, Novosibirsk.
Zij kwamen bijeen om een ni
we communistische partij in
district op te richten. „De re
tratiegolf is begonnen",
Anatoli Ljoebkov, een van
organisatoren in Akademgi
dok.
De wedergeboorte van het c
munisme in Rusland is mogf
gemaakt door het comstiti
neel gerechtshof van het 1
Dat oordeelde in november
het verbod op het centrale C
munistische Partijapparaat
President Jeltsin had uitgev
digd legaal was, maar niet
verbod op lokale vertakking