Weer bezuinigingen Duits Com] 'DAF geobsedeerd door eigen motor' 'Nederlands wegvervoer kan niet meer zonder verlies draaien' Vakbonden klagen over onduidelijkheid omtrent financiële situatie Recordjaar varkensmesters Autoverkopen in 1992 toch nog licht gestegen NDP wil permanente steun verliesgevende dagbladen ECONOMIE Euromotor Reports licht vrachtwagejnindustrie door Shell Pernis: Meer nieuwe bedrijven in Noord-Brabant 500 banen weg ECONOMIE kort Samenwerking BA met Taiwan Aerospace Frankrijk privatiseert deel Rlione-Poulenc Staatslening brengt f 10 miljard op Nieuwe koper voor Homburg Philips komt met nieuw CD-I systeem Verlies IBM bijna vijf miljard dollar 'VS en EG moeten over de brug komen' [Sociale welvaa DE STEM WOENSDAG 20 JANUARI 1993 Zoetermeer (anp) - Een transport bedrijf in Nederland kan door de vele kostenverhogingen niet meer zonder verlies draaien. Dat schrij ven de gezamenlijke wegvervoeror- ganisaties aan premier Lubbers. In een brief vragen ze hem een vermin dering van de lastenverzwaring waar mee deze bedrijfstak dit jaar te maken krijgt. De organisaties zijn NOB Wegtrans port, Wegvervoer-CVO en Katholiek Nederlands Vervoer (KNV). Ze wijzen erop dat de dieselaccijns op 1 januari met elf cent is verhoogd. Verder gaat op 16 februari de motorrijtuigenbelasting voor vrachtauto's omhoog. Voor een gemiddeld transportbedrijf komt die verhoging neer op 60 tot 70 procent, schrijven de organisaties. De concurrentiepositie van het Neder lands wegtransport wordt volgens hen ernstig verstoord door de verhoging van de motorrijtuigenbelasting en de diesel accijns. Deze ontwikkeling noemen de organisaties zeer nadelig omdat 60 pro cent van de transportbedrijven op het buitenland rijdt. De transportondernemers worden vol gens de organisaties verder op kosten gejaagd doordat de overheid steeds zwaardere eisen stelt op het gebied van milieu. Aangezien andere EG-landen minder zware eisen stellen, wordt het Nederlands wegtransport verder uit de markt geprijsd.' De organisaties stellen dat een vracht auto van veertig ton, de meest gebruikte in het wegvervoer, dit jaar ongeveer 6.000 gulden meer kost. Dat is een stijging van 3 procent. Daar komt nog eens een lastenverzwaring van 3 pro cent bovenop door een verhoging van gemeentelijke belastingen, loonkosten en de kosten die voortvloeien uit files. NOB wegtransport, Wegvervoer-CVO en KNV willen op korte termijn een gesprek met premier Lubbers om de lastenverzwaringen terug te draaien. KLM Amsterdam (anp) - De KLM gaat verder bezuinigen dan de 955 miljoen aan besparingen waarover het bedrijf tot nu toe afspraken heeft gemaakt met de vakbonden. Dat heeft president-directeur drs. P. Bouw gisteren bekend gemaakt. Volgens een woordvoerder van- het bedrijf maakt de gestaag verslechterde situatie op de we reldluchtvaartmarkt een extra inspanning nodig om de kosten te verlagen en de inkomsten te verhogen. De vakbonden vrees den al enige tijd dat de KLM een nieuwe bezuinigingsronde zou aankondigen. Volgens bestuurder H. Popelier van de getalsmatig grootste bond bij de KLM, die van het cabinepersoneel, zal de bereid heid van de vakorganisaties om mee te werken aan een nieuwe bezuinigingsronde minimaal zijn zolang de directie geen volledige opening van zaken geeft over de financiële situatie waarin het bedrijf verkeert. De directie heeft volgens hem in het overleg met de bonden tot nu toe aan de situatie gerefereerd als 'de KLM heeft een griepje en geen long ontsteking'. Als de KLM kennelijk een 'long ontsteking' wil voorkomen moet volgens Popelier zonneklaar zijn dat die ook op de loer ligt. Weliswaar heeft de luchtvaart maatschappij nadeel van de har de gulden in vreemde valuta markten en van de tarievenoor- log, maar er liggen ook grote kostenvoordelen in het verschiet dankzij met name de aangekon digde fusie met 'een' Europese luchtvaartmaatschappij Dat geldt in mindere mate ook voor de samenwerking met Northwest Air Lines (waarvan KLM voor 20 procent eigenaar is) en met Japan Air Lines. Beide maatschappijen laten intra-Eu- ropese diensten door de KLM verrichten. KLM en Northwest gaan bovendien ook een geza menlijke marketing voeren. Dat levert op termijn aanzienlijke kostenvoordelen op, aldus Pope lier. Door de samenwerking met an dere luchtvaartmaatschappijen ontstaat op den duur een voor KLM-ers veel grotere interne ar beidsmarkt waarop werknemers van wie de functie wordt wegbe- zuinigd, kunnen doorstromen naar een andere functie bij een vap de 'partner'- of 'zuster'-be- drijven. Anderszijds worden ook veel doublerende functies over bodig. Popelier dringt er al een hele tijd op aan dat de directie een volle dig overzicht geeft van de socia le gevolgen van haar beleid om strategische samenwerking met andere luchtvaartmaatschappij en aan te gaan. Eerder valt er wat hem betreft niet te praten over verdere bezuinigingen. Van onze verslaggever De Meern - De varkenshouderij heeft in 1992 een gouden jaar beleefd. Zeker voor de varkensmesters was het een recordjaar. Uit voorlopige berekeningen van de Dienst Landbouw Voor lichting (DLV) blijkt dat per vetgemest varken een saldo is bereikt van 180 gulden. In 1991 lag dit saldo nog op 134 gulden, in de jaren daarvoor op respectievelijk 144 en 143 gulden. Wat minder verging het de var kensfokkers, de ondernemers die zorgen voor de biggenproduktie. Per zeug lag het gemiddelde sal do over 1992 op 960 gulden, ruim 100 gulden minder dan in 1991, maar vrijwel gelijk aan 1990. Naast een topjaar was 1992 voor de varkenshouderij ook een jaar van extremen. Vooral de eerste helft van 1992 gaf exteem hoge prijzen te zien: 140 gulden per big en 4,06 per kilo als slacht- prijs. In de tweede helft van het jaar zakten de prijzen in. Op het dieptepunt brachten biggen nog maar 52 gulden op en kelderde de slachtprijs naar 2,42. Voor voorzitter W. van Hoof van de Vereniging van Varkenshou ders van de NCB sluiten de re sultaten van de berekeningen van DLV aan bij hetgeen hij links en rechts hoort: „Het was een goed jaar. Maar omdat de prijzen zich zo tussen uitersten bewogen hebben bestaat wel de kans dat sommige varkenshou ders een extreem goed jaar heb ben gehad en anderen, ondanks de goede gemiddelden, toch een slecht jaar achter de rug heb ben". De hoge prijzen worden volgens Van Hoof mede veroorzaakt 'door de overcapaciteit die de varkensslachterijen nu al enkele jaren teistert. Nadat pogingen Amsterdam - Het aantal verkochte personenauto's in Nederland is vorig jaar met 492.130 stuks tegen alle verwachtingen in aangetrokken. Vergeleken met de afzet in 1991 is er sprake van een toeneming met 1375 eenheden, blijkt uit de RAI-eijfers die dinsdag zijn vrijgegeven. Volgens de RAI heeft de onzekerheid over het wetsvoorstel voor een andere belastingheffing op personenauto's en motorfietsen, waardoor auto's per 1 januari 1993 mogelijk aanzienlijk duurder zouden worden, ertoe geleid dat een aantal consumenten in de laatste maanden alsnog snel een wagen aanschafte. In de eerste negen maanden lag de afzet van nieuwe personenwagens nog ruim 5 procent onder het niveau van dezelfde periode van een jaar eerder. Voor het lopende jaar rekent de RAI, mede gezien de verwachte groei van de particuliere consumptie met anderhalf procent, op een met 1992 vergelijkbaar verkoopniveau. FOTO ANP 'Niemand denkt eraan DAF over te nemen omdat het geld daartoe ontbreekt'. tot een geleidelijke, warme sane ringen vorig jaar mislukten is het in de slachtsector nu weer ieder voor zich. In het kader van het streven om de slachthaken zo veel mogelijk bezet te houden worden hoge prijzen geboden. „Misschien wel té hoge prijzen", aldus Van Hoof, doelend op het feit dat de varkenssector eerst en vooral een exportsector is. Ook speelt een rol dat de export van levende varkens in 1992 een hoge vlucht heeft genomen. Van Hoof: „Het buitenland heeft graag Nederlandse varkens, van wege de kennis en het vakman schap in ons land. Maar op eco nomische gronden komt het die afnemers beter uit om de var kens in eigen land te slachten". Ondanks de financieel goede ja ren ziet Van Hoof er geen been in om de varkensproduktie in Nederland op te voeren: „Puur economisch gezien zou een uit breiding nu wel kunnen. Maar de mest- en milieuwetgeving maakt dat onmogelijk. Boven dien denk ik dat het nu, kijkend naar het bredere verband, goed is om pas op de plaats te ma ken". Met zijn toekomstverwachtingen is Van Hoof terughoudend: „Ik kijk niet verder dan de eerste helft van 1993. Dan verwacht ik een hoge produktie en prijzen die niet meer het gemiddelde niveau van 1992 halen". Van onze correspondent Bob van Huët London - Wanneer DAF de bedrijfsstra- tegie niet op korte termijn ingrijpend kan herzien, is de Nederlandse vracht wagenfabrikant ten dode opgeschreven. Dat valt af te leiden uit de conclusies van het gezaghebbende Londense 'Euro motor Reports', dat gisteren een diep gaande studie uitbracht waarin 'radika- le en vernieuwende' aanbevelingen voor de Europese vrachtwagenindustrie. Evenals sommige andere fabrikanten wordt DAF aangeraden te genezen van de 'obsessi- e' van de eigen motor. Het zou veel beter zijn deze in licensie door anderen te laten bou wen om zo vele miljoenen aan research en ontwikkelingskosten te kunnen besparen. Uitgaande van de eigen kracht in chassis en cabines zou DAF zich meer moeten toeleg gen op 'kwaliteitsassemblage' van hoofdza kelijk zware trucks. In de bepaald niet opgewekte analyse van de Europese vrachtwagenindustrie stelt Euro motor Reports dat feitelijk alleen Mercedes- Benz, MAN en Scania de huidige crisis zonder al te veel blikschade kunnen doorko men. Van de vier zwakkere broeders: Volvo, Renault (RVI), Iveco en Daf-Leyland (DAF) staat de laatste er het slechtst voor. De 200 miljoen gulden steun die aan de Nederlands^ en Belgische overheid is gevraagd voor het garantiefonds is, onder de huidige omstan digheden, 'onvoldoende', aldus het rapport. DAF kan het zich evenmin permitteren de huidige economische recessie uit te zitten, aangezien herstel van de markt op zijn vroegst wordt verwacht vanaf 1994. Euromotors reports stelt dat de verkoopcij fers dit jaar verder zullen dalen met zo'n 20 procent voor zware trucks en met 15 procent voor de middencategorie. Alleen de Engelse markt belooft een kleine opleving van zeven procent, maar die zal totaal worden over schaduwd door het verlies van 30 procent op de Duitse markt. De verkoopcijfers in de Benelux,, belangrijke afzetmarkt voor de frabrikanten vanwege de vele transportbe drijven, zullen met nog eens vijf procent teruggaan. Tegen die achtergrond is David Long, ver antwoordelijk voor Euromotor Reports-pu- blicaties, weinig hoopvol voor DAF. In een fusie met een Europese partner gelooft hij niet meer. „Met een totale jaarproduktie van gemiddeld 273.000 vrachtwagens van meer dan 3,5 ton is er overcapaciteit. Geen enkele Europese fabrikant overweegt op dit mo ment een overname van DAF omdat men daarvoor niet de financiële middelen heeft. Aantrekkelijk van DAF was het distributie netwerk. Dat hebben anderen echter ook opgebouwd. DAF biedt daarnaast geen nieu we produkten, maar beweegt zich feitelijk in dezelfde marktsegmenten als de concurren tie". Long meent dat voorzichtige gesprekken met Mercedes-Benz slechts serieus zouden kun nen worden wanneer een Japans bedrijf zich daadwerkelijk op de Europese markt zou willen manifesteren, via DAF. Maar die kans wordt klein geacht omdat de Japanners zich min of meer zouden hebben neergelegd bij de voorsprong in kwaliteit en design van de Europese vrachtwagenfabrikanten en dan vooral in de categorie zware vrachtwagens. Een van de aanbevelingen van Euromotor Reports is daarom dat de Europese fabrikan ten zich nadrukkelijker op de Japanse markt roeren waar nieuwe exportmogelijkheden zouden liggen. DAF zou enige hoop kunnen putten uit het Amerikaanse voorbeeld van Paccar. „Paccar kan door assemblage zijn kapitaal en know how op efficiëntere wijze gebruiken en is nu in staat te beantwoorden aan de gevraagde normen, zowel wettelijke als kwalitatieve", aldus Long. Minister Andriessen van Economische Zaken vindt DAF 'het grootste zorgenkindje dat nu in de ziekenboeg van Economische Zaken ligt'. Maar over de toekomstkansen van het bedrijf is hij niet zonder meer somber. Hij verwacht dat de Britse markt, waar DAF al jarenlang harde klappen oploopt, vroeg of laat zal aantrekken. Ondernemers kunnen nu eenmaal de vervanging van vrachtwagens niet ongestraft blijven uitstellen, aldus de bewindsman. Ook zal gewerkt moeten wor den aan een verdere verzelfstandiging van de financieringsmaatschappij van DAF. Vooral de financieringsmaatschappij bezorgt het bedrijf rode cijfers. De bewindsman meent verder dat DAF op zoek moet blijven naar een partner. Hij overweegt dit als eis te stellen voor de nieuwe steunoperatie die hij thans met de Belgische staat en de banken voorbereidt, liet hij gisteren doorschemeren in een beslo ten vergadering van de commissie van Eco nomische Zaken. Rotterdam - Bij de Shell Raffi naderij en bij Shell Chemie in Pernis moeten de komende jaren 500 arbeidsplaatsen verdwijnen. De eind 1991 aangekondigde en in gang gezette reorganisatie, die voorzag in een personeelsreduc tie van 1 tot 2 procent per jaar, wordt versneld uitgevoerd. Dit heeft J. van der Veer, alge meen directeur van Shell Pernis gisteren meegedeeld. Directe aanleiding voor de versnelde re organisatie, waarbij geen ge dwongen ontslagen zullen val len, zijn de slechte bedrijfsresul taten van de beide Shell-bedrij- ven in Pernis. Hoewel Van der Veer nog geen cijfers kan noemen, wil hij wel kwijt dat de activiteiten in Per nis vorig jaar 'zeer onbevredi gend' waren. Ook bij Shell Moerdijk gaat het slecht. Al eerder werd bekend dat daar mensen weg moeten. Shell Moerdijk noemt een aantal van 794 personeelsleden dat zou kunnen blijven. Van onze verslaggever Den Bosch - Nog nooit zoveel nieuwe bedrijven in een jaar tijd, maar aanzienlijk minder van buitenlandse komaf en met heel wat minder nieuwe arbeidsplaatsen dan Brabant de laatste jaren gewend was. Zo ziet de balans van nieuwe bedrijfsvestigingen voor de provincie Noord-Brabant er over 1992 uit. De 266 nieuwe bedrijven, die vorig jaar in deze provincie van start gingen, boden werk aan 2900 medewerkers. In 1991 ging het om 203 nieuwkomers, die goed evenwel waren voor 3245 arbeidsplaatsen. Wat nieuwe werkgelegenheid betreft was 1990 voor Brabant een topjaar: toen leverden 230 nieuwkomers, waaronder 63 buitenlandse, liefst 3745 arbeidsplaatsen op. Over 1992 is ook de terugloop in buitenlandse bedrijven opmer kelijk. De teller stond stil op 39 met gemiddeld elf arbeidsplaat sen. In 1991 waren dat er nog 62 met gemiddeld 13 medewerkers, in 1990 63 dus met gemiddeld 15 arbeidsplaatsen. Vooral de terugloop in bedrijfs vestigingen vanuit Zweden (van 7 naar 0), Engeland (van 14 naar 10) en het Verre Oosten is opval lend. Slechts twee Japanse fir ma's en drie uit Taiwan zochten in 1992 hun heil in Brabant. Een jaar eerder waren er dat nog 8 uit Japan, 1 uit Hong Kong, 3 uit Taiwan, 2 uit Korea en 1 uit China. Ook de belangstelling uit de VS (van 9 naar 7), Frankrijk (van 2 naar 0), België (van 3 naar 1) nam ^f. Voor Duitse bedrijven blee:' (10) Win tpuntje ten opzichte van 1991 was de animo voor Brabant van' it de voormalige Sovjetunie en 2 witserland (elk met 2 bedrij ven) Voor Gedeputeerde Staten zijn de vestigingscijfers over 199 aanleiding om de promotie en icguisitie, waarvoor bijna 1 Brabant even aantrekkelijk als in 1991. miljoen gulden beschikbaar is, over een andere boeg te gooien. Een periodiek overleg van com missaris der koningin Houben en gedeputeerde De Geus van Eco nomische Zaken met de burge meesters van de vijf grote Bra bantse steden zou ten grondslag moeten liggen aan buitenlandse reizen voor promotie en acquisi tie. Brabant werkt nu met landen- werkgroepen voor de VS, het Verenigd Koninkrijk, Japan/ Verre Oosten, Duitsland en Scandi- navië. Ook wordt sa mengewerkt met de Poolse pro vincie Poznan. De directeuren van de vier Regionale Ontwikke lingsmaatschappijen in Brabant (ROB) zijn voorzitter van deze werkgroepen. Nog onduidelijk is of dat zo blijft en of de bijdrage van 80.000 gulden vanuit de vier Brabantse ROB's in stand blijft. Valt hun bijdrage weg, dan zal het promotie- en acquisitiepro gramma van de provincie aange past moeten worden. Londen - Het Britse lucht- en ruimtevaartconcern British I Aerospace (BA) gaat bij de produktie van zijn regional verkeersvliegtuig samenwerken met Taiwan Aerospace (TAC) De twee beginnen een gezamenlijke onderneming met de n: Avro International Aerospace, waarin beide een belang 'va» i vijftig procent nemen. TAC betaalt BA voor zijn belang f 409 miljoen. De vliegtuig^ zullen zowel in het Britse Woodford (vlakbij Manchester) al lr Taichung (Taiwan) BAe's worden gemaakt. De autoriteiten ij I beide landen moeten de overeenkomst nog goedkeuren. Parijs - De komende weken hoopt de Franse regering omstreeks een miljard gulden te verdienen door de gedeeltelijke privatise, ring van het chemieconcern Rhóne-Poulenc. Ongeveer zes miljoen aandelen van het bedrijf - tien procent van wat de staat in handen heeft - zijn te koop. De regering heeft het geld hard nodig om haar plannen te bekostigen. Den Haag - De jongste 7-procents tienjarige staatslening heeft in totaal f 10 miljard opgebracht. Na een een uiterst succesvolle eerste dag (opbrengst f 9 miljard) werd dinsdag nog eens f i miljard binnengehaald, waarna de inschrijving is gesloten. Een I woordvoerder van het ministerie van financiën sprak van 'aardige' opbrengst. De laatste afgiftekoers van de lening was 99,6. De gemiddelde I koers was 99,35, waarmee het rendement op 7,09 procent uitkomt. Met twee openbare leningen heeft de staat dit jaar nul 13,5 miljard uit de markt gehaald. Dit bedrag dient ter i" j van de financieringsbehoefte van het rijk in 1993. Die wordt geschat op f 44,1 miljard. Cuijk - De voorgenomen overname van het noodlijdende I vleesverwerkende bedrijf Homburg door de Brabantse branche genoot Boekos gaat niet door. Homburg gaat nu in zee met een groep investeerders, die het boedelkrediet van f 2,6 miljoen zullen overnemen, dat Boekos aan Homburg heeft verstrekt. Volgens president-commissaris B. ten Hoove van Homburg is de hoofdreden voor het afhaken van Boekos een conflict over de waardering van de pensioenreserve die Homburg bij Amev heeft opgebouwd. Homburg zegt f 70 miljoen te goed te hebben, Amev beweert dat slechts voor f 40 miljoen is opgebouwd. Eindhoven - Philips Interactive Media Systems (IMS) gaat f samen met het Amsterdamse bedrijf CD-Matics een nieuw CD-I systeem ontwikkelen en distribueren. Het systeem, TeleCD I genaamd, biedt de mogelijkheid om een CD-I speler via het j telefoonnet verbinding te geven met databanken en zo j uit te wisselen. CD-Matics is het ontwikkelingscentrum voor TeleCD. Philips IMS is verantwoordelijk voor de marketing en distributie. Volgens Philips is TeleCD geschikt voor toepassing in zowel de consumenten- als de zakelijke markt. Daarbij wordt gedacht aan 'teleshopping' (boodschappen doen via het televisiescherm). Armonk - De Amerikaanse computergigant IBM heeft vorig jaar een verlies geleden van maar liefst 4,97 miljard dollar tegen een verlies van 2,86 miljard dollar in 1991. Het grootste deel van het verlies komt voor rekening van het laatste kwartaal van jaar, dat uitmondde in een negatief resultaat van 5,46 miljard dollar. Dat het kwartaalverlies zo groot is komt door een voorziening van 7,2 miljarcfUie ten laste is gebracht van de laatste dne maanden van 1992. Over heel 1992 is 11,6 miljard dollar opzij gezet in verband met een grootscheepse reorganisatie. In het laatste kwartaal van 1991 leed het concern een verlies van 1,41 miljard dollar. Genève - Voor het afsluiten van de Uruguay-ronde, het ruim ze jaar lopende wereldhandelsoverleg, zijn nu alleen nog maar politieke beslissingen nodig. Daarbij zullen de partijen moeten geven en nemen, zei Arthur Dunkel, directeur-generaal van de i GATT, (Algemene Overeenkomst inzake Handel en Tarieven) gisteren tijdens een zitting van de Trade Negotiations Commit tee (TNC), het hoogste coördinerende orgaan in deze handels- ronde. Dunkel richtte zich in bedekte termen vooral tot de Verenigde j Staten en de Europese Gemeenschap, de twee hoofdrolspelers e: dwarsliggers in-de onderhandelingen. In de eerste weken va: januari is volgens Dunkel zo hard gewerkt om een akkoord te I bereiken voor de 20ste januari - de dag waarop Bill Clinton president van de VS wordt - dat er nu een aantal duidelijk omschreven onderwerpen op tafel ligt, waarover een beslissing moet worden genomen. ^an onze correspondent ^art Heering Vaticaanstad - Nu het uitde- n en aanvaarden van steek- lenningen in de nieuwe Cate chismus van de Katholieke Kerk is opgenomen in de lijst *,„n doodzonden, moest er Lor deze onhebbelijke ge woonte natuurlijk een verta-, ling komen in het Latijn, del officiële taal van het Vati-I caan. In de jongste versie van de La-j Van onze correspondent I Frans Wijnands Bonn - De voorbeeldige D' het nieuwe jaar onder druk is onmogelijk als het over pensioenen zullen niet ter kanselier Helmut Kohl onla: pe Duitsers hebben een te hoog i. en te vanzelfsprekend verwach- tingspatroon; „Ze beschouwen de staat als een melkkoe". Als Norbert Blüm, de christen-de mocratische minister van arbeid en bewonderaar van Franciscusl van Assisi, zo'n opmerking maakt, lijkt het op een vaderlij ke vermaning. Een beetje minder kan ook wel, en dan valt er nog weinig te klagen. Veel Duitsers vrezen dat dit1 soort opmerkingen bedoeld is ter inleiding van nog komende on heilsboodschappen. Want de vet te jaren zijn voorbij; voor hoe lang weet niemand. De Duitsers zijn tussen hoop en)' vertwijfeling 1993 binnen ge-I stapt. Optimisten beweren dat het dieptepunt bereikt is, en dat: de Duitse economie weer zali aantrekken. Daartegen over staan andere meningen, zoals die van de Bundesbank. Die consta teert in de jongste berichten dat; de Duitse economie zich in snel| tempo verslechterd heeft. Bank-f directeur Schlesinger waagt zich niet aan prognoses over rente-| daling, maar is anderzijds van mening dat de op zich piet ver rassende economische terugval, van korte duur zal zijn. Geldverslindend De veelbejubelde Duitse eenheid blijkt geldverslindend te zijn. Het kost de regering niet alleen hoofdbrekens, maar ook veel im provisatietalent om zonder be lastingverhogingen, wéar dar?' ook het geld vandaan te halen om de wederopbouw van de oos telijke deelstaten in gang te hou den. Beparen blijft ook in 1993 het Amsterdam (anp) - Geprofileerde dagbladen met een j, verspreiding en achterstand op de advertentiesmarkt verdie-1 nen permanente steun van de overheid. Dat schrijft del vereniging De Nederlandse Dagbladpers (NDP) in een brie: aan minister D'Ancona van Welzijn, Volksgezondheid Cultuur. De minister stelde onlangs voor uitkeringen in het kader van de compensatieregeling verliesge vende dagbladen te binden aan een maximale termijn van vier jaar. In haar visie moeten uitge vers verliesgevende dagbladen via de uitvoering van een her stelproject winstgevend maken. De minister beschouwt de com pensatieregeling alleen als een middel om dagbladen door een moeilijke periode heen te lood sen. De dagbladuitgevers hebben principiële bezwaren tegen deze redenering van de minister. Vol gens de NDP heeft het Bedrijfs fonds voor de Pers juist tot taak de pluriformiteit te beschermen. Geprofileerde dagbladen kam pen volgens de uitgevers structu reel met een achterstand. Dit nadeel kan door de betrokken kranten niet zelf worden opge heven zonder verlies van hun identiteit. „Het is dan ook onjuist om de structurele compensatie voor de ze kranten na vier jaar stop te zetten, met als motief dat zij aldus worden gedwongen maat regelen te nemen die gericht zijn op het opheffen van hun markt- achterstand", aldus de NDP. De uitgevers schenken in hun brief geen aandacht aan de mo gelijke concurrentievervalsing die van een compensatieregeling D'Ancona: ...compensatie voor 4 jaat- FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP I uitgaat. J. de Vries, directe® I van de Hollandse Dagbladcow-I binatie en tot vorig week voor-1 zitter van de NDP, toonde eerder juist voorstander van e beperking. Hij meent dat e regeling goed is als zij een oplos-1 sing biedt voor een tijdelijk Pr0' I bleem. De oude regeling hee" I kranten wellicht afgehouden I passende maatregelen te nemen- I De NDP dringt bij de Twee® Kamer aan op een snelle beslis-1 sing over de compensatierege1 ling, zodat de uitkeringen nog dit jaar kunnen worden gere seerd. De dagbladpers kamp'-1 merkt de NDP op, met ster» teruglopende rendementen. In de Russische provin cie bouwen de voormal| ge communisten hun partij comités weer op i het constitutioneel ge rechtshof het verbod heeft opgeheven op coii munistische partij orga nisaties. Het gaat echte niet zozeer om de wede opstanding van de Con munistische Partij van de Sovjetunie, als wel om afzonderlijke celier met losse banden met een vijftal semi-commt nistische organisaties. Zij worden verbonden door het geloof in de principes van Lenin en de integriteit van de voormalige Sovjetunie. Door Robert Seely (Times) ER ZIJN AL meer dan twii van dergelijke cellen opgeri in West-Siberië en ook in den in Europees Rusland or niseren de oud-communii zich. Onder de klanken Tsjaikowski's Notenkrakers vanuit een schaatsbaan in buurt verzamelden 250 tro? communisten zich in een ha Akademgorodok, een wet schappelijke denktank-stad de taiga, 34 kilometer ten den van de 'hoofdstad' van berië, Novosibirsk. Zij kwamen bijeen om een ni we communistische partij in district op te richten. „De re tratiegolf is begonnen", Anatoli Ljoebkov, een van organisatoren in Akademgi dok. De wedergeboorte van het c munisme in Rusland is mogf gemaakt door het comstiti neel gerechtshof van het 1 Dat oordeelde in november het verbod op het centrale C munistische Partijapparaat President Jeltsin had uitgev digd legaal was, maar niet verbod op lokale vertakking

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 6