"O nis I SBSr- /•SxSr®! I Minister Kooijmans wil zich niet beperken tot stille diplomatie Onderzoek: Eten van vet en vlees veroorzaakt géén kanker Hoofdofficier mr. De Wit: 'Tien jaar is voor mij tien jaar' SS'1 -DE STEM- Justitie wil vlu Uitkomst deb DE STEM B Stuurmanskun ACHTERGROND Churchill Discriminatie Eigen bijdrage Mr. L. de Wit beleidsmaker bij justitie DE STEM WOENSDAG 20 JANUARI 1993 IK HEB het artikel van Wim Koek over Churchill met inte resse gelezen. Het is een mo deverschijnsel van een aantal historici om uitsluitend de negatieve aspecten van gere nommeerde staatslieden en politici in hun huidige visie te bekritiseren. Mogelijk is het de enige manier om bekend heid te verkrijgen. Indachtig Churchills woorden uitgesproken na de verkie zingsnederlaag in 1945 'het meest heb ik geleerd van ge maakte fouten', accepteerde hij zijn verlies aan sympathie. Desondanks werd hij in 1951 wederom minister-president. Voor zijn enorme verdiensten tijdens de oorlog werd hij door alle staatshoofden van door de Duitsers bezette ge bieden, onderscheiden na de bevrijding, met de hoogste decoraties. Zijn gedecideerd, meedogen loos optreden maakte in korte tijd van een volledig versla gen 'mighty Great Britain' een onneembare vesting. Door zijn bezielende leiding en inspirerende radiotoespra ken werd zijn eerste overwin ning behaald door toedoen van zeer jeugdige vliegers in de legendarisch geworden 'Battle of Britain'. Hij wist zowel Roosevelt als Stalin te overtuigen van de noodzaak van een massale inzet van strijdkrachten. Het is zeker dat Engeland van alle geallieerden de hoog ste prijs betaalde. Hun inzet van strijdkrachten alsmede het opereren vanaf hun grondgebied is de nekslag ge west voor hun naoorlogse economie. Het herstel heeft vele tientallen jaren geduurd. Het is nu dacht ik zinvol, juist nu nog, in het jaar van de 'ouderen' met daar direct op volgend de komende her denkingen van '50 jaar be vrijding' kennis te nemen van de gebrachte offers. In ons mooie Brabantse land bevinden zich de graven van ruim 4100 merendeels jeugdi ge Engelse militairen. Zij of ferden hun leven voor onze vrijheid. Daarnaast nog 1200 Canadezen, 150 Australiërs, Nieuw-Zeelanders en Zuid- Afrikanen. Bovendien 350 in Engeland opgeleide Polen. De resten van de 2000 in Brabant omgekomen en begraven Amerikaanse militairen wer den in de jaren vijftig overge bracht naar Margraten en naar een Belgisch ereveld. De slotzin van het artikel 'de prijs die Groot Brittanië be taalde was hoog', kan men stellen 'was zeer hoog'. Dit mogen wij nooit vergeten! Een staatsman van het kali ber Sir Winston Churcill zou in het Europa van nu niet misstaan. Oosterhout P.A. Wijnen HERHAALDELIJK worden we door dagblad De Stem gewezen op discriminatie en intolerantie ten opzichte van minderheidsgroepen in onze samenleving. Op haast propa gandistische wijze wordt de aanwezigheid van talloze et- nisèhe groepen omschreven als een verrijking van onze cultuur. Deze kritiekloze stellingname ten aanzien van het door de overheid gevoerde minderhe denbeleid, zal waarschijnlijk het resultaat zijn van de vele miljoenen subsidie die ieder jaar weer richting de landelij ke dagbladpers stroomt. Maar nu, hypocrisie ten top, wordt de mishandeling van een Duitse automobilist afge daan als een onschuldige pes terij, en wordt de schuldige vervolgd voor mishandeling en opzettelijke vernieling. Ditmaal geen verontwaardii- ging. Het is immers maar een Duitser. Breda E. Braspenning IK LAS in uw krant over de uitbreiding van vergoedingen voor ziekenfonds-verzeker den. Natuurlijk is het prach tig dat reumapatiënten, die toch al zoveel pijn lijden, naar een kuuroord in het bui tenland mogen. Ons gebit wordt ook beter vergoed, dat is geweldig. Toch vind ik dit eenzijdige voorlichting. Mensen die psychotherapie nodig hebben, betaalden tot nu toe een eigen bijdrage van vijf gulden per consult. Dit wördt zomaar, zonder enige waarschuwing vooraf, ver hoogd naar twintig gulden per bezoek aan de psychiater. Ook deze mensen worden niet voor hun plezier ziek. Dit betekent dat psychiatri sche hulp alleen nog voor de beter draagkrachtige bereik baar is. Misschien wordt het werk van de psychiater on derschat. Ik denk dat we op deze manier nog meer mensen in de WAO krijgen. Met goe de hulp kan men dat voorko men. Breda J.M. van Doorn Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, 01640-36850, fax 01640-40731. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326, fax 076-200462. Voor bezorgklachten: 076-236888. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9,4381 RP, 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen v.a. 1 januari 1993 (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 85.50, per half jaar 170.05 óf per jaar 330.70. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 28.45, per kwartaal 83.00, per half jaar 165.05 óf per jaar 320.70. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: maandag t/m vrijdag 1.60; zaterdag 1.90. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, maandag t/m vrijdag 8.30-12.00 en van 12.30-16.00 uur. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881. Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911). Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. - Van onze redactie binnenland Professor Pieter Kooijmans is sinds begin deze maand de nieuwe minister van buitenlandse zaken. Een baan die hij tijdelijk op zich neemt, want over anderhalfjaar loopt de regeerperiode van het huidige kabinet af. Toch wil Kooijmans in die korte tijd een 'eigen stempel op het beleid drukken'. Door Henk Bouwmans DE NIEUWE minister van buitenland se zaken professor Pieter Kooijmans houdt wel van een grapje. Als hij gistermorgen gewoon college had gege ven aan zijn studenten in Leiden zou hij uitvoerig uit de doeken hebben gedaan onder welke voorwaarden Amerikanen, Britten en Fransen zon der machtiging van de Verenigde Na ties wel in Irak en niet in Bosnië konden ingrijpen. Als minister kon hij dat gisteren echter niet doen. Kooijmans presenteerde zich gisteren aan de pers. De voormalige hoogleraar volkenrecht werd tot verrassing van velen eind vorige maand uit de hoge hoed van premier Lubbers getoverd als opvolger van de inmiddels naar de EG in Brussel vertrokken Hans van den Broek. De 59-jarige Kooijmans ken schetste zichzelf toen als een tussen paus, omdat 'de wetenschap blijft trekken' en omdat het kabinet hooguit anderhalf jaar te gaan heeft. Kooijmans ...geen tussenpaus... fotoanp Erg gelukkig is Kooijmans niet met die kwalificatie van tussenpaus. Hij ver wijt de pers dat hem dat etiket is opgeplakt. Het irriteert hem zelfs. Kooijmans vindt dat na zijn vertrek maar beoordeeld moet worden of hij een tussenpaus was. „Ik zal proberen een eigen stempel te drukken op het beleid. Achteraf moet men dan maar beoordelen of ik als een tussenpaus on de winkel heb gepast of niet." Kortom, als de wao-kwestie geen roet in het eten gooit zal Kooijmans het Neder landse buitenlandse beleid zeker een eigen gezicht geven. Kooijmans ziet het als zijn belangrijk ste opgave om de kwestie-Joegoslavië tot een goed einde te brengen. „Ik ben er een aantal keren geweest en heb er de menselijke ellende aangetroffen." Een harde en doortastende aanpak van de Servische agressor kan wat Kooij mans betreft niet snel genoeg plaats vinden. Het was niet voor niets dat hij vorige week in Parijs tijdens zijn eerste vergadering met de collega's van de Europese Gemeenschap slechts met moeite accepteerde dat er nog geen absoluut vliegverbod boven Bosnië zou worden ingesteld. Is Kooijmans daarmee de man van het harde ingrijpen? Zijn dubbele houding jegens de zichzelf herhalende aanval len op Irak bewijst het tegendeel. Na tuurlijk, hij is een groot voorstander van het aanpakken van Saddam Husayn, maar de kritiek uit de Arabi sche wereld dat door de Verenigde Naties (VN) in Irak, Israël en in Bosnië met twee maten wordt gemeten laat hem niet onberoerd. Hij vindt dat dat straks niet meer valt uit te leggen. „Je kunt juridisch wel een onderscheid maken tussen de ene en de andere kwestie. Maar dat zal de man-in-de-straat niet begrijpen." Hij meent dat de VN haar geloofwaardig heid op het spel zet indien 'die onder huidse kritiek' uit de Arabische wereld 'niet ernstig wordt genomen'. Hoe de VN dit probleem moet aanpakken, kon Kooijmans gisteren nog niet duidelijk maken. Op het punt van de verhouding met de Verenigde Staten toont Kooijmans zich een oplettende leerling van zijn voor ganger Van den Broek. „Van den Broek heeft mij het gevoel gegeven dat Europese samenwerking nimmer mag leiden tot een verstoring van de relatie met de Verenigde Staten." In zijn hart zou Kooijmans wel willen dat Europa haar eigen boontjes dopt. „We hebben zwaar ingestoken op de Europese kaart met het Verdrag van Maastricht. Dat geeft een zekere ver plichting." Maar hij is er de man niet naar om zijn ogen voor de werkelijkheid te sluiten. „Er is nog geen gemeenschappelijk Europees buitenlands- en veiligheids beleid. Samenwerking met de andere kant van de Atlantische Oceaan blijft daarom wezenlijk want Europa is nog niet in staat haar eigen veiligheid te garanderen." De nieuwe bewindsman verdiende zijn sporen als rapporteur van de Verenig de Naties inzake foltering en mensen rechten. De verwachting is dat Kooij mans op het punt van mensenrechten het Nederlandse buitenlandse beleid daarom een nieuwe impuls zal geven. Zelf verwacht hij dat het beleid t punt nauwelijks zal afwijken van d 1 van zijn voorganger Van den Brot „Ik heb vijf jaar de Nederlandse del gatie geleid bij de Mensenrechten»» missie, waarvan vier jaar onder opni bevel van Van den Broek. Hij heeft j nimmer teruggefloten." Kooijmans vindt wel dat hij ten o, rechte in de media is afgeschilderd al „een man die betrekkelijk wild o zich heen slaat op het punt van mensenrechten." Hij had als VN-rai, porteur altijd de taak om in gesprek11 blijven met het land, bijvoorbeeld In donesië, waar de schendingen van j» I mensenrechten plaatsvonden. ,gel| heeft nooit geleid tot een situatie 1 waarin de dialoog niet kon worden I voltooid." Maar dat de accenten wat anders zuj 1 len zijn, steekt hij niet onder stoelen oil banken. Hij zit nu eenmaal anders in I elkaar dan Van den Broek. „Ik ben diel ik ben. Ik heb mij de laatste tien jaren I bezig gehouden met mensenrechten I Dat drukt een stempel op je. En ij I verander niet", zegt hij heel beslist. Hij zal zich daarom evenmin beperken tot de politiek van de stille diplomatie kenmerkend voor zijn voorganger en voor de buitenlandse dienst. „So® moet je zaken publiekelijk aan de kaak stellen in aanvulling op stille diploma tie", aldus een zelfverzekerde Kooij mans. nen Haag - Het ministerie van volkshuisvesting, ruimte- tiike ordening en milieube- De heer bekijkt of het mogelijk V0J jp Hinderwet voor veebe- §U1 is tic upj drijven aan te passen. Door cen recente uitspraak van de De Raad van State wordt op pa- Vai honderden veebedrijven be- de dreigd. yefl het voortbestaan van de Het vette randje van het runderlapje mag voortaan weer gewoon opgegeten worden. Vet en vlees veroorzaken geen kanker. Dat is een van de opvallende uitslagen van het grote Nederlandse onderzoek naar de relatie tussen voeding en kanker. Van onze verslaggever HET WERKTE zes jaar geleden een beetje op de lachspieren: 80.000 Nederlanders stuurden een stukje teennagel op naar Maastricht. Als onderdeel van een groot onderzoek naar het verband tussen voeding en kan ker. Gisteravond werden in het ac tualiteitenprogramma Hier en Nu de eerste resultaten gepre senteerd van het onderzoek waaraan maar liefst 121.000 Nederlanders tussen de 55 en 69 jaar hebben meegedaan. Ze vulden een uitputtende vra genlijst in over hun voedingsge woonten en hun manier van leven. En ongeveer 80.000 men sen knipten ook nog een stukje nagel van hun teen af. Ir. P. van den Brandt en ir. S. Bausch-Goldbohm promoveren op 28 januari in Maastricht met de resultaten van het onder zoek. In de teennagel zit onder meer het mineraal selenium, wisten de onderzoekers. Dat mineraal zou mogelijk een bescherming bieden tegen kanker. En inderdaad: „Bij personen met veel selenium in de nagels, bleek de kans op longkanker twee keer zo laag als bij mensen met weinig selenium. Mannen met een hoog seleniumgehalte zouden ook 2,5 maal minder risico lopen op maagkanker. Maar bij andere kankersoorten zoals darm- en borstkanker blijkt de seleniumbescherming niet te werken", meldt het tweetal. Er is overigens geen enkele aan leiding om ijlings selenium-ta- bletten te gaan kopen. Het slik ken van veel selenium is onge zond, en het is nog onduidelijk hoe groot de goede dosis mag zijn, waarschuwer de weten schappers. De 121.000 inzenders van het enquête-formulier zijn sinds 1986 secuur in de gaten gehou den. Aan de hand van de kan ker-registratie en het archief van de pathologen-anatoom kon worden gevolgd wie van hen sinds die tijd kanker gekregen hebben. Die laatste groep is vergeleken met anderen die geen kanker kregen, maar die dezelfde leef gewoontes hebben, bijvoorbeeld het roken van een pakje sigaret ten per dag. „Als er wel verschillen in de voeding zijn, dan zou het ont staan van kanker samen kunnen hangen met wat de een niet en de ander wel eet," zei Van den Brandt bij het begin van het onderzoek. „Van groenten en fruit wordt wel aangenomen, dat ze be schermen tegen tumoren in long en het maag-darm-kanaal. Van de andere kant kunnen ook nit raatverbindingen uit groenten ontstaan, die weer maagkanker in de hand werken. Omdat we ook naar huisdieren, woon plaats, beroep en familie - aanleg gevraagd heb ben, kunnen we dat ook meewe gen." Dat er nu geen verband gevon den is tussen yetgebruik en borstkanker wil niet zeggen dat daarover het laatste woord ge zegd is. De onderzoekers houden enkele forse slagen om de arm: „Mis schien is er wel een verband tussen verzadigd vet en borst kanker", zeggen ze voorzichtig, „maar de resultaten van ons onderzoek zijn niet hard genoeg om daar een conclusie aan te verbinden." Van den Brandt en Bausch on derzochten ook de rol van de alcohol bij het ontstaan van kanker. Dat valt mee, is hun eerste conclusie. „Alcohol levert geen extra risico op voor darm kanker". Maar ook hier houden ze een slag om de arm: „Het drinken van bier, lijkt een twee maal hogere kans op het krijgen van endeldarmkanker met zich mee te brengen." Dat komt, zeggen de onderzoe kers, omdat er voor 1979 nitro- saminen in het bier voorkwa men. Dat is er nu uit. De kan kergevallen onder de bierdrin kers zijn mogelijk een laat ge volg van de samenstelling van het bier voor 1979. De eerste fase van het onder zoek, mogelijk gemaakt door een subsidie van de Nederland se kankerbestrijding en de Eu ropese Gemeenschap, concen treerde zich op de vier meest voorkomende vormen van kan ker: long-, borst-, maag- en darmkanker. De komende jaren worden de gegevens nog verder uiteengera feld. Dan wordt ook gekeken naar de rol van groente en fruit en andere factoren zoals het beroep. Van een vette hap krijg je geen kanker, zeggen onderzoekers. Maastrichtst FOTO ANP Het beeld dat Nederlanders hebben van rechtszalen, in het bijzonder van de officier van justitie daarin, deugt niet, vindt mr. L. de Wit. De nieuwe Bredase hoofdofficier van justitie over 'die schitterende waakfunctie van de officier'. Door onze redacteur Wippel Houben „EEN DEEL van de Nederlan ders denkt dat er in de rechts zalen hier pruiken gedragen worden. Op de televisie zie je Nederlandse officieren van jus titie nogal eens afgebeeld als karikaturen van idioten. Te vaak wordt de Nederlandse of ficier vergeleken met de An gelsaksische aanklager die heel andere invalshoeken heeft, on der andere politieke. Nederland weet niet dat de offi cier van justitie deel uitmaakt van de rechterlijke macht. In die functie is hij, net als de rechter en de advocaat mede verantwoordelijk voor een goe de belangenbehartiging van de verdachte. Die schitterende waakfunctie van de officier is er om de kwaliteit van de rechts pleging te handhaven." De nieuwe Bredase hoofdoffi cier van justitie mr. L. de Wit heeft een uitgesproken mening over een aantal zaken. De auto matische vervroegde invrijheid stelling van iedere verdachte die meer dan acht maanden on voorwaardelijk heeft gekregen, vindt hij onzin. „Voorheen ston den de letters v en i voor voor waardelijke invrijheidstelling. Je moest die verdienen. Nu moeten de officier, de advo caat en de rechter er bij wijze van spreken een rekenmachine bij hebben om te weten hoe lang een gestrafte echt moet zitten. Voor mij is tien jaar tien jaar. MORGEN wordt mr. L.A.J.M. de Wit geïnstalleerd als hoofd officier van justitie in het ar rondissement Breda. Zijn laat ste functie was fungerend hoofdofficier van justitie in Haarlem. Mr. De Wit is in 1944 geboren in Amsterdam. Hij studeerde daar in 1969 als jurist af aan de Gemeentelijke Universiteit. In 1971 werd hij hoofd afdeling staats- en strafrecht van het ministerie van justitie. Hij was in die tijd ook secretaris van de vergadering van de vijf procu reurs-generaal. Zeven jaar later werd mr. De Wit benoemd tot officier van justitie in Rotterdam. In 1981 kon hij bij de rechtbank daad werkelijk als officier aan de slag. In 1984 volgde zijn benoeming tot officier van justitie le klasse in Amsterdam. Zijn laatste ja ren in Amsterdam kreeg hij lan delijke bekendheid als persoffi cier van justitie. Die straf zou alleen onder be paalde voorwaarden niet hele maal uitgezeten hoeven te wor den. Het gedrag van de gestraf te en zijn perspectieven kunnen daarin van belang zijn. Ik reali seer me dat zo'n systeem van v.i. de rechters veel extra werk zal bezorgen, omdat de advoca tuur tegen afwijzende beslissin gen in beroep zal gaan. Maar wat nu praktijk is geworden, is raar en curieus", aldus mr. De Wit. De bestrijding van discrimina- De Wit tie en racisme heeft bij het openbaar ministerie een hoge prioriteit. De praktijk is echter dat het vaak heel moeilijk is om strafrechtelijk voldoende bewijs te; krijgen. „Wie uit de groep voetbalsupporters heeft de woorden geroepen die net te ver gakn? Iklsta achter het beleid van de birgemeester van Diemen, die zc idag als maatregel van open- bi re orde een hele trein met FC U recht-supporters na racis- FOTO Johan van Gurp tische uitingen terugstuurde. De oplossing? Steeds maar weer hard aanpakken en maatschap pelijk perspectief bieden. Openbaar bestuur, openbaar ministerie en de media hebben daarin een gezamenlijke verant woordelijkheid. Als Mart Smeets op de televisie het op treden tegen de supporters van FC Utrecht toejuicht, beïn vloedt dat de opinie. Maar na tuurlijk moeten discriminatie en racisme ook aan de wortel aangepakt worden: thuis, op school en in de sportclub", vindt hoofdofficier De Wit. Discriminatie door de politie is weer volop in discussie door het overlijden vorige week van een aangehouden Turk in Venlo. Ook daarover is mr. De Wit duidelijk: „Als de politie over de schreef gaat, moet er direct hard worden gereageerd. Dat kan via interne maatregelen of via het strafrecht. In beide ge vallen werkt deze generale pre ventie binnen de politie sterk door." Het criminaliteitsaanbod in West- en Midden-Brabant ver schilt met dat in Amsterdam, maar wijkt in grote lijnen niet af van dat in andere arrondisse menten, weet mr. De Wit. „Brabant kent vormen van ge organiseerde misdaad. Die rich ten zich meer op overvallen dan ip de Randstad. Daar zijn die groepen internationaler samen gesteld, werken meer interna tionaal en ook in sneller wisse lende samenstelling. Ze zijn dus moeilijker grijpbaar. In Brabant zoekt de georganiseerde mis daad vaker naar 'direct' geld en niet steeds in relatie met drugs. We zien hier vrij ernstige voor beelden van veel voorkomende vermogenscriminaliteit. Vernie lingen scoren in dit deel van Brabant hoog, terwijl proble men met de openbare orde afne men. Dat komt door de indam ming van het geweld door voet balsupporters." Het parket in Breda heeft per traditie regelmatig te maken met criminaliteit die zich uit strekt tot over de Belgische grens. „Het wordt tijd dat Schengen ook in het internatio nale rechtshulpverkeer tot uit drukking komt. Het verschil in wetgeving tussen Nederland en België werkt erg remmend en roept veel perikelen op. Het zou een goede zaak zijn als een Nederlander die in eigen land iets heeft gepleegd en naar België vlucht, daar gehoord kan worden en niet eerst terug ge stuurd hoeft te worden. We hebben nu een officier die zich speciaal bezig houdt met dt| samenwerking over de heen. En ik ga zelf binnenkortI met de procureur des koningsiil Antwerpen praten", zegt mr.Dfl Wit. Nederland is voor Fransen Belgen op het gebied van drugs een trekpleister. Dat brengt intensief verkeer via de grens-1 post Hazeldonk met zich met Rotterdamse drugrunners zor gen in België voor overlast er. Frankrijk kijkt met een schee! j oog naar Nederland. „Het Nederlandse drugbeleid heeft de laatste jaren een aanta! j interessante resultaten geboekt De individuele hulpverlening; de scherpe scheiding van drug; markten hebben ertoe geleid dat het probleem niet toeneem! Men begint dat in het buiten land ook te zien. Ons syst werkt alleen als de controle oj de gescheiden markten voor sof: en hard drugs scherp blijft" aldus de hoofdofficier. Hij is van plan zich intensief ti I gaan bezighouden met de ver dere opbouw van de politieregio West- en Midden-Brabant. Hij brengt daarvoor zijn ervaring ,j uit de politieregio Zaanstreek Waterland mee. „Als openbaar ministerie moe ten wij in de politieregio ver klonken zitten en meesturen. Df prioriteiten die wij vaststellen, moet je in de politie-organisatie terug zien. In deze grote regie ligt organisatorisch nogal de nadruk op de 32 basiseenheden Ik wil in de zes districten waar uit deze politieregio bestaat juist mensen hebben die over de lokale grenzen heen kunne» werken", laat hij weten. Hij verwacht niet dat daardoor op voorhand de verhouding me' korpsbeheerder mr. G. Broks- de burgemeester van Tilburg, onder spanning zal komen te staan, zoals bij zijn voorganger mr. A. Kalthoff het geval was- „Onzin. De hoofdofficier van justitie heeft in de nieuwe Poli tiewet duidelijk eigen bevoegd heden. Mijn streven is puur ge' I stoeld op praktische overwegin gen." yan onze Haagse redactie Pen Haag - Ontsnappen uit de strafbaar. Gevangenen die eep men straks niet meer automatis de van hun straf uitgezeten i vervroegde invrijheidstelling af Minister Hirsch Ballin en staats- D( secretaris Kosto van Justitie be- 0p reiden een wetswijziging voor en om vluchtpogingen (zwaarder) te de bestraffen. Behalve het afschaf- val fen van de automatische ver- Sc vroegde invrijheidstelling, willen ïh de bewindslieden ook de maxi- is mumstraf verdubbelen - van WJ twee naar vier jaar - voor men- V1 sen die van buitenaf meehelpen zij aan een vluchtpoging. kc Nu al kan het gerechtshof in st| Arnhem besluiten om gevange- v< nen niet automatisch na het uit- bl zitten van tweederde van hun so straf vrij te laten. Dit gebeurt Se soms in gevallen dat een gevan- ja| gene zich ernstig misdraagt. m3 Hirsch Ballin wil er bij het open- 0f baar ministerie op aandringen WJ dat dit gebeurt wanneer een ge- re vangene bij een ontsnapping ge- nt weid gebruikt of daarmee dreigt, nd Een vluchtpoging waarbij geen w geweld gebruikt wordt, is nu h niet strafbaar. in Kosto wil de inrichtingen beter bl beveiligen tegen gijzelingen. Op nt 6 januari van dit jaar ontsnapten Ie( drie mannen uit de afdeling voor crj jeugdige langgestraften van De di Grittenborgh in Hoogeveen door vij enkele personeelsleden te gij ze- d» len. Kosto wil de gebouwen en vc de organisatie verbeteren zodat te er minder kans is op gijzelingen, w Het personeel zal via extra op- vl leidingen beter voorbereid wor- d den op gijzelingen. zi VERVOLG VAN VOORPAGINA C Zl De uitkomst van dat debat is ci onvoorspelbaar, omdat geen van r< de partijen, noch de bewindsper- ii sonen De Vries (CDA) en Ter p Veld (PvdA) hun politieke gren- ei zen willen aangeven. F De WD kan in het Kamerdebat P voor wisselende meerderheden a zorgen, enerzijds om de bestaan- ti de wao'ers te ontzien (samen met n de PvdA), anderzijds om stren- n gere regels vast te stellen voor v. nieuwe arbeidsohgeschikten (sa men met het CDA). B Ook het kabinet hield gisteren S het oude voorstel tot wijziging h van de arbeidongeschiktheids- d wet overeind, bij gebrek aan c overeenstemming over nieuwe b aanpassingen. Staatssecretaris h Ter Veld zal daarom volgende T week het oude voorstel verdedi- v gen, terwijl ze zelf intussen voor h het ontzien van de huidige wao'ers is. „Dat is wat lastig uit s te leggen, maar zo gaat dat in c ons bestel," aldus een woord- b voerder. r Politiek is de kunst van het ma zwartepiet bij een ander?'. Het CC '0- In deze fase van het wao-deba- koeven in handen heeft. Het kabinet is er niet in geslaag formuleren. En dat hoewel het dui regeringsplannen geen meerderhi °e PvdA houdt, na en door Wao-discussies, vast aan een ont Ion- De CDA-ministers wilden da duidelijk is dat PvdA en VVD, dus hiervoor zijn. Het CDA hield echte knip en wilde daarom de nieu\ afschepen dan in het oude kabinei heid lijkt hier voor te vinden, j aangekondigd voor zo'n amenderr net CDA dacht met dit laatste de F kunnen zetten: 'Sluit een compron je sociale gezicht in de Kamer'. De oat een Partij van de Arbeid die k'ezers van haar sociale gevoel t Permitteren nieuwe arbeidsonge schepen. •Jet CDA heeft zich echter misreke naar nederlaag in de eerste fase v heeft strategisch inzicht ontwikki aankomen. Als Brinkman en d( «hkrubbelen op de hoogte van de J-u.A de kiezers iets uit te leggen, enige CDA-kieskringen voor een Probleem en de daarop volgendi Jn uiterste best voor zo'n beleid et wordt een spannende week ir aan boord heeft, wint. Maar of he or°P staat, kan betwijfeld wordi

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2