"O nis
I SBSr-
/•SxSr®! I
Minister Kooijmans wil zich niet beperken tot stille diplomatie
Onderzoek: Eten van vet en vlees veroorzaakt géén kanker
Hoofdofficier mr. De Wit: 'Tien jaar is voor mij tien jaar'
SS'1
-DE STEM-
Justitie wil vlu
Uitkomst deb
DE STEM B
Stuurmanskun
ACHTERGROND
Churchill
Discriminatie
Eigen bijdrage
Mr. L. de Wit
beleidsmaker
bij justitie
DE STEM
WOENSDAG 20 JANUARI 1993
IK HEB het artikel van Wim
Koek over Churchill met inte
resse gelezen. Het is een mo
deverschijnsel van een aantal
historici om uitsluitend de
negatieve aspecten van gere
nommeerde staatslieden en
politici in hun huidige visie te
bekritiseren. Mogelijk is het
de enige manier om bekend
heid te verkrijgen.
Indachtig Churchills woorden
uitgesproken na de verkie
zingsnederlaag in 1945 'het
meest heb ik geleerd van ge
maakte fouten', accepteerde
hij zijn verlies aan sympathie.
Desondanks werd hij in 1951
wederom minister-president.
Voor zijn enorme verdiensten
tijdens de oorlog werd hij
door alle staatshoofden van
door de Duitsers bezette ge
bieden, onderscheiden na de
bevrijding, met de hoogste
decoraties.
Zijn gedecideerd, meedogen
loos optreden maakte in korte
tijd van een volledig versla
gen 'mighty Great Britain'
een onneembare vesting.
Door zijn bezielende leiding
en inspirerende radiotoespra
ken werd zijn eerste overwin
ning behaald door toedoen
van zeer jeugdige vliegers in
de legendarisch geworden
'Battle of Britain'. Hij wist
zowel Roosevelt als Stalin te
overtuigen van de noodzaak
van een massale inzet van
strijdkrachten.
Het is zeker dat Engeland
van alle geallieerden de hoog
ste prijs betaalde. Hun inzet
van strijdkrachten alsmede
het opereren vanaf hun
grondgebied is de nekslag ge
west voor hun naoorlogse
economie. Het herstel heeft
vele tientallen jaren geduurd.
Het is nu dacht ik zinvol,
juist nu nog, in het jaar van
de 'ouderen' met daar direct
op volgend de komende her
denkingen van '50 jaar be
vrijding' kennis te nemen van
de gebrachte offers.
In ons mooie Brabantse land
bevinden zich de graven van
ruim 4100 merendeels jeugdi
ge Engelse militairen. Zij of
ferden hun leven voor onze
vrijheid. Daarnaast nog 1200
Canadezen, 150 Australiërs,
Nieuw-Zeelanders en Zuid-
Afrikanen. Bovendien 350 in
Engeland opgeleide Polen. De
resten van de 2000 in Brabant
omgekomen en begraven
Amerikaanse militairen wer
den in de jaren vijftig overge
bracht naar Margraten en
naar een Belgisch ereveld.
De slotzin van het artikel 'de
prijs die Groot Brittanië be
taalde was hoog', kan men
stellen 'was zeer hoog'. Dit
mogen wij nooit vergeten!
Een staatsman van het kali
ber Sir Winston Churcill zou
in het Europa van nu niet
misstaan.
Oosterhout
P.A. Wijnen
HERHAALDELIJK worden
we door dagblad De Stem
gewezen op discriminatie en
intolerantie ten opzichte van
minderheidsgroepen in onze
samenleving. Op haast propa
gandistische wijze wordt de
aanwezigheid van talloze et-
nisèhe groepen omschreven
als een verrijking van onze
cultuur.
Deze kritiekloze stellingname
ten aanzien van het door de
overheid gevoerde minderhe
denbeleid, zal waarschijnlijk
het resultaat zijn van de vele
miljoenen subsidie die ieder
jaar weer richting de landelij
ke dagbladpers stroomt.
Maar nu, hypocrisie ten top,
wordt de mishandeling van
een Duitse automobilist afge
daan als een onschuldige pes
terij, en wordt de schuldige
vervolgd voor mishandeling
en opzettelijke vernieling.
Ditmaal geen verontwaardii-
ging. Het is immers maar een
Duitser.
Breda
E. Braspenning
IK LAS in uw krant over de
uitbreiding van vergoedingen
voor ziekenfonds-verzeker
den. Natuurlijk is het prach
tig dat reumapatiënten, die
toch al zoveel pijn lijden,
naar een kuuroord in het bui
tenland mogen. Ons gebit
wordt ook beter vergoed, dat
is geweldig. Toch vind ik dit
eenzijdige voorlichting.
Mensen die psychotherapie
nodig hebben, betaalden tot
nu toe een eigen bijdrage van
vijf gulden per consult. Dit
wördt zomaar, zonder enige
waarschuwing vooraf, ver
hoogd naar twintig gulden
per bezoek aan de psychiater.
Ook deze mensen worden niet
voor hun plezier ziek.
Dit betekent dat psychiatri
sche hulp alleen nog voor de
beter draagkrachtige bereik
baar is. Misschien wordt het
werk van de psychiater on
derschat. Ik denk dat we op
deze manier nog meer mensen
in de WAO krijgen. Met goe
de hulp kan men dat voorko
men.
Breda
J.M. van Doorn
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur.
C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911/Telefax 076-236405.
Telefax redactie 076-236309.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a,
01640-36850, fax 01640-40731.
Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom.
Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326, fax 076-200462.
Voor bezorgklachten: 076-236888.
Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829.
Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928.
Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698.
Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782.
Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929.
Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal.
Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554.
Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen.
Vlissingen, Scheldestraat 7-9,4381 RP,
01184-19910, fax 01184-11446.
Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur.
Abonnementsprijzen v.a. 1 januari 1993 (bij vooruitbetaling te voldoen):
per kwartaal 85.50, per half jaar 170.05 óf per jaar 330.70.
Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 28.45,
per kwartaal 83.00, per half jaar 165.05 óf per jaar 320.70.
Voor posttoezending geldt een toeslag.
Losse nummers: maandag t/m vrijdag 1.60; zaterdag 1.90.
Service-afdeling abonnementen: 076-236472,
maandag t/m vrijdag 8.30-12.00 en van 12.30-16.00 uur.
Lezersservice:
Centrale reclame-afdeling 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881.
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911).
Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447.
Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. -
Van
onze redactie binnenland
Professor Pieter Kooijmans is
sinds begin deze maand de
nieuwe minister van
buitenlandse zaken. Een baan die
hij tijdelijk op zich neemt, want
over anderhalfjaar loopt de
regeerperiode van het huidige
kabinet af. Toch wil Kooijmans in
die korte tijd een 'eigen stempel
op het beleid drukken'.
Door Henk Bouwmans
DE NIEUWE minister van buitenland
se zaken professor Pieter Kooijmans
houdt wel van een grapje. Als hij
gistermorgen gewoon college had gege
ven aan zijn studenten in Leiden zou
hij uitvoerig uit de doeken hebben
gedaan onder welke voorwaarden
Amerikanen, Britten en Fransen zon
der machtiging van de Verenigde Na
ties wel in Irak en niet in Bosnië
konden ingrijpen. Als minister kon hij
dat gisteren echter niet doen.
Kooijmans presenteerde zich gisteren
aan de pers. De voormalige hoogleraar
volkenrecht werd tot verrassing van
velen eind vorige maand uit de hoge
hoed van premier Lubbers getoverd als
opvolger van de inmiddels naar de EG
in Brussel vertrokken Hans van den
Broek. De 59-jarige Kooijmans ken
schetste zichzelf toen als een tussen
paus, omdat 'de wetenschap blijft
trekken' en omdat het kabinet hooguit
anderhalf jaar te gaan heeft.
Kooijmans
...geen tussenpaus... fotoanp
Erg gelukkig is Kooijmans niet met die
kwalificatie van tussenpaus. Hij ver
wijt de pers dat hem dat etiket is
opgeplakt. Het irriteert hem zelfs.
Kooijmans vindt dat na zijn vertrek
maar beoordeeld moet worden of hij
een tussenpaus was. „Ik zal proberen
een eigen stempel te drukken op het
beleid. Achteraf moet men dan maar
beoordelen of ik als een tussenpaus on
de winkel heb gepast of niet." Kortom,
als de wao-kwestie geen roet in het
eten gooit zal Kooijmans het Neder
landse buitenlandse beleid zeker een
eigen gezicht geven.
Kooijmans ziet het als zijn belangrijk
ste opgave om de kwestie-Joegoslavië
tot een goed einde te brengen. „Ik ben
er een aantal keren geweest en heb er
de menselijke ellende aangetroffen."
Een harde en doortastende aanpak van
de Servische agressor kan wat Kooij
mans betreft niet snel genoeg plaats
vinden. Het was niet voor niets dat hij
vorige week in Parijs tijdens zijn eerste
vergadering met de collega's van de
Europese Gemeenschap slechts met
moeite accepteerde dat er nog geen
absoluut vliegverbod boven Bosnië zou
worden ingesteld.
Is Kooijmans daarmee de man van het
harde ingrijpen? Zijn dubbele houding
jegens de zichzelf herhalende aanval
len op Irak bewijst het tegendeel. Na
tuurlijk, hij is een groot voorstander
van het aanpakken van Saddam
Husayn, maar de kritiek uit de Arabi
sche wereld dat door de Verenigde
Naties (VN) in Irak, Israël en in Bosnië
met twee maten wordt gemeten laat
hem niet onberoerd.
Hij vindt dat dat straks niet meer valt
uit te leggen. „Je kunt juridisch wel
een onderscheid maken tussen de ene
en de andere kwestie. Maar dat zal de
man-in-de-straat niet begrijpen." Hij
meent dat de VN haar geloofwaardig
heid op het spel zet indien 'die onder
huidse kritiek' uit de Arabische wereld
'niet ernstig wordt genomen'. Hoe de
VN dit probleem moet aanpakken, kon
Kooijmans gisteren nog niet duidelijk
maken.
Op het punt van de verhouding met de
Verenigde Staten toont Kooijmans zich
een oplettende leerling van zijn voor
ganger Van den Broek. „Van den
Broek heeft mij het gevoel gegeven dat
Europese samenwerking nimmer mag
leiden tot een verstoring van de relatie
met de Verenigde Staten."
In zijn hart zou Kooijmans wel willen
dat Europa haar eigen boontjes dopt.
„We hebben zwaar ingestoken op de
Europese kaart met het Verdrag van
Maastricht. Dat geeft een zekere ver
plichting."
Maar hij is er de man niet naar om zijn
ogen voor de werkelijkheid te sluiten.
„Er is nog geen gemeenschappelijk
Europees buitenlands- en veiligheids
beleid. Samenwerking met de andere
kant van de Atlantische Oceaan blijft
daarom wezenlijk want Europa is nog
niet in staat haar eigen veiligheid te
garanderen."
De nieuwe bewindsman verdiende zijn
sporen als rapporteur van de Verenig
de Naties inzake foltering en mensen
rechten. De verwachting is dat Kooij
mans op het punt van mensenrechten
het Nederlandse buitenlandse beleid
daarom een nieuwe impuls zal geven.
Zelf verwacht hij dat het beleid t
punt nauwelijks zal afwijken van d 1
van zijn voorganger Van den Brot
„Ik heb vijf jaar de Nederlandse del
gatie geleid bij de Mensenrechten»»
missie, waarvan vier jaar onder opni
bevel van Van den Broek. Hij heeft j
nimmer teruggefloten."
Kooijmans vindt wel dat hij ten o,
rechte in de media is afgeschilderd al
„een man die betrekkelijk wild o
zich heen slaat op het punt van
mensenrechten." Hij had als VN-rai,
porteur altijd de taak om in gesprek11
blijven met het land, bijvoorbeeld In
donesië, waar de schendingen van j» I
mensenrechten plaatsvonden. ,gel|
heeft nooit geleid tot een situatie 1
waarin de dialoog niet kon worden I
voltooid."
Maar dat de accenten wat anders zuj 1
len zijn, steekt hij niet onder stoelen oil
banken. Hij zit nu eenmaal anders in I
elkaar dan Van den Broek. „Ik ben diel
ik ben. Ik heb mij de laatste tien jaren I
bezig gehouden met mensenrechten I
Dat drukt een stempel op je. En ij I
verander niet", zegt hij heel beslist.
Hij zal zich daarom evenmin beperken
tot de politiek van de stille diplomatie
kenmerkend voor zijn voorganger en
voor de buitenlandse dienst. „So®
moet je zaken publiekelijk aan de kaak
stellen in aanvulling op stille diploma
tie", aldus een zelfverzekerde Kooij
mans.
nen Haag - Het ministerie
van volkshuisvesting, ruimte-
tiike ordening en milieube- De
heer bekijkt of het mogelijk V0J
jp Hinderwet voor veebe- §U1
is tic upj
drijven aan te passen. Door
cen recente uitspraak van de De
Raad van State wordt op pa- Vai
honderden veebedrijven be- de
dreigd. yefl
het voortbestaan van de
Het vette randje van het
runderlapje mag voortaan
weer gewoon opgegeten
worden. Vet en vlees
veroorzaken geen kanker.
Dat is een van de
opvallende uitslagen van
het grote Nederlandse
onderzoek naar de relatie
tussen voeding en kanker.
Van onze verslaggever
HET WERKTE zes jaar geleden
een beetje op de lachspieren:
80.000 Nederlanders stuurden
een stukje teennagel op naar
Maastricht. Als onderdeel van
een groot onderzoek naar het
verband tussen voeding en kan
ker.
Gisteravond werden in het ac
tualiteitenprogramma Hier en
Nu de eerste resultaten gepre
senteerd van het onderzoek
waaraan maar liefst 121.000
Nederlanders tussen de 55 en 69
jaar hebben meegedaan.
Ze vulden een uitputtende vra
genlijst in over hun voedingsge
woonten en hun manier van
leven. En ongeveer 80.000 men
sen knipten ook nog een stukje
nagel van hun teen af.
Ir. P. van den Brandt en ir. S.
Bausch-Goldbohm promoveren
op 28 januari in Maastricht met
de resultaten van het onder
zoek.
In de teennagel zit onder meer
het mineraal selenium, wisten
de onderzoekers. Dat mineraal
zou mogelijk een bescherming
bieden tegen kanker.
En inderdaad: „Bij personen
met veel selenium in de nagels,
bleek de kans op longkanker
twee keer zo laag als bij mensen
met weinig selenium. Mannen
met een hoog seleniumgehalte
zouden ook 2,5 maal minder
risico lopen op maagkanker.
Maar bij andere kankersoorten
zoals darm- en borstkanker
blijkt de seleniumbescherming
niet te werken", meldt het
tweetal.
Er is overigens geen enkele aan
leiding om ijlings selenium-ta-
bletten te gaan kopen. Het slik
ken van veel selenium is onge
zond, en het is nog onduidelijk
hoe groot de goede dosis mag
zijn, waarschuwer de weten
schappers.
De 121.000 inzenders van het
enquête-formulier zijn sinds
1986 secuur in de gaten gehou
den. Aan de hand van de kan
ker-registratie en het archief
van de pathologen-anatoom kon
worden gevolgd wie van hen
sinds die tijd kanker gekregen
hebben.
Die laatste groep is vergeleken
met anderen die geen kanker
kregen, maar die dezelfde leef
gewoontes hebben, bijvoorbeeld
het roken van een pakje sigaret
ten per dag.
„Als er wel verschillen in de
voeding zijn, dan zou het ont
staan van kanker samen kunnen
hangen met wat de een niet en
de ander wel eet," zei Van den
Brandt bij het begin van het
onderzoek.
„Van groenten en fruit wordt
wel aangenomen, dat ze be
schermen tegen tumoren in long
en het maag-darm-kanaal. Van
de andere kant kunnen ook nit
raatverbindingen uit groenten
ontstaan, die weer maagkanker
in de hand werken. Omdat we
ook naar huisdieren, woon
plaats, beroep en
familie - aanleg gevraagd heb
ben, kunnen we dat ook meewe
gen."
Dat er nu geen verband gevon
den is tussen yetgebruik en
borstkanker wil niet zeggen dat
daarover het laatste woord ge
zegd is.
De onderzoekers houden enkele
forse slagen om de arm: „Mis
schien is er wel een verband
tussen verzadigd vet en borst
kanker", zeggen ze voorzichtig,
„maar de resultaten van ons
onderzoek zijn niet hard genoeg
om daar een conclusie aan te
verbinden."
Van den Brandt en Bausch on
derzochten ook de rol van de
alcohol bij het ontstaan van
kanker. Dat valt mee, is hun
eerste conclusie. „Alcohol levert
geen extra risico op voor darm
kanker".
Maar ook hier houden ze een
slag om de arm: „Het drinken
van bier, lijkt een twee maal
hogere kans op het krijgen van
endeldarmkanker met zich mee
te brengen."
Dat komt, zeggen de onderzoe
kers, omdat er voor 1979 nitro-
saminen in het bier voorkwa
men. Dat is er nu uit. De kan
kergevallen onder de bierdrin
kers zijn mogelijk een laat ge
volg van de samenstelling van
het bier voor 1979.
De eerste fase van het onder
zoek, mogelijk gemaakt door
een subsidie van de Nederland
se kankerbestrijding en de Eu
ropese Gemeenschap, concen
treerde zich op de vier meest
voorkomende vormen van kan
ker: long-, borst-, maag- en
darmkanker.
De komende jaren worden de
gegevens nog verder uiteengera
feld. Dan wordt ook gekeken
naar de rol van groente en fruit
en andere factoren zoals het
beroep.
Van een vette hap krijg je geen kanker, zeggen
onderzoekers.
Maastrichtst
FOTO ANP
Het beeld dat Nederlanders
hebben van rechtszalen, in
het bijzonder van de
officier van justitie daarin,
deugt niet, vindt mr. L. de
Wit. De nieuwe Bredase
hoofdofficier van justitie
over 'die schitterende
waakfunctie van de
officier'.
Door onze redacteur
Wippel Houben
„EEN DEEL van de Nederlan
ders denkt dat er in de rechts
zalen hier pruiken gedragen
worden. Op de televisie zie je
Nederlandse officieren van jus
titie nogal eens afgebeeld als
karikaturen van idioten. Te
vaak wordt de Nederlandse of
ficier vergeleken met de An
gelsaksische aanklager die heel
andere invalshoeken heeft, on
der andere politieke.
Nederland weet niet dat de offi
cier van justitie deel uitmaakt
van de rechterlijke macht. In
die functie is hij, net als de
rechter en de advocaat mede
verantwoordelijk voor een goe
de belangenbehartiging van de
verdachte. Die schitterende
waakfunctie van de officier is er
om de kwaliteit van de rechts
pleging te handhaven."
De nieuwe Bredase hoofdoffi
cier van justitie mr. L. de Wit
heeft een uitgesproken mening
over een aantal zaken. De auto
matische vervroegde invrijheid
stelling van iedere verdachte
die meer dan acht maanden on
voorwaardelijk heeft gekregen,
vindt hij onzin. „Voorheen ston
den de letters v en i voor voor
waardelijke invrijheidstelling.
Je moest die verdienen.
Nu moeten de officier, de advo
caat en de rechter er bij wijze
van spreken een rekenmachine
bij hebben om te weten hoe lang
een gestrafte echt moet zitten.
Voor mij is tien jaar tien jaar.
MORGEN wordt mr. L.A.J.M.
de Wit geïnstalleerd als hoofd
officier van justitie in het ar
rondissement Breda. Zijn laat
ste functie was fungerend
hoofdofficier van justitie in
Haarlem.
Mr. De Wit is in 1944 geboren
in Amsterdam. Hij studeerde
daar in 1969 als jurist af aan de
Gemeentelijke Universiteit.
In 1971 werd hij hoofd afdeling
staats- en strafrecht van het
ministerie van justitie. Hij was
in die tijd ook secretaris van de
vergadering van de vijf procu
reurs-generaal.
Zeven jaar later werd mr. De
Wit benoemd tot officier van
justitie in Rotterdam. In 1981
kon hij bij de rechtbank daad
werkelijk als officier aan de
slag.
In 1984 volgde zijn benoeming
tot officier van justitie le klasse
in Amsterdam. Zijn laatste ja
ren in Amsterdam kreeg hij lan
delijke bekendheid als persoffi
cier van justitie.
Die straf zou alleen onder be
paalde voorwaarden niet hele
maal uitgezeten hoeven te wor
den. Het gedrag van de gestraf
te en zijn perspectieven kunnen
daarin van belang zijn. Ik reali
seer me dat zo'n systeem van
v.i. de rechters veel extra werk
zal bezorgen, omdat de advoca
tuur tegen afwijzende beslissin
gen in beroep zal gaan. Maar
wat nu praktijk is geworden, is
raar en curieus", aldus mr. De
Wit.
De bestrijding van discrimina-
De Wit
tie en racisme heeft bij het
openbaar ministerie een hoge
prioriteit. De praktijk is echter
dat het vaak heel moeilijk is om
strafrechtelijk voldoende bewijs
te; krijgen. „Wie uit de groep
voetbalsupporters heeft de
woorden geroepen die net te ver
gakn?
Iklsta achter het beleid van de
birgemeester van Diemen, die
zc idag als maatregel van open-
bi re orde een hele trein met FC
U recht-supporters na racis-
FOTO Johan van Gurp
tische uitingen terugstuurde. De
oplossing? Steeds maar weer
hard aanpakken en maatschap
pelijk perspectief bieden.
Openbaar bestuur, openbaar
ministerie en de media hebben
daarin een gezamenlijke verant
woordelijkheid. Als Mart
Smeets op de televisie het op
treden tegen de supporters van
FC Utrecht toejuicht, beïn
vloedt dat de opinie. Maar na
tuurlijk moeten discriminatie
en racisme ook aan de wortel
aangepakt worden: thuis, op
school en in de sportclub",
vindt hoofdofficier De Wit.
Discriminatie door de politie is
weer volop in discussie door het
overlijden vorige week van een
aangehouden Turk in Venlo.
Ook daarover is mr. De Wit
duidelijk: „Als de politie over
de schreef gaat, moet er direct
hard worden gereageerd. Dat
kan via interne maatregelen of
via het strafrecht. In beide ge
vallen werkt deze generale pre
ventie binnen de politie sterk
door."
Het criminaliteitsaanbod in
West- en Midden-Brabant ver
schilt met dat in Amsterdam,
maar wijkt in grote lijnen niet
af van dat in andere arrondisse
menten, weet mr. De Wit.
„Brabant kent vormen van ge
organiseerde misdaad. Die rich
ten zich meer op overvallen dan
ip de Randstad. Daar zijn die
groepen internationaler samen
gesteld, werken meer interna
tionaal en ook in sneller wisse
lende samenstelling. Ze zijn dus
moeilijker grijpbaar. In Brabant
zoekt de georganiseerde mis
daad vaker naar 'direct' geld en
niet steeds in relatie met drugs.
We zien hier vrij ernstige voor
beelden van veel voorkomende
vermogenscriminaliteit. Vernie
lingen scoren in dit deel van
Brabant hoog, terwijl proble
men met de openbare orde afne
men. Dat komt door de indam
ming van het geweld door voet
balsupporters."
Het parket in Breda heeft per
traditie regelmatig te maken
met criminaliteit die zich uit
strekt tot over de Belgische
grens. „Het wordt tijd dat
Schengen ook in het internatio
nale rechtshulpverkeer tot uit
drukking komt. Het verschil in
wetgeving tussen Nederland en
België werkt erg remmend en
roept veel perikelen op.
Het zou een goede zaak zijn als
een Nederlander die in eigen
land iets heeft gepleegd en naar
België vlucht, daar gehoord kan
worden en niet eerst terug ge
stuurd hoeft te worden. We
hebben nu een officier die zich
speciaal bezig houdt met dt|
samenwerking over de
heen. En ik ga zelf binnenkortI
met de procureur des koningsiil
Antwerpen praten", zegt mr.Dfl
Wit.
Nederland is voor Fransen
Belgen op het gebied van drugs
een trekpleister. Dat brengt
intensief verkeer via de grens-1
post Hazeldonk met zich met
Rotterdamse drugrunners zor
gen in België voor overlast er.
Frankrijk kijkt met een schee! j
oog naar Nederland.
„Het Nederlandse drugbeleid
heeft de laatste jaren een aanta! j
interessante resultaten geboekt
De individuele hulpverlening;
de scherpe scheiding van drug;
markten hebben ertoe geleid
dat het probleem niet toeneem!
Men begint dat in het buiten
land ook te zien. Ons syst
werkt alleen als de controle oj
de gescheiden markten voor sof:
en hard drugs scherp blijft"
aldus de hoofdofficier.
Hij is van plan zich intensief ti I
gaan bezighouden met de ver
dere opbouw van de politieregio
West- en Midden-Brabant. Hij
brengt daarvoor zijn ervaring ,j
uit de politieregio Zaanstreek
Waterland mee.
„Als openbaar ministerie moe
ten wij in de politieregio ver
klonken zitten en meesturen. Df
prioriteiten die wij vaststellen,
moet je in de politie-organisatie
terug zien. In deze grote regie
ligt organisatorisch nogal de
nadruk op de 32 basiseenheden
Ik wil in de zes districten waar
uit deze politieregio bestaat
juist mensen hebben die over de
lokale grenzen heen kunne»
werken", laat hij weten.
Hij verwacht niet dat daardoor
op voorhand de verhouding me'
korpsbeheerder mr. G. Broks-
de burgemeester van Tilburg,
onder spanning zal komen te
staan, zoals bij zijn voorganger
mr. A. Kalthoff het geval was-
„Onzin. De hoofdofficier van
justitie heeft in de nieuwe Poli
tiewet duidelijk eigen bevoegd
heden. Mijn streven is puur ge' I
stoeld op praktische overwegin
gen."
yan onze Haagse redactie
Pen Haag - Ontsnappen uit de
strafbaar. Gevangenen die eep
men straks niet meer automatis
de van hun straf uitgezeten i
vervroegde invrijheidstelling af
Minister Hirsch Ballin en staats- D(
secretaris Kosto van Justitie be- 0p
reiden een wetswijziging voor en
om vluchtpogingen (zwaarder) te de
bestraffen. Behalve het afschaf- val
fen van de automatische ver- Sc
vroegde invrijheidstelling, willen ïh
de bewindslieden ook de maxi- is
mumstraf verdubbelen - van WJ
twee naar vier jaar - voor men- V1
sen die van buitenaf meehelpen zij
aan een vluchtpoging. kc
Nu al kan het gerechtshof in st|
Arnhem besluiten om gevange- v<
nen niet automatisch na het uit- bl
zitten van tweederde van hun so
straf vrij te laten. Dit gebeurt Se
soms in gevallen dat een gevan- ja|
gene zich ernstig misdraagt. m3
Hirsch Ballin wil er bij het open- 0f
baar ministerie op aandringen WJ
dat dit gebeurt wanneer een ge- re
vangene bij een ontsnapping ge- nt
weid gebruikt of daarmee dreigt, nd
Een vluchtpoging waarbij geen w
geweld gebruikt wordt, is nu h
niet strafbaar. in
Kosto wil de inrichtingen beter bl
beveiligen tegen gijzelingen. Op nt
6 januari van dit jaar ontsnapten Ie(
drie mannen uit de afdeling voor crj
jeugdige langgestraften van De di
Grittenborgh in Hoogeveen door vij
enkele personeelsleden te gij ze- d»
len. Kosto wil de gebouwen en vc
de organisatie verbeteren zodat te
er minder kans is op gijzelingen, w
Het personeel zal via extra op- vl
leidingen beter voorbereid wor- d
den op gijzelingen. zi
VERVOLG VAN VOORPAGINA C
Zl
De uitkomst van dat debat is ci
onvoorspelbaar, omdat geen van r<
de partijen, noch de bewindsper- ii
sonen De Vries (CDA) en Ter p
Veld (PvdA) hun politieke gren- ei
zen willen aangeven. F
De WD kan in het Kamerdebat P
voor wisselende meerderheden a
zorgen, enerzijds om de bestaan- ti
de wao'ers te ontzien (samen met n
de PvdA), anderzijds om stren- n
gere regels vast te stellen voor v.
nieuwe arbeidsohgeschikten (sa
men met het CDA). B
Ook het kabinet hield gisteren S
het oude voorstel tot wijziging h
van de arbeidongeschiktheids- d
wet overeind, bij gebrek aan c
overeenstemming over nieuwe b
aanpassingen. Staatssecretaris h
Ter Veld zal daarom volgende T
week het oude voorstel verdedi- v
gen, terwijl ze zelf intussen voor h
het ontzien van de huidige
wao'ers is. „Dat is wat lastig uit s
te leggen, maar zo gaat dat in c
ons bestel," aldus een woord- b
voerder. r
Politiek is de kunst van het ma
zwartepiet bij een ander?'. Het CC
'0- In deze fase van het wao-deba-
koeven in handen heeft.
Het kabinet is er niet in geslaag
formuleren. En dat hoewel het dui
regeringsplannen geen meerderhi
°e PvdA houdt, na en door
Wao-discussies, vast aan een ont
Ion- De CDA-ministers wilden da
duidelijk is dat PvdA en VVD, dus
hiervoor zijn. Het CDA hield echte
knip en wilde daarom de nieu\
afschepen dan in het oude kabinei
heid lijkt hier voor te vinden, j
aangekondigd voor zo'n amenderr
net CDA dacht met dit laatste de F
kunnen zetten: 'Sluit een compron
je sociale gezicht in de Kamer'. De
oat een Partij van de Arbeid die
k'ezers van haar sociale gevoel t
Permitteren nieuwe arbeidsonge
schepen.
•Jet CDA heeft zich echter misreke
naar nederlaag in de eerste fase v
heeft strategisch inzicht ontwikki
aankomen. Als Brinkman en d(
«hkrubbelen op de hoogte van de
J-u.A de kiezers iets uit te leggen,
enige CDA-kieskringen voor een
Probleem en de daarop volgendi
Jn uiterste best voor zo'n beleid
et wordt een spannende week ir
aan boord heeft, wint. Maar of he
or°P staat, kan betwijfeld wordi