Steun voor plan stadswachten 'Alsof je door een badkuip reed' 'Boe POLITIE RAPPORT Inzamelingsactie in Zeeland voor 'andere' watersnood Bangladesh Plattelanders vieren jubileum met blijspel Boete en zes maanden rijontzegging na onverzekerd rijden ]VCB IJzei Commissie in Terneuzen dringt aan op voortzetting project Gedeputeeri ZEELAND Varende expositie C3 - EXAMENS MARKTEN Jan Matthijssen schrijft boek over spoorwegen tijdens watersnoodramp: DE STEM WOENSDAG 20 JANUARI 1993 Van onze verslaggever Cees Maas Goes - Zeeland is veilig, de Zeeuwen houden droge voeten, dat herdenken we strakg zelfs nationaal, maar hoe zit het met die droge voeten aan de andere kant van de wereld? Slecht, vindt de hulporganisatie Mensen in Nood. Bangladesh bijvoorbeeld, wordt regel matig geteisterd door grote overstromingen waarbij geen 1835 zoals hier in de delta in '53, maar honderdduizenden mensen omko men. Daar ontbreekt het aan veilige Deltadij- ken, daar hebben de inwoners weinig vlucht- plaatsen. Mensen in Nood grijpt de belangstelling rond de watersnood van 1953 aan om in Zeeland en omstreken actie te voeren voor het Derde-Wereld land Bangladesh. Onder de naam 'Nu Zeeland veilig zit... gunnen we anderen een vluchtplaats', gaat Mensen in Nood geld inzamelen voor de bouw van zogeheten cycloneshelters. Dat zijn stevige betonnen vluchtplaatsen waar 2500 mensen in geval van overstromingen een veilige plaats kun nen vinden. Tijdens de laatste overstroming heb ben deze vluchtplaatsen hun nut bewezen, er waren er alleen veel te weinig. De bunkers zijn trouwens niet alleen nuttig tijdens rampen. In normale tijden doen ze dienst als gezondheidscentrum, als school of als buurt cen tra. Er moeten meer van die bunkers komen, vindt Mensen in Nood, en daarom wordt een beroep gedaan op de portemonnees van de Nederlandse deltabewoners. In 1953 hielp een voorloper van Mensen in Nood de slachtoffers van de ramp in Zeeland, nu is de nood in Bangladesh vele malen hoger. Willem Hooglugt van Mensen in Nood: „Zeeland is veilig, maar er zijn veel Zeeuwen en veel Westbra banders die bij elke zware storm nog terugdenken aan toen. Wij vragen ze nu om ook stil te staan bij de slachtoffers in Bangladesh, want daar praat je over rampen die honderdduizenden slachtoffers meer vergen en dat gaat maar door. Het land is te arm om een Deltaplan te kunnen betalen en wat je ziet na weer een overstroming, zijn dezelfde beel den die Zeeland kende in 1953. Ondergelopen land, opgezwollen kadavers van vee en om hulp roepen de mensen op daken." Bangladesh met duizend kilometer kustlijn is vier maal zo groot als Nederland. In 1970 vielen er meer dan honderdduizend doden bij een overstro ming, in 1987 en 1988 liep bijna driekwart van het hele land onder water en in 1990 verdronken er 138.000 mensen, meer dan een miljoen dieren en 1,7 miljoen mensen raakten dakloos. De tragiek van het land is, dat het elke keer weer de allerarmsten zijn die het slachtoffer worden. Honderdtwintig miljoen vissertjes, landarbeiders en boertjes wonen samengeklonterd op de onvei ligste plaatsen in de delta waar de rivieren de Ganges en de Barmaputra samenkomen. Dat ge bied wordt regelmatig getroffen door cyclonen, voor hulpverleners in Nederland is Bangladesh dan ook een jaarlijks terugkerend punt op de actie-agenda. Giro 1111.222 ten name van Mensen in Nood Den Bosch. Van onze verslaggever Terneuzen - Als het stadswachtenproject in Terneuzen het eerste jaar aanslaat, moet het zeker een vervolg krijgen. Zelfs als er na dat jaar minder subsidie in het vat zit. De ruime meerderheid van de raadscommissie voor algemeen bestuur reageerde hiermee gis teravond positief op het plan zes stadswachten in de Scheldelstad aan te stellen. De zes mensen moeten in ieder geval ook na dat eerste jaar aan de slag blijven. Het college reageerde in eerste instantie terughoudend op de uitleg in december van de pro jectcoördinator uit Middelburg maar besloot toch in ieder geval voor een jaar medewerking te verlenen. „Ik hoop dat het pro ject goed aanslaat. Als de subsi die na het eerste jaar wegvalt moet de gemeente wel de be stuurlijke gevolgen trekken om het project door te laten gaan", zei VVD'er K. van der Hoofd. Van onze verslaggever Sas van Gent - Aan de loswal bij de Prinsenkade in Sas van Gent legt vol gende week maandag een boot aan met aan boord een tentoonstelling van werk van mentaal gehan dicapte artiesten. De boot doet Sas van Gent aan op een tournee langs acht steden in Frankrijk, België en Nederland. De deelnemers aan de expositie komen van La Ramée, een atelier voor plastische kun sten van het Centrum Ko ningin Fabiola in Neufvilles (B). Het centrum zet zich in voor de erkenning van de artistieke kwaliteiten van mentaal gehandicapten. Er zijn meer dan zestig te keningen, schilderijen en beeldhouwwerken te zien. De boot doeti onder meer Valenciennes, Gent en Me- chelen aan. In Sas van Gent is de tentoonstelling te zien op 25 januari, van 14.00 tot 18.00 uur. Burgemeester R. Barbé wilde zo ver nog niet gaan. Hij vertrouwt erop dat de subsidie ook na het eerste jaar naar Terneuzen blijft komen. Hij baseert zijn vertrou wen op onderhandelingen met het Europees Sociaal Fonds, één van de subsidiegevers. Secretaris G. Christiaanse vulde daarop aan dat vanuit Zeeuws- Vlaanderen nog niet veel aan spraak is gemaakt op dat fonds. „We hebben redelijke verwach tingen", zei Barbé. „Overigens heeft dat ene jaar ook voordelen. Je kunt het effect beoordelen. En laten we het werkgelegenheid saspect niet onderbelichten. Je kunt vrij goedkoop mensen aan een baan helpen". Terneuzen is dertigduizend gulden kwijt aan het project. Barbé benadrukte nogmaals het belang van de stadswachten in Terneuzen. „We constateren dat in bepaalde delen van Terneuzen het gevoel van onbehagen en aggresiviteit nog steeds aanwe zig is. In overleg met de politie bleek dat stadswachten goed in pasbaar zijn om dat gevoel een beetje weg te nemen". Eilandje jBij het project vyordgn .Pdk de parkeer- en_ hondencontroleurs betrokken. ,jDie mensen zien ook bepaalde dingen. Ze moeten niet op een eilandje blijven zitten. Door ze met elkaar te laten pra ten is het effect groter". Alleen G. Piscaer (Groen Links) bleef zijn bedenkingen houden. Een dergelijke taak moest in zijn ogen eigenlijk binnen de politie blijven en nog een paar unifor men erbij op straat vond hij teveel van het goede. „We moeten er in ieder geval op letten dat de politie en een pro ject als de stadswachten elkaar niet verdringen", reageerde Bar bé. „Het mag natuurlijk niet zo zijn dat de rijksoverheid minder geld aan de politie geeft als er projecten in de regio worden opgezet om het veiligheidsgevoel te bevorderen". Van onze correspondent Oostburg - De West-Zeeuws-Vlaamse toneelvereniging De Plattelanders maakt zich op voor het derde lustrum. Het vijftienjarig bestaan wordt gevierd met het blijspel 'Bokke- sprongen'. Zoals we ondertussen van De Plattelanders de laatste jaren ge wend zijn is ook dit stuk weer naar de streek geschreven en omgezet in dialect. In drie be drijven wordt een erfenis uit de doeken gedaan van boer Salomé (Bram Luteijn). Tenminste dat denken een heleboel personen, die op zijn verjaardag verschij nen, als ze horen dat de boer bij een vliegtuigongeluk is betrok ken. Een oude Duitse vriendin Suus Dekker) keert daarom ook terug naar de boerderij in de hoop een graantje mee te pikken. Natuur lijk ruikt de rest van de familie ook het grote geld. De grootste aasgier is zijn schoonzuster tante Sijbeltje (Erna de Smet) met in haar kielzog zwager wethouder De Feijter van Aardenburg (To ny Reijnberg) met zijn vrouw Truus (Betsy Brakman). Ook een neef Levin Scheele met zijn vrouw Sara (Jan Poissonnier en Koos Dieleman) verschijnen ten tonele. Dit alles wordt met lede ogen bekeken door de buren, een Hol lands stel (Cees Verhage en Ina Manhave) die het boerenbedrijf van Salomé zolang runnen nu hij afwezig is. Iedereen is druk be zig om de boel leeg te halen, als de verongelukt gewaande opeens levend en wel weer opduikt. Dan zijn de poppen pas echt aan het Fransman met drugs gepakt Axel - De rijkspolitie van de groep Midden-Zeeuws-Vlaan- deren heeft bij een controle in een Franse auto op de Oran jestraat in Axel 40 gram super skunk en hasj gevonden. De inzittenden, drie Fransen, ver klaarden de drugs voor 400 gulden in Terneuzen te hebben gekocht. De verdovende mid delen werden in beslag geno men en na verhoor mochten ze hun weg weer vervolgen. Dronken achter het stuur Kloosterzande - De automobi list P. S. uit Zelzate werd maandagmiddag op rijksweg N60 betrapt wegens het rijden onder invloed. Hij werd mee genomen naar het politiebu reau in Kloosterzande. Een adem-analysetest gaf een uit slag te zien van 325 UGL (maximum 220 UGL is toege staan). Na het betalen van een boete van 400 gulden en een rijverbod van twee uur mocht hij zijn reis vervolgen. Fietser gewond Terneuzen - De 13-jarige fiet ser F. T. uit Terneuzen werd maandagmiddag bij een ver keersongeval gewond. Met een hersenschudding en een rech terbeenbreuk werd hij per am" bulance overgebracht naar het streek ziekenhuis De Honte in zijn woonplaats. Het ongeval gebeurde toen de fietser ko- mende vanuit de Sloelaan dè Rooseveltlaan wilde overste, ken Daarbij verleende hij geen voorrang aan een perso; nenauto. Ongeval in Overslag Overslag - De personenauto bestuurd door E. de B. uit St.-Jansteen werde maandag, avond laat op de Zuiddorpse- weg in Overslag zwaar be- schadigd. De B. kwam met de schrik vrij. Het ongeval ge. beurde op een plaats waar wegwerkzaamheden plaats vonden. Op de rijweg waren rijplaten gelegd. Op het mo ment dat hij daar overheen reed wipte ereen omhoog en sloeg vast tegen de auto. Hier door verloor de bestuurder de macht over het stuur. Hij kwam met zijn voertuig in de berm, waar een jong boopje werd vernield, vervolgens te gen een wegbebakening aan reed en tenslotte tegen een hek tot stilstand kwam. Nijmegen - Katholieke Universiteit. Gepromoveerd tot doctor in de wijsbegeerte: Jos de Mul, oud-Terneuzenaar. Op het proefschrift 'Do tragedie van de eindigheid'. BEURSBERICHT MARKT GOES 19 januari 1993. AARDAPPELEN (excl. b.t.w.): Bintje veldsgewas - 5 tot 51/2 cent per kg; Bintje 0 mm opwaarts - 514 tot 6 cent Eer kg. Notering Rotterdamse eurs d.d. 21.12.92: 40-50 mm - 6 tot 6V> cent per kg; 50 mm op waarts 8% tot 9l/!> cent per kg. UIEN (excl. b.t.w.): Uien - 5 tot 7 cent per kg. VLAS (excl. b.t.w.): Ongerepeld, op auto geleverd - tot 30 cent per kg. GRANEN, ZADEN EN PEULVRUCHTEN (excl. b.t.w.): Tarwe - 37.25 per 100 kg. Brouwgerst - 46.50 per 100 kg. Voergerst - 33.25 per 100 kg. Karwij, prima doorsnee kwaliteit - 140.- per 100 kg, Erwten- 61.-tot 65.-per 100 kg. Bruine bonen - 90.00 per 100 kg. Capucijners - 69.- tot 72.50 per 100 kg. HOOI EN STRO (excl. b.t.w.): Weidehooi 200.- tot 260.- per 1000 kg. Roodzwenk - 100.- tot 120.- per 1000 kg. Veldbeemd - 110.- tot 160.- per 1000 kg. Raaigras- 110.- tot 135.- per 1000 kg, Gerstestro - 125.- tot 160.- per 1000 kg. Tarwestro - 125.- tot/ 150.-per 1000 kg. 40-60% 50 mm opwaarts fritesgeschikt ■ft Tarreting op rotte, hard groene in kapotte knollen. Jan Matthijsen: 'Vooral interesse in de mensen'. foto de stem/ben steffen Van onze correspondent Terneuzen - 1050 Boete of zestien dagen hechtenis e onvoorwaardelijke rijontzegging van een half jaar plus eei voorwaardelijke gevangenisstraf van één week met een tijd van twee jaar. Dat is de prijs die E. d'H. uit Terneuza moet betalen voor de bekeuringen, in totaal drie keer, die i in een periode van een half jaar kreeg wegens het rijden ina auto waarvoor geen verzekering was afgesloten. dansen. Het blijspel is geregisseerd door H. van den Hemel. Grimeurs zijn Ina Flikweert en Theo Vercaute- ren. Souf- fleuse is Hannie Re ijnberg. Het decor werd verzorgd door Izaak Haartsen en Ronald Spiessens. De eerste opvoering is voor de bejaarden op 3 februari in het Ledeltheater te Oostburg en be gint om 14.00 uur. De andere vier voorstellingen zijn op 5/6 en 12/13 februari, eveneens in het Ledeltheater. Alle avonden be ginnen om 20.00 uur. De kaar ten, een tientje, zijn vanaf heden verkrijgbaar bij slijterij Centraal op de Markt in Oostburg. (ADVERTENTIE) JAN Matthijssen uit Roosendaal was dertig jaar treinmachinist. Toen hij met pensioen was, ging hij spoorwegpetten verzamelen. Al gauw kwam er van alles en nog wat over de spoorwegen bij. Maar Jan had vooral interesse voor de verha len over de spoormensen achter die spullen. Dat leidde in '90 tot een boek over de spoorwegen in de oorlog. Op 1 februari verschijnt zijn tweede werk: 'Sporen door het water', dat zo'n honderd veertig foto's telt. Daarin beschrijft de oud-machi nist wat de watersnood voor de NS en de spoor wegmensen betekende. Van onze verslaggeefster Joyce Ernest IN het weekend van 31 januari/1 februari 1953 was Jan Matthijs sen uit Roosendaal, toen machi nist bij de Nederlandse Spoor wegen, net vrij. Later vernam hij van collega's dat op zaterdag avond nog niemand in de gaten had welke ramp zich enkele uren later voltrekken zou. De laatste trein naar Vlissingen vertrok nog volgens schema. Intussen woed de de storm steeds heviger. De laatste goederentrein vanuit Goes kwam bij Woensdrecht de bocht om, kreeg de wind tegen en bereikte met horten en stoten Bergen op Zoom. Wat vanaf dat moment de watersnoodramp voor de spoorwegen en de spoor wegmensen betekende, beschrijft Matthijssen in het boek 'Sporen door het water'. „De titel kun je op verschillende manieren uitleggen. De sporen van vernieling die de watersnood voor de spoorwegen achterliet. Maar ook het sporen, het rijden over de herstelde sporen die in het ondergelopen land lagen". De Nederlandse Spoorwegen werden zwaar getroffen door de watersnood. Op zeven baanvak ken in Zeeland, westelijk Noord- Brabant en Zuid-Holland was voor kortere of langere tijd geen treinverkeer mogelijk. Er was een enorme materiële schade, met name bij het knooppunt La ge Zwaluwe en bij Kruiningen waar het hele emplacement werd vernield. Onder water „In de Augustapolder in Bergen op Zoom waren de rails over twaalfhonderd meter weggesla gen. In de Kruiningenpolder stond het baanvak om de twaalf uur, als het vloed was, over een lengte van vier kilometer onder water. Er kon pas hulp aan de spoorwegen in Zeeland worden geboden, toen de Augustapolder was drooggelegd. Daar was ook het pompgemaal weggeslagen. Militairen en de firma Jansen hebben het met paard en wagen weggehaald en naar een fabriek gebracht". Op 3 augustus '53 hervatten de spoorwegen het normale perso nenvervoer naar Zeeland. Het goederenvervoer, vooral van zand, was in juni al op gang gekomen. Daarvoor had de Vlis- singse wegopzichter J. Colijn de 'badkuipspoorweg' bedacht. „Hij liet een spoorweg door het water in de Kruiningenpolder aanleggen. De afgedreven rails werden met eb aan lege olieva ten gebonden, zodat zé met hoog water naar de spoordijk gema noeuvreerd konden worden. Om ze bij vloed, het water steeg door het gat in de dijk steeds tot zo'n 1.80 meter, weer niet te laten wegdrijven, werden langs de spoorlijn kistdammen geslagen. Een journalist van de Volkskrant riep toen hij meereed: 'Net alsof je door een badkuip rijdt!'. En zo was het ook". Lumineus Het idee van Colijn was lumi neus. Het was echter niet zomaar uitgevoerd. De techniek was nog niet zo ver gevorderd als nu. Voor de bekisting van de 'bad kuipspoorlijn' moesten tweedui zend palen worden geslagen en nog eens twaalfduizend voor het emplacement Kruiningen. Vier man klaarden dat zware werk met een eigen gemaakte hand hei. „Hulshof was de stationschef in Kruiningen. Hij woonde boven het station. Tijdens de waters nood bleef hij op zijn post. Toen hij op zondagmorgen wakker werd, keek hij door het raam en zei tegen zijn vrouw: 'Meid, wat heeft het geregend!' Het water heeft daar tot aan de zoldering gestaan". Matthijssen laat ook machinis ten, rangeerders, weg- en sei- nopzichters en loketbeambten aan het woord. Ze vertellen hoe ze werden gewaarschuwd, welke maatregelen ze namen en hoe ze, soms nog maandenlang, impro viseerden. Sommigen waren per soonlijk zwaar getroffen door de ramp. Late dienst „Rangeerder Jan Boudens woon de in wachtpost 30, een seinge- bouw midden in de polder bij Kruiningen. Hij was na de late dienst naar huis gegaan, 's Nachts werden ze - zijn acht maanden zwangere vrouw, zijn schoonzus en zijn dochtertje van twee - wakker van het geklots van de meubels tegen de zolder. Het water stond tot de hoogste tree van de zoldertrap. Ze kon den niet weg. Zijn dochtertje zei: 'Bidden, papa, bidden!'. Ze zijn tegen elkaar gekropen en namen in gebed al afscheid van elkaar, 's Morgens voeren er vissers uit Yerseke langs. Eerst wilden ze Jan uit plaatsgebrek niet meene men. Toen ze tenslotte allemaal in de boot zaten, lag die nog vijf centimeter boven het water. Het eerste wat Jan deed, toen hij aan land was, was de stationschef vragen: 'Kunnen we hier nog wat doen?"' Veel spoorfamilies namen eva cués in huis. Ze voorzagen in het levensonderhoud van die vluch telingen, terwijl ze zelf amper een stoel hadden om op te zitten, vertelt Matthijssen. Het Ram penfonds vergoedde de kosten achteraf. „Er kwamen ook vluchtelingen aan op het station in Breda. Daar werd Koos van Erp opge roepen als 'loper', een loopjon gen tussen het station en het inspectiebureau aan de Sop- hiastraat. Hij rende op en neer met telegrammen en wist van minuut tot minuut hoe de situa tie was. Op het station hielp hij mensen mee opvangen. Je moest alles doen. Ook goederen, waar onder doodskisten, overladen van de treinen in auto's. Op een gegeven moment reed Koos met een kruiwagen vol kolen over het emplacement. Hij kwam de sta tionschef tegen, die hem zei dat hij moest groeten. Koos ant woordde, dat hij goedendag had gezegd. Daarop sommeerde de chef hem, dat hij zijn kruiwagen moest neerzetten en met zijn rechterhand aan zijn pet moest tikken. Zo waren de regels in die tijd. 'De chef was in die tijd een God', zei Koos me. Ik antwoord de: 'Wel een God die de wateren deed schudden'" Eerbetoon Aan mensen zoals Boudens, Van Erp en al die andere hulpverle ners bij de watersnood heeft Matthijssen zijn boek opgedra gen. Soms is het een postuum eerbetoon aan een collega. „Zo heb ik het verhaal van Lieske van Leest-Van Oirschot uit Moerdijk, die met een inmiddels overleden NS'er was getrouwd, er bewust ingezet. Deze mensen, die in de oorlog Joden hielpen, moesten met de watersnood voor de tweede keer evacueren. Hij heeft een onderscheiding uit Is raël gekregen. Dat haar man nooit de stakingsmedaille van de NS heeft gekregen, steekt die vrouw nog steeds". 'Sporen door het water', waar voor seinopzichter G. Baljet een voorwoord schreef en een groot aantal foto's leverde, is het twee de boek van Jan Matthijssen. Eerder schreef hij over de spoor wegmensen tijdens de oorlog. „Toen ik met pensioen was, ging ik spoorwegpetten verzamelen en later van alles en nog wat dat met treinen heeft te maken. Men denkt, dat ik een spoorwegfa naat ben. Maar mijn eigenlijke interesse is de interesse in de mensen achter die spullen. Wat hebben ze meegemaakt? Wat kunnen ze verdragen? Ik ben nu aan een derde boek begonnen. Het gaat over het loc-depot Roosendaal. Daar lopen de ver halen van de mensen weer als een rode draad door". 'Sporen door het water. De Ne derlandse Spoorwegen en de wa tersnoodramp' verschijnt 1 fe bruari bij de Stichting Rail Pu blicatie in Rosmalen. „Eigenlijk zou ik volgens de nor male standaard-tarieven hier voor een bedrag van meer dan ƒ2000 moeten eisen, maar ge zien uw financiële omstandighe den wil ik daarmee rekening houden," aldus officier van jus titie mr. C. van Ginkel. Kanton rechter A. Melens kon zich daar in vinden en vonniste conform de eis. „Het is een weg om 70 kilometer te rijden. Er staat geen woning, er is geen school. Het is geen bebouwde kom. En toch moet je twee en een halve kilometer lang je houden aan een snelheid van 50 kilometer. De regering zit slecht in haar geld, dus moet de politie daar gaan staan om be keuringen uit te schrijven." Woorden opgetekend uit de mond van mevrouw L.M. uit Axel. Ze moest zich gisteren in de strafzitting van het Terneu- zense kantongerecht verant woorden voor het feit dat ze 22 november 1991 op de Westkade in Sas van Gent op de bon was geslingerd wegens het overtre den van de maximumsnelheid met vijftien kilometer. Mr. Van Ginkel eiste een geld boete van 150 of drie dagen hechtenis. Wel wilde hij me vrouw verder duidelijk maken dat de bekeuringen die daar ge geven worden de regering geen geld in het laatje brengen. „Het blijft niet bij het uitschrijven van een papiertje door de politie. Daarna moeten nog tal van ad ministratieve handelingen ver richt worden. En tenslotte staat u dan hier. Als u de werkelijke kosten zou moeten betalen had u aan 500 niet genoeg." De kan tonrechter was het met de geëis te boete eens en deed er geen cent vanaf. Boos Duidelijk boos verliet mevrouw M. van P. uit Sas van Gent de rechtszaal. Ze was veroordeeld tot een geldboete van 150 of drie dagen hechtenis, waar ze het helemaal niet mee eens was. Ze was 25 maart van het vorig jaar op de Westkade te Sas van Gent geverbaliseerd omdat de geldigheid van het keuringsbe wijs van haar auto was verlopen. „Ik heb een fout gemaakt door te vergeten wanneer de auto op nieuw gekeurd moest worden en moet daarvoor betalen. De re- rechaussee maakte ook een hl en die wordt gecorrigeerd." Zj had namelijk gezien dat zone op de 'bon' die ze kreeg en late ook op de dagvaarding haar ge boortedatum niet juist was verschil van één maand). Met argumenten zoals „Dat te ik niet, ik ben niet op diedij geboren" en „die daar staat meld, bestaat niet" trachtte s de kantonrechter tot ande dachten te brengen. Het baatte niet. Mr. Melens vonniste coi form de eis. „Stuur me dan maar een nieuw rekening," zei G.L. uit Sas vat Gent laconiek na het afhandel# van zijn zaak. L. was 20 maai van het vorig jaar geverbaliseen toen hij met zijn personenaut door de bebouwde komn re# met een snelheid van 81 kilome ter. Het bedrag van de boetj 250 had hij aan zijn inmidde. ex-vriendin gegeven die het zou gaan betalen. Dat was kei- nelijk niet gebeurd. Vandaar# hij gisteren voor het hekje stow Het bleef bij die 250 boete# dagen brommen. Wel echter s de waarschuwing van de off» van justitie, omdat het niet eerste keer was dat hij tegen J lamp was gelopen voor een heidsovertreding, dat bij volgende constatering zijn rij» wijs wel eens in gevaar komen. Dimlichten A.K. uit Terneuzen werd 21 vember 1991 gepakt toen hij# zijn personenauto over de AJ® sestraat in zijn woonplaats r# met zijn dimlichten en mist»' pen aan. (Volgens K. geen i» doch bermlampen). Dat i®** op die datum niet meer weg'» een verandering in de weger»4 keerswet van 1 november. K. zou dat toen nog niet ge hebben. Hij was naar het kantoor gegaan, maar vond o> geen enkele folder waarin de verlichting werd geschrei® U spreekt over 1 novenj' maar die wet is al verander»' 1 november 1990," kreeg hij4 mr. Van Ginkel te horen eiste een boete van 125 of dagen hechtenis. De kantons- ter kwam tot een uitspraak" 100 of 2 dagen. pE STEM Van onze correspondent iJzendijke - Het bestuur van IJzendijke gaat onderzoeken ren kan worden samengewi afdelingen in de nabijheid, en Biervliet, zonder tot een pat werd gisteravond bes! jaarvergadering van deze afc van Koophandel. goe de toekomst van de afdelin zien was ook na enige discussie vraag. Duidelijk werd wel, dat vorm dan ook voorlopig nog nie iat er veel onvrede bij de boerer „ang van zaken binnen hun orga Van onze verslaggever Schoondijke - De West Zeeuws-Vlaamse boer ali gastheer voor toeristen. Ni de boer steeds moeizame.^ voortploegt, liggen daa: nieuwe kansen voor land bouwers weer een redelij ke boterham te gaan ver dienen. De boer moet va kantiegangers onderdal kunnen bieden door ap partementen te maken ii de schuur op zijn erf eij eventueel ook rondleidin gen verzorgen over di boerderij. Het toverwoord waar dit alle onder valt is 'plattelandstoeris; me', ook wel 'Agri-toerisme' o 'hoevetoerisme' genoemd ei| werd gesproken door gedepu teerde G. de Vries-Hommes. Sa men met de drie West-Zeeuws Vlaamse burgemeesters was D Vries uitgenodigd haar licht t laten schijnen over de leefbaar heid van het (West-Zeeuws Vlaamse) platteland door hej kringbestuur West-Zeeuws Vlaanderen van de Zuidelijk Landbouw Maatschappij (ZLMj De kring West-Zeeuws-Vlaande ren hield gisteravond de drukbe zochte jaarvergadering in zaa Wijffels te Schoondijke. De Vries klapte daar uit he kookboek van de provinciali keuken en brak op de vergade ring een lans voor het platte landstoerisme. De provincie wi de komende twee jaar vier toij op tafel leggen om zo snel moge lijk concrete resultaten van di nieuwe beleid gestalte te geven De (West-)Zeeuws-Vlaams landbouwers moeten daarin d kans krijgen kleinschalige ver blijfsaccommodaties op hun er op te richten. Dat moet er in combinatie me. wandel- en fietsroutes voor zori gen dat de toerist valt voor d charmes van het platteland. He| is allemaal mede bedoeld om d noodlijdende agrarische secto nieuwe perspectieven op ee: goede boterham te bieden. Hoewel De Vries haar mede-fo| rumleden enigszins overviel me het nog verder uit te werke provinciaal beleid waren die e zeker voor te porren. Immer: met name West-Zeeuws-Vlaan deren is een gebied dat zich hie bij uitstek voor leent. „Het is voor de landbouwer belangrijk andere inkomsten bronnen aan te boren", borduur de ook burgemeester J. Kruiz van Oostburg voort op de lijr „En de recreatie speelt in di gebied een belangrijke rol. Het i goed met kwaliteit, verscheiden I heid in voorzieningen en sei| zoensverlenging een extra irr puls te geven aan deze sector. Kruize vond de gedachte van d gedeputeerde dan ook zeker d moeite van het bestudere waard. Alternatieven Zijn Aardenburgse collega Jongmans dacht er precies 1 zelfde over. Volgens hem de verblijfsrecreatie juist van de aantrekkelijkste alterna heven voor landbouwers. hggen goede mogelijkheden het hoevetoerisme en daar koi bij dat het de verscheidenheid voorzieningen ten goede zei Jongmans. Een al wat oudere boer i zaai 4de de gedeputeerde uiscussie die op de praatjes de forumleden volgde op Proej met een praktisch v eeld. „Ik heb een horecaver gunning, laat m'n vrouw in d omer wat pannekoeken bakke n zet wat pony's voor de kinde en neer. Maar vervolgens t zoveel geld kwijt aan de raag van vergunningen 'in lasten hoger zijn J_ opbrengsten." e Vries haastte zich i 3™dat ze dat niet verston "naer hoevetoerisme. „Want da aat u een horeca-ge uit en moet het bestemr j^Sepast. Het is de bedoelirl ook aSrarische bestemmin gehandhaafd blijft." hetj boo ee ia ■E i konj .meid i i komt in e in i d d va d VOO] s ben dan aar) d: c daarop t

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 14