Steun voor plan stadswachten
'Alsof je door een badkuip reed'
'Boe
POLITIE RAPPORT
Inzamelingsactie in Zeeland voor 'andere' watersnood Bangladesh
Plattelanders vieren
jubileum met blijspel
Boete en zes maanden
rijontzegging
na onverzekerd rijden
]VCB IJzei
Commissie in Terneuzen dringt aan op voortzetting project
Gedeputeeri
ZEELAND
Varende
expositie
C3
-
EXAMENS
MARKTEN
Jan Matthijssen schrijft boek over spoorwegen tijdens watersnoodramp:
DE STEM
WOENSDAG 20 JANUARI 1993
Van onze verslaggever Cees Maas
Goes - Zeeland is veilig, de Zeeuwen houden
droge voeten, dat herdenken we strakg zelfs
nationaal, maar hoe zit het met die droge
voeten aan de andere kant van de wereld?
Slecht, vindt de hulporganisatie Mensen in
Nood. Bangladesh bijvoorbeeld, wordt regel
matig geteisterd door grote overstromingen
waarbij geen 1835 zoals hier in de delta in
'53, maar honderdduizenden mensen omko
men. Daar ontbreekt het aan veilige Deltadij-
ken, daar hebben de inwoners weinig vlucht-
plaatsen.
Mensen in Nood grijpt de belangstelling rond de
watersnood van 1953 aan om in Zeeland en
omstreken actie te voeren voor het Derde-Wereld
land Bangladesh. Onder de naam 'Nu Zeeland
veilig zit... gunnen we anderen een vluchtplaats',
gaat Mensen in Nood geld inzamelen voor de bouw
van zogeheten cycloneshelters. Dat zijn stevige
betonnen vluchtplaatsen waar 2500 mensen in
geval van overstromingen een veilige plaats kun
nen vinden. Tijdens de laatste overstroming heb
ben deze vluchtplaatsen hun nut bewezen, er
waren er alleen veel te weinig.
De bunkers zijn trouwens niet alleen nuttig tijdens
rampen. In normale tijden doen ze dienst als
gezondheidscentrum, als school of als buurt cen
tra.
Er moeten meer van die bunkers komen, vindt
Mensen in Nood, en daarom wordt een beroep
gedaan op de portemonnees van de Nederlandse
deltabewoners. In 1953 hielp een voorloper van
Mensen in Nood de slachtoffers van de ramp in
Zeeland, nu is de nood in Bangladesh vele malen
hoger.
Willem Hooglugt van Mensen in Nood: „Zeeland is
veilig, maar er zijn veel Zeeuwen en veel Westbra
banders die bij elke zware storm nog terugdenken
aan toen. Wij vragen ze nu om ook stil te staan bij
de slachtoffers in Bangladesh, want daar praat je
over rampen die honderdduizenden slachtoffers
meer vergen en dat gaat maar door. Het land is te
arm om een Deltaplan te kunnen betalen en wat je
ziet na weer een overstroming, zijn dezelfde beel
den die Zeeland kende in 1953. Ondergelopen land,
opgezwollen kadavers van vee en om hulp roepen
de mensen op daken."
Bangladesh met duizend kilometer kustlijn is vier
maal zo groot als Nederland. In 1970 vielen er
meer dan honderdduizend doden bij een overstro
ming, in 1987 en 1988 liep bijna driekwart van het
hele land onder water en in 1990 verdronken er
138.000 mensen, meer dan een miljoen dieren en
1,7 miljoen mensen raakten dakloos.
De tragiek van het land is, dat het elke keer weer
de allerarmsten zijn die het slachtoffer worden.
Honderdtwintig miljoen vissertjes, landarbeiders
en boertjes wonen samengeklonterd op de onvei
ligste plaatsen in de delta waar de rivieren de
Ganges en de Barmaputra samenkomen. Dat ge
bied wordt regelmatig getroffen door cyclonen,
voor hulpverleners in Nederland is Bangladesh
dan ook een jaarlijks terugkerend punt op de
actie-agenda.
Giro 1111.222
ten name van Mensen in Nood Den Bosch.
Van onze verslaggever
Terneuzen - Als het stadswachtenproject in Terneuzen
het eerste jaar aanslaat, moet het zeker een vervolg
krijgen. Zelfs als er na dat jaar minder subsidie in het
vat zit.
De ruime meerderheid van de
raadscommissie voor algemeen
bestuur reageerde hiermee gis
teravond positief op het plan zes
stadswachten in de Scheldelstad
aan te stellen. De zes mensen
moeten in ieder geval ook na dat
eerste jaar aan de slag blijven.
Het college reageerde in eerste
instantie terughoudend op de
uitleg in december van de pro
jectcoördinator uit Middelburg
maar besloot toch in ieder geval
voor een jaar medewerking te
verlenen. „Ik hoop dat het pro
ject goed aanslaat. Als de subsi
die na het eerste jaar wegvalt
moet de gemeente wel de be
stuurlijke gevolgen trekken om
het project door te laten gaan",
zei VVD'er K. van der Hoofd.
Van onze verslaggever
Sas van Gent - Aan de
loswal bij de Prinsenkade
in Sas van Gent legt vol
gende week maandag een
boot aan met aan boord
een tentoonstelling van
werk van mentaal gehan
dicapte artiesten.
De boot doet Sas van Gent
aan op een tournee langs
acht steden in Frankrijk,
België en Nederland. De
deelnemers aan de expositie
komen van La Ramée, een
atelier voor plastische kun
sten van het Centrum Ko
ningin Fabiola in Neufvilles
(B). Het centrum zet zich in
voor de erkenning van de
artistieke kwaliteiten van
mentaal gehandicapten.
Er zijn meer dan zestig te
keningen, schilderijen en
beeldhouwwerken te zien.
De boot doeti onder meer
Valenciennes, Gent en Me-
chelen aan. In Sas van Gent
is de tentoonstelling te zien
op 25 januari, van 14.00 tot
18.00 uur.
Burgemeester R. Barbé wilde zo
ver nog niet gaan. Hij vertrouwt
erop dat de subsidie ook na het
eerste jaar naar Terneuzen blijft
komen. Hij baseert zijn vertrou
wen op onderhandelingen met
het Europees Sociaal Fonds, één
van de subsidiegevers.
Secretaris G. Christiaanse vulde
daarop aan dat vanuit Zeeuws-
Vlaanderen nog niet veel aan
spraak is gemaakt op dat fonds.
„We hebben redelijke verwach
tingen", zei Barbé. „Overigens
heeft dat ene jaar ook voordelen.
Je kunt het effect beoordelen. En
laten we het werkgelegenheid
saspect niet onderbelichten. Je
kunt vrij goedkoop mensen aan
een baan helpen". Terneuzen is
dertigduizend gulden kwijt aan
het project.
Barbé benadrukte nogmaals het
belang van de stadswachten in
Terneuzen. „We constateren dat
in bepaalde delen van Terneuzen
het gevoel van onbehagen en
aggresiviteit nog steeds aanwe
zig is. In overleg met de politie
bleek dat stadswachten goed in
pasbaar zijn om dat gevoel een
beetje weg te nemen".
Eilandje
jBij het project vyordgn .Pdk de
parkeer- en_ hondencontroleurs
betrokken. ,jDie mensen zien ook
bepaalde dingen. Ze moeten niet
op een eilandje blijven zitten.
Door ze met elkaar te laten pra
ten is het effect groter".
Alleen G. Piscaer (Groen Links)
bleef zijn bedenkingen houden.
Een dergelijke taak moest in zijn
ogen eigenlijk binnen de politie
blijven en nog een paar unifor
men erbij op straat vond hij
teveel van het goede.
„We moeten er in ieder geval op
letten dat de politie en een pro
ject als de stadswachten elkaar
niet verdringen", reageerde Bar
bé. „Het mag natuurlijk niet zo
zijn dat de rijksoverheid minder
geld aan de politie geeft als er
projecten in de regio worden
opgezet om het veiligheidsgevoel
te bevorderen".
Van onze correspondent
Oostburg - De West-Zeeuws-Vlaamse toneelvereniging De
Plattelanders maakt zich op voor het derde lustrum. Het
vijftienjarig bestaan wordt gevierd met het blijspel 'Bokke-
sprongen'.
Zoals we ondertussen van De
Plattelanders de laatste jaren ge
wend zijn is ook dit stuk weer
naar de streek geschreven en
omgezet in dialect. In drie be
drijven wordt een erfenis uit de
doeken gedaan van boer Salomé
(Bram Luteijn). Tenminste dat
denken een heleboel personen,
die op zijn verjaardag verschij
nen, als ze horen dat de boer bij
een vliegtuigongeluk is betrok
ken.
Een oude Duitse vriendin Suus
Dekker) keert daarom ook terug
naar de boerderij in de hoop een
graantje mee te pikken. Natuur
lijk ruikt de rest van de familie
ook het grote geld. De grootste
aasgier is zijn schoonzuster tante
Sijbeltje (Erna de Smet) met in
haar kielzog zwager wethouder
De Feijter van Aardenburg (To
ny Reijnberg) met zijn vrouw
Truus (Betsy Brakman). Ook een
neef Levin Scheele met zijn
vrouw Sara (Jan Poissonnier en
Koos Dieleman) verschijnen ten
tonele.
Dit alles wordt met lede ogen
bekeken door de buren, een Hol
lands stel (Cees Verhage en Ina
Manhave) die het boerenbedrijf
van Salomé zolang runnen nu hij
afwezig is. Iedereen is druk be
zig om de boel leeg te halen, als
de verongelukt gewaande opeens
levend en wel weer opduikt. Dan
zijn de poppen pas echt aan het
Fransman met
drugs gepakt
Axel - De rijkspolitie van de
groep Midden-Zeeuws-Vlaan-
deren heeft bij een controle in
een Franse auto op de Oran
jestraat in Axel 40 gram super
skunk en hasj gevonden. De
inzittenden, drie Fransen, ver
klaarden de drugs voor 400
gulden in Terneuzen te hebben
gekocht. De verdovende mid
delen werden in beslag geno
men en na verhoor mochten ze
hun weg weer vervolgen.
Dronken achter
het stuur
Kloosterzande - De automobi
list P. S. uit Zelzate werd
maandagmiddag op rijksweg
N60 betrapt wegens het rijden
onder invloed. Hij werd mee
genomen naar het politiebu
reau in Kloosterzande. Een
adem-analysetest gaf een uit
slag te zien van 325 UGL
(maximum 220 UGL is toege
staan). Na het betalen van een
boete van 400 gulden en een
rijverbod van twee uur mocht
hij zijn reis vervolgen.
Fietser
gewond
Terneuzen - De 13-jarige fiet
ser F. T. uit Terneuzen werd
maandagmiddag bij een ver
keersongeval gewond. Met een
hersenschudding en een rech
terbeenbreuk werd hij per am"
bulance overgebracht naar het
streek ziekenhuis De Honte in
zijn woonplaats. Het ongeval
gebeurde toen de fietser ko-
mende vanuit de Sloelaan dè
Rooseveltlaan wilde overste,
ken Daarbij verleende hij
geen voorrang aan een perso;
nenauto.
Ongeval in
Overslag
Overslag - De personenauto
bestuurd door E. de B. uit
St.-Jansteen werde maandag,
avond laat op de Zuiddorpse-
weg in Overslag zwaar be-
schadigd. De B. kwam met de
schrik vrij. Het ongeval ge.
beurde op een plaats waar
wegwerkzaamheden plaats
vonden. Op de rijweg waren
rijplaten gelegd. Op het mo
ment dat hij daar overheen
reed wipte ereen omhoog en
sloeg vast tegen de auto. Hier
door verloor de bestuurder de
macht over het stuur. Hij
kwam met zijn voertuig in de
berm, waar een jong boopje
werd vernield, vervolgens te
gen een wegbebakening aan
reed en tenslotte tegen een hek
tot stilstand kwam.
Nijmegen - Katholieke Universiteit. Gepromoveerd tot doctor in de
wijsbegeerte: Jos de Mul, oud-Terneuzenaar. Op het proefschrift 'Do
tragedie van de eindigheid'.
BEURSBERICHT MARKT GOES
19 januari 1993. AARDAPPELEN
(excl. b.t.w.): Bintje veldsgewas
- 5 tot 51/2 cent per kg; Bintje
0 mm opwaarts - 514 tot 6 cent
Eer kg. Notering Rotterdamse
eurs d.d. 21.12.92: 40-50 mm - 6
tot 6V> cent per kg; 50 mm op
waarts 8% tot 9l/!> cent per kg.
UIEN (excl. b.t.w.): Uien - 5 tot 7
cent per kg. VLAS (excl. b.t.w.):
Ongerepeld, op auto geleverd -
tot 30 cent per kg. GRANEN,
ZADEN EN PEULVRUCHTEN
(excl. b.t.w.): Tarwe - 37.25 per
100 kg. Brouwgerst - 46.50 per
100 kg. Voergerst - 33.25 per
100 kg. Karwij, prima doorsnee
kwaliteit - 140.- per 100 kg,
Erwten- 61.-tot 65.-per 100
kg. Bruine bonen - 90.00 per
100 kg. Capucijners - 69.- tot
72.50 per 100 kg. HOOI EN
STRO (excl. b.t.w.): Weidehooi
200.- tot 260.- per 1000 kg.
Roodzwenk - 100.- tot 120.-
per 1000 kg. Veldbeemd - 110.-
tot 160.- per 1000 kg. Raaigras-
110.- tot 135.- per 1000 kg,
Gerstestro - 125.- tot 160.-
per 1000 kg. Tarwestro - 125.-
tot/ 150.-per 1000 kg.
40-60% 50 mm opwaarts
fritesgeschikt
■ft Tarreting op rotte, hard groene
in kapotte knollen.
Jan Matthijsen: 'Vooral interesse in de mensen'.
foto de stem/ben steffen Van onze correspondent
Terneuzen - 1050 Boete of zestien dagen hechtenis e
onvoorwaardelijke rijontzegging van een half jaar plus eei
voorwaardelijke gevangenisstraf van één week met een
tijd van twee jaar. Dat is de prijs die E. d'H. uit Terneuza
moet betalen voor de bekeuringen, in totaal drie keer, die i
in een periode van een half jaar kreeg wegens het rijden ina
auto waarvoor geen verzekering was afgesloten.
dansen.
Het blijspel is geregisseerd door
H. van den Hemel. Grimeurs zijn
Ina Flikweert en Theo Vercaute-
ren. Souf- fleuse is Hannie Re
ijnberg. Het decor werd verzorgd
door Izaak Haartsen en Ronald
Spiessens.
De eerste opvoering is voor de
bejaarden op 3 februari in het
Ledeltheater te Oostburg en be
gint om 14.00 uur. De andere
vier voorstellingen zijn op 5/6 en
12/13 februari, eveneens in het
Ledeltheater. Alle avonden be
ginnen om 20.00 uur. De kaar
ten, een tientje, zijn vanaf heden
verkrijgbaar bij slijterij Centraal
op de Markt in Oostburg.
(ADVERTENTIE)
JAN Matthijssen uit
Roosendaal was dertig
jaar treinmachinist. Toen
hij met pensioen was,
ging hij spoorwegpetten
verzamelen. Al gauw
kwam er van alles en nog
wat over de spoorwegen
bij. Maar Jan had vooral
interesse voor de verha
len over de spoormensen
achter die spullen. Dat
leidde in '90 tot een boek
over de spoorwegen in de
oorlog. Op 1 februari
verschijnt zijn tweede
werk: 'Sporen door het
water', dat zo'n honderd
veertig foto's telt. Daarin
beschrijft de oud-machi
nist wat de watersnood
voor de NS en de spoor
wegmensen betekende.
Van onze verslaggeefster Joyce
Ernest
IN het weekend van 31 januari/1
februari 1953 was Jan Matthijs
sen uit Roosendaal, toen machi
nist bij de Nederlandse Spoor
wegen, net vrij. Later vernam hij
van collega's dat op zaterdag
avond nog niemand in de gaten
had welke ramp zich enkele uren
later voltrekken zou. De laatste
trein naar Vlissingen vertrok nog
volgens schema. Intussen woed
de de storm steeds heviger. De
laatste goederentrein vanuit
Goes kwam bij Woensdrecht de
bocht om, kreeg de wind tegen
en bereikte met horten en stoten
Bergen op Zoom. Wat vanaf dat
moment de watersnoodramp
voor de spoorwegen en de spoor
wegmensen betekende, beschrijft
Matthijssen in het boek 'Sporen
door het water'.
„De titel kun je op verschillende
manieren uitleggen. De sporen
van vernieling die de watersnood
voor de spoorwegen achterliet.
Maar ook het sporen, het rijden
over de herstelde sporen die in
het ondergelopen land lagen".
De Nederlandse Spoorwegen
werden zwaar getroffen door de
watersnood. Op zeven baanvak
ken in Zeeland, westelijk Noord-
Brabant en Zuid-Holland was
voor kortere of langere tijd geen
treinverkeer mogelijk. Er was
een enorme materiële schade,
met name bij het knooppunt La
ge Zwaluwe en bij Kruiningen
waar het hele emplacement werd
vernield.
Onder water
„In de Augustapolder in Bergen
op Zoom waren de rails over
twaalfhonderd meter weggesla
gen. In de Kruiningenpolder
stond het baanvak om de twaalf
uur, als het vloed was, over een
lengte van vier kilometer onder
water. Er kon pas hulp aan de
spoorwegen in Zeeland worden
geboden, toen de Augustapolder
was drooggelegd. Daar was ook
het pompgemaal weggeslagen.
Militairen en de firma Jansen
hebben het met paard en wagen
weggehaald en naar een fabriek
gebracht".
Op 3 augustus '53 hervatten de
spoorwegen het normale perso
nenvervoer naar Zeeland. Het
goederenvervoer, vooral van
zand, was in juni al op gang
gekomen. Daarvoor had de Vlis-
singse wegopzichter J. Colijn de
'badkuipspoorweg' bedacht.
„Hij liet een spoorweg door het
water in de Kruiningenpolder
aanleggen. De afgedreven rails
werden met eb aan lege olieva
ten gebonden, zodat zé met hoog
water naar de spoordijk gema
noeuvreerd konden worden. Om
ze bij vloed, het water steeg door
het gat in de dijk steeds tot zo'n
1.80 meter, weer niet te laten
wegdrijven, werden langs de
spoorlijn kistdammen geslagen.
Een journalist van de Volkskrant
riep toen hij meereed: 'Net alsof
je door een badkuip rijdt!'. En zo
was het ook".
Lumineus
Het idee van Colijn was lumi
neus. Het was echter niet zomaar
uitgevoerd. De techniek was nog
niet zo ver gevorderd als nu.
Voor de bekisting van de 'bad
kuipspoorlijn' moesten tweedui
zend palen worden geslagen en
nog eens twaalfduizend voor het
emplacement Kruiningen. Vier
man klaarden dat zware werk
met een eigen gemaakte hand
hei.
„Hulshof was de stationschef in
Kruiningen. Hij woonde boven
het station. Tijdens de waters
nood bleef hij op zijn post. Toen
hij op zondagmorgen wakker
werd, keek hij door het raam en
zei tegen zijn vrouw: 'Meid, wat
heeft het geregend!' Het water
heeft daar tot aan de zoldering
gestaan".
Matthijssen laat ook machinis
ten, rangeerders, weg- en sei-
nopzichters en loketbeambten
aan het woord. Ze vertellen hoe
ze werden gewaarschuwd, welke
maatregelen ze namen en hoe ze,
soms nog maandenlang, impro
viseerden. Sommigen waren per
soonlijk zwaar getroffen door de
ramp.
Late dienst
„Rangeerder Jan Boudens woon
de in wachtpost 30, een seinge-
bouw midden in de polder bij
Kruiningen. Hij was na de late
dienst naar huis gegaan, 's
Nachts werden ze - zijn acht
maanden zwangere vrouw, zijn
schoonzus en zijn dochtertje van
twee - wakker van het geklots
van de meubels tegen de zolder.
Het water stond tot de hoogste
tree van de zoldertrap. Ze kon
den niet weg. Zijn dochtertje zei:
'Bidden, papa, bidden!'. Ze zijn
tegen elkaar gekropen en namen
in gebed al afscheid van elkaar,
's Morgens voeren er vissers uit
Yerseke langs. Eerst wilden ze
Jan uit plaatsgebrek niet meene
men. Toen ze tenslotte allemaal
in de boot zaten, lag die nog vijf
centimeter boven het water. Het
eerste wat Jan deed, toen hij aan
land was, was de stationschef
vragen: 'Kunnen we hier nog wat
doen?"'
Veel spoorfamilies namen eva
cués in huis. Ze voorzagen in het
levensonderhoud van die vluch
telingen, terwijl ze zelf amper
een stoel hadden om op te zitten,
vertelt Matthijssen. Het Ram
penfonds vergoedde de kosten
achteraf.
„Er kwamen ook vluchtelingen
aan op het station in Breda.
Daar werd Koos van Erp opge
roepen als 'loper', een loopjon
gen tussen het station en het
inspectiebureau aan de Sop-
hiastraat. Hij rende op en neer
met telegrammen en wist van
minuut tot minuut hoe de situa
tie was. Op het station hielp hij
mensen mee opvangen. Je moest
alles doen. Ook goederen, waar
onder doodskisten, overladen
van de treinen in auto's. Op een
gegeven moment reed Koos met
een kruiwagen vol kolen over het
emplacement. Hij kwam de sta
tionschef tegen, die hem zei dat
hij moest groeten. Koos ant
woordde, dat hij goedendag had
gezegd. Daarop sommeerde de
chef hem, dat hij zijn kruiwagen
moest neerzetten en met zijn
rechterhand aan zijn pet moest
tikken. Zo waren de regels in die
tijd. 'De chef was in die tijd een
God', zei Koos me. Ik antwoord
de: 'Wel een God die de wateren
deed schudden'"
Eerbetoon
Aan mensen zoals Boudens, Van
Erp en al die andere hulpverle
ners bij de watersnood heeft
Matthijssen zijn boek opgedra
gen. Soms is het een postuum
eerbetoon aan een collega. „Zo
heb ik het verhaal van Lieske
van Leest-Van Oirschot uit
Moerdijk, die met een inmiddels
overleden NS'er was getrouwd,
er bewust ingezet. Deze mensen,
die in de oorlog Joden hielpen,
moesten met de watersnood voor
de tweede keer evacueren. Hij
heeft een onderscheiding uit Is
raël gekregen. Dat haar man
nooit de stakingsmedaille van de
NS heeft gekregen, steekt die
vrouw nog steeds".
'Sporen door het water', waar
voor seinopzichter G. Baljet een
voorwoord schreef en een groot
aantal foto's leverde, is het twee
de boek van Jan Matthijssen.
Eerder schreef hij over de spoor
wegmensen tijdens de oorlog.
„Toen ik met pensioen was, ging
ik spoorwegpetten verzamelen
en later van alles en nog wat dat
met treinen heeft te maken. Men
denkt, dat ik een spoorwegfa
naat ben. Maar mijn eigenlijke
interesse is de interesse in de
mensen achter die spullen. Wat
hebben ze meegemaakt? Wat
kunnen ze verdragen? Ik ben nu
aan een derde boek begonnen.
Het gaat over het loc-depot
Roosendaal. Daar lopen de ver
halen van de mensen weer als
een rode draad door".
'Sporen door het water. De Ne
derlandse Spoorwegen en de wa
tersnoodramp' verschijnt 1 fe
bruari bij de Stichting Rail Pu
blicatie in Rosmalen.
„Eigenlijk zou ik volgens de nor
male standaard-tarieven hier
voor een bedrag van meer dan
ƒ2000 moeten eisen, maar ge
zien uw financiële omstandighe
den wil ik daarmee rekening
houden," aldus officier van jus
titie mr. C. van Ginkel. Kanton
rechter A. Melens kon zich daar
in vinden en vonniste conform
de eis.
„Het is een weg om 70 kilometer
te rijden. Er staat geen woning,
er is geen school. Het is geen
bebouwde kom. En toch moet je
twee en een halve kilometer lang
je houden aan een snelheid van
50 kilometer. De regering zit
slecht in haar geld, dus moet de
politie daar gaan staan om be
keuringen uit te schrijven."
Woorden opgetekend uit de
mond van mevrouw L.M. uit
Axel. Ze moest zich gisteren in
de strafzitting van het Terneu-
zense kantongerecht verant
woorden voor het feit dat ze 22
november 1991 op de Westkade
in Sas van Gent op de bon was
geslingerd wegens het overtre
den van de maximumsnelheid
met vijftien kilometer.
Mr. Van Ginkel eiste een geld
boete van 150 of drie dagen
hechtenis. Wel wilde hij me
vrouw verder duidelijk maken
dat de bekeuringen die daar ge
geven worden de regering geen
geld in het laatje brengen. „Het
blijft niet bij het uitschrijven
van een papiertje door de politie.
Daarna moeten nog tal van ad
ministratieve handelingen ver
richt worden. En tenslotte staat
u dan hier. Als u de werkelijke
kosten zou moeten betalen had u
aan 500 niet genoeg." De kan
tonrechter was het met de geëis
te boete eens en deed er geen
cent vanaf.
Boos
Duidelijk boos verliet mevrouw
M. van P. uit Sas van Gent de
rechtszaal. Ze was veroordeeld
tot een geldboete van 150 of
drie dagen hechtenis, waar ze
het helemaal niet mee eens was.
Ze was 25 maart van het vorig
jaar op de Westkade te Sas van
Gent geverbaliseerd omdat de
geldigheid van het keuringsbe
wijs van haar auto was verlopen.
„Ik heb een fout gemaakt door te
vergeten wanneer de auto op
nieuw gekeurd moest worden en
moet daarvoor betalen. De re-
rechaussee maakte ook een hl
en die wordt gecorrigeerd." Zj
had namelijk gezien dat zone
op de 'bon' die ze kreeg en late
ook op de dagvaarding haar ge
boortedatum niet juist was
verschil van één maand).
Met argumenten zoals „Dat te
ik niet, ik ben niet op diedij
geboren" en „die daar staat
meld, bestaat niet" trachtte s
de kantonrechter tot ande
dachten te brengen. Het baatte
niet. Mr. Melens vonniste coi
form de eis.
„Stuur me dan maar een nieuw
rekening," zei G.L. uit Sas vat
Gent laconiek na het afhandel#
van zijn zaak. L. was 20 maai
van het vorig jaar geverbaliseen
toen hij met zijn personenaut
door de bebouwde komn re#
met een snelheid van 81 kilome
ter. Het bedrag van de boetj
250 had hij aan zijn inmidde.
ex-vriendin gegeven die het
zou gaan betalen. Dat was kei-
nelijk niet gebeurd. Vandaar#
hij gisteren voor het hekje stow
Het bleef bij die 250 boete#
dagen brommen. Wel echter s
de waarschuwing van de off»
van justitie, omdat het niet
eerste keer was dat hij tegen J
lamp was gelopen voor een
heidsovertreding, dat bij
volgende constatering zijn rij»
wijs wel eens in gevaar
komen.
Dimlichten
A.K. uit Terneuzen werd 21
vember 1991 gepakt toen hij#
zijn personenauto over de AJ®
sestraat in zijn woonplaats r#
met zijn dimlichten en mist»'
pen aan. (Volgens K. geen i»
doch bermlampen). Dat i®**
op die datum niet meer weg'»
een verandering in de weger»4
keerswet van 1 november.
K. zou dat toen nog niet ge
hebben. Hij was naar het
kantoor gegaan, maar vond o>
geen enkele folder waarin
de verlichting werd geschrei®
U spreekt over 1 novenj'
maar die wet is al verander»'
1 november 1990," kreeg hij4
mr. Van Ginkel te horen
eiste een boete van 125 of
dagen hechtenis. De kantons-
ter kwam tot een uitspraak"
100 of 2 dagen.
pE STEM
Van
onze correspondent
iJzendijke - Het bestuur van
IJzendijke gaat onderzoeken
ren kan worden samengewi
afdelingen in de nabijheid,
en Biervliet, zonder tot een
pat werd gisteravond bes!
jaarvergadering van deze afc
van Koophandel.
goe de toekomst van de afdelin
zien was ook na enige discussie
vraag. Duidelijk werd wel, dat
vorm dan ook voorlopig nog nie
iat er veel onvrede bij de boerer
„ang van zaken binnen hun orga
Van onze verslaggever
Schoondijke - De West
Zeeuws-Vlaamse boer ali
gastheer voor toeristen. Ni
de boer steeds moeizame.^
voortploegt, liggen daa:
nieuwe kansen voor land
bouwers weer een redelij
ke boterham te gaan ver
dienen. De boer moet va
kantiegangers onderdal
kunnen bieden door ap
partementen te maken ii
de schuur op zijn erf eij
eventueel ook rondleidin
gen verzorgen over di
boerderij.
Het toverwoord waar dit alle
onder valt is 'plattelandstoeris;
me', ook wel 'Agri-toerisme' o
'hoevetoerisme' genoemd ei|
werd gesproken door gedepu
teerde G. de Vries-Hommes. Sa
men met de drie West-Zeeuws
Vlaamse burgemeesters was D
Vries uitgenodigd haar licht t
laten schijnen over de leefbaar
heid van het (West-Zeeuws
Vlaamse) platteland door hej
kringbestuur West-Zeeuws
Vlaanderen van de Zuidelijk
Landbouw Maatschappij (ZLMj
De kring West-Zeeuws-Vlaande
ren hield gisteravond de drukbe
zochte jaarvergadering in zaa
Wijffels te Schoondijke.
De Vries klapte daar uit he
kookboek van de provinciali
keuken en brak op de vergade
ring een lans voor het platte
landstoerisme. De provincie wi
de komende twee jaar vier toij
op tafel leggen om zo snel moge
lijk concrete resultaten van di
nieuwe beleid gestalte te geven
De (West-)Zeeuws-Vlaams
landbouwers moeten daarin d
kans krijgen kleinschalige ver
blijfsaccommodaties op hun er
op te richten.
Dat moet er in combinatie me.
wandel- en fietsroutes voor zori
gen dat de toerist valt voor d
charmes van het platteland. He|
is allemaal mede bedoeld om d
noodlijdende agrarische secto
nieuwe perspectieven op ee:
goede boterham te bieden.
Hoewel De Vries haar mede-fo|
rumleden enigszins overviel me
het nog verder uit te werke
provinciaal beleid waren die e
zeker voor te porren. Immer:
met name West-Zeeuws-Vlaan
deren is een gebied dat zich hie
bij uitstek voor leent.
„Het is voor de landbouwer
belangrijk andere inkomsten
bronnen aan te boren", borduur
de ook burgemeester J. Kruiz
van Oostburg voort op de lijr
„En de recreatie speelt in di
gebied een belangrijke rol. Het i
goed met kwaliteit, verscheiden I
heid in voorzieningen en sei|
zoensverlenging een extra irr
puls te geven aan deze sector.
Kruize vond de gedachte van d
gedeputeerde dan ook zeker d
moeite van het bestudere
waard.
Alternatieven
Zijn Aardenburgse collega
Jongmans dacht er precies 1
zelfde over. Volgens hem
de verblijfsrecreatie juist
van de aantrekkelijkste alterna
heven voor landbouwers.
hggen goede mogelijkheden
het hoevetoerisme en daar koi
bij dat het de verscheidenheid
voorzieningen ten goede
zei Jongmans.
Een al wat oudere boer i
zaai 4de de gedeputeerde
uiscussie die op de praatjes
de forumleden volgde op
Proej met een praktisch v
eeld. „Ik heb een horecaver
gunning, laat m'n vrouw in d
omer wat pannekoeken bakke
n zet wat pony's voor de kinde
en neer. Maar vervolgens t
zoveel geld kwijt aan de
raag van vergunningen
'in lasten hoger zijn J_
opbrengsten."
e Vries haastte zich i
3™dat ze dat niet verston
"naer hoevetoerisme. „Want da
aat u een horeca-ge
uit en moet het bestemr
j^Sepast. Het is de bedoelirl
ook aSrarische bestemmin
gehandhaafd blijft."
hetj
boo
ee
ia
■E
i
konj
.meid i
i komt
in
e in i
d
d
va
d
VOO]
s ben
dan
aar)
d:
c
daarop t