Het heeft heel diep ingegrepen
Plan grafiek-biënnale in Maastricht
MS
Tot op het bot' in natuurmuseum in Tilburg
Warner: 6Lost Tapes'
niet van Neil Young
Paul de Leeuw voert
overleg met Veronica
UIT GIDS
WVC voor bundeling
van grote lokale
en regionale omroepen
tboekjes
n de kunst
Zhang Yimou
Zuidafrikaanse schrijvers
voor het eerst op bezoek
GIDS
D4
fvonne Keuls over haar boek en theatertournee
Australische
Ballroom
rans
Stichting verwacht 450 kunstenaars in MECC
VRIJDAG 15 JANUARI 1993
seumpje ingericht in de biblic
theek, dat vanmiddag om 17
uur officieel wordt ingesteld d
dor de conservator van 'the n»0
seum of museums', Johan v»i
Geluwe. De eerste Art=St^
exemplaren zijn van onder and»
ren Piotr Aakoun, Daniele Alfa
ni, Torquil R. Anderson, Car
Andre en Enrico Aresu.
Om de drie weken is er
nieuwe serie van 25 exemplaïe™
het hele
jaar 1993 en wor(
begeleid door een catalogus me
de achtergronden over ontstaai
werkwijze en historische as
ten.
Tot 4 februari (eerste re
maandag van 17.30 tot 21.00 uu
dinsdag tot en met vriidao
10.00 tot 21.00 uur en zaterdanl!
10.00 tot 13.00 uur. ava
gaat goed met Yvonne
•ails. Haar nieuwe boek,
hneer en mevrouw zijn
staat hoog op de hit-
mcuwc ocxtv van tuo CAtrnDlaronM^i iT 1_
te zien. De tentoonstelling dm» jsten en me^ haar pro-
w v,„i„ rmn, 6 l^riia Het land van mijn
trekt ze veel pu-
[jgk naar het theater
J is 61 jaar. Geboren in
ïjerlandsch-Indië. Moe-
Oma. En schrijfster
succesboeken als Jan
up en z'n maat, De moe-
(i ven David S. en Het
vrotte leven van Floortje
vonne Keuls staat te boek als
kringen ook wel de kunst van ,n schrijfster die misère en mis-
Vipt 'rYlaflHilrön' aannamA J i __xx_ ït-f
het 'platkijken' genoemd.
De tentoonstelling is een kijit
en doe-evenement met oude i
nieuwe kijkinstrumenten, mei
passende kunstwerken uit ver
schillende musea en collecties e
werken van de leerlingen zelf
Het geheel laat zien hoe he mensen die uw boeken le-
weergeven van perspectief be .faken wel dat u een bood-
reikt kan worden.
...i met hart en ziel te lijf
ai'jfaar zelf ziet ze zich niet
ei s een schrijfster met een mis-
jk heb niet de pretentie iets
veranderen met mijn boeken",
s en jt ze. „Ik heb geen bood-
ITot 15 februari; tijdens de lesu
ren van de academie.
top heeft.
lat mogen ze denken. Ik zal ze
et tegenspreken. Maar het is
et mijn vooropgezette bedoe-
Ik heb niet de pretentie
hgen te veranderen. Er zijn
ior mijn boeken wel dingen
;rd, gelukkig, maar niet
ik die intentie had. Ik
(irijf niet om de wereld te
ïbeteren. Schrijven is voor mij
b soort zelfonderzoek. Als ik
ergens woedend over maak
lil dat niet zeggen dat mijn
zich daar óók woedend
vermoeten maken. Dat moeten
zelf weten. Ik schrijf alleen
ver mijn woede. Maar wie zich
voelt, mhg daar
jat mee doen."
educatieve tentoonstelling in Sint
ies
en
ir-
17
boekjes uit Art-Start archie!
van Kode Jonge (tot 4 febr.),
TERNEUZEN
- Roosevelt Hotel - Dini Hame
link en Tini Manni: aqaurellen
Geop. tijd. horeca-uren (tot 3]
jan.).
-Stadhuis - Film- en theater
posters van Ludmila Michailo-
vna Kalmaeva. Geop. tijd,
kant. uren (tot 23 jan.).
VLISSINGEN
- Bellamy 19 - Erik Andriesse en
Leo Vroegindeweij: schilde
rijen, tekeningen, schalen
sculpturen. Geop. ma. t/m vrij.
10-17 u. za. en zo. 13-17 u,
27 jan.).
ANTWERPEN
- Koninklijk Museum voor Scho
ne Kunsten - 'Van Bruegel tot
Rubens' (1550-1650). Geop. di.
t/m zo. 10-17 u. (tot 7 mrt.).
-Galerie Francis van Hoof
Werken van Gido Vanlessen.
Geop. do. t/m zo. 14-18 u.
15 febr.).
-Wandelgang De Singel - Ar
chitectuur van Jacques Herzog
en Pierre de Meuron. Geop. di.
tot zo. 14-18 u. (tot 7 febr.).
GENT
- Museum voor Hedendaagse
Kunst, Citedelpark - 'In Ex-
tenso', aanwinsten uit de pe
riode 1989-1992. Geop. di. t/m
zo. 9.30-17.15 u. (tot 28 febr.),
ST. NIKLAAS
-Vierkante Zaal Academie
Educatieve expositie Perspec
tief; werken van mensen vas
de academie voor schone kun
sten olv. architect L. van
Gucht. Geop. ma. t/m vrij.
14-17 u. en 18-20 u. za. 9-12 en
13.30-17 u. zo. 9-12 u. (tot 15
febr.).
- Zwijgershoekzaal (Museum-
theater) - Retrospectieve ten
toonstelling van werken van
Leo Bervoets. Geop. di. t/m
14-17 u. (tot 1 febr.).
er-
)de
isd
eel
in
ju-
ren
als
van
iuw
?nt.
bij
•en-
ode
ian
de
us-
ans
de
en
film
te
ïeu-
'sje-
chische kinderfilm 'Heksen ifl de
Voorstad'.
Woensdag 20 januari;s aanvang
20.00 uur. Kinderfilm 15.00 uur.
MET DE wervelende verfil®11!
van zijn toneelstuk 'Strictly Bal
lroom' debuteerde de Austral»
Baz Luhrmann als filmmaker-
Met deze film streefde hij 0
ontmaskering van de machtswei;
lust en de corruptie van
establishment na, in een moder
ne versie van het David en G°*
liath verhaal.
De film gaat over een j°n=,
ballroom dancer die voortdoen
op de huid wordt gezeten do?,
zijn moeder, maar tegelijker")
zijn danspartner gek maakt do
nieuwe, zelfverzonnen dans1'
riaties. De film is volgende we
te zien in 't Beest in Goes.
Donderdag 21, vrijdag 22 eri U
terdag 23 januari. Aanvang
uur.
Uor Mick Salet
letf
tor w laatste boek, 'Meneer
iimevrouw zijn gek', keek u een
w rond in psychiatrische in-
ètingen. In het boek laat u een
irouui die bij een psychiatrische
tónt op bezoek komt zeggen:
lisje toch denkt dat je later ook
i wordt'. Is dat uw angst?
het in de mond van een
«der, maar het is mijn eigen
Af en toe dacht ik: o, dèt
iet, laat me zó niet worden!
tar het is niet billijk om dat te
iard te zeggen. Je hangt er taen
ia in een psychiatrische instel»
ng een label mee om. Zo van:
Ëe leven is niets waard. Dat is
ituurlijk niet zo. Maar het lijkt
ij vreselijk om zo beknot te
ijn en al je privacy verloren te
Yvonne Keuls: „Ik schrijf niet om de wereld te verbeteren. Schrijven is voor mij een sd/mktelfonderzoek.
I, met al mijn vrijheid, met
«ijn eigen huis, ik moet er niet
an denken dat ik nauwelijks of
iets meer voor mezelf kan be-
issen. Dat vind ik eigenlijk het
i: niet meer over je eigen
even kunnen beslissen en lang-
aam wegzakken in een onmens-
aardig bestaan. In mijn optiek,
aten we zeggen de optiek van de
jezonde' buitenstaander,
tókt dat af. Dan denk je wel
eens: als ik zó word, hoop ik dat
ik een doos met pillen achter de
hand heb."
Heeft u een euthanasie-verkla-
ring?
„Nog niet. Ik denk wel dat ik er
over na ga denken, maar ik ben
daar nu nog niet aan toe. Dat
jaar in die psychiatrische inrich
tingen is zd% ingreep in mijn-
leven geWeestj'lk heb nog zoveel
te verwerken. VandaÉr dat ik
ook nog niet ffiet mijn volgende
boek bezig ben. Of) de forensisch
psychiatrische afdeling van het
psychiatrisch centrum Bloemen-
daal houden ze er al rekening
mee dat ik kom - om daar aan
een nieuw boek over het leven
op die psychiatrische afdeling te
te gaan werken maar ik ben
nog niet zover. Ik wil er eigenlijk
een jaar mee wachten.
Het schrijven van zo'n boek is
voor mij heel ingrijpend. Alles
wat ik in mijn leven heb meege
maakt, komt weer boven. Wat ik
dacht begraven te hebben, wordt
opengereten. Wat ik dacht ver
werkt te hebben, komt terug. De
tejd dat mijn moeder in een ver
pleegtehuis zat... Het lijden van
mijn zuster, die multiple sclerose
had.... Mijn jeugd in de oorlog...
Al die beelden komen weer bo
ven. Ik moet steeds weer de
confrontatie met mezelf aan. Ik
heb me vastgehouden aan het
idee dat ik er op een leuke
ma^er over kon en moest schrij
ve maar het heeft heel diep
iögegreperi.
Bij mij zié je dat ook. Het heeft
een lichamelijke uitwerking. Ik
heb de mogelijkheid om dingen
raar buiten te laten komen. Dat
is een groot geluk. Ik krijg geen
verkrampingen, maar werk het
via mijn huid naar buiten. Ik
krijg eczeem of, in dit geval, last
van haaruitval. Daar word ik
niet panisch van, helemaal niet.
want ik weet dat het een uitlaat
klep is die ik godzijdank het
gekregen. Ik moet mezelf ge
woon de tijd geven om het alle
maal uit te laten werken."
Vloekt u wel eens?
„Waarom zou ik? Als schrijfster
iaat ik personages in mijn boe
ken wel eens 'godverdomme'
zeggen, maar zelf doe Ik dat niet.
Mensen die vloeken voelen zich
aamachtig. Die gaan vipeken.
Die gaan slaan en schoppen. Da-
doe ik niet. Ik heb dat niet
nodig. Ik zeg wel eens 'Verdorie',
maar echt vloeken doe ik nooit.
Dat neemt niet weg dab ik ook
wel onmachtig kan zijn. Ik vind
het ««schrikkelijk wat' ér nu
allemaal in de wereld gebeurt.
Het verwart iflte ïlét ontneemt
me heel veel plêJüer. Ik heb zo
iets van;, ik Bet de televisie niet
aan, want wat moét ik met al die
vreselijke verhalen, Van de vo
gels in de olie tot 'Slles wat er
met mensen in het oude Joego
slavië gebeurt? Daar kan ik hele
maal niets mee. Dat ontmoedigt
me op een vreselijke manier."
Goh, bent u dan juist niet ie
mand die,bij het zien van al die
ellende zegt: 'daar moet ik wat
aan doen'?
„Als ik er wat aan kan doen wel,
maar als ik er niets aan kan doen
niet." -,
Dan zet u de televisie maar lie
ver uit...
FOTO DUKSTRA
„Ja. Ik wil het niet zien, want ik
kan er niets mee.
Bij alles wat er gebeurt vraag ik
me altijd af: wat kan ik daar
mee? Als er dan een belletje gaat
rinkelen - ja, daar kun je iets
aan doen - sta ik op. Maar als ik
•er niets aan kan doen, dan hoef
ik het ook niet te zien. Ik vind
het niet fair om me op televisie
steeds al die éingen te laten zien
waar ik niets mee kan doen. De
publiciteit is niet fair."
De publiciteit niet fair? Het le
ven is niet fair. De wereld zit
niet fair in elkaar.
„Ja, natuurlijk, maar het is ook
niet fair om me steeds al die
dingen te laten zien waar ik
niets aan kan doen. Maar als er
een appèl om mij gedaan wordt
om iets te doen wat ik kan doen,
dan doé ik dat."
U staat in het theater met het
programma 'Het land van mijn
moeder'. Waarom gaat u het to
neel op met uw verhalen?
„Omdat ik het leuk vind. Ik zit
daar alleen op een kruk op het
podium. Een tafeltje met een
glas water. Een spotje. Verder
niets. Geen decor. Geen muziek.
Ik zit daar op een kruk en pro
beer het publiek te vangen met
een verhaal. Het is de moeilijke
weg. Het is makkelijker om met
een combootje en een tros oor
bellen het-toneel op te gaan en
een paar liedjes te zingen. In een
tijd dat mensen verdoofd worden
door de herrie van muziek is het
moeilijker om een zaal gevangen
te houden met een verhaal. Maar
ik doe het. Een zaal vol mensen
luistert een avond naar de ver
halen die ik vertel. Dat is de
magie van het woord. Dat vind
ik leuk om te doen."
In het programma vertelt u dat
uw moeder u als klein meisje
'Angin' noemde...
„Ja, Angin, het verhaal dat op de
wind wordt gedragen. Dat voel
ik ook zo. Het verhaal dat is er-
al. Hét is niet zo dat een schrij
ver of een verteller dat verzint.
Nee, het verhaal is er al en wordt
door de wind gedragen, onder
steund, tot iemand die er oog
voor heeft, een schrijver of een
verteller, het pakt en vertelt.
Angin. Het is een naam met een
mooie betekenis."
Was het toeval dat uw moeder
die naam koos?
„Ooo, daar moet je heel voor
zichtig mee zijn... Ik heb wel het
gevoel dat mijn moeder wist
waarom ze me juist die naam
gaf, maar ik wil dat niet presen
teren als een wetenschappelijk
feit. Ik kan het niet bewijzen,
magie is niet te bewijzen, maar
ik geloof dat mijn moeder toen
al wist wat ik zou worden en me
daarom die naam gaf. In Neder
land gelooft men die dingen niet
zo gauw. In het land van mijn
moeder wel. Daar is alles anders.
Wat hier niet klopt, klopt daar
wel. Wat hier gek is, is daar
gewoon. Daar geloof ik ook din
gen die ik hier niet geloof. Ik
vind het een verrijking dat ik de
oosterse en de westerse cultuur
ken. Wat ik in de ene cultuur
niet kan verklaren, kan ik in de
andere cultuur wèl verklaren."
Laatste onderwerp. Als welk
dier zou u in een volgend leven
het liefst terug willen komen?
„Als een kikker."
Een kikker? Volgens het woor
denboek is dat een koud en kaal
dier...
„Veel mensen vinden kikkers le
lijk, maar ik vind ze fascinerend.
Met van die prachtige lange
Mariene Dietrfch-beentjes. Met
zo'n kwestbare buik. En zo af
gekleed, in jacquet, alleen het
vlinderdasje ontbreekt. En ze
kunnen zo schitterend springen.
Het lijken op het eerste gezicht
lelijke dieren, maar als 't regent
en je ziet ze door het natte gras
springen, dan begrijp je opeens
hoe mooi kikkers eigenlijk zijn."
In sprookjes zijn 't ook betoverde
prinsen...
„Ja, kikkers zijn dieren met een
geheim. Ze zien er misschien niet
zo mooi uit, maar het künnen
prinsen zijn. Dat maakt het zo
interessant: de gedachte dat ze
anders zijn dan ze lijken."
Huur is voorde bloei. In het
torjaar en de zomer komen de
tristen. Keukenhof kijken,
'Mandeling maken en tevre-
tklen in het lommer. Herfst
in nog net. Het rood verachte
nde gebladerte heeft eigen
mr 's winters op bezoek in
en tuin, dat klinkt absurd,
tch is er geen betere tijd voor het bestuderen van tuinaanleg en
jjdschapsarchitetcuur dan als de bladenen van de bomen zijn. Geen
leiding door geurige en kleurige schoonheid, geen volk dat de
l" overstroomt; er rest niets anders dan de pure vorm.
'assiek Franse tuinen met geschoren hagen, halve spiegelende
'Ms, messcherpe afscheidingen en gesuggereerd perpectief tonen
m geheim in een oogopslag. De tuin is kaal en mathematisch als het
11¥spapier waarop de contouren zijn uitgezet.
'byrignac, midden in de Dordogne, bestaat er geen vrees voor het
dien van het geheim. De tuin is open en de eigenaar, een
tonde veertiger van landadelijke afkomst staat met zijn driedelige
Juin zelf aan het loket. Buiten weliswaar, want er komt toch
'mand. Draagbare telefoon op de corduroy-heup en een en al
""'lelijkheid. De verplichte gids wordt opgepiept. Ze prijst de
PPtre noorderlingen die kou en vochtigheid trotseren, maar
'reurl met spijt in de stem dat ze de volle giorie niet kan laten zien.
verstolen privé-zwembad blijft niet langer verborgen en de
'jmische potten waarin het rond geknipte goren de erelaan
u!fterl, zijn gehuld in landbouwplastic. Een vorige strenge winter
Ween les geleerd.
"kundigheid wijst ze Italiaanse invloed aan. Opengeknipte
orkijkjes als vensters in een kathedraal. Het volgende terras werkt
orm het eerste. Spiraalsgewijs geknipte heesters zijn haar trots,
p!' huishoudschaartje worden die geknipt. Vier man hebben er
vod We^en werk aan. Tailleren noemt ze dat. Het gewone Franse
,ch v°or snoeien. Ze begrijpt dan ook niets van de Nederlandse
•rm ^a'"e verstaat een deel vem het gezelschap en denkt
c aan wat er onder zo'n modieus middel komt. Tailleur denkt
Maastricht - Zo'n 450 kunstenaars zullen
worden geselecteerd voor de eerste Interna
tionale Grafiek Biënnale, die van 24 juni t/m
8 augustus wordt gehouden in het MECC in
Mastricht. De Stichting Internationaal Mi>»
seum voor Exlibris en Kleingrafiek in Vol-
lenhove organiseert deze eerste tweejaarlijk
se presentatie van grafische kunsten. Er zijn
inmiddels 5400 kunstenaars uit 120 landen
aangeschreven met het verzoek werken is te
zenden voor deze Biënnale.
Daarvoor is gebruik gemaakt van de adres»
senbestanden van andere grote grafiek-ma»
nifestaties, in Krakau Polen, Ljubljana Slo
venië, Varna Bulgarije en Frederikstad
Noorwegen en van inmidels stopgezette
biënnales in het voormalige Oost-Duitsland
en Zwitserland.
Volgens organisator A. Nuyten komen de
inzendingen uit heel de wereld al binnen. De
nadruk zal liggen op grafiek uit het buiten-.
land. *We willen juist laten zien welke
kwaliteit grafiek elders in de wereld wordt
gemaakt, China, Japan, Oost-Europa, Zuid-
Amerika.*
Nuyten heeft de Gemeente Maastricht mede
werking gevraagd en de Provincie Limburg
verzocht om 100.000 subsidie voor deze
Biënnale. Ook het Anjerfonds is om geld
gevraagd.
Daarnaast zal sponsoring nodig zijn om een
deel van de kosten van de Biënnale bijeen te
krijgen. „We willen binnenkort een bijeen
komst met bedrijven beleggen daarover. De
bedoeling is, dat als de opbrengsten van de
verkoop van grafische werken, catalogi en
entreékaarten meevallen, de sponsors een
deel van hun geld terug krijgen", zegt Nuy
ten. Zo'n terugbetaling is niet aangeboden in
de verzoeken om subsidie.
1 ander
en interpreteert meteen verder: 'Natuurlijk, het zijn
Wijk plantenklerenmakers en in plaats van kleren maken de
hier de plant.'
iarm onverstoon^aar verder, wijst op een lange haag van
PJ es' eer misverstand. Geen plek voor aangename herdersuur-
ia.ar een rij, zoals het woordenboek zegt, van hagebeuken, een
■ransttche!dingsPl™>-
i. [astig, moeilijker dan de wiskundige precisie van een tuin.
achter" 'V''men °°k van een taa^ waarin de ongehuwde kappers-
■libat me'ee" Zoon van twee d°or haar vader op correcte wijze une
ebbe',','"' senoemd wordt. Alsof ze het genot nimmer gesmaakt zou
Tilburg - Het behouden van
dieren komt op twee manieren
aan de orde in het Noordbra
bants Natuurmuseum in Til
burg.
De eerste van de twee tentoon
stellingen die vanaf vandaag in
het natuurmuseum te zien zijn,
is gewijd aan de Natuurfoto
graaf van het Jaar.
Van prijswinnaar André Bart-
schi zijn foto's te zien van zijn
reizen door de oerwouden van
Latijns-Amerika. Hij laat zo-
wél de schoonheid zien als de
rampzalige toestand waarin de
len van het oerwoud zich be
vinden. Van Bartschi verscheen
zojuist het fotoboek 'Amazo-
nas, Eden van Peru'.
De tweede tentoonstelling in
het Natuurmuseum, die veel
langer duurt, is getiteld 'Tot op
het bot' en gaat over het con
serveren van dieren, dat met
opzet of door toeval kan gebeu
ren.
Mammoeten die in het ijs goed
gebleven zijn, dieren op sterk
water, mummies en skeletten
zijn de vormen van conservatie
waaraan het museum met tal
van voorbeelden aandacht be
steedt. Een giraffe-geraamte
pes net in de vijf meter hoge
hal van het museum. Levens
echte mummies en een replica
van een in 1971 gevonden
raammoetbttby lijn aanwezig.
De tentoonstelling 'Fotograaf
van het jaar' duurt t/nrr 1 febr.,
'Tot üp het bod' t/m TÖ april.
Het «OortópBbants Natuurmu
seum is geopend dinsdag t/m
vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur,
op zaterdag, zon- en feestdagen
Skelet vm hond, bunzing en buizerd
FOTO NOORDBRABANTS NATUURMUSEUM
van 13.00 tot 17.00 uur. 's seum ligt tegenover het NS-sta-
Maandags gesloten. Het mu- tion in Tilburg.
Hilversum (anp) - De platenmaatschappij Warner Music
in Hilversum beschikt over een beëdigde verklaring van
de Canadese zanger Neil Young, waarin hij zich distanti
eert van de cd 'The Lost Tapes'. Hij heeft de nummers op
de cd niet geschreven, of gezongen. Warner Music, is de
officiële vertegenwoordiger van Neil Youngs muziek.
De plaat die in december ver
scheen, werd uitgebracht door
het bedrijf Blaricum CD-com-
pany uit Naarden. Directeur
Huub Hermus zegt beëdigde
verklaringen te hebben, waar
uit blijkt dat de muzikant van
'The Lost Tapes' wel degelijk
Neil Young is. De papieren,
die op het kantoor van Her
mus liggen, zijn volgens de
directeur ondertekend door
Bruce Elrod en John Nowland,
de vaste assistenten van de
popzanger.
Hermus heeft de tape gekocht
uit het faillissement van de
Quadrophonic Sound Studio
in Nasville, waar ook de cd
'Harvest Moon' van Neil
Young is opgenomen. De op
names zijn uit 1968.
De directeur is verbaasd over
de commotie die nu is ont
staan. „Warner Music wist al
in september dat wij deze cd
zouden uitbrengen. Als ze nu
na zes maanden plotsteling
iets gaan doen, dan lijkt me
dat wel wat laat. Als ze over
tuigd zijn van hun gelijk, moe
ten ze maar een kort geding
aanspannen tegen ons", zo
stelt hij. Of Warner Music de
zaak bij de rechter aanhangig
gaat maken, is nog niet be
kend, aldus de woordvoerster
van Warner.
Van een verslaggevef
Hilversum - Paul de Leeuw overweegt om in zee te gaan met
Veronica. De laatste jaren presenteerde hij bij de Vara zijn
spraakmakende programma 'De Schreeuw van de Leeuw'.
Eind deze maand hoopt De
Leeuw naar verwachting de
knoop door te hakken. Naast
Veronica duikt ook RTL4 op als
mogelijke nieuwe werkgever.
Volgens een woordvoerster van
Paul de Leeuw zit hij nog in 'de
fase van nadenken over een pro
gramma'.
Onlangs verklaarde De Leeuw in
HP/De Tijd te Ibalen van de
exclusiviteit, waartoe de Vara
hem contractueel verplicht. Hij
mocht tot nu toe geen nevenacti
viteiten ontplooien voor andere
omroepen. „Ik heb nu duidelijk
gesteld dat ik geen lange verbin
tenis meer aanga met de Vara",
aldus De Leeuw.
„De omroepen willen mensen
aan zich binden maar zo werkt
het niet voor mij. Het is commer
cieel of niet oommercieel, voor
hun en voor mij. Een Vara die
vindt dat zijn artiesten niet voor
RTL4 mogen werken, dat vind ik
werkelijk belachelijk in deze
tijd."
Amsterdam (anp) - Drie vertegenwoordigers van de Zuidafri
kaanse schrijversorganisatie Cosaw (Congress of South Afri
can Writers) brengen deze week hun eerste officiële bezoek
aan Nederland. Nu de culturele boycot tegen Zuidafrika is
versoepeld, kunnen voor het eerst weer culturele uitwisselin
gen plaatsvinden.
Volgens Nuyten zal de tentoonstelling tussen
de 800 en 1008 prenten laten zien van
(foto)grafische kunst. De kunstenaars beta
len geen deelnemersgeld maar staan een of
meer prenten aan de organisatie af. „Als je
bv. 50 dollar deelnemerskosten vraagt, bete
kent dat dat je kunstenaars uit tal van
landen uitsluit. Die kunnen dat geld niet
missen. Wel een prent." Bovendien rekent de
organisatie een bemiddelings-percentage bij
verkoop van prenten.
De inzendingen voor deze Biënnale worden
door een Nederlandse jury beoordeeld. De
namen daarvan kan de Stichting nog niet
Boemen. Daarna gaat een internationale jury
ér werken van de uitgekozen deelnemers
aan de Biënnale bekijken en prijzen toeken
nen. Er zijn, meldt Nuyten, achttien geld
prijzen, tussen 10.000 en 2.000 gulden, met
sen totaalbedrag van 62.000.
Het drieïal - prof. Njéflbulo Ntie-
bele, Waiter Chakefei Junaid
AhmseksriS maandag uitnodi
ging taGde VeSéaiging van Let
terkundigen (VvL* in Nederland
aangekomen. Dtói van huh be
zoek is de bandeü tussen Neder
landse en Zuidafrikaanse au
teurs te versterken.
Het trio wil ook bij de Schrij-
versschool 't Colofon in Amster
dam ervaring opdoen voor de
verdere ontwikkeling van hun
eigen schrijversschool. Zondag
vertrekken ze weer, na een be
zoek aan onder meer de afdeling
Letteren van het ministerie van
WVC.
Cosaw werd in 1987 opgericht
door vertegenwoordigers van
verscheidene schrijversorganisa
ties van zowel Afrikaanstalige
als Engelstalige schrijvers, ver
telt Cosaw-voorzitter Njabulo
Ndebele (44) in Het Schrijvers
huis in Amsterdam. Het is de
eerste niet-ractete schrijversor
ganisatie waar zowel zwarte als
«ritte auteurs bij zijn aangeslo
ten. In toteal kint Cosew zo'n
tweeduizetefl leden, waaronder
bekende auteurs ais Nadine Ger-
dimer.
Ndebele wooteèe van 1969 tot
1991 als barreling in Lesotho,
waar hij ondar meer les gaf aan
de nationale universiteit. Hij
werd gebomn in Johannesburg,
studeerd» aan de Universiteit
van Cambridge (Groot-Brittan-
nië) en Denver (VS) en publi-
FILMS
HULST
- De Koning*an Engeland
19.30 u. Belleen het beest.
19.30 en 22 u. Sister act.
19.30 en 22 u. Bodyguard.
19.30 en 22 u. Home alone 2.
19.30 en 22 u. Death becomes her.
22 m, SingleJtffeite female.
0ÖSTBUÖG
- Ledeltheater
20 u. California man.
TERNEUZEN
ceerde een drietal boeken. Sinds
kort is hij vice-rector aan de
University of the Western Cape
in Kaapstad.
Dat de schrijversorganisatie vijf
jaar na de oprichting nog be
staat noemt, Ndebele één van de
grootste successen. „De geschie
denis leert dat dit soort organi
saties een kort bestaansrecht
kennen. Dat we er nu nog steeds
zijn, betekent dat we de meest
succesvolle culturele organisatie
van Zuidafrika zijn", stelt Nde
bele. Wel drogen de fondsen
voor de Cosaw enigszins op om
dat in het nieuwe Zuidafrika de
culturele ontwikkeling niet de
hoogste prioriteit
In de vijf jaar dat de Cosaw
bestaat zijn onder meer work
shops gegeven aan jonge schrij
vers, is een uitgeverij opgericht,
zijn zogenaamde leeskamers tot
stand gekomen en is op beperkte
schaal een schrijversschool op
gericht.
Ttjdens zijn bezoek in Nederland
wil Ndebele ook inzicht krijgen
in de manier waarop de litera
tuur in ons land werkt. Hoe een
boek wordt gepromoot, of hoe de
interactie tussen het publiek en
een schrijver is.
Dp wat voor manier dat laatste
in Nederland werkt, kan hij 20
januari zelf ervaren, wanneer hij
tijdens de opening van het Story
International III in het Biblio
theektheater Rotterdam spreekt.
- Luxor Theater
19 en 21.30 u. Home alone 2.
19en21.30u. Boomerang.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
20 en 22.30 u. Daens.
20 u. Best intentions.
22.30 u. Whispers in the dark.
20 u. Hear my song.
- Memling
20 en 22.30 u. Sister Act.
- Van Eyk
20 en 22.30 u. Bodyguard.
Amsterdam (anp) - Het ministe
rie van WVC heeft niet afwij
zend gereageerd op het voorstel
van het samenwerkingsorgaan
van de regionale omroepen
ROOS om lokale omroepen in
grote steden te bundelen met
regionale omroepen. Volgens een
woordvoerster acht pok het de
partement samenwerking nood
zakelijk. Minister D'Ancona zal
begin volgend de maand haar
ideeën over de toekomst van de
regionale en lokale omroep na
der uiteenzetten.
De regionale omroepen hebben
woensdag voorgesteld voor re
gio's en grote steden in de nabije
toekomst één systeem van pro
fessionele omroep te laten ont
staan. Afhankelijk van de plaat
selijke situatie zóuden regionale
omroepen kunnen worden ge
splitst, of zouden lokale omroe-'
pen juist volledig moeten opgaan
in regionale omroepen.