Het heeft heel diep ingegrepen Plan grafiek-biënnale in Maastricht MS Tot op het bot' in natuurmuseum in Tilburg Warner: 6Lost Tapes' niet van Neil Young Paul de Leeuw voert overleg met Veronica UIT GIDS WVC voor bundeling van grote lokale en regionale omroepen tboekjes n de kunst Zhang Yimou Zuidafrikaanse schrijvers voor het eerst op bezoek GIDS D4 fvonne Keuls over haar boek en theatertournee Australische Ballroom rans Stichting verwacht 450 kunstenaars in MECC VRIJDAG 15 JANUARI 1993 seumpje ingericht in de biblic theek, dat vanmiddag om 17 uur officieel wordt ingesteld d dor de conservator van 'the n»0 seum of museums', Johan v»i Geluwe. De eerste Art=St^ exemplaren zijn van onder and» ren Piotr Aakoun, Daniele Alfa ni, Torquil R. Anderson, Car Andre en Enrico Aresu. Om de drie weken is er nieuwe serie van 25 exemplaïe™ het hele jaar 1993 en wor( begeleid door een catalogus me de achtergronden over ontstaai werkwijze en historische as ten. Tot 4 februari (eerste re maandag van 17.30 tot 21.00 uu dinsdag tot en met vriidao 10.00 tot 21.00 uur en zaterdanl! 10.00 tot 13.00 uur. ava gaat goed met Yvonne •ails. Haar nieuwe boek, hneer en mevrouw zijn staat hoog op de hit- mcuwc ocxtv van tuo CAtrnDlaronM^i iT 1_ te zien. De tentoonstelling dm» jsten en me^ haar pro- w v,„i„ rmn, 6 l^riia Het land van mijn trekt ze veel pu- [jgk naar het theater J is 61 jaar. Geboren in ïjerlandsch-Indië. Moe- Oma. En schrijfster succesboeken als Jan up en z'n maat, De moe- (i ven David S. en Het vrotte leven van Floortje vonne Keuls staat te boek als kringen ook wel de kunst van ,n schrijfster die misère en mis- Vipt 'rYlaflHilrön' aannamA J i __xx_ ït-f het 'platkijken' genoemd. De tentoonstelling is een kijit en doe-evenement met oude i nieuwe kijkinstrumenten, mei passende kunstwerken uit ver schillende musea en collecties e werken van de leerlingen zelf Het geheel laat zien hoe he mensen die uw boeken le- weergeven van perspectief be .faken wel dat u een bood- reikt kan worden. ...i met hart en ziel te lijf ai'jfaar zelf ziet ze zich niet ei s een schrijfster met een mis- jk heb niet de pretentie iets veranderen met mijn boeken", s en jt ze. „Ik heb geen bood- ITot 15 februari; tijdens de lesu ren van de academie. top heeft. lat mogen ze denken. Ik zal ze et tegenspreken. Maar het is et mijn vooropgezette bedoe- Ik heb niet de pretentie hgen te veranderen. Er zijn ior mijn boeken wel dingen ;rd, gelukkig, maar niet ik die intentie had. Ik (irijf niet om de wereld te ïbeteren. Schrijven is voor mij b soort zelfonderzoek. Als ik ergens woedend over maak lil dat niet zeggen dat mijn zich daar óók woedend vermoeten maken. Dat moeten zelf weten. Ik schrijf alleen ver mijn woede. Maar wie zich voelt, mhg daar jat mee doen." educatieve tentoonstelling in Sint ies en ir- 17 boekjes uit Art-Start archie! van Kode Jonge (tot 4 febr.), TERNEUZEN - Roosevelt Hotel - Dini Hame link en Tini Manni: aqaurellen Geop. tijd. horeca-uren (tot 3] jan.). -Stadhuis - Film- en theater posters van Ludmila Michailo- vna Kalmaeva. Geop. tijd, kant. uren (tot 23 jan.). VLISSINGEN - Bellamy 19 - Erik Andriesse en Leo Vroegindeweij: schilde rijen, tekeningen, schalen sculpturen. Geop. ma. t/m vrij. 10-17 u. za. en zo. 13-17 u, 27 jan.). ANTWERPEN - Koninklijk Museum voor Scho ne Kunsten - 'Van Bruegel tot Rubens' (1550-1650). Geop. di. t/m zo. 10-17 u. (tot 7 mrt.). -Galerie Francis van Hoof Werken van Gido Vanlessen. Geop. do. t/m zo. 14-18 u. 15 febr.). -Wandelgang De Singel - Ar chitectuur van Jacques Herzog en Pierre de Meuron. Geop. di. tot zo. 14-18 u. (tot 7 febr.). GENT - Museum voor Hedendaagse Kunst, Citedelpark - 'In Ex- tenso', aanwinsten uit de pe riode 1989-1992. Geop. di. t/m zo. 9.30-17.15 u. (tot 28 febr.), ST. NIKLAAS -Vierkante Zaal Academie Educatieve expositie Perspec tief; werken van mensen vas de academie voor schone kun sten olv. architect L. van Gucht. Geop. ma. t/m vrij. 14-17 u. en 18-20 u. za. 9-12 en 13.30-17 u. zo. 9-12 u. (tot 15 febr.). - Zwijgershoekzaal (Museum- theater) - Retrospectieve ten toonstelling van werken van Leo Bervoets. Geop. di. t/m 14-17 u. (tot 1 febr.). er- )de isd eel in ju- ren als van iuw ?nt. bij •en- ode ian de us- ans de en film te ïeu- 'sje- chische kinderfilm 'Heksen ifl de Voorstad'. Woensdag 20 januari;s aanvang 20.00 uur. Kinderfilm 15.00 uur. MET DE wervelende verfil®11! van zijn toneelstuk 'Strictly Bal lroom' debuteerde de Austral» Baz Luhrmann als filmmaker- Met deze film streefde hij 0 ontmaskering van de machtswei; lust en de corruptie van establishment na, in een moder ne versie van het David en G°* liath verhaal. De film gaat over een j°n=, ballroom dancer die voortdoen op de huid wordt gezeten do?, zijn moeder, maar tegelijker") zijn danspartner gek maakt do nieuwe, zelfverzonnen dans1' riaties. De film is volgende we te zien in 't Beest in Goes. Donderdag 21, vrijdag 22 eri U terdag 23 januari. Aanvang uur. Uor Mick Salet letf tor w laatste boek, 'Meneer iimevrouw zijn gek', keek u een w rond in psychiatrische in- ètingen. In het boek laat u een irouui die bij een psychiatrische tónt op bezoek komt zeggen: lisje toch denkt dat je later ook i wordt'. Is dat uw angst? het in de mond van een «der, maar het is mijn eigen Af en toe dacht ik: o, dèt iet, laat me zó niet worden! tar het is niet billijk om dat te iard te zeggen. Je hangt er taen ia in een psychiatrische instel» ng een label mee om. Zo van: Ëe leven is niets waard. Dat is ituurlijk niet zo. Maar het lijkt ij vreselijk om zo beknot te ijn en al je privacy verloren te Yvonne Keuls: „Ik schrijf niet om de wereld te verbeteren. Schrijven is voor mij een sd/mktelfonderzoek. I, met al mijn vrijheid, met «ijn eigen huis, ik moet er niet an denken dat ik nauwelijks of iets meer voor mezelf kan be- issen. Dat vind ik eigenlijk het i: niet meer over je eigen even kunnen beslissen en lang- aam wegzakken in een onmens- aardig bestaan. In mijn optiek, aten we zeggen de optiek van de jezonde' buitenstaander, tókt dat af. Dan denk je wel eens: als ik zó word, hoop ik dat ik een doos met pillen achter de hand heb." Heeft u een euthanasie-verkla- ring? „Nog niet. Ik denk wel dat ik er over na ga denken, maar ik ben daar nu nog niet aan toe. Dat jaar in die psychiatrische inrich tingen is zd% ingreep in mijn- leven geWeestj'lk heb nog zoveel te verwerken. VandaÉr dat ik ook nog niet ffiet mijn volgende boek bezig ben. Of) de forensisch psychiatrische afdeling van het psychiatrisch centrum Bloemen- daal houden ze er al rekening mee dat ik kom - om daar aan een nieuw boek over het leven op die psychiatrische afdeling te te gaan werken maar ik ben nog niet zover. Ik wil er eigenlijk een jaar mee wachten. Het schrijven van zo'n boek is voor mij heel ingrijpend. Alles wat ik in mijn leven heb meege maakt, komt weer boven. Wat ik dacht begraven te hebben, wordt opengereten. Wat ik dacht ver werkt te hebben, komt terug. De tejd dat mijn moeder in een ver pleegtehuis zat... Het lijden van mijn zuster, die multiple sclerose had.... Mijn jeugd in de oorlog... Al die beelden komen weer bo ven. Ik moet steeds weer de confrontatie met mezelf aan. Ik heb me vastgehouden aan het idee dat ik er op een leuke ma^er over kon en moest schrij ve maar het heeft heel diep iögegreperi. Bij mij zié je dat ook. Het heeft een lichamelijke uitwerking. Ik heb de mogelijkheid om dingen raar buiten te laten komen. Dat is een groot geluk. Ik krijg geen verkrampingen, maar werk het via mijn huid naar buiten. Ik krijg eczeem of, in dit geval, last van haaruitval. Daar word ik niet panisch van, helemaal niet. want ik weet dat het een uitlaat klep is die ik godzijdank het gekregen. Ik moet mezelf ge woon de tijd geven om het alle maal uit te laten werken." Vloekt u wel eens? „Waarom zou ik? Als schrijfster iaat ik personages in mijn boe ken wel eens 'godverdomme' zeggen, maar zelf doe Ik dat niet. Mensen die vloeken voelen zich aamachtig. Die gaan vipeken. Die gaan slaan en schoppen. Da- doe ik niet. Ik heb dat niet nodig. Ik zeg wel eens 'Verdorie', maar echt vloeken doe ik nooit. Dat neemt niet weg dab ik ook wel onmachtig kan zijn. Ik vind het ««schrikkelijk wat' ér nu allemaal in de wereld gebeurt. Het verwart iflte ïlét ontneemt me heel veel plêJüer. Ik heb zo iets van;, ik Bet de televisie niet aan, want wat moét ik met al die vreselijke verhalen, Van de vo gels in de olie tot 'Slles wat er met mensen in het oude Joego slavië gebeurt? Daar kan ik hele maal niets mee. Dat ontmoedigt me op een vreselijke manier." Goh, bent u dan juist niet ie mand die,bij het zien van al die ellende zegt: 'daar moet ik wat aan doen'? „Als ik er wat aan kan doen wel, maar als ik er niets aan kan doen niet." -, Dan zet u de televisie maar lie ver uit... FOTO DUKSTRA „Ja. Ik wil het niet zien, want ik kan er niets mee. Bij alles wat er gebeurt vraag ik me altijd af: wat kan ik daar mee? Als er dan een belletje gaat rinkelen - ja, daar kun je iets aan doen - sta ik op. Maar als ik •er niets aan kan doen, dan hoef ik het ook niet te zien. Ik vind het niet fair om me op televisie steeds al die éingen te laten zien waar ik niets mee kan doen. De publiciteit is niet fair." De publiciteit niet fair? Het le ven is niet fair. De wereld zit niet fair in elkaar. „Ja, natuurlijk, maar het is ook niet fair om me steeds al die dingen te laten zien waar ik niets aan kan doen. Maar als er een appèl om mij gedaan wordt om iets te doen wat ik kan doen, dan doé ik dat." U staat in het theater met het programma 'Het land van mijn moeder'. Waarom gaat u het to neel op met uw verhalen? „Omdat ik het leuk vind. Ik zit daar alleen op een kruk op het podium. Een tafeltje met een glas water. Een spotje. Verder niets. Geen decor. Geen muziek. Ik zit daar op een kruk en pro beer het publiek te vangen met een verhaal. Het is de moeilijke weg. Het is makkelijker om met een combootje en een tros oor bellen het-toneel op te gaan en een paar liedjes te zingen. In een tijd dat mensen verdoofd worden door de herrie van muziek is het moeilijker om een zaal gevangen te houden met een verhaal. Maar ik doe het. Een zaal vol mensen luistert een avond naar de ver halen die ik vertel. Dat is de magie van het woord. Dat vind ik leuk om te doen." In het programma vertelt u dat uw moeder u als klein meisje 'Angin' noemde... „Ja, Angin, het verhaal dat op de wind wordt gedragen. Dat voel ik ook zo. Het verhaal dat is er- al. Hét is niet zo dat een schrij ver of een verteller dat verzint. Nee, het verhaal is er al en wordt door de wind gedragen, onder steund, tot iemand die er oog voor heeft, een schrijver of een verteller, het pakt en vertelt. Angin. Het is een naam met een mooie betekenis." Was het toeval dat uw moeder die naam koos? „Ooo, daar moet je heel voor zichtig mee zijn... Ik heb wel het gevoel dat mijn moeder wist waarom ze me juist die naam gaf, maar ik wil dat niet presen teren als een wetenschappelijk feit. Ik kan het niet bewijzen, magie is niet te bewijzen, maar ik geloof dat mijn moeder toen al wist wat ik zou worden en me daarom die naam gaf. In Neder land gelooft men die dingen niet zo gauw. In het land van mijn moeder wel. Daar is alles anders. Wat hier niet klopt, klopt daar wel. Wat hier gek is, is daar gewoon. Daar geloof ik ook din gen die ik hier niet geloof. Ik vind het een verrijking dat ik de oosterse en de westerse cultuur ken. Wat ik in de ene cultuur niet kan verklaren, kan ik in de andere cultuur wèl verklaren." Laatste onderwerp. Als welk dier zou u in een volgend leven het liefst terug willen komen? „Als een kikker." Een kikker? Volgens het woor denboek is dat een koud en kaal dier... „Veel mensen vinden kikkers le lijk, maar ik vind ze fascinerend. Met van die prachtige lange Mariene Dietrfch-beentjes. Met zo'n kwestbare buik. En zo af gekleed, in jacquet, alleen het vlinderdasje ontbreekt. En ze kunnen zo schitterend springen. Het lijken op het eerste gezicht lelijke dieren, maar als 't regent en je ziet ze door het natte gras springen, dan begrijp je opeens hoe mooi kikkers eigenlijk zijn." In sprookjes zijn 't ook betoverde prinsen... „Ja, kikkers zijn dieren met een geheim. Ze zien er misschien niet zo mooi uit, maar het künnen prinsen zijn. Dat maakt het zo interessant: de gedachte dat ze anders zijn dan ze lijken." Huur is voorde bloei. In het torjaar en de zomer komen de tristen. Keukenhof kijken, 'Mandeling maken en tevre- tklen in het lommer. Herfst in nog net. Het rood verachte nde gebladerte heeft eigen mr 's winters op bezoek in en tuin, dat klinkt absurd, tch is er geen betere tijd voor het bestuderen van tuinaanleg en jjdschapsarchitetcuur dan als de bladenen van de bomen zijn. Geen leiding door geurige en kleurige schoonheid, geen volk dat de l" overstroomt; er rest niets anders dan de pure vorm. 'assiek Franse tuinen met geschoren hagen, halve spiegelende 'Ms, messcherpe afscheidingen en gesuggereerd perpectief tonen m geheim in een oogopslag. De tuin is kaal en mathematisch als het 11¥spapier waarop de contouren zijn uitgezet. 'byrignac, midden in de Dordogne, bestaat er geen vrees voor het dien van het geheim. De tuin is open en de eigenaar, een tonde veertiger van landadelijke afkomst staat met zijn driedelige Juin zelf aan het loket. Buiten weliswaar, want er komt toch 'mand. Draagbare telefoon op de corduroy-heup en een en al ""'lelijkheid. De verplichte gids wordt opgepiept. Ze prijst de PPtre noorderlingen die kou en vochtigheid trotseren, maar 'reurl met spijt in de stem dat ze de volle giorie niet kan laten zien. verstolen privé-zwembad blijft niet langer verborgen en de 'jmische potten waarin het rond geknipte goren de erelaan u!fterl, zijn gehuld in landbouwplastic. Een vorige strenge winter Ween les geleerd. "kundigheid wijst ze Italiaanse invloed aan. Opengeknipte orkijkjes als vensters in een kathedraal. Het volgende terras werkt orm het eerste. Spiraalsgewijs geknipte heesters zijn haar trots, p!' huishoudschaartje worden die geknipt. Vier man hebben er vod We^en werk aan. Tailleren noemt ze dat. Het gewone Franse ,ch v°or snoeien. Ze begrijpt dan ook niets van de Nederlandse •rm ^a'"e verstaat een deel vem het gezelschap en denkt c aan wat er onder zo'n modieus middel komt. Tailleur denkt Maastricht - Zo'n 450 kunstenaars zullen worden geselecteerd voor de eerste Interna tionale Grafiek Biënnale, die van 24 juni t/m 8 augustus wordt gehouden in het MECC in Mastricht. De Stichting Internationaal Mi>» seum voor Exlibris en Kleingrafiek in Vol- lenhove organiseert deze eerste tweejaarlijk se presentatie van grafische kunsten. Er zijn inmiddels 5400 kunstenaars uit 120 landen aangeschreven met het verzoek werken is te zenden voor deze Biënnale. Daarvoor is gebruik gemaakt van de adres» senbestanden van andere grote grafiek-ma» nifestaties, in Krakau Polen, Ljubljana Slo venië, Varna Bulgarije en Frederikstad Noorwegen en van inmidels stopgezette biënnales in het voormalige Oost-Duitsland en Zwitserland. Volgens organisator A. Nuyten komen de inzendingen uit heel de wereld al binnen. De nadruk zal liggen op grafiek uit het buiten-. land. *We willen juist laten zien welke kwaliteit grafiek elders in de wereld wordt gemaakt, China, Japan, Oost-Europa, Zuid- Amerika.* Nuyten heeft de Gemeente Maastricht mede werking gevraagd en de Provincie Limburg verzocht om 100.000 subsidie voor deze Biënnale. Ook het Anjerfonds is om geld gevraagd. Daarnaast zal sponsoring nodig zijn om een deel van de kosten van de Biënnale bijeen te krijgen. „We willen binnenkort een bijeen komst met bedrijven beleggen daarover. De bedoeling is, dat als de opbrengsten van de verkoop van grafische werken, catalogi en entreékaarten meevallen, de sponsors een deel van hun geld terug krijgen", zegt Nuy ten. Zo'n terugbetaling is niet aangeboden in de verzoeken om subsidie. 1 ander en interpreteert meteen verder: 'Natuurlijk, het zijn Wijk plantenklerenmakers en in plaats van kleren maken de hier de plant.' iarm onverstoon^aar verder, wijst op een lange haag van PJ es' eer misverstand. Geen plek voor aangename herdersuur- ia.ar een rij, zoals het woordenboek zegt, van hagebeuken, een ■ransttche!dingsPl™>- i. [astig, moeilijker dan de wiskundige precisie van een tuin. achter" 'V''men °°k van een taa^ waarin de ongehuwde kappers- ■libat me'ee" Zoon van twee d°or haar vader op correcte wijze une ebbe',','"' senoemd wordt. Alsof ze het genot nimmer gesmaakt zou Tilburg - Het behouden van dieren komt op twee manieren aan de orde in het Noordbra bants Natuurmuseum in Til burg. De eerste van de twee tentoon stellingen die vanaf vandaag in het natuurmuseum te zien zijn, is gewijd aan de Natuurfoto graaf van het Jaar. Van prijswinnaar André Bart- schi zijn foto's te zien van zijn reizen door de oerwouden van Latijns-Amerika. Hij laat zo- wél de schoonheid zien als de rampzalige toestand waarin de len van het oerwoud zich be vinden. Van Bartschi verscheen zojuist het fotoboek 'Amazo- nas, Eden van Peru'. De tweede tentoonstelling in het Natuurmuseum, die veel langer duurt, is getiteld 'Tot op het bot' en gaat over het con serveren van dieren, dat met opzet of door toeval kan gebeu ren. Mammoeten die in het ijs goed gebleven zijn, dieren op sterk water, mummies en skeletten zijn de vormen van conservatie waaraan het museum met tal van voorbeelden aandacht be steedt. Een giraffe-geraamte pes net in de vijf meter hoge hal van het museum. Levens echte mummies en een replica van een in 1971 gevonden raammoetbttby lijn aanwezig. De tentoonstelling 'Fotograaf van het jaar' duurt t/nrr 1 febr., 'Tot üp het bod' t/m TÖ april. Het «OortópBbants Natuurmu seum is geopend dinsdag t/m vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur, op zaterdag, zon- en feestdagen Skelet vm hond, bunzing en buizerd FOTO NOORDBRABANTS NATUURMUSEUM van 13.00 tot 17.00 uur. 's seum ligt tegenover het NS-sta- Maandags gesloten. Het mu- tion in Tilburg. Hilversum (anp) - De platenmaatschappij Warner Music in Hilversum beschikt over een beëdigde verklaring van de Canadese zanger Neil Young, waarin hij zich distanti eert van de cd 'The Lost Tapes'. Hij heeft de nummers op de cd niet geschreven, of gezongen. Warner Music, is de officiële vertegenwoordiger van Neil Youngs muziek. De plaat die in december ver scheen, werd uitgebracht door het bedrijf Blaricum CD-com- pany uit Naarden. Directeur Huub Hermus zegt beëdigde verklaringen te hebben, waar uit blijkt dat de muzikant van 'The Lost Tapes' wel degelijk Neil Young is. De papieren, die op het kantoor van Her mus liggen, zijn volgens de directeur ondertekend door Bruce Elrod en John Nowland, de vaste assistenten van de popzanger. Hermus heeft de tape gekocht uit het faillissement van de Quadrophonic Sound Studio in Nasville, waar ook de cd 'Harvest Moon' van Neil Young is opgenomen. De op names zijn uit 1968. De directeur is verbaasd over de commotie die nu is ont staan. „Warner Music wist al in september dat wij deze cd zouden uitbrengen. Als ze nu na zes maanden plotsteling iets gaan doen, dan lijkt me dat wel wat laat. Als ze over tuigd zijn van hun gelijk, moe ten ze maar een kort geding aanspannen tegen ons", zo stelt hij. Of Warner Music de zaak bij de rechter aanhangig gaat maken, is nog niet be kend, aldus de woordvoerster van Warner. Van een verslaggevef Hilversum - Paul de Leeuw overweegt om in zee te gaan met Veronica. De laatste jaren presenteerde hij bij de Vara zijn spraakmakende programma 'De Schreeuw van de Leeuw'. Eind deze maand hoopt De Leeuw naar verwachting de knoop door te hakken. Naast Veronica duikt ook RTL4 op als mogelijke nieuwe werkgever. Volgens een woordvoerster van Paul de Leeuw zit hij nog in 'de fase van nadenken over een pro gramma'. Onlangs verklaarde De Leeuw in HP/De Tijd te Ibalen van de exclusiviteit, waartoe de Vara hem contractueel verplicht. Hij mocht tot nu toe geen nevenacti viteiten ontplooien voor andere omroepen. „Ik heb nu duidelijk gesteld dat ik geen lange verbin tenis meer aanga met de Vara", aldus De Leeuw. „De omroepen willen mensen aan zich binden maar zo werkt het niet voor mij. Het is commer cieel of niet oommercieel, voor hun en voor mij. Een Vara die vindt dat zijn artiesten niet voor RTL4 mogen werken, dat vind ik werkelijk belachelijk in deze tijd." Amsterdam (anp) - Drie vertegenwoordigers van de Zuidafri kaanse schrijversorganisatie Cosaw (Congress of South Afri can Writers) brengen deze week hun eerste officiële bezoek aan Nederland. Nu de culturele boycot tegen Zuidafrika is versoepeld, kunnen voor het eerst weer culturele uitwisselin gen plaatsvinden. Volgens Nuyten zal de tentoonstelling tussen de 800 en 1008 prenten laten zien van (foto)grafische kunst. De kunstenaars beta len geen deelnemersgeld maar staan een of meer prenten aan de organisatie af. „Als je bv. 50 dollar deelnemerskosten vraagt, bete kent dat dat je kunstenaars uit tal van landen uitsluit. Die kunnen dat geld niet missen. Wel een prent." Bovendien rekent de organisatie een bemiddelings-percentage bij verkoop van prenten. De inzendingen voor deze Biënnale worden door een Nederlandse jury beoordeeld. De namen daarvan kan de Stichting nog niet Boemen. Daarna gaat een internationale jury ér werken van de uitgekozen deelnemers aan de Biënnale bekijken en prijzen toeken nen. Er zijn, meldt Nuyten, achttien geld prijzen, tussen 10.000 en 2.000 gulden, met sen totaalbedrag van 62.000. Het drieïal - prof. Njéflbulo Ntie- bele, Waiter Chakefei Junaid AhmseksriS maandag uitnodi ging taGde VeSéaiging van Let terkundigen (VvL* in Nederland aangekomen. Dtói van huh be zoek is de bandeü tussen Neder landse en Zuidafrikaanse au teurs te versterken. Het trio wil ook bij de Schrij- versschool 't Colofon in Amster dam ervaring opdoen voor de verdere ontwikkeling van hun eigen schrijversschool. Zondag vertrekken ze weer, na een be zoek aan onder meer de afdeling Letteren van het ministerie van WVC. Cosaw werd in 1987 opgericht door vertegenwoordigers van verscheidene schrijversorganisa ties van zowel Afrikaanstalige als Engelstalige schrijvers, ver telt Cosaw-voorzitter Njabulo Ndebele (44) in Het Schrijvers huis in Amsterdam. Het is de eerste niet-ractete schrijversor ganisatie waar zowel zwarte als «ritte auteurs bij zijn aangeslo ten. In toteal kint Cosew zo'n tweeduizetefl leden, waaronder bekende auteurs ais Nadine Ger- dimer. Ndebele wooteèe van 1969 tot 1991 als barreling in Lesotho, waar hij ondar meer les gaf aan de nationale universiteit. Hij werd gebomn in Johannesburg, studeerd» aan de Universiteit van Cambridge (Groot-Brittan- nië) en Denver (VS) en publi- FILMS HULST - De Koning*an Engeland 19.30 u. Belleen het beest. 19.30 en 22 u. Sister act. 19.30 en 22 u. Bodyguard. 19.30 en 22 u. Home alone 2. 19.30 en 22 u. Death becomes her. 22 m, SingleJtffeite female. 0ÖSTBUÖG - Ledeltheater 20 u. California man. TERNEUZEN ceerde een drietal boeken. Sinds kort is hij vice-rector aan de University of the Western Cape in Kaapstad. Dat de schrijversorganisatie vijf jaar na de oprichting nog be staat noemt, Ndebele één van de grootste successen. „De geschie denis leert dat dit soort organi saties een kort bestaansrecht kennen. Dat we er nu nog steeds zijn, betekent dat we de meest succesvolle culturele organisatie van Zuidafrika zijn", stelt Nde bele. Wel drogen de fondsen voor de Cosaw enigszins op om dat in het nieuwe Zuidafrika de culturele ontwikkeling niet de hoogste prioriteit In de vijf jaar dat de Cosaw bestaat zijn onder meer work shops gegeven aan jonge schrij vers, is een uitgeverij opgericht, zijn zogenaamde leeskamers tot stand gekomen en is op beperkte schaal een schrijversschool op gericht. Ttjdens zijn bezoek in Nederland wil Ndebele ook inzicht krijgen in de manier waarop de litera tuur in ons land werkt. Hoe een boek wordt gepromoot, of hoe de interactie tussen het publiek en een schrijver is. Dp wat voor manier dat laatste in Nederland werkt, kan hij 20 januari zelf ervaren, wanneer hij tijdens de opening van het Story International III in het Biblio theektheater Rotterdam spreekt. - Luxor Theater 19 en 21.30 u. Home alone 2. 19en21.30u. Boomerang. BRUGGE - Complex Zwart Huis 20 en 22.30 u. Daens. 20 u. Best intentions. 22.30 u. Whispers in the dark. 20 u. Hear my song. - Memling 20 en 22.30 u. Sister Act. - Van Eyk 20 en 22.30 u. Bodyguard. Amsterdam (anp) - Het ministe rie van WVC heeft niet afwij zend gereageerd op het voorstel van het samenwerkingsorgaan van de regionale omroepen ROOS om lokale omroepen in grote steden te bundelen met regionale omroepen. Volgens een woordvoerster acht pok het de partement samenwerking nood zakelijk. Minister D'Ancona zal begin volgend de maand haar ideeën over de toekomst van de regionale en lokale omroep na der uiteenzetten. De regionale omroepen hebben woensdag voorgesteld voor re gio's en grote steden in de nabije toekomst één systeem van pro fessionele omroep te laten ont staan. Afhankelijk van de plaat selijke situatie zóuden regionale omroepen kunnen worden ge splitst, of zouden lokale omroe-' pen juist volledig moeten opgaan in regionale omroepen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 19