Becht, de man van bakeliet I Wandelen langs de Nederlandse sporen in Brussel CULTUUR Verzameling industriële produkten in De Beyerd in Breda 4Beatles-pi met alle fei Alexander wilde misk WimT. Schippers tv-maker destem Michael Palin tussen de pole destem grot gids VRIJDAG 15 JANUAR11993 DEEL D Sonora radio 1 Gallia haarkrulset Door onze redacteur Hans Rooseboom „Wat ik nog niet heb is een bakelieten doodskist", zegt Frits Becht lachend. „Maar ik weet dat ze be staan". Verder bezit Becht ongeveer alles wat de we reld aan bakelieten voor werpen heeft voortge bracht. Zijn collectie be loopt ongeveer tweedui zend stuks. Vanaf aanstaande zondag toont De Beyerd, centrum voor beel dende kunst in Breda, een groot deel van de collectie-Becht, zo'n 1200 stuks. Dat is heel veel, maar niet alleen die hoeveelheid maakt een bezoek aan deze ten toonstelling de moeite waard. Oudere mensen kennen het ba keliet nog, van het huis-, tuin en keukengebruik van vroeger. Toch zal menigeen op deze ex positie verrast rondlopen. Al was het maar omdat hier blijkt dat bakeliet niet alleen werd toegepast in saaie zwarte of donkerbruine kleuren. Je ziet hier alle kleuren, en vooral een grote variëteit in vormgeving en afmetingen. Bakeliet was een revolutionaire kunststof die in 1909 werd ont wikkeld door de Belgisch/Ame rikaanse scheikundige Leo Bae- keland, die zijn naam in het spul vereeuwigde. Bakeliet maakte de industriële bloei van elektrische apparaten mogelijk. Het materiaal is licht, mecha nisch sterk, hitte-, vocht- en zuurbestendig. Tot de invoering van het plastic rond 1950 had het bakeliet het kunststofrijk alleen. Vormgeving „Dat De Beyerd deze expositie in huis haalt is geen toeval", zegt Frits Becht. „Want in Bre da zijn ze gespecialiseerd in aspecten van vormgeving. Juist die vormgeving van bakelieten voorwerpen fascineert mij ook". Becht praat over zijn collectie in het kantoor van de Stichting Cadre, bureau voor kunst in Amsterdam, waarvan hij direc teur is. In vorige levens stond hij aan het hoofd van het marktoncerzoeksbureau Intom- art (dat hij oprichtte) en van de Stichting Van Gogh. „Ik zat indertijd in het bestuur van de Stichting Industriële Vormgeving, en daarin zat ook de man die bij Philips de vorm geving deed. Zo kwam ik achter het bestaan van 'philite', de Philips-naam voor bakeliet. Er bestonden voor de oorlog overal in de wereld bakeliet-AG's, en in Nederland was die in handen van Philips". Philips maakte honderden pro dukten van philite. Fri^s Becht toont reclamefolders én bestel formulieren uit de jaren '30. Radio's, de vroegste tv's, scheerapparaten, haardrogers, stofzuigers, naaimachines, pla tenspelers, strijkijzers, snijma chines, weegschalen, camera's. Maar ook asbakken, stekkers, schakelaars, lichtknopjes, in ontelbare variaties, bestek, ser viezen, kandelaars, dienbladen en wc-brillen ('de oplossing van een oud probleem', prees Phi lips aan). Frits Becht heeft het allemaal. In zo'n twintig jaar bijeen gegaard uit heel Europa. Rommelmarkt „Het aardige van bakeliet ver zamelen is: je neemt zo'n hobby overal mee. Ik heb voor mijn werk altijd veel gereisd, en dan zoek ik overal op rommelmark ten, bij opkopers, in die wereld dus. Zo is de verzameling ook begonnen. In een uitdragerij heb ik mijn eerste bakelieten objecten gekocht. En daar blijf ik zoeken. Zodra het bij een antiquair komt wordt het ex clusief, wordt het kunst. Ik zoek liever op de Amsterdamse vrij markt tijdens Koninginnedag. Of op hele grote markten in Glasgow of Bristol. Je sjouwt je rot. Ik heb veel uit Engeland, uit België, uit Tsjechoslowakije, medische dingen uit Rusland, apothekersweegschalen en der gelijke". Het interessante aspect van ba keliet is voor Frits Becht de vormgeving. Het uiterlijk van deze industriële produkten kwam meestal op toevallige wijze tot stand. Becht: „Philips had enorme per sen waarmee het materiaal in de mallen werd geperst. De pro- duktie ging altijd via een mal. Bakelieten voorwerpen mogen zich verheugen in een grote al gemene bekendheid. „Het heeft nostalgie", zegt Frits Becht. „Oudere mensen herkennen het. 'Dat hadden wij vroeger ook', hoor je dan. Ik verwacht dat er veel mensen belangstelling zul len hebben. Overigens heb ik bij een vorige expositie van mijn collectie, meer dan tien jaar geleden in Boymans, een markt- onderzoekje gedaan onder oudere mensen. Daaruit bleek dat bakeliet vaak gezien werd als tweederangs. 'Wij hadden thuis echt hout, of glas', zeiden lige gordijnfabriëk. maneon" TllCCPn 1.987 Pn 1 zo veel musea, ik vind het een overdaad. Twintig jaar geleden liepen de musea te klagen dat er niemand kwam, en nu klagen ze dat er te veel mensen komen". Bureau Frits Becht, oprichter en 25 jaar directeur van het onderzoeks bureau Intomart, is nu directeur van de Stichting Cadre. Een 'bureau voor kunst', zegt zijn visitekaartje. De Stichting is gevestigd aan het Amsterdamse Boerhaaveplein, in een voorma- Frits Becht: „Oudere mensen herkennen het. 'Dat hadden wij vroeger ook', hoor je dan.foto nieuw anefo Het aardige is dat de vormge ving van de produkten werd overgelaten aan de mensen die de pers bedienden. Het was geen vormgeving waar desig ners aan te pas kwamen. De ontwerpen kwamen van de mensen die aan de persen ston den. De mensen die de mal maakten. De ontwerpen werden vaak exact gekopieerd van be staande modellen. De voorwer pen zijn geheel in de stijl van de tijd. Als je sommige radio's ziet, dat is puur art déco". Schoonheid Becht kan helaas geen voorbeel den laten zien, want zijn collec tie is al onderweg naar Breda. Ter vervanging bladert hij in het prachtige boekwerk dat de Italiaanse uitgever Mondadori heeft samengesteld over de 'Collezione Becht'. „Hier, deze stofzuiger: een plaatje. Ther- moskannen: beeldschoon. Deze klokken en camera's: het zijn toch prachtige objecten. Strijk ijzers en lampen: echt design gestroomlijnd. Het vreemde is: bij bakeliet praat ik eerder over schoonheid dan bij echte kunst. Er zijn maar weinig dingen in mijn bakeliet-collectie die echt lelijk zijn. Misschien een enkel souvenir. Maar voor bijna 100 procent is het een vormgeving die acceptabel is". Belangrijke voorwaarde voor Becht is dat de voorwerpen in zijn collectie heel moeten zijn, gaaf. „Een radio hoeft niet te werken, maar hij moet wel heel zijn". Het gave karakter van de voorwerpen draagt in hoge ma te bij tot het schoonheids aspect van deze tentoonstelling. Er is heel veel bakeliet bewaard gebleven.- Vroeger waren er meer kleine gebruiksvoorwer pen en onderdelen, allerlei din gen die wij nu niet meer nodig hebben. Becht: „Bovendien heb ben wij tegenwoordig wegwer partikelen, voor eenmalig ge bruik. Vroeger schafte je iets aan voor langdurig gebruik. En verder werden die voorwerpen vaak gebruikt als reclamedra gers. Een asbak met de naam van een sigarenmerk bijvoor beeld. Ook daarom zijn er veel van". i Haardroger de mensen" Frits Becht zegt het niet zelf, maar zijn collectie is uniek in de wereld. „Er zijn wel anderen, maar die verzamelen niet vanuit bakeliet, maar vanuit radio's, camera's of sieraden". Verzamelen speelt een grote rol in het leven van Frits Becht. Want het is niet in de eerste plaats de bakeliet-collectie van Becht die bekend geworden is. Samen met zijn vrouw Agnes heeft Frits Becht in de loop van 35 jaar een zeer omvangrijke collectie moderne beeldende kunst opgebouwd. De collectie- Becht is legendarisch. De col lectie is ooit tentoongesteld in het Amsterdamse Stedelijk Mu seum en ook in De Beyerd. Verzamelt Frits Becht nog steeds? Betaalbaar Lachend: „Ja, maar het is alle maal vréselijk duur geworden. Ook het werk van jonge kunste naars is zeer prijzig. Het kopen van kunst is in een andere sfeer terecht gekomen, van beleggin gen en zo. Ik ga wel door met mijn collectie, ik blijf zoeken, maar het moet betaalbaar zijn. Dat is nog steeds mogelijk. Je moet alleen geen zeefdruk van Corneille kopen voor 10.000 gulden. In het algemeen vind ik het werk te duur, er is te veel, er zijn te veel kunstenaars en te veel galerieën. Ik heb ook moei te met die musea die steeds groter willen worden. Het Van Gogh breidt uit, Van Abbe breidt uit, Boymans wordt steeds groter, in Groningen een heel nieuw museum, de nieuwe Kunsthal in Rotterdam. Alle maal leuk, maar in een land met Tussen 1987 en 1991 coördi neerde Becht de activiteiten rond het Van Gogh-jaar. Daar na besloot hij die ervaringen te combineren met 25 jaar markt onderzoek: de Stichting Cadre was het resultaat. „Momenteel is de Stichting Ca dre bezig met de viering van honderd jaar Miró in Barcelona (1893-1993). Dat wordt net zo iets als de Van Gogh-viering in 1990. Ze hebben mij gevraagd alles rond deze tentoonstelling te organiseren. Kaartverkoop, brochures, catalogi in verschil lende talen, affiches." Mondriaan „In 1994 doen we hetzelfde met Mondriaan. Die overleed in 1944, en het Haags Gemeente museum maakt een grote Mond- riaan-expositie. Er komt een catalogus in zeven talen, de ten toonstelling gaat naar Amerika, er komen balletten, in Domburg herbouwen we het paviljoentje van Jan Toorop met daarin de tentoonstelling uit 1912, etc". Frits Becht: een leven vol kunst en organisatie, met bakeliet als liefhebberij. Van die liefhebbe rij kan men desgewenst vanaf zondag 17 januari meegenieten in De Beyerd in Breda. De tentoonstelling 'Bakeliet ont worpen' in De Beyerd, Boschstraat 22 Breda, duurt van 17 januari t/m 28 januari. Openingstijden di t/m /vr 10-17 uur, za/zo 13-17. Gesloten op maandag en van 20-23 feb. (carnaval). Onderdeel van de tentoonstelling is een film van Joris Ivens over het ouderwetse produktieproces van industrieel bakeliet. Op donderdag 28 januari vindt er in De Beyerd een gesprek plaats tussen verzamelaar Frits Becht en Michaël Zeeman, chef kunstredac tie de Volkskrant. Een der eerste tv-toestellen FOTO'S DE STEM/JOHAN VAN GURP Van onze kunstredactie Tussen 1815 en 1839 was Brussel één van de twee hoofdstede van het Koninkrijk der Nederlanden. Een behoorlijk aait gebouwen in de stad herinnert aan de tijd dat het huid). ring de reis per trein, AAm vrachtwagen, fiets, vlot en België en Nederland één staat waren. Ook uit de perioden voor en na die kortstondige eenheid zijn er een hoop Nederlandse sporen in de Belgische hoofdstad te vin den. Genoeg voor een brochure aan de hand waarvan men een wandeling door Brussel kan ma ken. Het Vlaams Cultureel Cen trum in Amsterdam heeft die brochure uitgegeven. Brussel staat, aan de vooravond van- de Europese eenwording, in de belangstelling. In het Vlaams Cultureel Centrum is tot eind januari het project 'Bruisend Brussel' te zien, met o.a. een aantal tentoonstellingen. En on langs verschenen de boeken Brussel, geschiedenis van een Brabantse stad van Paul de Rid der en Arm Brussel van Geert van Istendael. De wandeling begint op de Grote Markt. De Haarlemse beeldhou wer Claus Sluter droeg rond 1380 vele steentjes bij aan het Stadhuis. Op de Markt werden in 1568 de Nederlandse graven Egmond en Hoorne onthoofd, opstandelingen tegen de Spaan se overheersing, en medestan ders van Willem van Oranje. In 1577 hield Oranje zijn triomfan telijke intocht op deze Markt, het symbolische begin van Ne derlands onafhankelijkheid. Bij die gelegenheid werd voor het eerst het gloednieuwe Wilhelmus gezongen, 'het Liedeken van syn Excellentie', zoals het toén ge noemd werd. De groei tot moderne wereldstad (neoclassicistisch-monumentaal) maakte Brussel in de 19e eeuw door. Zeer actief daarbij was de Nederlandse architect Jan Pieter Cluysenaar. Hij bouwde in hr het Koninklijk Conservatory Van Cluysenaars hand zijn voo al de winkelgalerijen opmerk lijk, zoals de De Bortiergalei tussen de Duquesnoystraat i St. Janstraat, en vooral de i Hubertusgalerij, een comple met drie overdekte winkelstri ten aan de Grasmar (1837-1847). Het beroemde café Tavernt Passage in de Hubertusgalej was in de jaren '30 de gelieft plek van de dichter Jan Gre hoff, destijds Brussels com pondent van een aantal Nede landse kranten. Van Schenè Du Perron en Vestdijk bezochti hem daar regelmatig, toen Bni sel nog een bruisende stad was. In de korte periode dat Nede land en België één koninkt vormden (1815-1839) zorgde k ning Willem I ervoor dat er Brussel muziek-, opera-, balk en theateropleidingen van veau kwamen. In de loop vai 19e eeuw studeerden hier 1 derden Nederlanders, onder w Neel Doff (Keetje Tippel). Tussen 15 september en 13 okt ber 1859 schiep Multatuli ink logement Au Prince de Arenbergstraat 52 de M Havelaar. Gedurende nog s half jaar daarna werkte hij dezelfde plaats (jas aan, hoedo geen geld voor verwarming) as Woutertje Pieterse. Een plaat herinnert aan de aan» zigheid van Eduard Douwb Dekker in Brussel. De brochure 'Een Nederlands wandeling in Brussel' is te verhij gen bij het Vlaams Cultureel Cei trum. De Brakke Grond, Ne Amsterdam. Tel. 020-6229014. i Sollux hoogtezon Wat is uw favoriete boek 'Gargantua en Pantagruel' van Francois Rabelais uit 1553. Het is een idiote tocht van een monnik, vol met vieze poep- en piesgrapjes. Ik heb het ontdekt op mijn elfde en het is altijd mijn lijfboek gebleven. Welke film heeft op u de meeste indruk gemaakt? Het laatste wat ik gezien heb is 'Husbands and Wives'. Ik ben een erge fan van Woody Allen. En van het oude werk van W.C. Fields en van de Marx Brothers. Wat is de laatste tentoonstelling die u heeft bezocht? Koons en de aankopen-tentoonstelling in het Stedelijk. Daar zit ik zelf ook bij met een oud reliëf van '68. Welke plaat of cd zou u op de radio willen laten draaien voor u zelf? Dan moet ik mijn eigen cd'tje noemen: 'Schippers in Plafondvaart'. Een hele afwisselende c.d. met hits en nooit verschenen werk. Wat hangt er bij u thuis op het mooiste plekje aan de muur? Een tekening van Roland Topor, een beroemde Franse schilder. Die heb ik van hem gekregen toen ik eens een tentoonstelling van hem opende. Wat was uw laatste cultureel avondje uit? Dat was een toneelstuk waarin Carol van Herwijnen en Ingeborg Elsevier spelen. Een stuk van Neil Simon en het heet 'Een doos vol kruimels'. Niet zo'n sterk stuk, maar wel heel goed gespeeld. Voor welk televisieprogramma blijft u thuis? De televisie staat bij mij altijd aan. Ik beleef zelfs plezier aan EO-programma's en rotzooi op RTL4. Wat ik ontzettend goed vind is de serie 'The Powers That Be'. Door welke artiest, kunstenaar of acteur zou u het liefst voor een diner met kaarslicht worden uitgenodigd? Het kan niet meer want hij is dood: Marcel Duchamp. Ik heb hem ooit ontmoet, maar ik weet niet meer wat ik gezegd heb omdat ik zo zenuwachtig was. Wie zou er volgens u beslist nóóit minister van WVC moeten worden? John de Mol. Omdat hij niet behept is met enige interesse in culturele aspecten. Bij hem gaat het alleen maar om scoren. Wat zouden mensen volgens u per se moeten zien, lezen of horen? Naar de IJsbreker in Amsterdam gaan om van moderne muziek te genieten. u., 7iin enerverende 'Reis on 2 reld in 80 dagen' heeft Lt\ palin (van Monty Pytl voor de BBC een reis lakt van de Noordpool naa Tuidpool, 20 g°ed en 20 kw hPt ging over de lijn die den oosterlengte aange vole to Pole is al m Engel uitgezonden. De Nederlands over een tijdje wel vol^ Voor de liefhebbers is er ah het (Engels-talige) boek met j0>s en de dagboekaantekei gen van Palin. Michael Palin en zijn vier v begeleiders maakten de reis c extreem koude en hete oor tussen juli en kerst van 1991 He Poolstreken maakten ze bruik van vliegtuigen, ver Ion. juist de persoonlijk aanpak palin maakt de reis zo boeic We zijn getuige van zijn wor ling met darmstoornissen, Beatles-kenner Mark Lei vind ze gewoon goed. Door Max Steenberghe Nog voor hij vijf jaar was, hij zijn eerste Beatle-plaatji pPIease please me. En de vol: de dertig jaar hebben ook tendeels in het teken van de Four gestaan. Toch vindt zichzelf niet geobsedeerd, ben zelfs blij dat ze nooit i bij elkaar zijn gekomen. An fans kunnen me vermoorden zo'n uitspraak. Maar ik het. Het zou nooit hetzelfde geweest, en het had de m waarschijnlijk voorgoed ver ken." Hij weet waar hij het over h Hoewel Mark Lewisohn 'pas is, oogt hij door zijn wel spaarzaam behaarde hoofd i zienlijk ouder. En dat proft ren-uiterlijk past. Want Lew hn is dé autoriteit op Beatle bied. Twijfelaars kunnen sinds kort in de boekha overtuigen, want daar ligt nu al de Beatle-bijbel wordt noemd: The Complete Bet Chronicle. Het boek omvat alle 'offic activiteiten van het viertal, dan ook letterlijk van dag dag: vanaf 9 juni 1957, het a eerste optreden van de Q rymen op een talentenjachtj Liverpool tot 10 april 1970, Paul zijn eerste solo-elpee bracht met een persbei waaruit bleek dat de Beatles langer bestonden. Aangevuld met lijsten van In zijn tijd een nationale roemdheid, nu vergeten: de tekenaar en schrijver Ale her Ver Huell. Literatuurlief ders weten dat zijn naam be °P Klikspaans Studententy Waarvoor Ver Huell de iUui "es maakte. Maar hij deed veel meer. zenden tekeningen, polit Prenten, satires, romanti uitbeeldingen van het kui aarschap. Hij was zeker etangrijk figuur in de Ne andse I9e eeuw, en type ^>or de tijd rond 1840- aann Ver Huell in zijn ven geestelijk bleef hangen wijl de wereid verder raasde e Nijmeegse neerlandicus rvoets heeft een lijvige bio gewijd aan Ver Huell - d nn„v^ ler Prins Eimyclop eiri 0nder ziin eigen «aam WurS !ermeld staat, en d h wei een nalatigheid. vL naar riist uit dit Zni_0p a*s een gestoord n 1 verbrak Ver HueH op 42- Be leeftijd zijn verloving gen voor het huwelijk, en sindsdien tot zijn dooc

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 16